.telling j
ja" of „neen
onmiddellij k na
rijexamen is grote stap vooruit
Bredase rijscholen:
chaos in rijinstructie
...MET
BOEKJE
KUNT U OVERAL
TERECHT...
MATLA en zijn hartstocht
exacte feiten
voor
harde,
BOEKENPLANK
Totale zonsverduistering
op Nieuw-Guinea
Een feilloos geheugen jubileert
aanbesteding
Oostburg
m
v
r
J
V
Niet iedereen
meteen uitslag
Vee/ gemak
Chaos"
Kroestjev: „Wij
staan achter Cuba
De troost der bergrede
Nog meer in petto
Bromfietsen
Archief reikt
tot voorbij
jaar 2000
Zaklantaarn
Communiteit van Taizé
Nikita s schoonzoon
.Punta del Este
is nederlaag
V.S."
voor
Vliegtuig stort
neer: 18 doden
Auteur
Drie inbraken
buit f 10.000
Papoea 's waren
bang
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 6 FEBRUARI 1962
Sas van Gent zal namens de
- en scheepvaartmij. De Hoop
an te besteden:
an een cant ine met was-
il aan de Kerkhoflaan te
;id tot inschrijven bestaat
n.I.;
met uitzondering der be
ien, nota van inlichtingen en
lijn vanaf heden op het archi-
jaar tegen betaling van het
stel.
besteding enz. volgens bestek,
sluitend voor inschrijvers der
s dag der aanbesteding.
Architect R. Stouthamer.
ÜsiBnaaiiiaiiaiii
wij een grote tentoon-
ebruikte automobielen
>leet met radio. Heeft 33000
üijn voorzien van schuifdak
000 en 38000 km.
ige garantie.
ding. Heeft slechts 8000 km
leeft 68.000 km gelopen. In
crème. Alle met originele
pen 30.000 34000 en 36000
net rood lederen overbekle-
0 km gelopen. Verkeert in
>ie auto. 111.000 km gelopen.
riginele radio en rood lede-
staat van nieuw.
ïistlampen en beide met be-
Deze laatste geheel in luxe
0 km gelopen. Beide wagens
ijs.
rhromesh versnelling. Kleur
idio. Eén van deze auto's is
ekrach tiger.
iifdeuren. 3600 km gelopen,
3.
wagen van le eigenaar ai
open. Verkeert in staat van
R 1958
ima staat.
■oen. Met veel accessoires.
958.
cleding. Veel accessoires, zo-
dopen. Met volle garantie.
dak en rood lederen bekle-
Volle garantie.
onderhouden wagen met
leur licht-crème. In- en uit-
open
1955 en 1953.
000 km gelopen. Niet van
priginele verwarming.
lar. Mooie gave wagen.
ND ERE WAGENS
ing. U zult er gemakkelijk
ntie zijn waarborg voor een
ïader overleg geschieden.
Telef. 011702255
r
m
n
s
c
B
V
aBBBBHBaaaaaaaBB
3a klas
1014 1000 6189 6915 13753 18161
2435 14690 15164 17945 18986 20874
'384 2737 2846 3071 3368 3373 4418
212 7249 7407 7744 8376 9481 9485
A 10952 11216 11425 11846 12052
14 15865 13866 16234 16756 17127
79 20416 20357 21438 21472 21591
563
870
061
263
471
742
896
014
191
485
878
042
224
563
912
055
230
436
388
987
086
216
401
545
719
960
064
235
396
632
935
058
336
504
720
945
076
529
744
975
086
212
398
601
717
912
090
426
741
,878
578 598 622
877 914 937
089 108 132
268 283 316
518 533 552
771 775 776
948 966 967
024 051 095
216 226 272
487 540 595
943
047 061 085
259 312 315
592 614 664
933 995
057 073 073
234 240 256
457 464 471
616 647 668
636 671
980 988
141 144
334 349
561 603
785 788
982 984
109 111
278 300
605 627
755 784
991
169 214
390 409
615 640
806 824
995
144 181
324 402
772 830
098 126 138 155
344 391 485 499
733 762 767 876
085 123 153 158
309 334 390 395
506 516 532 533
676 710 729 739
088 103
224 268
412 421
570 573
725 728
982
076 094
260 278
413 435
638 643
937 961
060 081
352 354
530 559
721 728
949 999
