ER!
CHEVY II een auto met
Amerikaanse souplesse
Joessef Ben Kedda.
president van de Algerijnse
Revolutionaire Raad
Mercedes komt met auto
op Rolls-Royce-niveau
GUN
GUN
AR'JNEN
,Ruimtevaarders"-drieling
Hadj, profeet van Algeriës
onafhankelijkheid, nu een
volkomen vergeten man
Ferrari komt met
supersnelle auto's
i\
ONVERSTOORBAAR
RIJGENOT
Sterke motor
Tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips
Tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips
Mobil Economy Run
Doorgaanverbod
uzelf en uw
gezin
•n feest op uw dis
PORTRET VAN EEN
Tegenstander van
Ferhat Abbas
Atoomkoopvaardijschip
naar Europa
15
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 22 MAART 1962
15
De CHEVY II is een geheel nieuw type van General Motors-
Op het eerste gezicht houcjt niemand deze wagen voor een Ame
rikaan. De carrosserie heeft zuivere lijnen, en overbodige chroom
versiering of overdadige plaatbewerking zijn zorgvuldig ver
meden. De Chevy is zakelijk, gedistingeerd en ruim. De GM-
constructeurs zijn er wonderwel in geslaagd deze nieuwste
„compact car" met de actuele Europese automode in overeen
stemming te brengen. De Chevy II is eigenlijk opvallend in zijn
onopvallendheid. De eerste kennismaking 700 km lang was
prettig.
Toen we met de Chevy op de weg
kwamen, merkten we direct dat we
in een zeer comfortabele wagen
met onvervalste Amerikaanse rij-
eigenschappen reden. Van de gesteld
heid van het wegdek trekt hij zich
weinig aan. Uiterst soepel en doel
bewust laat hij zich door het drukke
stadsgewoel leiden en eenmaal op
de autoweg gonst de Chevy op de
linker baan het alledaagse
verkeer voorbij om in de
A geografie zijn recht op te
eisen. De ideale snelheid
■■(Hl ligt tussen 115 en 125 km
per uur. De top ligt boven
140 km en met een beetje
goede wil kan men des-
noods tot 150 komen, maar
■J»J men moet dit de Chevy
slechts in acute gevallen
aandoen. Boven 135 km-
uur gaat er iets van het
onverstoorbare rij genot
jlll verloren. De Chevy is
geen sportwagen met
aërodynamisch meester
lijke vormen. Hij is, zoals alle mo
dellen in deze compact-stijl, enigs
zins gevoelig voor zijwind. En scher
pe bochten wil hij elegant en waar
dig nemen. Men moet er niet mee
gaan scheuren." Dit past trou
wens ook niet bij de rijsnelheid van
deze beschaafde en degelijke Ame
rikaan.
General Motors heeft het ons heel
gemakkelijk gemaakt door een Chevy
met automatische gangwissel ter be
schikking te stellen. Persoonlijk zijn
wij van mening, dat een automa
tische versnellingsbak in een gerief
lijke personenwagen alleen maar
voordelen heeft, vooral in druk ver
keer. De stereotiepe bewering, dat
men ,,dan niets meer 3 doen heeft"
is onzin. Debrayeren en schakelen
zijn eigenlijk maar primitieve bezig
heden, die (behalve dan bij sportwa
gens, waarbij acceleratieproeven nu
eenmaal als onmisbaar worden be
schouwd) eerder een storende in
vloed hebben op het verheven rij-
genoegen". Laten we echter niet ly
risch worden, maar op de Chevy te
rugkomen. Het acceleratievermogen
van onze wagen met volautomati
sche bak was zeer aanzienlijk. De
sterke motor weet van aanpakken.
