Ami-6 verrassende Aan John Korporaal verfilmt boek van W. II. v. Eemlandt Albert Heijn ■BI BRUG OF TUNNEL BMW 700 RS of een rijdend laboratorium Russische kosmonaut in najaar 1960 omgekomen sail 58 ct HAAL NU UW KIENKAART Amsterdam in première gaat Sociaal-democraten blijven aan de leiding 11 per pak 9 v ft T.b.v. Euro-organen Noorwegen straks minder soeverein Grappig snuitje Oerdegelijk Tips-tips-tips-tips tips-tips-tips-tips Geruchten over samensmelting Lottohouder in Brussel gegrepen wegens fraude Veranderingen noodzakelijk Bij koffie thee en tv duizenden fantastische prijzen Wagenbestuurder rende voor trein om meisje te redden AMERIKAANS BLAD BEWEERT: Vloog Gagarin wel zelf BOEKENPLANK De psychologie van de menselijke zwakheid Belastinggidsen 11 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 MAART 1962 (Advertentie) De Storting-commissie voor grond wetszaken in Noorwegen heeft in een rapport instemming betuigd met een door leden van vijf partijen voorgestelde grondwetswijziging, waarbij het moge lijk wordt gemaakt, dat Noorwegen iets van zijn soevereiniteit delegeert aan bo vennationale lichamen. Het betrokken voorstel is reeds meer malen aan het parlement voorgelegd, maar toen opgeschort. Ditmaal is de kwestie van bijzonder belang, vanwege de mogelijke aansluiting van Noorwegen bij de E.E.G. Ongeveer 7.000 mensen, onder wie ve le vrouwen en kinderen, zijn langs het parlementsgebouw in Oslo getrokken uit protest tegen de wijziging. De betogers drongen aan op een volksstemming over de grondwetswijzi ging. De goedkeuring van het voorstel wordt als zeker beschouwd. (Advertentie) De AMI-6" is eigenlijk een auto, die met de conventionele De Ami-6een degelijke auto: i/c e, J zeer WegVas^ i tv /r zeer weavasz. opvattingen over het uiterlijk van de normale wagen spot. Men kan de grote „lelijke eend" mooi en modern vinden, óf pijnlijk voor het oog. In elk geval is het een bijzondere, ietwat komisch aandoende wagen. Het is maar beter niet te discussiëren over de carrosserievorm en de gedurfde kriskraslijn. We willen slechts constateren, dat de AMI-6 eens „wat anders is", waaraan men moet wennen. In elk geval schuilt achter het ongewone, even enigszins bizarre uiterlijk een extra heeft. Opvallend is de in springende achteruit, die zo radicaal .ver keerd" staat, dat die van de Anglia er nor maal bij lijkt. Het dak is ver over de achter- ruit heen getrokken. Ja Origineel is ook het DK front, dat kikvorsach- tige trekken heeft. Grappig is de snuit wel,, al had de teke- ning wel wat minder |||l gecompliceerd mogen I 2ijn. Interessant is dat de rechthoekige kop lampen via een draai schijf onder het dasboard verstel baar zijn. Dit kan soms nodig zijn, bijvoorbeeld met passagiers en veel bagage achterin. Vanwege de zeer soepele vering richt de neus zich op en dan gaan de straalbundels omhoog. Onder het rijden kan men de koplampen bijstellen. De AMI is in feite een verdere ont wikkeling van de 2 CV. Hij staat tech nisch een trapje hoger en wat rijpresta- ties en ruimte betreft is hij van betere klasse. Verscheidene constructiedetails zijn overgenomen van de lelijke eend. De technische opbouw is eenvoudig, hier vriend, die „alle vijf" en één en daar wat ruw en nonchalant, maar over het algemeen kundig. De motor is een horizontale 2-cilinder luchtgekoelde kopklepper van 600 cc., met een vermo gen van 22 pk bij 5000 omw. per minuut. Deze krachtbron is een van de sterkste punten van de AMI. Het is een oerde gelijke robuuste motor, die meer pres teert dan men zou vermoeden. Hij laat zich ook 's morgens vroeg na een koude nacht vlot starten, heeft geen ochtend humeur, en draait verrassend snel