..Doe het zelf' en begin aan bouw van „Lotus" Aan de AUTONIEUWS UIT A IR -INDIA Tractoren nog in de minderheid THE MAN'S FILTER alle windstreken Tips-tips-tips-tips-tips-tips-tips-tips Lancia Flavia Coupé, nieuw meesterwerk RAI te klein DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 18 JANUARI 1962 T' BMW: duurdere uitvoering Chevrolet met dieselmotor Veiligheidsauto m Amerika C.T.-wagen van Ferrari Beperking van automerken Vele merken goedkoper En verleende geen voorrang WAT ZAL DAT Nü WEL ZIJN...? Amsterdamse politie waarschuwt tegen „snorders" Belgisch-Nederlandse vliegeropleiding EUR0PA-INDIA zonder tussenlandingen 7 u. 55 Het paard en zijn werk Zwendel met paspoorten in Hongarije Tegen kansspelen Priester staat terecht Wilna in 11 11 RICHARD De Lotus is in korte tijd een geduchte concurrent in de motor sport geworden. Dit nieuwe Britse merk heeft reeds in vele auto races voor een aangename en eigenlijk ook hoognodige afwisseling gezorgd. We hebben de Lotussen herhaaldelijk in actie gezien met een topcoureur als John Stirling Moss aan het stuur en successen zij nniet uitgebleven. In de race om de Grand Prix van Monaco bij voorbeeld moesten zelfs de machtige Ferrari's het tegen Lotus (met 4-cilinder Climax-motor van 154 pk) afleggen. Ook Le Mans en Nürnburgring werden voor de Lotus een triomf. De I.otus Elite, snelle wagen. een prachtige en De Lotus Engineering Company in Cheshunt heeft verscheidene sport- typen met uiteenlopende motorver mogen gebracht. Een uitzonderlijk knap model is de Lotus Elite, een lange slanke GT-wagen, met zuivere lijnen en een functionele aërodyna mische vorm. De ontwerpers hebben hier gebruik gemaakt van het mo dernste bouwmateriaal, namelijk van plastict of kunststoffen. De Elite heeft een zogenaamde inte grale chassis-koets- werkconstructie of beter nog een chas- sisloze carrosserie, sa mengesteld uit met glasweefsel versterkte polyesterharsen. De ze constructie is zeer sterk en duurzaam. Voordelen zijn dat het koetswerk licht is, niet roest en scheurt I III zoals plaatwerk, kleur- bestendig en geluid dempend is. De Lo tus ziet er fris en „gladgeschoren" uit. Onder de fraaie kap, de zich behaaglijk uitrekt, ligt de Coventry Climax motor van 1216 cc, die met een dubbele carburateur is uitgerust en 80 pk. bij 6100 omw. p. min. levert. Technisch heeft deze kracht bron veel gemeen met die in Lotus Grand Prix en sportracewagens. De compressieverhouding is 10 1. De vier versnellingen vooruit zijn vol ledig gesynchroniseerd. Het accele ratievermogen is fel: van 0-100 km per uur in 11.1 sec. en tot 160 km in 39 sec. De topsnelheid ligt bij 190 km per uur. De snelheidsmeter gaat tot 225 km en de toerenteller tot 8000. Men kan met deze wagen niet alleen snel maar ook met een suk kelvaartje rijden en lang in een hoge versnelling blijven hangen. Het ben zineverbruik is met een gemiddelde van 8 a 9 liter op de 100 km aan de lage kant. Het interieur van de twee persoons sport is smaakvol. De com fortabele zetels zijn van gordels voor zien en er is een aparte bagageruimte voor een paar koffers. Het eigen ge wicht is 572 kg. De Lotus Elite is 381 De volledige capaciteit van het nieuwe RAI-gebouw (32.500 m2) zal benut worden voor de tentoonstelling van bedryfsautomobielen, die van 22 februari tot en met 4 maart 1962 wordt gehouden. Desondanks heeft bet bestuur van de RAI een aantal gegadigden voor standruimte moe ten teleurstellen. Deze ervaring heeft er mede toe geleid, dat het bestuur van de