KLEINERE BEDRIJFSAUTO'S
ZIJN FAVORIET OP DE RAI
Auto-onderdelen in
140 RAI-stands
Bedrijfsauto s maar Franse volk heeft noch
vreugde, noch vertrouwen
In buscarros seriebouw
lichtere uitvoeringen
jubileert
publiek
Ruimtegebrek in steden
rem op produktiviteit
NAAR VREDE IN
Communisten beiden hun
grote dag: het Volksfront
Antwoord
NinaJackie
shmc
goed jaar
In Nederland
9100 bussen
Vandaag
Morgen
len in Londen
ÜGWATER
Stop-and-go
Rolls Roy ce
klopt aan
Naar grotere typen
Bij het scheiden van...
ZO ZACHT EN ZUIVER
Naar het miljoen
auto 's in ons land
TWIJFEL
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 21 FEBRUARI 1962
v;v
e, T-
<%?-
f-
ck Bowling - Breda
restaurant d la carte
laire menu's reeds
vanaf f 3.-
rel. 01600—38452
v 20
uur Jaarverg. Groene
ENT
30 uur Spartacus
lur De ondeugende meisjes
ïartre, 14 j.
Het grote waagstuk, 14 J.
bouw 20 uur Spartacus, 14 j.
uur De Olympische Spelen
aX
r De verstrooide professor,
20 uur Berucht, 18 j.
0 uur
De blanke squaw, 14 j.
10 uur Muziekuitvoering
uur De Olympische Spelen
a.1.
ar De verstrooide professor,
0 uur Straat der verleiding.
ïaal Lady Barker ten tonele
dan is Cruys Voorbergh tot
irtoppen Lady Barker met
rouv/elijke trekjes van een
oude, ziekelijke vrouw.
:leindochter van Lady Bar-
arriveerde ve-rloofde arg-
en de dokter willen spre-
toestand van grootmama zal
c de dokter ten tonele voe-
chtig genuanceerde creatie
orpsdokter waarin Cruys
ccelleerde en waarvoor hij
)pen doekje ontving,
egge als de vrouw van de
at moeilijk op gang komen,
te de intrige voortging had
helemaal ingeleefd in haar
uitstekend tegenspel,
jke creatie was ook de op-
veede-hands goederen, Bob
e op ieder ongewenst ogen-
leitje wil maken,
antaan was het jonge paar
verloofde Pete-r Henderson
van der Heyden en Ben
oral in het laatste tafereel
e bedrijf gaf Jeanette v. d,
treffelijk tegenspel te zien.
ioor zijn medespelers terzij-
zoals Cruys Voorbergh in
>rd na de voorstelling zei,
een buitengewoon fraai en
>r van Leontien van Be-ur-
n grandioze voorstelling ge-
groot kunstenaar waardig,
van de voorstelling sprak
driaanse als voorzitter van
:en kort huldigingswoord
ls geschenk een oude kaart
inbood. Voor de dames wa-
en.
kwoord betrok Cruys Voor
bliek, dat iedere toneelkun-
heeft als klankbord voor
C. B. A.
-eede maal binnen 24 uur
in Londen een vermoorde
gelijke omstandigheden
namelijk naakt, gewurgd
inden op de rug gebonden,
le Londense politie bekend-
n 39-jarige ambtenaar aan
lit werd maandagavond in
lenflat in noord-Londen op
èrmoord aangetroffen. Gis-
jerd een 24-jarige man in
aldus dood in bed gevon-
nsdag 21 februari, zijn voor
Zeeland de hoogwaterstan-
ert 4.50 en 17.17; Terneuzen
Vlissingen 3.42 en 16.06;
5.41 en 18.04.
