lans- oen Vrije tij besteed d is dan nergens beter in vrije natuur De „JustimobieF'-brandstof uit spotgoedkope Roze pul lover shockeerde begrafenisondernemer een blij Engelse gemeenten in offensief tegen roken kuyper Goedkoop, gezond en voor velen uiterst leerzaam ven Heer in n tentje Rendement zou 80 pet. bedragen Biertwist tl behouden oertijden natuurwet decent de papieren duurzaam nooit een eind Sterfgeval in „Genève Ruimtevaart is geïnteresseerd Loef 's werelds meest verkochte koelkast tegen Euromarktprijzen vanaf f. 398.- bij de speciale Frigidaire-dealers RADIO CRUSIO FRIGIDAIRE- E E N PR O D U KT VAN GENERAL MOTORS KANKERVREES IS DE OORZAAK „Oranjc', maakte stevige omweg Bang voor inbeslagname Even tanken Vier pijlen Schakel Arbeidsrecht bleek het toe te laten DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 27 MAART 1962 Robur 1620; Yer- Kwadendamme 1716; 2; Patrijzen 2 1510; Hansw. Boys 2 156; 1-3. das B worden wat res- en alleen do bezetting Llaats is nog in het ge- i3 en Vlissingen 5 deel- If5en Zeeland Sport 4 lpositie door met 41 2 te winnen. Philippi- iiardenburg 2 met liefst f nu: Jong Ambon 18— -29; Terneuzen 3 18 int 16—16; Vogelwaar- Iheren 2 17—15; Aarden- [lissingen 5 1611; Zee- 19; Schoondijke 2 168. klas C lijkt het op een lijd tussen Renesse 2 en allen uitdraaien. Zonne- jnten van zijn achter st 7o van Dreischor 2 tand is thans: Renesse laire 13—22; Brouwers- )reischor 2 139; SVO Ls A kreeg Lewed. Boys J van Robur 2 en hield iKwadendamme-reserves Ier de duim (09). 's- Ëe 2 moest de winst aan Ion (2—3> en Middelburg lctor 3 de beide punten I luidt de stand: Middel- lomburg 2 17—25; Luctor lingen 2 16—18; Lewed. I Robur 2 15—17; Kwa- -9; 's-H. Arendskerke 2 I 3 12—2; Volharding 2 Jilas B behield Breskens Impioenskans door Zuid- tl 6). Noormannen 2 jelden het halve dozijn 13terwijl IJzendijke 2 13leef over Hoofdplaat 2. Lg geen kans Walcheren laf te houden (16). De Ireskens 3 1627; RCS 3 e 2 1420; Walcheren 2 1717; Hoofdplaat 2 hnen 2 12—12; Aarden- [tetranchement 2 166; lias C hebben Sluiskil 2 Inog vrijwel gelijke kan- Irnde had geen pardon f-7) en laatstgenoemde het 1—6. Clinge 3 druk- J vaster onderaan (13) ■te zich een plaatsje om- fc_6 van Philippine 2 te ld ziet er hier als volgt I726; Koewacht 2 16— 17—20; Graauw 16—19; llontenisse 3 1517; Clin- Irn Boys 4 157Ria 2 15—1. week hebben wij in voor- o.a. Opel Kapitan 1960; Caravan 1960; Opel Re- li 1960; Opel Rekord 1959; li Rekord 1958: Opel Re- li 1957; Opel Rekord 1956; de Luxe 1957; V.W. be- 1960; Mercedes 180, 1960; l-cedes 180 D 1960; Merce- 1 220, 1957; Mercedes 300, Fiat 600, 1958: Ford Co:i- J 1960; Ford Consul 1959; Ica Stationcar 1958; D.K.W. lior 1960; Chevrolet de Luxe Opel Caravan 1959; Opel |avan 1958; Opel Caravan Opel Caravan 1956; Opel triolet 1956; DAF de Luxe DAF de Luxe 1959; Re- llf Dauphine 1960; Simca I aux 1958 en nog vele ande- 1 betrouwbare auto's. Boven in nde wagens zijn of worden Isigen werkplaats geheel na- I ien. En met 3 maanden of 100 km garantie verkocht. Le eigen financieringsdienst ■xt u de betaling zeer soepel Regelen. Voor uw wagen ont- gt u bij ons de hoogste in- vaarde Voor een betrouw- auto naar een betrouwba- karage. De garage met de fctste voorx-aad en met de ptste service is Belcrum- Tage, Min. Kanstraat 1620, Tel. 01600-39900-39870 kbij groenteveiling en sta- Zondags gehele dag ge- hd!49864 ■a CJZ150 cc 1955 te koop peer goede staat. Nieuwe den f 200,-, elektrische jazz- ■ar, nieuw f 60,-. Hercules- 20, Breda,49842 een betrouwbare, ge likte auto is het adres Toon pen, Vestkant 125, Breda. 