DE KERK IN HET MIDDEN Dialoog het over concilie Over „Rosenmontag" ligt schaduw der politiek COOYMANS Indonesische Raad van L«"'s'"he kalende. Kerken steunt Soekarno Vermiste geleerde was fabrieksarbeider PLICHTSGETROUWE SECRETARESSE ALS GROENE ZEEMEERMIN Eén vrouw is honderd spitsmuizen te erg..... Examen over het.examen Offerzin en oude devoties Predikant als C.P.-candidaat Nieuw type vrachtauto Mozaïekvloer uit 4e eeuw blootgelegd Aanvaring op Nw. Waterweg Oplossing volgens het woord Gods PIJN KOU GRIEP AKKERTJE ...want AKKERTJES zijn instant cachets* met 4-voudig wer kend micropoeder Opera groep uit China gevlucht Rigoletto Beleefdheid is beter dan gif Roes Geheugenstoornis of een vlucht Sober DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 FEBRUARI 1962 7 Gadegeslagen door een ry wach tenden voor de publieke tribune van de Old Bailey in Londen, pro testeert een Anglicaanse geestelijke uit naam van Christus tegen de atoombom. De geestelijke is Den- nis Shaw. herder van de St.-Mat- thewskerk in Bethnal Green. V ooi de rechtbank diende een zaak te gen zes leden van het Comité van 100, die in december hadden deel genomen aan een demonstratie. De Raad van Kerken in Indonesië waarbü in totaal 30 protestantse ker- Niet onder leken, ook onder gees telijken wordt wel eens gegrapt over centen en collectes in de kerk. Het zijn wijze mensen immers die hun humor weten te bewaren. Zo viel er het woord: Dat er nog nooit een pastoor op het idee is gekomen om een schaal te zetten bij het geven van askruisjes! Het was waarschijnlijk na een gesprek over de varkenskop op het altaar in Borgvliet, en over de Blasius-zegen, al of niet met bran dende kaarsen. Hakendover met zijn ploegende paardepoten was er ook al bijgehaald. Och, het gelovige volk had vroeger veel geliefde devoties. Sinte-Markoen, Sint-Anneke en Sinte- Kernillus kregen bij alle zaligheid van de hemel nog een schep vertede ring te doorstaan bij het aanschou wen van de activiteiten hunner aan hangers op dit ondermaanse. ,,H. Cornelius, patroon teghen de stuipen, giftigheden ende vallende zieken B.V.O." stond er op de vaantjes. En verder heette het: „De twee Princi pale Feestdagen van den Paus en Martelaar Cornelius worden in de voorzeide Kapel solemneelijk gevierd met grooten toeloop en devotie op den derden Paaschdag en op den 16 September, zijnde deszelfs Feest dag". Die solemniteiten met grote toe loop voeden niet alleen het gods dienstgevoel der eenvoudigen, ze had- u 1j ,an^ ZU de grote offergezind heid der bedevaartgangers ook een zeer nuttige en praktische uitwer- iv' ^0n Praktische uitwerking, die wellicht eens hier of daar een keer tot voornaamste oogmerk werd, maar die van het uitgebreide devo tie-leven toch zeker niet de grond slag vormde. Ik bedoel: de offer schalen en de offerkaarskens vorm den een belangrijk onderdeel van de kerkelijke inkomsten. Een parochie heeft geld nodig om te kunnen draai en; de kerk, haar onderhoud, haar bedienaren kosten geld. Talloos zijn de voorbeelden van rijke heren en dames die grote schenkingen deden als een raam, een kruisweg, een preekstoel, een monstrans of ciborie. Zij lieten hun kinderen tot priester iden en steunden het seminarie. Zij droegen het leeuweaandeel bij in de kerkelijke huishoudkas. Zij kon den het ook het best. Maar bij enkele gelegenheden kwam de massa los. uie stak dan kaarsen aan en offer- „i ij kussen van relieken. De j velksheiligen droegen aldus vanuit de heml nog een grote steen 5an de °Pb°uw der kerk Gods. O®, pastoor dronk er met meer mot aCn Z1iJin ®'as w'in °P. tezamen met de volkspredikant, die het zo schoon gezegd had. Wii hlh?,'1 a' waar ik naar toe wil. Wij hebben alle respect voor de derde nellii^m "L Van de heilige Cor- ooio i ,maar