Derde tegenslag weken treft K.L.M. binnen twee Vrachtwagen ramt bus: twee doden erkers slaagt Schelde-Rijn nog volop in de mist, menen Belgen SOMBER VERSLAG [uoona Laotiaanse topconferentie krijgt varken nu te wassen RAMPZALIG VERKEERSONGEVAL ONDER ETTEN Kennedy in Cicero-stijl Ik zag overal vlammen W rak van DC-8 gevonden Nu Brabanders iSTEDINCEN hARKTEN DAGBLAD VOOR ZEELAND LERING GETROKKEN DE SIRIUS Aanvankelijk regen Vertragingsmanoeuvre GESLOTEN (Genève weer volop ruzie) NEGEN FOUTJES... Voor Gei, Koningine* Voirjiand voor zwaar werk dat men een medische Indergaan, waarvoor niet pnnen tussen 18 en veer- Jhmerking komen. 1st het werk, dat men I] is. Heeft men een pro- verhuist men naaiel- weer van voor af aan prden dan in woonbarak bij het werk onderge- i alleen het weekeinde voorzieningen in deze In van dien aard dat men I onbezorgd de vrije tijd A\. Voor koken wordt ge- fmoet wel klein eetgerei 1 en ook aan ontspanning I irs'us is voornamelijk be- |BUWen. Nu wil men be- luit west-Brabant de kans gewestelijk arbeidsbureau Icholing tot rijs werker in I komen. Itiding of eerste periode Js op een groot in uitvoe- Ik in Bruinisse zelf. Voor II dit in Bergen op Zoom l?euren. Na de eerste scho- In als zelfstandig arbeider Iveel aandacht wordt be- Tpo en kwaliteit van het l-iode zal men waarschijn- lert doorbrengen. Ook als 1 het vrije bedrijf is ge- leedraait in de normale ligen, zal men toch op ■iele moeilijkheden kunnen istrieterrein tnkenszand le-architect heeft namens len wethouders van Hein- Ihet openbaar aanbesteed |maken van het ged. uit- „Industrieterrein" (plm. Ie bestratinghet dempen ■loten, het opbreken van Tn. het leggen van riole- J2200 m), het maken van ten, het verbreden van rij- k. e.e.a. met bijkomende (gemeente Heinkenszand. Jan de aanbesteding was: St. Annaland 227.500; l, Nieuwdorp 213.650; fa. jr sr., Goes 205.976; Aann.- Id. Middelburg 202.000; J, Taide, Biervliet 199.500; fa. |.iyen, Goes 197.000. nog niet gegund. 10 juni 1961. Aardbeien idustrie Regina I 104, it u-dbeien per doosje van 2V& 42—58, II 2543, Talisman 349, Sengana I 4461, II auntlet I 48—60, II 28—55, igour I 48—61, II 25—39, 4, II 2941. Merton Prin- 1, Mach Frühernte I 54, 11 ?ien per doosje afw. 1239. »t dop per kg II 100118, Rode bessen per doosje van van Tets I 7890. Fram- osje van 2V2 ons Malling -80. Kersen Early Rivers RG. 9 juni Nwe aard- 20 ton, eerstelingen gr. 1 driel. 1 22-28, 2 22-23, bon- kr. 1 22-25, 2 18-24; div. 24-45, regina 23-47, talis- nga sengana 28-47, cambr. red gauntlet 39-49, kersen kg 177, aardb. p. kg senga 16. div. aardb. 128, regina rziken p. st. 18-39, kasbes- natuurbessen 55-61; asper- 3-324, sla 4-14. and. 7-15, i, rabarber 22-34, spin. 12- 10-16, sav.kool 18-32, bos- bospeen 51-72, waspeen 78- is. 203-271, bl.kool 4 st. p. p. kist 32-56, 8 st. p. kist kist 14-24, komk. wit A C 26-36, gr. A 40-49 B 33- jperwten 87-91, peulen 300- 41-53, snijbonen glas 122- werden de eerste kersen oor de heer P. de Kam, 9, Oostkapelle. De eerste werden aangevoerd door ommeljé, Noordweg 250, St. e heer W. Jobse, Duinbeek- stkapelle. Nieuwe aardappe- n in kisten van 25 kg net- op dinsdag, donderdag en n al de gang op. luit de geheim» idende kelderruim mte, die voor Wil- vrouw een graf den is.. lOle JAARGANG No. 23697 Uitgave: N". V. Uitg. Mij. Neerlandia. Directeur: E. H. B. Brader. Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Bureaus: Breda, Reigerstraat 16, Tel. 22341 (3 lijnen). Postgiro 278841 Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: Goes, Westsingel 98 - telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Steenstraat 14 - telefoon 2377 (Bijbureaus: Terneuzen: IJsbaanstraat 24 - telefoon 2601 OOSTBURG. Nieuwstraat 41 - te.rfnnn ~393o DINSDAG 13 JUNI 1961 Abonnementsprijs 7.per kwartaal, 8.20 per post, i 0.54 per week. Buitenlandse abonnementen op aan vraag. Losse nummers 15 cent. Advertentieprijs voor de gehele oplage 0.40 per mm (Ing. Med. 1.Bij contract aanzienlijke reductie. Volledi ge tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. HOFMEESTER J. SCHRIEL t 27 jaar, ongehuwd TWEEDE PILOOT J. W. H. HEUTS t 31 jaar, gehuwd, geen kinderen PURSER THIJS f 35 jaar, gehuwd, één kind ■w* GEZAGVOERDER K. J. REYNOLDS gewond 37 jaar, gehuwd, geen kinderen STEWARDESSE MEJ. J. PEETERS (gewond) 25 jaar, ongehuwd BOORDWERKTUIG KUNDIGE J. VOOGT (gewond) 32 jaar, gehuwd, één kind NAVIGATOR C. DE GOOYER (gewond) 31 jaar, gehuwd, twee kinderen 3LECTRA STORT NEER 19 KAIRO: In de nacht van zondag op maandag is, om elf minuten over twee Nederlandse tijd, een vliegtuig van de KLM, kort voor de landing oo het vliegveld van Cairo verongelukt. Er zijn 17 overlevenden de meesten echter zwaar gewond van de 36 personen, die aan boord waren. Negentien personen vonden dus de dood, van wie drie leden van de bemanning. Het vliegtuig was de „Electra II - Sirius", onder commando van dc 37-jarige Britse gezagvoerder K J. Reynolds. Het toestel vloog tegen een heuvel brak in tweeën en vloog gedeeltelijk in brand. DODEN omdat hij tijdens de hulpverlening aan de passagiers in een der nog draaiende propeilers van het toestel liep. Van de andere inzittenden liep toen niemand enig letsel op. Het verschil in tijd tussen toen en nu drie minuten. „Binnen veertien dagen hebber drie tegenslagen ons getroffen", zo sprak gis terenmiddag de president-directeur van de KLM, drs. E. H. van der Beugel, in een speciale boodschap tot het gehele personeel van zijn maatschappij. Daar bij gingen zijn diepste gevoelens uit naar de families in wier kring een on herstelbaar verlies is ontstaan. ,,De kracht van ons bedrijf ligt nu en in de toekomst in onze vastberadenheid om grote moeilijkheden, zoals zich nu heb ben voorgedaan, het hooffl te bieden' zo zei hij, daarbij herinnerend aan de kracht en kunde, waarmee de onderne ming is opgebouwd en vroegere tegen slagen zijn overwonnen. De „Sirius" is zwaar beschadigd. De stuurhut en het zoorste gedeelte van de nF^T^TTlVnTrTlV DP XXTVT :„economy"-klasse zijn niet door brond AJl^lYUlVIJirrETÏ 171 W Uil» jverwoest. De rest van het vliegtuig is uitgebrand. De radioverbindingen met het toestel hebben normaal gewerkt. De weersomstandigheden waren goed. Op een gisteren gehouden persconfe rentie heeft drs. Van der Beugel gezegd, De Raad voor de Luchtvaart heeft, naar aanleiding van dat ongeval, ge meend de lering te kunnen trekken, dat het aanbeveling verdient de kaarten van vliegvelden, die can de piloten ter be schikking worden gesteld, een zodanige uitvoering te geven, dat de aanwezig heid van hoogten in de nabijheid van het vliegveld op suggestieve wijze in beeld wordt gebracht. Deze aanbeveling heeft de KLM onmiddellijk opgevolgd en ge bleken is dat de gezagvoerder van de Sirius ondersteund werd door de waar nemingen-op-zicht van de rechts naast hem gezeten waarnemer. Het gold in dit geval nl. een op zicht gevlogen „rech- terhand-circuit". De verongelukte „Sirius" had, zoals hiernaast gemeld, 36 personen aan boord. Daarbij kwamen drie Nederland se bemanningsleden om het leven; tweede piloot Johan W. H. Heuts, 31 jaar, uit het Limburgse Meche- len, purser Gerardus J. H. Thijs, 27 jaar, te De Bilt, en assistent-ste ward Jan Schriel. Voorts zijn omgekomen de Neder landse passagiers Benny Doeve, een 36-jarige KLM-employé, Jan van Dijk. 33 jaar, uit Rotterdam, eerste vliegtuigmonteur, Jan Grootegoed, 36 jaar. (manager van de KLM in Rangoon), met zijn 35-jarige vrouw Theodora Comes, beiden uit Amtser- dam en zijn drie kinderen twee meisjes van tien en zeven en een jongetje van een jaar en de 35- j arige Lockheed-werktuigkundige