(advertentie)
(Van onze redacteur)
Het wegvervoer kampt op vele plaatsen met een gebrek aan
„bewegingsvrijheid". Dat is een algemeen bekend feit en daarom is
het niet vreemd dat op de bedrijfsautomobieltentoonstelling van
de RAI, welke van donderdag 22 februari tot en met zondag 4 maart
in Amsterdam wordt gehouden, veel aandacht wordt besteed aan de
kleine bestelwagens. Deze zijn nu eenmaal in het moderne verkeer
nog enigszins gemakkelijk te hanteren. In de grote steden spreekt
het ruimtegebrek het hevigst, maar ook daarbuiten schiet de capaci-
teit van dg verbindingen op menige plaats tekort. Vooral de Zuider
zeestraatweg en de belangrijke noord-zuidverbinding Nijmegen-Maas-
tricht zijn daar sorekende voorbeelden van.
Het ruimtegebrek in de stad is in het
bijzonder fnuikend voor de produktiviteit
in het zogenaamde bestelwerk, "het op
halen respectievelijk afleveren van klei
nere of grotere zending. Enige tijd ge
leden heeft nog een der grootste expe
ditiebedrijven in ons land een telling ge
houden over het aantal bestellingen dat
thans nog op een werkdag kan worden
afgehandeld. Dat bedroeg veertig. Drie
jaar geleden konden nog gemiddeld 75
bestellingen per dag worden gedaan.
Over de mogelijkheden in het stads
verkeer behoeven wij dus feitelijk hier
geen nadere uitleg te geven. Onder de
huidige omstandigheden komt een kleine,
handige auto het meest tot zijn recht,
onder meer wanneer het er om gaat een
„landingsplaats" aan de stoeprand te be
machtigen. Daarom is het een verheu
gend verschijnsel dat in verschillende
steden van ons land gemeentebepalingen
Het is maar een vrachtauto. Maar
komt niet iedereen onder de be
koring van de schoonheid van deze
Morris?
zijn gekomen, waardoor de chauffeurs
in een bepaald aantal straten verzekerd
zijn van een los-plaats. Alleen bestelwa
gens en vrachtwagens mogen hier par
keren. Het plan om buiten de grote ste
den „overlaad-plaatsen" te maken, kan
als niet zo geslaagd worden gezien, om
dat de kosten nogal groot worden. Het
overladen vraagt nu eenmaal efttra per-,
soneel, extra auto's en de kans op breuk
of beschadiging wordt vergroot.
Om toch in de stad een plaats te be
machtigen zal de manoeuvreerbaarheid
van het daarvoor gebezigde materieel bij
zonder goed, dus maximaal zijn. Ten op
zichte van de beperkte buitenwerkse
afmetingrti van het voertuig dient de
voor de lading beschikbare ruimte zich
echter gunstig te verhouden. Voor de
hedendaagse bestelwagen geldt: ,.Zo groot
als nodig, zo klein als mogelijk". Het
stadsbestelwerk vergt voertuigen, welke
een summum aan eenvoud qua behande
ling paren aan vlot in- en uitstappen,
alsmede een directe toegankelijkheid van
de lading. Men zou geneigd zijn te zeg
gen, dat een „rechts" stuur alle voor
delen bezit tegenover een „links" stuur
alle nadelen. Een feit is echter, dat de
zo geüniformeerde Amerikaanse automo
bielindustrie speciale bestelauto's voor
stop-and-go-werk, uiteraard met automa
tische transmissie, een luxe die wij in de
Europese bestelauto's nog niet kennen,
bouwt met een links opgesteld stuur. Bij
deze Amerikaanse uitvoeringen is al het
mogelijke gedaan om de chauffeur van
zijn aldus opgesteld stuur door de auto
naar de rechter opening te laten lopen.
Op de RAI-tentoonstelling zal nu ook
een Engels merk bestelauto, met de toe
passelijke naam van „Walk Thru", met
een dergelijke constructie voor het voet
licht komen. Andere producenten zijn er
toe overgegaan aan de linkerzijde schuif
deuren aan te ^rengen. In ons aan fietsen
zo rijke land is het hinderlijk en gevaar
lijk de chauffeur honderden keren per
dag links uit de auto te laten springen,
reden dat de nieuwe ontwikkeling op dit
punt alleen maar toe te juichen is.
