Eerste prijs voor
Feitman uit
en
duo Arab
Apeldoorn
TROEVEN
in
GROEVEN
ker, Goes
oncours
omdat SKODA langer meegaat door uitzonderlijke degelijkheid
Dames
ARUNEN
Vier dode
ermiddag
te Goes
en Waar
N
Luister naar
Terugblik
Passie- en Paas-
liederen
Frank Avalon
LOUIS NEEFS
Driftig Spaans
TYREE GLENN
Er roll Garner
PAUL ANK.A
Lolita-liefde
HUBERT WOLF
ioenschap
rig jaar
•OCWATER
Vandaag
Morgen
Toernooi van het lichte lied
D
handen
Amateurvoetbal 15 april
Radioprogramma
Tielevisieprogramma
Gouden jubileum NVH
Bachkoralen (o.a.) op
Silber mannor gel
Organist Flor Peeters
speelt Cesar Franck
Stern-feuilleton
Slavische meesters
N"
Ragfijn impressionisme
JE ZIET ZE WEER
STEEDS MEERIt
Icn van 490. Aan het eind
nende wedstrijd kwam Oost-
vinnaar uit de bus met een
12. Daarna volgde 's-Graven-
38 punten. Kortgene met 303
luis met slechts 190 punten,
ostkapelle zal nu op 2 juni
onale wedstrijden gaan.
de groep EHBO'ers uit
rg (165) en een dubbelkwar-
ïd. gevormd door de dames
urs, E. Weststrate, C. Kruys-
Smit en de heren C. Polder-
eketee, G. Vreeke en J.
ners in de afdeling uitmun-
hten het allemaal tot twee-
Het waren Ton Vermaak,
Iz. Riedijk. St.-Maartens-
evr. H. Risseeuw-Verdouw,
n B. v. Dijk, Middelburg
afdeling tenslotte ging mej.
smaker uit Goes met de
:n strijken. Zij behaalde er,
177. Mevr. A. Tamminga-
Joes bracht het tot 175 en
irmee eveneens een eerste
rige deelnemers in deze af-
;n genoegen nemen met een
Het waren mevr. M. Huis-
te Goes (156) en N. Top,
iet 149 punten.
land van de KAB in de bis-
rlem en Rotterdam heett
afé Baarends te Goes een
georganiseerd,
eer Th. Loerakker, de leider
elijke culturele dienst van
inleiding had gehouden over
•p „Volksontwikkeling: een
cht", waarin o.m. film, to-
lectuur aan de orde kwa-
vrij korte tijd de jaarver-
werkt.
sleden Buise (Goes) en Ha-
d-Vossemeer) werden her-
itter A. de Kooning deelde
kringbestuurder uit Kwa-
egens gebrek aan tijd zijn
beschikking heeft gesteld,
rstkomende vergadering zal
ture worden voorzien. De
dat hij het op prijs zou
eer het nieuwe bestuurslid
erse zou komen,
rondvraag werd medege-
7 juli a.s. te Heinkenszand
VKAJ een jeugdsport-
orden georganiseerd. Men
ze dag een ledenwervings-
len verbinden.
nsdag 10 april, zijn de hoog-
i voor de provincie Zeeland
msweert 6. 48 en 19.11 uur;
16 en 1840 uur: Vlissingen
uur; Wemeldinge 7.25 en
SniiilöSlfsl
nigingsgebouw 19.30 uur
gsbijeenkomst BB, 16 j.
tG
30 uur Ontvoering uit Boe-
De held van Iwo Jima, 14 j.
uur Sergeant X van het
genlegioen, 18 j.
jur Messalina, 18 j.
20 uur Oorlogsheld zonder
j.
im 20 uur Re vak de rebel,
fENT
uur Heimelijke verhouding
Lir Het verraad der Tartaren,
Afspraakje in september,
»ouw 20 uur Als het moeder-
14 j.
Wit-Gele Kruis 19.30 uur
US
ENT
uur Santa, de slavin der
j.
jr Roman holiday, a.l.
UG
school 20 uur Voorlich-
omst BB, 16 j.
G
gehoorzaal 20 uur Liedereö-
P. Mollet
Het Driemeisjeshui*
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 9 APRIL 1962
(Advertentie)
onverwoestbare motor - 1089 cc - 43 pk - 125 km/u
oersterk buisliggerchassis - knikweerstand 70.000 kg
geheel stalen carrosserie van 1 mm dikke staalplaat
(Van onze radio- en tv-redacteur)
een prijs van duizend gul
concertzaal van het
Tn de prachtige
Singermuseum te Laren was zondag
avond een zeer groot gezelschap bijeen
voor de finale van het „Tournooi van
het lichte lied", dat de KRO gedurende
dertien achtereenvolgende zondagavon
den voor de microfoon bracht. Het
aantal inzendingen voor dit toernooi
is buiten verwachting zeer groot ge
weest.
uit de honderden
een veertigtal
voor mededinging in deze wedstrijd
Onder de inspirerende leiding van
Johnny Ombach met zijn Cascade-orkest
brachten de solisten en koren de uit
verkoren liedjes ten gehore. Mede dank
zij deze uitstekende prestatie hebben
duizenden luisteraars elke week op
nieuw aan de competitie-wedstrijd deel
genomen, om tezamen met de vakkun
dige jury de winnende liedjes aan te
wijzen In totaal werden niet minder
dan 15.000 brietkaarten van de luiste
raars ontvangen.
De jury selecteerde
ingezonden liedjes
voorzitter
den.
e tweede prijs-winnaars mochten elk
vijfhonderd gulden in ontvangst nemen
voor net liedje „Marion". De trompet
tist Bert Grijsen (42), die de muziek
a een inleidend programma maakte
de voorzitter van de KRO, mr. H
van Doorn, de namen van de prijs
winnaars bekend. De eerste prijs ver
wierf het liedje „Pardon, is dit plaatsje
nog vrij?" op tekst van Max Arab en
met muziek van Ben Feitman. De
tweede prijs werd toegekend aan „Ma
rion". waarvoor Bert Grijsen de mu
ziek componeerde en Ger Rensen de
tekst schreef.