Albert H. Mast uit Amsterdam. Twee Ierse nonnen verloren het leven; zuster H. Ryan en zuster Sta nislaus Curran. Een Italiaans echt paar Mario Rodocanachi met kind de Duitser Hermann Milch- sack, de Birmees U. Bangwe, en de Arabier Faroek Azmi kwamen even eens om. Zeer zwaar gewond werd de Ne- derlandei H, Fitsch, 30 jaar, uit Rotterdam, verkoper passage KLM Verre Oosten, en de Engelsman E. L. M. Gan. Kutiek is de toestand van de Engelsman E. M. Williams. Van de bemanningsleden hebben behalve de Brit Reynolds (gezag voerder), die beide benen gebroken heeft de volgende Nederlanders het ongeluk overleefd; boordwerk tuigkundige Johannes Voogt en ra dio-telegrafist Cornelis de Gooyer, en stewardess Janine Peeters, 25 jaar, uit het Belgische Lier. Na de ,,Fridtjof NanseiT' en het ha chelijk avontuur met de „Koraalzee", nu dus nieuwe rampspoed. Gisterenmiddag is al een vliegtuig met 16 deskundigen uit Nederland naar Cairo vertrokken. Ook reisden mee mevr. Reynolds, de vrouw van de ge zagvoerder mevr. De Gooyer, de vrou\V van de navigator en mevr. Voogt, de vrouw van de boordwerktuigkundige. Merkwaardig is ongetwijfeld, dat dit vliegtuig dat nog verder zou vliegen naar Koeala Loempoer via Basra, Karachi, Rangoon en Bangkok op dezelfde wijze ver ongelukt is als een Douglas DC-6B van de KLM. de PII-DFK. die op 19 februari 1958 enkele heuvels heeft geraakt in dt nabijheid van het vliegyela van Cairo. Bij dat ongeluk werden enkele delen van het vliegtuig afgerukt. Desondanks kon het vliegtuig nog behouden landen, al liep het voorbij de landingsbaan in het zand vast. Onder droevige om standigheden kwam toen de tweede vlie ger, de heër K. Moraal om het leven, MEN MEENT in Jodrell Bank, dat men zwakke signalen van de Venusraket heeft opgevangen. Zc&ls bekend zie ook el ders in het blad van vandaag wordt er naarstig gezocht. BTJ EEN RUZIE tussen twee biljartende mannen in een Enschedees café heeft de een de ander een flink stuk uit het ooi- gebeten. Maar die had hem dan ook flink met een kapot bierglas bewerkt. SOEKARNO is eindelijk gereed met het uitspreken van honingzoete redevoerin- in Rusland. Hij is nu naar rood-China ^rokken. Daar zal hij ongetwijfeld ook wei weer „vriendschap, begrip en steun" ondervinden. GISTEREN is in Encino in Californië het zoontje van wijlen Clark Gable, onder een belangstelling die zelfs een konings zoon jaloers zou maken, gedoopt. Weersverwachting van het K.N.M.l. tot vanavond, opgemaakt gisteren avond 23.15 uur. Aanvankelijk regen maar later or de dag van net westen uit ook en kele verspreide opklaringen. iVIatige tot krachtige wind ir hoofdzaak tus sen west en noord. Koel weer. Vandaag; /on onder 21.00 uur, maan onder 20.54 uur. Morgen: zon op 4.19 uur. 5.42 uur. maan op dat nu al met zekerheid kan worden vastgesteld, dat het ongeluk met deze Electra 2 niets te maken heeft met de oorspronkelijke tekortkomingen die aan de eerste uitvoering van de Electra hebben gekleefd. Uiteraard zal het onderzoek der des kundigen moeten worden afgewacht, al vorens iets met /.ekeiheid over de toe dracht van deze ramp kan worden ge zegd. Volgens het persbureau Reuter zou de Sirius, nadat het vliegtuig de heuveltop had geraakt, in twee delen zijn gebro ken, die allebei nog over een afstand van 350 meter over de bodem voort- schoven. Twee Duitse zakenlieden worden in Cairo beschouwd als de helden van de vliegramp met de KLM- i Electra. Het zijn de 46-jarige Mar tin Denckmann, exportleider van een textielmachinefabriek en Hein- rich Schuster uit München. Denckmann vertelde, dat hij juist voorover had gebogen om zijn schoenen aan te trekken, toen hij een zware schok voelde Plet volgende moment wai-en er overal vonken en vlammen. Het vlieg tuig brak in stuwken en overal lagen brandende brokken verspreid, „Alles