Soustelles „Verraden Hoop" pleit voor O.A.S. Spaanse bisschoppen stellen zich achter stakingsactie ROTS (DE GAULLE) BLEEK SLECHTS ZAND De kolonisatiepolitiek van de Gaulle slechts bedrog wi Rijke gelovigen zonder besef van de charitas Feodalisme afgezworen Brit James Hanratty terechtgesteld Proletariaat leeft in armoede Wandtapijt voor kathedraal aan prijzen! n Alle middelen van OAS voor zijn rekening Slechts zand? Concurrentie van reclame-t.v. Integratie Wie bedroog wie? V riendschapsverdrag nationalistisch China en Malagasy O Bij koffie, thee en tv HELWA ^RumUaajtjeb Kans voor bij De OAS De scheiding TOMATENSAP Gisting Grammofoonplaatje met oranjefeestlied Churchill Huwelijk Sarah Tulpentuin voor San Francisco Bezwaar tegen naam „huishoud- en landbouwonderwij s" Amerikaanse astronauten weigeren huis 12 TMCRLAn DE STEM VAN DONDERDAG 5 APRIL 1962 ;leedt u beter" es van talloze mannen iar op ideale wijze samen trg kleedt u ook jongerI arborg-collectie toont end. Vlotte mode... lortieve mode... óók dat! verzorgde gedistingeerde tenmerk is borg-kleding. AT Z BREDA •T 60-62 MIDDELBURG 81 VLISS1NGEN (Van onze Parijse correspondent) Temidden van het geweld van een niets ont ziende terreur, die Algerië verscheurt en Frankrijk voor een duistere toekomst plaatst, is het lang aangekondigde boek van Jacques Soustelle: „L'Es- pérance trahie" „De verraden hoop" versche nen. Het boek is een agressief requisitoir over de zes jaren Algerië-beleid van generaal De Gaulle. Het bevat indrukwekkende gedeelten, het geeft feitenmateriaal, dat niet te weerleggen is, maar omdat Soustelle tenslotte naar de O.A.S. toe rede neert, naar de rechtmatigheid van onmenselijke ter reur 'als laatste middel van actie en verweer, kan geen zinnig mens hem meer volgen. Het boek is bij zijn verschijnen meteen de sen satie van de dag geworden. Het zal als een vade mecum gehanteerd worden door hen, die zich furieus tegen De Gaulle kanten. Het boek had, aldus het algemene oordeel, op geen ongelukkiger tijdstip kunnen verschijnen. Het kwam in de etalages van de boekwinkels, toen de onderhandelingen in Evlan al zo ver gevorderd waren, dat de ondertekening van de wapen stilstand vrijwel zeker was. Soustelle is ongetwijfeld een groot geleerde, Zijn vrouw trouwens ook. Hij is een bekwaam socioloog, ethnograaf, archeoloog; heeft wetenschappelijk werk van de eerste orde verricht in Mexico en is op het gebied van de kernenergie een man, die zijn vak verstaat en weet, waar over hU praat. Dat hij op politiek terrein een aanhanger was, en nog is, van een Frans-Algerië: wie zal hem dat kwalijk nemen? Mendès-France zelf was een van de eersten, die in 1954, toen de opstand uitbrak, troepen naar Algerie zond om het verzet te breken. Na hem heeft de socialist Guy Mollet in 1956 precies hetzelfde gedaan toen hij eerste-minister was Nog altijd behoren tot de Franse so cialistische partij mannen als Lacoste en Max Lejeune, die in het bekende Comité van Vincennes samen hebben gewerkt met Soustelle, Bidault en andere over tuigde aanhangers van een Frans Al gerië. De partij heeft noch Lacoste, noch Lejeune geroyeerd, ook al waren beiden menigmaal aanstootgevende en compro mitterende figuren. Toch is tussen nen, Lacoste en Lejeune enerzijds en Soustel le anderzijds, een groot verschil. Hun wegen hebben zich gescheiden toen de OAS met zijn terreur begon. Zelfs Bi dault heeft zich, zij het een paar da gen geleden, van die terreur losgemaakt. Maar in het boek van Soustelle staat het, helaas, aan het eind zwart op wit, dat hü alle middelen van de OAS voor zijn rekening neemt. Dat had men niet gedacht van een man, die zich in het voorwoord van zyn boek zo hartstoch telijk