Ami-6
verrassende
Aan
John Korporaal verfilmt
boek van W. II. v. Eemlandt
Albert Heijn
■BI
BRUG OF
TUNNEL
BMW 700 RS of een
rijdend laboratorium
Russische kosmonaut in
najaar 1960 omgekomen
sail
58 ct
HAAL NU
UW KIENKAART
Amsterdam in première gaat
Sociaal-democraten
blijven aan de leiding
11
per pak
9
v
ft
T.b.v. Euro-organen
Noorwegen straks
minder soeverein
Grappig snuitje
Oerdegelijk
Tips-tips-tips-tips
tips-tips-tips-tips
Geruchten over
samensmelting
Lottohouder in
Brussel gegrepen
wegens fraude
Veranderingen
noodzakelijk
Bij koffie
thee en tv
duizenden
fantastische prijzen
Wagenbestuurder
rende voor trein om
meisje te redden
AMERIKAANS BLAD BEWEERT:
Vloog Gagarin
wel zelf
BOEKENPLANK
De psychologie van de
menselijke zwakheid
Belastinggidsen
11
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 MAART 1962
(Advertentie)
De Storting-commissie voor grond
wetszaken in Noorwegen heeft in een
rapport instemming betuigd met een
door leden van vijf partijen voorgestelde
grondwetswijziging, waarbij het moge
lijk wordt gemaakt, dat Noorwegen iets
van zijn soevereiniteit delegeert aan bo
vennationale lichamen.
Het betrokken voorstel is reeds meer
malen aan het parlement voorgelegd,
maar toen opgeschort. Ditmaal is de
kwestie van bijzonder belang, vanwege
de mogelijke aansluiting van Noorwegen
bij de E.E.G.
Ongeveer 7.000 mensen, onder wie ve
le vrouwen en kinderen, zijn langs het
parlementsgebouw in Oslo getrokken uit
protest tegen de wijziging.
De betogers drongen aan op een
volksstemming over de grondwetswijzi
ging. De goedkeuring van het voorstel
wordt als zeker beschouwd.
(Advertentie)
De AMI-6" is eigenlijk een auto, die met de conventionele De Ami-6een degelijke auto:
i/c e, J zeer WegVas^
i tv /r zeer weavasz.
opvattingen over het uiterlijk van de normale wagen spot. Men
kan de grote „lelijke eend" mooi en modern vinden, óf pijnlijk
voor het oog. In elk geval is het een bijzondere, ietwat komisch
aandoende wagen. Het is maar beter niet te discussiëren over de
carrosserievorm en de gedurfde kriskraslijn. We willen slechts
constateren, dat de AMI-6 eens „wat anders is", waaraan men
moet wennen. In elk geval schuilt achter het ongewone,
even
enigszins bizarre uiterlijk een
extra heeft.
Opvallend is de in
springende achteruit,
die zo radicaal .ver
keerd" staat, dat die
van de Anglia er nor
maal bij lijkt. Het dak
is ver over de achter-
ruit heen getrokken.
Ja Origineel is ook het
DK front, dat kikvorsach-
tige trekken heeft.
Grappig is de snuit
wel,, al had de teke-
ning wel wat minder
|||l gecompliceerd mogen
I 2ijn. Interessant is dat
de rechthoekige kop
lampen via een draai
schijf onder het dasboard verstel
baar zijn. Dit kan soms nodig zijn,
bijvoorbeeld met passagiers en veel
bagage achterin. Vanwege de zeer
soepele vering richt de neus zich
op en dan gaan de straalbundels
omhoog. Onder het rijden kan men
de koplampen bijstellen.
De AMI is in feite een verdere ont
wikkeling van de 2 CV. Hij staat tech
nisch een trapje hoger en wat rijpresta-
ties en ruimte betreft is hij van betere
klasse. Verscheidene constructiedetails
zijn overgenomen van de lelijke eend.
De technische opbouw is eenvoudig, hier
vriend, die „alle vijf" en één
en daar wat ruw en nonchalant, maar
over het algemeen kundig. De motor is
een horizontale 2-cilinder luchtgekoelde
kopklepper van 600 cc., met een vermo
gen van 22 pk bij 5000 omw. per minuut.
