r. mi 13 wa w 14 fif w i'j w VOORJAARSBEURS BOUW- EN TRANSPORTBEURS DE MENS BIJ DE MARINE Goed eten, bier en post zijn op schip belangrijke zaken Logboek van een smaldeel Marine biedt toekomst voor de geschikte man Rinus van Stee - twee prothesen - vaart weer W.U.B. illaties SCHE fel. 35905 itie nheden. 17 19 20 SCHÏEPSHUISHOWMNG GEEN KLEINIGHEID Uil de rangen Vloolaalmoezenicr Vader CHEFAROX t. Bureau en Oproep Tel. 30777 Speciale stuurstoel geconstrueerd kantoorm achines Verdachte in „OAS-chantage" op vrije voeten PROEFVAART MISLUKTE Maagklachten? 23 doden bij aardverschuiving in Columbia 14 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 13 MAART 1962 diesel 1960 te koop de- tie wagen, 48.000 km. garantie. Rik's Garage- PGoes. Tel. 01100-6588. omstandigheden te l scooter Bella Zun- laagweg 59a. Breda. Hardtop 1957 aangebo- ;t gereviseerde motor Unio*i 1000. 1960, bei- rima staat. Garage Pe is van Gent, tel. 361. ziekte te koop: scoo- ïdapp Bella R200. met 3 helmen enz de Sav. ïstr. 22, Breda. '59 t« koop, Ford 6 i. pr. st.. eigen fi- Groenstr. 19. Prinsen- 48994 een betrouwbare, ge- auto is het adres Toon Vestkant 125. Breda. 346. De volgende auto's ij ons echt in voorraad: apitan 1961, als nieuw ekord 1955: Ford 1955 Opel Rekord 1960; Opel 1958; Opel Rekord 1954 ie Luxe 1957; Fiat 600 Fiat HOO. I959 met ak en radio; Dauphine et sch.-dak en radio; 1957; Austin bestelw. K)0 kg; Opel bestel 1959; es 220 1955 met radio dak; Beaulieu '58; Ja- itor 250 cc 1956; V.W. 1957. Al deze wagens ht in prima staat en onder garantie ver- Inruil, verkoop en fi ling.49000 A 30, nieuwe motor re- erbij. In prima staat. Nijnatten. Abeltasman- Roosendaal8834 10 te koop, bj. 1960, km- 29000, veel accessoires; 2 CV, bj. 1961, km- 28500 als nieuw; Dau- 1956, zeer goed: Hein- )oter, bj. 1960, 22000 km 1 Mef veel accessoires; lt 140Ó kg, gesloten be- ;en. 6,2 m3, inhoud, zeer goed onderhou- larage ,.Rima", G.L.P. kens, Boulevard 18-20, idaal. Tel. 3006. 8830 N.S.TJ. Fox te koop. Na aur Zeisstr. 10, Breda. Rekord '57, i.pr.st. te k~. en kachel f 2500,-. Loop- >str. 83. Breda.49114 een auto van een parti- kopen? Vraagt dan ge- vrijblijvend inlichtingen M. J. v. d. Boogaard, Langendijkstraat 16 Pa- echt.49112 lt Dauphine '56 i.z.g.st. Dp van part. Te bevr. rt 65 (Blauwe Kei), Bre- 49111 de Luxe te koop met dak en 4 nieuwe banden, straat 2, Breda. 49105 (Advertentie) motor 200 cc, bouwj. e koop. T. b. b. P. de Huifakkerstr. 69, Breda. is inruil te koop1 nog nooie Skoda 1950, in bui- ivone staat van onder voor 800,-. Garage Ca- DKW-dealer, telef. 01100- Goes.24490 Consul in goede staat >articulier te koop. Graaf n I-straat 10, Geertrui- rg. lig gesloten aanhangwa- voor luxe auto te koop. 180 x 100 x 55 cm. J.M. Talmastr. 61. Breda. Tel. laimachines 1.75 - 2 - 2.5 5 aardappelpootmachine8 rijig. Vol en halfautoma- 10 Complete wiedmachines ictor cultivators. 15 Kunst- itrooiers enz. enz R.J. v. [enboer, Brugweg 3. Kruis- Tel 01673-440 PENBURG N.V. )ON 01600-34184 -\ 10 1717 38580 te Breda f MSBbW dinsdag n woensdag JhtWKdonderdagÊ w vrijdag B m V MAART MAART MAMT LJbJ MAART LmmtJÊ zaterdag maart MAANDAG MAART DINSDAG MAART Vredenburg en Croeselaon: Artikelen voor huishoudelijk en persoonlijk gebruik. Geopend van 9-18 uur Toegangsprijs f-3.