ONDERZEEBOOTJAGER SIERLIJK SCHIP MET HAAR OP TANDEN Logboek vori èen smaldeel PIKEUR Reacties op van Evian liet verdrag )f landhuisje li|ke kracht j meisje Ieeldige kleding Ontvangst door Nederlandse kolonie hartelijk en royaal LOGBOEK MET EEN OPENHARTIG PRAATJE OVER PASSAGIEREN Dagwacht Op de porlijst Ontvangst Barcelona Passagieren CHEFAROX Men is blijj maar vreest terreur 14 A: Ritmeester Maagklachten? Regeling der gratificatie PTT-personeel Vandaag geen mammoetwet in Kamer DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 20 MAART 1962 Kapltan 1951 te koop m. e banden, in prima staat. Wijngaard. DreefJ*. een betrouwbare, ge- te auto is het adres Toon i, Vestkant 125 Breda. ."346 De volgende auto s bij ons echt in voorraad: i Sprite 1960;V.W bestel als nieuw; V.W. Pick-Up V W. de Luxe 1958; Che- Belair 1956, met radio; an. merk Cosmopoljet als 7 mnd. oud; Opel Re- 1955; Opel Rekord 1954; une 1959 met sch.-dak en Consul 1957; Austin be- 1957. 1000 kg; Opel be- 1959; Mercedes 220 1955 ■adio en roldak; Beaulieu Tawa motor 250 cc 1956; bestel 1957. Al deze wa- zijn echt in prima staat arden onder garantie ver- Inruil, verkoop en finan- ig. 49465 uit vrachtwagen 1500 kg, pr. st. te koop, moet Café de Vaarkant, Breda- g, Etten.49452 58, type 1100 te koop, 1. Te bevr. Groenstraat 19 ienbeek. 49451 itelauto te koop, merk Re- laadvermogen, 1250 kg, il. 13.000 km gel. is inge- als rijdende winkel, be- d voor textiel, kruideniers- n, patatesfrites-kraam Br. no. 8854. Ford Taunus 15 M t« k., u.. Te bevr. C. Melisse, ;str. 45. St. Willebrord. ,n. motor te koop, merk 250 cc. Kleur blauw-grijs. w gekocht nov. 1960. Voor van valbeugel, bagage- >n 2 uwe. helmen. Papieren M. Gel. 7.000 km. Desk. rz. toegest. 's Avonds na 6 C Mol. Schoolakkerplein fcreda. Tel. K1600-34173. Diversen —«lijders, het bekende ;dse inst. F. B. brengt u anatomisch verantwoorde ikgordel Herniaplast. Uw st ideale hulpmiddel! Vei- zekerheid! (H. Defèsche, Amorsplein 2 te Maastricht 19838). Wij demonstreren treda, woe. 21 maart, Dro- ;rij Govers Maas, Vee- ktstraat 37, van 10-12 uur. ^RAAGD West-Brabant aanvaarden. 0 65 47 (eventueel intern). :keling, type-diploma, is van de Franse en eveling. I ?d voor de bediening P. v. tl. Plasse n Informatiekantoor, lis. HULST 'inrichting totale afdeling, ïr verkoopkracht, ïensen, die in de ISt 5ij, die ervaring :ur. rlijnen eren iling. kantoor te Hulst, iver wollen Shetland* iten, hoog gesloten met zonder kraagje, male prijs 19.75 deze week 14.7S PASSAGIEREN in Barcelona VAN DE OS O-OFFICIER op de kruiser, de luitenant ter zee 1 Brinkman, kreeg ik maar een nare boodschap mee, loen ik werd overgeseamexed naar de „Overijssel". Dat was daags voordat we Barcelona binnenliepen. Ik moest aan enkele officieren op de jager vragen hoe goed zij wel meenden te kunnen hockeyen. Dat kwam er op neer dat ik de heren te ken nen moest geven dat ze het „beregoed" moesten kunnen, wilden ze uitverkoren worden om deel uit te maken van het smaldeelteam. Een teken, deze boodschap, hoezeer ik was Aan boord van de jager „Overijssel" heb ik mijn zeereis beëindigd. I De laatste nacht op zee bracht ik door op dit schip. Het was een gast vrij schip wat niet wegneemt dat de longroom al vroeg in de avond verlaten was. Alleen de dokter, luit. t.z. P. G. A. Rammelo uit Hel mond was er nog en de luit t.z. Gongrijp die mij vluchtig het hele i schip had laten zien. ingeburgerd aan boord. Het hoofd van de machinekamer gaf me een brief mee. Luit. t. z. Bindels vroeg me een paar „Provineiaaltjes" af te geven. Het