Fabrieken werken aan
auto van de toekomst
rol
ontdekking
Kerala, het Indiase zorgenkind
Hele Britse natie bezorgd om
prinsje dat naar school moet.....
Fiat verhoogt produktie
Wat een
STUURLOOS'
Tips-Hps-tips-tips
Tips-tips-tips-tips
Meer Citroëns
Nieuwe Chevy II
Shopping-wagentje
Argentinië nu
ook voor
uitstoting Cuba
Communisten de lachende derde
Smokkelaars van
narcotica in
Spanje gegrepen
ACADEMICI OP
DE AUTOBUS
Zo rijk aan
vruchten...
Zo fijn van
smaak...
Instorting in
Spanje: zeven
doden
Miljoenen
Chevrolets
Gold Star
'n bijzonder goede King Size
Amerikaan. Negentig cent!
Elke sigaret
een prettige ervaring.
Wie GOLD STAR
pookt Heeft
goed gekozen!
JUS DE FRUITS
Kalveren in brandende
schuur omgekomen
STEENKOOLPRODUKTIE VAN
DE E.G.K.S. IN 1961
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 25 JANUARI 1962
i'll
De autoindustrie experimenteert voortdurend met nieuwe uitvin
dingen. De ene fabriek tracht de andere te overtreffen met allerlei
technische snufjes, die natuurlijk bedoeld zijn om de aandacht van
(.het publiek te trekken. Vooral in Amerika is men er sterk in. Daar
[wordt ijverig geëxperimenteerd met prototypen, die als „de auto van
de toekomst" worden-aangekondidgd. Het is opvallend'dat juist fa
brieken, die geen geheel nieuw model hebben aan te bieden, iets
bijzonders in de reklame gooien. De bedoeling is kennelijk om op te
vallen, en de klanten de indruk te geven dat ze technisch bij zijn.
55
Kookfornuis
Het betreft hier bijvoorbeeld zo
genaamde „Futura-wagens", die de
bestuurder het kleine beetje ener
gie, dat .hij nog in de
m normale auto moet op-
jtk brengen, moet besparen.
AA fill Is dit niet wat overdre-
ven? De eenvoudigste
manier om een auto te
besturen is in dit geval
dat men helemaal niet
flO Stuurt. Op een plaatje
M W ziet het er allemaal aan
lokkelijk uit. Terwijl de
wagen langs de high
way suist zitten vader,
moeder en kinderen ge
zellig aan een salontafel
tje te lunchen. De wagen
bestuurt zichzelf met be
hulp van een kabel in de rijbaan.
I Elektronische hersens regelen alles
en voorkomen feilloos dat er een
I botsing komt. Het lijkt op het eerste
gezicht wel luxueus en behaaglijk,
maar waarom kan men dan niet
beter de trein nemen, met behalve
comfortabele fauteuils, restauratie
i en toilet, ook nog meer bewegings
ruimte.
Andere Futura-auto's zijn iets „pri
mitiever". Het stuurrad is vervang-
gen door een rijtje knoppen op
het dashboard, dat veel weg heeft
van een elektrisch kookfornuis. De
wagen reageert normaal op de
i knoppen. Men vraagt zich echter
af, of een dergelijke besturing zin
heeft.
Het is wel iets nieuws en net is
vernuftig bedacht, maar welk prak
tisch nut heeft dit systeem? Waar-
1 om moet het oude vertrouwde
stuurrad, dat in vele uitvoeringen
en maten wordt gemaakt,verdwij
nen? Voor de ruimte hoeft dit ze
ker niet. Het knoppenbord neemt
minstens zoveel plaats in als een
gewoon stuur. Het is ook niet denk-
baar, dat knoppen veiliger en ef-
fectiever zijn, bijvoorbeeld 's win
ters op gladde wegen. Hoe gaat
I de wagen reageren als hij dan via
een paar knoppen moet worden be-
r stuurd? In winterweer, op be
sneeuwde of beijzelde wegen is het
stuurrad altijd het beste hulpmid
del geweest om de wagen in de
goede koers te houden. Een an
dere oplossing om het stuurwiel
kwijt te raken is de stuurknup-
pel In Detriot heeft men geexpiri-
menteerd met knuppelbesturing,
maar het bleek meer een terug
gang dan vooruitgang te zijn. Met
een hendel of handspaak schijnt
het erg moeilijk te zijn de rijtech-
niek onder de knie te krijgen en
de rijstijl tot een verfijnd amuse
ment te maken.