33346 De volgende auto's In bij ons echt in voorraad: Itin Sprite I960; Chevrolet fala 1959; V.W. de Luxe met roldak en radio, gro- [ruit; Ford Taunus-bestel 1000 kg. spotprijs; Re fit Fregate 1954, spotprijs; trcedes Diesel 180 1957; V. J de Luxe 1958; Chevrolet fair 1956, met radio; cara- merk Cosmopoliet als |uw 7 mnd oud; Dauphine met sch.-dak en radio; fisul 1957; Austin bestelw. V 1000 kg; Opel bestel 1959 fulieu V.W bestel 1957. Al l;e wagens zijn echt in Pri" staat en worden onder ga- Jitie verkocht. Inruil, ver- |>p en financiering. 49923 l^taat van nieuwe bromfiet- Magneet, Sparta, D.K.W.. ■ndapp etc. Vespa. N.S.u., Jnbretta en Bella scooters. Illem Appels, Blauwehand- aat 2, Bergen op Zoom- 14380. 3846 •"nieuwe B.M.W. R 25 mo- en f 500,-; Volkswagen-bus- m prima staat f 1600,-; LU- Volkswagens v.a. f 1450,-. ■els Olympia's, nieuw gespo- f 950.- Willem Appels, ■uwehandstraat 2, Bergen Zoom Tel. 01640-4380. ■ëlmatig schadevrije auto's ■coop gevraagd. Belcrum-Ga- Minister Kanstraat l«r" ■Breda Tele oon 01600-39900- ■n Ik. wedn 58 j., zoekt se*j* le kennismaking met neJ- 1;. dame, mag ook wed. zij* |der kinderen. Ik heb va Si I k en enigszins bemld<ifitn Iftijd plm 40-50 jaar. row f erewoord terug Br- on I 49970 •1 k;U\oren te koop sdreef 10, Breda. Tel. 0|6^°' (Van onze redacteur) Enkele jaren geleden belde een kennis op om te vertellen dat hij besloten had om op zijn tocht van een kampeerterrein op de Veluwe naar een kampeerterrein in België ons huis de eer van een bezoek te bewijzen. Hij zou ook overnachten. Wij rekenden er op een ongeschoren, ietwat grau wige figuur te zien verschijnen, die een tent op zijn schouders torste en die zijn bemodderde schoenen onder het fornuis zou plaatsen om ze te laten drogen. Het was namelijk een drijfnatte zomer, en bovendien meenden wij dat kampeerders er bij slecht weer uitzagen als drenkelingen, met kledder natte regenjassen over hun korte broekjes. Diversen prima overhemden r fP a" tie Chem Rem. Ideaal, MP lensplein 1, Breda. getobd? Lusteloos? Schje •s bloedwijn maakt en®rg^fct j uw apoth. en_erk. Qr0«L~^- ie~st~~xiw-kind?~NattermanA^ drosum Forte helpt. u ii slijm op. smaakt aeon ï.-^^entejroglifc-. rdiïékkige hoert? Prl»"] kramphoest? Nacht- e5n*ir rshoest? Bronchicum Eli- lpt snel en zeker. Fiac 2,- bij elke drogisL___^-~ r kouden? Verstopte m-Olinneuszalf helpt "Ljj Ieft lucht f 1.45 per tube v apoth. en erk. drog»** De werkelijkheid was echter een beet je anders. Onze kampeerder zag er wel sportief uit, met zijn windjack en zijn donkere shirt daaronder, maar hij had een kurkdroge terlenka-broek onder zijn nylon-regenjas, zijn stevige schoenen waren die ochtend kennelijk zorgvuldig gepoetst en hij was glad geschoren. Zelfs het frivole wollen petje dat naar onze mening alle kampeerders behoren te dragen, had hij thuisgelaten. Die klets natte tent van hem was er wèl. Hij zat in een rugzak die snel naar de keuken werd getransporteerd. Maar het was al met al beslist niet het AJC-type dat wij hadden verwacht. Sindsdien zijn wij ons voor kamperen gaan interesseren, omdat het kennelijk mogelijk is om in een tentje te wonen en er toch netjes uit te zien, en ook om dat van kampeerders blijkbaar niet wordt verwacht dat zij zich met volks dansen en het snijden van poppetjes bij rokerige kampvuren bezighouden. Maar het kan wel. De kampeerderij is name- tegen, mits u in uw individualisme maar niet zover gaat dat u etensresten rond uw tent laat slingeren. Bent u een laat bloeier, die pas om elf uur 's avonds in topvorm geraakt hindert niets, zolang u daarmee het kampeerderswereldje om u heen maar niet hindert. Het moet gezegd worden, dat heel wal mensen de vrijheid niet goed baas kun nen en de opvatting huldigen dat op een kampeerterrein alles is toegestaan wat in de geordende maatschappij verboden is. Natuurlijk is dat een misvatting. De kampeerderij geeft de mens