Voorrang verlenen
blijft belangrijk
Kleine boerenbedrijf is tot
verdwijnen gedoemd
GUN
GUN
Noord- en zuid-Europa
dichter bij elkaar
EG!
Gasturbinemotor van GM
Bijzondere autoband
Londense chirurg maakt
aanspraak op Cyprus
VW's duurder?
De vraag is:
wat is klein?
Maar dukaten
zijn óók goed
15
15
lllllpliil
pipigÉ
WÈ/MÊMÊÊm
CERTIFICAAT
CARAVANS
Michael Smith
Nieuwe modellen
Tips-tips-tips-tips
General Motors
75 miljoen
tips-tips-tips-tips
28 JAAR ERVARING OP KOELGEBIED STAAN ACHTER DE GOEDE
ZANDBOEREN TEN VOORBEELD GESTELD
Particulier rechercheur
veroordeeld
ara-Aasmrets s
uzelf en uw
gezin
*n feest op uw dis!
Vandaag eerste
doorgang
door
Grote St.-Bernard
Geen royement
Mar ja
van
Nieuwe helikopter
op Schiphol
Ook Denemarken
worstelt met t.v-
en radioproblemen
C.A.O. hofmeesters
en pursers KLM
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 5 APRIL 1962
W////////////&///.-9i
s'', I
W/MM.fH
:iet!
Uit de bijna dagelijks in de
kranten gepubliceerde meldin
gen van verkeersongelukken
weten we, dat bij een groot deel
van die ongelukken het niet
opvolgen van de voorrangs-
regels een belangrijke rol
speelt. Een groot onderzoek,
onlangs in West-Duitsland in
gesteld naar de oorzaken van
145.000 verkeersongelukken,
bracht aan het licht dat de
„voorrang" als ongevalsoor
zaak op de derde plaats kwam.
In Nederland missen wij
in dit opzicht een recent
mk betrouwbaar landelijk
ga JJM cijfer. Maar dank zij het
Ma Cl II speurwerk van de actieve
Verkeersgroep van het
district Utrecht van de
Rijkspolitie is er toch een
$?h«Ö indicatie. Over 1960 wer-
yy den 803 geregistreerde
verkeersongelukken
grotendeels buiten de be
bouwde kom zorgvul-
VAl dig geanalyseerd. Daarbij
I VI bleek dat de voornaam
ste oorzaken waren:
onvoorzichtig inhalen 137
geen voorrang verlenen 114
onvoldoende afstand houden 105
te hoge snelheid 44
niet rechts houden 34
De „voorrangs-ongelukken" blijken
hierbij dus op de tweede plaats te
komen. Wanneer men zich realiseert
dat dit type ongeluk vooral ook bin
nen de bebouwde kom veelvuldig
voorkomt, dan is het duidelijk dat het
niet voorrang geven een van de grote
zorgenpunten van het Nederlandse
verkeer is. Het Verbond voor Veilig
Verkeer beschikt over nog een ander
landelijk gegeven dat in die
richting wijst. Uit de statistieken van
verkeersongevallen in Europa, die
regelmatig door de Verenigde Naties
worden gepubliceerd, blijkt dat in
Nederland pl.m. 60 pet. van alle bot
singen tussen twee rijdende voertui-
De caravansectie van de Nederlandse
Federatie voor kamperen en caravan
ning heeft industrie en handel voor
gesteld voortaan by iedere nieuwe
caravan een certificaat te voegen,
waarop onder meer vermeld zullen
worden het maximaal toelaatbare
gewicht, het afleveringsgewicht en
het motorrijtuigenbelastinggewicht
van de desbetreffende caravan.
Dit voorstel is gedaan, omdat tot
dusverre bij de kopers gemakkelijk
misverstanden konden ontstaan over
het gewicht van de caravan welke
hij kocht. Meestal namelijk werd bij
de koop slechts gewag gemaakt van
het motorrijtuigenbelastinggewicht,
terwijl de koper meende te doen te
hebben met het werkelijke afleve
ringsgewicht. Tussen beide gewichten
bestaan soms belangrijke verschillen.
