Eerste prijs voor Feitman uit en duo Arab Apeldoorn TROEVEN in GROEVEN ker, Goes oncours omdat SKODA langer meegaat door uitzonderlijke degelijkheid Dames ARUNEN Vier dode ermiddag te Goes en Waar N Luister naar Terugblik Passie- en Paas- liederen Frank Avalon LOUIS NEEFS Driftig Spaans TYREE GLENN Er roll Garner PAUL ANK.A Lolita-liefde HUBERT WOLF ioenschap rig jaar •OCWATER Vandaag Morgen Toernooi van het lichte lied D handen Amateurvoetbal 15 april Radioprogramma Tielevisieprogramma Gouden jubileum NVH Bachkoralen (o.a.) op Silber mannor gel Organist Flor Peeters speelt Cesar Franck Stern-feuilleton Slavische meesters N" Ragfijn impressionisme JE ZIET ZE WEER STEEDS MEERIt Icn van 490. Aan het eind nende wedstrijd kwam Oost- vinnaar uit de bus met een 12. Daarna volgde 's-Graven- 38 punten. Kortgene met 303 luis met slechts 190 punten, ostkapelle zal nu op 2 juni onale wedstrijden gaan. de groep EHBO'ers uit rg (165) en een dubbelkwar- ïd. gevormd door de dames urs, E. Weststrate, C. Kruys- Smit en de heren C. Polder- eketee, G. Vreeke en J. ners in de afdeling uitmun- hten het allemaal tot twee- Het waren Ton Vermaak, Iz. Riedijk. St.-Maartens- evr. H. Risseeuw-Verdouw, n B. v. Dijk, Middelburg afdeling tenslotte ging mej. smaker uit Goes met de :n strijken. Zij behaalde er, 177. Mevr. A. Tamminga- Joes bracht het tot 175 en irmee eveneens een eerste rige deelnemers in deze af- ;n genoegen nemen met een Het waren mevr. M. Huis- te Goes (156) en N. Top, iet 149 punten. land van de KAB in de bis- rlem en Rotterdam heett afé Baarends te Goes een georganiseerd, eer Th. Loerakker, de leider elijke culturele dienst van inleiding had gehouden over •p „Volksontwikkeling: een cht", waarin o.m. film, to- lectuur aan de orde kwa- vrij korte tijd de jaarver- werkt. sleden Buise (Goes) en Ha- d-Vossemeer) werden her- itter A. de Kooning deelde kringbestuurder uit Kwa- egens gebrek aan tijd zijn beschikking heeft gesteld, rstkomende vergadering zal ture worden voorzien. De dat hij het op prijs zou eer het nieuwe bestuurslid erse zou komen, rondvraag werd medege- 7 juli a.s. te Heinkenszand VKAJ een jeugdsport- orden georganiseerd. Men ze dag een ledenwervings- len verbinden. nsdag 10 april, zijn de hoog- i voor de provincie Zeeland msweert 6. 48 en 19.11 uur; 16 en 1840 uur: Vlissingen uur; Wemeldinge 7.25 en SniiilöSlfsl nigingsgebouw 19.30 uur gsbijeenkomst BB, 16 j. tG 30 uur Ontvoering uit Boe- De held van Iwo Jima, 14 j. uur Sergeant X van het genlegioen, 18 j. jur Messalina, 18 j. 20 uur Oorlogsheld zonder j. im 20 uur Re vak de rebel, fENT uur Heimelijke verhouding Lir Het verraad der Tartaren, Afspraakje in september, »ouw 20 uur Als het moeder- 14 j. Wit-Gele Kruis 19.30 uur US ENT uur Santa, de slavin der j. jr Roman holiday, a.l. UG school 20 uur Voorlich- omst BB, 16 j. G gehoorzaal 20 uur Liedereö- P. Mollet Het Driemeisjeshui* DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 9 APRIL 1962 (Advertentie) onverwoestbare motor - 1089 cc - 43 pk - 125 km/u oersterk buisliggerchassis - knikweerstand 70.000 kg geheel stalen carrosserie van 1 mm dikke staalplaat (Van onze radio- en tv-redacteur) een prijs van duizend gul concertzaal van het Tn de prachtige Singermuseum te Laren was zondag avond een zeer groot gezelschap bijeen voor de finale van het „Tournooi van het lichte lied", dat de KRO gedurende dertien achtereenvolgende zondagavon den voor de microfoon bracht. Het aantal inzendingen voor dit toernooi is buiten verwachting zeer groot ge weest. uit de honderden een veertigtal voor mededinging in deze wedstrijd Onder de inspirerende leiding van Johnny Ombach met zijn Cascade-orkest brachten de solisten en koren de uit verkoren liedjes ten gehore. Mede dank zij deze uitstekende prestatie hebben duizenden luisteraars elke week op nieuw aan de competitie-wedstrijd deel genomen, om tezamen met de vakkun dige jury de winnende liedjes aan te wijzen In totaal werden niet minder dan 15.000 brietkaarten van de luiste raars ontvangen. De jury selecteerde ingezonden liedjes voorzitter den. e tweede prijs-winnaars mochten elk vijfhonderd gulden in ontvangst nemen voor net liedje „Marion". De trompet tist Bert Grijsen (42), die de muziek a een inleidend programma maakte de voorzitter van de KRO, mr. H van Doorn, de namen van de prijs winnaars bekend. De eerste prijs ver wierf het liedje „Pardon, is dit plaatsje nog vrij?" op tekst van Max Arab en met muziek van Ben Feitman. De tweede