KLEINERE BEDRIJFSAUTO'S ZIJN FAVORIET OP DE RAI Auto-onderdelen in 140 RAI-stands Bedrijfsauto s maar Franse volk heeft noch vreugde, noch vertrouwen In buscarros seriebouw lichtere uitvoeringen jubileert publiek Ruimtegebrek in steden rem op produktiviteit NAAR VREDE IN Communisten beiden hun grote dag: het Volksfront Antwoord NinaJackie shmc goed jaar In Nederland 9100 bussen Vandaag Morgen len in Londen ÜGWATER Stop-and-go Rolls Roy ce klopt aan Naar grotere typen Bij het scheiden van... ZO ZACHT EN ZUIVER Naar het miljoen auto 's in ons land TWIJFEL DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 21 FEBRUARI 1962 v;v e, T- <%?- f- ck Bowling - Breda restaurant d la carte laire menu's reeds vanaf f 3.- rel. 01600—38452 v 20 uur Jaarverg. Groene ENT 30 uur Spartacus lur De ondeugende meisjes ïartre, 14 j. Het grote waagstuk, 14 J. bouw 20 uur Spartacus, 14 j. uur De Olympische Spelen aX r De verstrooide professor, 20 uur Berucht, 18 j. 0 uur De blanke squaw, 14 j. 10 uur Muziekuitvoering uur De Olympische Spelen a.1. ar De verstrooide professor, 0 uur Straat der verleiding. ïaal Lady Barker ten tonele dan is Cruys Voorbergh tot irtoppen Lady Barker met rouv/elijke trekjes van een oude, ziekelijke vrouw. :leindochter van Lady Bar- arriveerde ve-rloofde arg- en de dokter willen spre- toestand van grootmama zal c de dokter ten tonele voe- chtig genuanceerde creatie orpsdokter waarin Cruys ccelleerde en waarvoor hij )pen doekje ontving, egge als de vrouw van de at moeilijk op gang komen, te de intrige voortging had helemaal ingeleefd in haar uitstekend tegenspel, jke creatie was ook de op- veede-hands goederen, Bob e op ieder ongewenst ogen- leitje wil maken, antaan was het jonge paar verloofde Pete-r Henderson van der Heyden en Ben oral in het laatste tafereel e bedrijf gaf Jeanette v. d, treffelijk tegenspel te zien. ioor zijn medespelers terzij- zoals Cruys Voorbergh in >rd na de voorstelling zei, een buitengewoon fraai en >r van Leontien van Be-ur- n grandioze voorstelling ge- groot kunstenaar waardig, van de voorstelling sprak driaanse als voorzitter van :en kort huldigingswoord ls geschenk een oude kaart inbood. Voor de dames wa- en. kwoord betrok Cruys Voor bliek, dat iedere toneelkun- heeft als klankbord voor C. B. A. -eede maal binnen 24 uur in Londen een vermoorde gelijke omstandigheden namelijk naakt, gewurgd inden op de rug gebonden, le Londense politie bekend- n 39-jarige ambtenaar aan lit werd maandagavond in lenflat in noord-Londen op èrmoord aangetroffen. Gis- jerd een 24-jarige man in aldus dood in bed gevon- nsdag 21 februari, zijn voor Zeeland de hoogwaterstan- ert 4.50 en 17.17; Terneuzen Vlissingen 3.42 en 16.06; 5.41 en 18.04. (advertentie) (Van onze redacteur) Het wegvervoer kampt op vele plaatsen met een gebrek aan „bewegingsvrijheid". Dat is een algemeen bekend feit en daarom is het niet vreemd dat op de bedrijfsautomobieltentoonstelling van de RAI, welke van donderdag 22 februari tot en met zondag 4 maart in Amsterdam wordt gehouden, veel aandacht wordt besteed aan de kleine bestelwagens. Deze zijn nu eenmaal in het moderne verkeer nog enigszins gemakkelijk te hanteren. In de grote steden spreekt het ruimtegebrek het hevigst, maar ook daarbuiten schiet de capaci- teit van dg verbindingen op menige plaats tekort. Vooral de Zuider zeestraatweg en de belangrijke noord-zuidverbinding Nijmegen-Maas- tricht zijn daar sorekende voorbeelden van. Het ruimtegebrek in de stad is in het bijzonder fnuikend voor de produktiviteit in het zogenaamde bestelwerk, "het op halen respectievelijk afleveren van klei nere of grotere zending. Enige tijd ge leden heeft nog een der grootste expe ditiebedrijven in ons land een telling ge houden over het aantal