beroept op zyn protestantse voor ouders, die met de bijbel in de ene en met het zwaard in de andere hand hon ger, gevangenis, brandstapel en verban ning hebben getrotseerd. Hoe is Soustelle daartoe gekomen? Hij, die in generaal de Gaulle een onbeperkt vertrouwen heeft gehad en die tot de eersten behoorde, die in de eerste dagen van de wereldoorlog de gehoorzaamheid aan maarschalk Pétain opzegden en met de Gaulle overstak naar Londen? „Ik heb op een rots menen te bouwen", is zijn bittere klacht. „En zie, ik heb op zand gebouwd". Zijn boek van 300 blad zijden is één autokritiek, ook ai heeft hij voor die zelfkritiek dan ook een paar verontschuldigingen bij de hand. Ik ben, schrijft hij, de dupe geworden van een handig gecamoufleerd bedrog en, boven dien, ik was niet de enige. Salan en Challe hebben het eerder ingezien dan ik. De dekolonisatie-politiek van gene raal de Gaulle is volgens Jacques Sous telle één groot bedrog geweest. Wie de schuld is van die dekolonisatie? In de eerste plaats de communisten, die overal bij jonge staten proberen een voet aan de grond te krijgen. In de tweede plaats de katholieke en niet-katholieke progres sieven, die bij ons, in Frankrijk, zout leggen op iedere slak van onderdruk- ffPS en van.. racisme, maar die daar blind voor zijn, zodra diezelfde onder drukkers zwart of bruin zijn of mo hammedanen in plaats van christenen. In de derde plaats de kleinburgerlijke zakenlieden, voor wie een kolonie te Z,uHr ëeworden is. Waarom nog langer miljarden voor negers en voor Arabieren, n.og Franse dorpen zonder n„al?S°£ cn waterleiding zitten? under hun zogenaamde dekolonisatie f,® ,Lee? verkapt racisme schuil. En ten- malrrf J zelf' voor w,e alleen maar de grandeur van Frankrijk belang- John K. Herbert, president van de Amerikaanse associatie van tijdschriften uitgevers, heeft een beroep gedaan op het Amerikaanse congres om de post- tarieven niet te verhogen, omdat de tijd schriften te kampen hebben met finan ciële moeilijkheden. Hij zei, dat de Ame rikaanse adverteerders hun geld liever uitgaven aan reclame via de beeldbuis dan reclame in de vorm van drukwerk. De associatie richtte het verzoek tot het congres om een wetsontwerp tot verhoging van de portokosten voor drukwerk (penny-an-item) niet goed te keuren. Dit wetje zou de Amerikaanse schatkist 691 miljoen dollar moeten op brengen. Herbert herinnerde er aan, dat het congres destijds van plan was geweest om gedeeltelijke subsidiëring in te stel len voor ..tweede-klas" post, om op die wyze de verspreiding van nieuws zoveel mogelijk te bevorderen. SOUSTELLE „Leve de OAS" rijk is. Zijn humanistische redevoerin gen, volgens Soustelle, verhullen nauwe lijks de verachting, die hij voelt voor Arabieren en Berbers, „die geen deel uitmaken van ons volk". Tegenover allen, die spelen met de ge dachte van een onafhankelijk Algerië, van een Algerië gefedereerd met Frank rijk of van een Algerijns Algerië ver dedigt Soustelle zijn opvatting van in tegratie. Integratie betekent volgens hem, dat Algerië een Franse provincie en een Franse provincie moet blij ven dat er tussen Frankrijk en Algerië eenheid moet bestaan in economie, in dustrie en geldwezen en dat alle bur gers gelijke politieke rechten moeten bezitten. In december 1956 was de Gaul le dat nog volkomen met hem eens, toen hij een brief schreef naar aanleiding van Soustelles boek; „Aimée et souffran- te Algérie". „Ik heb uw boek met grote waardering gelezen", schreef de Gaulle. „Ge schrijft uitstekend en dat verhoogt de waarde van uw argumenten. Wil de onderneming van Frankrijk in Noord- Afrika en speciaal in Algerië slagen, dan dienen wij een grootse politiek te voe ren. Een plaatselijke