OKI 189
534 540
757 760
978 979
117 128
245 246
441 520
609 617
738 742
916 936
124 238
441 442
767 784
892 914
111 122 131
286 308 333
422 463 478
579 582 601
758 S37 839
113 122 133
288 291 301
452 455 488
692 730 732
992
083 133 145
355 360 367
573 602 603
752 823 849
147 302 312
615 627 634
764 S06 8U7
131 163 1/0
256 278 279
528 540 543
635 640 642
783 815 855
942 966 974
286 317 327
469 473 564
807 808 812
952 959 962
157 158
358 359
531 536
615 624
869 898
164 173
328 362
497 564
774 820
177 258
371 376
611 615
871 894
444 449
652 666
821 842
185 187
299 300
547 571
661 666
859 873
976
335 344
599 625
813 836
M!;,
(Advertentie)
(Van onze verslaggever)
Het is weldadig rustig geworden op het Centraal Bureau voor Afgifte
van Rijvaardigheidsbewijzen in Den Haag. De honderden verzoeker
van nieuwsgierige mensen, die boos, beleefd, benauwd of dreigen!
vragen om een vervroegde uitslag van hun examen, omdat „men van
daag beslist een auto moet kopen", of „omdat men morgen zo graag
op vakantie zou gaan" behoren tot het verleden. Evenals trouwens hei
wekenlange angstie afwachten van 'de leerling en, indien hij is afge
wezen, de woede-uitbarstingen en de valse beschuldigingen aan he>
adres van de adviseur, omdat men „genept" is, of „omdat men im
mers toch de eerste keer moev zakken", dit alles doordat men na ver
loop van zoveel weken zijn eigen .fouten is vergeten.
Het is allemaal voorbij, sinds het CBR
met ingang van 1 januari zijn adviseurs
gemachtigd heeft over de uitslag van het
examen te beslissen, en dit direct aan de
kandidaat bekend te maken en de nog
kersvers in het geheugen liggende fou
ten in een vertrouwelijke sfeer met de
leerling te bepraten.
Niet iedere kandidaat zal evenwel di
rect het „ja" ot „neen" te horen krijgen.
De examinator zal de beslissing aan het
CBR overlaten, indien de kandidaat in
valide is, wanneer het resultaat dubieus
is of indien de examinator in gunstige
zin wil afwijken van het door de punten
telling verkregen resultaat.
In dit verband dient opgemerkt te
worden, dat als invalide wordt be
schouwd degene, die zich zelf als zodanig
heeft aangemerkt, alswel degene, bij wie
de examinator vóór of tijdens het exa
men lichamelijke afwijkingen heeft ge
constateerd, welke het normaal besturen
van het voertuig en het normaal bedie
nen van de pedalen bemoeilijken.
De vrees, dat meningsverschillen of een
ongunstige uitslag door de kandidaat met
de vuist beantwoord zullen worden,
ongegrond gebleken. Van enige agressie
is tot op heden nog geen sprake geweest.
Ook uitvoerige discussies over de uit
slag of gemaakte fouten zijn uitgebleven.
„Het succes is nog veel groter dan we
gedacht hadden", aldus het tevreden
commentaar van de geestelijke vader van
deze revolutionaire omwenteling, de heer
H. M. W. Westerlaken, directeur van het
CBR. Deze instantie plukt overigens de
meeste vruchten van de recente maat
regel. Vroeger werd immers van elke
kandidaat een advies naar het CBR ge
stuurd, waarna dit, aan de hand van
aantekeningen van de adviseur (voortaan
examinator geheten) over de uitslag
moest beslissen. Wanneer men weet, dat
per dag circa 2500 leerlingen „onder het
mes moeten", zal men beseffen, welk
een omvangrijk apparaat hiervoor be
nodigd was en nu overboord gegooid kan
worden.
