ER! CHEVY II een auto met Amerikaanse souplesse Joessef Ben Kedda. president van de Algerijnse Revolutionaire Raad Mercedes komt met auto op Rolls-Royce-niveau GUN GUN AR'JNEN ,Ruimtevaarders"-drieling Hadj, profeet van Algeriës onafhankelijkheid, nu een volkomen vergeten man Ferrari komt met supersnelle auto's i\ ONVERSTOORBAAR RIJGENOT Sterke motor Tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips Tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips Mobil Economy Run Doorgaanverbod uzelf en uw gezin •n feest op uw dis PORTRET VAN EEN Tegenstander van Ferhat Abbas Atoomkoopvaardijschip naar Europa 15 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 22 MAART 1962 15 De CHEVY II is een geheel nieuw type van General Motors- Op het eerste gezicht houcjt niemand deze wagen voor een Ame rikaan. De carrosserie heeft zuivere lijnen, en overbodige chroom versiering of overdadige plaatbewerking zijn zorgvuldig ver meden. De Chevy is zakelijk, gedistingeerd en ruim. De GM- constructeurs zijn er wonderwel in geslaagd deze nieuwste „compact car" met de actuele Europese automode in overeen stemming te brengen. De Chevy II is eigenlijk opvallend in zijn onopvallendheid. De eerste kennismaking 700 km lang was prettig. Toen we met de Chevy op de weg kwamen, merkten we direct dat we in een zeer comfortabele wagen met onvervalste Amerikaanse rij- eigenschappen reden. Van de gesteld heid van het wegdek trekt hij zich weinig aan. Uiterst soepel en doel bewust laat hij zich door het drukke stadsgewoel leiden en eenmaal op de autoweg gonst de Chevy op de linker baan het alledaagse verkeer voorbij om in de A geografie zijn recht op te eisen. De ideale snelheid ■■(Hl ligt tussen 115 en 125 km per uur. De top ligt boven 140 km en met een beetje goede wil kan men des- noods tot 150 komen, maar ■J»J men moet dit de Chevy slechts in acute gevallen aandoen. Boven 135 km- uur gaat er iets van het onverstoorbare rij genot jlll verloren. De Chevy is geen sportwagen met aërodynamisch meester lijke vormen. Hij is, zoals alle mo dellen in deze compact-stijl, enigs zins gevoelig voor zijwind. En scher pe bochten wil hij elegant en waar dig nemen. Men moet er niet mee gaan scheuren." Dit past trou wens ook niet bij de rijsnelheid van deze beschaafde en degelijke Ame rikaan. General Motors heeft het ons heel gemakkelijk gemaakt door een Chevy met automatische gangwissel ter be schikking te stellen. Persoonlijk zijn wij van mening, dat een automa tische versnellingsbak in een gerief lijke personenwagen alleen maar voordelen heeft, vooral in druk ver keer. De stereotiepe bewering, dat men ,,dan niets meer 3 doen heeft" is onzin. Debrayeren en schakelen zijn eigenlijk maar primitieve bezig heden, die (behalve dan bij sportwa gens, waarbij acceleratieproeven nu eenmaal als onmisbaar worden be schouwd) eerder een storende in vloed hebben op het verheven rij- genoegen". Laten we echter niet ly risch worden, maar op de Chevy te rugkomen. Het acceleratievermogen van onze wagen met volautomati sche bak was zeer aanzienlijk. De sterke motor weet van aanpakken. De zescilinder van 3179 cc ontwikkelt 122 pk bij 4400 omwentelingen per minuut. De compressieverhouding is 8.1 I. De krachtige motor draait soepel en haast geruisloos, ook bij hoge snelheden, en hij is onvermoei baar. Hij hoort bij de Chevy II en het is moeilijk te begrijpen, waarom General Motors voor dit model ook een viercilinder heeft ontwikkeld. De kleine motor heeft een cilinderinhoud van 2507 cc en een effect van 91 pk bij 4000 omw. per minuut. Een klein aantal Chevy Il-wagens is met de viercilinder uitgerust, maar GM con centreert zich bij de verkoop hoofd zakelijk op de zescilinder. Het prijs verschil is slechts enkele honderden guldens. Het is mogelijk dat de vier cilinder uiteindelijk in een