DE KERK Wetsvoorstel doet wantoestanden bij gelov na aan en Sleutel posities DIN 9 VER VERHOUDING PAUS-BISSCHOPPEN IN HET MIDDEN Dat gewone „geven" 1 Een nieuwe moderne kijk op smakelijk eten! Aardbei b 600 guide] Ka non net 12 (F Leider Schotse kerk wil de paus bezoeken VERZET TEGEN DE NATIONALE KERK IN ROOD-CHINA Liturgische kalender AGENDA VAN 70 PUNTEN Oude kwestie aan de orde Grotschilderingen Kwai-dal in Man vond f 3250 in gekregen stoel Kapitein verliet schip ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE WET OP DE BEJAARDENOORDEN (I) VS. -astronauten-in-spé kregen voorlichting Ander middel had wellicht beter gewerkt Achttien schoten op autodieven Wild-westscène in Amsterdam vervetöl sterk... prachtig automaat en De zijn geweten Elysée ZACHT DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 9 MAART 1962 Dr. Craig de moderator van de Kerk van Schotland, is voornemens om in april e enbezoek te brengen aan de Schotse Kerk in Rome. Hij is door het moderamen gemachtigd van de gelegenheid gebruik te ma ken om ook een bezoek te brengen aan Paus Joannes. Dr. Craig, zo wordt gezegd, zou dit bijzonder op prijs stellen. De vraag is echter hoe deze ont moeting georganiseerd kan worden. Het bezoek van de vorige primaat der Anglikaanse Kerk, dr. Fisher, was zoals bekend is voorbereid via particuliere kanalen. „Times" in Londen heeft gesuggereerd, dat de Britse ambassadeur bij de H. Stoel soortgelijke stappen zou kunnen doen ten behoeven van dr. Craig. De Kerk van Schotland is van oor deel, dat Paus Joannes het initiatief moet nemen voor een uitnodiging, welke dan warm aanvaard zou wor den. Het is echter geen gewoonte, dat de Paus de eerste stap doet en leiders van andere kerken op bezoek vraagt. Katholieke en protestantse kringen in Engeland hopen, dat een verstandig woord het protocolpro bleem zal doorbreken. In Hongkong zijn berichten ont vangen over de rigoureuze geloofs trouw van de katholieken op het Chinese vasteland. Zowel in Peking als in Shanghai weigeren heel wat katholieken de liturgische diensten bij te wonen in de weinige kerken, die nog open zijn. Zij wensen geen enkel contact te onderhouden met de priesters, die de nationale kerk aanhangen en hun relatie met Ro me hebben verbroken. Een uitzondering heeft Kerstmis gevormd. Tijdens de nachtmissen waren de kerken stampvol, niet al leen met oudere maar ook met jonge mensen. ZONDAG 11 maart. Paars. Eerst- zon dag van de Vasten. Tijdeigen. Mis In- vocabit, zonder Gloria. Credo. Prefa- fatie van de Vasten. (Gezinslezing Lu cas 4, 130). MAANDAG 12. Paars. Mis van maan dag na de eerste zondag van de Vas ten. Tweede gebed H. Gregorius I. (Deze Paus is omstreeks 540 te Rome geboren. Rond 575 trad hij in het Be- nediktijnenklooster, dat hijzelf te Rome had gesticht. In 590 volgde hij Pela- gius II als Paus op. Hij werd de grote apostel voor Engeland, omdat hij de H. Augustinus daarheen zond. Om zijn vele hervormingen en geschriften wordt hij Gregorius de Grote ge noemd. Hij stierf 12 maart 604.) Pre fatie van de Vasten. (Gezinslezing Mattheüs 25, 31-46). DINSDAG 13. Paars. Mis van dinsdag na de eerste zondag van de Vasten. Prefatie van de Vasten. (Gezinslezing Mattheüs. WOENSDAG 14. Paars. Mis van quater temperwoensdag. Prefatie van de Vasten. (Gezinslezing Mattheüs 12, 22—50). DONDERDAG 15. Paars. Mis vao don derdag na de eerste zondag v.n de Vasten. Prefatie van de Vasten. (Ge zinslezing Mattheüs 15, 21 16. 12. VRIJDAG 16. Paars. Mis van quater tempervrijdag. Prefatie van de Vasten. (Gezinslezing Johannes 3, 43-5, 16). ZATERDAG 17. Paars. Mis van qui-ter- temperzaterdag. Tweede gebed H. Ger- trudis. (In 626 werd deze dochter van Pepijn van Landen geboren. Zij trad met haar moeder in het klooster te Nijvel, waar zij 10 jaar abdis was. Zij stierf in 659). Prefatie van de Vasten. Gezinslezing Mattheüs 17, 1 27). Heel wat goede vaderlanders lüden aan collecte-moeheid. Geen wonder. Er gaat geen week voorby of de staatsburger wordt beprikt met het een of ander vlaggetje, strikje of knoopje dat het zichtbare bewijs vormt van