1
Zo zijn nu in België de
verkeersvoorschriften
DE BOUW VAN DE AARDE
Francis Powers terug in V.S.
Loenhoutse boeren nu
voor ruilverkaveling
Hellas uit /Goes is
zaalhandbalkampioen
Weer anders dan bij ons
Souburg wil trio-stad
in plaats van dubbelstad
Jeugd verzet
zich tegen
filmtitels
Snelheid
Inhalen
Stoppen
bietsers en brommers
Signaleren
Voorrang
De „Navarra" nog
in Rotterdam
Dodelijk ongeluk
door dronken
chauffeur
Rustig verloop ondanks oppositie
Prof. R. Kwant
over techniek
en welvaart
WND. BURGEMEESTER:
Onze rusteloze aarde
Vergadering van
bedrij fs voorlichting
west-Zuid-Beveland
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 13 FEBRUARI 1962
Onze zuiderburen worstelen
sinds 1 december 1.1. met de in
werking getreden nieuwe „weg'
kode". Er is weer eens het een en
ander veranderd en die verande
ringen zijn nogal ingrijpend. Het
lijkt ons ten gerieve van onze le
zers dienstig de voornaamste af
wijkingen met de hier te lande gel
dende verkeersvoorschriften sa
men te vatten.
Daarvoor kozen we als leidraad
een uitgave van de Vlaamse
Automobielbond.
Er is in België geen onderscheid tus
sen snelverkeer en langzaam verkeer op
kruisingen en splitsingen vah wegen. Aan
alle gelijktijdig of nagenoeg gelijktij
dig van rechts naderend verkeer moet
voorrang worden verleend, dus ook aan
fietsers, een handkar, of bespannen voer
tuigen.
Ook het verkeer dat uit een rechts
gelegen onverharde weg een verharde
weg nadert, heeft voorrang. Deze onver
harde wegen moeten dan wel door alle
voertuigen bereden kunnen worden.
Alleen wanneer op de weg waarop men
rijdt het driehoekige verkeersbord met
in het wit veld een loodrecht naar bo
ven gerichte dikke pijl en in het mid
den daarvan een dunne dwarsstreep (in
Nederland bord 104) is geplaatst, heeft
men op het dan naderende kruispunt
voorrang op alle verkeer. Op de zijwe
gen is dan bord no. 10 (de rode driehoek
op zijn punt) of het bord met het woord
je „Stop" geplaatst.
Een andere' voorrangswegaanduiding
kent men in België niet. Wel zijn er de
zogenaamde autosnelwegen met een
rond bord met rode rand. In het witte
veld staat een zwarte A. Het bord heeft
praktisch dezelfde betekenis als bord 39
(autoweg) in Nederland.
Aan ziekenauto's moet in België voor
rang worden verleend. Aan alle tege
moetkomende of van achter naderende
voertuigen die een bijzonder signaal
voeren (bel. sirene of meertonige hoorn)
moet de doorgang vrijgelaten worden
door naar rechts uit te wijken en te
stoppen.
De snelheidsbeperkingen worden nor
maal met borden aangegeven. Er zijn
echter verschillende agglomeraties o.a
Antwerpen, Brussel, Luik en Charleroi
waar voor de bebouwde kom de beper
king van 60 km geldt zonder dat dit door
verkeersborden is aangegeven.
Op zon- en feestdagen en op de voor
avonden daarvan geldt vanaf 17 uur tot
1 uur ,,'s anderendaags" een maximum
snelheid van 80 km voor alle wegen
buiten de bebouwde kom. Deze beper
king geldt niet voor autosnelwegen.
Dat het wenselijk is op de hoogte te
zijn van de in België als zondag gelden
de kerkelijke feestdagen, ondervond een
Nederlander. Hij reed met zijn Merce
des op een weg nabij Antwerpen rond de
112 km in de avonduren daags voor 8
december (O. L. Vrouw Onbevlekte
Ontvangenis). In België is dit een zon
dag. Hij kreeg dan ook een procesver-
baaL
mers mogen daarop een snelheid van 40
km rijden.
Is er geen fietspad dan mag gebruik
worden gemaakt van de rijbaan. Voor
de bromfiets is bij het rijden op de rij
baan geen maximum snelheid bepaald,
tenzij deze door verkeersborden is aan
gegeven.