gelegenheid om zichzelf te zijn, zonder dat iedereen daar wat van te zeggen heeft. Maar wie dit opvat als een vrijbrief voor wange- oeziner drag is (naar wij heilig hopen) niet zich zelf, maar een ander een barbaar na melijk. Voor zulke mensen zijn de kampregle menten geschreven. Zij zullen trouwens de enigen zijn, die in de gaten hebben dat zulke reglementen bestaan. De door- snee-kampeerder merkt er nauwelijks iets van, omdat hij zich van nature en vanzelfsprekend aan normale gedrags regels houdt. Wie zó kampeert, die heeft een heer lijke tijd, onverschillig of hij nu in de zomer of in hartje winter kampeert. Ook lijk een hobby die zijn beoefenaren to taal vrij laat. Ge kunt als statig echtpaar in een tentje huizen en 's avonds opgedirkt het theater of een dancing in een naburige stad bezoeken, men kan ook een soort Batavierenleven leiden en desgewenst leven op een menu van tamme kastanjes en geroosterde slakken. Wij hebben het eens beleefd dat op een kampeerterrein in het Bois de Bologne in Parijs (een pracht-camping) een heer in een fon kelend uitgaanskostuum rondstapte, met aan zijn arm een beeldschone vrouw in avondtoilet. Kampeerders, die op het punt stonden zich in het Parijse nacht leven te storten. Wie deze mensen in de stad zou ontmoeten zou niet bevroe den dat zij in een tentje woonden. Het denkbeeld is even vreemd als dat bij voorbeeld een Kamerlid in een kerk portaal zou slapen. Maar ook hebben wij veel kampeer ders gezien wier hele hebben en houden bestond uit hetgeen de mens op zijn schoenen kan meedragen. Zwijgzame lieden, die vóór dag en dauw, zonder dat iemand hen hoorde, hun biezen plachten te pakken om te voet naar een camping, tientallen kilometers verderop te vertrekken. Laat ons even heel duidelijk consta teren, dat deze uitersten alleen in de kampeerderij mogelijk zijn. Het is na melijk zo, dat de camping één der laatst overgebleven plekjes in onze overbevolk te wereld is, waar men zich van eikaars doen cn laten niets aantrekt. U moet zich er evenwel rekenschap van geven dat een dusdanige vrijheid u toch één individuele verplichting oplegt en deze bestaat hieruit, dat men geen aanstoot mag geven. Er heerst op elk behoorlijk kampeer terrein een soort natuurwet en deze luidt: „Het geeft niet wie u bent, als u maar weet hoe een kampeerder zich heeft te gedragen". Als u een zonaanbid- der bent, heeft niemand daar bezwaar Huiselijk tafereeltje op een kampeer terrein. Moeder schilt de aardappelen voor het middagmaal. Bij het leven in zo'n kwetsbaar huisje hoort een stevige middagpot. Wij zien hier een huttent, die wat noester is dan de bungalowtent, maar veel goedkoper en eigenlijk ook wel wat knusser. (Foto: ANWB) dat laatste komt namelijk voor, maar het is een sport apart. Maar wederom geldt: in de kampeerderswereld is niets ongehoord of onmogelijk. Wij hebben hiermee de atmosfeer waarin een goedkope, gezonde en pret tige hobby leeft, nog maar heel kort ge schetst. Kamperen is de sport van de vrijheid; in zekere zin zelfs de sport die ons terugbrengt naar oertijden, toen de mensen nog in de natuur woonden. Nu moet men een paar dingen uit el kaar houden en wel: hoe ziet uw eigen kampeerstatus er uit? Het maakt heel veel verschil of men op trektocht is of dat men alleen in een tent woont, omdat het veel goedkoper is dan een vakantie pension. Gaat u alleen of neemt u een heel gezin mee? De trekkers en de solitairs kunnen praktisch overal terecht waar maar voldoende grond aanwezig is om er een tent op neer te zetten. Zij zijn de vaklui. De kamperende gezinnen (een groeiende categorie) moeten zich in hun kampeerprogramma richten naar het feit dat zij kinderen bij zich hebben. Rustige kampen, bijvoorbeeld de ideale gezinskampen van de ANWB zijn