Deze krachtbron is een van de sterkste
punten van de AMI. Het is een oerde
gelijke robuuste motor, die meer pres
teert dan men zou vermoeden. Hij laat
zich ook 's morgens vroeg na een koude
nacht vlot starten, heeft geen ochtend
humeur, en draait verrassend snel op
het maximum toerental af. We hebben
de AMI lang genoeg boven de 100 km
per uur kunnen houden om te beseffen
dat de 600 cc'er de hem toegedachte
taak best aankan. Het benzineverbruik
is uitzonderlijk laag. Gemiddeld hebben
we nog geen 6 liter op 100 km gespen
deerd. De topsnelheid ligt ergens tussen
105 en 110 km per uur, maar we hebben
met de AMI geen aankomend-coureurs-
werk verricht en bovendien was de mo
tor nog niet helemaal los. Deze wagen
is trouwens ook niet bestemd voor hard
rijden en snelle manoeuvres. Bij de AMI
spelen topsnelheid en acceleratievermo-
'yEGEN het voorjaar vraagt ook het
roldak weer eens uw onverdeelde
belangstelling. Denkt u erom, dat het
linnen gereinigd en of gewassen moet
worden in een toestand, waarbij de
kap gesloten is? Doet u dit niet, dan
krimt het linnen en u zit met de
moeilijkheden. Voorts het mechanis
me en de rails van oud vet en vuil
te ontdoen en opnieuw licht in
vetten.
TN de handel is thans een preparaat
verkrijgbaar, dat, geïnjecteerd in
uw auto-, motor- of rijwielband, deze
immuum maakt voor lekkages. Bij
perforatie van de band (ook tube-
lessbanden) zal de semi-vloeistof in
het gat worden geperst waardoor dit
luchtdicht wordt afgegrendeld. Een
tweede voordeel van dit preparaat is
dat hiermee ook de zeer langzaam
luchtverliezende band tot het verle
den behoort.
pOGINGEN om een weliswaar lang
zaam, maar zeker stijgend ben
zineverbruik tegen te gaan, zijn
meestal tot mislukking veroordeeld
en wel om de eenvoudige reden, dat
een ouder wordende auto nu eenmaal
dorstiger is dan een nieuwe dit is.
Een verbruiksstijging van 8 a 10 pet.
is na 100.000 km dan ook vrij normaal
te noemen.
gTA niet toe, dat de tand des tijds
zo gretig aan de onderzijde van
uw autocarrosserie gaat knabbelen,
dat u vandaag of morgen door de
bodem heen trapt of dat uw zitbanken
geen houvast meer hebben op de tot
roest vergane bodemplaat. Het min
ste wat u er tegen kunt doen is tijdig
een waterafstotende deklaag te laten
aanbrengen.
VRAAGT MAAR.
De heer S. te Halsteren heeft een
vijf jaar oude Consul, waarvan de
motor zodanig „op" is, dat er nu echt
iets moet gebeuren. De vraag is nu,
wat o.i. het beste is, een ruilmotor
of de oude motor laten reviseren.
Waarschijnlijk hebt u zichzelf wel
gerealiseerd, dat u op het revideren
van uw oude, motor niet „even kunt
wachten". Een ruilmotor echter is in
circa een dag geplaatst zodat de
wachttijd in dit geval veel korter is.
Technisch gezien geven wij de voor
keur aan de ruilmotor en wel om de
navolgende reden. Ruilmotoren wor
den in massa, in de eigen fabriek of
op het merk gespecialiseerde revisie-
bedrijven gerev.deerd. Routine en be
drijfservaring spelen hierbij een niet
te onderschatten rol terwijl uiteraard
de kostprijzen hierdoor gunstig (voor
de lant) worden beinvloed. De
voordelen van het in massa revideren
zijn zo groot, dat samenwerkende
revisiebedrijven het zo uitkienen dat
de firma A. zich specialiseert op één
of enige merken en de andere be
drijven weer andere merken voor
hun rekening nemen. Waarmee echter
niet gezegd wil zijn dat uw motor
in een willekeurig bedrijf niet goed
uit de verf zou komen; zulks hangt
echter af van de middelen en de
merkroutine.
Ondanks ontkenningen van de be
trokken maatschappijen blijven in
Parys geruchten circuleren dat een
grote verbinding wordt overwogen
tussen Franse en Italiaanse automo
biel- en bandenfabrieken.