Buiten de bebouwde kom mogen twee
fietsers naast elkaar rijden, maar bij na
dering van een voertuig met „eigen be
weegkracht" of een bespannen voertuig,
moeten zij achter elkaar gaan rijden.
In de bebouwde kom is het verboden
naast elkaar te fietsen.
Als „bebouwde kom" moet worden
beschouwd „elke groep woningen die zo
danig langs de openbare weg is gelegen
dat deze er uitziet als een straat".
Het inhalen van voertuigen mag niet
geschieden wanneer men daarbij de op
de weg getrokken doorlopende witte
streep overschrijdt.
Er mag rechts worden ingehaald als
het in te halen voertuig links heeft voor
gesorteerd.
Het is in België ook toegestaan om
links voor te sorteren voor het inrijden
van een links van de weg gelegen inrit.
Hier moet men als buitenlander ter
dege rekening mee houden.
moeten gebruik maken van de als zo
danig aangeduide fietspaden. De brom-
Voor het verbod te stoppen (.stilstaan)
om in- of uit te laten stappen, of te la
den of lossen wordt een ander verkeers
bord gebruikt dan bij ons. Mag er hele
maal niet worden gestopt in een straat,
dan staat er een rond bord met rode
rand om blauw veld met een rood kruis
er doorheen. Daarnaast is er eenzelfde
bord met rood kruis dat twee witte en
twee blauwe vlakken scheidt. In de wit
te vlakken staan de romeinse cijfers I
resp. II. Op oneven dagen mag dan niet
gestopt worden aan de zijde van het cij
fer I en op even dagen niet aan de zij
de van cijfer II.
Voor het parkeerverbodsbord wordt
eveneens een rond bord met rode rand
cn blauw veld gebruikt. Hier loopt
slechts één rode schuine streep door dit
veld. Als het de cijfers I en II bevat
is de rechterhelft blauw cn de linker
wit. Ook dan geldt dat aan de zijde van
het cijfer I (links) niet op oneven dagen
mag worden geparkeerd enz. Voor de
Nederlanders vooral is dit een bord dat
aanleiding geeft tot veel misverstand.
Wij kennen hier n.l. ongeveer hetzelfde
bord, maar dan mag er juist wél links
geparkeerd worden.
Voorts geldt in België, dat niet mag
worden geparkeerd binnen 20 meter van
verkeerslichten, terwijl motorrijtuigen
hoger dan 1.65 meter niet binnen 10 me
ter van verkeersborden mogen worden
geparkeerd.
Normaal geldt ook in België de regel
dat voor het afslaan naar links op een
kruispunt tijdig moeten worden voorge
sorteerd naar uiterst links van de rechtse
weghelft. Er zijn echter ook gevallen,
waarin door aanduidingen op het wegdek
of middels waarschuwingsborden (te
Brussel bv.) wordt voorgeschreven dat
naar uiterst rechts van de rechterrij-
baan moet worden gereden om zich daar
op te stellen voor het linksafslaan. Mid
dels verkeerslichten of door een ver
keersagent wordt ter plaatse dan het ver
keer geregeld.
We begonnen dit artikel met de zin
„onze zuiderburen worstelen. Het is
gebleken gedurende de twee maanden
dat deze nieuwe „verkeerskode" van
kracht is, dat het inderdaad een worste
len is. De eerste veertien dagen ging het
aardig, doch daarna moest reeds gecon
stateerd worden, dat het aantal ongeval
len in de daarop volgende vier weken, in
vergelijking met dezelfde periode van
vorig jaar, nog was toegenomen.
Tal van gemeentebesturen zijn Jntus-
sen reeds overgegaan tot het zogenaamd
„signaleren" van de „hoofdbaan", de
drukke verkeersweg of -wegen die hun
dorpskom of stadskom doorkruisen. Het
aantal borden met de zwarte pijl en
dunne dwarsbalk staat als het ware ge
zaaid langs de weg in tal van dorpen
en gehuchten.
Zelfs op één a tweehonderd meter voor
een on-ogelijke zand- thans modderweg
treft men het bord. Let u eens op langs
üolVFranc^Garf, vaderland was teruggekeerd,
piloot Francis Gary Powers - als eer-
ste vrijgegeven door het Witte Huis in
Washington toont de vrijgelaten
Amerikaan minder dan drie uur, nadat
na door de Russen te zijn vrijgelaten
in ruil voor de Russische spion kolonel
Rudolf Abel. (Telefoto ANP)
de grote internationale routes Antwer
penGent of AntwerpenBrabantse
en Zeeuwse grens.