de oerste paasdag, de gedachtenis van 's Heren Verrijzen is voor ons beslist voornamer. Een kaarske bij de heilige Antonius heeft zyn Waarde maar het altaar is voor ons toch het centrum der kerk Het maar6? tVan rebkwieën is schoon maar het communiceren met de eu- charistische Heer is wezenlijk. Door «looi Ultd™kking te brengen in de «li d aJ? J kom«n al die vroe- e devoties wat op de achtergrond. ipre. en oio' meor zo aan. Een gevolg is ook, dat een reeds lang j" e bron van inkomsten die bovendien erg democratisch was di? »«a™i jan, het opdrogen is. En ziin nW kosten sterk stijgende •oc o. Pastoor van nu trekt er wel Ta ,rimPei °m in zijn voorhoofd, het e5aal 20 org? Welnee, eoed alt a Z,al£s voordelen. Het is keliik w ',nanciering van het ker- onziVht «n ge?aneerd wordt. In dit var hft o .n we dan ook iets rekeninn t' ucilie. Daarbij zal er met hef K.obouden moeten worden nodw ll tC,t ada.' er sold, veel geld is d f bee etn aat 0"orzin een deugd De e°oicnd moet kunnen worden. ?et, o*porimenten met gezinsbijdra- on offergangen in diverse paro- neift' u,voorstellen van mgr. 2r!: bisschop van Den Bosch, zoeken het één met een en ander te verenigen. Kapelaan S. ken zijn aangesloten, heeft zich in een oproep gericht tot de kerken in Nederland en Nieuw-Guinea naar aanleiding van de kwestie Nieuw- Guinea. De Evangelisch-Christelijke Kerk van Nieuw-Guinea, voortgekomen uit de hervormde en gereformeerde zen- dingsarbeid, ontvangt hierin een uit nodiging tot wederzijds contact en onderling bezoek. De Raad van Ker ken pleit voor een doorbreking van het isolement, waarin Nieuw-Guinea is geraakt, door een initiatief van de kerken. Tevens pleit de oproep voor wat het noemt een ..bestuurlijke inkade ring van West-Irian in de republiek Indonesië", die blijkens het schrij ven van de moderamen van de Raad van Kerken in Indonesië gezien wordt als een fase in de voortgaande de kolonisatie. In hun brief herhalen de Indonesi sche kerken het standpunt dat al in juli 1960 werd ingenomen, dat de kwestie West-Irian voor Indonesië een nationale zaak is geworden in verband met de „rechtmatige claim die de republiek Indonesië op het ge bied heeft". Het moderamen van de Raad doet een beroep op alle aangesloten ker ken in Indonesië om haar vader landse plicht te vervullen in het licht van het woord Gods. .,Aan de kerken zowel in Indonesië, inclusief West-Irian, als in Neder land heeft God de bediening der ver zoening opgedragen," zegt het mode ramen. .,De raad kan zich niet verenigen met het voortbestaan van resten van kolonialisme in het gebied van de republiek" aldus de brief. Voor het gebied en het volk van West-Irian is het verreweg het beste om als deel van de republiek Indone sië mee te werken aan een ontwikke ling die geheel is gericht op een nieuwe wereld en op een nieuw Azië in het bijzonder". ZONDAG 18 februari. Paars. Sep tuagesima. (De eerste van de drie zondagen, die de H. Vastentijd voorbereiden). Tijdeigen. Mis Cir- cumdederunt, zonder Gloria. Cré- do. Prefatie van de H. Drievuldig heid. Breda: Wit. Kerkwijding van de kathedraal. Mis Terribilis. Cre do. Prefatie van de H. Drievuldig heid. MAANDAG.19. Paars. Mis van Sep tuagesima zonder Tractus. DINSDAG 20. Paars. Mis van Sep tuagesima zonder Tractus. WOENSDAG 21. Paars. Mis van Sep tuagesima zonder Tractus. DONDERDAG 22. Wit. St.-Petrus* Stoel met gebed van de H. Paulus. (Sint-Petrus heeft na de vlucht uit Jeruzalem zijn zetel eerst te An- tiochië gevestigd. Hier kregen de leerlingen voor het eerst de naam van Christenen. Later is de zetel overgeplaatst naar Rome). Credo. Prefatie van de Apostelen. VRIJDAG 23. Wit H. Petrus Damia- nus. (Deze kerkleraar is in 1006 te Ravenna geboren. In 1043 werd hij overste van het klooster der Camaldulenzen te Fonte Avellana. Veertien jaar later werd hij aarts bisschop van Ostia. Na zijn ge boortestad met de paus verzoend te hebben, stierf hij te Faënza in 1072). ZATERDAG 24. Rood. H. Matthias. (Over deze apostel en martelaar heeft de geschiedenis niet veel bij zonderheden nagelaten. Op voor stel van St.