VAUXHALL victor is GOEDE GEZINSWAGEN Aan de rol Bedrijfsauto's op de R.A.I.; maar liefst 225 exposanten A/R-tNDÊA Oude toren wordt het rustoord van de paus VLAAMSE PROTESTEN DERK VRIES Belgen zijn in opmars Charmant Rijkarakter Yolvo en Saab met nieuwe modellen Doorgaanverbod Tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips Rangeerlocomotief in botsing met munitietrein Hoger beroep zaak Marcel Nivard DE EUR0PA-INDIA zonder tussenlandingen 7 u. 55 Dorado werd bij toeval ontdekt Acht doden door aardverschuiving Bankoverval bij Kobleuz VEEL GROENTEN EN T0GAL TABLETTEN bij verkoudheid. Suske van Tesselt misverstaan Bisschop Chrysostomos primaat 13 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 15 FEBRUARI 1962 13 De Britse auto-industrie is nezig zich boven de conventionele stijl uit te werken. De nieuwere modellen zijn meer op de continentale smaak afgespeld. Verscheidene automobielfabrieken hebben Italiaanse vormgevers aangetrokken en de resultaten zijn niet slecht uitgevallen, al hebben sommige nieuwe modellen nog typisch Engelse trek ken behouden. In het algemeen constateert men, dat de kritiek op „de Engelse wagen" heeft geholpen. Een bewijs hiervan is bijvoorbeeld de nieuwe VAUXHALL-VICTOR, die een betere indruk maakt dan zijn voorganger. Dit is de Vduxhall Victor, een charmante autowaarvan liet mo torvermogen echter wat groter had kunnen zijn. De nieuwe Victor van General Mo tors is in velerlei opzicht reëler dan het voorgaande type. Hij kan een ver gelijking met de Duitse halfbroer, de Opel Rekord, nu beter doorstaan. De Victor is een aantrekkelijke gezins wagen met eigenschappen, die men in deze klasse mag verwachten. De wagen heeft een zekere charme. Het interieur ziet er aantrekkelijk uit en het meeste is in details goed afge werkt. De vormen van de carrosserie die hier en daar herinneren aan Ame rikaanse compactcars zoals de Pon- tiac Tempest, Buick Special en Olds- mobile F 85, zijn vrij harmonisch uit gevallen. Persoonlijk hadden we de lijn liever iets strakker gehad en de „plooien" glad gestreken, maar wel licht zou de Victor dan teveel op de Opel hebben geleken. Nationale ver schijnselen moeten er in de autopoli- tiek blijven bestaan. De Vauxhall Vic tor is eigenlijk een verdere ontwikke ling van het conventionele, d.w.z. dat de grondconstructie praktisch onge wijzigd is gebleven. De wagen is lich ter gemaakt en onnodige ballast is weggerationaliseerd. De oude Victor was ongeveer 40 kg zwaarder. Het onderhoud is ook voordeliger gewor den. De wagen heeft veel minder smeerbeurten nodig. Olieverversing hoeft slechts om de 4500 km. Een pluspunt is dat de carrosserie een voorbehandeling tegen roest heeft on dergaan, hetgeen de levensduur on getwijfeld verlengt. De panorama- voorruit is gelukkig ook opgeheven. Praktische betekenis had deze niet. Bij de Victor is er een matig ge bruik van chroom gemaakt. De sierlijsten zijn van roestvrij staal en de bumpers, naafdoppen en het radiateurscherm zijn verchroomd, 't Is jammer dat de bumpers nog slechts decoratief nut hebben. Onpraktisch vinden we dat de bevestiging van de voorbumper zodanig is, dat er bij een kleine botsing gemakkelijk be schadiging van het achtergelegen plaatwerk ontstaat. Met de Victor Super, de vier- dcurs Sedan, die 7625 kost, heb ben we een weekje proefgereden. 