lans-
oen
Vrije tij
besteed
d
is
dan
nergens
beter
in vrije natuur
De „JustimobieF'-brandstof
uit spotgoedkope
Roze pul lover shockeerde
begrafenisondernemer
een
blij
Engelse gemeenten in
offensief tegen roken
kuyper
Goedkoop, gezond en voor
velen uiterst leerzaam
ven
Heer
in n tentje
Rendement zou 80 pet. bedragen
Biertwist
tl
behouden
oertijden
natuurwet
decent
de papieren
duurzaam
nooit een eind
Sterfgeval in „Genève
Ruimtevaart is
geïnteresseerd
Loef
's werelds meest verkochte koelkast
tegen Euromarktprijzen vanaf f. 398.-
bij de speciale Frigidaire-dealers
RADIO CRUSIO
FRIGIDAIRE- E E N PR O D U KT VAN GENERAL MOTORS
KANKERVREES IS
DE OORZAAK
„Oranjc', maakte
stevige omweg
Bang voor inbeslagname
Even tanken
Vier pijlen
Schakel
Arbeidsrecht bleek het
toe te laten
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 27 MAART 1962
Robur 1620; Yer-
Kwadendamme 1716;
2; Patrijzen 2 1510;
Hansw. Boys 2 156;
1-3.
das B worden wat res-
en alleen do bezetting
Llaats is nog in het ge-
i3 en Vlissingen 5 deel-
If5en Zeeland Sport 4
lpositie door met 41
2 te winnen. Philippi-
iiardenburg 2 met liefst
f nu: Jong Ambon 18—
-29; Terneuzen 3 18
int 16—16; Vogelwaar-
Iheren 2 17—15; Aarden-
[lissingen 5 1611; Zee-
19; Schoondijke 2 168.
klas C lijkt het op een
lijd tussen Renesse 2 en
allen uitdraaien. Zonne-
jnten van zijn achter
st 7o van Dreischor 2
tand is thans: Renesse
laire 13—22; Brouwers-
)reischor 2 139; SVO
Ls A kreeg Lewed. Boys
J van Robur 2 en hield
iKwadendamme-reserves
Ier de duim (09). 's-
Ëe 2 moest de winst aan
Ion (2—3> en Middelburg
lctor 3 de beide punten
I luidt de stand: Middel-
lomburg 2 17—25; Luctor
lingen 2 16—18; Lewed.
I Robur 2 15—17; Kwa-
-9; 's-H. Arendskerke 2
I 3 12—2; Volharding 2
Jilas B behield Breskens
Impioenskans door Zuid-
tl 6). Noormannen 2
jelden het halve dozijn
13terwijl IJzendijke 2
13leef over Hoofdplaat 2.
Lg geen kans Walcheren
laf te houden (16). De
Ireskens 3 1627; RCS 3
e 2 1420; Walcheren
2 1717; Hoofdplaat 2
hnen 2 12—12; Aarden-
[tetranchement 2 166;
lias C hebben Sluiskil 2
Inog vrijwel gelijke kan-
Irnde had geen pardon
f-7) en laatstgenoemde
het 1—6. Clinge 3 druk-
J vaster onderaan (13)
■te zich een plaatsje om-
fc_6 van Philippine 2 te
ld ziet er hier als volgt
I726; Koewacht 2 16—
17—20; Graauw 16—19;
llontenisse 3 1517; Clin-
Irn Boys 4 157Ria 2
15—1.
week hebben wij in voor-
o.a. Opel Kapitan 1960;
Caravan 1960; Opel Re-
li 1960; Opel Rekord 1959;
li Rekord 1958: Opel Re-
li 1957; Opel Rekord 1956;
de Luxe 1957; V.W. be-
1960; Mercedes 180, 1960;
l-cedes 180 D 1960; Merce-
1 220, 1957; Mercedes 300,
Fiat 600, 1958: Ford Co:i-
J 1960; Ford Consul 1959;
Ica Stationcar 1958; D.K.W.
lior 1960; Chevrolet de Luxe
Opel Caravan 1959; Opel
|avan 1958; Opel Caravan
Opel Caravan 1956; Opel
triolet 1956; DAF de Luxe
DAF de Luxe 1959; Re-
llf Dauphine 1960; Simca
I aux 1958 en nog vele ande-
1 betrouwbare auto's. Boven
in nde wagens zijn of worden
Isigen werkplaats geheel na-
I ien. En met 3 maanden of
100 km garantie verkocht.
