..Doe het zelf' en begin
aan bouw van „Lotus"
Aan
de
AUTONIEUWS UIT
A IR -INDIA
Tractoren nog in
de minderheid
THE MAN'S FILTER
alle windstreken
Tips-tips-tips-tips-tips-tips-tips-tips Lancia Flavia
Coupé, nieuw
meesterwerk
RAI te klein
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 18 JANUARI 1962
T'
BMW: duurdere
uitvoering
Chevrolet met
dieselmotor
Veiligheidsauto
m Amerika
C.T.-wagen van Ferrari
Beperking van
automerken
Vele merken goedkoper
En verleende
geen voorrang
WAT ZAL DAT Nü WEL ZIJN...?
Amsterdamse politie
waarschuwt tegen
„snorders"
Belgisch-Nederlandse
vliegeropleiding
EUR0PA-INDIA zonder tussenlandingen 7 u. 55
Het paard en zijn werk
Zwendel met
paspoorten
in Hongarije
Tegen kansspelen
Priester staat terecht
Wilna
in
11
11
RICHARD
De Lotus is in korte tijd een geduchte concurrent in de motor
sport geworden. Dit nieuwe Britse merk heeft reeds in vele auto
races voor een aangename en eigenlijk ook hoognodige afwisseling
gezorgd. We hebben de Lotussen herhaaldelijk in actie gezien met
een topcoureur als John Stirling Moss aan het stuur en successen
zij nniet uitgebleven. In de race om de Grand Prix van Monaco bij
voorbeeld moesten zelfs de machtige Ferrari's het tegen Lotus (met
4-cilinder Climax-motor van 154 pk) afleggen. Ook Le Mans en
Nürnburgring werden voor de Lotus een triomf.
De I.otus Elite,
snelle wagen.
een prachtige en
De Lotus Engineering Company in
Cheshunt heeft verscheidene sport-
typen met uiteenlopende motorver
mogen gebracht. Een uitzonderlijk
knap model is de Lotus Elite, een
lange slanke GT-wagen, met zuivere
lijnen en een functionele aërodyna
mische vorm. De ontwerpers hebben
hier gebruik gemaakt van het mo
dernste bouwmateriaal, namelijk van
plastict of kunststoffen. De Elite heeft
een zogenaamde inte
grale chassis-koets-
werkconstructie of
beter nog een chas-
sisloze carrosserie, sa
mengesteld uit met
glasweefsel versterkte
polyesterharsen. De
ze constructie is zeer
sterk en duurzaam.
Voordelen zijn dat het
koetswerk licht is,
niet roest en scheurt
I III zoals plaatwerk, kleur-
bestendig en geluid
dempend is. De Lo
tus ziet er fris en „gladgeschoren"
uit. Onder de fraaie kap, de zich
behaaglijk uitrekt, ligt de Coventry
Climax motor van 1216 cc, die met
een dubbele carburateur is uitgerust
en 80 pk. bij 6100 omw. p. min.
levert. Technisch heeft deze kracht
bron veel gemeen met die in Lotus
Grand Prix en sportracewagens. De
compressieverhouding is 10 1. De
vier versnellingen vooruit zijn vol
ledig gesynchroniseerd. Het accele
ratievermogen is fel: van 0-100 km
per uur in 11.1 sec. en tot 160 km in
39 sec. De topsnelheid ligt bij 190
km per uur. De snelheidsmeter gaat
tot 225 km en de toerenteller tot
8000. Men kan met deze wagen niet
alleen snel maar ook met een suk
kelvaartje rijden en lang in een hoge
versnelling blijven hangen. Het ben
zineverbruik is met een gemiddelde
van 8 a 9 liter op de 100 km aan de
lage kant. Het interieur van de twee
persoons sport is smaakvol. De com
fortabele zetels zijn van gordels voor
zien en er is een aparte bagageruimte
voor een paar koffers. Het eigen ge
wicht is 572 kg. De Lotus Elite is 381
De volledige capaciteit van het
nieuwe RAI-gebouw (32.500 m2) zal
benut worden voor de tentoonstelling
van bedryfsautomobielen, die van 22
februari tot en met 4 maart 1962
wordt gehouden. Desondanks heeft
bet bestuur van de RAI een aantal
gegadigden voor standruimte moe
ten teleurstellen. Deze ervaring heeft
er mede toe geleid, dat het bestuur
van de vereniging de RAI besloot de
bouw van de nieuwe westhal goed te
keuren.
