Gilbert Bécaud componeert chansons vaak 's-nachts seflof/tas Holland-België alleen op film SPAANS-MEXICAANS TRIO HET BLOEDRODE ZWAARD Zwart o ierstanden de Internationals licht verdeeld wMÊÊmm Fans smeken om handtekeningen Wensdroom Monsieur 100000 volt si n SENATOR 14 ct Belgen gooien roet in t eten ocjezecji Luister naar door H. E. Bazes Stem-feuilleton Radioprogramma Televisieprogramma BEURS VAN AMSTERDAM 1 u Cornice kl. I 85-90 100, I 112-113, 70-75 108-113, 65- 5-90 92, 80-85 102, 75-80 107, JO 104. IID 90. St.-Remy 75-85 37, 65-75 35, kl. II 32-33, IIÖ 28, Comtessede 5-85 41. 65-75 41, 55-65 31, Wildeman kl. II 60-700 52, iference IID 52-53, Br. Alex 5-85 68. 65-75 61, IID 36, kroet 30. Gewone veiling: :roet 33, Jonathan grof 41- kroet 34, Golden'Delicious 23-40, kroet 28, Lombarts J, fijn 39. Zoete Ermgaard ii 25-27, Laxtons Superbe esse de Paris grof 20-21, my grof 29-3', fijn 26-27, ran grof 44-47, fijn 22-24, of 65, fijn 55. Doyenne du I, fijn 76, kroet 35. IG, 8 nov. Tom. A 34- 20-45, Jonathan h2 80-85 >2, 65-75 5763, 60-65 45— 54: gold, delicious h2 60-65 42—67; lomb. calville h2 0-SO 74—76, 60-70 68, 3 grof >aris h2 75-85 46, 65-75 45— ;rof 41; druiven bl. alicante en: bl.kool 4 p. kist 61-78, 8 p. kist 16-41, sla 4-10, 7-18. sav.kool 5-17. r.kool -10, boerenkool 17-18, wit- spruiten ongesch. 36-75, ,CH, 9 november. Wittekool 1-9, savooiekool 7-13, bloem- 8, BII 33-43, C 12-22. afw, 4-113, afw, 30-69, prei 10-15, 8, sla 4. andijvie 7-8, knol- waspeen 10-32, sjalotten een 4, boerenkool 6-18, snij- lorseneren 27-32, snijbonen nen 197, komkommers 8, 12, CCII 20, kastomaten 68- 57, meloenen 5-8, spruiten .1 143, AAII 97-108, AI 97- 18, BI 70-75, Bil 15-52, Cl Jonathan 75-80 46, 65-75 44, ,10, Goudreinette 65-70 48, 55, 80 53, Golden Delicious Itesse de Paris 60-65 34 ,60 50-55 24, grof 19-26, fijn wijnpeer 25, St.-Remy 33. november. Spruiten 15-95. 20-28, witlof 50, dubbel wit s 100, tomaten 20-29, bos- aspeen 19-26. breekpeen 10- ol 7-11. rodekool 5'li-Ti, Nero 33-38, uien 19, kro- 13, bloemkool 11-49, knol- andijvie 14-17, boerenkool 71/2-25, spinazie 28, selderie :lie 3%-5. 170 (—1). Rheinfelden 175 eim 206 (—4), Straatsburg ixau 331 (+3), Plochingen -mheim 147 (+4), Steinbach inz 178 (onv.ï, Bingen 108 113 (+4), Trier 190 (4-6), (+5), Keulen 104 (4-10), 4), Lobith 894 (4-3), Nij- onv.), Arnhem 727 (4-3), 297 (4-10), Deventer 205 n 5550 (—10), Visé 5010 laren 4002 5), Belfeld rave ben. de sluis 521 (4-3). lest jonge honden, Perzische azewinden (Salukis), met st.- <oom te koop. W. Rouwmees- ar, Dr. Ariënslaan 65, Zeven- >ergen Tel. 590.8262 >n zeer uitgebreid Marklin- pnor met 2 locomotieven te oop op vaste tafel. Te bevr. ader no. 3165. ballpoints, onbreekbaar, met iw naam, rechtstreeks van mporteur. Tourtex, Prinsen- tvaat 16. Amsterdam, tel.020- 6706. ebruikte school- en studie weken, 25-40 pet. korting. Le gering onder garantie. Van Jijk's Boekhuis, Kampen. truispannen, balken, ramen, leuren, planken, latten, met- elstenen, vloertegels enz. Avvnds na 5 uur en 's za- erdagsmiddags thuis. H. de lekker en Zn.. Julianastr. 93 teikant. Tel. 01140-3086. 18474 tinderwagen te koop, z.g.a.n. Jerk v. Delft. Te bevr. J de mit-vd Eeckhout, Nieuwstr. 1, Koewacht. 18470 ;it-slaapkamer gevr. m. pen-» ion in Breda vanaf 1 dec. a. voor heer. Weekend afwe- ig. W. Rammeloo, Churchill-, -eg 21, Hulst. 18478 yan eigenaar t. k. landhuisje net rieten dak, met 2700 m2 ;rond f 12.500,-. West-Brab., eg. Belgische grens. B-r. on- ier no. 82209. Veense IJsrevue. Dinsdag 14, rijdag 10 en 17, zaterdag 11 n 18 en zondag 19 november. Jus incl. goede zitplaats van- f f 4,50 per persoon. Vertrek lit Breda zondag om 17 uur, aterdag om 17.30 en dinsdag n vrijdag om 18.30 uur. In- ichtingen en plaatsbespreken leisbureau Zundert Expres, /erbeetenstraat 11, Breda. Tel. 2450 (2 lijnen). iondag 12 november 's mor- ens bezoek Vogelenmarkt *e Antwerpen, 's middags Ween ie IJsrevue te Merksem. Per jersoon bus en goede zitplaats 5,50. Vertrek uit Breda 9-4o lur. Reisbureau Zundert EX" >res, Verbeetenstraat 11, Bre- la. Tel. 32450. 