bestellingen dat thans nog op een werkdag kan worden afgehandeld. Dat bedroeg veertig. Drie jaar geleden konden nog gemiddeld 75 bestellingen per dag worden gedaan. Over de mogelijkheden in het stads verkeer behoeven wij dus feitelijk hier geen nadere uitleg te geven. Onder de huidige omstandigheden komt een kleine, handige auto het meest tot zijn recht, onder meer wanneer het er om gaat een „landingsplaats" aan de stoeprand te be machtigen. Daarom is het een verheu gend verschijnsel dat in verschillende steden van ons land gemeentebepalingen Het is maar een vrachtauto. Maar komt niet iedereen onder de be koring van de schoonheid van deze Morris? zijn gekomen, waardoor de chauffeurs in een bepaald aantal straten verzekerd zijn van een los-plaats. Alleen bestelwa gens en vrachtwagens mogen hier par keren. Het plan om buiten de grote ste den „overlaad-plaatsen" te maken, kan als niet zo geslaagd worden gezien, om dat de kosten nogal groot worden. Het overladen vraagt nu eenmaal efttra per-, soneel, extra auto's en de kans op breuk of beschadiging wordt vergroot. Om toch in de stad een plaats te be machtigen zal de manoeuvreerbaarheid van het daarvoor gebezigde materieel bij zonder goed, dus maximaal zijn. Ten op zichte van de beperkte buitenwerkse afmetingrti van het voertuig dient de voor de lading beschikbare ruimte zich echter gunstig te verhouden. Voor de hedendaagse bestelwagen geldt: ,.Zo groot als nodig, zo klein als mogelijk". Het stadsbestelwerk vergt voertuigen, welke een summum aan eenvoud qua behande ling paren aan vlot in- en uitstappen, alsmede een directe toegankelijkheid van de lading. Men zou geneigd zijn te zeg gen, dat een „rechts" stuur alle voor delen bezit tegenover een „links" stuur alle nadelen. Een feit is echter, dat de zo geüniformeerde Amerikaanse automo bielindustrie speciale bestelauto's voor stop-and-go-werk, uiteraard met automa tische transmissie, een luxe die wij in de Europese bestelauto's nog niet kennen, bouwt met een links opgesteld stuur. Bij deze Amerikaanse uitvoeringen is al het mogelijke gedaan om de chauffeur van zijn aldus opgesteld stuur door de auto naar de rechter opening te laten lopen. Op de RAI-tentoonstelling zal nu ook een Engels merk bestelauto, met de toe passelijke naam van „Walk Thru", met een dergelijke constructie voor het voet licht komen. Andere producenten zijn er toe overgegaan aan de linkerzijde schuif deuren aan te ^rengen. In ons aan fietsen zo rijke land is het hinderlijk en gevaar lijk de chauffeur honderden keren per dag links uit de auto te laten springen, reden dat de nieuwe ontwikkeling op dit punt alleen maar toe te juichen is. Het werk, dat de baas van zijn bestel auto verlangt, bestaat uit een honderd duizend maal herhalen van diverse han delingen. Motor en transmissie moeten voor dit werk ruim bemeten zijn. Daar enboven zijn de chauffeurs van de bestel auto's minder „auto-technisch" dan hun collega's van de vrachtwagens op de lange afstand, die dikwijls zichzelf moe ten weten te redden. Daarom is het wachten op de automatische transmissie, In het stop-and-go-werk werden in Ame rika reeds twaalf jaar geleden automa tische bakken of vloeistofkoppelingen met speciale voorzieningen toegepast om de transmissie zoveel mogelijk bestand te maken tegen' die herhaalde mishandelin gen, waaraan de motoren van de'bestel wagens nu eenmaal gemeenlijk worden blootgesteld. In Europa' begint de automatische bak af te dalen van de allerhoogste treden van de ladder der motórisering. De te betalen meerprijs van f 1000 a f 1500 "wordt echter, gezien de klantenkring, door velen nog beschouwd als een luxe uitgaaf. DAF staat alleen met zijn vario- matic (een transmissie met eindeloos veel versnellingen) ideaal voor