AUTOWERELD wacht vol spanning op wankelmotor Ook voor de watersport VOEDZAMER INTENTIE BOVEN OPBRENGST BIJ VASTENACTIE Tegen honger, ziekte en onwetendheid BMW-700: Periode van is nog lang tweetakters niet voorbij P DAF: verlengd 50-duizendste Renault met Jlorides' A/M-INDiA Verlaten van j Wat is dan Punt - uit Vastenactie in plaats van vastenwet Snellere verlichting van rheumatiek en spierpijnen Kamer zoekt mogelijkheid tot aanpak Overstromingen in de V.S. WORMS IN CASSATIE 11 11 Onrustige Zenuwen? ■:UR0PA-INDIA zonder tussenlandingen7 U. 55 SAAB-Sport met nieuwe elementen Tips-tips-tips - tips - tips-tips-tips-tips Brand te Londen Toch.... geld Wereldvrede Tien miljoen Zaak Van der Putten GLENN FOR PRESIDENT' Geslaagde lancering van Ontdekker 38 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 1 MAART 1962 Overigens gedraagt de Wankel zich naar buiten ongeveer zoals een ge wone motor, of liever zoals een AU- DKW, Hij converseert als een twee- takter. Het olieverbruik (verse olie smering) zou ongeveer 1 liter op 100 liter benzine zijn. Naar we verne men ligt het benzineverbruik van een Wankelmotor aanmerkelijk la ger dan dat van normale motoren. Een Wankeltje van 50 p.k. neemt ongeveer 1 op 20. Behalve proefmoto- ren van 400 cc zijn er ook van 600, 250 en 125 cc. Bij Daimler-Benz in Stuttgart wordt thans geëxperimen teerd met een Wankel van 1000 cc, waaruit niet minder dan 100 p.k. wordt gehaald. Dit is een enorme kracht voor zo'n klein motortje. Vol gens de berichten zijn alle proble men van de Wankelmotor opgelost, alleen moet nog de nevenapparatuur op bevredigende wijze worden aan gepast. Het spreekt vanzelf dat de voorbereiding van de serieproduktie en h§t zoeken naar eenvoudige, goedkope constructiemethoden ook nog enige tijd zullen vergen. Op het ogenblik worden de verschillende uitgaven van de Wankelmotor met de hand gemaakt. Men verwacht in Neckarsulm, dat de auto-met- Wankelmotor het volgend jaar offi cieel zal worden gepresenteerd, maar het zou niemand verwonderen als het nog dit jaar zou gebeuren. Het staat wel vast dat de motor achterin zal liggen en de (water) koeling vóór. De koeling schijnt bij de tegenwoor dige stand van zaken nog voor ver betering vatbaar te zijn. Bij het ski-boot je" is dit natuurlijk geen probleem. En de nieuwste motor komt stellig eerst in het Prinsje. (Advertentie) Mljnhardt's ZenuwToblettan By BMW in München is de pro duktie begonnen van de „BMW LS Luxe". Het nieuwe model is een met 32 centimeter verlengde BMW 700. Voor de passagiers achterin is door deze nieuwe constructie meer ruim te beschikbaar, namelijk 13 cm in de lengte. De ry-eigenschappen van de wagen konden door de verlen ging van de wielbasis met 16 cm worden verbeterd. De wielophanging werd ook ver anderd. Achterin zit de 30 p.k. 2-ci- linder viertakt boxermotor. Deze BMW de Luxe heeft de afstand van de kleine categorie naar de „1500" (die in 't voorjaar op de markt komt) bekort. Er gaan geruchten, dat er ook aan een BMW 1000 wordt ge werkt, maar bevestiging hiervan hebben we niet kunnen krijgen. De DAF in Eindhoven heeft thans circa 50000 personenwa gens afgeleverd. De produktie bedraagt 110 stuks per dag. Vanwege de sterke vraag naar f de DAF-750 (en Daffodil) wordt de produktie tegen het voorjaar geforceerd tot 120 a 125 per dag. De achterstand in de leveranties is reeds opgelo pen tot ruim 3000 exemplaren. 