Sleutel posities Naaimachine was moderne techniek eerste in huis In honderd jaar is er heel wat veranderd.....en verbeterd aan JUBILERENDE PFAFF Mariniers in N.-Guinea leren jungle beheersen DUITSE WIJNBOEREN IN EEN JUBELSTEMMING Vlaamse Volksbeweging voor federalisme Finse boeke techniek cn vrouwen duizend per dag 700 miljoen onderdelen revolutie in confectie machine met historie r Rubriek voor automobiel-vertroetelaars HEF VERBORGEN LEVEN VAN DE STARTMOTOR Elizabeth tien jaar vorstin Mannen maken machine voor Oerwoud geeft hun voedsel IJswijn, 250 mark per fles vrouwen. Losgebroken hond oefent terreur uit Sovjet- Geen sp een aa Kroes Kckkone in het I liegtuig vloog in brand: minstens doden reven MEER V DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 6 FEBRUARI 1962 Er zouden complete toneeldrama's te schryven zyn over „het verborgen leven van de startmotor". Hij zorgt er min of meer luidruchtig voor, dat de automotor gaat lopen door hem, populair gezegd, een zetje te geven. De startmotor levert daarvoor een ver mogen van 1 pk. Alleen reeds om die re* den komt hem een ereplaats toe onder de hulpapparaten in onze automobiel. Maar de startmotor is te bescheiden om een ereplaats op te eisen en daarom ver bergt hij zich het liefst in een of ander ontoegankelijk hoekje, om zich pas te melden als hij is losgetrild of wanneer het bendixwieltje (een klein tandwiel, dat bij het in beweging zetten van de startmotor in de veel grotere tandkrans van het vliegwiel grijpt en dit laat rond draaien) dienst weigert. Soms is de start motor met de dynamo samengebouwd (vooral bij kleinere wagens) of houdt hij zich schuil in het ventilatorhuis als het om een klein autotype met luchtkoeling gaat. Het spreekt vanzelf dat het contact tussen bendixwieltje en starterkrans moet worden verbroken zodra de startmotor zijn werk heeft gedaan. Een loos mee draaiend startmotoranker zou het niet lang uithouden. Daarom is het bendix wieltje zo op de startmotor as gemonteerd dat het ijlings kan retireren zodra de gro te motor is aangeslagen. Om het bij stil staande motor in contact te brengen met de starterkrans zijn er twee systemen bedacht. Het één werkt elektromagne tisch en het andere mechanisch. In beide gevallen loopt het bendixwieltje langs een schakelaar op de starterkrans toe en schakelt dus daarbij zelf de stroom in welke nodig is om de startmotor aan de gang te brengen. Hier kan een storing gemakkelijk optreden. De schakelaar kan defect zijn, waardoor er geen start- stroom beschikbaar komt, doch een ver nieuwde schakelaar kan ook zodanig zijn gemonteerd, dat de startmotor al begint Vandaag zal koningin Elizabeth II van Engeland het feit herdenken, dat zij tien jaar op de troon zit. Ondanks alle kritiek op het Britse koninklijk huis en zijn leden, in het bijzonder op haar zwager Antony Armstrong-Jones, blijkt haar troon onwankelbaar te zijn. In de harten van de meeste harer on derdanen heeft zij zich een plaats ver overd om haar deugden als echtgenote, moeder en soevereine. Algemeen is men van mening, dat zij de monarchie heeft versterkt door in het voetspoor van haar vader te treden. Zelfs Malcolm Muggeridge, berucht om zijn venijnige openhartigheid, vindt de Britse vorstin een „verrukkelijke expo nent" van de monarchie. De Daily Mail scheen onlangs de alge mene opinie van de natie weer te geven toen het blad onlangs schreef, dat men, terugziende op deze tien jaren, geen wer kelijke kritiek kon worden geleverd tegen de koningin zelf. te draaien, voor het bendixwieltje de starterkrans „te pakken" heeft. Men hoeft