-Petrus werd hij door het lot uit de 72 leerlingen geko zen om de plaats van Judas in te nemen). Credo. Prefatie van de Apostelen. De Engelse dominee Alan Elcston (57), van de kerk van de heilige drie eenheid in Darnali, Sheffield, heeft bekendgemaakt dat hij de eerste Engelse geestelijke is, die kandidaat is geworden voor de communistische partij. Het 21ste oecumenische concilie dat op 11 oktober zal worden geopend in de prachtige Sint- Pieterbasiliek, zal wellicht bij dragen tot de eenwording van het christendom. In de vorm van een dialoog geven wij hier bij antwoord op enige vra gen die veelvuldig in verband met het oecumenische concilie worden gesteld. Wat is een oecumenisch con cilie? Het is de hoogste en plechtigste vergadering van de rooms-katholieke kerk. Aan deze vergadering wordt deelgenomen door kardinalen, aarts- bisschoppen en bisschoppen en de hoofden van de religieuze orden. Het Griekse woord „oecumenisch" bete kent „de gehele wereldkerk omvat tend Verwacht wordt dat naar schatting 3.000 prelaten het concilie zullen bijwonen. Wal zijn de agendapunten Deze hebben grotendeels betrek king op interne aangelegenheden van de kerk, theologie, administratie, de discipline van de geestelijkheid, de liturgie, do seminaria, het missie werk en op de instelling van een be langrijke „raad van advies" of een secretariaat voor contacten met niet- katholieke christenen. Zal het concilie ertoe leiden dat verscheidene orthodoxe en protes tantse sekten de pauselijke leiding zullen aanvaarden? Er zal niets van deze plotselinge en dramatische aard gebeuren. Maar het is de eeuwenoude verwachting van de kerk dat wat zij „afgeschei den" kerken noemt eens weer in de schoot van de Moederkerk zullen terugkeren. Zal de rooms-katholieke kerk enigerlei concessies doen in ver band met dogma, liturgie en an dere gebruiken waartegen de an dere kerken bezwaren maken of die zij onaanvaardbaar vinden? Men zal misschien een paar kleine concessies doen. Maar op grond van de huidige kerkelijke wetten en de overlevering kan geen verandering worden aangebracht aan de dogma's die de grondregels van het geloof vastleggen en die door de Kerk wor den beschouwd als waarheid en die zijn verkregen door goddelijke in geving. Welke plannen heeft het Vati- caan gemaakt? De paus heeft 13 commissies en secretariaten gevormd om voorbe reiding te treffen voor het con cilie. Onder deze lichamen is één groep belast met contacten met niet- katholieken. Dit is zonder weerga in de geschiedenis. De leiding van deze groep, de centrale commissie van voorbereiding, is drie keer bij een geweest. Hoe vaak is reeds een oecume nisch concilie gehouden? De geschiedenis van de kerk kent 20 concilies. Het eerste concilie werd in het jaar 325 gehouden, het laatste in 1869-1870 te Rome. Het werd ver daagd zonder dat zijn werkzaam heden waren beëindigd omdat Rome door Italiaanse troepen werd bezet er een einde kwam aan de wereld- lijke macht van de paus in deze stad. (advertentie) een helpt direct Akkertjes bevatten de ideale combinatie van 2 pijnstillers zenuwkal- merend bromisovalum opwekkend coffeï- num. Microscopisch fijn poeder, dus directe op name in het organisme, dus directe werking zon der kans op maagklach ten. Ontdek óók de wel daad van Akkertjes! ■jc instant direct werkend 6 stuks f 0.50 12 stuks f1.