bestelwerk, maar de Eindhovense fabriek beperkt zich, gezien haar productiecapaciteit, nog tot het op de markt brengen van een Pick-Up, een bestelauto met open laad- bakje. Indien wij de aanbiedingen in de klasse bestelauto's bekijken, dan zien wij dat vooral de Engelse autoindustrie met vele dieseluitvoeringen aan de markt is. Duitsland komt met twee merken, en de Fransen brengen feitelijk slechts een merk op de markt, al bestaat er wel een to 0 uur De blanke squaw, 14 J. bouw 8 uur Spartacui, 14 j» De 45e RAI-tentoonstelling wordt algemeen aangeduid als de „be- drijfswagen-RAI". Wanneer deze benaming wordt gehanteerd, reali seert men zich meestal wel dat er behalve bedrijfswagens ook onder delen, toebehoren en alles wat er verder aan een auto vast zit of aan zijn onderhoud bijdraagt, op de expositie te zien zullen zijn. Wat de buitenstaander zich vaak niet realiseert, totdat hij eenmaal op de show is, is de grote plaats welke deze groep voor zich opeist in het totaalbeeld. Een grote plaats, wel ke op deze RAI wordt gedemon streerd doordat er van de ruim 220 stands bijna 150 worden ingeno men door exposanten uit de sec toren onderdelen, toebehoren en garagemateriaal. De diversiteit is bij deze voertuigen al zeer groot, maar het terrein van onderdelen, is zo enorm, dat een over zicht hiervan bijna niet te geven is. De scheidslijn tussen onderdelen en toebe horen voor personenauto's enerzijds en bedrijfswagens anderzijds is ditmaal namelijk niet zo scherp getrokken. On der de Nederlandse produkten treft men o.a. aan de oliekoeler voor de DAF-750 en Daffodil en de schokbreker van Ne derlands fabrikaat, welke in zovele bui tenlandse produkten wordt gemonteerd en nu al naar 55 verschillende landen is geexporteerd. Vaak is de reden voor het monteren van accessoires op een auto het verho gen van net comfort van de chauffeur, aoZA v®£hoging van het comfort voor .eilr heeft vooral in de bedrijfs- lidr, s,!nds betrekkelijk korte hi.. j ucht genomen. In vele ca- 7ien u" tentoonstelling kan men „r„,; -corTifort-instrumentsri- grotere plaats dan voorheen is Li i,l. i.mfn Air-conditioning is hier Abelangrijkste voorbeeld van. tomes vyorden door de nieuwbak- !!,oAÜ,?on<?.1 s tv a a k gezien als zaken, welke uitsluitend ter verfraaiing van zijn voertuig dienen of slechts een niet absoluut noodzakelijke functie vervullen na de bevestiging aan zijn wagen. Het nut van spiegels, ruitesproeiers, e.d. is nu toch wel door de overgrote meerder- advertentie) f-4995 MARIUS DE JONG N V. heid van automobilisten aanvaard en zeker door de gebruikers van bedrijfs auto's. Het betrekkelijk nieuwe artikel vei ligheidsgordels heeft terecht in de laat ste jaren grote opgang gemaakt en is dan ook op verschillende stands aanwe zig. Aandacht verdient hier het feit, dat op bedrijfsauto's in veel mindere mate dan bij personenauto's tot montage van deze gordels is overgegaan. De ver schillende redenen die daarvoor be staan, variëren vaak met het type voer tuig en ook met de gebruikswijze van het voertuig. In dat verband, kan de speciale, vereenvoudigde spijlbevesti ging worden genoemd. Ook de verschil lende veiligheidslampen, die bij pech onderweg achter de wagen kunnen wor den opgesteld ter waarschuwing van het achterop komende verkeer, blijken steeds meer levensvatbaar en dan zijn er ook nog in deze hoek. de zogenaamde „zwaailampen" voor politie, brandweer enz. Zonder aan de aantrekkelijkheid en de waarde van de andere stands af breuk te doen zouden wij bijzondere aandacht willen vragen voor het „Ne derlands Paviljoen". Dit paviljoen is tot stand gekomen door de gezamen lijke inspanning van 21 Nederlandse toe leveringsbedrijven aan de automobiel industrie. Speciaal voor de buitenlandse bezoeker zal deze