aangewezen gelegenheden voor hen, met een minimum aan risico's dat jonge kinderen worden geconfron teerd met uitingen van vrijheidsdrift bij andere kampeerders, die alles behalve voorbeeldig zijn. Wat dit laatste betreft: in Nederland gaat het op de meeste kampeerterreinen zeer decent toe. In het buitenland is dit wel eens anders en o schande! soms ook door het toedoen van onze landgenoten. Wat elke kampeerder nodig heeft dat is minstens: een tent. En natuurlijk: pa pieren die zijn status als kampeerder be vestigen. Die papieren zijn niet moeilijk te krijgen. De toeristenorganisaties ver schaffen u tegen geringe kosten een zo genaamde kampkaart, ook in gezinsuit voering leverbaar. Degenen die hun doe- toraal-kamperen willen halen, kunnen zich opgeven voor een niet al te moei lijk examen dat hen een zogenaamd kampeerpaspoort oplevert. De kampkaar- ten hebben niet meer waarde dan een doorlopend bewijs van toegang tot de kampeerterreinen, maar het voordeel er van voor de kampleiding is, dat de kaar ten kunnen worden ingetrokken als de ervan zich misdraagt. Men houdt op die manier enige controle op het ge halte van de campingklanten. En natuurlijk wil men als kampeerder ook weten waarheen men zich het beste kan begeven. Wij verwijzen wat dit be treft weer naar de toeristenorganisaties, die keurige en betrouwbare kampeer- gidsen uitgeven, waarin men alle ge gevens over alle kampeerterreinen in ons land aantreft. Dan komt de uitrusting aan bod. Deze hoeft niet duur te zijn. Wie alles koopt kan rekenen op een uitgave voor de aanschaffing van de duurzame kampeer- artikelen (tent, luchtbed, slaapzak, kook- apparaten, pannen e.d.) van circa 200 per persoon. Men is dan voor jaren ge steld. Gaat men b.v. met een gezin kam peren, dan worden de kosten iets ge drukt, maar is het gezin zó groot dat men een bungalowtent moet gaan ko pen, dan zal men weer iets duurder uit komen. Het is altijd verstandig om een be groting te maken van de kosten welke men zich als kampeerder op de hals haalt. Voor elk duur artikel staat een ander, even goed artikel, dat goedkoper is. Een kostbare butagas-installatie kan uitstekend zijn, een primus is belangrijk goedkoper en even praktisch. Er zijn te genwoordig luchtbedden die men ook als fauteuil en zelfs als rubbervlot kan ge bruiken, zodat men geen apart kamp- meubilair hoeft te kopen, en er dan nog een opblaasbare boot aan overhoudt. Tweepersoons luchtbedden zijn goed koper dan twee éénpersoons en zij ne men minder plaats in. De moderne slaap zakken hebben zulke vrolijke dessins dat zij door vele kampeerders ook thuis worden gebruikt. Men kan ze namelijk openritsen, zodat zij een tweepersoons deken vormen. Van twee éénpersoons slaapzakken kan men ook één tweeper soons exemplaar maken. Bü alles wat er ten dienste van de kampeerders wordt vervaardigd is er ge rekend op het gemak, licht gewicht en (veelal) duurzaamheid. Maar er is ook veel rommel op de markt. De spotkoop jes kunnen u voor pijnlijke verrassingen plaatsen. En dat kunt u als kampeerder niet hebben. Een betrouwbare uitrusting is een eerste vereiste. Er zouden hele boeken te schrijven zijn over al het nuttigs dat de kampeer der moet weten. Die boeken zijn er in overvloed. In sommige wordt ook ver teld hoe men zich in een tent kan amu seren als het buiten stortregent. Ook dat kan. Heel veel mensen hebben pas op oudere leeftijd ervaren welke unieke genoegens het buitenleven in een tent kan bieden. Anderen beleven de kam- peergenoegens als baby reeds. Er zijn vouwwiegen van stevig zeildoek in de handel. En voor de grootvaders en groot moeders zal er misschien nog weieens een opblaasbare schommelstoel worden ontworpen. Men komt in de kampeerde rij namelijk nooit aan een eind en dat is