toppunt van vertrouwd zijn onderging ik in Barcelona. Toen ik argeloos aan boord stapte, Stevende dezelfde heer Brinkman op me af„Als u zich even snel wilt omkleden. Over een kwartier vertrekt de bus naar de ontvangst op liet stadhuis". Ik vlóóg al! E11 verbouwereerd kwam ik tot de con clusie, dat ook ik nti tot de aangewezen vrijwilligers behoorde.... Dokter Rammelo zat tevreden achter [een groot glas bier en was ervan over? 1 tulgd dat hy het verdiend had. Goedge luimd zat hy zo'n beetje de spot te drtf- I ven met zijn bijbaantje van OS O-of- I ficier de man aan boord die de Ont- I spanning, Sport en Ontwikkeling organi- Iseert. Hij had zojuist een lang verhaal 1 gemaakt over de stad Barcelona. Het hing I nn op alle publicatiehorden en morgen- I ochtend by het binnenlopen zou hy het I hele verhaal nog eens voorlezen over de I scheepsomroep. Dat de longroom zo verlaten was had I zijn reden. Op een jager loopt elke offi- Icier de wacht mee en het is er niet als op I de kruiser waar er altijd wel een aantal Ite vinden Is dat geen wacht heeft en dus I de avond doorbrengt in de longfoom. Ine commandant van de jager, Kl/TZ n A. van der Moer ontvangt mij in Jryn kleine kajuit. Aan de hand van Iplattegronden en doorsneetekeningen probeert hij mij wegwijs te maken aan jboord. Hij praat daarbij met liejde \wor het schip, met enthousiasme als Biet gaat over de capaciteiten van deze B-jager. De jagers namelijk daar- ,mee is het met uitzondering van de onderzeeboot-mensen, iedereen bij de eigenlijk helemaal niet onaardig". Hij toont me de toko en de cafetaria. Hij kruipt me voor door de nauwe mangaten. „Het minst aantrekkelijke verblijf is dat van de machinisten". Inderdaad. In dit verblijf staan de bedden (drie hoog en op klapbaar) het dichtst opeen. Korporaals hebben op de jagers hun aparte verblijf moeten offeren aan de apparatuur. Achter een gordijn spelen ze klaverjas of knobbelen om een „potje". Overal over het schip verspreid liggen de verblijven voor manschappen onder officieren en officieren. Het is niet meer als vroeger toen er nog termen bestonden als „achteruit" en „vooruit" (of „voor de mast") termen die duidden op de woon plaatsen van respectievelijk de officieren en de manschappen. Men heeft geleerd. Een zware treffer „achteruit" zou het schip kunnen beroven van vrijwel alle officieren. Op de kruiser gaat de verde ling nog veel verder. Daar slapen zelfs de koks over het gehele schip verspreid. J. W. Lion uit Eysden („én Maastricht" zegt hij er bij) vinden we in de wasserij. Voor 280 man doet hij de wekelijkse was en daar heeft hij dag in dag uit de banden vol aan. Via de propere ziekenboeg, een paar administratiehutten, de onderofficier van de wacht op het winderige dek en een massa nauwe trappen en gangen keren we terug naar de longroom voor een slaapmutsje. Ik sta op de pdrlijst voor vier uur want de dagwacht wil ik op de brug meemaken. Ik wil het licht zien worden. Het ligt niet aan de hofmeester dat ik mij verslaap. Die heeft mij ge pord want het leeslampje in mijn kooi brandt als ik tegen half zes wakker schrik Komt het van het slaapmutsje of omdat je hier niet met koffie of thee gewekt wordt zoals op de kruiser (hetgeen de Vette nevelslierten hangen verwaaid boven de haven en de stad. Nevels die overdag wel ijler worden maar nooit verdwijnen boven het in een hoefijzer van bergen liggend industriële Barce lona. 