De categorische ontkenningen van
geruchten over een overwogen con-
centrale, die zijn uitgegeven door
Fiat, de Italiaanse automobielonder
neming, die een groot belang heeft
in de Franse Simca-maatschappij,
door de Franse Citroën en door de
Michelin-bandenmaatschappij, die
Citroën beheerst, zijn in financiële
en industriële kringen voor kennis
geving aangenomen.
Het financiële weekblad „Finance"
heeft medegedeeld dat er in Genève
geheime onderhandelingen worden
gevoerd tussen vertegenwoordigers
van Michelin en Citroën aan de ene
kant en van Fiat aan de andere kant.
Men is van mening dat Michelin haar
belang in Citroën wenst op te geven
teneinde de middelen te verkrijgen
om op de Amerikaanse markt door
te dringen en een nieuwe fabriek
voor synthetische rubber in Bassens
bij Bordeaux tot ontwikkeling te
brengen.
Volgens „Finance" proberen de drie
maatschappijen en de Italiaanse ban
denonderneming Pirelli klaarblijke
lijk tot samenwerking te komen ter
bestrijding van de concurrentie, in
het bijzonder van Amerikaanse zijde.
Het blad acht het onwaarschijnlijk
dat Michelin haar belang in Citroën
zal moeten verkopen. Het beschouwt
het als waarschijnlijk dat er over
eenkomsten zullen worden gesloten
met betrekking tot de fabricage en
de distributie en mogelijk ook weder
zijdse deelneming in de betrokken
ondernemingen.
gen een ondergeschikte rol. Voldoende is
dat men ermee in het Nederlandse ver
keer kan meevloeien en in de stad vlót
carrousel-rijden kan. Meer is dat de
AMI de inzittenden behagelijk en soepel
verplaatst.
Het comfort is werkelijk verbluffend.
Een slecht hobbelig wegdek is voor de
AMI geen probleem. De vering is zeer
soepel, zo soepel zelfs dat de wagen in
bochten sterk overhelt. De wielen ver
liezen echter nooit het contact met de
weg. De wagen is zeer wegvast en de
voorwielaandrijving spreekt hier natuur
lijk ook een flink woordje mee. Voor
rijders die sportief zjjn, geeft harde zij
wind een aardige afleiding.
We reden de AMI o.a. in het recente
noodweer. Alle kleine wagens hielden
een mak vaartje om op de hevige ruk
winden voorbereid te zijn. Onze ..Vriend"
rèed 80 km per uur stabiel in de koers,
maar hij maakte zwaaiende bewegingen
als een schommelwieg. Het stuur is ge
heel berekend op dergelijke strapatsen.
Het is een kopie van een autobusstuur
rad, echter spaakloos a la DS 19. Het
wiel lijkt wat ongemakkelijk, maar voor
de AMI zouden we geen ander willen
hebben. Voor de vrij royale draaicirkel
van 11,4 meter hoeft er geen behendi
ger rad in. Voor het manoeuvreren en
keren ook niet, want de wisselbak laat
zich met plezier een keer vaker schake
len.
Het schakelen met de trek-druk-draai-
hendel (typisch Citroën) gaat na een
paar keer oefenen als boter. Dit systeem
is goed aangepast bij de omstandigheid,
dat de AMI veelvuldig moet worden ge
schakeld. De remmen zijn goed.De hand
rem is effectief en dit moet wel, want
als de wind onder de achterruit komt
krijgt de AMI (met volle tank ongeveer
650 kilo) lust om te zeilen.
Het interieur is smaakvol aangekleed,
maar sober gehouden. Wij hadden de
standaarduitvoering met de 2 CV-stoel-
tjes vóór, met achterin de sofa in bur
gerlijke stijl en daarachter de scheve
ruit met het brede uitzicht. Er is veel
bagageruimte.De prijs van het standaard
model is f 4995,- en voor dit bedrag
heeft men een interessante, grappige en
vriendelijke „Vriend", die „anders is."
De discussie over een verbinding
tussen het continent en Engeland
gaat nog steeds door. Er zijn twee
concrete voorstellen gedaan. De
heer Jules Moch houdt vast aan zijn
brugproject, dat in een spoorbrug en
een verkeersbrug (met drie rijbanen
in beide richtingen) voorziet. De na
delen zijn de hoge kosten (3 mil
jard NF), gevaarlijke mistbanken en
stormweer in het Kanaal. Een zeke
re monsieur René Massigli wil een
spoorwegtunnel bouwen, die slechts
1.5 miljard kost. Van de resterende
helft kan men dan beter autostrada's
van Parijs naar Calais en van Ca
lais naar Brussel bouwen. De auto's
zouden dan per trein worden ver
voerd, hetgeen natuurlijk ook zijn
nadelen (wachttijden) heeft. De
Franse motororganisatie vraagt zich
echter af, of het bespaarde geld
werkelijk voor de wegenbouw zal
worden uitgegeven. In elk geval wil
men een brug of tunnel voor het
autoverkeer.