hier nooit naar te gissen, want een hels gekraak vergezelt de startprocedure. De remedie is eenvoudig. De minaanslui- ting van de accu losnemen (dat is de pool die aan „aarde" in dit geval het chassis, ligt) en de beide bevestigings- schroeven van de schakelaar op de start motor losnemen. Dit is een driekantig metalen doosje. Men kan dit doosje enigszins in de richting van de starter krans verschuiven en uiteraard moet dit zó gebeuren, dat de startstroom pas in geschakeld wordt als het bendixwieltje zich enkele millimeters in de starter krans heeft kunnen wroeten, vóór dat de startmotor gaat draaien. Onderhoud De echte sleutelaar kijkt om de 20.000 km even naar zijn startmotor, al was het alleen maar omdat veel onderhoudsmon teurs zich die moeite niet willen getroos ten wegens de ontoegankelijkheid van de startmotor. Maar het loont stellig de moeite om van tijd tot tijd de diverse moeren en bouten, ook die van de elek trische aansluitingen, na te trekken. Kijk dan meteen naar de koolborstels. Bi demontage van de beschermingskap of de metalen band om de startmotor heen worden de vier koolborstelhouders zicht baar. Na het losnemen van de contacten kan men met een ijzerdraadje, dat men vastpikt in het oogje van de» contact plaatjes, de koolborstels opvissen. Meest al kan men ook zonder dit te doen vast stellen of de koolborstels nog een tijdje mee kunnen. De aansluitstrip van de ei genlijke koolborstel moet, terwijl de on derkant van dit grafieten instrument de collector (een koperen cilinder) raakt, royaal op en neer kunnen bewegen in de lange Sleuf van de koolborstelh ouder. Zodra het aansluitstrip je bijna op de on derkant van de sleuf rust, is de kool borstel een gevaarlijk ding. Haal nieu we, voor enkele kwartjes. De meeste startmotoren zijn zelfsmerend dus houdt de vetpot weg. Is de collector versierd met een diepe, matzwarte en poreuze groef, welke het spoor van de koolborstel aangeeft, dan moet men de collector la ten afdraaien. In het andere geval: rei nigen met een zachte doek. BAHCO Onder de vele hyper gestroomlijnde machi nerieën die de huisvrouw in onze tijd met een vanzelfsprekend gemak hanteert is er één dat zich nadrukkelijk onderscheidt van alle andere elektrische huishoudelijke robotrne- chanismen die de welvaart in onze huizen heeft neergezet: de naaimachine is slechts in één op zicht vergelijkbaar met koelkasten, mixers, afwasmachines, super-t.v.-onlvangers, tafel grills en andere huishoudgemakken. Die naaimachine werkt namelijk ook elek- trisrh. ]\f (id f koelkasten en overige blinkende elektronische dienstmeisjes hebben pas hun intrede gedaan toen de koopkracht niet meer een voorrecht van alleen het bovenste laagje van het volk was. Maar naaimachines hebben de vrouwen altijd reeds in huis gehad, ook in tijden waarin elk dubbeltje zorgvuldig werd omgedraaid voordat het werd uitgegeven. Ja, juist dan, want een naaimachine stelde een zuinige huisvrouw in staat haar gezin heel wat economischer te kleden dan via de winkelier luxe is zij beslist niet. De De brommende en zoemende metalen Kastjes die in onze tijd de helft van het werk in huis verrichten, staan er pas een gering aantal jaren. De naaimachine, even modern en technisch even knap als de allerlaatste t.v.