Dp de bedrijfsautomobielententoon-
stelling de eerste in het nieuwe ge
bouw zullen drie- en vierwielige
bestel- en vrachtauto's, combinatie-
wagens, autobussen, trekauto's, aan
hangwagens en opleggers, speciale
voertuigen, alsmede onderdeler, en
toebehoren, garagegereedschap en uit
rustingsstukken worden geëxposeerd.
Het aantal standhouders voor deze
45ste RAI-tentoonstelling ten opzichte
van de drie jaar geleden in het oude
RAI-gebouw gehouden laatste expo
sitie van bedrijfsauto's, is met twin
tig procent gestegen tot 224.
De tentoonstelling is door het in
ternationale bureau van de automo
bielindustrie als eerste geplaatst op
<Je tentoonstellingskalender van 1962.
viede met het oog op de ontwikkeling
van de Euromarkt verwachten de or
ganisatoren een toenemende interna-
tionale belangstelling voor de Am
sterdamse expositie
cm lang, 116.8 cm hoog en 147.3 cm
breed. Er zitten spaakwielen onder,
natuurlijk met schijfremmen.
Behalve de Elite en racewagens
bouwt de fabriek ook de gematigde
Lotus Seven serie met diverse moto
ren zoals de Ford 100E, 105E en die
van de Morris Minor 1000, resp. 1172,
997 en 948 cc. Een zeer snelle uit
gave is de Lotus Super Seven, een
gemodificeerde rensport, die onder
de kap de Ford Classic motor van
1340 c cheeft en 85 pk bij 6000 toeren
ontwikkelt. In zeven seconden trekt
deze Super op tot 100 km per uur.
De Lotusfabriek, die niet bepaald
goedkope wagens maakt, kan som
mige modellen ook by stukjes en
beetjes leveren. Een bouwset is aan
zienlek voordeliger, maar men moet
toch wel behoorlek autotechnisch in
zicht hebben en handig zyn om zelf
een Lotus in elkaar te zetten.
Bij Lotus beweert men dat het in
24 uur kan. Binnenkort wordt de
Lotus voor de benelux geïmporteerd
door het automobielbedrijf Maasland
te Den Haag.
Citroën heeft in 1961 de
produktie verhoogd tot 337000
automobielen tegen 316000 in
het voorafgaande jaar. Er wa
ren 255000 personenwagens bij.
De export nam met ongeveer
vijftien percent toe. De nieu
we Citroënfabriek in Rennes,
waar de Ami-6 wordt gemaakt
is reeds enkele maanden in
bedrijf. Deze nieuwe wagen
vormde het belangrijkste Ci-
troën-nieuws. Er wordt onge
lijk over geoordeeld. De ove
rige modellen ondergingen ver
beteringen. De DS-19 werd met
een nieuw dashboard en een
effectievere air-conditioning
uitgerust, terwijl de ID-19 een
bekrachtigd remsysteem kreeg
De vermaarde 2-cv kreeg iets
meer motorvermogen.
BMW werkt aan een krachtiger
motor voor de 700. In de loop van dit
jaar verwacht men een duurdere uit
voering van dit type met een 1000 cc
motor, een 4-cilinder (watergekoeld)
met bovenliggende nokkenas. Het
max. vermogen zou ongeveer 60 pk.
zyn.
Chevrolet schijnt van plan te
zijn een personenwagen met een
dieselmotor te presenteren. Al eni
ge tijd wordt er geëxperimenteerd
met een aantal vrachtwagendiesels
in taxi's.
Een verzekeringsmaatschappij in
Boston heeft een „veiligheidsauto"
ontwikkeld. Een enigszins veranderde
standaardwagen werd voorzien van 'n
aantal finesses, waardoor het risico
van verwondingen bij ongelukken
aanzienlijk wordt verminderd. De
wagen is uitgerust met liefst 24 ver
schillende details. De voorstoelen,
die hoge rugleuningen hebben, zijn
zodanig gemonteerd dat ze zelfs bij
een frontale botsing met een snel
heid van 50 km per uur op hun plaats
blijven. Natuurlijk zijn er veiligheids
gordels bij. De stuurkolom is ook vei
liger gemaakt. Het stuur geeft mee
als er druk op wordt uitgeoefend.