't Is een prettige wagen, waarmee men representatief en vlot bij de klanten of de familie kan aanko men. Men moet er echter niet ..sportief mee gaan rijden", want hierop is de wagen niet berekend. De supervierkante motor van 1.5 li ter heeft dezelfde constructie als die van de oude Victor. Het effect is onveranderd, maar hij maakt nu 4600 t.p.m. (tegen vroeger 4200). Het max. vermogen is 57 p.k. Het max. koppel is eveneens iets ver hoogd, tot 11.83 mgk bij 2200 om- wentelingen per minuut. De com- pressieverhouding is 8.1:1 Het ac celeratievermogen is redelijk goed en men kan met de Victor soepel en vlot in het snelverkeer; meedraai en, maar boven 100 km per uur laat de motor merken dat hij het welle tjes gaat vinden. We hadden er geen bezwaar tegen gehad als de fabriek nog wat extra p.k.'s beschikbaar had gesteld. We hebben de indruk r.fit c vni forse wagen, die met vyt personen en bagage ruim 1400 wein'S motorvermogen bezit. Ook kunnen we niet waarde ren dat deze Super met een 3-vcr- snellingsbak ts uitgerust, al zijn alle versnellingen dan ook volledig ge synchroniseerd. Ter geruststelling kunnen we meedelen, dat de Victor ook met een vierbak wordt gele verd f 7800), maar waarom in een royale middenklasser een driebak nog moet voorkomen kunnen we moeilijk begrijpen. Overigens heb ben we op het zeer soepele motor- ïlet ?'e,ts, aan tc merken. Het is be- 1... yk geruisloos. Het schakelen „O0rrect en Prebies en het stu- goed wirate. lK;hï' tcl"wijl men toch ïiseh ueSont?ct heeft' De hydrap snenei ^dlende koppeling „pakt" tussen' ,^aar,wat de overbrenging ziin we co en koPPeIing betrctl Het rib, o5?. acüe gewend, ties au, htrr maar detailkwes- het keen invloed zijn op r'i-karakter ietwat bezadigde KnélhelH n dc Victor. De top- ivat vnni- u 120 km per uur, bilisten har* Kros van dc autom°- voor een meri Rcnoek is. maar wat gen zeker ne middenkiasse-wa- heeft aan dF la*e kant is. Men over, °m zo le keggen niets ne^al' Mo/*™?01 be'reft heeft Ge- bfi 't nodl nieuwe Victor ook men 7e Selaten: trommelrem- dn echter bij deze wagen vering1!? °p ïf taak berekend De staat pebeef t I" Prokressief en enmli. n ten dlenst® van het rij- mdlrrn., H WagFn ls een weinig Wh?»? naar h'jiaa'zich in ochten gemakkelijk corrigeren. We merkten reeds op dat deze Victor zich niet leent voor geavanceerd rijden. Deze wagen is gebouwd voor de bezadigde rijder, die zich comfortabel en overzichtelijk wil ver plaatsen. Het is een representatieve auto, met een keurig interieur, dat van een zekere standing blijk geeft. Maar de motor, die gemiddeld 9 a 10 liter op 100 km verbruikt (wat redelijk is), had iets krachtiger mo gen zijn. Overigens heeft GM voor de meer sportieve automobilist de ..prestigewagen" VX 4-90 uitge bracht, die meer temperament heeft. Met twee carburateurs en een compressie van 9.3:1 levert de 1.5 liter motor hier 82 p.k. bij 5200 Voor de autotentoonstelling te Stockholm 17 tot 25 februari) heb ben Volvo en Saab nieuwe modellen uitgebracht, nl. de Volvo Combi in de 121 en 122 serie, en wat Saab be treft een sterkere sport. De nieuwe Saab-sport lijkt op het 96-type, maai de uitrusting is moderner en geavan ceerder. De motor ontwikkelt maxi maal 50 pk, en heeft drie carbura teurs. Het grootste nieuws is echter dat de nieuwe Saab schijfremmemop de voorwielen heeft. Het was trou wens al bekend dat Saab al geruime tijd met schijfremmen experimen teerde. De nieuwe sportmotor is een tweetakter gebleven, maar hij heeft evenals de nieuwe DKW de verse oliesmering, dat wil zeggen dat le olie niet met de benzine wordt ge mengd, maar in een speciaal tankje in het motorruim wordt gegoten. Over schijfremmen gesproken: zelfs Porsche gaat de racewagens met schijremmen uitrusten. De fabriek in Stuttgart, Zuffenhausen heeft even wel 'n eigen type ontworpen dat zich aanzienlijk van de bekende Britse schijfremmen onderscheiddt. Als al les meeloopt zullen drie Porsches op tijd klaar komen voor de Grand PJrix in Zandvoort, of in elk geval in Mont Carlo. Voor de 2000 cc-versies van Porsche zijn de 8-cilinder moto ren uitermate geschikt gebleken, maar voor de anderhalve liters zijn ze minder goed uitgevallen. Het vermogen schijnt nog altijd maximaal 170 pk te zijn, en dit is altijd nog een tien tot vijftien