- DAF-Eindhoven brengt op de Rai-ten- toonstelling van bedrijfsautomobielen te Amsterdam een geheel nieuw ontworpen vrachtwagen en trekker voor internatio naal vervoer. Bij dit type hebben de ont werpers volgens een nieuwe opzet achter de stoelen in de kabine twee bedden bo ven elkaar aangebracht van 55 centime ter bij 1.90 meter. Het bovenste bed kan tegen het kabinedak geklapt worden, ter wijl van het onderste bed, door het in elkaar te schuiven, twee zitplaatsen met de ruggen tegen elkaar gemaakt kunnen worden, waardoor de kabine aan twee personen meer plaats kan bieden. In combinatie met oplegger of aan hanger beschikt deze nieuwe trekker over een nuttig laadvermogen van 20 tot 24 ton en een treingewicht van 36 ton. Een overmoedig onder een vuurrode blinddoek doorkijkende zeerover vervolgt hardnekkig een vriendelijke sprookjesfee, terwijl een koffiebruine schilderachtig uitgedoste Afrikaanse inboorling een allerliefste sneeuwvlok, ge- (advertentie) Een Chinees operagezelschap van 52 leden is in eert gemotoriseerde jonk uit communistisch China gevlucht en in een vissersdorp in de buurt van Hong kong aangekomen. De gemiddelde leeftijd van het gezel schap, dat 8 vrouwelijke leden telt, was 20 jaar. De groep, Tsjing Tsji geheten, had per jonk een toernee door zuid-Chi- na gemaakt, toen 11 leden een vlucht hadden beraamd. Een woordvoerder van de regering te Hongkong heeft geen commentaar willen leveren op de berichten. 'J'W super bolknak JmMn Elk biologieboek kan u vertellen, dat spitsmuizen kleine, insekten etende zoog dieren zijn, maar om te weten te ko men of zij ook gehoor geven aan het beleefd uitgesproken verzoek van een mens, moet men zich tot mevrouw Shei la Darbellay wenden. Mevrouw Darbellay is waardin van een 200 jaar oude herberg, ,,The Three Fords" in de Engelse plaats Broadclyst. De oude herberg was kennelijk in de smaak gevallen bij de spitsmuizen en mevrouw Darbelly houdt van dieren ,,Ik geloof dat er een band tussen ons is," meende zij. Zij behandelde de mui zen als huisdieren en gaf ze de naam „Marmadukes". De „Marmadukes" werden echter, overmoedig. „Het moeten er wel een paar honderd zijn geweest," aldus me vrouw Darbellay. „Hoewel zij niet scha delijk waren en alleen papier in stukken scheurden, werden ze een plaag." De Marmadukes moesten dus weg maar het probleem was hoe? Mevrouw Darbellay wilde namelijk geen vergif gebruiken. Ze nam dus haar toevlucht tot wat voor haar het meest voor de hand liggende was. Zij verzocht ze, vriendelijk, te vertrekken. „Ik zei alleen maar: Lieve marma dukes, jullie zullen een ander kosthuis moeten gaan zoeken. Ik zei het in de keuken, de zit- en de eetkamer, waar ze zich ophielden. ,Ik zei het maar twee keer die avond. Het is mogelijk, dat ik het de volgen de avond nog eens zei." „Daarop verdwenen ze zo maar," al dus de waardin. Toen zij het verhaal had rondverteld, had zelfs haar man het niet geloofd. Maar volgens mevrouw Darbellay „hebben ze me wel moeten geloven." De spitsmuizen zijn weg en ook de buren kunnen ze nergens vin den. Zij wordt nu door hen die hun Sha kespeare goed kennen en die gebruik kunnen maken van de woordspeling shrew", dat in het Engels zowel spits muis als feeks betekent, „Kate" ge noemd, de heldin van „the taming of the shrew" (de getemde feeks). Enkele honderden leerlingen van Is raëlische middelbare scholen hebben zich onderworpen aan een speciaal proef-examen waarvan de bedoeling was te ontdekken of het middelbare eind examen werkelijk een bepaalde graad van ontwikkeling aan de dag kan bren gen of alleen maar een graadmeter is voor ingestampte feitenkennis. Dit „examen-examen" was door het minis terie van onderwijs georganiseerd en duurde vier uren. De helft daarvan kon besteed worden aan de beantwoording van opgaven als: leg uit wat kosten van levensonderhoud zijn, directe en indirec