VAUXHALL victor is
GOEDE GEZINSWAGEN
Aan
de
rol
Bedrijfsauto's op de R.A.I.;
maar liefst 225 exposanten
A/R-tNDÊA
Oude toren wordt het
rustoord van de paus
VLAAMSE PROTESTEN
DERK
VRIES
Belgen zijn
in opmars
Charmant
Rijkarakter
Yolvo en Saab
met nieuwe
modellen
Doorgaanverbod
Tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips - tips
Rangeerlocomotief
in botsing met
munitietrein
Hoger beroep zaak
Marcel Nivard
DE
EUR0PA-INDIA zonder tussenlandingen 7 u. 55
Dorado werd bij
toeval ontdekt
Acht doden door
aardverschuiving
Bankoverval
bij Kobleuz
VEEL GROENTEN EN T0GAL TABLETTEN bij verkoudheid.
Suske van Tesselt
misverstaan
Bisschop Chrysostomos
primaat
13
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 15 FEBRUARI 1962
13
De Britse auto-industrie is nezig zich boven de conventionele stijl
uit te werken.
De nieuwere modellen zijn meer op de continentale
smaak afgespeld. Verscheidene automobielfabrieken
hebben Italiaanse vormgevers aangetrokken en de
resultaten zijn niet slecht uitgevallen, al hebben
sommige nieuwe modellen nog typisch Engelse trek
ken behouden.
In het algemeen constateert men, dat de kritiek op
„de Engelse wagen" heeft geholpen.
Een bewijs hiervan is bijvoorbeeld de nieuwe
VAUXHALL-VICTOR, die een betere indruk maakt
dan zijn voorganger.
Dit is de Vduxhall Victor, een
charmante autowaarvan liet mo
torvermogen echter wat groter had
kunnen zijn.
De nieuwe Victor van General Mo
tors is in velerlei opzicht reëler dan
het voorgaande type. Hij kan een ver
gelijking met de Duitse halfbroer, de
Opel Rekord, nu beter doorstaan. De
Victor is een aantrekkelijke gezins
wagen met eigenschappen, die men
in deze klasse mag verwachten. De
wagen heeft een zekere charme. Het
interieur ziet er aantrekkelijk uit en
het meeste is in details goed afge
werkt. De vormen van de carrosserie
die hier en daar herinneren aan Ame
rikaanse compactcars zoals de Pon-
tiac Tempest, Buick Special en Olds-
mobile F 85, zijn vrij harmonisch uit
gevallen. Persoonlijk hadden we de
lijn liever iets strakker gehad en de
„plooien" glad gestreken, maar wel
licht zou de Victor dan teveel op de
Opel hebben geleken. Nationale ver
schijnselen moeten er in de autopoli-
tiek blijven bestaan. De Vauxhall Vic
tor is eigenlijk een verdere ontwikke
ling van het conventionele, d.w.z. dat
de grondconstructie praktisch onge
wijzigd is gebleven. De wagen is lich
ter gemaakt en onnodige ballast is
weggerationaliseerd. De oude Victor
was ongeveer 40 kg zwaarder. Het
onderhoud is ook voordeliger gewor
den. De wagen heeft veel minder
smeerbeurten nodig. Olieverversing
hoeft slechts om de 4500 km. Een
pluspunt is dat de carrosserie een
voorbehandeling tegen roest heeft on
dergaan, hetgeen de levensduur on
getwijfeld verlengt. De panorama-
voorruit is gelukkig ook opgeheven.
Praktische betekenis had deze niet.
Bij de Victor is er een matig ge
bruik van chroom gemaakt.
De sierlijsten zijn van roestvrij staal
en de bumpers, naafdoppen en het
radiateurscherm zijn verchroomd, 't
Is jammer dat de bumpers nog slechts
decoratief nut hebben. Onpraktisch
vinden we dat de bevestiging van de
voorbumper zodanig is, dat er bij
een kleine botsing gemakkelijk be
schadiging van het achtergelegen
plaatwerk ontstaat.
