Logboek van een smaldeel Spectaculair maar knap staaltje iS Fregatten heten grootste slinger ha k k en te zijn Zwevend naar Hr. Ms. De Zeeuw Voorbeeld CHALET KAAS Rijsttafel VERWARRING ROND OVERIJSSEL EN ANDERE PROVINCIES Eerste Record Fair play Uitspraak PRESENTJE VAN EEN MILJOEN 0p 7ee" heet dit fas" ZEEMANSCHAP TOEN MATROOS C. de Best, een forse Kalwijker, 's maan dags op zijn schip de haven van Den Helder verliet, wist hij niet dat de Marine nog geen week later de grootste moeite zou doen om hem van wat pijn te verlossen. Matroos - dienstplichtige - de Best voer op Hr. Ms. „De Zeeuw", een rank scheepje dat in Amerika gebouwd werd tijdens de oorlog en tegelijk met vijf andere fregatten in de Nederlandse marine was gekomen. De fregatten dragen de veelzeggende bijnaam „slingerbakken". Maar men noemt het gewoonlijk sea- mexen omdat dit soort oefeningen in de NATO-handboeken staat aangegeven als SEAMEX, afkorting van seaman ship exercise. Wanneer er geseamexed wordt komt de beste roerganger aan het wiel, de commandant staat dan op de brug en vrijwel de hele bemanningen van de betrokken schepen staan ge reed om te kijken ente fotograferen. Een derde schip vaart verder naar ach ter om op te treden als redder bij even tuele ongelukken. ]\/[ATROOS de Best had gestoeid met een van zijn maats en daar door was zijn arm uit de kom ge schoten. De scheepsarts van „De Zeeuw" kon er bij gebrek aan ma teriaal weinig aan doen zodat be sloten werd De Best over te bren gen naar de grotere en beter ge outilleerde ziekenboeg op de „Ze- Onze verslaggever wordt vanaf „De Zeven Provinciën" naar het fregat „De Zeeuw" geseamexed. Hier hangt hij tussen beide schepen in aan de met de hand strak gehouden wipper- tros. Seamexen is de manier om post, paters, dominees, zieken, admiraals en soms zelfs journalisten over te zetten van het ene op het andere schip. Zo genoot ik het twijfelachtige genoegen om twee dagen eerder, in de Golf van Biscaye waren we toen. te bengelen aan een tros tussen ,,De Zeven Provinciën" en ,,De Zeeuw". Onder mijn voeten door joeg het blauwe zeewater met strie mende witte kuiven. Maar droog en be houden landde ik op het dek van het slingerende fregat waar ik beet gepakt werd door de schipper en een kwartier meester die me bevrijdden van al het touwwerk dat mij als een bundel lia nen gevangen hield. Met meer dan gewone belangstelling had ik staan kijken naar de voorberei dingen van mijn overtocht. Opperschip- per van der kaa had zijn mannen bij elkaar gefloten en er werd druk gegoo cheld met. honderden meters lijn en tros. Terwijl Hr. Ms. ,.De Zeeuw" ons snel inhaalde, stelde ook de lijnschutter zich op. Vreemd uitgedost in een jak met rode strepen en onder een helm met dito kruis stond hij met het geweer aan de voet te wachten totdat het fre gat dicht genoeg genaderd zou zijn. Een stuk of veertig matrozen stonden klaar om straks de tros, waaraan ik zou han gen, stijf te houden. Achter de schutter stond het kistje met de keurig opgescho ten schietlijn. Een fluitje van de schipper. Op het fregat dat nu naast ons vaart zoekt iedereen dekking. Een droge knal en dan suist de stalen pin met achter zich de uiitte lijn door de lucht. Gra cieus zweeft de lijn over het fregat heen en daar springt men toe om hem binnen te halen. Op de kruiser is inmiddels een zwaardere lijn vast gemaakt aan de schietlijn en deze wordt ook door het fregat ingehaald. Dan worden op de kruiser de tele foondraden, het waterdichte zakje met telefoontoestellen, de afstands- lijn, waaraan de commandanten kunnen zien of de schepen op de voorgeschreven minimumafstand van elkaar blijven, de doorhaler waar mee „de last" straks naar het fregat getrokkep, moet worden en tenslotte de zwaardere wippertros vastgemaakt en overgetrokken. Er wordt zwijgend gewerkt. Alleen de schipper of een van zijn bootslieden geven af en toe aanwijzingen in een kort en bondig jargon. ven Provinciën". Gauw gezegd maar het smaldeel bevond zich op de Oceaan, mijlenver uit de Por tugese kust en er stond een forse deining. Helikopters bezat het smaldeel niet, vervoer per sloep was te lastig en zou te veel tijd veigen. Maar in zulke gevallen heeft de marine een huzarenstukje achter de hand, een spectaculair maar knap staaltje zeemanschap waarvan ze bij de koopvaardij zeg gen dat