het feit dat hy een gift voor een goed doel heeft gegeven. Het kokardetje vrijwaart hem (voor lopig) tegen nieuwe aanvallen op z'n portemonnee. Een praktiserend katholiek heeft nog méér te verwerken. In sommige parochiekerken gaat het tijdens de zondagsmis toe als bij de tombola op de kermis. Rondom de ingetogen kerkganger rinkelt het slijk der aar de in mandjes, handjes, schaaltjes, grote en kleine zakjes, in busjes en in offerblokjes. Soms ziet men de collectanten bepaald in draf door de corridors snellen om toch maar vóór de consecratie „de buit" binnen te hebben. Een heel karwei, want in sommige kerken moeten zij daarvoor in totaal vijf keer „met de pet" rondgaan. Serieuze gelovigen, die de geweldige wijding van de consecra tie zo vergeestelijkt mogelijk willen beleven, worden niet zelden op de meest pijnlijke manier aan het aardse materialisme herinnerd, nademaal hun een bak met geld onder de neus wordt gedrukt. In sommige kerken is men er toe overgegaan om de gelovigen tijdens de zondagsmis aan slechts één col lecte bloot te stellen. Men noemt dat de „alles-in-één-collecte" en de op brengst schijnt niet eens tegen te vallen. Dit neemt niet weg, dat een bui tenstaander die ons zo bezig ziet, de indruk kan krijgen dat de collec tes ons achtste sacrament vormen. In dit geval echter een sacrament dat de gelovigen hun priesters toedienen liefst mondjesmaat en een tikkeltje balorig. Immers; wij hebben het ta rief van onze giften aangepast aan de frequentie waarmee de mandjes, schaaltjes en zakjes ons passeren. Een kwartje voor de open schaal, een duppie voor de mand. en stuiver tjes voor de fluwelen zakjes, maar centen kunnen óók als je tenminste de truc beheerst om je bijdrage on gezien maar toch overtuigend rin kelend in de schaal of de mand te laten vallen. En sommigen geven ijs koud niets. Is dat nu het hele christelijke „geven"? Bestaat onze hele edelmoe digheid, in geldswaarde uitgedrukt, uit bedragjes die nog lager zijn dan het tarief van de fooien in de Hore cabedrijven? Had die Duitse pastoor gelijk toen hij op een zondagmorgen een handvol één-pfennigstukken van de kansel af de kerk insmeet en uit riep: „Jullie hebt het lef om zulke muntjes in de schaal te gooien! Heb nou ook eens het lef om ze uit het middenpad op te rapen!" Niemand had het lef, maar wel kreeg de pas toor later een forse schrobbering van zijn bisschop. Zowel de zuinigheid van de gelo vigen als de wrevel van die Duitse pastoor zijn begrijpelijk. Zij komen voort uit het feit dat nog maar zo weinig mensen beseffen wat christe lijk „geven" is. Christelijk geven is als een stroom van goedheid, die vol komen gelijkmoedig, doch ook zon der „watervallen"' op te leveren, door de Kerk trekt. Geven is in feite verschrikkelijk gewoon en het doet er wezenlijk maar zo weinig toe of het goede doel nu Jantje of Pietje heet. Een wijsgeer uit de Libanon. Kahlil Gibran geheten, zegt: „Wat gebeurt er als wij geven? Wij zien toe hoe het leven geeft aan het leven en zouden wij die uitverkoren zijn ons te laven aan de grote rivier van het leven een slokje uit onze drinknap weigeren? Ziet toe dat gij waard zijt een gever te zijn!" In de laatste zin ligt de essentie van christelijk geven besloten. Waar dig zijn tot geven enwaardig geven. Geven is voor de christen iets net zo vanzelfsprekends als 't beta len van huishuur of de nota voor gas- en elektriciteitsverbruik. Wij moeten van dat krampachtige in de geverij af. Zowel de geestelijkheid als de gelovigen dienen het geheel van collectes niet te zien als een telkens weerkerende krachtproef welks welslagen afhangt van foefjes waarin zowel gerenommeerde bedel- predikanten als getrainde kerkgan gers doorkneed zijn, maar als een volkomen natuurlijke zaak. Nu de grote vasten begonnen is en het laatste snufje op collectegebied het rood-geel-groene doosje voor on ze vastenoffers bij ons wordt thuisbezorgd, moeten wij ons daarop eens bezinnen. Een gift voor een goed doel is noch een afkoopsom voor een verontrust geweten (dat laat zich namelijk niet afkopen^ noch een kleine prijs ter afwering