Annet van Battum schrijft graag voor kinderen Een bisschop gaat heen Dé bisschop blijft Microfoonschalling voor jonge vocalisten _ARUNEN Vier dode Boyd Bachman-shows voor KRO-televisie Luister naar Kijk naar Stem-feuilleton Terugblik Niet om den brode De wonderauto Operatie „Jut" was kostelijke aprilgrap kantoormachines Herdelijk schrijven van mgr. Baeten bij zijn afscheid Radioprogramma Televisieprogramma DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 2 APRIL 1962 (Van onze radio- en tv-redacteur) Wij hadden beslist veine, toen wij de zer dagen aanbelden bij de flat van mevr. Annet Schroevers-van Battum en de schrijfster zelf de voordeur opende. Ze was namelijk pas een half uur tevo ren met haar dochtertje Machteld terug gekeerd van haar familie, waar ze met een stevige griep op bed had gelegen. De naam Annet van Battum is vooral de laatste tijd nog meer in het nieuws ge komen dan voorheen, omdat ze de schrijfster is van het tv-jeugdverhaal „De Proemel", een vreemd soort vis- mens (zeemeerman) die door allerlei figuren in dit originele tv-verhaal be laagd wordt. Dit waterdier dat kan praten, is thans de opvolger van de zo langzamerhand commercieel geworden Pipo de Clown en naar het zich laat aanzien heeft Annet van Battum hiermee een figuur gecreëerd, waar de kinderen hun gren zeloze fantasie eens heerlijk in kunnen uitleven. De schrijfster was een beetje onthutst over onze onverwachte komst, al waren wij eerlijk gezegd lang niet de eersten die met haar een vraaggesprek moch ten hebben. U moet weten dat ik een afschuwelijke hekel heb aan de moderne methoden van star-making en publiciteit. Ik pro beer in mijn leven en mijn werk zo op recht mogelijk te zijn Schildert u me vooral niet af als een succesvolle schrijfster, want dan maaki u me boos. Het liefst schrijf ik vooi kinderen om dat ik me gemakkelijk kan verplaatsen in de gedachtenwereld van het kind. Toch schrijft Annet van Battum niet di rect om den brode. Op de eerste plaats komt haar huishouding. Maar als de kinderen naar school of naar bed zijn kan ze het niet laten om naar papier te grijpen en daaraan haar gedachten toe te vertrouwen. Ik schrijf omdat ik van woorden houd en langzamerhand leer je wat je er mee kunt doen. Uren lang peinst ze soms over een paar re gels, want ze vindt haar werk nooit goed genoeg. Je moet als het ware le ren een goede woordcompositie ervan te maken. Er wordt al zoveel gedrukt van anderen, dat ik wel heel goed m'n best moet doen om iets beters te kun nen maken. Al op het Grotius Lyceum in Den Haag heb ik eens een toneelstukje geschre ven, want het toneel trok me bijzonder. Later werkte ik bij de jeugdtoneel groep De Witte Vogel (voorloper van Arena) de experimentele groep X Y Z waar ik het gehele tableau van het toneel leerde kennen en waar van ik vooral nu veel nut heb bij het schrijven van hoorspelen en klankbeel den. Annet van Battum werd feitelijk pas ontdekt in 1955 toen zo al 28 jaar was. Karei Prior, die destijds de produktie had van de „Showboat" had gebrek aan zogenaamd „klein werk". De jonge schrijfster stuurde toen o.a. haar insectenfabeltjes in. Later ont ving ze van Joop Söhne bericht, dat hij al haar verhaaltjes accepteerde en ver zocht haar er een serie van te maken. Deze aanloop werd gevolgd door een opdracht voor een seriehoorspel voor jongeren. Annet van Battum schreef toen niet minder dan twee en twintig afleveringen over de „Limobiel", een wonderauto, waarmee je van alles kon doen. Daar tussendoor volgde een spoedopdracht voor een pinksterhoor spel voor zes personen. Het moest in vijf dagen gereed zijn. An net doorstond de vuurproef en creëer de „De Fee op de Luilakmarkt" waar in ze haar fantasie niet alleen de vrije loop kon laten gaan, maar bovendien de jeugd nog iets positiefs bijbracht. De waardering welke zij allerwege vond voor haar werk betekende een enorme stimulans en met groot enthou siasme zette zij zich aan het schrijven van teksten voor klankbeelden als „Bleekneusjes en bellefleuren" en „Va kantiestemmingen". In de jeugdrubriek „De Krakepit" werden haar verhalen over „Mannetje Muk" en „Juffrouw Prik" door de kinderen verslonden. Ja, en nu heeft het modernste massa medium, de televisie, waar haar man zo boeiend over heeft geschreven, beslag op haar gelegd. Ze beschouwt het als haar plicht om daarin het beste te ge ven wat ze te bieden heeft. „De Proe mei", waarvan zaterdagmiddag de twee de aflevering doorging, was in feite geen opdracht maar Annet stuurde een