-ontvanger, staat er al wel tienmaal langer. Al zeker honderd jaar. Dat moet wel, want de Pfaff Naaimachinefabriek bestaat dit jaar precies een eeuw. Sinds 1862 maakt men in Kaiserslautern (in de Pfaltz) naaimachines. Een jubileum dus, en een modern jubileum, want men ziet af van herdenk'ngsbij eenkomsten en jubileum toespra ken en feestvertoon, omdat dat alleen maar tijd kost, tijd, waarin naaimachines gemaakt moeten worden. De eerste machine die Georg Pfaff in 1862 maakte. Onlangs is in Nieuw-Guinea een ge vechtseenheid gevormd van jonge Ne derlandse mariniers, die speciaal zijn geoefend voor gevechten in het oerwoud. De opleiding van de mannen dezer een heid, waarvan de sterkte niet is bekend gemaakt, geschiedt te Manokwari, op de noordwest-punt van het eiland, nadat zy in Nederland een eerste oefening van vier maanden hebben gehad. De helft van het korps bestaat uit jonge mensen, die zijn uitgezonden als dienstplichtigen, de andere helft zijn beroepsmilitairen. De slechte zomer - koud cn nat - leid de ertoe, dat er abnormaal laat geoogst werd in de dalen van de Saar en de Moezel. Men begon pas op 2 november. De kwaliteit van de nieuwe oogst werd op middelmatig geschat, maar toer er in de nacht van 21 op 22 november plot seling vorst kwam, veranderde het beeld met een slag. Tijdens de nacht daalden de temperaturen tot zeven a ne gen graden onder nul en wat de zon in de voorafgaande zomer niet had kunnen doen, deed de vorst in een nacht. Met handschoenen aan gingen de wijnbou wers aan het werk. Voorzichtig maar in grote haast plukten zij de bevroren druiven, want die moesten naar de wijnpersen, voor zij door de ochtendzon zouden zijn ontdooid. De steenharde druiven bevatten maar heel weinig sap, maar dat was dan ook een kwaliteit, zoals men maar zelden te zien had gekregen. Het sap was van een unieke zoetheid, ztoals alleen een uitzonderlijk goede zomer kan voort brengen. Het suikergehalte van bepaal de oogsten, zoals dat in met de hand geplukte,gedroogde druiven wordt geme ten met de formule ,100 graden Oechste' (Oechste was de eerste wetenschappe lijk onderlegde wijnbouwer in deze streek). Men weet echter, dat zoge naamde "ijswijnen", dus wijnen, die op bovengenoemde manier tot stand zijn gekomen, een suikergehalte van 120 gra den Oechste hebben en dat zelfs wel Als cr kans is op een yswijnoogst komt het by het persen op minuten aan. eens een gehalte van 150 graden is voorgekomen. Met het suikergehalte stijgt meteen de kwaliteit van de wijn. Daarom zijn de "ijswijnen" legenda risch en wordt er in de Duitse wijn bouw met eerbied over gepraat, al zijn er maar weinig mensen, die deze nec tar inderdaad zelf geproefd hebben. Hoeveel yswijndruiven de wijnbouwers in november geoogst hebben wordt ge heim gehouden. En de liefhebbers zul len waarschijnlijk ontdekken, dat het even moeilijk is om op dc markt fles sen van de oogst 1961 te pakken te krijgen als de beroemde yswijnen van 1842 en 1890. In de groothandel betaalt men voor de "gewone" wijn, b.v. van het jaar 1959, 850 tot 1400 mark per duizend li ter, terwijl de ijswijn waarschijnlijk tus sen de 250 en 300 mark per fles zal kos ten. Het jaar 1961 zal in de wijngeschie denis dus bekend staan als het derde "ijswijnjaar", gerekend van 1842, toen deze soort wijn voor het eerst - en bij toeval - werd ontdekt. Dat was toen een slecht wijnjaar en per ongeluk pers ten de wijnbouwers toen bevroren drui ven met de andere mee. De kwaliteit was voortreffelijk en het duurde niet lang, of men ontdekte de oorzaak De natuur is sindsdien evenwel bijzonder zuinig geweest met haar medewerking. Hun gemiddelde leeftijd is 20 jaar. Zij zyn afkomstig uit alie delen van Neder land, doch zij hebben één ding gemeen: een goede lichamelijke conditie. In Manokwari wordt die lichamelijke conditie, in een afmattende hitte en een uiterst vochtig klimaat, nog zo hoog mogelijk opgevoerd. Zij