van een aanslag op de portemonnee. Het is een volkomen normale zaak. een christelijke, neen, een menselijke levenshouding! Er moeten geen trucs en met bloed en tranen doorspekte preken voor nodig zijn om ons tot geven te bren gen. Dat IS namelijk geen geven meer. Wie u de wereldnood voor houdt als een last op uw geweten, die oefent in feite pressie uit en u.. begint te betalen, met het onaange name gevoel dat het bij één keer wel niet zal blijven. Aan de andere kant men wordt er naar van als men ziet hoe bijvoorbeeld een bouwpastoor of een missionaris zich moeten uit sloven om van een cent een stuiver in de open schaal te maken. Dit be hoort niet nodig te zijn en het hoeft ook niet zo te zijn. Wie iets geeft, die offert iets. Zo wil men het graag, teneinde van het geldelijk offertje iets van eeuwig heidswaarde te maken. Maar offeren is voor de christen een gewone hou ding. Hij offert zo vaak, zonder het zelf te weten. Elk vriendelijk woord is een offer, elke keer dat u een bitse opmerking verzwijgt offert u iets zeer essentieels. Iedereen vindt dat gewoon. Een dokter die een flauw gevallen vrouw in de bioscoop bij brengt zal later niet met een reke ning komen, hoezeer die arts ook gewend is om zich voor zijn diensten te laten betalen. Maar in het geval van die vrouw is zo'n dokter aan het offeren, al noemt hij het anders. Gaat het over dat dood-ordïnaire geld dan schijnt de offerzin opeens op een ander niveau te worden gebracht. Dit overtrekt de betekenis van het geld en het onderwaardeert het offer. De Vasten is een prachtige gele genheid om ons in die vanzelfspre kende houding te oefenen. Het zal het geven zoveel vriendelijker ma ken. En daar gaat het méér om dan om de opbrengst van de collectes. Van die krachtmeting tussen de col lecte en de kerkganger moeten wij af, wil het geven een edele hande ling worden. Zo'n handeling, dat andersdenkenden nu niet smalend, maar met bewondering zeggen: ge ven is het achtste sacrament. T.k. De agenda Voor het tweede Vati caanse concilie zal vermoedelijk niet meer dan 70 punten tellen. Tot voor kort meende men in Rome te kun nen rekenen op een agenda van 150 kwesties. Hoewel de H. Vader zelf de uit eindelijke agenda bepaalt, blijkt nu reeds, welke een radicale schifting gemaakt is in de ideeën en voorstel len, die het wereldepiscopaat heeft ingediend. Paus Joannes zal dit jaar aan de boeteprocessies van de ene Romeinse kerk naar de andere ter gelegenheid van de grote vasten deelnemen en daarmee een gewoonte herstellen die sedert eeuwen door zijn voor gangers was verlaten. (Van een bijzondere medewerker) Zoals werd verwacht, is in de Centrale Commissie van Voorbereiding van het a.s. Concilie de verhouding tussen de Romeinse Curie en de bis schoppen ter sprake gebracht. Verschillende bisschoppen en ook kardinaal Tardini hadden daarvan reeds eerder gewag ge maakt. De vierde zitting van de Centrale Commissie heeft zich met deze precaire kwestie bezig gehouden. Dit gebeurde aan de hand van een rapport van kardinaal Marella, voorzit ter van de commissie voor de bisschoppen en het bestuur der bisdommen. Volgens een mededeling van de Vaticaanse persdienst is het pro bleem door de theologen bijzonder uitvoerig onder ogen gezien. Het is zó, aldus deze mededeling, dat voor het godsdienstig leven in de verschil lende bisdommen goede betrekkin gen tussen de bisschoppen en de Cu rie van het grootste belang zijn. Daarbij spelen niet alleen praktische maar ook juridische overwegingen een rol. Het is geen probleem, dat de paus krachtens zijn gezag als opperher der van de Kerk, de rechtsmacht van de bisschoppen afzonderijk kan beperken of uitbreiden, ook al is deze een onmiddellijke gave van Christus. Maar het gaat er nu om, of de bisschoppen meer macht moeten hebben. Op dit probleem is reeds ten tijde van het eerste Vaticaanse Concilie de volle aandacht gevallen, toen er voorstellen werden ingediend voor uitbreiding van de macht der bis schoppen, teneinde het bestuur der bisdommen te vergemakkelijken. Die voorstellen, die zich gedurende de laatste jaren in tal van discussies nog verder hebben ontwikkeld, heeft men dan ook in de vergadering van de Centrale Commissie kunnen ho ren. Tot zover de mededeling van de Vaticaanse persdienst. Zoals te doen gebruikelijk, munt zij uit door vaag heid. Omtrent de conclusies van de Centrale Commissie vernemen we niets. Onderwerp van strijd De verhouding tussen de macht van de paus als opvolger van St.