Het is rechthoekig van vorm en rust
op een telescopisch werkende inrich
ting. die bij een botsing automatisch
het stuur intrekt en dus beschadiging
van de borstkas voorkomt. De hydrau
lische remmen zijn gecompleteerd met.
een reservesysteem, dat in werking
komt zodra er iets hapert. Onder de
motorkap zit een brandspuit, die bij
brand of explosie automatisch zijn
werk doet. Behalve allerlei beveili
gingsmaatregelen voor de bestuurder
en inzittenden is er ook gedacht aan
andere weggebruikers. De motorkap
heeft een ronde vorm en er zijn geen
speciale versieringen op aangebracht.
Volgens de Amerikaanse verzeke
ringsmaatschappij is dit een auto,
waarin men een redelijke kans heeft
om een botsing te overleven.
Ferrari heeft onlangs een kleine
GT-wagen gepresenteerd met een
1000 cc motor en twee carburateurs,
in staat om circa 100 pk. en een top
van byna 200 km per uur te ontwik
kelen. Nu komt uit Modena het be
richt dat de cilinderinhoud wordt ver
hoogd tot 1500 Intussen wordt er
hard gewerkt aan een nieuwe acht
cilinder van 1.5 liter, die bestemd is
voor de wagens, die in de Formule I
wedstrijden zullen uitkomen. De nieu
we motor is krachtiger dan die, wel
ke Ferrari het afgelopen jaar triom
fen heeft bezorgd.
De Mexicaanse minister van
handel, Pablo Salinas Lozano, is
een radicaal mam. Hij is bezig het
aantal automerken in zijn land
te beperken om o.a. de kapitaal-
vlucht naar het buitenland af te
remmen. Ook wil hij eigen burgers
meer op autogebied laten onderne
men. Verleden jaar heeft de mi
nister een stuk of acht bekende
merken uit het land geweerd. Dit
jaar zullen nog een veertien door
de importstop worden getroffen.
Het is de bedoeling zo langzamer
hand een paar merken in elke
klasse over te houden, waaruit de
Mexicanen hun keus kunnen doen.
In 1961 werden er in ons land
120.000 personenauto's en bijna 30.000
bedrijfswagens verkocht. Het nieuwe
jaar is goed begonnen. Op 1 januari
zijn de tariefverlagingen in Euro-
marktverband van kracht gekomen
en vele merken zijn goedkoper ge
worden.
'e grote klepspelingen hebben tot
gevolg, dat zowel de in- als uit
laatkleppen zich te laat openen en
bovendien te vroeg sluiten. Voor wat
betreft de inlaatklep resulteert dit
in een slechtere cilindervulling, ter
wijl de „korter" openstaande uitlaat
klep een belemmering vormt voor het
snel en totaal afvoeren der uitlaat
gassen .Al met al gaat het motorver
mogen er dus op achteruit zodat er
aan tikkende kleppen wel degelijk
aandacht besteed moet worden.
Ts de ladingstoestand van uw batte-
rij zodanig, dat u er nog maar am
per op kunt starten? Dan is de kans
niet uitgesloten, dat bij vriesweer uw
batterij 's morgens bevroren is en
qua levensduur dan wel afgeschreven
kan worden. Hoe beter een batterij
geladen is, hoe kleiner het gevaar
voor bevriezing.
praktijkervaringen hebben aange-
toond, dat de meeste automobi
listen te weinig „doen" aan de wiel-
bouten. Pas als er een wiel verwis
seld moet worden, bemerkt men, dat
dit lastig gaat en wel omdat de moe
ren vastgeroest zitten op de wielbou-
ten. Een logisch gevolg van het sim
pele feit, dat roest nu eenmaal meer
„ruimte" vraagt dan staal en moer
en. bout dus als het ware (door de
roestlaag) één geheel gaan vormen.
Deze narigheid is vrij eenvoudig te
voorkomen en wel door de bouten
volkomen roestvrij te maken en ze
daarna Icht in te vetten met een
zuurvrije vaseline.