korte inhoud van haar script naar re gisseur Henk Barnard toen ze hoorde dat Pipo de tv vaarwel ging zeggen en men op zoek was naar een kort jeugdverhaal. Het woord Proemel was haar plotseling eens te binnen gescho ten en daaromheen vlocht zij een ori gineel verhaal over dingen, die alleen maar in een echt kinderlijke fantasie kunnen bestaan. Na de eerste uitzending heeft ze het gelukkige gevoel, dat haar schermdebuut in goede aarde is geval len, al is ze nog lang niet tevreden. Annet van Battum is zeer idealistisch. Voor haar is het beste maar nauwe lijks goed genoeg. Daarom zijn wij er van overtuigd, dat zowel de jongere, maar later ook de oudere kijkers nog menigmaal zullen worden geconfron teerd met de beelden die zij op deze moderne „toverspiegel" zal oproepen. ANNET VAN BATTUM (Van onze radio- en tv-redacteur) ^ondagavond vroeg de tv-omroepster Ineke Klaarhamer, de speciale aan dacht van de kijkers voor een interes sante actualiteit. Men zag toen een vraaggesprek met prof. Lindstroem uit Zweden, die naar Zandvoort was ge komen, om tezamen met de Groningse archeoloog dr. Kloosterman een onder zoek in te stellen naar het enorme beeld dat vrijdagochtend op het Zandvoortse strand was aangespoeld. Tijdens dit gesprek onthulde de professor, dat de ze vondst een geslaagde aprilmop was. Hij ontdeed zich van zijn grime en stelde zich voor als de Zandvoortse steenhouwer Edo van Tetterode, die in zijn vrije tijd het beeld had gehakt. In samenwerking met het NTS-jour naal was deze stunt kostelijk uitge werkt en daarna als pointe in het KRO programma gebracht. De zogenaamde archeoloog uit Groningen bleek de NTS chauffeur Kloosterman te zijn en de bedenker van deze practical joke, Edo van Tetterode, had zich voor de Zweed se professor uitgegeven. Ook de burgemeester van Zandvoort en de gemeentepolitie verleenden hun medewerking aan de enscènering waar door zowel fotografen, persmensen als talloze andere belangstellenden lelijk bij de neus werden genomen. Ons compliment voor deze geestige stunt, welke op de journaal-redactie historie heeft gemaakt als de operatie „Jut", afgeleid van het bekende strand jutten. (Advertenties) RUYS De programmaleiding van de K.R.O.- t.v. heeft met de bekende Deens- Nederlandse entertrainer Boyd Bach- man een contract afgesloten voor het maken van enkele shows, welke in het najaar in afwisseling met de „Zater dagavondakkoorden" op het beeld scherm worden gebracht. Deze t.v.- shows, waarin de muzikale komediant Boyd Bachman de centrale figuur is, duren circa 3 kwartier en worden op zaterdagavond vertoond. De regie heeft Jos van der Valk en Jan Delfgaauw heeft de produktie. De heer Bachman, die in 1909 in Kopenhagen is geboren, woont al ge ruime tijd in Rotterdam. In 1933 werk te hij bij het amusementsorkest van Paul Godwin, en later bij de radio. Vlak voor de oorlog richtte hij een eigen orkest op. Na de bezetting maak te hij een grote toernee door de V.S. en trad o.a. op in de Perry Como- shows. Voor de Duitse t.v. maakte hij de laatste jaren enige amusementsfilms, waarvan de kijkers zich waarschijnlijk de show „Einfach lacherlich" zullen herinneren, die vorig jaar juli door de K.R.O. op de beeldbuis werd gebracht. (Advertentie) Jonge zangeressen en zangers vinden niet meer zo gemakkelijk de weg naar de radiomicrofoon, als het wel lykt. De eisen die in deze tijd aan de goede vocalisten worden gesteld liggen immers hoog boven de vraag van vroeger jaren en daarom zyn ook de programmaleiders by de huidige pro duktie vaak wel verplicht te werken met geroutineerde medewerkers, die het gespecialiseerde microfoonwerk niet alleen goed, maar ook snel kun nen uitvoeren. Men acht het gewenst dat jeugdige, veelbelovende talenten de kans krijgen het aparte karakter van het radiowerk te leren verstaan en be heersen. Daarom zal bijvoorbeeld de muziekdienst van de V.A.R.A. deze zomer dan ook speciaal tijd besteden aan uitzendingen met artiesten, die hun verdiensten reeds bewezen heb ben, maar die in een microfoon optreden de gelegenheid zullen vinden hun kwaliteiten voor een groter publiek te demonstreren. Deze vocalisten zul len normaal worden gehonoreerd. Zij krijgen de steun van een groot orkest, n.l. het theaterorkest van Jan Corduwener, en niet alleen dit orkest trekt voor de repetities extra tijd uit, ook de medewerkers van de muziek dienst zullen zich al voor de repetities grondig wijden aan het coachen van de geïnviteerde solisten. Het genre van de serie uitzendingen