Gilbert Bécaud componeert
chansons vaak 's-nachts
seflof/tas
Holland-België
alleen op film
SPAANS-MEXICAANS TRIO
HET
BLOEDRODE
ZWAARD
Zwart o
ierstanden
de
Internationals
licht verdeeld
wMÊÊmm
Fans smeken om
handtekeningen
Wensdroom
Monsieur 100000 volt
si n
SENATOR
14 ct
Belgen gooien roet in t eten
ocjezecji
Luister naar
door H. E. Bazes
Stem-feuilleton
Radioprogramma
Televisieprogramma
BEURS VAN AMSTERDAM
1
u Cornice kl. I 85-90 100,
I 112-113, 70-75 108-113, 65-
5-90 92, 80-85 102, 75-80 107,
JO 104. IID 90. St.-Remy
75-85 37, 65-75 35, kl. II
32-33, IIÖ 28, Comtessede
5-85 41. 65-75 41, 55-65 31,
Wildeman kl. II 60-700 52,
iference IID 52-53, Br. Alex
5-85 68. 65-75 61, IID 36,
kroet 30. Gewone veiling:
:roet 33, Jonathan grof 41-
kroet 34, Golden'Delicious
23-40, kroet 28, Lombarts
J, fijn 39. Zoete Ermgaard
ii 25-27, Laxtons Superbe
esse de Paris grof 20-21,
my grof 29-3', fijn 26-27,
ran grof 44-47, fijn 22-24,
of 65, fijn 55. Doyenne du
I, fijn 76, kroet 35.
IG, 8 nov. Tom. A 34-
20-45, Jonathan h2 80-85
>2, 65-75 5763, 60-65 45—
54: gold, delicious h2 60-65
42—67; lomb. calville h2
0-SO 74—76, 60-70 68, 3 grof
>aris h2 75-85 46, 65-75 45—
;rof 41; druiven bl. alicante
en: bl.kool 4 p. kist 61-78,
8 p. kist 16-41, sla 4-10,
7-18. sav.kool 5-17. r.kool
-10, boerenkool 17-18, wit-
spruiten ongesch. 36-75,
,CH, 9 november. Wittekool
1-9, savooiekool 7-13, bloem-
8, BII 33-43, C 12-22. afw,
4-113, afw, 30-69, prei 10-15,
8, sla 4. andijvie 7-8, knol-
waspeen 10-32, sjalotten
een 4, boerenkool 6-18, snij-
lorseneren 27-32, snijbonen
nen 197, komkommers 8,
12, CCII 20, kastomaten 68-
57, meloenen 5-8, spruiten
.1 143, AAII 97-108, AI 97-
18, BI 70-75, Bil 15-52, Cl
Jonathan 75-80 46, 65-75 44,
,10, Goudreinette 65-70 48,
55, 80 53, Golden Delicious
Itesse de Paris 60-65 34 ,60
50-55 24, grof 19-26, fijn
wijnpeer 25, St.-Remy 33.
november. Spruiten 15-95.
20-28, witlof 50, dubbel wit
s 100, tomaten 20-29, bos-
aspeen 19-26. breekpeen 10-
ol 7-11. rodekool 5'li-Ti,
Nero 33-38, uien 19, kro-
13, bloemkool 11-49, knol-
andijvie 14-17, boerenkool
71/2-25, spinazie 28, selderie
:lie 3%-5.
170 (—1). Rheinfelden 175
eim 206 (—4), Straatsburg
ixau 331 (+3), Plochingen
-mheim 147 (+4), Steinbach
inz 178 (onv.ï, Bingen 108
113 (+4), Trier 190 (4-6),
(+5), Keulen 104 (4-10),
4), Lobith 894 (4-3), Nij-
onv.), Arnhem 727 (4-3),
297 (4-10), Deventer 205
n 5550 (—10), Visé 5010
laren 4002 5), Belfeld
rave ben. de sluis 521 (4-3).
lest jonge honden, Perzische
azewinden (Salukis), met st.-
<oom te koop. W. Rouwmees-
ar, Dr. Ariënslaan 65, Zeven-
>ergen Tel. 590.8262
>n zeer uitgebreid Marklin-
pnor met 2 locomotieven te
oop op vaste tafel. Te bevr.
ader no. 3165.
ballpoints, onbreekbaar, met
iw naam, rechtstreeks van
mporteur. Tourtex, Prinsen-
tvaat 16. Amsterdam, tel.020-
6706.
ebruikte school- en studie
weken, 25-40 pet. korting. Le
gering onder garantie. Van
Jijk's Boekhuis, Kampen.
truispannen, balken, ramen,
leuren, planken, latten, met-
elstenen, vloertegels enz.
Avvnds na 5 uur en 's za-
erdagsmiddags thuis. H. de
lekker en Zn.. Julianastr. 93
teikant. Tel. 01140-3086. 18474
tinderwagen te koop, z.g.a.n.
Jerk v. Delft. Te bevr. J de
mit-vd Eeckhout, Nieuwstr.