Het werk, dat de baas van zijn bestel
auto verlangt, bestaat uit een honderd
duizend maal herhalen van diverse han
delingen. Motor en transmissie moeten
voor dit werk ruim bemeten zijn. Daar
enboven zijn de chauffeurs van de bestel
auto's minder „auto-technisch" dan hun
collega's van de vrachtwagens op de
lange afstand, die dikwijls zichzelf moe
ten weten te redden. Daarom is het
wachten op de automatische transmissie,
In het stop-and-go-werk werden in Ame
rika reeds twaalf jaar geleden automa
tische bakken of vloeistofkoppelingen met
speciale voorzieningen toegepast om de
transmissie zoveel mogelijk bestand te
maken tegen' die herhaalde mishandelin
gen, waaraan de motoren van de'bestel
wagens nu eenmaal gemeenlijk worden
blootgesteld.
In Europa' begint de automatische bak
af te dalen van de allerhoogste treden
van de ladder der motórisering. De te
betalen meerprijs van f 1000 a f 1500
"wordt echter, gezien de klantenkring,
door velen nog beschouwd als een luxe
uitgaaf. DAF staat alleen met zijn vario-
matic (een transmissie met eindeloos veel
versnellingen) ideaal voor bestelwerk,
maar de Eindhovense fabriek beperkt
zich, gezien haar productiecapaciteit, nog
tot het op de markt brengen van een
Pick-Up, een bestelauto met open laad-
bakje. Indien wij de aanbiedingen in de
klasse bestelauto's bekijken, dan zien wij
dat vooral de Engelse autoindustrie met
vele dieseluitvoeringen aan de markt is.
Duitsland komt met twee merken, en de
Fransen brengen feitelijk slechts een
merk op de markt, al bestaat er wel een
to
0 uur De blanke squaw, 14 J.
bouw 8 uur Spartacui, 14 j»
De 45e RAI-tentoonstelling wordt
algemeen aangeduid als de „be-
drijfswagen-RAI". Wanneer deze
benaming wordt gehanteerd, reali
seert men zich meestal wel dat er
behalve bedrijfswagens ook onder
delen, toebehoren en alles wat er
verder aan een auto vast zit of aan
zijn onderhoud bijdraagt, op de
expositie te zien zullen zijn. Wat
de buitenstaander zich vaak niet
realiseert, totdat hij eenmaal op
de show is, is de grote plaats welke
deze groep voor zich opeist in het
totaalbeeld. Een grote plaats, wel
ke op deze RAI wordt gedemon
streerd doordat er van de ruim 220
stands bijna 150 worden ingeno
men door exposanten uit de sec
toren onderdelen, toebehoren en
garagemateriaal.
De diversiteit is bij deze voertuigen
al zeer groot, maar het terrein van
onderdelen, is zo enorm, dat een over
zicht hiervan bijna niet te geven is. De
scheidslijn tussen onderdelen en toebe
horen voor personenauto's enerzijds en
bedrijfswagens anderzijds is ditmaal
namelijk niet zo scherp getrokken. On
der de Nederlandse produkten treft men
o.a. aan de oliekoeler voor de DAF-750
en Daffodil en de schokbreker van Ne
derlands fabrikaat, welke in zovele bui
tenlandse produkten wordt gemonteerd
en nu al naar 55 verschillende landen is
geexporteerd.