82272 ord Taunus bestelwagen te oop, in meer dan uitzonder ijk goede staat, is als nieuW' n- en uitwendig. Piet Avo"- luurstr. 60, Breda. Tel. 320^,- tenault 4 1953-'54 te Kg' p oen leder bekl., i.g.st. f g Tevens autoradio Philips. aalstraat 9, Breda Tetfxi^ V.W. Combi '60; 1 J'Só leinbus '59; 1 V.W. CompJ V.W. Combi '57; 2 V-J; cleinbus '55; 1 VW. kleJ1JDy 54; 1 V.W. Pick-Up '56;. v. de Luxe '53; l Ford Ze jhyr, zwart '57; 1 Ford de i :e '54; 1 Ford Anglia 55, tenault Dauphine '58; 1 i eot '56; 1 Chevrolet Chevrolet '53 te koop. Hk ions Autohandel, Bossend j i8a-b. Oudenbosch. Tel. 6-ü 34. Officieel D.K.W.-jggjgL Horris Oxford aangeb., T^eCn^ 00 pet. rijklaar, 's Avonds uur, ook 's zondags. t°oooq traat 27, Dongen. ~TToo, te koop. Prijs -- t Wordt verkocht Balfortstraat 6-j. weduwnaar, r.-k. anderen. Belg. wil een huw ijk aangaan met r.-k. 40 ands meisje of weduwe, aar, onnodig te scl^"ijv®ThrUg lien niet serieus. »bten®?rv,en. 0, Borghout bij Antwerp Q Jelgië. 'iat 500 >j. 57. [arantie. Jreda. )pel 1960 te koop v ier 16000 km gelopen a»' r. prijs. Te bevr. WeststT- Vxel. Tel. 01155-998. 1B*' DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 10 NOVEMBER 1961 (Advertentie^ Dezer dagen hadden wij een ge sprek met de befaamde Fran se chansonnier Gilbert Bécaud, toen hij in de grote Cinetone-stu- dio's te Duivendrecht druk bezig was met de repetities voor de gro te televisieshow, welke de AVRO op vrijdagavond 1 december in de huiskamers zal presenteren. Bé caud, krullend zwart haar, slank postuur, is wat men in vakkringen noemt, een „arrivé". Vorig jaar baarde hij groot opzien in Parijs, toen voor het eerst zijn mis „L'en- fant et l'etoile" werd uitgevoerd. kleine beweeglijke figuur ver telde ons in de pauze, dat hij kor telings de laatste hand had gelegd aan een nieuwe compositie en wel de ..Opera d'Aran", die volgend jaar in de Franse hoofdsthd in het beroem de Théatre des Champs op het re pertoire zal worden genomen. Ook in Milaan zal zijn eerste opera worden uitgevoerd en nog wel onder directie en regie van de beroemde Italiaans- Amerikaanse dirigent Carlo Menotti. Hij vertelde op temperamentvolle wij ze, hoe hij jarenlang aan deze opera had gewerkt. Vaak deed hij dat 's nachts, omdat hij dan juist de bes te inspiratie heeft. Ook had hij in de nachtelijke uren zijn beste chansons gecomponeerd. Zijn werkterrein is een klein landgoed in Chesnay bij Versail les, voorzien van alle moderne com fort. Terloops gewaagde Gilbert van zijn uitgesproken passie voor de foto: grafie. Tijdens zijn repetities heeft hij er weinig tijd voor, maar dan han teert zijn broer Jean de fotocamera. De chansonnier droomt ervan nog eens films te mogen regisseren. Terwijl hij tijdens het korte gesprek van de hak op de tak sprong, ont viel hem, dat hij in de immense tuin rond zijn villa eigenhandig een hutje van vurenhout bouwt, waarin hij zich kan terugtrekken als hij weer chan sons gaat componeren. „Tenminste als mijn kinderen er geen beslag op GILBERT BéCAUD hebben gelegd," zei hij met een olij ke trek van de vader, die trots is op zijn kroost. Becaud vierde in 1952 zijn eerste gro te triomfen met de chansons „Les croix" en „Mes mains". In 1953 werd het befaamde Olympia Theater een grote music-hall, waarin bij de ope ning een grote revue werd opgevoerd. Al dadelijk stal Gilbert de show en de enthousiaste Parijse jeugd herken de in hem haar eigentijdse represen tant. Zijn succes nam met de dag toe. Betaalde men hem eerst tweeduizend francs voor een optreden, binnen en kele maanden werd dit bedrag