Voor Max Arab en Ben Feitman was
de bekroning van hun liedje een vol
komen verrassing. Toen zij hun muzi
kaal produkt voor de eerste maal voor
de radio beluisterden, viel het resul
taat bar tegen en Max draaide de knop
om met een: „Dat haalt het nooit".
Het liedjes schrijven gaat de Apel-
doornse vrienden Arab (31) en Feit
man (36) vlot af. Feitman kwam er
rond voor uit dat ze binnen een half
uur een liedje in elkaar draaien, het
geen wil zeggen dat Arab de teksten
dan wel uit zijn mouw schudt, waarna
het Feitman niet zo erg veel moeite
kost er een vlot melodietje op te ma
ken. Toch is dat liedjes schrijven voor
beiden slechts een hobby. Arab is re
clame-ontwerper en illustrator. Hij
filmt bovendien graag en maakte de
rolprent „Wie komt er in mijn huis
je?", die het tot in de finale bracht
in de wedstrijd van de Ned. amateur
smalfilmers. Feitman heeft nog een
tijdelijk dienstverband bij de „volks
telling" in Apeldoorn, maar hij am
bieert een werkkring in de reclame
wereld. Beiden ontvingen zij na een
hartelijke gelukwens van de KRO-
Op Hilversum I (402 m) brengt de
NCRV om 20.20 uur het eerste spel van
Siegfried Lenz, getiteld „De onschuldi-
gen" onder regie van Wim Paauw. Om
21.20 uur kunt u luisteren naar piano-
werken van Debussy. Daarna worden
om 22.15 uur beroemde walsen uitge
zonden. De muzikale vraagbaak staat
voor 23.05 uur op het programma en
tenslotte is er om 23.40 uur de rubriek
„Muziek voor het slapen gaan".
Op Hilversum II (298 m) opent de
AVRO om 19 uur het avondprogramma
met „Zwerftochten door operaland". De
pianist Walter Gieseking musiceert om
19.55 uur. De „radioscoop" begint om
20.05 uur en bevat o.a. het verhaal „Naar
de bollen", dat om 21.50 uur voor de
microfoon wordt gebracht. De jazz-
societeit wordt om 23 uur uitgezonden.
Tenslotte spelen om 23.30 uur de Ro
mancers.
(Advertentie)
11 n r 1 r n r
'U« of schraal
HAMEA-GfcLEIfr^Ips^
voor „Marion" schreef, was toch wel
trots. Overigens is hij doorkneed in het
vak en componeert graag en veel. Ger
Rensen, die reproduktiefotograaf in
Utrecht is, heeft al meer dan honderd
tekstjes voor grammofoonplatenliedjes
geschreven. Net als Johnny Hoes, waar
H. ENGLEBERT N.V. - DOBBEWEG - VOORSCHOTEN- TEL. (01717J-2010*
DEALERS: Fa. A. A. v. d. ZWAARD, Koninginnestraat 63, Breda, tel. 36084 Garage LIGTVOET ZN., Bredaseweg 23, Oosterhout, tel.
Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Fa. W. J. v. KAAM, Antwerpsestraat 373, Bergen op Zoom, tel. 4775
Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482 KANTERS' Automobielbedrijf, Bredaseweg 36, Etten, Tel. 2254
Gar. J. JOOSSE ZN., Rijksweg 24G, Nieuw- en St. Joosland, tel. 318 Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, tel. 2030
Na het journaal brengt de VARA om
20.20 uur de rubriek „Achter het nieuws"
Om 20.35 uur treedt het Haagse studen
tencabaret op met „K-Kwartaal". Jan
Blokker verzorgt om 21 uur de rubriek
„Filmvenster" en tenslotte is er om 21.25
uur het forum „Welbeschouwd".
België Vlaams biedt om 20.30 uur een
variète-programma en de finale van de
..Ontdek de ster-wedstrijd". Om 22.15 uur
volgt de rubriek „Vergeet niet te lezen",
hij vaak mee samenwerkt, weet hij wat
het publiek wil en het verbaasde hem
dan ook niet dat „Marion" ergens in
de top zou zitten. Beide tekstschrijvers
hebben nog een ding gemeen: zowel
Arab als Rensen zijn beiden enthou
siaste karikaturisten Misschien is dat
een noodzaak voor het schrijven van
Nederlandse lichte liedjes?
De kijkers hebben zaterdag en zondag
twee shows kunnen vergelijken, die van
Teddy en Henk Scholten („Zaterdag
avondakkoorden") en die van Corry Brok
ken (Corry's party"). De laatste show
gaat Nederland vertegenwoordigen op
het internationaal televisiefestival van
23 april-5 mei in de Zwitserse plaats
Montreux.
I Het eerste dat de vele kijkers met
ons zal zijn opgevallen is, dat het Neder
lands in deze show maar zeer matig
voorkomt. De koor. en orkestleiding is
le KLAS A
Hollandia-HRC, de Spartaan-AFC, JOS-
tlVV.
le KLAS B
Xerxeg - VFC, Laakkwartier - Unitas,
Quick-ONA, Gouda-CVV. SCW-DCV.
le KLAS C
Rood Geel-Velocitas, Emmen-WVV,
Ncptunia-Sneek, PJC-Alcides, Jubbega-
Germanicus.
le KLAS D
Jonge Kracht-Quick '20, ESCA-Rheden.
Rigtersbleek-WVC.
le KLAS E
Alliance-Vlissmgen. MOC '17-Schijndel,
Boxtel-TOP, de Spechten-Roosendaal,
Brabantia-TSC.
le KLAS F
Iren* ^a^-Tiglieja, Spel. Emma-Spcl.
