Derde tegenslag
weken treft K.L.M.
binnen twee
Vrachtwagen ramt
bus: twee doden
erkers
slaagt
Schelde-Rijn nog volop
in de mist, menen Belgen
SOMBER VERSLAG
[uoona
Laotiaanse topconferentie
krijgt varken nu te wassen
RAMPZALIG VERKEERSONGEVAL ONDER ETTEN
Kennedy in
Cicero-stijl
Ik zag overal
vlammen
W rak van
DC-8
gevonden
Nu Brabanders
iSTEDINCEN
hARKTEN
DAGBLAD VOOR ZEELAND
LERING GETROKKEN
DE SIRIUS
Aanvankelijk regen
Vertragingsmanoeuvre
GESLOTEN
(Genève weer volop ruzie)
NEGEN FOUTJES...
Voor Gei, Koningine* Voirjiand
voor zwaar werk
dat men een medische
Indergaan, waarvoor niet
pnnen tussen 18 en veer-
Jhmerking komen.
1st het werk, dat men
I] is. Heeft men een pro-
verhuist men naaiel-
weer van voor af aan
prden dan in woonbarak
bij het werk onderge-
i alleen het weekeinde
voorzieningen in deze
In van dien aard dat men
I onbezorgd de vrije tijd
A\. Voor koken wordt ge-
fmoet wel klein eetgerei
1 en ook aan ontspanning
I irs'us is voornamelijk be-
|BUWen. Nu wil men be-
luit west-Brabant de kans
gewestelijk arbeidsbureau
Icholing tot rijs werker in
I komen.
Itiding of eerste periode
Js op een groot in uitvoe-
Ik in Bruinisse zelf. Voor
II dit in Bergen op Zoom
l?euren. Na de eerste scho-
In als zelfstandig arbeider
Iveel aandacht wordt be-
Tpo en kwaliteit van het
l-iode zal men waarschijn-
lert doorbrengen. Ook als
1 het vrije bedrijf is ge-
leedraait in de normale
ligen, zal men toch op
■iele moeilijkheden kunnen
istrieterrein
tnkenszand
le-architect heeft namens
len wethouders van Hein-
Ihet openbaar aanbesteed
|maken van het ged. uit-
„Industrieterrein" (plm.
Ie bestratinghet dempen
■loten, het opbreken van
Tn. het leggen van riole-
J2200 m), het maken van
ten, het verbreden van rij-
k. e.e.a. met bijkomende
(gemeente Heinkenszand.
Jan de aanbesteding was:
St. Annaland 227.500;
l, Nieuwdorp 213.650; fa.
jr sr., Goes 205.976; Aann.-
Id. Middelburg 202.000; J,
Taide, Biervliet 199.500; fa.
|.iyen, Goes 197.000.
nog niet gegund.
10 juni 1961. Aardbeien
idustrie Regina I 104, it
u-dbeien per doosje van 2V&
42—58, II 2543, Talisman
349, Sengana I 4461, II
auntlet I 48—60, II 28—55,
igour I 48—61, II 25—39,
4, II 2941. Merton Prin-
1, Mach Frühernte I 54, 11
?ien per doosje afw. 1239.
»t dop per kg II 100118,
Rode bessen per doosje van
van Tets I 7890. Fram-
osje van 2V2 ons Malling
-80. Kersen Early Rivers
RG. 9 juni Nwe aard-
20 ton, eerstelingen gr. 1
driel. 1 22-28, 2 22-23, bon-
kr. 1 22-25, 2 18-24; div.