Er is ook een nieuwe sport ontstaan
onder de weggebruikers, vooral onder
de automobilisten. Het zogenaamd voor
rang afdwingen. Als iemand n.l. van
rechts nadert op een gelijkwaardig kruis
punt en hij stopt even om zich te over
tuigen of de weg die hij wil oprijden
vrij is, dan verliest zo iemand meteen
zijn recht van voorrang. Zo staat het of
ficieel in de verkeerskode. De kunst is
de op voorrang rechthebbende partij
even te laten stoppen. „Awèl dan kan-
nek-ik doorrijen" redeneert dan de
„sportieve" tegenpartij.
In grote lijnen hebben we getracht de
voornaamste afwijkingen tussen de Bel
gische en Nederlandse verkeersvoor
schriften en verkeersborden weer te ge
ven.
We hopen dat u zich tijdens de toch
ten door België enigszins thuis zult ge
voelen -in de soms wel zeer intensieve
verkeersstroom.
Let wel op, want de Justitie van onze
zuiderburen is echt niet mals met de
boete als het verkeersovertredingen be
treft. Om er één te noemen: bij dronke'n-
schap achter het stuur, bij het veroor
zaken van ernstige verkeersongevallen,
of herhaaldelijk wangedrag is het zelfs
mogelijk het motorrijtuig of voertuig
waarmee „de misdaad" gepleegd wordt,
verbeurd te verklaren: Ongeacht of dit
eigendom is van de overtreder.
Het Argentijnse vrachtschip „Navarra'
dat enkele weken in Vlissingen aan de
ketting heeft gelegen en vrijdag in Rot
terdam kwam om zijn lading te lossen,
blijft voorlopig nog in Rotterdam. Hei
lossen van de 200 ton bulk en 7000 ton
zakken rijst en sojabonen zal namelijk
wel deze hele week in beslag nemen. De
agent in Rotterdam, Dammers en van der
Heide's scheepvaart en handelsbedrijf
n.v., heeft nog geen instructies voor de
afvaart gekregen. Het schip ligt intussen
in Rotterdam niet aan de ketting. Of
dit alsnog zal gebeuren is niet bekend,
trouwens de agent in Rotterdam is niet
ingelicht over de ware achtergronden van
het beslag. Of het inderdaad een kwestie
is van gebrek aan fondsen, dan wel een
verschil van mening tussen de rederij en
de hypotheekhouders is niet bekend. Wel
is de reder in Rotterdam geweest om
poolshoogte te nemen.
Voor het ogenblik is dus nog geen be
slissing genomen over het verdere lot
van de Argentijnse vrachtvaarder.
Een chauffeur onder drankinvloed is op de
Pretorialaan in Rotterdam betrokken ge
weest bij een verkeersongeluk, aan de
gevolgen waarvan het slachtoffer, de 64-
jarige stoker S. Goossens uit Rotterdam
gisteren in het Zuiderziekenhuis is over
leden.
De heer Goossens stak in de nacht van
zondag op maandag met de fiets aan de
hand de weg over en werd aangereden
door de wagen van de 44-jarige schoen
maker P. B. De auto reed door, omdat de
chauffeur zoals hij later verklaarde
„wel een schok had gevoeld, maar dacht
dat het een stuk ijzer of steen was".
Twee agenten hielden B. later aan bij
een café aan de Veerlaan.
Lnenhout, de grensgemeente in de pro
vincie Antwerpen, waar anderhalf jaar
geleden een kleine boerenkrijg heeft
gewoed als verzet tegen de voorgeno
men ruilverkaveling, heeft zich thans
met dezelfde ruilverkaveling akkoord
verklaard. De stemmingen geschiedden
zonder enig incident, maar in een ge
spannen atmosfeer.
Tot op het iaatste ogenblik was het
verzet levendig gebleven en lang niet
bij alle boeren kon de achterdocht om
trent de achterbakse bedoelingen van de
Staat of van andere openbare instanties
(de rel in september 1960 verliep o.m.
onder de kreet: ,,Ze willen van ons com
munisten maken!") worden wegge
vaagd. Zelfs de uiteindelijke verklaren
de uiteenzetting van ir. De Seranno, lei
der van de verkavelingsoperatie, bleek
daartoe niet in staat. De rijkswachtver
sterking, die bij wijze van voorzorgs
maatregel naar Loenhout was gezonden,
heeft op geen enkel moment moeten in
grijpen.