- Croeselaon: Bouw- en Intern transport - Uitrustingen voor industrie en openbare diensten. ROND ELF UUR ruikl het hele schip naar warm eten. De ene (lag is dat snert, een andere keer nassi-goreng of capucijners. Ik zit in de hut van luitenant ter zee 2 van administratie A. J. P. Bindels. Beursplein 5 wordt deze hut genoemd, want daar worden Nederlandse guldens omgezet in ponden ster ling, peseta's of lires. Van daaruit vindt het maandelijkse katje een - soms kortstondig - onderdak in de portemonnees van de Jannen. Er wordt aan de deur geklopl. „Proefbordje meneer", zegt de witgemutste kok binnen stappend. De heer Bindels neemt het scho teltje op en proeft van de aardappelen, van de groenten en van het vlees. Hij doet liet goed en eet haast het hele schoteltje leeg. Het bewijs dat er vandaag weer goed opgeschept wordt. je zoekt reisvriendin om buitenlandse reis te ma il de maand juli of au- is. Leeftijd 17-18 jaar, r-- mgeving Breda. Brieven met foto onder no. 49030. t uw kind? Nattermann's osum Forte helpt, lost slijm op. smaakt goed. in f 2,- bij elke drogist. ouden? Verstopte neus? •Olinneuszalf helpt prompt lucht f 1.45 per tube bij ipoth. en erk. drogist. nekkige hoest? Prikkcl- ramphoest? Nacht- en ro- ïoest? Bronchicum Elixir snel en zeker. Flacon bijelke drogist. tobd? Lusteloos? Schief- Bloedwijn maakt energiek uw apoth. en erk drogist, |£r zyn by de marine drie zeer beiangryke zaken waaraan het in niets mankeren mag: de vette hap. het dagelijks biertje („wat olie is voor de machine, is bier voor de marine!") en de post. Als nel met deze drie zaken in orde is en indien de marineman daarbij nog een goed -schip onder zyn voeten heeft met op de brug een commandant met een hart, dan vaart hij op een „happy ship", een schip, waarop het goed dienen is en waarmee naast het werk een hoop plezier beleefd kan worden. Over de post had ik het al. Wat het bier betreft kan ik volstaan met te citeren wat een onderofficier me zei: „Kijk naar de Amerikanen. Hun marine is droog gelegd, Zie nu hoe zy zich aan de wal gedragen. Afgezien van de dollars zien ze langs de hele Middellandsezeekuot de schepen van de Amerikaanse Middelland- sezeevloot liever gaan dan komen" De vette hap tenslotte is wel de meest tijd- en werkeisende voorziening. Het is luitenant ter zee 1 van administratie Van den Braak die de huishouding van de kruiser runt. Met hem stap ik de vraagd hoe het eten was. Er heerste te vredenheid. En het was niet eens de glo riedag van de huishoudelijke dienst: de dag van de rijsttafel maar die dag aten ze capucijners met aardappelen en car- bonade (zie foto). Natuurlijk zijn er ook kankeraars, doch zij zijn in de minder heid. De huishouding van een kruiser met ruim 900 mannen aan boord vraagt wel enige fantasie. Ltz. Van den Braak weet d'équipage, gastheer van de Gouden Bal", had ons welkom geheten en de snedige opmerkingen die opstegen uit de drukbezette zaal beloofden ons een pittige feestavond en dat isdiet ook ge worden. Pas tegen vieren besloten de laatste onderofficieren onze bierproef te staken. We waren geslaagd. /"Onderofficier zijn bij de marine bete kent meer dan het zijn bij leger of of luchtmacht. Men wordt het ook lang niet zo gemakkelijk en zo snel als bij de beide andere krijgsmachtonderdelen. De onderofficier bij de marine is eenal gemeen geacht en gerespecteerd vakman. Tijdens een feestelijke avond in de „Gou den Bal" krijg je een pracht van een gelegenheid de onderofficier te observe ren en te beluisteren. Het gezelschap is zeer gemêleerd. Daar heb je de robuuste bootslieden van kindsaf bij de marine, met hun carrière het bewijs geleverd hebbende, dat zij uit het goede hout ge sneden zijn: mannen met aanpassingsver mogen, plichtsbetrachting en kameraad schap. Het hoeft je ook niet te verbazen dat je de bootsman achter zijn wanstal tig grote (privé) bierpul vandaan hoort praten over „de jongens van de oplei- kombuis binnen, waar