2e KLAS A
Reusel Sport-Taxandria, Oss '20-ODC
BudeT-üS 19nSWaard' DESK-Bladella,
2e KLAS B
mAA5Ir5id(!eIburg' tnternos-Uno Ani
mo, RAC-Hontemsse. HVV '24-DOSKO
erse Boys-Rood Wit, Steenbergen-Te
neuzen. -
3e KLAS B
Concordia SVD-St. Mich Gestel Oir
GUDOK, WSC-Vlijm. Boys RKSVA-
Baardwijk, RKDVC-Blauw Geel, GVV-
RKJW.
3e KLAS C
Dongen-Gilze. Boeimeer-VOAB, RKC-
Kaaise Boys, RKVVU-RWB WVO-Hil-
varia, SCO-RKTVV
3e KLAS D
Grenswachters-RKFC, RCS-Zld. Sport,
Corn. Boys-BSC. METO-VES '35
4e KLAS B
RKOSC-TGG. Rhode-Buren, DESO-
Linge Boys, Zwaluw VFC-Heusden, DSC-
Haarsteeg, OVH-Zaltbommel.
4e KLAS E
Velocitas '31-Hieronymus, ZIGO-Gloria,
GSBW-Nieuwkuyk.
4e KLAS G
Burgh-Nw. Borgvliet, Kruisland-Hal
steren, de Schutters-Vosmeer, NVS-Brou-
wershaven, Zierikzee-Spcl. Gastel. Clu-
zona-NSV.
4e KLAS H
Breskens-de Patrijzen.
RESERVE le KLAS
Vlissingen 2-PSV 3, Helmondia '55 3
EVV 3, NOAD 3-Brabantia 2, Willem II
3-Middelburg 2, TSC 2-Internos 2, Taxan
dria 2-NAC 3.
RESERVE 2e KLAS A
De Valk 3-SET 2, RKTVV 2-WSC 2,
LONGA 3-Valkenswaard 2, Brabantia 3-
Woensel 2, Schijndel 2-PSV 4, DESK 2-
Veloc 2.
RESERVE 2e KLAS B
HVV 24-DOSKO 2, Veerse Boys 2-Mid-
öelburg 3, Corn. Boys 2-Hontenisse 2,
Goes 2-Vlissingen 3, Zeeland Sport 2-
Roosendaal 2.
RESERVE 3e KLAS A
Bladella 2-MULO 2, de Spechten 2-
2, Tongelre 2-Schijndel 3, Tivoli-
ADO, GVAV-Volewijckers, DWS A-
UitU|el ^port 2' Eindhoven 4-Best Voor-
RESERVE 3e KLAS B
TOP 2-RKDVC 2, ODC 2-RKC 2, Uno
Animo 2-Oss '20 2, SARTO 2-Concordia
öVD 2.
(Betaald voetbal)
RESERVE le DIVISIE
Excelsior 2-Sparta 2, Rapid JC 2-ZFC
2, ADO 2-Vitesse 2, Veendam 2-Volen-
dam 2, PSV 2-Ajax 2, Blauw Wit 2-Wil-
lem II 2, NAC 2-Go Ahead 2, Feijenoord
2-Enschede 2.
RESERVE 2e DIVISIE B
Fortuna VI. 2-DHC 2, UVS 2-HDVS 2,
EBOH 2-SHS 2, RBC 2-EDO 2, Haarlem
2-RCH 2.
RESERVE 2e DIVISIE C
Helmondia '55 2-Sittardia 2, NOAD 2-
Wilhelmina 2, LONGA 2-Eindhoven 2,
Fortuna '54 2-MVV 2, BW 2-Helmond 2,
Limburgia 2-NEC 2, VVV 2-Roda Sport 2.
in Engelse handen, de balletgroep is En
gels, idee en choreografie zijn van een
Engelsman, de meeste liedjes die men
hoort zijn Engelse. Corry Brokken zingt
en acteert charmant en uitstekend; zij
zingt een stroom van liedjes, waaronder
slechts drie Nederlandse en dan nog een
Frans. En het typische is nu juist, dat
deze vier liedjes haar het best afgingen,
ze met meer kleur en gevoel werden ge
zongen dan de andere. Waaruit men de
voorzichtige conclusie zou kunnen trek
ken, dat Corry Brokken toch een onzer
beste chansonzangeressen het goede
Nederlandse en Franse lied meer ligt
dan het Engelse.
Een slecht figuur zal Nederland met
deze show zeker niet slaan, maar of het
in Montreux een top-show wordt, daar
twijfelen wij toch wel aan.
De zondagavond-show stak wel uit bo
ven de Zaterdagavond-akkoorden. Teddy
en Henk Scholten werden geassisteerd
door enige goede buitenlandse gasten,
waarvan vooral het marionettenduo knap
werk deed. Teddy Scholten had een uit
stekend sketchje, waarin de advertenties
van huishoudartikelen in de maling wer
den genomen en zij had ook een grappig
onderhoud met de Engelse zanger Roy
Castle. Het dansgroepje met de zwarte
jurkjes was bepaald slap, dat was, echter
allerminst de trompettist Theo Mertens,
Hij blies akkoorden die er zijn mochten.
Alles bij elkaar genomen bood de show
beslist plezierig entertainment, op som
mige punten beter dan in andere Schol
ten-shows. Maar we misten een klate
rende climax; het spel ging uit als een
nachtkaars.