gemeenschappelijke standruimte instructief kunnen zijn voor wat betreft omvang en diversiteit van de Nederlandse industrie op dit gebied. Ook de Nederlandse bezoeker kan hier nog onverwachts kennis opdoen. Dat Rolls Royce voor zijn auto's, die met een schuif dak worden uitgerust, hier voor bij een Nederlandse industrie aan klopt, is beslist nog niet algemeen be kend. KEIZERSTRAAT 5. BREDA TEL 361 50 te bezichtigen in onze showroom uitwijkmogelijkheid in de vorm van een Brits dieselmotortje. Twee Italiaanse merken komen met diesels op de markt. De Britten gaan met hun zeven typen duidelijk aan de kop. Niet onvermeld mag blijven, dat in ons land l.p.g. (afkorting van, liquid petro leum gas) een goede mogelijkheid biedt tot brandstofkostenbesparing, indien klei nere bestelwagens grote afstanden moe ten afleggen. Ook de combinatiewagens gaan een steeds belangrijker plaats innemen. De constructeurs hebben er de laatste tijd hard aan gewerkt en de resultaten zijn er dikwijls ook naar. Door de verplaats bare. snel uitneembare of opklapbare zittingen heeft men dikwijls een flinke ruimte gewonnen en thans is men zover gevorderd dat door een kleine beweging ook een deel van het dak van de zoge naamde stationcar is weg te klappen, waardoor lange voorwerpen ook gemak kelijk vervoerd kunnen worden. He', staat thans wel va$t: de autobezitters van dergelijke auto's gaan de inwendige ruimte hoger waarderen dan het uitwen dige van de car. Dat hebben de construc teurs thans goed in zich opgenomen en daarom biedt deze RAI ook een keuze uit tal van combinatiewagens. De DAF-Pick-Up, een klein maar handig autootje, dat natuurlijk ook op de RAI present is. In de auto-buscarrosseriebouw is de laatste jaren een duidelijk streven naar lichtere uitvoeringen merkbaar. In het algemeen kan worden gezegd, dat met gebruikmaking van de normale materi alen en onder toepassing van de mee dragende bouwmethoden een aantrekke lijke gewichtsbesparing is be reikt. Belangrijk echter by deze con structie-methode is de verlenging van de levensduur en lagere onderhoudskos ten. De beginnende standaardisatie in de bussenbouw heeft het gedrag van be paalde constructievormen beter aan het licht gebracht dan bij „maatwerk" mo gelijk is. Opvallend in Nederland is de altijd grote verscheidenheid in bustypen en merken geweest. Gelet op het betrek kelijk geringe aantal bussen, dat jaar lijks door de industrie moet worden ge bouwd, is het duidelijk dat de busonder nemer in feite de prijs voor „maat werk" betaalt. Wil hij in de toekomst over een goede en goedkope bus kunnen beschikken, dan zal het nodig zijn om op korte termijn te komen tot een ver doorgevoerde typenbeperking, zonder dat dit een verdere technische ontwik keling in de weg staat. De recente ontwikkeling op de Neder landse automarkt wij denken aan een verscherpte buitenlandse concurren tie, mede tot uitdrukking komende in de nieuwe merken op de RAI - heeft in ons land bij de industrie stof tot overdenking gegeven. Sprekend zijn in dit opzicht ook de cijfers betreffende de sterk toegenomen import van autobus sen, voornamelijk uit België De econo mische eenwording van West-Europa werpt haar schaduw vooruit en plaatst de Nederlandse carrosserie - industrie voor de noodzaak zich stérker dan voorheen te bezinnen op positie en toe komst van deze bedrijfstak. Door het toepassen van geheel andere bouwwijzen, waarbij in het bijzonder aan de geheel zelfdragende autobus-con structie kan worden gedacht alsmede door het gebruik van hoogwaardiger ma terialen en lichtere componenten zijn in het buitenland reeds gewichtsbesparin gen tot 2000 kg bereikt. Dergelijke be sparingen gaan onherroepelijk gepaard met hogere investeringskosten, waarbij op dit moment nog niet vast