1, Koewacht. 18470
;it-slaapkamer gevr. m. pen-»
ion in Breda vanaf 1 dec. a.
voor heer. Weekend afwe-
ig. W. Rammeloo, Churchill-,
-eg 21, Hulst. 18478
yan eigenaar t. k. landhuisje
net rieten dak, met 2700 m2
;rond f 12.500,-. West-Brab.,
eg. Belgische grens. B-r. on-
ier no. 82209.
Veense IJsrevue. Dinsdag 14,
rijdag 10 en 17, zaterdag 11
n 18 en zondag 19 november.
Jus incl. goede zitplaats van-
f f 4,50 per persoon. Vertrek
lit Breda zondag om 17 uur,
aterdag om 17.30 en dinsdag
n vrijdag om 18.30 uur. In-
ichtingen en plaatsbespreken
leisbureau Zundert Expres,
/erbeetenstraat 11, Breda. Tel.
2450 (2 lijnen).
iondag 12 november 's mor-
ens bezoek Vogelenmarkt *e
Antwerpen, 's middags Ween
ie IJsrevue te Merksem. Per
jersoon bus en goede zitplaats
5,50. Vertrek uit Breda 9-4o
lur. Reisbureau Zundert EX"
>res, Verbeetenstraat 11, Bre-
la. Tel. 32450. 82272
ord Taunus bestelwagen te
oop, in meer dan uitzonder
ijk goede staat, is als nieuW'
n- en uitwendig. Piet Avo"-
luurstr. 60, Breda. Tel. 320^,-
tenault 4 1953-'54 te Kg'
p oen leder bekl., i.g.st. f g
Tevens autoradio Philips.
aalstraat 9, Breda Tetfxi^
V.W. Combi '60; 1 J'Só
leinbus '59; 1 V.W. CompJ
V.W. Combi '57; 2 V-J;
cleinbus '55; 1 VW. kleJ1JDy
54; 1 V.W. Pick-Up '56;.
v. de Luxe '53; l Ford Ze
jhyr, zwart '57; 1 Ford de i
:e '54; 1 Ford Anglia 55,
tenault Dauphine '58; 1 i
eot '56; 1 Chevrolet
Chevrolet '53 te koop. Hk
ions Autohandel, Bossend j
i8a-b. Oudenbosch. Tel. 6-ü
34. Officieel D.K.W.-jggjgL
Horris Oxford aangeb., T^eCn^
00 pet. rijklaar, 's Avonds
uur, ook 's zondags. t°oooq
traat 27, Dongen.
~TToo,
te koop. Prijs -- t
Wordt verkocht
Balfortstraat
6-j. weduwnaar, r.-k.
anderen. Belg. wil een huw
ijk aangaan met r.-k. 40
ands meisje of weduwe,
aar, onnodig te scl^"ijv®ThrUg
lien niet serieus. »bten®?rv,en.
0, Borghout bij Antwerp Q
Jelgië.
'iat 500
>j. 57.
[arantie.
Jreda.
)pel 1960 te koop v
ier 16000 km gelopen a»'
r. prijs. Te bevr. WeststT-
Vxel. Tel. 01155-998. 1B*'
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 10 NOVEMBER 1961
(Advertentie^
Dezer dagen hadden wij een ge
sprek met de befaamde Fran
se chansonnier Gilbert Bécaud,
toen hij in de grote Cinetone-stu-
dio's te Duivendrecht druk bezig
was met de repetities voor de gro
te televisieshow, welke de AVRO
op vrijdagavond 1 december in de
huiskamers zal presenteren. Bé
caud, krullend zwart haar, slank
postuur, is wat men in vakkringen
noemt, een „arrivé". Vorig jaar
baarde hij groot opzien in Parijs,
toen voor het eerst zijn mis „L'en-
fant et l'etoile" werd uitgevoerd.
kleine beweeglijke figuur ver
telde ons in de pauze, dat hij kor
telings de laatste hand had gelegd
aan een nieuwe compositie en wel de
..Opera d'Aran", die volgend jaar in
de Franse hoofdsthd in het beroem
de Théatre des Champs op het re
pertoire zal worden genomen. Ook in
Milaan zal zijn eerste opera worden
uitgevoerd en nog wel onder directie
en regie van de beroemde Italiaans-
Amerikaanse dirigent Carlo Menotti.
Hij vertelde op temperamentvolle wij
ze, hoe hij jarenlang aan deze opera
had gewerkt. Vaak deed hij dat
's nachts, omdat hij dan juist de bes
te inspiratie heeft. Ook had hij in de
nachtelijke uren zijn beste chansons
gecomponeerd. Zijn werkterrein is een
klein landgoed in Chesnay bij Versail
les, voorzien van alle moderne com
fort. Terloops gewaagde Gilbert van
zijn uitgesproken passie voor de foto:
grafie. Tijdens zijn repetities heeft hij
er weinig tijd voor, maar dan han
teert zijn broer Jean de fotocamera.
De chansonnier droomt ervan nog
eens films te mogen regisseren.