ver tienvoudigd. En dan te weten dat Bé caud soms acht keer op een avond voor het voetlicht verscheen. Twee jaar later maakte hij een triomfale tournee door geheel Europa. Bij zijn filmdebuut in „Le pays d'ou je viens" vervulde hij een dubbelrol aan de zij de van Frangoise Arnoul. Hij ontpop te zich als een uitstekend acteur en trad later herhaaldelijk op in het „Casino de Paris" met Caterina Va- lente. Intussen schreef hij steeds chansons, waarmee hij veel succes oogstte. Olotseling kwam de floormanager 1 ons gesprek onderbreken. Becaud moest weer voor de camera's ver schijnen. „Je wordt er soms doodmoe van", zei hij berustend en verdween na een stevige handdruk. De Belgi sche omroepster Denise Macs kondig de onder de schijnwerpers een nieuw chanson van Bécaud aan en regisseur Chanowski gaf zijn laatste aanwijzin gen. Gilbert trad naar voren en zong een dynamisch en fris lied, alsof hij niet de hele dag had gerepeteerd. Achter de coulissen stonden zijn broer Jean, de manager, een impressario en nog vele andere personen met een wat onduidelijke functie, aandachtig te luisteren. Na afloop liep Gilbert met een gelegenheidsglimlachje langs de persmensen naar zijn kleedkamer. Buiten gekomen zagen wij reeds een groepje jongens en meisjes staan wachten om Gilbert te verschalken bij zijn vertrek en om de gelegenheid te benutten hem een handtekening te vragen. Maar de elegante Bécaud liet het werk aan zijn broer Jean over die gul wat foto's zonder handtekening uitdeelde, aan de ontgoochelde teen agers. Want als „Monsieur honderd duizend volt", zoals het Parijse pu bliek hem noemt, aan iets een hekel heeft, dan is het aan het steeds weer plaatsen van handtekeningen. Hij weet ook zonder tegemoetkomendheid aan de fans zijn succes te bereiken door een stralende en ontwapenende .glim lach tot de tieners, die hem een slan ke en. onwaarschijnlijk mooie jongen vinden. (Advertentie) Waar kaarsen branden is sféér! GOUDA KAARSEN toon aangevend O V- in doosjes van 10, blikjes f van 20 en kistjes van 50 stuks. HARMONISCH IN SMAAK, AFWERKING EN VERPAKKING De heer Siebc van der Zee, die niet alleen hoofd is van de televisiesectie van de AVRO, maar bovendien chef van de afdeling sportzaken bü de Ne derlandse Televisie Stichting, heeft meegedeeld, dat de Nederlandse tele visiekijkers beslist geen directe re portage te zien zullen krijgen van de vietbalinterland Nederland - België. De NTS heeft, in nauwe samenwer king met de KNVB alles in het werk gesteld, om het bestuur van de Ko ninklijke Belgisehee Voetbalbond te bewegen, toch zijn toestemming te ge ven, maar tevergeefs. De Belgen deelden mede, dat men terwille van competitiewedstrijden en de inter land-ontmoeting België - Luxemburg het ingenomen standpunt niet kon wij zigen. Hier moesten de Belgische voetbal- belangen prevaleren, omdat bij een uit zending van de NTS het bezoek aan deze Belgische wedstrijden tot een zeer gering percentage zou teruglo pen. Thans ligt het in de bedoeling om de wedstrijd door drie cineasten te laten filmen, en 's avonds tijdens „Sport in beeld" een reportage van circa tien minuten op de beeldscher men te vertonen. De KNVB heeft het aanbod gedaan om de gehele wedstrijd in telerecor- ding op te nemen en dan 's avonds zassic-vrienden. Staat ter df* üng de collie kampioen indo. B-innenkort ook tnkele nestkeuzen te koop. Blomsma, Rjjksweg 185, Dot Ook mejuffrouw Zsa Zsa Gabor is onder de slachtoffers van de brand bij Los Angeles. Ze heeft na de ramp onmiddellijk een hotelsuite in New York voor zich gereserveerd en daar hield ze, met tranen in de ogen, een receptie waar men haar mocht komen condoleren met het verlies van circa een miljoen dollar. Mejuffrouw Gabor is wel héél erg getroffen. Hoeveel mil joenen ze nu nog over heeft, weet ze waarschijnlijk niet zo precies, maar erg blijft