het gekkenwerk i.s d® u ^s* ,,^)e Zeeuw" kwam naast nvc.r«IU1ierz varen- Er werd een lijn 7»,-, j °ten, waarmee weer een -waardere tros werd overgehaald. Ten- lrnma Was de verbi«ding tot stand ge- vhrkj611, k°n een met zwemvesten rsierde brancard overgetrokken wor- ,naaru de ..Zeeuw" die wild deinde cor iv/rSz uw van de stampende krui- p,.;,Matr°°s de Best werd op de bran- fii.u' £ebonden en weer klonken de uitjes van de schippers, ten teken dat krOb-33!? getrokken kon worden. Over tivü^ schuim zweefde de zieke ma- r«* r\ V^n ?et ene schiP «aar het ande- m'J u kruiser aangekomen werd hij kon, brancard en al opgepakt door zie- p^^Piegers en naar de ziekenboeg rinwa waar bU i« ,,no-time" door de uoKter van zijn pijn werd verlost. vovi1J,^vaf .helemaal niet bang geweest rtelde hij me later. Aan risico's had ean,?1^ gedacht. ,,Ik hoop dat ik weer 7oiu-- TU^ an, Paar rnijn eigen schip," maan "^Ya.nt hier is het me allemaal maar veel te groot!" Op de wippertros zit het wipperblok waaraan een stevige stijgbeugel hangt. De doorhaler en de thuishaler zitten aan het blok vast. De chef van de smaldeel staf, kapitein-luitenant ter zee Van We- ly zal voorgaan. Hij stapt in de stijg beugel met zijn rechter voet, klemt het linkerbeen er omheen en houdt zich met beide handen stevig vast. Voor al-, le veiligheid wordt hij met een gordel vastgemaakt aan de stijgbeugel. Dan wordt de wippertros strak getrokken door de veertig matrozen. De heer Van Wely schiet omhoog, krijgt van de schipper nog een duwtje na en dan zweeft hij boven het water. Op het fre gat klinkt, nu aanhoudend gefluit en daar haalt men met de doorhaler de chef-staf binnen. „Als u niet durft, moet u het niet doen. Het hóeft niet" zegt de eerste officier en dat geeft de doorslag. Ner veus stap ik in de inmiddels terugge haalde stijgbeugel. Met een zwaai vlieg ik buiten boord. Het gaat allemaal veel soepeler dan ik gedacht had. Het flui ten aan boord van de schepen wordt naar de achtergrond gedrongen door de ruisende en sissende zee beneden me en dan, voor ik het weet beland Ik op de dikke matten die ze op het fregat heb ben klaargelegd. Een beetje natril lend schud ik de eerste officier daar de hand. „Eerst koffie? of wilt u nog even kijken?" vraagt hij. „Even kijken nog" antwoord ik. Dan gaat de clief- staf weer terug, kijkend alsof hij dit 31 januari: 11.00 uur Hr. Ms. De Zeeuw komt langszij voor overnemen lichte lasten. 2 februari A.M.: We bevin den ons ter hoogte van Oporto, 60 mijl uit de kust. Het fregat De Zeeuw komt langszij om zieken over te geven. Er staat een hoge zee. De jagers „Overijssel" en „Gelderland" nemen post over. werk al sinds zfln schooljaren doet. De lijnen gaan los. De kruiser draait van ons weg. We ritten nu op een van de •grootste slingerbakken van de Marine" De eerste kennismaking valt nogal mee. I UT ER KOSTELIJKE ALPENMELK IN EÉN DOOSJE VAN 170 GRAM FIJNPROEVERS DUS STEEDS ALTIJD VERS Imp. J.C.N. BotrfngAmsterdam voorstellingen alleen de moeite loont van wege de snedige en gepeperde commen taren der toeschouwers. Het verblijf op dit gastvrije fregat was maar kort. Een vluchtige rondgang door 't schip leerde me dat de accom modatie niet van een niveau is waaro ver je enthousiaste brieven naar huis schrijft. Elke opvarende weet dat maar al te goed en de eerste officier liet niet na op te merken dat de schepen snel aan het verouderen zijn. Toch en dat is bij de varende Marine zo opmerkenswaardig haalt geen mens aan boord van zo'n bekrompen slingerbak het in zijn hoofd zich te be klagen. ,,Op de fregatten dien je het plezierigst" heet het en niemand kijkt afgunstig naar het dikke schip dat meer ruimte heeft, zonder overigens belang rijk meer comfort te bieden. En op de kruiser sprak ik eerder met een jonge officier die zijn bootjesreis als adelborst op een fregat maakte: „Het zijn fijne schepen. Het is er pas echt varen!" zei hij. Chef-kok Lode zei het niet maar moet het gedacht hebben toen hjj met z\jn assistenten de laatste hand legde aan de wekelijkse rijsttafel. Als acrobaten hielden zij zich staande op de gladde kombuisvloer, roerend In een enorme pul met rijst. Later heb ik in de sobere en kleine maar ook knusse longroom geproefd van de voortreffelijke hap die kok Lode liet opdienen. Het was er genoeglijk aan tafel. De enthousiaste