golf van 'medelevenna grootste ramp in geschiedenis nx Het is zekernog meer slachtoffers worden geborgen OOGGETUIGEN VERTELLEN: Noodrem maakte ons attent op het gevaar Ongevallenkraan in avonduren ontspoord Koninklijk medeleven Lijst van slachtoffers DAGBLAD VOOR ZEELAND Nieuws treinramp Zonnige perioden N.S. erkennen aansprakelijkheid voor de schade 55 Rode Kruis moest werkloos blijven toezien Dokters hadden we zo hard nodig... - geïdentificeerde - Het aantal doden Radioprogramma's gewijzigd Toestand der gewonden WITTE KRUIS 102e JAARGANG No. 23872 Uitgave: N. V. Uitg. Mij. Neerlandla Directeur: E. H. B. Brader. Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. 3. 3. M. Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Bureaus: Breda - Reigerstraat 16 - Tel. 22341 (4 lijnen) - Postgiro 278841. .3/aar God, Koningin en Vaderland e Stem .D!N|DAG 9 JANUARI 1962 Abonnementsprijs 7.3Ö per kwartaal, 8,60 per post, f 0,56 per week Buitenlandse abonnementen op aan vraag. Losse nummers 15 cent Advertentieprijs voor de gehele oplage 0.40 per mm (Ing. Med. LBij contract aanzienlijke reductie. Volledi ge tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Klokstraat 1 telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST. Steenstraat 14 - telefoon 2377 (Bijbureaus: Terneuzen Usbaanstraat 24 - telefoon 260' OOSTBURG: Nieuwstraat 41 - telefoon 2893) NEDERLAND ROUWT OM 93 DODEN BIJ TREINRAMP TE WOERDEN Tot degenen, die blijk gaven van hun medeleven, behoorden ook koningin Ju liana en prins Bernhard, die in een telegram vanuit Oostenrijk waar zij met vakantie verblijven getuigden ,,dicp geschokt" te zijn door de vre selijke ramp. In een rede voor de beide zenders Hilversum en de televisie betuigde mi nister Korthals namens de regering zijn diep medeleven met allen, die een fa milielid of meer familieleden verloren hebben. Van buitenlandse staatshoofden kwa men eveneens telegrammen van deel neming. Ook elders in deze editie vindt de lezer nog uitvoerig nieuws waaronder een fotopagina over de treinramp bij Woerden. IN ALGIERS en Oran is gisteren door de Europeanen gedurende twee uur ge staakt, in opdracht van de O.A S. Onder moslems heerste paniek want men vreesde onlusten. Dit is echter meege vallen. VOLGENS een Australisch dagblad heb ben de Russen in de buurt van de Ba- rentszee een kernwapen tot ontploffing gebracht. De explosie zou onder water hebben plaatsgevonden. Een westerse duikboot zou hierbij beschadigd zijn. PAKISTAN heeft besloten om nog deze maand het geschil met India over Kasj- mii voor de veiligheidsraad van de Ver. Naties te brengen. Het besluit was al genomen voordat India Goa an nexeerde. EICHMANNS verdediger mag beschik ken over het honorarium dat Eich- manns memoires na publikatie zullen opbrengen. Eichmann heeft in de gevan genis een omvangrijk manuscript ver vaardigd. OP 61-JARIGE leeftijd is gisteren te Athene overleden Theocletus, primaat van Griekenland. j Wee2'svö2*wachting van het K.N.M.I. J Lot vanavond, opgemaakt gisteren- 5 avond 23.15 uur: Wisselende bewolking met voorna- mclijk aanvankelijk nog enkele bui- en, matige tot krachtige en langs de l Wadden tijdelijk harde zuidwestelijke wind. Zacht weer. I Vandaag: zon onder 16.48 uur. Maan l onder 20.51 uur. 5 Morgen: zon op 8.46 uur. Maan op •11.09 uur. Zo zag de plaats van de ramp te Harmeien er uit nadat met het red dingswerk een begin was gemaakt. Een duidelijk beeld van hoe de afschuwelijke botsing gebeurd moet zijn. (luchtfoto ANP) De directie van de Nederlandse Spoorwegen heeft nadrukkelijk medegedeeld, dat de N.V. Neder- landsche Spoorwegen de aanspra kelijkheid voor de schade tengevol ge van de treinramp volledig er kent. Men schat de materiële schade voor de N.S. zelf alleen reeds op 2 a 3 miljoen gulden. (Van onze verslaggever). De grootste treinramp in de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen heeft gis terenmorgen ongeveer honderd mensen het leven gekost. Bij Harmeien heeft een uit Utrecht komende trein zich met grote snelheid in de flank geboord van een trein die op weg was van Rotterdam naar Amsterdam. De gevolgen waren ontzettend. In totaal liepen negen wagens uit de rails, waarvan er vijf of zes aan flarden werden gescheurd. Er werden naar schatting vijftig mensen gewond. De twee treinen vervoerden ongeveer 500 passagiers. Te middernacht wist men het aantal doden nog niet precies. Er waren toen 81 slachtoffers geborgen, terwijl men op de plaats van de ramp, waar de reddingswerkzaamheden nog volop aan de gang waren - werkzaamheden, die de gehele nacht hebben voortgeduurd - weer twaalf lijken had ontdekt, die men echter in de ravage van staal en ijzer toen nog niet kon bereiken. spoorwegen het onmogelijk het baanvak De bergingswerkzaamheden wer den gisteravond omstreeks kwart over acht gestagneerd doordat een zware ongevallenkraan van de spoorwegen een rijtuig van onge veer twee meter hoogte liet vallen en zelf ontspoorde. Het rijtuig schoot rakelings langs een werk- keet, waarin zich op dat moment enkele journalisten bevonden. Men moest daarna weer probe ren de kraan in het spoor te krij gen. Dit nieuwe ongeval veroor zaakte een vertraging van enkele uren in de opruimingswerkzaam heden. De blauwe getrokken trein, die van Groningen/Leeuwarden naar Rotterdam reed, trein 164. was om 9.05 uur uit Utrecht vertrokken en had om 9.42 uur in Rotterdam moe ten aankomen. Bij Harmeien, waar vele malen per dag treinen elkaar kruisen, sloeg deze trein uit Utrecht om precies 9.19 uur met een oorver dovende klap op trein 464, een groe ne gestroomlijnde trein, die van Rotterdam via Gouda op weg was naar Amsterdam. De elektrische lo comotief van de getrokken trein boorde zich dwars door de trein uit Rotterdam. De schok was zo hevig, dat het hon derd ton wegende monster aan de an dere zijde van de wrakstukken van de groene trein op zijn kop naast de rails kwam te liggen. Toen een overzicht van de ramp werd verkregen en de red dingswerkzaamheden konden worden overzien, achtten deskundigen van de waarin de kruising van spoorwegen bij Harmeien ligt, voor woensdagavond vrij te maken. Zo lang zullen de reizigers er rekening mee moeten houden, dat de verbinding tussen Utrecht en Woerden met autobussen wordt onderhouden en dat daardoor vertragingen van een half uur tot een uur zullen ontstaan. De oorzaak Over de oorzaak van de ramp kon nog niets met zekerheid worden gezegd. Van de zijde der spoorwegen deelde men mee het zeer onwaarschijnlijk te achten dat de botsing het gevolg was van de vrij dichte mist die in de omgeving van Harmelcn hing. De verklaringen van ooggetuigen en passagiers spreken el kaar op vele punten tegen. Eerste hulp Enkele wegwerkers van de spoor wegen, niet-gewonde passagiers en de eerste helpers die op de plaats van de ramp aankwamen, konden hun ontzetting nauwelijks meester blijven. Uit de verwoeste wagens van de beide treinen steeg een angst wekkend hulpgeroep op en de ontzet ting was zodanig, dat de passagiers uit de niet-ontspoorde wagens in eer ste impuls in panische angst weg vluchtten, dwars door de weilanden, waar wonderlijk genoeg niemand door de met een ijslaagje bedekte sloten zakte. Tien minuten a een kwartier later wa ren de eerste EHBO'ers en geestelijken uit Harmeien ter plaatse, maar het duurde nog geruime tijd voordat am bulancewagens verschenen om de ge wonden weg te voeren. De eerste helpers die ter plaatse kwa- die later onder de trein (Van onze verslaacever) In een restauratiewagen stond de 26-jarige Harry Holzhauer rustig een sigaretje te draaien. Hij had zijn krantje onder de arm en wilde net. een vuurtje vragen aan zijn buurman, toen de trein, die hem van Utrecht naar Rotterdam zou brengen enorm begon te remmen. Hij voelde