gebeurde zo vlug, dat ik pas wist wat er gebeurde, toen het voorbij was. Som mige passagiers zaten nog steeds vast in hun stoelen. Ik maakte mijn seatbelt los en met mijn vriend Schuster ging ik trachten de andere passagiers te bevrij den. Wij ontdekten, dat onze handen nog bruikbaar waren. Sommige mensen wa ren oedolven onder brandende wrak stukken. Twee KLM-technici kwaden op ons toerennen, achter hen volgden er nog meer. Ik was toen zo moe, dat ik in el kaar zakte". Denckmann en Schuster waren er in geslaagd de stewardess en een Pools meisje te redden. De 31-jarige Italiaan Arturo Chappini, uit Lerica, had het nog te kwaad met brandwonden op zijn linkerarm, en een buil op zijn hoofd, toen hij een verslag gever van U.P.I. te woord stond. „Het gebeurde allemaal plotseling. We' kregen opdracht van de gezagvoerder onze stoelriemen vast te gespen omdat j wij een landing gingen maken. Plotse-; ling voelde ik. dat het vliegtuig weg-| gleed en schokte. Ik hoorde, hoe de ma chine in stukken brak en overal zag ik vonken er. vlammen. Ik zat midden inj vuur, met mijn stoelriem nog vast. Ikj kon de riem loskrijgen en slaagde er inj uit het vuur weg te lopen. Toen zag ik| twee Duitsers, die hun leven waagden om passagiers te redden". Dat waren dus Denckmann en Schus ter. De Egyptische douane heeft een kordon gelegd rond de plaats waar de „Sirius" is neergekomen, in ver band met de nog niet teruggevonden staven goud uit de lading van het vliegtuig. Veertig douaniers zullen de wrakstukken en de omgeving be waken. Iedereen die het toneel van de ramp verliet werd gefouilleerd. Redders temidden van de wrakstuk ken van de verongelukte machine. In het midden dragen twee mannen een dode weg. (Radiofoto) (Van onze Belgische correspondent) In het verslag dat namens de Belgische Kamercommissie voor buitenlandse zaken werd opgesteld in verband met de algemene bui tenlandse politiek van de Belgische regering komt andermaal het pro- bleetn van de Schelde-Rijnverbin- ding ter sprake. De minister van buitenlandse zaken heeft eraan herinnerd, dat België geen enkele voorwaarde wenst te stellen aan het tracé van het kanaal, op voor waarde dat de verbinding de tus senwateren vermijdt, duwvaart mogelijk maakt en niet meer slui zen zou tellen dan de huidige ver binding. In het huidige stadium van de onder handelingen, aldus de minister, staat Nederland erop dat, voordat een begin wordt gemaakt met om het even welke verbinding, de economische structuur van de Beneluxhavens zou worden gelijk gemaakt. Het probleem van de finan ciering is tijdens de laatste onderhande lingen praktisch niet aangesneden „om de lijst der moeilijkheden, welke al in drukwekkend genoeg is, niet langer te maken". Tegen de eis inzake een vooraf gaande eenmaking van de economi sche structuur der Beneluxhavens werd in de Belgische commissie ge protesteerd. „Aanvaarden dat iedere nieuwe Schelde-Rijnverbinding moet voorafgegaan worden door een aan passing van de structuren der ver schillende Beneluxhavens zou hierop neerkomen dat de oplossing van het probleem op de lange baan wordt geschoven. Deze structuurverschil len zijn zeer belangrijk, zowel op economisch, administratief als finan cieel gebied. Het nieuwe Neder landse standpunt is in feite een ver tragingsmanoeuvre". Wat de Rijnvaartpremies betreft wordt erop gewezen, dat zij een com pensatie vormen voor de moeilijkheden van de huidige vaarweg. Zodra deze Dooi^dat een Russische Tupolev giste renmiddag op het vliegveld van Cairo ook in moeilijkheden kwam bij de landing raakten vier van de reusachtige banden lek moest de luchthaven enige tijd gesloten worden. Het toestel met de Nederlandse deskundigen heeft daardoor vertraging gehad. Het heeft in Rome ge wacht totdat Cairo weer open was. (Advertentie) Geniet er van! paradiso22ct. Al