Le eigen financieringsdienst
■xt u de betaling zeer soepel
Regelen. Voor uw wagen ont-
gt u bij ons de hoogste in-
vaarde Voor een betrouw-
auto naar een betrouwba-
karage. De garage met de
fctste voorx-aad en met de
ptste service is Belcrum-
Tage, Min. Kanstraat 1620,
Tel. 01600-39900-39870
kbij groenteveiling en sta-
Zondags gehele dag ge-
hd!49864
■a CJZ150 cc 1955 te koop
peer goede staat. Nieuwe
den f 200,-, elektrische jazz-
■ar, nieuw f 60,-. Hercules-
20, Breda,49842
een betrouwbare, ge
likte auto is het adres Toon
pen, Vestkant 125, Breda.
33346 De volgende auto's
In bij ons echt in voorraad:
Itin Sprite I960; Chevrolet
fala 1959; V.W. de Luxe
met roldak en radio, gro-
[ruit; Ford Taunus-bestel
1000 kg. spotprijs; Re
fit Fregate 1954, spotprijs;
trcedes Diesel 180 1957; V.
J de Luxe 1958; Chevrolet
fair 1956, met radio; cara-
merk Cosmopoliet als
|uw 7 mnd oud; Dauphine
met sch.-dak en radio;
fisul 1957; Austin bestelw.
V 1000 kg; Opel bestel 1959
fulieu V.W bestel 1957. Al
l;e wagens zijn echt in Pri"
staat en worden onder ga-
Jitie verkocht. Inruil, ver-
|>p en financiering. 49923
l^taat van nieuwe bromfiet-
Magneet, Sparta, D.K.W..
■ndapp etc. Vespa. N.S.u.,
Jnbretta en Bella scooters.
Illem Appels, Blauwehand-
aat 2, Bergen op Zoom-
14380. 3846
•"nieuwe B.M.W. R 25 mo-
en f 500,-; Volkswagen-bus-
m prima staat f 1600,-; LU-
Volkswagens v.a. f 1450,-.
■els Olympia's, nieuw gespo-
f 950.- Willem Appels,
■uwehandstraat 2, Bergen
Zoom Tel. 01640-4380.
■ëlmatig schadevrije auto's
■coop gevraagd. Belcrum-Ga-
Minister Kanstraat l«r"
■Breda Tele oon 01600-39900-
■n
Ik. wedn 58 j., zoekt se*j*
le kennismaking met neJ-
1;. dame, mag ook wed. zij*
|der kinderen. Ik heb va Si
I k en enigszins bemld<ifitn
Iftijd plm 40-50 jaar. row
f erewoord terug Br- on
I 49970
•1 k;U\oren te koop
sdreef 10, Breda. Tel. 0|6^°'
(Van onze redacteur)
Enkele jaren geleden belde een kennis op om te vertellen dat hij
besloten had om op zijn tocht van een kampeerterrein op de Veluwe naar
een kampeerterrein in België ons huis de eer van een bezoek te bewijzen.
Hij zou ook overnachten. Wij rekenden er op een ongeschoren, ietwat grau
wige figuur te zien verschijnen, die een tent op zijn schouders torste en die
zijn bemodderde schoenen onder het fornuis zou plaatsen om ze te laten
drogen. Het was namelijk een drijfnatte zomer, en bovendien meenden wij
dat kampeerders er bij slecht weer uitzagen als drenkelingen, met kledder
natte regenjassen over hun korte broekjes.
Diversen
prima overhemden r fP a"
tie Chem Rem. Ideaal, MP
lensplein 1, Breda.
getobd? Lusteloos? Schje
•s bloedwijn maakt en®rg^fct
j uw apoth. en_erk. Qr0«L~^-
ie~st~~xiw-kind?~NattermanA^
drosum Forte helpt. u
ii slijm op. smaakt
aeon ï.-^^entejroglifc-.
rdiïékkige hoert? Prl»"]
kramphoest? Nacht- e5n*ir
rshoest? Bronchicum Eli-
lpt snel en zeker. Fiac
2,- bij elke drogisL___^-~
r kouden? Verstopte
m-Olinneuszalf helpt "Ljj
Ieft lucht f 1.45 per tube
v apoth. en erk. drog»**
De werkelijkheid was echter een beet
je anders. Onze kampeerder zag er wel
sportief uit, met zijn windjack en zijn
donkere shirt daaronder, maar hij had
een kurkdroge terlenka-broek onder zijn
nylon-regenjas, zijn stevige schoenen
waren die ochtend kennelijk zorgvuldig
gepoetst en hij was glad geschoren. Zelfs
het frivole wollen petje dat naar onze
mening alle kampeerders behoren te
dragen, had hij thuisgelaten. Die klets
natte tent van hem was er wèl. Hij zat
in een rugzak die snel naar de keuken
werd getransporteerd. Maar het was al
met al beslist niet het AJC-type dat
wij hadden verwacht.