Bij de stemming verklaarden 520 eige
naars (63,5 procent) met 1.838 ha zich
akkoord met de verkaveling tegen 306
eigenaars (1.300 ha), die afwijzend ble
ven. Van de grondhuurders stemden 305
personen (59.6 procent), die 1.728 ha
vertegenwoordigden, vóór en 208 (1.411
ha) tegen.
De administratieve onkosten, verbon
den aan de ruilverkaveling, worden ge
dragen door de Belgische Staat. De
werken aan wegen en waterlopen wor
den voor 60 procent bekostigd door de
staat en voor het overige door de pro
vincie en de gemeente. Eventuele drai-
neringskosten worden insgelijks ten be-
Zestig teenagermeisjes uit de Britse
stad Blackburn hebben in een brief aan
premier MacMillan geprotesteerd tegen
de wijze waarop hun plaatselijke bioscoop
sommige filmwerken pleegt aan te prij
zen.
Hun woordvoerdster, de 18-jarige Mo
nica Stalker, schrijft de Britse premier:
„Wij zijn niet preuts maar dit soort aan
plakbiljetten gaat te ver".
De meisjes zijn boos over de manier
waarop hun bioscoop rolprenten als „De
jeugd heeft geen moraal" en „Het huis
der zonde" heeft aangekondigd en boy
cotten de voorstellingen.
drage van 60 procent door de Belgische
Staat vergoed.
In het kader van de ruilverkaveling
te Loenhout zullen ongeveer 70 km lan
delijke wegen verhard of verbeterd wor
den, terwijl 50 km waterlopen genorma
liseerd worden. Hiermede zal een be
drag gemoeid zijn van ongeveer 50 mil
joen B.F.
Op Rouvigne
(Van onze verslaggever)
Wie de techniek in huis haalt, moet
ook de indeling van zijn huis durven
veranderen. Anders gezegd: de conse
quenties van de moderne techniek moe
ten volledig getrokken worden in het so
ciaal-economische bestel, dat wij van
een ander tijdperk hebben geërfd. Dit
was een van de meest saillante conclu
sies waartoe zaterdag prof. dr. R. C.
Kwant o.e.s.a. kwam tijdens de tweede
gespreksdag in een trits die het Katho
liek Cultureel Vormingscentrum en Ge
meenschapsoord Bouvigne organiseert
voor het leidingsgevend kader in Bra
bant en Zeeland. Had prof. dr. A. G. M.
van Melsen op de eerste gespreksdag
de christelijke waarde onderstreept van
de moderne techniek en legde pater
Kwant een verband tussen techniek en
welvaart, aalmoezenier G. de Vet zal
op de laatste dag (17 maart) een syn
these trachten te vinden tussen welvaart
en welzijn.
Na de moderne techniek gedefinieerd
te hebben als het verwetenschappelijkt
bewerken van de aarde, en welvaart als
de situatie waarin de beschikbare we
reld overvloedig voorhanden is in ver
gelijking met de bestaande behoefte
van de overgrote meerderheid van de
bevolking, concludeerde pater Kwant
dat de onvermoede stijging van de pro-
duktiviteit van de menselijke arbeid ten
gevolge van de dank zij de techniek ge
perfectioneerde produkti'emiddelen gro
tere welvaartskansen schept dan ooit
voor mogelijk is gehouden. Hij stelde
actuele vraagstukken aan de orde, toen
hij zei dat de afwezigheid van welvaart
in de onderontwikkelde landen een aan
klacht vormt voor het westen; dat het
de vraag is of onze huidige economie,
die gebaseerd is op de schaarste, nog
past bij de huidige en toekomstige over-
schottenproduktiedat de productiemid
delen veelal zulk een omvang hebben
aangenomen dat zij een gemeenschap
pelijk belang vormen en wellicht niet
meer thuishoren in de sfeer van het
privaatbezit.