Terwijl hij tijdens het korte gesprek
van de hak op de tak sprong, ont
viel hem, dat hij in de immense tuin
rond zijn villa eigenhandig een hutje
van vurenhout bouwt, waarin hij zich
kan terugtrekken als hij weer chan
sons gaat componeren. „Tenminste
als mijn kinderen er geen beslag op
GILBERT BéCAUD
hebben gelegd," zei hij met een olij
ke trek van de vader, die trots is op
zijn kroost.
Becaud vierde in 1952 zijn eerste gro
te triomfen met de chansons „Les
croix" en „Mes mains". In 1953 werd
het befaamde Olympia Theater een
grote music-hall, waarin bij de ope
ning een grote revue werd opgevoerd.
Al dadelijk stal Gilbert de show en
de enthousiaste Parijse jeugd herken
de in hem haar eigentijdse represen
tant. Zijn succes nam met de dag toe.
Betaalde men hem eerst tweeduizend
francs voor een optreden, binnen en
kele maanden werd dit bedrag ver
tienvoudigd. En dan te weten dat Bé
caud soms acht keer op een avond
voor het voetlicht verscheen. Twee
jaar later maakte hij een triomfale
tournee door geheel Europa. Bij zijn
filmdebuut in „Le pays d'ou je viens"
vervulde hij een dubbelrol aan de zij
de van Frangoise Arnoul. Hij ontpop
te zich als een uitstekend acteur en
trad later herhaaldelijk op in het
„Casino de Paris" met Caterina Va-
lente. Intussen schreef hij steeds
chansons, waarmee hij veel succes
oogstte.
Olotseling kwam de floormanager
1 ons gesprek onderbreken. Becaud
moest weer voor de camera's ver
schijnen. „Je wordt er soms doodmoe
van", zei hij berustend en verdween
na een stevige handdruk. De Belgi
sche omroepster Denise Macs kondig
de onder de schijnwerpers een nieuw
chanson van Bécaud aan en regisseur
Chanowski gaf zijn laatste aanwijzin
gen. Gilbert trad naar voren en zong
een dynamisch en fris lied, alsof hij
niet de hele dag had gerepeteerd.
Achter de coulissen stonden zijn broer
Jean, de manager, een impressario
en nog vele andere personen met een
wat onduidelijke functie, aandachtig te
luisteren. Na afloop liep Gilbert met
een gelegenheidsglimlachje langs de
persmensen naar zijn kleedkamer.
Buiten gekomen zagen wij reeds een
groepje jongens en meisjes staan
wachten om Gilbert te verschalken
bij zijn vertrek en om de gelegenheid
te benutten hem een handtekening te
vragen. Maar de elegante Bécaud
liet het werk aan zijn broer Jean over
die gul wat foto's zonder handtekening
uitdeelde, aan de ontgoochelde teen
agers. Want als „Monsieur honderd
duizend volt", zoals het Parijse pu
bliek hem noemt, aan iets een hekel
heeft, dan is het aan het steeds weer
plaatsen van handtekeningen. Hij weet
ook zonder tegemoetkomendheid aan
de fans zijn succes te bereiken door
een stralende en ontwapenende .glim
lach tot de tieners, die hem een slan
ke en. onwaarschijnlijk mooie jongen
vinden.
(Advertentie)
Waar kaarsen branden
is sféér!
GOUDA KAARSEN
toon
aangevend
O
V-
in doosjes
van 10, blikjes f
van 20 en
kistjes van
50 stuks.
HARMONISCH IN SMAAK, AFWERKING EN VERPAKKING
De heer Siebc van der Zee, die niet
alleen hoofd is van de televisiesectie
van de AVRO, maar bovendien chef
van de afdeling sportzaken bü de Ne
derlandse Televisie Stichting, heeft
meegedeeld, dat de Nederlandse tele
visiekijkers beslist geen directe re
portage te zien zullen krijgen van de
vietbalinterland Nederland - België.
De NTS heeft, in nauwe samenwer
king met de KNVB alles in het werk
gesteld, om het bestuur van de Ko
ninklijke Belgisehee Voetbalbond te
bewegen, toch zijn toestemming te ge
ven, maar tevergeefs. De Belgen
deelden mede, dat men terwille van
competitiewedstrijden en de inter
land-ontmoeting België - Luxemburg
het ingenomen standpunt niet kon wij
zigen.
Hier moesten de Belgische voetbal-
belangen prevaleren, omdat bij een uit
zending van de NTS het bezoek aan
deze Belgische wedstrijden tot een
zeer gering percentage zou teruglo
pen. Thans ligt het in de bedoeling
om de wedstrijd door drie cineasten
te laten filmen, en 's avonds tijdens
„Sport in beeld" een reportage van
circa tien minuten op de beeldscher
men te vertonen.
De KNVB heeft het aanbod gedaan
om de gehele wedstrijd in telerecor-
ding op te nemen en dan 's avonds
zassic-vrienden. Staat ter df*
üng de collie kampioen
indo. B-innenkort ook
tnkele nestkeuzen te koop.