Cneller dan u denkt, kan een par-
keerrem vastvriezen. De door con
dens of spatwater vochtig geworden
remvoering „bakt" in minder dan
geen tijd tegen de remtrommel en zie
dan maar eens weg te komen. Ook
hier is voorkomen beter dan genezen
en daarom kunt u bij vriesweer maar
beter de parkeerrem met rust laten
en tijdens het parkeren, de wagen
in de versnelling zetten. Dit laatste
altijd echter zó, dat u „tegengesteld"
schakelt ten opzichte van een even
tueel gevaar: met de neus tegen de
waterkant geparkeerd, dus in de
„achteruit".
Onlangs, zo schrijft ons de heer
van K. te Etten, moest ik 's avonds
myn radiateur bijvullen en omdat ik
dit altyd doe met draaiende motor,
bemerkte Ik een overslaand blauw
vonkje aan de verdeelkap naar de
motor. Ik had toen geen tyd om daar
verder aandacht aan te geven en heb
daarom de volgende dag dit verschyn-
sel voorgelegd in de garage waar Ik
steeds kom. Men heeft alles grondig
nagekeken maar niets kunnen tin
den. Omdat dit my niet geheel be
vredigd, verzoek ik u my althans een
mngeiyke oorzaak te willen hekend-
stellen.
Wij hebben uit uw verhaal begre
pen, dat de bobinestroom op een ge
geven moment oversloeg van één der
onderbrekerkapcontacten naar „mas
sa". Omdat de verende klembeugels,
die de kap op de onderbreker „vast
houden" het. dichtst bij de kapcontac-
ten liggen, .is dit de plaats, waar de
hoogspanning het makkelijkste over
slaat. Een dergelijke stroomoverslag
is meestal het gevolg van een ge
scheurde verdeelkap maar blijkens
uw ervaring ligt het hier toch even
anders; een gescheurde kap was in
de garage beslist niet over het hoofd
gezien. Wat wij er van denken is het
volgende. Het komt. wel eens voor dat
één der bougiekabels zich loswerkt
zodat er dus in het betreffende isola
tiebusje der verdeelkap een vonk
wordt getrokken tussen kapcontact en
bougiekabeleind. Vanaf het kapcon
tact heeft de hoogspanning dus twee
„luchtbruggen" te overwinnen, n.l.
één tussen contact en kabel en één
tussen de bougieëlektroden. Is deze
gezamenlijke weerstand nu groter
dan de weerstand tussen het kap
contact en de massa, dan zal de
stroom de laatste weg kiezen. Hoe
vochtiger en vuiler de verdeelkap is,
hoe groter de kans op laatstbedoelde
overslag. Dat men in de garage niets
heeft kunnen vinden wijst in de rich
ting van een hersteld contact tussen
de bougiekabel en kapcontact. Dit
laatste kan vanzelf of anders onbe
wust zijn gebeurd.
(Advertentie)
Byna met de regelmaat van een
klok komen ze terug. Kranteberich-
ten waarin verkeersongelukken wor
den gemeld en waarbij dan op een
gegeven ogenblik de nuchtere mede
deling wordt gedaan „...en verleende
geen voorrang". Die vier simpele
woorden geven de sleutel van een
gebeurtenis die niet zelden een tra
gedie wordt. Samenloop van omstan
digheden? Gedachteloosheid? Non
chalance? Waaghalzery? Er gebeuren
dagelijks ongelukken en ongelukjes,
waarby deze en andere vragen ry-
zen zonder dat er iemand is die daar
het antwoord op geeft of.... meer
geven kan.
Het is niet met. zekerheid te zeggen
in hoeveel van de 177362 verkeerson
gelukken die er in 1960 op onze we
gen gebeurden, het niet verlenen van
voorrang een rol heeft gespeeld.
Trouwens, men is het er zo langza
merhand wel over eens dat bij de
meeste ongelukken meerdere oorza
ken zijn aan te wijzen. In combinatie
met het niet of niet tijdig voorrang
verlenen kan bijvoorbeeld te grote
snelheid, niet rechtshouden, onvol
doende verlichting mede bepalend zijn
voor de afloop. En graven wij eigen
lijk wel diep genoeg als wij een groot
deel van de ongelukken onder de noe
mer „voorrang" brengen?
