Voorrang verlenen blijft belangrijk Kleine boerenbedrijf is tot verdwijnen gedoemd GUN GUN Noord- en zuid-Europa dichter bij elkaar EG! Gasturbinemotor van GM Bijzondere autoband Londense chirurg maakt aanspraak op Cyprus VW's duurder? De vraag is: wat is klein? Maar dukaten zijn óók goed 15 15 lllllpliil pipigÉ WÈ/MÊMÊÊm CERTIFICAAT CARAVANS Michael Smith Nieuwe modellen Tips-tips-tips-tips General Motors 75 miljoen tips-tips-tips-tips 28 JAAR ERVARING OP KOELGEBIED STAAN ACHTER DE GOEDE ZANDBOEREN TEN VOORBEELD GESTELD Particulier rechercheur veroordeeld ara-Aasmrets s uzelf en uw gezin *n feest op uw dis! Vandaag eerste doorgang door Grote St.-Bernard Geen royement Mar ja van Nieuwe helikopter op Schiphol Ook Denemarken worstelt met t.v- en radioproblemen C.A.O. hofmeesters en pursers KLM DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 5 APRIL 1962 W////////////&///.-9i s'', I W/MM.fH :iet! Uit de bijna dagelijks in de kranten gepubliceerde meldin gen van verkeersongelukken weten we, dat bij een groot deel van die ongelukken het niet opvolgen van de voorrangs- regels een belangrijke rol speelt. Een groot onderzoek, onlangs in West-Duitsland in gesteld naar de oorzaken van 145.000 verkeersongelukken, bracht aan het licht dat de „voorrang" als ongevalsoor zaak op de derde plaats kwam. In Nederland missen wij in dit opzicht een recent mk betrouwbaar landelijk ga JJM cijfer. Maar dank zij het Ma Cl II speurwerk van de actieve Verkeersgroep van het district Utrecht van de Rijkspolitie is er toch een $?h«Ö indicatie. Over 1960 wer- yy den 803 geregistreerde verkeersongelukken grotendeels buiten de be bouwde kom zorgvul- VAl dig geanalyseerd. Daarbij I VI bleek dat de voornaam ste oorzaken waren: onvoorzichtig inhalen 137 geen voorrang verlenen 114 onvoldoende afstand houden 105 te hoge snelheid 44 niet rechts houden 34 De „voorrangs-ongelukken" blijken hierbij dus op de tweede plaats te komen. Wanneer men zich realiseert dat dit type ongeluk vooral ook bin nen de bebouwde kom veelvuldig voorkomt, dan is het duidelijk dat het niet voorrang geven een van de grote zorgenpunten van het Nederlandse verkeer is. Het Verbond voor Veilig Verkeer beschikt over nog een ander landelijk gegeven dat in die richting wijst. Uit de statistieken van verkeersongevallen in Europa, die regelmatig door de Verenigde Naties worden gepubliceerd, blijkt dat in Nederland pl.m. 60 pet. van alle bot singen tussen twee rijdende voertui- De caravansectie van de Nederlandse Federatie voor kamperen en caravan ning heeft industrie en handel voor gesteld voortaan by iedere nieuwe caravan een certificaat te voegen, waarop onder meer vermeld zullen worden het maximaal toelaatbare gewicht, het afleveringsgewicht en het motorrijtuigenbelastinggewicht van de desbetreffende caravan. Dit voorstel is gedaan, omdat tot dusverre bij de kopers gemakkelijk misverstanden konden ontstaan over het gewicht van de caravan welke hij kocht. Meestal namelijk werd bij de koop slechts gewag gemaakt van het motorrijtuigenbelastinggewicht, terwijl de koper meende te doen te hebben met het werkelijke afleve ringsgewicht. Tussen beide gewichten bestaan soms belangrijke verschillen. Eveneens werd in de praktijk van verkoop en koop veelal nooit ge sproken over het maximaal toelaat bare gewicht van de caravan, zodat ook op dat punt de koper in het duis ter tastte. Indien het voorstel van genoemde federatie bij industrie en handel in gang vindt, zullen naar de mening van de federatie voortaan vele on duidelijkheden bij koop en verkoop van caravans voorkomen kunnen worden. gen op kruisingen of splitsingen van wegen plaatsvindt, d. w. z. meestal „voorrangsbotsingen" zijn. Wij steken daarbij ongunstig af boven het ge middelde percentage voor alle Euro pese landen van 50 pet. En we over treffen