55 Wanneer komt de Wankelmo tor in de verkoop? De autowe reld wacht met spanning op de nieuwe motor, die bij NSU in Neckarsulm is ontwikkeld. Er is echter goed nieuws. Waar schijnlijk kan men de Wankel motor tegen de zomer al kopen, maar men moet er dan een boot je bijnemen. Het gaat hier om een heel apart type boot, waar mee men niet kan varen. Men staat er achter, op een paar waterski's. Het is namelijk de bedoeling hiermee een nieuw soort watersport te introduce ren. Het project „Wankelmotor- waterski-bootje" wordt uitge voerd door NSU en een Oosten rijkse firma. Het torpedovormige bootje is van plastiek Êk gemaakt en de lengte 3lH *s 1,8 meter- Er zit een ëmfwMM peller in, dat een aan Wankelmotortje van 15 pk in, dat een propel ler aan de onderkant ff A aandrijft. De water- UH skiër bestuurt ,,het sleepbootje" via een lange stuurstang, waaraan een handvat ua| voor gasgeven is be- I Ol vestigd. Er zit ook een Vi veiligheidsmechanisme aan, dat in werking treedt zodra de skiër zijn evenwicht verliest en in het water valt. De mo tor stopt dan onmiddellijk. Uit Neckarsulm wordt gemeld dat ,,het sleepbootje" ook nog andere dienst kan doen, bijvoorbeeld als het een nog langer stuur krijgt. Men zou er ook een soort ponton van kunnen maken, en dus op ,,het dek" zelf staanruimte vrij maken. Behalve voor de watersport experimenteert NSU ook met Wankelmotoren voor gewone boten. In een elegante ma honiehouten sportboot is thans een luchtgekoelde Wankelmotor gecon strueerd. De Wankel-sportmotoren zijn klein maar sterk. Het ding, dat in het ski-bootje zit. weegt maar tien kilogram. Het is nog niet bekend wanneer de Wankelmotor in een personenwa gen en in serieproduktie komt. In Ne ckarsulm rijden er nu vijf NSU- wagens met de motor van de toe komst". In enkele met sportcarros- serie wordt een 400 cc'er getest, met een vermogen van 40 tot 55 p.k. Er kunnen snelheden van ruim 160 km Een wankelmotor is licht en kan gemakkelijk (zelfs door iemand van het zwakke geslacht) worden getoond. per uur mee worden bereikt. Het op trek vermogen is ook respectabel: tot 80 km in 11 a 12 seconden. De Wankelmotor maakt zeer hoge toe rentallen, op de proefbank zelfs tot 17.000 a 18.000, maar in de testwa gens wordt maximaal 6000 per mi nuut aangehouden. De nevenappa- tuur (zoals wisselbak, startmotor, dynamo en ontsteking) moet eerst worden aangepast aan de hoge toe rentallen. Op het ogenblik ligt het kleine Wankelmotortje, dat nauwe lijks 25 kilo weegt, verscholen tus sen de naar verhouding veel te for se instrumenten in het motorruim. (Advertentie) Renault is voornemens op de auto- mobieltentoonstelling van Genève twee nieuwe „Florides'' met schpf- remmen uit te brengen. Het zyn verbeterde versies van de bestaan de Floride. De ene is een tweepersoons con vertible en de andere een vierper- soons. Beide krijgen schijfremmen op de vier wielen en een grotere motor 950 cc waardoor bij 5.500 toeren een snelheid van 140 km wordt bereikt; het aantal p.k. is 55. De nieuwe Florides, die reeds de bijnaam Super-Floride hebben, krijgen dezelfde carrosserie als de oude, met achter slechts enkele centimeters meer om de grotere motor te bergen. De vierpersoons- wagen krijgt twee deuren en een hardtop en wordt Caravelle ge naamd. De nieuwe wagens komen in mei in de verkoop. Ook Peugeot is voornemens te Ge nève een nieuwe wagen uit te bren gen, doch bijzonderheden daarover zijn nog niet bekend. BOEING U.S.A. JAPAN AUSTRALIë INDONESIë „12 Provinciënhuis" 67/71 Leidsestraat Kamer 5, AMSTERDAM, Tel. 24.81.09 (2 lünen) Telex 14.100 of uw Reisbureau De nieuwe SAAB-Sport onder scheidt zich wat het uiterlijk betreft weinig van de Saab 96, maar het is overigens een geheel andere, meer geavanceerde prepositie. Ook wat