Sindsdien zijn wij ons voor kamperen
gaan interesseren, omdat het kennelijk
mogelijk is om in een tentje te wonen
en er toch netjes uit te zien, en ook om
dat van kampeerders blijkbaar niet
wordt verwacht dat zij zich met volks
dansen en het snijden van poppetjes bij
rokerige kampvuren bezighouden. Maar
het kan wel. De kampeerderij is name-
tegen, mits u in uw individualisme maar
niet zover gaat dat u etensresten rond
uw tent laat slingeren. Bent u een laat
bloeier, die pas om elf uur 's avonds in
topvorm geraakt hindert niets, zolang
u daarmee het kampeerderswereldje om
u heen maar niet hindert.
Het moet gezegd worden, dat heel wal
mensen de vrijheid niet goed baas kun
nen en de opvatting huldigen dat op een
kampeerterrein alles is toegestaan wat in
de geordende maatschappij verboden is.
Natuurlijk is dat een misvatting. De
kampeerderij geeft de mens gelegenheid
om zichzelf te zijn, zonder dat iedereen
daar wat van te zeggen heeft. Maar wie
dit opvat als een vrijbrief voor wange- oeziner
drag is (naar wij heilig hopen) niet zich
zelf, maar een ander een barbaar na
melijk.
Voor zulke mensen zijn de kampregle
menten geschreven. Zij zullen trouwens
de enigen zijn, die in de gaten hebben
dat zulke reglementen bestaan. De door-
snee-kampeerder merkt er nauwelijks
iets van, omdat hij zich van nature en
vanzelfsprekend aan normale gedrags
regels houdt.
Wie zó kampeert, die heeft een heer
lijke tijd, onverschillig of hij nu in de
zomer of in hartje winter kampeert. Ook
lijk een hobby die zijn beoefenaren to
taal vrij laat.
Ge kunt als statig echtpaar in een
tentje huizen en 's avonds opgedirkt het
theater of een dancing in een naburige
stad bezoeken, men kan ook een soort
Batavierenleven leiden en desgewenst
leven op een menu van tamme kastanjes
en geroosterde slakken. Wij hebben het
eens beleefd dat op een kampeerterrein
in het Bois de Bologne in Parijs (een
pracht-camping) een heer in een fon
kelend uitgaanskostuum rondstapte, met
aan zijn arm een beeldschone vrouw in
avondtoilet. Kampeerders, die op het
punt stonden zich in het Parijse nacht
leven te storten. Wie deze mensen in
de stad zou ontmoeten zou niet bevroe
den dat zij in een tentje woonden. Het
denkbeeld is even vreemd als dat bij
voorbeeld een Kamerlid in een kerk
portaal zou slapen.
Maar ook hebben wij veel kampeer
ders gezien wier hele hebben en houden
bestond uit hetgeen de mens op zijn
schoenen kan meedragen. Zwijgzame
lieden, die vóór dag en dauw, zonder
dat iemand hen hoorde, hun biezen
plachten te pakken om te voet naar een
camping, tientallen kilometers verderop
te vertrekken.
Laat ons even heel duidelijk consta
teren, dat deze uitersten alleen in de
kampeerderij mogelijk zijn. Het is na
melijk zo, dat de camping één der laatst
overgebleven plekjes in onze overbevolk
te wereld is, waar men zich van eikaars
doen cn laten niets aantrekt. U moet
zich er evenwel rekenschap van geven
dat een dusdanige vrijheid u toch één
individuele verplichting oplegt en deze
bestaat hieruit, dat men geen aanstoot
mag geven.
Er heerst op elk behoorlijk kampeer
terrein een soort natuurwet en deze
luidt: „Het geeft niet wie u bent, als
u maar weet hoe een kampeerder zich
heeft te gedragen". Als u een zonaanbid-
der bent, heeft niemand daar bezwaar
Huiselijk tafereeltje op een kampeer
terrein. Moeder schilt de aardappelen
voor het middagmaal. Bij het leven
in zo'n kwetsbaar huisje hoort een
stevige middagpot. Wij zien hier een
huttent, die wat noester is dan de
bungalowtent, maar veel goedkoper
en eigenlijk ook wel wat knusser.
(Foto: ANWB)
dat laatste komt namelijk voor, maar het
is een sport apart. Maar wederom
geldt: in de kampeerderswereld is niets
ongehoord of onmogelijk.