Blomsma, Rjjksweg 185, Dot
Ook mejuffrouw Zsa Zsa Gabor is
onder de slachtoffers van de brand
bij Los Angeles. Ze heeft na de ramp
onmiddellijk een hotelsuite in New
York voor zich gereserveerd en daar
hield ze, met tranen in de ogen, een
receptie waar men haar mocht komen
condoleren met het verlies van circa
een miljoen dollar. Mejuffrouw Gabor
is wel héél erg getroffen. Hoeveel mil
joenen ze nu nog over heeft, weet ze
waarschijnlijk niet zo precies, maar
erg blijft het toch maar.
„Mijn bedienden probeerden nog een
portret van mij te reddenvertelde ze
huilend, „maar vergeefs". Denken we
ons de roerende trouw van de bedien
den eens goed in. De villa van mejuj-
jrouw Gabor staat in brand, heel de
buurt brandt, niets is te redden, lopen
wat je lopen kunt, jongens, redt je le
ven. Maar neen, éérst het schilderij
van mejuffrouw Zsa Zsa! Dat de vu
rige vlammetongen aan de beeltenis
van haar heerlijk gelaat zouden lek
ken. het is te afschuwelijk om eraan
te denken. Redt het schilderij, man
nen, al kost het je leven! Doch, helaas,
het mag niet baten, het vuur heeft
het doek reeds verteerd.
Geslagen dropen ze af, de dappe
ren. Hoe moeten ze deze slag ooit weer
te boven komen?
Men kan zich indenken hoe een
autoriteit als mejuffrouw Gabor nu
over de brandweer denkt. Die laat
rustig Jiaar villa, van 275.000 dollar
nota bene, opbranden! Nu ja, er ston
den nog een paar honderd huizen in
brand. Maar haar villa!
„Ik heb nooit kunnen denken dat de
brandweer in zó'n dure wijk zó tekort
kon schieten!" zei Zsa Zsa woedend.
Zo is het maar. Als een stadswijk
waar eenvoudige lieden wonen in de
fik staat, ach, dat is vervelend natuur
lijk en je zet er, voor de vorm, hier en
daar een straaltje op. Aan zo'n buurtje
is niet veel verloren. Maar als het
dure Bel Air brandtmoet de brand
weer toch weten wat haar taak is! Het
is toch te gek om van een afstand toe
te kijken en^ te zeggen „niks aan te
doen mensen", terwijl je wéét dat daar
een schilderij van Zsa Zsa Gabor door
vuur verteerd wordt?
En hoeveel films zal ze nu weer
moeten maken om dat miljoen terug
te verdienen? Misschien wel twéé!
Juist. Wij kunnen nu wel menen dat
de wereldtoestand zorgen baart, maar
denken we ons de zorgen van mejuf
frouw Gabor eens in. Hoe houdt zo'n
vrouw het nog vol.
PRAET-MAECKER
uit te zenden, maar de NTS is een
tegenstander van dit idee. omdat de
tv evenals de radio in de gelegen
heid, dient te worden gesteld een
rechtstreeks verslag van deze interes
sante ontmoeting te geven.
Ampex-voordelen
Toch vragen wij ons af of de NTS
in dit geval niet een wat soepeler
houding had kunnen aannemen, om
dat ook wij ervan overtuigd zijn, dat
tienduizenden voetballiefhebbers, en
zelfs zij die een voetbalkaartje voor
deze befaamde match hebben kunnen
bemachtigen, desondanks graag
's avonds de gehele wedstrijd op hun
scherm zouuen willen zien. Bovendien
krijgt de NTS niermede een unieke
gelegenheid om de kijkers de voorde
len van de nieuwe beeldregistratie-ap-
paratuur (ampex) te tonen, en behoeft
nu niet honderden meters telerecor-
ding film te ontwikkelen en kan ge
woon de reportage via een speciale
straalzenderverbinding in Bussum op
nemen. Al met al een teleurstellende
gang van zaken, waarin de Belgische
voetbalbond ook ditmaal weer als de
grote spelbreker optreedt. Het ware
te wensen, dat de internationale en
bindende afspraken tussen de voetbal
bonden in de toekomst zo wordt ge
hanteerd, dat elk land vrij is binnen
zijn eigen grenzen te beslissen over
de uitzendingen van belangrijke sport
gebeurtenissen.
Op Hilversum 1 (402 m) speelt om
19.10 uur het trio Pim Jacobs. Om 20.30
uur musiceert het Quartetto Italiano. We
reldberoemde melodieën kunt u om 21
uur beluisteren. Vervolgens is er om
21.35 uur de tweede aflevering van de
serie „Signalementen van het ik". De
avond wordt besloten met de muzikale
rubriek „Vergelijkenderwijs", welke om
23.10 uur wordt uitgezonden.
Op Hilversum 2 (298 m) zendt de KRO
om 19.40 uur de populaire rubriek „Vlie
gende schijven" uit. Om 20.30 uur volgt
i het programma „Staccato". De platen-
rubriek „Rien, tien, twintig, dertig, veer
tig" valt om 20.50 uur te beluisteren.