strekt zich uit over een ruim terrein van de amusements muziek, zodat niet alleen de solisten van operettemuziek voor deze uit nodiging in aanmerking komen, maar ook de vertolkers van het chanson en de moderne song. De muziekdienst heeft zelf ook al een aantal zangers en zangeressen geïnviteerd. Ten over vloede misschien wijzen wij er nog op dat het hier niet gaat om amateurs, maar om de op zichzelf toch al be perkte groep van zangers en zangeres sen, die het metier al hebben beoefend en die daarin ook al iets hebben ge- KOOP EEN KOELKAST. EEN GOEDE KOELKAST. EEN PERFECTE KOELKAST. KOOP EEN Verkrijgbaar in 135 I, 210 I en 275 I, van f 398,- af. KOELKAST presteerd. Voor belangstellenden wor den nadere informaties verstrekt door de bekende chef van de afdeling lichte muziek van bovengenoemde om roep, de heer Bert Robbe te Hilversum. Op Hilversum I (402 m fm 92.6 mhz, kan. 19) speelt om 20.15 uur voor de NCRV het Concertgebouworkest o.l.v. Eugen Jochum de Symfonie in C van Schubert. Vervolgens kunt u om 21.10 uur luisteren naar een rondetafelgesprek met o.a. staatssecretaris Roolvink over het onderwerp „Leven wij in een wel vaartsstaat?" De cantorij van de nieuwke kerk te Groningen zingt om 21.40 uur o.l. v. Evert Westra. Om 23.15 uur speelt Theo Olof bekende sonates. Op Hilversum II (298 m fm 96.8 mhz kan. 33) is er om 20.05 uur een uitzen ding van De Wilde Vaart. De hobby quiz „Je neemt er wat van mee" wordt om 20.40 uur uitgezonden. Daarna volgt om 21.25 uur de Melodieën Expres. Ten slotte is er om 23.15 uur de discussie o.l.v. tRutger Schoute in „Spontane re acties". 20.) ..Zie je, chérie, dat het moord is, daaraan valt niet tc twijfelen. En een allergemeenste moord op de koop toe. Die visjes waren nu net het enige ple ger, dat die arme man in zijn leven had en. „Maar je zei toch dat hij heel geluk kig getrouwd was? Iemand, die een ge lukkig gezinsleven heeft, behoeft nu toch niet zo rabiaat verknocht te zijn aan een troep visjes?" „School," verbeterde Perquin afwezig. „Kun je eigenlijk spreken van een ge zinsleven, als er geen kinderen zijn?" „Natuurlijk," meende zijn vrouw, j-dat hangt geheel van de verhouding tussen twee mensen af. Het begint toch immers met die twee en van hen hangt alles af. Wat later komt is toegift. Een heel lieve en welkome toegift natuur lik. ik zou onze drie niet graag mis- Sen. Pieter Auguste, mon ange, hoe vaak heb ik je nu al niet gevraagd die kof- lle niet zo kokend heet te drinken! Op een goede dag krijg je er nog eens wat van." „Meer koffie? Graag," antwoordde prquin. tot wie geen woord van deze "rade was doorgedrongen. „Dus volgens 3,?u zouden die visjes niet hebben ge- I aiend om een leegte te vullen?" km? met die teegte het gemis van .jpderen bedoelt, neen," zei Suzanne be- "st. „Honden, katten, een vogel des- l J°ds. Maar geen vissen. Vissen zijn \tZ0. onPersoonlijk." i ja." vond Pieter Auguste, „dat i 0,5.Gr ook weinig toe. Het is in elk val een feit, dat hij hevig verknocht (j.s aan zijn aquariums. En ook, dat Sehr6? of andere schoft daar handig wiuk van heeft gemaakt om hem te ^horden. Kijk, m'amie, dat is het Vjhst, wat ik zo innig gemeen vind. serneen, dat ik alles wil doen om drj^ -er®l in handen te krijgen. Zo iets sk.J eenvoudig niet. Het is zo echt «hoord." zijn geweest, die hem goed kende." „In ieder geval moet het iemand ,,Ja. Maar de enigen, die een motief zouden hebben, voor zover ik tot nu toe zien kan, zijn de ontslagen huisknecht en die aangetrouwde neef. Die neef zul len we morgen maar eens aan de tand gaan voelen. Het is een vreemde histo rie. Van alle kanten krijg ik te horen dat, als Gerrit Hulstein een fout had, die fout zijn te grote goedheid was. Die procuratiehouder gebruikte zelfs het woord: slapheid. Het kostte hem een verschrikkelijke moeite hard te zijn. En er moest al heel wat gebeuren voor hij zover kwam. Die knecht had nooit zijn ontslag gekregen als door zijn luie slor digheid niet een aantal visjes was dood gegaan. En wat dat neefje van zijn vrouw betreft, hij zou van die valse handtekening, als er dan werkelijk spra ke is van iets dergelijks, immers toch geen nadeel hebben ondervonden? Al leen al om zijn vrouw zou Hulstein dat zaakje gesust hebben. Dat jongmens be hoefde werkelijk zijn toevlucht niet tot een moord te nemen om aan de conse quenties van zijn daden te ontkomen, zeg nu zelf." „Neen. Zo komen we dus weer terug bij die knecht. Die man had in elk ge val een motief: wraak." Suzanne glim lachte onzeker. „Als