'Het geschut van „De Zeven Provinciën" davert over het water. Eenentwintig saluutschoten. De bemanningen van de schepen staan aangetreden, front naar het/ fort vanwaar steekvlammetjes oplichten, seconden later pas gevolgd door de knaL. Het zijn er maar 19Er wordt noi even gewacht maar er komt niet meeif. Later horen we dat het kruit nat wap daarboven Op het uiterste havenpuntje staan men sen te wuiven. Ze hebben een rood-wif- blauwe vlag bij zich. Zachtjes schommelen tientallen mossel vlotjes in de boeggolf van de kruiser. De loods komt aan boord, krijgt koffie en behelpt zich met Engels: „Mietsjieps! en „Stop porrt engien". In vreemde talen zijn ze niet goed die Spanjaarden. Ze Marine eens zijn de mooiste schepen van de vloot. Hun snelheidgevechts kracht en gratie maken hen tot sche ten waarnaar men kijkt tot ze achter de kim verdwijnen. Flinke schepen daarmee men een hoop kan doen. maar Wist niet zo groot dat er zuilenkun- ontstaan: een zuil voor de ma chinisten, een zuil voor de artilleristen, voor de elektrotechnici, voor de yyachtsoff icier en en ga zo maar door. Op de ager ontmoet men hetzelfde *°ort éénheid als op de fregatten en, ln ipts losser verband misschien, als °P de onderzeeboten. Er leven op zo'n schip rond 280 man- en daarmee komt ook het accom- vydatieprobleem. weer om de hoek kijken. Overste Van der Moer is wer kelijk niet zo verblind in zijn enthou- ïïasme dat hij niet ziet dat ook op zijn schip daaraan het een en ander schort. '•net is het grote nadeel van de nieuwe whepen. Vol apparatuur, weinig plaats *'°or de mensen. Er is niet veel aan te doen maar prettig is het niet'*. jl7, tel. (01600)-37086 at 96, tel.(04250}-21460 115, tel. (01180)-2924 I atfr zie jle het zelf. We dwalen door een paar slaapverblijven. Er sKpn er al een hoop op bed. Uit een *an de bedden steekt het half ontklede Whaam van een jongmens en in een 'iiburgs accent uit hfl ztfn verbazing Pr *eit dat er plotseling midden jP ree Pen burger aan boord is geko- rn iR de scheepsbarbier J. Waeyen fr,en bij Roermond. Later zie ik nog X kleine «cheersalonnetje. w"ioh°trp0r?al'scllr^ver provoost van mii moQ ^Pt met de heer Gongrijp r mU mee: -Zie 3e, het dagverblijf Fris en charmant was het Fiesta Folc- lórica in het Pueblo Esmanol dat de op varenden van het smaldeel werd aange boden door de Nederlandse kolonie van Barcelona. mensen van jager.v en onderzeeboten be lachelijk in de oren moet klinken Hoe het ook zij: ik heb me verslapen en ik moet opschieten wil ik niet uitge lachen worden met mijn stoere dagwacht- plannen. De dagwacht namelijk begint om 04.00. Op de brug is het aardedonker. Alleen boven de zeekaart brandt een flauw licht. Hier en daar licht een sigarettepuntje op. Langzaamaan wennen mijn ogen aan de duisternis. Voor ons zitten de lichten van de krui ser en achter ons die van de smaldeel schepen. Daar is Barcelona! Honderden pinkende lichtjes op de kim. Er is een vuurtoren bij die zijn betrouwbaar signaal over het water veegt. Dan breekt de dag aan. Geen zon! Het onwerkelijke grijs van de eerste minuten gaat snel over in daglicht. Met de kruiser voorop varen we naar de Mont juich, de berg die op zijn kruin het grote fort torst dat de haven beheerst. Een koopvaardijschip dat de lange rij oorlogs schepen ziet naderen, haalt haastig het anker op en schiet heel onelegant vlak voor de kruiser naar binnen. „Verve lende vent", hoor ik achter me. Het is de eerste officier It. t.z. Van der Meer- Mohr die dat zegt en hij bedoelt de koop vaarder. Als laatste van het smaldeel verlaat de kruiser „De Zeven Provinciën" de haven van Barcelona, uitgewuifd door Neder landers die de driekleur uitgespreid hou den. Het fort boven op de heuvel op de