KROESTJEV vertelt relaas van Beria s ondergang GELOOF EN POLITIEK Invasie in eerste plaats een kwestie van scheepsruimte Het ontstaan van de aarde „Vier miljoen mensen, Nikita Politiechef open ogen iep met in de va Bemanning van Noor in touw wegens brand S.O.S. tijdens Yloms klappen. si\ vous plait Een nieuwe moderne kijk op smakelijk eten! De vitale Vitelli WITTEBROODSWEKEN IN HEILIGE EAND drie daar ben ik! lachine-monteur Aantal doden treinramp: 93 Betoging in Suriname hevige storm Er is weinig beschikbaar Tegenstoot Opruiming Aardbeving bracht fresco aan t licht Confessionele partij uit de tijd Mijninstorting in Zuid-Slavië Een betoog van prof. Dondeyne Partij formatie PERPETUUM MOBILE STRATEGIE OM NIEUW-GUINEA Afschaffen? Pokkenepidemie onder controle BRIEVEN van De rusteloze aarde na voorlaatste ronde: Lere 15 10 partijen, Blom en Walraven F. Blaas 13 uit 10, Louwerse Heydra 11 uit 10, Van Rijswijk Kaan en Krijger 10 uit 9, Schui nt 10, J. Blaas 5 uit 10 en Op 't inten uit 11 partijen, itste, doch spannende ronde, zal gespeeld te Vlissingen op zater- anuari a.s. s: MasselinkScherp 1-1. Holle- lasselink 1-1, Grevinga—Parinus- *e stand in deze klasse luidt: Hol- punten uit 3 partijen, Grevinga Masseling en De Vlieger 2 uit 2, k 1 uit 1, Scherp en Parinussa punt uit 2 partijen. de competitie van de Zeeuwse werden de volgende wedstrij- peeld. De uitslagen luiden als dasse: Kapelle's-Gravenpolder c klas: Vlissingen 2Middelburg Souburg 2Goes 3 (11-9). Scher- -DOS 2 (Vrederust) 6-14, Klevers- tegtekerke 2 (13-7), Lammeren- oes 2 (9-11). JSTELLING t verband houdt met de kleuter nuari 1962 van 3-9 uur n.m. h Centrum, te Vlissingen. en? Kom dan even kijken, oorstelling. LSVEREENIGING N V. n Olivetti kent ooi machine») id met uitbreiding van haar- t voor de stad BREDA een en en onderhouden van kan-. inis is niet direct vereist zien voor een grondige oplei wordt zorggedragen, jd tot 24 jaar. na Ambachtsschool/LTS tot aanbeveling, riftelijk of mondeling aan de Dienst van ons Verkoopkan-. rtein 12, Rotterdam. W VAN LOÜRDES Bedevaart tot O. L. Vr. v. Lour-i rsch. v. d. Onbevl. Maagd Maria) i Lourdesmedailles a 35 plus por^ an postwissel t.n.v. Geest. Bede n-C. Lourdeswater kan worden 1 aVi Opel Olympia i.z.g.s, te koop. Te bevragen Havendijkstr. fc, Geertruidenberg. Tussen 17 en 19 uur. 22766 iefst lijk. 2e 6224 evr. 'f in een even dan oud viel- zan- )7639 te ioch anaf ndel pief 7678 voor aten srde s, 6 gar. M eda. £075 k., evr. s v. ■6197 jkse ieu- en •isch tend ga pet, anaf 3ek- spe- elef. laan •5794 ima. Voor een betrouwbare ge bruikte auto is het adres Toon Gijzen. Vestkant 125. Breda. Tel. 33346. De volgende auto'a staan bij ons echt in voorraad: V W.'s 1958 de Luxe; Opeis Rekord 1958; Mercedes 220, 1955; Vauxhail Cresta '57; Vauxhall 1957; BMW Isetta '56; V.W. de Luxe 1956. Skoda 1959; Zephyr 1956; Ford 1956, zwart met gas. 6 cil. Chevro let 1955. met gas en radio; Vauxhail 1953; Velox 6 cil. Spotprijs. Al deze wagens zijn echt in prima staat en worden onder garantie verkocht. In ruil, verkoop en financiering. Zondags gehele dag geopend. Door bijzondere omstandighe den hebben wij van één firma 4 Opeis Kapitan 1959 kunnen kopen. Deze wagens hebben stuk voor stuk zeer weinig gelopen. Voorzien van radio en originele kachel. Zeldzame aanbieding. Van de 10 Lelijke Eendjes I960, die wij ook van één firma kochten, hebben wij er nog één over. Haast u. ook dit is een zeldzame aanbie ding. Verder hebben wij staan Opel Rekord 1960, 1959. 1958, 1957. 1956, 1955; 2 Chevrolets 1959; 2 Simca's Arion en Aron- de: Opeis Caravan 1960, 1958, 1956; Opel bestelwagen 1958. Diverse Fords Escorte 1960; Escorte 1956; Consul 1957; Taunus 12 M 1960. Enkele Fiats 1100. 1959; Stationcar 1956, 1100 1956: Mercedes 180 diesel 1958; Mercedes 190, 4 cil. benzinemotor, bijzonder mooi 1957; Austin Seven I960; Morris Minor 1959; Vauxhall Wyvern 1957; V.W. de Luxe 1958 en nog ve,e andere be. trouwbare auto's. Wij hebben ingeruild 1 Citroen 2 CV Le lijk Eendje 1954; Simca A ron de 1956; Peugeot 203. 1957; Chevrolet 1953, welke door on» zeer goedkoop worden door verkocht. Voor een betrouwba re gebruikte auto naar Bel- crum Garage. De zaak met de grootste voorraad en de bes te service. Alle wagens wor den met 3 maanden schriftelij ke garantie verkocht. Inruilen is mogelijk. Onze eigen finan- cieringsdienst helpt u eventu eel de betaling te regelen. Bel- crum Garage, Minister Kan straat 16-20, Breda, tel. 0 1600- 39900-39870. Vlakbij groentevei ling en station. Zondags gehe le dag geopend I46199 Peugeot 403, juli 1960, bijzon dere aanbieding. Van 1ste eigenaar, met schuifdak, ka. chel en slaapbanken. Kleur gris-platina. Goed onderhouden Financiering mogelijk. Bevr. Pr Frederiklaan 30, Breda. Tel. 01600-39190. 