prijs werd toegekend aan „Ma rion". waarvoor Bert Grijsen de mu ziek componeerde en Ger Rensen de tekst schreef. Voor Max Arab en Ben Feitman was de bekroning van hun liedje een vol komen verrassing. Toen zij hun muzi kaal produkt voor de eerste maal voor de radio beluisterden, viel het resul taat bar tegen en Max draaide de knop om met een: „Dat haalt het nooit". Het liedjes schrijven gaat de Apel- doornse vrienden Arab (31) en Feit man (36) vlot af. Feitman kwam er rond voor uit dat ze binnen een half uur een liedje in elkaar draaien, het geen wil zeggen dat Arab de teksten dan wel uit zijn mouw schudt, waarna het Feitman niet zo erg veel moeite kost er een vlot melodietje op te ma ken. Toch is dat liedjes schrijven voor beiden slechts een hobby. Arab is re clame-ontwerper en illustrator. Hij filmt bovendien graag en maakte de rolprent „Wie komt er in mijn huis je?", die het tot in de finale bracht in de wedstrijd van de Ned. amateur smalfilmers. Feitman heeft nog een tijdelijk dienstverband bij de „volks telling" in Apeldoorn, maar hij am bieert een werkkring in de reclame wereld. Beiden ontvingen zij na een hartelijke gelukwens van de KRO- Op Hilversum I (402 m) brengt de NCRV om 20.20 uur het eerste spel van Siegfried Lenz, getiteld „De onschuldi- gen" onder regie van Wim Paauw. Om 21.20 uur kunt u luisteren naar piano- werken van Debussy. Daarna worden om 22.15 uur beroemde walsen uitge zonden. De muzikale vraagbaak staat voor 23.05 uur op het programma en tenslotte is er om 23.40 uur de rubriek „Muziek voor het slapen gaan". Op Hilversum II (298 m) opent de AVRO om 19 uur het avondprogramma met „Zwerftochten door operaland". De pianist Walter Gieseking musiceert om 19.55 uur. De „radioscoop" begint om 20.05 uur en bevat o.a. het verhaal „Naar de bollen", dat om 21.50 uur voor de microfoon wordt gebracht. De jazz- societeit wordt om 23 uur uitgezonden. Tenslotte spelen om 23.30 uur de Ro mancers. (Advertentie) 11 n r 1 r n r 'U« of schraal HAMEA-GfcLEIfr^Ips^ voor „Marion" schreef, was toch wel trots. Overigens is hij doorkneed in het vak en componeert graag en veel. Ger Rensen, die reproduktiefotograaf in Utrecht is, heeft al meer dan honderd tekstjes voor grammofoonplatenliedjes geschreven. Net als Johnny Hoes, waar H. ENGLEBERT N.V. - DOBBEWEG - VOORSCHOTEN- TEL. (01717J-2010* DEALERS: Fa. A. A. v. d. ZWAARD, Koninginnestraat 63, Breda, tel. 36084 Garage LIGTVOET ZN., Bredaseweg 23, Oosterhout, tel. Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Fa. W. J. v. KAAM, Antwerpsestraat 373, Bergen op Zoom, tel. 4775 Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482 KANTERS' Automobielbedrijf, Bredaseweg 36, Etten, Tel. 2254 Gar. J. JOOSSE ZN., Rijksweg 24G, Nieuw- en St. Joosland, tel. 318 Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, tel. 2030 Na het journaal brengt de VARA om 20.20 uur de rubriek „Achter het nieuws" Om 20.35 uur treedt het Haagse studen tencabaret op met „K-Kwartaal". Jan Blokker verzorgt om 21 uur de rubriek „Filmvenster" en tenslotte is er om 21.25 uur het forum „Welbeschouwd". België Vlaams biedt om 20.30 uur een variète-programma en de finale van de ..Ontdek de ster-wedstrijd". Om 22.15 uur volgt de rubriek „Vergeet niet te lezen", hij vaak mee samenwerkt, weet hij wat het publiek wil en het verbaasde hem dan ook niet dat „Marion" ergens in de top zou zitten. Beide tekstschrijvers hebben nog een ding gemeen: zowel Arab als Rensen zijn beiden enthou siaste karikaturisten Misschien is dat een noodzaak voor het schrijven van Nederlandse lichte liedjes? De kijkers hebben zaterdag en zondag twee shows kunnen vergelijken, die van Teddy en Henk Scholten („Zaterdag avondakkoorden") en die van Corry Brok ken (Corry's party"). De laatste show gaat Nederland vertegenwoordigen op het internationaal televisiefestival van 23 april-5 mei in de Zwitserse plaats Montreux. I Het eerste dat de vele kijkers met ons zal zijn opgevallen is, dat het Neder lands in deze show maar zeer matig voorkomt. De koor. en orkestleiding is le KLAS A Hollandia-HRC, de Spartaan-AFC, JOS- tlVV. le KLAS B Xerxeg - VFC, Laakkwartier - Unitas, Quick-ONA, Gouda-CVV. SCW-DCV. le KLAS C Rood Geel-Velocitas, Emmen-WVV, Ncptunia-Sneek, PJC-Alcides, Jubbega- Germanicus. le KLAS D Jonge Kracht-Quick '20, ESCA-Rheden. Rigtersbleek-WVC. le KLAS E Alliance-Vlissmgen. MOC '17-Schijndel, Boxtel-TOP, de Spechten-Roosendaal, Brabantia-TSC. le KLAS F Iren* ^a^-Tiglieja, Spel. Emma-Spcl. 2e KLAS A Reusel Sport-Taxandria, Oss '20-ODC BudeT-üS 19nSWaard' DESK-Bladella, 2e KLAS B mAA5Ir5id(!eIburg' tnternos-Uno Ani mo, RAC-Hontemsse. HVV '24-DOSKO erse Boys-Rood Wit, Steenbergen-Te neuzen. - 3e KLAS B Concordia SVD-St. Mich Gestel Oir GUDOK, WSC-Vlijm. Boys RKSVA- Baardwijk, RKDVC-Blauw Geel, GVV- RKJW. 3e KLAS C Dongen-Gilze. Boeimeer-VOAB, RKC- Kaaise Boys, RKVVU-RWB WVO-Hil- varia, SCO-RKTVV 3e KLAS D Grenswachters-RKFC, RCS-Zld. Sport, Corn. Boys-BSC. METO-VES '35 4e KLAS B RKOSC-TGG. Rhode-Buren, DESO- Linge Boys, Zwaluw VFC-Heusden, DSC- Haarsteeg, OVH-Zaltbommel. 