ikslier 4^ TKLEDING tende CARA VANNING DE WATERSPORT TENTKAMPEERDER KAN TWEE KANTEN UIT heeft de wi nd in de zeilen EXPOSITIE AGENDA Barbecuen §oes LANNEN Voor het eerst alles onder één dak [emtflsse Zeven miljoen Het hoeft zo duur niet te wezen... 259,50 Sporthuis ANTOINE Roosendaal Telef. 01650-4318-3516-5842 Stand no Hiswa Goed Kamp 207 14 15 uit 'RANSISTOR 13 - MIDDELBURG vakantie 1962 et „DE PEUKAAN" Plechtankertjes Uitgekiend Vulsel en vullis Nut en onnut Plastic Reus Dokteren Vergunning Pas-aan Governor' bungalow Bewonder Uietf «fit Jaar In Ma ran wertW* meest modieoze Badcoctamet: 15 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 15 MAART 1962 |AN MET BAAR MATERIAAL t J gaat maken, hetzij per fiets, lof motor, Uw „spullen'' die- In wij U helpen, wij hebben LEN - BROMFIETSEN ■IRS en MOTOREN |rtanden, pronkjuwelen, stuk |.5 houden wij ons aanbevolen, luim voorzien van onderdelen. In specialisten in hun vak. ÏAARNE VAN DIENST ZIJN. telefoon 6063 lalist vervoer op twee wielen. Irtit gekocht, lofdagent voor Walcheren Lriginele onderdelen Pt talrijke aantrekkelijke reizen Erwagens u door de Luxemburgse logezen, Zwarte Woud, Oosten en Dolomieten tot Salzburg. (Italië). JtAMMA EN U MAAKT DEZE i UW LEVEN! Igramma Tjgbaar. V. Boekhandel M. Verduit, V.V.V., Markt, Tel. 56 60 |N FRAASSEN ZONEN WONDERLAND VAN DE BUITENSPORT OP HISWA- GOED KAMP (Van onze redacteur) TV/IJ SPREKEN GRAAG over de dingen waarin een klein land groot kan zijn. En dan noemen wij onze scheepvaart op of de Koninklijke Shell of de AKU, de Hoogovens, PhilipsMaar wij mogen in dit rijtje toch beslist ook wel een plaatsje vrijmaken voor de buitensport. Nederland behoort tot de landen, die na de oorlog een geweldige ontplooiing van de buitensport hebben beleefd. Dat was een noodzaak. Ruimtegebrek, het faliekant mislukken van de vakantiespreiding, de krappe beurs van veel vakantievierders die tóch ten volle van de vrijheid willen genieten enmisschien ook wel de neiging tot het avontuurlijke. Percentueel vindt men in ons land meer buitensporters dan waar ook, tenzij u heel erg formeel wilt doen en de bedoe'ennen als buitensporters wilt beschouwen. Maar de bedoeïenen zitten beroepshalve in hun woestijntenten. Er zijn heel wat verschillende vormen van buitensport. De kampeerderij hoort ertoe, maar ook het varen of zwerven met jachtjes van allerlei kaliber en natuurlijk de „caravanning". Hoe ontzag wekkend en talrijk de mogelijkheden voor de buitensport zijn zal u blijken bij een bezoek aan de inter nationale watersport-, kampeer- en caravantentoonstelling, georganiseerd door „Hiswa" -„Goed Kamp" in de nieuwe RAI te Amsterdam. Om u een globale indruk te geven: men kan er ruim 300 verschillende zeil- en motorjachten bewon deren, benevens 170 caravans van uiteenlopend type en zo'n 350 kam peertenten. De Hiswa-Goed-Kamp-tentoonstelling is niet uitsluitend ingericht ten gerieve van degenen die al een indrukwekken de ervaring op het gebied van de bui tensport hebben. Men hoopt uiteraard ook, dat zeer velen die in de loop van de vorige zomer zo af en toe eens speculatief aan een vakantie in de vrije natuur hebben gedacht, op de Hiswa-Goed Kamp hun licht zullen komen opsteken en tot de buitensport zullen worden „bekeerd". Voor de zulken is het geen overbodige luxe om zich in de buurt van de grote A.N.W.B.-stand, welke een personeels bezetting heeft waarvoor een A.N.W.B.