Ook de rijschoolhouders zijn dik te
vreden over de nieuwe maatregel. Be
halve, dat de erkende instructeurs
voortaan de examens mogen meemaken,
hetgeen de leerling een gevoel van rust
kan geven, hoewel de instructeur geen
enkele medezeggingschap is toebedeeld,
zal de rijschoolhouder, indien de kandi-
nes vaak rakelings langs andere wegge
bruikers een weg banen door het inten
sieve stadsverkeer. Overigens vragen wi:
ons af, of een diploma deze snelheids
maniakken van hun onverantwoordelijk'
hartstochten zal kunnen weerhouden
Wel zal men bereiken, en dat alleen al
is verheugend, dat men de bromfietser
enige theoretische verkeerskennis kan
bijbrengen. Wanneer de heren bromfiets
fabrikanten dan ook nog de euvele moed
kunnen opbrengen om beschaafde model
len brommers op de markt te brengen,
dan zijn we al een heel eind in de goede
richting!
Omdat tegenwoordig enig verschil tus
sen een motor en een brommer nauwe
lijks merkbaar is, denkt men voor brom
fietsen een zelfde examen en rijbewijs te
creëren als momenteel reeds vereist is
voor motoren. De lichtere brommers,
zoals de Solex, die ondanks bet hulp-
motortje toch nog echt een fiets gebleven
zullen van zo'n examen waarschijn
lijk worden uitgesloten.
Omdat men echter onmogelijk een de
creet kan uitvaardigen, krachtens welke
met onmiddellijke ingang iemand zonder
rijbewijs geen bromfiets meer mag be
rijden. zou men bromfietsers wellicht
kunnen verplichten gebruik te maken
van de gratis verkeerscursussen, die
door het politiekorps worden gegeven
en die een nooit genoeg te prijzen ser
vice zijn. Mogelijk kan deze suggestie
ook directeuren van melkfabrieken tot
enig nadenken stemmen. Immers, de te
genwoordig vaak gemechaniseerde melk
bezorgers rijden vaak zonder enig be
grip van verkeersregels door het drukke
verkeer. Wanneer zij dan, zoals in de
vakanties, hun cabine nog volladen met
zich vervelende kinderen, waardoor ieder
uitzicht wordt ontnomen, vormen zij een
groot gevaar voor de veiligheid op de
weg. Enige theoretische verkeerskennis
zou hier zeker niet misplaatst zijn.
3. zij de bonafide rijscholen niet wette
lijk beschermt.
„Indien wettelijk ingrijpen uitblijft", al
dus het rekest, „zullen de bonafide rij
scholen aan de oneerlijke concurrentie
van de beunhazen ten onder gaan".
Boven déze door de klagende rijschool
houders vermeende chaos staat het CBR,
wie deze gang van zaken danig uit de
hand gelopen schijnt te zijn. Niettemin
hanteert het met krachtige hand de be
zem oip het rij-instructie-wezen te zui
veren van alle ongerechtigheden, die
hieraan kleven. Het systeem van onmid-
delijke uitslag is een van de resultaten.
Er zullen echter, blijkens het rekest,
meerdere ferme vegen noodzakelijk zijn
om een goed gereglementeerde en vlot
functionerende rij-instructie mogelijk te
maken.
Blijkens een rekest van enkele Bre
dase rijschoolhouders aan de minister
van Verkeer en Waterstaat, waarvan
wij in ons blad van 20 januari reeds
melding maakten, zullen echter nog
veel meer wantoestanden opgeruimd
moeten worden.
Een hiervan is, aldus het schrijven, het
feit, dat tegenwoordig rijlessen gegeven
worden door instructeurs, die slechts in
het bezit zijn van een (vaak met uiter
ste moeite verkregen) rijbewijs. "Wel
iswaar voeren zij het autoschild „er-
daat is afgewezen, onmiddellijk zijn les-1 aanhpviun3/' TnV vS*0*! de5e
sen kunnen hervatten, terwijl de leerling fenmf .fi,, 1 .fïfe beh°rSnde
„nVnin diploma zijn eenvoudig te verkrijgen
door storting
Daar gaat-ie dan. Braaf door het spie
geltje kijken en netjes voorsorteren on
der het wakend oog van de examinator.
Minuten lyken uren. Enfin, straks weet
de kandidaat precies waar hij aan toe is.