leek het er dan enigszins op dat de ,,.PaaF0P Z0H de Chinese minister Chen A Yl het woord krijgen, veertien landen die in Genève proberen het droeve Laos-drama te ontwarren, na de ruzie van vorige week weei zó ver naar elkaar toe gegroeid waren dat er weer gepraat kon worden, de vergadering van gisteren was toch be paald weer geen succes. Zoals men weet hebben de Westelijken vorige week dinsdag de besprekingen gestaakt uit protest tegen de overval op Padong door het communistische Pathet Lao. Zondag hadden lord Home en Gromiko druk geconfereerd over hervatting van de conferentie, hetgeen nog weinig resultaat scheen te hebben opgeleverd maar gisteren kwam het ge sprek toch weer op gang. Het zat trou wens onmiddellijk opnieuw in het slop. Eerst ontstond er ruzie over de rede die de Amerikaan Harriman hield, di rect nadat de vergadering geopend was. Daarin las hij een verklaring van de internationale commissie in Laos voor er dat was voor voorzitter Gro miko aanleiding om fel tegen de Amerikaan uit te varen. Hij had geen verklaringen voor te lezen, maar gewoon zijn mening te zeggen. (Van onze verslaggever) Maandagavond om ongeveer half zeven is op de rijksweg Breda— Etten een stilstaande lijnbus van de BBA ter hoogte van de halte Haagkamp onder Etten door een achteropkomende vrachtauto ge ramd en aan de linkerzijde geheel opengereten. maar eerst werd nog het woord verleend aan de afge vaardigde van Thailand. Die dreigde ook een ellenlange verklaring te gaan afsteken. Dat oordeelde hij nodig om de anderen duidelijk te maken hoe Thai land dacht over de wijze waarop de af vaardiging van de deelnemende landen en partijen naar de conferentie geregeld was. Thailand had immers alle vorige vergadering geboycot.... omdat men het niet over die manier van afvaardi gen eens was. Opnieuw viel Gromiko ge- irriteerd in de rede: lange verklaringen afleggen over dingen die niet met de onderhandelingen zelf te maken hebben, komt niet te pas. En daarop verliet de delegatie van Thailand de zaal, om ook de rest van het gesprek over Laos te boycotten. Terwijl hij ging, merkte Harriman op dat de Thais wat die afvaardigingsprocedure betreft, eigenlijk gelijk hebben. De rede van de rode Chinees beperkte zich tot aanvallen op de Westelijken waar Gromiko kennelijk .niets tegen had en hield een pleidooi in voor ophef fing van de Zoavo. Het enig lichtpuntje in de Laotiaanse kwestie is nu de bereidheid van de drie betrokken partijen in Laos zelf, om tot een gesprek te komen. De rechtse re gering van Boen Oem, de Pathet Lao, in de persoon van prins Soephanavong, en de neutralisten die door prins Soe- vanna Phoema worden geleid, zullen el kaar zaterdag a.s. in Zürich ontmoeten. Deze „Laotiaanse topconferentie" krijgt dan tot taak de warwinkel, waar de veertien landen geen raad mee we ten, op te ruimen. Van de vijfenveertig passagiers die zich in deze autobus bevonden werden twee inzittenden vrywel op slag gedood en drie ernstig gewond. De slachtoffers zijn de 17-jarige A. C. v. d. Maeden, wonende in de Bisschops Molenstraat te Etten, en de 22-jarige mej. Meesters uit Oudenbosch. Zwaar gewond werden mej. Fens-Ardon, 31 jaar, uit Standdaarbui- ten, de 26-jarige J. M. Cavalier uit Oudenbosch, en de 28-jarige F. Mange laars uit Oudenbosch, Dezen werden naar het St. Ignatiuszie- kenhuis in Breda overgebracht. Van de twee eerstgenoemden is de toestand ern stig. De heer Mangelaars is er minder ernstig aan toe. Verschillende andere buspassagiers liepen lichte verwondingen op. De be wuste autobus, komende van de rich ting Breda, stopte even voorbij het kruis- t j Punt Vaartkant, rechts van de rijweg om van de autobus werd een groot stuk afgerukt: op deze plaats vonden twee passagiers te laten uitstappen. Nauwe- passagiers de dood. lijks stond de bus