er misschien de grootste bekoring van. T. K. T. G. Narayanan, plaatsvervangend ver tegenwoordiger van de Verenigde Naties op de ontwapeningsconferentie in Genève is aan een hartaanval overleden. Narayanan, een Indiër, was ook verte genwoordiger van de secretaris-generaal van de V.N. bij de driemogendheden- kern,stopconferentie sedert deze op 31 oktober 1958 begon. Hij was een popu laire figuur in Genève zowel als in New York waar hij verscheidene jaren heeft gewerkt. Vroeger was hij journalist in India. Een plekje in de schaduw van een boom die er uitziet als een joodse kandelaar. Alles ademt rust en vrede. De vogels in het bos wekken 's mor gens vroeg de kampeerder. (Foto: Kampeerkampioen) (Advertentie) Van tijd tot tijd verneemt de kran tenlezer dat er „ergens ter wereld" een nieuwe motorbrandstof is ont dekt, die vele malen goedkoper en beter is dan onze benzine en die selolie. De ene keer wil het ver haal dat er een ammoniakmotor is ontworpen; dan wordt er weerge sproken over een heteluchtmotor die heel dicht bij huis namelijk bij Philips in Eindhoven is ge bouwd en soms verschijnt zelfs de „watermotor" op het tapijt, om echter weer gauw het veld te rui men voor de „lichtmotor". Wij vragen ons wel eens af waar al deze revolutionaire motoren, die hun energie onttrekken aan spot goedkope brandstoffen toch blij ven. Je hoort ervan.en opeens zijn ze blijkbaar weer vergeten. Zijn wij gedoemd om ons leven lang op benzine als motorbrandstof aangewezen te blijven? Kopen de oliemaatschappijen soms de uit vindingen en patenten op? Of is het allemaal humbug? Dat is het beslist niet. Wie er belang in stelt, kan bij Philips de hetelucht motor in werking zien en motoren die zachtjes draaien op zonne-energie of op luchtdrukverschillen worden bij wijze van grapje in uurwerken gebruikt. Het zijn echter precisie-instrumenten en veel te duur om ooit in een auto, scooter of bromfiets te worden gemonteerd. Daarom bekeren wij ons steeds opnieuw tot de vertrouwde verbrandingsmotor met zijn stank, zijn herrie en zijn typi sche nukken. „Het sprookje van de atoommotor of van de watermotor." zo denken wij triest, „wordt tóch nooit werkelijkheid". De oliemaatschappijen zouden er als de kippen bij zijn om de produktie van goedkope brandstoffen die beter zijn dan benzine, te verhin deren. Van dat laatste kan men trou wens verzekerd zijn. De wereldeconomie steunt voor een deel op de olie-industrie en als men motorbrandstof aan de waterkraan of aan de lucht zou kunnen onttrekken, waar moest het dan met de grote olietrusts naar toe? Alhoewel de vooruitzichten dus niet gunstig zijn werken er toch zowel in de V.S. als in West-Duitsland geleerden aan de ontwikkeling van revolutionaire brandstoffen. Het loont de moeite om, voordat deze uitvindingen de vergetel heid ingaan wat deze keer trouwens onwaarschijnlijk is), eens te zien op welke manier men bezig is de benzine de loef af te steken. Een Duitse natuurkundige, prof. Justi, van de technische hogeschool te Braun schweig, besloot voort te bouwen op een al eerder ontdekte chemisch-elektrische reactie. Justi wist dat, wanneer men waterstofgas en zuurstofgas (beide zeer goedkoop en in onbeperkte mate door de industrie te vervaardigen) elkaar laat ontmoeten in een oplossing van kaliloog (potas) er elektriciteit vrijkomt. De waterstof- en de zuurstofionen ver binden zich in de kaliloogoplossing tot ZIE FRIGIDAIRE NU „FRl-JADO" N.V., Baronielaan 96, Breda, tel. 01600 VAN ROOIJ - BREDA Passage 1-3, sinds 1875, tel. 36679 22388 Antwerpsestraat 14, Bergen op Zoom Grote Markt 36, tel. 4350 Londen en drie andere grote steden in Engeland zijn voornemens het roken in openbare gebouwen te verbieden naar aanleiding van het rapport van het Royal College