Premier Kroestjev heeft een boodschap
gezonden aan een massabijeenkomst op
Cuba, waarin hij zegt, dat „internationale
reactionairen en vooral de imperialistische
kringen van de Verenigde Staten op
nieuw komplotten smeden tegen Cuba".
Dit is duidelijk gebleken uit de confe
rentie in Punta del Este, aldus de bood
schap.
Kroestjev verklaarde, dat „Cuba niet
alleen" is en dat de „groeiende strijd
bare beweging van solidariteit met Cuba
in de Latijns-Amerikaanse landen en in
alle delen van de wereld het Cubaanse
f©ÏÖEE8 vo*k za* helPen de boze plannen van de
I Amerikaanse imperialisten en hun huur-
lingen te onderdrukken. Het is onmoge-
,:S1 üjk hetstreven van de volkeren naar
r-S onafhankelijkheid en bevrijding van het
unncnDiTilDncncDO-i imperialistische juk en slavernij, waar-
nUUrUrlJNrULUtnO^ van de Cubaanse revolutie een helder
voorbeeld is, te onderdrukken."
j| Uit Havana wordt gemeld, dat de bood
schap op de massabijeenkomst met wild
applaus werd ontvangen.
(Advertentie)
J. VAN HAAREN houdt in zijn boek
..De troost der bergrede" een plei
dooi voor meer menselijkheid als
eigentijdse vorm van heiligheid. God
wordt ons zichtbaar in onze medemen
sen, zijn aanwezigheid moet in de mens
gestalte krijgen naar het beeld van
Christus, in Wie God volmaakt gestalte
kreeg. Een mens kan slechts mens wor
den aan zijn medemens. Onze gericht
heid op God, waarin het streven naar
heiligheid bestaat, manifesteert zich in
onze verhouding tot de naaste.
vroeger enkele weken op non-actief ge
steld was in afwachting van de uitslag.
Bovendien kan de rijschoolhouder zijn
leerling behouden, waardoor onderling
verloop tot een minimum beperkt wordt
Al of niet tengevolge van de ervarin
gen, die de heer Westerlaken tijdens zijn
buitenlandse reizen heeft opgedaan
(vooral het Duitse systeem heeft hem
zeer geïmponeerd) zullen in de naaste
toekomst wellicht nog een aantal ingrij
pende wyzigingen worden aangebracht.
Hierop hopen wy spoedig nader te kun
nen ingaan. Wanneer deze wijzigingen
ook verbeteringen zullen blijken te zijn,
kunnen deze wellicht leiden tot een ver
laging van het percentage „gezakten",
dat immers nog steeds 60 bedraagt.
Enige tijd geleden verscheen in de
kranten het bericht, dat wellicht ook voor
het berijden van een bromfiets een rij
bewijs vereist zal worden. Aan het nut
van een dergelijke maatregel behoeft
hier nauwelijks aandacht geschonken te
worden. Eenieder zal zich inmiddels wel
overtuigd hebben van de roekeloosheid,
opgeschoten jongelui zich haast
liggend op hun luid knetterende machi-
van een som gelds op re
kening van een overkoepelende organi
satie van rijschoolhouders, die tevens een
leswagen op afbetaling verschaft. De re-
kestranten voeren aan, dat deze door
hen genoemde „beunhazen" door deze
financiële faciliteiten in staat zijn ver
onder de gangbare prijs les te geven.
De klagende rijschoolhouders geven
vooral de „amateurende" militairen de
schuld van de chaos en zien zich om
toch maar zo goedkoop mogelijk te'blij
ven, genoodzaakt de leerling in een on
verantwoord snel tempo klaar te sto
men, waardoor de kandidaat na het be
halen van zijn rijbewijs eigenlijk nog
niet voldoende „rijp" is om op het druk
ke verkeer losgelaten te worden.
De rekestranten zijn de mening toe
gedaan, dat de oorzaak van deze wan
toestanden gezocht moet worden in onze
op dit gebied gebrekkige wetgeving,
omdat,
l. zij geen officieel opleidingsinstituut
in het leven geroepen heeft, noch een
speciale vooropleiding tot instructeur
vereist,
zij niet optreedt tegen het door be
taling verkrijgen van het etiket „er
kend",
Een beeld van een rijles. De nieuwe
leerling heeft plaats genomen achter het
stuur, zjjn voorganger verhuist naar de
achterbank om weer netjes thuis afge
leverd te worden.