Met de Victor Super, de vier-
dcurs Sedan, die 7625 kost, heb
ben we een weekje proefgereden.
't Is een prettige wagen, waarmee
men representatief en vlot bij de
klanten of de familie kan aanko
men. Men moet er echter niet
..sportief mee gaan rijden", want
hierop is de wagen niet berekend.
De supervierkante motor van 1.5 li
ter heeft dezelfde constructie als
die van de oude Victor. Het effect
is onveranderd, maar hij maakt nu
4600 t.p.m. (tegen vroeger 4200).
Het max. vermogen is 57 p.k. Het
max. koppel is eveneens iets ver
hoogd, tot 11.83 mgk bij 2200 om-
wentelingen per minuut. De com-
pressieverhouding is 8.1:1 Het ac
celeratievermogen is redelijk goed
en men kan met de Victor soepel
en vlot in het snelverkeer; meedraai
en, maar boven 100 km per uur laat
de motor merken dat hij het welle
tjes gaat vinden. We hadden er geen
bezwaar tegen gehad als de fabriek
nog wat extra p.k.'s beschikbaar
had gesteld. We hebben de indruk
r.fit c vni forse wagen, die met
vyt personen en bagage ruim 1400
wein'S motorvermogen
bezit. Ook kunnen we niet waarde
ren dat deze Super met een 3-vcr-
snellingsbak ts uitgerust, al zijn alle
versnellingen dan ook volledig ge
synchroniseerd. Ter geruststelling
kunnen we meedelen, dat de Victor
ook met een vierbak wordt gele
verd f 7800), maar waarom in een
royale middenklasser een driebak
nog moet voorkomen kunnen we
moeilijk begrijpen. Overigens heb
ben we op het zeer soepele motor-
ïlet ?'e,ts, aan tc merken. Het is be-
1... yk geruisloos. Het schakelen
„O0rrect en Prebies en het stu-
goed wirate. lK;hï' tcl"wijl men toch
ïiseh ueSont?ct heeft' De hydrap
snenei ^dlende koppeling „pakt"
tussen' ,^aar,wat de overbrenging
ziin we co en koPPeIing betrctl
Het rib, o5?. acüe gewend,
ties au, htrr maar detailkwes-
het keen invloed zijn op
r'i-karakter ietwat bezadigde
KnélhelH n dc Victor. De top-
ivat vnni- u 120 km per uur,
bilisten har* Kros van dc autom°-
voor een meri Rcnoek is. maar wat
gen zeker ne middenkiasse-wa-
heeft aan dF la*e kant is. Men
over, °m zo le keggen niets
ne^al' Mo/*™?01 be'reft heeft Ge-
bfi 't nodl nieuwe Victor ook
men 7e Selaten: trommelrem-
dn echter bij deze wagen
vering1!? °p ïf taak berekend De
staat pebeef t I" Prokressief en
enmli. n ten dlenst® van het rij-
mdlrrn., H WagFn ls een weinig
Wh?»? naar h'jiaa'zich in
ochten gemakkelijk corrigeren. We
merkten reeds op dat deze Victor
zich niet leent voor geavanceerd
rijden. Deze wagen is gebouwd
voor de bezadigde rijder, die zich
comfortabel en overzichtelijk wil ver
plaatsen. Het is een representatieve
auto, met een keurig interieur, dat
van een zekere standing blijk geeft.
Maar de motor, die gemiddeld 9 a
10 liter op 100 km verbruikt (wat
redelijk is), had iets krachtiger mo
gen zijn. Overigens heeft GM voor
de meer sportieve automobilist de
..prestigewagen" VX 4-90 uitge
bracht, die meer temperament
heeft. Met twee carburateurs en
een compressie van 9.3:1 levert de
1.5 liter motor hier 82 p.k. bij 5200
Voor de autotentoonstelling te
Stockholm 17 tot 25 februari) heb
ben Volvo en Saab nieuwe modellen
uitgebracht, nl. de Volvo Combi in
de 121 en 122 serie, en wat Saab be
treft een sterkere sport. De nieuwe
Saab-sport lijkt op het 96-type, maai
de uitrusting is moderner en geavan
ceerder. De motor ontwikkelt maxi
maal 50 pk, en heeft drie carbura
teurs. Het grootste nieuws is echter
dat de nieuwe Saab schijfremmemop
de voorwielen heeft. Het was trou
wens al bekend dat Saab al geruime
tijd met schijfremmen experimen
teerde. De nieuwe sportmotor is een
tweetakter gebleven, maar hij heeft
evenals de nieuwe DKW de verse
oliesmering, dat wil zeggen dat le
olie niet met de benzine wordt ge
mengd, maar in een speciaal tankje
in het motorruim wordt gegoten.