- filiaal zich niet zou hoeven te schamen, op te houden om de nodige back ground-information op te doen. Men zal namelijk als bezoeker worden over stroomd met allerlei bijzondere aan biedingen, modesnufjes veelal, die hun waarde nog moeten bewijzen. Stort u daar niet in alsof u een kermisvierder was, maar houd het hoofd koel, opdat u later geen spyt krijgt. Accepteer alle prospectussen, maar bekijk ze pas goed als u weer thuis bent, in een rustige omgeving en maak dan keus. In de ruim 240 stands is alles te zien wat met de recreatie in de vrije natuur te maken heeft. „Hiswa-Goed Kamp", dit jaar voor het eerst samen onder één (tent) dak wordt de grootste ten toonstelling van deze aard in Euro; a. Er zullen, gezien het internationale karakter van de inzendingen, dan ook weer heel wat buitenlandse gasten in Amsterdam arriveren als de expositie op 16 maart opengaat. De tentoonstel ling duurt tot de 25ste. overtuigd, aangezien naar onze mening de keuze tussen schip, caravan of tent in de eerste plaats wordt bepaald door de middelen waarover de buiten- sporter-in-spe beschikt. Er is trouwens ook een mentaliteitsverschil tussen de tenkampeerder en degene die een caravan of een schip prefereert. De combinatie van schepen, caravans en tenten is derhalve vrij willekeurig, maar dat hoeft geen groot bezwaar te zijn. Ieder vindt in de sector van zijn eigen hobby praktisch alles aanwezig wat hem maar kan interesseren en waarom zou hij zich niet mogen ver gapen (of verlustigen) aan wat er voor de dikke portemonnee is weggelegd Van veel belang is intussen het feit dat de stand waarin de A.N.W.B, traditiegetrouw informaties verstrekt aan de belangstellenden, zeer ruim be meten is. Een overzichtelijke tentoon- stellingsgids maakt de bezoeker weg wijs in het wonderland van de buiten sport, waarin voor zeven miljoen gulden aan grote en kleine artikelen is tentoongesteld. Degene die vroeger „Goed Kamp"- exposities heeft bezocht en getroffen werd door de gezellige, bijna intieme atmosfeer, zal zich in de R.A.I. wel wat overdonderd voelen. De scheepsbouw manifesteert zich daar zo hevig, dat zelfs de grootste tentenshow er een tikkeltje armoedig bij afsteekt. Hij echter, die zich volledig wil oriënteren op het gehele gebied van de buiten sport zal deze „greatest show on earth" echter des te meer waarderen. De organisatoren zyn van de ge dachte uitgegaan dat alle vormen van buitensport wel met elkaar verwant s\jn. Wy zijn daar zelf niet zo van Onder de caravans bevinden zich dertig exemplaren die opvouwbaar zijn. Goed nieuws voor de doe-het-zelvers: er zijn ook gedeeltelijk gebouwde kam peerwagens te zien. Zelfbouwers Plegen deze wagens af te werken. De grootste zeilboot op Hiswa-Goed Kamp heeft een mast van 16,5 meter hoogte. Het kleinste zeilscheepje een jolletje van 2.15 m lang. Een merkwaardig tentje in de kampeerajdeling heet „Gletsjer- een Russisch aandoend woord. "et is een tentje, speciaal voor alpinisten. Het provinciale waterleidingbedrijf van Noord-Holland heeft in de ontvangsthal van het R.A.I.-gebouw een oiorama van een duinlandschap neer- j* Dit vestigt de aandacht voor "et Noordhollandse duinreservaat als toeristen trekpleister. Op een gedeelte van de Amstel rullen tjidens de expositie proef vaarten met snelle motorboten mogen worden gemaakt. D.A.F.-Eindhoven heeft ook een tl,,!-? gehuurd. Daar worden h„,„fwrende" dieselmotoren voor in- getoond* motoriacbl;en aan den volke Aluminium vinden wij zowel m de boten- als in de caravan' °utv veelvuldig toegepast. Maso- neen Zweedse vezelplaatsoort otaakt ook veel opgang. ïetto^erwatersP°rters moeten eens Barbaci." 