De zescilinder van 3179 cc ontwikkelt
122 pk bij 4400 omwentelingen per
minuut. De compressieverhouding
is 8.1 I. De krachtige motor draait
soepel en haast geruisloos, ook bij
hoge snelheden, en hij is onvermoei
baar. Hij hoort bij de Chevy II en
het is moeilijk te begrijpen, waarom
General Motors voor dit model ook
een viercilinder heeft ontwikkeld. De
kleine motor heeft een cilinderinhoud
van 2507 cc en een effect van 91 pk
bij 4000 omw. per minuut. Een klein
aantal Chevy Il-wagens is met de
viercilinder uitgerust, maar GM con
centreert zich bij de verkoop hoofd
zakelijk op de zescilinder. Het prijs
verschil is slechts enkele honderden
guldens. Het is mogelijk dat de vier
cilinder uiteindelijk in een kleine Che
vrolet komt, bijv. in de verwachte
GM-volkswagen.
De Chevy een auto met Ameri
kaanse souplesse in een modern Euro
pees kostuum.
Wat de ruimte betreft is de Che
vy II een ideale auto. Hij is iets gro
ter dan de Corvair-met-staartmotor
en kleiner dan de gewone Chevrolet.
Zes personen vinden er plaats in.
De voorbank is verstelbaar en de zit-
positie laat niets te wenesn over.
Hoofd- en knieruimte is er voldoende
en het in- en uitstappen door de vóór-
en achterportieren levert zelfs voor
oudere mensen geen problemen op.
Het interieur is niet overdreven luxu
eus maar stijlvol en zacht voor het
oog. De instrumentenscala is volle
dig, overzichtelijk aangebracht en
verklikkerlichtjes melden de goede
gang van zaken en waarschuwen,
wanneer er voorzieningen moeten
worden getroffen. Het verwarmings
systeem is zeer effectief. Bij koud
weer hebben wij het niet ten volle
hoeven uit te buiten. De kofferruim
te heeft Amerikaanse dimensies en
daarom vallen we er niet over, dat
het reservewiel wat Amerikaans-non
chalant is opgeborgen". Het benzi-
negebruik is matig. We noteerden ge
middeld ongeveer 12 L op 100 km
Het gewicht van de Chevy is 1224 kg
De prijs 12900, met automatische
gangwissel 13750. De viercilinder
kost altijd nog 12450. Wegens het
geringe prijsverschil zal de algeme
ne voorkeur uitgaan naar de Chevy
II een voor Europa zeer accepta
bele Amerikaanse compromiswagen
en een geslaagd produkt van de ver
lichte afdeling van de USA-autoindu-
strie.
Voor luxueuze wagens is er een
goede markt in West-Duitsland. Zelfs
de Rolls Royce, de Jaguar, de Facel
Vega en Amerikaanse superwagens
vinden hier kopers. De Mercedes
heeft echter zijn dominerende plaats
in het Wirtschaftswunder nog kun
nen behouden, alhoewel hy als ex
clusieve prestigewagen ernstig wordt
bedreigd. De industriëlen zijn uit de
220- en 300-modeIlen gegroeid en bo
vendien zyn deze Duitse kwaliteits
wagens zo algemeen, dat ze al „de
volkswagens van het Roergebied"
worden genoemd.
Bij Daimler-Benz in Stuttgart heeft
men het in de zware klasse dan ook
niet willen laten bij de Mercedes 300
SE (er is intussen ook reeds een
'T'elescoopveren van brommers zijn
■*- in feite niet meer dan een paar
lange schroefveren waarvan de ein
den rusten tegen de gesloten zijde
van twee, in elkaar schuifbare buizen
Om een soepele werking van dit ge
heel te krijgen, is uiteraard enige
smering noodzakelijk. Gewaarschuwd
moet echter worden tegen overdrij
ving hiervan, want het „teveel" aan
vet wordt hard en belemmert de wer
king van de telescoop.
