.telling j ja" of „neen onmiddellij k na rijexamen is grote stap vooruit Bredase rijscholen: chaos in rijinstructie ...MET BOEKJE KUNT U OVERAL TERECHT... MATLA en zijn hartstocht exacte feiten voor harde, BOEKENPLANK Totale zonsverduistering op Nieuw-Guinea Een feilloos geheugen jubileert aanbesteding Oostburg m v r J V Niet iedereen meteen uitslag Vee/ gemak Chaos" Kroestjev: „Wij staan achter Cuba De troost der bergrede Nog meer in petto Bromfietsen Archief reikt tot voorbij jaar 2000 Zaklantaarn Communiteit van Taizé Nikita s schoonzoon .Punta del Este is nederlaag V.S." voor Vliegtuig stort neer: 18 doden Auteur Drie inbraken buit f 10.000 Papoea 's waren bang DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 6 FEBRUARI 1962 Sas van Gent zal namens de - en scheepvaartmij. De Hoop an te besteden: an een cant ine met was- il aan de Kerkhoflaan te ;id tot inschrijven bestaat n.I.; met uitzondering der be ien, nota van inlichtingen en lijn vanaf heden op het archi- jaar tegen betaling van het stel. besteding enz. volgens bestek, sluitend voor inschrijvers der s dag der aanbesteding. Architect R. Stouthamer. ÜsiBnaaiiiaiiaiii wij een grote tentoon- ebruikte automobielen >leet met radio. Heeft 33000 üijn voorzien van schuifdak 000 en 38000 km. ige garantie. ding. Heeft slechts 8000 km leeft 68.000 km gelopen. In crème. Alle met originele pen 30.000 34000 en 36000 net rood lederen overbekle- 0 km gelopen. Verkeert in >ie auto. 111.000 km gelopen. riginele radio en rood lede- staat van nieuw. ïistlampen en beide met be- Deze laatste geheel in luxe 0 km gelopen. Beide wagens ijs. rhromesh versnelling. Kleur idio. Eén van deze auto's is ekrach tiger. iifdeuren. 3600 km gelopen, 3. wagen van le eigenaar ai open. Verkeert in staat van R 1958 ima staat. ■oen. Met veel accessoires. 958. cleding. Veel accessoires, zo- dopen. Met volle garantie. dak en rood lederen bekle- Volle garantie. onderhouden wagen met leur licht-crème. In- en uit- open 1955 en 1953. 000 km gelopen. Niet van priginele verwarming. lar. Mooie gave wagen. ND ERE WAGENS ing. U zult er gemakkelijk ntie zijn waarborg voor een ïader overleg geschieden. Telef. 011702255 r m n s c B V aBBBBHBaaaaaaaBB 3a klas 1014 1000 6189 6915 13753 18161 2435 14690 15164 17945 18986 20874 '384 2737 2846 3071 3368 3373 4418 212 7249 7407 7744 8376 9481 9485 A 10952 11216 11425 11846 12052 14 15865 13866 16234 16756 17127 79 20416 20357 21438 21472 21591 563 870 061 263 471 742 896 014 191 485 878 042 224 563 912 055 230 436 388 987 086 216 401 545 719 960 064 235 396 632 935 058 336 504 720 945 076 529 744 975 086 212 398 601 717 912 090 426 741 ,878 578 598 622 877 914 937 089 108 132 268 283 316 518 533 552 771 775 776 948 966 967 024 051 095 216 226 272 487 540 595 943 047 061 085 259 312 315 592 614 664 933 995 057 073 073 234 240 256 457 464 471 616 647 668 636 671 980 988 141 144 334 349 561 603 785 788 982 984 109 111 278 300 605 627 755 784 991 169 214 390 409 615 640 806 824 995 144 181 324 402 772 830 098 126 138 155 344 391 485 499 733 762 767 876 085 123 153 158 309 334 390 395 506 516 532 533 676 710 729 739 088 103 224 268 412 421 570 573 725 728 982 076 094 260 278 413 435 638 643 937 961 060 081 352 354 530 559 721 728 949 999 OKI 189 534 540 757 760 978 979 117 128 245 246 441 520 609 617 738 742 916 936 124 238 441 442 767 784 892 914 111 122 131 286 308 333 422 463 478 579 582 601 758 S37 839 113 122 133 288 291 301 452 455 488 692 730 