op het maximum toerental af. We hebben de AMI lang genoeg boven de 100 km per uur kunnen houden om te beseffen dat de 600 cc'er de hem toegedachte taak best aankan. Het benzineverbruik is uitzonderlijk laag. Gemiddeld hebben we nog geen 6 liter op 100 km gespen deerd. De topsnelheid ligt ergens tussen 105 en 110 km per uur, maar we hebben met de AMI geen aankomend-coureurs- werk verricht en bovendien was de mo tor nog niet helemaal los. Deze wagen is trouwens ook niet bestemd voor hard rijden en snelle manoeuvres. Bij de AMI spelen topsnelheid en acceleratievermo- 'yEGEN het voorjaar vraagt ook het roldak weer eens uw onverdeelde belangstelling. Denkt u erom, dat het linnen gereinigd en of gewassen moet worden in een toestand, waarbij de kap gesloten is? Doet u dit niet, dan krimt het linnen en u zit met de moeilijkheden. Voorts het mechanis me en de rails van oud vet en vuil te ontdoen en opnieuw licht in vetten. TN de handel is thans een preparaat verkrijgbaar, dat, geïnjecteerd in uw auto-, motor- of rijwielband, deze immuum maakt voor lekkages. Bij perforatie van de band (ook tube- lessbanden) zal de semi-vloeistof in het gat worden geperst waardoor dit luchtdicht wordt afgegrendeld. Een tweede voordeel van dit preparaat is dat hiermee ook de zeer langzaam luchtverliezende band tot het verle den behoort. pOGINGEN om een weliswaar lang zaam, maar zeker stijgend ben zineverbruik tegen te gaan, zijn meestal tot mislukking veroordeeld en wel om de eenvoudige reden, dat een ouder wordende auto nu eenmaal dorstiger is dan een nieuwe dit is. Een verbruiksstijging van 8 a 10 pet. is na 100.000 km dan ook vrij normaal te noemen. gTA niet toe, dat de tand des tijds zo gretig aan de onderzijde van uw autocarrosserie gaat knabbelen, dat u vandaag of morgen door de bodem heen trapt of dat uw zitbanken geen houvast meer hebben op de tot roest vergane bodemplaat. Het min ste wat u er tegen kunt doen is tijdig een waterafstotende deklaag te laten aanbrengen. VRAAGT MAAR. De heer S. te Halsteren heeft een vijf jaar oude Consul, waarvan de motor zodanig „op" is, dat er nu echt iets moet gebeuren. De vraag is nu, wat o.i. het beste is, een ruilmotor of de oude motor laten reviseren. Waarschijnlijk hebt u zichzelf wel gerealiseerd, dat u op het revideren van uw oude, motor niet „even kunt wachten". Een ruilmotor echter is in circa een dag geplaatst zodat de wachttijd in dit geval veel korter is. Technisch gezien geven wij de voor keur aan de ruilmotor en wel om de navolgende reden. Ruilmotoren wor den in massa, in de eigen fabriek of op het merk gespecialiseerde revisie- bedrijven gerev.deerd. Routine en be drijfservaring spelen hierbij een niet te onderschatten rol terwijl uiteraard de kostprijzen hierdoor gunstig (voor de lant) worden beinvloed. De voordelen van het in massa revideren zijn zo groot, dat samenwerkende revisiebedrijven het zo uitkienen dat de firma A. zich specialiseert op één of enige merken en de andere be drijven weer andere merken voor hun rekening nemen. Waarmee echter niet gezegd wil zijn dat uw motor in een willekeurig bedrijf niet goed uit de verf zou komen; zulks hangt echter af van de middelen en de merkroutine. Ondanks ontkenningen van de be trokken maatschappijen blijven in Parys geruchten circuleren dat een grote verbinding wordt overwogen tussen Franse en Italiaanse automo biel- en bandenfabrieken. De categorische ontkenningen van geruchten over een overwogen con- centrale, die zijn uitgegeven door Fiat, de Italiaanse automobielonder neming, die een groot belang heeft in de Franse Simca-maatschappij, door de Franse Citroën en door de Michelin-bandenmaatschappij, die