pk te weinig, tenminste om met succes de strijd tegen Ferrari, Een Cooper en Lotus te kunnen aanbinden. Uit de oude racemotor, een viercilinder, haalt men nu al 180 pk dank zij de directe benzine-injectie. omwentelingen per minuut. Deze lu xueuze uitgave kost f 8975. De VX 4-90 heeft schijfremmen op de voor wielen en het interieur is rijk uit gedost, met afzonderlijke zetels vóór en als notehout afgewerkte panelen op instrumentenbord en deuren. De wagen heeft een eigen radiateur scherm en sierpanelen op de flan ken. Het betreft hier een efficiënte, snelle en moderne Brit, die de con- currentie het hoofd kan bieden. met en Zo'n Ieder, die wel eens met een ver voermiddel op de weg is, kent na tuurlijk het ronde witte bord rode rand, waarin een zwarte een rode pijl zijn geschilderd. bord staat vrijwel altijd bij smalle bruggen, smalle spoorwegovergan gen en wegopbrekingen. Aan de an dere kant van dc wegversmalling slaat dan een vierkant blauw bord met een rode en een witte pijl. Degene die het ronde witte bord op zijn weg ontmoet, weet dat hij niet mag doorrijden als verkeer uit de tegengestelde richting nadert Bovendien moet hij zich bij dc ver smalling zó opstallen, dat dat ver keer geen hinder van hem onder vindt. Ook de uitvaartstoet, de militaire colonne (en de tram) moeten zich aan deze regel houden, zegt dc ANWB. De militaire colonne A moet dus wachten tot auto B. dé wegversmalling is gepasseerd. Slechts motorrijtuigen van politie cn brandweer met tweetonige hoorn, bel of sirene zijn van het doorgaanver bod uitgezonderd. Tachtig procent van de automobi listen heeft nimmer het binnenwerk van een carburateur gezien; laat staan, dat ze weten hoe het ding precies werkt. Daarom is het maar het verstandigste van dit stukje pre cisiewerk af te blijven en dit aan de terzake kundig^ vakman over te laten. Mocht in een noodgeval de montage toch noodzakelijk zijn, neem dan de nodige voorzichtigheid in acht en let o.m. op de door u te gebruiken schoonmaakartikelen. Nooit geen poetskatoen, pluizige lap pen of watten gebruiken want één pluisje kan weer een nieuwe ver stopping veroorzaken. Is de aanslag op uw bougies droog en bovendien donzig of roetig zwart? Dan wijst dit op een vervuiling van het gasmengsel. De oorzaak ervan is meestal een te „rijk" mengsel, maar ook langere perioden van sta tionair lopen van de motor kan er schuld aan zijn. Tenslotte is het niet uitgesloten, dat de door u gebezigde bougies te „koud" zijn, in welk ge val u dus op een warmer type over moet stappen. Probeer na het aandraaien van de asmoeren van uw brommer of scoo ter nog even, of u nog enige speling op het vviel kunt voelen. Een ietsje speling is namelijk wenselijk want zo u dit niet voelt, zou het kunnen zijn, dat het lager (vooral de coni sche lagers) te vast gesteld staan, waarvan zwaarder lopen en slijtage dan weer het gevolg zijn. Spaar uw auto betekent o.a., dat u bij het wegrijden en het overscha kelen volledig dient te ontkoppelen en niet zo maar een duwtje op het ontkoppelingspedaal geeft. In een, niet volkomen van de motor ont koppelde versnellingsbak, kunnen de tandwielen niet of althans niet zon der geknars (weer slijtage) gescha keld worden, dus.. De verwarming van mijn drie jaar oude V.W. is de laatste maand merkbaar minder geworden, zo schrift ons de heer van G. tc Oos terhout. Hy deelt dan verder nog mee, dat de wagen voor deze klacht naar een garage is geweest waar men naar de verwarmingskleppen heeft gekeken. Deze bleken in orde te zijn zodat daar verder niets aan gedaan is. De vraag is nu, of ons bepaalde oorzaken bekend zijn, waardoor een V.W. verwarming in capaciteit achteruitgaat. Wij voor ons hebben vrijwel de zekerheid, dat niet alleen uw ver warming, maar ook uw motor te koud blijft. Zoals u misschien