Sluizenbrug in Haringvliet ROOK DIE LEKKERE HALFZWARE SHAG Autobusje met arbeiders rijdt in op zandauto Dikke winterdeken dekte aarde toe Belangrijke Sint Anna vondsten in ter Muiden Nieuwe burgemeester van Wissekerke geïnstalleerd Oplossing voor het elektrificatieprobleem UIT DE BEKENDE HANDIGE DOOS ONDER HEENSE MOLEN Vier inzittenden gewond Deltawerken in 1972 gereed: onzin EXAMENS #,£ft Uienprijs sterk gestegen Verbindingsonderdeel uit* Bergen op Zoom naar Duitsland Marie-Cécile voor Weense televisie Gladheid was handicap voor verkeer PafiWaD $1 extent Kerkenbouw De verkeersramp Succes Oud-Zeeuw A.CJ. Rottier curator T.H. Eindhoven DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2 FEBRUARI 1962 Donderdagmorgen omstreeks zeven uur is op de Rijksweg van Steenbergen naar St.-Philipsland ter hoogte van de Heense Molen een zeer ernstig auto-ongeluk ge beurd, waarbij een volkswagen busje op een zandauto is inge reden en waarbij vier van de negen inzittenden van het busje ernstig werden gewond. Ter hoogte van de Heense Molen stond een vrachtauto van de kolenhandel J de J. uit de Heen die voor provinciale wa terstaat zand op de rijksweg zou gaan strooien, in verband met de sneeuw. De vrachtwagen stond stil. Men was bezig achter de vrachtwagen een zand- strooien te bevestigen. Van de richting St.-Philipsland kwam een Volkswagenbusje van de la. P. N. uit St.-Philipsland, bestuurd door W. M. waarin een aantal arbeiders(sters) uit deze gemeente zaten, die op weg waren naar hun werk in Zwijndrecht. Volgens de bestuurder was het wa gentje dat men achter de vrachtauto wil de koppelen niet verlicht, waardoor hij dit niet heeft gezien, terwijl de bestuur der van de vrachtauto aanvoerde dat M. met grote snelheid kwam aangereden, op het laatste moment de vrachtauto zag en toen ging remmen, doch door de sneeuw ging slippen. Het Volkswagenbusje reed in volle vaart op de vrachtauto in en werd zwaar verneld. evenals de vrachtauto. Vier van de inzittenden J. S., H. B., F. B. en mej. M. V. werden hierbij gewond. S. heeft een been gebroken en een ernstige hoofdwonde opgelopen; H. B. bekwam een heup-fractuur; F. een ern stige hoofdwonde, terwijl mej V. ernsti ge schaaf- en snijwonden opliep. Dé1 andere inzittenden van het busje liepen builen en schrammen op. De ge wonden werden per ziekenauto naar het Algemeen Burger-Gasthuis te Bergen op Zoom vervoerd, waar S. en H. B. werden opgenomen. De anderen konden na ver bonden te zijn naar hun woonplaats terug keren. (Van onze Haagse redacteur) Het is volkomen onjuist dat de Delta werken in 1972 gereed zouden kunnen zijn. Het ministerie van verkeer en wa terstaat gaat er nog altijd van uit, dat dit eerst omstreeks 1978 het geval zal zijn. Dit commentaar werd ons door het ministerie verstrekt op berichten, dat een technisch ambtenaar bij de Delta dienst op een vergadering in Haam stede het jaar 1972 heeft genoemd. ,,Wij betwijfelen of deze ambtenaar dit wer kelijk gezegd heeft", aldus het ministe rie. De betrokken ambtenaar bleek gis teren ..onbereikbaar", zodat niet duide lijk gemaakt kon worden wat de man dan wel gezegd heeft. HANDELSCORRESPONDENTIE Voor het examen Nederlandse Han delscorrespondentie 4e Hulst slaagde L. Waalpoel uit Graauw. v Over het sluizencomplex, dat op het ogenblik in de bouwput in het Haring vliet in het kader van het Deltaplan wordt aangelegd, komt een betonnen brug, bestaande uit zeventien delen, met een breedte van 22 meter en een hoogte van 12 meter. Deze brug wordt op de vloer van de bouwput in gedeelten ge bouwd, die dan door een grote portaal kraan op hun plaats worden gezet. De brug heeft in dwarsdoorsnede de vorm van een gelykzydige driehoek, welke op een hoek staat. Foto: Een van de brug- delen wordt op zijn plaats gehesen. „Het college van G.S. stelt er een eer in voor de elektrificatie van de onren dabele gebieden in Zeeland een oplossing te vinden voor he\ beëindigen van de zitting," aldus gedeputeerde mr. A. J. v. d. Weel. Zowel de heer Vercauteren als de heer v. d. Peyl hadden hiervoor gepleit. De heer Vercauteren deelde mee dat nog 636 percelen (420 landbouwbedrij ven!) moeten worden aangesloten. Vol gens het wijkplan van de PZEM kan hier dit voorjaar aan worden begonnen. De heer v. d. Peijl sprak er zijn be vreemding over uit dat in 1966-'67 de centrale Zeeland van de PZEM moet worden uitgebreid. Tot nog toe was er jmmers altijd een overcapaciteit aanwe zig. Mr. v. d. Weel was zich er van be wust dat de oplossing in deze elektrifi catie niet voor de volle 100 pet. bevre digend zal zijn. Het koude weer van de laatste dagen heeft de vraag naar uien op vrijwel alle Europese markten sterk doen toenemen. De prijs, die toch reeds zeer hoog was, is hierdoor nog verder gestegen. Deze week werd op de Zeeuwse uienveilingen voor de voor export geschikte middel- en grove uien rond 40 cent per kg betaald, dat is ongeveer 10 cent per kg meer dan ruim een week geleden werd be taald. Een dergelijke hoge uienprijs is de laat ste jaren niet meer voorgekomen. Grote vraag en kleinere oogsten in de produk- tiecentra zijn de voornaamste oorzaak van deze hoge prijzen. West-Duitsland en Engeland zijn nog altijd de voornaamste afnemers van Nederlandse uien, maar dit produkt gaat nog naar vele andere landen in Europa en daar buiten. Zoals zo vaak het geval is, had ook hier niemand voorzien dat by het om spitten van het terrein gelegen rondom de kerk in Sint Anna ter Muiden het vroegere kerkhof dus daar, be halve enige kubieke meters puin, nog iets belangrijks te voorschijn zou komen. Maar de inhoud van de beide aardewerk kommen uit 1400 is voor de weten schap zo waardevol gebleken, dat zal worden overgegaan tot een zeker enige maanden durende wetenschappelijke op graving, geleid door de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek te Amersfoort. (R.O.B.) De kerk in Sint Anna is het armzalige restant van een grote middeleeuwse kerk. Eigenlijk staat er alleen nog maar een grote toren, waartegen een klein schuur- kerkje is aangeleund. En van de zo be langrijke handelsstad in de 13e eeuw is relatief nog minder overgebleven dan van de vroegere mooie kerk. Aan het vriendelijke stille pleintje vlak bij de kerk wonen slechts een paar ge zinnen in de nog aanwezige, nu geres taureerde oude huisjes. Toen onlangs bij het omspitten van het terrein bij de kerk door de arbeiders een nog volkomen gave pot werd ge vonden, heeft een der omwonenden, jam mer genoeg, zijn hebzucht niet kunnen bedwingen en heeft hij zich die pot toe geëigend. Tot overmaat van ramp was deze man zo dom, de inhoud van de pot weg te gooien, daarbij de bodem per ongeluk eruit stotende en tenslotte, om werkelijk alles radicaal te ver knoeien, met een harde borstel, het ge broken aardewerk goed schoon te boenen. Niet genoeg zij herhaalddat men als iets dergelijks is gevondener met zijn handen van af moet blijven en onmiddellijk bericht dient door te ge ven aan de burgemeester, die het dan telefonisch mededeelt aan de R.O.B. In \de gevonden pot zat veel aarde, maar ook zaten er kleine botjes in. En eerst toen de tweede pot gevonden werd en ditmaal niets aan de inhoud werd veranderd, konden de deskundigen vast stellen dat de skeletdelen, die zich in deze pot bevonden, afkomstig waren van een ongeboren of pas geboren kind. In 1952 werd in Friesland ook derge lijke potten op het kerkhof gevonden. Bij antropologisch onderzoek bleek toen, dat de resten van die kinderskeletten af komstig waren van onvoldragen vruch ten. Twijfel Tijdens het onderzoek van de restanten van kinderskeletten, die men nu in Sint Anna heeft gevonden, kunnen de over blijfselen afkomstig blijken te zijn van een foetus, maar ook is mogelijk, dat ze afkomstig zijn van een doodgeboren kind of een kind dat kort na de geboorte is gestorven. Als zeker mag worden