Aan het begin van elke maand
ontvangen tientallen krantenre
dacties in Nederland via de post
hun gestencilde, geheugen Zij
noemen dat „de Matla", een pak
ket gestencilde vellen waarop
men honderden grotere en klei
nere jubilea en kroondata ver
meld vindt. Er staat bijvoorbeeld
in de Matla, dat 150 jaar geleden
die en die fabriek werd gesticht,
maar ook dat de voorzitter van
een kegelbond in een kleine stad
op de zoveelste van deze maand
zijn 75ste verjaardag viert.
Alles wat maar jubileren kan of een
bepaald aantal jaren kan bestaan, wordt
sober en waardig in de „Matla" her
dacht. De ondergang van de Titanic,
de oprichting van een school in een Ne
derlands dorp, de geboortedag van een
beroemd politicus of de jubileumdag
van een vermaard muziekwerk het
staat allemaal keurig gerangschikt in
die onovertroffen „Matla". Door deze
historische agenda te lezen kunnen de
kranten hun lezers tijdig aan kroonda
ta herinneren en ook dat is een vorm
van actuele berichtgeving, al werkt zij
vanuit een ander perspectief.
Jongere journalisten geloven dat „Mat
la" de afkorting is van de één of an
dere firmanaam. „Matla" is immers
een handelsmerk, een begrip geworden''
Maar deze maand vermeldde de „Mat
la" een driedubbel jubileum van een
man die..... J. H. Matla heet. Op 10 fe
bruari wordt hij zestig jaar. Zijn be
drijf voor documentatie bestaat dan te
vens 35 jaar en bovendien is de heer
Matla dan veertig jaar journalist. Er
kan nu geen misverstand meer bestaan
Matla" is de naam van Matla, een fe
nomeen onder de Nederlandse journa
listen en hij is het daarom waard om
eens even uit de gestencilde blader
van zijn eigen agenda te worden opge
diept.
Jean Hubert Matla werd op 10 febru
ari 1902 in Den Haag geboren- Al hee
vroeg openbaarde zich by hem een wa
re hartstocht vcor harde en exacte fe;
ten. Reeds als kind las hy nooit de ge-
•ne boeken die kinderen plegen tc
lezen, maar uitsluitend historische en
wetenschappelijke werken.
Dat bleef zo toen hij naar de kost
school te Rolduc werd gezonden, maar
hier viel het hem wel moeilijk om
avonds in bed, zoals hij dat thuis
gewoon was, zijn geliefde boeken te le
zen. Hij moest het in Rolduc doen met
behulp van 'n zaklantaarn, welks schijn
sel door middel van de dekens moest
worden afgeschermd als er een suppoost
over de slaapzaal kuierde. Matla stu
deerde in Leuven wijsbegeerte, letter
kunde en archeologie.
Maar zijn eigenlijke liefde ging uit
naar het verzamelen en catalogiseren
van allerlei wetenswaardige feiten. Als
jonge man bezat hij een zelf opgebouwd
archief waarin men van alles kon aan
treffen en al spoedig begon hij aan het
schrijven van uitermate grondig gedo
cumenteerde artikelen waarvoor hij
het materiaal in zijn archief vond.
Het verzamelen van historische fei
ten is tenslotte zijn levenswerk gewor
den. Matla werd „de Matla". Een klei
ne staf medewerkers snuffelt dagelijks
voor hem in alle mogelijke encyclopae-
dieën, almanakken, jubileumboeken, re
pertoria en wat er meer op het gebied
van naslagwerken bestaat.