24-45, regina 23-47, talis-
nga sengana 28-47, cambr.
red gauntlet 39-49, kersen
kg 177, aardb. p. kg senga
16. div. aardb. 128, regina
rziken p. st. 18-39, kasbes-
natuurbessen 55-61; asper-
3-324, sla 4-14. and. 7-15,
i, rabarber 22-34, spin. 12-
10-16, sav.kool 18-32, bos-
bospeen 51-72, waspeen 78-
is. 203-271, bl.kool 4 st. p.
p. kist 32-56, 8 st. p. kist
kist 14-24, komk. wit A
C 26-36, gr. A 40-49 B 33-
jperwten 87-91, peulen 300-
41-53, snijbonen glas 122-
werden de eerste kersen
oor de heer P. de Kam,
9, Oostkapelle. De eerste
werden aangevoerd door
ommeljé, Noordweg 250, St.
e heer W. Jobse, Duinbeek-
stkapelle. Nieuwe aardappe-
n in kisten van 25 kg net-
op dinsdag, donderdag en
n al de gang op.
luit de geheim»
idende kelderruim
mte, die voor Wil-
vrouw een graf
den is..
lOle JAARGANG No. 23697
Uitgave: N". V. Uitg. Mij. Neerlandia.
Directeur: E. H. B. Brader.
Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna.
Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureaus: Breda, Reigerstraat 16,
Tel. 22341 (3 lijnen). Postgiro 278841
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: Goes, Westsingel 98 - telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Steenstraat 14 - telefoon 2377 (Bijbureaus: Terneuzen: IJsbaanstraat 24 - telefoon 2601 OOSTBURG. Nieuwstraat 41 - te.rfnnn ~393o
DINSDAG 13 JUNI 1961
Abonnementsprijs 7.per kwartaal,
8.20 per post, i 0.54 per week.
Buitenlandse abonnementen op aan
vraag. Losse nummers 15 cent.
Advertentieprijs voor de gehele oplage
0.40 per mm (Ing. Med. 1.Bij
contract aanzienlijke reductie. Volledi
ge tarieven en Algemene Voorwaarden
worden op aanvraag gaarne verstrekt.
HOFMEESTER
J. SCHRIEL t
27 jaar, ongehuwd
TWEEDE PILOOT
J. W. H. HEUTS t
31 jaar, gehuwd,
geen kinderen
PURSER THIJS f
35 jaar, gehuwd,
één kind
■w*
GEZAGVOERDER
K. J. REYNOLDS
gewond
37 jaar, gehuwd,
geen kinderen
STEWARDESSE
MEJ. J. PEETERS
(gewond)
25 jaar, ongehuwd
BOORDWERKTUIG
KUNDIGE J. VOOGT
(gewond)
32 jaar, gehuwd,
één kind
NAVIGATOR
C. DE GOOYER
(gewond)
31 jaar, gehuwd,
twee kinderen
3LECTRA STORT NEER
19
KAIRO:
In de nacht van zondag op maandag is, om elf minuten over twee
Nederlandse tijd, een vliegtuig van de KLM, kort voor de landing oo
het vliegveld van Cairo verongelukt. Er zijn 17 overlevenden de
meesten echter zwaar gewond van de 36 personen, die aan boord
waren. Negentien personen vonden dus de dood, van wie drie leden
van de bemanning. Het vliegtuig was de „Electra II - Sirius", onder
commando van dc 37-jarige Britse gezagvoerder K J. Reynolds. Het
toestel vloog tegen een heuvel brak in tweeën en vloog gedeeltelijk
in brand.
DODEN
omdat hij tijdens de hulpverlening aan
de passagiers in een der nog draaiende
propeilers van het toestel liep. Van de
andere inzittenden liep toen niemand
enig letsel op.
Het verschil in tijd tussen toen en nu
drie minuten.
„Binnen veertien dagen hebber drie
tegenslagen ons getroffen", zo sprak gis
terenmiddag de president-directeur van
de KLM, drs. E. H. van der Beugel, in
een speciale boodschap tot het gehele
personeel van zijn maatschappij. Daar
bij gingen zijn diepste gevoelens uit
naar de families in wier kring een on
herstelbaar verlies is ontstaan. ,,De
kracht van ons bedrijf ligt nu en in de
toekomst in onze vastberadenheid om
grote moeilijkheden, zoals zich nu heb
ben voorgedaan, het hooffl te bieden'
zo zei hij, daarbij herinnerend aan de
kracht en kunde, waarmee de onderne
ming is opgebouwd en vroegere tegen
slagen zijn overwonnen. De „Sirius" is zwaar beschadigd. De
stuurhut en het zoorste gedeelte van de
nF^T^TTlVnTrTlV DP XXTVT :„economy"-klasse zijn niet door brond
AJl^lYUlVIJirrETÏ 171 W Uil» jverwoest. De rest van het vliegtuig is
uitgebrand. De radioverbindingen met
het toestel hebben normaal gewerkt. De
weersomstandigheden waren goed.
