DE KERK
IN HET
MIDDEN
Dialoog
het
over
concilie
Over „Rosenmontag" ligt
schaduw der politiek
COOYMANS
Indonesische Raad van L«"'s'"he kalende.
Kerken steunt Soekarno
Vermiste geleerde was
fabrieksarbeider
PLICHTSGETROUWE SECRETARESSE
ALS GROENE ZEEMEERMIN
Eén vrouw is honderd
spitsmuizen te erg.....
Examen over
het.examen
Offerzin en
oude devoties
Predikant als
C.P.-candidaat
Nieuw type
vrachtauto
Mozaïekvloer
uit 4e eeuw
blootgelegd
Aanvaring op
Nw. Waterweg
Oplossing volgens
het woord Gods
PIJN
KOU
GRIEP
AKKERTJE
...want AKKERTJES
zijn instant cachets*
met 4-voudig wer
kend micropoeder
Opera groep uit
China gevlucht
Rigoletto
Beleefdheid is
beter dan gif
Roes
Geheugenstoornis
of een vlucht
Sober
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 FEBRUARI 1962
7
Gadegeslagen door een ry wach
tenden voor de publieke tribune
van de Old Bailey in Londen, pro
testeert een Anglicaanse geestelijke
uit naam van Christus tegen de
atoombom. De geestelijke is Den-
nis Shaw. herder van de St.-Mat-
thewskerk in Bethnal Green. V ooi
de rechtbank diende een zaak te
gen zes leden van het Comité van
100, die in december hadden deel
genomen aan een demonstratie.
De Raad van Kerken in Indonesië
waarbü in totaal 30 protestantse ker-
Niet onder leken, ook onder gees
telijken wordt wel eens gegrapt over
centen en collectes in de kerk. Het
zijn wijze mensen immers die hun
humor weten te bewaren. Zo viel er
het woord: Dat er nog nooit een
pastoor op het idee is gekomen om
een schaal te zetten bij het geven van
askruisjes! Het was waarschijnlijk
na een gesprek over de varkenskop
op het altaar in Borgvliet, en over
de Blasius-zegen, al of niet met bran
dende kaarsen. Hakendover met zijn
ploegende paardepoten was er ook
al bijgehaald. Och, het gelovige volk
had vroeger veel geliefde devoties.
Sinte-Markoen, Sint-Anneke en Sinte-
Kernillus kregen bij alle zaligheid
van de hemel nog een schep vertede
ring te doorstaan bij het aanschou
wen van de activiteiten hunner aan
hangers op dit ondermaanse. ,,H.
Cornelius, patroon teghen de stuipen,
giftigheden ende vallende zieken
B.V.O." stond er op de vaantjes. En
verder heette het: „De twee Princi
pale Feestdagen van den Paus en
Martelaar Cornelius worden in de
voorzeide Kapel solemneelijk gevierd
met grooten toeloop en devotie op
den derden Paaschdag en op den 16
September, zijnde deszelfs Feest
dag".
Die solemniteiten met grote toe
loop voeden niet alleen het gods
dienstgevoel der eenvoudigen, ze had-
u 1j ,an^ ZU de grote offergezind
heid der bedevaartgangers ook een
zeer nuttige en praktische uitwer-
iv' ^0n Praktische uitwerking, die
wellicht eens hier of daar een keer
tot voornaamste oogmerk werd,
maar die van het uitgebreide devo
tie-leven toch zeker niet de grond
slag vormde. Ik bedoel: de offer
schalen en de offerkaarskens vorm
den een belangrijk onderdeel van de
kerkelijke inkomsten. Een parochie
heeft geld nodig om te kunnen draai
en; de kerk, haar onderhoud, haar
bedienaren kosten geld. Talloos zijn
de voorbeelden van rijke heren en
dames die grote schenkingen deden
als een raam, een kruisweg, een
preekstoel, een monstrans of ciborie.