Citroën beheerst, zijn in financiële en industriële kringen voor kennis geving aangenomen. Het financiële weekblad „Finance" heeft medegedeeld dat er in Genève geheime onderhandelingen worden gevoerd tussen vertegenwoordigers van Michelin en Citroën aan de ene kant en van Fiat aan de andere kant. Men is van mening dat Michelin haar belang in Citroën wenst op te geven teneinde de middelen te verkrijgen om op de Amerikaanse markt door te dringen en een nieuwe fabriek voor synthetische rubber in Bassens bij Bordeaux tot ontwikkeling te brengen. Volgens „Finance" proberen de drie maatschappijen en de Italiaanse ban denonderneming Pirelli klaarblijke lijk tot samenwerking te komen ter bestrijding van de concurrentie, in het bijzonder van Amerikaanse zijde. Het blad acht het onwaarschijnlijk dat Michelin haar belang in Citroën zal moeten verkopen. Het beschouwt het als waarschijnlijk dat er over eenkomsten zullen worden gesloten met betrekking tot de fabricage en de distributie en mogelijk ook weder zijdse deelneming in de betrokken ondernemingen. gen een ondergeschikte rol. Voldoende is dat men ermee in het Nederlandse ver keer kan meevloeien en in de stad vlót carrousel-rijden kan. Meer is dat de AMI de inzittenden behagelijk en soepel verplaatst. Het comfort is werkelijk verbluffend. Een slecht hobbelig wegdek is voor de AMI geen probleem. De vering is zeer soepel, zo soepel zelfs dat de wagen in bochten sterk overhelt. De wielen ver liezen echter nooit het contact met de weg. De wagen is zeer wegvast en de voorwielaandrijving spreekt hier natuur lijk ook een flink woordje mee. Voor rijders die sportief zjjn, geeft harde zij wind een aardige afleiding. We reden de AMI o.a. in het recente noodweer. Alle kleine wagens hielden een mak vaartje om op de hevige ruk winden voorbereid te zijn. Onze ..Vriend" rèed 80 km per uur stabiel in de koers, maar hij maakte zwaaiende bewegingen als een schommelwieg. Het stuur is ge heel berekend op dergelijke strapatsen. Het is een kopie van een autobusstuur rad, echter spaakloos a la DS 19. Het wiel lijkt wat ongemakkelijk, maar voor de AMI zouden we geen ander willen hebben. Voor de vrij royale draaicirkel van 11,4 meter hoeft er geen behendi ger rad in. Voor het manoeuvreren en keren ook niet, want de wisselbak laat zich met plezier een keer vaker schake len. Het schakelen met de trek-druk-draai- hendel (typisch Citroën) gaat na een paar keer oefenen als boter. Dit systeem is goed aangepast bij de omstandigheid, dat de AMI veelvuldig moet worden ge schakeld. De remmen zijn goed.De hand rem is effectief en dit moet wel, want als de wind onder de achterruit komt krijgt de AMI (met volle tank ongeveer 650 kilo) lust om te zeilen. Het interieur is smaakvol aangekleed, maar sober gehouden. Wij hadden de standaarduitvoering met de 2 CV-stoel- tjes vóór, met achterin de sofa in bur gerlijke stijl en daarachter de scheve ruit met het brede uitzicht. Er is veel bagageruimte.De prijs van het standaard model is f 4995,- en voor dit bedrag heeft men een interessante, grappige en vriendelijke „Vriend", die „anders is." De discussie over een verbinding tussen het continent en Engeland gaat nog steeds door. Er zijn twee concrete voorstellen gedaan. De heer Jules Moch houdt vast aan zijn brugproject, dat in een spoorbrug en een verkeersbrug (met drie rijbanen in beide richtingen) voorziet. De na delen zijn de hoge kosten (3 mil jard NF), gevaarlijke mistbanken en stormweer in het Kanaal. Een zeke re monsieur René Massigli wil een spoorwegtunnel bouwen, die slechts 1.5 miljard kost. Van de resterende helft kan men dan beter autostrada's van Parijs naar Calais en van