achtergrond werd in 1705 belegerd door een vlooteskader waarbij zich de vierde „De Zeven Provinciën" en de zevende „Overijssel" bevonden. spreken trouwens zelf een wereldtaal, dus so what! Het stortregent als we afmeren en het hagelt als de „Gelderland" naast ons komt liggen. We nemen afscheid van de jager en betreuren het niet een paar dagen langer op dit eerlijke schip te hebben meegevaren. Aan de smaldeelstaf zou het niet gelegen hebben. ls ik op de kruiser terugkeer zit de longroom al vol Nederlanders. Het De smaldeelcommandant, commandeur H. M. van den Wall Bake wordt ont vangen door de burgemeester van Bar celona. zijn meest studenten die als gids zullen dienen bij de eerste busexcursies van deze morgen. De Nederlandse kolonie van Barcelona schijnt het groots aan te pak ken. Een nogal corpulente man met. een la chend gezicht drukt me de hand: Theo Stols. hoe maakt, u het", Theo Stols, zo blijkt later is de grote promotor van de organisatie die op gang gekomen is om de opvarenden van het smaldeel een ge noeglijk Spaans weekeinde te bezorgen. Tk heb zelfs een bekende filmster ver sierd... eh.... ik zie u nog wel" roept hij als hij haastig wegloopt omdat de bussen al voor komen rijden. „De Zeven" is op slag veranderd. Het is er een beetje een chaos geworden. De sfeer is gespannen. Weg is de vertrouwde cadans van de zeedienst. Opgepoetst staat iedereen die iets officieels te doen heeft aan dek, de overigen houden „koppen weg" aan de kadezijde. Er komen hoge gasten aan boord. Spaanse admiraals en generaals, de consul-generaal der Neder landen. Een groep officieren staat in het beste blauwe laken en het glanzendste goud te wachten op vervoer naar het stadhuis waar Barcelona's gemeentebe stuur klaar staat om het Squadra Olan- desa te ontvangen. Zoals in de aanhef al gezegd; ik heb me by deze troep te voe gen. Een indrukwekkend stadhuis. Monu mentaal, pompeus maar soms ook artis tiek. Het is Theo Stols weer die de rond leiding verzorgt. De eerste kennismakin gen worden aangeknoopt met Nederlan ders van Philips, de SEDA, Unilever, KLM.... De burgemeester houdt een toespraak. Theo Stols vertaalt. De commandeur ant woordt, Theo Stols vertaalt. Er komen drankjes. Vermouth, de beste sherry en de lieflijkste malaga. Witgejaste bedien den lopen rond met hartige hapjes en pikken af toe een sigaret van de tafels. Spanjaarden zijn doorgaans niet rijk De commandant zeemacht Nederland, schout-bij-nacht baron de Vos van Steenwijk is aangekomen. Hij ruilde het kille Den Helder voor het milde klimaat van Barcelona de zon was toch nog gekomen en een week meevaren op het smaldeel, 's Avonds aan boord van de kruiser is hij het middelpunt van een der vele gespreksgroepjes op de met wit tentzeil overkoepelde kampagne. Nu houdt het smaldeel een ontvangst. Er wordt veel gelachen en gepraat en de hofmeesters doen voortreffelijk hun best. In menig opzicht kunnen zij de vergelij king met kelners uit de beste restaurants glansrijk doorstaan! Party aan boord. Veel conventies, maar ook gezelligheid. Mensen ontmoeten is altijd interessant. Er zijn veel Nederlanders weer natuur lijk. Ik spreek met de nestor van de Nederlandse kolonie, de beer Th. Snelders uit Breda die al sinds 1924 in de Cata laanse hoofdstad werkt voor Seda. „Ik houd van Barcelona maar elk jaar kom ik nog in Breda. Logeren in Dennenoord. Ook dat zou ik niet graag missen". Resie Cremers (Roermond) heeft, charmant als zij is, geen gebrek aan gesprekspartners. Ze is het middelpunt van een groepje officieren. Er wordt ge praat over Barcelona. Barcelona