AUTOWERELD wacht vol
spanning op wankelmotor
Ook voor de watersport
VOEDZAMER
INTENTIE
BOVEN OPBRENGST
BIJ VASTENACTIE
Tegen honger, ziekte
en onwetendheid
BMW-700:
Periode van
is nog lang
tweetakters
niet voorbij
P
DAF:
verlengd
50-duizendste
Renault met
Jlorides'
A/M-INDiA
Verlaten van j
Wat is
dan
Punt - uit
Vastenactie
in plaats van
vastenwet
Snellere verlichting van
rheumatiek en spierpijnen
Kamer zoekt
mogelijkheid
tot aanpak
Overstromingen
in de V.S.
WORMS IN
CASSATIE
11
11
Onrustige Zenuwen?
■:UR0PA-INDIA zonder tussenlandingen7 U. 55
SAAB-Sport met
nieuwe elementen
Tips-tips-tips - tips - tips-tips-tips-tips
Brand te Londen
Toch.... geld
Wereldvrede
Tien miljoen
Zaak Van der Putten
GLENN FOR
PRESIDENT'
Geslaagde lancering
van Ontdekker 38
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 1 MAART 1962
Overigens gedraagt de Wankel zich
naar buiten ongeveer zoals een ge
wone motor, of liever zoals een AU-
DKW, Hij converseert als een twee-
takter. Het olieverbruik (verse olie
smering) zou ongeveer 1 liter op 100
liter benzine zijn. Naar we verne
men ligt het benzineverbruik van
een Wankelmotor aanmerkelijk la
ger dan dat van normale motoren.
Een Wankeltje van 50 p.k. neemt
ongeveer 1 op 20. Behalve proefmoto-
ren van 400 cc zijn er ook van 600,
250 en 125 cc. Bij Daimler-Benz in
Stuttgart wordt thans geëxperimen
teerd met een Wankel van 1000 cc,
waaruit niet minder dan 100 p.k.
wordt gehaald. Dit is een enorme
kracht voor zo'n klein motortje. Vol
gens de berichten zijn alle proble
men van de Wankelmotor opgelost,
alleen moet nog de nevenapparatuur
op bevredigende wijze worden aan
gepast. Het spreekt vanzelf dat de
voorbereiding van de serieproduktie
en h§t zoeken naar eenvoudige,
goedkope constructiemethoden ook
nog enige tijd zullen vergen. Op het
ogenblik worden de verschillende
uitgaven van de Wankelmotor met
de hand gemaakt. Men verwacht in
Neckarsulm, dat de auto-met-
Wankelmotor het volgend jaar offi
cieel zal worden gepresenteerd, maar
het zou niemand verwonderen als het
nog dit jaar zou gebeuren. Het staat
wel vast dat de motor achterin zal
liggen en de (water) koeling vóór.
De koeling schijnt bij de tegenwoor
dige stand van zaken nog voor ver
betering vatbaar te zijn. Bij het
ski-boot je" is dit natuurlijk geen
probleem. En de nieuwste motor
komt stellig eerst in het Prinsje.
(Advertentie)
Mljnhardt's ZenuwToblettan
By BMW in München is de pro
duktie begonnen van de „BMW LS
Luxe". Het nieuwe model is een met
32 centimeter verlengde BMW 700.
Voor de passagiers achterin is door
deze nieuwe constructie meer ruim
te beschikbaar, namelijk 13 cm in
de lengte. De ry-eigenschappen van
de wagen konden door de verlen
ging van de wielbasis met 16 cm
worden verbeterd.
De wielophanging werd ook ver
anderd. Achterin zit de 30 p.k. 2-ci-
linder viertakt boxermotor. Deze
BMW de Luxe heeft de afstand van
de kleine categorie naar de „1500"
(die in 't voorjaar op de markt komt)
bekort. Er gaan geruchten, dat er
ook aan een BMW 1000 wordt ge
werkt, maar bevestiging hiervan
hebben we niet kunnen krijgen.
De DAF in Eindhoven heeft
thans circa 50000 personenwa
gens afgeleverd. De produktie
bedraagt 110 stuks per dag.
Vanwege de sterke vraag naar f
de DAF-750 (en Daffodil)
wordt de produktie tegen het
voorjaar geforceerd tot 120 a
125 per dag. De achterstand in
de leveranties is reeds opgelo
pen tot ruim 3000 exemplaren.