Zij lieten hun kinderen tot priester
iden en steunden het seminarie.
Zij droegen het leeuweaandeel bij in
de kerkelijke huishoudkas. Zij kon
den het ook het best. Maar bij enkele
gelegenheden kwam de massa los.
uie stak dan kaarsen aan en offer-
„i ij kussen van relieken. De
j velksheiligen droegen aldus
vanuit de heml nog een grote steen
5an de °Pb°uw der kerk Gods.
O®, pastoor dronk er met meer
mot aCn Z1iJin ®'as w'in °P. tezamen
met de volkspredikant, die het zo
schoon gezegd had.
Wii hlh?,'1 a' waar ik naar toe wil.
Wij hebben alle respect voor de derde
nellii^m "L Van de heilige Cor-
ooio i ,maar de oerste paasdag, de
gedachtenis van 's Heren Verrijzen
is voor ons beslist voornamer. Een
kaarske bij de heilige Antonius heeft
zyn Waarde maar het altaar is voor
ons toch het centrum der kerk Het
maar6? tVan rebkwieën is schoon
maar het communiceren met de eu-
charistische Heer is wezenlijk. Door
«looi Ultd™kking te brengen in de
«li d aJ? J kom«n al die vroe-
e devoties wat op de achtergrond.
ipre. en oio' meor zo aan. Een
gevolg is ook, dat een reeds lang
j" e bron van inkomsten die
bovendien erg democratisch was
di? »«a™i jan, het opdrogen is. En
ziin nW kosten sterk stijgende
•oc o. Pastoor van nu trekt er wel
Ta ,rimPei °m in zijn voorhoofd,
het e5aal 20 org? Welnee,
eoed alt a Z,al£s voordelen. Het is
keliik w ',nanciering van het ker-
onziVht «n ge?aneerd wordt. In dit
var hft o .n we dan ook iets
rekeninn t' ucilie. Daarbij zal er
met hef K.obouden moeten worden
nodw ll tC,t ada.' er sold, veel geld
is d f bee etn aat 0"orzin een deugd
De e°oicnd moet kunnen worden.
?et, o*porimenten met gezinsbijdra-
on offergangen in diverse paro-
neift' u,voorstellen van mgr.
2r!: bisschop van Den Bosch,
zoeken het één met een en ander te
verenigen.
Kapelaan S.
ken zijn aangesloten, heeft zich in
een oproep gericht tot de kerken in
Nederland en Nieuw-Guinea naar
aanleiding van de kwestie Nieuw-
Guinea.
De Evangelisch-Christelijke Kerk
van Nieuw-Guinea, voortgekomen uit
de hervormde en gereformeerde zen-
dingsarbeid, ontvangt hierin een uit
nodiging tot wederzijds contact en
onderling bezoek. De Raad van Ker
ken pleit voor een doorbreking van
het isolement, waarin Nieuw-Guinea
is geraakt, door een initiatief van de
kerken.
Tevens pleit de oproep voor wat
het noemt een ..bestuurlijke inkade
ring van West-Irian in de republiek
Indonesië", die blijkens het schrij
ven van de moderamen van de Raad
van Kerken in Indonesië gezien wordt
als een fase in de voortgaande de
kolonisatie.
In hun brief herhalen de Indonesi
sche kerken het standpunt dat al in
juli 1960 werd ingenomen, dat de
kwestie West-Irian voor Indonesië
een nationale zaak is geworden in
verband met de „rechtmatige claim
die de republiek Indonesië op het ge
bied heeft".
Het moderamen van de Raad doet
een beroep op alle aangesloten ker
ken in Indonesië om haar vader
landse plicht te vervullen in het licht
van het woord Gods.
.,Aan de kerken zowel in Indonesië,
inclusief West-Irian, als in Neder
land heeft God de bediening der ver
zoening opgedragen," zegt het mode
ramen.