(advertentie)
„Met vele door de burgemeester van
Middelburg in zjjn nieuwjaarsrede ge
maakte opmerkingen over de ontwikke
ling van het Zuid-Sloe ben ik het van
harte eens, echter met dien verstande
dat ik tot een geheel andere conclusie
kom.". Aldus dc waarnemend burge
meester van Souburg, de heer M. A. v.
d. Putte, gistermiddag tijdens het uit
spreken van zjjn rede voor het nieuwe
jaar Naar de mening van de heer Van
de Putte wordt de dubbclstadsgedachte
te sterk geaccentueerd.
Bij het bezien van de structuurplan
nen van Middelburg en Vlissingen komt
de vraag naar voren, aldus de waarne
mend burgemeester, waar het nu eigen
lijk om gaat bij die „dubbelstad": om
het brengen van een gemeenschappelijk
offer ten bate van de streek of om het
binnenhalen en het verdelen van een zo
groot mogelijke buit. De vérstrekkende
eisen van Middelburg geven tot dit laat
ste een gerede aanleiding nu deze ge
meente pogingen doet om zijn grens tot
aan het Zuid-Sloe te verleggen, meende
de heer v. d. Putte.
Er is een dubbelstadstructuurplan
opgemaakt, maar het is niet juist om
een dergelijk plan op te maken met in
begrip van het grondgebied van een
derde gemeente zonder het bestuur van
die gemeente daarin te kennen. Boven
dien heeft Souburg zelf ook nog een
structuurplan, opgemaakt door hetzelfde
stedebouwkundig adviesbureau.
Geleidelijk
Niet één gemeente op Walcheren af
zonderlijk kan volgens de heer v. d.
Putte de opbouw van zuidoost-Walche-
ren ter hand nemen. Vooral werken die
in het culturele vlak liggen komen voor
een gemeenschappelijke aanpak van de
samenwerkende gemeenten in dit gebied
in aanmerking. Bij de opzet van hier
voor geëigende plannen zal het goed zijn
dat ook de stem van de dorpsgemeen
schap meespreekt. In dit verband waar
schuwde de heer v. d. Putte tegen een
revolutionaire doorbraak van de Zeeuw
se mentaliteit, met andere woorden:
Nu we weten welk een
ontzettend bescheiden plaats
onze aarde in de wereld
ruimte inneemt, is het geen
heiligschennis meer, wan
neer we de bouw van de
aarde vergelijken met de
samenstelling van een per
zik.
Zoals een perzik een pit
heeft, bezit de aarde een
kern. Deze begint op een
diepte van ongeveer 2900 km
onder de aardoppervlakte.
Gezien deze grote diepte is
het niet zo verwonderlijk
dat we van die kern niet
zo heel veel weten, zelfs niet
eens de juiste samenstelling.
Volgens vele deskundigen
wordt de aardplt door nik
kelijzer gevormd, doch an
deren vermoeden, dat er zich
alleen waterstof en helium
in bevinden, zij het dan on
der onvoorstelbaar hoge
druk.
Rond de kern bevindt zich
de aardmantel, het „vrucht
vlees" van onze planeet.
Deze reikt tot ca. 1200 km
onder de oppervlakte en be
staat hoofdzakelijk uit ver
bindingen van zwavel, zuur
stof en kiezel. Hier omheen
ligt dan de „huid" of aard-
vrijwel alles af, waarover
we in alle volgende afleve
ringen nog zullen spreken.
Tot merkwaardige conclu
sies komen we wanneer we
deze aardkost scheikundig
gaan bekijken en ons dus
voor de vraag gaan stellen
uit welke elementen zij is
opgebouwd. Het blijkt dat
kost. Zoals deze bij een per
zik uit een vlies en een don
kere beharing bestaat, is ook
de aardkost tweedelig. Van
deze twee heeft de binnenste
laag een gemiddelde samen
stelling als die van graniet.
Alleen van deze aardkost
weten we iets door directe
waarnemingen en hierop en
-in speelde en speelt zich
een in vrije toestand ons
welbekend gas, nl. zuurstof,
hiervan liefst 47 procent uit
maakt. Het vormt in de
aardkost vaste verbindingen
met andere stoffen, waarvan
kiezel (28 pet.), aluminium
(8 pet.), ijzer (5 pet.), cal
cium (4 pet.), natrium (3
pet.), en magnesium (2 pet.)
de belangrijkste zijn. Alle
andere elemcn^"' maken
minder dan 1 pet. van de
aardkost uit.
