Fabrieken werken aan auto van de toekomst rol ontdekking Kerala, het Indiase zorgenkind Hele Britse natie bezorgd om prinsje dat naar school moet..... Fiat verhoogt produktie Wat een STUURLOOS' Tips-Hps-tips-tips Tips-tips-tips-tips Meer Citroëns Nieuwe Chevy II Shopping-wagentje Argentinië nu ook voor uitstoting Cuba Communisten de lachende derde Smokkelaars van narcotica in Spanje gegrepen ACADEMICI OP DE AUTOBUS Zo rijk aan vruchten... Zo fijn van smaak... Instorting in Spanje: zeven doden Miljoenen Chevrolets Gold Star 'n bijzonder goede King Size Amerikaan. Negentig cent! Elke sigaret een prettige ervaring. Wie GOLD STAR pookt Heeft goed gekozen! JUS DE FRUITS Kalveren in brandende schuur omgekomen STEENKOOLPRODUKTIE VAN DE E.G.K.S. IN 1961 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 25 JANUARI 1962 i'll De autoindustrie experimenteert voortdurend met nieuwe uitvin dingen. De ene fabriek tracht de andere te overtreffen met allerlei technische snufjes, die natuurlijk bedoeld zijn om de aandacht van (.het publiek te trekken. Vooral in Amerika is men er sterk in. Daar [wordt ijverig geëxperimenteerd met prototypen, die als „de auto van de toekomst" worden-aangekondidgd. Het is opvallend'dat juist fa brieken, die geen geheel nieuw model hebben aan te bieden, iets bijzonders in de reklame gooien. De bedoeling is kennelijk om op te vallen, en de klanten de indruk te geven dat ze technisch bij zijn. 55 Kookfornuis Het betreft hier bijvoorbeeld zo genaamde „Futura-wagens", die de bestuurder het kleine beetje ener gie, dat .hij nog in de m normale auto moet op- jtk brengen, moet besparen. AA fill Is dit niet wat overdre- ven? De eenvoudigste manier om een auto te besturen is in dit geval dat men helemaal niet flO Stuurt. Op een plaatje M W ziet het er allemaal aan lokkelijk uit. Terwijl de wagen langs de high way suist zitten vader, moeder en kinderen ge zellig aan een salontafel tje te lunchen. De wagen bestuurt zichzelf met be hulp van een kabel in de rijbaan. I Elektronische hersens regelen alles en voorkomen feilloos dat er een I botsing komt. Het lijkt op het eerste gezicht wel luxueus en behaaglijk, maar waarom kan men dan niet beter de trein nemen, met behalve comfortabele fauteuils, restauratie i en toilet, ook nog meer bewegings ruimte. Andere Futura-auto's zijn iets „pri mitiever". Het stuurrad is vervang- gen door een rijtje knoppen op het dashboard, dat veel weg heeft van een elektrisch kookfornuis. De wagen reageert normaal op de i knoppen. Men vraagt zich echter af, of een dergelijke besturing zin heeft. Het is wel iets nieuws en net is vernuftig bedacht, maar welk prak tisch nut heeft dit systeem? Waar- 1 om moet het oude vertrouwde stuurrad, dat in vele uitvoeringen en maten wordt gemaakt,verdwij nen? Voor de ruimte hoeft dit ze ker niet. Het knoppenbord neemt minstens zoveel plaats in als een gewoon stuur. Het is ook niet denk- baar, dat knoppen veiliger en ef- fectiever zijn, bijvoorbeeld 's win ters op gladde wegen. Hoe gaat I de wagen reageren als hij dan via een paar knoppen moet worden be- r stuurd? In winterweer, op be sneeuwde of beijzelde wegen is het stuurrad altijd het beste hulpmid del geweest om de wagen in de goede koers te houden. Een an dere oplossing om het stuurwiel kwijt te raken is de stuurknup- pel In Detriot heeft men geexpiri- menteerd met knuppelbesturing, maar het bleek meer een terug gang dan vooruitgang te zijn. Met een hendel of handspaak schijnt het erg moeilijk te zijn de rijtech- niek onder de knie te krijgen en de rijstijl tot een verfijnd amuse ment te maken. Neen, in dit geval wordt veel te ver over het doel heen geëxperi menteerd. Deze en vele andere uit vindingen kunnen nooit in de prak tijk worden toegepast. Waarschijn lijk is dit ook de bedoeling niet ge weest, maar het is toch wel inte ressant te weten welke technische mogelijkheden er nog meer