Wij hebben hiermee de atmosfeer
waarin een goedkope, gezonde en pret
tige hobby leeft, nog maar heel kort ge
schetst. Kamperen is de sport van de
vrijheid; in zekere zin zelfs de sport
die ons terugbrengt naar oertijden, toen
de mensen nog in de natuur woonden.
Nu moet men een paar dingen uit el
kaar houden en wel: hoe ziet uw eigen
kampeerstatus er uit? Het maakt heel
veel verschil of men op trektocht is of
dat men alleen in een tent woont, omdat
het veel goedkoper is dan een vakantie
pension. Gaat u alleen of neemt u een
heel gezin mee?
De trekkers en de solitairs kunnen
praktisch overal terecht waar maar
voldoende grond aanwezig is om er
een tent op neer te zetten. Zij zijn
de vaklui. De kamperende gezinnen
(een groeiende categorie) moeten zich
in hun kampeerprogramma richten
naar het feit dat zij kinderen bij zich
hebben. Rustige kampen, bijvoorbeeld
de ideale gezinskampen van de ANWB
zijn aangewezen gelegenheden voor
hen, met een minimum aan risico's
dat jonge kinderen worden geconfron
teerd met uitingen van vrijheidsdrift
bij andere kampeerders, die alles
behalve voorbeeldig zijn. Wat dit
laatste betreft: in Nederland gaat het
op de meeste kampeerterreinen zeer
decent toe. In het buitenland is dit
wel eens anders en o schande!
soms ook door het toedoen van onze
landgenoten.
Wat elke kampeerder nodig heeft dat
is minstens: een tent. En natuurlijk: pa
pieren die zijn status als kampeerder be
vestigen. Die papieren zijn niet moeilijk
te krijgen. De toeristenorganisaties ver
schaffen u tegen geringe kosten een zo
genaamde kampkaart, ook in gezinsuit
voering leverbaar. Degenen die hun doe-
toraal-kamperen willen halen, kunnen
zich opgeven voor een niet al te moei
lijk examen dat hen een zogenaamd
kampeerpaspoort oplevert. De kampkaar-
ten hebben niet meer waarde dan een
doorlopend bewijs van toegang tot de
kampeerterreinen, maar het voordeel er
van voor de kampleiding is, dat de kaar
ten kunnen worden ingetrokken als de
ervan zich misdraagt. Men houdt
op die manier enige controle op het ge
halte van de campingklanten.
En natuurlijk wil men als kampeerder
ook weten waarheen men zich het beste
kan begeven. Wij verwijzen wat dit be
treft weer naar de toeristenorganisaties,
die keurige en betrouwbare kampeer-
gidsen uitgeven, waarin men alle ge
gevens over alle kampeerterreinen in
ons land aantreft.
Dan komt de uitrusting aan bod. Deze
hoeft niet duur te zijn. Wie alles koopt
kan rekenen op een uitgave voor de
aanschaffing van de duurzame kampeer-
artikelen (tent, luchtbed, slaapzak, kook-
apparaten, pannen e.d.) van circa 200
per persoon. Men is dan voor jaren ge
steld. Gaat men b.v. met een gezin kam
peren, dan worden de kosten iets ge
drukt, maar is het gezin zó groot dat
men een bungalowtent moet gaan ko
pen, dan zal men weer iets duurder uit
komen.
Het is altijd verstandig om een be
groting te maken van de kosten welke
men zich als kampeerder op de hals
haalt. Voor elk duur artikel staat een
ander, even goed artikel, dat goedkoper
is. Een kostbare butagas-installatie kan
uitstekend zijn, een primus is belangrijk
goedkoper en even praktisch. Er zijn te
genwoordig luchtbedden die men ook als
fauteuil en zelfs als rubbervlot kan ge
bruiken, zodat men geen apart kamp-
meubilair hoeft te kopen, en er dan nog
een opblaasbare boot aan overhoudt.
Tweepersoons luchtbedden zijn goed
koper dan twee éénpersoons en zij ne
men minder plaats in. De moderne slaap
zakken hebben zulke vrolijke dessins dat
zij door vele kampeerders ook thuis
worden gebruikt. Men kan ze namelijk
openritsen, zodat zij een tweepersoons
deken vormen. Van twee éénpersoons
slaapzakken kan men ook één tweeper
soons exemplaar maken.
Bü alles wat er ten dienste van de
kampeerders wordt vervaardigd is er ge
rekend op het gemak, licht gewicht en
(veelal) duurzaamheid. Maar er is ook
veel rommel op de markt. De spotkoop
jes kunnen u voor pijnlijke verrassingen
plaatsen. En dat kunt u als kampeerder
niet hebben. Een betrouwbare uitrusting
is een eerste vereiste.