Eveneens werd in de praktijk van
verkoop en koop veelal nooit ge
sproken over het maximaal toelaat
bare gewicht van de caravan, zodat
ook op dat punt de koper in het duis
ter tastte.
Indien het voorstel van genoemde
federatie bij industrie en handel in
gang vindt, zullen naar de mening
van de federatie voortaan vele on
duidelijkheden bij koop en verkoop
van caravans voorkomen kunnen
worden.
gen op kruisingen of splitsingen van
wegen plaatsvindt, d. w. z. meestal
„voorrangsbotsingen" zijn. Wij steken
daarbij ongunstig af boven het ge
middelde percentage voor alle Euro
pese landen van 50 pet. En we over
treffen met dit cijfer zelfs Frankrijk,
West-Duitsland en Engeland waar resp.
56, 55 en 55 pet. van de botsingen tus
sen rijdende voertuigen op kruisingen
plaatsvinden.
Natuurlijk, wij hebben een klein
land met een dicht wegennet, dus
veel kruisingsmogelijkheden. Maar het
is toch niet te veel gezegd om te
constateren, dat wij met het boven
genoemde „record" een slechte (voor-
rangs) beurt maken. Het Verbond van
Veilig Verkeer meent, dat iedere
Nederlandse weggebruiker kan mee
helpen te zorgen dat het aantal voor
rangsongelukken drastisch omlaag
gaat: door sportief op zijn beurt te
wachten. Sportiviteit is een begrip
dat de moderne man graag in daden
omzet. Op de weg kan hij dat. Door
op zijn beurt te wachten als de
(voorrangs) situatie dat vraagt. Ook
dèt is een kenmerk waardoor de
rijder met stijl opvalt
Dodge heeft in de V.S. een proef
rit met een wagen gemaakt met
een ingebouwde experimentele
gasturbinemotorDe motor heeft
het basisprincipe van een straal
motor met dien verstande, dat
de uitlaatstroom tegen een schoe-
Kent u Michael Smith uit Man
hattan - New York? Waarschijn
lijk niet, maar de automobilisten
ter plaatse kennen hem des te
beter. Smith is namelijk politie
agent en hij heeft een gruwelijke
hekel aan wagens die verkeerd
geparkeerd zijn- Mike doet de
hele dag niets anders dan papier
tjes plakken op de voorruiten
van parkeerzondaars. Verleden
jaar heeft hij er ruim 10.000 uit
gedeeld en hiermee de stadskas
aan een anderhalf miljoen gulden
extra geholpen. De mensen zeg
gen, dat hij zo'n sterk plichts
gevoel heeft dat hij er zelfs zijn
eigen moeder zou „bijlappen".
Mike heeft dit ontkend en ge
zegd dat zijn moeder het niet in
haar hoofd zou halen fout te par
keren. Smith, deelt dagelijks on
geveer 150 bonnetjes uit. De door-
snee-agent in New York betrapt
er tien per dag.
penwiel wordt geblazen. Op de
foto een kijkje onder de kap.
Achter de grill zijn twee inlaat-
luchtfilters te zien, die de vorm
van vaten hebben.
'"TENGEVOLGE van „oxydatie"
A ondergaat ook de motorolie een
zekere veroudering. Deze veroude
ring treedt des te sterker op naar
mate de olie in het gebruik hoger
wordt verhit en vindt vooral plaats
wanneer het smeermiddel daarbij
veelvuldig met lucht in aanraking
komt.
TS uw auto voorzien van een am-
pèremeter dan geeft dit instrument
de stroomsterkte aan, waarmee de
accu wordt geladen of ontladen. Slaat
de meter tijdens het rijden uit naar
ontladen, dan wijst dit er op dat het
gezamenlijke stroomverbruik op dat
moment groter is dan de dynamo kan
en mag leveren. De accu springt dan
even bij, en wordt dus ontladen.