Tn de wintermaanden is uiteraard
A het chroomwerk van uw auto be
schermd geweest doordat u er een
laagje chroomwas of vaseline op had
aangebracht. Vooral in 't laatste ge
val is 't beslist aan te bevelen, in 't
voorjaar al het chroomwerk met was
benzine af te wassen om zodoende
met vaseline, al het zich daarop
vastgezet hebbende vuil en stof weg
te nemen. Als het chroomwerk van
goede kwaliteit is, heeft het in het
algemeen geen zin, ook in de zomer
beschermende maatregelen toe te
passen.
pas vernieuwde remvoeringen ge-
J ven niet direct het volle remver-
mogen. Dit komt, omdat de nieuwe
remvoeringen nog niet zijn „aange
past" aan de zuiver ronde remtrom-
melvorm. Afhankelijk van uw „reni
ge woonten", remt u dus de eerste
500 a 600 km nog maar op de raak
punten van de nieuwe voering. Dit
resulteert weer in een verkleind rem*
oppervlak en het is verstandig, hier
zolang rekening mee te houden.
Ccheef afslijtende banden zijn altijd
Y het gevolg van foutieve voorwiel
standen. Deze extra slijtage is te wij
ten aan het feit, dat het wiel niet
rechtuit rolt, maar gedwongen wordt
uS1 een bepaalde hoek op de rij
richting te doen. De band zal dan
j^in of meer over het wegdek „ra-
£erei?.'\ waardoor uiteraard overma
tig slijtage op zal treden.
1 VRAAGT MAAR.
heer van O. te Bergen op
Zoom, is de, door hierna te noemen
°orzaken, thans minder gelukkige
eigenaar van een, overigens zeer ge
wild merk automobiel. Wat is er n.l.
het geval? Deze late „zestiger", be
gon circa 7 maanden zekere schoon-
heidsfouten te krygen; haar eerst zo
fraaie lakhuid werd gaandeweg meer
ontsierd en was al gauw wat men
zo noemt, „mottig". De inmiddels
gealarmeerde dealer zag wel in,
dat dit snelle verval zyn merk nu be
paald geen goed deed en toonde zyn
goede zijde door de wagen geheel
te laten afschuren en opnieuw te
spuiten. Maar laat nu na eenzelfde
aantal maanden de narigheid weer
opnieuw beginnen! Daar niemand
dé oorzaak hiervan schynt te door
gronden werd nu een beroep op deze
rubriek gedaan.
Uit uw brief hebben wij op moe
ten maken, dat de, onder de lakla-
gen optredende (of voortgaande)
roestvorming, de gehele carrosserie
betreft en dus niet een bepaald on
derdeel hiervan. Dit aannemende,
lijkt ons de kans op een fabrieksfout
maar uiterst klein want ware dit wel
zo, dan zouden honderden auto's uit
dezelfde bouwserie ook geheel of ge
deeltelijk aan genoemd euvel moeten
lijden en zou de dealer hier beslist
van op de hoogte zijn gebracht. Neen
het lijkt ons in uw geval aannemelij
ker uw eigen omgeving eens op een
mogelijke oorzaak te onderzoeken.
Er zijn n.l. vele stoffen, die de nei
ging van het metaal, tot zijn oor
spronkelijke vorm (erts) terug te
keren, bevorderen. We noemen hier
o.m. zwavel, vocht, zuren, gassen, als
zwavelwaterstof en zuurstof en at
mosferen met een zout karakter
terwijl ook elektrische stromen de
metaalcorrosie kunnen versnellen.
Woont of parkeert u misschien in de
buurt van de in uw stad gevestigde
chemische industrieën? Neemt u wel
de nodige voorzorgen om de inwer
king van „zoute" lucht tegen te
gaan?
coupé-uitvoering van gepresenteerd)
en daarom zijn de constructeurs aan
het werk gezet om een model te ma
ken, dat op Rolls Royce-niveau ligt.
De nieuwe Mercedes krijgt een V8-
motor van 4,5 liter, die een ver
mogen van 250 tot 300 pk ontwikkelt.
Over de topsnelheid van deze presti
gewagen hoeft men zich geen zorgen
te maken, evenmin als over de prijs.
De Mercedes 450 is bedoeld voor
kringen, waarin geld geen rol speelt.