zijn dan het traditionele stuurrad. Eigelijk zou het beter zijn te expe rimenteren met onderdelen, die ondanks perfektionering nog voor modernisering vatbaar zijn. We denken hier aan de remmen, die in het algemeen bij de moderni sering van de auto op andere pun ten achter zijn gebleven. Overigens staat de technische ontwikkeling niet stil en men kan constateren, dat er de laatste tijd veel wordt gedaan om de auto als masaal vervoersmiddel veiliger en prak tischer te maken. In steeds sterke re mate wordt rekening gehou den met de beveiliging van de in zittenden (veiligheidsgordels, be- veiliginsmechanismen gecapiton neerde dashboards en zonnescher men). Ook technisch zijn verschei dene merken bijgewerkt, bijvoor beeld met schijfremmen servobe- krachtiging, bovenliggende nokkenas, vijf maal gelagerde krukas, ver hoogd motorvermogen enz. - en dit alles bestempelt de auto tot een modern en effectief vervoers middel. De auto moet een rijmachi- ne blijven en niet ontaarden in een rollend salonnetje met bedienings knoppen. TOT één der noodzakelijke onder- noudswerkjes aan de autobatterij, behoort het schoon en vooral open houden der |aatjes in de af schroef bare celdoppen. Deze gaatjes zijn bedoeld om de, zich gedurende het laadproces vormende gas ten, naar de buitenlucht af te voeren, periodiek uitspoelen in gedestilleerd wa ter is meestal voldoende; verstoppingen Kunnen door middel van lucht doorge blazen worden. IN vele gevallen wordt het bij de auto behorende gereedschap maar zeer ptiefmoederlijk behandeld; anders ge zegd, men doet er niets aan. Een toe vallige blik in de kofferruimte toont dan cricks, sleutels' en tangen etc., die dik onder de roest zitten en daardoor niet meer of althans onvoldoende, bruik baar zijn. En dan te weten, dat met een half uurtje onderhoud per maand, een stukje schuurlinnen en wat vaseline, deze zelfde gereedschappen een lust voor het oog zouden kunnen zijn. PRECIES twee auto's per dag gingen in ons land in het jaar 1960 geheel of deels in vlammen op. Afgezien van de ■genlijke brandoorzaak, had nog veel schade voorkomen kunnen worden, als de bestuurders een brandblusapparaat ter beschikking hadden gehad Naast de vele, reeds bestaande vloeistof- of schuim- blussers, is er sinds kort een nieuw type aan de markt. Dit toestel bezit een onder druk staande droogvulling, weegt nog geen twee kg en is dus door iedereen te hanteren. SCHADELIJK voor uw benzinereke- ig is de carburateur, waarvan door één of andere oorzaak het benzineniveau m de vlotterkamer hoger is geworden dan de oorspronkelijke fabrieksafstelling. Controle hierop en eventuele correcties dient u overigens aan de vakman over te laten. Gaat u zelf experimenteren, dan is de kans niet uitgesloten, dat uw rmotor er nog een kwaaltje bij krijgt. V VRAAGT MAAR De heer H. te Roosendaal heeft, na dat hy de tubelessbanden van zyn V.W. heeft laten vernieuwen, gemerkt dat de handdruk van zyn voorbanden veel eer der dan vroeger het geval was, terug koopt. Het is zelfs voorgekomen, dat er 'morgens .een ban* totaal leeg stond. „Een auto voor allen, overal" aldus het motto van de in Turijn gevestigde Fiat - automobielfabrieken, die plannen hebben om in het komende jaar hun dagproduktie van 2.500 op te voeren tot 3.000. De Fiat-autoindustrie is een van Europa's belangrijkste leveranciers van motorrijtuigen. Ruim 100.000 werkne mers, die 150 binnen- en buitenlandse markten bedienen, zijn bij deze giganti sche onderneming werkzaam. Zij vervaardigt alle typen voertuigen van personenwagens tot trolleybussen. In samenwerking met „Alfa Romeo" heeft Fiat een trolleybus ontworj, i van een type dat al is geleverd aan Zuid- Am er ika. Maar, ondanks het succes met andere soorten voertuigen is het *st met haar automobielen dat Fiat haar strijd op de wereldmarkt heeft gestreden. Dat het Italiaanse bedrijf klaar was om de strijd met andere autofabrieken