Vaak is de reden voor het monteren
van accessoires op een auto het verho
gen van net comfort van de chauffeur,
aoZA v®£hoging van het comfort voor
.eilr heeft vooral in de bedrijfs-
lidr, s,!nds betrekkelijk korte
hi.. j ucht genomen. In vele ca-
7ien u" tentoonstelling kan men
„r„,; -corTifort-instrumentsri-
grotere plaats dan voorheen is
Li i,l. i.mfn Air-conditioning is hier
Abelangrijkste voorbeeld van.
tomes vyorden door de nieuwbak-
!!,oAÜ,?on<?.1 s tv a a k gezien als zaken,
welke uitsluitend ter verfraaiing van
zijn voertuig dienen of slechts een niet
absoluut noodzakelijke functie vervullen
na de bevestiging aan zijn wagen. Het
nut van spiegels, ruitesproeiers, e.d. is
nu toch wel door de overgrote meerder-
advertentie)
f-4995
MARIUS DE JONG N V.
heid van automobilisten aanvaard en
zeker door de gebruikers van bedrijfs
auto's.
Het betrekkelijk nieuwe artikel vei
ligheidsgordels heeft terecht in de laat
ste jaren grote opgang gemaakt en is
dan ook op verschillende stands aanwe
zig. Aandacht verdient hier het feit, dat
op bedrijfsauto's in veel mindere mate
dan bij personenauto's tot montage van
deze gordels is overgegaan. De ver
schillende redenen die daarvoor be
staan, variëren vaak met het type voer
tuig en ook met de gebruikswijze van
het voertuig. In dat verband, kan de
speciale, vereenvoudigde spijlbevesti
ging worden genoemd. Ook de verschil
lende veiligheidslampen, die bij pech
onderweg achter de wagen kunnen wor
den opgesteld ter waarschuwing van
het achterop komende verkeer, blijken
steeds meer levensvatbaar en dan zijn
er ook nog in deze hoek. de zogenaamde
„zwaailampen" voor politie, brandweer
enz.
Zonder aan de aantrekkelijkheid en
de waarde van de andere stands af
breuk te doen zouden wij bijzondere
aandacht willen vragen voor het „Ne
derlands Paviljoen". Dit paviljoen is
tot stand gekomen door de gezamen
lijke inspanning van 21 Nederlandse toe
leveringsbedrijven aan de automobiel
industrie. Speciaal voor de buitenlandse
bezoeker zal deze gemeenschappelijke
standruimte instructief kunnen zijn voor
wat betreft omvang en diversiteit van
de Nederlandse industrie op dit gebied.
Ook de Nederlandse bezoeker kan hier
nog onverwachts kennis opdoen. Dat
Rolls Royce voor zijn auto's, die met
een schuif dak worden uitgerust, hier
voor bij een Nederlandse industrie aan
klopt, is beslist nog niet algemeen be
kend.
KEIZERSTRAAT 5. BREDA TEL 361 50
te bezichtigen in onze showroom
uitwijkmogelijkheid in de vorm van een
Brits dieselmotortje. Twee Italiaanse
merken komen met diesels op de markt.
De Britten gaan met hun zeven typen
duidelijk aan de kop.
Niet onvermeld mag blijven, dat in ons
land l.p.g. (afkorting van, liquid petro
leum gas) een goede mogelijkheid biedt
tot brandstofkostenbesparing, indien klei
nere bestelwagens grote afstanden moe
ten afleggen.
Ook de combinatiewagens gaan een
steeds belangrijker plaats innemen. De
constructeurs hebben er de laatste tijd
hard aan gewerkt en de resultaten zijn
er dikwijls ook naar. Door de verplaats
bare. snel uitneembare of opklapbare
zittingen heeft men dikwijls een flinke
ruimte gewonnen en thans is men zover
gevorderd dat door een kleine beweging
ook een deel van het dak van de zoge
naamde stationcar is weg te klappen,
waardoor lange voorwerpen ook gemak
kelijk vervoerd kunnen worden. He',
staat thans wel va$t: de autobezitters van
dergelijke auto's gaan de inwendige
ruimte hoger waarderen dan het uitwen
dige van de car. Dat hebben de construc
teurs thans goed in zich opgenomen en
daarom biedt deze RAI ook een keuze
uit tal van combinatiewagens.
