1 Zo zijn nu in België de verkeersvoorschriften DE BOUW VAN DE AARDE Francis Powers terug in V.S. Loenhoutse boeren nu voor ruilverkaveling Hellas uit /Goes is zaalhandbalkampioen Weer anders dan bij ons Souburg wil trio-stad in plaats van dubbelstad Jeugd verzet zich tegen filmtitels Snelheid Inhalen Stoppen bietsers en brommers Signaleren Voorrang De „Navarra" nog in Rotterdam Dodelijk ongeluk door dronken chauffeur Rustig verloop ondanks oppositie Prof. R. Kwant over techniek en welvaart WND. BURGEMEESTER: Onze rusteloze aarde Vergadering van bedrij fs voorlichting west-Zuid-Beveland DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 13 FEBRUARI 1962 Onze zuiderburen worstelen sinds 1 december 1.1. met de in werking getreden nieuwe „weg' kode". Er is weer eens het een en ander veranderd en die verande ringen zijn nogal ingrijpend. Het lijkt ons ten gerieve van onze le zers dienstig de voornaamste af wijkingen met de hier te lande gel dende verkeersvoorschriften sa men te vatten. Daarvoor kozen we als leidraad een uitgave van de Vlaamse Automobielbond. Er is in België geen onderscheid tus sen snelverkeer en langzaam verkeer op kruisingen en splitsingen vah wegen. Aan alle gelijktijdig of nagenoeg gelijktij dig van rechts naderend verkeer moet voorrang worden verleend, dus ook aan fietsers, een handkar, of bespannen voer tuigen. Ook het verkeer dat uit een rechts gelegen onverharde weg een verharde weg nadert, heeft voorrang. Deze onver harde wegen moeten dan wel door alle voertuigen bereden kunnen worden. Alleen wanneer op de weg waarop men rijdt het driehoekige verkeersbord met in het wit veld een loodrecht naar bo ven gerichte dikke pijl en in het mid den daarvan een dunne dwarsstreep (in Nederland bord 104) is geplaatst, heeft men op het dan naderende kruispunt voorrang op alle verkeer. Op de zijwe gen is dan bord no. 10 (de rode driehoek op zijn punt) of het bord met het woord je „Stop" geplaatst. Een andere' voorrangswegaanduiding kent men in België niet. Wel zijn er de zogenaamde autosnelwegen met een rond bord met rode rand. In het witte veld staat een zwarte A. Het bord heeft praktisch dezelfde betekenis als bord 39 (autoweg) in Nederland. Aan ziekenauto's moet in België voor rang worden verleend. Aan alle tege moetkomende of van achter naderende voertuigen die een bijzonder signaal voeren (bel. sirene of meertonige hoorn) moet de doorgang vrijgelaten worden door naar rechts uit te wijken en te stoppen. De snelheidsbeperkingen worden nor maal met borden aangegeven. Er zijn echter verschillende agglomeraties o.a Antwerpen, Brussel, Luik en Charleroi waar voor de bebouwde kom de beper king van 60 km geldt zonder dat dit door verkeersborden is aangegeven. Op zon- en feestdagen en op de voor avonden daarvan geldt vanaf 17 uur tot 1 uur ,,'s anderendaags" een maximum snelheid van 80 km voor alle wegen buiten de bebouwde kom. Deze beper king geldt niet voor autosnelwegen. Dat het wenselijk is op de hoogte te zijn van de in België als zondag gelden de kerkelijke feestdagen, ondervond een Nederlander. Hij reed met zijn Merce des op een weg nabij Antwerpen rond de 112 km in de avonduren daags voor 8 december (O. L. Vrouw Onbevlekte Ontvangenis). In België is dit een zon dag. Hij kreeg dan ook een procesver- baaL mers mogen daarop een snelheid van 40 km rijden. Is er geen fietspad dan mag gebruik worden gemaakt van de rijbaan. Voor de bromfiets is bij het rijden op de rij baan geen maximum snelheid bepaald, tenzij deze door verkeersborden is aan gegeven. Buiten de bebouwde kom mogen twee fietsers naast elkaar rijden, maar bij na dering van een voertuig met „eigen be