-Petrus de Prins der Apostelen, en die van de bisschoppen als opvolgers van de Apostelen, was in tal van Concilies een onderwerp van discussie en van strijd. Tijdens het tweede Concilie van Lyon (1274) werd het primaat schap van de paus erkend. Tegelij kertijd werd in de zetelverdeling tot uitdrukking gebracht, dat de waar digheid van patriarch niet minder was dan die van kardinaal. Tijdens het Concilie van Vienne (1311) werd al verzet aangetekend tegen het cen tralistische streven van de Romein se Curie, omdat deze laatste de macht van de bisschoppen zou beper ken. Het Concilie van Trente besprak de vraag: Hoe is de benoeming van de bisschoppen door Christus in over eenstemming te brengen met de pri maatsmacht van de paus? De debat ten hierover liepen zo hoog dat zij moesten worden afgebroken. Hoewel er tijdens het eerste Vati caanse Concilie voorstellen op dit punt aan de orde waren gesteld, is de vraag omtrent de bisschoppelij ke macht en bevoegdheden niet be handeld, omdat het Concilie voortij dig moest worden afgebroken. Toch vinden we in de formulering van 't pauselijke primaatschap de volgende passage: ,,De macht van de opper ste hogepriester is niet ten nadele van de gewone en onmiddellijke macht van de bisschoppelijke rechts bevoegdheid, waarmee de bisschop pen, die geroepen door de Heili ge Geest in de plaats van de Apos telen zijn gekomen, als ware her ders de hun toevertrouwde kudde weiden, ieder de zijne." Ditzelfde, zij het met andere woorden, vin den we terug in het Kerkelijk Wet boek. Bij de eerste zeven Concilies leerde de hele Kerk van het Oosten en van het Westen zowel de cen- traal-pauselijke, als de collegiaal- bisschoppelijke structuur van de Kerk. Discretie Kardinaal Tardini zei onlangs, dat de paus zijn recht van jurisdictie met grote discretie uitoefende, want ,,een goed regeringssysteem grijpt niet al te veel in". Met deze woorden wordt het subsidiariteitsbeginsel voor de Kerk feitelijk al erkend, nadat Pius XI dit reeds voor de maatschap pelijke orde en ook voor de Kerk had aanbevolen. Het ligt nu aan de Vaders van het a.s. Concilie, of naast zuiver theolo gische vragen over het episcopaat, ook praktische bestuurs technische voorstellen zullen worden ingediend. Deze laatste zouden dan neerkomen op een herziening van het Kerkelijk Wetboek in de zin van een korte raamwetgeving. In het licht van het bovenstaan de wil het ons voorkomen, dat de formulering van de Vaticaanse pers dienst over de bespreking van deze kwestie in de Centrale Commissie niet bepaald gelukkig is uitgevallen. Daar lezen we: ,,Het gaat er nu om of de bisschoppen meer macht moe ten hebben". Juister lijkt het ons, dat het er om gaat, de oorspronke lijke positie van de bisschoppen als opvolgers van de Apostelen theolo gisch zo zuiver mogelijk te stellen om op grond daarvan tot een nauw keurige omschrijving van de juridi sche positie van de bisschoppen te komen. Het meer of minder macht krijgen staat hierbij niet op de voor grond, maar de oorspronkelijke apos tolische functie als zodanig en de daaruit voortvloeiende rechten. (Advertentie) Een Deens-Thailandse oudheidkundi ge expeditie heeft op korte afstand van de rivier de Kwai in het bergachtige grensgebied bij Birma grot-schilderingen ontdekt waarvan geschat wordt dat ze wel 20.000 jaar oud zijn. De eer voor de ze ontdekking wordt gegeven aan de Ne derlander dr. H. R. van Heekeren, die van de expeditie deel uitmaakt. Dr. van Heekeren is krijgsgevangene van de Ja panners geweest en moest werken aan de beruchte „dodenspoorweg" van Kant- sjaboeri in west-Thailand naar Birma. Hij vond daarbij primitieve werktuigen uit het stenen tijdperk. In de winter van 1960-"61 