aan te binden bewees zij wel tijdens de in Frankfort, Parijs en Londen gehou den exposities. In totaal werden tijdens deze autosalons dertien soorten wagens geëxposeerd, waaronder een kleine „Cin- quecento", met een 499 cc motor en de machtige „Duemilatrecentos" die een snelheid van ongeveer 210 kilometer per uur kan halen. Weliswaar is er dan een ander merk banden opgekomen dan vanwege de fabriek wordt geleverd, maar volgens de leveran cier kan het daar niet aan liggcn. Waar het wel aan ligt weet hy „0k niet en vandaar de vraag, of zoiets vaker voor- komt. VJLne,me" aan' dat het vernieuwen fi™ oe .banden, uw voorwielen niet een bijzondere voorliefde zijn gaan krijgen J voor stoepranden e.d. In dergelijke' ge- ■vallen is geen enkele tubelessband in [staat nog luchtdicht af te sluiten. Een [velgrand moet volkomen vlak zijn; elke neiging naar een wasbordprofiel is funest. in uw geval gaan onze gedachten meer [Uit naar de mogelijkheid, dat de thans gemonteerde banden qua afsluiting iets i <en dus m'nder goed) zijn dan E ill gangers. Door het feit. dat de Si 11 wel op spanning blijven, ■nü Aen.en ander wel iets duidelijker. miiioufa den vereisen een hogere ■welisw^ de voorbanden en dit, ■XJlfrT - kleme' verschil kan net vol- Ke hmfrW?n' de ene band 'lichtdicht U kunt dit" ,andere te doen lekken. RroorbanrW ,c°ntroleren, door uw der achtprhorÜ?" 'lid de spanning kaer achterbanden te geven. Blijven ze 'het hoe%Pnrwineming l^htdicht, dan is js het laatst wom-d" aan" leverancier. uw banden- C'itroën heeft ook in 1961 zijn produk tie verhoogd en wel tot 337.000 automo bielen tegen 316.000 in 1960. Dat het merendeel van deze produktie bestond uit personenwagens nl. 255.000, tegen 232.000 in het voorafgaande jaar, is voor een belangrijk deel toe te schryven aan de export, die 15 pet. hoger uras dan het vorige jaar. Deze export bedraagt thans 27 pet. van de totale roduktie. In het najaar van 1961 zijn in de nieu we fabrieken te Rennes (Bretagne) reeds de eerste „Ami 6" geproduceerd. Dit jaar zal daar de produktie geleide lijk worden opgevoerd om 7~ -de aan de grote vraag te voldoen, die vooral in Frankrijk naar dit type wagen be staat. Het grootste Citroën-nieuws in 1961 was uiteraard de introductie van de Ami 6 De overige modellen ondergin gen meerdere verbeteringen, zoals de DS 19, die in september van een nieuw dashboard en een zeer volledige ..air-conditioning' 'werd voorzien, de ID 19 met een bekrachtigd rev..-systeem gescheiden voor de voor- en achterwie len, terwijl de 2 CV sneller werd door een verhoogd motorvermogen Opmerkelijk is dat de eclatante .ver- winningen van Citroën in de zware ral- ve Luid-Sofia-Luik en in de ronde van orsica te beschouwen als een ber trouwbaarheidstest voor normale toer- vagens— de vraag naar de Citroën DS en ID 19 heeft doen toenemen. riS?nerTT ^otors' tussenmodel, de nieuwe evy II komt de volgende maand op 2® V* De Chevy, die iets groter is dan de Corvair, kan worden geleverd met een 4-cilinder of een 6-cilinder mo- iSn' "Jet ®e.n_vvermogen van resp. 90 en 120 pk (SAE). Deze nieuwe Chevrolet heett een twee- en een vierdeurs uitvoe- mg. Opmerkelijk is het kleine formaat van de 4-cilinder krachtbron, die maar een betrekkelijk klein deel van de ruim te in beslag neemt. De viercilinder (al len op speciale bestelling) kost 12.450 en de sterkere broer 12.900. Voor een automatische versnellingsbak wordt 850 extra berekend. De Fiat 13001500, een charmante wagen. Om aan de toenemende vraag van binnen- en buitenland te voldoen zal Fiat haar dagproduktie van 2,500 tot 3,000 verhogen. Fiat heeft haar automobielproduktie verdeeld in vier verschillende klassen: vrachtauto's, wagens in de middenklas se, gezinswagens of stationcars en sport- auto's. Het afgelopen jaar heeft zij om haar positie op de wereldmarkt te verstevi gen haar collectie wagens uitgebreid met drie nieuwe modellen in