Ca lais naar Brussel bouwen. De auto's zouden dan per trein worden ver voerd, hetgeen natuurlijk ook zijn nadelen (wachttijden) heeft. De Franse motororganisatie vraagt zich echter af, of het bespaarde geld werkelijk voor de wegenbouw zal worden uitgegeven. In elk geval wil men een brug of tunnel voor het autoverkeer. By BMW in München loopt een interessante wagen, die eigenlijk een rijdend laboratorium is. Het is de BMW 700 RS Race-Sport die uitsluitend voor allerlei proefnemin gen dient. Het model ij een tweeper soons sportcabriolet van aluminium en het front doet denken aan de Abarth 1000 en de Porsche, maar het is toch typisch BMW-achtig, evenals het achterstuk, dat van de 700 coupé- sport is overgenomen. In deze experimentele wagen zit de gewone 700-krachtbron, de pittige en robuste tweecilinder boxer; alleen moet hij hier veel meer werk ver zetten. Bij 8000 toeren per minuut presteert de RS-motor ruim 70 pk, wat overeenkomt met een literver mogen van 100 pk. Het is de bedoe ling het ding tot 9000 toeren op te hitsen. BMW heeft het plan deze wa gen in de zogenaamde Porsche-klasse tot 1600 cc, te lanceren en het is begrijpelijk dat er dan zeer zware eisen aan gesteld moeten worden. De BMW 700 RS heeft het sterk ver hoogde effect onder meer verkregen door twee speciale carburateurs van het Dell Orte-type, de directere en toeren „persende" klepsturing en een compressieverhonding van 9.8:1. Het blijkt dat de 700-motor reeds in stan daarduitvoering kan worden opge voerd tot het dubbele vermogen en dat de verschillende onderdelen dit kunnen hebben. De motor is dan ook krachtig gebouwd, goed gebalan ceerd en hij heeft een effectieve koe ling en forse lagerafmetingen. Het is kort en goed een uitstekende motor. Overigens is het gehele motorblok identiek met dat in de seriewagens, maar elke cilinderkop heeft dubbele bovenliggende nokkenassen gekregen. De koppeling werd ongewijzigd over genomen van de BMW Sport. De con structiedetails stammen voor drie kwart van het oorspronkelijke model af. De afmetingen zijn echter enkele centimeters korter en smaller en de wielbasis is van 212 op 200 centimeter teruggebracht. Het laatste kon bereikt worden door de motor vlak voor de achteras en de wisselbak er achter te plaatsen. De gewichtsverdeling is ideaal en deze wordt niet verstoord door de positie van de bestuurder. BMW is intens bezig dit bijzondere wagentje te testen. Alle details wor den zorgvuldig bestudeerd. Er wordt nagegaan hoe de vitale onderdelen zich bij de zeer hoge toerentallen ge dragen. Speciale aandacht wordt be steed aan de delen, die rechtstreeks van de BMW 700 zijn overgenomen. Het experimentele RS-type is, na de limousine, coupé-sport en cabriolet, de super 700, maar men weet niet wan neer dit aantrekkelijke wagentje in produktie komt - als het ooit in serie gebouwd wórdt. Het is een kostbare wagen en de ervaringen die BMW ermee opdoet zullen zeker de motorsport en de technische ontwik keling in de autowereld ten goede komen. Na de werkdrukke was even een ver- kwikkend glas Hero tomatensap. Ja proeft die fijne, volrijpe tomaten... verrukkelijk, daar kwik je van op! En wat is Hero tomatensap heerlijk ge zond. Dit is de moderne drank die slank houdt en verkoudheid wegwuift, dank zij de vele vitaminen-C. Geniet élke dag var» zo'n glas Hero tomaten sap. Naturel of Cocktail (licht gekruid). TOMATENSAP De Nederlandse Belg Paul van Strien, de geestelijke vader van een nieuw soort lotto in België, is na een diepgaand ge rechtelijk onderzoek in Brussel gearres teerd wegens verduistering. Van Strien introduceerde een popula riteitstest over sporthelden en filmster ren met welke quiz een