By BMW in München loopt een
interessante wagen, die eigenlijk een
rijdend laboratorium is. Het is de
BMW 700 RS Race-Sport die
uitsluitend voor allerlei proefnemin
gen dient. Het model ij een tweeper
soons sportcabriolet van aluminium
en het front doet denken aan de
Abarth 1000 en de Porsche, maar het
is toch typisch BMW-achtig, evenals
het achterstuk, dat van de 700 coupé-
sport is overgenomen.
In deze experimentele wagen zit de
gewone 700-krachtbron, de pittige en
robuste tweecilinder boxer; alleen
moet hij hier veel meer werk ver
zetten. Bij 8000 toeren per minuut
presteert de RS-motor ruim 70 pk,
wat overeenkomt met een literver
mogen van 100 pk. Het is de bedoe
ling het ding tot 9000 toeren op te
hitsen. BMW heeft het plan deze wa
gen in de zogenaamde Porsche-klasse
tot 1600 cc, te lanceren en het is
begrijpelijk dat er dan zeer zware
eisen aan gesteld moeten worden.
De BMW 700 RS heeft het sterk ver
hoogde effect onder meer verkregen
door twee speciale carburateurs van
het Dell Orte-type, de directere en
toeren „persende" klepsturing en een
compressieverhonding van 9.8:1. Het
blijkt dat de 700-motor reeds in stan
daarduitvoering kan worden opge
voerd tot het dubbele vermogen en
dat de verschillende onderdelen dit
kunnen hebben. De motor is dan
ook krachtig gebouwd, goed gebalan
ceerd en hij heeft een effectieve koe
ling en forse lagerafmetingen. Het is
kort en goed een uitstekende motor.
Overigens is het gehele motorblok
identiek met dat in de seriewagens,
maar elke cilinderkop heeft dubbele
bovenliggende nokkenassen gekregen.
De koppeling werd ongewijzigd over
genomen van de BMW Sport. De con
structiedetails stammen voor drie
kwart van het oorspronkelijke model
af. De afmetingen zijn echter enkele
centimeters korter en smaller en de
wielbasis is van 212 op 200 centimeter
teruggebracht. Het laatste kon bereikt
worden door de motor vlak voor de
achteras en de wisselbak er achter
te plaatsen. De gewichtsverdeling is
ideaal en deze wordt niet verstoord
door de positie van de bestuurder.
BMW is intens bezig dit bijzondere
wagentje te testen. Alle details wor
den zorgvuldig bestudeerd. Er wordt
nagegaan hoe de vitale onderdelen
zich bij de zeer hoge toerentallen ge
dragen. Speciale aandacht wordt be
steed aan de delen, die rechtstreeks
van de BMW 700 zijn overgenomen.
Het experimentele RS-type is, na de
limousine, coupé-sport en cabriolet, de
super 700, maar men weet niet wan
neer dit aantrekkelijke wagentje in
produktie komt - als het ooit in
serie gebouwd wórdt. Het is een
kostbare wagen en de ervaringen die
BMW ermee opdoet zullen zeker de
motorsport en de technische ontwik
keling in de autowereld ten goede
komen.
Na de werkdrukke was even een ver-
kwikkend glas Hero tomatensap. Ja
proeft die fijne, volrijpe tomaten...
verrukkelijk, daar kwik je van op! En
wat is Hero tomatensap heerlijk ge
zond. Dit is de moderne drank die
slank houdt en verkoudheid wegwuift,
dank zij de vele vitaminen-C. Geniet
élke dag var» zo'n glas Hero tomaten
sap. Naturel of Cocktail (licht gekruid).
TOMATENSAP
De Nederlandse Belg Paul van Strien,
de geestelijke vader van een nieuw soort
lotto in België, is na een diepgaand ge
rechtelijk onderzoek in Brussel gearres
teerd wegens verduistering.