46183 Renault Dauphine 1958 45.000 km gelopen, in uistekende st. rechtstreeks van particulier. Pastoor Vermuntstraat 29, Ul- venhout. Tel. 560, s.v.p. telef. afspreken. 45952 Renault 1. 1957, l.z.g.st. te k. f 1700,-. Tel 40248. Breda Ko- raalstr. 9. Ét.park. Het *s weej n nieuw jaar. Ook dan staan wij altijd voor u klaar Wij repareren al uw lederkleding piekfijn voor el kaar. Eerste Bredasche Le derkleding reparatie en spultin richting Fa Zijlmans. Tram- singel 95a Breda Tel 31356. Wie kocht op „Breda Nu" een mixer voor f 295,- en is nu te leurgesteld? Schrijf dan onder no. 46097. Hardnekkige hoest? Prikkel en kramphoest? Nacht- en ro- kershoest? Bronchicum Elixir helpt snel en zeker. Flacon f 2.- bij elke drogist. Breuklijders. De wasbare, anatomisch verantwoorde Zweedse gordel is uw ideale hulpmiddel en geeft u veilige zekerheid. De specialist geeft u vrijblijvend raad en helpt tl alle hinder van uw breuk 4e overwinnen. Zitting te: Bergen op Zoom. vrij. 26 jan.. Drog. Besling, Fortuinstraat 12, van 1.30-4.30 uur. DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 23 JANUARI 1962 (Van een medewerker) Het relaas van de moord op het Russische hofd van de politie, Lawrenti P. Beria, opgedist door één van de oprichters van de Ko- minform, heeft dezer dagen op de voorpagina's van de Italiaanse dag bladen gestaan. Het verhaal was geschreven door dc voormalige senator Eugenio Reale, die in 1956, na de onderdrukking van de Hon gaarse opstand, uit de communis tische partij is getreden. Reale verklaarde dat premier Nikita Kroesjev, tijdens een vertrouwelijk onderhoud, dat hij in de zomer van 1956 in Moskou had met de voormalige communistische bur gemeester van Turijn, Celeste Ne- garville, de feiten rond de moord op Beria uit de doeken had ge daan. Negarville zou het verhaal later aan Reale hebben verteld. Beria werd in 1953 naar een zitting van de ministerraad gelokt en om het leven gebracht. „Onmiddellijk na de dood van Stalin was de toestand onhoudbaar geworden, dat kan ik u verzekeren," zo zou Kroest- jev volgens Reale hebben gezegd. „Wij wisten dat Beria voorbereidingen trof voor een staatsgreep en dat hij de gehele macht aan zich wilde trekken. Wij kon den hiertegen bijna niets doen. De politie was te machtig en Beria was te handig. Maar wij hebben hem toch uit de weg geruimd. Twee weken lang hebben wij achter gesloten deuren gezeten. Molotov sloot zich op in het gebouw van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ik zocht mijn toevlucht op het partijbureau en Worosjilov zat in het gebouw van het presidium. Uit angst dat Beria ons zou laten arresteren durfden wij niet naar buiten te komen en naar huis te gaan. Wij voelden ons veiliger in de regeringsgebouwen omdat daar gewapen de mannen op wacht stonden," aldus Kroestjev, volgens Reale. Om aan deze toestand een einde te maken, zo zou Kroestjev gezegd hebben, besloten de Russische leiders Beria wijs te maken dat zij bereid waren hem de absolute macht te geven. „Wij besloten Worosjilov naar Beria te sturen en hem. uit ons aller naam, uit te nodigen om Stalin op te volgen en tegelijkertijd premier en partijsecretaris te worden," zo zou Kroestjev hebben ver klaard. Beria liet zich dit op de mouw spelden en zei dat hij bereid was een gezamen lijke zitting van de ministerraad en hot partijsecretariaat bij te wonen. Het hoofd van de politie, zo werd voorts in het verhaal verklaard, was ver baasd dat de maarschalken Grigori Zjoe- kov, Iwan Konjev en Moskalenko in de zaal aanwezig waren. Men vertelde hem echter dat men de maarschalken had uitgenodigd teneinde de eenstemmigheid van de Russische leiders, die achter Beria zouden staan, te bewijzen. Blijkbaar op zijn gemak gesteld, nam Beria plaats. De zitting werd geopend. Malenkov stond op. De door Beria ver wachtte verklaring werd niet afgelegd. Malenkov sprak een korte doch heftige beschuldiging uit. beria ...gewurgd... De minister van Binnenlandse Zaken werd ten laste gelegd dat hü zich schul dig had gemaakt aan samenzweringen en landverraad. Verklaard werd dat Be ria meteen zou worden berecht. Toen het hoofd van de politie deze woorden hoorde wist hü dat hü