prijs van ten minste tienduizend gulden te verdienen was. In ruil voor hun inzet ontvingen de deelnemers waardebonnen, die geldig bleven en waarmee huishoudelijke ar tikelen aangeschaft konden worden. Gebleken is echter, dat de waarde van deze artikelen ver onder de betaalde in zet lag. Plotseling konden de waarde bonnen .niet meer verzilverd worden, omdat, naar men aanneemt, directeur van Strien er met een groot gedeelte van de kas vandoor is gegaan. Na met deze lotto al eens met de Ne derlandse justitie in aanraking te zijn geweest probeerde van Strien zijn geluk in België. Ook hier is hij echter gestrand. (met rode opdruk) (Van onze filmredactie) njfjfj jn Naast „Kermis ttlllll III in de regen", die staan Nederland in de loop van dit jaar nog ver schillende speelfilms van vader landse origine te wachten. Zo zal de n.v. Nederlandse Filmproductie Maatschappij te Rotterdam („Het mes" en „Makkers staakt uw wild geraas") als alles meeloopt in ok tober een nieuwe speelfilm uit brengen van regisseur John Kor poraal: RIFIFI IN AMSTERDAM. Op 19 maart zullen de binnen opnamen van deze film beginnen; rond 10 april vertrekt de ploeg naar de locatie te Amsterdam voor de opnamen in de open lucht. Juwelen Het gegeven voor de nieuwe Jm is ontleend aan wijlen W. H. van Eem- lands „Schatgravers langs de Amstel", welk boek indertijd ook al als hoorspel bewerkt is. Voor de film waren echter enkele mgrijpende veranderingen nood zakelijk, o.a. het invoegen van een. vrou welijke hoofdfiguurBlonde Neliie die door Els Hillenius vertolkt zal wor- worden. Regisseur John Korporaal, die al de nodige ervaring opgedaan heeft in Italië, Mexico en Duitsland, heeft zelf het draaiboek geschreven. Hij zal bij zijn werk worden geassisteerd door de film criticus en cineast Emile Brumsteede, die als assistent-regisseur optreedt. De produktieleiding is in handen van Piet van Moock; Eddy van den Ende fungeert als chef-cameraman en de de cors zijn van Nico van Baarle. De dialoog voor „Rififi in Amsterdam" is* geschreven door twee bekende Neder landse letterkundigen, die er overigens geen prijs op stellen genoemd te worden. Hoewel het verhaal van van Eemland aangepast is aan de eisen, die de ver filming stelt, loopt de filmgeschiedenis in grote trekken parallel met het boek. Dezelfde Bert Oliemans als in het boek zal straks in de film uit de ge vangenis ontslagen worden, waar hij ge ruime tijd heeft doorgebracht voor een juwelendiefstal. Vanaf het moment van zijn invrijheidstelling wordt hij gescha duwd door de Amsterdamse onderwereld en door de politie, die graag willen we ten waar hij de poet heef+ begraven. (Advertentie) acteurs precies kunnen zien, wat er van hen verwacht wordt. „Rififi in Amsterdam" kan, aldus de regisseur het best gekarakteriseerd wor den als een cocktail van thriller-elemen ten, humor en ernst.- Het is zeker geen thriller van het type recht-toe-recht- aan. Nog 10 grootbeeld-tv's, 15 wascombi naties, 17 afwasmachines, 86 mixmasters, 89 kooktoestcllcn, enz., enz. Haal meteen de nieuwe GRATIS kien- kaarten. Bewaar ze goed. Speel ze tegen het AH-Kienspel 2e serie no. 1, volgende week in deze krant. 