werd een voorbereidende groep naar het gebied van de Kwai gezonden om de weg voor de expeditie uit te stippelen. Deze laat ste ontdekte een plek bij het Kwai-dal waar sporen van menselijke activiteit in een periode van meer dan 200.000 jaar kunnen worden nagegaan. Er wer den ook sporen van Europese invloed aangetroffen in de vorm van vier grote ketels die op het Oosteuropese ijzeren tijdperk wijzen. Men neemt aan, dat het langgerekte dal van de Kwai een hoofd weg is geweest voor volksverhuizingen in de prehistorie. ,,Aan die oude fauteuil hebben we toch niets meer" dacht de heer Hak uit Mau- rik (Betuwe). ,,Het ding is scheef en in elkaar gezakt. Daar maak ik kachel hout van." De heer Hak liet hierop eni ge malen een bijl met forse slagen op het oude meubelstuk neerkomen. Tot zijn grote verbazing rolde er opeens een portefeuille uit de opengescheurde voe ring. Toen hij hem open maakte, bleek er 'n bedrag van 3250 gulden in te zitten. De heer Hak begreep onmiddellijk hoe de vork aan de steel zat. Hij had de stoel een jaar geleden van de erfge namen van zijn buurman gekregen. De ze, de alleenwonende metselaar B, van Gent, was met zijn bromfiets dood langs de weg gevonden. Bij de verdeling van de meubels besloot men een groot ge deelte hiervan te geven aan buurman Hak. De heer Hak heeft n.l. een groot gezin en hij kon best een paar meubels gebruiken. Zo kwam ook de fauteuil in zijn bezit. De heer Hak, die zich dit herinnerde, sprong op zijn bromfiets en bracht het geld naar de politie. (Advertentie) De kapitein van de Nederlandse kust vaarder „Frida" uit Blokzijl is met een reddingsboot van boord gehaald. Hij was op zijn schip dat voor de Ier se kust in moeilijkheden was gekomen gebleven, in de hoop dat hij kon voor komen dat het op de rotsen te pletter zou slaan. Maar in de nacht van woens dag op donderdag braken de ankerket tingen en dreef het schip in de richting der rotsen. Men vreest, dat het schip als totaal verloren moet worden beschouwd. Door M. KR1JNEN, voorzitter van de Economisch-fis- cale Commissie van de Katholieke Vereniging van Bejaar dentehuizen, en administrateur van de psychiatrische in richting te Leur en van de gasthuizen St. Lucia, Breda en St. Elisabeth, Zundert. Zoals bekend heeft de minister van maatschappelijk werk, mej. dr. M.A.M. Klompé een wetsontwerp ingediend waarin maatregelen worden voorgesteld voor de bejaardenoorden. Volgens de memorie van toelichting verstaat het wetsvoorstel onder een bejaardenoord ,.een inrichting waarin aan tenminste 5 personen van 65 jaar en ouder duurzame huisvesting, gepaard met gehele of gedeeltelijke ver zorging, wordt verschaft". Bepaalde inrichtingen van bijzondere aard (b.v. kloosters, tehui zen voor geestelijk gestoorden, etc.) kunnen bij koninklijk besluit worden uitgezonderd. De wet wil een zg. raamwet zijn om het stelsel van provinciale en gemeentelijke verordeningen beter sluitend en krachtiger te maken en wil primair gericht zijn op de uitoefening van toezicht met een opvoedend en adviserend karakter. De wet is ook gericht op het opvoeren van het peil van verzorging in verschei dene bejaardenoorden en het tegengaan van wantoestanden, zoals die een enkele maal in winst-beogende tehuizen zijn ge signaleerd. Ter bereiking van deze doel einden zullen provinciale staten ingevolge deze wet regelen stellen welke in ieder geval betrekking hebben op: de vrijheid van de bejaarden om hun leven naar eigen inzicht in te richten, de hygiëne en de zorg voor de ge zondheid, de veiligheid, de omgang, bekwaamheid en ge schiktheid van het personeel, de inrichting van het gebouw, de boekhouding. Tevens zullen gedeputeerde staten toezien op de evenredigheid tussen de gevraagde prijs en de geboden huisves ting en verzorging. Hoewel wij ons in dit artikel hoofdza kelijk zullen beperken tot de economische aspecten van deze wet willen we toch (Advertentie) Wit of bruin per pak0.85 In sierlijke, plastic trommel gevuld met pak bruinX.75 Zes van de zeven Amerikaanse astronau ten in spe zijn in Houston, Texas, door wetenschapsmensen van 't