55
Wanneer komt de Wankelmo
tor in de verkoop? De autowe
reld wacht met spanning op de
nieuwe motor, die bij NSU in
Neckarsulm is ontwikkeld. Er
is echter goed nieuws. Waar
schijnlijk kan men de Wankel
motor tegen de zomer al kopen,
maar men moet er dan een boot
je bijnemen. Het gaat hier om
een heel apart type boot, waar
mee men niet kan varen. Men
staat er achter, op een paar
waterski's. Het is namelijk de
bedoeling hiermee een nieuw
soort watersport te introduce
ren. Het project „Wankelmotor-
waterski-bootje" wordt uitge
voerd door NSU en een Oosten
rijkse firma.
Het torpedovormige
bootje is van plastiek
Êk gemaakt en de lengte
3lH *s 1,8 meter- Er zit een
ëmfwMM peller in, dat een aan
Wankelmotortje van 15
pk in, dat een propel
ler aan de onderkant
ff A aandrijft. De water-
UH skiër bestuurt ,,het
sleepbootje" via een
lange stuurstang,
waaraan een handvat
ua| voor gasgeven is be-
I Ol vestigd. Er zit ook een
Vi veiligheidsmechanisme
aan, dat in werking
treedt zodra de skiër zijn evenwicht
verliest en in het water valt. De mo
tor stopt dan onmiddellijk. Uit
Neckarsulm wordt gemeld dat ,,het
sleepbootje" ook nog andere dienst
kan doen, bijvoorbeeld als het een
nog langer stuur krijgt. Men zou
er ook een soort ponton van kunnen
maken, en dus op ,,het dek" zelf
staanruimte vrij maken. Behalve
voor de watersport experimenteert
NSU ook met Wankelmotoren voor
gewone boten. In een elegante ma
honiehouten sportboot is thans een
luchtgekoelde Wankelmotor gecon
strueerd. De Wankel-sportmotoren
zijn klein maar sterk. Het ding, dat
in het ski-bootje zit. weegt maar
tien kilogram.
Het is nog niet bekend wanneer
de Wankelmotor in een personenwa
gen en in serieproduktie komt. In Ne
ckarsulm rijden er nu vijf NSU-
wagens met de motor van de toe
komst". In enkele met sportcarros-
serie wordt een 400 cc'er getest, met
een vermogen van 40 tot 55 p.k. Er
kunnen snelheden van ruim 160 km
Een wankelmotor is licht en kan
gemakkelijk (zelfs door iemand
van het zwakke geslacht) worden
getoond.
per uur mee worden bereikt. Het op
trek vermogen is ook respectabel: tot
80 km in 11 a 12 seconden. De
Wankelmotor maakt zeer hoge toe
rentallen, op de proefbank zelfs tot
17.000 a 18.000, maar in de testwa
gens wordt maximaal 6000 per mi
nuut aangehouden. De nevenappa-
tuur (zoals wisselbak, startmotor,
dynamo en ontsteking) moet eerst
worden aangepast aan de hoge toe
rentallen. Op het ogenblik ligt het
kleine Wankelmotortje, dat nauwe
lijks 25 kilo weegt, verscholen tus
sen de naar verhouding veel te for
se instrumenten in het motorruim.
(Advertentie)
Renault is voornemens op de auto-
mobieltentoonstelling van Genève
twee nieuwe „Florides'' met schpf-
remmen uit te brengen. Het zyn
verbeterde versies van de bestaan
de Floride.
De ene is een tweepersoons con
vertible en de andere een vierper-
soons. Beide krijgen schijfremmen
op de vier wielen en een grotere
motor 950 cc waardoor bij
5.500 toeren een snelheid van 140
km wordt bereikt; het aantal p.k. is
55. De nieuwe Florides, die reeds
de bijnaam Super-Floride hebben,
krijgen dezelfde carrosserie als de
oude, met achter slechts enkele
centimeters meer om de grotere
motor te bergen. De vierpersoons-
wagen krijgt twee deuren en een
hardtop en wordt Caravelle ge
naamd. De nieuwe wagens komen
in mei in de verkoop.
Ook Peugeot is voornemens te Ge
nève een nieuwe wagen uit te bren
gen, doch bijzonderheden daarover
zijn nog niet bekend.