het toch maar. „Mijn bedienden probeerden nog een portret van mij te reddenvertelde ze huilend, „maar vergeefs". Denken we ons de roerende trouw van de bedien den eens goed in. De villa van mejuj- jrouw Gabor staat in brand, heel de buurt brandt, niets is te redden, lopen wat je lopen kunt, jongens, redt je le ven. Maar neen, éérst het schilderij van mejuffrouw Zsa Zsa! Dat de vu rige vlammetongen aan de beeltenis van haar heerlijk gelaat zouden lek ken. het is te afschuwelijk om eraan te denken. Redt het schilderij, man nen, al kost het je leven! Doch, helaas, het mag niet baten, het vuur heeft het doek reeds verteerd. Geslagen dropen ze af, de dappe ren. Hoe moeten ze deze slag ooit weer te boven komen? Men kan zich indenken hoe een autoriteit als mejuffrouw Gabor nu over de brandweer denkt. Die laat rustig Jiaar villa, van 275.000 dollar nota bene, opbranden! Nu ja, er ston den nog een paar honderd huizen in brand. Maar haar villa! „Ik heb nooit kunnen denken dat de brandweer in zó'n dure wijk zó tekort kon schieten!" zei Zsa Zsa woedend. Zo is het maar. Als een stadswijk waar eenvoudige lieden wonen in de fik staat, ach, dat is vervelend natuur lijk en je zet er, voor de vorm, hier en daar een straaltje op. Aan zo'n buurtje is niet veel verloren. Maar als het dure Bel Air brandtmoet de brand weer toch weten wat haar taak is! Het is toch te gek om van een afstand toe te kijken en^ te zeggen „niks aan te doen mensen", terwijl je wéét dat daar een schilderij van Zsa Zsa Gabor door vuur verteerd wordt? En hoeveel films zal ze nu weer moeten maken om dat miljoen terug te verdienen? Misschien wel twéé! Juist. Wij kunnen nu wel menen dat de wereldtoestand zorgen baart, maar denken we ons de zorgen van mejuf frouw Gabor eens in. Hoe houdt zo'n vrouw het nog vol. PRAET-MAECKER uit te zenden, maar de NTS is een tegenstander van dit idee. omdat de tv evenals de radio in de gelegen heid, dient te worden gesteld een rechtstreeks verslag van deze interes sante ontmoeting te geven. Ampex-voordelen Toch vragen wij ons af of de NTS in dit geval niet een wat soepeler houding had kunnen aannemen, om dat ook wij ervan overtuigd zijn, dat tienduizenden voetballiefhebbers, en zelfs zij die een voetbalkaartje voor deze befaamde match hebben kunnen bemachtigen, desondanks graag 's avonds de gehele wedstrijd op hun scherm zouuen willen zien. Bovendien krijgt de NTS niermede een unieke gelegenheid om de kijkers de voorde len van de nieuwe beeldregistratie-ap- paratuur (ampex) te tonen, en behoeft nu niet honderden meters telerecor- ding film te ontwikkelen en kan ge woon de reportage via een speciale straalzenderverbinding in Bussum op nemen. Al met al een teleurstellende gang van zaken, waarin de Belgische voetbalbond ook ditmaal weer als de grote spelbreker optreedt. Het ware te wensen, dat de internationale en bindende afspraken tussen de voetbal bonden in de toekomst zo wordt ge hanteerd, dat elk land vrij is binnen zijn eigen grenzen te beslissen over de uitzendingen van belangrijke sport gebeurtenissen. Op Hilversum 1 (402 m) speelt om 19.10 uur het trio Pim Jacobs. Om 20.30 uur musiceert het Quartetto Italiano. We reldberoemde melodieën kunt u om 21 uur beluisteren. Vervolgens is er om 21.35 uur de tweede aflevering van de serie „Signalementen van het ik". De avond wordt besloten met de muzikale rubriek „Vergelijkenderwijs", welke om 23.10 uur wordt uitgezonden. Op Hilversum 2 (298 m) zendt de KRO om 19.40 uur de populaire rubriek „Vlie gende schijven" uit. Om 20.30 uur volgt i het programma „Staccato". De platen- rubriek „Rien, tien, twintig, dertig, veer tig" valt om 20.50 uur te beluisteren. Om 21.30 uur kunt u genieten van „Been tjes van de vloer", terwijl om 22.50 uur het Radio Filharmonisch Orkest speelt o.l.v. Tibor Paul. Tot besluit komt om 