is het Spaanse Rotterdam" zegt juffrouw Cre mers. „Ik zocht Spanje, maar hiér heb ik dat niet gevonden". Dat kan wel zijn maar de woorden van de Limburgse nemen toch niet weg dat Barcelona de moeite van een vlootbezoek weet te belonen. Barcelona is van een ongewassen charme. Het heeft boulevards, groter en weidser dan die van Parijs. Het heeft ook stegen, smeriger dan die van Parijs. Op de Ramblas van de haven naar het hart van de stad is het altijd druk. Vanaf zijn hoge zuil kijkt Columbus uit over de Middellandse Zee. Diep be neden hem ligt de Santa Maria ''getrouwe kopie) die te bezichtigen is voor 5 pese ta's. Het verkeer. Ay! Auto's zoeven over het immense Plaza del Cataluna. Chaotisch krioelen zij door elkaar, rem men gierend, snijden en hangen op een ongelooflijke manier de wegpiraat uit. Horden taxi's racen over de Ramblas en schuiven door het netwerk van straat jes in „Chinatown" (waar overigens géén Chinezen wonen). Nog geen honderd pas van de zonnige charme der Ramblas vandaan keert het hart zich om in je lijf bij het aanzien van zoveel ellende, uitvaagsel en viezigheid. Maar Barcelona heeft ook de Montjuich, de sprookjesachtige fonteinen van de Plaza d'Espana. de Tibidabo op welks top een enorm Christusbeeld ziin armen uitstrekt over de stad aan Ziin voeten. Barcelona heeft ook muziek: de vlam mende flamenco, de sardana. Barcelona heeft alles wat een wereldstad behoort te hebben. Barcelona, dé stad van Spanje, al zullen ze het in Madrid daar niet mee eens zijn! In deze stad passagieren drie dagen lang Nederlandse marinemannen. Hoe passagiert nu de marineman? De out sider aan de wal weet er gewoonlijk fraaie verhalen over te vertellen. Laten we bij het begin beginnen. Op het schip wordt het signaal „sloep naar de wal" geblazen. De passagiers treden aan, keu rig geborstelde uniformen, glanzende schoenen en kraakheldere mutsen en kra gen. De officier van de wacht kijkt dit allemaal eens zorgvuldig aan en dan gaan ze de valreep af. De meesten hebben ca mera's. Ze verspreiden zich in de stad. Fotograferen mensen, gebouwen, markt stalletjes, schoenpoetsers, meisjes, de in gang van een metrostation, fonteinen pal men, Columbus. Ze duiken de souvenir winkeltjes binnen. Handelen langdurig. Bekijken en betasten stiertjes van ge perst papier. Toledo-edelsmeedwerk. man tillas. castagnetten, zwaarden en sabels (ook uit. Toledo), speeldozen en bijoute riekistjes. ingelegd met parelmoer. Ze kopen ansichtkaarten en postzegels. Ze flaneren over de Ramblas en laten hun ogen goedkeurend gaan in de richting van een schone die zich van haar charmes zeer wel bewust is, er iets aan doet ook. maar al óf niet gechaperonneerd de ogen zedig neerslaat. Ze gaan een res taurant binnen en eten er een bord Paela of een ander visgerecht. Ze drinken er een goed glas wijn bij. Later nemen ze een biertje. En als het stil wordt op de Ramblas en dat is niet meer zo laat als vroeger nemen ze een taxi en laten zich voor een spotprijs naar het schip brengen. „Puerto! Barca Hollandesa!" zeggen ze dan tegen de chauffeur. Want die verstaat geen Engels, geen Frans, laat staan Nederlands. Verder hebben ze allicht een dag de wacht en bovendien wacht hen nog een aantal interessante punten op het feest programma van de gastvrije Nederlandse kolonie. Dus geen bacchanalen? AchIk neem u mee naar de rosse buurt van Barca, een netwerk van benauwende stegen dat omzoomd wordt door de Calle Santa Monica en de Calle San Pablo. Ik schreef: het hart draait zich om in je lijf. Niet direct want er zijn nuances. Ik vind