Over schijfremmen gesproken: zelfs
Porsche gaat de racewagens met
schijremmen uitrusten. De fabriek
in Stuttgart, Zuffenhausen heeft even
wel 'n eigen type ontworpen dat zich
aanzienlijk van de bekende Britse
schijfremmen onderscheiddt. Als al
les meeloopt zullen drie Porsches
op tijd klaar komen voor de Grand
PJrix in Zandvoort, of in elk geval
in Mont Carlo. Voor de 2000 cc-versies
van Porsche zijn de 8-cilinder moto
ren uitermate geschikt gebleken,
maar voor de anderhalve liters zijn
ze minder goed uitgevallen.
Het vermogen schijnt nog altijd
maximaal 170 pk te zijn, en dit is
altijd nog een tien tot vijftien pk te
weinig, tenminste om met succes
de strijd tegen Ferrari, Een Cooper
en Lotus te kunnen aanbinden. Uit
de oude racemotor, een viercilinder,
haalt men nu al 180 pk dank zij
de directe benzine-injectie.
omwentelingen per minuut. Deze lu
xueuze uitgave kost f 8975. De VX
4-90 heeft schijfremmen op de voor
wielen en het interieur is rijk uit
gedost, met afzonderlijke zetels vóór
en als notehout afgewerkte panelen
op instrumentenbord en deuren. De
wagen heeft een eigen radiateur
scherm en sierpanelen op de flan
ken. Het betreft hier een efficiënte,
snelle en moderne Brit, die de con-
currentie het hoofd kan bieden.
met
en
Zo'n
Ieder, die wel eens met een ver
voermiddel op de weg is, kent na
tuurlijk het ronde witte bord
rode rand, waarin een zwarte
een rode pijl zijn geschilderd.
bord staat vrijwel altijd bij smalle
bruggen, smalle spoorwegovergan
gen en wegopbrekingen. Aan de an
dere kant van dc wegversmalling
slaat dan een vierkant blauw bord
met een rode en een witte pijl.
Degene die het ronde witte bord
op zijn weg ontmoet, weet dat hij
niet mag doorrijden als verkeer uit
de tegengestelde richting nadert
Bovendien moet hij zich bij dc ver
smalling zó opstallen, dat dat ver
keer geen hinder van hem onder
vindt.
Ook de uitvaartstoet, de militaire
colonne (en de tram) moeten zich
aan deze regel houden, zegt dc
ANWB. De militaire colonne A
moet dus wachten tot auto B. dé
wegversmalling is gepasseerd.
Slechts motorrijtuigen van politie cn
brandweer met tweetonige hoorn, bel
of sirene zijn van het doorgaanver
bod uitgezonderd.
Tachtig procent van de automobi
listen heeft nimmer het binnenwerk
van een carburateur gezien; laat
staan, dat ze weten hoe het ding
precies werkt. Daarom is het maar
het verstandigste van dit stukje pre
cisiewerk af te blijven en dit aan
de terzake kundig^ vakman over te
laten. Mocht in een noodgeval de
montage toch noodzakelijk zijn,
neem dan de nodige voorzichtigheid
in acht en let o.m. op de door u
te gebruiken schoonmaakartikelen.
Nooit geen poetskatoen, pluizige lap
pen of watten gebruiken want één
pluisje kan weer een nieuwe ver
stopping veroorzaken.