leren hier, hoe ze in de rimboe moeten leven en de zenuwslopende omstandigheden moeten doorstaan van het gevecht in de rim boe. Zij moeten zijn opgewassen tegen de vijand, en deze niet slechts in de strijd van man tegen man, maar ook in de vorm van een onmeedogende natuur, die hen anders zou doen verdwijnen, of laten doodgaan uit wanhoop, zonder er een boomblaadje om te verroeren. De kennis van het rimboe-vechten en de kunst om de rimboe-omstandigheden te overleven wordt hen bijgebracht door de 41-jarige majoor W. Edauw van het korps mariniers. Hij is geboren op Java, te Blitar en heeft als officier bij de Nederlandse militaire missie in Indo nesië in 1951, Indonesische mariniers opgeleid. Hij vertelde: „Het is nodig in de rimboe de nodige dingen te vinden voor het dagelijks le vensonderhoud, maar daarvoor is een grote ervaring noodzakelijk. Men vindt er ongeveer zestig soorten eetbare boom bladeren en sommige plantewortels kunnen, mits op de juiste manier toe bereid, ook voeding opleveren. Maar als ze niet op de goede manier worden gekookt, zijn ze vergiftig". Majoor- Edauw vervolgde: „De klim planten als men er tenminste in slaagt ze door te hakken bevatten water, en de mannen worden hier in Ma nokwari gewend aan een rijstmenu, wat thuis niet hun dagelijkse voeding is maar rijst is in de rimboe gemakkelijk mee te voeren en trouwens een uitste kende voeding. Daarom leren wij de mensen ook, hoe de rijst goed te koken". Voor het gevecht in de rimboe worden o.a. de leren schoenen verwisseld voor schoeisel van rubber en canvas, waar door de mannen zich geruisloos kunnen voortbewegen. Zy dragen dan groene rimboe-uniformen, die bijna niet afste ken tegen het schemerige natte groen van hét rimboe-decor. Zij benaderen de handigheid van de Papoea's om een vij and te besluipen en geruisloos te doden. 's Nachts slapen ze in een bivak, op bedden van varens, op een verhoging van bamboe, in een land, waar spinnen zo groot kunnen zijn als een mannenhand, waar schorpioenen rondkruipen en te midden van miljoenen malaria-muskie ten, rondom hen vuren, aangelegd op de vochtige grond. Daar het marinierskorps een onderdeel is van de marine, doen ze ook dienst op zee. Daartoe ligt in de baai van Manokwari een nagebootst schip, dat ze bemannen in volle bepakking en met stalen helmen. Ze steken dan de baai over en verrichten een „landing" op een van de eilandjes aan de overkant, be stormen de oever en schieten met losse patronen. EEN modern, zakelijk jubileum dus, maar in elk geval een feit om toch wel even op te merken en het was daar om dat de jubilerende naaimachine fabrikanten ons vroegen: kom eens kij ken hoe dat hier gaat. Nu kan men, na een naaimachinefabriekscomplex van vele hectaren oppervlakte in ijltempo te hebben bezichtigd de huisvrouw na tuurlijk een verhaal ophangen over „hoe haar naaimachine nu eigenlijk gemaakt wordt"- Maar een huisvrouw geeft niets om techniek. Ze is in haar gewone da gelijkse werk weliswaar bij wijze van spreken met de techniek getrouwd, maar ze draait alleen maar het knopje om en dan marcheert het. Hoe het marcheert is van minder belang. En als het soms een keer niet meer marcheert, zal ze beslist niet. zoals haar man misschien wel met zijn elektrisch scheerapparaat doet, het ding openmaken en er met een schroevedraaier in gaan peuteren. Techniek is nu eenmaal geen vrouwe lijk bedrijf. TOCH ga je aan dat axioma twijfelen, tijdens een dwaaltocht gelijkende trip door steeds maar nieuwe fabrieks hallen. Goed, de gieterij, waar onder da verend geweld de „huizen" van steeds maar nieuwe