actie van grote om vang om tot een solide associatie tussen Frankrijk en Algerië te komen, een gro te actie in Frankrijk om ons volk voor dat doel te winnen en eenzelfde actie in het buitenland „desnoods met opoffe ring van het Atlantisch Verdrag". De vierde republiek is daartoe niet in staat, maar zij neigt ten grave". Dat graf is in mei 1958 gedolven. De Gaulle komt aan de macht. „Leve de Gaulle", roept Salan in Algiers. „Leve Frans Algerië", roept de Gaulle in Mostaganem. Hij is nog niet in Parijs terug, of hij zegt ,,L'Algérie, c'est moi!" Dat betekent: Soustelle wordt geen minister voor Algerijnse zaken. Dat doe ik, de Gaulle, zelf. Desondanks heeft Soustelle nog altijd hoop, dat de revolutie van mei 1958 zich doorzet, ook al wordt de Gaulle in Oran nog zo kwaad '„Ah, taisez-vous!") als er uit de menigte ook „Leve Soustelle" wordt geroepen. Want als de Gaulle maar doorzet, dan kan de oorlog binnen zes maanden militair en politiek zijn af gelopen. Mits men maar per district in Algerië plaatselijke wapenstilstanden sluit. Dan vissen volgens Soustelle Cairo en Tunis (Bourgulba) achter het net en is de hele FLN, geïsoleerd van de mohammedaanse massa binnen en buiten de steden, van de kaart. niets voor. Die droomden van een asso ciatie en vergaven het de militairen niet, dat zij gemene zaak hadden gemaakt met de muiters en tegen het burgerlijk gezag van Parijs in opstand waren ge komen. Soustelle werd weggewerkt naar het ministerie van Informatie. De pas opgerichte UNR (Gaullistische partij) had weliswaar (op voorstel van Debré) een Frans Algerië op haar program ge schreven, maar dat verwaterde door blinde onderwerping aan de Gaulle. De militairen in Algerië kregen opdracht zich terug te trekken uit de comité's du Salut Public. Als gevangene kreeg Ben Bella een bevoorrecht politiek re gime. De ministers hadden niets meer in te brengen en waren tot doodgewone ambtenaren gedegradeerd. Naar de me ning van Soustelle, inmiddels minister voor de Sahara geworden, werd niet ge vraagd, ofschoon hij als resident in Al gerië de nodige ervaringen had opge daan. Van enige leiding was geen spra ke. Tot de soldaten werd gezegd, dat zij moesten vechten. Tot de industriëlen, dat zij moesten investeren. Tot de arbeiders, dat zij hard moesten werken. Er was noch een oorlogs-, noch een vredesdoel. Want wat wil de Gaulle, vroeg het land. Waar brengt hy ons heen? Moeten we Debré geloven als hy zegt: „Frank rijk is in Algerië vertegenwoordigd en zal er blyven! (22-3-'59 in Constantine). Wat bedoelt de Gaulle zelf als hy zegt: Algerië zal voor altyd verbonden blyven met Frankryk!" (Chateauroux 7-5-'59) Ook het leger wordt in grote onzeker heid gelaten. Massu, in de valstrik van een Duitse journalist gelopen, met mede plichtigheid van het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken, wordt uit Al giers teruggeroepen en op non-activiteit gezet. Dat wordt het sein tot de op stand van januari 1960. Na de onder drukte rebellie zegt de Gaulle, dat de rebellen niet behoeven te rekenen, dat hij ooit met hen zal onderhandelen over de politieke toekomst van Algerië: „Ce- la, je ne le ferai pas". Tot het trouw gebleven leger zegt de Gaulle: „De vijand blijft de rebel. Ik bevestig u nog maals, dat het uw plicht is hem te vernietigen". Bitter beklaagt Soustelle zich over de Gaulle en zijn vroegere vrienden. In fe bruari 1960 zet de Gaulle hem als mi nister voor de Sahara aan de dijk. Hij grijpt naar de telefoon en belt Debré op. Debré is hoogst verbaasd: „Nog geen uur geleden was ik bij de Gaulle en hij heeft mij er niets van gezegd". Na het ontslag komt het laconieke communiqué, waarin staat, dat Soustelle is afgezet „op