nationale bu reau voor lucht- en ruimtevaart voorge licht over de volgende stap, die in het schema voor een bemand maanschot zal worden ondernomen. Alleen kolonel Herschel Glenn, de eer ste Amerikaan, die een ruimtereis rond de aarde maakte, was afwezig. Woordvoerder John „shorty" Powers deelde mede, dat Glenn op de basis Ca pe Canaveral was, waar de geleerden en technici van het Mercury „man-in- de-ruimte"-project hem duizend-en-een vragen stellen over zijn ervaringen met de vlucht in de „Vriendschap zeven" een enkele algemene opmerking vooraf maken. Het is ons nl. opgevallen dat de diverse perscommentaren t.a.v. het ont werp over 't algemeen zeer instemmend waren, soms zelfs overtrokken met kop pen als „Minister gaat wantoestanden in bejaardenoorden bestrijden". Het ge vaar van een wettelijke regeling van de onderhavige materie is nl. dat bij het publiek de indruk gewekt wordt, dat het toch wel dringend nodig zal zijn geweest de bejaardenoorden een halt toe te roe pen. Voor wat de katholieke bejaarden oorden- en ook andere confessionele in stellingen- betreft is een dergelijke pu blieke opinie een hard gelag voor de vele religieuzen (c.q. diaconessen, etc.), die gedurende decennia met grote persoon lijke en financiële opofferingen zich op een voorbeeldige wijze aan de verzorging van de bejaarden hebben gewijd. In kringen van werkers in de particu liere niet winst-beogende bejaardenoorden vraagt men zich o.a. dan ook terecht af of een dergelijke wet wel nodig ware ge weest om 't volgens de minsister gewenste verzorgingspeil te bereiken. Het tegen gaan van wantoestanden kan o.i. slechts betrekking hebben op enkele particuliere winst-beogende tehuizen, waarvan in de pers destijds publikaties zijn verschenen. Opvoering van 't verzorgingspeil ware ook buiten een wettelijke regeling als via de wet bejaardenoorden om te be reiken nl. door het particulier initiatief te stimuleren via subsidie op het gebied van bouw en inrichting van bejaarden oorden, opleiding van verzorgend perso neel en vooral van overheidsbijdrage vol gens objectieve normen voor die verzorg den die een bedrijfs-economisch juiste verzorgingsprijs zelf niet kunnen opbren gen. De organisaties der bejaardenoor den richten zich de laatste jaren dan ook meer en meer op de ordening van dat gene wat de minister met de wettelijke regeling beoogt. We denken hierbij aan de ingestelde commissies als: S.C.O.B. (Studie Commissie Opleiding Bejaarden verzorgsters) Bouwcommissie,Economi sche Fiscale Commissie, Commissie Uni forme Bedrijfsboekhouding, Discrepan tie-commissie eet. Binnen afzienbare tijd zal deze particuliere werkzaamheid vruchten moeten afwerpen, waardoor de wet prematuur zal blijken te zijn. Waarom? We vragen ons daarom wel af welke zwaarwichtige redenen de minister tot het nemén van wettelijke maatregelen hebben genoopt. Is het wellicht omdat wij te weinig aan „public relations" op dit terrein hebben gedaan of zijn de voorstanders van ordening van boven af sterker geweest dan zij die het particu liere initiatief voorstaan? In elk geval blijft het o.i. te betreuren, dat de mi nister haar decentralisatie-streven niet tot het particulier-initiatief heeft doorge trokken, zeker voor wat de prijsbepaling betreft. Wij betreuren dit des te meer, waar in 1960 en 1961 aan de minister desge vraagd via gedeputeerde staten der pro vincie en een aantal particuliere orga nisaties gegeven adviezen haar in meer dere gevallen toch zal zijn gebleken, dat het particuliere initiatief een andere op vatting had. De Katholieke Vereniging van Bejaar dentehuizen maakte de minister bij uit voerig schrijven van 20 maart 1961 haar zienswijze kenbaar. Wij citeren daaruit o.a.: „Waarop de veronderstel ling van de minister is gebaseerd, dat de bejaardentehuizen gemakkelijk on toelaatbaar hoge tarieven zouden kunnen hanteren is niet duidelijk. Het euvel met de bejaardentehuizen is immers juist weest en het if nog vaak zo -— dat zij met onverantwoord lage prijzen ge noegen nemen." En verder: „Ons be stuur stelt dat aan voorschriften en toezicht van de