kleine Che vrolet komt, bijv. in de verwachte GM-volkswagen. De Chevy een auto met Ameri kaanse souplesse in een modern Euro pees kostuum. Wat de ruimte betreft is de Che vy II een ideale auto. Hij is iets gro ter dan de Corvair-met-staartmotor en kleiner dan de gewone Chevrolet. Zes personen vinden er plaats in. De voorbank is verstelbaar en de zit- positie laat niets te wenesn over. Hoofd- en knieruimte is er voldoende en het in- en uitstappen door de vóór- en achterportieren levert zelfs voor oudere mensen geen problemen op. Het interieur is niet overdreven luxu eus maar stijlvol en zacht voor het oog. De instrumentenscala is volle dig, overzichtelijk aangebracht en verklikkerlichtjes melden de goede gang van zaken en waarschuwen, wanneer er voorzieningen moeten worden getroffen. Het verwarmings systeem is zeer effectief. Bij koud weer hebben wij het niet ten volle hoeven uit te buiten. De kofferruim te heeft Amerikaanse dimensies en daarom vallen we er niet over, dat het reservewiel wat Amerikaans-non chalant is opgeborgen". Het benzi- negebruik is matig. We noteerden ge middeld ongeveer 12 L op 100 km Het gewicht van de Chevy is 1224 kg De prijs 12900, met automatische gangwissel 13750. De viercilinder kost altijd nog 12450. Wegens het geringe prijsverschil zal de algeme ne voorkeur uitgaan naar de Chevy II een voor Europa zeer accepta bele Amerikaanse compromiswagen en een geslaagd produkt van de ver lichte afdeling van de USA-autoindu- strie. Voor luxueuze wagens is er een goede markt in West-Duitsland. Zelfs de Rolls Royce, de Jaguar, de Facel Vega en Amerikaanse superwagens vinden hier kopers. De Mercedes heeft echter zijn dominerende plaats in het Wirtschaftswunder nog kun nen behouden, alhoewel hy als ex clusieve prestigewagen ernstig wordt bedreigd. De industriëlen zijn uit de 220- en 300-modeIlen gegroeid en bo vendien zyn deze Duitse kwaliteits wagens zo algemeen, dat ze al „de volkswagens van het Roergebied" worden genoemd. Bij Daimler-Benz in Stuttgart heeft men het in de zware klasse dan ook niet willen laten bij de Mercedes 300 SE (er is intussen ook reeds een 'T'elescoopveren van brommers zijn ■*- in feite niet meer dan een paar lange schroefveren waarvan de ein den rusten tegen de gesloten zijde van twee, in elkaar schuifbare buizen Om een soepele werking van dit ge heel te krijgen, is uiteraard enige smering noodzakelijk. Gewaarschuwd moet echter worden tegen overdrij ving hiervan, want het „teveel" aan vet wordt hard en belemmert de wer king van de telescoop. Tn de wintermaanden is uiteraard A het chroomwerk van uw auto be schermd geweest doordat u er een laagje chroomwas of vaseline op had aangebracht. Vooral in 't laatste ge val is 't beslist aan te bevelen, in 't voorjaar al het chroomwerk met was benzine af te wassen om zodoende met vaseline, al het zich daarop vastgezet hebbende vuil en stof weg te nemen. Als het chroomwerk van goede kwaliteit is, heeft het in het algemeen geen zin, ook in de zomer beschermende maatregelen toe te passen. pas vernieuwde remvoeringen ge- J ven niet direct het volle remver- mogen. Dit komt, omdat de nieuwe remvoeringen nog niet zijn „aange past" aan de zuiver ronde remtrom- melvorm. Afhankelijk van uw „reni ge woonten", remt u dus de eerste 500 a 600 km nog maar op de raak punten van de nieuwe voering. Dit resulteert weer in een verkleind rem* oppervlak en het is verstandig, hier zolang rekening mee te houden. Ccheef afslijtende banden zijn altijd Y het gevolg van foutieve voorwiel standen. Deze extra slijtage is te wij ten aan het feit, dat het wiel niet rechtuit rolt, maar gedwongen wordt uS1 een bepaalde hoek op de rij richting te doen. De band zal dan j^in of meer over het wegdek „ra- £erei?.'\ waardoor uiteraard overma tig slijtage op zal treden. 