voorstel van Debré". „Wie liegt", vraagt Soustelle, „de eerste-minister of het Ely- sée?" Hij, Soustelle, komt in de grote verleiding, of het dan toch maar niet beter zou zijn de politiek vaarwel te zeggen en zich voorgoed te wijden aan het wetenschappelijk onderzoek in Mexi co, maar hij wil Algerië niet, althans nu nog niet, in de steek laten. Hoe langer hoe meer raakt hij geïsoleerd. De UNR, die hij mee heeft helpen oprichten, royeert hem als lid en van het Nationale Centrum voor Wetenschappelijk Onder zoek mag hij niet langer deel uitmaken. In januari 1961 volgt het referendum over de komende zelfbeschikking van Algerië. Doodgewoon kiezersbedrog, con cludeert Soustelle. De eerste militair, die daar openlijk tegen in opstand komt, is Salan. Salan wordt door de Gaulle naar Parijs terug geroepen, waar hij wordt bewaakt. Maar hij weet aan zijn bewakers te ontsnap pen en neemt over de Pyreneeën de wiik naar Spanje. De Gaulle is bereid Alge rië op te geven, want Algerië kost ons meer dan het ons opbrengt (persconfe rentie ll-4-'61). Hij is er zeker van, dat Algerië naar binnen en naar buiten een soevereine staat zal worden.... maar dan zullen wij onze hulpbronnen, onze mensen en ons geld niet langer in een bodemloze put stortende Fransen die er te veel risico lopen, zullen wij' terughalen.... maar tevens zullen wij de Algerijnen, die in Frankrijk werken, naar hun land terugsturen en zij zullen ophouden Fransen te zijn Die woorden zijn voor Saïan, Challe ?!L?elle£ sein tot 0Pstand (april 1961). Debré maakt zich belachelijk door de Parijzenaars nog laat op de avond op te wekken te voet en per auto de straat op te gaan om val schermtroepen op te vangen. Soustel le is er van overtuigd, dat het nooit in de bedoeling van Challe heeft ge legen om Parijs te bezetten; hij wilde alleen maar het prijsgeven van Alge- ne voorkomen, de Franse provincie redden en haar aan Frankrijk terug geven. DE GAULLE ....scherp gehekeld.... blinding van hem, die de leiding van de regering in handen heeft, is de OAS de spreekbuis geworden van de Euro pese bevolking en van een groot deel der mohammedanen. Men mag de OAS geen extreme beweging noemen zonder onrechtvaardig of vooringenomen te zijn. Want wanneer het schip zinkt vraagt men niet, of de kapitein een vrijmetse laar is of naar de mis gaat. Wanneer het huis in brand staat vraagt men niet aan de commandant van de brandweer naar het lidmaatschap van zijn partij of naar zijn doopbewijs. Een volk, dat met de dood wordt bedreigd, mannen en vrou wen, wie het mes op de keel wordt gezet, die het slachtoffer dreigen te wor den van verkrachting, van verminking, van verbanning en van honger, die te hoop zijn gelopen om zich te verdedigen: dat is de OAS". En verder: „Het prijsgeven van Al gerië is een misdaad. Die misdaad mag niet worden begaan. Het is de eer van het Algerijnse verzet zich daartegen te verweren. De strijd van dat verzet is de strijd van alle vrijheidslievende mensen, zelfs van hen, die het nog niet begrij pen en dat verzet honen. De greep van de FLN op Algerië, ziedaar het groot ste gevaar. Tegen het dodelijke gevaar moeten alle middelen 'ik herhaal: alle middelen) worden toegepast". Die woorden te moeten lezen doet ver driet. Dat Jacques Soustelle zich daar mee voorgoed onmogelijk heeft gemaakt in de Franse politiek doet minder ter zake. Men kan ook buiten de politiek gelukkig nog rustig leven. Maar dat een zo beschaafd en geleerd man als Soustel le zijn ziel en zaligheid verkoopt aan de OAS, die naar het oude bijbelwoord nog steeds rondwaart „als een briesende leeuw, zoekende wie hij zou kunnen ver slinden", dat demonstreert de verwar ring van de geesten in het tegenwoor