er de Jannen heus wel. wat nog niet wil zeggen dat die het zijn die over de schreef gaan want de marineman heeft doorgaans meer van de wereld ge zien. Hij laat zich niet gemakkelijk over rompelen. Hij weet er van. Aan boord hebben ze hem niet in het ongewisse gelaten omtrent de eventuele gevolgen. Hij drinkt er zijn biertje „en kijkt, er het spul eens an". Hij amuseert zich ontegen zeggelijk. Voor de rest zegt hij domweg „balen" tegen de hele troep en gaat naar boord terug. Het groepje dat inderdaad min of meer model kan hebben gestaan voor de zeemansverhalen die de landrot weet te vertellen, is zeer. zeer klein. Ik ben in de gelegenheid geweest dit s avonds aan boord te controleren. „Wonderlijk,zegt een van de Neder landers in Barcelona tegen mij, „dat de Nederlandse marine in het buitenland zo populair is. Wonderlijk vind ik dat als je nagaat wat Nederlanders op zich zelf hebben aan te merken, als je leest wat er in (Nederlandse) kranten geschre ven wordt over de houding van Neder landers in de vreemde". Wonderlijk? Welnee. De Nederlandse marineman weet zich te gedragen en heeft geen superiori teitsgevoel al vindt hij biefstuk met dop erwten lekkerder dan een korst brood met gebakken inktvisjes. Langzaam schuift „De Zeven Provinciën" de haven uit. Nu sta ik zelf bij de Nederlanders te wui- 8 februari. SEAMEX. „Overijs sel" en Gelderland" komen langszij de kruiser en nemen op hun beurt elk een fregat langszij. Hr. Ms. „Overijssel" neemt journalist aan boord. 8/9 februari. Opmars naar Bar celona. 06.00 Lichten van de stad komen in zicht. 9 februari. 08.05 Vlaggeschip wisselt saluutschopen met kas teel Montjuich. Kasteel be antwoordt met slechts 19 schoten. Vernemen later dat resterend kruit nat was! 08.30 Smaldeel meert af. Grootse ontvangt door Neder landse kolonie. 9-10-11 februari. Recepties en ontvangsten. Passagieren en afwerken feestprogramma Ne derlandse kolonie. 12 februari. Vertrek smaldeel uit de haven van Barcelona. Nederlandse kolonie en DAG BLAD DE STEM wuiven de gijze bodems nu op weg naar Malta uit. (Hier wordt het logboek afgesloten met een laatste aantekening aan het adres van smaldeel I: „Behouden vaart en wel thuis". (Advertentie*— voor 1.25 heeft u immers al de proef. licht en geurig ven. Weer is de vlag uitgerold. Vanaf de kruiser wordt terugge- wuifd. De zachte wind voert het geluid van een hoornsignaal met zich mee en langs ons heen. „Af trap meerrol" horen we nog. De kruiser, het hele smaldeel vaart weer. Snel zullen ze daar weer in- geslingerd zijn. Morgen neemt de schout-bij-nacht een steam-past af, een parade van schepen in volle zee. Ik kijk het schip nog lang na en ontdek de waarheid van wat Piet Bakker eens schreef toen hij een week op een vliegkampschip had gezeten: „zo'n schip zié je pas als je er af bent". WIM KOCK. (Advertentie) Vormt een genezende laag op de maagwand De minister van Verkeer en Water staat heeft, na overleg met de directie dpr PTT en enige bestuurders van de samenwerkende honden van overheids personeel. zijn goedkeuring gegeven aan een gratificatieregeling over 1961 voor het PTT-personeel. In het overleg terzake met. de PTT- dirertie en enige bestuurders van de samenwerkende bonden van overheids personeel is vastgesteld, aldus deelt de directie der PTT mee, dat de grondslag, waarop deze regeling berust, nl. het betalen van een waarderingspremie van rond 2 of 4 procent van het jaarsalaris, een voor de PTT specifiek karakter draagt en geheel verschilt van een uitkering- ineens over 1961 aan het gehele over heidspersoneel, zoals