Er zouden hele boeken te schrijven
zijn over al het nuttigs dat de kampeer
der moet weten. Die boeken zijn er in
overvloed. In sommige wordt ook ver
teld hoe men zich in een tent kan amu
seren als het buiten stortregent. Ook dat
kan. Heel veel mensen hebben pas op
oudere leeftijd ervaren welke unieke
genoegens het buitenleven in een tent
kan bieden. Anderen beleven de kam-
peergenoegens als baby reeds. Er zijn
vouwwiegen van stevig zeildoek in de
handel. En voor de grootvaders en groot
moeders zal er misschien nog weieens
een opblaasbare schommelstoel worden
ontworpen. Men komt in de kampeerde
rij namelijk nooit aan een eind en dat
is er misschien de grootste bekoring van.
T. K.
T. G. Narayanan, plaatsvervangend ver
tegenwoordiger van de Verenigde Naties
op de ontwapeningsconferentie in Genève
is aan een hartaanval overleden.
Narayanan, een Indiër, was ook verte
genwoordiger van de secretaris-generaal
van de V.N. bij de driemogendheden-
kern,stopconferentie sedert deze op 31
oktober 1958 begon. Hij was een popu
laire figuur in Genève zowel als in New
York waar hij verscheidene jaren heeft
gewerkt. Vroeger was hij journalist in
India.
Een plekje in de schaduw van een
boom die er uitziet als een joodse
kandelaar. Alles ademt rust en vrede.
De vogels in het bos wekken 's mor
gens vroeg de kampeerder.
(Foto: Kampeerkampioen)
(Advertentie)
Van tijd tot tijd verneemt de kran
tenlezer dat er „ergens ter wereld"
een nieuwe motorbrandstof is ont
dekt, die vele malen goedkoper en
beter is dan onze benzine en die
selolie. De ene keer wil het ver
haal dat er een ammoniakmotor is
ontworpen; dan wordt er weerge
sproken over een heteluchtmotor
die heel dicht bij huis namelijk
bij Philips in Eindhoven is ge
bouwd en soms verschijnt zelfs de
„watermotor" op het tapijt, om
echter weer gauw het veld te rui
men voor de „lichtmotor". Wij
vragen ons wel eens af waar al
deze revolutionaire motoren, die
hun energie onttrekken aan spot
goedkope brandstoffen toch blij
ven. Je hoort ervan.en opeens
zijn ze blijkbaar weer vergeten.
Zijn wij gedoemd om ons leven
lang op benzine als motorbrandstof
aangewezen te blijven? Kopen de
oliemaatschappijen soms de uit
vindingen en patenten op? Of is
het allemaal humbug?
Dat is het beslist niet. Wie er belang
in stelt, kan bij Philips de hetelucht
motor in werking zien en motoren die
zachtjes draaien op zonne-energie of op
luchtdrukverschillen worden bij wijze
van grapje in uurwerken gebruikt. Het
zijn echter precisie-instrumenten en veel
te duur om ooit in een auto, scooter
of bromfiets te worden gemonteerd.
Daarom bekeren wij ons steeds opnieuw
tot de vertrouwde verbrandingsmotor
met zijn stank, zijn herrie en zijn typi
sche nukken. „Het sprookje van de
atoommotor of van de watermotor." zo
denken wij triest, „wordt tóch nooit
werkelijkheid". De oliemaatschappijen
zouden er als de kippen bij zijn om
de produktie van goedkope brandstoffen
die beter zijn dan benzine, te verhin
deren. Van dat laatste kan men trou
wens verzekerd zijn. De wereldeconomie
steunt voor een deel op de olie-industrie
en als men motorbrandstof aan de
waterkraan of aan de lucht zou kunnen
onttrekken, waar moest het dan met
de grote olietrusts naar toe?
Alhoewel de vooruitzichten dus niet
gunstig zijn werken er toch zowel in
de V.S. als in West-Duitsland geleerden
aan de ontwikkeling van revolutionaire
brandstoffen. Het loont de moeite om,
voordat deze uitvindingen de vergetel
heid ingaan wat deze keer trouwens
onwaarschijnlijk is), eens te zien op
welke manier men bezig is de benzine
de loef af te steken.
Een Duitse natuurkundige, prof. Justi,
van de technische hogeschool te Braun
schweig, besloot voort te bouwen op een
al eerder ontdekte chemisch-elektrische
reactie. Justi wist dat, wanneer men
waterstofgas en zuurstofgas (beide zeer
goedkoop en in onbeperkte mate door
de industrie te vervaardigen) elkaar
laat ontmoeten in een oplossing van
kaliloog (potas) er elektriciteit vrijkomt.