weegkracht" of een bespannen voertuig, moeten zij achter elkaar gaan rijden. In de bebouwde kom is het verboden naast elkaar te fietsen. Als „bebouwde kom" moet worden beschouwd „elke groep woningen die zo danig langs de openbare weg is gelegen dat deze er uitziet als een straat". Het inhalen van voertuigen mag niet geschieden wanneer men daarbij de op de weg getrokken doorlopende witte streep overschrijdt. Er mag rechts worden ingehaald als het in te halen voertuig links heeft voor gesorteerd. Het is in België ook toegestaan om links voor te sorteren voor het inrijden van een links van de weg gelegen inrit. Hier moet men als buitenlander ter dege rekening mee houden. moeten gebruik maken van de als zo danig aangeduide fietspaden. De brom- Voor het verbod te stoppen (.stilstaan) om in- of uit te laten stappen, of te la den of lossen wordt een ander verkeers bord gebruikt dan bij ons. Mag er hele maal niet worden gestopt in een straat, dan staat er een rond bord met rode rand om blauw veld met een rood kruis er doorheen. Daarnaast is er eenzelfde bord met rood kruis dat twee witte en twee blauwe vlakken scheidt. In de wit te vlakken staan de romeinse cijfers I resp. II. Op oneven dagen mag dan niet gestopt worden aan de zijde van het cij fer I en op even dagen niet aan de zij de van cijfer II. Voor het parkeerverbodsbord wordt eveneens een rond bord met rode rand cn blauw veld gebruikt. Hier loopt slechts één rode schuine streep door dit veld. Als het de cijfers I en II bevat is de rechterhelft blauw cn de linker wit. Ook dan geldt dat aan de zijde van het cijfer I (links) niet op oneven dagen mag worden geparkeerd enz. Voor de Nederlanders vooral is dit een bord dat aanleiding geeft tot veel misverstand. Wij kennen hier n.l. ongeveer hetzelfde bord, maar dan mag er juist wél links geparkeerd worden. Voorts geldt in België, dat niet mag worden geparkeerd binnen 20 meter van verkeerslichten, terwijl motorrijtuigen hoger dan 1.65 meter niet binnen 10 me ter van verkeersborden mogen worden geparkeerd. Normaal geldt ook in België de regel dat voor het afslaan naar links op een kruispunt tijdig moeten worden voorge sorteerd naar uiterst links van de rechtse weghelft. Er zijn echter ook gevallen, waarin door aanduidingen op het wegdek of middels waarschuwingsborden (te Brussel bv.) wordt voorgeschreven dat naar uiterst rechts van de rechterrij- baan moet worden gereden om zich daar op te stellen voor het linksafslaan. Mid dels verkeerslichten of door een ver keersagent wordt ter plaatse dan het ver keer geregeld. We begonnen dit artikel met de zin „onze zuiderburen worstelen. Het is gebleken gedurende de twee maanden dat deze nieuwe „verkeerskode" van kracht is, dat het inderdaad een worste len is. De eerste veertien dagen ging het aardig, doch daarna moest reeds gecon stateerd worden, dat het aantal ongeval len in de daarop volgende vier weken, in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar, nog was toegenomen. Tal van gemeentebesturen zijn Jntus- sen reeds overgegaan tot het zogenaamd „signaleren" van de „hoofdbaan", de drukke verkeersweg of -wegen die hun dorpskom of stadskom doorkruisen. Het aantal borden met de zwarte pijl en dunne dwarsbalk staat als het ware ge zaaid langs de weg in tal van dorpen en gehuchten. Zelfs op één a tweehonderd meter voor een on-ogelijke zand- thans modderweg treft men het bord. Let u eens op langs üolVFranc^Garf, vaderland was teruggekeerd, piloot Francis Gary Powers - als eer- ste vrijgegeven door het Witte Huis in Washington toont de vrijgelaten Amerikaan minder dan drie uur, nadat na door de Russen te zijn vrijgelaten in ruil voor de