J. Griep, Terneuzen, blijft - ondanks griepje - draaien PUZZELTOTO VAN ZIEKENOMROEPEN Onderzoek sigaretten zeer betrouwbaar' De Internationale Ijs wacht ontstond nit ondergang van de „TITANIC" \MÜ Afkeuringen tijden de diensttijd GRIJS9 HAARTJE f THUIS ZELF DOEN Frans referendum nadert 14 april 1912: 1500 doden LUCKY STRIKE 'drogist hééft meer...wéét meer! Op maidentrip te weinig reddingboten KLEüRSPOELING Mij nstaking in Japan Ned. Consumentenbond: POLY-COLOR Rome-reis van r.-k. verkenners 17 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 6 APRIL 1962 17 rkrgelman J. Griep uit Terneuzen is op de kermissen van Hulst en Axel een geziene gast. Niet alleen op de kermis sen, ook op andere dagen kan men hem vaak achter zijn orgeltje door de stra ten zien lopen. Toch is er door de' jaren heen wel het een en ander gewijzigd. Het oude buikorgeltje, waarmee hij in de dertiger jaren langs de wegen trok, heeft hij al lang niet meer. In ai de tijd, dat hij nu orgelman is, heeft hij 5 orgels gehad. Iedere keer was het nieuwe in strument iets beter en iets moderner. Momenteel is het wel heel modern: op een wagentje heeft hij een orgel kastje gemonteerd, waarin een pick-up verborgen is. Draaide hij vroeger „Twee ogen zo blauw" en de liedjes van Ko- vacs Lajos voor de mensen, nu is dat het geval met de tophits van Cliff Ri chard en Elvis Presley. Alle dagen gaat de nu 68-jarige meneer Griep niet meer op pad, maar de kermissen slaat hij voor geen goud ter wereld over. Enige jaren geleden wilde hij het wel iets kalmer aan gaan doen. Hij zocht en vond werk in een werk plaats voor mindervaliden, maar daar hield hij het maar veertien dagen uit. „Ik kon het echt niet hoor, hele dagen binnen zitten, dat is niks voor mij". ™rÓp ui? g0effengenzTek i^ y^rlopig houdt hij er nog niet mee op. ondanks 't vele slechte weer, praktisch V «tl houdt van gezelligheid ^m et een pS'SSio'n B°? hp «ïaten waar alleen maar het geluid vleug muziek, die je in het voorbijgaan Op een enkel griepje na maar dat is "tnValf rteToren hoort en waarvan je het refreintje haast toch niet de moeite, wel?" van razende auto s is te noren. vanzelf mee gaat neuriën- De bond van Japanse mijnwerkers heeft de 140.000 leden bevolen in het gehele land het werk neer te leggen, om loon eisen en de verlangens naar stabieler werkgelegenheid kracht bij te zetten. De staking zal voor onbepaalde tijd duren. Een woordvoerder van de bond heeft verklaard dat steeds meer mijnwerkers worden ontslagen als gevolg van mecha nisatie in de mijnen. (Advertentie) (Advertentie) de In Nederland bestaan verschil lende omroepdiensten voor zieken, die geëxploiteerd en verzorgd wor- ien door amateurs ten behoeve van de verpleegden in ziekenhuizen. Deze ziekenomroepen nu hebben het plan opgevat om een nationaal puzzelspel, een soort woordtoto, te introduceren. Het is de bedoeling, dat elke week een gedichtje van Clinge Doorenbos wordt gepubliceerd, waarin in zeven regels tel kens een woord is weggelaten. De taak van deelnemers zal zijn uit twee ge geven woorden het beste te kiezen of aan te geven, dat zij allebei kunnen worden gebruikt. Het gebruikelijke sys teem van een 1, een 2 of een 3 dus. De ziekenomroepen gaan met deze woordtoto beginnen om hun over het algemeen minder gunstige financiële po sitie te verstevigen. Men heeft een sys teem ontwikkeld, dat het mogelijk maakt de kosten zo gering mogelijk te houden Dit systeem voorziet in medewerking van sportverenigingen, speeltuinvereni gingen. jeugdclubs e.d. overal in het land, die ingeschakeld worden als ver koopadressen. De verenigingen ontvan gen hiervoor 40 procent van het bedrag, dat zij binnen brengen. Men heeft toestemming gekregen om als maximumprijs uit te keren een be drag van 1000. De woordtoto begint op 27 april. De eerste acht weken zal alleen gespeeld worden in plaatsen, waar een ziekenomroep is gevestigd. Geleide lijk aan zal het toto-apparaat worden uitgebreid. Met de administratie is belast het or ganisatiebureau RANO-puzzle Zonne bloem in Bussum. 