732 992 083 133 145 355 360 367 573 602 603 752 823 849 147 302 312 615 627 634 764 S06 8U7 131 163 1/0 256 278 279 528 540 543 635 640 642 783 815 855 942 966 974 286 317 327 469 473 564 807 808 812 952 959 962 157 158 358 359 531 536 615 624 869 898 164 173 328 362 497 564 774 820 177 258 371 376 611 615 871 894 444 449 652 666 821 842 185 187 299 300 547 571 661 666 859 873 976 335 344 599 625 813 836 M!;, (Advertentie) (Van onze verslaggever) Het is weldadig rustig geworden op het Centraal Bureau voor Afgifte van Rijvaardigheidsbewijzen in Den Haag. De honderden verzoeker van nieuwsgierige mensen, die boos, beleefd, benauwd of dreigen! vragen om een vervroegde uitslag van hun examen, omdat „men van daag beslist een auto moet kopen", of „omdat men morgen zo graag op vakantie zou gaan" behoren tot het verleden. Evenals trouwens hei wekenlange angstie afwachten van 'de leerling en, indien hij is afge wezen, de woede-uitbarstingen en de valse beschuldigingen aan he> adres van de adviseur, omdat men „genept" is, of „omdat men im mers toch de eerste keer moev zakken", dit alles doordat men na ver loop van zoveel weken zijn eigen .fouten is vergeten. Het is allemaal voorbij, sinds het CBR met ingang van 1 januari zijn adviseurs gemachtigd heeft over de uitslag van het examen te beslissen, en dit direct aan de kandidaat bekend te maken en de nog kersvers in het geheugen liggende fou ten in een vertrouwelijke sfeer met de leerling te bepraten. Niet iedere kandidaat zal evenwel di rect het „ja" ot „neen" te horen krijgen. De examinator zal de beslissing aan het CBR overlaten, indien de kandidaat in valide is, wanneer het resultaat dubieus is of indien de examinator in gunstige zin wil afwijken van het door de punten telling verkregen resultaat. In dit verband dient opgemerkt te worden, dat als invalide wordt be schouwd degene, die zich zelf als zodanig heeft aangemerkt, alswel degene, bij wie de examinator vóór of tijdens het exa men lichamelijke afwijkingen heeft ge constateerd, welke het normaal besturen van het voertuig en het normaal bedie nen van de pedalen bemoeilijken. De vrees, dat meningsverschillen of een ongunstige uitslag door de kandidaat met de vuist beantwoord zullen worden, ongegrond gebleken. Van enige agressie is tot op heden nog geen sprake geweest. Ook uitvoerige discussies over de uit slag of gemaakte fouten zijn uitgebleven. „Het succes is nog veel groter dan we gedacht hadden", aldus het tevreden commentaar van de geestelijke vader van deze revolutionaire omwenteling, de heer H. M. W. Westerlaken, directeur van het CBR. Deze instantie plukt overigens de meeste vruchten van de recente maat regel. Vroeger werd immers van elke kandidaat een advies naar het CBR ge stuurd, waarna dit, aan de hand van aantekeningen van de adviseur (voortaan examinator geheten) over de uitslag moest beslissen. Wanneer men weet, dat per dag circa 2500 leerlingen „onder het mes moeten", zal men beseffen, welk een omvangrijk apparaat hiervoor be nodigd was en nu overboord gegooid kan worden. Ook de rijschoolhouders zijn dik te vreden over de nieuwe maatregel. Be halve, dat de erkende instructeurs voortaan de examens mogen meemaken, hetgeen de leerling een gevoel van rust kan geven, hoewel de instructeur geen enkele medezeggingschap is toebedeeld, zal de rijschoolhouder, indien de kandi- nes vaak rakelings langs andere wegge bruikers een weg banen door het inten sieve stadsverkeer. Overigens vragen wi: ons af, of