Op een gisteren gehouden persconfe
rentie heeft drs. Van der Beugel gezegd,
De Raad voor de Luchtvaart heeft,
naar aanleiding van dat ongeval, ge
meend de lering te kunnen trekken, dat
het aanbeveling verdient de kaarten van
vliegvelden, die can de piloten ter be
schikking worden gesteld, een zodanige
uitvoering te geven, dat de aanwezig
heid van hoogten in de nabijheid van het
vliegveld op suggestieve wijze in beeld
wordt gebracht. Deze aanbeveling heeft
de KLM onmiddellijk opgevolgd en ge
bleken is dat de gezagvoerder van de
Sirius ondersteund werd door de waar
nemingen-op-zicht van de rechts naast
hem gezeten waarnemer. Het gold in dit
geval nl. een op zicht gevlogen „rech-
terhand-circuit".
De verongelukte „Sirius"
had, zoals hiernaast gemeld, 36
personen aan boord.
Daarbij kwamen drie Nederland
se bemanningsleden om het leven;
tweede piloot Johan W. H. Heuts,
31 jaar, uit het Limburgse Meche-
len, purser Gerardus J. H. Thijs, 27
jaar, te De Bilt, en assistent-ste
ward Jan Schriel.
Voorts zijn omgekomen de Neder
landse passagiers Benny Doeve, een
36-jarige KLM-employé, Jan van
Dijk. 33 jaar, uit Rotterdam, eerste
vliegtuigmonteur, Jan Grootegoed,
36 jaar. (manager van de KLM in
Rangoon), met zijn 35-jarige vrouw
Theodora Comes, beiden uit Amtser-
dam en zijn drie kinderen twee
meisjes van tien en zeven en een
jongetje van een jaar en de 35-
j arige Lockheed-werktuigkundige
Albert H. Mast uit Amsterdam.
Twee Ierse nonnen verloren het
leven; zuster H. Ryan en zuster Sta
nislaus Curran. Een Italiaans echt
paar Mario Rodocanachi met
kind de Duitser Hermann Milch-
sack, de Birmees U. Bangwe, en de
Arabier Faroek Azmi kwamen even
eens om.
Zeer zwaar gewond werd de Ne-
derlandei H, Fitsch, 30 jaar, uit
Rotterdam, verkoper passage KLM
Verre Oosten, en de Engelsman E.
L. M. Gan. Kutiek is de toestand
van de Engelsman E. M. Williams.
Van de bemanningsleden hebben
behalve de Brit Reynolds (gezag
voerder), die beide benen gebroken
heeft de volgende Nederlanders
het ongeluk overleefd; boordwerk
tuigkundige Johannes Voogt en ra
dio-telegrafist Cornelis de Gooyer, en
stewardess Janine Peeters, 25 jaar,
uit het Belgische Lier.
Na de ,,Fridtjof NanseiT' en het ha
chelijk avontuur met de „Koraalzee", nu
dus nieuwe rampspoed.
Gisterenmiddag is al een vliegtuig
met 16 deskundigen uit Nederland naar
Cairo vertrokken. Ook reisden mee
mevr. Reynolds, de vrouw van de ge
zagvoerder mevr. De Gooyer, de vrou\V
van de navigator en mevr. Voogt, de
vrouw van de boordwerktuigkundige.
Merkwaardig is ongetwijfeld, dat
dit vliegtuig dat nog verder zou
vliegen naar Koeala Loempoer
via Basra, Karachi, Rangoon en
Bangkok op dezelfde wijze ver
ongelukt is als een Douglas DC-6B
van de KLM. de PII-DFK. die op 19
februari 1958 enkele heuvels heeft
geraakt in dt nabijheid van het
vliegyela van Cairo.