aan genomen, dat het hier gaat om niet-ge- doopte kinderen, die op een apart ge deelte van het kerkhof werden begraven. Zelfs heden ten dage worden nog men sen, waarvan men niet zeker is, dat zij gedoopt zijn. op een apart gedeelte van het kerkhof begraven. Het ongedoopte kind werd beschouwd als „niet-geboren", althans niet door mid del van de doop opgenomen in het heilige leven. Dus had het de gevaarlijke grens tussen niet-leven en leven, niet kunnen overschrijden. Het was dus in een vaag overgangsgebied terechtgekomen, en daarom werd het begraven in een grens gebied tussen gewijde grond en zuiver profaan terrein. Volkomen in overeen stemming met de overgangstoestand, waarin het niet-gedoopte kind verkeerde, zal het dus ook wel in de schemering, in de overgang tussen dag en nacht, zijn begraven. Dit geschiedde niet zo heel erg lang geleden hier en daar in ons land nóg; misschien gebeurt het nog steeds. Dat hangt er alleen van af of men nog hecht aan oude gebruiken en gewoonten en dus ook aan oude vormen van ter aardebestelling. Of een bepaalde betekenis moet wor den toegekend aan het met opgetrokken knieën in de pot plaatsen van het dode kind of dat het in dje toch betrekke lijk kleiné ruimte van ongeveer 30 cm lengte, breedte en hoogte niet anders kon geschieden, kan hopelijk worden vastgesteld aan de hand van de nu in Sint Anna reeds gedane en waarschijn lijk nog mogelijke vondsten op het vroe gere kerkhof ter plaatse. Reïncarnatie Komen onze geleerden tot de gevolg trekking dat het in embryonale houding in de pot plaatsen doelbewust geschiedde, dan zal daaruit kunnen worden geconclu deerd, dat men dacht aan het ongedoopte kind daarmede de mogelijkheid te geven opnieuw te worden geboren en dan ho pelijk wèl te kunnen worden gedoopt. Dat wil dus zeggen, dat men in deze ge vallen hoopte op en geloofde in reïncar natie. Dit zal dan misschien ook de re den ervan zijn dat die grensstrook van het kerkhof juist langs een weg lag, waarover natuurlijk ook vrouwen liepen en die grensstrook dus van zeer nabij passeerden. Uit één van de passerende vrouwen kon het kind dan, volgens het voorkomende bijgeloof, opnieuw worden geboren. Hoe het ook zij, de wetenschap heeft met deze vondsten een prachtige kans onze kennis van het godsdienstig denken en leyen in de middeleeuwen te verrij ken. Tijdens de komende opgravingen zal, uit de aard van de zaak, meteen worden gepoogd om een juist beeld te verkrij gen van de vorm en de grootte van de kerk in Sint Anna ter Muiden, die waar schijnlijk wel één of meerdere malen is verwoest en herbouwd of verbouwd. Het eerste kerkgebouw zal, voor zover we nu aannemen, ongeveer in het mid den der 13e eeuw zijn verrezen. Of er nog bewijzen van vroegere kerkbouw in de eertijds welvarende handelsstad zul len worden aangetroffen, zullen wij moe ten afwachten. Enige weken geleden vertrok uit Ber gen op Zoom het „Netherlands Signal Squadron" naar Krefeld in Duitsland. Het squadron, dat een deel van de verbindingswerkzaamheden der Engelse troepen gaat verrichten, zal zich eerst inwerken en per 1 april a.s. de taak volledig overnemen. Op papier opgericht op 1 juli 1961 werd dit onderdeel eerst op 1 november van het vorig jaar actief. In de Wilhelminakazerne te Bergen op Zoom is men de afgelopen maanden onder leiding van commandant majoor C. Salomons bezig geweest met de orga nisatie en voorbereidingswerkzaamheden Het squadron, dat zich permanent in Duitsland gaat vestigen, bestaat geheel uit vrijwilligers. Tezamen met de verbindingsonder delen van de Engelsen en Belgen zal het squadron uit Bergen op Zoom wor den ondergebracht bij Northag. Marie-Cécile Moer dijk die in januari en februari in We nen verblijft, zal morgenavond voor de Weense televisie optreden. Ze is in Wenen te gast bij de Wiener Sanger- knaben. Zij gaf verschillende con certen o.a. voor het Oesterreichische Holl. Gesellschaft. Ook ontmoette