Daar komen honderdduizenden gege
vens uit, die by elkaar een archief vor
men dat tot ver voorbij het jaar 2000
reikt. Een uittreksel daarvan is de „Mat
lab-agenda die de krantenredacties
maandelijks ontvangen, maar daarnaast
levert Matla ook buitenlandse agenda's
In onze tijd is het verlangen om echt
en geheel mens te zijn groot; er is een
hunkering naar echte menselijkheid. En
het inzicht rijpt dat echte en authentie
ke menselijkheid samenvalt met heilig
heid. "omdat die menselijkheid niet
denkbaar is zonder de mensenzoon, doch
aan Hem haar gaafheid en ontplooiings
mogelijkheden dankt".
Het karakteristieke van de volgeling
van Christus vindt men in de bergrede.
Hier moeten we dus zoeken, als we iets
willen vinden over de geest die de
christen eigen moet zijn en hem moet
doordringen.om beter mens te wor
den.
Het boek van v. Haaren. dat naar ons
dunkt de modernem ens ten zeerste zal
aanspreken, is ontstaan uit het contact
van mens tot mens, het bevat vele ge
sprekken, brieven en dagboekfragmen
ten, waarvan de beschouwingen over de
psyche van de christen, de christelijke
intimiteit, de angstige christen, de af
wezige God, de rijpe vruchten zijn-
Het is een uitgave van Paul Brand,
Hilversum.
J.H.
In de loop van -de laatste twintig ja
ren zijn er in de reformatorische chris
tenheid enkele kloosterlijke instituten
ontstaan die even onverwacht als verblij
dend zijn, wijl ze na vier eeuwen af
wijzing het traditionele gemeenschaps
leven volgens de drie evangelische ra
den hervat hebben1 en hiermee een ern
stige tegenstelling tussen de katholieke
en reformatorische christenen gaat op
geheven worden. Van deze stichtingen
is de communiteit van Taizé, 10 km.
noordelijk van de eertijds beroemde be
nedictijner abdij van Cluny, de bekend
ste, Roger Schulz, theologiestudent en
later dominee, is de stichter van deze
communiteit, die zich ten doel stelt,
"Jezus Christus te dienen in de Kerk
en in de wereld". Van begin af legde
de stichter de grootste nadruk op de
hereniging der christenen, overtuigd dat
de éénheid voorwaarde is om het evan
gelie ingang te doen vinden in de wereld.
Dr. Lescrauwaet behandelt in zijn
zeer interessant boekje „De com
muniteit van Taize" het ideaal van
Taizé, het oecumenisch perspectief, dag
orde en regel, de eucharistische viering
reformatorische meningen over Taizé
en waardering der katholieken.
Zowel voor katholieken als voor niet-
katholieken die oecumenisch denken,
van belang-
(Uitgave „G.G.G. 725", Den Bosch).
J.H.
Op weg van Mexico naar Brazilië heef;
de hoofdredacteur van de Izvestia in
Moskou, Alexei Adzjoebei, schoonzoon
van premier Kroestjev, in de hoofdstad
van Peru, Lima, gezegd, dat de confe
rentie van Amerikaanse staten in Punta
del Este, een nederlaag voor de politiek
van de Verenigde Staten betekende.
Volgens Adzjoebei had de conferentie
van Amerikaanse ministers van buiten
landse zaken aangetoond, dat de Latijns-
Amerikaanse volkeren langzamerhand
genoeg kregen van het „leven onder
Amerikaans juk".
Adzjoebei, die premier Fidel Castro
van Cuba „een ernstig en prachtig revo
lutionair" noemde, zei, dat het er in de
wereld anders zou uitzien, indien een
man als Castro in Washington zetelde.
De hoofdredacteur van de Izvestia,
spreekbuis van de Russische regering,
meende, dat wat in Cuba was gebeurd,
zich „zeer spoedig" elders in Latijns-
Amerika zou kunnen herhalen.
Op ruim 300 km ten noorden van de
Peruviaanse hoofdstad Lima is een Peru
viaans passagiersvliegtuig verongelukt
door het onklaar geraken van een van
de motoren. Alle inzittenden, vijftien
passagiers en drie bemanningsleden, zijn
om het leven gekomen. Het verongelukte
toestel behoorde toe aan de maatschappij
„Fawcett' en was op een vlucht tussen
de Peruviaanse steden Huanuco en Pu-
callpa.