in een val was gelopen. Hij sprong op en probeerde zijn pistool te trekken. Degenen die vlakbij hem wa ren gezeten Konjev, Moskalenko, Mi- kojan en Malenkov sprongen hem echter naar de keel en wurgden hem. „De Sovjet-Unie, de zaak van de revo lutie en van het communisme waren gered," zo zou Kroestjev hebben gezegd. Volgens Reale vertelde Kroestjev ver der: „Die avond en in de dagen die volgden werden in geheel Rusland 20.000 functionarissen en agenten van de geheime politie, die op de hand van Beria waren, zonder enige rechtspleging uit de weg geruimd." Volgens het verhaal van Reale zou Kroestjev de Italiaanse gasten twee da gen tevoren hebben verteld dat zich ten tijde van Stalins dood 2.000.000 onschul dige mensen in concentratiekampen be vonden. Kroestjev zou daarna op andere gedachten zijn gekomen en maarschalk Boelganin hebben gevraagd zijn geheugen op te frissen. „Help me, Nikolai, je hebt een goed geheugen. Ik weet niet meer of het aantal politieke gevangenen twee of vier miljoen bedroeg," zo zou Kroest jev hebben gezegd. Volgens het relaas van Reale zou Boel ganin hierop hebben geantwoord: „Vier, Nikita, het waren vier miljoen mensen." Later op dezelfde dag zou Kroestjev vertrouwelijk tegenover de Italianen hebben verklaard: „Kameraden, het aan tal slachtoffers van het Stalinisme dat nog in leven was, was niet twee miljoen. Het waren ook geen vier miljoen, maar acht miljoen mensen. De buitenlandse persberichten, waarin werd gesproken over acht miljoen waren juist. Acht mil joen mensen, zijnde 5 procent van de Russische bevolking, werden gevangen gehouden...!" Bij een aardbeving die zich zaterdag heeft voorgedaan in een groot deel van zuidoost-Italië, is in een vervallen schuur tje in een groententuin bij de plaats Andria een oude muurschildering voor stellende een miraculeuze madonna aan het licht gekomen. Onder deze eretitel wordt in Andria de heilige maagd aan geroepen. De aandacht van deskundigen is op het waarschijnlijk zeer oude fresco ge vestigd. In het afgelopen weekeinde is in het academisch ziekenhuis in Utrecht overle den de heer Th. J. P. Zeegers uit Utrecht. Hij werd bij de treinramp bij Harmeien op 8 januari ernstig gewond. Het doden tal van de treinramp is thans gestegen tot 93. (Advertentie) Wit of bruin per pak0.85 In sierlijke, plastic trommel gevuld met pak bruin1.75 Het was zondag een trieste boel in het huis van de 87-jarige Fran cesco Vitelli. De dokter van het Italiaanse plaatsje Potenza had hem de ogen toegedrukt en schrei ende familieleden en verwanten I schaarden zich rond zijn sponde... Maar o heuglijk en tevens angstig gebeurende dode kwam overeind keek al die bekende gezichten eens aan en zei hongerig: Wat krijgen we vandaag te eten?" De verbijsterde aanwezigen haal den de dokter en deze stelde vast dat de oude Vitelli zo fit als een hoentje was. zij het dan nog wat zwak door een hartaanval. Een half uurtje later zat Francesco aan tafel en verorberde zijn mid dagmaal met smaak, daarbij met grote ogen aangestaard door het halve dorp... Zondagmiddag is in Paramaribo een betoging gehouden tegen de „onafhanke lijkheid van Suriname nu". Deze optocht, waaraan werd deelgeno men door duizenden personen met meer dan 100 personenauto's, vrachtwagens en autobussen, was georganiseerd door een zgn. „Vrouwencomité anti-onafhankelijk heid nu" en door de actiegroep van de verenigde hindoestaanse partij. De politieke partijen buiten het parle ment (de zgn. buitenparlementaire oppo sitie van het eenheidsfront) hadden hun adhesie met deze demonstratie betuigd Het viel op, dat er bij deze betoging geen Surinaamse vlag te zien was. Wel werd de Nederlandse driekleur meege dragen en de stoet werd opgevrolijkt door duizenden papieren vlaggetjes, die een combinatie waren van de Surinaamse en de Nederlandse vlag. Wanneer we de ontwikkelingsgang van de moderne wereld gadeslaan, krijgen wc de indruk dat het christendom er zo weinig vat op heeft, op zich zelf teruggetrokken leeft, ver van de profane geschiedenis en de gang der beschavingIn deze woorden legt professor Dondeyne van de Leuvense Universiteit zijn grote bekommernis neer en daarom is het, dat hij in voor dracht en geschrift en nu in een groot boek „Geloof en Wereld" de actualiteit van het Geloof wil aantonen voor moderne mensen. Maar dan moet het ook zichtbaar worden zonder alle conservatief-traditionele aangroeisels, welke maar al te lang en al te vaak als essentialia werden beschouwd. Drie