■piNGELEN van de motor is qua
oorzaak terug te brengen tot de
factoren compressieverhouding, eigen
schappen van de gebruikte brandstof,
het ontstekingstijdstip en de belas
ting, waaronder de motor werkt. Is
geen dezer factoren te beinvloeden
dan zal gebruikmaking van super-
benzine, een brandstof met een gro
tere mate van klopvastheid, de enige
oplossing zijn.
O TOOTBREUKEN in het weefsel van
uw banden zijn van buitenaf niet
zichtbaar en daarom des te gevaar
lijker. Een reden des te meer om
niet tegen stoepranden op te rijden
en bij het constateren van een lekke
band direct te stoppen.
Wy, zo schryft mevr. de L. te Breda,
staan op het punt een nieuwe auto
te kopen. We hebben onze keus zo
goed als bepaald op één van die lage
Engelse auto's, die sinds enkele jaren
door Austin en Morris op de markt
worden gebracht. Het enige wat ons
nog weerhoudt is de vraag, of de
kleine wielen niet tegen zullen vallen.
Mocht u enige ervaring hiermee heb
ben opgedaan, dan gaarne uw mening.
Inderdaad behoren de op deze wa
gens gemonteerde wieltjes tot de
kleinste in hun soort. De bouw van
deze wagen maakte dit echter nood
zakelijk; omdat de wielen in de uiter
ste hoeken zijn geplaatst, kreeg men
de beschikking over een zeer grote
ruimte. Dat een wiel van 10 inch zich
anders gedraagt dan een wiel van b.v.
16 inch, spreekt vanzelf. Hoe kleiner
de wieldiameter is, hoe gevoeliger
dit wiel zal zijn voor de oneffenheden
van de weg. Ook zal een klein wiel
eerder geneigd zijn zich in los zand
„in te graven" dan een groter wiel
dit zal doen. Tenslotte is het toeren
tal per gereden km circa 1,5 maal zo
hoog als van een normaal wiel het
geen qua balans en slijtage merkbaar
moet zijn.
Gelukkig staan tegenover deze na
delen weer enkele grote winstpunten
en wel in de vorm van een veel beter
(lager) onafgeveerd gewicht, een
muurvaste wegligging, een „mooiere"
verhouding tussen auto en wiel en
vooral niet te vergeten de relatief
lage bandenprijs. Overigens nemen
we vast aan, dat de constructeur van
dit wagentype niet over één nacht
ijs is gegaan en echt wel de nadelen
heeft afgewogen tegen de te behalen
voordelen.
autnhnnH -bijz°ndcre van deze
komt h Th dat er licht
Komt doch dat licht nni*+
banTti9- T- het nie™e *™dï
Deze bavH nVe 'atcn komen-
Deze band, welke vervaardigd is
van een nieuw soort synthetisch
rubber„Neothane" genaamd,
mist namelijk het conventionele
karkas van canvaskoord. Toch
zou de levensduur van het nieuwe
type band weergaloos zijnDe
toekomst zal het uitwijzen
Fiat experimenteert met een nieuw
model, dat tussen de 600 en de 1100
komt te liggen. De motor heeft een
cilinderinhoud van ongeveer 900 cc
met een vermogen van ruim 40 pk.
Het is nog niet bekend, of de motor
vóór of achter wordt geplaatst. Fa-
brieksryders van Fiat hebben name
lijk twee verschillende testwagens
onder handen, de ene met staartmotor
die de achterwielen aandrijft en de
andere met de motor voorin en voor
wielaandrijving.
De laatste is volgens de berichten
geplaatst in een soort stationwagen
type, in de geest van de Austin A 40.
Er bestaat een goede kans, dat Fiat
zijn eerste wagen met voorwielaan
drijving brengt. Overigens wint de
voorwielaandrijving thans gaandeweg
meer terrein.