Neen, in dit geval wordt veel te
ver over het doel heen geëxperi
menteerd. Deze en vele andere uit
vindingen kunnen nooit in de prak
tijk worden toegepast. Waarschijn
lijk is dit ook de bedoeling niet ge
weest, maar het is toch wel inte
ressant te weten welke technische
mogelijkheden er nog meer zijn dan
het traditionele stuurrad.
Eigelijk zou het beter zijn te expe
rimenteren met onderdelen, die
ondanks perfektionering nog voor
modernisering vatbaar zijn. We
denken hier aan de remmen, die
in het algemeen bij de moderni
sering van de auto op andere pun
ten achter zijn gebleven. Overigens
staat de technische ontwikkeling
niet stil en men kan constateren,
dat er de laatste tijd veel wordt
gedaan om de auto als masaal
vervoersmiddel veiliger en prak
tischer te maken. In steeds sterke
re mate wordt rekening gehou
den met de beveiliging van de in
zittenden (veiligheidsgordels, be-
veiliginsmechanismen gecapiton
neerde dashboards en zonnescher
men). Ook technisch zijn verschei
dene merken bijgewerkt, bijvoor
beeld met schijfremmen servobe-
krachtiging, bovenliggende nokkenas,
vijf maal gelagerde krukas, ver
hoogd motorvermogen enz. - en
dit alles bestempelt de auto tot
een modern en effectief vervoers
middel. De auto moet een rijmachi-
ne blijven en niet ontaarden in een
rollend salonnetje met bedienings
knoppen.
TOT één der noodzakelijke onder-
noudswerkjes aan de autobatterij, behoort
het schoon en vooral open houden der
|aatjes in de af schroef bare celdoppen.
Deze gaatjes zijn bedoeld om de, zich
gedurende het laadproces vormende gas
ten, naar de buitenlucht af te voeren,
periodiek uitspoelen in gedestilleerd wa
ter is meestal voldoende; verstoppingen
Kunnen door middel van lucht doorge
blazen worden.
IN vele gevallen wordt het bij de
auto behorende gereedschap maar zeer
ptiefmoederlijk behandeld; anders ge
zegd, men doet er niets aan. Een toe
vallige blik in de kofferruimte toont
dan cricks, sleutels' en tangen etc., die
dik onder de roest zitten en daardoor
niet meer of althans onvoldoende, bruik
baar zijn. En dan te weten, dat met een
half uurtje onderhoud per maand, een
stukje schuurlinnen en wat vaseline, deze
zelfde gereedschappen een lust voor het
oog zouden kunnen zijn.
PRECIES twee auto's per dag gingen
in ons land in het jaar 1960 geheel of
deels in vlammen op. Afgezien van de
■genlijke brandoorzaak, had nog veel
schade voorkomen kunnen worden, als
de bestuurders een brandblusapparaat
ter beschikking hadden gehad Naast de
vele, reeds bestaande vloeistof- of schuim-
blussers, is er sinds kort een nieuw type
aan de markt. Dit toestel bezit een onder
druk staande droogvulling, weegt nog
geen twee kg en is dus door iedereen
te hanteren.
SCHADELIJK voor uw benzinereke-
ig is de carburateur, waarvan door
één of andere oorzaak het benzineniveau
m de vlotterkamer hoger is geworden
dan de oorspronkelijke fabrieksafstelling.
Controle hierop en eventuele correcties
dient u overigens aan de vakman over
te laten. Gaat u zelf experimenteren,
dan is de kans niet uitgesloten, dat uw
rmotor er nog een kwaaltje bij krijgt.