Voor zover we weten wordt de
achtcilinder motor al in verschillen
de Mercedes-modellen beproefd. De
grote Mercedes krijgt een geheel
nieuwe carrosserie. Alle finesses van
de „300 SE" worden er rijkelijk in
verwerkt. Dit betekent dat de „450"
o.a. luchtvering, schijfremmen, ser-
vo-remmen en -besturing en een in-
spuitaggregaat in plaats van vergas
sers krijgt. De prijs van de Mer
cedes Super, die het volgend jaar
zou worden geïntroduceerd, zal min
stens 50.000 DM zijn.
Ook dit jaar zal in de Verenigde Sta
ten weer een grote zuinigheidsrit
voor nieuwe automobielen worden ge
houden.
Het is de bekende Mobil Economy
Run, die op 31 maart begint en zes
dagen zal duren. De start is in Los
Angeles en de finish in de autostad
Detroit, een afstand van ongeveer
3200 km.
De route loopt over Flagstaff, Tu-
cumcari, Tulsa en Chicago.
Er zullen minstens 45 wagens in acht
verschillende klassen uitkomen. De
gemiddelde snelheid ligt hoog, name
lijk rond de 67 km per uur. De Mobil
Economy Run wordt verreden onder
controle van de Amerikaanse Auto
mobielclub.
Anderhalve liter voor
DKW- en GT-gebruik
Daimler-Benz werkt ook aan goed
kopere wagens. In de schaduw van
de Mercedes wordt Auto Union-
DKW opgewerkt. Zoals we reeds
eerder meldden, wordt er geëxperi
menteerd met een nieuwe AU (grote
DKW in het spraakgebruik) in een
uitgesproken Mercedeskostuum. On
der de kap ligt een 1,5 liter viertakt-
motor, die bij Daimler-Benz is ont
wikkeld. Om de vele supporters van
AU-DKW te gerieven wordt dit mo
del ook met een tweetaktmotor ge
leverd. Volgens berichten in de Duit
se autopers zou Daimler-Benz van
plan zijn een serie GT-wagens met
de nieuwe 1,5 liter motor uit te
brengen, die in sportwagen- en GT-
wedstrijden alvast wat reclame voor
de nieuwe Mercedes-DKW kan ma
ken. Overigens schijnt de leiding van
Daimler-Benz geen plannen te heb
ben met een race-wagen in de For
mule I-klasse uit te komen. In ver
band met de ontwikkeling van de
1,5 liter ontstonden er geruchten, dat
Stuttgart zo langzamerhand weer
GP-ambities zou hebben.
Enzo Ferrari zwoer na het onge
luk met de Duitse topcoureur von
Trips op het Monza-circuit, dat by
zyn felle wagens uit de racesport
zou terugtrekken. Hij heeft zyn
woord niet gehouden. Voor het
nieuwe race-seizoen heeft Ferrari
geen „ontwapeningsvoorstellen" uit
gewerkt, maar in plaats hiervan
„kernexplosies" voorbereid. De exem
plaren in de Formule I-categorie, die
klaar staan, hebben de experts met
stomheid geslagen.
Er zijn twee verschillendé motoren
voor gemaakt. Voor de sportwagen
editie zijn maar even vier machines
uitgetrokken. Geen enkele Ferrari is
langzamer dan 250 km per uur. De
twee 1,5 liter wagens in de Formule
I-klasse ontwikkelen resp. 190 en
200 pk. De zescilinders hebben een
enorm hoog toerental. De 190 pk'er
geeft het maximum-effect bij 9400
omwentelingen per minuut en de
„200" bij 10.000 toeren. De topsnel
heid ligt om en nabij 300 km per
uur. De eenpersoons raceduivels zijn
uitgerust met staartmotoren en een
zesversnellingsbak. Het gewicht is
circa 450 kg.