Bij Renault schijnt er ook weer
wat te gebeuren. De plannen voor een
1.5 liter wagen verkeren reeds in
een gevorderd stadium. De motor, een
nieuwe constructie, komt voorin en
hij drijft de achterwielen aan. De
uitvoering van de carrosserie is con-
1 ventioneel gehouden (zoals bij de VW
1500). Het spreekt vanzelf, dat de
technische nieuwigheden van de prak
tische gezinswagen, Renault 4 L,
bij de komende middenklassewagen
worden toegepast.
Ford Zephyr komt tegen de zomer
in een nieuw kostuum op straat. Hij
heeft een motor van 100-110 pk en
natuurlijk schijfremmen op de voor
wielen. De nieuwe Zephyr heeft on
geveer de afmetingen van de Falcon.
Maserati is bezig met een nieuwe
sportwagen voor wedstrijdoeleinden,
met onder de kap een 12-cilinder V-
motor, die een verdere ontwikkeling
is van de Formule I-machine van 2,5
liter van 1957. Het nieuwe model heet
„Tipo 64" en het zal de „63" (bekend
als de vogelkooi) vervangen. De
nieuwe sportwagen, die schijfremmen
rondom heeft, is zeer kort. De wiel
basis is slechts 2.30 meter. Hij weegt
leeg 680 kg. De motor ligt achterin.
In Modena weigert men het aantal
beschikbare pk's en de topsnelheid
te onthullen, maar beide lopen in
de honderden.
General Motors heeft de 75-mil-
joenste auto erop zitten. Dit is in de
wereld het absolute record. Na een
produktieperiode van 54 jaar was de
gelukkige een Pontiac Convertible.
Zeven jaar geleden kwam de 50 mil
joenste GM-wagen van de band. Als
men de produktie van General Mo
tors buiten de V.S. meerekent komt
men op meer dan 85 miljoen.
De Volkswagenfabriek in Wolsburg
zal misschien reeds in de komende
weken de prijzen van alle personen
auto's en vrachtauto's moeten ver
hogen. In welingelichte kringen ver
luidde dat een prijsverhoging van 200
tot 250 mark voor alle Volkswagen
modellen mogelijk is. De persdienst
van het bedrijf deelde mede. dat de
laatste tijd de produktiekosten aan
zienlijk zijn gestegen. Men onderzoekt
thans in hoeverre de prijzen nog met
deze kosten in overeenstemming zijn.
Volgens de persdienst hebben alleen
al de enkele weken geleden overeen
gekomen verhogingen van lonen en
salarissen en de verlengde vakanties
de personeelskosten met rond 10 pet.
doen stijgen.
(Advertentie)
135 I tabletop f 398,- K i| A Ol IMCM KOELKAST
210 I kastmodel f 598.- 11 fT J
275 I kastmodel f 898,- W
(Advertentie)
VRAAG KLIPPAN
VEILIGHEIDSRIEMEN
BIJ UW GARAGE
De 24-jarige particuliere rechercheur
W.M.C.S. uit Den Haag is gisteren in
hoger beroep door het gerechtshof in
Den Haag veroordeeld tot een gevange
nisstraf van in totaal drie jaar en zes
maanden met aftrek van het voorarrest
en voorwaardelijke terbeschikkingstelling
van de regering wegens medeplichtigheid
aan een poging tot afpersing en het mede
plegen van een diefstal en een inbraak.
S. heeft samen met enkele anderen op
22 april van het vorige jaar een tas met
1.800 gestolen uit een benzinepomp
station in Wassenaar. Een maand latei-
was hij betrokken bij een inbraak in
Leiden, waarbij radio's, televisietoestellen
en een bandrecorder werden gestolen.
Voorts heeft S. medewerking verleend
aan een mislukte roofoverval op een
Haagse taxichauffeur op 15 mei van het
afgelopen jaar.
De rechtbank in Den Haag heeft S. in
eerste instantie veroordeeld tot een ge
vangenisstraf van drie jaar en twee
maanden met aftrek van het voorarrest
en voorwaardelijke terbeschikkingstelling
van de regering. De eis in hoger beroep
luidde: zes jaar gevangenisstraf met af
trek van voorarrest en voorwaardelijke
terbeschikkingstelling van de regering.