weet, wordt de mate van (lucht)koeling van de V.W.motor in grote lijnen geregeld door een z.g. thermostaat. Deze thermostaat is in de nabijheid van de cilinders gemonteerd en is, middels een bedieningsstang, gekop peld aan de scharnierbare luchtin- laatklep aan de achterzijde van het ventilatorhuis. Is de motor nog koud, dan is bedoelde klep gesloten en zuigt de ventilator dus geen koude buitenlucht aan. Het gevolg hiervan is, dat de motor vrij snel op tem peratuur komt. Naarmate de motor- temperatuur stijgt, zal ook de lucht- inlaatklep meer en meer worden ge opend: warmte en koeling zijn dus altijd in evenwicht. Een defecte thermostaat resulteert (gelukkig) in een steeds openstaande luchtinlaat- klep waarvan het gevolg dan weer is, dat de motor slechts langzaam en in bepaalde gevallen bovendien on voldoende op temperatuur zal ko komen. En waar de interieurverwar* ming volkomen afhankelijk is van de motortemperatuur, zal in die geval len ook de verwarming te wensen overlaten. Als de luchtinlaatklep bij koude motor gesloten js dan is dc therpostaat in orde; staat de klep open, dan dient de thermostaat ver vangen te worden. Bij het station in de Belgische plaats Hasselt is dinsdagnacht een rangeerlocomotief in botsing ge komen met een munitietrein. Het begin van een brand in de ran geerlocomotief kon worden ge> blust, voordat de vlammen op de met munitie geladen wagons kon den overslaan. Een machinist werd licht gewond. De botsing werd veroorzaakt doordat de rangeerlocomotief door een rood sein licht is gereden. De munitietrein kwam uit de richting Luik. Ondanks het feit, dat beide treinen zeer langzaam reden, volgde er een hevige botsing. De schade is vrij groot. De zaak Marcel Nivard is niet voor de tweede keer in de openbaarheid geko men. Op verzoek van de advocaat-gene raal, mr. J. Zaayer besliste het Haagse gerechtshof gisteren namelijk, dat de behandeling in hoger beroep aangete kend door de verdediger van de 40-jarige kappersbediende J. G. L., mr. J. G. Doek- sen uit Rotterdam in verband met het zedenkwetsende karakter van enkele feiten achter gesloten deuren zou plaats vinden. De behandeling in hoger beroep ge schiedt precies één jaar nadat het lijk je van Marcel Nivard was gevonden in een sloot langs de provinciale weg van Berk el naar Bergschenhoek. Het 8-jarig jongetje was een week daarvoor ver moord. De aanhouding van de kappers bediende vond plaats op 20 februari j.l. De rechtbank in Rotterdam veroordeelde hem op 9 november wegens moord tot 15 jaar gevangenisstraf met aftrek van voor arrest en terbeschikkingstelling van de regering.' De strafzaak voor de Rotterdamse rechtbank groeide destijds uit tot een boeiende juridische discussie tussen de officier van justitie mr. J. M. van Leeu wen, die uitsluitend moord ten laste had gelegd en de raadsman van de verdachte die zich op het standpunt stelde, dat strikt juridisch geen sprake was van moord, doch van 'n combinatie van twee achtereenvolgende misdrijven: poging tot moord en dood door schuld, welke beide niet in de dagvaarding waren op genomen. De advocaat-generaal kwam gisteren in zijn requisitoir tot een eis van twin tig jaar gevangenisstraf met aftrek van het voorarrest en ter beschikking stel ling van de regering. (advertentie) (advertentie) de bolknak die iedereen 'pakt' (Van een onzer verslaggevers) Het nieuwe RAI-gebouw dat in februari 1961 in Amsterdam werd geopend, is al weer te klein. Dit heeft de algemene voorzitter van de RAI, de heer S. Schoot stra, verklaard tijdens een persconferen tie van de RAI over de bedrijfsauto- mobielen, autobussen, auto-onderdelen en toebehoren-show, welke donderdag 22 februari door de minister van verkeer en waterstaat, drs. H. A. Korthals ge opend zal worden. Het aantal exposanten die tot en met 4 maart in