BOEING
U.S.A. JAPAN AUSTRALIë INDONESIë
„12 Provinciënhuis" 67/71 Leidsestraat Kamer 5,
AMSTERDAM, Tel. 24.81.09 (2 lünen) Telex 14.100
of uw Reisbureau
De nieuwe SAAB-Sport onder
scheidt zich wat het uiterlijk betreft
weinig van de Saab 96, maar het is
overigens een geheel andere, meer
geavanceerde prepositie. Ook wat
betreft de prijs, die een duizendje of
drie omhoog is gegaan. Maar de
Saab Sport lieeft enkele nieuwe ele
menten gekregen, die het sportieve
karakter en het bekende rally-tem
perament van het aparte produkt van
de Zweedse vliegtuigfabriek ten goe
de komen.
rTer voorkoming van het binnen
dringen van vergiftige gassen in
u.w auto, dient men in zeer druk
stadsverkeer of stilstaande achter 'n
auto, waarvan de motor draait, de
toevoer van buitenlucht naar de
verwarming, c.q. ventilatie, te ver
breken. De meeste verwarmings- en
verseluchtinstallaties hebben voor
dit doel bedoelde knoppen of schui
ven; zo niet, dan is het aan te be
velen de ventilator even af te zet
ten.
Tn feite is een ruitenwisser maar
een simpel onderdeeltje van uw
auto, totdat het stortregent en de
wissers u in de steek laten. Dan
zijn ze ineens heel belangrijk en in
dit licht moet u ze dan maar lie
ver altijd bezien. Controleer de wer
king ervan ook als u ze niet nodig
heeft, vernieuw tijdig de wisserbla-
den en ga na, of dc bevestiging en
vering der wisserarmen nog wel vol
doende is. Kleine boutjes en schroef
jes niet vastdraaien met een levens
grote sleutel of schroevedraaier
maar, zoals overal, passend en ge-
eigend gereedschap gebruiken.
personenwagens zijn vandaag de
dag vrijwel allemaal met onaf
hankelijke voorvering uitgerust. Eén
van de meest toegepaste constructie-
vormen is die, waarbij de fuseedra-
ger is gemonteerd tussen twee drie-
hoeksarmen, die op hun beurt weer
scharnierend aan het chassis zijn
bevestigd. Gezien de noodzakelijke
••beweeglijkheid" van dit mechaniek,
is tijdige doorsmering hier zeker
een eerste vereiste.
Omeerolie kan geen roest veroor-
zaken. Water kan dit echter wel
en hiermee is dan meteen verklaard,
waarom sommige oliepeilstokken
een roestige aanslag vertonen op dat
^gedeelte der stok, dat normaliter
onder de olie schuil hoort te gaan.
Eventuele waterlekkages even bui
ten beschouwing houdende, wijst een
roestige oliepeilstok altijd op de ge
woonte met een veel te koude motor
te rijden en-of het veelvuldig ,,koud"
starten.
U vraagt maar.
De heer van S. te Steenbergen
stelt de vraag, waarom sommige
auto-eigenaars hun elektrische in
stallatie laten voorzien van een bat
terijschakelaar. Heeft het bezit van
een dergelijke schakelaar nu werke
lijk zoveel voordelen, dat het de
hiermee gepaard gaande kosten wet
tigt? Gaarne uw zienswijze.
Een batterijschakelaar vervult de
functie van hoofdschakelaar en
wordt geschakeld tussen de batterij
en liet chassis; de massaverbinding
kan hierdoor dus desgewenst onder
broken worden. Dc knop ervan is
afneembaar, zodat de schakelaar te
vens dienst kan doen als extra be
veiliging tegen diefstal of joy-ri-
ding. Als de schakelaar ,,uit" staat,
is de batterij nog slechts met één
..pool" met de installatie verbonden
en is kortsluiting ten enenmale uit
gesloten. Een voorzorgsmaatregel
dus, die het brandgevaar zeer ver
kleint en vooral als er ir de auto
wordt geslapen (vakantie) een ze
kere geruststelling geeft. Maar de
ze schakelaar biedt meer mogelijk
heden en wel bij het constateren
van een kortsluiting of abnormale
warmte-ontwikkeling (rook) gedu
rende het rijden. Na het stoppen der
motor kan met een simpele hand
beweging alle stroomdoorgang wor
den verhinderd en kunnen oorzaak
en te nemen maatregelen, nadien
rustig worden overwogen.