Bij dat ongeluk werden enkele delen
van het vliegtuig afgerukt. Desondanks
kon het vliegtuig nog behouden landen,
al liep het voorbij de landingsbaan
in het zand vast. Onder droevige om
standigheden kwam toen de tweede vlie
ger, de heër K. Moraal om het leven,
MEN MEENT in Jodrell Bank, dat men
zwakke signalen van de Venusraket heeft
opgevangen. Zc&ls bekend zie ook el
ders in het blad van vandaag wordt er
naarstig gezocht.
BTJ EEN RUZIE tussen twee biljartende
mannen in een Enschedees café heeft de
een de ander een flink stuk uit het ooi-
gebeten. Maar die had hem dan ook flink
met een kapot bierglas bewerkt.
SOEKARNO is eindelijk gereed met het
uitspreken van honingzoete redevoerin-
in Rusland. Hij is nu naar rood-China
^rokken. Daar zal hij ongetwijfeld ook
wei weer „vriendschap, begrip en steun"
ondervinden.
GISTEREN is in Encino in Californië het
zoontje van wijlen Clark Gable, onder
een belangstelling die zelfs een konings
zoon jaloers zou maken, gedoopt.
Weersverwachting van het K.N.M.l.
tot vanavond, opgemaakt gisteren
avond 23.15 uur.
Aanvankelijk regen maar later or
de dag van net westen uit ook en
kele verspreide opklaringen. iVIatige
tot krachtige wind ir hoofdzaak tus
sen west en noord. Koel weer.
Vandaag; /on onder 21.00 uur, maan
onder 20.54 uur.
Morgen: zon op 4.19 uur.
5.42 uur.
maan op
dat nu al met zekerheid kan worden
vastgesteld, dat het ongeluk met deze
Electra 2 niets te maken heeft met de
oorspronkelijke tekortkomingen die aan
de eerste uitvoering van de Electra
hebben gekleefd.
Uiteraard zal het onderzoek der des
kundigen moeten worden afgewacht, al
vorens iets met /.ekeiheid over de toe
dracht van deze ramp kan worden ge
zegd.
Volgens het persbureau Reuter zou de
Sirius, nadat het vliegtuig de heuveltop
had geraakt, in twee delen zijn gebro
ken, die allebei nog over een afstand
van 350 meter over de bodem voort-
schoven.
Twee Duitse zakenlieden worden
in Cairo beschouwd als de helden
van de vliegramp met de KLM- i
Electra. Het zijn de 46-jarige Mar
tin Denckmann, exportleider van
een textielmachinefabriek en Hein-
rich Schuster uit München.
Denckmann vertelde, dat hij juist
voorover had gebogen om zijn schoenen
aan te trekken, toen hij een zware schok
voelde Plet volgende moment wai-en er
overal vonken en vlammen. Het vlieg
tuig brak in stuwken en overal lagen
brandende brokken verspreid, „Alles
gebeurde zo vlug, dat ik pas wist wat
er gebeurde, toen het voorbij was. Som
mige passagiers zaten nog steeds vast
in hun stoelen. Ik maakte mijn seatbelt
los en met mijn vriend Schuster ging ik
trachten de andere passagiers te bevrij
den. Wij ontdekten, dat onze handen nog
bruikbaar waren. Sommige mensen wa
ren oedolven onder brandende wrak
stukken. Twee KLM-technici kwaden op
ons toerennen, achter hen volgden er nog
meer. Ik was toen zo moe, dat ik in el
kaar zakte".
Denckmann en Schuster waren er in
geslaagd de stewardess en een Pools
meisje te redden.
De 31-jarige Italiaan Arturo Chappini,
uit Lerica, had het nog te kwaad met
brandwonden op zijn linkerarm, en een
buil op zijn hoofd, toen hij een verslag
gever van U.P.I. te woord stond.