55 (Van onze Haagse redacteur) „De Nederlandse Consumenten bond meent dat zijn geruchtma kend onderzoek naar het teer- en nicotinegehalte in sigaretten en sigaren degelijk is geweest en be trouwbare resultaten heeft opge- leverd. Men heeft zich wel bij het onderzoek moeten beperken tot de 14 meest verkochte merken die trouwens 70 tot 80 procent van de markt beheersen maar het was dan ook niet goed mogelijk om de meer dan 100 in de handel zijnde merken alle te onderzoeken". Dit zei de heer B. Buitendijk, vice- voorzitter van de Ned. Consumenten bond, gisteren op een persconferentie in Den Haag. Het is volgens hem nog niet mogelijk gebleken om op bevredigende wijze met de industrie bij dit soort onderzoeken samen te werken. Bij voorgaande onder zoekingen door het Consumentencontact orgaan is dit reeds meermalen gebleken De heer Buitendijk gaf toe, dat men nog (Advertentie) (Van een bijzondere medewerker) Met al zijn luxe en een vijftiental waterdichte Wanneer op 14 april de Internationale Ijs- schotten voet het reeds op zijn maidentrip op wacht haar tweemaal daagse waarschuwing betreffende ijsbergen de wereld instuurt voegt men er die dag traditiegetrouw aan toe: RMS (Royal Mail Ship) „TITANIC" 41. 46. N, 0.14 W. (Positie van het schip bij haar aanvaring) R.I.P.". Het is de simpele jaar lijkse herdenking van de ondergang van het destijds grootste passagiersschip ter wereld. een ijsberg en zonk na een doodsstrijd van nog géén drie uren. Meer dan 1500 mensen verdronken. Dit afschuwwekkend aantal werd niet bereikt omdat er geen tijd was om de reddingsboten te strijken, maar vanwege het keiharde feit, dat er geen voldoende van aan wezig waren. Slechts twintig reddingboten ivaren aan boord van de onzinkbareTitanic. Door de ramp met dit schip is meer dan bij welk scheepsongeluk overduidelijk bewezen, dat een internationale controle op de gang van ijsbergen op de Noordatlantische scheepsroutes noodzakelijk was. Verder dat het onverantwoordelijk is een schip met onvoldoende reddingboten uit te rusten en dat het óók wanneer waterdichte schotten zijn aangebracht een grote dwaasheid is aan onzinkbare schepen te geloven! Deze maand is het precies vijftig jaren geleden dat de ramp met het passagiers schip „Titanic" plaatsvond; een scheeps ramp, die destijds enorme indruk heeft gemaakt. In vergelijking tot wat thans de wereldzeeën bevaart, was de „Tita nic" niet eens zo'n uitzonderlijk schip. Maar in de tyd, dat zy verging was dit geheel anders. Men lette toen niet op de vier enor me, voor onze begrippen ontsierende schoorstenen, waaraan in de tegenwoor dige scheepsbouw op allerlei manieren toch zeker enig model wordt gegeven, of die zo mogelijk geheel worden weg gelaten. Meer opvallend en bekend was de uiterst luxueuze uitvoering van hut ten en verblijfruimten der passagiers. Maar wat de „Titanic" toen zo heel bij zonder maakte, was haar grote veilig heid, die verkregen was door toepassing van een dubbele bodem en vijftien wa terdichte schotten, waardoor het schip (theoretisch) bij elke aanvaring drijvend zou blijven. Twee willekeurige afdelin gen konden namelijk vol water lopen, zonder dat het schip zou zinken. De „Ti tanic" was 265 meter lang en had een breedte van 28 meter. Haar waterver plaatsing was 66.000 ton, terwijl aan haar schroeven een maximum-vermogen van 55.000 pk kon worden afgegeven. De fatale aanvaring Twee, misschien wel drie jaren vóór die rampzalige aprilnacht in 1912 werd ergens aan de kust van Groenland de ijsberg geboren, die ééns de ondergang zou gaan betekenen voor de „Titanic", (Advertentie) haalt de meeste vlekken uit de meeste stoffen! niet precies weet wat in de teer de kans op het krijgen van longkanker verhoogt. „Maar waarom kunnen wij, zolang we dit niet weten, niet stellen dat de kans bestaat dat in de teer van sigaretten met een hoog teergehalte verhoudingsgewijs nog meer