Waarom zo moeten we eigen
lijk vragen verleende die automo
bilist of die brommer geen voorrang?
Was de bestuurder ziek? Huiselijke
zorgen? Slechte zaken? Gedronken?
Zwakke ogen? Maagkramp? Alweer:
vele vragen waarop het antwoord
meestal uitblijft.
Bij dit alles is het wèl zeker dat
er inderdaad een groot aantal onge
lukken gebeurt in voorrangssituaties.
Door welke oorzaak dan ook. Van
145.000 .onderzochte verkeersongeluk
ken in West-Duitsland bleek 12,8 pet.
op voorrangssituaties betrekking te
hebben. In Amerika heeft men voor
1960 berekend dat met 17,2 pet. het
niet geven van voorrang de eerste
ongevalsfactor is, onder meer gevogd
door snelrijden (14 pet.) en te wei
nig afstand houden (12.8 pet.). Aange
nomen mag worden dat in Nederland
met zijn specifieke voorrangsknel
punten rond het fietsverkeer dit
cijfer veel ongunstiger uitvalt.
Het Verbond voor Veilig Verkeer
is over de toeneming van de onge
lukken in voorrangssituaties ernstig
bezorgd en doet daarom in de eerste
drie maanden van 1962 een beroep op
alle weggebruikers in Nederland om
speciaal in voorrangssituaties extra
voorzichtg te zijn, ogen en verstand
te gebruiken. Voor wie veiliger wil
rijden geeft het Verbond deze raad:
kijk de voorrangsregels nog eens
na en pas ze ook toe;
sta niet op uw (voorrangs) recht
maar maak er een sportief gebruik
van;
bedenk dat ook anderen fouten
kunnen maken en houd daar reke
ning mee;
schep geen gevaarsituaties door
aarzelen
bedenk dat voorrangsregels af
spraken zijn en toon dat, u er een
eer in stelt u aan eenmaal gemaakte
afspraken te houden.
De Italiaanse carrosserieknnstenaar
Flnin Farina heeft van de Lancia
Flavia een coupémodel afgeleid. Het
is een moderne en functionele Gran
Turismo-wagen geworden, die zich
kenmerkt door zyn compacte aëro
dynamische vorm en beheerste stile
ring. De carrosserieiynen herinneren
hier en daar aan de vroegere Aurelia
B 20.
Overigens ontdekt men er gemak
kelijk de Flavia Sedan in, waarmee
de coupé de verfijnde afwerking en
de rij-ei gen schappen gemeen heeft.
Het front, is duidelijk geïnspireerd
door dat van de Flavia. De neus, ge
flankeerd door een dubbel stel kop
lampen plus mistlampen, loopt enigs
zins schuin af naar binnen. Op de
spatborden zijn smalle chroomstrips
aangebracht om de slanke lijn van de
wagen de accentueren. In de carros-
serievorm heeft Pinin Farina tempe
rament en vaart weten te leggen en
hij is er tevens in geslaagd deze
nieuwe Lancia gedistingeerd te hou
den. Het interieur is overeenkomstig
de prijs van 18.000 ingericht, met
twee comfortabele zetels vóór en een
bank voor desnoods drie personen
achter.
Het coupémodel heeft de soepele
4-cilinder boxermotor van de Flavia
maar dan met een groter prestatie
vermogen. In de Flavia Coupé ont
wikkelt de anderhalve liter 90 pk.
Twee carburateurs zorgen voor een
snellere acceleratie. De topsnelheid is
ongeveer 170 km per uur. De nieuwe
Lancia zal tegen de zomer op de
markt komen. In 1961 werden er in
ons land een kleine 200 Flavia's ver
kocht.
De Zeedijk, hoofdstraat van Amster».
dams' ..rosse buurt", is de laatste tijd
een dorado voor z.g.n. snorders gewor
den. Volgens het hoofd van de recher
chedienst van de Amsterdamse politie,
commissaris H. Moll, is het zelfs zo
erg. dat taxichauffeurs zich 's avonds
op de Zeedijk niet meer durven verto
nen. De snorders beheersen met hun
auto's het vervoer van personen, die
op de Zeedijk een bezoek hebben ge
bracht aan een of meer van de talrij
ke aldaar gevestigde café's volkomen.