(Van onze landbouwmedewerker)
Het bestuur van het Landbouw
schap heeft onlangs een beslising
genomen, die in het geheel van de
landbouwpolitiek niet van werke
lijk belang is, maar die toch wel
een symptoom is van de ontwik
keling van de landbouw in deze
tijd. Op voorstel van de Neder
landse Katholieke Boerenbond
heeft het bestuur namelijk beslo
ten een adviescommissie voor het
gemengde bedrijf in te stellen.
Tegelijkertijd is de commissie
voor de vraagstukken van de kleine
boerenbedrijven opgeheven. Het
Landbouwschap heeft dus een
nieuwe adviescommisie ingesteld
en een oude opgeheven. Noch het
beleid van de EEG, noch het be
leid van ons eigen ministerie van
landbouw zal er door veranderen.
En toch is het de moeite waard er
even aandacht aan te schenken.
Er blijkt namelijk uit, dat het kleine
bedrijf een ander karakter heeft gekre
gen en in zijn oude vorm nauwelijks
meer bestaat. En zeker dat het minder
bestaansrecht heeft gekregen. Als we dit
zo nuchter neerschrijven zal er in ver
schillende boerenkringen wel min of
meer een alarmerend gehuil opgaan,
omdat ook de medewerker van dit blad
van oordeel is, dat de kleine bedrijven
maar moeten verdwijnen. En in zekere
zin hebben ze dan ook nog gelijk. Alleen
moet men er rekening mee houden, dat
beide partijen weliswaar de term „klein
bedrijf" gebruiken, maar dat zij er heel
andere dingen mee bedoelen.
De boeren, die zich gealarmeerd voelen
door zulk een uitspraak, zien het kleine
bedrijf nog steeds zoals dit vroeger was.
Het was in de meest letterlijke zin van
het woord een klein bedrijf, een afspie
geling van een groot of een middelgroot
bedrijf. Het duidelijkste voorbeeld daar
van is hier en daar nog te zien op de
zandgebieden in Friesland. Daar kent
men de zuivere veehouderijbedrijven, zo
als deze ook voorkomen op de vrucht
bare kleigronden van die provincie. De
bedrijven op de klei de grotere
boeren best en kunnen in het algemeen
niet ontevreden zijn over de opbreng
sten. De bedrijven op het zand hebben
al sinds jaar en dag te kampen met tal
van moeilijkheden en velen kunnen het
hoofd niet of nauwelijks boven water
houden. Waarom niet? Omdat een klein
bedrijf dat omwille van het standsgevoel
van de boer, een groot bedrijf wil na
doen, altijd zit met hogere kosten en dus
tegenwoordig bij de bestaande prijzen
niet meer mee kan komen. Dergelijke
verschijnselen kunnen we hier en daar
voordoen. Het was in het verleden een
gewoon verschijnsel en komt tegenwoor
dig ook nog wel voor.
Dit kleine bedryf moet verdwijnen en
het zal ook verdwijnen, ook al zouden
wy er anders over denken. Het is niet
zonder reden dat de laatste jaren hon
derden van deze bedrijven per jaar ver
laten worden en dat de boer, of anders
zeker de kinderen, de toekomst ergens
anders zoeken.
Als wij praten over het kleine bedrijf,
dat verdwijnt, bedoelen we hetzelfde als
de gealarmeerde boeren, maar wij zijn
niet van oordeel dat al deze mensen uit
de landbouw weg moeten. Wij menen
het is niet de eerste keer dat wij dit
zeggen dat men de kleinheid of de
grootheid van een bedrijf niet meer kan
afmeten naar de oppervlakte van de
grond. Veel meer dan vroeger dringt het
besef door, dat een boerenbedrijf een
economische onderneming is. Bij een
onderneming meet men de grootte van
het bedrijf niet af naar de oppervlakte
van de grond, maar naar de nuttige ar
beid die verricht wordt en naar de hoe
veelheid produkt die door deze arbeid
tevoorschijn komt. Gemeten naar de
oppervlakte bestaat vrijwel de gehele
Nederlandse industrie uit kleine bedrij
ven; gemeten naar de arbeid en de pro
duktie zijn er heel wat grote industrieën
(Advertentie)
en lees deze week
eens in het jeugd
blad Donald Duck hoe
Jonker Fris ook uw kind op
leukemanierwil verwennen.