ik dat zo zeg, klinkt het opeens zo pathetisch, zo geheel niet in overeenstemming met de figuur, die jij mij van hem geschetst hebt." „Dat is het dan ook niet. In de eer ste plaats is die man, zoals jij terecht voelt, niet het type om een moord te begaan die geen materiële winst ople vert. En in de tweede plaats is hij niet in staat een moord als deze in elkaar te zetten. Daar is hij te stom en te lui voor." „Hij zou tegen betaling tot werktuig gediend kunnen hebben. Als een mense lijke robot, die niets had te doen dan de aanwijzingen, die men hem gaf, zo strikt mogelijk uit te voeren." „Dat is een mogelijkheid," overwoog Perquin weifelend. „Maar eerlijk gezegd kan ik me niet indenken dat die man in staat zou zijn een ook maar enigs zins ingewikkelde opdracht behoorlijk uit te voeren. Als je had gezien hoe zorgvuldig dat plastic snoer is vernield. Zo, dat het helemaal niet opvalt.Daar had die kerel noch de handigheid noch het geduld toe gehad. Hij had het plompverloren kapot getrokken. Neen, chérie, die knecht helpt ons ook al niet verder. We zitten nog altijd met een moord, waarvoor geen enkel motief is te vinden. Er zijn geen concurrenten, die Gerrit Hulstein de nek heeft gebro ken, of op een unfaire manier becon curreerd. Ergo, in de zakelijke sfeer behoeven we de dader niet te zoeken, kun je wel haast zeggen. Er waren geen ongeduldige erfgenamen, 's mans privé leven was vlekkeloos, zijn huwelijk ide aal. Er bestaat geen enkele aanwijzing dat iemand een grief tegen hem koes terde. Dus in deze sfeer is ook niets, waaruit we een motief kunnen distille ren. Zo lijkt het tenminste." „Je voelt je dus niet zeker, dat het werkelijk zo is, Pieter Auguste?" „Maar m'amie! Natuurlijk is het zo niet. Er moet een motief zijn. Nom d'un petit chien, geen zinnig mens kan toch aannemen dat er ergens een grap penmaker rondloopt, die zo maar voor de aardigheid een aquarium onder stroom zet, er dode. heel erg dode, vis jes in deponeert, een schepnetje van zijn vaste plaats aan de muur haalt en op een radiator legt en dan de eigenaar van die dingen gaat waarschuwen dat hij onmiddellijk naar die speciale bak moet komen kijken, uitgerekend op het moment, dat de arme man onder de douche staat. Zo iets is toch zelfs voor een practical joke te berat. Die grap penmaker moet toch, alt hij tenminste geen imbeciel was, hebben geweten dat wat hij deed voor Hulstein levensge vaarlijk was! Neen, al ben ik ook zo'n blinde mol, dat ik nu nog niet zie, op een gegeven ogenblik zal ik er wel met mijn neus op gedrukt worden, op dat motief. Daar ben ik zeker van. Ik hoop alleen maar dat het niet te lang duurt, eer het zover is. En ik gaf een lief ding, als ik wat meer medewerking had, Su zanne. Maar waarom kijk jij zo naden kend, alsof je ik weet niet wat op het hart hebt? Zeg in 's hemelsnaam niet dat de koffiepot leeg is! Dat zou nu werkelijk de druppel zijn, die de era- Na het journaal brengt Herman Kuiphof om 20.20 uur voor de VPRO een docu mentaire over de bekende Engelse voet balcrack Stanley Mathews. Simon Vin kenoog gaat om 20.35 uur op atelierbe zoek bij de kunstenaar Constant Nieu- wenhuys. Om 21.00 uur kunt u kijken naar de televisiefantasie van Willy van Hemert „In Holland staat een ridder goed". Dokter A. C. van Swol spreekt om 21.40 uur in zijn medische rubriek „Ziek zijn, beter worden". Tot slot houdt prof. dr. L. J. van Holk zijn gesprek aan de schrijftafel. België Vlaams presenteert om 20.30 u. de radio- en tv-salon in Antwerpen de suite „Penelope en. Cupido". Om 21.30 uur volgt een filmreportage over Kopen hagen. De quiz „Antwerpens gouden eeuw" wordt om 21.45 uur gespeeld. Ten slotte is er om 22.15 uur de toneelkroniek. mer doet overlopen!" „Die visjes," zei Suzanne Perquin, en het bleek duidelijk dat zij van zijn jam merklacht over een problematisch kof- fiegebrek niets maar dan ook niets had gehoord. „Die visjes! Hoe kwam de moordenaar daar nu eigenlijk aan?" Hoofdinspecteur Pieter Auguste Per quin keek een ogenblik verbluft naar zijn vrouw. „Visjes?" vroeg hij en dan opeens: „Maar natuurlijk, je hebt ge lijk en hoe! Suzanne, je bent een prachtvrouw! Hoe kwam die man aan die visjes? Dat hij zelf aquariums heeft, kunnen we wel uitschrappen. Dan had hij geen dode zoutwatervisjes gebruikt. Die visjes, dobberend aan het oppervlak van een zoetwateraquarium, hadden Hul stein nog op het laatste moment argwa nend kunnen maken en zo de moord doen mislukken. Hij moet die beesten dus ergens vandaan hebben