overheid met betrekking tot het bejaardentehuis hoogstens behoef te bestaat ter bestrijding en voorkoming van aparte mistoestanden;dat overigens al hetgeen het concept beoogt bij een onbelemmerde werking van het parti culier initiatief zeker en doeltreffender zal worden bereikt indien een geobjec tiveerd susidie ten behoeve van de op verzorging in een tehuis aangewezen be jaarde met een beperkt inkomen wordt verleend". De Diocesane Centrale voor Bejaarden zorg in het Bisdom Roermond stelde bij schrijven van augustus 1960 m.b.t. de prijs o.a. dat „prijs-excessen alleen voor komen in door een of meer particulieren geëxploiteerde winst-beogende tehuizen" zodat ze zich afvraagt „of de bevoegd heid c.q. verplichting van de staten der provincie tot het geven van voorschrif ten m.b.t. de prijs daarom niet kan worden beperkt tot winst-beogende te huizen". Een spannende achtervolgingsrit, waar. bij agenten van een radio-auto van de Amsterdamse politie in totaal achttien schoten losten, heeft geleid tot de arres tatie van twee jonge autodieven, de 21- jarige leerling-fotograaf B. W. en de 17- jarige onderhoudsmonteur W. v. L. De bemanning van 'n radio-auto op de Prins Hendrikkade, constateerde dat 't achterlicht van een voor hen rijdende auto defekt was. Zij passeerden de wa gen en gaven de chauffeur een stop teken. Juist toen deze de indruk gaf te willen stilhouden schoot hij echter met een schijnbeweging naar links en ver dween pijlsnel over de donkere Prins Hendrikkade. De agenten zetten onmid dellijk een achtervolging in. Onderweg losten zij achttien schoten op de auto, waarvan er drie het plaatwerk raakten. De andere vijftien schoten mis ten hun doel. De jongelui gavqn zich gewonnen, toen zij werden ingesloten door een inmiddels gearriveerd cordon van politie-auto's. (Advertentie) Rubriek voor automobiel-vertroetelaars Nadat wij ons met de dynamo hebben beziggehouden, loont het de moeite om ons even eerbiedig te occuperen met een instrumentje waarover men in monteurs- kringen slechts fluisterend durft te spre ken: de spanningsregelaar, tevens auto maat. Dit apparaat dat soms op de dy namo is gemonteerd maar ook wel „ergens" onder de motorkap kan worden aangetroffen, is namelijk de scheidsrech ter in het boeiende duel tussen de dy namo en de accu. De automaat-spanningsrcgelaar heeft drie taken. Hij moet de elektrische span ning steeds op een gelijk peil houden, hoe snel de dynamo ook loopt; hij moet wa ken tegen overbelasting van de dynamo en tenslotte moet hij de dynamo pas dan aan de accu schakelen als de dynamo spanning gelijk ligt met of hoger op loopt dan die van de accu. Om het nog wat moeilijker te maken, moet de auto maat er ook voor zorgen dat het elek trische contact met de accu wordt ver broken als de dynamospanning onder die van de accu komt. Al zou de automaat alleen die derde taak maar vervullen, dan nog zou hij zijn 'nogal hoge) aanschaffingsprijs al waard zijn. Immers indien het elektrisch contact tussen dynamo en accu niet zou worden verbroken bij spanningsverschil len, dan kon de accu zich weieens via het dynamo-anker gaan ontladen. Meestal betekent dit de roemloze ondergang van het anker. Nu kan zelfs de beste automaat kapot gaan en de argeloze automobilist zou daar niets van merken als er op het instru mentenpaneel geen controlelampje zou zitten, dat hem vrij precies verraadt of de automaat werkt. Met ingeschakeld motorcontact bij stilstaande motor, gloeit het lampje dramatisch op. Start men de motor dan zal men zien dat het lampje dooft zodra 'n bepaald toerental is bereikt Dit betekent dat de dynamo bezig is de accu te laden. Toch vertelt het lampje niet de gehele waarheid. Zou men slechts zoveel gas geven dat het lampje nèt uit gaat, dan wordt de accu nog niet gela den maar geeft de dynamo precies even veel spanning als de accu heeft. De automaat „aarzelt" dan als het w# tussen contact verbreken en eolith handhaven en het is mogelijk dat er# terugstroom van de accu naar de dynam0 gaat vloeien, hetgeen op den duur niet gezond voor het elektrisch systeem in de auto is. Indien het stationaire toerental van de motor dusdanig is ingesteld dat het lampje blijft flikkeren, doch dat het uitdooft wanneer men even „een dot £as heeft gegeven, dan kan er van een terug stroom sprake zijn en het is dan de zaak het stationaire toerental te verhogen. Gaat tijdens een rit het waarschuwing?