De DAF-Pick-Up, een klein maar
handig autootje, dat natuurlijk ook
op de RAI present is.
In de auto-buscarrosseriebouw is de
laatste jaren een duidelijk streven naar
lichtere uitvoeringen merkbaar. In het
algemeen kan worden gezegd, dat met
gebruikmaking van de normale materi
alen en onder toepassing van de mee
dragende bouwmethoden een aantrekke
lijke gewichtsbesparing is be
reikt. Belangrijk echter by deze con
structie-methode is de verlenging van
de levensduur en lagere onderhoudskos
ten.
De beginnende standaardisatie in de
bussenbouw heeft het gedrag van be
paalde constructievormen beter aan het
licht gebracht dan bij „maatwerk" mo
gelijk is. Opvallend in Nederland is de
altijd grote verscheidenheid in bustypen
en merken geweest. Gelet op het betrek
kelijk geringe aantal bussen, dat jaar
lijks door de industrie moet worden ge
bouwd, is het duidelijk dat de busonder
nemer in feite de prijs voor „maat
werk" betaalt. Wil hij in de toekomst
over een goede en goedkope bus kunnen
beschikken, dan zal het nodig zijn om
op korte termijn te komen tot een ver
doorgevoerde typenbeperking, zonder
dat dit een verdere technische ontwik
keling in de weg staat.
De recente ontwikkeling op de Neder
landse automarkt wij denken aan
een verscherpte buitenlandse concurren
tie, mede tot uitdrukking komende in
de nieuwe merken op de RAI - heeft
in ons land bij de industrie stof tot
overdenking gegeven. Sprekend zijn in
dit opzicht ook de cijfers betreffende de
sterk toegenomen import van autobus
sen, voornamelijk uit België De econo
mische eenwording van West-Europa
werpt haar schaduw vooruit en plaatst
de Nederlandse carrosserie - industrie
voor de noodzaak zich stérker dan
voorheen te bezinnen op positie en toe
komst van deze bedrijfstak.
Door het toepassen van geheel andere
bouwwijzen, waarbij in het bijzonder
aan de geheel zelfdragende autobus-con
structie kan worden gedacht alsmede
door het gebruik van hoogwaardiger ma
terialen en lichtere componenten zijn in
het buitenland reeds gewichtsbesparin
gen tot 2000 kg bereikt. Dergelijke be
sparingen gaan onherroepelijk gepaard
met hogere investeringskosten, waarbij
op dit moment nog niet vast staat of de
levensduur niet kleiner en het onder
houd niet groter zal zijn. Wat het in
terieur van de bus betreft werd in de af
gelopen jaren gestreefd naar een ver
dere verhoging van het comfort, waar
bij de sterke uitbreiding van de TL-ver-
lichting kan worden genoemd, alsmede
de verschillende detailverbeteringen
stoelen voor toerwagens. Meer en meer
wordt er toe overgegaan de boven
kant van de rugleuning, uit veiligheids
overweging, veerkrachtig te bekleden
in stads- en lijnautobus. Dat men ge
neigd is de ramen hoger te maken, zo
dat ook de staande passagiers wat uit
zicht hebben, is op deze Rai weer duide
lijk te constateren. Afgaande op de be
langstelling in de show in 1957 leek het,
dat de kleine autobus een groter aan
deel in het nationale autobuspark zou
gaan innemen. De laatste jaren valt ech
ter een duidelijke tendentie naar de gro
tere bussen (41 zitplaatsen of meer) te
constateren. De afspiegeling daarvan
brengt natuurlijk ook deze 45ste RAI-
tentoonstelling voor bedrijfsauto's.
55
Mevrouw Dagmar Wilson, de stichtster
van de Amerikaanse vrouwenbeweging
voor de vrede „Women's strike for peace"
heeft mevrouw Kennedy, echtgenote van
de Amerikaanse president gevraagd, een
vredesboodschap te zenden aan de vrou
wen van de Sovjet-Unie in antwoord op
de vredesboodschap van Nina Kroestjev
aan de Amerikaanse vrouwen.