vereniging de RAI besloot de bouw van de nieuwe westhal goed te keuren. Dp de bedrijfsautomobielententoon- stelling de eerste in het nieuwe ge bouw zullen drie- en vierwielige bestel- en vrachtauto's, combinatie- wagens, autobussen, trekauto's, aan hangwagens en opleggers, speciale voertuigen, alsmede onderdeler, en toebehoren, garagegereedschap en uit rustingsstukken worden geëxposeerd. Het aantal standhouders voor deze 45ste RAI-tentoonstelling ten opzichte van de drie jaar geleden in het oude RAI-gebouw gehouden laatste expo sitie van bedrijfsauto's, is met twin tig procent gestegen tot 224. De tentoonstelling is door het in ternationale bureau van de automo bielindustrie als eerste geplaatst op <Je tentoonstellingskalender van 1962. viede met het oog op de ontwikkeling van de Euromarkt verwachten de or ganisatoren een toenemende interna- tionale belangstelling voor de Am sterdamse expositie cm lang, 116.8 cm hoog en 147.3 cm breed. Er zitten spaakwielen onder, natuurlijk met schijfremmen. Behalve de Elite en racewagens bouwt de fabriek ook de gematigde Lotus Seven serie met diverse moto ren zoals de Ford 100E, 105E en die van de Morris Minor 1000, resp. 1172, 997 en 948 cc. Een zeer snelle uit gave is de Lotus Super Seven, een gemodificeerde rensport, die onder de kap de Ford Classic motor van 1340 c cheeft en 85 pk bij 6000 toeren ontwikkelt. In zeven seconden trekt deze Super op tot 100 km per uur. De Lotusfabriek, die niet bepaald goedkope wagens maakt, kan som mige modellen ook by stukjes en beetjes leveren. Een bouwset is aan zienlek voordeliger, maar men moet toch wel behoorlek autotechnisch in zicht hebben en handig zyn om zelf een Lotus in elkaar te zetten. Bij Lotus beweert men dat het in 24 uur kan. Binnenkort wordt de Lotus voor de benelux geïmporteerd door het automobielbedrijf Maasland te Den Haag. Citroën heeft in 1961 de produktie verhoogd tot 337000 automobielen tegen 316000 in het voorafgaande jaar. Er wa ren 255000 personenwagens bij. De export nam met ongeveer vijftien percent toe. De nieu we Citroënfabriek in Rennes, waar de Ami-6 wordt gemaakt is reeds enkele maanden in bedrijf. Deze nieuwe wagen vormde het belangrijkste Ci- troën-nieuws. Er wordt onge lijk over geoordeeld. De ove rige modellen ondergingen ver beteringen. De DS-19 werd met een nieuw dashboard en een effectievere air-conditioning uitgerust, terwijl de ID-19 een bekrachtigd remsysteem kreeg De vermaarde 2-cv kreeg iets meer motorvermogen. BMW werkt aan een krachtiger motor voor de 700. In de loop van dit jaar verwacht men een duurdere uit voering van dit type met een 1000 cc motor, een 4-cilinder (watergekoeld) met bovenliggende nokkenas. Het max. vermogen zou ongeveer 60 pk. zyn. Chevrolet schijnt van plan te zijn een personenwagen met een dieselmotor te presenteren. Al eni ge tijd wordt er geëxperimenteerd met een aantal vrachtwagendiesels in taxi's. Een verzekeringsmaatschappij in Boston heeft een „veiligheidsauto" ontwikkeld. Een enigszins veranderde standaardwagen werd voorzien van 'n aantal finesses, waardoor het risico van verwondingen bij ongelukken aanzienlijk wordt verminderd. De wagen is uitgerust met liefst 24 ver schillende details. De voorstoelen, die hoge rugleuningen hebben, zijn zodanig gemonteerd dat ze zelfs bij een frontale botsing met een snel heid van 50 km per uur op hun plaats blijven. Natuurlijk zijn er veiligheids gordels bij. De stuurkolom is ook vei liger gemaakt. Het stuur geeft mee als er druk op