een diploma deze snelheids maniakken van hun onverantwoordelijk' hartstochten zal kunnen weerhouden Wel zal men bereiken, en dat alleen al is verheugend, dat men de bromfietser enige theoretische verkeerskennis kan bijbrengen. Wanneer de heren bromfiets fabrikanten dan ook nog de euvele moed kunnen opbrengen om beschaafde model len brommers op de markt te brengen, dan zijn we al een heel eind in de goede richting! Omdat tegenwoordig enig verschil tus sen een motor en een brommer nauwe lijks merkbaar is, denkt men voor brom fietsen een zelfde examen en rijbewijs te creëren als momenteel reeds vereist is voor motoren. De lichtere brommers, zoals de Solex, die ondanks bet hulp- motortje toch nog echt een fiets gebleven zullen van zo'n examen waarschijn lijk worden uitgesloten. Omdat men echter onmogelijk een de creet kan uitvaardigen, krachtens welke met onmiddellijke ingang iemand zonder rijbewijs geen bromfiets meer mag be rijden. zou men bromfietsers wellicht kunnen verplichten gebruik te maken van de gratis verkeerscursussen, die door het politiekorps worden gegeven en die een nooit genoeg te prijzen ser vice zijn. Mogelijk kan deze suggestie ook directeuren van melkfabrieken tot enig nadenken stemmen. Immers, de te genwoordig vaak gemechaniseerde melk bezorgers rijden vaak zonder enig be grip van verkeersregels door het drukke verkeer. Wanneer zij dan, zoals in de vakanties, hun cabine nog volladen met zich vervelende kinderen, waardoor ieder uitzicht wordt ontnomen, vormen zij een groot gevaar voor de veiligheid op de weg. Enige theoretische verkeerskennis zou hier zeker niet misplaatst zijn. 3. zij de bonafide rijscholen niet wette lijk beschermt. „Indien wettelijk ingrijpen uitblijft", al dus het rekest, „zullen de bonafide rij scholen aan de oneerlijke concurrentie van de beunhazen ten onder gaan". Boven déze door de klagende rijschool houders vermeende chaos staat het CBR, wie deze gang van zaken danig uit de hand gelopen schijnt te zijn. Niettemin hanteert het met krachtige hand de be zem oip het rij-instructie-wezen te zui veren van alle ongerechtigheden, die hieraan kleven. Het systeem van onmid- delijke uitslag is een van de resultaten. Er zullen echter, blijkens het rekest, meerdere ferme vegen noodzakelijk zijn om een goed gereglementeerde en vlot functionerende rij-instructie mogelijk te maken. Blijkens een rekest van enkele Bre dase rijschoolhouders aan de minister van Verkeer en Waterstaat, waarvan wij in ons blad van 20 januari reeds melding maakten, zullen echter nog veel meer wantoestanden opgeruimd moeten worden. Een hiervan is, aldus het schrijven, het feit, dat tegenwoordig rijlessen gegeven worden door instructeurs, die slechts in het bezit zijn van een (vaak met uiter ste moeite verkregen) rijbewijs. "Wel iswaar voeren zij het autoschild „er- daat is afgewezen, onmiddellijk zijn les-1 aanhpviun3/' TnV vS*0*! de5e sen kunnen hervatten, terwijl de leerling fenmf .fi,, 1 .fïfe beh°rSnde „nVnin diploma zijn eenvoudig te verkrijgen door storting Daar gaat-ie dan. Braaf door het spie geltje kijken en netjes voorsorteren on der het wakend oog van de examinator. Minuten lyken uren. Enfin, straks weet de kandidaat precies waar hij aan toe is. Premier Kroestjev heeft een boodschap gezonden aan een massabijeenkomst op Cuba, waarin hij zegt, dat „internationale reactionairen en vooral de imperialistische kringen van de Verenigde Staten op nieuw komplotten smeden tegen Cuba". Dit is