V VRAAGT MAAR
De heer H. te Roosendaal heeft, na
dat hy de tubelessbanden van zyn V.W.
heeft laten vernieuwen, gemerkt dat de
handdruk van zyn voorbanden veel eer
der dan vroeger het geval was, terug
koopt. Het is zelfs voorgekomen, dat er
'morgens .een ban* totaal leeg stond.
„Een auto voor allen, overal" aldus
het motto van de in Turijn gevestigde
Fiat - automobielfabrieken, die plannen
hebben om in het komende jaar hun
dagproduktie van 2.500 op te voeren tot
3.000.
De Fiat-autoindustrie is een van
Europa's belangrijkste leveranciers van
motorrijtuigen. Ruim 100.000 werkne
mers, die 150 binnen- en buitenlandse
markten bedienen, zijn bij deze giganti
sche onderneming werkzaam.
Zij vervaardigt alle typen voertuigen
van personenwagens tot trolleybussen.
In samenwerking met „Alfa Romeo"
heeft Fiat een trolleybus ontworj, i van
een type dat al is geleverd aan Zuid-
Am er ika.
Maar, ondanks het succes met andere
soorten voertuigen is het *st met haar
automobielen dat Fiat haar strijd op de
wereldmarkt heeft gestreden.
Dat het Italiaanse bedrijf klaar was
om de strijd met andere autofabrieken
aan te binden bewees zij wel tijdens de
in Frankfort, Parijs en Londen gehou
den exposities. In totaal werden tijdens
deze autosalons dertien soorten wagens
geëxposeerd, waaronder een kleine „Cin-
quecento", met een 499 cc motor en de
machtige „Duemilatrecentos" die een
snelheid van ongeveer 210 kilometer per
uur kan halen.
Weliswaar is er
dan
een ander merk banden
opgekomen dan vanwege de fabriek
wordt geleverd, maar volgens de leveran
cier kan het daar niet aan liggcn. Waar
het wel aan ligt weet hy „0k niet en
vandaar de vraag, of zoiets vaker voor-
komt.
VJLne,me" aan' dat het vernieuwen
fi™ oe .banden, uw voorwielen niet een
bijzondere voorliefde zijn gaan krijgen
J voor stoepranden e.d. In dergelijke' ge-
■vallen is geen enkele tubelessband in
[staat nog luchtdicht af te sluiten. Een
[velgrand moet volkomen vlak zijn; elke
neiging naar een wasbordprofiel is funest.
in uw geval gaan onze gedachten meer
[Uit naar de mogelijkheid, dat de thans
gemonteerde banden qua afsluiting iets
i <en dus m'nder goed) zijn dan
E ill gangers. Door het feit. dat de
Si 11 wel op spanning blijven,
■nü Aen.en ander wel iets duidelijker.
miiioufa den vereisen een hogere
■welisw^ de voorbanden en dit,
■XJlfrT - kleme' verschil kan net vol-
Ke hmfrW?n' de ene band 'lichtdicht
U kunt dit" ,andere te doen lekken.
RroorbanrW ,c°ntroleren, door uw
der achtprhorÜ?" 'lid de spanning
kaer achterbanden te geven. Blijven ze
'het hoe%Pnrwineming l^htdicht, dan is
js het laatst wom-d" aan"
leverancier.
uw banden-
C'itroën heeft ook in 1961 zijn produk
tie verhoogd en wel tot 337.000 automo
bielen tegen 316.000 in 1960. Dat het
merendeel van deze produktie bestond
uit personenwagens nl. 255.000, tegen
232.000 in het voorafgaande jaar, is voor
een belangrijk deel toe te schryven aan
de export, die 15 pet. hoger uras dan
het vorige jaar. Deze export bedraagt
thans 27 pet. van de totale roduktie.
In het najaar van 1961 zijn in de nieu
we fabrieken te Rennes (Bretagne)
reeds de eerste „Ami 6" geproduceerd.