Interessant is het nog te
weten dat tengevolge van
de hoge druk en tempera
tuur de gesteenten beneden
een diepte van ca. 8 km een
zekere plasticiteit bezitten
en ergens tussen 50 en 100
km diepte dik vloeibaar
worden. Dit betekent, dat
de bovenste laag van de
aardkorst eigenlijk als een
soort ijslaag op de diepere
delen drijft. De gebergten
zijn dan met ingekapselde
ijsbergen te vergelijken. Men
heeft kunnen vaststellen, dat
zij evenals deze ijsbergen,
ver in de diepere lagen
ondergedompeld zijn. In de
rechter figuur ziet u welk
een geweldige wortel een
middelmatige bergketen be
zitten kan.
van de geestelijke instelling van het
Zeeuwse volk De opbouw zal geleide
lijk moeten gebeuren. Souburg is tot
volle medewerking bereid en „ziet ver
langend uit naar de dag waarop het
weer in vrede zijn plaats in de kring van
buurgemeenten kan innemen". Verheu
gend noemde de waarnemend burge
meester het dat de gedachte van een
„trio-stad" steeds meer veld wint.
De lijst van aanvragen van woning
zoekenden, deelde de heer v. d. Putte
mee, bevat nog 298 namen. Een ver
meerdering met 58 in vergelijking met 1
januari 1961. De 24 noodwoningen, die
tengevolge van de woningnood nog door
enkelen gewild zijn, moeten noodzake
lijk door permanente woningen vervan
gen worden. Een vervangend bouwvo
lume zal dan ook niet kunnen uitblijven.
Ook is een bouwvolume nodig voor het
bouwen van kleine huizen voor bejaar
den, waaraan in Souburg sterke behoefte
bestaat (9 pet. van de inwoners van
Souburg is 65 jaar of ouder). Voorberei
dende plannen tot de bouw zijn reeds in
onderzoek.
Het brandweermateriaal, aldus de
raadsvoorzitter, verkeert in zulk een
slechte toestand dat vernieuwing op kor
te termijn noodzakelijk is. Voorbereiden
de plannen zijn hiertoe reeds in bewer
king.
De schooltandverzorging heeft in 1961
nog niet in de eigen gemeente kunnen
gebeuren. De mogelijkheid tot oprichting
van een eigen stichting voor schooltand
verzorging is nog steeds in onderzoek.
De totstandkoming daarvan zal voor een
groot gedeelte afhangen van de moge
lijkheid om een redelijke exploitatie-
opzet voor deze dienst te kunnen vinden.
Thans worden de kinderen nog behan
deld in het medisch centrum in Vlis
singen.
Plannen
Sprekende over urgente plannen voo
1962 zei de heer v. d. Putte dat voor d<
verbetering van de Vlissingsestraat dooi
het provinciaal bestuur 65 pet. subsidie
toegezegd is uit het tertiaire wegen
fonds. De rijksgoedkeuring voor dit werk
is reeds ontvangen zodat spoedig met
het werk begonnen kan worden. Een en
kele eigenaar moet nog toestemming
verlenen voor verkoop van een stukje
grond. Voor het bouwrijp maken van
het plan-Middenhof is eveneens de rijks
goedkeuring ontvangen. Een urgentie
verklaring voor de bouw van een r.-k.
kleuterschool is afgegeven, waarschijn
lijk kan men de bouw in 1962 ter hand
nemen. Plannen voor de bouw van een
tweede openbare kleuterschool zijn in
voorbereiding, evenals die voor de bouw
van een vierklassige CVO-school en
een even grote school voor de Stichting
r.-k onderwijs in Souburg.
Aan de ontsluiting van het Burgplan.
vervolgde de heer v. d. Putte, wordt
wordt nauwgezet doorgewerkt. Bij het
houden van een enquête naar de moge
lijkheid van vestiging van middenstands-
bedrijven is door de winkeliers de grootst
mogelijke medewerking verleend. De
voorzitter zei tenslotte dat de bouw
van een zweminrichting zeer urgent is
geworden.
Het is de g.a. en h.v. Hellas te Goes
gelukt zaalhandbalkampioen te worden
van district Zuid B N.H.V. Zowel de
dames als de heren van Hellas behaal
den dit resultaat zonder één nederlaag
te hebben geleden. Dat deze vereniging
de zaalhandbalsport wel zeer goed aan
voelt bewijst dat ook de heren-junioren
het kampioenschap behaalden. Voorts
maakt het 2e herenteam van deze ver
eniging een redelijke kans op het kam
pioenschap.