te belastingen, onzichtbare export, goud dekking, socialisme. Verder werd een beoordeling gevraagd van enkele boeken waaronder „Dr. Zjivago" van Boris Pas ternak en „Sons and Lovers" van D. H. Lawerence. In de andere helft werden vragen gesteld om het vermogen tot be grip en het trekken van conclusies te toetsen. huid in witte tule, van de bar kruk helpt. En in plaats van in de hitte van de overvolle zaal in de nabijheid van haar warmbloe dige cavalier van de equator te smelten, danst zij op het meesle pende ritme van het dansorkest, zo, dat de overvloedige schmink van haar partner het dreigt te begeven. De versierde lampen, die er uitzien als reusachtige in bont papier verpakte bonbons, werpen hun schijnsel op de dansvloer, waar een dichte menigte ich voortbeweegt.Bizarre wanddecoraties, papieren guirlandes, fel gekleurde lucht ballons en origineel gekostumeerde men sen scheppen een betoverende wereld- waarin niemand eraan denkt, dat de schatrijke maharadja, die een van edel stenen schitterende tulband om het hoofd draagt, 's morgen broodjes ver koopt, dat de met een stokje zwaaiende, in jacquet geklede dandy in het gewone leven de verlegen student uit het aan grenzende huis is. Niemand herkent in de in lompen geklede delinquent met het nummer 37 en een stuk ketting aan de arm de geachte zakenman en niemand weet, dat achter de verleidelijke blik, onder van lange wimpers voorziene zil verachtig geschilderde oogleden, de plichtsgetrouwe secretaresse schuil gaat, die zich voor één nacht in de groenach tige huid van een zeemeermin heeft ge stoken. In het westen van de Duitse Bonds republiek noemt men deze onstuimige drukte „Karnaval", in het zuidwesten „Fastnacht" en in het zuiden weer an ders, namelijk „Fasching". In de steden aan de Rijn wordt het carnavalsfeest, de „gouden lichtzinnigheid" soms zo ernstig opgevat, dat menigeen zijn bed naar het pandjeshuis zou brengen wanneer hij niet reeds een op afbetaling gekocht te levisietoestel bezat. Op Aswoensdag, de dag, waarop de 40 dagen durende periode van stille voor bereiding op het Paasfeest begint, is al les voorbij. Maar voordat innerl'Jke in keer en onthouding de levensvormen van de mensen bepalen, lijkt het, alsof een ieder tijdens het carnavalsfeest in een uitgelaten roes verkeert. Feestelijke toespraken, die op humoristische wijze politieke en culturele gebeurtenissen van kanttekeningen voorzien behoren evenzo tot dit festijn als de door ver klede mensen bevolkte straten. Einde en hoogtepunt van het Rijnlandse car naval is echter de optocht op carnavals maandag, „Rosenmontag". De steden sparen kosten nocht moeite en trachten elkaar de loef af te steken door de wa gens zo origineel mogelijk op te tuigen. Een fabrieksarbeider in een verffa- briek in de Amerikaanse staat Illinois is geïdentificeerd als een chemicus die bijna 7 jaar geleden spoorloos verdween van de universiteit van Syracuse. Dit is gisteren door de politic te Rockford (V. S.) bekendgemaakt. Volgens de politie hadden vingeraf drukken van de arbeider, die zich Ver ne Hansen noemde, aangetoond, dat men Ihier te maken had met dr. Carl Ver- non Holmberg, die uit Syracuse ver dween, zijn vrouw en drie kinderen ach terlatend. Hansen heeft de politie meegedeeld, dat hij in 1955, zonder zich iets te kun nen herinneren, te Rockford was aange komen met een aktentas waarop de ini tialen ,,V.H." voorkwamen. Hij verklaarde niet te weten hoe het mogelijk was, dat hij zijn geheugen had kunnen verliezen. Hansen is te Rockford in het huwelijk getreden en weer gescheiden. De echt genote van Holmberg is vorig jaar in Californië gescheiden, waar zij nu les geeft op een school. Tijdens een routine-onderzoek werden Hansens vingerafdrukken afgenomen die naar de FBI