^advertentie)
OVER DE GOEDE TOON EN GLADSTONE
Hoe luidt ook weer het spreek»
woord over de kooplui en de
markt? Juist! En nu heeft deze
„koopman" daar de hele avond
zo keurig gezeten. Wat doet hij
niettemin? Hard weglopen aan
het eind van de voorstelling om
de garderobe te halen! Distels
mengen tussen de rozen voor d8
artisten! Niet fijn. Niet aardig.
Ook bepaald niet volgens de
goede toon, die wil dat men zijn
hulde en respect betuigt aan
elkeen die het verdient. Daarna
stapt men rustig op. En komt
men nog wat vrienden tegen:
wel, presenteer ze êen
Gladstone - met of zonder filter
- de sigaret die iedereen
voldoening geeft.
KING g SIZE
(advertentie)
DROST-VERF-VENLO
In 1957 bedroeg het aantal autobus
sen in Nederland 7778, een aantal dat
thans is opgelopen tot 9100. Dat komt
dus neer op een toeneming van 17
Van deze 9100 bussen zyn er rond 1200
stuks in gebruik voor de stadsdiensten,
2300 in lijndiensten van particuliere on
dernemingen, 1800 by de dochteronder
nemingen van de Nederlandse Spoorwe
gen en 3800 toerwagens.
Met betrekking tot de gang van zaken
in de bedrijfsautobranche kan men op
een gunstig jaar terug zien. De pro
centuele omzetvergroting was zelfs gro
ter dan in de personenautohandel. De
waardemeter hiervoor is de registratie
van de afgegeven kentekenbewijzen
voor nieuwe bedrijfsauto's.
In 1957 werden 18.432 kentekenbewij
zen voor bedrijfsauto's, inclusief auto
bussen, afgegeven en met uitzondering
van een sterke daling in 1958, als gevolg
van de in dat jaar vallende bestedings
beperking, steeg het aantal afgegeven
kentekenbewijzen regelmatig, zodat in
1961 ruim 28.600 kentekenbewijzen voor
bedrijfsauto's, inclusief autobussen, zijn
uitgegeven.
Helaas geven deze cijfers geen split
sing van de aantallen1 verkochte combi
natieauto's, bestelauto's en vracht
auto's, doch men kan er zeker van zijn,
gezien de import-, fabricage- en assem
blage-statistieken, dat 60-70 procent van
deze omzet kan worden gerekend tot
de categorie „bedrijfswagen onder de
1,5 ton laadvermogen", d.w.z,. bestel
auto's. De zeer grote belangstelling
voor de lichte bestelauto blijkt ook uit
het feit, dat het aandeel van de laad
vermogenklasse onder de 1,5 ton bij de
laatste telling van 1 augustus 1960 van
het bedrijfswagenpark door het C.B.S.,
gestegen was tot 60 van dit park.
Het is typisch dat in de afgelopen
tien jaar zowel bij het beroeps- als
het eigen vervoer het in gebruik zijfide
vervoermateriaal steeds zwaarder is
geworden, hetgeen mede door de grote
toename van het internationale wegver
voer veroorzaakt wordt. Deze groei over
de periode- 1950-1961 is bijna vertien
voudigd. Het is dan ook begrijpelijk dat
menige inzending op deze RAl-tentoon-
stelling in het teken zal staan van het
internationale vervoer.
\ft>lgens een telling van het Centraal
Bureau voor de Statistiek bedroeg het
aantal motorrijtuigen in ons land op 1
augustus 1961: 968.600. Ten opzichte van
de stand op 1 augustus 1960 (863.700) be
tekent dit een stijging met 12 procent.
Op elke 19 inwoners telt men thans een
personenauto.