het naar bamie mikt. NATO-bamie is het en die naam Zegt op zich weinig, maar'het staat er aardig op de menulijst, pal onder het gerecht smaldeelsoep. Zon kombuis kan heel wat aan. Een oajlerij elektrische kookketels levert da gelijks voor ruim 700 man voedsel. Goed °eascl want de koks stellen er prijs op •Jfjt er lekker gegeten wordt. In stilte Un zij er ook trots op. dat op de „Zeven provinciën" maar heel weinig overschot door de stortkokers in zee verdwijnt. Hoogtepunt van de week is de woens dagse rijsttafel, hoewel de honderden oruin geroosterde kippen ook een fees- lellJKe aanblik leveren. Die kippen ko- JDen op tafel wanneer het schip de zon dag in zee doorbrengt. v°or onderofficieren en officieren zijn apaite kombuizen en hun maaltijden M nok wat beter aangekleed dan die van dc manschappen. Dat zit in de z.g. gaiiicllcgeldon. Elke man aan boord be- 'aalt dagelijks zijn gamellcgeld dat aan gevend wordt om de rijksverstrekking Wat op te sieren. De rijsttafel bijvoor- oeeid niet weg te denken bij de ma- 'ine ontstaat dankzij de gamellegelden want de rijksverstrekking luidt: rijst, Varkensvlees en uien. Kippen worden uit de gamellepot betaald want het rijk heeft er nimmer van gehoord. De ver- schillen op de tafels van manschappen, officieren en onderofficieren zitten uit buitend in de „versiering", daar ook he dagelijkse bijdragen verschillend zijn. Manschappen betalen 18 cent per dag, onderofficieren 48 cent en officieren f 1.-. Als luit. t.z. Van den Braak met my dp kombuis verlaat, heeft de chef-kok •iuist het tableau met proefbordjes klaar gemaakt. Die proefbordjes gaan naar de commandant, de eerste officier, de offi- ier van administratie en de chef d'equi- Page (de npperschipper). Pas als ztf de •hap" hebben goedgekeurd komt hü op tafel. nr^A61" ^Grii op cafetaria geweest P etenstijd. Ik heb hier en daar ge- precics wat hij volgens de verordening mag besteden per dag. Zaak is het om de nodige variatie te brengen in het week- menu en gelukkig slaagt hij daarin ook. Per week echter zijn er de vaste herken ningspunten: de snert op maandag en de rijsttafel op woensdag. Vrijwel elke marineman hecht aan beide maaltijden wel zoveel waarde, dat hij ze maar node van het weekprogramma zou zien af voeren. We komen in de bakkerij. Daar is de boel eigenlijk net aan kant. De da gelijkse vijfhonderd broden zijn ge bakken en de bakkers zijn nu bezig met koek voor bij de koffie. Fantasie bij de besteding der gamellegelden kan dus ook op een oorlogsschip leiden tot „koekjes bij de thee". JQ,r botteliers kunnen meepraten over de enorme hoeveelhelcn voedsel die het schip meeneemt want zij beheren dc voorraden. Enorme ijskasten bevatten kilo's vlees en meer dan duizend gepluk te kippen. Die moeten gedurende de hele reis goed blijven, want straks bij aan komst in Den Helder zal er nog een groepje onderofficieren in dc rij staan voor een dicpvrieskipje. Ze hebben dat tijdens de reis gewonnen bij het bingo- spel. Als het schip 's zaterdags vaart dan is het 's avonds bingo en in de „Gou den Bal De Gouden Bal" is in de ganse marine de aanduiding voor het recreatieverblijf der onderofficieren De Gouden Balvan de „Zeven Pro vinciën" is een fris geschilderd ver trek met een goed voorziene bar. Het was zaterdagavond toen een collega en i kbij de onderofficieren werden uit genodigd en we waren op zee. Dus: ik speelde bingooverigens zonder een kip te winnen. Opperschipper Van der Kaa, uit hoofde van zijn functie van chef Pater Willemen geeft godsdienston derricht aan jongens van de matrozen- opleiding. Capucijners met karbonade. Een ste vige hap voor