.,De raad kan zich niet verenigen
met het voortbestaan van resten van
kolonialisme in het gebied van de
republiek" aldus de brief.
Voor het gebied en het volk van
West-Irian is het verreweg het beste
om als deel van de republiek Indone
sië mee te werken aan een ontwikke
ling die geheel is gericht op een
nieuwe wereld en op een nieuw Azië
in het bijzonder".
ZONDAG 18 februari. Paars. Sep
tuagesima. (De eerste van de drie
zondagen, die de H. Vastentijd
voorbereiden). Tijdeigen. Mis Cir-
cumdederunt, zonder Gloria. Cré-
do. Prefatie van de H. Drievuldig
heid. Breda: Wit. Kerkwijding van
de kathedraal. Mis Terribilis. Cre
do. Prefatie van de H. Drievuldig
heid.
MAANDAG.19. Paars. Mis van Sep
tuagesima zonder Tractus.
DINSDAG 20. Paars. Mis van Sep
tuagesima zonder Tractus.
WOENSDAG 21. Paars. Mis van Sep
tuagesima zonder Tractus.
DONDERDAG 22. Wit. St.-Petrus*
Stoel met gebed van de H. Paulus.
(Sint-Petrus heeft na de vlucht uit
Jeruzalem zijn zetel eerst te An-
tiochië gevestigd. Hier kregen de
leerlingen voor het eerst de naam
van Christenen. Later is de zetel
overgeplaatst naar Rome). Credo.
Prefatie van de Apostelen.
VRIJDAG 23. Wit H. Petrus Damia-
nus. (Deze kerkleraar is in 1006
te Ravenna geboren. In 1043 werd
hij overste van het klooster der
Camaldulenzen te Fonte Avellana.
Veertien jaar later werd hij aarts
bisschop van Ostia. Na zijn ge
boortestad met de paus verzoend
te hebben, stierf hij te Faënza in
1072).
ZATERDAG 24. Rood. H. Matthias.
(Over deze apostel en martelaar
heeft de geschiedenis niet veel bij
zonderheden nagelaten. Op voor
stel van St.-Petrus werd hij door
het lot uit de 72 leerlingen geko
zen om de plaats van Judas in te
nemen). Credo. Prefatie van de
Apostelen.
De Engelse dominee Alan Elcston
(57), van de kerk van de heilige drie
eenheid in Darnali, Sheffield, heeft
bekendgemaakt dat hij de eerste
Engelse geestelijke is, die kandidaat
is geworden voor de communistische
partij.
Het 21ste oecumenische concilie
dat op 11 oktober zal worden
geopend in de prachtige Sint-
Pieterbasiliek, zal wellicht bij
dragen tot de eenwording van
het christendom. In de vorm
van een dialoog geven wij hier
bij antwoord op enige vra
gen die veelvuldig in verband
met het oecumenische concilie
worden gesteld.
Wat is een oecumenisch con
cilie?
Het is de hoogste en plechtigste
vergadering van de rooms-katholieke
kerk. Aan deze vergadering wordt
deelgenomen door kardinalen, aarts-
bisschoppen en bisschoppen en de
hoofden van de religieuze orden. Het
Griekse woord „oecumenisch" bete
kent „de gehele wereldkerk omvat
tend Verwacht wordt dat naar
schatting 3.000 prelaten het concilie
zullen bijwonen.
Wal zijn de agendapunten
Deze hebben grotendeels betrek
king op interne aangelegenheden van
de kerk, theologie, administratie, de
discipline van de geestelijkheid, de
liturgie, do seminaria, het missie
werk en op de instelling van een be
langrijke „raad van advies" of een
secretariaat voor contacten met niet-
katholieke christenen.
Zal het concilie ertoe leiden dat
verscheidene orthodoxe en protes
tantse sekten de pauselijke leiding
zullen aanvaarden?