Russische spion kolonel Rudolf Abel. (Telefoto ANP) de grote internationale routes Antwer penGent of AntwerpenBrabantse en Zeeuwse grens. Er is ook een nieuwe sport ontstaan onder de weggebruikers, vooral onder de automobilisten. Het zogenaamd voor rang afdwingen. Als iemand n.l. van rechts nadert op een gelijkwaardig kruis punt en hij stopt even om zich te over tuigen of de weg die hij wil oprijden vrij is, dan verliest zo iemand meteen zijn recht van voorrang. Zo staat het of ficieel in de verkeerskode. De kunst is de op voorrang rechthebbende partij even te laten stoppen. „Awèl dan kan- nek-ik doorrijen" redeneert dan de „sportieve" tegenpartij. In grote lijnen hebben we getracht de voornaamste afwijkingen tussen de Bel gische en Nederlandse verkeersvoor schriften en verkeersborden weer te ge ven. We hopen dat u zich tijdens de toch ten door België enigszins thuis zult ge voelen -in de soms wel zeer intensieve verkeersstroom. Let wel op, want de Justitie van onze zuiderburen is echt niet mals met de boete als het verkeersovertredingen be treft. Om er één te noemen: bij dronke'n- schap achter het stuur, bij het veroor zaken van ernstige verkeersongevallen, of herhaaldelijk wangedrag is het zelfs mogelijk het motorrijtuig of voertuig waarmee „de misdaad" gepleegd wordt, verbeurd te verklaren: Ongeacht of dit eigendom is van de overtreder. Het Argentijnse vrachtschip „Navarra' dat enkele weken in Vlissingen aan de ketting heeft gelegen en vrijdag in Rot terdam kwam om zijn lading te lossen, blijft voorlopig nog in Rotterdam. Hei lossen van de 200 ton bulk en 7000 ton zakken rijst en sojabonen zal namelijk wel deze hele week in beslag nemen. De agent in Rotterdam, Dammers en van der Heide's scheepvaart en handelsbedrijf n.v., heeft nog geen instructies voor de afvaart gekregen. Het schip ligt intussen in Rotterdam niet aan de ketting. Of dit alsnog zal gebeuren is niet bekend, trouwens de agent in Rotterdam is niet ingelicht over de ware achtergronden van het beslag. Of het inderdaad een kwestie is van gebrek aan fondsen, dan wel een verschil van mening tussen de rederij en de hypotheekhouders is niet bekend. Wel is de reder in Rotterdam geweest om poolshoogte te nemen. Voor het ogenblik is dus nog geen be slissing genomen over het verdere lot van de Argentijnse vrachtvaarder. Een chauffeur onder drankinvloed is op de Pretorialaan in Rotterdam betrokken ge weest bij een verkeersongeluk, aan de gevolgen waarvan het slachtoffer, de 64- jarige stoker S. Goossens uit Rotterdam gisteren in het Zuiderziekenhuis is over leden. De heer Goossens stak in de nacht van zondag op maandag met de fiets aan de hand de weg over en werd aangereden door de wagen van de 44-jarige schoen maker P. B. De auto reed door, omdat de chauffeur zoals hij later verklaarde „wel een schok had gevoeld, maar dacht dat het een stuk ijzer of steen was". Twee agenten hielden B. later aan bij een café aan de Veerlaan. Lnenhout, de grensgemeente in de pro vincie Antwerpen, waar anderhalf jaar geleden een kleine boerenkrijg heeft gewoed als verzet tegen de voorgeno men ruilverkaveling, heeft zich thans met dezelfde ruilverkaveling akkoord verklaard. De stemmingen geschiedden zonder enig incident, maar in een ge spannen atmosfeer. Tot op het iaatste ogenblik was het verzet levendig gebleven en lang niet bij alle boeren kon de achterdocht om trent de achterbakse bedoelingen van de Staat of van andere openbare instanties (de rel in september 1960 verliep o.m. onder de kreet: ,,Ze willen van ons com munisten maken!") worden wegge vaagd. Zelfs de uiteindelijke verklaren de uiteenzetting van ir. De Seranno, lei der van de