1 VRAAGT MAAR. heer van O. te Bergen op Zoom, is de, door hierna te noemen °orzaken, thans minder gelukkige eigenaar van een, overigens zeer ge wild merk automobiel. Wat is er n.l. het geval? Deze late „zestiger", be gon circa 7 maanden zekere schoon- heidsfouten te krygen; haar eerst zo fraaie lakhuid werd gaandeweg meer ontsierd en was al gauw wat men zo noemt, „mottig". De inmiddels gealarmeerde dealer zag wel in, dat dit snelle verval zyn merk nu be paald geen goed deed en toonde zyn goede zijde door de wagen geheel te laten afschuren en opnieuw te spuiten. Maar laat nu na eenzelfde aantal maanden de narigheid weer opnieuw beginnen! Daar niemand dé oorzaak hiervan schynt te door gronden werd nu een beroep op deze rubriek gedaan. Uit uw brief hebben wij op moe ten maken, dat de, onder de lakla- gen optredende (of voortgaande) roestvorming, de gehele carrosserie betreft en dus niet een bepaald on derdeel hiervan. Dit aannemende, lijkt ons de kans op een fabrieksfout maar uiterst klein want ware dit wel zo, dan zouden honderden auto's uit dezelfde bouwserie ook geheel of ge deeltelijk aan genoemd euvel moeten lijden en zou de dealer hier beslist van op de hoogte zijn gebracht. Neen het lijkt ons in uw geval aannemelij ker uw eigen omgeving eens op een mogelijke oorzaak te onderzoeken. Er zijn n.l. vele stoffen, die de nei ging van het metaal, tot zijn oor spronkelijke vorm (erts) terug te keren, bevorderen. We noemen hier o.m. zwavel, vocht, zuren, gassen, als zwavelwaterstof en zuurstof en at mosferen met een zout karakter terwijl ook elektrische stromen de metaalcorrosie kunnen versnellen. Woont of parkeert u misschien in de buurt van de in uw stad gevestigde chemische industrieën? Neemt u wel de nodige voorzorgen om de inwer king van „zoute" lucht tegen te gaan? coupé-uitvoering van gepresenteerd) en daarom zijn de constructeurs aan het werk gezet om een model te ma ken, dat op Rolls Royce-niveau ligt. De nieuwe Mercedes krijgt een V8- motor van 4,5 liter, die een ver mogen van 250 tot 300 pk ontwikkelt. Over de topsnelheid van deze presti gewagen hoeft men zich geen zorgen te maken, evenmin als over de prijs. De Mercedes 450 is bedoeld voor kringen, waarin geld geen rol speelt. Voor zover we weten wordt de achtcilinder motor al in verschillen de Mercedes-modellen beproefd. De grote Mercedes krijgt een geheel nieuwe carrosserie. Alle finesses van de „300 SE" worden er rijkelijk in verwerkt. Dit betekent dat de „450" o.a. luchtvering, schijfremmen, ser- vo-remmen en -besturing en een in- spuitaggregaat in plaats van vergas sers krijgt. De prijs van de Mer cedes Super, die het volgend jaar zou worden geïntroduceerd, zal min stens 50.000 DM zijn. Ook dit jaar zal in de Verenigde Sta ten weer een grote zuinigheidsrit voor nieuwe automobielen worden ge houden. Het is de bekende Mobil Economy Run, die op 31 maart begint en zes dagen zal duren. De start is in Los Angeles en de finish in de autostad Detroit, een afstand van ongeveer 3200 km. De route loopt over Flagstaff, Tu- cumcari, Tulsa en Chicago. Er zullen minstens 45 wagens in acht verschillende klassen uitkomen. De gemiddelde snelheid ligt hoog, name lijk rond de 67 km per uur. De Mobil Economy Run wordt verreden onder controle van de Amerikaanse Auto mobielclub. Anderhalve liter voor DKW- en GT-gebruik Daimler-Benz werkt ook aan goed kopere wagens. In de schaduw van de Mercedes wordt Auto Union- DKW opgewerkt. Zoals we reeds eerder meldden, wordt er geëxperi menteerd met een nieuwe AU (grote DKW in het spraakgebruik) in een uitgesproken Mercedeskostuum. On der de kap ligt een 1,5 liter viertakt- motor, die bij Daimler-Benz is ont wikkeld. Om de vele supporters van AU-DKW te gerieven wordt dit mo del ook met een tweetaktmotor ge leverd. Volgens berichten in de Duit se autopers zou Daimler-Benz van