Om 21.30 uur kunt u genieten van „Been
tjes van de vloer", terwijl om 22.50 uur
het Radio Filharmonisch Orkest speelt
o.l.v. Tibor Paul. Tot besluit komt om
23.10 uur het Metropole Orkest een con
cert geven.
Regisseur Thorn Kelling in gesprek
met het trio „Siboney" dat uit twee
Spanjaarden en een Mexicaan bestaat.
Vanavond zullen zij op de t.v. te zien
zijn. Zij treden dan op in het NCRV-
amusementsprogramma.
Na het journaal speelt om 20.20 uur
voor de NCRV het trio Siboney Zuid-
amerikaanse muziek. Om 20.35 uur ver
toont men de korte film getiteld „Een
hartewens". Peter van Campen verzorgt
om 21 uur zijn rubriek „Attentie", waar
na om 21.45 uur de Indiase danser Indra
Kamadjojo de legende van de Poolster
in woord en dans zal uitbeelden. Ds. A.C.
v.d. Bosch uit Ginneken koudt om 22.20
uur de dagsluiting.
België-Vlaams presenteert om 20.20 uur
„Aangename kennismaking met Olen".
Om 21 uur volgt „Première" en om 21.45
uur „Schatten op zolder". Met de rubriek
32)
Hij zei, dat ze naar het front gin
gen," zei ze.
„Misschien betekent het enkel, dat ze
verder opgedron^s* zijn," zei pa-
•fr Aistey. ..'iorjer vooroordeel mag
ik toch wel zeggen, dat de Kasjmiri
geen partij voor hen zijn. Wat denkt
u ervan, mr. Crane?"
Crane herinnerde zich de Tempest,
die over was komen vliegen, en zei:
„Ze zijn waarschijnlijk het dorp aan
t „zuiveren". Ze komen terug."
„Ik maak me bezorgd over het dorp."
zei pater Anstey. „Miss Jordan en miss
Shanks zijn daarginds. Ik heb hen niet
meer teruggezien."
„Wie zijn miss Jordan en miss
Shanks?
„Twee Engelse dames," zei pater
Simpson. ..Ze hebben een woonschip.
Ze waren gisterenmiddag hier en zijn
toen weggegaan."
„Het heeft de hele nacht op verschil
lende plaatsen in het dorp gebrand."
zei dr. Baretta. „Je kunt het Vuur nu
nog zien."
Crane, die bezorgd de overvolle zie
kenzaal inkeek, naar de zingende kin
deren, de chaos van bundels kleren,
bedden, op de vloer hurkende vrouwen,
naar de jonge Hindoese die haar haar
kamde, herinnerde zich het moment, dat
hij de missie zag voor het eerst, zoals
die open en bloot als de versiering van
een verjaardagstaart op de heuveltop
lag. Hij herinnerde zich ook de op
merking. die hij er toen over gemaakt
had. en pater Simpsons gechoqueerde
reactie op dat ondenkbare. Maar dat
ondenkbare had zich méér dan bewaar
heid.
Hij besefte, dat hij met kolonel Ma-
thieson moest spreken. Dokter Baretta
was verder de zaal ingegaan, als afwe
zig. haar manchetten eindelijk los haar
mouwen opgerold, haar magere armen
tenger en broos, terwijl ze zich gereed
maakte om haar werk onder haar pe-
tiënten weer op te nemen. Een pasge
boren baby, die als een rose bruin,
haarloos hondje bij zijn Hindoemoeder
lag. huilde met zachte jankgeluidjes,
toen de dokteres het opnam van het
bed; en de moeder glimlachte met een
glinstering van witte tanden, toen het
Anglo-Indiase meisje het kindje sus
send troostte. Crane was alleen met pa
ter Simpson, die zei:
u uF moet nu heus gaan ontbijten. We
hebben nog wat graafwerk voor de
boeg."
„Ik geloof, dat niemand naar buiten
moest gaan. totdat we die Afridi offi
cier gezien hebben. Hoe heet die ke
rel ook weer?"
„Sikander Sjah. Ik vroeg het hem."
..Hij is de baas. We moeten op hem
wachten."
«iDe dodèn moeten begraven worden,
en ze zullen begraven worden, baas
of geen baas, officier of geen officier."
De priester sprak plotseling met fana-
tieke overtuiging, zijn mond strak, zo
dat zijn lippen bijna vleesloos schenen.
..Niemand zal mij in die dingen hoe
ven te zeggen, wat ik te doen of te la
ten heb."
,,Het is geen kwestie van autoriteit.
Het gaat er alleen om. wat het ver
standigste is."
„Het is zelfs geen kwestie van gezond
verstand, maar enkel van wat betame
lijk is."
„Het zou beter zijn, nog wat te wach
ten."