23.10 uur het Metropole Orkest een con cert geven. Regisseur Thorn Kelling in gesprek met het trio „Siboney" dat uit twee Spanjaarden en een Mexicaan bestaat. Vanavond zullen zij op de t.v. te zien zijn. Zij treden dan op in het NCRV- amusementsprogramma. Na het journaal speelt om 20.20 uur voor de NCRV het trio Siboney Zuid- amerikaanse muziek. Om 20.35 uur ver toont men de korte film getiteld „Een hartewens". Peter van Campen verzorgt om 21 uur zijn rubriek „Attentie", waar na om 21.45 uur de Indiase danser Indra Kamadjojo de legende van de Poolster in woord en dans zal uitbeelden. Ds. A.C. v.d. Bosch uit Ginneken koudt om 22.20 uur de dagsluiting. België-Vlaams presenteert om 20.20 uur „Aangename kennismaking met Olen". Om 21 uur volgt „Première" en om 21.45 uur „Schatten op zolder". Met de rubriek 32) Hij zei, dat ze naar het front gin gen," zei ze. „Misschien betekent het enkel, dat ze verder opgedron^s* zijn," zei pa- •fr Aistey. ..'iorjer vooroordeel mag ik toch wel zeggen, dat de Kasjmiri geen partij voor hen zijn. Wat denkt u ervan, mr. Crane?" Crane herinnerde zich de Tempest, die over was komen vliegen, en zei: „Ze zijn waarschijnlijk het dorp aan t „zuiveren". Ze komen terug." „Ik maak me bezorgd over het dorp." zei pater Anstey. „Miss Jordan en miss Shanks zijn daarginds. Ik heb hen niet meer teruggezien." „Wie zijn miss Jordan en miss Shanks? „Twee Engelse dames," zei pater Simpson. ..Ze hebben een woonschip. Ze waren gisterenmiddag hier en zijn toen weggegaan." „Het heeft de hele nacht op verschil lende plaatsen in het dorp gebrand." zei dr. Baretta. „Je kunt het Vuur nu nog zien." Crane, die bezorgd de overvolle zie kenzaal inkeek, naar de zingende kin deren, de chaos van bundels kleren, bedden, op de vloer hurkende vrouwen, naar de jonge Hindoese die haar haar kamde, herinnerde zich het moment, dat hij de missie zag voor het eerst, zoals die open en bloot als de versiering van een verjaardagstaart op de heuveltop lag. Hij herinnerde zich ook de op merking. die hij er toen over gemaakt had. en pater Simpsons gechoqueerde reactie op dat ondenkbare. Maar dat ondenkbare had zich méér dan bewaar heid. Hij besefte, dat hij met kolonel Ma- thieson moest spreken. Dokter Baretta was verder de zaal ingegaan, als afwe zig. haar manchetten eindelijk los haar mouwen opgerold, haar magere armen tenger en broos, terwijl ze zich gereed maakte om haar werk onder haar pe- tiënten weer op te nemen. Een pasge boren baby, die als een rose bruin, haarloos hondje bij zijn Hindoemoeder lag. huilde met zachte jankgeluidjes, toen de dokteres het opnam van het bed; en de moeder glimlachte met een glinstering van witte tanden, toen het Anglo-Indiase meisje het kindje sus send troostte. Crane was alleen met pa ter Simpson, die zei: u uF moet nu heus gaan ontbijten. We hebben nog wat graafwerk voor de boeg." „Ik geloof, dat niemand naar buiten moest gaan. totdat we die Afridi offi cier gezien hebben. Hoe heet die ke rel ook weer?" „Sikander Sjah. Ik vroeg het hem." ..Hij is de baas. We moeten op hem wachten." «iDe dodèn moeten begraven worden, en ze zullen begraven worden, baas of geen baas, officier of geen officier." De priester sprak plotseling met fana- tieke overtuiging, zijn mond strak, zo dat zijn lippen bijna vleesloos schenen. ..Niemand zal mij in die dingen hoe ven te zeggen, wat ik te doen of te la ten heb." ,,Het is geen kwestie van autoriteit. Het gaat er alleen om. wat het ver standigste is." „Het is zelfs geen kwestie van gezond verstand, maar enkel van wat betame lijk is." „Het zou beter zijn, nog wat te wach ten." „Ik zal niet wachten en ik wil niet wachten. De doden kunnen niet zo blij ven liggen als honden." De priester had in die enkele ogenblikken weer die uit drukking van blinde woede en beledigd eergevoel, zoals toen hij zich in