75 jaar... en aktiever dan ooit! JOHAN KAART .commissaris Commissaris v. Houthem (Johan Kaart) zorgt er dan ook voor, dat de politie Bert Oliemans (Maxim Hamel) geen mo ment uit het oog verliest. Om dezelfde reden wordt Oliemans voortdurend op de vingers gekeken door een aantal figuren uit de Amsterdamse onderwereld, die het barmeisje Blonde Nellie (Els Hillenius) op hem iJkturen, teneinde te weten te komen, waar de poet zit. Oliemans geraakt op de duur zo in de knel, dat hij de hulp inroept van de com missaris, met wie hij uiteindelijk toch goede vrienden is. Om zijn hachje te redden én om in staat te zijn Blonde Nellie tot zijn vrouw te maken speelt hij tenslotte de buit in handen van de politie. Cast De uitgebreide cast voor „Rififi in Amsterdam" vermeldt verschillende na men, die hun uitwerking op het pu*°iek zeker niet zullen missen Waar de naam van regisseur John Korporaal de kijkers weinig zal aanspreken, zorgen die van Johan Kaart (commissaris van Hout- hem), Maxim Hamel (Bert Oliemans), Rijk de Gooyer en Jan Blaaser (twee onderwereldjongens), Fientje Bergheg- ge (moeder van Bert Oliemans, bekend als Tonia) en Ton van Duinhoven (Man ke Karei) haast vanzelfsprekend voor de nodige publiciteit. Verder staan op de lijst van mede werkers nog de namen van Frans Koks hoorn, Steye van Brandenburg, Ton Vos, Wim Poncia, Henk Admiraal, Frans Verdelman en Jef van Leeuwen. Tijdens het draaien van deze filnt zal men voor de eerste maal gebruik maken van fotoboeken, waarin alle scènes al zijn vastgelegd, zodat de actrices en meer Buiten deze speelfilm heeft de Neder landse Filmproductie Maatschappij nog verschillende andere rolprenten op het programma staan. Zo wordt op het ogen blik de laatste hand gelegd aan een docu mentaire over de haven van Rotterdam, die wordt samengesteld door Eddy van den Ende en Ytsen Brusse. In juli begint men aan een gespeelde documentaire over het toerisme van Rotterdam, welke produktie geregisseerd zal worden door Eimert Kruidhof. De film over Karei, die in opdracht van het ministerie van O. K. en W. vervaardigd is door Jan Vrijman is momenteel in het laboratorium om de definitieve afwer king te ondergaan. Overigens wordt deze laatste prent niet voor verantwoordelijk heid van de Nederlandse Filmproductie Maatschappij in roulatie gebracht. Zij oefent slechts de supervisie uit. De speelfilm met Linda Christian, die voorlopig de werktitelt „De dood op de hals" draagt, komt voorlopig nog niet aan bod. De opnamen zjjn in verband met het druk bezette programma en kele maanden uitgesteld. In tegenstelln? tot „Rififi" wordt deze film een thriller naar een volkomen oorspronkelijk Neder lands gegeven. De 35-jarige Engelse treinbestuurder Peter Kitson heeft de sprint van .ijn le ven gemaakt om een 16-jarig meisje te redden. Toen hij in het schijnsel van de kop- lichten van zijn voortsnellende trein een menselijk lichaam op de rails zag liggen zette'hij onmiddellijk zijn remmen in werking, maar sprong bovendien uit zijn cabine en rende voor de trein uit. „Ik was bang, dat mijn trein niét tij dig zou stilhouden", zei hij later, „het enige wat ik kon doen was vooruit lo pen." Verkiezingen in Denemarken De Deense gemeenteraadsverkiezingen hebben voor de rechtse conservatieven en de socialistische volkspartij een be langrijke stemmenwinst te zien gegeven. De sociaal-democraten konden hun lei dende positie echter behouden. De communisten, agrariërs en radi caal-liberalen leden aanzienlijke verlie zen. Men neemt aan, dat de grote winst voor de socialisten merendeels te dan ken is aan het feit, dat de stemgerech tigde leeftijd dit jaar tot 21 was terug gebracht. Naar het schijnt zijn de socia listen, die streven naar ontwapening, be ëindiging van Denemarkens Navo-lid- maat en vermijding van de Euromarkt, populair bij de jongeren. TON VAN DUINHOVEN manke Karei In het najaar van 1960 is een Russische kosmonaut tot een hoogte van meer dan 160 km gelanceerd en om het leven ge komen, toen premier Kroestjev zich in New York bevond en zich onbehoorlijk gedroeg tijdens de algemene vergadering der Verenigde Naties. Dit staat in een artikel in het Ame rikaanse weekblad „U.S. News and World