de mid denklasse: de 1300, 1500 en de 2300. Chevrolet heeft deze maand zijn vijf tigjarig bestaan gevierd. Wist u dat Che vrolet een Fransman was? Destijds deed William C. Durant, de stichter van Ge neral Motors een beroep op de Franse coureur Louis Chevrolet om een goed kope aantrekkelijke auto te ontwerpen. Chevrolet toog aan het werk en bouwde enkele proefmodellen, maar nog voordat deze het fabriekje verlieten liet hij alle constructiewerk in de steek en ging hij weer terug naar de racerij. Zijn naam werd echter gepatenteerd en naderhand zijn er ruim 45 miljoen Chevrolets ge produceerd. Tegen het eind van de eerste wereld oorlog werd Chevrolet een volwaardig lid van het GMC-concern. Verscheidene malen is de Chevrolet de meest ver kochte wagen van het jaar geweest. Thans beschikt Chevrolet in de V.S. over 22 produktie- en 13 assemblagebe- drijven. Er zijn meer dan 100.000 em ployés in dienst. Het produktieprogram- ma 1962 ziet er indrukwekkend uit. De directie heeft voorspeld dat er 't volgend jaar 1.9 miljoen Chevroletauto's en 400.000 trucks zullen worden gebouwd. Een jonge constructeur in Michi gan, Barry Stuart, heeft een handig shopping-wagentje voor huisvrou wen geconstrueerd. Het wagentje rijdt elektrisch op acht 6-volts accumulators, die voldoende stroom bevatten om het 65 km op gang te houden. De auto, die twee vol wassenen, twee kinderen en be hoorlijk wat bagage kan bevatten, is uitgerust met een 4 pk motor, die geruisloos loopt. De topsnelheid ligt boven 40 km per uur. De elektrische huisvrouwenwagen is al in de verkoop. Op de conferentie te Punta del Este zijn de Verenigde Staten, gesteund door een tot voor kort neutraal Argentinië, begonnen aan een nieuwe campagne om Cuba tot een communistisch satellietland te verklaren en het uit de organisatie van Amerikaanse staten te stoten. Argentinië en Amerika zijn het eens geworden nadat Dean Rusk zijn eisen voor een massaal verbreken van de diplo matieke betrekkingen met Cuba had la ten vallen en zijn Argentijnse ambtge noot Angel Carcano zijn voorstellen om een 90-daags ultimatum vooraf te laten gaan aan een royement ingetrokken. Amerika weet in totaal twaalf landen achter zich en naar waarnemers ver wachten zullen drie „twijfelaars" Chili, Equador en Uruguay het voorbeeld van Argentinië volgen. De grote winst voor Amerika is dat Argentinië zich aan zijn zijde heeft ge schaard. Carcano en Rusk werden het er over eens dat bij de conferentie moest worden aangedrongen op onmiddellijke royering van Cuba. (.Advertentie) GS 662 A De Amerikaanse minister van justitie Robert F. Kennedy heeft te Washington bekendgemaakt dat drie voortvluchtige leiders van een internationale bende nar- coticasmokkelaars door agenten van het federale bureau voor narcoticamisdrijven in samenwerking met de Spaanse autori teiten zijn gearresteerd. Kennedy zei dat de 50-jarige Frank Caruso en de 45-jarige Vincent Mauro, beiden uit New York, in Barcelona wa ren aangehouden terwijl de 48-jarige Siciliaan Salvatore Maneri op Majorca kon worden gearresteerd. De drie bendeleiders waren na een grootscheepse razzia met 21 anderen op 22 mei van het vorige jaar voor een hof te New York in staat van beschuldiging gesteld. Zij werden tegen borgtocht van 50.000 dollar elk vrijgelaten, doch ont braken toen het proces begon. (Eigen buitenlandse dienst) De enige staat in de wereld, waarin de communisten bij vrije verkiezingen met het stembriefje aan de macht kwsmen en weer verdreven werden de Zuid-Indische provincie Kerala bereidt zich op een politieke macfitsproef voor. De communistische partij van Kerala begint de strijd voor de derde parlements-verkiezing in het onafhankelijke India met een protestmars van de noordelijke grens van de staat tot aan de hoofdstad Trivandrum. Deze protestmars richtte zich tegen de verwaarlozing van de onderontwikkelde en overbevolkte provincie Keral a door