met dit cijfer zelfs Frankrijk, West-Duitsland en Engeland waar resp. 56, 55 en 55 pet. van de botsingen tus sen rijdende voertuigen op kruisingen plaatsvinden. Natuurlijk, wij hebben een klein land met een dicht wegennet, dus veel kruisingsmogelijkheden. Maar het is toch niet te veel gezegd om te constateren, dat wij met het boven genoemde „record" een slechte (voor- rangs) beurt maken. Het Verbond van Veilig Verkeer meent, dat iedere Nederlandse weggebruiker kan mee helpen te zorgen dat het aantal voor rangsongelukken drastisch omlaag gaat: door sportief op zijn beurt te wachten. Sportiviteit is een begrip dat de moderne man graag in daden omzet. Op de weg kan hij dat. Door op zijn beurt te wachten als de (voorrangs) situatie dat vraagt. Ook dèt is een kenmerk waardoor de rijder met stijl opvalt Dodge heeft in de V.S. een proef rit met een wagen gemaakt met een ingebouwde experimentele gasturbinemotorDe motor heeft het basisprincipe van een straal motor met dien verstande, dat de uitlaatstroom tegen een schoe- Kent u Michael Smith uit Man hattan - New York? Waarschijn lijk niet, maar de automobilisten ter plaatse kennen hem des te beter. Smith is namelijk politie agent en hij heeft een gruwelijke hekel aan wagens die verkeerd geparkeerd zijn- Mike doet de hele dag niets anders dan papier tjes plakken op de voorruiten van parkeerzondaars. Verleden jaar heeft hij er ruim 10.000 uit gedeeld en hiermee de stadskas aan een anderhalf miljoen gulden extra geholpen. De mensen zeg gen, dat hij zo'n sterk plichts gevoel heeft dat hij er zelfs zijn eigen moeder zou „bijlappen". Mike heeft dit ontkend en ge zegd dat zijn moeder het niet in haar hoofd zou halen fout te par keren. Smith, deelt dagelijks on geveer 150 bonnetjes uit. De door- snee-agent in New York betrapt er tien per dag. penwiel wordt geblazen. Op de foto een kijkje onder de kap. Achter de grill zijn twee inlaat- luchtfilters te zien, die de vorm van vaten hebben. '"TENGEVOLGE van „oxydatie" A ondergaat ook de motorolie een zekere veroudering. Deze veroude ring treedt des te sterker op naar mate de olie in het gebruik hoger wordt verhit en vindt vooral plaats wanneer het smeermiddel daarbij veelvuldig met lucht in aanraking komt. TS uw auto voorzien van een am- pèremeter dan geeft dit instrument de stroomsterkte aan, waarmee de accu wordt geladen of ontladen. Slaat de meter tijdens het rijden uit naar ontladen, dan wijst dit er op dat het gezamenlijke stroomverbruik op dat moment groter is dan de dynamo kan en mag leveren. De accu springt dan even bij, en wordt dus ontladen. ■piNGELEN van de motor is qua oorzaak terug te brengen tot de factoren compressieverhouding, eigen schappen van de gebruikte brandstof, het ontstekingstijdstip en de belas ting, waaronder de motor werkt. Is geen dezer factoren te beinvloeden dan zal gebruikmaking van super- benzine, een brandstof met een gro tere mate van klopvastheid, de enige oplossing zijn. O TOOTBREUKEN in het weefsel van uw banden zijn van buitenaf niet zichtbaar en daarom des te gevaar lijker. Een reden des te meer om niet tegen stoepranden op te rijden en bij het constateren van een lekke band direct te stoppen. Wy, zo schryft mevr. de L. te Breda, staan op het punt een nieuwe auto te kopen. We hebben onze keus zo goed als bepaald op één van die lage Engelse auto's, die sinds enkele jaren door Austin en Morris op de markt worden gebracht. Het enige wat ons nog weerhoudt is de vraag, of de kleine wielen niet tegen zullen vallen. Mocht u enige ervaring hiermee heb ben opgedaan, dan gaarne uw mening. Inderdaad behoren de op deze wa gens gemonteerde wieltjes tot de kleinste in hun soort. De bouw van deze wagen maakte dit echter nood zakelijk; omdat de wielen in de uiter ste hoeken zijn geplaatst, kreeg men de beschikking over een