„Het gebeurde allemaal plotseling. We'
kregen opdracht van de gezagvoerder
onze stoelriemen vast te gespen omdat j
wij een landing gingen maken. Plotse-;
ling voelde ik. dat het vliegtuig weg-|
gleed en schokte. Ik hoorde, hoe de ma
chine in stukken brak en overal zag ik
vonken er. vlammen. Ik zat midden inj
vuur, met mijn stoelriem nog vast. Ikj
kon de riem loskrijgen en slaagde er inj
uit het vuur weg te lopen. Toen zag ik|
twee Duitsers, die hun leven waagden
om passagiers te redden".
Dat waren dus Denckmann en Schus
ter.
De Egyptische douane heeft een
kordon gelegd rond de plaats waar
de „Sirius" is neergekomen, in ver
band met de nog niet teruggevonden
staven goud uit de lading van het
vliegtuig. Veertig douaniers zullen
de wrakstukken en de omgeving be
waken. Iedereen die het toneel van
de ramp verliet werd gefouilleerd.
Redders temidden van de wrakstuk
ken van de verongelukte machine. In
het midden dragen twee mannen een
dode weg.
(Radiofoto)
(Van onze Belgische correspondent)
In het verslag dat namens de
Belgische Kamercommissie voor
buitenlandse zaken werd opgesteld
in verband met de algemene bui
tenlandse politiek van de Belgische
regering komt andermaal het pro-
bleetn van de Schelde-Rijnverbin-
ding ter sprake. De minister van
buitenlandse zaken heeft eraan
herinnerd, dat België geen enkele
voorwaarde wenst te stellen aan
het tracé van het kanaal, op voor
waarde dat de verbinding de tus
senwateren vermijdt, duwvaart
mogelijk maakt en niet meer slui
zen zou tellen dan de huidige ver
binding.
In het huidige stadium van de onder
handelingen, aldus de minister, staat
Nederland erop dat, voordat een begin
wordt gemaakt met om het even welke
verbinding, de economische structuur
van de Beneluxhavens zou worden gelijk
gemaakt. Het probleem van de finan
ciering is tijdens de laatste onderhande
lingen praktisch niet aangesneden „om
de lijst der moeilijkheden, welke al in
drukwekkend genoeg is, niet langer te
maken".
Tegen de eis inzake een vooraf
gaande eenmaking van de economi
sche structuur der Beneluxhavens
werd in de Belgische commissie ge
protesteerd. „Aanvaarden dat iedere
nieuwe Schelde-Rijnverbinding moet
voorafgegaan worden door een aan
passing van de structuren der ver
schillende Beneluxhavens zou hierop
neerkomen dat de oplossing van het
probleem op de lange baan wordt
geschoven. Deze structuurverschil
len zijn zeer belangrijk, zowel op
economisch, administratief als finan
cieel gebied. Het nieuwe Neder
landse standpunt is in feite een ver
tragingsmanoeuvre".
Wat de Rijnvaartpremies betreft
wordt erop gewezen, dat zij een com
pensatie vormen voor de moeilijkheden
van de huidige vaarweg. Zodra deze
Dooi^dat een Russische Tupolev giste
renmiddag op het vliegveld van Cairo
ook in moeilijkheden kwam bij de
landing raakten vier van de reusachtige
banden lek moest de luchthaven enige
tijd gesloten worden. Het toestel met de
Nederlandse deskundigen heeft daardoor
vertraging gehad. Het heeft in Rome ge
wacht totdat Cairo weer open was.
(Advertentie)
Geniet er van! paradiso22ct.
Al leek het er dan enigszins op dat de ,,.PaaF0P Z0H de Chinese minister Chen
A Yl het woord krijgen,
veertien landen die in Genève proberen
het droeve Laos-drama te ontwarren,
na de ruzie van vorige week weei
zó ver naar elkaar toe gegroeid waren
dat er weer gepraat kon worden, de
vergadering van gisteren was toch be
paald weer geen succes.
Zoals men weet hebben de Westelijken
vorige week dinsdag de besprekingen
gestaakt uit protest tegen de overval
op Padong door het communistische
Pathet Lao. Zondag hadden lord Home
en Gromiko druk geconfereerd over
hervatting van de conferentie, hetgeen
nog weinig resultaat scheen te hebben
opgeleverd maar gisteren kwam het ge
sprek toch weer op gang. Het zat trou
wens onmiddellijk opnieuw in het slop.