Er zal niets van deze plotselinge
en dramatische aard gebeuren. Maar
het is de eeuwenoude verwachting
van de kerk dat wat zij „afgeschei
den" kerken noemt eens weer in de
schoot van de Moederkerk zullen
terugkeren.
Zal de rooms-katholieke kerk
enigerlei concessies doen in ver
band met dogma, liturgie en an
dere gebruiken waartegen de an
dere kerken bezwaren maken of
die zij onaanvaardbaar vinden?
Men zal misschien een paar kleine
concessies doen. Maar op grond van
de huidige kerkelijke wetten en de
overlevering kan geen verandering
worden aangebracht aan de dogma's
die de grondregels van het geloof
vastleggen en die door de Kerk wor
den beschouwd als waarheid en die
zijn verkregen door goddelijke in
geving.
Welke plannen heeft het Vati-
caan gemaakt?
De paus heeft 13 commissies en
secretariaten gevormd om voorbe
reiding te treffen voor het con
cilie. Onder deze lichamen is één
groep belast met contacten met niet-
katholieken. Dit is zonder weerga
in de geschiedenis. De leiding van
deze groep, de centrale commissie
van voorbereiding, is drie keer bij
een geweest.
Hoe vaak is reeds een oecume
nisch concilie gehouden?
De geschiedenis van de kerk kent
20 concilies. Het eerste concilie werd
in het jaar 325 gehouden, het laatste
in 1869-1870 te Rome. Het werd ver
daagd zonder dat zijn werkzaam
heden waren beëindigd omdat Rome
door Italiaanse troepen werd bezet
er een einde kwam aan de wereld-
lijke macht van de paus in deze
stad.
(advertentie)
een
helpt
direct
Akkertjes bevatten de
ideale combinatie van 2
pijnstillers zenuwkal-
merend bromisovalum
opwekkend coffeï-
num. Microscopisch fijn
poeder, dus directe op
name in het organisme,
dus directe werking zon
der kans op maagklach
ten. Ontdek óók de wel
daad van Akkertjes!
■jc instant direct werkend
6 stuks f 0.50 12 stuks f1.-
DAF-Eindhoven brengt op de Rai-ten-
toonstelling van bedrijfsautomobielen te
Amsterdam een geheel nieuw ontworpen
vrachtwagen en trekker voor internatio
naal vervoer. Bij dit type hebben de ont
werpers volgens een nieuwe opzet achter
de stoelen in de kabine twee bedden bo
ven elkaar aangebracht van 55 centime
ter bij 1.90 meter. Het bovenste bed kan
tegen het kabinedak geklapt worden, ter
wijl van het onderste bed, door het in
elkaar te schuiven, twee zitplaatsen met
de ruggen tegen elkaar gemaakt kunnen
worden, waardoor de kabine aan twee
personen meer plaats kan bieden.
In combinatie met oplegger of aan
hanger beschikt deze nieuwe trekker
over een nuttig laadvermogen van 20 tot
24 ton en een treingewicht van 36 ton.
Een overmoedig onder een
vuurrode blinddoek doorkijkende
zeerover vervolgt hardnekkig een
vriendelijke sprookjesfee, terwijl
een koffiebruine schilderachtig
uitgedoste Afrikaanse inboorling
een allerliefste sneeuwvlok, ge-
(advertentie)
Een Chinees operagezelschap van 52
leden is in eert gemotoriseerde jonk uit
communistisch China gevlucht en in
een vissersdorp in de buurt van Hong
kong aangekomen.
De gemiddelde leeftijd van het gezel
schap, dat 8 vrouwelijke leden telt, was
20 jaar. De groep, Tsjing Tsji geheten,
had per jonk een toernee door zuid-Chi-
na gemaakt, toen 11 leden een vlucht
hadden beraamd.
Een woordvoerder van de regering te
Hongkong heeft geen commentaar willen
leveren op de berichten.