zeer grote ruimte. Dat een wiel van 10 inch zich anders gedraagt dan een wiel van b.v. 16 inch, spreekt vanzelf. Hoe kleiner de wieldiameter is, hoe gevoeliger dit wiel zal zijn voor de oneffenheden van de weg. Ook zal een klein wiel eerder geneigd zijn zich in los zand „in te graven" dan een groter wiel dit zal doen. Tenslotte is het toeren tal per gereden km circa 1,5 maal zo hoog als van een normaal wiel het geen qua balans en slijtage merkbaar moet zijn. Gelukkig staan tegenover deze na delen weer enkele grote winstpunten en wel in de vorm van een veel beter (lager) onafgeveerd gewicht, een muurvaste wegligging, een „mooiere" verhouding tussen auto en wiel en vooral niet te vergeten de relatief lage bandenprijs. Overigens nemen we vast aan, dat de constructeur van dit wagentype niet over één nacht ijs is gegaan en echt wel de nadelen heeft afgewogen tegen de te behalen voordelen. autnhnnH -bijz°ndcre van deze komt h Th dat er licht Komt doch dat licht nni*+ banTti9- T- het nie™e *™dï Deze bavH nVe 'atcn komen- Deze band, welke vervaardigd is van een nieuw soort synthetisch rubber„Neothane" genaamd, mist namelijk het conventionele karkas van canvaskoord. Toch zou de levensduur van het nieuwe type band weergaloos zijnDe toekomst zal het uitwijzen Fiat experimenteert met een nieuw model, dat tussen de 600 en de 1100 komt te liggen. De motor heeft een cilinderinhoud van ongeveer 900 cc met een vermogen van ruim 40 pk. Het is nog niet bekend, of de motor vóór of achter wordt geplaatst. Fa- brieksryders van Fiat hebben name lijk twee verschillende testwagens onder handen, de ene met staartmotor die de achterwielen aandrijft en de andere met de motor voorin en voor wielaandrijving. De laatste is volgens de berichten geplaatst in een soort stationwagen type, in de geest van de Austin A 40. Er bestaat een goede kans, dat Fiat zijn eerste wagen met voorwielaan drijving brengt. Overigens wint de voorwielaandrijving thans gaandeweg meer terrein. Bij Renault schijnt er ook weer wat te gebeuren. De plannen voor een 1.5 liter wagen verkeren reeds in een gevorderd stadium. De motor, een nieuwe constructie, komt voorin en hij drijft de achterwielen aan. De uitvoering van de carrosserie is con- 1 ventioneel gehouden (zoals bij de VW 1500). Het spreekt vanzelf, dat de technische nieuwigheden van de prak tische gezinswagen, Renault 4 L, bij de komende middenklassewagen worden toegepast. Ford Zephyr komt tegen de zomer in een nieuw kostuum op straat. Hij heeft een motor van 100-110 pk en natuurlijk schijfremmen op de voor wielen. De nieuwe Zephyr heeft on geveer de afmetingen van de Falcon. Maserati is bezig met een nieuwe sportwagen voor wedstrijdoeleinden, met onder de kap een 12-cilinder V- motor, die een verdere ontwikkeling is van de Formule I-machine van 2,5 liter van 1957. Het nieuwe model heet „Tipo 64" en het zal de „63" (bekend als de vogelkooi) vervangen. De nieuwe sportwagen, die schijfremmen rondom heeft, is zeer kort. De wiel basis is slechts 2.30 meter. Hij weegt leeg 680 kg. De motor ligt achterin. In Modena weigert men het aantal beschikbare pk's en de topsnelheid te onthullen, maar beide lopen in de honderden. General Motors heeft de 75-mil- joenste auto erop zitten. Dit is in de wereld het absolute record. Na een produktieperiode van 54 jaar was de gelukkige een Pontiac Convertible. Zeven jaar geleden kwam de 50 mil joenste GM-wagen van de band. Als men de produktie van General Mo tors buiten de V.S. meerekent komt men op meer dan 85 miljoen. De Volkswagenfabriek in Wolsburg zal misschien reeds in de komende weken de prijzen van alle personen auto's en vrachtauto's moeten ver hogen. In welingelichte kringen ver luidde dat een prijsverhoging van 200 tot 250 mark voor alle Volkswagen modellen mogelijk is. De persdienst van het bedrijf deelde mede. dat de laatste tijd de produktiekosten aan zienlijk zijn gestegen. Men onderzoekt thans in hoeverre de prijzen nog met deze kosten in overeenstemming zijn. Volgens de persdienst hebben alleen al de enkele weken geleden overeen gekomen verhogingen van lonen en salarissen en de verlengde vakanties de personeelskosten met rond 10 pet. doen stijgen. (Advertentie) 135 I tabletop f 398,- K i| A Ol IMCM KOELKAST 210 I kastmodel f 598.