Hilversum 1 402 m
MAANDAG 9 APRIL
HILVERSUM I, 402 m NCRV: 12,00 Ope
rettemuziek (gr.) 12,25 Voor boer en tuin
der, lezing 12,30 Mededelingen t.b.v, land
en tuinbouw 12,33 Lichte orkestmuziek en
zangsoliste 12,53 Grammofoonmuziek, even
tueel actualiteiten 13,00 Nieuws 13,15 Lichte
muziek 13,45 Lichte grammofoonmuziek 14,05
Schoolradio 14,35 Herhaling van gedeelten
van het programma Donderdagavondmoza-
iek 15,35 Lichte muziek en zang 16,00 Bij
beloverdenking 16,30 Kamermuziek 16,50
Grammofoonmuziek 17,00 Voor de kleuters
17,15 Voor de jeugd 17,30 Jazzmuz. (gr.)
17,40 Beursberichten 17,45 Regeringsuitzen
ding: Op reis door Nederlands Nieuw-
Guinea - IV, door W. A L. van Doorenma-
len 18,00 Kerkorgelconcert 18.30 Lichte gram
mofoonmuziek (verzoekprogramma) 19,00
Nieuws en weerbericht 19,30 Op de man af,
praatje 19,15 Klassieke grammofoonmuziek
19,30 Radiokrant 19,50 Lichte muziek 20.20
De Onschuldigen, hoorspel 21,20 Planorecital
met commentaar 22,00 Parlementair commen
taar 22,15 Walsmuziek (gr.)22,30 Nieuws
22,40 Avondoverdenking 22,55 Boekbespre
king 23,05 Muzikale vraagbaak 23,40 Lichte
grammofoonmuziek 23,55-24,00 Nieuws.
DINSDAG 10 APRIL
KRO: 7,00 Nieuws 7,15 Klassieke grammo
foonmuziek 7,30 Voor de jeugd 7,45 Morgen
gebed en overweging 8,00 Nieuws 8,18 Lichte
grammofoonmuziek 8,50 Voor de vrouw 9,35
Waterstanden 9,4 OSchoolradio 10,00 Voor de
kinderen 10,15 Filharmonisch orkest en so
list 11,00 Voor de vrouw 11,30 Lichte gram
mofoonmuziek 11,50 Volaan... vooruit,
praatje.
Hilversum 2 - 298 m
MAANDAG 9 APRIL
HILVERSUM II, 298 m AVRO: 12,00 Te
nor en orgel 12,30 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw 12,33 Voor het platteland, lezing
12,43 Lichte muziek 13,00 Nieuws 13,15 Me
dedelingen en grammofoonmuziek 13,25
Beursberichten 13,30 Metropole-orkest 14,00
Pianorecital 14,30 Lichte grammofoonmuziek
14,50 Vrijheid, lezing 15,05 Radio Matinee
(gr.): Moderne orkestwerken 16,20 Lichte
grammofoonmuziek 17,00 Voor de padvin
ders 17,50 Militair commentaar 18,00 Nieuws
18,15 Politieke lezing 18,25 Concoursinuziek
1962 (VII) 18,50 Openbaar Kunstbezit 19,00
Der Schauspielddirektor, opera (£r.) 19,55
Pianomuziek 20,00 Nieuws 20,05 De Radio-
scoop: gevarieerd programma 22,30 Nieuws
en mededelingen 22,40 Actualiteiten 23,00
Jazzmuziek 23,30 Licht ensemble 23,55-24,00
Nieuws.
DINSDAG 10 APRIL
"AVRO: 7,00 Nieuws 7,10 Ochtendgym
nastiek 7,20 Ochtendvax-ia (gr.) VPRO:
7,50 Dagopening AVRO: 8,00 Nieuws 8,15
Lichte gi-ammofoonmuziek 9,00 Gymnastiek
voor de vrouw 9,10 De Groenteman 9,15 Ka
mermuziek (gr.) 9,40 Morgenwijding 10,00
Arbeidsvitaminen 10,50 Voor de kleuters
11,00 Voor de zieken.
Brussel Vlaams
MAANDAG 9 APRIL
BRUSSEL 324 m 12,00 Nieuws 12,03 Ge-
varieerde grammofoonmuziek 12,30 Weerbe
richten 12,35 Landboukroniek 12,42 Lichte
muziek 12,50 Beurskroniek 13,00 Nieuws 13,15
Kamermuziek 14,00 Schoolradio 15,45 Viool
en piano 16,00 Beursberichten 16,06 Voor de
zieken 17,00 Nieuws 17,15 Lichte muziek
17,45 Franse les 18,00 Balletmuziek 18,20 Voor
de soldaten 18,50 Sportprogramma 19,00
Nieuws 19,40 Klassieke muziek 19,45 In en
om de opera... 20,00 Kamermuziek 21,00 De
zeven kunsten 21,15 Variétéorkest en solisten
22,00 Nieuws 22,15 Amusementsorkest 22,35
Populaire volksmuziek 22,55 Nieuws 23,00-
23,15 Voor de zeelieden.
(Advertentie)
Brussel Frans
BRUSSEL 484 m 11,55 Grammofoonmu
ziek 13,00 Nieuws 13,15 Gevarieerde gram
mofoonmuziek 14,03 Grammofoonmuziek
15,03 Klassieke muziek 16,08 Operettemuziek
17,00 Nieuws 17,15 Hedendaagse Belgische
muziek 17,45 Koorzang 18,30 Muziek voor de
jeugd 18,50 Grammofoonmuziek 19,20 Gava-
rieerde muziek 19,30 Nieuws 21,03 Lichte
grammofoonmuziek 22,00 Wereldnieuws 22,15
Jazzmuziek 22,55 Nieuws.
MAANDAG 9 APRIL
NTS: 20,00 Journaal en weeroverzicht
VARA: 20,20 Achter het nieuws 20,35 K-
Wartaal, cabaretprogramma 21,00 Filmven
ster 21,25 Welbeschouwd, forum.
VLAAMS-BELG.: 19,00 Voor de jeugd
19,30 Tekenfilms 19,45 Culturele actualitei
ten 20,00 Nieuws 20,25 Het Manneke 20,30
Gevarieerd pi'ogramma en finale van de Ont
dek de Sterwedstrijd 22,15 Literair pro
gramma 22,45 Nieuws.