wordt uitgeoefend. Het is rechthoekig van vorm en rust op een telescopisch werkende inrich ting. die bij een botsing automatisch het stuur intrekt en dus beschadiging van de borstkas voorkomt. De hydrau lische remmen zijn gecompleteerd met. een reservesysteem, dat in werking komt zodra er iets hapert. Onder de motorkap zit een brandspuit, die bij brand of explosie automatisch zijn werk doet. Behalve allerlei beveili gingsmaatregelen voor de bestuurder en inzittenden is er ook gedacht aan andere weggebruikers. De motorkap heeft een ronde vorm en er zijn geen speciale versieringen op aangebracht. Volgens de Amerikaanse verzeke ringsmaatschappij is dit een auto, waarin men een redelijke kans heeft om een botsing te overleven. Ferrari heeft onlangs een kleine GT-wagen gepresenteerd met een 1000 cc motor en twee carburateurs, in staat om circa 100 pk. en een top van byna 200 km per uur te ontwik kelen. Nu komt uit Modena het be richt dat de cilinderinhoud wordt ver hoogd tot 1500 Intussen wordt er hard gewerkt aan een nieuwe acht cilinder van 1.5 liter, die bestemd is voor de wagens, die in de Formule I wedstrijden zullen uitkomen. De nieu we motor is krachtiger dan die, wel ke Ferrari het afgelopen jaar triom fen heeft bezorgd. De Mexicaanse minister van handel, Pablo Salinas Lozano, is een radicaal mam. Hij is bezig het aantal automerken in zijn land te beperken om o.a. de kapitaal- vlucht naar het buitenland af te remmen. Ook wil hij eigen burgers meer op autogebied laten onderne men. Verleden jaar heeft de mi nister een stuk of acht bekende merken uit het land geweerd. Dit jaar zullen nog een veertien door de importstop worden getroffen. Het is de bedoeling zo langzamer hand een paar merken in elke klasse over te houden, waaruit de Mexicanen hun keus kunnen doen. In 1961 werden er in ons land 120.000 personenauto's en bijna 30.000 bedrijfswagens verkocht. Het nieuwe jaar is goed begonnen. Op 1 januari zijn de tariefverlagingen in Euro- marktverband van kracht gekomen en vele merken zijn goedkoper ge worden. 'e grote klepspelingen hebben tot gevolg, dat zowel de in- als uit laatkleppen zich te laat openen en bovendien te vroeg sluiten. Voor wat betreft de inlaatklep resulteert dit in een slechtere cilindervulling, ter wijl de „korter" openstaande uitlaat klep een belemmering vormt voor het snel en totaal afvoeren der uitlaat gassen .Al met al gaat het motorver mogen er dus op achteruit zodat er aan tikkende kleppen wel degelijk aandacht besteed moet worden. Ts de ladingstoestand van uw batte- rij zodanig, dat u er nog maar am per op kunt starten? Dan is de kans niet uitgesloten, dat bij vriesweer uw batterij 's morgens bevroren is en qua levensduur dan wel afgeschreven kan worden. Hoe beter een batterij geladen is, hoe kleiner het gevaar voor bevriezing. praktijkervaringen hebben aange- toond, dat de meeste automobi listen te weinig „doen" aan de wiel- bouten. Pas als er een wiel verwis seld moet worden, bemerkt men, dat dit lastig gaat en wel omdat de moe ren vastgeroest zitten op de wielbou- ten. Een logisch gevolg van het sim pele feit, dat roest nu eenmaal meer „ruimte" vraagt dan staal en moer en. bout dus als het ware (door de roestlaag) één geheel gaan vormen. Deze narigheid is vrij eenvoudig te voorkomen en wel door de bouten volkomen roestvrij te maken en ze daarna Icht in te vetten met een zuurvrije vaseline. Cneller dan u denkt, kan een par- keerrem vastvriezen. De door con dens of spatwater vochtig geworden