verkavelingsoperatie, bleek daartoe niet in staat. De rijkswachtver sterking, die bij wijze van voorzorgs maatregel naar Loenhout was gezonden, heeft op geen enkel moment moeten in grijpen. Bij de stemming verklaarden 520 eige naars (63,5 procent) met 1.838 ha zich akkoord met de verkaveling tegen 306 eigenaars (1.300 ha), die afwijzend ble ven. Van de grondhuurders stemden 305 personen (59.6 procent), die 1.728 ha vertegenwoordigden, vóór en 208 (1.411 ha) tegen. De administratieve onkosten, verbon den aan de ruilverkaveling, worden ge dragen door de Belgische Staat. De werken aan wegen en waterlopen wor den voor 60 procent bekostigd door de staat en voor het overige door de pro vincie en de gemeente. Eventuele drai- neringskosten worden insgelijks ten be- Zestig teenagermeisjes uit de Britse stad Blackburn hebben in een brief aan premier MacMillan geprotesteerd tegen de wijze waarop hun plaatselijke bioscoop sommige filmwerken pleegt aan te prij zen. Hun woordvoerdster, de 18-jarige Mo nica Stalker, schrijft de Britse premier: „Wij zijn niet preuts maar dit soort aan plakbiljetten gaat te ver". De meisjes zijn boos over de manier waarop hun bioscoop rolprenten als „De jeugd heeft geen moraal" en „Het huis der zonde" heeft aangekondigd en boy cotten de voorstellingen. drage van 60 procent door de Belgische Staat vergoed. In het kader van de ruilverkaveling te Loenhout zullen ongeveer 70 km lan delijke wegen verhard of verbeterd wor den, terwijl 50 km waterlopen genorma liseerd worden. Hiermede zal een be drag gemoeid zijn van ongeveer 50 mil joen B.F. Op Rouvigne (Van onze verslaggever) Wie de techniek in huis haalt, moet ook de indeling van zijn huis durven veranderen. Anders gezegd: de conse quenties van de moderne techniek moe ten volledig getrokken worden in het so ciaal-economische bestel, dat wij van een ander tijdperk hebben geërfd. Dit was een van de meest saillante conclu sies waartoe zaterdag prof. dr. R. C. Kwant o.e.s.a. kwam tijdens de tweede gespreksdag in een trits die het Katho liek Cultureel Vormingscentrum en Ge meenschapsoord Bouvigne organiseert voor het leidingsgevend kader in Bra bant en Zeeland. Had prof. dr. A. G. M. van Melsen op de eerste gespreksdag de christelijke waarde onderstreept van de moderne techniek en legde pater Kwant een verband tussen techniek en welvaart, aalmoezenier G. de Vet zal op de laatste dag (17 maart) een syn these trachten te vinden tussen welvaart en welzijn. Na de moderne techniek gedefinieerd te hebben als het verwetenschappelijkt bewerken van de aarde, en welvaart als de situatie waarin de beschikbare we reld overvloedig voorhanden is in ver gelijking met de bestaande behoefte van de overgrote meerderheid van de bevolking, concludeerde pater Kwant dat de onvermoede stijging van de pro- duktiviteit van de menselijke arbeid ten gevolge van de dank zij de techniek ge perfectioneerde produkti'emiddelen gro tere welvaartskansen schept dan ooit voor mogelijk is gehouden. Hij stelde actuele vraagstukken aan de orde, toen hij zei dat de afwezigheid van welvaart in de onderontwikkelde landen een aan klacht vormt voor het westen; dat het de vraag is of onze huidige economie, die gebaseerd is op de schaarste, nog past bij de huidige en toekomstige over- schottenproduktiedat de productiemid delen veelal zulk een omvang hebben aangenomen dat zij een gemeenschap pelijk belang vormen en wellicht niet meer thuishoren in de sfeer van het privaatbezit. (advertentie) „Met vele door de burgemeester van Middelburg in zjjn nieuwjaarsrede ge maakte opmerkingen over de ontwikke ling van het Zuid-Sloe ben ik het van harte eens, echter met dien