4e KLAS E Velocitas '31-Hieronymus, ZIGO-Gloria, GSBW-Nieuwkuyk. 4e KLAS G Burgh-Nw. Borgvliet, Kruisland-Hal steren, de Schutters-Vosmeer, NVS-Brou- wershaven, Zierikzee-Spcl. Gastel. Clu- zona-NSV. 4e KLAS H Breskens-de Patrijzen. RESERVE le KLAS Vlissingen 2-PSV 3, Helmondia '55 3 EVV 3, NOAD 3-Brabantia 2, Willem II 3-Middelburg 2, TSC 2-Internos 2, Taxan dria 2-NAC 3. RESERVE 2e KLAS A De Valk 3-SET 2, RKTVV 2-WSC 2, LONGA 3-Valkenswaard 2, Brabantia 3- Woensel 2, Schijndel 2-PSV 4, DESK 2- Veloc 2. RESERVE 2e KLAS B HVV 24-DOSKO 2, Veerse Boys 2-Mid- öelburg 3, Corn. Boys 2-Hontenisse 2, Goes 2-Vlissingen 3, Zeeland Sport 2- Roosendaal 2. RESERVE 3e KLAS A Bladella 2-MULO 2, de Spechten 2- 2, Tongelre 2-Schijndel 3, Tivoli- ADO, GVAV-Volewijckers, DWS A- UitU|el ^port 2' Eindhoven 4-Best Voor- RESERVE 3e KLAS B TOP 2-RKDVC 2, ODC 2-RKC 2, Uno Animo 2-Oss '20 2, SARTO 2-Concordia öVD 2. (Betaald voetbal) RESERVE le DIVISIE Excelsior 2-Sparta 2, Rapid JC 2-ZFC 2, ADO 2-Vitesse 2, Veendam 2-Volen- dam 2, PSV 2-Ajax 2, Blauw Wit 2-Wil- lem II 2, NAC 2-Go Ahead 2, Feijenoord 2-Enschede 2. RESERVE 2e DIVISIE B Fortuna VI. 2-DHC 2, UVS 2-HDVS 2, EBOH 2-SHS 2, RBC 2-EDO 2, Haarlem 2-RCH 2. RESERVE 2e DIVISIE C Helmondia '55 2-Sittardia 2, NOAD 2- Wilhelmina 2, LONGA 2-Eindhoven 2, Fortuna '54 2-MVV 2, BW 2-Helmond 2, Limburgia 2-NEC 2, VVV 2-Roda Sport 2. in Engelse handen, de balletgroep is En gels, idee en choreografie zijn van een Engelsman, de meeste liedjes die men hoort zijn Engelse. Corry Brokken zingt en acteert charmant en uitstekend; zij zingt een stroom van liedjes, waaronder slechts drie Nederlandse en dan nog een Frans. En het typische is nu juist, dat deze vier liedjes haar het best afgingen, ze met meer kleur en gevoel werden ge zongen dan de andere. Waaruit men de voorzichtige conclusie zou kunnen trek ken, dat Corry Brokken toch een onzer beste chansonzangeressen het goede Nederlandse en Franse lied meer ligt dan het Engelse. Een slecht figuur zal Nederland met deze show zeker niet slaan, maar of het in Montreux een top-show wordt, daar twijfelen wij toch wel aan. De zondagavond-show stak wel uit bo ven de Zaterdagavond-akkoorden. Teddy en Henk Scholten werden geassisteerd door enige goede buitenlandse gasten, waarvan vooral het marionettenduo knap werk deed. Teddy Scholten had een uit stekend sketchje, waarin de advertenties van huishoudartikelen in de maling wer den genomen en zij had ook een grappig onderhoud met de Engelse zanger Roy Castle. Het dansgroepje met de zwarte jurkjes was bepaald slap, dat was, echter allerminst de trompettist Theo Mertens, Hij blies akkoorden die er zijn mochten. Alles bij elkaar genomen bood de show beslist plezierig entertainment, op som mige punten beter dan in andere Schol ten-shows. Maar we misten een klate rende climax; het spel ging uit als een nachtkaars. Hilversum 1 402 m MAANDAG 9 APRIL HILVERSUM I, 402 m NCRV: 12,00 Ope rettemuziek (gr.) 12,25 Voor boer en tuin der, lezing 12,30 Mededelingen t.b.v, land en tuinbouw 12,33 Lichte orkestmuziek en zangsoliste 12,53 Grammofoonmuziek, even tueel actualiteiten 13,00 Nieuws 13,15 Lichte muziek 13,45 Lichte grammofoonmuziek 14,05 Schoolradio 14,35 Herhaling van gedeelten van het programma Donderdagavondmoza- iek 15,35 Lichte muziek en zang 16,00 Bij beloverdenking 16,30 Kamermuziek 16,50 Grammofoonmuziek 17,00 Voor de kleuters 17,15 Voor de jeugd 17,30 Jazzmuz. (gr.) 17,40 Beursberichten 17,45 Regeringsuitzen ding: Op reis door Nederlands Nieuw- Guinea - IV, door W. A L. van Doorenma- len 18,00 Kerkorgelconcert 18.30 Lichte gram mofoonmuziek (verzoekprogramma) 19,00 Nieuws en weerbericht 19,30 Op de man af, praatje 19,15 Klassieke grammofoonmuziek 19,30 Radiokrant 19,50 Lichte muziek 20.20 De Onschuldigen, hoorspel 21,20 Planorecital met commentaar 22,00 Parlementair commen taar 22,15 Walsmuziek (gr.)22,30 Nieuws 22,40 Avondoverdenking 22,55 Boekbespre king 23,05 Muzikale vraagbaak 23,40 Lichte grammofoonmuziek 23,55-24,00 Nieuws. DINSDAG 10 APRIL KRO: 7,00 Nieuws 7,15 Klassieke grammo foonmuziek 7,30 Voor de jeugd 7,45 Morgen gebed en overweging 8,00 Nieuws 8,18 Lichte grammofoonmuziek 8,50 Voor de vrouw 9,35 Waterstanden 9,4 OSchoolradio 10,00 Voor de kinderen 10,15 Filharmonisch orkest en so list 11,00 Voor de vrouw 11,30 Lichte gram mofoonmuziek 11,50 Volaan... vooruit, praatje. Hilversum 2 - 298 m MAANDAG 9 APRIL HILVERSUM II, 298 m AVRO: 12,00 Te nor en orgel 12,30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw 12,33 Voor het platteland, lezing 12,43 Lichte muziek 13,00 Nieuws 13,15 Me dedelingen en grammofoonmuziek 13,25 Beursberichten 13,30 Metropole-orkest 14,00 Pianorecital 14,30 Lichte grammofoonmuziek 14,50 Vrijheid, lezing 15,05 Radio Matinee (gr.): Moderne orkestwerken 16,20 Lichte grammofoonmuziek 17,00 Voor de padvin ders 17,50 Militair commentaar 18,00 Nieuws 18,15 Politieke lezing 18,25 Concoursinuziek 1962 (VII) 18,50 Openbaar Kunstbezit 19,00 Der Schauspielddirektor, opera (£r.) 19,55 Pianomuziek 20,00 Nieuws 20,05 De Radio- scoop: gevarieerd programma 22,30 Nieuws en mededelingen 22,40 Actualiteiten 23,00 Jazzmuziek 23,30 Licht ensemble 23,55-24,00 Nieuws. DINSDAG 10 APRIL "AVRO: 7,00 Nieuws 7,10 Ochtendgym nastiek 7,20 Ochtendvax-ia (gr.) VPRO: 7,50 Dagopening AVRO: 8,00 Nieuws 8,15 Lichte gi-ammofoonmuziek 9,00 Gymnastiek voor de vrouw 9,10 De Groenteman 9,15 Ka mermuziek (gr.) 9,40 Morgenwijding 10,00 Arbeidsvitaminen 10,50 Voor de kleuters 11,00 Voor de zieken. Brussel Vlaams MAANDAG 9 APRIL BRUSSEL 324 m 12,00 Nieuws 12,03 Ge- varieerde grammofoonmuziek 12,30 Weerbe richten 12,35 Landboukroniek 12,42 Lichte muziek 12,50 Beurskroniek 13,00 Nieuws 13,15 Kamermuziek 14,00 Schoolradio 15,45 Viool en piano 16,00 Beursberichten 16,06 Voor de zieken 17,00 Nieuws 17,15 Lichte muziek 17,45 Franse les 18,00 Balletmuziek 18,20 Voor de soldaten 18,50 Sportprogramma 19,00 Nieuws 19,40 Klassieke muziek 19,45 In en om de opera... 20,00 Kamermuziek 21,00 De zeven kunsten 21,15 Variétéorkest en solisten 22,00 Nieuws 22,15 Amusementsorkest 22,35 Populaire volksmuziek 22,55 Nieuws 23,00- 23,15 Voor de zeelieden. (Advertentie) Brussel Frans BRUSSEL 484 m 11,55 Grammofoonmu ziek 13,00 Nieuws 13,15 Gevarieerde gram mofoonmuziek 14,03 Grammofoonmuziek 15,03 Klassieke muziek 16,08 Operettemuziek 17,00 Nieuws 17,15 Hedendaagse Belgische muziek 17,45 Koorzang 18,30 Muziek voor de jeugd 18,50 Grammofoonmuziek 19,20 Gava- rieerde muziek 19,30 Nieuws 21,03 Lichte grammofoonmuziek 22,00 Wereldnieuws 22,15 Jazzmuziek 22,55 Nieuws. MAANDAG 9 APRIL NTS: 20,00 Journaal en weeroverzicht VARA: 20,20 Achter het nieuws 20,35 K- Wartaal, cabaretprogramma 21,00 Filmven ster 21,25 Welbeschouwd, forum. VLAAMS-BELG.: 19,00 Voor de jeugd 19,30 Tekenfilms 19,45 Culturele actualitei ten 20,00 Nieuws 20,25 Het Manneke 20,30 Gevarieerd pi'ogramma en finale van de Ont dek de Sterwedstrijd 22,15 Literair pro gramma 22,45 Nieuws. FRANS-BELG.: 18,30 Voor de kleuters 19,00 Sportprogramma 19,40 Reportage van de doorbraak van de St.-Bernhard-tunnel 20,00 Nieuws 20,30 Film 21,50 Wetenschappe lijke uitzending 22,40 Nieuws. De Nederlandse Vereniging van Huis vrouwen zal op 17 april in de Expohal in Hilversum haar gouden jubileum vie ren. Ruim 7500 leden uit het gehele land zullen de viering van het vijftigjarig bestaan bijwonen. De Nederlandse Vereniging van Huis vrouwen werd in 1912 opgericht. Gestart werd met dertig leden. Thans telt de vereniging ruim 40.000 leden, verdeeld over negen gewesten, die tezamen 152 afdelingen in het gehele land hebben. Er is een enigszins toenemende belang stelling voor platen met orgelmuziek vaar te nemen en voor enkele speci mina daarvan wil len we deze week |raag aandacht vra gen. Zo gaf Chris- tophorus, de Duitse platenfirma die zich specialiseert in religieuze muziek, orgelmuziek en be paalde daarbij behorende genres een unieke plaat uit met orgelwerken van Cesar Frank en Flor Peeters, een com binatie dus van een grootmeester uit de Franse school en een hedendaagse com ponist. De (in ons land helaas nog wat te onbekende) Belgische organist Pee ters speelt hier het 2e koraal in b van Franck en zijn eigen Passacaglia en fuga op het pas enkele jaren oude or gel van de kathedraal in Mechelen, een creatie van bijzonder rijke dispositie, die men beslist