mannen die lang en hard werken. Het bekende verhaal over de diensttijd die een lanterfantend wach ten is op de demob, is zeker niet ge ïnspireerd op de gang van zaken op een oorlogsschip. ding" alsof het zijn eigen zoons zijn. Je moet dan niet lachen als hij zegt: „die jongens zijn eigenlijk te jong om het al zonder vader en moeder te stellen en daarom neem ik die taak over. Die knul len hebben soms trubbels waarvoor ze eigenlijk bij d'r moeder moeten zijn. Nou dan speel ik even voor moeder!" Niet lachen, want die bootsman méént wat hij zegt en hij dóét het. Die „knullen" hoeven niet te weten fyoe deze bootsman heet, want zij kennen liem als ze niets bijzonders aan de hand hebben gehad waarvoor ze naar hem toestapten waarschijnlijk slechts als een nogal barse baas die hen de hele dag achter de vodden zit met allerlei „rotgeintjes" die ze alleen bij de marine kunnen verzinnen". Ze hoeven niet te weten hoe die be paalde bootsman over hen denkt. Wel mogen ze weten en .hun ouders aan de wal zeker hoe de meerdere in het algemeen zijn taak van opleider-opvoe der opvat. Want deze bootsman staat heus niet alleen met zijn gedachten, waarmee hij op zijn manier een stukje scheeps-sociologie en -psychologie be drijft. Jn de longroom bijvoorbeeld is het ltz. Van Wermeskerke die me vertelt, hoe hij en vele andere officieren denken over de taak van de divisie- en groeps chef. „Er zijn er nog wel", zegt hij. „die uitsluitend spreken in termen van dienst is dienst en de rest gaat mij niet aan, maar het merendeel der chefs staat klaar om kennis te nemen van de privé moei lijkheden van zijn ondergeschikte en er zo mogelijk iets aan te doen". Er zijn divisiechefs die het klaar spe len een sfeer te scheppen waarin de man net zo gemakkelijk tot praten komt als bij pater of dominee, die hij ondanks de goudgallons toch niet helemaal als mili taire meerderen ziet. Naast de bootslieden, schippers en on derofficieren van de huishoudelijke dien sten vind je in de „Gouden Bal" technici te over: Radio-radarmonteurs, elektromonteurs, machinisten, geschut- en vuurleiding- constabels. De telegrafisten, vanouds de „gentlemen" hebben de laatste jaren con currentie gekregen van de mannen die van zichzelf zeggen dat zij met hun ap paratuur de brains van het schip vor men: de mannen van de navigatie-ge- vechtsinformatiedienst. Zij werken in halfduistere radar- en commandocentra les. Met hun radars zien ze mijlen ver. Ze plotten en praten NATO-Engels naar de brug en naar andere schepen of vlieg tuigen. Cl 6 februari: oefenen de hele dag in de buurt van de Balearen. 7 februari: woensdag-rijsttafel- dag. LOSSE NOTITIES: De Gouden Bal Opleiding en Opvoeding Pater Willemen Bekroonde carrière UI J-Toe het ook allemaal zij: feit is, dat elke onderofficier uit hoofde van functie en vakbekwaamheid aan boord een sleutelpositie inneemt. Hij is de be langrijke schakel tussen het bevel of het plan en de uitvoering ervan. Is hij nu beter af omdat hij er voor zorgde, dat hij der destijds (óók) bijkwam? Een beetje moeilijk te zeggen omdat je in de eerste plaats moet voelen voor het leven in een militaire sfeer en voor al voor het varen en overzee dienen. In elk geval is het zo, dat de onderofficier zich bij de marine een status heeft ver overd die voor de geschoolde arbeider in de burgermaatschappij zelden bereik baar is en zijn salaris ook hij wil wel meer natuurlijk is zeker niet slechter dan wat er aan de wal wordt verdiend. Maar hij moet er dan ook wel voor werken. Het klinkt heel aardig: voorjaarsreis naar de Middellandsezee". Het is ook wel prettig om het winterse Nederland te