Van Strien introduceerde een popula
riteitstest over sporthelden en filmster
ren met welke quiz een prijs van ten
minste tienduizend gulden te verdienen
was. In ruil voor hun inzet ontvingen
de deelnemers waardebonnen, die geldig
bleven en waarmee huishoudelijke ar
tikelen aangeschaft konden worden.
Gebleken is echter, dat de waarde van
deze artikelen ver onder de betaalde in
zet lag. Plotseling konden de waarde
bonnen .niet meer verzilverd worden,
omdat, naar men aanneemt, directeur
van Strien er met een groot gedeelte van
de kas vandoor is gegaan.
Na met deze lotto al eens met de Ne
derlandse justitie in aanraking te zijn
geweest probeerde van Strien zijn geluk
in België. Ook hier is hij echter gestrand.
(met rode opdruk)
(Van onze filmredactie)
njfjfj jn Naast „Kermis
ttlllll III in de regen", die
staan Nederland
in de loop van dit jaar nog ver
schillende speelfilms van vader
landse origine te wachten. Zo zal
de n.v. Nederlandse Filmproductie
Maatschappij te Rotterdam („Het
mes" en „Makkers staakt uw wild
geraas") als alles meeloopt in ok
tober een nieuwe speelfilm uit
brengen van regisseur John Kor
poraal: RIFIFI IN AMSTERDAM.
Op 19 maart zullen de binnen
opnamen van deze film beginnen;
rond 10 april vertrekt de ploeg
naar de locatie te Amsterdam voor
de opnamen in de open lucht.
Juwelen
Het gegeven voor de nieuwe Jm is
ontleend aan wijlen W. H. van Eem-
lands „Schatgravers langs de Amstel",
welk boek indertijd ook al als hoorspel
bewerkt is. Voor de film waren echter
enkele mgrijpende veranderingen nood
zakelijk, o.a. het invoegen van een. vrou
welijke hoofdfiguurBlonde Neliie
die door Els Hillenius vertolkt zal wor-
worden. Regisseur John Korporaal, die
al de nodige ervaring opgedaan heeft in
Italië, Mexico en Duitsland, heeft zelf
het draaiboek geschreven. Hij zal bij zijn
werk worden geassisteerd door de film
criticus en cineast Emile Brumsteede,
die als assistent-regisseur optreedt.
De produktieleiding is in handen van
Piet van Moock; Eddy van den Ende
fungeert als chef-cameraman en de de
cors zijn van Nico van Baarle.
De dialoog voor „Rififi in Amsterdam"
is* geschreven door twee bekende Neder
landse letterkundigen, die er overigens
geen prijs op stellen genoemd te worden.
Hoewel het verhaal van van Eemland
aangepast is aan de eisen, die de ver
filming stelt, loopt de filmgeschiedenis
in grote trekken parallel met het boek.
Dezelfde Bert Oliemans als in het
boek zal straks in de film uit de ge
vangenis ontslagen worden, waar hij ge
ruime tijd heeft doorgebracht voor een
juwelendiefstal. Vanaf het moment van
zijn invrijheidstelling wordt hij gescha
duwd door de Amsterdamse onderwereld
en door de politie, die graag willen we
ten waar hij de poet heef+ begraven.
(Advertentie)
acteurs precies kunnen zien, wat er van
hen verwacht wordt.
„Rififi in Amsterdam" kan, aldus de
regisseur het best gekarakteriseerd wor
den als een cocktail van thriller-elemen
ten, humor en ernst.- Het is zeker geen
thriller van het type recht-toe-recht-
aan.
Nog
10 grootbeeld-tv's, 15 wascombi naties,
17 afwasmachines, 86 mixmasters,
89 kooktoestcllcn, enz., enz.
Haal meteen de nieuwe GRATIS kien-
kaarten. Bewaar ze goed. Speel ze
tegen het AH-Kienspel 2e serie no. 1,
volgende week in deze krant.
75 jaar... en aktiever dan ooit!
JOHAN KAART
.commissaris
Commissaris v. Houthem (Johan Kaart)
zorgt er dan ook voor, dat de politie
Bert Oliemans (Maxim Hamel) geen mo
ment uit het oog verliest.
Om dezelfde reden wordt Oliemans
voortdurend op de vingers gekeken door
een aantal figuren uit de Amsterdamse
onderwereld, die het barmeisje Blonde
Nellie (Els Hillenius) op hem iJkturen,
teneinde te weten te komen, waar de
poet zit.