kankerverwekkende stoffen zitten dan in de teer van sigaretten met een laag gehalte?" Filters....? Hij zei voorts, dat het niet juist is het publiek in slaap te sussen met filtersigaretten. De filter absorbeert volgens de heer Buitendijk maar 10 procent van het teergehalte en 30 procent van het nicotinegehalte. In filtersigaretten zit trouwens vaak meer teer en nicotine dan in andere sigaretten, aldus de heer Buitendijk. Volgens hem hebben vele sigaretten- winkeliers reeds terdege de gevolgen van het onderzoek ondervonden. De heer Buitendijk vertelde voorts, dat nog onderzoekingen gaande zijn c.q. zullen worden ingesteld naar regel bare strijkijzers, matrassen, kampeer- pannen en muurverf. Ook een onderzoek naar televisietoestellen staat nog op het program. Het aantal leden van de Ned. Consu mentenbond is in de maand maart met 6000 gestegen en bedraagt thans 35.000. Binnen een maand na opkomst wordt ongeveer een procent afge keurd van degenen, die voor de eerste oefening in dienst zijn ge komen. Bij de herkeuring tijdens de basisopleiding wordt ongeveer 1,5 procent van de dienstplichtigen afgekeurd. Gedurende de verdere diensttijd moet nog ongeveer vijf procent van de opkomststerkte medisch ongeschikt worden ver klaard. Dit deelt mr. Calmeyer, staatssecretaris van defensie, mee in een brief aan de Tweede Kamer. Hierin gaat de staats secretaris nader in op de redenen van het groot aantal afkeuringen van in dienst zijnde dienstplichtigen. Dit schrij ven van de staatssecretaris is een schrif telijk antwoord op vragen van de heer J. H. Couzy, lid van de Tweede Kamer (WD). De afkeuring van dienstplichtigen ge durende het verblijf in werkelijke dienst voor eerste oefening is het gevolg vA'n omstandigheden van verschillende aard, aldus de staatssecretaris. Opgemerkt wordt o.m., dat de fysieke en psychische conditie van een goedgekeurde dienst plichtige in het tijdsbestek tussen zijn eerste keuring en zijn opkomst voor eer ste oefening (soms na langdurig uitstel) zodanig door ziekte of ongeval zijn ver slechterd, dat hij na opkomst voor de dienst ongeschikt blijkt te zijn geworden. Tenslotte kan een dienstplichtige moe; ten worden worden afgekeurd, omdat hij in de periode van zijn eerste oefening ziek wordt of omdat hem in die tijd een ongeval overkomt. Dat psychische redenen een voorname oorzaak zijn van de afkeuringen tijdens de eerste oefening, moet, aldus de staats secretaris, daardoor worden verklaard, dat het bij de eerste keuring in vele ge vallen onmogelijk is te voorzien, dat de dienstplichtige niet zal zijn opgewassen tegen de psychische belasting, die het verblijf in dienst en de dienstomstandig- heden voor hem meebrengen. Indien de keuringsarts twijfelt of de psychische stabiliteit wel voldoende is, wordt de aanstaande dienstplichtige voor een spe cialistisch onderzoek naar een psychia ter verwezen. Deze verwijzing geschiedt bij ongeveer vijf procent van de eerste keuringen. waarvan op dat ogenblik waarschijnlijk alleen nog maar de tekeningen beston den. Praktisch zeker dreef deze ijsberg echter groter en anders van vorm ergens in de kille wateren nabij New Foundland of Spitsbergen, toen op 31 mei 1911 het casco van dit schip op de werf van Harland en Wolff te Belfast te wa ter werd gelaten. Gedurende de tien maanden, dat de „Titanic" werd afge bouwd dreef de berg traag in zuidelijke richting. Zij was een van de 1019 ijs bergen, die in het jaar 1912 geteld zou den worden. Op 10 april 1912 vertrok de „Titanic" vanuit Southampton om via Queens- town haar eerste reis naar New York te maken. Op de eerste vage voor- bodep van deze en andere ijsbergen werd vier dagen nadien niet gerea-. geerd. De temperatuur van het zee water liep namelijk snel terug: ze ven uur 's avonds bedroeg zij 6 gra den Celsius, een half uur nadien twee graden minder en om negen uur was de temperatuur nog maar een halve graad. Twee uren en veertig minuten later sneden de wegen van de „Titanic" en die van de ijsberg elkaar op het punt van de Atlanti sche Oceaan, dat het graf van hon derden passagiers zou worden. De uitkijk reageerde bij de aanvaring wellicht uiterst snel, maar toch net niet snel genoeg. Was zijn roep slechts vijftien seconden eerder gehoord, dan had het schip de berg niet geraakt. Ook vijftien seconden later had bijna zeker de redding van het schip betekend, want dan was de aan varing weliswaar meer frontaal geweest, maar dan was slechts een gedeelte van het schip beschadigd. Nü echter wendde de voorsteven zich juist op het kritieke ogenblik en kreeg het ijs de kans als een oersterke blikopener over een groot deel langsscheeps door de ruim twee centimeter dikke platen te snijden. Dit gebeurde onder de waterlijn, wat inhield, dat veel meer dan de twee geplande waterdichte afdelingen vol water liepen. De ijsberg verdween in de nacht. Er gens in het warmere water meer zuid waarts veranderde hij in een hoeveel heid water zonder meer. „Witte tvolven der zee" Toen deze tragedie zich afspeelde be stond er praktisch nog geen controle op de weg die deze ijsbergen, ook wel „witte wolven der zee" genoemd, gingen. Weer was bewezen dat zij met hun witte pracht een uiterst gevaarlijke bedreiging vormden voor de scheepvaart op het noordelijk deel van de Atlantische Oce aan. Al vanaf 1897 bestonden er plannen tot de oprichting van een Internationale IJswacht, maar tot iets werkelijk posi tiefs kwam men niet. De ramp met de „Titanic" gaf de door slag. In november 1913 werd te Londen besloten een surveillancedienst op te richten. Deze ijswacht maakt vanaf toen melding van elke ysberg die zich ten zuiden van de 48e breedtegraad vertoont. Tijdens de eerste wereldoorlog werd de ze dienst tijdelyk gestaakt, maar in pe rioden dat hij actief was, heeft zich geen enkel ongeluk meer voorgedaan. Het Deense schip „Hans Hedtoft" dat eind januari 1959 met vijfennegentig op varenden verging, liep nabij de zuidkust van Groenland op een ijsberg. Dit ech ter is het gebied, dat buiten dat van de Internationale IJswacht valt. Het grootste deel der ijsbergen ont staat aan de westkust van Groenland. Hier bewegen zich achttien vrij grote gletschers, waarvan sommigen zich 50-60 meter per maand yerplaatsen. Daar waar de zee de kans heeft, knaagt de golfslag aan de onderkant van zo'n gletscher, zo dat een ver overstekende ijskap ont staat. Wanneer deze afbreekt en met gletschers, waarvan sommige zich 50-60 veel lawaai in het water valt, is een nieuwe ijsberg ontstaan. Hun aantal per jaar varieert sterk. Zo werden er door de ijspatrouille in 1957 en 1959 resp. 1200 en 700 stuks ge signaleerd, in tegenstelling tot 1958 toen er slechts één in het gebied ten zuiden van de 48e breedtegraad doordrong. Het is een volkomen raadsel waardoor de sterke variatie ontstaat. De enige regel maat is, dat als er een jaar is, waarin er veel ijsbergen voorkomen, zij in de maanden maart tot en met juli het tal rijkste zijn. De grootte evenals de vorm van zo'n ijsberg verschilt onderling sterk. Zij kunnen plat zijn met steile wanden, ook wel spits of afgestompt. Sommige exemplaren vertonen poorten of zijn koepelvormig. Laatstgenoemden ver strooien radarimpulsen en geven zodoen de geen of een moeilijk op te vangen beeld. Wat dit aangaat zijn ook die ijs bergen gevaarlijk, die door hun vlakke kan weinig boven de zeespiegel uitsteken en vooral bij hoge golven praktisch niet te onderscheiden zijn. Niettemin is radar voor de opsporing van ijsbergen toch een betrouwbaar middel gebleken. Ook vlieg tuigen worden regelmatig gebruikt, zodat de Internationale IJswacht in vergelij king met de eerste jaren tot een uiterst goed geoutilleerde organisatie is uitge groeid. 