(Eigen buitenlandse dienst)
A'it de Franse regering en de leiders van de Algerijnse onaf
hankelijkheidsbeweging in de laatste fase van de onderhande
lingen gelreden zijn, menen sommigen dat voor de maand
februari ten einde is een akkoord verwacht kan worden. An
deren spreken van 4 of 5 maart, de laatste dagen van de Vasten
maand Ramadan, welke dan bij de Moslims in het feest van de
„kleine Beiram" overgaat.
Ware het akkoord dat nu voor
ondertekening gereed is, een paar
jaar geleden tot stand gekomen,
dan zou het de Fransen èn de
Algerijnen heel veel leed bespaard
hebben en meer dan 300.000 men
sen, in gevechten, overvallen en
moordaanslagen gevallen, zouden
nog tot de levenden behoren. Het
is echter niet alleen deze heca
tombe van slachtoffers, welke een
zwarte schaduw legt op de offi
ciële vrede.
Daar is ook de diepe twijfel onder de
massa aan de realiteit van die officiële
vrede. Men is immers ervan overtuigd,
dat in Algerië de terreur nu pas voor
goed zal beginnen als uiting van het
vertwijfeld verzet van de Franse bewo
ners en vooral van de O.A.S. tegen de
echter niet te stuiten loop der historie.
En men vreest nog meer, dat het ver
warde politieke leven in Frankrijk naar
een dramatisch hoogtepunt snelt.
Iedereen in Frankrijk zag al lang aan
komen, dat het met de voortgezette oor
log in Algerië en met het onbeschaamde
optreden van de O.A.S. mis moest gaan.
De vredesdrang in het Franse volk is
groot. Men wil, natuurlijk, geen vrede
tot iedere prijs. Geen complete capitu
latie, die voor de toch al zo precaire
positie van het Franse leger alleen maar
gevaarlijk kan zijn. Het leger, dat een
stuk van zijn vroegere prestige kwijt is,
kan na de verloren slag in Indo-China
ook nog niet eens naar Frankrijk terug
keren met een verloren oorlog tegen de
Algerijnse fellaga's in de ransels. Op de
een of andere manier moet de eer van
het leger, althans wat daarvoor doorgaat,
worden gered.
Dat had kunnen gebeuren, wanneer
achter de vredesonderhandelingen met
de F.L.N. vaart was gezet. Maar deze
regering, van wie men dat nu juist niet
verwacht had. heeft uitstekende gele
genheden ongebruikt laten voorbijgaan.
Daardoor werd de Gaulle van de ene
tot de andere concessie gedwongen.
Eerst moesten de Algerijnse rebellen
zwaaien met de witte vlag. Daar dach
ten'zij niet aan. Toen moesten ze, wilde
Frankrijk nog onderhandelen, de mes
sen in de vestiaire achterlaten. Ook
daar peinsden ze niet over. Er werd
tóch onderhandeld. Daarop werd de
Sahara het struikelblok, maar ook de
Sahara heeft Frankrijk in beginsel
laten vallen.
Thans, na maanden vruchteloos peilen,
probeert Frankrijk nog vast te houden
aan garanties voor de Franse minderheid
in Algerië van één miljoen mensen en
aan waarborgen voor de moeilijke over
gangstijd van wapenstilstand tot over
dracht van de soevereiniteit. Zelfs als
Frankrijk die waarborgen in de huidige
besprekingen weet af te dwingen, zullen
al die plechtig ondertekende overeen
komsten over drie maanden opgevist wor
den uit de blauwe wateren van de Mid
dellandse Zee. De lommerd geeft er geen
cent voorschot op.
Velte kluif voor communisten
Men moet de Franse journalisten be
wonderen, die iedere dag grote artikelen
weten te produceren over de vrede, die
dan eindelijk in zicht zou zijn. Geloven
ze het zelf? De lezers geloven er in elk
geval niets meer van en voelen zich iedere
dag méér opgelaten. De OAS schrikt voor
geen misdaad meer terug. Zolang dat in
Algerië gebeurde was het ver weg, zelfs
al worden er, zoals zo pas in Oran, in
één vroeg ochtenduur, als de hanen be
ginnen te kraaien, 55 bomaanslagen ge
pleegd. Het is voor Parijs altijd nog aan
de andere kant van de Middellandse Zee.