naaimachines geboren worden en waar lawaai, vuil van vorm- zand en laaiende hitte van vloeibaar metaal de sfeer bepalen, kan men be zwaarlijk een omgeving noemen waar een vrouw zich erg op haar gemak zou voelen. Toch moet het vrouwelijk element in Een moderne, tot de inge- ivikkeldste steken in staat zijnde machine, even voor dat zij gereed is. (Advertentie) juist zo'n fabriek ergens vertegenwoor digd zijn. Het lijkt psychologisch onmo gelijk dat louter en alleen mannen een machine zouden maken die straks door een vrouw moet worden bediend. In uitgestrekte montageruimten zit ten dan ook vele vrouwen en meisjes aan lange tafels, de ogen strak op het werk gericht, om hun bijdrage te leveren aan wat straks een blinkende machine zal zyn. Toch is ook hun werk strikt tech nisch. en ze werken in hetzelfde strak gehandhaafde tempo dat een goed ge oliede organisatie verraadt. Maar we zijn dan ook in Duitsland.... Een losgebroken kettinghond heeft urenlang op een botenstalling aan de Schie in Schiedam een aantal dagjes mensen geterroriseerd. De hond waakte op een naast de botenstalling gelegen terrein voor sloopauto's. Plotseling brak hij los en ieder die in zijn buurt kwam, viel hij aan. Een meisje kreeg een been wond die op acht plaatsen gehecht moest worden. Een heer werd gebeten en moest op een bootje vluchten, waarop hij vier uur moest doorbrengen. Twee politie agenten, die waren gewaarschuwd, wer den ook aangevallen en gebeten. Van vuurwapens durfden ze geen gebruik te maken met het oog op de vele mensen, die stonden te kijken. Pas na vele uren kon een werknemer van de eigenaar van de hond het dier weer aan de ketting leggen. Tegen de eigenaar is proces-ver baal opgemaakt. Op een in Antwerpen gehouden con gres heeft de Vlaamse Volksbeweging zich uitgesproken voor de federatieve staatsvorm in België. In de resoluties van het congres woi'dt gezegd, dat in het federatieve België Vlaanderen en Wallonië ieder moeten beschikken over een wetgevende verga dering, samengesteld door algemene en directe verkiezingen. Het federale gezag zou bevoegd moeten zijn voor buiten landse zaken, landsverdediging, het muntstelsel, algemene economische poli tiek, verbindingen en enkele andere al gemene zaken. Er zou een federale ka mer van volksvertegenwoordigers moeten worden gevormd, proportioneel uit Vlamingen en Walen samengesteld. Een paritaire senaat, te verkiezen dooi de wetgevende vergaderingen van de deelstaten en door de raad van het „Bondsgebicd Brussel" (dat een negen de deel van de senaatsleden zou mogen afvaardigen) zou de plaats moeten inne men van de huidige senaat. Het bondsgebied Brussel zou overigens geen aparte deelstaat moeten vormen. In de resoluties worden verder rege lingen voorgesteld, die betrekking heb ben op de sociaal-economische ontwik keling van Vlaanderen en Wallonië én op het invoeren van de absolute autono mie op het gebied van de cultuur. 1 TECHNISCH vooral is het werk in één speciale afdeling van het immense bedrijf, een afdeling waar alleen de men sen die er werken en die er voor hun werk te maken hebben, mogen komen. Daar worden namelijk de kleine maar belangrijkste zilverstalen onderdeeltjes van de naaimachine vervaardigd, een zeer groot aantal, dat in het hart van de machine hoogst belangrijke taken vervult. Tot voor enige tijd gaven ze de fabrikanten ook de meeste kopzorg Want ze moesten toen nog stuk voor stuk vervaardigd worden, en sommige ervan vergden wel vijftig verschillende bewerkingen! Niet alleen aan materiaal, maar ook aan arbeidsloon waren die on derdeeltjes peperduur. Nu