verstande dat ik tot een geheel andere conclusie kom.". Aldus dc waarnemend burge meester van Souburg, de heer M. A. v. d. Putte, gistermiddag tijdens het uit spreken van zjjn rede voor het nieuwe jaar Naar de mening van de heer Van de Putte wordt de dubbclstadsgedachte te sterk geaccentueerd. Bij het bezien van de structuurplan nen van Middelburg en Vlissingen komt de vraag naar voren, aldus de waarne mend burgemeester, waar het nu eigen lijk om gaat bij die „dubbelstad": om het brengen van een gemeenschappelijk offer ten bate van de streek of om het binnenhalen en het verdelen van een zo groot mogelijke buit. De vérstrekkende eisen van Middelburg geven tot dit laat ste een gerede aanleiding nu deze ge meente pogingen doet om zijn grens tot aan het Zuid-Sloe te verleggen, meende de heer v. d. Putte. Er is een dubbelstadstructuurplan opgemaakt, maar het is niet juist om een dergelijk plan op te maken met in begrip van het grondgebied van een derde gemeente zonder het bestuur van die gemeente daarin te kennen. Boven dien heeft Souburg zelf ook nog een structuurplan, opgemaakt door hetzelfde stedebouwkundig adviesbureau. Geleidelijk Niet één gemeente op Walcheren af zonderlijk kan volgens de heer v. d. Putte de opbouw van zuidoost-Walche- ren ter hand nemen. Vooral werken die in het culturele vlak liggen komen voor een gemeenschappelijke aanpak van de samenwerkende gemeenten in dit gebied in aanmerking. Bij de opzet van hier voor geëigende plannen zal het goed zijn dat ook de stem van de dorpsgemeen schap meespreekt. In dit verband waar schuwde de heer v. d. Putte tegen een revolutionaire doorbraak van de Zeeuw se mentaliteit, met andere woorden: Nu we weten welk een ontzettend bescheiden plaats onze aarde in de wereld ruimte inneemt, is het geen heiligschennis meer, wan neer we de bouw van de aarde vergelijken met de samenstelling van een per zik. Zoals een perzik een pit heeft, bezit de aarde een kern. Deze begint op een diepte van ongeveer 2900 km onder de aardoppervlakte. Gezien deze grote diepte is het niet zo verwonderlijk dat we van die kern niet zo heel veel weten, zelfs niet eens de juiste samenstelling. Volgens vele deskundigen wordt de aardplt door nik kelijzer gevormd, doch an deren vermoeden, dat er zich alleen waterstof en helium in bevinden, zij het dan on der onvoorstelbaar hoge druk. Rond de kern bevindt zich de aardmantel, het „vrucht vlees" van onze planeet. Deze reikt tot ca. 1200 km onder de oppervlakte en be staat hoofdzakelijk uit ver bindingen van zwavel, zuur stof en kiezel. Hier omheen ligt dan de „huid" of aard- vrijwel alles af, waarover we in alle volgende afleve ringen nog zullen spreken. Tot merkwaardige conclu sies komen we wanneer we deze aardkost scheikundig gaan bekijken en ons dus voor de vraag gaan stellen uit welke elementen zij is opgebouwd. Het blijkt dat kost. Zoals deze bij een per zik uit een vlies en een don kere beharing bestaat, is ook de aardkost tweedelig. Van deze twee heeft de binnenste laag een gemiddelde samen stelling als die van graniet. Alleen van deze aardkost weten we iets door directe waarnemingen en hierop en -in speelde en speelt zich een in vrije toestand ons welbekend gas, nl. zuurstof, hiervan liefst 47 procent uit maakt. Het vormt in de aardkost vaste verbindingen met andere stoffen, waarvan kiezel (28 pet.), aluminium (8 pet.), ijzer (5 pet.), cal cium (4 pet.), natrium (3 pet.), en magnesium (2 pet.) de belangrijkste zijn. Alle andere elemcn^"' maken minder dan 1 pet. van de aardkost uit. Interessant is het nog te weten dat tengevolge van de hoge druk en tempera tuur de gesteenten beneden een diepte van ca. 8 km