gehoord moet hebben alvorens te oordelen over dit naar Ame rikaanse systemen gebouwde instru ment. Het is beslist niet alleen een wonder van technisch vernuft; het is ook qua klankkleur een bewonderens waardig orgel, een hoogst moderne „ko ningin der muziekinstrumenten". Peeters speelt Francks koraal, een der laatste werken van deze componist, op sublieme wijze waarbij de stijlvolle een voud van de omspeelde melodie vol maakt tot zijn recht komt. Dat Christo- phorus dit niet zo bekende maar tot de beste orgellitteratuur behorende werk op de plaat heeft vastgelegd zal vele Franckliefhebbers welkom zijn. Peeters' eigen passacaglia en fuga, bij zonder knap uitgewerkte basvariaties, dragen sterk bij tot de waarde van deze plaat, die ook weergavetechnisch uit muntend is. (Christophorus CLP 74 427). Een plaat met orgelmuziek van Bach is ondenkbaar zonder de beroemde toc cata en fuga in d, en de VOX stereo-lp met door Walter Kraft gespeelde Bach- muziek bevat dit beroemdste aller or gelwerken dan ook. Daarnaast staan er op: de Pastorale in D, twee preludes en fuga's en vijf koraalvoorspelen. Deze laatste werken (Bach heeft er zeer vele geschreven) zijn, althans in katholieke kring, niet zo bekend. Ze hebben een protestants karakter. Maar ze verdie nen, vanuit muzikaal oogpunt bezien, veel meer belangstelling. Ze doen een andere Bach ontdekken, een gevoels mens die hij zeker is geweest maar die men ook al over het hoofd ziet omdat veel van zijn „diverterende" muziek over het algemeen weinig gespeeld blijft, en die men ook niet in de groot meester van het contrapunt zoekt. In deze koraalvoorspelen is het een dich terlijke Bach, die simpel-menselijke ge voelens uitbeeldt. Het is de moeite waard deze zijde van Bach nader te leren kennen. Dat kan door middel van deze plaat dan dubbel plezierig, want Kraft speelt de genoemde werken op het beroemde Silbermannorgel in Ebers munster, voor liefhebbers van de barok een heerlijk instrument dat Kraft met begaafde handen uit een drie eeuwen oude slaap lijkt te doen ontwaken. De stereotechniek kwam hierbij te hulp om KOOP EEN KOELKAST. EEN GOEPÉ KOELKAST. EEN PERFECTE KOELKAST. KOOP EEN KOELKAST Verkrijgbaar in 135 I, 210 1 en 275 I, van f 398,- af. 26) „Ja. lijk." Perquin was met verwoede ener- .Zou ik nog een kop koffie kun- gie bezig zich in zijn badjas te hijsen. nen krijgen?" vroeg Perquin afwezig. ,,Een motief. Zij had een motief? Als die jongen haar dat verteld had voor of op die dinsdag, had zij zeer zeker een motief. Hulstein was 's maandags thuisgekomen en de vervalsing kon elk ogenblik uitkomen. Maar waarom heeft ze dan gewacht tot vrijdag? O, wat onhandig! Gelukkig alleen maar het laken. Gaat er wel uit in de was, niet?" „Tuurlijk," zei Susanne onverstoor baar terwijl zij de ravage zo goed mogelijk opruimde. ,,Maar heb je iets ontdekt in je redenering dat niet klopt, Pieter Auguste? Je koffie is je ge woonlijk te dierbaar om die over je bed uit te gieten." ,Het is dat motief. Vrijdagmorgen had zij geen motief meer. Hulstein had toen al gezegd dat hij geen stappen zou nemen. Hij had die donderdag, toen hij erachter was gekomen, na een flinke scène met het veelbelovend jongmens, gezegd dat hij de zaak blauw blauw zou laten. Hij had zijn bank opgebeld om te laten weten dat hij de handtekening erkende en een brief er overheen gestuurd om dat te lefoongesprek te bevestigen. Waarom zou ze hem dan nog hebben willen vermoorden? Neen, zeg nu zelf, ché- rie." „Misschien bestond er nog een ander motief," meende Susanne. „Het kan toch best mogelijk zijn dat Hulstein in zijn testament dat akelige jochie heel genereus bedacht had. Er waren im mers geen kinderen, wel? Het zou dan niet meer dan logisch zijn dat hij dit lieve neefje had verzekerd dat hij op geen sou meer behoefde te rekenen na deze fraaie historie. En dat mama toen besloot haar zwager niet de tijd te gunnen zijn testament te verande ren." „Zeker. Zo iets is natuurlijk moge- Waarom heb je ineens zo'n haast, mon ami?" vroeg zijn vrouw verbaasd. We kunnen immers evengoed naar de hoogmis gaan? We hebben nog oceanen van tijd." Perquin mompelde binnensmonds iets van Parijs opbellen en schoot als een haas naar het kleedkamertje. Susanne hoorde hem, nerveus en ongeduldig, een Parijs' nummer aanvragen. „Zo gauw mogelijk, juffrouw, dit een politiezaak." Ze schudde even bezorgd het hoofd. Hij zag er de laatste tijd al helemaal niet goed uit, Peter Auguste. Eigenlijk was hij hoognodig aan een lange va