Amsterdam zijn, is zo groot, dat het RAl-bestuur verschillende malen minder ruimte heeft moeten geven dan werd aangevraagd. Het aantal exposan ten bedraagt thans 225. Dat is bijna 20 procent meer dan de voorafgaande ten toonstelling van drie jaar geleden. Omdat men verwacht dat het aantal exposanten ook in de toekomst nog zal toenemen, heeft men nu reeds een ver zoek aan het gemeentebestuur van Am sterdam gericht, om zo spoedig mogelijk met de bouw van een nieuwe hal te mo gen beginnen. Dat wordt dan de west hal, welke een oppervlakte zal krijgen van vierduizend vierkante meter, aldus de heer Schootstra, die verder o.a. op merkte dat het geëxposeerde in de RAI vrijwel een volledige collectie is van de aan de markt zijnde combinatie-auto's, stationcars, autobussen, microbussen, ambulances, bestel- en vrachtauto's, trek auto's, speciale voertuigen, alsmede aan hangwagens en opleggers. De expositie wordt gecompleteerd door een kleine 150 stands met auto-onderdelen en toebeho ren. De Nederlandse fabrikanten van bestel auto's, vracht- en trekauto's, autobus carrosserieën, speciale voertuigen, zoals brandweer- en reinigingsmaterieel, als mede aanhangwagens en opleggers, ko men met 38 inzendingen op de eerste plaatsen. De volgende tien buitenlandse nationaliteiten zullen tevens exposeren: West-Duitsland (18 merken), Engeland (15 merken), Amerika (7 merken), BOEING U.S.A. JAPAN AUSTRALIë INDONESIë „12 Provinciënhuis" 67/71 Lcidscstraat Kamer 5, AMSTERDAM, Tel. 24.81.09 (2 lijnen) Telex 14.100 of uw Reisbureau Een vergeten en vervallen toren die elf eeuwen geleden werd gebouwd, wordt rust- en studieverblijf van paus Joannes. De toren, bekend als ,,de toren van St.-Jan", werd gebouwd tijdens het pon tificaat van Leo de Vierde, samen met nog 24 andere torens langs de muur rondom het Vaticaan. Dit indrukwek; kende defensiesysteem werd op 27 juni 857 officieel in gebruik gesteld. Op die datum maakten de paus en zijn hofstoet op blote voeten en met as op hun kledij, als symbool van de ver gankelijkheid van het aardse leven, een wandeling langs de muur, de beste uit die tijd. Eeuwen gingen voorbij en de torens verloren hun oorspronkelijke betekenis. Op verschillende plaatsen werd de muur neergehaald om plaats te maken voor andere bouwwerken. De St.-Jantoren is deze eeuw nog in gebruik geweest. Vaticaanse sterrenkij kers vonden er een goede observatiepost in. Maar reeds na enkele jaren verhuis den ze naar het hoger gelegen Castel Gandolfo, en de toren kwam weer leeg te staan. Op een lentedag in 1960 ontdekte de paus Joannes de toren Vanaf het hoogste punt van de toren had de paus een fraai uitzicht op Vati caanstad. De arbeiders van het Vaticaan zijn nu begonnen het bouwsel met moderne materialen als cement en steen te res taureren. Op de begane grond is een cirkelvormige hal van vijftien meter doorsnee. Op de eerste verdieping is er nog zo een, wellicht te gebruiken voor audiënties. De tweede verdieping is voor behouden aan de zusters, die 's pausen huishouding besturen. De derde verdieping is voor paus Joan nes. Ze bestaat uit een kleine vestibule, een eetkamer, een slaapvertrek en een bibliotheek. Het uitzicht is uniek. De vierde verdieping is voor de parti culiere secretaris van paus Joannes, mgr. Loris Capovilla. Op de top van de toren is een overdekt terras. Aangezien de verbouwingswerkzaam- Een door zware regens veroorzaakte aardverschuiving in Peru heeft minstens acht mensenlevens geëist, zo is in Lima vernomen. De aardverschuiving, waarbij ook en kele personen werden gewond, viel voor in Carubamba, dat ongeveer 480 km ten noorden van Lima is gelegen. heden in de lente van dit jaar gereed zullen komen, zal de paus de hitte van de zomer kunnen ontvluchten zonder naar de villa Cybo in Castel Gandolfo te hoeven gaan. Bij