Volgens de politie berekenen ze voor
hun diensten exorbitant hoge prijzen.
Vaak worden bezoekers van buiten de
stad, die in handen van een snorder
zijn gevallen, volledig „uitgekleed", om
de woorden van de politie te gebruiken,
Een actie tegen de snorders is uiterst
moeilijk of welhaast ondenkbaar, omdat
vele bezoekers van de Zeedijk, als zij
voor een rit naar huis vele tientallen
guldens hebben moeten betalen, daar.
van geen aangifte willen of durven doen.
Wil de politie proces-verbaal kunnen op.
maken, dan moet bewezen zijn dat, een
overtreding begaan is tegen de wet au
tovervoer personen. Dat wil zeggen,
dat geconstateerd moet zijn dat het
snordersberoep als bedrijf of nevenbe-
drijf wordt uitgeoefend, zodat er in de
overtredingen een regelmatige volgorde
dient te zijn. Dit laatste is uiteraard
zeer moeilijk na te gaan.
Volgens de mededelingen van de po
litie komt het ook vaak voor. dat de
klanten van de snorders in de auto in
contact worden gebracht met een pros-
tituée. De verspreiding van de prosti
tutie op de nabij gelegen ..walletjes"
acht men aan dit feit niet vreemd.
De politie heeft aan deze mededelin
gen de ernstige waarschuwing verbon
den dat men slechts verzekerd kan zijn
van een behoorlijk vervoer, tegen een
normale prijs, indien men gebruik maakt
van een taxi, herkenbaar aan de zwart
witte blokband.
Op 22 januari zal op de Belgische
vliegbasis Brustem officieel met de sinds
kort ingestelde, gezamenlijke Belgisch-
Nederlandse opleiding van militaire vlie
gers worden begonnen.
De Belgische minister van landsverde
diging, de heer P. W. Seegers, zal met
andere Belgische en Nederlandse autori
teiten bij dit officiële gebeuren aanwezig
zijn. Deze gezamenlijke opleiding re
sultaat van het streven naar samenwer
king tussen beide luchtmachten, dat
enkele jaren geleden werd geboren is
in feite reeds op 1 november van het
vorig jaar begonnen.
vraagt dit jongetje zich af. Hee....t
daar ontdekt hij zowaar een ken
tekenbord. De bonken metaal zijn
de overblijfselen van auto'sdie
in elkaar geperst zijn. Het oude
metaal wordt wellicht gebruikt
bij de vervaardiging van nieuwe
motorvoertuigen.
(Advertentie)
U.S.A. JAPAN AUSTRALIë INDONESIë
_12 FTOvinciënhuis" 67/71 Leidsestraat Kamer 5,
AMSTERDAM, Tel. 24.81.09 2 Hjnen) Telex 14.100
of uw Reisbureau
Het is duidelijk, dat wanneer
het paard zich in Nederland wil
handhaven, het zal moeten vol
doen aan de hoogste eisen, aldus de
directeur van het veeteelt- en zui-
velwezen, ir. Th. C. J. M. Rijssen-
beek tijdens een bijeenkomst van
belanghebbenden bij het in pre
mière gaan van de film „Het paard
en zijn werk" te Utrecht.
Misschien zal niet iedereen het
op bet. eerste gezicht zeggen, maar
nog altijd zijn er op dit moment
nog twee en een half maal zoveel
paarden in de Nederlandse landbouw
werkzaam als tractoren.
Ruim 140.000 viervoeters verdienen de
kost nog in de agrarische sector. Dit
is er dan ook de oorzaak van geweest
dat deze film vervaardigd werd. In de
ze rolprent worden de gebruiksmoge
lijkheden van het paard duidelijk naar
De politie in Boedapest is een pas-
poortzwendel van groot formaat op het
spoor gekomen. Volgens het dagblad
Magyar Nemzet was het de grootste
zwendel van deze aard in Hongarije na
de wereldoorlog.
De politie heeft berichten bevestigd
volgens welke de vroegere secretaris
van de Balogh (onafhankelijke Hon
gaarse democratische partij), dr. Ivan
Szuts, is gearresteerd op verdenking
dat hij aan het hoofd stond van een
organisatie die zowel in Boedapest als
in München en Wenen werkte.