te Washington werden ge zonden. Hier ontdekte men te doen te hebben met de vermiste Holmberg. (advertentie) de cognac liefhebbers genieters Op deze wagens worden bijvoorbeeld enorm grote gekarikaturiseerde uitbeel dingen van belangrijke personen uit het openbare leven meegevoerd. Vele muziekkorpsen en carnavalsver enigingen begeleiden deze mikpunten van de spot. Ook de zogenaamde „nar renkoppen", kleine lichamen met soms twee meter grote koppen ontbreken niet. Het sluitstuk van de kilometers lange stoet, die wordt vergezeld door liedjes zingende en maskers dragende mensen, vormt de wagen van Prins Car naval, die zijn uitgelaten volk scepter- zwaaiend begroet en met bosjes bloemen en bonbons bestrooit. Zo viert men sinds onheuglijke tijden dit veelkleurigste van alle Duitse fees ten. In 1962 echter breken de trr 7"ionele centra van de carnavalsviering in de Duitse Bondsrepubliek met de traditie en er zullen geen feestelijke optochten georganiseerd worden. Het gespaarde geld zal aan de door Russische willekeur in tweeën gedeelde oude Duitse hoofd stad Berlijn worden geschonken. Berlijn zelf ziet dit jaar geen kostuums, geen maskers en geen optochten. De schaduw van de 13e augustus ligt nog over deze stad, waarvan bijna elke in woner familieleden of vrienden in Oost- Berlijn, alsmede in de doo. de Russen bezette zóne van Duitsland heeft. Boven dien zal in geheel West-Duitsland car naval in een enigszins gedrukte stem ming worden gevierd. Toch zal dit oer oude feest van het volk meer dan ooit de oorspronkelijke betekenis tot uit drukking brengen. Éénmaal in het jaar moet men de rollen van het leven om draaien en vergeten in een „dwaze" we reld, omdat men zich in z'n gewone leven toch al anders gedraagt dan men werkelijk is. En de drukte van deze „dolle" dagen moet demonen bezweren, moet in sprankelende levensvreugde de duisternis van de tijd overwinnen en het heimelijk, gemaskeerde verlangen naar het „andere ik" van de ketenen ontdoen. Onder een oude Byzantijnse synagoge bij Tiberias aan het meer van Galilea in Israël is een mozaïekvloer uit de vierde eeuw ontdekt waarop de tekens van de dierenriem zijn uitgebeeld. Men meent dat het de vloer van een oud joods bedehuis is geweest, waar boven op later het Byzantijnse gebouw werd opgetrokken. Volgens deskundigen is het ontwerp van deze vloer revolutionair voor een synagoge en een bewijs van sterke Hellenistische invloed op de joodse gemeenschap van die ijd. Het oude bedehuis had blijkens de vloer de basiliekvorm, namelijk vijf beuken ge scheiden door vier rijen bazalt-pilaren. Dit is voor het eerst dat men een der gelijke bouwstijl voor een synagoge in het heilige land heeft aangetroffen. Midden in de mozaïekvloer is de zon negod Helios afgebeeld met een hand op geheven en in de andere hand de vuur bal van de zon en een zweep voor de vier paarden van zijn wagen. Vrouwen figuren symboliseren de vier jaargetij den waarvan de „winter" een sluier draagt. Op de Nieuwe Waterweg bij de eer- ste petroleum-haven (Pernis) is gister nacht de 11.624 ton metende Liberiaan se tanker „Violetta" in botsing gekomen met de 7.000 ton grote Panamese erts tanker „Lagos Michigan". De „Violetta" werd van voren ge raakt. De „Lagos Michigan" liep een gat in de romp midscheeps op en zijn brug werd beschadigd. Gevaar was niet aanwezig. De „Violetta" was onderweg van Tri nidad naar Pernis en had een lading olie aan boord. De Lagos Michigan was onderweg van Mormugoa naar Rotter dam met een lading erts. De „Violet ta" heeft ligplaats genomen te Pernis. De „Lagos Michigan" die aan de grond was gelopen, werd ongeveer een half uur na de aanvaring vlot getrokken en naar Rotterdam Waalhaven gesleept.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 11