Is de aanslag op uw bougies droog
en bovendien donzig of roetig zwart?
Dan wijst dit op een vervuiling van
het gasmengsel. De oorzaak ervan
is meestal een te „rijk" mengsel,
maar ook langere perioden van sta
tionair lopen van de motor kan er
schuld aan zijn. Tenslotte is het niet
uitgesloten, dat de door u gebezigde
bougies te „koud" zijn, in welk ge
val u dus op een warmer type over
moet stappen.
Probeer na het aandraaien van de
asmoeren van uw brommer of scoo
ter nog even, of u nog enige speling
op het vviel kunt voelen. Een ietsje
speling is namelijk wenselijk want
zo u dit niet voelt, zou het kunnen
zijn, dat het lager (vooral de coni
sche lagers) te vast gesteld staan,
waarvan zwaarder lopen en slijtage
dan weer het gevolg zijn.
Spaar uw auto betekent o.a., dat
u bij het wegrijden en het overscha
kelen volledig dient te ontkoppelen
en niet zo maar een duwtje op het
ontkoppelingspedaal geeft. In een,
niet volkomen van de motor ont
koppelde versnellingsbak, kunnen de
tandwielen niet of althans niet zon
der geknars (weer slijtage) gescha
keld worden, dus..
De verwarming van mijn drie
jaar oude V.W. is de laatste maand
merkbaar minder geworden, zo
schrift ons de heer van G. tc Oos
terhout. Hy deelt dan verder nog
mee, dat de wagen voor deze klacht
naar een garage is geweest waar
men naar de verwarmingskleppen
heeft gekeken. Deze bleken in orde
te zijn zodat daar verder niets aan
gedaan is. De vraag is nu, of ons
bepaalde oorzaken bekend zijn,
waardoor een V.W. verwarming in
capaciteit achteruitgaat.
Wij voor ons hebben vrijwel de
zekerheid, dat niet alleen uw ver
warming, maar ook uw motor te
koud blijft. Zoals u misschien weet,
wordt de mate van (lucht)koeling
van de V.W.motor in grote lijnen
geregeld door een z.g. thermostaat.
Deze thermostaat is in de nabijheid
van de cilinders gemonteerd en is,
middels een bedieningsstang, gekop
peld aan de scharnierbare luchtin-
laatklep aan de achterzijde van het
ventilatorhuis. Is de motor nog koud,
dan is bedoelde klep gesloten en
zuigt de ventilator dus geen koude
buitenlucht aan. Het gevolg hiervan
is, dat de motor vrij snel op tem
peratuur komt. Naarmate de motor-
temperatuur stijgt, zal ook de lucht-
inlaatklep meer en meer worden ge
opend: warmte en koeling zijn dus
altijd in evenwicht. Een defecte
thermostaat resulteert (gelukkig) in
een steeds openstaande luchtinlaat-
klep waarvan het gevolg dan weer
is, dat de motor slechts langzaam en
in bepaalde gevallen bovendien on
voldoende op temperatuur zal ko
komen. En waar de interieurverwar*
ming volkomen afhankelijk is van de
motortemperatuur, zal in die geval
len ook de verwarming te wensen
overlaten. Als de luchtinlaatklep bij
koude motor gesloten js dan is dc
therpostaat in orde; staat de klep
open, dan dient de thermostaat ver
vangen te worden.
Bij het station in de Belgische
plaats Hasselt is dinsdagnacht een
rangeerlocomotief in botsing ge
komen met een munitietrein. Het
begin van een brand in de ran
geerlocomotief kon worden ge>
blust, voordat de vlammen op de
met munitie geladen wagons kon
den overslaan. Een machinist werd
licht gewond.
De botsing werd veroorzaakt doordat
de rangeerlocomotief door een rood sein
licht is gereden. De munitietrein kwam
uit de richting Luik. Ondanks het feit,
dat beide treinen zeer langzaam reden,
volgde er een hevige botsing. De schade
is vrij groot.