Maar de O.A.S. is ook naar Frankrijk
overgestoken en plastikeert daar raak.
Lang zijn de Parijzenaars er onverschillig
onder gebleven. „Ben ik mijns broeders
hoeder", is een besmettelijke ziekte, die
nog veel meer dan de Spaanse griep
slachtoffers heeft gemaakt. Doch aan alle
geduld komt eens een einde. De commu
nisten begonnen zich, zoals gewoonlijk,
het eerst te roeren. Zij hebben, van alle
partijen in Frankrijk, de beste legale en
illegale organisatie. Hun partij stond lang
op dood spoor. Berlijn en de Russische
atoomexplosies hebben de Franse com
munisten geen goed gedaan.
Wij weten uit gesprekken met com
munistische intellectuelen, hoeveel
moeite de communisten de laatste jaren
hadden om de leden van de partij of
de lezers van de „Humanité" bij elkaar
te houden en hen tot actie aan te spo
ren. Voor de communisten werd de
O.A.S. echter een vette kluif. Diezelfde
O.A.S. heeft de communisten nieuw
leven ingeblazen. Dat heeft de rege
ring domweg niet begrepen.
De politieke partijen en de vakbonden,
met bezorgdheid de wassende invloed van
de communisten op het verzet van de
massa tegen de terreur van de O.A.S.
vaststellend en overtuigd, dat de regering
blijkbaar onmachtig is om aan deze ter
reur een einde te maken, zijn tot de be
kende betogingen gedreven, die zulk een
tragisch verloop gehad hebben. Het is
wel bijzonder navrant, dat juist de ver
dedigers van de wettelijkheid in botsing
met de politie zijn gekomen en dat thans
de dood van zes Parijse burgers de be
trekkingen van een groot deel van het
Franse volk tot deze regering belast.
Het massale verzet tegen regering, po
litie en O.A.S. heeft zich kunnen ont
laden bij de begrafenis van de zes doden
op Père Lachaise. Wij hebben de beto
ging langs ons heen laten gaan en daarna
de lijkstoet opgewacht voor de ijzeren
deuren van het kerkhof. Zulk een men
senmassa, zulk een opeenhoping van bloe
men, kransen en boeketten hebben wij
bij een begrafenis nog nimmer bijeen
gezien.
Hoe lang nog?
Ziedaar voor ogen die nog willen zien
de vrucht van het werk der dralende en
talmende regering. Iedereen ziet en be
grijpt de grote gevaren van het volks
front, de kans der communisten in Frank
rijk. Guy Mollet, de secretaris van de
Franse socialistische partij, wil geen
volksfront en doet alles om het te ver
hinderen. De MRP, de Katholieke Volks
partij, wil geen volksfront. Ook de libe
ralen willen het niet.
Ook de conservatieven van Pinay wil
len het niet. Maar wij groeien er ge
stadig naar toe. Gisteren langzaam nog,
maar vandaag sneller en sneller. Tot
de lawine niet meer te stuiten valt.
Dat gevaar hangt Frankrijk en West-
Europa boven het hoofd.
De Gaulle is zonder enige twijfel een
moedig man. Op zijn inspectietochten door
het land waagt hij zich in de menigte en
drukt overal handen, tot ontzetting van
zijn lijfwachten. Deed hij thans hetzelfde,
liep hij, zoals op de dag der bevrijding,
in een anti-O.A.S. betoging voorop, van
de Place de la République naar de Bas
tille, heel Parijs marcheerde achter hem
aan. Maar dat doet de Gaulle niet. Hij
wil het in zijn eenzaamheid op het Ely-
sée alléén klaar spelen.