ruilen voor het zonnige en ook in deze tyd veel zachtere klimaat van de blauwe zee maar men moet daarbij niet over het hoofd zien dat een oorlogsschip constant met oefeningen bezig is. Is het niet in vlootverband, dan individueel. En afgezien van de zeer zware oorlogs- wacht (die dikwijls tien tot veertien da gen lang gelopen wordt!) is er de norma le zeewacht die maakt dat de man en dit geldt vanzelfsprekend voor ieder een aan boord in zijn nogal versnip perde vrije tyd eerder aan zyn kooi dan aan de bar of toko wordt gekluisterd. „Snurken" heet dat bij de marine. JQc kroon op de carrière van ieder die niet via het Koninklijk Instituut de marine binnenkwam, is de promotie tot officier van vakdiensten. Ik heb er in de longroom van „De Zeven Provinciën" twee ontmoet: de luitenants ter zee 2 van vakdiensten Kolenbrander en Pronk. Bei den waren pas enkele dagen tevoren be vorderd en nog bezig met wennen aan de geheel nieuwe omgeving. Weggehaald uit de hartelijk-kameraadschappelijke sfeer van de „Gouden Bal" komen ze in de longroom waar het gemeenschapsleven even kameraadschappelijk is, doch op een geheel ander niveau ligt. Respect voor zoveel plichtsbetrachting vakmanschap en andere kwaliteiten, waardoor men via drie standen en vyf rangen tenslotte de officierseed mocht afleggen is dan de basis waarop de ont moeting tussen de op het K.I.M. gevorm de officier en de officier, voortgekomen uit de rangen, plaats vindt. De heren Pronk en Kolenbrander be reikten de hoogste sport, wat niet weg neemt, dat ik luit t.z. Kolenbrander me nigmaal met heimwee heb zien kyken naar de onderzeeboten waarop nu geen plaats meer voor hem is Hl schip draait weer zijn rondjes om de kleine zwarte schietschijf. In de enorme geschutstorens van de 15 cm ka nons en in de kleinere van de 57 mm s zitten de kanonniers te richten en te schieten. Rondjes draaien is een dage lijks weerkerend programmapunt. Er worden kanonniers opgeleid. Zij behel pen zich met de z.g. geweerschietinrich- ting: een geweerloopje, gemonteerd op de kanonloop. Dat werkt wat zuiniger. Ik heb me laten vertellen, dat één salvo van een 15 cm opstelling evenveel kost als twee volkswagens. Pater Willemen kijkt dit gedoe ge ïnteresseerd aan. Hij staat met de ca mera in de hand en schiet gewillig een plaatje van me. „Hoe vond u de mis zondag? Is het niet beter deze nieuwe psalmen te zingen dan de onbegrijpelijke taal van vroeger dagen?" Pater Willemen past zich volkomen aan bij de sfeer aan boord daarbij tevens zichzelf blijvend. Zijn jongensachtige en gemoedelijke manier van doen heeft niets gekunstelds. Hij heeft ook hart voor zijn werk en weet anderen mee te slepen. En zo komt hij aan zijn zangers, aan zijn evangelielezer, aan alles eigenlijk. Op de „Zwaardvis" was ik er getuige van hoe hij de algemene kerkdienst leidde: la chend werd daar zijn ernst aanvaard. „Nergens kun je zo goed pastoraal werk doen als aan boord van een schip" is een van zijn stellingen. Waar wij tegenwoordig kolommen vol schrijven oyer de oecumene, is dat bij de marine al lang een normale zaak. De kruiser heeft toevallig zowel een predi kant als een aalmoezenier aan boord. Maar op andere schepen waarop slechts één van beide zit, of er nu en dan een bezoek brengt, worden „algemene kerk diensten" gehouden. Dan luisteren katho lieken naar de dominee of protestanten naar de pater, al naar het uitkomt. Overdag geven de geestelijke verzor gers hun lessen en maken zij hun rondjes over het schip. Zij gaan dan op „huisbe zoek" en ontmoeten hun parochianen of gemeenteleden in hun werk. 