duidelijk gebleken uit de confe rentie in Punta del Este, aldus de bood schap. Kroestjev verklaarde, dat „Cuba niet alleen" is en dat de „groeiende strijd bare beweging van solidariteit met Cuba in de Latijns-Amerikaanse landen en in alle delen van de wereld het Cubaanse f©ÏÖEE8 vo*k za* helPen de boze plannen van de I Amerikaanse imperialisten en hun huur- lingen te onderdrukken. Het is onmoge- ,:S1 üjk hetstreven van de volkeren naar r-S onafhankelijkheid en bevrijding van het unncnDiTilDncncDO-i imperialistische juk en slavernij, waar- nUUrUrlJNrULUtnO^ van de Cubaanse revolutie een helder voorbeeld is, te onderdrukken." j| Uit Havana wordt gemeld, dat de bood schap op de massabijeenkomst met wild applaus werd ontvangen. (Advertentie) J. VAN HAAREN houdt in zijn boek ..De troost der bergrede" een plei dooi voor meer menselijkheid als eigentijdse vorm van heiligheid. God wordt ons zichtbaar in onze medemen sen, zijn aanwezigheid moet in de mens gestalte krijgen naar het beeld van Christus, in Wie God volmaakt gestalte kreeg. Een mens kan slechts mens wor den aan zijn medemens. Onze gericht heid op God, waarin het streven naar heiligheid bestaat, manifesteert zich in onze verhouding tot de naaste. vroeger enkele weken op non-actief ge steld was in afwachting van de uitslag. Bovendien kan de rijschoolhouder zijn leerling behouden, waardoor onderling verloop tot een minimum beperkt wordt Al of niet tengevolge van de ervarin gen, die de heer Westerlaken tijdens zijn buitenlandse reizen heeft opgedaan (vooral het Duitse systeem heeft hem zeer geïmponeerd) zullen in de naaste toekomst wellicht nog een aantal ingrij pende wyzigingen worden aangebracht. Hierop hopen wy spoedig nader te kun nen ingaan. Wanneer deze wijzigingen ook verbeteringen zullen blijken te zijn, kunnen deze wellicht leiden tot een ver laging van het percentage „gezakten", dat immers nog steeds 60 bedraagt. Enige tijd geleden verscheen in de kranten het bericht, dat wellicht ook voor het berijden van een bromfiets een rij bewijs vereist zal worden. Aan het nut van een dergelijke maatregel behoeft hier nauwelijks aandacht geschonken te worden. Eenieder zal zich inmiddels wel overtuigd hebben van de roekeloosheid, opgeschoten jongelui zich haast liggend op hun luid knetterende machi- van een som gelds op re kening van een overkoepelende organi satie van rijschoolhouders, die tevens een leswagen op afbetaling verschaft. De re- kestranten voeren aan, dat deze door hen genoemde „beunhazen" door deze financiële faciliteiten in staat zijn ver onder de gangbare prijs les te geven. De klagende rijschoolhouders geven vooral de „amateurende" militairen de schuld van de chaos en zien zich om toch maar zo goedkoop mogelijk te'blij ven, genoodzaakt de leerling in een on verantwoord snel tempo klaar te sto men, waardoor de kandidaat na het be halen van zijn rijbewijs eigenlijk nog niet voldoende „rijp" is om op het druk ke verkeer losgelaten te worden. De rekestranten zijn de mening toe gedaan, dat de oorzaak van deze wan toestanden gezocht moet worden in onze op dit gebied gebrekkige wetgeving, omdat, l. zij geen officieel opleidingsinstituut in het leven geroepen heeft, noch een speciale vooropleiding tot instructeur vereist, zij niet optreedt tegen het door be taling verkrijgen van het etiket „er kend", Een beeld van een rijles. De nieuwe leerling heeft plaats genomen achter het stuur, zjjn voorganger verhuist naar de achterbank om weer netjes thuis