de heerlijke produkten, waar
mee Jonker Fris elke tafel
genoot verwent:
klein; gemeten naar de aangewende ar
beid en het produkt is zulk een oedrijf
groter dan elk groot akkerbouwbedrijf
in Nederland, misschien met uitzonde
ring van vijf of zes. We meten het be
drijf niet meer af naar het aantal hec
taren, dat de boer in eigendom bezit of
heeft gepacht.
Nu hoeft men daarover in het zuiden
niet al te veel te vertellen, want zonder
dat de boeren nu precies alle theorie
kenden die bij dit verschijnsel te pas
komt, hebben zij de weg ingeslagen van
de opheffing van het kleine bedrijf. Of
wel ze hebben de bedrijven verlaten; of
wel ze hebben van hun bedrijf op dezelf
de oppervlakte een veel groter bedrijf
gemaakt. Ze hebben het gezocht in ver
schillende richtingen. Sommigen zijn zich
gaan toeleggen op het mesten van slacht-
kuikens, anderen hebben zich toegelegd
op de produktie van eieren; weer ande
ren zochten het in de varkens; en nog
anderen zijn zich gaan bezighouden met
tuinbouw, zowel groenteteelt als fruit
teelt. Vaak ziet men ook het verschijnsel
dat een van de zoons zich specialiseert
op een bepaald gebied. Nu willen we
niet zeggen, dat hiermede op deze boe
renbedrijven alles koek en ei is. Geen
enkele ondernemer kent alleen voorspoed
en vooruitgang. De eierproducenten bij
voorbeeld zullen de laatste tijd heus wel
eens met de handen in het haar gezeten
hebben.
Maar dit neemt niet weg, dat deze boe
ren van de zuidoostelijke zandstreken te
genwoordig aan al hun collega's in het
land ten voorbeeld worden gesteld. In
de Friese kranten bijvoorbeeld en In
verschillende gebieden van Overijssel. Ze
hebben zelfs de officiële erkenning ge
kregen voor hun werk, want onlangs is
gezegd, dat de Brabantse boeren de pe
riode van achterblijven voorgoed over
wonnen hebben.
In oppervlakte zijn deze bedrijven ze
ker niet groter geworden. In het aan
wenden van nuttige arbeid zeker wel.
Als wij zeggen, dat het kleine bedrijf
moet verdwijnen, zouden we misschien
beter kunnen zeggen, dat het nodig is
in de toekomst een andere maatstaf van
beoordeling van groot of klein aan te
leggen. Maar het kleine bedrijf, dat al
leen een afspiegeling is van het grote
bedrijf en dat zich met de richting van
zijn produktie en het aanwenden van de
arbeid langs de lijnen der voorvaderlijke
overlevering beweegt, zal het zeker niet
kunnen volhouden.
Bij het instellen van zijn commissie
voor het gemengde bedrijf heeft het be
stuur van het Landbouwschap gezegd,
dat dit bedrijf bezien moet worden als
een economische eenheid en dat de nieu
we commissie tot taak heeft het be
studeren van de verschillende vraag
stukken, waarmede dit bedrijf te maken
krijgt. Het bedrijf moet niet meer bezien
worden in zijn „relatieve kleinheid", zo
als het door het Landbouwschap ge
noemd werd. Het feit dat men het ge
mengde bedrijf gaat bezien los van zijn
oppervlakte, wijst er op, dat er in de
opvattingen van de landbouw en zijn
voormannen een definitieve verandering
is gekomen.
fims vruchten- en groentenconserven
VAN WAGENBERG-FESTEN N.V.