gehaald. En als ik maar eenmaal weet waar die vis sen vandaan komen, ben ik een stap verder. Nom d'un petit chien, die vis sen konden wel eens de steek zijn, die deze moordenaar heeft laten vallen! Ciel, Suzanne, wat een afgrijselijke beeldspraak! Geef me nog gauw een kop koffie, wil je? Het heeft er veel van dat ik wat doezelig ben." HOOFDSTUK VIII Hoofdinspecteur Pieter Auguste Perquin legt bezoeken af „Mevrouw spreken? Alsof ze al niet genoeg heeft uitgestaan, het zieltje," zei juffrouw Klaaske ver van vriendelijk. Ik zal het gaan vragen, maar als me vrouw verstandig is, zegt ze nee. Wat heeft de politie met onze narigheid te maken? Mijnheer is dood en zelfs de politie kan hem niet weer levend ma ken, ook al is ze dag en nacht in de weer om van een ongeluk weet ik wat te maken." Hoofdinspecteur Perquin verzekerde haar dat hij maar een paar routinevra- gen te stellen had en het zo kort mo gelijk zou maken. „Ja, dat kenner we," snibde zij. Na een poosje kwam ze terug met een ge zicht, dat overduidelijk op slecht weer stond en grauwde of hij dan maar mee wou gaan. Perquin volgde haar naar een ruime, vrij donkere kamer, die op de tuin uitzag. Door de ramen zag hij schimmen van bomen met vochtig glim mende takken, waaraan de laatste bla ren als natte, verfrommelde vodjes hin gen. Het was er benauwd warm. Op een empirebank bij de open haard, die fel brandde, ofschoon de centrale ver warming al werd gestookt en het weer lauw was, zaten twee dames. (Wordt vervolgd) Gisteren is in alle katholieke kerken van het diocees Breda het volgend herderlijk schrijven van mgr. Jos- Baeten voorgelezen: Bij mijn heengaan als bisschop van Breda meen ik dat het juist is, nog een woord tot u te richten. Twee feiten die thans aan de orde zijn in het bisdom van Breda, kunnen wij kort aanduiden aldus een bisschop gaat heen dè bisschop blijft. Het eerste is meer een persoonlijke aangelegenheid, het tweede raakt de diocesane Kerk in haar wezen. Door het tweede feit blijft onder u het door Christus ingestelde apostelambt, voortlevend en voortwerkend in de persoon van uw nieuwe bisschop. Daardoor blijft onder u en te uwen dienste de vol heid van het priesterschap en het onderrichtend en herderlijk hiërarchisch bestuur. Dit is de grote weldaad Gods, waardoor Christus zijn heilswerk onder u voortzet. Toen Christus zijn verlossingswerk had volbracht keer de Hij terug naar zijn Vader in de hemel. Zijn heils werk echter moest hier op aarde voortgezet worden. Daartoe had Hij zijn Kerk gesticht en aan zijn apostelen de opdracht gegeven de blijde boodschap die Hij was komen brengen, overal te verkondigen en voor de waarheid ervan te getuigen. Met dit getuigen voor de waarheid was Christus zelf begonnen het is daarna overgenomen door de apostelen en zal worden voortgezet tot aan de vol einding der wereld door paus en bisschoppen. Jesus zelf heeft gezegd „Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen om getuigenis af te leggen van de waarheid. Alwie uit de waarheid is luistert naar mijn stem." 1) En tot zijn apostelen heeft Jesus gezegd „Gij zult kracht ontvangen van de heilige Geest die over u komt, om mijn getuigen te zijn in Jerusalem, in geheel Judea en Samaria en tot het uiteinde der aarde." 2) En na de apostelen komen hun opvolgers, de pausen en de bisschoppen, en tot op de huidige dag en tot aan het eind der tijden, brengen en verkondigen zij de waarheid, bewaren, ver klaren en verdedigen zij de waarheidsleer van Christus. Door de eensgezinde leer van de bisschoppen mede van uw bisschoppen in eenheid verbonden met elkander en de paus „de Kerk van de levende God pijler en grondslag van de waarheid" 3) ook onder u en voor u. Zonder deze Kerk van Christus, onder u vertegenwoordigd in de persoon van uw bisschop, zou reeds lang het licht der waarheid in u zijn uitgedoofd en zoudt gij zijn teruggevallen in duisternis zoals de dwaling is. Christus is niet alleen de leraar in de theoretische waarheid, maar ook in het praktische leven. „Ik ben de weg, de waarheid en het leven," 4) zegt Christus. Voor U is Hij dit door uw bisschop want deze is uw leraar en ook uw herder in opdracht van Christus. In ononderbroken opvolging vanaf de apostelen tot nu toe komen uw bisschoppen tot u, ook wederom uw nieuwe bisschop, opdat gij het leven in u zoudt hebben en dit in overvloed. Dit leven is het bovennatuurlijk leven uwer ziel, het goddelijk leven, het enige leven dat die naam ten volle verdient. Daartoe ontvangen de bisschoppen