- 11 fT J 275 I kastmodel f 898,- W (Advertentie) VRAAG KLIPPAN VEILIGHEIDSRIEMEN BIJ UW GARAGE De 24-jarige particuliere rechercheur W.M.C.S. uit Den Haag is gisteren in hoger beroep door het gerechtshof in Den Haag veroordeeld tot een gevange nisstraf van in totaal drie jaar en zes maanden met aftrek van het voorarrest en voorwaardelijke terbeschikkingstelling van de regering wegens medeplichtigheid aan een poging tot afpersing en het mede plegen van een diefstal en een inbraak. S. heeft samen met enkele anderen op 22 april van het vorige jaar een tas met 1.800 gestolen uit een benzinepomp station in Wassenaar. Een maand latei- was hij betrokken bij een inbraak in Leiden, waarbij radio's, televisietoestellen en een bandrecorder werden gestolen. Voorts heeft S. medewerking verleend aan een mislukte roofoverval op een Haagse taxichauffeur op 15 mei van het afgelopen jaar. De rechtbank in Den Haag heeft S. in eerste instantie veroordeeld tot een ge vangenisstraf van drie jaar en twee maanden met aftrek van het voorarrest en voorwaardelijke terbeschikkingstelling van de regering. De eis in hoger beroep luidde: zes jaar gevangenisstraf met af trek van voorarrest en voorwaardelijke terbeschikkingstelling van de regering. (Van onze landbouwmedewerker) Het bestuur van het Landbouw schap heeft onlangs een beslising genomen, die in het geheel van de landbouwpolitiek niet van werke lijk belang is, maar die toch wel een symptoom is van de ontwik keling van de landbouw in deze tijd. Op voorstel van de Neder landse Katholieke Boerenbond heeft het bestuur namelijk beslo ten een adviescommissie voor het gemengde bedrijf in te stellen. Tegelijkertijd is de commissie voor de vraagstukken van de kleine boerenbedrijven opgeheven. Het Landbouwschap heeft dus een nieuwe adviescommisie ingesteld en een oude opgeheven. Noch het beleid van de EEG, noch het be leid van ons eigen ministerie van landbouw zal er door veranderen. En toch is het de moeite waard er even aandacht aan te schenken. Er blijkt namelijk uit, dat het kleine bedrijf een ander karakter heeft gekre gen en in zijn oude vorm nauwelijks meer bestaat. En zeker dat het minder bestaansrecht heeft gekregen. Als we dit zo nuchter neerschrijven zal er in ver schillende boerenkringen wel min of meer een alarmerend gehuil opgaan, omdat ook de medewerker van dit blad van oordeel is, dat de kleine bedrijven maar moeten verdwijnen. En in zekere zin hebben ze dan ook nog gelijk. Alleen moet men er rekening mee houden, dat beide partijen weliswaar de term „klein bedrijf" gebruiken, maar dat zij er heel andere dingen mee bedoelen. De boeren, die zich gealarmeerd voelen door zulk een uitspraak, zien het kleine bedrijf nog steeds zoals dit vroeger was. Het was in de meest letterlijke zin van het woord een klein bedrijf, een afspie geling van een groot of een middelgroot bedrijf. Het duidelijkste voorbeeld daar van is hier en daar nog te zien op de zandgebieden in Friesland. Daar kent men de zuivere veehouderijbedrijven, zo als deze ook voorkomen op de vrucht bare kleigronden van die provincie. De bedrijven op de klei de grotere boeren best en kunnen in het algemeen niet ontevreden zijn over de opbreng sten. De bedrijven op het zand hebben al sinds jaar en dag te kampen met tal van moeilijkheden en velen kunnen het hoofd niet of nauwelijks boven water houden. Waarom