NEUSDEN
Dr. Aris Sjefski de Lusignan, een 52-
jarige specialist voor borstziekten in
Londen, gaat zich voorbereiden op de
strijd om weer in het bezit te komen
van het rijk waarover hy koning meent
te zyn, Cyprus.
De Lusignan heeft procedures aanhan
gig gemaakt bij het departement voor de
betrekkingen met het Gemenebest en de
regering van de republiek Cyprus, waar
in hij beide voor de keus stelt hem twee-
Vanavond zullen het noordenen
zuiden van Europa dichter bij el
kaar komen door een druk opeen
knop, die vele tonnen steen zal
verbrijzelen in de tunnel van de
grote St.-Bernardpas. Zwitserland
en Italië zijn daar dan met elkaar
verbonden.
Te zijner tijd zullen door de 5828 me
ter lange tunnel naar schatting 300.000
voertuigen per jaar rijden. De openings
plechtigheid zal door een Eurovisie
uitzending door vele landen aan weers
zijden van de pas te volgen zijn. De
nieuwe tunnel zal het hele jaar door te
passeren zijn, ook wanneer sneeuwstor
men om de Alpentoppen woeden.
Alle wegen van Londen naar Genua,
Parijs naar Rome, Amsterdam-San Remo
en Keulen-Nice, zullen door de Grote
St.-Bernard leiden. En met de ingebruik
neming van de tunnel zal een einde ko
men aan de romantische heirbaan die
door de Romeinen werd aangelegd onder
de consul Appius Claudius Metellux in
141 voor Christus. Over deze weg zijn
talloze Romeinse legerscharen getrok
ken, en de legers van Napoleon. Maar
men kon er maar gedurende vier maan
den per jaar gebruik van maken als
het weer gunstig was.
De naam St.-Bernard komt van Ber-
nardus van Menton, die aan de Alpen
doorgang een klooster bouwde dat on
derdak bood aan eenzame reizigers.
Vanuit dit klooster zwermden de trouwe
St.-Bernardshonden uit om door lawi
nes verraste reizigers te bevrijden. En
kele jaren geleden werd deze vorm van
liefdewerk stopgezet, omdat geen inge
sneeuwde reizigers meer te vinden wa
ren.
duizend goudstukken per jaar met terug
werkende kracht tot 1914 uit te betalen,
of hem zijn kroon terug te geven.
Het schijnt dat de tempeliersorde Cy
prus 770 jaar geleden verkocht aan dr.
de Lusignans rechtstreekse voorvader
Guy de Lusignan, toentertijd titulair ko
ning van Jeruzalem. De familie de Lu
signan regeerde over Cyprus gedurende
bijna drie eeuwen, waarna Venetië er
het bestuur over kreeg. Men kwam toen
overeen de Lusignans tweeduizend gou
den dukaten per jaar te betalen, tot aan
de laatste telg van het geslacht.
Dr. de Lusignan is de laatste telg van
zijn geslacht. Volgens hem heeft Turkije
het verdrag van schadeloosstelling er
kend, toen dit land in 1573 Cyprus over
nam. In 1875 bevestigde sultan Abdoel
de Verdoemde de geldigheid van het ver
drag.
In 1878, aldus de Lusignan, werd Enge
land verantwoordelijk voor Cyprus. Dit
land betaalde tot maart 1914. Maar toen
Engeland op voet van oorlog met Tur
kije kwam te staan, annexeerde Enge
land Cyprus en de dukaten werden ver
geten.
De Lusignan is bereid de zaak zelfs
voor het internationaal gerechtshof in
Den Haag te gooien, wanneer hem op
andere wijze geen recht gedaan wordt.
Hy eist een bedrag van een half miljoen
pond.
Dr. de Lusignan heeft liever zijn troon
terug, „indien mijn volk dat zou willen".
„Als ze mij niet willen betalen", al
dus de Lusignan, „dan kunnen ze me
tenminste mijn eiland teruggeven".