's Avonds zit pater Willemep in zijn gelukkig niet militair ingerichte hut en ontvangt er degenen die met hem willen praten. Dat duurt heel vaak tot tien of elf uur. Tk ga naar de longroom. Daar is de bor- rel vlag gehesen ten teken dat het vrije tap is. Geen jarige deze keer maar een „vader". De majoor der mariniers Seg- boer heeft zojuist een telegram ontvan gen, dat er een gezonde zoon geboren is en dat ook zijn echtgenote het goed maakt. Het is de majoor zijn eerste kind. Hij heeft er over lopen piekeren de hele week al, elke dag verder van Den Hel der en zijn vrouw vandaan. Ook zoiets is bij de marine een gewone zij het ietwat feestelijke zaak. De anderen leven daarin mee. De comman deur en commandant komen ook even langs en alle officieren zijn present. Och. ze komen niet voor een borreltje want dat kost tenslotte maar één of twee dub beltjes op -zee. Maar ook, afgezien van die lage prijs: ze komen omdat ze mét de majoor blij zijn met de goede afloop, omdat ze hem echt en van harte geluk moeten wensen. Voor de meesten tenslot te is het een eigen spannende ervaring die nu een ander heeft beleefd. Anderen staat het vroeg of laat te wachten. Vigeer is een oefendag voorbij. Het smal- deel groepeert zich in de bekende formatie voor de nachtelijke opmars. Er is wat wind gekomen en elke blauwe golf is afgezet met witte kant. Als het schip scherp draait striemen stuifzeeën wild over de campagne. De hoge kusten van de Balearen liggen geelbruin in het laatste zonlicht van deze dag. Op he schip klinkt nu het gekletter van mok ken, koppen, borden en plates. De hoi meesters doen de vaat van ruim 900 man Op Beursplein 5 legt de hoofdredacteu Bindels van „Het Provinciaaltje", het weekblad voor smaldeel 1 de laatste hand aan zijn krant, de krant die ons iets zal vertellen over Barcelona „dc ongenaakbare keizerin der Zuideuropese steden", waar we het komende weekend doorbrengen. Voor de in zee zakkende zon vaart één der jagers. Scherp tekent het silhouet zich af tegen het vurige oranje-rood. Er begint een lichtje te knipperen. De sei ners staan met toegeknepen ogen te kijken. De jager heeft nog een boodschap voor het vlaggeschip. „Roger out", seinen zij terug. De zon is weg en de avond valt snel. Ergens op de donkere kluit die Mallorca nu is, pinkt een lichtje Beneden gaan we zitten voor de film .Die kan zo dramatisch niet zijn of we lachen. Misschien heb ben zij, die de films voor de vloot selecteren tóch gelijk. WIM KOCK Volgende en laatste reportage: het smal- deel in Barcelona. (Advertentie) vraag nu een DRU „Jullie hebben van die knappe inge nieurs, laat die voor mij nu eens een stuurstoel uitvinden, die het voor my mogelijk maakt om weer te gaan va ren." Deze wens, die de 28-jarige inva lide schipper Rinus van Stee uit Brui- nisse heeft geuit in een gesprek met Radio-Holland, heeft tot resultaat gehad, dat hy als alles meezit op 2 mei weer met de BRU 23 zal kunnen uitva ren op de mosselvangst. Begin vorig jaar viel schipper Van Stee op de Westerschelde overboord. De malende schroef van de BRU 23 sloeg zijn benen af. Gedurende een kwartier wist hij zich desondanks boven water te houden, tot de overige drie bemannings leden hem aan boord konden hijsen. Op topsnelheid werd koers gezet naar Goes, waar het slachtoffer in een ziekenhuis werd opgenomen. Tussen het moment van het ongeluk en de opname in het ziekenhuis lagen drie, lange uren. In het ziekenhuis is zes weken voor zijn leven gevochten. Daarna werd hij naar een ziekenhuis in Amsterdam ge bracht, waar hij verscheidene transplan tatie-operaties onderging. Lang duurde het daarna nog voor hij hersteld was. Gedurende deze tijd