afge leverd te worden. Aan het begin van elke maand ontvangen tientallen krantenre dacties in Nederland via de post hun gestencilde, geheugen Zij noemen dat „de Matla", een pak ket gestencilde vellen waarop men honderden grotere en klei nere jubilea en kroondata ver meld vindt. Er staat bijvoorbeeld in de Matla, dat 150 jaar geleden die en die fabriek werd gesticht, maar ook dat de voorzitter van een kegelbond in een kleine stad op de zoveelste van deze maand zijn 75ste verjaardag viert. Alles wat maar jubileren kan of een bepaald aantal jaren kan bestaan, wordt sober en waardig in de „Matla" her dacht. De ondergang van de Titanic, de oprichting van een school in een Ne derlands dorp, de geboortedag van een beroemd politicus of de jubileumdag van een vermaard muziekwerk het staat allemaal keurig gerangschikt in die onovertroffen „Matla". Door deze historische agenda te lezen kunnen de kranten hun lezers tijdig aan kroonda ta herinneren en ook dat is een vorm van actuele berichtgeving, al werkt zij vanuit een ander perspectief. Jongere journalisten geloven dat „Mat la" de afkorting is van de één of an dere firmanaam. „Matla" is immers een handelsmerk, een begrip geworden'' Maar deze maand vermeldde de „Mat la" een driedubbel jubileum van een man die..... J. H. Matla heet. Op 10 fe bruari wordt hij zestig jaar. Zijn be drijf voor documentatie bestaat dan te vens 35 jaar en bovendien is de heer Matla dan veertig jaar journalist. Er kan nu geen misverstand meer bestaan Matla" is de naam van Matla, een fe nomeen onder de Nederlandse journa listen en hij is het daarom waard om eens even uit de gestencilde blader van zijn eigen agenda te worden opge diept. Jean Hubert Matla werd op 10 febru ari 1902 in Den Haag geboren- Al hee vroeg openbaarde zich by hem een wa re hartstocht vcor harde en exacte fe; ten. Reeds als kind las hy nooit de ge- •ne boeken die kinderen plegen tc lezen, maar uitsluitend historische en wetenschappelijke werken. Dat bleef zo toen hij naar de kost school te Rolduc werd gezonden, maar hier viel het hem wel moeilijk om avonds in bed, zoals hij dat thuis gewoon was, zijn geliefde boeken te le zen. Hij moest het in Rolduc doen met behulp van 'n zaklantaarn, welks schijn sel door middel van de dekens moest worden afgeschermd als er een suppoost over de slaapzaal kuierde. Matla stu deerde in Leuven wijsbegeerte, letter kunde en archeologie. Maar zijn eigenlijke liefde ging uit naar het verzamelen en catalogiseren van allerlei wetenswaardige feiten. Als jonge man bezat hij een zelf opgebouwd archief waarin men van alles kon aan treffen en al spoedig begon hij aan het schrijven van uitermate grondig gedo cumenteerde artikelen waarvoor hij het materiaal in zijn archief vond. Het verzamelen van historische fei ten is tenslotte zijn levenswerk gewor den. Matla werd „de Matla". Een klei ne staf medewerkers snuffelt dagelijks voor hem in alle mogelijke encyclopae- dieën, almanakken, jubileumboeken, re pertoria en wat er meer op het gebied van naslagwerken bestaat. Daar komen honderdduizenden gege vens uit, die by elkaar een archief vor men dat tot ver voorbij het jaar 2000 reikt. Een uittreksel daarvan is de „Mat lab-agenda die de krantenredacties maandelijks ontvangen, maar daarnaast levert Matla ook buitenlandse agenda's In onze tijd is het verlangen om echt en geheel mens te zijn groot; er is een hunkering naar echte menselijkheid. En het inzicht rijpt dat echte en authentie ke menselijkheid