Dit jaar zal daar de produktie geleide
lijk worden opgevoerd om 7~ -de aan
de grote vraag te voldoen, die vooral in
Frankrijk naar dit type wagen be
staat.
Het grootste Citroën-nieuws in 1961
was uiteraard de introductie van de
Ami 6 De overige modellen ondergin
gen meerdere verbeteringen, zoals de
DS 19, die in september van een
nieuw dashboard en een zeer volledige
..air-conditioning' 'werd voorzien, de
ID 19 met een bekrachtigd rev..-systeem
gescheiden voor de voor- en achterwie
len, terwijl de 2 CV sneller werd door
een verhoogd motorvermogen
Opmerkelijk is dat de eclatante .ver-
winningen van Citroën in de zware ral-
ve Luid-Sofia-Luik en in de ronde van
orsica te beschouwen als een ber
trouwbaarheidstest voor normale toer-
vagens— de vraag naar de Citroën DS
en ID 19 heeft doen toenemen.
riS?nerTT ^otors' tussenmodel, de nieuwe
evy II komt de volgende maand op
2® V* De Chevy, die iets groter is
dan de Corvair, kan worden geleverd
met een 4-cilinder of een 6-cilinder mo-
iSn' "Jet ®e.n_vvermogen van resp. 90 en
120 pk (SAE). Deze nieuwe Chevrolet
heett een twee- en een vierdeurs uitvoe-
mg. Opmerkelijk is het kleine formaat
van de 4-cilinder krachtbron, die maar
een betrekkelijk klein deel van de ruim
te in beslag neemt. De viercilinder (al
len op speciale bestelling) kost 12.450
en de sterkere broer 12.900. Voor een
automatische versnellingsbak wordt 850
extra berekend.
De Fiat 13001500, een
charmante wagen.
Om aan de toenemende vraag van
binnen- en buitenland te voldoen zal
Fiat haar dagproduktie van 2,500 tot
3,000 verhogen.
Fiat heeft haar automobielproduktie
verdeeld in vier verschillende klassen:
vrachtauto's, wagens in de middenklas
se, gezinswagens of stationcars en sport-
auto's.
Het afgelopen jaar heeft zij om haar
positie op de wereldmarkt te verstevi
gen haar collectie wagens uitgebreid
met drie nieuwe modellen in de mid
denklasse: de 1300, 1500 en de 2300.
Chevrolet heeft deze maand zijn vijf
tigjarig bestaan gevierd. Wist u dat Che
vrolet een Fransman was? Destijds deed
William C. Durant, de stichter van Ge
neral Motors een beroep op de Franse
coureur Louis Chevrolet om een goed
kope aantrekkelijke auto te ontwerpen.
Chevrolet toog aan het werk en bouwde
enkele proefmodellen, maar nog voordat
deze het fabriekje verlieten liet hij alle
constructiewerk in de steek en ging hij
weer terug naar de racerij. Zijn naam
werd echter gepatenteerd en naderhand
zijn er ruim 45 miljoen Chevrolets ge
produceerd.
Tegen het eind van de eerste wereld
oorlog werd Chevrolet een volwaardig
lid van het GMC-concern. Verscheidene
malen is de Chevrolet de meest ver
kochte wagen van het jaar geweest.
Thans beschikt Chevrolet in de V.S.
over 22 produktie- en 13 assemblagebe-
drijven. Er zijn meer dan 100.000 em
ployés in dienst. Het produktieprogram-
ma 1962 ziet er indrukwekkend uit. De
directie heeft voorspeld dat er 't volgend
jaar 1.9 miljoen Chevroletauto's en 400.000
trucks zullen worden gebouwd.
Een jonge constructeur in Michi
gan, Barry Stuart, heeft een handig
shopping-wagentje voor huisvrou
wen geconstrueerd. Het wagentje
rijdt elektrisch op acht 6-volts
accumulators, die voldoende stroom
bevatten om het 65 km op gang
te houden. De auto, die twee vol
wassenen, twee kinderen en be
hoorlijk wat bagage kan bevatten,
is uitgerust met een 4 pk motor,
die geruisloos loopt. De topsnelheid
ligt boven 40 km per uur. De
elektrische huisvrouwenwagen is
al in de verkoop.