Technisch heeft deze Saab een
aantal interessante nieuwigheden,
die de prijs rechtvaardigen. De sport
komt in de plaats van de GT-ver-
sie, maar hij heeft méér. De stan
daarduitrusting is, evenals bij de
GT, compleet, met toerenteller,
speedpilot, sportief stuurrad van
hout en metaal, vliegtuigzetels vóór
en veiligheidsgordels. De cilinderin
houd is dezelfde als bij de Saab 96:
841 cc. De compressieverhouding is
verhoogd van 7.3 tot 9.01:1. De
Saab-GT, 748 cc, heeft 9.8. De nieu
we sport ontwikkelt 52 p.k. bij 4500-
5000 t. p. m.
De Saab Sport verschilt op drie
wezenlijke punten van de GT. Hij
heeft schijfremmen op de voorwie
len, drie carburateurs en een nieuw
smeersysteem a la AU-DKW. Het
betere remvermogen is voor deze
wagen noodzakelijk, want de sport
is zeer snel. De topsnelheid ligt bo
ven 150 km p. u. en de accelera
tie ligt op Porsche-niveau, d.w.z. 0-
80 km in 0.5 sec. De nieuwe Saab
heeft speciale bougies, ontworpen
door Champion in samenwerking
met McCullogh, die uitermate ge
schikt zijn voor felle tweetaktmoto-
ren.
De sportmotor heeft een separaat
smeersysteem a la AU-DKW. Het
ze versie werd ontwikkeld. Even
als Auto Union-DKW heeft Saab het
toevoegen van olie aan de benzine
afgeschaft. In plaats hiervan is men
overgestapt op de verse-oliesmering,
maar bij Saab gaat dit iets inge
wikkelder. Hier wordt de olie niet
regelrecht in de vergasser gepompt,
maar via dunne leidingen naar alle
smeerplaatsen van de motor. Het
olietankje is dus door minuscule
pijpleidingen met het inwendige
van het motorblok verbonden. Dit
Saab-systeem is vrij kostbaar en
ingewikkeld, maar het schijnt in het
noordse klimaat betrouwbaarder te
zijn dan het Duitse. Uitgebreide
proeven hebben dit aangetoond.
Van de zijde van de fabriek is
meegedeeld dat het separate smeer
systeem niet voor de standaardmotor
wordt ingevoerd. Intussen zijn de
oliemaatschappijen al een heel eind
gevorderd met het zogenaamde ma
gere dieet voor tweetakters. In de
laboratoria draaien er al tweeslag
motoren op een mengsel van 1 liter
olie en 300-400 liter benzine. Natuur
lijk maakt niet alleen de olie dit mo
gelijk, maar er zijn chemicaliën aan
toegevoegd, die de olie wonderen
doet verrichten. Er is dus een goe
de kans dat we over niet al te lan
ge tijd een speciaal soort olie voor
tweetakters krijgen, waardoor de
blauwe walmsliert uit de uitlaat en
de kwalijke lucht worden geëlimi
neerd. Eigenlijk worden de Duitse
,,Frischöl-Automatik" en het olie-
pijpsysteem van de Saab Sport dan
overbodig. De tijd van de tweetak
ters is in elk geval nog mat voorbid
(Van onze speciale verslaggever)
DE schrijnende nood van de wereld, die wordt geteisterd door hon
ger, ziekte en analfabetisme, wordt door de Nederlandse bisschop
pen voor de tweede keer in de algemene belangstelling geplaatst tij
dens de tweede bisschoppelijke vastenactie van Aswoensdag 7 maart
tot de eerste zondag na Pasen.
Bracht de eerste actie (die Nederlands televisiebisschop mgr. W.
Bekkers karakteriseert als „een geslaagd waagstukje dat voldoende
basis bood voor een groeiende traditie") ruim anderhalf miljoen gul
den op die werden besteed aan 27 projecten deze tweede vastenactie
zou eigenlijk tien miljoen gujden op moeten leveren, wil men hulp
kunnen bieden in de 37 noodgevallen die al op het programma staan.