betreft de prijs, die een duizendje of drie omhoog is gegaan. Maar de Saab Sport lieeft enkele nieuwe ele menten gekregen, die het sportieve karakter en het bekende rally-tem perament van het aparte produkt van de Zweedse vliegtuigfabriek ten goe de komen. rTer voorkoming van het binnen dringen van vergiftige gassen in u.w auto, dient men in zeer druk stadsverkeer of stilstaande achter 'n auto, waarvan de motor draait, de toevoer van buitenlucht naar de verwarming, c.q. ventilatie, te ver breken. De meeste verwarmings- en verseluchtinstallaties hebben voor dit doel bedoelde knoppen of schui ven; zo niet, dan is het aan te be velen de ventilator even af te zet ten. Tn feite is een ruitenwisser maar een simpel onderdeeltje van uw auto, totdat het stortregent en de wissers u in de steek laten. Dan zijn ze ineens heel belangrijk en in dit licht moet u ze dan maar lie ver altijd bezien. Controleer de wer king ervan ook als u ze niet nodig heeft, vernieuw tijdig de wisserbla- den en ga na, of dc bevestiging en vering der wisserarmen nog wel vol doende is. Kleine boutjes en schroef jes niet vastdraaien met een levens grote sleutel of schroevedraaier maar, zoals overal, passend en ge- eigend gereedschap gebruiken. personenwagens zijn vandaag de dag vrijwel allemaal met onaf hankelijke voorvering uitgerust. Eén van de meest toegepaste constructie- vormen is die, waarbij de fuseedra- ger is gemonteerd tussen twee drie- hoeksarmen, die op hun beurt weer scharnierend aan het chassis zijn bevestigd. Gezien de noodzakelijke ••beweeglijkheid" van dit mechaniek, is tijdige doorsmering hier zeker een eerste vereiste. Omeerolie kan geen roest veroor- zaken. Water kan dit echter wel en hiermee is dan meteen verklaard, waarom sommige oliepeilstokken een roestige aanslag vertonen op dat ^gedeelte der stok, dat normaliter onder de olie schuil hoort te gaan. Eventuele waterlekkages even bui ten beschouwing houdende, wijst een roestige oliepeilstok altijd op de ge woonte met een veel te koude motor te rijden en-of het veelvuldig ,,koud" starten. U vraagt maar. De heer van S. te Steenbergen stelt de vraag, waarom sommige auto-eigenaars hun elektrische in stallatie laten voorzien van een bat terijschakelaar. Heeft het bezit van een dergelijke schakelaar nu werke lijk zoveel voordelen, dat het de hiermee gepaard gaande kosten wet tigt? Gaarne uw zienswijze. Een batterijschakelaar vervult de functie van hoofdschakelaar en wordt geschakeld tussen de batterij en liet chassis; de massaverbinding kan hierdoor dus desgewenst onder broken worden. Dc knop ervan is afneembaar, zodat de schakelaar te vens dienst kan doen als extra be veiliging tegen diefstal of joy-ri- ding. Als de schakelaar ,,uit" staat, is de batterij nog slechts met één ..pool" met de installatie verbonden en is kortsluiting ten enenmale uit gesloten. Een voorzorgsmaatregel dus, die het brandgevaar zeer ver kleint en vooral als er ir de auto wordt geslapen (vakantie) een ze kere geruststelling geeft. Maar de ze schakelaar biedt meer mogelijk heden en wel bij het constateren van een kortsluiting of abnormale warmte-ontwikkeling (rook) gedu rende het rijden. Na het stoppen der motor kan met een simpele hand beweging alle stroomdoorgang wor den verhinderd en kunnen oorzaak en te nemen maatregelen, nadien rustig worden overwogen. Technisch heeft deze Saab een aantal interessante nieuwigheden, die de prijs rechtvaardigen. De sport komt in de plaats van de GT-ver- sie, maar hij heeft méér. De stan daarduitrusting is, evenals bij de GT, compleet, met toerenteller, speedpilot, sportief