dige Frankrijk. In Taipeh is een vriendschapsverdrag ondertekend dat gesloten is tussen de nationalistisch Chinese republiek en de republiek Malagasy. President Philibert Tsiranana is uit Ma dagaskar op Formosa aangekomen. Hij zal zes dagen op Formosa blijven voor een officieel bezoek. Hij is de eerste Afri kaanse chef van staat die een bezoek brengt aan nationalistisch China. (Eigen buitenlandse dienst) Sedert enige tijd breekt er in Spanje ieder ogenblik een staking uit met het doel tot een verhoging van het minimumsalaris tot 100 pesetas per dag te komen. Ongeveer 80 procent der Spaanse arbeiders ontvangt een loon, dat hen dwingt tot een bestaansminimum. De Spaanse arbeiders worden in hun eis gesteund door het Episcopaat en door de Katholieke Actie. Het zyn de christelyke Arbeiders beweging en de Christelyke Arbeidersjeugd, die, na een nauwkeurige enquête, de noodzakeiykheid van het minimumsalaris op 100 pesetas per dag gesteld hebben. het momenteel z.eer actuele arbeiders probleem, werd het in beslag genomen door de Spaanse autoriteiten. Doch de leden van het Episcopaat hebben open lijk stelling genomen ten gunste van de stakers. Bij gelegenheid van een staking heeft de bisschop van Bilbao een her derlijke brief gepubliceerd, die nogal sen satie verwekte. Hij schreef, dat een op eenhoping van rijkdommen, zoals in de handen van zekere groepen van de Spaanse gemeenschap, nergens in Europa voorkwam. (Advertentie) In het Katholieke-Actieblad „Bulle tin" werd het resultaat van de enquête gepubliceerd, evenals een petitie-formu lier ten gunste van de geëiste loonsver hoging. Toen, na „Bulletin", het orgaan van de Christelijke Arbeidersjeugd, „Juvendud Obrero", ook schreef over Die grote kans heeft men, naar de me ning van Soustelle, na mei 1958 voorbtl laten gaan. De socialisten voelden er In het laatste deel van zijn boek schrijft Soustelle over de OAS. „Door de loop der gebeurtenissen en door de ver- inspannlng Na 'weer en wind' een fijn glas Hero Tomatensap. U weet zo'n plezierig moment van de dag te waarderen. Want Hero Tomatensap is genieten en ge zondheid in één. U proeft de zongerijpte tomaten, u geniet van het aroma. Hero tomatensap, bron van vitaminen-C, is zomerse energie in kille dagen. Naturel of Cocktail (licht gekruid). Ook de bisschop van Madrid heeft krachtig geprotesteerd tegen de in Spanje voorkomende sociale onrecht vaardigheden. In een herderlijke brief zegt hij, dat, als bewoners van arme wijken zich van de Kerk afwenden, dit de schuld is van katholieken, van wie de geest lijnrecht staat tegenover de christelijke Charitas en rechtvaardig heid. Er zijn zelfs katholieken, zo zegt verder de bisschop van Madrid, ,,die de godsdienst misbruiken om in te gaan tegen de rechten van de arbeiders." Onder toezicht van de Spaanse Acade mie van Morele en Politieke Weten schappen werd onlangs een boek uitge geven door een bekende katholiek: Al berto Martin-Artajo, oud-minister van Buitenlandse Zaken. Martin-Artajo ver klaart, dat de sociale onrechtvaardig heid ,,de nationale ziekte van Spanje" is. „Het is een werkelijke ergernis voor het volk", zo schrijft hij, ,,dat de „Rid ders" van het christianisme, die strikt de geboden van God en van de Kerk in hun privé- en familieleven nakomen, de pauselijke leer en de richtlijnen van hun bisschoppen veronachtzamen, als het de problemen betreft van de sociale recht vaardigheid." Hier wordt het grote kwaad van de zonde tegen de sociale gerechtigheid in Spanje in de wortel aangetast. Het is feitelyk een schande voor het katholieke bewustzijn in Spanje, dat men een re ligie bedrijft en meent daarin nog een voorbeeld voor de hele wereld te zyn die blykbaar