FRANS-BELG.: 18,30 Voor de kleuters
19,00 Sportprogramma 19,40 Reportage van
de doorbraak van de St.-Bernhard-tunnel
20,00 Nieuws 20,30 Film 21,50 Wetenschappe
lijke uitzending 22,40 Nieuws.
De Nederlandse Vereniging van Huis
vrouwen zal op 17 april in de Expohal
in Hilversum haar gouden jubileum vie
ren. Ruim 7500 leden uit het gehele land
zullen de viering van het vijftigjarig
bestaan bijwonen.
De Nederlandse Vereniging van Huis
vrouwen werd in 1912 opgericht. Gestart
werd met dertig leden. Thans telt de
vereniging ruim 40.000 leden, verdeeld
over negen gewesten, die tezamen 152
afdelingen in het gehele land hebben.
Er is een enigszins
toenemende belang
stelling voor platen
met orgelmuziek
vaar te nemen en
voor enkele speci
mina daarvan wil
len we deze week
|raag aandacht vra
gen. Zo gaf Chris-
tophorus, de Duitse
platenfirma die zich specialiseert in
religieuze muziek, orgelmuziek en be
paalde daarbij behorende genres een
unieke plaat uit met orgelwerken van
Cesar Frank en Flor Peeters, een com
binatie dus van een grootmeester uit de
Franse school en een hedendaagse com
ponist. De (in ons land helaas nog wat
te onbekende) Belgische organist Pee
ters speelt hier het 2e koraal in b van
Franck en zijn eigen Passacaglia en
fuga op het pas enkele jaren oude or
gel van de kathedraal in Mechelen, een
creatie van bijzonder rijke dispositie,
die men beslist gehoord moet hebben
alvorens te oordelen over dit naar Ame
rikaanse systemen gebouwde instru
ment. Het is beslist niet alleen een
wonder van technisch vernuft; het is
ook qua klankkleur een bewonderens
waardig orgel, een hoogst moderne „ko
ningin der muziekinstrumenten".
Peeters speelt Francks koraal, een der
laatste werken van deze componist, op
sublieme wijze waarbij de stijlvolle een
voud van de omspeelde melodie vol
maakt tot zijn recht komt. Dat Christo-
phorus dit niet zo bekende maar tot de
beste orgellitteratuur behorende werk
op de plaat heeft vastgelegd zal vele
Franckliefhebbers welkom zijn.
Peeters' eigen passacaglia en fuga, bij
zonder knap uitgewerkte basvariaties,
dragen sterk bij tot de waarde van deze
plaat, die ook weergavetechnisch uit
muntend is. (Christophorus CLP 74 427).
Een plaat met orgelmuziek van Bach
is ondenkbaar zonder de beroemde toc
cata en fuga in d, en de VOX stereo-lp
met door Walter Kraft gespeelde Bach-
muziek bevat dit beroemdste aller or
gelwerken dan ook. Daarnaast staan er
op: de Pastorale in D, twee preludes
en fuga's en vijf koraalvoorspelen. Deze
laatste werken (Bach heeft er zeer vele
geschreven) zijn, althans in katholieke
kring, niet zo bekend. Ze hebben een
protestants karakter. Maar ze verdie
nen, vanuit muzikaal oogpunt bezien,
veel meer belangstelling. Ze doen een
andere Bach ontdekken, een gevoels
mens die hij zeker is geweest maar die
men ook al over het hoofd ziet omdat
veel van zijn „diverterende" muziek
over het algemeen weinig gespeeld
blijft, en die men ook niet in de groot
meester van het contrapunt zoekt. In
deze koraalvoorspelen is het een dich
terlijke Bach, die simpel-menselijke ge
voelens uitbeeldt. Het is de moeite
waard deze zijde van Bach nader te
leren kennen. Dat kan door middel van
deze plaat dan dubbel plezierig, want
Kraft speelt de genoemde werken op
het beroemde Silbermannorgel in Ebers
munster, voor liefhebbers van de barok
een heerlijk instrument dat Kraft met
begaafde handen uit een drie eeuwen
oude slaap lijkt te doen ontwaken. De
stereotechniek kwam hierbij te hulp om
KOOP EEN KOELKAST.
EEN GOEPÉ KOELKAST.
EEN PERFECTE KOELKAST. KOOP EEN
KOELKAST
Verkrijgbaar in 135 I, 210 1 en 275 I, van f 398,- af.
26)
„Ja.
lijk." Perquin was met verwoede ener-
.Zou ik nog een kop koffie kun- gie bezig zich in zijn badjas te hijsen.
nen krijgen?" vroeg Perquin afwezig.
,,Een motief. Zij had een motief? Als
die jongen haar dat verteld had voor
of op die dinsdag, had zij zeer zeker
een motief. Hulstein was 's maandags
thuisgekomen en de vervalsing kon elk
ogenblik uitkomen. Maar waarom heeft
ze dan gewacht tot vrijdag? O, wat
onhandig! Gelukkig alleen maar het
laken. Gaat er wel uit in de was,
niet?"
„Tuurlijk," zei Susanne onverstoor
baar terwijl zij de ravage zo goed
mogelijk opruimde. ,,Maar heb je iets
ontdekt in je redenering dat niet klopt,
Pieter Auguste? Je koffie is je ge
woonlijk te dierbaar om die over je
bed uit te gieten."
,Het is dat motief. Vrijdagmorgen
had zij geen motief meer. Hulstein had
toen al gezegd dat hij geen stappen
zou nemen. Hij had die donderdag,
toen hij erachter was gekomen, na
een flinke scène met het veelbelovend
jongmens, gezegd dat hij de zaak
blauw blauw zou laten. Hij had zijn
bank opgebeld om te laten weten dat
hij de handtekening erkende en een
brief er overheen gestuurd om dat te
lefoongesprek te bevestigen. Waarom
zou ze hem dan nog hebben willen
vermoorden? Neen, zeg nu zelf, ché-
rie."