worden ze, in grote „trossen", gegoten. Daartoe worden eerst model len van was gemaakt, die tezamen wor den gesmolten tot men een tros ver krijgt. Men kent dit systeem wel van plastic-bouwdozen, waarin alle onderde len van vliegtuigen of schepen aan elkaar gegoten zijn. onderling verbon den door dunne „takjes". Deze methode is al iets even knaps als bijvoorbeeld de manier, waarop de naaimachines gespoten worden. Toen dat nog met de gewone lakspuit werd gedaan, ging een enorme hoeveelheid van de verspoten lak verloren. Dat is bij dit systeem nu eenmaal onvermijde lijk. De Lak wordt thans nl. elek tromagnetisch op de metalen huid van de naaimachine gebracht. Een inductiestroom van 100.000 volt, waar bij de te bespuiten machine negatief en de lak in het reservoir positief geladen is, jaagt praktisch elk versto ven lakdeeltje met feilloze zekerheid naar het doel. Naaimachinehuid en lak trekken elkaar, omdat ze elektro magnetisch geladen zyn, onweerstaan baar aan. En zo bespaart men veertig procent van de bijzonder kostbare lak. In de spuitruimte treft men dan ook niet de bij het handspuiten gebruike lijke duimdikke „lak-koek" op mu ren, plafond en vloer aan. HONDERD jaar geleden maakte ene Georg Pfaff, die eigenlijk bouwer van muziekinstrumenten was, zijn eer ste naaimachine. Hij zette er met grote letters zijn eigen naam op, terecht, want het was een prestatie die de plaat selijke schoenmaker van Kaiserslautern zó sterk aansprak dat hij het ding kocht. Pfaff zag vanaf dat moment in de naai machine meer muziek dan in zijn mu ziekinstrumenten. Hij ging naaimachi nes bouwen. En hij deed het kennelijk goed. In 1872 Jiad hij een fabriek die al dui zend machines per jaar afleverde. nu maakt men er in Kaiserslautern dui zend per dag. Een nimmer eindigende stroom verlaat de fabriek. Wie moet al die machines in vredesnaam kopen? vraagt men zich onwillekeurig af wan neer men ze in snelle opeenvolging de fabricagelijn ziet verlaten. Bovendien: Pfaff is niet de enige die naaimachines maakt, er staan nog ver scheidene fabrieken in Europa. Toch moet men poot-aan spelen om de vraag bij te houden. Wie die machines dan allemaal koopt? Niet in de allereerste plaats die vrou wen die er geen hebben. „De markt ligt juist in de vervanging", zegt men bij Pfaff en men verklaart dat verschijnsel, dat welhaast lijnrecht tegengesteld is aan dat bij de fabricage van luxe ge bruiksgoederen, ook eenvoudig. In talrijke gezinnen heeft men sinds jaar en dag een naaimachine, soms zelfs een erfstuk van moeder. Als het een hand- op trapnaaimachine is, wordt de verleiding om een modern elektrisch apparaat aan te schaffen al heel groot maar ook als de motor het werk al overneemt zal een vrouw, wanneer ze ziet en leest tot welke duivelskunsten de hypermoderne naaimachine zig-zag- gend, bordurend en kunstige siersteken producerend in staat is, de neiging voelen opkomen zo'n gestroomlijnd, lichtkleurig en geruisloos lopend won- derapparaat te kopen. DAT kan veel huishoud-economisch overleg vereisen, maar dat het er in de meeste gevallen toch van komt, bewijst het produktiecijfer. Daartoe loopt zo'n bedrijf als dat van de hon derdjarige Pfaff in Kaiserslautern snel, zeker en zo soepel en gesmeerd als de naaimachine zelf. Het produktieprogramma is ingewik keld als de baanberekening voor een Venusraket, het is ingenieurswerk dat jjselijk precies in elkaar past. Dat moet ook wel, als men bedenkt dat er ieder moment in het hele bedrijf 700 miljoen onderdelen in omloop zijn, zestienhon derd daarvan zitten in één machine. Het zit, daarom, zó ingewikkeld in elkaar dat het een van de Pfaffmen-j sen deed verzuchten, „maar als we ook maar één zo'n klein schroefje kwijtraken, ligt het hele bedrijf drie weken plat". Het zal wel een tikkeltje overdreven zijn, maar de opmerking typeert de ontzaglijk gedifferentieerde organisatie die kenmerk van de hui dige moderne techniek is. OVERIGENS maakt Pfaff niet alleen naaimachines voor de huisvrouw. 