de volheid van het priesterschap, worden zij de „uitdelers van Gods mysteries", 5), de sacramenten, de bronnen van dit leven. Danken wij God voor de grote genade ons gegeven in het apostelambt van uw bisschop. Een bisschop gaat heen. Dè bisschop blijft. Dat een bisschop heengaat is meer een persoonlijke aangelegenheid, waar ik zonder schade over zou kunnen zwijgen. Toch zou dit zwijgen een onvoldaanheid in u kunnen achterlaten. Want al gaat het in de grond van de zaak alleen om het bisschopsambt zelf, en al zit juist daarin de betekenis, de waarde en de genade kracht, toch is de persoon er zó mee verbonden dat ge beide steeds samen ziet en ze daarom, zij het ook ten onrechte, samen beoordeelt. Uw oordeel dan over uw bisschop die heengaat, uw oordeel over mij zij mild, zoals ook ik zelf hoop dat Gods oordeel over mij mild moge zijn en barmhartig. Ik ben namelijk diep overtuigd van mijn grote tekortkoming, waardoor de genade-uitwerking van het bisschopsambt in al die jaren geremd is en verzwakt. Daarom is mijn „con fiteor" aan de almachtige God en aan u zeer oprecht, en vraag ik de H. Maagd Maria, alle heiligen en ook u, broeders en zusters in Christus, voor mij te bidden tot de Heer onze God. Wanneer er ook in sommig opzicht iets goeds te zeggen valt dan dank ik het vooral aan Gods zegen en uw aller hulp. Groot was en is uw hulp na de verwoes tingen van de oorlog. Toen mijn voorganger, mgr. Hopmans, in september 1945 van zijn laatste vorm reis in Zeeuwsch-Vlaanderen weer thuis was, schreef hij in „Sancta Maria" „Wat een hartzeer was het voor den Bisschop al die kerken en kerkelijke gebouwen in puin te zien liggen, die hijzelf had helpen opbouwen. Wat een droefheid, aan zijn opvolger hier niets dan puin te kunnerv achterlaten". Zo was het. Bijna de helft onzer kerken en kerkelijke gebouwen in puin. Met de medewerking echter en de hulp van u allen hebben wij al die kerken en gebouwen kunnen herstellen of opnieuw opbouwen. En zo ook herrees het uitgebrande klein seminarie uit zijn as veel schoner dan tevoren. Naast de materiële wederopbouw echter is van nog groter belang de geestelijke opbouw in onze diocesane Kerk. Want uiterlijke opgang kan samengaan met innerlijke neergang. En dit is erger dan tegenslag in het leven. De zonden, niet de rampen, maken een volk ongelukkig, zo drukt de Kerk dit uit in haar gebeden „Nulla enim ei nocebit adversitas si nulla ei dominetur iniquitasa" 6). Daarom moest er vooral gestreefd worden naar een geestelijke opbouw in ons diocees. Daarbij hinderde mij zeer wat ik zou willen noemen dat eeuwig „tafel dienen" zoals Sint Petrus zich uitdrukt, 7) die nooit eindigende zorg voor het stoffelijke en het financiële. De grootste zorg immers lag en ligt elders. Het gaat er vooral om of bij alle welvaart ook onze H. Moeder de Kerk erkend wordt en tegemoet getreden als „Mater et Magistra gentium" als de Moeder en de Lerares van de volken zodat zij allen kunne brengen tot hoog staand leven en tot het volle heil. Het gevaar is echter niet denkbeeldig, dat wij verzeild geraken in „een tijd, waarin men", naar Sint Paulus' woord „de gezonde leer niet meer verdraagt en zich leraars aanschaft naar eigen smaak". En dan is de vermaning van Sint Paulus wel op haar plaats ook aan mijn opvolger: „Maar gij, blijf nuchter bij dit alles, draag uw lijden, verkondig het Evangelie, wijd u geheel aan uw dienst." 8) God zegene daarom uw nieuwe herder bij de herkerstening der milieus mede door de trouwe hulp van voldoende en goed gevormde priesters. Want al verheugen wij ons nóg zo over onze uitmuntende seminariegebouwen, hun moderne inrichting en hun bevoegde bezetting, ook hier geldt het woord van Christus „Spiritus est qui vivificat", „Het is de geest die levend maakt." 9). Daarom is het meest nodige, te streven naar een diep evangelische vorming in onze priesteropleiding en een echt priesterlijke navorming in ons pastoraal centrum. Want zoals de heilige paus Pius X en onze huidige paus ons op het hart drukken, „om het Rijk van Jesus Christus in de wereld te vestigen, is niets zo nood zakelijk als de heiligheid van de priester." 