Reports", waarvan de gegevens uit de mond van „Amerikaanse deskundigen" zouden zijn ontleend. Volgens de Russen zou zich echter een pop aan boord van het ruimteschip hebben bevonden. Russische bergingsschepen waren reeds uitgezet in de Atlantische en de Stille Oceaan, aldus het artikel, en Kroestjev had op 25 september aan journalisten medegedeeld, dat alles gereed was om een man in de ruimte te brengen. „De man werd gelanceerdhet ruimteschip kwam niet in een baan. De man kwam om. Kroestjev verlengde zjjn verblijf New York tot medio oktober. Er werden nog drie pogingen gedaan om iets spec taculairs te bereiken. Bij een ervan was een man betrokken, maar de raket ver liet nimmer het lanceerplatform. Andere pogingen om onbemande raketten n: Mars te zenden faalden. In februari daaropvolgend (1961) wer den twee pogingen gedaan om ruimte schepen naar Venus te zenden. Bij de ene poging, op 4 februari, slaagde men er niet in de raket in de juiste richting te krijgen. Op 12 februari steeg een andere raket op, maar het contact ermee ging verloren", aldus het artikel. De deskundigen uiten er ook hun twij fel over of majoor Joeri Gagarin wel werkelijk zelf gevlogen heeft. „Een aantal Amerikaanse autoriteiten heeft dit in twijfel getrokkenhetgeen insluit, dat hij (Gagarin) de hulde van het publiek in ontvangst heeft genomen voor een robot of een gewonde kosmo naut", aldus het blad. Dit werk van twee Amerikaanse paters „De psychologie van de menselijke zwakheid" heet oorspronkelijk „Counse ling the Catholic", een begrip dat in het Nederlands geen equivalent bezit, zodat de vertaler genoodzaakt was een andere titel te kiezen; hij nam die vari een der hoofdstukken uit het boek. De schrijvers, de paters Hagmaier en Gleason richten zich in hoofdzaak tot seminaristen en zielzorgers. Zij zijn van mening dat een basis-cursus in de prin ciepen van leiding geven, pastorale coun seling „een even belangrijk deel van de seminariestudie moest zijn als de funda mentele cursussen in theologie, filosofie, kerkelijk recht en schriftuur". Hun doel was een compendium te schrijven van praktische psychologie dat een zeker mi nimum aan informatie bevat, waarin naar hun mening ieder priester dient te wor den ingeleid. Een volledige behandeling van de geschetste onderwerpen mag men niet verwachten. Toch meen ik dat de gegeven uiteenzettingen bij velen de kunst van de geestelijke leiding kan ver beteren, doordat zij er de nodige empi rische basis aan geven. Misschien ontstaat uit de bestudering van dit werk de be hoefte aan werkgroepen, waarbij de fei telijke zielzorgelijke verrichtingen en ge sprekken voorwerp van studie en over denking gaan worden. In ons Pastoraal Centrum bestaat daartoe een geschikte gelegenheid. J. H. Er is nu ook een Prismaboekje versche nen, dat de staatsburger wil helpen bij het invullen van zijn aangiftebiljet voor inkomsten-en vermogensbelasting. De be lastinginspecteur A. G. F. Lindeyer, te vens redacteur van het Maandblad voor Belastingsrecht, geeft de voor zijn zware invultaak zittende belastingplichtige dui delijke aanwijzingen en wenken, opdat Caesar krijgt wat hem toekomt, doch ook beslist niet meer. Een oude bekende, maar geheel her zien en aangevuld is het boekje „Aftrekposten bij de inkomsten- en ver mogenbelasting', dat de Nederlandse Uit gevers Maatschappij te Leiden nu al voor de dertiende keer in successie uit geeft. De samenstellers zijn B. Schippers en J. L. van Hedel, ook redacteuren van het Maandblad voor Belastingrecht. Het boekje heeft zijn nut al ruimschoots bewezen. Het is nu bijgewerkt met de allernieuwste gegevens.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7