„Tipo's"
Drie sportmodellen hebben de mo
tor ook achterin. Het zijn open wa
gens van het Spydertype. Geheel
nieuw is de Tipo 196 SP met een
V6-motor van 2000 cc en een ver
mogen van 210 pk. Dan is er de Tipo
248 SP met een 2,5 liter V8-motor
en 250 pk. De derde sport van de
Ferraristal is de Tipo 286 SP met
V6-motor van 2,9 liter en een effect
van 260 pk.
Tenslotte is er nog de vervaarlijke
Berlinetta, een gesloten tweezitter,
die de motor voorin heeft. Het be
treft hier de bekende 12-cilinder van
3 liter, die 300 pk ontwikkelt. Deze
wagen weegt slechts 880 kg. De Brit
se coureur Stirling Moss gaat in de
sportwagenklasse een particuliere
Ferrari Berlinetta 1962 rijden.
Waar een doorgaanverbod geldt
rode cirkel met daarin een
zwarte en een rode pijl dient
men alle verkeer uit tegenover
gestelde richting steeds voor te
laten gaan. Hierover blijkt nog
wel eens misverstand te bestaan.
De ANWB wijst er daarom op dat
het verbod óók geldt wanneer
men zelf een auto bestuurt en het
tegenkomende verkeer uit wiel
rijders bestaat en óók wanneer
men door het verder rijden de
tegenligger zou hinderen. Het
doorgaanverbod geldt gewoonlijk
voor een bepaald weggedeelte,
zoals een smalle brug, een spoor
wegovergang of een andere weg
versmalling.
Men dient daar dan voorrang te
geven aan alle verkeer uit tegen
gestelde richting dat dit weg
gedeelte is genaderd of zich reeds
daarop bevindt.
Bovendien mag men zich niet zo
danig vóór dat weggedeelte op
stellen dat het uit de tegengestelde
richting komende verkeer hiervan
hinder ondervindt.
(Advertentie)
en lees deze week
eens in de jeugd
bladen: Okki, Sjors en Tap
toe hoe Jonker Fris ook uw
kind op leuke manier wil
verwennen.
de heerlijke produkten, waar
mee Jonker Fris elke tafel
genoot verwent:
jams vruchten* en groentenconserven
VAN WAGENBERG-PESTEN N.V.
HEUSDEN
(Advertentie)
KOOP EEN KOELKAST...
EEN GOEDE KOELKAST.
EEN PERFECTE KOELKAST. KOOP EEN
KOELKAST
Verkrijgbaar in 135 I, 210 I en 275 I, van f 398,- af.
(Van onze buitenlandse dienst)
Het akkoord dat tussen Frankrijk en de voorlopige Algerijnse
regering met betrekking tot een staakt het vuren en een overdracht
van de soevereiniteit is bereikt, kan in de eerste plaats worden
gezien als een persoonlijke zege van Joessef hen Kedda, premier van
de voorlopige Algerijnse regering.
Als linkse radicalist schoof hij in 1961 de toenmalige leider Fer-
hat Abbas opzij. Met de Fransen moest hard onderhandeld worden.
Hij heeft het gewonnen. Geruchten willen dat er een sterke beweging
is, die na de vrede een milder man op zijn plaats wil zien. Ben Kedda
zal echter niet gemakkelijk wijken, als daar ooit sprake van zal zijn.
Twee jaar geleden was de naam Joessef Ben Kedda nog vrijwel
onbekend voor het grote internationale publiek. Op de dag van heden
is hij een begrip geworden: de naam van een harde, consequente
politicus, die doelbewust naar zijn doel gestreefd heeft: de zelfstan
digheid en onafhankelijkheid van Algerije.
Op de foto links Ben Kedda, en
rechts koning Hassan II van Marokko,
die hem op het vliegveld verwel
komde. Op de achtergrond een officier
van het leger van Marokko.
Ben Kedda is geboren in Algiers. Even
als zijn vooranger in het presidentschap
van de Algerijnse onafhankelijkheidsbe
weging Ferhat Abbas, studeerde hij voor
apotheker. Hij bezocht Parijse scholen
en studeerde aan 'n Franse universiteit.