samenvalt met heilig heid. "omdat die menselijkheid niet denkbaar is zonder de mensenzoon, doch aan Hem haar gaafheid en ontplooiings mogelijkheden dankt". Het karakteristieke van de volgeling van Christus vindt men in de bergrede. Hier moeten we dus zoeken, als we iets willen vinden over de geest die de christen eigen moet zijn en hem moet doordringen.om beter mens te wor den. Het boek van v. Haaren. dat naar ons dunkt de modernem ens ten zeerste zal aanspreken, is ontstaan uit het contact van mens tot mens, het bevat vele ge sprekken, brieven en dagboekfragmen ten, waarvan de beschouwingen over de psyche van de christen, de christelijke intimiteit, de angstige christen, de af wezige God, de rijpe vruchten zijn- Het is een uitgave van Paul Brand, Hilversum. J.H. In de loop van -de laatste twintig ja ren zijn er in de reformatorische chris tenheid enkele kloosterlijke instituten ontstaan die even onverwacht als verblij dend zijn, wijl ze na vier eeuwen af wijzing het traditionele gemeenschaps leven volgens de drie evangelische ra den hervat hebben1 en hiermee een ern stige tegenstelling tussen de katholieke en reformatorische christenen gaat op geheven worden. Van deze stichtingen is de communiteit van Taizé, 10 km. noordelijk van de eertijds beroemde be nedictijner abdij van Cluny, de bekend ste, Roger Schulz, theologiestudent en later dominee, is de stichter van deze communiteit, die zich ten doel stelt, "Jezus Christus te dienen in de Kerk en in de wereld". Van begin af legde de stichter de grootste nadruk op de hereniging der christenen, overtuigd dat de éénheid voorwaarde is om het evan gelie ingang te doen vinden in de wereld. Dr. Lescrauwaet behandelt in zijn zeer interessant boekje „De com muniteit van Taize" het ideaal van Taizé, het oecumenisch perspectief, dag orde en regel, de eucharistische viering reformatorische meningen over Taizé en waardering der katholieken. Zowel voor katholieken als voor niet- katholieken die oecumenisch denken, van belang- (Uitgave „G.G.G. 725", Den Bosch). J.H. Op weg van Mexico naar Brazilië heef; de hoofdredacteur van de Izvestia in Moskou, Alexei Adzjoebei, schoonzoon van premier Kroestjev, in de hoofdstad van Peru, Lima, gezegd, dat de confe rentie van Amerikaanse staten in Punta del Este, een nederlaag voor de politiek van de Verenigde Staten betekende. Volgens Adzjoebei had de conferentie van Amerikaanse ministers van buiten landse zaken aangetoond, dat de Latijns- Amerikaanse volkeren langzamerhand genoeg kregen van het „leven onder Amerikaans juk". Adzjoebei, die premier Fidel Castro van Cuba „een ernstig en prachtig revo lutionair" noemde, zei, dat het er in de wereld anders zou uitzien, indien een man als Castro in Washington zetelde. De hoofdredacteur van de Izvestia, spreekbuis van de Russische regering, meende, dat wat in Cuba was gebeurd, zich „zeer spoedig" elders in Latijns- Amerika zou kunnen herhalen. Op ruim 300 km ten noorden van de Peruviaanse hoofdstad Lima is een Peru viaans passagiersvliegtuig verongelukt door het onklaar geraken van een van de motoren. Alle inzittenden, vijftien passagiers en drie bemanningsleden, zijn om het leven gekomen. Het verongelukte toestel behoorde toe aan de maatschappij „Fawcett' en was op een vlucht tussen de Peruviaanse steden Huanuco en Pu- callpa. Een ander vliegtuig heeft het brandende wrak vanuit de lucht waargenomen J. H. MATLA feitenbrein en documentatie. De heer Matla Is ook medewerker aan verscheidene