„Misschien bestond er nog een ander
motief," meende Susanne. „Het kan
toch best mogelijk zijn dat Hulstein in
zijn testament dat akelige jochie heel
genereus bedacht had. Er waren im
mers geen kinderen, wel? Het zou dan
niet meer dan logisch zijn dat hij dit
lieve neefje had verzekerd dat hij op
geen sou meer behoefde te rekenen na
deze fraaie historie. En dat mama
toen besloot haar zwager niet de tijd
te gunnen zijn testament te verande
ren."
„Zeker. Zo iets is natuurlijk moge-
Waarom heb je ineens zo'n haast,
mon ami?" vroeg zijn vrouw verbaasd.
We kunnen immers evengoed naar de
hoogmis gaan? We hebben nog oceanen
van tijd."
Perquin mompelde binnensmonds iets
van Parijs opbellen en schoot als een
haas naar het kleedkamertje. Susanne
hoorde hem, nerveus en ongeduldig,
een Parijs' nummer aanvragen.
„Zo gauw mogelijk, juffrouw, dit
een politiezaak."
Ze schudde even bezorgd het hoofd.
Hij zag er de laatste tijd al helemaal
niet goed uit, Peter Auguste. Eigenlijk
was hij hoognodig aan een lange va
kantie toe. En als dit nu weer een van
die ellendige zaken was, waarin je ab
soluut geen lijn zag...zaken, die veel
hadden van een doolhof en die hem
nacht en dag bezighielden...Susanna
Perquin voelde bijna een wrevel tegen
deze Hulstein, die zijn hele leven door
veel te goed scheen te zijn geweest en
nu als loon voor die aan weerloosheid
grenzende goedheid vermoord was
„C'est toi, Armand?" hoorde zij haar
mans stem uit het kleedkamertje. Ar
mand de Jarjayes van de Sureté, dacht
ze. Hij wou natuurlijk weten of zij een
alibi had voor die dinsdagavond. Ze
woonde immers in Parijs?
„Merci, mon vieux, et a bientot.'
Ze hoorde dat hij de hoorn weer op
het toestel legde.
Heel die dag bleef hij nerveus, on
rustig. Susanne had het gevoel, dat
die zotte droom hem nog altijd hinder
de, hij hem niet kwijt kon worden en
er zich tegen wil en dank nog steeds
mee bezighield.
,,Ik wou dat ik mij er alles maar
van kon herinneren," zei hij opeens,
terwijl hij opkeek van zijn tijdschrift.
Het viel haar op dat hij geen ogenblik
twijfelde of zij wel zou begrijpen, waar
hij over sprak. Die droom vulde zijn
gehele denken en liet geen plaats voor
iets anders.
Iets over vieren belde Armand de
Jarjayes terug. Madame Van Elden
was die dinsdagavond in Parijs aanwe
zig geweest bij een première. Zij waren
met een gezelschap van zes personen
geweest en waren tot het einde geble
ven, waarna ze nog ergens waren gaan
souperen. Hij noemde de naam van
het restaurant. Vrijdag, dadelijk na de
ontvangst van het telegrafisch bericht
van de dood van haar zwager, was zij
naar Holland gevlogen. Hij veronder
stelde dat zij daar nu wel bij haar
zuster, madame Hulstein, zou zijn.
Het viel Susanne op dat het gezicht
van haar man niet de minste teleur
stelling vertoonde, toen hij langzaam
de haak weer op het toestel legde en
zei: „Dat is dan in elk geval één can-
didaat geëlimineerd, m' amour. Me
vrouw Van Elden was de avond van
dat vishandeltje in een Parijs' theater.
Ze is eerst vrijdag naar Holland ge
vlogen."
,,Heb jij enig idee wie de bewuste
vrouw met de blonde krulletjes dan
zou kunnen zijn geweest", vroeg ze.
,,Neen. En als ik erin slaag achter
haar indentiteit te komen, is het tien
tegen één dat ze met de zaak-Hulstein
niets te maken heeft," antwoordde hij
bitter.
,,Zie je de zaken nu niet wat te
donker in, mijn lammetje?"
Perquin haalde de schouders op. ,.Ik
weet het niet," zei hij. ..Dat visje uit
mijn droom, je weet wel, dat met die
krulletjes, zei dat in de zaak-Hulstein
alles ondersteboven was gekeerd. Ik
veronderstel dat ik in mijn onderbe
wustzijn dat gevoel heb en dat het
die droom naar boven kwam. Gek.
is nog zo'n onbestemd gevoel, dat ik
maar niet kwijtraken kan." Hij zweeg
abrupt en streek met de hand over
zijn voorhoofd.
„Welk gevoel, cheri?" drong Susanne
aan.
„Och neen. het is te zot."
„Zeg het toch maar. Je weet dat ik
er niet om lach. Pieter Auguste, om
die gevoelens van je. Dat zal ik wel
degelijk uit mijn hart laten. Die ge
voelens van jou hebben het daarvoor
te vaak bij het rechte eind gehad."
„Je bent erg lief. maar het klinkt
zo...zo ingebeeld zie je." antwoordde
hij verlegen. ..Het is alleen maar. dat
ik de gedachte niet van mij afzetten
kan. dat ik eigenlijk heel goed weet
wie de dader is. Of liever dat ik iets
heb gehoord of gezien, dat mij duide
lijk wees waar ik de dader moet zoe-
krn. Maar ook, dat de oplossing zo
buiten alle logica valt, dat de controle
posten haar niet willen doorlaten, zelfs
in een droom niet. Ik ben bang. dat
ik mij erg onduidelijk uitdruk," voegde
hij er verontschuldigend aan toe.