10). Dit doet niets af aan een alzijdige, ook wetenschappelijke vorming. Integendeel. Zoals ik mijn herderlijk ambt ben begonnen, zo zal ik het eindigen met de Moeder Gods Maria. Vergun mij nog een maal dit „Credo" van mijn diep ste overtuiging omtrent de K. Maagd en Moeder Gods Maria. Zoals Christus op de eerste plaats, zo moet ook Maria om haar totale verbondenheid met Christus, groter worden ik kleiner. Aanvaardt Christus zoals Hij is onverdeeld Zoon van God en zoon van Maria. Aanvaardt Christus zoals hij aan vaard wil worden verbonden met Maria, door Hem zelf begenadigd en gekozen tot onaf scheidelijke deelgenote in zijn menswording, zijn leven, zijn lijden en sterven, en ook in zijn verheerlijking en in de uitdeling van Gods genaden. Ook van de genade van de eenheid der Christenen. Onbegrepen vaak, doch niet onbegrijpelijk is het getuigenis van de H. Kerk over Maria in haar officiële gebeden „Gaude, Maria Virgo, cunctas haereses sola interemisti in universo mundo." 11) De onbevlekt ontvangen Maagd die de Satan, de duivel der verdeeldheid, heeft overwonnen, is naar de constante leer der pausen, de Moeder van de Een heid, waarop wij hopen. 12) „Permagnum unitatis christianae praesidium divini- tus oblatum est in Maria" een overgrote hulp tot de christelijke eenheid heeft God ons geschonken in Maria. 13) Zij is geen sta-in-de-weg voor Christus, maar baant juist de weg naar Christus, die zij uitstraalt en openbaart door Gods begenadiging. In haar ontmoeten wij Christus. Verborgen gehouden heeft God dit voor wijzen en verstandigen, maar geopenbaard aan kinderen. 14) Zo kome het Rijk van Christus door de komst van het Rijk van Maria. Want zij is als de rijzende dageraad die de komst van de zon aankondigt en ons het licht der wereld brengt. Men kan er zijn ogen van afwenden en Maria niet de plaats geven die God haar gaf, doch „het woord dat uitgaat van Gods mond keert niet ledig tot Hem terug", 15) ook niet dit woord der Blijde Bood schap „Verheug U, Begenadigde, de Heer is met U." 16) Mijn dierbare diocesanen, God zegene ons Bisdom, God zegene U allen. Breda, 22 maart 1962 t JOS. BAETEN, Titulair Aartsbisschop van Stauropolis. 1) Jóh. 18, 37 2) Hand. 1, 8 3) 1 Tim. 3, 15 4) Joh. 14, 6 5) 1 Kor. 4, 1 6) Oratio super populum van feria VI post Cineres 7) Hand. 6, 2 8) 2 Tim. 4, 3 v-v. 9) Joh. 6, 63 10) „Sacerdotii nostri primordia" van 1 aug. 1959 11) o.a. in Missa III de S. M. in Sab.; 7de antiph. Ill Noct. com. fest B.M.V. zie „De standaard v. Maria" 1960, blz. 192 en 240 en de daar opgegeven studies hierover. 12) Prof. dr. Graber in „Maria - Mutter der Einheit" Stand. 1961, 293. 13) Leo XIII in „Adjutricem populi" 14) Mt. 11, 25 15) Is. 55, 4 16) Lk. 1, 28. Zoals Tom Manders (Dorus) zaterdag avond in het Varaprogramma schitterde, verdient een apart compliment. Hij haal de een leuke stunt uit met zijn gelijktij dig optreden voor radio en televisie. Ver volgens was het „toneelspel" met als gas ten o.a. Fanny Blankers Koen, Bueno de Mesquita, Henk van de Grift, Jan Willem Hofstra en Simon van Collem buitenge woon verrassend. Doldwaas was zijn knappe film, waarin Dorus als tegen speelster had niemand minder dan Bri gitte Bardot. Het was kostelijk. Heel ver nuftig zat dit geheel in elkaar en het werkte onweerstaanbaar op de lachspie ren. De show duurde langer dan de be doeling was, maar dat was deze keer echt niet erg. Het was een aaneenscha keling van plezierige momenten, deze avond in Saint Germain des Prés. Het volgende Interpolfilmpje bracht weer wat spanning en dat deed ook zij het op een andere manier de quiz Willens en Wetens waarin Theo Eerd- mans een deelnemer met duizend gulden (min een cent) kon verblijden. In het gevarieerde KRO-programma van zondagavond heeft men eerst kun nen genieten van een goed gebrachte een- acter van O'Neill „Traan". Het Kunst- maandorkest had daarna een bijzondere attractie in de vorm van het succesvolle optreden van de charmante zangeres Marilyn Tyler. Het filmpje „Goudroof" uit de Engelse serie The four just men was wel spannend zoals altijd, maar enigszins uit de toon vallend bij het voorafgaande concert en de erop volgen de epiloog van Ben Brans die deze keer de belangrijkheid van de EHBO besprak. Met een filmreportage van BelgiëNe derland werd dit zondagavondprogram ma besloten. Hilversum 1 402 m MAANDAG 2 APRIL NCRV: 12.10 Mondorgeltrio met ritmische begeleiding (gr.). 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Meisjeskoor en instrumentaal kwintet: amu sementsmuziek. 12.53 Grammofoonmuziek of actualiteiten. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muziek. 13.45 Jiddische liederen (gr.). 14.05 Schoolra dio. 14.30 Herhaling van gedeelten uit het gevarieerde programma Donderdagavondmo zaïek v. 22 maart jl. 15.30 Lichte muzeik. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ensem ble. 16.45 Hoornensemble. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Jazz Club. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzen ding: Op reis door Nederlands Nieuw-Gui- nea (III), door W. A. L. van Doorenmaalen. 18.00 Populair orgelspel. 18.30 Oude muziek (gr.). 19.00 Nieuws. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Oude muziek (gr.). 19.30 Ra diokrant. 19.50 Amusementsmuziek. 20.15 Klassieke orkestmuziek. 21.10 Leven wij in een welvaartstijd?, rondetafelgesprek. 21.40 Koorzang. 22.00 Volk en Staat, parlementair commentaar. 22.15 Nederlandse liedjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking 22.55 Boek bespreking. 23.05 Oude muziek' (gr.). 23.15 Vioolrecital. 23.40 Het Evangelie in Esperan to. 23.55-24.00 Nieuws. DINSDAG 3 APRIL KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Lichte grammo foonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgen gebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lich te grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, le zing. 10.25 Klassieke muziek (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.... vooruit, praatje Hilversum 2 298 m MAANDAG 2 APRIL VARA: 12.00 Lichte orkestmuziek met zang- solisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland, praatje 12.38 Pianoduo. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand, praatje. 13.20 Hammondorgel en zang. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Pianokwartet (gr.). 14.25 Voor de jeugd. 15.10 Oude en nieuwe dansmuziek. 15.45 Oude liedjes. 16.00 Muziekrevue. 16.40 Streekuit- zending: Groningen. 17.00 Lichte grammo foonmuziek. 17.15 Roemeens orkest. 17.45 Reportage Europese tafeltenniskampioen schappen te Berlijn. 17.50 Militair commen taar. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Ac tualiteiten. 18.30 Lichte muziek. 18.50 Open baar kunstbezit. 19.00 Parlementair over zicht. 19.15 Regeringsuitzending: Willem O Duys presenteert de Radiozilvervloot 1962. 19.30 Lichte muziek en zangsolist. 20.00 Nieuws. 20.05 De wilde vaart, cabaret. 20.40 Je neemt er wat van meequiz. 21.25 Lichte muziek 21.55 Marimba. 22.30 Nieuws. 22,40 Reportage Europese tafeltenniskam pioenschappen te Berlijn. 22.45 Viool en piano 23,15 Spontane reacties: muzikale discussie. 2355-24.00 Nieuws. DINSDAG 3 APRIL AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman, praatje. 9.15 Kamermuziek (gr 9.40 Morgenwijding. L L ,?ekbespreking- 10 00 Arbeidsvitaminen 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. Brussel Vlaams MAANDAG 2 APRIL u00 ™euws- 1203 Lichte muziek. TWeerberichten. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Lichte muziek. 12.50 Beurskroniek. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek 14.00 Schoolra dio. 15.45 Vlaamse kamermuziek. 16.00 Beurs kroniek. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. *JaZ7-muziek. 17.40 Amusementsmuziek. 17.45 Franse les. 18.00 Godsdienstige uitzen ding. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportpro gramma. 19.00 Nieuws. 19.40 Orkestmuziek. 19.45 Operamuziek. 20.00 Omroeporkest en solisten. 21.15 De zeven kunsten. 21.30 Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amu sementsorkest en solist. 22.35 Populaire volksmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00-23.15 Voor de zeelieden. Brussel Frans MAANDAG 2 APRIL 484 m.11.55 Grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 13.15 Gevarieerde muziek. 14.18 Ka mermuziek. 15.03 Grammofoonmuziek 16 06 Operettemuziek. 17.15 Hedendaagse Belgische muziek. 17.45 Koorzang. 18.45 Lichte muziek. 19.20 Lichte muziek. 19.30 Nieuws. 22.15 Jaxz- muziek. 22.55 Nieuws. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VP RO: 20.20 Vadertje voetbal, progr. over Stan ley Matthews. 20.30 Atelierbezoek bfj Con stant Nieuwenhuis. 21.00 In Holland staat een Riddergoed, Televisiefantasie. 21.40 Ziek zijnbeter worden, medische uitz. 22.05 Gesprek aan de schrijftafel VLAAMS-BELG.: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 Twee tekenfilm pjes. 19.45 Culturele actualiteiten. 20.00 Nieuws. 20.25 Het manneke. 20.30 Een suite van bekende geliefden uit de mythologie. 21.30 Filmreportage. 21.45 Antwerpens Gou den Eeuw, quiz 22.15 Toneelkroniek. 22.49 Nieuws. FRANS-BELG.: 18.30 Voor de kleuters. 19.00 Sportprogram ma. 19.40 Engelse les. 20.00 Nieuws. 20.30 Gevarieerd programma. 21.15 Wetenschappe lijke uitzending. 22.05 Nieuws. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7