de trein slingeren, de lichten gingen uit en verstijfd wachtte hij de dingen die komen gingen af. men deden al het mogelijke om de ge- wonden hulp te verlenen, maar zij ston den met hun gebrekkige hulpmiddelen voor een onbegonnen taak. Het was voor hen onmogelijk door te dringen in de in elkaar geperste wagens, waar tiental len passagiers bekneld zaten. Assistentie Zodra de omvang van de ramp be kend was, werden uit de wijde omtrek ambulancewagens opgeroepen, en de spoorwegongevallendienst uit Utrecht, Zeist, Amersfoort, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn daarna nog uren bezig geweest met snijbranders de doden en gewond uit de wrakstukken te bergen. Er lag een sfeer van angstige beklemming over de plaats van de ramp toen het langzamerhand duidelijk werd dat het aantal doden- in de tientallen liep. Om elf uur schatte men het nog op twintig a dertig, maar een uur later had men al bijna vijftig doden naar Utrecht gebracht en nadien zou het aan tal doden nog met eakele tientallen op lopen. (vervolg op pag. 3) (Van onze verslaggever) Onbegrijpelijk en zeer teleur stellend was het, dat bij de vele hulppogingen die werden onderno men, om de gewonden en slacht offers zo snel mogelijk uit de ra vage vrij te maken en af te voeren er geen gebruik gemaakt werd van de aanwezige hulp van de colonne van het Rode Kruis, afdeling Utrecht. Dr. J. G. Herschel, hoofd van de co lonne, was er hevig over teleurgesteld. Hij is met zijn team getraind op de hulp verlening bij dergelijke rampen en had met zijn mensen en materiaal spoedig de hulpverlening in goede banen kunnen leiden. Nu mankeerde er aan de organi satie van deze hulpverlening nogal wat, door het tekort aan coördinatie en lei ding. Dr. Herschel vertelde ons in zijn be grijpelijke boosheid, dat hij zijn materi aal had moeten thuislaten en zich moest beperken, zo goed en zo kwaad als het ging, met het regelen van de verkeers chaos. „Ik had met mijn mensen geen enkele dode weer levend kunnen maken" aldus dr. Herschel, „maar ik had er wel voor kunnen zorgen, dat er tenten waren geweest om de doden in onder te bren gen, en kantinewagens om voor de hulp ploegen te zorgen. Onbegrijpelijk waarom de hulp van het Rode Kruis niet werd geaccepteerd" wa ren zijn woorden. ,,Door het stevige remmen hadden we nog maar een snelheid van vijftig, zestig kilometer per uur toen een ge weldige dreun ons door de coupé slin gerde. Er ontstond een begin van pa niek, maar door de kalmerende woor den van een van de medepassagiers werd iedereen wat kalmer. Een van de deuren kon nog open, maar omdat de trein op een kant lag, konden we er niet gemakkelijk uitspringen. Eerst gooiden we er alle bagage uit en de eersten waagden toen de sprong op de tassen en pakken". Nog steeds verbaasd over het feit, dat hij er zelf zo goed vanaf is geko men, gaat hij verder. „Toen ik op de grond kwam, lag er een man met zijn gezicht in de modder. Het waterreser voir van de toiletten, dat precies bo ven hem was, stroomde over deze man leeg. Eerst heb ik nog geprobeerd hem te helpen, maar ik voelde me wegzak ken en ben toen maar naar een hotel letje gegaan, vanwaar ik met een auto naar het Militair Hospitaal werd ge bracht, waar men om kwart over elf nog niets van het ongeluk gehoord had". Even probeert hij een slok koffie te drinken, maar het gaat niet. „Het erg ste was, dat het wel drie kwartier duurde voordat er medische hulp kwam. De politie was na een kwartier tje aanwezig, maar geen dokters en die hadden we zo nodig. Op en onder de locomotief en trein stellen lagen de slachtoffers. Ik hoop dit nooit meer te zien. Ik ga nu verder naar Rotterdam en hoop maar dat ik een paar dagen vrij krijg van mijn baas". Geen signalen Een Utrechts zakenman, die een kantoor in Rotterdam heeft, zat in de zelfde trein. Onder het rijden had men zich in z\jn coupé al afgevraagd waarom