De zaak Marcel Nivard is niet voor de
tweede keer in de openbaarheid geko
men. Op verzoek van de advocaat-gene
raal, mr. J. Zaayer besliste het Haagse
gerechtshof gisteren namelijk, dat de
behandeling in hoger beroep aangete
kend door de verdediger van de 40-jarige
kappersbediende J. G. L., mr. J. G. Doek-
sen uit Rotterdam in verband met
het zedenkwetsende karakter van enkele
feiten achter gesloten deuren zou plaats
vinden.
De behandeling in hoger beroep ge
schiedt precies één jaar nadat het lijk
je van Marcel Nivard was gevonden in
een sloot langs de provinciale weg van
Berk el naar Bergschenhoek. Het 8-jarig
jongetje was een week daarvoor ver
moord. De aanhouding van de kappers
bediende vond plaats op 20 februari j.l.
De rechtbank in Rotterdam veroordeelde
hem op 9 november wegens moord tot 15
jaar gevangenisstraf met aftrek van voor
arrest en terbeschikkingstelling van de
regering.'
De strafzaak voor de Rotterdamse
rechtbank groeide destijds uit tot een
boeiende juridische discussie tussen de
officier van justitie mr. J. M. van Leeu
wen, die uitsluitend moord ten laste had
gelegd en de raadsman van de verdachte
die zich op het standpunt stelde, dat
strikt juridisch geen sprake was van
moord, doch van 'n combinatie van twee
achtereenvolgende misdrijven: poging
tot moord en dood door schuld, welke
beide niet in de dagvaarding waren op
genomen.
De advocaat-generaal kwam gisteren
in zijn requisitoir tot een eis van twin
tig jaar gevangenisstraf met aftrek van
het voorarrest en ter beschikking stel
ling van de regering.
(advertentie)
(advertentie)
de bolknak
die iedereen 'pakt'
(Van een onzer verslaggevers)
Het nieuwe RAI-gebouw dat in februari
1961 in Amsterdam werd geopend, is al
weer te klein. Dit heeft de algemene
voorzitter van de RAI, de heer S. Schoot
stra, verklaard tijdens een persconferen
tie van de RAI over de bedrijfsauto-
mobielen, autobussen, auto-onderdelen en
toebehoren-show, welke donderdag 22
februari door de minister van verkeer
en waterstaat, drs. H. A. Korthals ge
opend zal worden.
Het aantal exposanten die tot en met
4 maart in Amsterdam zijn, is zo groot,
dat het RAl-bestuur verschillende malen
minder ruimte heeft moeten geven dan
werd aangevraagd. Het aantal exposan
ten bedraagt thans 225. Dat is bijna 20
procent meer dan de voorafgaande ten
toonstelling van drie jaar geleden.
Omdat men verwacht dat het aantal
exposanten ook in de toekomst nog zal
toenemen, heeft men nu reeds een ver
zoek aan het gemeentebestuur van Am
sterdam gericht, om zo spoedig mogelijk
met de bouw van een nieuwe hal te mo
gen beginnen. Dat wordt dan de west
hal, welke een oppervlakte zal krijgen
van vierduizend vierkante meter, aldus
de heer Schootstra, die verder o.a. op
merkte dat het geëxposeerde in de RAI
vrijwel een volledige collectie is van de
aan de markt zijnde combinatie-auto's,
stationcars, autobussen, microbussen,
ambulances, bestel- en vrachtauto's, trek
auto's, speciale voertuigen, alsmede aan
hangwagens en opleggers. De expositie
wordt gecompleteerd door een kleine 150
stands met auto-onderdelen en toebeho
ren.
De Nederlandse fabrikanten van bestel
auto's, vracht- en trekauto's, autobus
carrosserieën, speciale voertuigen, zoals
brandweer- en reinigingsmaterieel, als
mede aanhangwagens en opleggers, ko
men met 38 inzendingen op de eerste
plaatsen. De volgende tien buitenlandse
nationaliteiten zullen tevens exposeren:
West-Duitsland (18 merken), Engeland
(15 merken), Amerika (7 merken),
BOEING
U.S.A. JAPAN AUSTRALIë INDONESIë
„12 Provinciënhuis" 67/71 Lcidscstraat Kamer 5,
AMSTERDAM, Tel. 24.81.09 (2 lijnen) Telex 14.100
of uw Reisbureau
Een vergeten en vervallen toren die
elf eeuwen geleden werd gebouwd, wordt
rust- en studieverblijf van paus Joannes.