De Vereniging van Letterkundigen
heeft te Amsterdam in haar buitenge
wone algemene vergadering besloten
het voorstel tot het royeren van de
dichter A. Marja (pseudoniem van de
heer A. Th. Mooy) verworpen met 67
tegen 33 stemmen en vier onthoudin
gen.
Deze affaire heeft nogal wat stof doen
opwaaien. Marja werd enige tijd ge
leden geroyeerd, beschuldigd van het
feit, dat een brief op naam van G. Stui
veling. die daarin zijn lidmaatschap
van de Vereniging op zei, door hem
(Marja) geschreven zou zijn. Overigens:
Stuiveling is voorzitter van deze ver-
niging...
De uitvoerige discussies in de buiten
gewone algemene vergadering hielden
zich vooral met de formele kant van
deze kwestie van „practical joker"
Marja bezig. Het bestuur had vooraf
verklaard niet de portefeuille-kwestie
te willen stellen. Mogelijke consequen
ties zullen aan de orde komen op de
jaarvergadering, die op 2 juni gehou
den wordt.
(Advertentie)
Ik rook.... en dan geniet ik ookl
PANTER SENORITAS
in hef bekende rode blikje 12'hcent
Woensdagochtend is van Schiphol een
nieuwe Amerikaanse helikopter opge
stegen. Het toestel is met 410 kg nog 60
kg lichter dan een 500 cc autootje. De
helikopter, een Hughes 269a, die ruim 61/2
meter lang is, was in gedemonteerde toe
stand in een toestel van de KLM van
New York naar Amsterdam gebracht.
Volgens de heer B.A.M. Schreiner van
Schreiner Aerocontractors N.V. te Den
Haag, die het toestel van de Hughes-
fabrieken in Amerika heeft gekocht, zal
deze helikopter mogelijk het vervoermid
del van de toekomst vormen, waarvan
zakenlieden gebruik zullen gaan maken
als het autoverkeer op de weg hun te
benauwd wordt.
De Hughes 269a biedt plaats aan twee
personen en kan drie uur in de lucht
blijven. De maximumsnelheid bedraagt
120 km per uur. De landingssleden kun
nen desgewenst door rubber drijvers wor
den vervangen, die de machine in staat
stelt op het water te landen.
Het tpestel zal voorlopig op het vlieg
veld Zestienhoven nabij Rotterdam wor
den gestationeerd.
De Deense staatsradio bereidt een
„licht program" voor, voor geval het
parlement wettelijke maatregelen neemt
tegen de „piratenzender" Radio Mercur.
Voorts wordt overwogen of, vroeger of
later, het normale program 's avonds
moet worden voorafgegaan door een
commercieel tv-program van een half
uur.
Deze plannen zijn onthuld op een ver
gadering van de radioraad. Er achter
staan o.m. Julius Bomholt, minister van
culturele zaken, Peder Noergaard, voor
zitter van de radioraad, en Hans
Soelvhoej, directeur-generaal van de
staatsradio.
Bomholt maakte duidelijk, dat geen
sprake kon zijn van „commercials" in
de radio-uitzendingen, maar dat reclame
via de staats-tv misschien wenselijk was
als tegenhanger voor de invloed van de
Duitse commerciële tv, welke in het
zuiden van Denemarken kan worden ont
vangen.
Radiomensen laten doorschemeren, dat
de plannen voor een derde program, een
in lichte trant, voor het grootste deel
van het land binnen vier a zes maanden
kan worden verwezenlijkt. Een opinie
onderzoek heeft uitgewezen dat er grote
belangstelling is voor het lichter genre.
De directie van de KLM en de ver
eniging van pursers en hofmeesters heb
ben op 27 maart 1962 een collectieve ar
beidsovereenkomst gesloten voor dc duur
van 15 maanden. Deze overeenkomst, die
nog onderworpen is aan de goedkeuring
van het College van Rijksbemiddelaars,
is de eerste c.a.o., die de directie van de
KLM m Nederland heeft aangegaan, zo
deelt de KLM public relations dienst
mee.