stuurrad van hout en metaal, vliegtuigzetels vóór en veiligheidsgordels. De cilinderin houd is dezelfde als bij de Saab 96: 841 cc. De compressieverhouding is verhoogd van 7.3 tot 9.01:1. De Saab-GT, 748 cc, heeft 9.8. De nieu we sport ontwikkelt 52 p.k. bij 4500- 5000 t. p. m. De Saab Sport verschilt op drie wezenlijke punten van de GT. Hij heeft schijfremmen op de voorwie len, drie carburateurs en een nieuw smeersysteem a la AU-DKW. Het betere remvermogen is voor deze wagen noodzakelijk, want de sport is zeer snel. De topsnelheid ligt bo ven 150 km p. u. en de accelera tie ligt op Porsche-niveau, d.w.z. 0- 80 km in 0.5 sec. De nieuwe Saab heeft speciale bougies, ontworpen door Champion in samenwerking met McCullogh, die uitermate ge schikt zijn voor felle tweetaktmoto- ren. De sportmotor heeft een separaat smeersysteem a la AU-DKW. Het ze versie werd ontwikkeld. Even als Auto Union-DKW heeft Saab het toevoegen van olie aan de benzine afgeschaft. In plaats hiervan is men overgestapt op de verse-oliesmering, maar bij Saab gaat dit iets inge wikkelder. Hier wordt de olie niet regelrecht in de vergasser gepompt, maar via dunne leidingen naar alle smeerplaatsen van de motor. Het olietankje is dus door minuscule pijpleidingen met het inwendige van het motorblok verbonden. Dit Saab-systeem is vrij kostbaar en ingewikkeld, maar het schijnt in het noordse klimaat betrouwbaarder te zijn dan het Duitse. Uitgebreide proeven hebben dit aangetoond. Van de zijde van de fabriek is meegedeeld dat het separate smeer systeem niet voor de standaardmotor wordt ingevoerd. Intussen zijn de oliemaatschappijen al een heel eind gevorderd met het zogenaamde ma gere dieet voor tweetakters. In de laboratoria draaien er al tweeslag motoren op een mengsel van 1 liter olie en 300-400 liter benzine. Natuur lijk maakt niet alleen de olie dit mo gelijk, maar er zijn chemicaliën aan toegevoegd, die de olie wonderen doet verrichten. Er is dus een goe de kans dat we over niet al te lan ge tijd een speciaal soort olie voor tweetakters krijgen, waardoor de blauwe walmsliert uit de uitlaat en de kwalijke lucht worden geëlimi neerd. Eigenlijk worden de Duitse ,,Frischöl-Automatik" en het olie- pijpsysteem van de Saab Sport dan overbodig. De tijd van de tweetak ters is in elk geval nog mat voorbid (Van onze speciale verslaggever) DE schrijnende nood van de wereld, die wordt geteisterd door hon ger, ziekte en analfabetisme, wordt door de Nederlandse bisschop pen voor de tweede keer in de algemene belangstelling geplaatst tij dens de tweede bisschoppelijke vastenactie van Aswoensdag 7 maart tot de eerste zondag na Pasen. Bracht de eerste actie (die Nederlands televisiebisschop mgr. W. Bekkers karakteriseert als „een geslaagd waagstukje dat voldoende basis bood voor een groeiende traditie") ruim anderhalf miljoen gul den op die werden besteed aan 27 projecten deze tweede vastenactie zou eigenlijk tien miljoen gujden op moeten leveren, wil men hulp kunnen bieden in de 37 noodgevallen die al op het programma staan. Om dit bedrag te halen zou elk van de drie miljoen katholieken de komende vastentijd 3Vz gulden in het zakje moeten doen, of liever in het kartonnen offerdoosje dat weer huis-aan-huis verspreid wordt. Dat is gedurende de veertigdaagse vasten nog geen dubbeltje per dag. Volgens mgr. Bekkers is de vastenactie echter niet alleen een kwestie van geld, maar gaat de intentie boven de opbrengst. Bij het wegrijden van een par- S keerplaats is het niet alleen van het grootste belang rekening te houden met het achteropkomend