gebeur tenissen ziet prof. Dondeyne onze tijd bepalen: de totstandkoming van de moderne wetenschap met Descartes, Galilei en later Darwin, het teloorgaan van het Ancien Regime en dc opkomst van de democratische vrijheidsregimes, de sociale doorbraak in de tweede helft van dc vorige eeuw. Op dit alles is door de katholieke gemeenschap aanvankelijk te traag cn te vreesachtig ge reageerd. De meest dringende taak is ons geloof herontdekken. We moeten terug naar het wezen van net geloof, we hebben het opnieuw te verantwoor den in deze tijd, we moeten zijn humanistische en historische waarde, zijn betekenis voor de beschavingsgeschiedenis van nu terug ontdekken. lijke scheidingslijnen moeten formeren. Twee problemen onderscheidt professor Dondeyne hier. Enerzijds de vraag naar de zin en de verantwoording van de confessionele formule, anderzijds de vnaag naar de deconfessionalisatie van het politieke leven. Als enige geldige re den van verantwoording schildert de schrijver het streven van zulk een par tij om zich te laten inspireren door gro te sociale beginselen van de christelij ke ethiek, waarvan de uitgesproken per sonalistische gerichtheid een niet te mis prijzen waarborg is voor een menswaar dige maatschappij en tevens wat voor België vooral van belang is het waarborgen van levensruimte voor de godsdienstige gemeenschappen als daar zijn een minimum van materiele bestaansmiddelen, de mogelijkheid van religieus geinspireerd onderwijs en op voeding, van culturele en charitatieve bedrijvigheid. De uitdrukking „confessio nele partij" past hier ook minder. Het is meer een christelijk geinspireerde en georienteerde politieke partij. Niettemin kan zo'n partij, die in de strikte zin geen confessionele partij is, toch socio logisch bezien een katholieke partij zijn. De schrijver noemt in dit verband de C.V.P. in België, waar algemeen de overtuiging verspreid is, dat een katho liek niet op zijn plaats is in de niet- christelijke partijen. Deze overtuiging wortelt in een eeuw geschiedenis: ener zijds het min of meer uitgesproken an- ti-klerikalisme van de andere partijen, anderzijds de tussenkomsten van de kerkelijke gezagsdragers ter gelegen heid van de -erkiezingen. De nadelen, Volgens radio Belgrado hebben drie mijnwerkers zondag het leven verloren en zijn 16 leden van een reddingsploeg gewond geraakt doordat een mijngang bij Zenica tengevolge van een onder aardse brand is ingestort. De redders kregen tijdens hun acties brandwonden. Op dit stramien borduurt professor Dondeyne zijn boek, dat men frisse ori ginaliteit de blijde boodschap opnieuw beziet. Christendom en beschaving con fronteert en de wereld van nu in ver schillende aspecten door het herontdek te geloof belicht. Het is niet onze be doeling op een en ander uitvoerig in te gaan. We kunnen slechts aanraden: neem en lees. We wilden echter toch wel iets meer weergeven van hetgeen in dit boek is samengevat onder het algemene hoofd „Geloof en politiek", omdat hier vraag stukken worden geraakt, die ook in Ne derland actueel leven. Prof. Dondeyne bestrijdt degenen, die menen, dat politiek en geloof elkaar ner gens raken. Er is immers geen chris telijk geloofsleven denkbaar zonder christelijke ethiek en er bestaat ook geen waarachtige en noemenswaardige politiek zonder een ethische bezieling. Het is de taak van de Kerk ervoor te zorgen dat haar gelovigen de evange lische boodschap getrouw blijven, over de gaafheid van geloof en zeden te wa ken. Zo kunnen we het begrijpen, dat de Kerk het steeds als een onvervreemd baar recht en heilige plicht heeft be schouwd ook in politieke zaken het ge weten van haar gelovigen te helpen vor men: en zelfs niet alleen van haar ei gen gelovigen maar van de hele mens heid. Die interventie kan geschieden door een meer negatieve (terwille van de zonden) en een meer positieve door de verkondiging en verspreiding van wat men een christelijk-geinspireerde sociale politieke doctrine pleegt te noemen. De meer negatieve geschiedt, wanneer de Kerk oordeelt dat een bepaalde we reldbeschouwelijke staatsleer of een be paalde concrete politieke bundeling of de zedenwet of de essentiële vrijheid maatregel in strijd is met de eisen van van de Kerk in het gedrang brengt. Het vraagstuk is een onderdeel van het algemene probleem betreffende de verhouding tussen Kerk en Staat. Het is verkeerd daarbij de middeleeuwse ver houding als maatstaf te nemen, toen e®n verregaande verweving van het tij delijke en het