staat of de levensduur niet kleiner en het onder houd niet groter zal zijn. Wat het in terieur van de bus betreft werd in de af gelopen jaren gestreefd naar een ver dere verhoging van het comfort, waar bij de sterke uitbreiding van de TL-ver- lichting kan worden genoemd, alsmede de verschillende detailverbeteringen stoelen voor toerwagens. Meer en meer wordt er toe overgegaan de boven kant van de rugleuning, uit veiligheids overweging, veerkrachtig te bekleden in stads- en lijnautobus. Dat men ge neigd is de ramen hoger te maken, zo dat ook de staande passagiers wat uit zicht hebben, is op deze Rai weer duide lijk te constateren. Afgaande op de be langstelling in de show in 1957 leek het, dat de kleine autobus een groter aan deel in het nationale autobuspark zou gaan innemen. De laatste jaren valt ech ter een duidelijke tendentie naar de gro tere bussen (41 zitplaatsen of meer) te constateren. De afspiegeling daarvan brengt natuurlijk ook deze 45ste RAI- tentoonstelling voor bedrijfsauto's. 55 Mevrouw Dagmar Wilson, de stichtster van de Amerikaanse vrouwenbeweging voor de vrede „Women's strike for peace" heeft mevrouw Kennedy, echtgenote van de Amerikaanse president gevraagd, een vredesboodschap te zenden aan de vrou wen van de Sovjet-Unie in antwoord op de vredesboodschap van Nina Kroestjev aan de Amerikaanse vrouwen. ^advertentie) OVER DE GOEDE TOON EN GLADSTONE Hoe luidt ook weer het spreek» woord over de kooplui en de markt? Juist! En nu heeft deze „koopman" daar de hele avond zo keurig gezeten. Wat doet hij niettemin? Hard weglopen aan het eind van de voorstelling om de garderobe te halen! Distels mengen tussen de rozen voor d8 artisten! Niet fijn. Niet aardig. Ook bepaald niet volgens de goede toon, die wil dat men zijn hulde en respect betuigt aan elkeen die het verdient. Daarna stapt men rustig op. En komt men nog wat vrienden tegen: wel, presenteer ze êen Gladstone - met of zonder filter - de sigaret die iedereen voldoening geeft. KING g SIZE (advertentie) DROST-VERF-VENLO In 1957 bedroeg het aantal autobus sen in Nederland 7778, een aantal dat thans is opgelopen tot 9100. Dat komt dus neer op een toeneming van 17 Van deze 9100 bussen zyn er rond 1200 stuks in gebruik voor de stadsdiensten, 2300 in lijndiensten van particuliere on dernemingen, 1800 by de dochteronder nemingen van de Nederlandse Spoorwe gen en 3800 toerwagens. Met betrekking tot de gang van zaken in de bedrijfsautobranche kan men op een gunstig jaar terug zien. De pro centuele omzetvergroting was zelfs gro ter dan in de personenautohandel. De waardemeter hiervoor is de registratie van de afgegeven kentekenbewijzen voor nieuwe bedrijfsauto's. In 1957 werden 18.432 kentekenbewij zen voor bedrijfsauto's, inclusief auto bussen, afgegeven en met uitzondering van een sterke daling in 1958, als gevolg van de in dat jaar vallende bestedings beperking, steeg het aantal afgegeven kentekenbewijzen regelmatig, zodat in 1961 ruim 28.600 kentekenbewijzen voor bedrijfsauto's, inclusief autobussen, zijn uitgegeven. Helaas geven deze cijfers geen split sing van de aantallen1 verkochte combi natieauto's, bestelauto's en vracht auto's, doch men kan er zeker van zijn, gezien de import-, fabricage- en assem blage-statistieken, dat 60-70 procent van deze omzet kan worden gerekend tot de categorie „bedrijfswagen onder de 1,5 ton laadvermogen", d.w.z,. bestel auto's. De zeer grote belangstelling voor de lichte bestelauto blijkt ook uit het feit, dat het aandeel van de laad vermogenklasse onder de 1,5 ton bij de laatste telling van 1 augustus 1960 van het bedrijfswagenpark door het C.B.S., gestegen was tot 60 van dit park. Het is typisch dat in de afgelopen tien jaar zowel bij het beroeps- als het eigen vervoer