plan zijn een serie GT-wagens met de nieuwe 1,5 liter motor uit te brengen, die in sportwagen- en GT- wedstrijden alvast wat reclame voor de nieuwe Mercedes-DKW kan ma ken. Overigens schijnt de leiding van Daimler-Benz geen plannen te heb ben met een race-wagen in de For mule I-klasse uit te komen. In ver band met de ontwikkeling van de 1,5 liter ontstonden er geruchten, dat Stuttgart zo langzamerhand weer GP-ambities zou hebben. Enzo Ferrari zwoer na het onge luk met de Duitse topcoureur von Trips op het Monza-circuit, dat by zyn felle wagens uit de racesport zou terugtrekken. Hij heeft zyn woord niet gehouden. Voor het nieuwe race-seizoen heeft Ferrari geen „ontwapeningsvoorstellen" uit gewerkt, maar in plaats hiervan „kernexplosies" voorbereid. De exem plaren in de Formule I-categorie, die klaar staan, hebben de experts met stomheid geslagen. Er zijn twee verschillendé motoren voor gemaakt. Voor de sportwagen editie zijn maar even vier machines uitgetrokken. Geen enkele Ferrari is langzamer dan 250 km per uur. De twee 1,5 liter wagens in de Formule I-klasse ontwikkelen resp. 190 en 200 pk. De zescilinders hebben een enorm hoog toerental. De 190 pk'er geeft het maximum-effect bij 9400 omwentelingen per minuut en de „200" bij 10.000 toeren. De topsnel heid ligt om en nabij 300 km per uur. De eenpersoons raceduivels zijn uitgerust met staartmotoren en een zesversnellingsbak. Het gewicht is circa 450 kg. „Tipo's" Drie sportmodellen hebben de mo tor ook achterin. Het zijn open wa gens van het Spydertype. Geheel nieuw is de Tipo 196 SP met een V6-motor van 2000 cc en een ver mogen van 210 pk. Dan is er de Tipo 248 SP met een 2,5 liter V8-motor en 250 pk. De derde sport van de Ferraristal is de Tipo 286 SP met V6-motor van 2,9 liter en een effect van 260 pk. Tenslotte is er nog de vervaarlijke Berlinetta, een gesloten tweezitter, die de motor voorin heeft. Het be treft hier de bekende 12-cilinder van 3 liter, die 300 pk ontwikkelt. Deze wagen weegt slechts 880 kg. De Brit se coureur Stirling Moss gaat in de sportwagenklasse een particuliere Ferrari Berlinetta 1962 rijden. Waar een doorgaanverbod geldt rode cirkel met daarin een zwarte en een rode pijl dient men alle verkeer uit tegenover gestelde richting steeds voor te laten gaan. Hierover blijkt nog wel eens misverstand te bestaan. De ANWB wijst er daarom op dat het verbod óók geldt wanneer men zelf een auto bestuurt en het tegenkomende verkeer uit wiel rijders bestaat en óók wanneer men door het verder rijden de tegenligger zou hinderen. Het doorgaanverbod geldt gewoonlijk voor een bepaald weggedeelte, zoals een smalle brug, een spoor wegovergang of een andere weg versmalling. Men dient daar dan voorrang te geven aan alle verkeer uit tegen gestelde richting dat dit weg gedeelte is genaderd of zich reeds daarop bevindt. Bovendien mag men zich niet zo danig vóór dat weggedeelte op stellen dat het uit de tegengestelde richting komende verkeer hiervan hinder ondervindt. (Advertentie) en lees deze week eens in de jeugd bladen: Okki, Sjors en Tap toe hoe Jonker Fris ook uw kind op leuke manier wil verwennen. de heerlijke produkten, waar mee Jonker Fris elke tafel genoot verwent: jams vruchten* en groentenconserven VAN WAGENBERG-PESTEN N.V. HEUSDEN (Advertentie) KOOP EEN KOELKAST... EEN GOEDE KOELKAST. EEN PERFECTE KOELKAST. KOOP EEN KOELKAST Verkrijgbaar in 135 I, 210 I en 275 I, van f 398,- af. (Van onze buitenlandse dienst) Het akkoord dat tussen Frankrijk en de voorlopige Algerijnse regering met betrekking tot een staakt het vuren en een overdracht van de soevereiniteit is bereikt, kan in de eerste plaats worden gezien als een persoonlijke zege van Joessef hen Kedda, premier van de voorlopige Algerijnse regering. Als linkse radicalist schoof hij in 1961 de toenmalige leider Fer- hat Abbas