religieuze bestond. De middeleeuwse canonisten hebben getracht die feitelijke verhouding uit het christelijke geloofsmysterie af te leiden. Dit heeft aan de Kerk veel kwaad berokkend. Het heeft het clerica- le conservatisme met zijn tegenhan- ser> het politieke anti-klerikalisme, ge weldig in de hand gewerkt. In een ze kere zin lijden wij daar nog steeds on der, althans in de West- en Zuid-Euro- pese cultuurlanden. Wat in dit vraag stuk vooral vermeden moet worden, is net dwepen met strakke apriorismen en net verabsoluteren van feitelijke toe standen. De mooiste theorieën en de beste ju ridische overeenkomsten kunnen niet verhinderen dat er zich af en toe span nes en conflicten voordoen. De ge schiedenis van die conflicten leert ons, dat evenmin als bij de conflicten tus sen geloof en wetenschap de oorza ken zelden aan eenzelfde zijde lagen. Veel inzichten en opvattingen die thans voor gemeengoed doorgaan, werden voor vijftig jaar geleden gevaarlijk of strijdig met de orthodoxie gehouden. Een zeer omstreden kwestie is de vraag, of de politieke formaties zich in de eerste plaats langs levensbeschouwe- In een zuidwesterstorm met windkracht 8 tot 9 hebben de IJmuidense zeesleep boten „Titan" en „Simson" zondagavond 80 mijl op de Noordzee moeten afleggen, nadat het Noorse stoomschip „Hjalmar Wessel" een SOS had uitgezonden. De Noor had een hevige brand in de machinekamer. Zondagavond omstreeks half elf was de sleepboot- „Titan" onder bevel van kapitein A. Broek ter plaatse. Men begon met het vastmaken en op sleeptouw nemen van de „Hjalmar Wessel". Op het Noorse schip had de beman ning inmiddels een urenlang gevecht met de vlammen achter de rug. De brand was grotendeels bedwongen. Het eerste nood sein van het schip, dat met een lading houtpulp onder weg was van een Noorse haven naar Rotterdam, werd zondagmid dag omstreeks kwart voor vier opgevan gen door het Westduitse radiostation Norddeich dat onmiddellijk het SOS-sein doorgaf. Schepen die in de nabijheid van de Noor waren, vroegen of zij assistentie konden verlenen. Het Britse schip „Port Auckland" kwam omstreeks half vijf het eerst in de onmiddellijke nabijheid van de „Hjalmar Wessel" om eerst hulp te verlenen. De toestand op de „Hjalmar Wessel" was toen kritiek. Om even over half vijf meldde de Noor, dat men het vuur in de machinekamer niet langer onder controle had. De hulp van de zeesleper „Titan" die onderweg was, werd geaccepteerd om hulp te ver lenen op basis van No cure, no pay, (Geen resultaat, geen betaling). De „Hjalmar Wessel", die door het vol ledig uitvallen van de machines geen eigen vermogen meer had was voor an ker gegaan. Om kwart over vijf kwamen zij met het bericht dat men op het vuur begon te winnen. Het was inmiddels donker geworden op zee. In het licht van de schijnwerprs van de „Port Auck land" zette de bemanning hét gevecht tegen het vuur voort. Omstreeks half zes meldde de „Hjalmer Wessel" dat men het vuur onder de knie had, maar dat de sleepbootassistentie nog steeds drin gend nodig was, omdat de machinekamer geheel was uitgebrand. De „Port Auck land" werd verzocht in de nabijheid te blijven tot de „Titan" ter plaatse zou zijn. Deze sleepboot heeft de „Hjalmar Wessel" tenslotte naar IJmuiden gesleept. Het Hongaarse nationale patentbureau ontvangt bijna iedere week een nieuwe „uitvinding" op het gebied van eeuwig durende beweging. De uitvindingen lopen zeer uiteen en maken gebruik van de zwaartekracht, stromend water en andere ontwerpen voor het doen draaien van een wiel. Eén ding hebben ze alle echter gemeen: bij ieder ontwerp houdt het wiel bijna onmiddellijk nadat het in be weging gebracht is op met draaien. „Het blijkt moeilijk te zijn deze „uit vinders" van de onmogelijkheid van het perpetuum mobile te overtuigen," aldus het patentbureau. (Advertentie) vraag nu een DRU Mboya getrouwd De 33-jarige secretaris-generaal van de Keniase Afrikaanse Nationale Unie, Tom Mboya is met zijn 23-jarige bruid Pamela Odede te Tel Aviv aangekomen voor een tiendaagse wittebroodsperiode in Israël. Mboya zei tot Israëlische socialisten leiders die hem op het vliegveld kwamen begroeten dat de betrekkingen tussen Kenia en Israël nadat zijn land onafhan kelijk zou zijn „nog nauwer" zouden worden. Het paar is zaterdag te Nairobi in het huwelijk getreden. verbonden aan een dergelijke ineenstren- geling van het politieke leven en het religieus geloof (resp. ongeloof), ziet schrijver viererlei: De Kerk wordt al te