De toren, bekend als ,,de toren van
St.-Jan", werd gebouwd tijdens het pon
tificaat van Leo de Vierde, samen met
nog 24 andere torens langs de muur
rondom het Vaticaan. Dit indrukwek;
kende defensiesysteem werd op 27 juni
857 officieel in gebruik gesteld.
Op die datum maakten de paus en
zijn hofstoet op blote voeten en met as
op hun kledij, als symbool van de ver
gankelijkheid van het aardse leven, een
wandeling langs de muur, de beste uit
die tijd.
Eeuwen gingen voorbij en de torens
verloren hun oorspronkelijke betekenis.
Op verschillende plaatsen werd de muur
neergehaald om plaats te maken voor
andere bouwwerken.
De St.-Jantoren is deze eeuw nog in
gebruik geweest. Vaticaanse sterrenkij
kers vonden er een goede observatiepost
in. Maar reeds na enkele jaren verhuis
den ze naar het hoger gelegen Castel
Gandolfo, en de toren kwam weer leeg
te staan.
Op een lentedag in 1960 ontdekte de paus
Joannes de toren
Vanaf het hoogste punt van de toren
had de paus een fraai uitzicht op Vati
caanstad.
De arbeiders van het Vaticaan zijn
nu begonnen het bouwsel met moderne
materialen als cement en steen te res
taureren. Op de begane grond is een
cirkelvormige hal van vijftien meter
doorsnee. Op de eerste verdieping is er
nog zo een, wellicht te gebruiken voor
audiënties. De tweede verdieping is voor
behouden aan de zusters, die 's pausen
huishouding besturen.
De derde verdieping is voor paus Joan
nes. Ze bestaat uit een kleine vestibule,
een eetkamer, een slaapvertrek en een
bibliotheek. Het uitzicht is uniek.
De vierde verdieping is voor de parti
culiere secretaris van paus Joannes,
mgr. Loris Capovilla. Op de top van de
toren is een overdekt terras.
Aangezien de verbouwingswerkzaam-
Een door zware regens veroorzaakte
aardverschuiving in Peru heeft minstens
acht mensenlevens geëist, zo is in Lima
vernomen.
De aardverschuiving, waarbij ook en
kele personen werden gewond, viel voor
in Carubamba, dat ongeveer 480 km ten
noorden van Lima is gelegen.
heden in de lente van dit jaar gereed
zullen komen, zal de paus de hitte van
de zomer kunnen ontvluchten zonder
naar de villa Cybo in Castel Gandolfo
te hoeven gaan.
Bij een roofoverval op een spaarbank
in Winningen bij Koblenz is gistermor
gen de 61-jarige kassier Bauersfeld neer
geschoten. Hij stierf tijdens het vervoer
naar het ziekenhuis. De daders wisten
met een auto, waarin twee medeplichti
gen hen opwachtten te ontkomen.
Frankrijk (7 merken), Italië (5 merken),
België (3 merken). Zweden (3 merken),
Tsjecho-Slowakije (2 merken), Oostenrijk
en Oost-Duitsland met ieder 1 merk.
Voor de eerste maal zijn een aantal
Belgische carrossiers op de tentoonstel
ling. Ongetwijfeld is dat een gevolg van
de sterke toename van de import in Ne
derland van in België gebouwde auto
bus-carrosserieën, zowel voor toer- als
voor lijndienstwagens. Van de totale om
zet in 1961 (nog geen 900), kwamen ruim
200 bussen uit België. Hieruit blijkt wel
dat België een belangrijke concurrent op
de Nederlandse markt wordt. De auto
bus neemt nog steeds een belangrijke
positie in in het openbare personenver
voer. Dit blijkt vooral uit de cijfers welke
(advertentie)
in 1960 werden verzameld. Toen werden
700 miljoen passagiers per bus vervoerd
De totaal door alle bussen in dat jaar af
gelegde afstand bedroeg 415 miljoen ki
lometer, een afstand van bijna 10.000
maal de omtrek van de aarde.