Oliemans geraakt op de duur zo in de
knel, dat hij de hulp inroept van de com
missaris, met wie hij uiteindelijk toch
goede vrienden is. Om zijn hachje te
redden én om in staat te zijn Blonde
Nellie tot zijn vrouw te maken speelt hij
tenslotte de buit in handen van de
politie.
Cast
De uitgebreide cast voor „Rififi in
Amsterdam" vermeldt verschillende na
men, die hun uitwerking op het pu*°iek
zeker niet zullen missen Waar de naam
van regisseur John Korporaal de kijkers
weinig zal aanspreken, zorgen die van
Johan Kaart (commissaris van Hout-
hem), Maxim Hamel (Bert Oliemans),
Rijk de Gooyer en Jan Blaaser (twee
onderwereldjongens), Fientje Bergheg-
ge (moeder van Bert Oliemans, bekend
als Tonia) en Ton van Duinhoven (Man
ke Karei) haast vanzelfsprekend voor de
nodige publiciteit.
Verder staan op de lijst van mede
werkers nog de namen van Frans Koks
hoorn, Steye van Brandenburg, Ton Vos,
Wim Poncia, Henk Admiraal, Frans
Verdelman en Jef van Leeuwen.
Tijdens het draaien van deze filnt zal
men voor de eerste maal gebruik maken
van fotoboeken, waarin alle scènes al
zijn vastgelegd, zodat de actrices en
meer
Buiten deze speelfilm heeft de Neder
landse Filmproductie Maatschappij nog
verschillende andere rolprenten op het
programma staan. Zo wordt op het ogen
blik de laatste hand gelegd aan een docu
mentaire over de haven van Rotterdam,
die wordt samengesteld door Eddy van
den Ende en Ytsen Brusse.
In juli begint men aan een gespeelde
documentaire over het toerisme van
Rotterdam, welke produktie geregisseerd
zal worden door Eimert Kruidhof. De
film over Karei, die in opdracht van het
ministerie van O. K. en W. vervaardigd
is door Jan Vrijman is momenteel in het
laboratorium om de definitieve afwer
king te ondergaan. Overigens wordt deze
laatste prent niet voor verantwoordelijk
heid van de Nederlandse Filmproductie
Maatschappij in roulatie gebracht. Zij
oefent slechts de supervisie uit.
De speelfilm met Linda Christian, die
voorlopig de werktitelt „De dood op de
hals" draagt, komt voorlopig nog niet
aan bod. De opnamen zjjn in verband
met het druk bezette programma en
kele maanden uitgesteld. In tegenstelln?
tot „Rififi" wordt deze film een thriller
naar een volkomen oorspronkelijk Neder
lands gegeven.
De 35-jarige Engelse treinbestuurder
Peter Kitson heeft de sprint van .ijn le
ven gemaakt om een 16-jarig meisje te
redden.
Toen hij in het schijnsel van de kop-
lichten van zijn voortsnellende trein een
menselijk lichaam op de rails zag liggen
zette'hij onmiddellijk zijn remmen in
werking, maar sprong bovendien uit zijn
cabine en rende voor de trein uit.
„Ik was bang, dat mijn trein niét tij
dig zou stilhouden", zei hij later, „het
enige wat ik kon doen was vooruit lo
pen."
Verkiezingen in Denemarken
De Deense gemeenteraadsverkiezingen
hebben voor de rechtse conservatieven
en de socialistische volkspartij een be
langrijke stemmenwinst te zien gegeven.
De sociaal-democraten konden hun lei
dende positie echter behouden.
De communisten, agrariërs en radi
caal-liberalen leden aanzienlijke verlie
zen.
Men neemt aan, dat de grote winst
voor de socialisten merendeels te dan
ken is aan het feit, dat de stemgerech
tigde leeftijd dit jaar tot 21 was terug
gebracht. Naar het schijnt zijn de socia
listen, die streven naar ontwapening, be
ëindiging van Denemarkens Navo-lid-
maat en vermijding van de Euromarkt,
populair bij de jongeren.
TON VAN DUINHOVEN
manke Karei
In het najaar van 1960 is een Russische
kosmonaut tot een hoogte van meer dan
160 km gelanceerd en om het leven ge
komen, toen premier Kroestjev zich in
New York bevond en zich onbehoorlijk
gedroeg tijdens de algemene vergadering
der Verenigde Naties.