De waterstof- en de zuurstofionen ver
binden zich in de kaliloogoplossing tot
ZIE
FRIGIDAIRE
NU
„FRl-JADO" N.V., Baronielaan 96, Breda, tel. 01600
VAN ROOIJ - BREDA
Passage 1-3, sinds 1875, tel. 36679
22388
Antwerpsestraat 14, Bergen op Zoom
Grote Markt 36, tel. 4350
Londen en drie andere grote steden
in Engeland zijn voornemens het roken
in openbare gebouwen te verbieden naar
aanleiding van het rapport van het Royal
College of Physicians, waarin roken en
longkanker met elkaar in verband wer
den gebracht.
Bernard Bagnari, voorzitter van een
commissie van de Londense gemeente
raad, zei dat zijn commissie „met spoed"
aan het overwegen was of zij het rook
verbod als voorwaarde kan stellen voor
het afgeven van vergunningen aan bio
scopen en andere openbare gelegenheden.
In Manchester, Bristol en Glasgow wor
den gelijksoortige stappen gedaan.
De gemeenteraad van "Westmoreland
besloot de leden aan te bevelen om tij
dens vergaderingen niet te roken.
Het rapport van het Royal College of
Physicians heeft de bal goed aan het
rollen gebracht en volgens de Daily Mail
is de regering verrast over de snelheid
waarmee dat gebeurde.
De kranten laten zich evenmin onbe
tuigd en geven hun lezers adviezen om
trent hoe men het roken kan afwennen.
Tabakswinkeliers melden een toene
mende verkoop van pijpen.
Kapitein P. J. Groenland van het Ne
derlandse passagiersschip ..Oranje"
heeft maandag te Sydney onthuld dat hy
zijn 20.500 ton metende zeekasteel met 'n
omweg van 1.000 myl van Nederland
naar Australië heeft gevaren om moge
lijke inbeslagname door de Indonesische
marine te vermijden.
Groenland bracht schip en duizend
passagiers zondag veilig de Westaustra-
lische haven Freemantle binnen.
Hij verklaarde dat hij ter hoogte van
Singapore een dringend radiobericht had
ontvangen van de maatschappij Neder
land, waarin de omweg werd bevolen.
„De maatschappij hield rekening met
de mogelijkheid dat een oorlog zou uit
breken indien de onderhandelingen te
Washington mislukten," aldus de kapi
tein van de Oranje. „Zij vreesden dat
het schip door de marine in beslag zou
worden genomen indien de normale
koers door de Banka- en Soendastraat
zou worden gevolgd."
De Oranje is zodoende om Sumatra
heen gevaren, waardoor het schip een
dag vertraging opliep in haar reissche
ma.
Kapitein Groenland is op zijn voor
laatste reis in de Soendastraat ver
scheidene Indonesische oorlogsschepen
tegengekomen. Zij groetten de Neder
landse passagiersboot echter zoals ge
bruikelijk.
Roger Clarke, president-directeur van
de Imperial Tobacco Company, is er
helemaal niet gelukkig mee. Hij rookt
blijkbaar om het goede voorbeeld
te geven 40 sigaretten per dag. Hij
verklaarde dat het gehuil dat tegen het
roken van sigaretten onder het publiek
was opgestegen noch gerechtvaardigd
noch constructief was. Hij zei dat er nog
vele vragen beantwoord moesten worden
wat betreft het verband tussen roken en
longkanker.
De gezondheidscommissie van Man
chester heeft de transportcommissie ver
zocht om na te gaan of deze het roken in
de 1450 stadsbussen thans toegestaan
zou kunnen verbieden.
Tekenend voor de situatie is het grapje
dat de ronde doet over een kind dat
van de chocolade-sigaret op pijpjesdrop
is overgegaan.
J In een shampoofabriek te Londen,
4 waar men bier in de shampoo doet, J
i stroomden uit de luidsprekers de da-
J gelijkse arbeidsvitaminen. Toen het
J scanderende ritme van een twistplaat J
t door de fabriek brulde konden vier f
vrouwelijke arbeiders het niet nala-
J ten een nummertje twist weg te ge- J
4 ven, juist op het moment dat de be- 4
drijfsleider binnentrad. 4
J In de mening verkerende, dat een deel
4 van het bier niet in de shampoo te-
i recht was gekomen maar in de dor- 4
stige kelen van de twistlustige vrou-
4 wen was gevloeid, ontsloeg hij beide J
4 dames op staande voet. 4
J Toen de vrouwen hem verteld hadden
4 dat zij slechts de twist hadden gedanst J
4 werden zij weer in genade aangeno-
J men. t
J „Ik moet wel een onbenul zijn, dat ik J
4 nog nooit van de twist gehoord heb", J
i zei de bedrijfsleider. „Zij leken wel 4
J Afrikaanse vrouwen, die een krijgs-
4 dans uitvoerden".
gewoon water, doch daarbij worden de
„buizen" waardoor de gassen worden
toegevoerd, resp. positief en negatief
geladen.