een zekere plasticiteit bezitten en ergens tussen 50 en 100 km diepte dik vloeibaar worden. Dit betekent, dat de bovenste laag van de aardkorst eigenlijk als een soort ijslaag op de diepere delen drijft. De gebergten zijn dan met ingekapselde ijsbergen te vergelijken. Men heeft kunnen vaststellen, dat zij evenals deze ijsbergen, ver in de diepere lagen ondergedompeld zijn. In de rechter figuur ziet u welk een geweldige wortel een middelmatige bergketen be zitten kan. van de geestelijke instelling van het Zeeuwse volk De opbouw zal geleide lijk moeten gebeuren. Souburg is tot volle medewerking bereid en „ziet ver langend uit naar de dag waarop het weer in vrede zijn plaats in de kring van buurgemeenten kan innemen". Verheu gend noemde de waarnemend burge meester het dat de gedachte van een „trio-stad" steeds meer veld wint. De lijst van aanvragen van woning zoekenden, deelde de heer v. d. Putte mee, bevat nog 298 namen. Een ver meerdering met 58 in vergelijking met 1 januari 1961. De 24 noodwoningen, die tengevolge van de woningnood nog door enkelen gewild zijn, moeten noodzake lijk door permanente woningen vervan gen worden. Een vervangend bouwvo lume zal dan ook niet kunnen uitblijven. Ook is een bouwvolume nodig voor het bouwen van kleine huizen voor bejaar den, waaraan in Souburg sterke behoefte bestaat (9 pet. van de inwoners van Souburg is 65 jaar of ouder). Voorberei dende plannen tot de bouw zijn reeds in onderzoek. Het brandweermateriaal, aldus de raadsvoorzitter, verkeert in zulk een slechte toestand dat vernieuwing op kor te termijn noodzakelijk is. Voorbereiden de plannen zijn hiertoe reeds in bewer king. De schooltandverzorging heeft in 1961 nog niet in de eigen gemeente kunnen gebeuren. De mogelijkheid tot oprichting van een eigen stichting voor schooltand verzorging is nog steeds in onderzoek. De totstandkoming daarvan zal voor een groot gedeelte afhangen van de moge lijkheid om een redelijke exploitatie- opzet voor deze dienst te kunnen vinden. Thans worden de kinderen nog behan deld in het medisch centrum in Vlis singen. Plannen Sprekende over urgente plannen voo 1962 zei de heer v. d. Putte dat voor d< verbetering van de Vlissingsestraat dooi het provinciaal bestuur 65 pet. subsidie toegezegd is uit het tertiaire wegen fonds. De rijksgoedkeuring voor dit werk is reeds ontvangen zodat spoedig met het werk begonnen kan worden. Een en kele eigenaar moet nog toestemming verlenen voor verkoop van een stukje grond. Voor het bouwrijp maken van het plan-Middenhof is eveneens de rijks goedkeuring ontvangen. Een urgentie verklaring voor de bouw van een r.-k. kleuterschool is afgegeven, waarschijn lijk kan men de bouw in 1962 ter hand nemen. Plannen voor de bouw van een tweede openbare kleuterschool zijn in voorbereiding, evenals die voor de bouw van een vierklassige CVO-school en een even grote school voor de Stichting r.-k onderwijs in Souburg. Aan de ontsluiting van het Burgplan. vervolgde de heer v. d. Putte, wordt wordt nauwgezet doorgewerkt. Bij het houden van een enquête naar de moge lijkheid van vestiging van middenstands- bedrijven is door de winkeliers de grootst mogelijke medewerking verleend. De voorzitter zei tenslotte dat de bouw van een zweminrichting zeer urgent is geworden. Het is de g.a. en h.v. Hellas te Goes gelukt zaalhandbalkampioen te worden van district Zuid B N.H.V. Zowel de dames als de heren van Hellas behaal den dit resultaat zonder één nederlaag te hebben geleden. Dat deze vereniging de zaalhandbalsport wel zeer goed aan voelt bewijst dat ook de heren-junioren het kampioenschap behaalden. Voorts maakt het 2e herenteam van deze ver eniging