kantie toe. En als dit nu weer een van die ellendige zaken was, waarin je ab soluut geen lijn zag...zaken, die veel hadden van een doolhof en die hem nacht en dag bezighielden...Susanna Perquin voelde bijna een wrevel tegen deze Hulstein, die zijn hele leven door veel te goed scheen te zijn geweest en nu als loon voor die aan weerloosheid grenzende goedheid vermoord was „C'est toi, Armand?" hoorde zij haar mans stem uit het kleedkamertje. Ar mand de Jarjayes van de Sureté, dacht ze. Hij wou natuurlijk weten of zij een alibi had voor die dinsdagavond. Ze woonde immers in Parijs? „Merci, mon vieux, et a bientot.' Ze hoorde dat hij de hoorn weer op het toestel legde. Heel die dag bleef hij nerveus, on rustig. Susanne had het gevoel, dat die zotte droom hem nog altijd hinder de, hij hem niet kwijt kon worden en er zich tegen wil en dank nog steeds mee bezighield. ,,Ik wou dat ik mij er alles maar van kon herinneren," zei hij opeens, terwijl hij opkeek van zijn tijdschrift. Het viel haar op dat hij geen ogenblik twijfelde of zij wel zou begrijpen, waar hij over sprak. Die droom vulde zijn gehele denken en liet geen plaats voor iets anders. Iets over vieren belde Armand de Jarjayes terug. Madame Van Elden was die dinsdagavond in Parijs aanwe zig geweest bij een première. Zij waren met een gezelschap van zes personen geweest en waren tot het einde geble ven, waarna ze nog ergens waren gaan souperen. Hij noemde de naam van het restaurant. Vrijdag, dadelijk na de ontvangst van het telegrafisch bericht van de dood van haar zwager, was zij naar Holland gevlogen. Hij veronder stelde dat zij daar nu wel bij haar zuster, madame Hulstein, zou zijn. Het viel Susanne op dat het gezicht van haar man niet de minste teleur stelling vertoonde, toen hij langzaam de haak weer op het toestel legde en zei: „Dat is dan in elk geval één can- didaat geëlimineerd, m' amour. Me vrouw Van Elden was de avond van dat vishandeltje in een Parijs' theater. Ze is eerst vrijdag naar Holland ge vlogen." ,,Heb jij enig idee wie de bewuste vrouw met de blonde krulletjes dan zou kunnen zijn geweest", vroeg ze. ,,Neen. En als ik erin slaag achter haar indentiteit te komen, is het tien tegen één dat ze met de zaak-Hulstein niets te maken heeft," antwoordde hij bitter. ,,Zie je de zaken nu niet wat te donker in, mijn lammetje?" Perquin haalde de schouders op. ,.Ik weet het niet," zei hij. ..Dat visje uit mijn droom, je weet wel, dat met die krulletjes, zei dat in de zaak-Hulstein alles ondersteboven was gekeerd. Ik veronderstel dat ik in mijn onderbe wustzijn dat gevoel heb en dat het die droom naar boven kwam. Gek. is nog zo'n onbestemd gevoel, dat ik maar niet kwijtraken kan." Hij zweeg abrupt en streek met de hand over zijn voorhoofd. „Welk gevoel, cheri?" drong Susanne aan. „Och neen. het is te zot." „Zeg het toch maar. Je weet dat ik er niet om lach. Pieter Auguste, om die gevoelens van je. Dat zal ik wel degelijk uit mijn hart laten. Die ge voelens van jou hebben het daarvoor te vaak bij het rechte eind gehad." „Je bent erg lief. maar het klinkt zo...zo ingebeeld zie je." antwoordde hij verlegen. ..Het is alleen maar. dat ik de gedachte niet van mij afzetten kan. dat ik eigenlijk heel goed weet wie de dader is. Of liever dat ik iets heb gehoord of gezien, dat mij duide lijk wees waar ik de dader moet zoe- krn. Maar ook, dat de oplossing zo buiten alle logica valt, dat de controle posten haar niet willen doorlaten, zelfs in een droom niet. Ik ben bang. dat ik mij erg onduidelijk uitdruk," voegde hij er verontschuldigend aan toe. .Volstrekt niet. ik begrijp heel goed wat je bedoeld. En ook, hoe vreselijk moeilijk het is iets te weten en het toch ook strikt genomen weer niet te weten. Het heeft veel van het vechten tegen een ding, dat meegeeft bij elke klap, maar dat je toch niet van zijn plaats kunt krijgen. Of eer nog van het proberen vorm te geven aan iets, waar je niet het minste houvast aan hebt en dat je telkens weer door de vingers glipt. Maar het zal wel komen, heus wel," voegde zij er troostend aan toe. „Je zult zien, juist als je het niet verwacht, wordt alles ineens glashel der." ,.Ik help het je wensen." Perquin glimlachte wat pijnlijk. „Je moet niet zo down zijn mijn lammetje. Je bent in die korte tijd toch al een heel eind verder gekomen. Je weet nu dat er een vrouw in die zaak betrokken is, al is het dan mis schien alleen als medeplichtige. En je hebt een signalement van haar. Neen, neen. ik weet wat