De moeilijkheid was, de toevoer
buizen voor de beide gassen zo te con
strueren en ten opzichte van elkaar in
de bak met kaliloog te plaatsen, dat zij
de elektrische energie konden vasthouden
en dus zowel elektrode als inspuitstuk
konden zijn.
Prof. Justi speelde dat echter klaar
en door een groot aantal van zijn „ele
menten", zoals hij ze noemde, in serie
te plaatsen kon hij zeer hoge spanningen
en stroomsterkten opwekken, waartegen
over een minimum verbruik aan water
stof- en zuurstofgas stond. Het rende
ment van een elektromotor, welke door
een gaselement van Justi wordt aan
gedreven is 80 pet. Bij een gewone ver
brandingsmotor is het 30 pet. Het gas
element van Justi weegt maar heel wei
nig en neemt een klein plaatsje in.
Het droombeeld van de „elektrische
auto" wordt door hetgeen de Duitse
geleerde ontdekte dicht bij de verwezen
lijking gebracht. Stel u voor: een kleine
elektromotor, ergens onder uw auto
twee lichtmetalen cilinders voor de
„brandstof", op een plekje onder de
achterbank en de Justi-elementen op
de plaats waar nu de benzinetank zit
dat zou de hele auto zijn. Versnellings
bak, koppeling en differentieel kunnen
vervallen, evenals de uitlaat en het
koelsysteem. En in plaats van benzine
pompen zullen wij misschien depots
langs de weg aantreffen waar de brand
stof voor onze „Justimobiel" in cilinders
wordt verkocht, juist zoals de kleine
tankjes met butagas voor onze sigare-
aansteker.
In de Verenigde Staten wordt even
eens gewerkt op basis van het principe
dat het mogelijk moet zjjn om een
chemische reactie rechtstreeks elektrici
teit dus energie te laten leveren.
Hier denkt men nog niet direct aan
toepassing in automobielen enz., maar
vooreerst verwacht men er resultaten
van voor de ruimtevaart.
De Amerikanen hebben maar liefst
vier pijlen op hun boog. Allereerst zijn
daar de ihermionische omvormers en
thermo-elektrische generatoren, die wer
ken op het principe dat er elektrische
energie ontstaat wanneer elektronen uit
hete metalen of andere energie-geleidende
stoffen worden vrijgemaakt. Brandstof
cellen, verbeterde accu's zou men kun
nen zeggen, waarin chemische reacties
elektriciteit leveren, zijn het tweede
punt van het anti-benzine-programma.
Dan zijn er generatoren die elektrische
stroom opwekken doordat een zeer heet,
geïoniseerd gas door een magnetisch
veld wordt gevoerd, en tenslotte is er
een methode ontwikkeld om het rende
ment van generatoren op te voeren door
gloeiende gassen zich elektrisch te laten
ontladen via één hete elektrode en één
koude.
De Amerikanen is het er vooreerst
om begonnen het rendement van hun
elektrische krachtcentrales te verhogen
en daarin zijn zij tot dusverre wonder
wel geslaagd. De rendabiliteit van kracht
centrales die met de nieuwe generatoren
zijn uitgerust is 20 pet. hoger geworden
dan voorheen bij een gelijk gebruik aan...
conventionele brandstof, welke immers
nodig is om de hoge temperaturen te
verkrijgen die voor de verschillende
systemen van gasontladingen nodig zijn.
Justi in Braunschweig is echter hard
op weg om de keten welke tot dusverre
onverbrekelijk werd geacht, namelijk
dat energie eerst in warmte moet war
den omgezet om kracht te kunn\n
leveren, van zijn meest spilzieke schakel
te ontdoen.
Met recht kan men zeggen: een
„Justitionele reuzenzwaai".
(Advertentie)
U proeft
de moutwijn
(Van onze buiten
landse dienst)
Heeft een werkgever iets
te vertellen over de wjjze,
waarop zjjn vrouwelijk per
soneel gedurende de arbeid
gekleed is?