niet? Omdat een klein bedrijf dat omwille van het standsgevoel van de boer, een groot bedrijf wil na doen, altijd zit met hogere kosten en dus tegenwoordig bij de bestaande prijzen niet meer mee kan komen. Dergelijke verschijnselen kunnen we hier en daar voordoen. Het was in het verleden een gewoon verschijnsel en komt tegenwoor dig ook nog wel voor. Dit kleine bedryf moet verdwijnen en het zal ook verdwijnen, ook al zouden wy er anders over denken. Het is niet zonder reden dat de laatste jaren hon derden van deze bedrijven per jaar ver laten worden en dat de boer, of anders zeker de kinderen, de toekomst ergens anders zoeken. Als wij praten over het kleine bedrijf, dat verdwijnt, bedoelen we hetzelfde als de gealarmeerde boeren, maar wij zijn niet van oordeel dat al deze mensen uit de landbouw weg moeten. Wij menen het is niet de eerste keer dat wij dit zeggen dat men de kleinheid of de grootheid van een bedrijf niet meer kan afmeten naar de oppervlakte van de grond. Veel meer dan vroeger dringt het besef door, dat een boerenbedrijf een economische onderneming is. Bij een onderneming meet men de grootte van het bedrijf niet af naar de oppervlakte van de grond, maar naar de nuttige ar beid die verricht wordt en naar de hoe veelheid produkt die door deze arbeid tevoorschijn komt. Gemeten naar de oppervlakte bestaat vrijwel de gehele Nederlandse industrie uit kleine bedrij ven; gemeten naar de arbeid en de pro duktie zijn er heel wat grote industrieën (Advertentie) en lees deze week eens in het jeugd blad Donald Duck hoe Jonker Fris ook uw kind op leukemanierwil verwennen. de heerlijke produkten, waar mee Jonker Fris elke tafel genoot verwent: klein; gemeten naar de aangewende ar beid en het produkt is zulk een oedrijf groter dan elk groot akkerbouwbedrijf in Nederland, misschien met uitzonde ring van vijf of zes. We meten het be drijf niet meer af naar het aantal hec taren, dat de boer in eigendom bezit of heeft gepacht. Nu hoeft men daarover in het zuiden niet al te veel te vertellen, want zonder dat de boeren nu precies alle theorie kenden die bij dit verschijnsel te pas komt, hebben zij de weg ingeslagen van de opheffing van het kleine bedrijf. Of wel ze hebben de bedrijven verlaten; of wel ze hebben van hun bedrijf op dezelf de oppervlakte een veel groter bedrijf gemaakt. Ze hebben het gezocht in ver schillende richtingen. Sommigen zijn zich gaan toeleggen op het mesten van slacht- kuikens, anderen hebben zich toegelegd op de produktie van eieren; weer ande ren zochten het in de varkens; en nog anderen zijn zich gaan bezighouden met tuinbouw, zowel groenteteelt als fruit teelt. Vaak ziet men ook het verschijnsel dat een van de zoons zich specialiseert op een bepaald gebied. Nu willen we niet zeggen, dat hiermede op deze boe renbedrijven alles koek en ei is. Geen enkele ondernemer kent alleen voorspoed en vooruitgang. De eierproducenten bij voorbeeld zullen de laatste tijd heus wel eens met de handen in het haar gezeten hebben. Maar dit neemt niet weg, dat deze boe ren van de zuidoostelijke zandstreken te genwoordig aan al hun collega's in het land ten voorbeeld worden gesteld. In de Friese kranten bijvoorbeeld en In verschillende gebieden van Overijssel. Ze hebben zelfs de officiële erkenning ge kregen voor hun werk, want onlangs is gezegd, dat de Brabantse boeren de pe riode van achterblijven voorgoed over wonnen hebben. In oppervlakte zijn deze bedrijven ze ker niet groter geworden. In het aan wenden van nuttige arbeid zeker wel. Als wij zeggen, dat het kleine bedrijf moet verdwijnen, zouden we misschien beter kunnen zeggen, dat het nodig is in de toekomst een andere maatstaf van beoordeling van groot of klein aan te leggen. Maar het kleine bedrijf, dat al leen een afspiegeling is van het grote bedrijf en dat zich