„Ik zal niet wachten en ik wil niet
wachten. De doden kunnen niet zo blij
ven liggen als honden." De priester had
in die enkele ogenblikken weer die uit
drukking van blinde woede en beledigd
eergevoel, zoals toen hij zich in de ka
pel op die Mahsoed geworpen en hem
neergeslagen had. Hij scheen Crane niet
te zien, die daar voor hem stond, en
pleitte voor wat hij de zaak van het
gezond verstand waande. Op de jon
gensachtige gladde huid van zijn voor
hoofd verschenen kleine zweetdroppels
en hij sprak met een vreemde ge
smoorde, fluisterende stem, die bijna
driftig scheen juist omdat hij zo zacht
klonk.
Hij liep langs Crane heen, hem opzij
duwend met zijn zware, gespannen buik.
„Ik ga naar buiten. We moeten dok
ter Baretta's man zien te vinden. Ik
zal niet rusten, voordat we hem en
zuster Teresalina gevonden hebben."
„Ze is waarschijnlijk achter de kapel
bij de anderen."
„Oh God! Oh God!"
Eén moment volkomen terneergesla
gen en diep geschokt, terwijl hij al ge
reed stond om naar buiten te rennen,
bracht hij beide handen voor het ge
zicht en vond toen zijn zelfbeheersing
terug:
„Het moet gebeuren. Men mag er niet
voor terugdeinzen. Het is ontzettend,
maar gebeuren moet het."
„Waarom kunt u niet wat wachten?"
zei Crane.
„Ik wil niet wachten."
„Een verdwaald schot van de een of
andere idioot, en u bent er geweest".
„Dan ben ik er maar geweest.."
„Daar hebben noch de doden noch de
levenden iets aan," zei Crane.
„Voor mij zijn de doden levend." Hij
stormde langs Crane heen naar de deur
waardoor hij die nacht de kapel uitge
rend was. En daar keerde hij zich even
om en zei:
„Praat eens met Mathieson. Hij heeft
het nodig."
„Met de doden heeft men het zoveel
gemakkelijker, is het niet zo?" zei Cra
ne. „Men is hun geen uitleg verschul
digd."
„Het spijt me verschrikkelijk. Ik be
doelde dat zo niet ik had zoiets niet
moeten zeggen
Hij stond daar weer hulpeloos en
slap. door zijn nervositeit gevangen in
een nieuwe kramp van zelfbeschuldi
ging. Dat misselijk makende gevoel ont
trok alle kleur aan zijn gezicht, zodat
de donkere, zweterige baardstoppels
des te beter uitkwamen.
Crane, in de war gebracht door dit
moment van spanning, dat thans niet
door een grap te breken viel, zoals de
vorige avond in de boomgaard, ver
mande zich en dacht: „De man heeft
gelyk. We zijn allemaal een beetje over
stuur ik moet ontbijten moet m'n
schoenen aandoen en zei:
„Goed, goed, pater. U gaat maar. En
ik ga ontbijten en daarna kom ik^ bij
u."
De priester knikte vriendelijk, ner
veus en verlegen; de nawerking van
zijn angst en zielepijn tekende schadu
wen op zijn gezicht.
„Ik zal niet lang wegblijven," zei
Crane. „Ik zal wat korstjes voor de ko
nijnen meebrengen." En de priester
glimlachte alvorens de deur te openen.
(Wordt vervolgd)
VONDST
De 14-jarige Georges Leseigneiir
uit Vitry heeft op het kerkhof al
daar tijdens het bijsnoeien van een
klimop achter een grafzerk drie
busjes met geld gevonden, die te-
samen een inhoud hadden van
1.300.000 oude francs. De autoritei
ten zijn druk bezig uit te zoeken,
aan wie de schat behoort. Zoals de
zaken er thans voorstaan, is het
niet onmogelijk, dat Georges het
geld mag houden.
KANNIBAAL
Hier volgt de nieuwste defi
nitie van het woord kannibaal:
een kannibaal is iemand, die
luid om de ober roept en hem
dan opeet, als hij verschijnt.
ADVIES
De nationale (Amerikaanse) asso-
ciatie voor verf, lak en vernis lieeft
het volgende advies gegeven voor het
kleurenplan van atoomschuilkelders:
licht groen en licht blauw voor de
muren, om een ruimte-illusie te wek
ken, die tevens rust schenkt. Het pla
fond wit om het hoger te laten lijken.
Geen rood, oranje of hardgeel, omdat
die kleuren activeren en de gespan
nen zenuwen nog meer op de proef
stellen.
SERVICE
Een beroemde Parijse kapper stelt
aan zijn vrouwelijke cliëntèle tijdens
de behandeling desgewenst een secre
taresse beschikbaar, wanneer het za
kenvrouwen betreft, die geen tijd te
missen hebben.
„Vertel me nu maar eens, waarom
wil jij een secretaris hebben?"
„Beelden spraken", uit de periode van de
Amerikaanse „stomme" film, wordt om
22.30 uur het avondprogramma besloten.