opzij. Met de Fransen moest hard onderhandeld worden. Hij heeft het gewonnen. Geruchten willen dat er een sterke beweging is, die na de vrede een milder man op zijn plaats wil zien. Ben Kedda zal echter niet gemakkelijk wijken, als daar ooit sprake van zal zijn. Twee jaar geleden was de naam Joessef Ben Kedda nog vrijwel onbekend voor het grote internationale publiek. Op de dag van heden is hij een begrip geworden: de naam van een harde, consequente politicus, die doelbewust naar zijn doel gestreefd heeft: de zelfstan digheid en onafhankelijkheid van Algerije. Op de foto links Ben Kedda, en rechts koning Hassan II van Marokko, die hem op het vliegveld verwel komde. Op de achtergrond een officier van het leger van Marokko. Ben Kedda is geboren in Algiers. Even als zijn vooranger in het presidentschap van de Algerijnse onafhankelijkheidsbe weging Ferhat Abbas, studeerde hij voor apotheker. Hij bezocht Parijse scholen en studeerde aan 'n Franse universiteit. Wanneer hij daar echter ook al de no dige cartesiaanse denkdiscipline heeft opgedaan, die hem in staat stelt tot een Typisch Frans vermogen van scherpe! analysering, dan heeft hij zijn leidende; positie in de Algerijnse onafhankelijk heidsbeweging toch vooral te danken aan I de grondige studie, welke hij van hetj Marxisme-Leninisme heeft gemaakt, nietj alleen wat de leerstellingen betreft, j maar ook de methodiek, de propaganda] en de revolutionaire activiteit. Op 20-jarige leeftijd trad Ben Kedda; reeds in de rijen van de verboden Alge rijnse Volkspartij en zijn studie in de farmacie begon er danig onder te lijden. Een jaar later, in 1945, werd hij voor de eerste maal gearresteerd. Na vijf jaar was hij secretaris-generaal van de door Messali Hadj, een der stichters van de door de Algerijnse Nationalistische be weging in het leven geroepen „Bewe ging voor de overwinning der democra tische vrijheden". Jarenlang was deze beweging ondergronds werkzaam, tot op Allerheiligendag 1954 de bovengrondse strijd begon met overvallen en moord partijen. Enige dagen na deze eerste novem ber 1954 werd Ben Kedda opnieuw gearresteerd. Hij verbleef in de ge vangenis tot april 1955. Na zijn vrij lating trad hij toe tot de F.L.N. en binnen het jaar had hij het gebracht tot lid van het hoofdbestuur.. Teza men met Ramdam Aban was hij de aanvoerder van de Kasbah in de „slag om Algiers" in de winter van 1956 op 1957. Als minister Toen in 1958 de „provisorische rege ring der Republiek Algerije" gesticht werd, kreeg hij, als representant van de linkervleugel, de post van minister van Sociale Zaken. De rechtervleugel on der Ferhat Abbas zocht met de Fransen in onderhandeling te komen, zeer tot ongenoegen van Ben Kedda, die zich uit de regering terugtrok en de functie aanvaardde van speciale gevolmachtig de achter het ijzeren gordijn. Wanneer hij in deze functie niet op reis was, dan werkte hij in stilte in Tunis en spon daar zijn draden. Zijn arbeid droeg vruchten, toen de „Raad van de Algerijnse Revolutie", het parlement der Rebellenbeweging, in 1961 in Tripoli samenkwam. Met voorbijgaan van Ferhat Abbas koos dit parlement hem tot leider. Tot op dat tijdstip waren drie onder handelingspogingen met de Fransen mislukt: In Melun in 1960 en in Evian en Lugrin in 1961. In tegenstelling tot Fer hat Abbas was Ben Kedda voorstander van geheime contacten in plaats van openbare onderhandelingen. „De Chinees Zyn linksradicale oriëntering heeft hem de bijnaam van „de Chinees" bezorgd. Intussen zou hy meer geneigd tot com promissen geworden zijn, vooral wat de samenwerking van een toekomstig vry Algerije en Frankrijk betreft. Onder die samenwerking blijkt hy het meest te verstaan: veel ontwikkelingshulp uit i Franse en E.E.G.