.Volstrekt niet. ik begrijp heel goed
wat je bedoeld. En ook, hoe vreselijk
moeilijk het is iets te weten en het
toch ook strikt genomen weer niet te
weten. Het heeft veel van het vechten
tegen een ding, dat meegeeft bij elke
klap, maar dat je toch niet van zijn
plaats kunt krijgen. Of eer nog van
het proberen vorm te geven aan iets,
waar je niet het minste houvast aan
hebt en dat je telkens weer door de
vingers glipt. Maar het zal wel komen,
heus wel," voegde zij er troostend aan
toe. „Je zult zien, juist als je het niet
verwacht, wordt alles ineens glashel
der."
,.Ik help het je wensen." Perquin
glimlachte wat pijnlijk.
„Je moet niet zo down zijn mijn
lammetje. Je bent in die korte tijd
toch al een heel eind verder gekomen.
Je weet nu dat er een vrouw in die
zaak betrokken is, al is het dan mis
schien alleen als medeplichtige. En je
hebt een signalement van haar. Neen,
neen. ik weet wat je zeggen wilt. En
ik geef graag toe dat het duidelijker
kon zijn. Maar er valt toch mee te
werken, zo vaag is het nu ook weer
niet. Zeg nu zelf. En je kunt de Van
Eldens als verdachten wel schrappen
Dat is toch ook weer iets gewonnen.'
„Niet de Van Eldens. ma petite.
Hoogstens mevrouw Van Elden. Het
staat immers nog volstrekt niet vast
dat die onbekende vrouw de visjes niet
heeft gekocht in opdracht van Van
Elden, of van zijn zoon."
„In dat geval zou het de jonge Van
Elden moeten zijn geweest, die die
visjes in dat aquarium deed en het
snoer vernielde," zei Susanne naden
kend.
„Hij had er de gelegenheid toe.
die ruzie kwam hij pas een tijdje
Hulstein uit de aquariumkamer."
„Maar toch niet lang?"
(Wordt vervolgd)
de volle rijkheid van het instrument
voor de muziekminnaar-thuis te laten
laten uitkomen.
Wie zijn versterker niet te ver op de
hoge tonen instelt, wordt met een heel
goede weergave beloond. (Vox STGBY
511.440.)
Een EP met bekende klassieke werk
jes waarop we met genoegen de aan
dacht vestigen is een Vox-plaatje met
de wals uit Eugen Onegin van Tsjai-
kowski. de Sabeldans van Katchaturian
en de Slavische dans van Dvorak, alle
drie populaire orkeststukjes die ook de
platenliefhebber die vooralsnog voor het
woord „klassiek" terugschrikt zich wel
aanschaft. En die dan vaak de weg naar
een betere waardering voor de serieuze
muziek vrijmaken. Het Gürzenichorkest
van Keulen, onder Otto Ackerman, ver
tolkt deze werkjes van
meesters op vlotte en
wijze. (Vox VIP 45 650
de Slavische
sprankelende
u Pasen voor de deur staat hebben
- verschillende grammofoonplatenmaat-
schappijen platen uitgebracht met in de
ze tijd passende muziek. Christophorus-
verlag Herder Freiburg brengt onder de
titel Passions- und Ostermusik zes passie-
en paasliederen van zestiende en zeven
tiende eeuwse componisten. Uitvoerders
zijn de Palestrina-Kreis en een instru
mentale groep uit Freiburg onder lei
ding van Franz Clausing. Het is geen uit
zonderlijke plaat, niet alleen om de ge
zongen liederen, die weliswaar ingetogen
devoot zijn, maar toch een uitzonde
ring daargelaten niet volledig kunnen
boeien. Het koor klinkt even devoot
maar even weinig boeiend. 'CV 71580 -
45 UPM).
Van bepaald meer allure is de Decca-
plaat (in de serie Muzikale Medaillons),
waarop het London Philharmonic Choir
en Orchestra onder leiding van sir Adrian
Boult twee delen uit Handels oratorium
„The Messiah" uitvoeren. Natuurlijk het
„Hallelujah", dat een stralende weer
gave krijgt, en „And the glory of the
Lord", dat merkwaardigerwijs veel min
der van kwaliteit is. De koorklank is
wat overdadig, waardoor het doorzich
tige karakter verloren gaat. Overigens is
de verhouding tussen koor en orkest
prachtig afgewogen, waardoor deze 45-
toerenplaat toch een kostelijk bezit is.
(Decca 72167).
T>arenreiter Musicaphon brengt op een
wel heel bijzonder plaatje zes liede
ren van resp. Debussy en Ravel, uitge
voerd door het NCRV Vocaal Ensemble
onder leiding van Marinus Voorberg. De
drie Debussy-liederen naar gedichten
van Charles d'Orléans spannen zeker de
kroon. Het Vocaal Ensemble bereikt hier
een niveau, dat het tot de beste koren
maakt die we kennen. Minder is dat het
geval met de liederen van Ravel op eigen
gedichten, die misschien compositorisch
boeiender zijn. maar in de uitvoering
toch niet van dat peil zijn als de eerst
genoemde liederen. Heerlijke muziek
(BM 17 E 009).
cury-single van goed gehalte opgele
verd. Het eerste nummer, een oude
bekende, gaat in het tempo waarin
Garners eigen spontane stijl het meest
aanspreekt. Het tweede lijkt bedacht
zaam en weloverwogen uitgevoerd. De
„pianist van de meeste noten", zoals
Eroll wel eens is genoemd, valt ook
in deze opnamen weer uit duizenden te
herkennen aan zijn frequente, krach
tige basbewegingen, die hij met een
nadrukkelijk ritme het voor zijn spel
zo typerende effect geeft. De rechter
hand-improvisaties, vooral in het laat
ste nummer, doen even denken aan
Art Tatum, door wie hij merkbaar is
geïnspireerd. Garner, misschien wel de
meest geimiteerde pianist ter wereld,
heeft met dit produkt weer een staal
tje van grote muzikaliteit en gaaf ritme
gevoel geleverd. (Mercury 127016 MCF)
Op Chancellor single zingt Frankie
Avalon met het orkest Don Costa „Af
ter you've gone" en „If you don't think
I am leaving", een amusant plaatje,
waarmee in pittiger vorm weer eens
teruggegrepen is naar oude successen.