ze in deze stad de be kende Nederlandse operettezanger Jo han Heesters, die daar een eigen operette heeft. Zij bracht een welkom bezoek aan Joan Haanappel die met een gescheurde spier in een Weens ziekenhuis lag. De gladheid heeft op Zuid-Beveland enkele ongelukken veroorzaakt. Op de rijksweg bij Krabbendijke is een perso nenauto, tengevolge van de gladheid, in een sloot terechtgekomen. De bestuur der J. P. uit «Middelburg trachtte de voor hem rijdende auto te passeren en week daarom uit. Na een slippartij kwam hij op een ongelukkige manier in de sloot te liggen. Op de Noorddijk in dez.elfde plaats zijn twee bestelauto's, de een bestuurd door Van der B. uit Kruiningen en de andere door C. v. E. uit Goes, op elkaar gebotst. De dijk is niet zo erg breed en ook hier was de gladheid de oorzaak. De schade bleef beperkt tot deuken en schrammen aan de auto's. In Kwadendamme is de veertienjarige jongen B. door een verkeerde bewe ging met zijn fiets tegen een auto te rechtgekomen. De jongeman was op weg naar school en kwam bij de botsing met zijn hoofd op de grond terecht. Een flinke bloedende hoofdwonde heeft de jongen, die door zijn vader met de auto naar huis is gebracht, verder ver hinderd de schoollessen te volgen. Half Noord-Beveland heeft gisteren feest gevierd. Er werd gezongen, over al hingen vlaggen uit en de muzikan ten hadden het druk. En dat allemaal, omdat de gemeente Wissekerke een nieuwe burgemeester kreeg. Vanaf de Veerse Gatdam gingen burgemeester P. Wisse en zijn echtgenote met de mu ziekvereniging voorop naar het dorp, waar de raadsleden van Wissekerke met hun dames aan de burgemeester en zijn echtgenote werden voorgesteld. (Advertentie) In het kleine Geersdijk, evenals Kam perland gemeente Wissekerke, werd het echtpaar Wisse ook al hartelijk ontvan gen. In het zaalje van het verenigingsge bouw in Wissekerke was een groot aan tal genodigden, waaronder diverse bur gemeesters van Noord- en Zuid-Beve land met hun echtgenoten, bijeen om de plechtigheid bij te wonen. Daar heeft wethouder G. P. Leen- dertse de nieuwe burgemeester ge ïnstalleerd. LJet valt merkwaardig samen: de pro paganda voor kerkenbouwzondag en de verschijning van de memorie van antwoord betreffende het wets ontwerp „premie kerkenbouw". Het is vijf jaren geleden, sinds' de com missie onder leiding van oud-minister Sassen de regering in deze kwestie ad vies uitbracht. Haar rapport leidde vier jaar later tot een wetsontwerp. Uit die tijdsperiodes blijkt wel, dat er nogal wat weerstanden te overwinnen waren. En die weerstanden zijn nog niet ver dwenen. Bij de liberalen en een aan tal socialisten heerst ernstige twijfel, of hier wel een taak voor de staat ligt. Die twijfel wordt dan begeleid door het argument, dat de zelfstandigheid van de Kerk door zulk een staatssteun zou worden aangetast. Dit is duidelijk een drogreden, maar ze doet dan toch opgeld. We vermoeden, dat er in het kabinet ook wel iets van deze bezwa ren te overwinnen was, alvorens het wetsontwerp nu behandelensgereed is geworden. Bepaalde wensen, niet van logica ontbloot, worden afgewezen. Zo zal er geen subsidie worden ver leend voor de bouw van pastorieën, al worden torens en klokken er wel bij betrokken. Ook de terugwerkende kracht vanaf 1 januari 1956, zoals de commissie-Sassen had voorgesteld, blijft afgewezen. Bij de behandeling van ,het wetsontwerp zal blijken, in hoeverre deze beperkingen het com promis binnen het kabinet raken en in hoeverre er nog op af te dingen valt. In ieder geval wordt door het ontwerp een flinke stap vooruit gezet. Hetgeen de noodzaak van milde gaven op ker kenbouwzondag echter geenszins ver mindert. In het bijzonder geldt dit voor de provincies Brabant en Limburg, waar vele gemeenten al gewoon waren de kerkenbouw te subsidiëren, welke subsidiëring nu bij het inwerking treden van deze rijksregeling moet ver vallen. Het wordt in vele gemeenten dus