-klassen. Hy schynt re alist genoeg te zijn om te begrypen, dat uit Peking en Moskou niet veel klinkende munt te verwachten is. Toch is men in Frankrijk niet gerust over deze mysterieuze man. Achter een vrij onbeduidend, zelfs min of meer nie tig voorkomen verbergt zich een buiten gewone wilskracht en besluitvaardig heid. In de calculaties over de verdere ontwikkeling in Noord-Afrika na de on afhankelijkheid is hij toch voor de Fran sen een min of meer onbekende groot heid. Men hoopt maar, dat zijn Franse wijsgerige scholing op zal wegen tegen de Marxistisch-Leninistische theoriën waarmee hij als vlijtig marxist zit vol gepropt. Messali Hadj wordt algemeen beschouwd als de vader van het Algerijnse nationalisme, doch wan neer Algerië zijn onafhankelijkheid zal hebben verkregen zal Messali Hadj de man worden die op een zijspoor is blijven staan. Hadj bezit alle eigenschappen van een volksmenner. Het publiek wordt door zijn hartstochtelijke toespraken opge zweept. In 1921 begon Hadj voor het eerst het nationalisme in Algerië te prediken. In 1947 echter ontstond er r,.u "ver deeldheid onder zijn beweging, die streefde naar een Algerië ,,los van Frankrijk". Zij onderscheidde zich in twee groeperingen: het Nationale Be vrijdingsfront (FLN) enerzijds en de Nationale Algerijnse Beweging (MNA) anderzijds, die echter door de eerste partij uit de politieke arena werd ver drongen. De heer en mevr Alexander Rekova in Moskou zijn de trotse ouders van twee dochtertjes, Tina en Nina, en een drieling. De drieling is vernoemd naar de ruimtevaarders, namelijk Yoeri (Yoeri Gagarin), Gherman (Gherman Titov) en John (John Glenn), Messali woonde gedurende zeven jaar in de buitenwijken van Parijs, waar hij beperkte vrijheid genoot. Waarnemers van de Algerijnse nationa listische beweging menen dat Messali en de leiders van de FLN in onmin met elkaar leven. Volgelingen van Messali zeggen dat hij de eerste was geweest die het begrip „onafhankelijk Algerië" hanteerde, toen hij in 1921 een Noordafrikaans blad te Parijs oprichtte. Hadj werd geboren als zoon van een handwerkman, raakte als soldaat ver zeild in de Franse hoofdstad en bleef daar tot het einde van de eerste we reldoorlog, waar hij in de Renault-auto- fabrieken werkte. Hij zou zelfs lid zijn geweest van een communistische partij. Veertig jaar lang propageerde Hadj in Zijn toespraken de onafhankelijkheid van Algerië. Hij kwam daardoor in de ge vangenis terecht. In 1947 maakte de partij van Hadj zich los van andere groepen en vorm de een splinterpartij, die de kern werd van de feitelijke Algerijnse rebellenbe weging. Messali verloor de macht in zijn partij aan Belkacem Krim, Ben Bella en andere FLN-leiders. De volgelingen van de Algerijnse „pro feet" hebben in de afgelopen jaren voort durend de Franse regering verweten dat zij onderhandelingen voerden met de FLN in plaats met de groep van Hadj. Het merendeel van de aanslagen die Frankrijk vanaf 1954 hebben geteisterd zijn veroorzaakt door de rivaliteit tus sen de aanhangers van Messali Hadj en de FLN. Dr. Leiand J. Hay worth, lid van de Amerikaanse commissie voor atoomener gie, heeft in Washington gezegd te hopen dat op korte termijn onderhandelingen kunnen worden afgesloten met Duitsland, Nederland en Zweden, over verlof om bezoeken aan deze landen van Amerika's atoomkoopvaardijschip Savannah. Hay worth zei dat soortgelijk overleg met Noorwegen en Griekenland ten ein de liep. Ook met de regeringen van En geland, Frankrijk, Italië, België, Dene marken. Portugal en Spanje waren be sprekingen gevoerd, aldus Hayworth. Volgens Hayworth heeft Euratom, de Europese organisatie waarin op atoom gebied door de landen van de EEG wordt samengewerkt, in het afgelopen jaar aan zienlijk meer politiek en technisch aan zien gekregen, waardoor Europa's bij drage aan de vooruitgang op kerngebied zal groeien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9