'J'W
super bolknak JmMn
Elk biologieboek kan u vertellen, dat
spitsmuizen kleine, insekten etende zoog
dieren zijn, maar om te weten te ko
men of zij ook gehoor geven aan het
beleefd uitgesproken verzoek van een
mens, moet men zich tot mevrouw Shei
la Darbellay wenden.
Mevrouw Darbellay is waardin van
een 200 jaar oude herberg, ,,The Three
Fords" in de Engelse plaats Broadclyst.
De oude herberg was kennelijk in de
smaak gevallen bij de spitsmuizen en
mevrouw Darbelly houdt van dieren
,,Ik geloof dat er een band tussen ons
is," meende zij. Zij behandelde de mui
zen als huisdieren en gaf ze de naam
„Marmadukes".
De „Marmadukes" werden echter,
overmoedig. „Het moeten er wel een
paar honderd zijn geweest," aldus me
vrouw Darbellay. „Hoewel zij niet scha
delijk waren en alleen papier in stukken
scheurden, werden ze een plaag."
De Marmadukes moesten dus weg
maar het probleem was hoe? Mevrouw
Darbellay wilde namelijk geen vergif
gebruiken. Ze nam dus haar toevlucht
tot wat voor haar het meest voor de
hand liggende was. Zij verzocht ze,
vriendelijk, te vertrekken.
„Ik zei alleen maar: Lieve marma
dukes, jullie zullen een ander kosthuis
moeten gaan zoeken. Ik zei het in de
keuken, de zit- en de eetkamer, waar
ze zich ophielden.
,Ik zei het maar twee keer die avond.
Het is mogelijk, dat ik het de volgen
de avond nog eens zei."
„Daarop verdwenen ze zo maar," al
dus de waardin. Toen zij het verhaal
had rondverteld, had zelfs haar man het
niet geloofd. Maar volgens mevrouw
Darbellay „hebben ze me wel moeten
geloven." De spitsmuizen zijn weg en
ook de buren kunnen ze nergens vin
den.
Zij wordt nu door hen die hun Sha
kespeare goed kennen en die gebruik
kunnen maken van de woordspeling
shrew", dat in het Engels zowel spits
muis als feeks betekent, „Kate" ge
noemd, de heldin van „the taming of
the shrew" (de getemde feeks).
Enkele honderden leerlingen van Is
raëlische middelbare scholen hebben
zich onderworpen aan een speciaal
proef-examen waarvan de bedoeling was
te ontdekken of het middelbare eind
examen werkelijk een bepaalde graad
van ontwikkeling aan de dag kan bren
gen of alleen maar een graadmeter is
voor ingestampte feitenkennis. Dit
„examen-examen" was door het minis
terie van onderwijs georganiseerd en
duurde vier uren. De helft daarvan kon
besteed worden aan de beantwoording
van opgaven als: leg uit wat kosten van
levensonderhoud zijn, directe en indirec
te belastingen, onzichtbare export, goud
dekking, socialisme. Verder werd een
beoordeling gevraagd van enkele boeken
waaronder „Dr. Zjivago" van Boris Pas
ternak en „Sons and Lovers" van D. H.
Lawerence. In de andere helft werden
vragen gesteld om het vermogen tot be
grip en het trekken van conclusies te
toetsen.
huid in witte tule, van de bar
kruk helpt. En in plaats van in
de hitte van de overvolle zaal in
de nabijheid van haar warmbloe
dige cavalier van de equator te
smelten, danst zij op het meesle
pende ritme van het dansorkest,
zo, dat de overvloedige schmink
van haar partner het dreigt te
begeven.