commandant ltz. 1 R. Har- tog besprak met zijn officieren de zo juist gepasseerde seamex. Ook de film van de vorige avond kwam nog ter sprake. De films die aan boord worden vertoond leven altijd gespreksstof om de doodeenvoudige reden dat je er niet over na hoeft te denken. Ik weet niet of ze geselecteerd worden, of de marineleiding van mening is dat een opvarende van de vloot niet met problemen, behalve die van zichzelf, het schip en de marine, lastig gevallen mag worden, feit is dat het bezoek aan de Later trokken we een schietschijf voort waarop één der beide jagers ik meen dat het de „Gelderland" was moest schieten. „Schijven slepen, daar gebruiken ze ons voor" hoorde ik ergens vanuit de harkploeg mompelen. Fregatten zijn zwaar bewapende sche pen, speciaal uitgerust ter bestrijding van onderzeeboten en voor het escorte ren van konvooien. In de moderne zee strategie nemen ze een zeer belangrij ke plaats in, vandaar dat men haast gaat maken met de vervanging van de verouderde typen. Zonder eigen Neder landse plannen af te wachten begint men alvast met de bouw van vier fre gatten naar het voorbeeld van de Brit se Leander-klasse, forse snelle schepen die in uiterlijk en capaciteiten bewijzen dat het fregat een levend onderdeel van de moderne vloot is. De weg terug naar de kruiser la ter, ging al een stuk gemakkelijker Weliswaar weer even dat gevoel van eenzaamheid, van nergens bij te ho ren, wanneer het geraas van brekende golven onder je de geluiden der sche pen overstemt maar dan de kwieke landing op het dek van de kruiser. Weer thuis. Vragen beantwoorden van hoe je het vond en over zeeziekte. Ik geloof dat ze op de kruiser de slin germentaliteit van een fregat over drijven Dat was allemaal twee dagen voor dat matroos De Best werd overgeno men. Nu was de zee wat onstuimiger en iedereen aan boord beleefde span nende momenten toen de schepen elkaar wel erg dicht naderden en enorme stuifzeeën het achterste deel van het fregat overspoelden. Voor de geoefen- den had dit alles echter weinig te be tekenen en enkele minuten later zweef de de zieke matroos via de wippertros in de armen van opperschipper van der Kaa. „Well done" seint de kruiser naar het afdraaiende fregat. Die zijn er van af voor vandaag want de zon begint zich al rood te kleuren. Voor de kruiser is het echter nog geen „aftrap" want daar verschijnen de snelle jagers. Gracieus en witbesnord klieven zij zich door de zeeën. Zij zijn de snelsten van de vloot en zijn weten het en trots verheffen zij de boeg wanneer opnieuw de aanval van een rollende groene golf is afgesla gen. Eerst komt de „Overijssel" langszij, neemt post over en laat zich afzakken naar de rescue-positie achter de krui ser. De „Gelderland" is de laatste die dag. Het schip lijkt van puur goud, tel kens als het naar rechts overhelt en het strijklicht van de ondergaande zon vangt op zijn gladde romp en brugop- bouw. Dan hebben ze ook daar het blauwe zakje met smaldeelpost aan boord. Laaiend gaat de zon onder. De horizon staat in vuur en vlam. De wolken toefjes, eerst wit, beginnen zich donkerder te kleuren. Dan dooft het vuur en de oceaan wordt asgrijs. De jagers en de fregatten zoeken hun posities voor de nacht op. Als een waaier liggen zij voor de krui ser. De opmars naar Gibraltar wordt voortgezet. Vannacht om twaalf uur moeten de witte mutsen en petten voor de dag gehaald worden. WIM KOCK. Menige oud-marineman heeft giste ren aan onze telefoon gehangen om ons opmerkzaam te maken op een fout in de fotobijschriften van de re portage „Dagboek van een smaldeel" Er waren er by die zelfs kwaad wa ren. Eén van hen een fervent Overijssel-aanhanger kennelijk verweet ons dat wij de jager „De Zeven Provinciën hadden genoemd. „En die naam heeft voor oud-mari nemensen helemaal geen beste klank" zei hü nog. Gelukkig waren er ook die het opnamen voor „het dikke schip" van smaldeel I en het ons kwalijk namen dat wij de trotse kruiser slechts de eer gaven die 'n jager toekomt. De oplossing is heel simpel: de man die de bijschriften bij de foto's moest zetten en ze verwisseld heeft is nooit bij de marine geweest zo als wij, uw verslaggever en alle op bellers van gisteren. erende spel met schepen en golven. Hr. Ms „Overijssel" komt langszij de kruiser om post over te nemen. Let op de matrozen op het