102e JAARGAJ Uitgave: N. V. U Directeur: E. H. k Hoofdredacteur: J Redactieraad: J. ft C. J. v. Hootegem Mes, mr. H. M. L. Vercauteren, L». J. Bureaus: Breda Tel 22341 (4 lynei symbool van huiselijkheid winkeletalages tegenlachen, maar even zeer produkten van groot vernuft. Een van de dingen waarop men in Kaiserslautern bijzonder trots is, is de zogenaamde „transferstreet", die men er, dank zij vele jaren denken, tekenen, bouwen en experimenteren heeft gecon strueerd. Een „transferstreet" is een aaneenschakeling van machines die een bepaalde produktiehandeling geheel zelf standig kan afwerken. Automatic in de confectie- en kleding industrie is tot voor kort zo goed als onmogelijk geacht, technisch mogelijk wellicht wél, maar economisch en prak tisch onuitvoerbaar. Het ingenieuze ap paraat dat men ons bij Pfaff liet zien, bewijst dat het mogelijk is ook in de confectie-industrie de automatie door te voeren. De „transferstreet" vervaardigt van een ogenschijnlijk zinloos gevormd ij stukje textiel in enkele minuten een j| keurig pand voor een overhemd, voor-1 zien van knoopsgaten, keurige man-1 chetten en wat er verder maar aan- hoort. Op de juiste plaats stikt de om j vangrijke machine een borstzakje oï f vouwt en boort waar nodig en aa: de andere kant verlaat het volkomen I afgewerkte voorpand de machine. ,,Dat is het begin" zei men. Maar zelfs dit begin is, economisch en praktisch, al in te passen in de huidige confectie-in dustrie. Een bedrijfsleider van zo'n fa briek vertelde ons dat hij in deze, met pijnlijke precisie werkende robot, het sein voor een revolutie in deze industrie ziet. In Nederland is een dergelijke „transferstreet" nog niet bekend. In het Pfaffmuseum kan men een kopie fci van dc eerste machine van Georg Pfaff bewonderen: een robuust en waw/? elegant gevormd apparaat, dat dan ook geen fraaie borduursteekjes moest ma ken, doch het stikwerk aan schoenan diende uit te voeren. Wat verder staan latere modellen, naaimachines uit grootmoeders tijd, ook die waarop een latere generatie al trots was, dan de eerste elektrisch aange dreven machines. En als voorwerp voor vergelijkingen het laatste model. Moge dan een fabriek een vrouw toch weinig aantrekken, in dit museum zou ze haar hart kunnen ophalen. „O, precies dezelfde naaimachine als myn moeder vroeger had/" hoor den we een der vrouwelijke gasten bij een der oudere modellen uitroe pen. Zo'n romantische confrontatie met het verleden is in het museum van een naaimachinefabriek moge lijk de mixer b.v. is daar tegen over, met zijn geheel afwezige his torie, als een cultuurarme Ameri kaan. Trouwens als de naaimachine de fc I briek waar zij geboren werd, eenrru achter zich gelaten heeft, is het toet plotseling echt wel weer het voorwerp j dat geschapen is om door vrouwenhan den bediend te worden. Dat ervaart men vooral in het naai-instituut, dat de fa briek voor het „uitproberen" en testen van de nieuwe machines heeft opge richt. Tientallen meisjes doen daar de ganse dag niets anders dan achter hun machine de meest uiteenlopende naai- karweitjes verrichten. Ze vormen, strikt gezien, een verliespost, want ze produ ceren niets dat goed geld