de ka pel op die Mahsoed geworpen en hem neergeslagen had. Hij scheen Crane niet te zien, die daar voor hem stond, en pleitte voor wat hij de zaak van het gezond verstand waande. Op de jon gensachtige gladde huid van zijn voor hoofd verschenen kleine zweetdroppels en hij sprak met een vreemde ge smoorde, fluisterende stem, die bijna driftig scheen juist omdat hij zo zacht klonk. Hij liep langs Crane heen, hem opzij duwend met zijn zware, gespannen buik. „Ik ga naar buiten. We moeten dok ter Baretta's man zien te vinden. Ik zal niet rusten, voordat we hem en zuster Teresalina gevonden hebben." „Ze is waarschijnlijk achter de kapel bij de anderen." „Oh God! Oh God!" Eén moment volkomen terneergesla gen en diep geschokt, terwijl hij al ge reed stond om naar buiten te rennen, bracht hij beide handen voor het ge zicht en vond toen zijn zelfbeheersing terug: „Het moet gebeuren. Men mag er niet voor terugdeinzen. Het is ontzettend, maar gebeuren moet het." „Waarom kunt u niet wat wachten?" zei Crane. „Ik wil niet wachten." „Een verdwaald schot van de een of andere idioot, en u bent er geweest". „Dan ben ik er maar geweest.." „Daar hebben noch de doden noch de levenden iets aan," zei Crane. „Voor mij zijn de doden levend." Hij stormde langs Crane heen naar de deur waardoor hij die nacht de kapel uitge rend was. En daar keerde hij zich even om en zei: „Praat eens met Mathieson. Hij heeft het nodig." „Met de doden heeft men het zoveel gemakkelijker, is het niet zo?" zei Cra ne. „Men is hun geen uitleg verschul digd." „Het spijt me verschrikkelijk. Ik be doelde dat zo niet ik had zoiets niet moeten zeggen Hij stond daar weer hulpeloos en slap. door zijn nervositeit gevangen in een nieuwe kramp van zelfbeschuldi ging. Dat misselijk makende gevoel ont trok alle kleur aan zijn gezicht, zodat de donkere, zweterige baardstoppels des te beter uitkwamen. Crane, in de war gebracht door dit moment van spanning, dat thans niet door een grap te breken viel, zoals de vorige avond in de boomgaard, ver mande zich en dacht: „De man heeft gelyk. We zijn allemaal een beetje over stuur ik moet ontbijten moet m'n schoenen aandoen en zei: „Goed, goed, pater. U gaat maar. En ik ga ontbijten en daarna kom ik^ bij u." De priester knikte vriendelijk, ner veus en verlegen; de nawerking van zijn angst en zielepijn tekende schadu wen op zijn gezicht. „Ik zal niet lang wegblijven," zei Crane. „Ik zal wat korstjes voor de ko nijnen meebrengen." En de priester glimlachte alvorens de deur te openen. (Wordt vervolgd) VONDST De 14-jarige Georges Leseigneiir uit Vitry heeft op het kerkhof al daar tijdens het bijsnoeien van een klimop achter een grafzerk drie busjes met geld gevonden, die te- samen een inhoud hadden van 1.300.000 oude francs. De autoritei ten zijn druk bezig uit te zoeken, aan wie de schat behoort. Zoals de zaken er thans voorstaan, is het niet onmogelijk, dat Georges het geld mag houden. KANNIBAAL Hier volgt de nieuwste defi nitie van het woord kannibaal: een kannibaal is iemand, die luid om de ober roept en hem dan opeet, als hij verschijnt. ADVIES De nationale (Amerikaanse) asso- ciatie voor verf, lak en vernis lieeft het volgende advies gegeven voor het kleurenplan van atoomschuilkelders: licht groen en licht blauw voor de muren, om een ruimte-illusie te wek ken, die tevens rust schenkt. Het pla fond wit om het hoger te laten lijken. Geen rood, oranje of hardgeel, omdat die kleuren activeren en de gespan nen zenuwen nog meer op de proef stellen. SERVICE Een beroemde Parijse kapper stelt aan zijn vrouwelijke cliëntèle tijdens de behandeling desgewenst een secre taresse beschikbaar, wanneer het za kenvrouwen betreft, die geen tijd te missen hebben. „Vertel me nu maar eens, waarom wil jij een secretaris hebben?" „Beelden spraken", uit de periode van de Amerikaanse „stomme" film, wordt om 22.30 uur het avondprogramma besloten. De wekelijkse t.v.