verkeer, maar ook met het tege- J moetkomend verkeer. J Het blijkt herhaaldelijk dat ook tegemoetkomend verkeer gehin- derd of zelfs in gevaar gebracht wordt door het plotseling wegrij- den van een automobilist uit een parkeerplaats. Zoals uit de teke- ning blijkt, kan de bestuurder van auto A inhalen juist op het mo ment dat u zoudt willen wegrij den. Het is duidelijk dat dan een hachelijke situatie ontstaat, als u inderdaad zoudt wegrijden! Daarom adviseert de ANWB u om pas op dat moment de par keerplaats te verlaten, wanneer u er zeker van bent, dat zowel het achteropkomende als het tege- j moetkomende verkeer geen enkele hinder ondervindt van uw invoeg- manoeuvre. Een Londense bioscoop is tot de grond toe afgebrand. Niet lang tevoren hadden 1500 schoolkinderen een voorstelling bij gewoond. De Amerikaanse zangeres Ella Fitzgerald zou zondag in de bioscoop zijn opgetreden. De advertentie hiervoor luid de: „Zet uzelf in vuur en vlam. Kom naar de grote Ella luisteren". (Advertentie) (Advertentie) MGR. BEKKERS ...dubbeltje daags... De vastenactie van de bisschoppen moet gezien worden in het kader van het streven naar een persoonlijker geloofs beleving, dat in Nederland overal baan breekt. Mgr. Bekkers, fervent tegenstan der van een al te zwaar accent op „het geld in de kerk" onderstreept dit nadruk kelijk. Droeg voor de oorlog de wijze waarop wij de vasten beleefden in ons land een vrij sterk gereglementeerd ka rakter zoals reeds blijkt uit het woord „vastenwet" na de oorlog zijn deze normen sterk gerelativeerd om ruimer baan te maken voor persoonlijke verant woordelijkheid en persoonlijker beleving. Na een tiental jaren van nieuwe vasten praktijk kunnen wij echter constateren", aldus de bisschop namens het hele Ne derlandse episcopaat, „dat na het weg vallen van concrete voorschriften toch een zekere behoefte is gegroeid aan con crete richtlijnen. Uit dit verlangen bij de gelovigen naar leiding is bij de bis schoppen het plan van de vastenactie geboren als een middel en een mogelijk heid voor iedere gelovige persoonlijk om binnen de vrijheid van het eigen gewe ten concreet gestalte te geven aan de algemene plicht tot versterving en ont hechting. En u zult de bisschoppen voor voldoende evangeliéch gezind houden om te beseffen, dat ook bij hen de intentie prevaleert boven de opbrengst". „Dat er toch van een opbrengst sprake is, komt voort uit het wezen van het vasten. Het is onthechting en versobering in een geest van boetvaardigheid en offerbereidheid omwille van de Heer. En wie uit het Evangelie weet hoe onze Heer zich voortdurend vereenzelvigt met onze evenmens in nood. kan ook begrij pen dat van oudsher in de Kerk aan de armen werd toegekend wat men zich zelf omwille van de Heer ontzegde. De vas ten is geen tijd van spaarzaamheid, zui nigheid of versobering zonder meer, want in het verschiet ligt steeds de identiteit van Christus, met de mens in nood". De vastenactie is geen missie-actie maar een internationale hulpverlenings actie. De opbrengst dient ter financiering van de sociale activiteiten van de Kerk in ontwikkelingsgebieden en noodge bieden, die overigens in de praktijk vaak samenvallen met missie-gebieden. Het geld wordt niet dan na grondig onder zoek toegewezen aan de aanvragers. Het episcopaat laat zich hierbij adviseren door een deskundige commissie, die, zo als mgr. Bekkers verzekerde, voor drie kwart uit leken bestaat. Deze commissie onderhoudt ook het noodzakelijke con tact met organen van soortgelijke acties in het buitenland. Deze commissie heeft in 1961 aan 27 aanvragers