De versierde lampen, die er uitzien
als reusachtige in bont papier verpakte
bonbons, werpen hun schijnsel op de
dansvloer, waar een dichte menigte ich
voortbeweegt.Bizarre wanddecoraties,
papieren guirlandes, fel gekleurde lucht
ballons en origineel gekostumeerde men
sen scheppen een betoverende wereld-
waarin niemand eraan denkt, dat de
schatrijke maharadja, die een van edel
stenen schitterende tulband om het
hoofd draagt, 's morgen broodjes ver
koopt, dat de met een stokje zwaaiende,
in jacquet geklede dandy in het gewone
leven de verlegen student uit het aan
grenzende huis is. Niemand herkent in
de in lompen geklede delinquent met het
nummer 37 en een stuk ketting aan de
arm de geachte zakenman en niemand
weet, dat achter de verleidelijke blik,
onder van lange wimpers voorziene zil
verachtig geschilderde oogleden, de
plichtsgetrouwe secretaresse schuil gaat,
die zich voor één nacht in de groenach
tige huid van een zeemeermin heeft ge
stoken.
In het westen van de Duitse Bonds
republiek noemt men deze onstuimige
drukte „Karnaval", in het zuidwesten
„Fastnacht" en in het zuiden weer an
ders, namelijk „Fasching". In de steden
aan de Rijn wordt het carnavalsfeest, de
„gouden lichtzinnigheid" soms zo ernstig
opgevat, dat menigeen zijn bed naar het
pandjeshuis zou brengen wanneer hij
niet reeds een op afbetaling gekocht te
levisietoestel bezat.
Op Aswoensdag, de dag, waarop de 40
dagen durende periode van stille voor
bereiding op het Paasfeest begint, is al
les voorbij. Maar voordat innerl'Jke in
keer en onthouding de levensvormen
van de mensen bepalen, lijkt het, alsof
een ieder tijdens het carnavalsfeest in
een uitgelaten roes verkeert. Feestelijke
toespraken, die op humoristische wijze
politieke en culturele gebeurtenissen
van kanttekeningen voorzien behoren
evenzo tot dit festijn als de door ver
klede mensen bevolkte straten. Einde
en hoogtepunt van het Rijnlandse car
naval is echter de optocht op carnavals
maandag, „Rosenmontag". De steden
sparen kosten nocht moeite en trachten
elkaar de loef af te steken door de wa
gens zo origineel mogelijk op te tuigen.
Een fabrieksarbeider in een verffa-
briek in de Amerikaanse staat Illinois
is geïdentificeerd als een chemicus die
bijna 7 jaar geleden spoorloos verdween
van de universiteit van Syracuse. Dit is
gisteren door de politic te Rockford (V.
S.) bekendgemaakt.
Volgens de politie hadden vingeraf
drukken van de arbeider, die zich Ver
ne Hansen noemde, aangetoond, dat men
Ihier te maken had met dr. Carl Ver-
non Holmberg, die uit Syracuse ver
dween, zijn vrouw en drie kinderen ach
terlatend.
Hansen heeft de politie meegedeeld,
dat hij in 1955, zonder zich iets te kun
nen herinneren, te Rockford was aange
komen met een aktentas waarop de ini
tialen ,,V.H." voorkwamen.
Hij verklaarde niet te weten hoe het
mogelijk was, dat hij zijn geheugen had
kunnen verliezen.
Hansen is te Rockford in het huwelijk
getreden en weer gescheiden. De echt
genote van Holmberg is vorig jaar in
Californië gescheiden, waar zij nu les
geeft op een school.
Tijdens een routine-onderzoek werden
Hansens vingerafdrukken afgenomen die
naar de FBI te Washington werden ge
zonden. Hier ontdekte men te doen te
hebben met de vermiste Holmberg.
(advertentie)
de cognac
liefhebbers
genieters
Op deze wagens worden bijvoorbeeld
enorm grote gekarikaturiseerde uitbeel
dingen van belangrijke personen uit het
openbare leven meegevoerd.