of Physicians, waarin roken en longkanker met elkaar in verband wer den gebracht. Bernard Bagnari, voorzitter van een commissie van de Londense gemeente raad, zei dat zijn commissie „met spoed" aan het overwegen was of zij het rook verbod als voorwaarde kan stellen voor het afgeven van vergunningen aan bio scopen en andere openbare gelegenheden. In Manchester, Bristol en Glasgow wor den gelijksoortige stappen gedaan. De gemeenteraad van "Westmoreland besloot de leden aan te bevelen om tij dens vergaderingen niet te roken. Het rapport van het Royal College of Physicians heeft de bal goed aan het rollen gebracht en volgens de Daily Mail is de regering verrast over de snelheid waarmee dat gebeurde. De kranten laten zich evenmin onbe tuigd en geven hun lezers adviezen om trent hoe men het roken kan afwennen. Tabakswinkeliers melden een toene mende verkoop van pijpen. Kapitein P. J. Groenland van het Ne derlandse passagiersschip ..Oranje" heeft maandag te Sydney onthuld dat hy zijn 20.500 ton metende zeekasteel met 'n omweg van 1.000 myl van Nederland naar Australië heeft gevaren om moge lijke inbeslagname door de Indonesische marine te vermijden. Groenland bracht schip en duizend passagiers zondag veilig de Westaustra- lische haven Freemantle binnen. Hij verklaarde dat hij ter hoogte van Singapore een dringend radiobericht had ontvangen van de maatschappij Neder land, waarin de omweg werd bevolen. „De maatschappij hield rekening met de mogelijkheid dat een oorlog zou uit breken indien de onderhandelingen te Washington mislukten," aldus de kapi tein van de Oranje. „Zij vreesden dat het schip door de marine in beslag zou worden genomen indien de normale koers door de Banka- en Soendastraat zou worden gevolgd." De Oranje is zodoende om Sumatra heen gevaren, waardoor het schip een dag vertraging opliep in haar reissche ma. Kapitein Groenland is op zijn voor laatste reis in de Soendastraat ver scheidene Indonesische oorlogsschepen tegengekomen. Zij groetten de Neder landse passagiersboot echter zoals ge bruikelijk. Roger Clarke, president-directeur van de Imperial Tobacco Company, is er helemaal niet gelukkig mee. Hij rookt blijkbaar om het goede voorbeeld te geven 40 sigaretten per dag. Hij verklaarde dat het gehuil dat tegen het roken van sigaretten onder het publiek was opgestegen noch gerechtvaardigd noch constructief was. Hij zei dat er nog vele vragen beantwoord moesten worden wat betreft het verband tussen roken en longkanker. De gezondheidscommissie van Man chester heeft de transportcommissie ver zocht om na te gaan of deze het roken in de 1450 stadsbussen thans toegestaan zou kunnen verbieden. Tekenend voor de situatie is het grapje dat de ronde doet over een kind dat van de chocolade-sigaret op pijpjesdrop is overgegaan. J In een shampoofabriek te Londen, 4 waar men bier in de shampoo doet, J i stroomden uit de luidsprekers de da- J gelijkse arbeidsvitaminen. Toen het J scanderende ritme van een twistplaat J t door de fabriek brulde konden vier f vrouwelijke arbeiders het niet nala- J ten een nummertje twist weg te ge- J 4 ven, juist op het moment dat de be- 4 drijfsleider binnentrad. 4 J In de mening verkerende, dat een deel 4 van het bier niet in de shampoo te- i recht was gekomen maar in de dor- 4 stige kelen van de twistlustige vrou- 4 wen was gevloeid, ontsloeg hij beide J 4 dames op staande voet. 4 J Toen de vrouwen hem verteld hadden 4 dat zij slechts de twist hadden gedanst J 4 werden zij weer in genade aangeno- J men. t J „Ik moet wel een onbenul zijn, dat ik J 4 nog nooit van de twist gehoord heb", J i zei de bedrijfsleider. „Zij leken wel 4 J Afrikaanse vrouwen, die een krijgs- 4 dans uitvoerden". gewoon water, doch daarbij worden de „buizen" waardoor