remvoering „bakt" in minder dan geen tijd tegen de remtrommel en zie dan maar eens weg te komen. Ook hier is voorkomen beter dan genezen en daarom kunt u bij vriesweer maar beter de parkeerrem met rust laten en tijdens het parkeren, de wagen in de versnelling zetten. Dit laatste altijd echter zó, dat u „tegengesteld" schakelt ten opzichte van een even tueel gevaar: met de neus tegen de waterkant geparkeerd, dus in de „achteruit". Onlangs, zo schrijft ons de heer van K. te Etten, moest ik 's avonds myn radiateur bijvullen en omdat ik dit altyd doe met draaiende motor, bemerkte Ik een overslaand blauw vonkje aan de verdeelkap naar de motor. Ik had toen geen tyd om daar verder aandacht aan te geven en heb daarom de volgende dag dit verschyn- sel voorgelegd in de garage waar Ik steeds kom. Men heeft alles grondig nagekeken maar niets kunnen tin den. Omdat dit my niet geheel be vredigd, verzoek ik u my althans een mngeiyke oorzaak te willen hekend- stellen. Wij hebben uit uw verhaal begre pen, dat de bobinestroom op een ge geven moment oversloeg van één der onderbrekerkapcontacten naar „mas sa". Omdat de verende klembeugels, die de kap op de onderbreker „vast houden" het. dichtst bij de kapcontac- ten liggen, .is dit de plaats, waar de hoogspanning het makkelijkste over slaat. Een dergelijke stroomoverslag is meestal het gevolg van een ge scheurde verdeelkap maar blijkens uw ervaring ligt het hier toch even anders; een gescheurde kap was in de garage beslist niet over het hoofd gezien. Wat wij er van denken is het volgende. Het komt. wel eens voor dat één der bougiekabels zich loswerkt zodat er dus in het betreffende isola tiebusje der verdeelkap een vonk wordt getrokken tussen kapcontact en bougiekabeleind. Vanaf het kapcon tact heeft de hoogspanning dus twee „luchtbruggen" te overwinnen, n.l. één tussen contact en kabel en één tussen de bougieëlektroden. Is deze gezamenlijke weerstand nu groter dan de weerstand tussen het kap contact en de massa, dan zal de stroom de laatste weg kiezen. Hoe vochtiger en vuiler de verdeelkap is, hoe groter de kans op laatstbedoelde overslag. Dat men in de garage niets heeft kunnen vinden wijst in de rich ting van een hersteld contact tussen de bougiekabel en kapcontact. Dit laatste kan vanzelf of anders onbe wust zijn gebeurd. (Advertentie) Byna met de regelmaat van een klok komen ze terug. Kranteberich- ten waarin verkeersongelukken wor den gemeld en waarbij dan op een gegeven ogenblik de nuchtere mede deling wordt gedaan „...en verleende geen voorrang". Die vier simpele woorden geven de sleutel van een gebeurtenis die niet zelden een tra gedie wordt. Samenloop van omstan digheden? Gedachteloosheid? Non chalance? Waaghalzery? Er gebeuren dagelijks ongelukken en ongelukjes, waarby deze en andere vragen ry- zen zonder dat er iemand is die daar het antwoord op geeft of.... meer geven kan. Het is niet met. zekerheid te zeggen in hoeveel van de 177362 verkeerson gelukken die er in 1960 op onze we gen gebeurden, het niet verlenen van voorrang een rol heeft gespeeld. Trouwens, men is het er zo langza merhand wel over eens dat bij de meeste ongelukken meerdere oorza ken zijn aan te wijzen. In combinatie met het niet of niet tijdig voorrang verlenen kan bijvoorbeeld te grote snelheid, niet rechtshouden, onvol doende verlichting mede bepalend zijn voor de afloop. En graven wij eigen lijk wel diep genoeg als wij een groot deel van de ongelukken onder de noe mer „voorrang" brengen? Waarom zo moeten we