0p het nieuwe duikpak ntlace V.„'ICC," rubber kostuum met van double-nylon. Een tentkampeerder kan altijd twee kanten uit. Hij kan in een tent gaan zitten omdat hij van het noes te leven houdt en het heerlijk vindt om zijn krachten te meten met die van de natuur, maar hij kan ook in een tent kruipen omdat hem geen ander middel overblijft aangezien de hotels en pensions in het seizoen te duur en te vol zijn. In het eerste geval zal de kampeerder een maxi mum aan improvisatie prefereren boven een minimum aan comfort. In het tweede geval is het precies andersom. Tussen deze twee uiter sten zijn allerlei combinaties moge lijk. ..Hiswa-Goed Kamp" heeft daarmee rekening gehouden. De teerpoot, zoals de kersverse kampeerder wordt ge noemd, zal het idee krijgen dat hij zijn nek gaat breken over de scheerlijnen van de ruim 350 tenten, die in de R.A.I. zijn opgezet. Nu denkt u natuurlijk dat met die 350 tenten wel alles is gezegd wat er over de tentkampeerderij te vertellen valt. Mis Er zijn niet minder dan 518 verschillende typen en model len van tenten in de handel. De A.N.W.B. sméékt eenvoudig om normalisering en dat doet zij al tien jaar lang. Pas dit jaar is de eerste stap gezet en wel door de „broeder schap van Nederlandse tentenbouwers" een kongsi van twaalf leden, die ge meenschappelijk een ..Broederschap serie" brengen. In feite is dit hèt grote nieuws uit de kampeerafdeling op „Hiswa-Goed Kamp". Sensaties behoeft men niet te ver wachten. De tenten zijn langzamerhand dusdanig uitgekiend dat revoluties op dit gebied niet meer mogelijk zijn. Wij hebben dan ook meer met varia ties dan met primeurs te maken. Zo'n variatie is bijvoorbeeld het trekkers tentje van nylon in een ruitdessin met daarin een luchtbed en een slaapzak, ook in een ruit het geheel in een rugzak. De goedkoopste tent is de „Eskimo", een éénstokkertje, enkeldaks 59,50. De goedkoopste dubbeldakker heet „Caravanning" is nog geen 15 jaar oud. In 1950 liepen er zo'n 750 caravans in Nederland. Dit jaar zullen het er ruim vijftien duizend zijn! De bestseller van de ANWB was dan ook het spe ciale caravanboekje, dat sinds 1954 viermaal herdrukt moest worden. Men kan natuurlijk niet een wille keurige caravan achter een willekeu rige auto hangen en er dan maar mee wegtuffen. In het algemeen mag een caravan niet meer wegen dan de helft van de wagen die hem moet trekken. Voor „groot toerisme" is de caravan bij uitstek geschikt. Op „Hiswa-Goed Kamp" vindt men zodoende een enorme verscheidenheid van rollende huisjes. Het leuke hierbij is, dat de lichte compact-caravans" in de meerderheid zijn. De Nederlandse automobilist is over het algemeen een liefhebber van de auto in de lichte of middenklasse en de caravanbouwers moesten zich daar „Teenager", een grappig ding dat 77,— kost. De kolossen die 50 kilo en méér wegen zijn er ook. Zoals een Franse bungalow met een totale grondopper- vlakte van 650 x 280 cm, twee slaap vertrekken en de lieve prijs van 810,—. De noodzakelijke accessoires, zoals luchtbedden, slaapzakken, kooktoestel- len zijn er uiteraard in al hun bonte verscheidenheid. De A.N.W.B. is blij dat er op dit punt, met name wat be treft de vulling van slaapzakken, een regeling van de overheid in de maak is, waardoor kan worden voorkomen dat fabrikanten vulsel van inferieure kwaliteit gebruiken zonder dat de koper dat merkt. Sommige firma's komen met grotere slaapzakken. De veldbed/stoelcombina- tie is verbeterd, evenals