een redelijke kans op het kam pioenschap. De dameswedstrijd Marathon - Hel las was er een van bijzonder goed ge halte. Marathon kon reeds in de eerste minuut van de wedstrijd juichen, toen de doelvrouwe van Hellas een slap schot van Marga Wolf verkeerd beoordeelde. Het was de goed schietende Willy Tae- kema die met een hard en zuiver schot in de uiterste bovenhoek de stand gelijk maakte, 11. Hellas bleef in de aanval zeer gevaarlijk en het was toen .geen wonder meer dat Rie Heyens hard en laag succes had. (12). Marathon zet te nu alles op alles en juist in dergelijke perioden komt er van de tegenpartij een brake out, die alleen nog kon worden ge stuit door een overtreding. Willy Taeke- ma nam de toegewezen strafworp en hard en zuiver verdween de bal in het net. Met deze stand kwam ook de rust. Ook de tweede helft werd een aantrek kelijke gelijk opgaande strijd, waarbij Hellas voor het doel veel gevaarlijker was dan Marathon. Het was weer Willy Taekema die voor Hellas scoorde, 14. Nadat het spel enige tijd werd opge houden doordat een lamp sneuvelde, was de strijd geluwd. Wel werd aan beide zijden nog eenmaal gescoord, nl. voor Marathon door Janny Elven en voor Hellas door Dien Poortvliet, maar het pleit was toen reeds beslecht. Hellas dames waren kampioen van district Zuid B. Moeilijk De heren van Hellas speelden in Goes een moeilijke wedstrijd tegen EMM. Vooral voor de rust speelde EMM zeer goed. Hellas won tenslotte met 1915. En hiermede had het beste team geze gevierd. Door het behalen van beide kampioen schappen moeten de dames en heren van Hellas op 24 en 25 februari deelne men aan de strijd om de landstitel in de Energiehal te Rotterdam. De heren van Hellas zijn in een poule ondergebracht samen met de kampioen van district West en West B, waarschijnlijk Niloc (Amsterdam) en Operatie '55 (Den Haag). De dames van Hellas spelen in de poule met district Zuid A en West B. waarschijnlijk DWS (Rotterdam) en PSV (Eindhoven). Wisselvallig De dames en heren van EBHV speel den erg wisselvallig. Zo wonnen de he ren van Tachos met 1311 en van Volt werd verloren met 613. De dames van EBHV wonnen van Were Di met 41, maar verloren van Longa (45). Afd. West-Brabant. Doordat SOA bij de heren met 68 verloor van Rapid, staan Rapid en Taxandria nu bovenaan. In de dames 2e klasse werd Be Fair kampioen, door overwinningen op Uno Animo met 21 en op Desk met 01. Ook bij de dames-junioren kwam een kampioen uit de bus en wel Were Di. Afd. Zeeland. Bij de heren won Mara thon van Walcheren met 610, waar door volop spanning is ontstaan, omdat nu naast Marathon en Walcheren ook Volharding met een gelijk aantal punten bovenaan staat. De dames van Olympus versloegen Zeeland Sport met 52 en Volharding won van Hontenisse met 54. De heren-junioren van Hellas wer den hier kampioen. Op vrijdag 16 februari houdt de ver eniging voor bedrijfsvoorlichting west- Zuid-Beveland haar algemene ledenver gadering in het Landbouwcentrum te Goes. Na het vaststellen van de begroting en de contributie voor dit jaar zal een aantal sprekers het woord voeren over het onderwerp: Oogst en opslag. De heer M. Murre zal spreken over het probleem op zich, waarna ir. Min- derhoud het zal hebben over de graan- verwerking op het landbouwbedrijf. De verwerking van los gestort graan zonder kisten wordt door de heer C. van Zwe den behandeld, terwijl de heer B. W. Alink deze bewerking met kisten voor zijn rekening neemt. De heer J. B. Koert spreekt daarna over de verwerking van stro. Na al de ze inleidingen worden de leden in do gelegenheid gesteld over dit onderwerp te discussiëren. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7