Dit is de vraag, waarover
dezer dagen hei Arbeids
gerecht in Berlijn een prin
cipiële beslissing heeft moe
ten vellen.
Een 47-jarige vrouwelijke
employé meende, dat haar
patroon niets over haar kle
ding te vertellen had. Maar
deze was van een andere
mening, zette haar uitein
delijk op straat en moest
zich nu tegen de aanklacht
van onrechtmatig ontslag
verweren.
Nu is wel een bijzondere
noot, dat deze kleding-
affaire zich in een begra
fenisonderneming afspeelde.
Daar was een 47-jarige on
gehuwde vrouw zoveel als
receptioniste voor de ont
vangst van de cliëntèle
aangesteld. De dame schijnt
enerzijds een aan haar nieu
we werkkring tegengestelde
voorliefde voor persoonlijke
fleurigheid, anderzijds geen
recht begrip van die nieuwe
omgeving gehad te hebben.
Zij verscheen nl tot schrik
en verontwaardiging van
haar patroon met. een nogal
vrijmoedige witte perion
blouse. Discreet merkte hij
op, dat deze frivole kleding
niet met de ernst van zijn
bedrijf overeenkwam en
verzocht haar om wat meer
decente pavoisering barer
geëxponeerde leden. De juf
frouw vond het nogal be-
moeierig, maar goed, dan
maar wat anders. De vol
gende dag verscheen ze wat
de kleur betreft in stijl:
met een zwarte pullover,
welke echter nogal spaar
zaam in de wol zat. Toen
de patroon het zwarte geval
door zijn bedrijf zag zwe
ven, schrok hij er nog meer
van dan van de perion
blouse en hij liet dat on
verbloemd blijken. Waarop
de dame waarschijnlijk het:
alle goede dingen in drieën
gedachtig, op de derde dag
met een dito spaarzaam ge
weven produkt in.... roze
verscheen.
De maat vol
Toen was de maat vol.
De patroon deed netjes voor
haar de deur open, verzocht
haar maar op te hoepelen
cn zette een advertentie
voor „nette vrouwelijke
employé gevraagd". De da
me liet het er niet bij zitten,
stapte naar de kadi van
het Arbeidsgerecht en eiste
de veroordeling van haar
werkgever tot de toepassing
van de voorgeschreven ter
mijn van opzegging van zes
weken en de, op deze weder
rechtelijke handeling druk
kende boete.
De gedaagde weerde zich,
bij wijze van spreken, met
handen en voeten. Hij be
toogde, dat de juffrouw het
haar opgedragen werk heeft
verricht in een toestand die
veel gelijkt op die van een
„animeerjuffrouw" en deze
kleding, met zulk een diep
decolleté en stofschaarste
was zijn onderneming en
zijn klanten onwaardig.
Beide partijen waren in
persoon verschenen. Ook de
klagende juffrouw en nog
wel in de... roze pullover.
En dat was een gewaagde
zet. Wellicht heeft ze, met
de listigheid van de doch-
teren Eva's, de heren rech
ters met haar roze geval
letje willen betoveren, maar.,
het ging hier om een situatie
in een begrafenisonderne
ming. En zo werd het een
valse speculatie. In het
schriftelijke vonnis deelde
het gerecht mede. dat het
„uit eigen aanschouwing"
zich er van had kunnen,
overtuigen, dat deze pull
over voor het werk in het
begrafenisinstituut weinig
geëigend scheen en dat
klaagster dus zelf haar ont
slag geprovoceerd had.
In hoger beroep
Ze zocht het hoger op
en nu kwam het Lands-
arbeidsgerecht er aan te pas.
Of de juffrouw bij haar
verschijnen nu een jutezak
om de lendenen geslagen
had, dan wel helemaal niet
in persoon was verschenen:
het Landsgerecht gaf haar
gelijk en de patroon onge
lijk. Hij werd veroordeeld
tot een opzegtermijn van
zes weken en de betaling
van 970 mark salaris. En
de motivering? Er ontbrak
bij de indiensttreding van
de klaagster een bepaling
in de overeenkomst, waarbij
de werkgever het recht had
over de kleding van zijn
ondergeschikte te oordelen,
zodat hij daarover achteraf
niet te beslissen had. En
overigens toonden de lands-
gerechtsrechters nu precies
geen droogstoppels te zijn:
het corpus delicti, de roze
pullover kon, huns inziens,
de moraal van de cliëntèle
der begrafenisonderneming
niet kwetsen, daar zij zich
in niets onderscheidt van
duizenden pullovers, die
dagelijks in Berlijn gedra
gen worden.