een roofoverval op een spaarbank in Winningen bij Koblenz is gistermor gen de 61-jarige kassier Bauersfeld neer geschoten. Hij stierf tijdens het vervoer naar het ziekenhuis. De daders wisten met een auto, waarin twee medeplichti gen hen opwachtten te ontkomen. Frankrijk (7 merken), Italië (5 merken), België (3 merken). Zweden (3 merken), Tsjecho-Slowakije (2 merken), Oostenrijk en Oost-Duitsland met ieder 1 merk. Voor de eerste maal zijn een aantal Belgische carrossiers op de tentoonstel ling. Ongetwijfeld is dat een gevolg van de sterke toename van de import in Ne derland van in België gebouwde auto bus-carrosserieën, zowel voor toer- als voor lijndienstwagens. Van de totale om zet in 1961 (nog geen 900), kwamen ruim 200 bussen uit België. Hieruit blijkt wel dat België een belangrijke concurrent op de Nederlandse markt wordt. De auto bus neemt nog steeds een belangrijke positie in in het openbare personenver voer. Dit blijkt vooral uit de cijfers welke (advertentie) in 1960 werden verzameld. Toen werden 700 miljoen passagiers per bus vervoerd De totaal door alle bussen in dat jaar af gelegde afstand bedroeg 415 miljoen ki lometer, een afstand van bijna 10.000 maal de omtrek van de aarde. De heer J. Oldekamp, die over de autobus op de komende RAI Sprak, stelde dat de aangekondigde verhoging van de maximum toelaatbare asdruk van acht tot tien ton en ook, zij het in mindere mate. de mogelijke vergroting van de maximum lengte van een autobus van 11 tot 12 meter, van grote betekenis voor het busbedrijf is. Voor bedrijfsauto's en automobielen wordt in Nederland per jaar 345 miljoen gulden uitgegeven. Ieder jaar is er 1300 miljoen gulden nodig om dit autopark rijdende te houden. Leef gelukkig, maar zonder verkoudheid. Eet veel groente, sla, fruit en neem Togal tabletten. Helpen snel-afdoend. Haal meteen een flacon in huis. U kunt het onverwacht nodig hebben. Bij apoth. en drog. Togal 0.95; 2.40; 8.88. Twee reacties van Vlaamse zijde ont vingen wij op een briefke van Suske van Testelt, getiteld ,,Vloms klappen s'il vous plait". De bezwaren van de heer Wanner waren in het volgende vervat: ,,Ik weet niet of u ooit gehoord hebt over de „taalstrijd" in België. Daar moet u zich bij gelegenheid eens over laten inlichten. U zult dan zelf spijt heb ben over het hogervernoemde artikel, daar dit praktisch alleen uit onwaarhe den bestaat, schijnbaar geschreven door iemand die wel degelijk van de zaak op de hoogte is en die op grappige wijze zoveel mogelijk gal tracht te spuwen op de Vlamingen daar het geschre vene niet bijdraagt tot de strijd die hier gevoerd wordt! Het is een feit dat het Nederlandstalige gedeelte der Belgische bevolking doelbewust dom gehouden werd en uitgebuit door Nederlands-onkundige en ongeïnteresseerde regeerders. (Ver gelijk bv. de investeringen, subsidies en dgl. die gedaan worden in Wallonië en in Vlaanderen, aantal hogescholen, tewerkstelling enz.) Het is allesbehalve fraai om een volk, dat uiteindelijk, nadat het 130 jaar stiefmoederlijk behandeld is geweest, voor zijn recht opkomt, uit te dagen door het publiceren van dergelijke kwet sende stukken." En de heer Meulengracht schrijft o.m „U moet niet denken dat de Vlamin gen de folklore in ere willen houden, door Nederlands te spreken. Zij verlangen echter wel gelijke rechten en hier komt ook de geldbeugel meespreken. Er zijn meer Vlamingen dan Walen en toch wordt de leiding in het land toe vertrouwd aan Franssprekenden. Zo o.m in het leger. Het gaat hier niet om dat soldatenliedje van het „Jenever wijf" zoals Suske schijnt te menen zijn vertaling is trouwens onnozel en totaal overbodig, want de Vlamingen hebben heel wat mooiere er oorspron kelijke soldatenliederen doch wel dat de Vlaamse jongens in hun eigen taal zouden toegesproken worden. Het