er helemaal geen signalen werden gege ven. Hy had een hele ploeg wegwer kers gezien lagen. „Het was mijns inziens een samen loop van omstandigheden. Er waren dus geen signalen gegeven, de seinen waren niet te zien en door het aan de noodrem trekken begon de trein te slingeren ep vloog uit de rails. Van de eerste wagen was niets meer te herkennen. Ik zat in mijn krantje te lezen, toen er sterk geremd werd. De lichten gingen uit en volkomen auto matisch moeten wij onze hoofden tus sen de knieën hebben gelegd. Pas daarna kwamen een serie zware klap pen, waardoor ieder van zijn plaats gesmeten werd. Het was afschuwe lijk". Vooral de mensen uit de directe om geving, die, voordat de ambulances er waren, de ernstige gewonden in hun auto's legden en naar het ziekenhuis in Woerden brachten verdienen alle lof en dank. Even later spraken wij met een mi litair die ook in de ongelukstrein had gezeten. Hij had alleen maar een paar schaafwonden opgelopen, maar dat zou hem niet verhinderen vandaag naar Nieuw-Guinea te vertrekken. De men sen die wij later spraken, bevestigden de verhalen. Maar allemaal waren ze zo geschrokken, dat alleen een paar borrels hen over de ergste shock heen had kunnen helpen. De meest maca bere bijzonderheden werden verteld. Ontstemd Het meest ontstemd waren zij over het feit dat de eerste ambulances pas om kwart over tien aankwamen. Bij de G.G. en G.D. van Utrecht kwam de eerste melding van het ongeluk dan ook pas om vijf voor tien binnen. Toen werden onmiddellijk vijf wagens weggestuurd. Wat overbleef van trotse treinstellen.. Hier volgt de lijst van slachtoffers, die tot nu toe in het Centraal Militair Hospitaal te Utrecht zijn geïdentificeerd: W. G. Agterberg, Reaumurstraat 13c te Amersfoort, man, geb. 28-1-1927; P. Bakker, Lekdijk 33 te Ammerstol, man; H. Blokland, Van Collumstraat 25 te Haarlem, man, geb. 29-5-1934; A.J.B.M. Boelen, Roelantstraat 8 te Amsterdam, man, geb. 19-11-1932; J.B. Branger, Kerklaan 79 te De Bilt, man, geb. 5.10-1938; A. Bruinings. Johan Karmanhof 20 te Amersfoort, man; B. van Dijk, Nigelle- straat 71 boven te Amsterdam, geb. 27-2-1931; H. Disselhof, Akkerstraat 17 te Zwolle, man, geb. 7-2-1905; J. Engelsman te Delft, man, geb. 26-7-1902; N.M.J. van Eek, Marinestraat 3b te Rotterdam, man, geb. 3-7-1926; P. Fic- toor, Belgischestraat 66 te Rotterdam, man, geb. 18-11-1920 (machinist N.S.); D. Flan- tua te Utrecht, man; A. Gewalt, Nieuwstraat 4 te Baarn, man, geb. 25-8-1928; J.C.V. Groeneveld, Reeweg Oost 151 te Dordrecht, man, geb. 11-7-1941; J. de Gi;oot. Dorps straat 60 te De Wijk, man, geb. 5-12-1934; A. de Groot, Dorpsstraat 80 te De Wijk, man. geb. 25-8-1908; W.T. de Groot. Canse- loetstraat 11 te Gouda, man: D. Huij (geen verdere gegevens); B.C.A. Giezenaar, West kruiskade 25 te Rotterdam, man, geb. 24-3-1919; K. Hoogenboom, Wolphaertsbocht 406 a.r. te Rotterdam, man, geb. 13-9-1930; K. Izaks. Rochussenstraat 35c te Rotterdam, man; H.J. de Jager, Zandhofsestraat 170 te Utrecht, geb. 29-12-1894; G.R. Jung. Schoolstraat 5 te Assen, man, geb. 14-12-1935; H.A.O. Kayser, Noorderhavenkade 23h te Rotterdam, man, geb. 9-10-1919; E. Kamer beek, Lijsterbesweg 2 te Middelharnis, man, geb. 12-2-1912; P.J. Klomp, Koekoekstraat 67 te Goudaman, geb. 30-12-1928T.C.M. Kreyns, Hambeek 25 te Roermond, man, geb. 8-9-1925; M.G. Moem, Neuweg 359 te Hilversum, man, geb. 25-9-1914(7); A.E. Mid delkoop, Riouwstraat 91 te Utrecht, man, geb. 24-4-1909; E. Mulder, Oude Deldense- straat 13b te Borne, man, geb. 2-9-1935; M. A.M. v.d. Muysenberg, v. Duijn van Maas damstraat 16 te Hilversum, man; L.P. Oer- lemans, Lange Hilleweg 16e a.r. te Rotter dam, man, geb. 15-2-1911; G.W. Oostveen, Bakhuij zenstraat 97a te Hilversum, man; C.J. Peter, Nassaulaan 62 te Hilversum, man; Van Oirschot, A. den Kinderenlaan 11 te Den Bosch, man; N. Plomp, Nieuwe Markt 14 te Gouda, man, geb. 