het in gebruik zijfide vervoermateriaal steeds zwaarder is geworden, hetgeen mede door de grote toename van het internationale wegver voer veroorzaakt wordt. Deze groei over de periode- 1950-1961 is bijna vertien voudigd. Het is dan ook begrijpelijk dat menige inzending op deze RAl-tentoon- stelling in het teken zal staan van het internationale vervoer. \ft>lgens een telling van het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg het aantal motorrijtuigen in ons land op 1 augustus 1961: 968.600. Ten opzichte van de stand op 1 augustus 1960 (863.700) be tekent dit een stijging met 12 procent. Op elke 19 inwoners telt men thans een personenauto. (Eigen buitenlandse dienst) A'it de Franse regering en de leiders van de Algerijnse onaf hankelijkheidsbeweging in de laatste fase van de onderhande lingen gelreden zijn, menen sommigen dat voor de maand februari ten einde is een akkoord verwacht kan worden. An deren spreken van 4 of 5 maart, de laatste dagen van de Vasten maand Ramadan, welke dan bij de Moslims in het feest van de „kleine Beiram" overgaat. Ware het akkoord dat nu voor ondertekening gereed is, een paar jaar geleden tot stand gekomen, dan zou het de Fransen èn de Algerijnen heel veel leed bespaard hebben en meer dan 300.000 men sen, in gevechten, overvallen en moordaanslagen gevallen, zouden nog tot de levenden behoren. Het is echter niet alleen deze heca tombe van slachtoffers, welke een zwarte schaduw legt op de offi ciële vrede. Daar is ook de diepe twijfel onder de massa aan de realiteit van die officiële vrede. Men is immers ervan overtuigd, dat in Algerië de terreur nu pas voor goed zal beginnen als uiting van het vertwijfeld verzet van de Franse bewo ners en vooral van de O.A.S. tegen de echter niet te stuiten loop der historie. En men vreest nog meer, dat het ver warde politieke leven in Frankrijk naar een dramatisch hoogtepunt snelt. Iedereen in Frankrijk zag al lang aan komen, dat het met de voortgezette oor log in Algerië en met het onbeschaamde optreden van de O.A.S. mis moest gaan. De vredesdrang in het Franse volk is groot. Men wil, natuurlijk, geen vrede tot iedere prijs. Geen complete capitu latie, die voor de toch al zo precaire positie van het Franse leger alleen maar gevaarlijk kan zijn. Het leger, dat een stuk van zijn vroegere prestige kwijt is, kan na de verloren slag in Indo-China ook nog niet eens naar Frankrijk terug keren met een verloren oorlog tegen de Algerijnse fellaga's in de ransels. Op de een of andere manier moet de eer van het leger, althans wat daarvoor doorgaat, worden gered. Dat had kunnen gebeuren, wanneer achter de vredesonderhandelingen met de F.L.N. vaart was gezet. Maar deze regering, van wie men dat nu juist niet verwacht had. heeft uitstekende gele genheden ongebruikt laten voorbijgaan. Daardoor werd de Gaulle van de ene tot de andere concessie gedwongen. Eerst moesten de Algerijnse rebellen zwaaien met de witte vlag. Daar dach ten'zij niet aan. Toen moesten ze, wilde Frankrijk nog onderhandelen, de mes sen in de vestiaire achterlaten. Ook daar peinsden ze niet over. Er werd tóch onderhandeld. Daarop werd de Sahara het struikelblok, maar ook de Sahara heeft Frankrijk in beginsel laten vallen. Thans, na maanden vruchteloos peilen, probeert Frankrijk nog vast te houden aan garanties voor de Franse minderheid in Algerië van één miljoen mensen en aan waarborgen voor de moeilijke over gangstijd van wapenstilstand tot over dracht van de soevereiniteit. Zelfs als Frankrijk die waarborgen in de huidige besprekingen weet af te dwingen, zullen al die plechtig ondertekende overeen komsten over drie maanden opgevist wor den uit de blauwe wateren van de Mid dellandse Zee. De lommerd geeft er geen cent voorschot op. Velte