eigen lijk vragen verleende die automo bilist of die brommer geen voorrang? Was de bestuurder ziek? Huiselijke zorgen? Slechte zaken? Gedronken? Zwakke ogen? Maagkramp? Alweer: vele vragen waarop het antwoord meestal uitblijft. Bij dit alles is het wèl zeker dat er inderdaad een groot aantal onge lukken gebeurt in voorrangssituaties. Door welke oorzaak dan ook. Van 145.000 .onderzochte verkeersongeluk ken in West-Duitsland bleek 12,8 pet. op voorrangssituaties betrekking te hebben. In Amerika heeft men voor 1960 berekend dat met 17,2 pet. het niet geven van voorrang de eerste ongevalsfactor is, onder meer gevogd door snelrijden (14 pet.) en te wei nig afstand houden (12.8 pet.). Aange nomen mag worden dat in Nederland met zijn specifieke voorrangsknel punten rond het fietsverkeer dit cijfer veel ongunstiger uitvalt. Het Verbond voor Veilig Verkeer is over de toeneming van de onge lukken in voorrangssituaties ernstig bezorgd en doet daarom in de eerste drie maanden van 1962 een beroep op alle weggebruikers in Nederland om speciaal in voorrangssituaties extra voorzichtg te zijn, ogen en verstand te gebruiken. Voor wie veiliger wil rijden geeft het Verbond deze raad: kijk de voorrangsregels nog eens na en pas ze ook toe; sta niet op uw (voorrangs) recht maar maak er een sportief gebruik van; bedenk dat ook anderen fouten kunnen maken en houd daar reke ning mee; schep geen gevaarsituaties door aarzelen bedenk dat voorrangsregels af spraken zijn en toon dat, u er een eer in stelt u aan eenmaal gemaakte afspraken te houden. De Italiaanse carrosserieknnstenaar Flnin Farina heeft van de Lancia Flavia een coupémodel afgeleid. Het is een moderne en functionele Gran Turismo-wagen geworden, die zich kenmerkt door zyn compacte aëro dynamische vorm en beheerste stile ring. De carrosserieiynen herinneren hier en daar aan de vroegere Aurelia B 20. Overigens ontdekt men er gemak kelijk de Flavia Sedan in, waarmee de coupé de verfijnde afwerking en de rij-ei gen schappen gemeen heeft. Het front, is duidelijk geïnspireerd door dat van de Flavia. De neus, ge flankeerd door een dubbel stel kop lampen plus mistlampen, loopt enigs zins schuin af naar binnen. Op de spatborden zijn smalle chroomstrips aangebracht om de slanke lijn van de wagen de accentueren. In de carros- serievorm heeft Pinin Farina tempe rament en vaart weten te leggen en hij is er tevens in geslaagd deze nieuwe Lancia gedistingeerd te hou den. Het interieur is overeenkomstig de prijs van 18.000 ingericht, met twee comfortabele zetels vóór en een bank voor desnoods drie personen achter. Het coupémodel heeft de soepele 4-cilinder boxermotor van de Flavia maar dan met een groter prestatie vermogen. In de Flavia Coupé ont wikkelt de anderhalve liter 90 pk. Twee carburateurs zorgen voor een snellere acceleratie. De topsnelheid is ongeveer 170 km per uur. De nieuwe Lancia zal tegen de zomer op de markt komen. In 1961 werden er in ons land een kleine 200 Flavia's ver kocht. De Zeedijk, hoofdstraat van Amster». dams' ..rosse buurt", is de laatste tijd een dorado voor z.g.n. snorders gewor den. Volgens het hoofd van de recher chedienst van de Amsterdamse politie, commissaris H. Moll, is het zelfs zo erg. dat taxichauffeurs zich 's avonds op de Zeedijk niet meer durven verto nen. De snorders beheersen met hun auto's het vervoer van personen, die op de Zeedijk een bezoek hebben ge bracht aan een of meer van de talrij ke aldaar gevestigde café's volkomen. Volgens de politie berekenen