De heer J. Oldekamp, die over de
autobus op de komende RAI Sprak, stelde
dat de aangekondigde verhoging van de
maximum toelaatbare asdruk van acht
tot tien ton en ook, zij het in mindere
mate. de mogelijke vergroting van de
maximum lengte van een autobus van
11 tot 12 meter, van grote betekenis voor
het busbedrijf is.
Voor bedrijfsauto's en automobielen
wordt in Nederland per jaar 345 miljoen
gulden uitgegeven. Ieder jaar is er 1300
miljoen gulden nodig om dit autopark
rijdende te houden.
Leef gelukkig, maar zonder verkoudheid. Eet veel groente, sla, fruit en neem
Togal tabletten. Helpen snel-afdoend. Haal meteen een flacon in huis. U
kunt het onverwacht nodig hebben. Bij apoth. en drog. Togal 0.95; 2.40; 8.88.
Twee reacties van Vlaamse zijde ont
vingen wij op een briefke van Suske van
Testelt, getiteld ,,Vloms klappen s'il
vous plait". De bezwaren van de heer
Wanner waren in het volgende vervat:
,,Ik weet niet of u ooit gehoord hebt
over de „taalstrijd" in België. Daar
moet u zich bij gelegenheid eens over
laten inlichten. U zult dan zelf spijt heb
ben over het hogervernoemde artikel,
daar dit praktisch alleen uit onwaarhe
den bestaat, schijnbaar geschreven door
iemand die wel degelijk van de zaak op
de hoogte is en die op grappige wijze
zoveel mogelijk gal tracht te spuwen
op de Vlamingen daar het geschre
vene niet bijdraagt tot de strijd die hier
gevoerd wordt! Het is een feit dat het
Nederlandstalige gedeelte der Belgische
bevolking doelbewust dom gehouden werd
en uitgebuit door Nederlands-onkundige
en ongeïnteresseerde regeerders. (Ver
gelijk bv. de investeringen, subsidies
en dgl. die gedaan worden in Wallonië
en in Vlaanderen, aantal hogescholen,
tewerkstelling enz.)
Het is allesbehalve fraai om een
volk, dat uiteindelijk, nadat het 130 jaar
stiefmoederlijk behandeld is geweest,
voor zijn recht opkomt, uit te dagen
door het publiceren van dergelijke kwet
sende stukken."
En de heer Meulengracht schrijft o.m
„U moet niet denken dat de Vlamin
gen de folklore in ere willen houden,
door Nederlands te spreken. Zij verlangen
echter wel gelijke rechten en hier
komt ook de geldbeugel meespreken.