Op de conferentie te Punta del Este
zijn de Verenigde Staten, gesteund door
een tot voor kort neutraal Argentinië,
begonnen aan een nieuwe campagne om
Cuba tot een communistisch satellietland
te verklaren en het uit de organisatie
van Amerikaanse staten te stoten.
Argentinië en Amerika zijn het eens
geworden nadat Dean Rusk zijn eisen
voor een massaal verbreken van de diplo
matieke betrekkingen met Cuba had la
ten vallen en zijn Argentijnse ambtge
noot Angel Carcano zijn voorstellen om
een 90-daags ultimatum vooraf te laten
gaan aan een royement ingetrokken.
Amerika weet in totaal twaalf landen
achter zich en naar waarnemers ver
wachten zullen drie „twijfelaars" Chili,
Equador en Uruguay het voorbeeld van
Argentinië volgen.
De grote winst voor Amerika is dat
Argentinië zich aan zijn zijde heeft ge
schaard.
Carcano en Rusk werden het er over
eens dat bij de conferentie moest worden
aangedrongen op onmiddellijke royering
van Cuba.
(.Advertentie)
GS 662 A
De Amerikaanse minister van justitie
Robert F. Kennedy heeft te Washington
bekendgemaakt dat drie voortvluchtige
leiders van een internationale bende nar-
coticasmokkelaars door agenten van het
federale bureau voor narcoticamisdrijven
in samenwerking met de Spaanse autori
teiten zijn gearresteerd.
Kennedy zei dat de 50-jarige Frank
Caruso en de 45-jarige Vincent Mauro,
beiden uit New York, in Barcelona wa
ren aangehouden terwijl de 48-jarige
Siciliaan Salvatore Maneri op Majorca
kon worden gearresteerd.
De drie bendeleiders waren na een
grootscheepse razzia met 21 anderen op
22 mei van het vorige jaar voor een hof
te New York in staat van beschuldiging
gesteld. Zij werden tegen borgtocht van
50.000 dollar elk vrijgelaten, doch ont
braken toen het proces begon.
(Eigen buitenlandse dienst)
De enige staat in de wereld, waarin de communisten bij vrije verkiezingen met het stembriefje aan
de macht kwsmen en weer verdreven werden de Zuid-Indische provincie Kerala bereidt zich op
een politieke macfitsproef voor. De communistische partij van Kerala begint de strijd voor de derde
parlements-verkiezing in het onafhankelijke India met een protestmars van de noordelijke grens van de
staat tot aan de hoofdstad Trivandrum. Deze protestmars richtte zich tegen de verwaarlozing van de
onderontwikkelde en overbevolkte provincie Keral a door het landsbestuur in New Delhi en deze klacht
heeft verder de basis gevormd der gehele verkiezingscampagne.
(Advertentie)
Daarmee hebben de communis
ten een geschikte troef in de hand
gekregen, want onder de bevolking
en alle politieke kringen Jieerst
dezelfde opvatting over de centrale
regering van New. Delhi. Eerstens
is Kerala de dichtstbevolkte staat
van India met elfhonderd mensen
per vierkante mijl.
Tweedons behoort deze '.ropische pro
vincie tot de economisch minst ontwik-
HERO JUS DE FRUITS
Pure vruchtensappen voor gezin
en gasten. Zuiver - vitaminerijk
kostelijk van smaak. 12 maanden
van het jaar een verkwikkende
traktatie: Hero Jus d'Orange
Jus d'Ananas Jus de Grapefruit
Veredelde
HERO VRUCHTENDRANKEN
Vraag Hero 'gepasteuriseerde'
rode vruchtendranken en geniet
van het volle fruitaroma.
Verkrijgbaar in de populaire 12 cl.
'Jus'-flesjes: Hero Cassis Cerise
Rode Bessen Frambozen
Heerlijk om ook in huis te hebben
kelde gebieden en derdens moet heel de
bevolking van Kerala drijven op de
landbouw, bij gebrek aan industrie.