het landsbestuur in New Delhi en deze klacht heeft verder de basis gevormd der gehele verkiezingscampagne. (Advertentie) Daarmee hebben de communis ten een geschikte troef in de hand gekregen, want onder de bevolking en alle politieke kringen Jieerst dezelfde opvatting over de centrale regering van New. Delhi. Eerstens is Kerala de dichtstbevolkte staat van India met elfhonderd mensen per vierkante mijl. Tweedons behoort deze '.ropische pro vincie tot de economisch minst ontwik- HERO JUS DE FRUITS Pure vruchtensappen voor gezin en gasten. Zuiver - vitaminerijk kostelijk van smaak. 12 maanden van het jaar een verkwikkende traktatie: Hero Jus d'Orange Jus d'Ananas Jus de Grapefruit Veredelde HERO VRUCHTENDRANKEN Vraag Hero 'gepasteuriseerde' rode vruchtendranken en geniet van het volle fruitaroma. Verkrijgbaar in de populaire 12 cl. 'Jus'-flesjes: Hero Cassis Cerise Rode Bessen Frambozen Heerlijk om ook in huis te hebben kelde gebieden en derdens moet heel de bevolking van Kerala drijven op de landbouw, bij gebrek aan industrie. Daardoor komt het dat op 16 miljoen inwoners een vast werklozen leger van 1 miljoen en een periodieke werkloos heid voor 8 miljoen mensen voorkomt. Merkwaardigerwijze komen onder de inwoners van Kerala zeer vele personen voor, die met succes hogere studies heb ben gedaan. Een typerend voorbeeld is, dat het vorige jaar voor 100 vrije posten als controleur op autobuslynen in Trivan drum 13.000 sollicitanten waren, waar van meer dan 1000 een academische titel hadden. Aan de problemen van Kerala zijn tot dusver reeds vier regeringen ten on der gegaan. Twee dezer regeringen wer den samengesteld door de voornaamste partij in India het z.g. Congres; één door de vrije socialisten en de laatste door de communisten. De overwinning van de communisten bij de laatste ver kiezingen was alleen maar aan de ont goocheling der bevolking over de mis lukkingen der voorafgegane democra tische regeringen te danken. Maar de communistische regering had evenmin succes. Zonder massieve steun van de centrale regering van India kan geen enkele regering van Kerala de proble men oplossen, maar voldoende hulp is tot nog toe niet door de regering van India geboden Nodig zou zijn, in deze GEPASTEURISEERDE VRUCHTENDRANKEN De 13-jarige prins Charles zal in mei naar de kost school Gordonstoun in Schotland gaan, waar ook zijn vader, de hertog van Edinburg, school is gegaan. Dit nieuws heeft in En geland verschillende reac ties veroorzaakt, van een diep medelijden van de zijde van een oud-leerling, tot de uitlating van het blad Daily Mirror, dat lie ver hdd gezien, dat Charles naar een gewone openbare school was gegaan. De 17-jarige lord Rudolf Russell, zoon van de her tog van Bedford, die twee maal van Gordonstoun is weggelopen, zei tegen ver slaggevers, die het alle maal serieus opschreven: „Mijn hart bloedt" voor de Britse troonopvolger. Hij zei, „vol afschuw" terug te denken aan zijn schooltijd daar, de Spartaanse disci pline en de koude douches. „Als hij het er kan uit houden zal het een man van hem maken,' de arme stakker, en hem flinke spierballen geven. Ik hoop, dat hij van gekookte aard appels houdt, want hij zal ze elke dag bij de lunch en het avondeten moeten eten." Gordonstoun, in 1934 door een Duitse vluchte ling, dr. Kurt Han, op Prui sische grondslagen gesticht, legt de nadruk op karak terontwikkeling, school onderricht komt op de tweede plaats. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen arm of rijk. In de Daily Sketch werd gisteren gezegd, dat Char les „de eerste toekomstige koning is, die zijn opvoe ding krijgt op een school die wezenlijk geen stands verschil kent". De Daily Herald noemde het een „spectaculaire beslissing". De Daily Mirror ver klaarde: „Charles zal niet uitsluitend met zoons van de hoogste standen om gaan. Hij zal geen ouder wets schooluniform hoeven te dragen met hoge hoed en Eton-kraag, maar het zou beter zijn geweest als Charles naar een gewone, openbare school zou zijn gegaan." Het uniform van Gor donstoun bestaat uit korte broek en open sporthemd. De dag begint er om 7 uur 's morgens met gymnas tiekoefeningen of korte veldloop, gevolgd door een koude douche. Hierna moet iedere leerling zijn bed opmaken en de vloer aan vegen. Charles zal met 60 andere jongens in een ge bouw worden onderge bracht en met zes tot twaalf leerlingen een slaapzaal delen. Er mag op school niet worden ge rookt, snoepen is slechts op zeer beperkte schaal toegestaan. Sommige bladen zijn be zorgd, dat Charles onder „Duitse invloed" zou ko men te staan, vanwege de Duitse origine der school. Het hoofd van Gordon stoun, Robert Chew, heeft verklaard, dat Charles geen uitzonderingspositie zou genieten. Hij voegde hier aan toe, dat de heden daagse jeugd blijk gaf van gebrek aan tucht en onder nemingslust, wat hij tegen trachtte te gaan door karakterontwikkeling en sport. Hij ontkende, dat de discipline „overdreven" zou zijn. Bij een brand in een schuur van de heer H. Klarenbeek in Speulde, gemeente Ermelo, zijn 22 kalveren omgekomen. De oorzaak van de brand is nog onbekend. Brandweren uit drie omliggende plaatsen namen deel aan het blussingswerk. Daar bij ontplofte nog een gascilinder. bevolkingsdichte provincie industrieën te vestigen en daarenboven een emigra tie naar minder dicht bevolkte provin cies van India op touw te zetten. De re gering in New-Delhi heeft er zo weinig aandacht voor gehad, dat de communis ten met hun verkiezingsslogans de ont stemming der bevolking vertolken. Mochten de communisten opnieuw aan de macht komen, dan zal dat groten deels de schuld van de huidige provin ciale coalitie-regering van de Vrije So cialistische Partij zijn. Deze coalitie heeft indertijd wel de communisten verslagen, maar uit deze coalitie is verder niets postiefs geboren. Het communisme is in Kerala op dit ogenblik ongetwijfeld de lachende derde. Bij het instorten van een hotel in de Spaanse badplaats Pina del Mar aan de Costa Brava blijken zeven bouwvak arbeiders het leven te hebben verloren. Tachtig van de 380 arbeiders die aan de bouw werkten moesten in ziekenhuizen worden opgenomen. Het ongeval werd veroorzaakt doordat een hijskraan de top van het bouwwerk ramde, hetgeen een kettingreactie van instortingen tot gevolg had. Vanuit het 57 kilometer verderop lig gende Barcelona werden reddingsploegen gestuurd die onmiddellijk aan het werk togen om de vele bedolven arbeiders uit te graven. Ook burgers hielpen mede bii de bevrijding van slachtoffers, wier gegil om hulp tot diep in de nacht voortduurde Meer dan 40 ziekenwagens werden naar de plaats van het ongeval gezonden om de gewonden naar ziekenhuizen over te brengen. in miljoenen ton 1951 '52 '53 '54 '55 '56 '57 '58. U'sV '60 '61 e&ï DUITSLAND BELGIË ITALIË FRANKRIJK NEDERLAND De steenkoolproduktie van de landen van de Europese Gemeenschap beliep in 1961 229.963 miljoen ton of bijna 4 miljoen ton (1,7 pet.) minder dan in 1960. De produktie in het afgelopen jaar is de laagste welke sedert de opening van de gemeenschappelijke markt voor kolen en staal werd ver kregen. Hierdoor komen de structurele wijzigingen op de energiemarkt op duidelijke wijze tot uiting. De toestand in 1961 verschilt overi gens sterk van land tot land. In Frank rijk bijvoorbeeld werd de sterkste da~ ling vastgesteld (6,4 pet.). In België beliep de teruggang van de produktie 4,2 pet. In de Duitse Bondsrepubliek daarentegen, steeg de produktie met 0,3 pet. en in Nederland met 1 pet. In Italië kon de overigens geringe produktie zich op het peil van ver leden jaar handhaven. De algemene daling van de pro duktie^ komt ongeveer overeen met de afneming van het verbruik, die vol gens recente berekeningen in 1961 4,3 miljoen ton beliep.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 13