encyclo- pacdieën en dat is logisch want er is weinig dat hem ontgaat. Hij schreef bovendien verschillen de boeken, waarvan wij noemen„Het bolwerk van een blinde pionier", onder het pseudoniem M. van Meerdervoort, „De geschiedenis van de katholieke pers in Nederland van 1800 tot 1936", „Waarom en Hoe" (citaten over de pers) en „Fabelachtige groei van de Sovjet pers". Sinds 1927 is de heer Matla directeur hoofdredacteur van het Haagsch Pers bureau en vanaf 1950 is hij voorzitter van de Nederlandse vereniging van pers- bureaux. Dat de hier genoemde feiten en da ta kloppen behoeft nauwelijks betoog! Zij zijn ontleend aan de Matla-agenda van deze maand-Jammer genoeg staat de gezondheidstoestand van de jubilaris niet toe, dat al degenen die door middel van de agenda op het ju bileum zijn geattendeerd, van hun waar dering voor Matla op diens feestdag doen blijken. Het jubileum zal, voorzo ver het de feesteling zelf betreft, zon der veel vertoon voorbij gaan. Maar het feit als zodanig zal in het archief bewaard worden om te gelegener tijd gememoreerd te worden. Drie inbraken hebben in het afgelopen weekeinde Haagse inbrekers een flinke buit opgeleverd, namelijk bijna f 10.000. Uit een radio-artikelenmagazijn ver dween f 4500, nadat de brandkast met een valse sleutel was geopend. Uit twee woningen werd respectievelijk f 3200 en f 1700 gestolen. Leden van de Amerikaanse en Japanse expedities, die voor een miljoen dollar aan astronomisch en fotografisch waar nemingsmateriaal hebben bijeengebracht om de totale zonsverduistering van gis teren op Nieuw-Guinea vast te leggen, hebben het natuurverschijnsel „schitte rend" genoemd. De lichte regen en het wolkendek, die vroeg in de morgen aanwezig waren, wa ren wat later vrijwel verdwenen, zodat de deskundigen hun observaties goed konden verrichten. De enige tegenslag was, dat op het ogenblik, dat het eerste contact van niaan met zon plaats had, een zwarte regenwolk het verschijnsel van waar neming vanaf de aarde onttrok, zodat geen der expedities er iets van heeft gezien. De zon werd gedurende twee minuten en vijfenveertig seconden door de maan aan het oog onttrokken, begin nende om negen minuten voor twaalf zondagavond. Jim Huxley, redacteur van de New- Guinea Times, zei: „Toen de verduis-. tering totaal was, was het net als een nacht met volle maan. Het was zo don ker, dat ik de cijfers op mijn camera niet zien kon." Tijdens de verduistering blaften de honden en kraaiden de hanen van de weeromstuit. Voor het grootste deel van het natuur verschijnsel was de Papoea-bevolking weggekropen. Velen van hen in schuil plaatsen, die van tevoren waren aange legd. Dr. Richard Dunn uit Sacramento, lei der van de Amerikaanse expeditie, be schreef de verduistering als „schitterend, honderd procent volmaakt." Dr. T. Saito, zijn Japanse collega, con stateerde, dat alle elf door zijn groep verrichte observaties met succes schenen te zijn bekroond. Gordon Patston, leider van de drie- mans-amateurploeg uit Sydney, zei: „We zijn bijzonder ingenomen met het resul taat." Wel drukten alle drie hun spijt er over uit, dat het eerste contact van maan en zon niet had kunnen worden waar genomen. De zonsverduistering was in Neder lands Nieuw-Guinea nergens waar te ne men wegens en dicht wolkendek. In Hollandia, waar de zon voor 92 pro cent zou worden verduisterd, was de eclips alleen in zoverre merkbaar, dat het donkerder was dan gewoonlijk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7