ze voor hun diensten exorbitant hoge prijzen. Vaak worden bezoekers van buiten de stad, die in handen van een snorder zijn gevallen, volledig „uitgekleed", om de woorden van de politie te gebruiken, Een actie tegen de snorders is uiterst moeilijk of welhaast ondenkbaar, omdat vele bezoekers van de Zeedijk, als zij voor een rit naar huis vele tientallen guldens hebben moeten betalen, daar. van geen aangifte willen of durven doen. Wil de politie proces-verbaal kunnen op. maken, dan moet bewezen zijn dat, een overtreding begaan is tegen de wet au tovervoer personen. Dat wil zeggen, dat geconstateerd moet zijn dat het snordersberoep als bedrijf of nevenbe- drijf wordt uitgeoefend, zodat er in de overtredingen een regelmatige volgorde dient te zijn. Dit laatste is uiteraard zeer moeilijk na te gaan. Volgens de mededelingen van de po litie komt het ook vaak voor. dat de klanten van de snorders in de auto in contact worden gebracht met een pros- tituée. De verspreiding van de prosti tutie op de nabij gelegen ..walletjes" acht men aan dit feit niet vreemd. De politie heeft aan deze mededelin gen de ernstige waarschuwing verbon den dat men slechts verzekerd kan zijn van een behoorlijk vervoer, tegen een normale prijs, indien men gebruik maakt van een taxi, herkenbaar aan de zwart witte blokband. Op 22 januari zal op de Belgische vliegbasis Brustem officieel met de sinds kort ingestelde, gezamenlijke Belgisch- Nederlandse opleiding van militaire vlie gers worden begonnen. De Belgische minister van landsverde diging, de heer P. W. Seegers, zal met andere Belgische en Nederlandse autori teiten bij dit officiële gebeuren aanwezig zijn. Deze gezamenlijke opleiding re sultaat van het streven naar samenwer king tussen beide luchtmachten, dat enkele jaren geleden werd geboren is in feite reeds op 1 november van het vorig jaar begonnen. vraagt dit jongetje zich af. Hee....t daar ontdekt hij zowaar een ken tekenbord. De bonken metaal zijn de overblijfselen van auto'sdie in elkaar geperst zijn. Het oude metaal wordt wellicht gebruikt bij de vervaardiging van nieuwe motorvoertuigen. (Advertentie) U.S.A. JAPAN AUSTRALIë INDONESIë _12 FTOvinciënhuis" 67/71 Leidsestraat Kamer 5, AMSTERDAM, Tel. 24.81.09 2 Hjnen) Telex 14.100 of uw Reisbureau Het is duidelijk, dat wanneer het paard zich in Nederland wil handhaven, het zal moeten vol doen aan de hoogste eisen, aldus de directeur van het veeteelt- en zui- velwezen, ir. Th. C. J. M. Rijssen- beek tijdens een bijeenkomst van belanghebbenden bij het in pre mière gaan van de film „Het paard en zijn werk" te Utrecht. Misschien zal niet iedereen het op bet. eerste gezicht zeggen, maar nog altijd zijn er op dit moment nog twee en een half maal zoveel paarden in de Nederlandse landbouw werkzaam als tractoren. Ruim 140.000 viervoeters verdienen de kost nog in de agrarische sector. Dit is er dan ook de oorzaak van geweest dat deze film vervaardigd werd. In de ze rolprent worden de gebruiksmoge lijkheden van het paard duidelijk naar De politie in Boedapest is een pas- poortzwendel van groot formaat op het spoor gekomen. Volgens het dagblad Magyar Nemzet was het de grootste zwendel van deze aard in Hongarije na de wereldoorlog. De politie heeft berichten bevestigd volgens welke de vroegere secretaris van de Balogh (onafhankelijke Hon gaarse democratische partij), dr. Ivan Szuts, is gearresteerd op verdenking dat hij aan het hoofd stond van een organisatie die zowel in Boedapest als in München en Wenen