om hulp geld toegewezen. De laagste bijdrage is 2000 gulden ge weest, maar de meeste liggen tussen 10.000 en 50.000 gulden. Er zijn er bij van 100.000 gulden en drie van meer dan 300.000 gulden. Om enkele van de vele bestemmingen te noemen: het werk van vrouwelijke katechisten on der de Oekrainers in Argentinië en Brazilië, drukpersen voor Ndola in Afrika, scholen in Tabora, voedsel voor Zuid-Angola vluchtelingen uit Rwanda, ka jotters die gaan werken in de mis sielanden, maar ook landbouwcursus- sen voor missionarissen in Wagenin- gen. Het zijn kleine druppeltjes op een gloeiende plaat. Men herkent in deze be stemmingen echter de noden van kerk en wereld. „Men vindt er de hunkering in naar de waarachtige vrede, die door de wereldnood het sterkst bedreigd wordt en die in de wereldliefde haar beste, zo niet enige kans krijgt", aldus mgr. Bekkers. Het thema van dc vas tenactie 1962 is dan ook „wereldvrede door naastenliefde in wereldnood", Het zal in zes wekelijkse varianten worden uitgewerkt. Achtereenvolgens komen tijdens de vasten aan de orde: hongerbestrijding, technische hulp. kerk in opbouw, onderwijs, vervolgde kerk en ziektenbestrijding. In de kerken zal elke week op deze themas worden ge wezen. Mgr. Bekkers zal in het begin van de vasten een televisiegesprek heb ben met pater Werenfried van Straaten, die aan de Nederlandse actie meewerkt. Pater Werenfried zal elke zondag voor de radio het thema van de week bespre ken. De Nederlandse vastenactie werd vorig jaar begonnen naar het voor beeld van de Duitse Misereor-actie, die dit jaar voor de vierde keer draait. De 21 miljoen Westduitse katholieken brachten het eerste jaar 31.500.000 gul den bij elkaar, het tweede jaar 38.700.000 gulden en vorig jaar 45 mil joen gulden, terwijl een actie voor Latijns Amerika tijdens de advent van 1961 22 miljoen opbracht. Aan dit dui zelingwekkende Duitse voorbeeld spie gelt zich het Nederlandse episcopaat, als het voor mogelijk houdt dat de 3 miljoen Nederlandse katholieken dit jaar voor 10 miljoen gulden zorgen, hoewel de bisschoppen weten dat de situatie in Duitsland een'andere is dan de onze. Van de 40 aanvragen om een deel van de opbrengst van dit jaar zijn er 26 in beginsel goedgekeurd. Om er weer enke le te noemen uit de indrukwekkende ïyst medische hulp in Kongo, schoolradio in Brazilië, een kliniek in Nigeria, ver- pleegstersschool in Kerala, scholen en radio in Bolivia, bybeluitgaven in Tan ganyika, een schriftelijke cursus „katho licisme voor ontwikkelde Islamieten" De giften zullen twee keer worden in gezameld, namelijk tijdens offergangen in de kerken op halfvasten en op Belo ken Pasen. Een speciale Misereor-krant verschijnt op zondag 25 maart en op Passiezondag 8 april. Hoewel de vasten actie geen coördinerende actie is voor andere bestaande inzamelingen, hebben de bisschoppen zich wel verstaan met andere acties die speciaal inspelen op de vasten. Zo hebben het comité Passie zondag Bid- en Boetedag en Oostpries- terhulp hun vastenactie geplaatst in het raam van de grote bisschoppelijke actie. (Advertentie) Werkt (litermate actief in op de haard ran de pijn ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid Niets werkt sneller, niets werkt aan genamer, ter verlichting van pijn, dan een behandeling met Algesal-bal- sem. Het enige middel, dat het diaethyl- amino-sahcylaat in een speciale emulsie met hoog doordringingsvermogen bevat (U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal direct door in het weefsel, de ge wrichtsbanden en de spieren tot aan de haard van de pijn, waar