zeer in het tij delijke gecompromitteerd. Het gevaar van formalisme, doordat politieke tegenstellingen verabsoluteerd worden. Het gevaar voor de helderheid van het politieke denken, doordat dit voort durend aan een nict-politiek criterium onderworpen wordt. Het gevaar dat de vrijheid van poli tieke keuze ongedaan gemaakt wordt. De schrijver betreurt het, dat in Bel gië die keuzevrijheid voor katholieken practisch niet bestaat Die vrijheid is wel geen absolute waarde en in uitzonder lijke omstandigheden moet ze wijken voor hogere waarden. Maar ze is toch zeer verheven en er moet met zorg voor worden gewaakt, dat ze geen ijdel woord wordt. Vandaar het probleem van de decon fessionalisering van de politiek. Moeten dan de christelijke partijformaties maar afgeschaft worden? De schrijver acht dit een irreële vraag. Een partij, die een wezelijk element vormt in het po litiek leven van een land, ontbindt zich zelf niet. Wel echter pleit de schrijver ervoor, dat de moraal-theologen het con crete probleem van de verhouding van politiek en godsdienst aan een nieuw en grondig onderzoek onderwerpen, reke ning houdend met de gewijzigde om standigheden en dat ieder zich meer op de toekomst dan op het verleden zou afstemmen. Prof. Dondeyne vermeldt niet, hoe in Nederland het probleem van de decon fessionalisering vooral aan de orde is gesteld: de vorming van een algemcen- christelüke partü zoals de C.D.U. in de Bondsrepubliek. In de Belgische ver houdingen past zo'n conceptie ook niet. Doch de algemene beschouwingen in ..Geloof en Wereld" dragen ook stof aan voor een nader doordenken van dit vraagstuk in ons land. Mede daarom willen we dit bij H. Nelissen te Bilt- hoven uitgegeven boek aanbevelen. Militaire waarnemers in Djakar ta zijn van mening dat de Indone sische invasie op Nederlands Nieuw Guinea in eerste instantie wordt verhinderd door gebrek aan scheepsruimte. Welingelichte kringen in de In donesische hoofdstad schatten dat driehonderd schepen, die van de marine niet meegeteld, momenteel de Indonesische vlag voeren. Deze schepen variëren in tonnage van komt op een totaal van ongeveer 700 tot 10.000 ton. hetgeen neer- 300.000 ton aan commerciële scheepsruimte. Soortgelijke cijfers voor wat de marine aangaat, zijn niet beschikbaar. Het is in Djakarta een publiek geheim dat president Soekarno verleden jaar aan zijn minister van defensie generaal Nasoetion heeft gevraagd, of Indonesië met succes een operatie vanuit zee tegen Nederlands Nieuw Guinea zou kunnen ondernemen. Het dichtst bij Indonesië gelegen punt van Nieuw Guinea is toch nog altijd een kleine vijfhonderd kilo meter verwijderd. Het antwoord van Na soetion, tevens opperbevelhebber van de Indonesische landstrijdkrachten, was, dat zulk een invasie zou kunnen worden on dernomen, indien men voor een periode van drie maanden over de helft van de nationale koopvaardijvloot kon beschik ken. President Soekarno zou dit risico niet hebben durven nemen, omdat hij vreesde dat het gedeeltelijk stilleggen van Indonesië's handelsvloot voor zo'n lange periode desastreuze politieke ge volgen zou kunnen hebben. Indonesië leunt zwaar op zijn koop vaardijvloot om de handel tussen de vele eilanden gaande te houden. Zou dit verkeer gedeeltelijk stil komen te liggen dan zou er wel eens politieke onrust kunnen ontstaan in de daardoor getroffen gebieden van het eilandenrijk. Indonesië bouwt op het ogenblik 12 tot 18 schepen per jaar, en hoewel de uitgaven wegens gebrek aan buitenlandse valuta beperkt moeten blijven, koopt de regering Djakarta regelmatig nieuwe en oudere schepen op. De 350.000 goed getrainde soldaten waarover president Soekarno kan be schikken, schijnen goed gevoed en bruik baar te zijn, hoewel van nature niet bijzonder gesteld op discipline en toon baarheid. De meeste dezer soldaten hebben hun vuurdoop ondergaan in de strijd voor onafhankelijkheid tegen de Nederlanders, en de verspreide opstan den die sinds de Japanse invasie in de tweede wereldoorlog zijn voorgekomen. De marine en de luchtmacht zijn ech ter beide klein en hebben gebrek aan modern materieel. Ze worden ook allebei nog beschouwd als staande in de kinder schoenen, al ontgroeien ze die snel. Men schat dat het personeel van beide leger onderdelen op om en nabij de veertig duizend man komt. Officiële cijfers zijn staatsgeheim. Sinds 1958 hebben de Indoneseiërs een aanzienlüke hoeveelheid wapens betrok ken van de Sovjet-Unie. Hieronder zün twee torpedoboten, twee