met de richting van zijn produktie en het aanwenden van de arbeid langs de lijnen der voorvaderlijke overlevering beweegt, zal het zeker niet kunnen volhouden. Bij het instellen van zijn commissie voor het gemengde bedrijf heeft het be stuur van het Landbouwschap gezegd, dat dit bedrijf bezien moet worden als een economische eenheid en dat de nieu we commissie tot taak heeft het be studeren van de verschillende vraag stukken, waarmede dit bedrijf te maken krijgt. Het bedrijf moet niet meer bezien worden in zijn „relatieve kleinheid", zo als het door het Landbouwschap ge noemd werd. Het feit dat men het ge mengde bedrijf gaat bezien los van zijn oppervlakte, wijst er op, dat er in de opvattingen van de landbouw en zijn voormannen een definitieve verandering is gekomen. fims vruchten- en groentenconserven VAN WAGENBERG-FESTEN N.V. NEUSDEN Dr. Aris Sjefski de Lusignan, een 52- jarige specialist voor borstziekten in Londen, gaat zich voorbereiden op de strijd om weer in het bezit te komen van het rijk waarover hy koning meent te zyn, Cyprus. De Lusignan heeft procedures aanhan gig gemaakt bij het departement voor de betrekkingen met het Gemenebest en de regering van de republiek Cyprus, waar in hij beide voor de keus stelt hem twee- Vanavond zullen het noordenen zuiden van Europa dichter bij el kaar komen door een druk opeen knop, die vele tonnen steen zal verbrijzelen in de tunnel van de grote St.-Bernardpas. Zwitserland en Italië zijn daar dan met elkaar verbonden. Te zijner tijd zullen door de 5828 me ter lange tunnel naar schatting 300.000 voertuigen per jaar rijden. De openings plechtigheid zal door een Eurovisie uitzending door vele landen aan weers zijden van de pas te volgen zijn. De nieuwe tunnel zal het hele jaar door te passeren zijn, ook wanneer sneeuwstor men om de Alpentoppen woeden. Alle wegen van Londen naar Genua, Parijs naar Rome, Amsterdam-San Remo en Keulen-Nice, zullen door de Grote St.-Bernard leiden. En met de ingebruik neming van de tunnel zal een einde ko men aan de romantische heirbaan die door de Romeinen werd aangelegd onder de consul Appius Claudius Metellux in 141 voor Christus. Over deze weg zijn talloze Romeinse legerscharen getrok ken, en de legers van Napoleon. Maar men kon er maar gedurende vier maan den per jaar gebruik van maken als het weer gunstig was. De naam St.-Bernard komt van Ber- nardus van Menton, die aan de Alpen doorgang een klooster bouwde dat on derdak bood aan eenzame reizigers. Vanuit dit klooster zwermden de trouwe St.-Bernardshonden uit om door lawi nes verraste reizigers te bevrijden. En kele jaren geleden werd deze vorm van liefdewerk stopgezet, omdat geen inge sneeuwde reizigers meer te vinden wa ren. duizend goudstukken per jaar met terug werkende kracht tot 1914 uit te betalen, of hem zijn kroon terug te geven. Het schijnt dat de tempeliersorde Cy prus 770 jaar geleden verkocht aan dr. de Lusignans rechtstreekse voorvader Guy de Lusignan, toentertijd titulair ko ning van Jeruzalem. De familie de Lu signan regeerde over Cyprus gedurende bijna drie eeuwen, waarna Venetië er het bestuur over kreeg. Men kwam toen overeen de Lusignans tweeduizend gou den dukaten per jaar te betalen, tot aan de laatste telg van het geslacht. Dr. de Lusignan is de laatste telg van zijn geslacht. Volgens hem heeft Turkije het verdrag van schadeloosstelling er kend, toen dit land in 1573 Cyprus over nam. In 1875 bevestigde sultan Abdoel de Verdoemde de geldigheid van het ver drag. In 1878, aldus de Lusignan, werd Enge land verantwoordelijk voor Cyprus. Dit land betaalde tot maart 1914. Maar toen Engeland op voet van oorlog met Tur kije kwam te staan, annexeerde Enge land Cyprus en de dukaten werden ver geten. De Lusignan is bereid de zaak zelfs voor het internationaal gerechtshof in Den Haag te