een onmid dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt Uzelf van dit buitengewone doordrin gingsvermogen wanneer U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze aan vankelijk kleurloze wonderbalsem meer en meer melkwit wordt en volledig in de poriën verdwijnt (in plaats van een oppervlakkige warmtesensatie op de huid te veroorzaken), teneinde diep in te werken op de pijnlijke weefsels. Nog beter de pijnstillende werking van Algesal "doorstraalt" weefsel en spieren tot in de gewrichten, zodanig dat een duurzaam gevoel van ver lichting en welzijn in de plaats komt van pijn of stijfheid. Maar, vergeet niet Pijn slaat altijd onverwacht toe Zorgt er dus voor thuis altijd een tube Algesal bg de hand te hebben. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer is nog niet tot een beslissing gekomen over de wijze waar op zij ertoe kan bijdragen dat in de zaak Van der Putten de „onderste steen bo ven" komt. Het senioren-convent uit de Kamer, dat wil zeggen het college van de voorzitters der vijf grootste fracties met de Kamervoorzitter, heeft hierover gisteren beraadslaagd. Tijdens die bespre king is door de liberale fractievoorzitter, prof. Oud, het voorstel gedaan om een parlementaire enquêtecommissie te be noemen voor een onderzoek van deze zaak. Een dergelijke (Kamer)-commissie kan getuigen onder ede horen en daar door diep boren. Volgens onze informa ties is men er echter in andere fracties nog niet van overtuigd, dat zonder een dergelijke commissie de waarheid niet uit dc doeken kan worden gedaan. Sommigen menen ,dat het verstandiger zou zijn het omvangrijke dossier Van der Putten eerst eens in handen te stellen van een bijzon dere Kamercommissie. Aan de hand van de bevindingen van die commissie zal dan later besloten kunnen worden of er al dan niet een parlementaire enquête commissie nodig is. Het overleg hierover duurt nog voort. Honderden gezinnen zijn uit hun huizen verdreven in Kentucky, Tennessee en West-Viginia. toen de door zware regens gezwollen rivieren uit hun oevers traden. De rivieren bedreigden nog vele andere gebieden in de centrale en zuidelijke sta ten van de VS. Het ongerief werd nog sterk vergroot doordat sneeuw- en ijsstormen over de zuidelijke vlakte joegen. In vijf centrale staten in de VS waren tornado-waarschu wingen van kracht. (Van onze Haagse redactie) De Haagse schroothandelaar Louis Worms is in cassatie gegaan tegen het vonnis van f 250 boete, dat hem door het Haags Gerechtshof is opgelegd in de smaadzaak-Spierenburg. De behandeling van deze zaak baarde kort geleden veel opzien door de verklaring van de advo caat-generaal mr. baron Van Voorst tot Voorst, dat in Nederland geen schroot- fraude is gepleegd. Bij de behandeling in cassatie gaat het er de heer Worms echter om inzage te mogen krijgen in een dossier met pro cessen-verbaal van getuigenverklaringen. Het Hof heeft dat geweigerd, omdat de ze stukken niet tot de eigenlijke zaak- Worms zouden behoren. Vast staat ech ter, dat deze processen-verbaal opge maakt werden op grond van een justiti eel onderzoek dat onmiddellijk na de pu blicatie van het geruchtmakende tele gram van de heer Worms werd ingesteld. Het kon niet uitblijven: Gisteren werd in Las Vegas een vereniging opgericht die er naar zal streven om zoveel mo gelijk aanhangers te vinden om de Ame rikaanse astronaut John Glenn bij de volgende presidentsverkiezingen kandi daat te stellen. Amerika heeft een Ontdekker-38 van de luchtmachtbasis Vandenberg in een baan om de aarde gebracht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7