onderzeëers, acht motortorpedoboten en zesentwintig straalbommenwerpers. Voorts hebben ze, in Amerikaanse valuta berekend 350 miljoen dollar krediet gekregen om el ders wapens aan te kopen. Amerika heeft aan Indonesië vijf trans portvliegtuigen van het atype C-130 en verscheidene tweemotorige bommenwer pers van het type B-26 geleverd. West- Duitsland tenslotte verkocht aan Indo nesië acht torpedoboten. De Indonesische luchtmacht bestaat naar alle waarschijn lijkheid uit tussen de 325 en 375 vlieg tuigen, waarvan vele uit de tweede wereldoorlog. Er zijn er echter ook onder van moderne Russische makelij, zoals Migs en Iljoesjins. Indonesië heeft ook druk op de Sovjet- Unie uitgeoefend, om de reeds bestelde wapens wat sneller af te leveren. Wat de persoon van generaal Nasoetion aan gaat, menen waarnemers dat hij een vaste greep op zijn mannen heeft. On langs heaft hij communistisch-gezinde elementen onder hen uitgerangeerd, en heeft hij aan het hoofd van de verschil lende militaire districten zijn vertrouwe lingen kunnen plaatsen. Als gevolg van een overigens onderdrukte rebellie, heerst in Indonesië sinds 1958 de staat van beleg. Het leger voert het plaatselijk bestuur uit via militaire districtsraden, waarin het leger meester is. Kolonel Mohammed Salim. die belast is met de bestrijding van de pokken epidemie in Pakistan, heeft bekendge maakt, dat men de epidemie thans on der controle heeft. In de afgelopen vier entwintig uur zijn nog vijf gevallen met dodelijke afloop in Pakistan gemeld. Het aantal dodelijke slachtoffers sinds het begin van de epidemie bedraagt 296. De vraag naar het ont staan van de aarde is in wezen geen geologisch, maar een astronomisch probleem. Er bestaat im mers direct verband met de vorming van het zonne stelsel als geheel Verschil lende verklaringen heeft men er voor trachten te vinden: condensatie van een spiraalnevel, afsplitsing van de zon met een andere ster In feite weten we nog weinig hierover met vol doende mate van zeker heid. In zekere zin dient dit laatste ook gezegd te wor den over de toestand, waar in de aarde kort na haar ontstaan verkeerde. Tot voor kort werd algemeen aangenomen, dat de aarde in het begin in een gloeiend vloeibare staat verkeerde, en slechts langzaam af koelde. Op een gegeven ogenblik begon zich aan de oppervlakte een dunne laag gestold magma te vormen. Omdat vast gesteente al in het begin moet de maar zeer langzaam dik ker wordende aardkorst nog vaak opengebarsten zijn, waardoor grote mas sa's gloeiende lava naar buiten traden en een her haalde strijd ontbrandde warmte maar zeer slecht geleidt, werd eer verdere afkoeling sterk vertraagd. Aan de oppervlakte daalde de temperatuur snel, wat tot gevolg had, dat de wa terdamp rond de aarde condenseerde en de oer- oceaan ging vormen. Voor- tussen vloeibaar gesteente en snel tot zijn kookpunt gebracht water. Men zie de afbeeldingen. Een nieuwere opvatting gaat er van uit, dat de aarde niet warm, maar juist zeer koud begonnen is en pas in de loop van een zeer lang tijdsbestek war mer is geworden. De oor zaak hiervan was gelegen in de radioactieve minera len, die in de aarde beslo ten liggen en zeer geleide lijk uiteenvallen. Dat daar bij warmte vrijkomt behoeft in ons atoomtijdperk niet nader uitgelegd te worden. Het natuurlijke proces ver loopt echter veel langza mer en de elementaire deel tjes zijn nooit zo geconcen treerd. Hoewel wij hier niet op dit fascinerende weten schappelijke probleem kun nen ingaan moet toch wor den opgemerkt, dat de laatstgenoemde redenering door verschillende in onze tijd ontdekte feiten gesteund wordt. Ons goed Belzjiekske worden, zodus, as gij. Hollanders naar Antwerpen komt, zult ge daar te horen krijgen: ..Vloms astablieft, madame et monsieur!" Wij, Vlamingen, wij gaan nu rigoureus attense doen, dat er in ons Vlaanderen met Antwerpen als Capi- tale, geen woord Frans meer gesproken gaat worden. Wij verstaan daar enkel nog maar Hoog-Nederlands. Ge ziet: ik ben ook al serieus doende mij daarin te oefenen. Maar, met u, EIoog-Neder- landers, heb ik compassie. Hoe zult gij u voortaan in onze Vlaamse hoofdstad verstaanbaar maken? Want, denkt er om, as ge hier arriveert (pardon: ik meen. verschoning, ik meen als ge hier aankomt) en ge vraagt naar de stationchef zullen ze u antwoorden ,,Wad ies da voor 'nne "ent? Die ken nen wij ier nie. Wij kennen allenig 'nne statie-overste". Ge hebt haast om naar d'n toilette te gaan (ieder mens heeft