stil toen een hevige klap volgde, en de bus enkele meters werd opgeduwd. Een truck met opleg ger, eveneens komende uit de richting Breda, had de linkerzijde van de bus totaal weggerukt. De chauffeur van de uit IJmuiden afkomstige vrachtauto had nl. te laat bemerkt dat de bus stilstond. Hij trachtte deze nog te ontwijken, en schoof met de truck juist langs de bus De met flessen geladen oplegger greep echter de linkerhoek. De in die hoek gezeten passagiers werden met zitbank en al weggerukt. Een der passagiers kwam op de ryweg terecht, een tweede raakte bekneld tussen de zitbanken, terwijl enkele andere reizigers zware verwondin gen opliepen. Onder de ongeveer 45 passagiers ontstond een paniek. De truck met oplegger schoot met de verwrongen resten van de bus enkele tientallen meters verder, en kwam daar tot stilstand. (Advertentie) moeilijkheden uit de weg zullen geruimd zijn, zullen de huidige Rijnvaartpremies eveneens verdwijnen. Een lid van de Belgische Kamercom missie heeft gewaarschuwd tegen een tè westelijk gelegen tracé. Het eindpunt van het kanaai zou het verkeer op de Schel de, vooral in de streek van Bath, kunnen bemoeilijken. Hetzelfde lid herinnerde eraan, dat Nederland van de aanleg der nieuwe Schelde-Rijnverbinding gebruik wil maken om sommige belangrijke ha ven- en industrieplannen in Noordbra bant en Rotterdam te verwezenlijken. In de uitvoering van die plannen speelt het tracé een belangrijke rol. Het lid be treurde dat men nagelaten heeft in de overeenkomsten melding te maken van het traditionele aandeel van Antwerpen in het Rijnverkeer en van de mogelijk heid waarover deze haven beschikt om alle premies opnieuw in te voeren in dien dit aandeel in het gedrang mocht komen. Hij drukte er zijn spijt over uit, dat de oplossing van het probleem der Schelde-Rijnverbinding werd losgemaakt van de problemen van de Stop van Ter- naaien en van het kanaal Gent-Terneu- zen: deze gedeeltelijke oplossingen heb ben de positie van de Antwerpse haven ten zeerste verzwakt. „Salutem pluriman dicit", schreef Johannes Filiusgeraldi Kennedien- sis reipublicae praesidenS, „Oohh", zo klonken de enthousiaste vreug dekreetjes uit de monden van de meisjesleerlingen van de exclu sieve Daltonschooh De meisjes hadden de inaugu ratierede van de nieuwe Ameri kaanse president in de stijl van Cicero vertaald, waarop deze een dankschrijven in de klassieke taal als antwoord stuurde. Kennedy, die te Harvard afstu deerde, gebruikte voor zijn rede naar het bleek een stijl die zich leende voor een vertaling in het Latijn. Het kostte de meisjes vier maanden voor ze hun plannetje hadden uitgevoerd. Op 11 mei verzonden ze hun werkstuk naar het Witte Huis en na 16 dagen kregen de „puellis scholae Daltoni" (meisjes van de Daltonschool) antwoord van de Amerikaanse president. De New York Herald publiceer de een gedeelte van het presiden tiële schrijven en wees op negen fouten die voor de „scholieren" waren gevonden in dit antwoord. Op twee kilometer uit de Portu gese kust heeft een Amerikaanse duiker gisteren in 16 vadem water (een diepte van ruim 30 meter) het wrak van de verongelukte DC-8 ..Fridtjof Nansen" gevonden. De romp is ernstig beschadigd doch intact Eerder was een van de straalmotoren van het vliegtuig gevonden. De duiker was omlaag gegaan op de plaats waar een van de zoekende sche pen met een dreganker de motor had opgehaald Hij kon na enig zoeken na korte tijd melden dat hij het wrak van de DC-? gevonden had. Het ligt ter hoogte van het strand van Caparica. zuidoostelijk van Lissabon. Nog dezelfde avond hebben de Neder landse en Portugese luchtvaartdeskun digen besproken of de berging van het wrak uitvoerbaar was. J. S. MEUWSEN N.V. Eindstraat 19, Breda., Tel. 35673

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1961 | | pagina 1