Avalon presenteert beide songs in een
gepolijste musicalstijl, waaraan rock-
achtige invloeden niet vreemd zijn.
Tegen de achtergrond van het onder
steunende orkest klinkt zijn stem wat
gedempt, maar toch ook weer fors ge
noeg om te kunnen vaststellen dat
Frank een goed, natuurlijk geluid pro
duceert, dat nog beschaafder zou aan
doen wanneer hij zich onthouden zou
van versierende uithalen en overslaan
de melodie-verbindingen. (Chancellor
20067).
Een kersverse plaat van de Vlaamse
vokalist Louis Neefs over Belgische en
Nederlandse wateren verleidt ons tot
een enkele kanttekening over de
op Palette EP uitgebrachte liedjes,
die onderling nogal in kwaliteit ver
schillen. De tekst van „Aan de Amster
damse grachten" is stukken sterker
dan die van „De lichtjes aan de Schel
de", terwijl „Op de brug bij de Nete"
noch „Zeilen op de Zuiderzee"
waarom geen IJselmeer van veel
oorspronkelijkheid blijk gaven. Een
ander bezwaar kan zijn dat de uit
spraak van de qua stem niet mis
deelde NeefS de Nederlander hier en
daar wat al te dialectiesch in de oren
klinkt. Zijn opdrachtgevers, die een vo-
kale verbinding tussen noord en zuid
hebben willen leggen, hebben het hem
in dat opzicht niet gemakkelijk ge
maakt. Het was misschien beter ge
weest Neefs geen specifiek Neder
lands repertoire te laten brengen, al
was het alleen maar om de vele ge
voeligheden rondom de verhouding Ne-
derland-Vlaanderen. Niettemin heeft
hij er het beste van gemaakt en dat
het geheel maar 'middelmatig gewor
den is, ligt dan ook niet in de eerste
plaats aan de zang. (Palette 7231 EP).
Tyree Glenn laat als trombonist en
vibrafonist in kort bestek verschillen
de jazzstijlen aan bod komen op Rou
lette EP. Hij krijgt in een viertal num
mers voortreffelijke steun van een rit
mesectie, waarin Joe Jones als slag
werker de centrale figuur is en waar
toe bovendien behoren Mary Osborne,
gitaar, Tommy Potter, bas. en Hank
Jones, piano. Van dit klasse-kwintet
zijn achtereenvolgens te beluisteren
Them there eyes, All of me, Dear gold
Southland en Royal Garden Bluess.
Glenn is daarin doorgaans de super-
swingsolist, dynamich en met een bijna
wiskundige zekerheid improviserend op
vibrafoon, zuiver en volumineus in zijn
inuuigend trombonespel, waarvan voor
al de growl-chorussen indruk maken.
Een goede oplossing heeft Glenn voor
de vertolking van de Royal Garden
Blues met één blaasinstrument. Hij du-
eteert dan met pianist Hank Jones, die
ook enkele vitale soli ten beste geeft,
slagwerk, gitaar en bas zijn hoofdza-
lijk van functionele betekenis. (Rou
lette EP 1525).
„Yoy are my sunshire" en „Misty" van
pianist Errol Garner hebben een Mer-
Advertentie)
Van Dino Garcia y sus Carios is een
nieuwe Palette-single verschenen, die
de moeite van het beluisteren dik
waard is. „Ven a rni" en „Recuerdos
de Andalucia" worden temperamentvol
en meerstemmig gebracht in een mee
slepend ritme. Instrumentaal valt er
ook veel van deze plaat te genieten.
Er komen enkele goede soli in voor en
de zang klinkt zeer harmonieus. (Pa
lette PB 40109).
Twee eigen werkjes presenteert Paul
Anka op ABC-Paramount single: The
fools hall of fame en Far from the
lights en tdon. Daarin maakt hij af
wisselend een- of tweestemmige huile-
balk-geluiden, waarnaar onze smaak
niet uitgaat. Anka is uiteraard
op zijn best als hij in mineur zingt.
Zijn voordracht en matte frasering
pakt dan het meest, vooral in de lang
zame nummers, die nogal vaak aan
de sentimentele kant zijn. (AP 22122
single).
Polydor heeft een single vervaar
digd naar aanleiding van de film „De
verlaten grootvader", waarin Lolita
begeleid door het orkest Johannes
Fehring twee charmante bergliederen
zingt: Der jodelnde postillon en Ein
Lied klingt durch das Tal. In het eer
ste. een gezellig niemendalletje, be
zingt Lolita de ware Jacob; het twee
de heeft als melancholieke strekking
het afscheid van een geliefde. Lolita
heeft een romantische, warme stem en
een goede voordracht. Haar frasering
toont overeenkomst met die van Lys
Assia (Polydor single 24729).
Een kleurig patroon van snaarklan
ken roept het Hubert Wolf Sextet op
met „Heisser Wind" en „Warmer Re
gen". Echo-werking en staccato-bewe
gingen leveren het verrassende timbre
op, waaraan deze Funckler-single zijn
exclusiviteit ontleent. Doordat beide
..klimatologische" impressies tech
nisch gaaf en melodisch afwisselend
zijn. valt de hier eenzijdig toegepaste
instrumentbeheersing met zo op. Het
plaatje is rustig van uitvoering en
uitermate genietbaar voor liefhebber*.
(Funckler 45050 single).