Om dit bedrag te halen zou elk van de drie miljoen katholieken de
komende vastentijd 3Vz gulden in het zakje moeten doen, of liever in
het kartonnen offerdoosje dat weer huis-aan-huis verspreid wordt.
Dat is gedurende de veertigdaagse vasten nog geen dubbeltje per
dag. Volgens mgr. Bekkers is de vastenactie echter niet alleen een
kwestie van geld, maar gaat de intentie boven de opbrengst.
Bij het wegrijden van een par- S
keerplaats is het niet alleen van
het grootste belang rekening te
houden met het achteropkomend
verkeer, maar ook met het tege- J
moetkomend verkeer. J
Het blijkt herhaaldelijk dat ook
tegemoetkomend verkeer gehin-
derd of zelfs in gevaar gebracht
wordt door het plotseling wegrij-
den van een automobilist uit een
parkeerplaats. Zoals uit de teke-
ning blijkt, kan de bestuurder van
auto A inhalen juist op het mo
ment dat u zoudt willen wegrij
den. Het is duidelijk dat dan een
hachelijke situatie ontstaat, als u
inderdaad zoudt wegrijden!
Daarom adviseert de ANWB u
om pas op dat moment de par
keerplaats te verlaten, wanneer u
er zeker van bent, dat zowel het
achteropkomende als het tege- j
moetkomende verkeer geen enkele
hinder ondervindt van uw invoeg-
manoeuvre.
Een Londense bioscoop is tot de grond
toe afgebrand. Niet lang tevoren hadden
1500 schoolkinderen een voorstelling bij
gewoond. De Amerikaanse zangeres Ella
Fitzgerald zou zondag in de bioscoop zijn
opgetreden. De advertentie hiervoor luid
de: „Zet uzelf in vuur en vlam. Kom
naar de grote Ella luisteren".
(Advertentie)
(Advertentie)
MGR. BEKKERS
...dubbeltje daags...
De vastenactie van de bisschoppen
moet gezien worden in het kader van het
streven naar een persoonlijker geloofs
beleving, dat in Nederland overal baan
breekt. Mgr. Bekkers, fervent tegenstan
der van een al te zwaar accent op „het
geld in de kerk" onderstreept dit nadruk
kelijk. Droeg voor de oorlog de wijze
waarop wij de vasten beleefden in ons
land een vrij sterk gereglementeerd ka
rakter zoals reeds blijkt uit het woord
„vastenwet" na de oorlog zijn deze
normen sterk gerelativeerd om ruimer
baan te maken voor persoonlijke verant
woordelijkheid en persoonlijker beleving.
Na een tiental jaren van nieuwe vasten
praktijk kunnen wij echter constateren",
aldus de bisschop namens het hele Ne
derlandse episcopaat, „dat na het weg
vallen van concrete voorschriften toch
een zekere behoefte is gegroeid aan con
crete richtlijnen. Uit dit verlangen bij
de gelovigen naar leiding is bij de bis
schoppen het plan van de vastenactie
geboren als een middel en een mogelijk
heid voor iedere gelovige persoonlijk om
binnen de vrijheid van het eigen gewe
ten concreet gestalte te geven aan de
algemene plicht tot versterving en ont
hechting. En u zult de bisschoppen voor
voldoende evangeliéch gezind houden om
te beseffen, dat ook bij hen de intentie
prevaleert boven de opbrengst".
„Dat er toch van een opbrengst sprake
is, komt voort uit het wezen van het
vasten. Het is onthechting en versobering
in een geest van boetvaardigheid en
offerbereidheid omwille van de Heer.
En wie uit het Evangelie weet hoe onze
Heer zich voortdurend vereenzelvigt met
onze evenmens in nood. kan ook begrij
pen dat van oudsher in de Kerk aan de
armen werd toegekend wat men zich zelf
omwille van de Heer ontzegde. De vas
ten is geen tijd van spaarzaamheid, zui
nigheid of versobering zonder meer,
want in het verschiet ligt steeds de
identiteit van Christus, met de mens in
nood".
De vastenactie is geen missie-actie
maar een internationale hulpverlenings
actie. De opbrengst dient ter financiering
van de sociale activiteiten van de Kerk
in ontwikkelingsgebieden en noodge
bieden, die overigens in de praktijk vaak
samenvallen met missie-gebieden. Het
geld wordt niet dan na grondig onder
zoek toegewezen aan de aanvragers. Het
episcopaat laat zich hierbij adviseren
door een deskundige commissie, die, zo
als mgr. Bekkers verzekerde, voor drie
kwart uit leken bestaat. Deze commissie
onderhoudt ook het noodzakelijke con
tact met organen van soortgelijke acties
in het buitenland.