Vele muziekkorpsen en carnavalsver
enigingen begeleiden deze mikpunten
van de spot. Ook de zogenaamde „nar
renkoppen", kleine lichamen met soms
twee meter grote koppen ontbreken
niet. Het sluitstuk van de kilometers
lange stoet, die wordt vergezeld door
liedjes zingende en maskers dragende
mensen, vormt de wagen van Prins Car
naval, die zijn uitgelaten volk scepter-
zwaaiend begroet en met bosjes bloemen
en bonbons bestrooit.
Zo viert men sinds onheuglijke tijden
dit veelkleurigste van alle Duitse fees
ten. In 1962 echter breken de trr 7"ionele
centra van de carnavalsviering in de
Duitse Bondsrepubliek met de traditie
en er zullen geen feestelijke optochten
georganiseerd worden. Het gespaarde
geld zal aan de door Russische willekeur
in tweeën gedeelde oude Duitse hoofd
stad Berlijn worden geschonken.
Berlijn zelf ziet dit jaar geen kostuums,
geen maskers en geen optochten. De
schaduw van de 13e augustus ligt nog
over deze stad, waarvan bijna elke in
woner familieleden of vrienden in Oost-
Berlijn, alsmede in de doo. de Russen
bezette zóne van Duitsland heeft. Boven
dien zal in geheel West-Duitsland car
naval in een enigszins gedrukte stem
ming worden gevierd. Toch zal dit oer
oude feest van het volk meer dan ooit
de oorspronkelijke betekenis tot uit
drukking brengen. Éénmaal in het jaar
moet men de rollen van het leven om
draaien en vergeten in een „dwaze" we
reld, omdat men zich in z'n gewone
leven toch al anders gedraagt dan men
werkelijk is. En de drukte van deze
„dolle" dagen moet demonen bezweren,
moet in sprankelende levensvreugde de
duisternis van de tijd overwinnen en
het heimelijk, gemaskeerde verlangen
naar het „andere ik" van de ketenen
ontdoen.
Onder een oude Byzantijnse synagoge
bij Tiberias aan het meer van Galilea
in Israël is een mozaïekvloer uit de
vierde eeuw ontdekt waarop de tekens
van de dierenriem zijn uitgebeeld. Men
meent dat het de vloer van een oud
joods bedehuis is geweest, waar boven
op later het Byzantijnse gebouw werd
opgetrokken. Volgens deskundigen is het
ontwerp van deze vloer revolutionair
voor een synagoge en een bewijs van
sterke Hellenistische invloed op de
joodse gemeenschap van die ijd. Het
oude bedehuis had blijkens de vloer de
basiliekvorm, namelijk vijf beuken ge
scheiden door vier rijen bazalt-pilaren.
Dit is voor het eerst dat men een der
gelijke bouwstijl voor een synagoge in
het heilige land heeft aangetroffen.
Midden in de mozaïekvloer is de zon
negod Helios afgebeeld met een hand op
geheven en in de andere hand de vuur
bal van de zon en een zweep voor de
vier paarden van zijn wagen. Vrouwen
figuren symboliseren de vier jaargetij
den waarvan de „winter" een sluier
draagt.
Op de Nieuwe Waterweg bij de eer-
ste petroleum-haven (Pernis) is gister
nacht de 11.624 ton metende Liberiaan
se tanker „Violetta" in botsing gekomen
met de 7.000 ton grote Panamese erts
tanker „Lagos Michigan".
De „Violetta" werd van voren ge
raakt. De „Lagos Michigan" liep een
gat in de romp midscheeps op en zijn
brug werd beschadigd. Gevaar was niet
aanwezig.
De „Violetta" was onderweg van Tri
nidad naar Pernis en had een lading
olie aan boord. De Lagos Michigan was
onderweg van Mormugoa naar Rotter
dam met een lading erts. De „Violet
ta" heeft ligplaats genomen te Pernis.
De „Lagos Michigan" die aan de grond
was gelopen, werd ongeveer een half
uur na de aanvaring vlot getrokken en
naar Rotterdam Waalhaven gesleept.