- lampje plotseling helder branden dan i$ waarschijnlijk de kabel welke is verbon den met het aansluitpunt nr 51 op dc automaat, gebroken. Gaat het lampje bij hogere snelheden branden of brant hei ongelijkmatig, dan is het tijd om de dy namo-koolborstels eens op het matje te roepen. Bij ingeschakelde verlichting wil het lampje weieens zwakjes opgloeien. Dit wijst er gewoonlijk op dat er enkele contactpunten in leiding 51 niet in orde zijn. maar ook het schakelcontact in oe automaat dat «het lampje moet bedienen kan vervuild zijn. Het is verstandig controlelampjes van een hogere voltage te monteren. Bij o- volts-installaties monteert men 12-volts lampjes, bij 12-volts installaties lampjes van 18 of 24 volt. U bent er dan theore tisch zeker van dat „het geweten" van uw spanningsregelaar niet kan doorbran den Aan de automaten valt voor de ar"a' teur niet veel te sleutelen. Bii defecten aan dit fijne organisme is vernieuwen meestal de enige remedie. Monteer niet zelf een nieuwe automaat want er komt heel wat elektrische meterij aan te pas en de apparaten die men daarvoor in een goede garage bezit hebt u beslist niet in het fietsenschuurtje staan. Bahco 102e JAARGANG Uitgave: N. V. Uitg. Directeur: E H. B. Bi Hoofdredacteur: J. J| Redactieraad: J. M /I C. J. v. Hootegem mil Mes, mr. H. M. L. de f] Vercauteren, L. J. v. Bureaus: Breda R<| Tel 22341 (4 lynen) Bureau voor de Zeeiri De jotosdie iiJ waakt worden km waal met een stand: iedereen w(\ plaats waar de ol lingen tussen Fran J Algerijnen gevoerft geweerd. Het bovenste dei foto toont een rai pantserauto's, waan hele omgeving is de achtergrond ee\ het Meer van Geul De onderste plai de verte geschoi Louis Joxede Fra| tieleiderhet Du binnengingwaar /I rijnse tegenspelers\I Öp de Veiling te Geldernj teren een kas-aardbei aar by opbod werd verkocht. brengst, f 600, komt ten gij Koningin Wilhelminafonds kerbestryding. De Frans-Algcrijnsa gisteren goede vorderii] dinsdag een bestand ge men (informeel) had Dc twee delegaties zijl zittingen duurden ongetj Hoewel nog steeds geen dedclingen zijn gedaan, is heL mogelijk dat de bestandsovl tegen maandagavond zaJ wo| tekend en dat de Franse do Algerijnse regering in u het bestand tegelijkertijd diri afkondigen. De delegaties hebben gisteii moeilijkste vraagstukken \v| zijn geconfronteerd behandq struciuur en de bevoegdhe| Algerijns-Europese voorlopig en de kwestie van de taken DE NIEUWE verlofregeling rate troepen geldt ook voor h< personeel en de vrijwilligers eveneens 14 uren minder v roaand krijgen. De Algemene ciersvereniging gaat daarovei week vergaderen. BIJ EEN BOTSING tussen tv auto's bij Weert zijn twee rr dood. SEDERT het begin van de ongl uen in Kongo zijn daar 163 Belj leven gekomen door gewelddc TOT OPVOLGER van wijlen J ters heeft het KVP-bestuur i KJhjks bestuur van de KRO be Maastrichtenaar mr. M. I. H. BIJ EEN BRAND op een Nool opo£msterdan> *s een 41-jarig lcler om het leven gek ome exploitatie en distr tiA„r as denkt minister De Pou Waarin"6 jschappij in te cPu de Nederlandse Aan menwerken! 06 Staatsmijnen 1IE^ uitwerken van het van koninklijk paar ter g< Norf 2iJn z'lveren huwelijksfee Waan aTdse jeugd Êcc£t (twee aan,-?01' cen °P Walcheren Special som seldsi is gis hoha oommissie benoemd. Iron °-'m- de Prinsessen "ene zittmg. d(Mr V„Vcachingmed< avonH n KNMI: geldig tot zi •uur- pgcrnaakt vrijdagavo regen 01 X spreid,. K Uter ook enkel J tige Vluu !aringen- Zwakke Zacht weer! e tot 'uidclijk kp"d,gel3nsnt?tuuat"h€t Bclgisch f kele'bu?en bcwoikt met kans tcniDerabï!-' zacht weer. Ma: Vanrta a vai' 7 tot 14 gra Zondag zon ondcr 18.34 uur. i '8 36 ugur m" °P 7 05 op 9 55 i; onder 00.01 uui der^oi.M uur" °P 703 UUr' mE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 14