Dit staat in een artikel in het Ame
rikaanse weekblad „U.S. News and World
Reports", waarvan de gegevens uit de
mond van „Amerikaanse deskundigen"
zouden zijn ontleend. Volgens de Russen
zou zich echter een pop aan boord van
het ruimteschip hebben bevonden.
Russische bergingsschepen waren reeds
uitgezet in de Atlantische en de Stille
Oceaan, aldus het artikel, en Kroestjev
had op 25 september aan journalisten
medegedeeld, dat alles gereed was om
een man in de ruimte te brengen.
„De man werd gelanceerdhet
ruimteschip kwam niet in een baan. De
man kwam om.
Kroestjev verlengde zjjn verblijf
New York tot medio oktober. Er werden
nog drie pogingen gedaan om iets spec
taculairs te bereiken. Bij een ervan was
een man betrokken, maar de raket ver
liet nimmer het lanceerplatform. Andere
pogingen om onbemande raketten n:
Mars te zenden faalden.
In februari daaropvolgend (1961) wer
den twee pogingen gedaan om ruimte
schepen naar Venus te zenden. Bij de
ene poging, op 4 februari, slaagde men
er niet in de raket in de juiste richting
te krijgen. Op 12 februari steeg een
andere raket op, maar het contact ermee
ging verloren", aldus het artikel.
De deskundigen uiten er ook hun twij
fel over of majoor Joeri Gagarin wel
werkelijk zelf gevlogen heeft.
„Een aantal Amerikaanse autoriteiten
heeft dit in twijfel getrokkenhetgeen
insluit, dat hij (Gagarin) de hulde van
het publiek in ontvangst heeft genomen
voor een robot of een gewonde kosmo
naut", aldus het blad.
Dit werk van twee Amerikaanse paters
„De psychologie van de menselijke
zwakheid" heet oorspronkelijk „Counse
ling the Catholic", een begrip dat in het
Nederlands geen equivalent bezit, zodat
de vertaler genoodzaakt was een andere
titel te kiezen; hij nam die vari een der
hoofdstukken uit het boek.
De schrijvers, de paters Hagmaier en
Gleason richten zich in hoofdzaak tot
seminaristen en zielzorgers. Zij zijn van
mening dat een basis-cursus in de prin
ciepen van leiding geven, pastorale coun
seling „een even belangrijk deel van de
seminariestudie moest zijn als de funda
mentele cursussen in theologie, filosofie,
kerkelijk recht en schriftuur". Hun doel
was een compendium te schrijven van
praktische psychologie dat een zeker mi
nimum aan informatie bevat, waarin naar
hun mening ieder priester dient te wor
den ingeleid. Een volledige behandeling
van de geschetste onderwerpen mag men
niet verwachten. Toch meen ik dat de
gegeven uiteenzettingen bij velen de
kunst van de geestelijke leiding kan ver
beteren, doordat zij er de nodige empi
rische basis aan geven. Misschien ontstaat
uit de bestudering van dit werk de be
hoefte aan werkgroepen, waarbij de fei
telijke zielzorgelijke verrichtingen en ge
sprekken voorwerp van studie en over
denking gaan worden. In ons Pastoraal
Centrum bestaat daartoe een geschikte
gelegenheid. J. H.
Er is nu ook een Prismaboekje versche
nen, dat de staatsburger wil helpen bij
het invullen van zijn aangiftebiljet voor
inkomsten-en vermogensbelasting. De be
lastinginspecteur A. G. F. Lindeyer, te
vens redacteur van het Maandblad voor
Belastingsrecht, geeft de voor zijn zware
invultaak zittende belastingplichtige dui
delijke aanwijzingen en wenken, opdat
Caesar krijgt wat hem toekomt, doch ook
beslist niet meer.
Een oude bekende, maar geheel her
zien en aangevuld is het boekje
„Aftrekposten bij de inkomsten- en ver
mogenbelasting', dat de Nederlandse Uit
gevers Maatschappij te Leiden nu al
voor de dertiende keer in successie uit
geeft. De samenstellers zijn B. Schippers
en J. L. van Hedel, ook redacteuren
van het Maandblad voor Belastingrecht.
Het boekje heeft zijn nut al ruimschoots
bewezen. Het is nu bijgewerkt met de
allernieuwste gegevens.