de geprofileer de schuimplastic matras. Voor de kampkeuken is een driepits butagascomfoor ontwikkeld. Het is niet eens duur 37,50. Even grappig als overbodig is dc tentstofzuiger 130,Transis torradio's en kampeerscheerapparaten, chemische toiletten en opvouwbare hondebedden (heus zijn er te zien naast de opvallende en van succes ver zekerde nylon-fietstassen voor rijwiel- kampeerders. Leuk maar niet zo daverend nuttig is de tentwekker, tevens alarminstalla tie tegen dieven. Tenslotte noemen wij nog het bagagewagentje, waarvan het deksel een tafel met ingebouwd gas- comfoor vormt. In het dorado van de gerieflijkheden voor de tentkampeerder zal de lief hebber zonder twijfel uren kunnen dwalen. Als er geen land genoeg meer is, dan moeten wij het water op. Onze voorvaderen hebben ons op die manier een aantal kolo niën bezorgd. Onze generatie maakt dit standpunt tot het hare, door in de vakantie de watersport te beoefenen. En sommigen kunnen zelf op het water hun vleugels niet wijd genoeg uitslaan en zoeken het luchtruim op. Maar aan massarecreatie in de lucht zijn wij voorlopig nog niet toe. De watersport ontwikkelt zich voorspoedig in ons land en de mogelijkheden brei den zich uit. Denk maar aan de rand meren die ontstaan door de inpoldering van het IJsselmeer en door de af sluiting van de Zeeuwse stromen. En voor enkele uitverkorenen is zelfs de cruise per luxe jacht op de grote buitenwateren weggelegd. Op de Hiswa-Goed Kamp kan men het „natte" toerisme vertegenwoordigd vinden door maar liefst 300 grote en kleinere schepen. De hele Europahal van de R.A.I. staat er vol mee. De kleinste bootjes kan men in een rugzak meenemen, want zij zijn opblaasbaar. Het grootste exemplaar meet 21 meter over de lengte en kietelt met zijn masttop in de nok van de Europahal. Om dit gevaarte binnen te krijgen moest een deel van de buitenwand van de hal worden weggenomen! Het zal niemand ontgaan dat in de botenbouw het polyester (maar u mag ook „plastic" zeggen) geweldig in op mars is. Van de 300 boten in de Hiswa- afdeling zijn er 130 van dit nieuwe materiaal vervaardigd. De scheepsbouwers hebben het klaar gespeeld om plastic boten van meer dan tien meter lengte te bouwen, waar onder zeewaardige motorkruisers. Het Met het oog op het te verwachten aantal bezoekers aan „Hiswa-Goed Kamp" zijn er heel wat bijzondere voorzieningen getroffen. Bij de meeste N.S.-stations zullen gecombineerde vervoer- en toegangsbiljetten verkrijg baar zijn. Verschillende busonder nemingen organiseren speciale ritten naar Amsterdam en degenen die op eigen gelegenheid over de weg komen zullen door middel van richtingborden naar de R.A.I. worden geloodst. De tentoonstelling is elke dag ge opend van 10 uur tot 17 uur en 's avonds van 19.30 tot 22.30 uur. Zondags kan men van 10 uur 's morgens tot 's avonds 18 uur terecht. De ten toonstelling duurt van vrijdag 16 tot zondag. 25 maart. Wiens hart "begint niet sneller te kloppen als hijthuiskomend van een vermoeiende dagmars, het simpele nokje van zijn linnen woning op het kampeerterrein ontdekt Iedere kampeerder zelfs de teerpoot, zegt na zijn eerste nacht in het tentenkamp „Ik heb nog nooit zó lekker geslapen is wel aardig om te weten dat Neder land op dit gebied het buitenland een scheepslengte vóór is. Toch laat het hout zich niet zomaar verdringen, al wordt het accent meer en meer verlegd naar de zelfbouw. Bouwpakketten zijn er dan ook te kust en te keur. Een scheepsbouwer uit Zaandam (waar tsaar Peter het