-toneelavond bood gisteren een heerlijk blijspel „Krik- krak", waarvan de attractie voor een zeer belangrijk deel lag in het feit. dat hierin de hoofdrollen werden vertolkt door niemand minder dan Kitty Jansen en oJhan Kaart, die zich gisterenavond uitsteken gegeven hebben voor de came ra's. Het spel werd gebracht in een AVRO-programma. Regisseur Walter van der Kamp had er kennelijk alle moeite aan besteed om een aantrekke lijk geheel te krijgen. Niet alleen be schikte hij over het eerder genoemde tweetal voortreffelijke sterren, doch ook de andere rollen waren uitstekend be zet. Noortje de Vries en Manfred de Graaf dienen met name vermeld te wor den. De regisseur liet hen allen in een goed, levendig, snel tempo spelen, waar door dit toneelspel extra sprankelend was. Vermelding verdient verder de goe de enscenering en tenslotte nog de Ne derlandse vertaling van dit Franse stuk. In het voorprogramma werd o.a. een NTS-documentaire vertoond onder de ti tel: „Platteland in beweging", met daarbij interessante bijzonderheden over het probleem van de ruilverkaveling. ZATERDAG II NOVEMBER HILVERSUM I 402 m VARA: 7,00 Nws. 7,10 Gym. 7,20 Gram. 8,00 Nws. 8.18 Gram. 8,35 Van de voorpagina, praatje 8,40 Gram. 9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Gram. 9,35 Wa- terst. 9,40 Tokkelork. VPRO: 10,00 Iets voor niets, praatje 10,05 Morgenwijd. VAÏtA: 10,20 Lichte muz. 10,50 Tentoonstel lingsagenda 10,55 Nwe gram. 11,20 Sportnws. 11.45 Lichte muz. 12,15 Het verkeer aan de orde, rep. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Dansmuz. 13,00 Nws. 13,15 VARA-varia 13,20 Hammondorgelspel 13.35 Tussen mens en nevelvlek, lez. 13,50 Gram. 14,10 V.d. jeugd 14,45 Boekenwijsheid 15.05 Lichte muz. 15,20 Olympia, blijspel 16,50 Gram. 17,00 Jazzmuz. 17,30 Act. 18,00 Nws. en comm. 18,20 Gram. 18,30 Zigeunerork. en soliste 19,00 Art. staal kaart VPRO: 19,30 Bijbelse miniaturen, lez. 19,45 Gram. 19,55 Deze week, praatje VARA: 20,00 Nws. 20,05 Gevar. progr. 21,15 De zwarte diamant, hoorsp. 21,45 Bra bants Ork. en solist 22,45 Soc„ comm. 23,00 Nws. 23,10 Cabaret 23.55 Rep. opening le Ned. persbal te Scheveningen 23,55-24,00 Nws. HILVERSUM II 298 m KRO: 7,00 Nws. 7,15 Gew. muz. 7,30 V.d. jeugd 7,45 Morgen- geb. en overw. 8,00 Nws. 8,18 Gram. 8.50 V.d. vrouw 10.00 V.d. kleuters 10,15 Gram. 11.00 V d. zieken 11.45 Franse chansons 12.00 Middagklok-noodklok 12.04 Gram. 12,30 Land en tuinb.meded. 12,33 Gram. 12.50 Act. 12,58 Gebed uit Syberië 13.00 Nws. 13.15 Platen- nieuws 13,25 Amateursprogr. 13,50 Huismuz. 14,10 Franse les 14,30 V.d. jeugd 15.30 Gram. 17.00 Sportperiscoop 17,10 Gram. 17.30 Boek- bespr. 17,40 Amateursprogr. 18.00 Kunstkron. 18,30 Gram. 18,50 U bent toch ook van de partij?, lez. 19.00 Nws. 19,10 Act. 19.25 Wie het weet mag het zeggen, wedstr. 19,45 Licht baken, lez. 19,55 Gram. 20,50 En nu mijn ge val, vragenbeantw. 21,00 Oevar. progr. 22.00 Cabaretprogr. 22.20 22,25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22,40 Wij luiden de zondag in 23,00 Religieuze muz. m. comm. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12,02 Amus. progr. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 13.00 Nws. 13,15 V.d. sold. 14.00 Gram. 14,30 Academie der Discofielen 15,30 Lichte muz. 16,00 Thea- terkron. 16,20 Gram. 17.00 Nws. 17,15 Dag klapper en lit. kal. 17,20 Ad te Levavi 17.30 Filmmuz. 17,45 Eng. les 18,00 Orgelrecital 18.30 Lichte muz. 19,00 Nws. 19,40 Amus. muz. 20,00 Cabaret 21,00 Gram. 21,30 Ope- rettemuz. 22.00 Nws. 22,15 Verz.progr. 23.00 Nws. 23.05 Amus.ork. 23,30 Gram. 23.45 Wals- muz. 23,55-24,00 Nws. BRUSSEL 484 m 12,15 Bel Canto 13,00 Nws. 14,10 Progr. t.g.v. de geboortedag v. Liszt 150 jaar geleden 16.00 Disco-club 17,00 Nws. 17.05 Gram. 18,10 Gram. 18.38 Gram. 18,55 Gram. 19,30 Nws. 20.30 Hoorsp. 