niet de minste notie heeft van de onverbreekbare binding welke bestaat tussen de eredienst aan God en de liefde tot de naaste. De bezittende klasse, het zogenaamde leidende bevolkingsdeel, dat op religieus gebied veelal een strengheid van ge loofspraktijk aan de dag legt, welke el ders in de wereld afwezig is, ziet in het geheel niet in, dat zij feitelijk de godsdienst te schande maakt door de houding welke zij in de behandeling van de massa der werkers aan de dag legt. En het is ditzelfde verwijt, dat men de Spaanse regering kan maken, die in al de jaren dat zij nu aan het bewind is, niet erin geslaagd is, noch voldoende Churchill is 47. activiteit aan de dag gelegd heeft, om de sociale misstanden in Spanje ook maar enigermate genoegzaam te verbeteren. Onder de druk van een steeds breder wordend christelijk-sociaal gericht front onder hen, die altijd Franco's mede standers zijn geweest en ook van inter nationale druk, begint het te gisten in Spanje. Franco schijnt wel in te zien, dat deze gisting gevaarlijke vormen gaat aannemen. Het grote verraad met de vertrouwenslieden van de Spaanse arbeidersmassa, die Franco onverhuld gezegd hebben, waaraan het in Spanje mangelt bewijst, dat Franco ergens wel begrijpt wat er speelt en ook wel van plan is naar pacificatie der gemoederen te streven. Maar... Franco is ondanks zijn dictatorpositie in sterke mate de gevangene van zijn naaste omgeving en van hen, die met hun geld en invloed zijn regime ondersteunen. En toch... wil Spanje op de duur niet naar een. nieuwe tragische sociale re volutie gedreven worden, dan zullen de bakens met spoed verzet moeten wor den. De Kerk in Spanje is van de rechtmatigheid der verzuchtingen der arbeidende massa overtuigd en zij weet uit eigen bittere ervaring tot weik een redeloze reacties een losbreken van de sentimenten kan leiden. Zij staat thans dan ook in de persoon van vrijwel alle bisschoppen in de voorhoede van hen, die de regering tot meer sociale recht vaardigheid door rechtvaardige wetten willen dwingen. De oude feodale geest, welke in de ogen der massa vele kerke lijke hoogwaardigheidsbekleders tot medeplichtigen in de sociaal-onrecht vaardige toestanden maakte, heeft in belangrijke mate voor een actieve geest van sociale progressiviteit plaats ge maakt. Het zal de Kerk in stormachtige dagen misschien de vrijwaring bieden van mede geoordeeld en te licht bevon den te worden. Ter gelegenheid van de viering van het zilveren huwelijksfeest van koningin Juliana en prins Bernhard heeft de stich ting Nationaal Comité voor het zilveren huwelijksfeest een grammofoonplaatje in de handel gebracht, waarvan de op brengst ten goede zal komen aan het nationaal geschenk aan het koninklijk bruidspaar. Op het 45-toeren plaatje, dat tot titel heeft ,,'t Is feest" is een liedje vastgelegd, gezongen door het kinder koor „De Damrakkertjes" onder leiding van Hans de Jong, met begeleiding van fluit, piccolo, klarinet, vibrafoon, con trabas en piano. De muziek is van Paul Chr. van Westerling en de tekst van G. van Aemstel. De tekst en muziek (pianobegeleiding) zijn onder de titel „Oranjefeest", met ge ïllustreerd titelblad door de illustrator Berg, eveneens verkrijgbaar. Ook de op brengst van deze uitgave komt ten goe de aan het nationaal geschenk. De Engelse filmster Sarah Churchilli dochter van sir Winston Churchill, zal in het huwelijk treden met lord Audleyi zo weet de Daily Express te melden. Audley, die 48 jaar oud is, is de 23e baron uit een geslacht dat stamt uit 1312. Sarah In het Golden Gate Park te San Fran cisco is een Nederlandse tulpentuin (5.000 stuks) ingewijd. De tuin ,aan de voet van een Nederlandse windmolen, is een geschenk