de gassen worden toegevoerd, resp. positief en negatief geladen. De moeilijkheid was, de toevoer buizen voor de beide gassen zo te con strueren en ten opzichte van elkaar in de bak met kaliloog te plaatsen, dat zij de elektrische energie konden vasthouden en dus zowel elektrode als inspuitstuk konden zijn. Prof. Justi speelde dat echter klaar en door een groot aantal van zijn „ele menten", zoals hij ze noemde, in serie te plaatsen kon hij zeer hoge spanningen en stroomsterkten opwekken, waartegen over een minimum verbruik aan water stof- en zuurstofgas stond. Het rende ment van een elektromotor, welke door een gaselement van Justi wordt aan gedreven is 80 pet. Bij een gewone ver brandingsmotor is het 30 pet. Het gas element van Justi weegt maar heel wei nig en neemt een klein plaatsje in. Het droombeeld van de „elektrische auto" wordt door hetgeen de Duitse geleerde ontdekte dicht bij de verwezen lijking gebracht. Stel u voor: een kleine elektromotor, ergens onder uw auto twee lichtmetalen cilinders voor de „brandstof", op een plekje onder de achterbank en de Justi-elementen op de plaats waar nu de benzinetank zit dat zou de hele auto zijn. Versnellings bak, koppeling en differentieel kunnen vervallen, evenals de uitlaat en het koelsysteem. En in plaats van benzine pompen zullen wij misschien depots langs de weg aantreffen waar de brand stof voor onze „Justimobiel" in cilinders wordt verkocht, juist zoals de kleine tankjes met butagas voor onze sigare- aansteker. In de Verenigde Staten wordt even eens gewerkt op basis van het principe dat het mogelijk moet zjjn om een chemische reactie rechtstreeks elektrici teit dus energie te laten leveren. Hier denkt men nog niet direct aan toepassing in automobielen enz., maar vooreerst verwacht men er resultaten van voor de ruimtevaart. De Amerikanen hebben maar liefst vier pijlen op hun boog. Allereerst zijn daar de ihermionische omvormers en thermo-elektrische generatoren, die wer ken op het principe dat er elektrische energie ontstaat wanneer elektronen uit hete metalen of andere energie-geleidende stoffen worden vrijgemaakt. Brandstof cellen, verbeterde accu's zou men kun nen zeggen, waarin chemische reacties elektriciteit leveren, zijn het tweede punt van het anti-benzine-programma. Dan zijn er generatoren die elektrische stroom opwekken doordat een zeer heet, geïoniseerd gas door een magnetisch veld wordt gevoerd, en tenslotte is er een methode ontwikkeld om het rende ment van generatoren op te voeren door gloeiende gassen zich elektrisch te laten ontladen via één hete elektrode en één koude. De Amerikanen is het er vooreerst om begonnen het rendement van hun elektrische krachtcentrales te verhogen en daarin zijn zij tot dusverre wonder wel geslaagd. De rendabiliteit van kracht centrales die met de nieuwe generatoren zijn uitgerust is 20 pet. hoger geworden dan voorheen bij een gelijk gebruik aan... conventionele brandstof, welke immers nodig is om de hoge temperaturen te verkrijgen die voor de verschillende systemen van gasontladingen nodig zijn. Justi in Braunschweig is echter hard op weg om de keten welke tot dusverre onverbrekelijk werd geacht, namelijk dat energie eerst in warmte moet war den omgezet om kracht te kunn\n leveren, van zijn meest spilzieke schakel te ontdoen. Met recht kan men zeggen: een „Justitionele reuzenzwaai". (Advertentie) U proeft de moutwijn (Van onze buiten landse dienst) Heeft een werkgever iets te vertellen over de wjjze, waarop zjjn vrouwelijk per soneel gedurende de arbeid gekleed is? Dit is de vraag, waarover dezer dagen hei Arbeids gerecht in Berlijn een prin cipiële beslissing heeft moe ten vellen. Een 47-jarige vrouwelijke employé meende, dat haar patroon niets over haar