Wanneer hij daar echter ook al de no
dige cartesiaanse denkdiscipline heeft
opgedaan, die hem in staat stelt tot een
Typisch Frans vermogen van scherpe!
analysering, dan heeft hij zijn leidende;
positie in de Algerijnse onafhankelijk
heidsbeweging toch vooral te danken aan I
de grondige studie, welke hij van hetj
Marxisme-Leninisme heeft gemaakt, nietj
alleen wat de leerstellingen betreft, j
maar ook de methodiek, de propaganda]
en de revolutionaire activiteit.
Op 20-jarige leeftijd trad Ben Kedda;
reeds in de rijen van de verboden Alge
rijnse Volkspartij en zijn studie in de
farmacie begon er danig onder te lijden.
Een jaar later, in 1945, werd hij voor
de eerste maal gearresteerd. Na vijf jaar
was hij secretaris-generaal van de door
Messali Hadj, een der stichters van de
door de Algerijnse Nationalistische be
weging in het leven geroepen „Bewe
ging voor de overwinning der democra
tische vrijheden". Jarenlang was deze
beweging ondergronds werkzaam, tot op
Allerheiligendag 1954 de bovengrondse
strijd begon met overvallen en moord
partijen.
Enige dagen na deze eerste novem
ber 1954 werd Ben Kedda opnieuw
gearresteerd. Hij verbleef in de ge
vangenis tot april 1955. Na zijn vrij
lating trad hij toe tot de F.L.N. en
binnen het jaar had hij het gebracht
tot lid van het hoofdbestuur.. Teza
men met Ramdam Aban was hij de
aanvoerder van de Kasbah in de
„slag om Algiers" in de winter van
1956 op 1957.
Als minister
Toen in 1958 de „provisorische rege
ring der Republiek Algerije" gesticht
werd, kreeg hij, als representant van
de linkervleugel, de post van minister
van Sociale Zaken. De rechtervleugel on
der Ferhat Abbas zocht met de Fransen
in onderhandeling te komen, zeer tot
ongenoegen van Ben Kedda, die zich
uit de regering terugtrok en de functie
aanvaardde van speciale gevolmachtig
de achter het ijzeren gordijn. Wanneer
hij in deze functie niet op reis was, dan
werkte hij in stilte in Tunis en spon daar
zijn draden.
Zijn arbeid droeg vruchten, toen de
„Raad van de Algerijnse Revolutie", het
parlement der Rebellenbeweging, in 1961
in Tripoli samenkwam. Met voorbijgaan
van Ferhat Abbas koos dit parlement
hem tot leider.
Tot op dat tijdstip waren drie onder
handelingspogingen met de Fransen
mislukt: In Melun in 1960 en in Evian en
Lugrin in 1961. In tegenstelling tot Fer
hat Abbas was Ben Kedda voorstander
van geheime contacten in plaats van
openbare onderhandelingen.
„De Chinees
Zyn linksradicale oriëntering heeft hem
de bijnaam van „de Chinees" bezorgd.
Intussen zou hy meer geneigd tot com
promissen geworden zijn, vooral wat de
samenwerking van een toekomstig vry
Algerije en Frankrijk betreft. Onder die
samenwerking blijkt hy het meest te
verstaan: veel ontwikkelingshulp uit
i Franse en E.E.G.-klassen. Hy schynt re
alist genoeg te zijn om te begrypen,
dat uit Peking en Moskou niet veel
klinkende munt te verwachten is.
Toch is men in Frankrijk niet gerust
over deze mysterieuze man. Achter een
vrij onbeduidend, zelfs min of meer nie
tig voorkomen verbergt zich een buiten
gewone wilskracht en besluitvaardig
heid. In de calculaties over de verdere
ontwikkeling in Noord-Afrika na de on
afhankelijkheid is hij toch voor de Fran
sen een min of meer onbekende groot
heid. Men hoopt maar, dat zijn Franse
wijsgerige scholing op zal wegen tegen
de Marxistisch-Leninistische theoriën
waarmee hij als vlijtig marxist zit vol
gepropt.