700 overlevenden Toen de „Titanic" gezonken was en nog honderden mensen zwemmend hun leven met enkele minuten trachtten te verlengen, waren er ongeveer zevenhon derd overlevenden in verschillende red dingboten ondergebracht. Op slechts honderden meters afstand dreven zy rond. Lang niet alle boten waren geheel vol. Er waren er die 65 mensen konden bevatten, maar die ronddreven met slechts veertig, één zelfs met achtentwin tig geredden! Een boot voor veertig mensen had er slechts twaalf aan boord! Uit vrees dat zo'n boot door zwem mende mensen zou worden omgetrokken, durfden men niet terug te gaan naar de plaats waar zoëven het angstig aandoen de silhouet van de „Titanic" onder wa ter was verdwenen. Na het zinken van het schip werden slechts dertien mensen uit het water gehaald; terwijl op slechts enkele honderden meters afstand de soms nog minder dan halfvolle redding boten, bemand met angstige (of egoïsti sche?) mensen werkeloos ronddobberden. Slechts één reddingboot waagde de te rugtocht. Door de „Carphathia" werden enkele uren later de overlevenden opge pikt. Men heeft zich menigmaal beziggehou den met de vraag, waardoor de ramp met de „Titanic" zo'n overweldigende indruk maakte op we mogen rustig zeggen iedereen die er destijds van hoorde. Het grote aantal slachtoffers is hiervan zeker een der oorzaken. Vast staat echter, dat in de jaren kort daar voor andere rampen plaatsvonden, die we heden ten dage geheel en al vergeten zijn. Rampen in die tijd eisten bijna een even groot maar ook wel een veel gro ter aantal mensenlevens. We denken hier bij aan de vulkaanerupties in 1883 en 1902, resp. van de Krakatau en Mont Pe- lée. Hierbij verloren méér dan het dub bele aantal mensen van de „Titanic" hun leven. Een mijnramp in de Franse mijn te Courrières eiste in 1906 1176 do den, terwijl bij een grote natuurramp in China in 1911 meer dan een miljoen mensen het leven lietenl Neen, zeker is het dat het feit. dat men heeft durven te beweren, dat de „Tita nic" niet kón zinken en toch op haar al lereerste reis al verging, deze ramp in een heel ander daglicht stelde. Men heeft nooit gezegd, dat een vulkaanuitbarsting als die van de Krakatau tot de onmoge lijkheden behoorde of dat die Franse mijn zo veilig was, dat elk ongeluk ex* volkomen was uitgesloten! De „Titanic" echter voer uit met die enkele reddingboten, die voldoen de waren om maar nét 30 procent van het totaal-aantal passagiers te redden, dat het schip zelf kon bevat ten. Er was geen mens die zich af vroeg welke de gevolgen van deze wantoestand zouden zijn, als die en kele reddingboten eens werkelijk no dig waren. Wellicht heeft men in die trieste nacht meer dan ooit kunnen inzien, dat als het er écht oq aankomt, alleen het leven zijn waarde behoudt. Voor vele miljoenen dollars aan kostbaarheden en persoon lijke bezittingen verdwenen met de „Ti tanic" naar de diepte van een oceaan, maar geen der overlevenden kon zich toen hiervoor interesseren. Oneindig veel erger was het feit, dat er op dat ogen blik meer dan vijftienhonderd mensen de verdrinkingsdood stierven.... (Advertentie) TUBE 1.95 Ruim driehonderd leidsters en leiders van de verkenners van de „Katholieke Jeugdbeweging" vertrekken vrijdag 13 april naar Italië voor een tiendaags ver blijf in Assisië en Rome. Deze „Rome reis" wordt gemaakt per extra trein en staat onder leiding van hoofdcommissaris H.J. Post en hoofdaalmoezenier J. v.d. Meulen. Hoogtepunten van deze reis zijn het bezoek aan Assisië en een vóettöcht naar de Carceri; in Rome een audiëntie bij de H. Vader en een ontvangst door de Italiaanse katholieke verkenners-. Op Goede Vrijdag brengen de r.-k. verkennersleiders en -leidsters een be zoek aan de catacomben van San Cal- listo. Deelname aan de paaswake en aan de Pausmis in de St.-Pieter vormen de af sluiting van deze pelgrimage naar Rome. Op eerste paasdag wordt de thuisreis aanvaard; op 23 april, tweede paasdag dus, is men in Nederland terug. In Frankrijk beginnen a/fiches er-\referendum zal worden gehouden over\Belangstellenden op te wijzen dat op 8 april a-s. een\de politiek van president De Gaulle.\bord in Parys- aanplak-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 21