Een ander vliegtuig heeft het brandende
wrak vanuit de lucht waargenomen
J. H. MATLA
feitenbrein
en documentatie. De heer Matla Is ook
medewerker aan verscheidene encyclo-
pacdieën en dat is logisch want er is
weinig dat hem ontgaat.
Hij schreef bovendien verschillen
de boeken, waarvan wij noemen„Het
bolwerk van een blinde pionier", onder
het pseudoniem M. van Meerdervoort,
„De geschiedenis van de katholieke
pers in Nederland van 1800 tot 1936",
„Waarom en Hoe" (citaten over de pers)
en „Fabelachtige groei van de Sovjet
pers".
Sinds 1927 is de heer Matla directeur
hoofdredacteur van het Haagsch Pers
bureau en vanaf 1950 is hij voorzitter
van de Nederlandse vereniging van pers-
bureaux.
Dat de hier genoemde feiten en da
ta kloppen behoeft nauwelijks betoog!
Zij zijn ontleend aan de Matla-agenda
van deze maand-Jammer genoeg
staat de gezondheidstoestand van de
jubilaris niet toe, dat al degenen die
door middel van de agenda op het ju
bileum zijn geattendeerd, van hun waar
dering voor Matla op diens feestdag
doen blijken. Het jubileum zal, voorzo
ver het de feesteling zelf betreft, zon
der veel vertoon voorbij gaan. Maar
het feit als zodanig zal in het archief
bewaard worden om te gelegener tijd
gememoreerd te worden.
Drie inbraken hebben in het afgelopen
weekeinde Haagse inbrekers een flinke
buit opgeleverd, namelijk bijna f 10.000.
Uit een radio-artikelenmagazijn ver
dween f 4500, nadat de brandkast met
een valse sleutel was geopend. Uit twee
woningen werd respectievelijk f 3200 en
f 1700 gestolen.
Leden van de Amerikaanse en Japanse
expedities, die voor een miljoen dollar
aan astronomisch en fotografisch waar
nemingsmateriaal hebben bijeengebracht
om de totale zonsverduistering van gis
teren op Nieuw-Guinea vast te leggen,
hebben het natuurverschijnsel „schitte
rend" genoemd.
De lichte regen en het wolkendek, die
vroeg in de morgen aanwezig waren, wa
ren wat later vrijwel verdwenen, zodat
de deskundigen hun observaties goed
konden verrichten.
De enige tegenslag was, dat op het
ogenblik, dat het eerste contact van
niaan met zon plaats had, een zwarte
regenwolk het verschijnsel van waar
neming vanaf de aarde onttrok, zodat
geen der expedities er iets van heeft
gezien. De zon werd gedurende twee
minuten en vijfenveertig seconden door
de maan aan het oog onttrokken, begin
nende om negen minuten voor twaalf
zondagavond.
Jim Huxley, redacteur van de New-
Guinea Times, zei: „Toen de verduis-.
tering totaal was, was het net als een
nacht met volle maan. Het was zo don
ker, dat ik de cijfers op mijn camera
niet zien kon."
Tijdens de verduistering blaften de
honden en kraaiden de hanen van de
weeromstuit.
Voor het grootste deel van het natuur
verschijnsel was de Papoea-bevolking
weggekropen. Velen van hen in schuil
plaatsen, die van tevoren waren aange
legd.
Dr. Richard Dunn uit Sacramento, lei
der van de Amerikaanse expeditie, be
schreef de verduistering als „schitterend,
honderd procent volmaakt."
Dr. T. Saito, zijn Japanse collega, con
stateerde, dat alle elf door zijn groep
verrichte observaties met succes schenen
te zijn bekroond.
Gordon Patston, leider van de drie-
mans-amateurploeg uit Sydney, zei: „We
zijn bijzonder ingenomen met het resul
taat." Wel drukten alle drie hun spijt er
over uit, dat het eerste contact van maan
en zon niet had kunnen worden waar
genomen.
De zonsverduistering was in Neder
lands Nieuw-Guinea nergens waar te ne
men wegens en dicht wolkendek.
In Hollandia, waar de zon voor 92 pro
cent zou worden verduisterd, was de
eclips alleen in zoverre merkbaar, dat
het donkerder was dan gewoonlijk.