22,15 Jazzmuz, 22,55 Nws. 23,00 Gevar. muz. 23,55 Nws. ZATERDAG 11 NOVEMBER VARA; 15,00 Het komt in de bus 15,25 Het leven is vol verrassingen, filmfeuill. 15,50 Rond - Fijn en Platvis, filmrep. 16,10 Fiesta Gitana 16,34 Brandweertraining, film 17,00-17,30 V.d. jeugd 19.30 Opstand in Sao Paulo, film NTS: 20,00 Journ. en weer- overz. VARA: 20,20 Saint Germain des Pres, gevar. progr. 21,20 Vingerafdrukken, film 21,45 Willens en werens, quiz 22,30 Ach ter het nieuws. VLAAMS BELG.: 17,00-18,00 V.d. jeuga 19,00 Folklore 19,30 Weekjourn. 20,00 Nws., sportuitsl. en weeroverz. 20,25 Het manneke 20,30 TV-feuill. 21,00 Quiz 22,00 Gevar. progr. 22,30 Nws. FRANS BELG.: 15,30 Documentaire 18,15 Kunstkron. 19,30 Feuill. 20,00 Journ. 20,30 Beelden uit de le wereldoorlog 20,45 Wedstr. 21,45 Folkloristisch progr. 22,30 Filmprogr. Daarna: Journ. De stemming voor de internationale waarden is gistermiddag bij de opening licht verdeeld geweest. Unilevers en Kon. Olies waren hoger, vergeleken met de slotkoersen van eergisteren. De ove rige hoofdfondsen bleven hier een wei nig onder. De s handel in Unilever en Kon. Olie was èen stuk kalmer dan die van de voorgaande beursdagen. Dè officiële beurs opende voor Uni lever op 912V2, waarna 914 werd gedaan. Kon. Olies noteerden een halve gulden hoger op 117,80. AKU en Philips nau welijks prijshoudend, terwijl Hoogovens die twee dagen vast in de markt hadden gelegen, gisteren vijf punten lager wer den afgedaan op 796. Later op de middag daalde de koers verder tot 792. Zoals gezegd verliep de handel kalm. De beurs vreest, dat, wanneer de vaste stemming in Wall Street de komende dagen blijft aanhouden, de belangstelling aldaar voor de Nederlandse hoofdfondsen op de ach tergrond wordt geschoven. In de scheepvaartsector viel weinig te beleven. De koersen weken niet veel af van die van het vorige slotniveau. De koersverliezen hadden echter de over hand. Van de grote „speculatie" van eer gisteren in de leidende cultuurwaarden was gisteren niet veel meer overgeble ven. De koersen konden zich echter vrij goed handhaven. Certificaten Deli wa ren zelfs op 146.90 ruim twee gulden hoger. Tegen het slot werd echter 145,50 voor de certificaten betaald. 8-11 9-11 414 IOI34 1013^ 31/2 933^ 9334 A 389'2 387 A cA 801 792 GBA 1059 10583,4 cA 912 913(4 A 117.30 117.75 A 160 158,*, A 389 385'/a cA 1025 1012 Ned. '59 Ned. '47 AKU Hoogovens Philips Unilever Kon. Olie Scheepv. Unie A'dam Bk Kon. Zout NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU 385-386, Kon. Olie 115.70-117.60, Philips 1052-1061. Unilever 903-915. 29. Net toen Sylvester hoorde wat Mei precies riep en achter zich keek, zakte het grote visnet met een plof over hem en Se- bastiaan heen. „Hé", riep hij boos. „Willen jullie dat wel eens laten?" Maar daar dach ten de Porceleiniërs eenvoudig niet aan. Toen ze merkten, dat het Sylvester was en die andere draak (Sebastiaan) die ze gevangen hadden, zuchtten ze verlicht. „Wat een geluk" en meteen kwamen de dappersten met een grote ijzeren kooi aan dragen. Sylvester, die door de mazen heen in de verte Johannes zag weglopen met Mei er achteraan, merkte, dat hij het dit keer alleen moest doen. Hij woelde als een boeienkoning om los te komen, maar daar daalde de kooi al over hem heen en toen het net weg werd getrokken, zat hij nog gevangen. Meteen kwamen er troepen Por celeiniërs de straat op gerend om de dra ken van dichtbij te zien. Kinderen met hoedjes op en vlaggetjes en ouderen, die Hoera riepen en hun tong uitstaken tegen Sylvester. Dat was niet beleefd, maar ze dachten nu eenmaal dat Sylvester een ver slindende draak was. En dat allemaal door de fantasie van de visser. Sylvester zit er maar mee 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1961 | | pagina 7