trachtte men schip per Van Stee ervan te overtuigen, dat terugkeer naar de mosselvisserij niet mogelijk zou zijn, maar de visser ver zette zich hiertegen. ,,Ik ben van mijn twaalfde jaar af op zee geweest, en als De 28-jarige fabrikant van neonartike- len Robert J. uit Amsterdam, verdacht van de zogenaamde OAS-chantage, is op vrye voeten gesteld. Er waren geen termen aanwezig hem langer vast te houden, omdat ztfn alibi volledig klopte. Het onderzoek der Amsterdamse poli tie zal, nu deze verdachte is vrijgelaten, over een andere boeg gegooid moeten worden. Ook de twee kennissen van J., die verdacht werden van medeplichtig heid, zijn in vrijheid gesteld. Robert J. was gearresteerd omdat twee getuigen zijn stem meenden te herkennen van een bandopname, die gemaakt was van een telefoongesprek. Diverse zakenrelaties hadden J. te kennen gegeven niets meer met hem te maken te willen hebben. het enigszins mogelijk is ga ik daar weer naar toe." In deze zware tijd las hij veel. Zo kreeg hij ook een boek in handen over de bekende Engelse oorlogsvlieger, com mander Douglas Bader. Deze Engelse piloot verloor in de oorlog beide benen. Desondanks blééf hij vliegen, hij slaag de er zelfs in, na eenmaal neergescho ten te zijn ondanks zijn prothesen uit een Duits interneringskamp te ont snappen. ,.Wat voor hem mogelijk was, moet ik toch óók kunnen,peinsde van Stee in zijn ziekenhuisbed. Toen hij eens met Radio-Holland sprak, uitte hij zijn idee om een stuurstoel te laten bouwen, waardoor hij weer zou kunnen varen. Het appa raat kwam er. De firma, waar Van Stee voor werkte, nam de kosten voor haar rekening. Groot was zijn teleur stelling, toen de eerste'' proefvaart, waarbij hij zelf niet aanwezig was, een mislukking bleek. Verscheidene verbeteringen werden echter aange bracht en nu hebben de makers het volste vertrouwen in de deugdelijkheid van het apparaat, dat hem in staat stelt zijn werk. op één plaats te ver richten. De roerbediening is vervangen door enkele knoppen voor stuur- en bakboord. Na zijn thuiskomst, was Van Stee's eerste gang naar de Bru 23 om zijn stuurstoel in werking te zien. Zonder hulp werkte hij zich ondanks zijn pro these, die hij nog slechts veertien dagen had alleen aan boord via een smal trapje, een prestatie, waar hij zelf trots op was. Na enige oefening was hij en thousiast over het apparaat. Op 2 mei, als de zaadvisserij voor de mosselkwekers weer begint, zal hij dus weer als vanouds de Bru 23 naar de visgronden varen. Hoewel de oudere vissers in Bruinisse nog zeer sceptisch staan tegenover de stuurstoel, heeft hij er zelf het volste vertrouwen in. De schipper, die liever geen publiciteit wenste ze noemen mij een stoere visser maar dat ben ik niet. Ik werk alleen voor mijn brood is daar toch op teruggekomen. Hij heeft nl. veel brie ven ontvangen van andere gehandicap ten. die uit zijn moed nieuwe kracht hebben geput. ..Als mijn geval voor an deren een stimulans kan zijn om vooruit te komen, waarom zal ik dan niet hel pen?" aldus de schipper, die zijn loop baan als mosselvisser vol vertrouwen gaat voortzetten. (Advertentie) voor blijvende verbetering Vormt een genezende laag op de maagwand Door een aardverschuiving in de pro vincie Caldas in Colombia zijn zaterdag 23 mensen om het leven gekomen, ter wijl 12 anderen werden gewond, van wie twee ernstig. Een lawine aarde schoof zaterdag van een helling op de stad Pensilvania als ge volg van zware regens. De 45.000 inwo ners van het plaatsje raakten verstoken van water en elektriciteit. Twintig wo ningen werden geheel bedolven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7