kluif voor communisten Men moet de Franse journalisten be wonderen, die iedere dag grote artikelen weten te produceren over de vrede, die dan eindelijk in zicht zou zijn. Geloven ze het zelf? De lezers geloven er in elk geval niets meer van en voelen zich iedere dag méér opgelaten. De OAS schrikt voor geen misdaad meer terug. Zolang dat in Algerië gebeurde was het ver weg, zelfs al worden er, zoals zo pas in Oran, in één vroeg ochtenduur, als de hanen be ginnen te kraaien, 55 bomaanslagen ge pleegd. Het is voor Parijs altijd nog aan de andere kant van de Middellandse Zee. Maar de O.A.S. is ook naar Frankrijk overgestoken en plastikeert daar raak. Lang zijn de Parijzenaars er onverschillig onder gebleven. „Ben ik mijns broeders hoeder", is een besmettelijke ziekte, die nog veel meer dan de Spaanse griep slachtoffers heeft gemaakt. Doch aan alle geduld komt eens een einde. De commu nisten begonnen zich, zoals gewoonlijk, het eerst te roeren. Zij hebben, van alle partijen in Frankrijk, de beste legale en illegale organisatie. Hun partij stond lang op dood spoor. Berlijn en de Russische atoomexplosies hebben de Franse com munisten geen goed gedaan. Wij weten uit gesprekken met com munistische intellectuelen, hoeveel moeite de communisten de laatste jaren hadden om de leden van de partij of de lezers van de „Humanité" bij elkaar te houden en hen tot actie aan te spo ren. Voor de communisten werd de O.A.S. echter een vette kluif. Diezelfde O.A.S. heeft de communisten nieuw leven ingeblazen. Dat heeft de rege ring domweg niet begrepen. De politieke partijen en de vakbonden, met bezorgdheid de wassende invloed van de communisten op het verzet van de massa tegen de terreur van de O.A.S. vaststellend en overtuigd, dat de regering blijkbaar onmachtig is om aan deze ter reur een einde te maken, zijn tot de be kende betogingen gedreven, die zulk een tragisch verloop gehad hebben. Het is wel bijzonder navrant, dat juist de ver dedigers van de wettelijkheid in botsing met de politie zijn gekomen en dat thans de dood van zes Parijse burgers de be trekkingen van een groot deel van het Franse volk tot deze regering belast. Het massale verzet tegen regering, po litie en O.A.S. heeft zich kunnen ont laden bij de begrafenis van de zes doden op Père Lachaise. Wij hebben de beto ging langs ons heen laten gaan en daarna de lijkstoet opgewacht voor de ijzeren deuren van het kerkhof. Zulk een men senmassa, zulk een opeenhoping van bloe men, kransen en boeketten hebben wij bij een begrafenis nog nimmer bijeen gezien. Hoe lang nog? Ziedaar voor ogen die nog willen zien de vrucht van het werk der dralende en talmende regering. Iedereen ziet en be grijpt de grote gevaren van het volks front, de kans der communisten in Frank rijk. Guy Mollet, de secretaris van de Franse socialistische partij, wil geen volksfront en doet alles om het te ver hinderen. De MRP, de Katholieke Volks partij, wil geen volksfront. Ook de libe ralen willen het niet. Ook de conservatieven van Pinay wil len het niet. Maar wij groeien er ge stadig naar toe. Gisteren langzaam nog, maar vandaag sneller en sneller. Tot de lawine niet meer te stuiten valt. Dat gevaar hangt Frankrijk en West- Europa boven het hoofd. De Gaulle is zonder enige twijfel een moedig man. Op zijn inspectietochten door het land waagt hij zich in de menigte en drukt overal handen, tot ontzetting van zijn lijfwachten. Deed hij thans hetzelfde, liep hij, zoals op de dag der bevrijding, in een anti-O.A.S. betoging voorop, van de Place de la République naar de Bas tille, heel Parijs marcheerde achter hem aan. Maar dat doet de Gaulle niet. Hij wil het in zijn eenzaamheid op het Ely- sée alléén klaar spelen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3