boten- bouwen nog heeft geleerd) gaat op een podium elke dag één zeilboot van de nieuwe Schakelklasse bouwen. De Doe- het-zelvers kunnen hier komen water tanden. In de stalen hoek treffen wij vijf zeiljachten en 11 motorkruisers van staal aan. Daarbij is het diesel-motor- Heel wat aanstaande kampeerders menen dat het verblijf in een linnen huisje pas aangenaam is als men zich zelf heeft voorzien van alle denkbare kampeerattributen, variërend van veld bedden tot en met koelkastjes. Zij gaan dan rekenen en komen tot de conclusie dat de kampeerderij toch maar een kostbare liefhebberij is. Kamperen behoeft echter in het ge heel niet duur te zijn. Men doet er het verstandigste aan om bijvoorbeeld het eerste jaar of de twee eerste jaren eens een proef met deze vorm van vakantiebesteding te nemen. Men kan dat doen zonder al te grote kosten te maken. Tenten, luchtbedden, primus sen en wat er nog meer bij de kam peerderij komt kijken zijn in elke be hoorlijke buitensportzaak in huur te verkrijgen. Met de gehuurde uitrusting kan men zonder al te grote risico's de proef op de som nemen. Is het goed bevallen dan kan men beginnen met de aanschaf van een tent. Men heeft een ongehoord ruime keu ze. Het is onmogelijk om alle typen en modellen te noemen en men doet er daarom verstandig aan zich eerst eens bij de buitensportzaak te oriën teren. Pas op voor de zogenaamde voordelige aanbiedingen. Bij een tent is de kwaliteit van het tentdoek punt één. Voor de eerste kampeertocht „met het eigen spulletje" is het niet direct nodig dat men zich luchtbedden èn slaapzakken aanschaft. Men kan voor eerst één van beide kiezen. Wie lucht bedden koopt kan zijn eigen dekens meenemen, al moet men er rekening mee houden dat onze beddedekens nog al volumineus zijn. Wie begint met slaapzakken te kopen heeft een heel wat handzamer bagage, maar de prak tijk moet uitwijzen of er nog behoefte bestaat aan een extra onderlegger onder de slaapzak. Een kookapparaat voltooit de eerste-jaars-uitrusting, want pannen e.d. kan men ook van de keu kenplank lenen. Bedenk echter steeds dat de kam- peerinventaris transportabel moet zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig aller lei mogelijkheden om de bagage capaciteit van dc vervoermiddelen waarover wij beschikken, uit te brei den. Scooters en bromfietsen kunnen als kamelen worden bepakt en voor de auto's heeft men de imperiaal en het twee- of éénwielige bagagewagentje uitgevonden. -Tenslotte is er nog de mogelijkheid om de bagage per trein te laten opsturen naar het station dat het dichtst bij uw uitverkoren kam peerterrein is gelegen. U ziet het er wordt van alles be dacht om het massatoerisme mogelijk te maken. i jacht „Caravelle" van een Aalsmeerse firma. Deze reus heeft een motorver mogen waarvoor menige coaster zich niet behoeft te schamen 616 p.k. Het haalt een snelheid van 16 knopen. Het is het grootste jacht dat ooit op een expositie in Europa heeft gestaan. Maar men kan toch wel dansen al is het niet met de bruid. Alle soorten jachten, motorboten, speedboten, kano's, roeiboten, opblaasbare vlotten en zelfs een waterfiets overtuigen de bezoe ker ervan dat het natte toerisme ook mogelijkheden voor de smalle beurs biedt. Een verhaal apart zou te schrijven zijn over de buitenboord- en inbouw-j motoren. Volvo brengt een primeur I een inbouwmotor, waarvan de schroef as door de spiegel van het schip naar buiten kan worden geleid om daar via een soort cardanas tot onder de water lijn te dalen. Nog iets