Messali Hadj wordt algemeen
beschouwd als de vader van het
Algerijnse nationalisme, doch wan
neer Algerië zijn onafhankelijkheid
zal hebben verkregen zal Messali
Hadj de man worden die op een
zijspoor is blijven staan.
Hadj bezit alle eigenschappen van een
volksmenner. Het publiek wordt door
zijn hartstochtelijke toespraken opge
zweept. In 1921 begon Hadj voor het eerst
het nationalisme in Algerië te prediken.
In 1947 echter ontstond er r,.u "ver
deeldheid onder zijn beweging, die
streefde naar een Algerië ,,los van
Frankrijk". Zij onderscheidde zich in
twee groeperingen: het Nationale Be
vrijdingsfront (FLN) enerzijds en de
Nationale Algerijnse Beweging (MNA)
anderzijds, die echter door de eerste
partij uit de politieke arena werd ver
drongen.
De heer en mevr Alexander Rekova
in Moskou zijn de trotse ouders van
twee dochtertjes, Tina en Nina, en
een drieling. De drieling is vernoemd
naar de ruimtevaarders, namelijk
Yoeri (Yoeri Gagarin), Gherman
(Gherman Titov) en John (John
Glenn),
Messali woonde gedurende zeven jaar
in de buitenwijken van Parijs, waar hij
beperkte vrijheid genoot.
Waarnemers van de Algerijnse nationa
listische beweging menen dat Messali
en de leiders van de FLN in onmin met
elkaar leven.
Volgelingen van Messali zeggen dat hij
de eerste was geweest die het begrip
„onafhankelijk Algerië" hanteerde, toen
hij in 1921 een Noordafrikaans blad te
Parijs oprichtte.
Hadj werd geboren als zoon van een
handwerkman, raakte als soldaat ver
zeild in de Franse hoofdstad en bleef
daar tot het einde van de eerste we
reldoorlog, waar hij in de Renault-auto-
fabrieken werkte. Hij zou zelfs lid zijn
geweest van een communistische partij.
Veertig jaar lang propageerde Hadj in
Zijn toespraken de onafhankelijkheid van
Algerië. Hij kwam daardoor in de ge
vangenis terecht.
In 1947 maakte de partij van Hadj
zich los van andere groepen en vorm
de een splinterpartij, die de kern werd
van de feitelijke Algerijnse rebellenbe
weging.
Messali verloor de macht in zijn
partij aan Belkacem Krim, Ben Bella
en andere FLN-leiders.
De volgelingen van de Algerijnse „pro
feet" hebben in de afgelopen jaren voort
durend de Franse regering verweten dat
zij onderhandelingen voerden met de
FLN in plaats met de groep van Hadj.
Het merendeel van de aanslagen die
Frankrijk vanaf 1954 hebben geteisterd
zijn veroorzaakt door de rivaliteit tus
sen de aanhangers van Messali Hadj en
de FLN.
Dr. Leiand J. Hay worth, lid van de
Amerikaanse commissie voor atoomener
gie, heeft in Washington gezegd te hopen
dat op korte termijn onderhandelingen
kunnen worden afgesloten met Duitsland,
Nederland en Zweden, over verlof om
bezoeken aan deze landen van Amerika's
atoomkoopvaardijschip Savannah.
Hay worth zei dat soortgelijk overleg
met Noorwegen en Griekenland ten ein
de liep. Ook met de regeringen van En
geland, Frankrijk, Italië, België, Dene
marken. Portugal en Spanje waren be
sprekingen gevoerd, aldus Hayworth.
Volgens Hayworth heeft Euratom, de
Europese organisatie waarin op atoom
gebied door de landen van de EEG wordt
samengewerkt, in het afgelopen jaar aan
zienlijk meer politiek en technisch aan
zien gekregen, waardoor Europa's bij
drage aan de vooruitgang op kerngebied
zal groeien.