28-8-1901; A.B. Pop, Witte van Haemstedestraat 40c te Rotter dam, man, geb. 1-1-1941; A. Romijn, IJzer- weg 39 te Apeldoorn, man, geb. 6-7-1926; H. Reneman, Bosboomstraat 1 te Utrecht, of Torenwal 4 te Woerden, man; R. Reijn- ders, Benningerstraat lb te Rotterdam, man, geb. 28-9-1939; D.F. Ruijter, Bosboom Tous- saintlaan 8 te Hilversum, man; dr. W. Schol ten, Vermeerlaan 25 te Bilthoven, man; H.N. Schregardus, Herman Robersstraat 78d te Rotterdam, man, geb. 9-4-1911; H.J. Spit- ter, Busken Huetstraat 5 te Rotterdam, man; K. Streuer, Hoofdstraat 248 te Delft, man; P.J. Sturm, Couwervestraat 36 te Goes, man, geb. 19-3-1904; J. Tiggelman, Timor- straat 26 te Amersfoort, man, geb. 4-3-1923; H.H. Tuin, Nieuweweg 8 te Hogezand, man, geb. 30-2-1943; G. Verhoef, Moerbeiplein 92 te Den Haag, man. geb. 16-4-1911; J. de Vries, Verlengde Oosterdiep o.z. 24 te Ber- gercompascuum, man; H.M.J. v.d. Vegt, Fides- sapad 7 te Hoogvliet, man, geb. 23-3-1937; H. Waardenburg, Dresselhuysstraat 16b te Rotterdam, man, geb. 16-11-1904; H. Wever, Groningerstraat 270 te Assen, man, geb. 25-3-1912; J.F. Wileke, Julianalaan 203 te Bilthoven, man, geb. 1-4-1943; H. Wesselhuis, Tichelweg 16 te Enschede, man, geb. 22-6- 1926; J. Zondervan, Joh. Gerardsweg 81 te Hilversum, man, geb. 17-8-1888; Piet van Leer, man, machinist N.S. (overleden); J. Schlingman, Gedempte Binnenstraat 56 te Woerden, geb. 2-7-19-41 (overleden R.-k, ziekenhuis Woerden); R.H. Hilhorst, Piet Heinlaan 7 te Baarn, geb. 24-2-1939 (over leden R.-k. ziekenhuis Woerden); Antonie Balk, Verbeekstraat 10 te stad Delden, geb. Batavia, 7-6-1931 (overleden R.-k. zieken huis Woerden). Laat op de avond heeft de comman dant van het Centraal Militair Hospi taal „Oog in Al", kolonel R. Buisman, meegedeeld, dat tot dan toe niet 93, maar 81 stoffelijke overschotten gebor gen zouden zijn. Van deze 8i waren er 18 nog niet ge- identificeerd. Er bevonden zich zoals elders gemeld zeker nog 12 stoffe lijke overschotten in de ravage. (Van onze verslaggevers) Toen het bericht van de afschuwelijke treinramp bij Harmeien in de Hilver- sumse radiostudio's bekend was, werd besloten de radioprogramma's drastisch te wijzigen en niet alleen de lichte mu ziek te laten verwijderen, maar er zelfs een gezamenlijk programma van te ma ken. Na een. spoedbespreking werden de NCRV-reporters Herman Felderhof, Goos Kamphuis en de VARA-verslagge- vers Klaasjan Hindriks en Koos Poste- ma onmiddellijk naar de plaats van de ramp gezonden, waar zij over de beide zenders geregeld hun indrukken gaven van dit ontstellend gebeuren. In Woerden had men een reportagewagen gestatio neerd, welke middels speciale telefoon lijnen in directe verbinding stond met de radiostudio's in Hilversum. Bijzonder dramatisch was het vraaggesprek dat Gerard Hoek had met de journalist Gerard van den Berg, die reeds twintig minuten na de ramp op de plek des onheils was. Hij bleek bijzonder onder de indruk van dit gebeuren en vertelde, dat hoe gek het ook moge klinken, de eerste hulp voor velen bestond uit het distribueren van koffie onder de met panische angst bevangen treinreizigers. Ook de journaalredactie van de NTS was spoedig met filmers en reporters ter plaatse. Over de toestand van de gewonden heeft dokter J. G. Herschel, als inter nist verbonden aan het Centraal Mi litair Hospitaal meegedeeld, dat deze over het algemeen redelijk is. Hij zei te verwachten, dat het dodencijfer niet veel verder zou stijgen tengevolge van het nog overlijden van gewonden. Voorts zei dokter Herschel dat veelal schedelletsel de doodsoorzaak van de slachtoffers is geweest. Op de stoffe lijke overschotten van de machinisten van beide t2'einen zal nog sectie wor den verricht. (Advertentie) w de echte, PIJNSTILLER legen hoofdpijn, kiespijn, griep, reumatische pijnen etc.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 1