Eerst ontstond er ruzie over de rede
die de Amerikaan Harriman hield, di
rect nadat de vergadering geopend
was.
Daarin las hij een verklaring van
de internationale commissie in Laos
voor er dat was voor voorzitter Gro
miko aanleiding om fel tegen de
Amerikaan uit te varen. Hij had
geen verklaringen voor te lezen,
maar gewoon zijn mening te zeggen.
(Van onze verslaggever)
Maandagavond om ongeveer half zeven is op de rijksweg Breda—
Etten een stilstaande lijnbus van de BBA ter hoogte van de halte
Haagkamp onder Etten door een achteropkomende vrachtauto ge
ramd en aan de linkerzijde geheel opengereten.
maar eerst werd
nog het woord verleend aan de afge
vaardigde van Thailand. Die dreigde
ook een ellenlange verklaring te gaan
afsteken. Dat oordeelde hij nodig om de
anderen duidelijk te maken hoe Thai
land dacht over de wijze waarop de af
vaardiging van de deelnemende landen
en partijen naar de conferentie geregeld
was. Thailand had immers alle vorige
vergadering geboycot.... omdat men
het niet over die manier van afvaardi
gen eens was. Opnieuw viel Gromiko ge-
irriteerd in de rede: lange verklaringen
afleggen over dingen die niet met de
onderhandelingen zelf te maken hebben,
komt niet te pas.
En daarop verliet de delegatie
van Thailand de zaal, om ook de
rest van het gesprek over Laos te
boycotten. Terwijl hij ging, merkte
Harriman op dat de Thais wat die
afvaardigingsprocedure betreft,
eigenlijk gelijk hebben.
De rede van de rode Chinees beperkte
zich tot aanvallen op de Westelijken
waar Gromiko kennelijk .niets tegen had
en hield een pleidooi in voor ophef
fing van de Zoavo.
Het enig lichtpuntje in de Laotiaanse
kwestie is nu de bereidheid van de drie
betrokken partijen in Laos zelf, om tot
een gesprek te komen. De rechtse re
gering van Boen Oem, de Pathet Lao,
in de persoon van prins Soephanavong,
en de neutralisten die door prins Soe-
vanna Phoema worden geleid, zullen el
kaar zaterdag a.s. in Zürich ontmoeten.
Deze „Laotiaanse topconferentie"
krijgt dan tot taak de warwinkel, waar
de veertien landen geen raad mee we
ten, op te ruimen.
Van de vijfenveertig passagiers die
zich in deze autobus bevonden werden
twee inzittenden vrywel op slag gedood
en drie ernstig gewond. De slachtoffers
zijn de 17-jarige A. C. v. d. Maeden,
wonende in de Bisschops Molenstraat te
Etten, en de 22-jarige mej. Meesters uit
Oudenbosch. Zwaar gewond werden mej.
Fens-Ardon, 31 jaar, uit Standdaarbui-
ten, de 26-jarige J. M. Cavalier uit
Oudenbosch, en de 28-jarige F. Mange
laars uit Oudenbosch,
Dezen werden naar het St. Ignatiuszie-
kenhuis in Breda overgebracht. Van de
twee eerstgenoemden is de toestand ern
stig. De heer Mangelaars is er minder
ernstig aan toe.
Verschillende andere buspassagiers
liepen lichte verwondingen op. De be
wuste autobus, komende van de rich
ting Breda, stopte even voorbij het kruis-
t j Punt Vaartkant, rechts van de rijweg om
van de autobus werd een groot stuk afgerukt: op deze plaats vonden twee passagiers te laten uitstappen. Nauwe-
passagiers de dood. lijks stond de bus stil toen een hevige
klap volgde, en de bus enkele meters
werd opgeduwd. Een truck met opleg
ger, eveneens komende uit de richting
Breda, had de linkerzijde van de bus
totaal weggerukt. De chauffeur van de
uit IJmuiden afkomstige vrachtauto had
nl. te laat bemerkt dat de bus stilstond.