Daardoor komt het dat op 16 miljoen
inwoners een vast werklozen leger van
1 miljoen en een periodieke werkloos
heid voor 8 miljoen mensen voorkomt.
Merkwaardigerwijze komen onder de
inwoners van Kerala zeer vele personen
voor, die met succes hogere studies heb
ben gedaan.
Een typerend voorbeeld is, dat het
vorige jaar voor 100 vrije posten als
controleur op autobuslynen in Trivan
drum 13.000 sollicitanten waren, waar
van meer dan 1000 een academische titel
hadden.
Aan de problemen van Kerala zijn
tot dusver reeds vier regeringen ten on
der gegaan. Twee dezer regeringen wer
den samengesteld door de voornaamste
partij in India het z.g. Congres; één
door de vrije socialisten en de laatste
door de communisten. De overwinning
van de communisten bij de laatste ver
kiezingen was alleen maar aan de ont
goocheling der bevolking over de mis
lukkingen der voorafgegane democra
tische regeringen te danken. Maar de
communistische regering had evenmin
succes. Zonder massieve steun van de
centrale regering van India kan geen
enkele regering van Kerala de proble
men oplossen, maar voldoende hulp is
tot nog toe niet door de regering van
India geboden Nodig zou zijn, in deze
GEPASTEURISEERDE
VRUCHTENDRANKEN
De 13-jarige prins Charles
zal in mei naar de kost
school Gordonstoun in
Schotland gaan, waar ook
zijn vader, de hertog van
Edinburg, school is gegaan.
Dit nieuws heeft in En
geland verschillende reac
ties veroorzaakt, van een
diep medelijden van de
zijde van een oud-leerling,
tot de uitlating van het
blad Daily Mirror, dat lie
ver hdd gezien, dat Charles
naar een gewone openbare
school was gegaan.
De 17-jarige lord Rudolf
Russell, zoon van de her
tog van Bedford, die twee
maal van Gordonstoun is
weggelopen, zei tegen ver
slaggevers, die het alle
maal serieus opschreven:
„Mijn hart bloedt" voor de
Britse troonopvolger. Hij
zei, „vol afschuw" terug te
denken aan zijn schooltijd
daar, de Spartaanse disci
pline en de koude douches.
„Als hij het er kan uit
houden zal het een man
van hem maken,' de arme
stakker, en hem flinke
spierballen geven. Ik hoop,
dat hij van gekookte aard
appels houdt, want hij zal
ze elke dag bij de lunch
en het avondeten moeten
eten."
Gordonstoun, in 1934
door een Duitse vluchte
ling, dr. Kurt Han, op Prui
sische grondslagen gesticht,
legt de nadruk op karak
terontwikkeling, school
onderricht komt op de
tweede plaats. Er wordt
geen onderscheid gemaakt
tussen arm of rijk.
In de Daily Sketch werd
gisteren gezegd, dat Char
les „de eerste toekomstige
koning is, die zijn opvoe
ding krijgt op een school
die wezenlijk geen stands
verschil kent". De Daily
Herald noemde het een
„spectaculaire beslissing".
De Daily Mirror ver
klaarde: „Charles zal niet
uitsluitend met zoons van
de hoogste standen om
gaan. Hij zal geen ouder
wets schooluniform hoeven
te dragen met hoge hoed
en Eton-kraag, maar het
zou beter zijn geweest als
Charles naar een gewone,
openbare school zou zijn
gegaan."
Het uniform van Gor
donstoun bestaat uit korte
broek en open sporthemd.
De dag begint er om 7 uur
's morgens met gymnas
tiekoefeningen of korte
veldloop, gevolgd door een
koude douche. Hierna moet
iedere leerling zijn bed
opmaken en de vloer aan
vegen. Charles zal met 60
andere jongens in een ge
bouw worden onderge
bracht en met zes tot
twaalf leerlingen een
slaapzaal delen. Er mag op
school niet worden ge
rookt, snoepen is slechts
op zeer beperkte schaal
toegestaan.