van de Nederlandse kolonie aan San Francisco aan de stad. Burgemeester George Christopher nam de tuin over van de Nederlandse consul- generaal Henk van Ravenstein. Het echt paar Ravenstein gaf een feestje voor hdnderd gasten. De 25-jarige Brit James Hanratty, die schuldig werd bevonden aan moord, verkrachting en zware ver wonding van het door hem aange rande meisje, is gisterenmorgen in de gevangenis van Bedford in En geland, door ophanging terechtge steld. Hanratty had op 22 augustus 1961 de Londense arts Michael Gregsten, die zich met zijn 23-jarige vriendin Valerie Storie in een langs de weg geparkeerde auto bevond, onder bedreiging met een revol ver gedwongen naar een eenzame plaats in de omgeving van Bedford te rijden Daar dwong hij Valerie om achterin de auto naast hem te gaan zitten, waarna hij Gregsten, die had moeten rijden, doodschoot. Na het meisje te hebben aangerand, liet Hanratty haar uitstappen, waarna, hij zeven schoten op haar loste. Valerie overleefde dit, doch zij zal haar gehele leven invalide blijven. Valerie Storie was de voornaamste getuige van de openbare aanklager. Zij wees Hanratty aan als de man die haar had aangerand en Gregsten vermoord had. Het proces tegen Han ratty heeft 21 dagen geduurd. Het was het langste in de geschiedenis van het Eritse recht. Er was een door 23.000 personen gete kend verzoekschrift bij de Britse minis ter van Binnenlandse Zaken Butler inge diend, om het over Hanratty gevelde doodvonnis niet te doen voltrekken. Dit verzoek is echter afgewezen. Ook een telegrafisch beroep, dat Hanratty's ouders dinsdagavond j.l. op koningin Elisabeth hebben gedaan, heeft geen resultaat op geleverd. Op het ogenblik van de terechtstelling hadden zich ongeveer tweehonderd per sonen in de omgeving van de gevange nis van Bedford verrameld. Het Nederlands Verbond van Directies en Leerkrachten bij het Nijv,rheidson- derwijs is allerminst gelukkig met de benaming „Huishoud- en Landbouwon derwijs" van het huidige nijverheids onderwijs voor meisjes in de mammoet wet. Het Verbond is van mening, dat deze benaming ten opzichte van de tegen woordige omvang van het meisjesnijver- heidsonderwijs een sterke beperking in houdt en geeft daaraan uiting in een adres aan de leden van de Tweede Ka mer, waarin een andere benaming, bijv. „scholen voor huishouden en beroep" wordt voorgesteld. Nadat de zeven Amerikaanse astro nauten van het „Mercury"-project aan vankelijk het aanbod van de aannemers vereniging van Houston in Texas om voor ieder van hen een gratis huis van 24.000 dollar te bouwen hadden geaccep teerd. hebben zij thans laten weten, dat zij het geschenk niet zullen aanvaarden. Het federaal bureau voor de ruimtevaart had de astronauten laten weten, dat zij juridisch in hun recht zouden staan als zij het geschenk zouden aannemen, maar dat aanvaarding niet in het beste belang van alle betrokkenen zou zijn. Er is te Houston een ruimtevaartcen trum in aanbouw en de astronauten moe- Voor de nieuwe kathedraal van Co ventry, welke bijna is voltooid en volgende maand zal worden gecon sacreerd, hebben tapijtwevers te Fel- letin in midden-Frankrijk in dertig duizend man-uren een wandtapijt van 12 bij 21 meter vervaardigd het grootste, dat ooit uit een stuk is ge worpen door Graham Suherland hier in de kathedraal hangende ach ter het hoogaltaar. Het toont een Christus-figuur beschenen door een ster en omringd door vier figuren uit de openbaring: de leeuw, de ade laar, het kalf en de mens. De men- »- senfiguur aan de voeten van Christus ten binnenkort naar Houston verhiuzen. maakt. De .foto toont het tapijt, ont- is op ware grootte.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 21