De wekelijkse t.v.-toneelavond bood
gisteren een heerlijk blijspel „Krik-
krak", waarvan de attractie voor een
zeer belangrijk deel lag in het feit. dat
hierin de hoofdrollen werden vertolkt
door niemand minder dan Kitty Jansen
en oJhan Kaart, die zich gisterenavond
uitsteken gegeven hebben voor de came
ra's. Het spel werd gebracht in een
AVRO-programma. Regisseur Walter
van der Kamp had er kennelijk alle
moeite aan besteed om een aantrekke
lijk geheel te krijgen. Niet alleen be
schikte hij over het eerder genoemde
tweetal voortreffelijke sterren, doch ook
de andere rollen waren uitstekend be
zet. Noortje de Vries en Manfred de
Graaf dienen met name vermeld te wor
den. De regisseur liet hen allen in een
goed, levendig, snel tempo spelen, waar
door dit toneelspel extra sprankelend
was. Vermelding verdient verder de goe
de enscenering en tenslotte nog de Ne
derlandse vertaling van dit Franse stuk.
In het voorprogramma werd o.a. een
NTS-documentaire vertoond onder de ti
tel: „Platteland in beweging", met
daarbij interessante bijzonderheden over
het probleem van de ruilverkaveling.
ZATERDAG II NOVEMBER
HILVERSUM I 402 m VARA: 7,00 Nws.
7,10 Gym. 7,20 Gram. 8,00 Nws. 8.18 Gram.
8,35 Van de voorpagina, praatje 8,40 Gram.
9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Gram. 9,35 Wa-
terst. 9,40 Tokkelork. VPRO: 10,00 Iets
voor niets, praatje 10,05 Morgenwijd.
VAÏtA: 10,20 Lichte muz. 10,50 Tentoonstel
lingsagenda 10,55 Nwe gram. 11,20 Sportnws.
11.45 Lichte muz. 12,15 Het verkeer aan de
orde, rep. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Dansmuz. 13,00 Nws. 13,15 VARA-varia 13,20
Hammondorgelspel 13.35 Tussen mens en
nevelvlek, lez. 13,50 Gram. 14,10 V.d. jeugd
14,45 Boekenwijsheid 15.05 Lichte muz. 15,20
Olympia, blijspel 16,50 Gram. 17,00 Jazzmuz.
17,30 Act. 18,00 Nws. en comm. 18,20 Gram.
18,30 Zigeunerork. en soliste 19,00 Art. staal
kaart VPRO: 19,30 Bijbelse miniaturen,
lez. 19,45 Gram. 19,55 Deze week, praatje
VARA: 20,00 Nws. 20,05 Gevar. progr.
21,15 De zwarte diamant, hoorsp. 21,45 Bra
bants Ork. en solist 22,45 Soc„ comm. 23,00
Nws. 23,10 Cabaret 23.55 Rep. opening le
Ned. persbal te Scheveningen 23,55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m KRO: 7,00 Nws.
7,15 Gew. muz. 7,30 V.d. jeugd 7,45 Morgen-
geb. en overw. 8,00 Nws. 8,18 Gram. 8.50
V.d. vrouw 10.00 V.d. kleuters 10,15 Gram.
11.00 V d. zieken 11.45 Franse chansons 12.00
Middagklok-noodklok 12.04 Gram. 12,30 Land
en tuinb.meded. 12,33 Gram. 12.50 Act. 12,58
Gebed uit Syberië 13.00 Nws. 13.15 Platen-
nieuws 13,25 Amateursprogr. 13,50 Huismuz.
14,10 Franse les 14,30 V.d. jeugd 15.30 Gram.
17.00 Sportperiscoop 17,10 Gram. 17.30 Boek-
bespr. 17,40 Amateursprogr. 18.00 Kunstkron.
18,30 Gram. 18,50 U bent toch ook van de
partij?, lez. 19.00 Nws. 19,10 Act. 19.25 Wie
het weet mag het zeggen, wedstr. 19,45 Licht
baken, lez. 19,55 Gram. 20,50 En nu mijn ge
val, vragenbeantw. 21,00 Oevar. progr. 22.00
Cabaretprogr. 22.20 22,25 Boekbespr.
22.30 Nws. 22,40 Wij luiden de zondag in 23,00
Religieuze muz. m. comm. 23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12,02 Amus.
progr. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 13.00 Nws.
13,15 V.d. sold. 14.00 Gram. 14,30 Academie
der Discofielen 15,30 Lichte muz. 16,00 Thea-
terkron. 16,20 Gram. 17.00 Nws. 17,15 Dag
klapper en lit. kal. 17,20 Ad te Levavi 17.30
Filmmuz. 17,45 Eng. les 18,00 Orgelrecital
18.30 Lichte muz. 19,00 Nws. 19,40 Amus.
muz. 20,00 Cabaret 21,00 Gram. 21,30 Ope-
rettemuz. 22.00 Nws. 22,15 Verz.progr. 23.00
Nws. 23.05 Amus.ork. 23,30 Gram. 23.45 Wals-
muz. 23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL 484 m 12,15 Bel Canto 13,00
Nws. 14,10 Progr. t.g.v. de geboortedag v.