werkte. Volgens genoemd dagblad stelde Szuts het zo voor, dat hy veel vrienden had op de passenafdeling van het ministerie van binnenlandse zaken en dat voor geld alles te koop was. Maar Szuts had die contacten niet. Hij vulde normaal een aanvraagformulier in op naam van zijn .relatie'. Als deze een pas kreeg, had hij alleen maar geluk. Voor een pas die recht gaf op een reis naar het buitenland, rekende Szuts 3.000 a 4.000 forint. Als iemand Hongarije definitief wilde verlaten, liet. Szuts zich 10.000 a 20.000 forint betalen. Soms eiste hij be taling in Amerikaanse dollars. Het bezit daarvan is Hongaarse bur gers verboden. Oud-premier Ferenc Nagy, thans een balling in de Verenig de Staten, had verleden jaar vergeefs de organisatie-Szuts ingeschakeld om een familielid Hongarije uit te krijgen. De politie zou op het spoor van de zwendel zyn gekomen door kleine ad vertenties die in kranten van Hon gaarse ballingen in München en We nen stonden. voren gebracht. Een commissie, waarin alle belanghebbenden vertegenwoordigd zijn, heeft, het draaiboek samengesteld. Na twee jaar is een produkt gereed gekomen, dat voor iedereen zeker be langwekkend genoemd mag worden. Nadat de heer Rijssenbeek uitvoerig het belang van het paard had geken schetst, roerde hij nog een tweede be langrijk aspect aan, .,de subsidiëring van de paardenfokkerij'. De subsidiëring van de paardenfokke rij met rijks- dan wel met semi-rijks- gelden, heeft jaarlijks een omvang van 60.000,-. Voorts genieten de organisa ties van de landelijke ruitersport een subsidie van rond 50.000.-', aldus de heer Rijssenbeek. Hij oordeelde de tijd nu rijp, om tot een verstrekkende concentratie van het stamboek te komen. Daarbij wilde hij niet zo ver gaan als prof. dr. Th. de Groot in zijn rede die hij uitsprak bij zijn ambtsaanvaarding ais hoogleraar aan de veterinaire faculteit in Utrecht, vorig jaar december. Deze sprak name lijk van één stamboek. De heer Rijssenbeek was van oordeel dat de fokkers van Nederlandse trek paarden, Gelderse, Groningse, Friese, Fjordenpaarden, Haflingers, Shetlanders en van eventuele andere rassen elkaar niet langer als concurrenten, maar als collega's moeten gaan beschouwen, waar dan het paard het meest bij gebaat is. De Amerikaanse minister van Justitie, Robert F. Kennedy, heeft het congres verzocht maatregelen goed te keuren tegen het kansspel, waarvan de „geweldi ge winsten" gebruikt worden ten behoe ve van „de meer sinistere aspecten van de georganiseerde misdaad, zoals de han del in verdovende middelen en de pros titutie". Hij verzocht goedkeuring van een wets ontwerp dat het verzenden van roulette- wielen, bepaalde typen gokmachines en andere speel-apparaten over staatsgren zen moet verbieden. Volgens het Russische persbureau Tass heeft de in Wilna, Litauwen, terecht staande katholieke priester Lueas Povi- lonis op de tweede dag van zijn proces toegegeven, dat hij geld had gestolen van het kerkebouwfonds en kleren doorver kocht die hij uit Amerika had gekregen. Samen met Povilonis staan nog een roomskatholieke vicaris, een rabbijn en verscheidene leken terecht op beschuldi ging van diefstal, speculatie en zwarte handel. Deze zaak is de tweede waarvan deze week in de Russische pers melding is gemaakt. Maandag werd de arrestatie bericht van 45 personen, onder wie hoog geplaatste ambtenaren van de Khirgizi- sche ministeries van handel en economi sche zaken. Zij zouden de staat hebben opgelicht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9