Sommige bladen zijn be
zorgd, dat Charles onder
„Duitse invloed" zou ko
men te staan, vanwege de
Duitse origine der school.
Het hoofd van Gordon
stoun, Robert Chew, heeft
verklaard, dat Charles geen
uitzonderingspositie zou
genieten. Hij voegde hier
aan toe, dat de heden
daagse jeugd blijk gaf van
gebrek aan tucht en onder
nemingslust, wat hij tegen
trachtte te gaan door
karakterontwikkeling en
sport. Hij ontkende, dat de
discipline „overdreven" zou
zijn.
Bij een brand in een schuur van de
heer H. Klarenbeek in Speulde, gemeente
Ermelo, zijn 22 kalveren omgekomen. De
oorzaak van de brand is nog onbekend.
Brandweren uit drie omliggende plaatsen
namen deel aan het blussingswerk. Daar
bij ontplofte nog een gascilinder.
bevolkingsdichte provincie industrieën
te vestigen en daarenboven een emigra
tie naar minder dicht bevolkte provin
cies van India op touw te zetten. De re
gering in New-Delhi heeft er zo weinig
aandacht voor gehad, dat de communis
ten met hun verkiezingsslogans de ont
stemming der bevolking vertolken.
Mochten de communisten opnieuw aan
de macht komen, dan zal dat groten
deels de schuld van de huidige provin
ciale coalitie-regering van de Vrije So
cialistische Partij zijn.
Deze coalitie heeft indertijd wel de
communisten verslagen, maar uit deze
coalitie is verder niets postiefs geboren.
Het communisme is in Kerala op dit
ogenblik ongetwijfeld de lachende derde.
Bij het instorten van een hotel in de
Spaanse badplaats Pina del Mar aan de
Costa Brava blijken zeven bouwvak
arbeiders het leven te hebben verloren.
Tachtig van de 380 arbeiders die aan
de bouw werkten moesten in ziekenhuizen
worden opgenomen.
Het ongeval werd veroorzaakt doordat
een hijskraan de top van het bouwwerk
ramde, hetgeen een kettingreactie van
instortingen tot gevolg had.
Vanuit het 57 kilometer verderop lig
gende Barcelona werden reddingsploegen
gestuurd die onmiddellijk aan het werk
togen om de vele bedolven arbeiders uit
te graven. Ook burgers hielpen mede bii
de bevrijding van slachtoffers, wier gegil
om hulp tot diep in de nacht voortduurde
Meer dan 40 ziekenwagens werden naar
de plaats van het ongeval gezonden om
de gewonden naar ziekenhuizen over te
brengen.
in miljoenen ton
1951 '52 '53 '54 '55 '56 '57 '58. U'sV '60 '61
e&ï
DUITSLAND BELGIË ITALIË
FRANKRIJK NEDERLAND
De steenkoolproduktie van de landen
van de Europese Gemeenschap beliep
in 1961 229.963 miljoen ton of bijna
4 miljoen ton (1,7 pet.) minder dan
in 1960. De produktie in het afgelopen
jaar is de laagste welke sedert de
opening van de gemeenschappelijke
markt voor kolen en staal werd ver
kregen. Hierdoor komen de structurele
wijzigingen op de energiemarkt op
duidelijke wijze tot uiting.
De toestand in 1961 verschilt overi
gens sterk van land tot land. In Frank
rijk bijvoorbeeld werd de sterkste da~
ling vastgesteld (6,4 pet.). In België
beliep de teruggang van de produktie
4,2 pet. In de Duitse Bondsrepubliek
daarentegen, steeg de produktie met
0,3 pet. en in Nederland met 1 pet.
In Italië kon de overigens geringe
produktie zich op het peil van ver
leden jaar handhaven.
De algemene daling van de pro
duktie^ komt ongeveer overeen met de
afneming van het verbruik, die vol
gens recente berekeningen in 1961 4,3
miljoen ton beliep.