Deze commissie heeft in 1961 aan 27
aanvragers om hulp geld toegewezen.
De laagste bijdrage is 2000 gulden ge
weest, maar de meeste liggen tussen
10.000 en 50.000 gulden. Er zijn er bij
van 100.000 gulden en drie van meer
dan 300.000 gulden. Om enkele van de
vele bestemmingen te noemen: het
werk van vrouwelijke katechisten on
der de Oekrainers in Argentinië en
Brazilië, drukpersen voor Ndola in
Afrika, scholen in Tabora, voedsel voor
Zuid-Angola vluchtelingen uit Rwanda,
ka jotters die gaan werken in de mis
sielanden, maar ook landbouwcursus-
sen voor missionarissen in Wagenin-
gen.
Het zijn kleine druppeltjes op een
gloeiende plaat. Men herkent in deze be
stemmingen echter de noden van kerk
en wereld. „Men vindt er de hunkering
in naar de waarachtige vrede, die door
de wereldnood het sterkst bedreigd
wordt en die in de wereldliefde haar
beste, zo niet enige kans krijgt", aldus
mgr. Bekkers. Het thema van dc vas
tenactie 1962 is dan ook „wereldvrede
door naastenliefde in wereldnood",
Het zal in zes wekelijkse varianten
worden uitgewerkt. Achtereenvolgens
komen tijdens de vasten aan de orde:
hongerbestrijding, technische hulp. kerk
in opbouw, onderwijs, vervolgde kerk
en ziektenbestrijding. In de kerken zal
elke week op deze themas worden ge
wezen. Mgr. Bekkers zal in het begin
van de vasten een televisiegesprek heb
ben met pater Werenfried van Straaten,
die aan de Nederlandse actie meewerkt.
Pater Werenfried zal elke zondag voor
de radio het thema van de week bespre
ken.
De Nederlandse vastenactie werd
vorig jaar begonnen naar het voor
beeld van de Duitse Misereor-actie,
die dit jaar voor de vierde keer draait.
De 21 miljoen Westduitse katholieken
brachten het eerste jaar 31.500.000 gul
den bij elkaar, het tweede jaar
38.700.000 gulden en vorig jaar 45 mil
joen gulden, terwijl een actie voor
Latijns Amerika tijdens de advent van
1961 22 miljoen opbracht. Aan dit dui
zelingwekkende Duitse voorbeeld spie
gelt zich het Nederlandse episcopaat,
als het voor mogelijk houdt dat de 3
miljoen Nederlandse katholieken dit
jaar voor 10 miljoen gulden zorgen,
hoewel de bisschoppen weten dat de
situatie in Duitsland een'andere is dan
de onze.
Van de 40 aanvragen om een deel van
de opbrengst van dit jaar zijn er 26 in
beginsel goedgekeurd. Om er weer enke
le te noemen uit de indrukwekkende ïyst
medische hulp in Kongo, schoolradio in
Brazilië, een kliniek in Nigeria, ver-
pleegstersschool in Kerala, scholen en
radio in Bolivia, bybeluitgaven in Tan
ganyika, een schriftelijke cursus „katho
licisme voor ontwikkelde Islamieten"
De giften zullen twee keer worden in
gezameld, namelijk tijdens offergangen
in de kerken op halfvasten en op Belo
ken Pasen. Een speciale Misereor-krant
verschijnt op zondag 25 maart en op
Passiezondag 8 april. Hoewel de vasten
actie geen coördinerende actie is voor
andere bestaande inzamelingen, hebben
de bisschoppen zich wel verstaan met
andere acties die speciaal inspelen op
de vasten. Zo hebben het comité Passie
zondag Bid- en Boetedag en Oostpries-
terhulp hun vastenactie geplaatst in het
raam van de grote bisschoppelijke actie.