De dameswedstrijd Marathon - Hel
las was er een van bijzonder goed ge
halte. Marathon kon reeds in de eerste
minuut van de wedstrijd juichen, toen
de doelvrouwe van Hellas een slap schot
van Marga Wolf verkeerd beoordeelde.
Het was de goed schietende Willy Tae-
kema die met een hard en zuiver schot
in de uiterste bovenhoek de stand gelijk
maakte, 11. Hellas bleef in de aanval
zeer gevaarlijk en het was toen .geen
wonder meer dat Rie Heyens hard en
laag succes had. (12). Marathon zet
te nu alles op alles en juist in dergelijke
perioden komt er van de tegenpartij een
brake out, die alleen nog kon worden ge
stuit door een overtreding. Willy Taeke-
ma nam de toegewezen strafworp en
hard en zuiver verdween de bal in het
net. Met deze stand kwam ook de rust.
Ook de tweede helft werd een aantrek
kelijke gelijk opgaande strijd, waarbij
Hellas voor het doel veel gevaarlijker
was dan Marathon. Het was weer Willy
Taekema die voor Hellas scoorde, 14.
Nadat het spel enige tijd werd opge
houden doordat een lamp sneuvelde, was
de strijd geluwd. Wel werd aan beide
zijden nog eenmaal gescoord, nl. voor
Marathon door Janny Elven en voor
Hellas door Dien Poortvliet, maar het
pleit was toen reeds beslecht. Hellas
dames waren kampioen van district
Zuid B.
Moeilijk
De heren van Hellas speelden in Goes
een moeilijke wedstrijd tegen EMM.
Vooral voor de rust speelde EMM zeer
goed. Hellas won tenslotte met 1915.
En hiermede had het beste team geze
gevierd.
Door het behalen van beide kampioen
schappen moeten de dames en heren
van Hellas op 24 en 25 februari deelne
men aan de strijd om de landstitel in de
Energiehal te Rotterdam. De heren van
Hellas zijn in een poule ondergebracht
samen met de kampioen van district
West en West B, waarschijnlijk Niloc
(Amsterdam) en Operatie '55 (Den
Haag). De dames van Hellas spelen in
de poule met district Zuid A en West
B. waarschijnlijk DWS (Rotterdam) en
PSV (Eindhoven).
Wisselvallig
De dames en heren van EBHV speel
den erg wisselvallig. Zo wonnen de he
ren van Tachos met 1311 en van Volt
werd verloren met 613. De dames van
EBHV wonnen van Were Di met 41,
maar verloren van Longa (45).
Afd. West-Brabant. Doordat SOA bij
de heren met 68 verloor van Rapid,
staan Rapid en Taxandria nu bovenaan.
In de dames 2e klasse werd Be Fair
kampioen, door overwinningen op Uno
Animo met 21 en op Desk met 01.
Ook bij de dames-junioren kwam een
kampioen uit de bus en wel Were Di.
Afd. Zeeland. Bij de heren won Mara
thon van Walcheren met 610, waar
door volop spanning is ontstaan, omdat
nu naast Marathon en Walcheren ook
Volharding met een gelijk aantal punten
bovenaan staat. De dames van Olympus
versloegen Zeeland Sport met 52 en
Volharding won van Hontenisse met
54. De heren-junioren van Hellas wer
den hier kampioen.
Op vrijdag 16 februari houdt de ver
eniging voor bedrijfsvoorlichting west-
Zuid-Beveland haar algemene ledenver
gadering in het Landbouwcentrum te
Goes.
Na het vaststellen van de begroting
en de contributie voor dit jaar zal een
aantal sprekers het woord voeren over
het onderwerp: Oogst en opslag.
De heer M. Murre zal spreken over
het probleem op zich, waarna ir. Min-
derhoud het zal hebben over de graan-
verwerking op het landbouwbedrijf. De
verwerking van los gestort graan zonder
kisten wordt door de heer C. van Zwe
den behandeld, terwijl de heer B. W.
Alink deze bewerking met kisten voor
zijn rekening neemt.
De heer J. B. Koert spreekt daarna
over de verwerking van stro. Na al de
ze inleidingen worden de leden in do
gelegenheid gesteld over dit onderwerp
te discussiëren.
i