kle ding te vertellen had. Maar deze was van een andere mening, zette haar uitein delijk op straat en moest zich nu tegen de aanklacht van onrechtmatig ontslag verweren. Nu is wel een bijzondere noot, dat deze kleding- affaire zich in een begra fenisonderneming afspeelde. Daar was een 47-jarige on gehuwde vrouw zoveel als receptioniste voor de ont vangst van de cliëntèle aangesteld. De dame schijnt enerzijds een aan haar nieu we werkkring tegengestelde voorliefde voor persoonlijke fleurigheid, anderzijds geen recht begrip van die nieuwe omgeving gehad te hebben. Zij verscheen nl tot schrik en verontwaardiging van haar patroon met. een nogal vrijmoedige witte perion blouse. Discreet merkte hij op, dat deze frivole kleding niet met de ernst van zijn bedrijf overeenkwam en verzocht haar om wat meer decente pavoisering barer geëxponeerde leden. De juf frouw vond het nogal be- moeierig, maar goed, dan maar wat anders. De vol gende dag verscheen ze wat de kleur betreft in stijl: met een zwarte pullover, welke echter nogal spaar zaam in de wol zat. Toen de patroon het zwarte geval door zijn bedrijf zag zwe ven, schrok hij er nog meer van dan van de perion blouse en hij liet dat on verbloemd blijken. Waarop de dame waarschijnlijk het: alle goede dingen in drieën gedachtig, op de derde dag met een dito spaarzaam ge weven produkt in.... roze verscheen. De maat vol Toen was de maat vol. De patroon deed netjes voor haar de deur open, verzocht haar maar op te hoepelen cn zette een advertentie voor „nette vrouwelijke employé gevraagd". De da me liet het er niet bij zitten, stapte naar de kadi van het Arbeidsgerecht en eiste de veroordeling van haar werkgever tot de toepassing van de voorgeschreven ter mijn van opzegging van zes weken en de, op deze weder rechtelijke handeling druk kende boete. De gedaagde weerde zich, bij wijze van spreken, met handen en voeten. Hij be toogde, dat de juffrouw het haar opgedragen werk heeft verricht in een toestand die veel gelijkt op die van een „animeerjuffrouw" en deze kleding, met zulk een diep decolleté en stofschaarste was zijn onderneming en zijn klanten onwaardig. Beide partijen waren in persoon verschenen. Ook de klagende juffrouw en nog wel in de... roze pullover. En dat was een gewaagde zet. Wellicht heeft ze, met de listigheid van de doch- teren Eva's, de heren rech ters met haar roze geval letje willen betoveren, maar., het ging hier om een situatie in een begrafenisonderne ming. En zo werd het een valse speculatie. In het schriftelijke vonnis deelde het gerecht mede. dat het „uit eigen aanschouwing" zich er van had kunnen, overtuigen, dat deze pull over voor het werk in het begrafenisinstituut weinig geëigend scheen en dat klaagster dus zelf haar ont slag geprovoceerd had. In hoger beroep Ze zocht het hoger op en nu kwam het Lands- arbeidsgerecht er aan te pas. Of de juffrouw bij haar verschijnen nu een jutezak om de lendenen geslagen had, dan wel helemaal niet in persoon was verschenen: het Landsgerecht gaf haar gelijk en de patroon onge lijk. Hij werd veroordeeld tot een opzegtermijn van zes weken en de betaling van 970 mark salaris. En de motivering? Er ontbrak bij de indiensttreding van de klaagster een bepaling in de overeenkomst, waarbij de werkgever het recht had over de kleding van zijn ondergeschikte te oordelen, zodat hij daarover achteraf niet te beslissen had. En overigens toonden de lands- gerechtsrechters nu precies geen droogstoppels te zijn: het corpus delicti, de roze pullover kon, huns inziens, de moraal van de cliëntèle der begrafenisonderneming niet kwetsen, daar zij zich in niets onderscheidt van duizenden pullovers, die dagelijks in Berlijn gedra gen worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7