je zeggen wilt. En ik geef graag toe dat het duidelijker kon zijn. Maar er valt toch mee te werken, zo vaag is het nu ook weer niet. Zeg nu zelf. En je kunt de Van Eldens als verdachten wel schrappen Dat is toch ook weer iets gewonnen.' „Niet de Van Eldens. ma petite. Hoogstens mevrouw Van Elden. Het staat immers nog volstrekt niet vast dat die onbekende vrouw de visjes niet heeft gekocht in opdracht van Van Elden, of van zijn zoon." „In dat geval zou het de jonge Van Elden moeten zijn geweest, die die visjes in dat aquarium deed en het snoer vernielde," zei Susanne naden kend. „Hij had er de gelegenheid toe. die ruzie kwam hij pas een tijdje Hulstein uit de aquariumkamer." „Maar toch niet lang?" (Wordt vervolgd) de volle rijkheid van het instrument voor de muziekminnaar-thuis te laten laten uitkomen. Wie zijn versterker niet te ver op de hoge tonen instelt, wordt met een heel goede weergave beloond. (Vox STGBY 511.440.) Een EP met bekende klassieke werk jes waarop we met genoegen de aan dacht vestigen is een Vox-plaatje met de wals uit Eugen Onegin van Tsjai- kowski. de Sabeldans van Katchaturian en de Slavische dans van Dvorak, alle drie populaire orkeststukjes die ook de platenliefhebber die vooralsnog voor het woord „klassiek" terugschrikt zich wel aanschaft. En die dan vaak de weg naar een betere waardering voor de serieuze muziek vrijmaken. Het Gürzenichorkest van Keulen, onder Otto Ackerman, ver tolkt deze werkjes van meesters op vlotte en wijze. (Vox VIP 45 650 de Slavische sprankelende u Pasen voor de deur staat hebben - verschillende grammofoonplatenmaat- schappijen platen uitgebracht met in de ze tijd passende muziek. Christophorus- verlag Herder Freiburg brengt onder de titel Passions- und Ostermusik zes passie- en paasliederen van zestiende en zeven tiende eeuwse componisten. Uitvoerders zijn de Palestrina-Kreis en een instru mentale groep uit Freiburg onder lei ding van Franz Clausing. Het is geen uit zonderlijke plaat, niet alleen om de ge zongen liederen, die weliswaar ingetogen devoot zijn, maar toch een uitzonde ring daargelaten niet volledig kunnen boeien. Het koor klinkt even devoot maar even weinig boeiend. 'CV 71580 - 45 UPM). Van bepaald meer allure is de Decca- plaat (in de serie Muzikale Medaillons), waarop het London Philharmonic Choir en Orchestra onder leiding van sir Adrian Boult twee delen uit Handels oratorium „The Messiah" uitvoeren. Natuurlijk het „Hallelujah", dat een stralende weer gave krijgt, en „And the glory of the Lord", dat merkwaardigerwijs veel min der van kwaliteit is. De koorklank is wat overdadig, waardoor het doorzich tige karakter verloren gaat. Overigens is de verhouding tussen koor en orkest prachtig afgewogen, waardoor deze 45- toerenplaat toch een kostelijk bezit is. (Decca 72167). T>arenreiter Musicaphon brengt op een wel heel bijzonder plaatje zes liede ren van resp. Debussy en Ravel, uitge voerd door het NCRV Vocaal Ensemble onder leiding van Marinus Voorberg. De drie Debussy-liederen naar gedichten van Charles d'Orléans spannen zeker de kroon. Het Vocaal Ensemble bereikt hier een niveau, dat het tot de beste koren maakt die we kennen. Minder is dat het geval met de liederen van Ravel op eigen gedichten, die misschien compositorisch boeiender zijn. maar in de uitvoering toch niet van dat peil zijn als de eerst genoemde liederen. Heerlijke muziek (BM 17 E 009). cury-single van goed gehalte opgele verd. Het eerste nummer, een oude bekende, gaat in het tempo waarin Garners eigen spontane stijl het meest aanspreekt. Het tweede lijkt bedacht zaam en weloverwogen uitgevoerd. De „pianist van de meeste noten", zoals Eroll wel eens is genoemd, valt ook in deze opnamen weer uit duizenden te herkennen aan zijn frequente, krach tige basbewegingen, die hij met een nadrukkelijk ritme het voor zijn spel zo typerende effect geeft. De rechter hand-improvisaties, vooral in het laat ste nummer, doen even denken aan Art Tatum, door wie hij merkbaar is geïnspireerd. Garner, misschien wel de meest geimiteerde pianist ter wereld, heeft met dit produkt weer een staal tje van grote muzikaliteit en gaaf ritme gevoel geleverd. (Mercury 127016 MCF) Op Chancellor single zingt Frankie Avalon met het orkest Don Costa „Af ter you've gone" en „If you don't think I am leaving", een amusant plaatje, waarmee in pittiger vorm weer eens teruggegrepen is naar oude successen. Avalon presenteert beide songs in een gepolijste musicalstijl, waaraan rock- achtige