gewoon een verandering van sub sidiërende instantie, zonder dat de ker kenbouw van overheidswege meer krijgt. y/oor de verkeersramp, welke ons land ieder jaar teistert met twee duizend doden en tienduizenden ge wonden, kan eigenlijk niet genoeg aan dacht gevraagd worden. De Woerden- se chirurg dr. Dijkstra ziet in de nog steeds stijgende snelheid en het daar mee niet corresponderende reactie vermogen een der grote oorzaken. Dit klopt ook met hetgeen de ANWB in een enquête constateerde: twintig pro cent van de automobilisten voelt zich op de weg onzeker. Ze kunnen, hetzij door hun steeds vorderende leeftijd, hetzij door te weinig routine op de weg de ontwikkeling van de verkeersinten siteit niet bijhouden. Hier ligt een bron van groot gevaar. De ANWB gaat nu rijproeven organiseren voor bezitters van een rijbewijs. Ze kunnen dan in een paar uur tijds nog eens „bijge werkt" worden en goede wenken ont vangen. Men zou nog verder kunnen gaan en ook denken aan herhaling van het rij-examen, speciaal voor mensen op meer gevorderde leeftijd, waarbij dan ook een medische keuring zou kunnen worden ingelast. In ieder geval is het zo, dat er beslist iets meer ge daan moet worden, om de veiligheid op de weg te verhogen. Anders blijft het zeker niet bij tweeduizend doden in een jaar. £Je ouders van militairen, die onder groot gejuich van „De Waarheid" er bezwaar tegen maakten, dat hun zoons in burgerkleren met charter vliegtuigen van de KLM naar Nieuw- Guinea werden getransporteerd, heb ben al succes gehad, voordat de rech ter er een oordeel over had kunnen vormen. Japan is wederom gezwicht voor Indonesische druk en zal deze chartervliegtuigen niet meer toestaan een tussenlanding in Tokio te maken. De regering in Tokio is indertijd ook door de knieën gegaan, toen Djakarta woedend werd, omdat de „Karei Door man" een Japanse haven zou aandoen. We kunnen niet zeggen, dat de Japanse politiek uitmunt door karakter. ~rn Zeeland gistermorgen wakker "era bleek de provincie in de nacht egedekt te zijn met een zachte witte 9 van circa 15 cm dikte. Dat bracht zoweL vo"r het verkeer als voor de mensen, die hun werk buiten hebben, moeil ijkheden mee. Maar er zat toch ook een poëtisch kantje aan dat dikke pak sneeuw. Hoe mooi was het niet in de parkenzoals hier te Goes. B« k.b. is met ingang van 1 januari 1962 benoemd tot lid van het college van curatoren van de Technische Hogeschool in Eindhoven drs. A. C. J. Rottier, hoofd directeur van de Staatsmanen in Limburg. Antoine Cyrille Julien Rottier werd op 13 maart 1910 in St. Jansteen geboren. Na -de voltooiing van zijn middelbare opleiding studeerde hij vanaf 1928 eco nomische en sociale wetenschappen aan de Katholieke Economische Hogeschool in Tilburg. In 1933 deed hij aan deze Hogeschool zijn doctoraal examen. De heer Rottier is lid van de raad van toezicht van de Katholieke Econo mische Hogeschool, en mcde-oprichter en lid van de raad van bestuur van het studiecentrum „Bedrijfsbeleid". De heer Rottier is lid van het hoofd bestuur en van het dagelijks bestuur van de Maatschappij voor Nijverheid en Han del, lid van de raad van bestuur van de stichting „Studiecentrum voor admi nistratieve automatisering" en bestuurs lid van de stichting ..Premium Erasmia- mum". Daarnaast bekleedt hij commis sariaten bij verschillende naamloze ven nootschappen deels in zijn kwaliteit van hoofddirecteur der Staatsmijnen. Drs. Rottier trad in 1934 in dienst van het toenmalige ministerie van handel, nijverheid en scheepvaart, bij de afdeling internationaal betalingsverkeer. Later werd hij. onder leiding van wijlen dr. Truyens belast met de opzet en de orga nisatie van het zogenaamde „Crisis uitvoeringsbureau". Op 1 oktober 1936 trad hij in dienst van de Staatsmijnen. Als erkenning van zijn verdiensten bin nen en buiten de Staatsmijnen werd de heer Rottier in 1957 benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3