Hij trachtte deze nog te ontwijken, en
schoof met de truck juist langs de bus
De met flessen geladen oplegger
greep echter de linkerhoek. De in
die hoek gezeten passagiers werden
met zitbank en al weggerukt. Een
der passagiers kwam op de ryweg
terecht, een tweede raakte bekneld
tussen de zitbanken, terwijl enkele
andere reizigers zware verwondin
gen opliepen. Onder de ongeveer 45
passagiers ontstond een paniek.
De truck met oplegger schoot met de
verwrongen resten van de bus enkele
tientallen meters verder, en kwam daar
tot stilstand.
(Advertentie)
moeilijkheden uit de weg zullen geruimd
zijn, zullen de huidige Rijnvaartpremies
eveneens verdwijnen.
Een lid van de Belgische Kamercom
missie heeft gewaarschuwd tegen een tè
westelijk gelegen tracé. Het eindpunt van
het kanaai zou het verkeer op de Schel
de, vooral in de streek van Bath, kunnen
bemoeilijken. Hetzelfde lid herinnerde
eraan, dat Nederland van de aanleg der
nieuwe Schelde-Rijnverbinding gebruik
wil maken om sommige belangrijke ha
ven- en industrieplannen in Noordbra
bant en Rotterdam te verwezenlijken. In
de uitvoering van die plannen speelt het
tracé een belangrijke rol. Het lid be
treurde dat men nagelaten heeft in de
overeenkomsten melding te maken van
het traditionele aandeel van Antwerpen
in het Rijnverkeer en van de mogelijk
heid waarover deze haven beschikt om
alle premies opnieuw in te voeren in
dien dit aandeel in het gedrang mocht
komen. Hij drukte er zijn spijt over uit,
dat de oplossing van het probleem der
Schelde-Rijnverbinding werd losgemaakt
van de problemen van de Stop van Ter-
naaien en van het kanaal Gent-Terneu-
zen: deze gedeeltelijke oplossingen heb
ben de positie van de Antwerpse haven
ten zeerste verzwakt.
„Salutem pluriman dicit", schreef
Johannes Filiusgeraldi Kennedien-
sis reipublicae praesidenS, „Oohh",
zo klonken de enthousiaste vreug
dekreetjes uit de monden van de
meisjesleerlingen van de exclu
sieve Daltonschooh
De meisjes hadden de inaugu
ratierede van de nieuwe Ameri
kaanse president in de stijl van
Cicero vertaald, waarop deze een
dankschrijven in de klassieke taal
als antwoord stuurde.
Kennedy, die te Harvard afstu
deerde, gebruikte voor zijn rede
naar het bleek een stijl die zich
leende voor een vertaling in het
Latijn. Het kostte de meisjes vier
maanden voor ze hun plannetje
hadden uitgevoerd.
Op 11 mei verzonden ze hun
werkstuk naar het Witte Huis en
na 16 dagen kregen de „puellis
scholae Daltoni" (meisjes van de
Daltonschool) antwoord van de
Amerikaanse president.
De New York Herald publiceer
de een gedeelte van het presiden
tiële schrijven en wees op negen
fouten die voor de „scholieren"
waren gevonden in dit antwoord.
Op twee kilometer uit de Portu
gese kust heeft een Amerikaanse
duiker gisteren in 16 vadem water
(een diepte van ruim 30 meter)
het wrak van de verongelukte DC-8
..Fridtjof Nansen" gevonden. De
romp is ernstig beschadigd doch
intact Eerder was een van de
straalmotoren van het vliegtuig
gevonden.
De duiker was omlaag gegaan op de
plaats waar een van de zoekende sche
pen met een dreganker de motor had
opgehaald Hij kon na enig zoeken na
korte tijd melden dat hij het wrak van
de DC-? gevonden had.
Het ligt ter hoogte van het strand van
Caparica. zuidoostelijk van Lissabon.
Nog dezelfde avond hebben de Neder
landse en Portugese luchtvaartdeskun
digen besproken of de berging van het
wrak uitvoerbaar was.
J. S. MEUWSEN N.V.
Eindstraat 19, Breda., Tel. 35673