bordes uiterst rechts op de foto. Zij staan op de kruiserj bedrijvigheid terug, want de voetballers presteerden slechts bitter weinig. Boze geesten wa ren al van plan maar een nieu we voetbalclub op te richten. „Zij kunnen veel beter", zei Lidy, een magere schooljuf, lesgeefster gymnastiek. Lidy stelde voor de voetbal lers in een betere lichamelijke conditie te brengen. Een hele donderdagavond besteedde zij aan de club ende spelers. De zaterdag daarna traden de voetballers voor hun zoveelste match aan. Lithehampton won met 17-0. Skelteren Is niet ongevaarlijk. Op het circuit „Paseo" in Madrid vloog een skelter in brand. De rijder José Pujol kwam om het leven. Sinds enige tijd opereert er in België een zeer actieve, extra-sportieve fir ma. Vertegenwoordigers van deze firma komen elke vrijdag in Brussel hij elkaar. Zij maken door middel van het lot uit welke wedstrijd zij de aanstaande zondag zullen gaan bekijken. Drie man rukken op naar de voetbalmatch, maken ijverig no tities en trachten te achterhalen wie de meest sportieve speler is in het veld. Club Ronsse en Union Doornik hadden het genoegen de prijsuitdelers op de jongste speeldag in hun midden te hebben. Zij .waren daarvan natuur lijk niet op de hoogte. Er gebeurde in de match zo ongeveer van alles. Op de eerste plaats werd de Kongo lees Yamuka van het terrein gezon den want hij pakte zonder enige reden een tegenstander vast. Nauwelijks was dit gebeurd of een zekere heer van Borre moest door de arbiter naar de kleedkamer worden gestuurd. Hij was in een woordenwisseling verzeild geraakt en had enige „doorslaande" argumenten ten beste gegeven. Ver volgens moesten de heren Romain en Potvin van het veld. Het was nog lang niet alles. Om de minuut werd er een vrije trap ge nomen. De jury van de extra-sportieve firma stond voor een bijzonder moeilijke zaak. Zij werd opgelost. De prijs werd gegeven aan een voetballer, die als reserve op een bankje zat! In Caen heeft zich de volgende vermeldenswaardige geschiedenis afgespeeld: De aanhangers van Pierre Zadou- rian verkondigden reeds weken geleden, dat hun man de beste bokser was, die Caen ooit bezat. Deze mening werd hevig bestreden door de supporters van Jean Cha- reau, die luid verkondigden, dat Caen bijna identiek was aan Cha- veau. Een zeer nuchter man zag brood in deze concurrentie. Hij besloot een wedstrijd te organiseren tussen de twee rivalen. Hij huurde de grootste zaal af van de stad, liet kaarten drukken en... Er was zoveel belangstelling voor de match, dat de organisator be sloot duizend kaarten beschikbaar te stellen aan de supporters van Pierre en duizend aan de suppor ters van Jean. „Als wij niet 'in de meerderheid zijn, komen wij er nooitmeenden de gelederen van Pierre. Een heel handige jongen van deze troep besloot derhalve naar Parijs te reizen en een aantal valse kaarten te laten drukken. Zij werden tegen een niet gering bedrag ten bate van de bokser verkocht. Han denwrijvend trokken de supporters van Pierre de zaal in. Hun meer derheid zou ten aanzien van de match de doorslag geven. Wat - ontdekten de heren echter? Dat er in de zaal toch meer sup porters van Jean aanwezig waren. Die hadden ook valse kaarten laten drukken: duizend. Lithehampton is een typisch Engels plaatsje. Het is er de gehele week stil, maar als er 's zaterdags wordt gevoetbald heerst er grote bedrijvigheid in het dorp. De laatste jaren liep De in deze kolommen zo zoet jesaan beroemd aan het wor den voetbalreporter van „The News of the World" schreef in zijn jongste verslag dit type rende: „Ik wist niet, dat ik de wed strijd Darlington - Aldershot bijwoonde. Ik meende getuige te zijn van een conferentie van de Gemeenschappelijke Markt. De heren deden niets anders dan elkaar balletjes toespelen". Mevrouw Kathleen Bnggest uit het Engelse Heston heeft bijna één iniljoen gulden gewonnen in de voetbalpool. In het Londense Waldorf Hotel nam mevrouw het geld in ontvangst. Haar echt genoot is tentoonstellingsarbeider in de Olympiahal. De heer Buggest besloot twee weken geleden het formulier maar niet meer in te sturen vanwege de stiptheidsactie bfj de posterijen. Zijn vrouw heeft toen de kans maar waargenomen. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 24 FEBRUARI 1962 (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7