(Advertentie)
Werkt (litermate actief in op de haard ran de pijn
ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid
Niets werkt sneller, niets werkt aan
genamer, ter verlichting van pijn,
dan een behandeling met Algesal-bal-
sem. Het enige middel, dat het diaethyl-
amino-sahcylaat in een speciale emulsie
met hoog doordringingsvermogen bevat
(U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal
direct door in het weefsel, de ge
wrichtsbanden en de spieren tot aan de
haard van de pijn, waar een onmid
dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt
Uzelf van dit buitengewone doordrin
gingsvermogen wanneer U Algesal
uitwrijft, zult U merken, dat deze aan
vankelijk kleurloze wonderbalsem meer
en meer melkwit wordt en volledig in de
poriën verdwijnt (in plaats van een
oppervlakkige warmtesensatie op de huid
te veroorzaken), teneinde diep in te
werken op de pijnlijke weefsels.
Nog beter de pijnstillende werking
van Algesal "doorstraalt" weefsel en
spieren tot in de gewrichten, zodanig
dat een duurzaam gevoel van ver
lichting en welzijn in de plaats komt
van pijn of stijfheid. Maar, vergeet
niet Pijn slaat altijd onverwacht
toe Zorgt er dus voor thuis altijd
een tube Algesal bg de hand te
hebben.
(Van onze parlementaire redacteur)
De Tweede Kamer is nog niet tot een
beslissing gekomen over de wijze waar
op zij ertoe kan bijdragen dat in de zaak
Van der Putten de „onderste steen bo
ven" komt. Het senioren-convent uit de
Kamer, dat wil zeggen het college van
de voorzitters der vijf grootste fracties
met de Kamervoorzitter, heeft hierover
gisteren beraadslaagd. Tijdens die bespre
king is door de liberale fractievoorzitter,
prof. Oud, het voorstel gedaan om een
parlementaire enquêtecommissie te be
noemen voor een onderzoek van deze
zaak. Een dergelijke (Kamer)-commissie
kan getuigen onder ede horen en daar
door diep boren. Volgens onze informa
ties is men er echter in andere fracties
nog niet van overtuigd, dat zonder een
dergelijke commissie de waarheid niet uit
dc doeken kan worden gedaan. Sommigen
menen ,dat het verstandiger zou zijn het
omvangrijke dossier Van der Putten eerst
eens in handen te stellen van een bijzon
dere Kamercommissie. Aan de hand van
de bevindingen van die commissie zal
dan later besloten kunnen worden of er
al dan niet een parlementaire enquête
commissie nodig is. Het overleg hierover
duurt nog voort.
Honderden gezinnen zijn uit hun huizen
verdreven in Kentucky, Tennessee en
West-Viginia. toen de door zware regens
gezwollen rivieren uit hun oevers traden.
De rivieren bedreigden nog vele andere
gebieden in de centrale en zuidelijke sta
ten van de VS.
Het ongerief werd nog sterk vergroot
doordat sneeuw- en ijsstormen over de
zuidelijke vlakte joegen. In vijf centrale
staten in de VS waren tornado-waarschu
wingen van kracht.
(Van onze Haagse redactie)
De Haagse schroothandelaar Louis
Worms is in cassatie gegaan tegen het
vonnis van f 250 boete, dat hem door het
Haags Gerechtshof is opgelegd in de
smaadzaak-Spierenburg. De behandeling
van deze zaak baarde kort geleden veel
opzien door de verklaring van de advo
caat-generaal mr. baron Van Voorst tot
Voorst, dat in Nederland geen schroot-
fraude is gepleegd.
Bij de behandeling in cassatie gaat het
er de heer Worms echter om inzage te
mogen krijgen in een dossier met pro
cessen-verbaal van getuigenverklaringen.
Het Hof heeft dat geweigerd, omdat de
ze stukken niet tot de eigenlijke zaak-
Worms zouden behoren. Vast staat ech
ter, dat deze processen-verbaal opge
maakt werden op grond van een justiti
eel onderzoek dat onmiddellijk na de pu
blicatie van het geruchtmakende tele
gram van de heer Worms werd ingesteld.
Het kon niet uitblijven: Gisteren werd
in Las Vegas een vereniging opgericht
die er naar zal streven om zoveel mo
gelijk aanhangers te vinden om de Ame
rikaanse astronaut John Glenn bij de
volgende presidentsverkiezingen kandi
daat te stellen.
Amerika heeft een Ontdekker-38 van
de luchtmachtbasis Vandenberg in een
baan om de aarde gebracht.