opbrengt. Maar als de „voorhoede" van het leger van koopsters zijn ze voor de fabrikant onbetaalbaar. Want hun taak is het, te leurgestelde opmerkingen van toekom stige naaimachinegebruiksters te voor korren. Wat er wèl en wat niet kan, wat helemaal goed is en wat veranderd zou moeten worden, dat rapporteren de meisjes van het naai-instituut. Ze geven, tenslotte, de man de uit eindelijke overtuiging dat hij met el zijn technische interesse die hem mo gelijk zal verleiden tot het experi menteren met de cijferknopjes die ie machine feilloos de ingewikkeldste motieven laat maken, toch de hand slaat aan een voor de vrouw gescha pen machine. Een stuk weergaloU techniek, door rationeel dus strik mannelijk) denkende ingenieurs om- worpen, door ruwe aan vormzand en gietvormen gewende mannenhanden vervaardigdmaar aan de oudere kant van de fabriekspoort. plotseling een voorwerp, dat met de vrouw op één plaatjehét symbool van trnise- lijkheid is. Een woordvoe sische regering 1 over een aansla „leugens en onzi De woordvoerder over de verblijfplaa over zijn gezondhei Kroestjev zou mor aan de Zwarte Zee „L'Unita", het org communistische pari het eerst in de wer< zijn correspondent Op de voorpagina men lezen, dat „vo onder westelijke cori kou de ronde doen, gen een aanslag is g> van Kroestjev, gele gen". Als gevolg van de in Finland gehouder zingen hebben de coi lemcntszetels verlore ger de grootste part; danks een winst aan De grote overwinn zingen zijn de agrai hebben gewonnen en tij van Finland gewo Kekkonen -is expone De Finnen hebben gestemd dan ooit tev dit feit, dat de commn de. Ook de twee sc partijen hebben zetels we parlement zal een hebben van 111 tegen er een linkse meerde: 99. Op het Hight Point vliegveld van Greensboro in de Amerikaanse staat North-Carolina, is een tweemotorig vlieg tuig van het type C-47 kort na de start verongelukt. Onmiddellijk ter plaatse zijnde reddingsploegen borgen zeven lij ken. Naar een mogelijk achtste slachtof fer wordt nog gezocht. Volgens een ooggetuige vloog het toe stel, vermoedelijk een militair vliegtuig, na het raken -van de grond in brand. Alle passagiers waren in militaire dienst. Ook voor de industrie worden vele ver schillende machines vervaardigd. In confectieateliers kan men deze appara ten in lange rijen zien staan, lang zo fraai van vorm niet als de machines die de zelf naaiende huisvrouw in de De „transferstreet", die geheel zelfstan dig onderdelen voor confectjekleding maakt. Begin van een revolutie b* confectie-industrie. DE SOVJET-ambassac geprotesteerd tegen d een lid van de Russii genwoordiging in Keu die van spionage wort DE BEKENDE Ft Jacques Ibert is op 7] Parijs overleden. Tot werken behoren ,,Yvei valier Errant". EEN LATE wandelaa] schoten oude man, dj voeten over de weg k wilde helpen, werd gis' megen overreden door brak beide benen, VOLGENS EEN berit caan is mgr. Muench rikaanse kardinaal in rie, ernstig ziek. De ka oud. EEN JONGEMAN Utrecht heeft 2,5 jaar tegen zich horen eisen, welijks een half jaar tr gepleegd. Hij is nu ree HET GERECHTSHOF heeft de hoofdfiguur zich bezighield met het nografische films tot trek veroordeeld. EEN HONGAARSE v na een scheiding van r ren op Schiphol haar 8 tertje Eva weer in d< sluiten. Sinds de Hong; 1956 was het kind in ha bleven. j Weersverwachting vat tot vanavond, opgem avond 23.15 uur: Overwegend zwaar bc delijk enige regen. Ma! tige, aan de kust ha I aehtige naar west rr iets lagere temperatu Vandaag: zon onder onder 71.09 uur. Morgen: zon op 8.10 10.04 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 10