dat de moeite waard is de talrijke voorzieningen voor het transport van bootjes per auto, zoals speciale imperiaals en trek- wagentjes. De A.N.W.B. vertelt u waar u als amfibie-toerist met uw spullen terecht kunt. aan wel niet. aanpassen, of zij wilden of De sortering wordt dus ri.iker, maar ook aan de oude series wordt nog heel wat gedokterd. Licht gewicht, onaf hankelijke vering, de plaatsing van schokbrekers en zelfs hydraulische remsystemen zijn enkele eigenschappen van oudere caravantypen in nieuwere versie. In het algemeen is het zo, dat de grootste caravans de slechtste rij- eigenschappen hebben. Het zijn in feite geen toer-caravans, maar eerder „ver- voerbare woningen". Zij verraden zichzelf trouwens door hun betrekke lijk lage prijs. Op de „Hiswa-Goed Kamp" zijn zij van groot tot klein aanwezig. De groot ste exemplaren mogen in ons land niet eens zonder speciale vergunning de weg op. De kleintjes zijn charmanter en ook heel wat mobieler. Onder de 169 typen kampeerwagens die getoond worden zijn er 140 met een vaste opbouw en 29 van het vouwbare type. Hieronder zijn vijftig primeurs. Om de grootste te noemen dit is de Travelmaster, type Taurus, een rollende bungalow met centrale ver- warmng, ook geschikt voor permanen te bewoning. Voor 19.500,hebt u er één. De kleinste caravan is de „Knaus Schwalbennest", die slechts 265 kilo weegt en derhalve door zeer kleine auto's kan worden getrokken. Uit Hilversum komt de „Knospe"- caravan. Dit is een pas-aan-wagentje, dat naar behoefte breder of smaller kan worden gemaak't. Men draait de wielen eenvoudig naar elkaar toe. Het is ook in de caravanserai weer plastic wat de klok slaat. De buiten landse merken zijn ruim vertegen woordigd. Berger en Borgward ver tegenwoordigen o.m. de Bondsrepu bliek. Uit België komt de „Bourgeois" met een geheel zelfdragende carros serie. De prijzen lopen van c.a. 1.200, tot twintig mille. Men kan echter ook caravans huren. De variaties op het thema van de tweewielige woning zijn zo talrijk, dat wij er gemakkelijk een pagina mee zouden kunnen vullen. Beter is echter, dat de liefhebbers van caravanning zich zelf gaan oriënteren. Op het water is nog ruimte te vinden. De één prefereert de zeilsport, de ander waagt het er pas op als hij een motorboot ter beschikking heeft. En voor de heel rustige buitensportliefhebber is er zelfs een drijvende bunga low geconstrueerd. (Advertentie) Dit is een mooie quizvraag: „Wat j is barbecuen?". Het is het aller- j nieuwste snufje uoor de kamp- keuken. Speciaal de mannen schijnen er sterk in te zijn. Bar- S becuen is het roosteren van vlees op een rooster oj aan het spit i boven een gloeiende laag houts- kool. De Batavieren deden het al, maar ook in Indische restaurants kan men er de produkten van proeven. Zij heten dan sateh-ajam stukjes kip aan het spit) of sateh-i babi (idem, maar dan van varkens- i vlees). De barbecue wordt in dei j vaktaal van de eet-Chinees „anglo" genoemd en als zodanig is het apparaat ook in Indonesië bekend. i Voor het barbecuen brengt de i Hiswa een piepklein fornuisje. Recepten krijgt men erbij. De S geuren die bij het vlees roosteren I vrijkomen zijn bijzonder lekker. Het geroosterde vlees smaakt over- eenkomstig. 3 pers. Lang 3.80 Breed 2.30 Hoog 1.95 Binnentent 170x210 Gewicht 23 kg Met schriftelijke ga rantie en gratis verzekering Alum, fauteuil 19.95 Slaapzak dekenmodel, 800 gr Terlenka 29.75 Luchtbed canvas 183X73 17.95

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9