Liszt 150 jaar geleden 16.00 Disco-club 17,00
Nws. 17.05 Gram. 18,10 Gram. 18.38 Gram.
18,55 Gram. 19,30 Nws. 20.30 Hoorsp. 22,15
Jazzmuz, 22,55 Nws. 23,00 Gevar. muz. 23,55
Nws.
ZATERDAG 11 NOVEMBER
VARA; 15,00 Het komt in de bus 15,25 Het
leven is vol verrassingen, filmfeuill. 15,50
Rond - Fijn en Platvis, filmrep. 16,10
Fiesta Gitana 16,34 Brandweertraining, film
17,00-17,30 V.d. jeugd 19.30 Opstand in Sao
Paulo, film NTS: 20,00 Journ. en weer-
overz. VARA: 20,20 Saint Germain des
Pres, gevar. progr. 21,20 Vingerafdrukken,
film 21,45 Willens en werens, quiz 22,30 Ach
ter het nieuws.
VLAAMS BELG.: 17,00-18,00 V.d. jeuga
19,00 Folklore 19,30 Weekjourn. 20,00 Nws.,
sportuitsl. en weeroverz. 20,25 Het manneke
20,30 TV-feuill. 21,00 Quiz 22,00 Gevar. progr.
22,30 Nws.
FRANS BELG.: 15,30 Documentaire 18,15
Kunstkron. 19,30 Feuill. 20,00 Journ. 20,30
Beelden uit de le wereldoorlog 20,45 Wedstr.
21,45 Folkloristisch progr. 22,30 Filmprogr.
Daarna: Journ.
De stemming voor de internationale
waarden is gistermiddag bij de opening
licht verdeeld geweest. Unilevers en
Kon. Olies waren hoger, vergeleken met
de slotkoersen van eergisteren. De ove
rige hoofdfondsen bleven hier een wei
nig onder. De s handel in Unilever en
Kon. Olie was èen stuk kalmer dan die
van de voorgaande beursdagen.
Dè officiële beurs opende voor Uni
lever op 912V2, waarna 914 werd gedaan.
Kon. Olies noteerden een halve gulden
hoger op 117,80. AKU en Philips nau
welijks prijshoudend, terwijl Hoogovens
die twee dagen vast in de markt hadden
gelegen, gisteren vijf punten lager wer
den afgedaan op 796. Later op de middag
daalde de koers verder tot 792. Zoals
gezegd verliep de handel kalm. De beurs
vreest, dat, wanneer de vaste stemming
in Wall Street de komende dagen blijft
aanhouden, de belangstelling aldaar voor
de Nederlandse hoofdfondsen op de ach
tergrond wordt geschoven.
In de scheepvaartsector viel weinig te
beleven. De koersen weken niet veel af
van die van het vorige slotniveau. De
koersverliezen hadden echter de over
hand. Van de grote „speculatie" van eer
gisteren in de leidende cultuurwaarden
was gisteren niet veel meer overgeble
ven. De koersen konden zich echter vrij
goed handhaven. Certificaten Deli wa
ren zelfs op 146.90 ruim twee gulden
hoger. Tegen het slot werd echter 145,50
voor de certificaten betaald.
8-11
9-11
414
IOI34
1013^
31/2
933^
9334
A
389'2
387 A
cA
801
792
GBA
1059
10583,4
cA
912
913(4
A
117.30
117.75
A
160
158,*,
A
389
385'/a
cA
1025
1012
Ned. '59
Ned. '47
AKU
Hoogovens
Philips
Unilever
Kon. Olie
Scheepv. Unie
A'dam Bk
Kon. Zout
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU 385-386, Kon. Olie 115.70-117.60,
Philips 1052-1061. Unilever 903-915.
29. Net toen Sylvester hoorde wat Mei
precies riep en achter zich keek, zakte het
grote visnet met een plof over hem en Se-
bastiaan heen. „Hé", riep hij boos. „Willen
jullie dat wel eens laten?" Maar daar dach
ten de Porceleiniërs eenvoudig niet aan.
Toen ze merkten, dat het Sylvester was
en die andere draak (Sebastiaan) die ze
gevangen hadden, zuchtten ze verlicht.
„Wat een geluk" en meteen kwamen de
dappersten met een grote ijzeren kooi aan
dragen. Sylvester, die door de mazen heen
in de verte Johannes zag weglopen met
Mei er achteraan, merkte, dat hij het dit
keer alleen moest doen. Hij woelde als een
boeienkoning om los te komen, maar daar
daalde de kooi al over hem heen en toen
het net weg werd getrokken, zat hij nog
gevangen. Meteen kwamen er troepen Por
celeiniërs de straat op gerend om de dra
ken van dichtbij te zien. Kinderen met
hoedjes op en vlaggetjes en ouderen, die
Hoera riepen en hun tong uitstaken tegen
Sylvester. Dat was niet beleefd, maar ze
dachten nu eenmaal dat Sylvester een ver
slindende draak was. En dat allemaal door
de fantasie van de visser. Sylvester zit er
maar mee 1