die door de regering is afgewezen. Minister Korthals heeft, nadat daar over in bovenvermeld overleg geen ver schil van inzicht was gebleken, zijn toe stemming voor de uitkering over 1961 gegeven. Dat betekent, dus, dat aan het lagere en middelbare PTT-personeel, dat niet onder een stelsel van verdienste- beloning valt, een uitkering wordt gege ven van rond 2 procent van het jaar salaris bij een beoordeling „goed" en van rond 4 procent wanneer deze „zeer goed" of hoger luidt. De behandeling van het wetsontwerp tot regeling van het voortgezet onder wijs, de z.g. „mammoetwet", die vandaag als eerste punt van de agenda der Tweede Kamer in dat college aan de oi:de zou komen, is voorlopig één dag uitgesteld wegens lichte ongesteld heid van minister Cals. De Tweede Kamer zal vandaag een begin maken met de verdere afwerking der agenda. West-Europa en de communisti sche wereld hebben met woorden van instemming het Frans-Alge rijnse akkoord van Evian verwel komd, maar tegelijkertijd gereser veerdheid getoond wat mogelijke acties van de Franse extremisten aangaat. Radio Moskou sprak van een overwin ning van het gezond verstand, maar waarschuwde dat een staakt-het-vuren nog geen vrede inhield. Eerst zou nog een bittere strijd gestreden moeten worden tegen ..de fascistische moorde naars en ultra-kolonialisten die alles zul len doen om een wapenstilstand te sa boteren." Ook de Westerse pers was van dit ge voelen, al bracht men het wat gema tigder onder woorden. Het commentaar van de Londense Daily Telegraph was karakteristiek voor deze houding. Het blad schreef: „Zeven jaren frustratie en verschrikking kunnen niet in een oog wenk worden uitgewist door een paar handtekeningen in Evian. Het is waar lijk te vroeg ongeremd te juichen." De Daily Telegraph legde president De Gaulle de woorden in de mond die sir Winston Churchill eens sprak: ..De vrede is de laatste prijs die ik moet zien te winnen." Op regeringsniveau drukten woord voerders van de regeringen van Engeland, West-Duitsland, Italië, Nederland, België en Luxemburg, allen hun tevredenheid over de tot standkoming van het verdag uit Zij prezen president De Gaulle voor diens „positieve" stap op de weg naar de vrede. Koning Hassan de tweede van Ma rokko, wiens land heeft gediend tot ba sis van de Algerijnse rebellen, sprak van ..een dynamische gebeurtenis in de geschiedenis welke slechts kan leiden tot onafhankelijkheid van Algerije." Het Oostduitse persbureau „ADN" noemde het verdrag „een nederlaag voor het Westerse imperialisme". Het blad schreef dat dit in Algerije een van zijn krachtigste pogingen had gedaan om zich koloniaal te handhaven. Het gezaghebbende blad Politika ln Belgrado prees beide partijen, maar constateerde dat nog een „enorm com plex van problemen" op te lossen bleef. Ook VAR verheugd In Kaïro drukte de secretaris-gene raal van de Arabische Liga de hoop uit, dat Algerije zich spoedig hij zijn orga nisatie zou aansluiten. Het was volgens hem nu mogelyk geworden, dat vriend schappelijke betrekkingen tussen Frank rijk en de Liga tot stand kwamen. In gelijke zin liet zich president Nas ser van de Verenigde Arabische Repu bliek uit. Hij 2;ei, dat de mogelijkheid was geschapen van toenadering van de Arabische wereld met Frankrijk, „een land dat een van de glorievolste blad zijden aan de geschiedenis van de revo lutie heeft toegevoegd." Hij waar schuwde evenwel tegen het gevaar van optreden ..van terroristische militaire groeperingen." (Advertentie) vraag nu,een DRU

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5