invloeden niet vreemd zijn. Tegen de achtergrond van het onder steunende orkest klinkt zijn stem wat gedempt, maar toch ook weer fors ge noeg om te kunnen vaststellen dat Frank een goed, natuurlijk geluid pro duceert, dat nog beschaafder zou aan doen wanneer hij zich onthouden zou van versierende uithalen en overslaan de melodie-verbindingen. (Chancellor 20067). Een kersverse plaat van de Vlaamse vokalist Louis Neefs over Belgische en Nederlandse wateren verleidt ons tot een enkele kanttekening over de op Palette EP uitgebrachte liedjes, die onderling nogal in kwaliteit ver schillen. De tekst van „Aan de Amster damse grachten" is stukken sterker dan die van „De lichtjes aan de Schel de", terwijl „Op de brug bij de Nete" noch „Zeilen op de Zuiderzee" waarom geen IJselmeer van veel oorspronkelijkheid blijk gaven. Een ander bezwaar kan zijn dat de uit spraak van de qua stem niet mis deelde NeefS de Nederlander hier en daar wat al te dialectiesch in de oren klinkt. Zijn opdrachtgevers, die een vo- kale verbinding tussen noord en zuid hebben willen leggen, hebben het hem in dat opzicht niet gemakkelijk ge maakt. Het was misschien beter ge weest Neefs geen specifiek Neder lands repertoire te laten brengen, al was het alleen maar om de vele ge voeligheden rondom de verhouding Ne- derland-Vlaanderen. Niettemin heeft hij er het beste van gemaakt en dat het geheel maar 'middelmatig gewor den is, ligt dan ook niet in de eerste plaats aan de zang. (Palette 7231 EP). Tyree Glenn laat als trombonist en vibrafonist in kort bestek verschillen de jazzstijlen aan bod komen op Rou lette EP. Hij krijgt in een viertal num mers voortreffelijke steun van een rit mesectie, waarin Joe Jones als slag werker de centrale figuur is en waar toe bovendien behoren Mary Osborne, gitaar, Tommy Potter, bas. en Hank Jones, piano. Van dit klasse-kwintet zijn achtereenvolgens te beluisteren Them there eyes, All of me, Dear gold Southland en Royal Garden Bluess. Glenn is daarin doorgaans de super- swingsolist, dynamich en met een bijna wiskundige zekerheid improviserend op vibrafoon, zuiver en volumineus in zijn inuuigend trombonespel, waarvan voor al de growl-chorussen indruk maken. Een goede oplossing heeft Glenn voor de vertolking van de Royal Garden Blues met één blaasinstrument. Hij du- eteert dan met pianist Hank Jones, die ook enkele vitale soli ten beste geeft, slagwerk, gitaar en bas zijn hoofdza- lijk van functionele betekenis. (Rou lette EP 1525). „Yoy are my sunshire" en „Misty" van pianist Errol Garner hebben een Mer- Advertentie) Van Dino Garcia y sus Carios is een nieuwe Palette-single verschenen, die de moeite van het beluisteren dik waard is. „Ven a rni" en „Recuerdos de Andalucia" worden temperamentvol en meerstemmig gebracht in een mee slepend ritme. Instrumentaal valt er ook veel van deze plaat te genieten. Er komen enkele goede soli in voor en de zang klinkt zeer harmonieus. (Pa lette PB 40109). Twee eigen werkjes presenteert Paul Anka op ABC-Paramount single: The fools hall of fame en Far from the lights en tdon. Daarin maakt hij af wisselend een- of tweestemmige huile- balk-geluiden, waarnaar onze smaak niet uitgaat. Anka is uiteraard op zijn best als hij in mineur zingt. Zijn voordracht en matte frasering pakt dan het meest, vooral in de lang zame nummers, die nogal vaak aan de sentimentele kant zijn. (AP 22122 single). Polydor heeft een single vervaar digd naar aanleiding van de film „De verlaten grootvader", waarin Lolita begeleid door het orkest Johannes Fehring twee charmante bergliederen zingt: Der jodelnde postillon en Ein Lied klingt durch das Tal. In het eer ste. een gezellig niemendalletje, be zingt Lolita de ware Jacob; het twee de heeft als melancholieke strekking het afscheid van een geliefde. Lolita heeft een romantische, warme stem en een goede voordracht. Haar frasering toont overeenkomst met die van Lys Assia (Polydor single 24729). Een kleurig patroon van snaarklan ken roept het Hubert Wolf Sextet op met „Heisser Wind" en „Warmer Re gen". Echo-werking en staccato-bewe gingen leveren het verrassende timbre op, waaraan deze Funckler-single zijn exclusiviteit ontleent. Doordat beide ..klimatologische" impressies tech nisch gaaf en melodisch afwisselend zijn. valt de hier eenzijdig toegepaste instrumentbeheersing met zo op. Het plaatje is rustig van uitvoering en uitermate genietbaar voor liefhebber*. (Funckler 45050 single).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3