gooien, wanneer hem op andere wijze geen recht gedaan wordt. Hy eist een bedrag van een half miljoen pond. Dr. de Lusignan heeft liever zijn troon terug, „indien mijn volk dat zou willen". „Als ze mij niet willen betalen", al dus de Lusignan, „dan kunnen ze me tenminste mijn eiland teruggeven". De Vereniging van Letterkundigen heeft te Amsterdam in haar buitenge wone algemene vergadering besloten het voorstel tot het royeren van de dichter A. Marja (pseudoniem van de heer A. Th. Mooy) verworpen met 67 tegen 33 stemmen en vier onthoudin gen. Deze affaire heeft nogal wat stof doen opwaaien. Marja werd enige tijd ge leden geroyeerd, beschuldigd van het feit, dat een brief op naam van G. Stui veling. die daarin zijn lidmaatschap van de Vereniging op zei, door hem (Marja) geschreven zou zijn. Overigens: Stuiveling is voorzitter van deze ver- niging... De uitvoerige discussies in de buiten gewone algemene vergadering hielden zich vooral met de formele kant van deze kwestie van „practical joker" Marja bezig. Het bestuur had vooraf verklaard niet de portefeuille-kwestie te willen stellen. Mogelijke consequen ties zullen aan de orde komen op de jaarvergadering, die op 2 juni gehou den wordt. (Advertentie) Ik rook.... en dan geniet ik ookl PANTER SENORITAS in hef bekende rode blikje 12'hcent Woensdagochtend is van Schiphol een nieuwe Amerikaanse helikopter opge stegen. Het toestel is met 410 kg nog 60 kg lichter dan een 500 cc autootje. De helikopter, een Hughes 269a, die ruim 61/2 meter lang is, was in gedemonteerde toe stand in een toestel van de KLM van New York naar Amsterdam gebracht. Volgens de heer B.A.M. Schreiner van Schreiner Aerocontractors N.V. te Den Haag, die het toestel van de Hughes- fabrieken in Amerika heeft gekocht, zal deze helikopter mogelijk het vervoermid del van de toekomst vormen, waarvan zakenlieden gebruik zullen gaan maken als het autoverkeer op de weg hun te benauwd wordt. De Hughes 269a biedt plaats aan twee personen en kan drie uur in de lucht blijven. De maximumsnelheid bedraagt 120 km per uur. De landingssleden kun nen desgewenst door rubber drijvers wor den vervangen, die de machine in staat stelt op het water te landen. Het tpestel zal voorlopig op het vlieg veld Zestienhoven nabij Rotterdam wor den gestationeerd. De Deense staatsradio bereidt een „licht program" voor, voor geval het parlement wettelijke maatregelen neemt tegen de „piratenzender" Radio Mercur. Voorts wordt overwogen of, vroeger of later, het normale program 's avonds moet worden voorafgegaan door een commercieel tv-program van een half uur. Deze plannen zijn onthuld op een ver gadering van de radioraad. Er achter staan o.m. Julius Bomholt, minister van culturele zaken, Peder Noergaard, voor zitter van de radioraad, en Hans Soelvhoej, directeur-generaal van de staatsradio. Bomholt maakte duidelijk, dat geen sprake kon zijn van „commercials" in de radio-uitzendingen, maar dat reclame via de staats-tv misschien wenselijk was als tegenhanger voor de invloed van de Duitse commerciële tv, welke in het zuiden van Denemarken kan worden ont vangen. Radiomensen laten doorschemeren, dat de plannen voor een derde program, een in lichte trant, voor het grootste deel van het land binnen vier a zes maanden kan worden verwezenlijkt. Een opinie onderzoek heeft uitgewezen dat er grote belangstelling is voor het lichter genre. De directie van de KLM en de ver eniging van pursers en hofmeesters heb ben op 27 maart 1962 een collectieve ar beidsovereenkomst gesloten voor dc duur van 15 maanden. Deze overeenkomst, die nog onderworpen is aan de goedkeuring van het College van Rijksbemiddelaars, is de eerste c.a.o., die de directie van de KLM m Nederland heeft aangegaan, zo deelt de KLM public relations dienst mee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9