daar wel es haast mee, niet waar?) Awel, ge informeert., (ver schoning: ge vraagt naar) d'n toilette en ze bezien u of ge naar 'nne Chinees vraagt „Toilette? Toilette?" Gaat dat 'nne keer in Luik vragen. Hier, in Antwerpen noemen wij dat „Opschikka mer". Gij, Hollanders, die Vlaanderen met de kerstdagen komt bezoeken, peist er op, dat ge ons niet Joyeux Noël toe wenst, want dan riskeert ge 'n bloed neus. Ze zullen u toeblaffen: ,,In Vlaan deren Vlaams!" Ge zult niet meer mo gen spreken van conducteur, coupon, coupé, van restaurant, garcon, diner, souper, want ze zullen u de rug toeke ren. Ge zult dat allemaal eerst in 't Hoog-Nederlands moeten vertalen en da is nie gemakkelijk. Veronderstel: ge zit in 'n koffijhuis café of stammenee bestaat nie meer. 't Is er zeer druk en ge moet weeral naar de opschikkamer, ge vraagt: mag ik astablief passeren? Ze zullen nie van hunnen stoel opstaan, omdat ze u niet begrijpen. Ge moet vragen: Mag ik voorbijgaan, asteblief?" Denkt er om, dat ge in Vlaanderen nooit uw identiteit tracht te bewijzen, maar wel uw „eenzelvigheid". Al zijt ge de plezantste Nederlander, die er leeft, al zijt ge Wim Kan of Toon Hermans in Vlaanderen zijt ge „eenzelvig". En, al zijt ge bij u in Nederland ingenieur of hoofd-ingenieur, zelfs al hebt ge uwen titel in Leuven gehaald ze ve gen er hier in botten aan. Ingenieurs bestaan in Vlaanderen, sinds de twee taligheid, nie meer. 't Zijn hier alle maal vernuf telingen of hoofd-vernufte- Vlaanderen voor hen in 't Frans gebe den wordt. Ons leger is al tweetalig, dat weet gaat tweetalig ge, maar denkt ge, als daar iets in 't Frans geroepen of gezegd wordt, dat de Vlaamse piotten 't nie willen begrijpen? Lest riep er eene voor 't front (hoe mot ik ..front" in 't Hoog-Nederlands schrijven?) lest riep er eene voor 't front van de troep: „Mannen, ik ben gisteren getrouwd! Ik geef 'nnen „tour- née!" Ze holden allemaal tegelijk naar de kantine ik meen: naar 't militair ontspanningslokaal. Ja. 't wordt op den duur wel 'n bietje zot. want da schone soldaten-liedeke „En avant, la cantiniè- re, la cantinière du régiment!", da mag nou in Vlaanderen helemaal nie meer gezongen worden. Ze hebben 't al in 't Hoog-Nederlands vertaald: „Kom, vooruit, jeneverwijf, jeneverwijf van 't regiment!" Gepasseerde ik meen, in de afgelopen week, komt 'nnen verwoe den Flamingant bij den doktoor om niet z'n nervositeit, maar z'n zenuwachtig heid weg te werken. D'n doktoor zegt: „Meneer, ik zal u iets dicteren.." y „As ge mij niet iets kunt voorschrij ven," zegt de meneer, ga ik naar 'nnen anderen doktoor." Denkt er ook om: nu de tweetaligheid 'n feit gaat worden, spreek nooit meer van chauffeurs maar van wagenbestuur ders. Zeg nooit: dag facteur, maar: dag brievenronddrager. Ge moet niet ver wonderd zün, als ge in 'nne winkel hoort vragen naar „schouwversierderü" want „garniture" is te Frans. Nee, nee, ge moogt, sinds de tweetaligheid van België, mooit meer klappen van 'nne „pot-pourri", van straatliedekens bü- voorbeeld, maar wel van 'nne „stinken de pot". We moeten 't Franse woord, dat we vertalen, in de betekenis zo dicht mo gelijk benaderen. Daarom waren er de ze maand met Sinterklaas in Leuven studenten, die zich „Heiligeklaas" noem den. „Sinte" klonk te Frans. Enfin, o, neeje, da mag ook al nie meer kom aan, dat is nog zo erg nie, maar, as ons tweetaligheid in de kunst surtout pardon voornamelijk in de klassie ke kunst gaat werken, dan komen we tot zotte situaties toestanden, wil ik zeggen. Ze hebben de Opera Faust in 't hoog Nederlands vertaald. Ge weet: in 't Frans begint die aldus „Pareseu- ses filles qui sommeillent encore!" In -,'t Hollands gaan ze nu zingen: „Luie, lingen. In de kerken zal er nie meer vuile meiden, die nog ligt in bed!" Ik in t Fians gepreekt of gebeden mag- kan daar nie veel artistieks narHnn gen worden. De fanatieken (tja, hoe mot ik dat in 't Vlaams zeggen?) de super- geestdriftigen neeje, neeje, super mag ook al nie meerde over-geestdrifti- gen denken dat d'n hemel ook al twee talig is. Dat de Vlamingen in den hemel er nie van kunnen profiteren, as er in ^JjU'kan daar nie veel artistieks., pardon 1 'verschoning, niet veel kunstzinnigs in vinden. Maar, om wille van de tweeta ligheid moeten we ons 'n offertje ge troosten. Eén ding is zeker: de Walen hebben geen last van Vlaamse woorden in hun Frans, omdat ze die daar nooit in geduld hebben. SUSKE VAN TESTELT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7