Er zijn meer Vlamingen dan Walen en
toch wordt de leiding in het land toe
vertrouwd aan Franssprekenden. Zo o.m
in het leger. Het gaat hier niet om
dat soldatenliedje van het „Jenever
wijf" zoals Suske schijnt te menen
zijn vertaling is trouwens onnozel en
totaal overbodig, want de Vlamingen
hebben heel wat mooiere er oorspron
kelijke soldatenliederen doch wel
dat de Vlaamse jongens in hun eigen
taal zouden toegesproken worden. Het
gaat erom, dat ook Vlaamse jongens
hogere posten kunnen krijgen in ons le
ger. Suske is zeker geen soldaat geweest
Maar ja Suske is een intellectueel
en spreekt natuurlijk Frans. En wat de
Noord-Nederlanders betreft; waarom zou
den zij ons inderdaad niet helpen; het
gaat toch ook om huq taal? Waarom
zouden zij „Joyeux Noël" zeggen in
Antwerpen? Dat er fanatiekers zijn on
der Vlamingen die verbieden in het
Frans te bidden, is natuurlijk belache
lijk. In het Waalse landsdeel werken
veel Vlaamse arbeiders (omdat Wallo
nië bevoorrecht is geworden met inves
teringen) en natuurlijk zijn daar ook
Missen, zelfs in het Italiaans maar voor
de Vlamingen? Neen, die moeten maar
Frans leren. Wie kan er immers in het
Nederlands bidden? Er bestaan dagbla
den, tijdschriften, boeken, waarin dat
alles veel beter is uitgelegd dan ik dat
kan doen op enkele regels. Die zijn ge
schreven door beroepsmensen en niet
door een gewoon bediende als ik. Voor
een krant die eerlijk en bjectief wil
zijn, zou ik u willen aanraden, lees
eerst eens iets over de Vlaamse strijd,
alvorens een dergelijk artikel op te ne
men. En ook Suske, als ge naar d'n toi
lette (waar ergens wordt dat in Vlaan
deren gezegd gaat. neem zo een
boekje mee. U zou kunnen be
ginnen met ..De zelfstandigheids
gedachte in de Vlaamse Beweging" van
J. Brans. En dan als het niet te moei
lijk is: „De filosofie der Vlaamse Be
weging" van prof. dr. Max Lamberty,
om te eindigen met het pas verschenen
boek: „Het Federalisme in Vlaanderen".
Wie het Nederlands in Vlaanderen laat
belachelijk maken, stelt een on-Neder-
landse daad. Want jullie zullen toch wel
niet zo dom zijn te geloven dat het
Nederlandse taalgebied ophoudt bij
Roosendaal?"
En hier is de wederreactie van Suske
van Testelt
Beide heren hebben de bedoeling van
mijn artikel „Vloms klappen" niet be
grepen. Als er iemand den Vlaming 'n
goed hart toedraagt dan is het de schrij
ver van die bijdrage, Suske van Testelt.
Hij is van Vlaams bloed en heeft, met
de satiriek in zijn artikel alleen dit
willen zeggen: „Vlamingen, als ge in
de Nederlandse taal tegen de Franse
wilt vechten, zorgt dan eerst dat ge 't
Nederlands zuiver spreekt en schrijft.
Want, met dit laatste, is het nog zeer
droevig gesteld."
Ik geef toe dat ik mijn briefke zoet-
sappiger had kunnen schrijven. Ik had
er 'n taalkundige verhandeling van kun
nen maken. Maar dat soort komt ge
makkelijk in de prullenmand terecht.
„Vlamingen, hou zee!"
SUSKE VAN TESTELT.
Laat de redactie van Dagblad De
Stem hieraan nog toevoegen, dat niets
haar meer vreemd is dan het kwet
sen van onze cultuurbroeders en taal
genoten bezuiden de Staatsgrens. Het
spyt haar dan ook, dat zelfs de aan
leiding tot zulk een misverstand zou
kunnen zijn gegeven.
Bisschop Chrysostomos van Kavalla is
gisteren gekozen tot primaat van de or
thodoxe kerk in Griekenland. Hij volgt
in deze functie aartsbisschop Jakovos
op.
Mgr. Jakovos trad op 25 januari af,
twaalf dagen na zijn verkiezing. Men
had ernstige kritiek geuit op zijn par
ticulier leven. Chrysostomos is 82 jaar.
Met de komst van de televisie is de
wereld opengegaan voor de bewoners
van een klein dorpje in het noorden
van Lapland (Zweden). De 15 fami
lies die allen op een na de familie
naam Fjaellborg dragen leven vol
komen geïsoleerd; alleen de mannen
maken dagelijks de tocht naar de mij
nen van Kiruna, ruim 20 km verder
op. Maar nu is het isolement voor een
belangrijk deel doorbroken dank zij het
beeldscherm dat de bewoners een kijkje
geeft in die grote wereld, honderden
kilometers van hen vandaan. Geen
wonder, dat het tv-toestel vaak het
belangrijkste meubelstuk van het ge
hele huis is en dat men er graag een
tocht door de sneeuw voor over heeft
om het apparaat met de slede op te
halen.