Volgens genoemd dagblad stelde Szuts
het zo voor, dat hy veel vrienden had
op de passenafdeling van het ministerie
van binnenlandse zaken en dat voor
geld alles te koop was. Maar Szuts had
die contacten niet. Hij vulde normaal
een aanvraagformulier in op naam van
zijn .relatie'. Als deze een pas kreeg,
had hij alleen maar geluk. Voor een
pas die recht gaf op een reis naar het
buitenland, rekende Szuts 3.000 a 4.000
forint. Als iemand Hongarije definitief
wilde verlaten, liet. Szuts zich 10.000 a
20.000 forint betalen. Soms eiste hij be
taling in Amerikaanse dollars.
Het bezit daarvan is Hongaarse bur
gers verboden. Oud-premier Ferenc
Nagy, thans een balling in de Verenig
de Staten, had verleden jaar vergeefs
de organisatie-Szuts ingeschakeld om
een familielid Hongarije uit te krijgen.
De politie zou op het spoor van de
zwendel zyn gekomen door kleine ad
vertenties die in kranten van Hon
gaarse ballingen in München en We
nen stonden.
voren gebracht. Een commissie, waarin
alle belanghebbenden vertegenwoordigd
zijn, heeft, het draaiboek samengesteld.
Na twee jaar is een produkt gereed
gekomen, dat voor iedereen zeker be
langwekkend genoemd mag worden.
Nadat de heer Rijssenbeek uitvoerig
het belang van het paard had geken
schetst, roerde hij nog een tweede be
langrijk aspect aan, .,de subsidiëring
van de paardenfokkerij'.
De subsidiëring van de paardenfokke
rij met rijks- dan wel met semi-rijks-
gelden, heeft jaarlijks een omvang van
60.000,-. Voorts genieten de organisa
ties van de landelijke ruitersport een
subsidie van rond 50.000.-', aldus de
heer Rijssenbeek.
Hij oordeelde de tijd nu rijp, om tot
een verstrekkende concentratie van het
stamboek te komen. Daarbij wilde hij
niet zo ver gaan als prof. dr. Th. de
Groot in zijn rede die hij uitsprak bij
zijn ambtsaanvaarding ais hoogleraar
aan de veterinaire faculteit in Utrecht,
vorig jaar december. Deze sprak name
lijk van één stamboek.
De heer Rijssenbeek was van oordeel
dat de fokkers van Nederlandse trek
paarden, Gelderse, Groningse, Friese,
Fjordenpaarden, Haflingers, Shetlanders
en van eventuele andere rassen elkaar
niet langer als concurrenten, maar als
collega's moeten gaan beschouwen, waar
dan het paard het meest bij gebaat is.
De Amerikaanse minister van Justitie,
Robert F. Kennedy, heeft het congres
verzocht maatregelen goed te keuren
tegen het kansspel, waarvan de „geweldi
ge winsten" gebruikt worden ten behoe
ve van „de meer sinistere aspecten van
de georganiseerde misdaad, zoals de han
del in verdovende middelen en de pros
titutie".
Hij verzocht goedkeuring van een wets
ontwerp dat het verzenden van roulette-
wielen, bepaalde typen gokmachines en
andere speel-apparaten over staatsgren
zen moet verbieden.
Volgens het Russische persbureau Tass
heeft de in Wilna, Litauwen, terecht
staande katholieke priester Lueas Povi-
lonis op de tweede dag van zijn proces
toegegeven, dat hij geld had gestolen van
het kerkebouwfonds en kleren doorver
kocht die hij uit Amerika had gekregen.
Samen met Povilonis staan nog een
roomskatholieke vicaris, een rabbijn en
verscheidene leken terecht op beschuldi
ging van diefstal, speculatie en zwarte
handel.
Deze zaak is de tweede waarvan deze
week in de Russische pers melding is
gemaakt. Maandag werd de arrestatie
bericht van 45 personen, onder wie hoog
geplaatste ambtenaren van de Khirgizi-
sche ministeries van handel en economi
sche zaken. Zij zouden de staat hebben
opgelicht.