gaat erom, dat ook Vlaamse jongens hogere posten kunnen krijgen in ons le ger. Suske is zeker geen soldaat geweest Maar ja Suske is een intellectueel en spreekt natuurlijk Frans. En wat de Noord-Nederlanders betreft; waarom zou den zij ons inderdaad niet helpen; het gaat toch ook om huq taal? Waarom zouden zij „Joyeux Noël" zeggen in Antwerpen? Dat er fanatiekers zijn on der Vlamingen die verbieden in het Frans te bidden, is natuurlijk belache lijk. In het Waalse landsdeel werken veel Vlaamse arbeiders (omdat Wallo nië bevoorrecht is geworden met inves teringen) en natuurlijk zijn daar ook Missen, zelfs in het Italiaans maar voor de Vlamingen? Neen, die moeten maar Frans leren. Wie kan er immers in het Nederlands bidden? Er bestaan dagbla den, tijdschriften, boeken, waarin dat alles veel beter is uitgelegd dan ik dat kan doen op enkele regels. Die zijn ge schreven door beroepsmensen en niet door een gewoon bediende als ik. Voor een krant die eerlijk en bjectief wil zijn, zou ik u willen aanraden, lees eerst eens iets over de Vlaamse strijd, alvorens een dergelijk artikel op te ne men. En ook Suske, als ge naar d'n toi lette (waar ergens wordt dat in Vlaan deren gezegd gaat. neem zo een boekje mee. U zou kunnen be ginnen met ..De zelfstandigheids gedachte in de Vlaamse Beweging" van J. Brans. En dan als het niet te moei lijk is: „De filosofie der Vlaamse Be weging" van prof. dr. Max Lamberty, om te eindigen met het pas verschenen boek: „Het Federalisme in Vlaanderen". Wie het Nederlands in Vlaanderen laat belachelijk maken, stelt een on-Neder- landse daad. Want jullie zullen toch wel niet zo dom zijn te geloven dat het Nederlandse taalgebied ophoudt bij Roosendaal?" En hier is de wederreactie van Suske van Testelt Beide heren hebben de bedoeling van mijn artikel „Vloms klappen" niet be grepen. Als er iemand den Vlaming 'n goed hart toedraagt dan is het de schrij ver van die bijdrage, Suske van Testelt. Hij is van Vlaams bloed en heeft, met de satiriek in zijn artikel alleen dit willen zeggen: „Vlamingen, als ge in de Nederlandse taal tegen de Franse wilt vechten, zorgt dan eerst dat ge 't Nederlands zuiver spreekt en schrijft. Want, met dit laatste, is het nog zeer droevig gesteld." Ik geef toe dat ik mijn briefke zoet- sappiger had kunnen schrijven. Ik had er 'n taalkundige verhandeling van kun nen maken. Maar dat soort komt ge makkelijk in de prullenmand terecht. „Vlamingen, hou zee!" SUSKE VAN TESTELT. Laat de redactie van Dagblad De Stem hieraan nog toevoegen, dat niets haar meer vreemd is dan het kwet sen van onze cultuurbroeders en taal genoten bezuiden de Staatsgrens. Het spyt haar dan ook, dat zelfs de aan leiding tot zulk een misverstand zou kunnen zijn gegeven. Bisschop Chrysostomos van Kavalla is gisteren gekozen tot primaat van de or thodoxe kerk in Griekenland. Hij volgt in deze functie aartsbisschop Jakovos op. Mgr. Jakovos trad op 25 januari af, twaalf dagen na zijn verkiezing. Men had ernstige kritiek geuit op zijn par ticulier leven. Chrysostomos is 82 jaar. Met de komst van de televisie is de wereld opengegaan voor de bewoners van een klein dorpje in het noorden van Lapland (Zweden). De 15 fami lies die allen op een na de familie naam Fjaellborg dragen leven vol komen geïsoleerd; alleen de mannen maken dagelijks de tocht naar de mij nen van Kiruna, ruim 20 km verder op. Maar nu is het isolement voor een belangrijk deel doorbroken dank zij het beeldscherm dat de bewoners een kijkje geeft in die grote wereld, honderden kilometers van hen vandaan. Geen wonder, dat het tv-toestel vaak het belangrijkste meubelstuk van het ge hele huis is en dat men er graag een tocht door de sneeuw voor over heeft om het apparaat met de slede op te halen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7