Mr. Van Boven: Benelux moet
samen havens ontwikkelen
Moefti van Jeruzalem (fel
jodenhater) was dikke vriend
van Eichmann
BOSCH
Staatsbanket in Parijs
Rebellen generaals af
Chaotische toestanden
in autorij scholenbranche
In west-Brabant en in
Vlaanderen vele kansen
Toverij
Kies met verstand
de beste band
Verdachte self
eerste getuige
Goes
WEDIJVER EN NAIJVER MOETEN VERDWIJNEN
Beneluxcongres
in Luxemburg
Rassenincident
in Engeland
DAGBOEK UIT OORLOG ONTHULD
Iedereen wordt maar instructeur
Als paddestoelen
uit de grond
Hét hwett ue/ikochte hte/ik Ui Hufoopa,
Treinbotsing te
Rotterdam
10
11
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 JUNI 1961
11
Tentoonstelling
ondagen van
2 10 uur n.m.
9 12 uur v.m.
2 5 uur n.m.
7 10 uur n.m.
tentoonstelling de
ad van avontuur,
en de Jeugd-
kent: tegen
ijkheid. Wie
Want wie
enst bedrag
Raiffeisen-
jte van het
i spaarders
u al voor.
>ten banken
ïtrouwbaar,
(Van onze speciale verslaggever)
Op de eerste dag van het Economisch Benelux-congres, dat thans
in dit rustieke en luxueuze badplaatsje Mondorf-les-Bains, enkele
kilometers ten zuiden van Luxemburg, wordt gehouden, heeft de
voorzitter van de Algemene Katholieke Werkgevers Vereniging, mr.
P. H. M. van Boven uit Breda, een zeer belangwekkende inleiding
gehouden over de ontwikkeling van het handelsverkeer en de spe
cialisatie in de Benelux. Op moedige wijze stelde hij daarin enige
brandende kwesties, welke een nauwere samenwerking tussen de drie
landen in de weg staan, aan de orde. Benelux moet naar een werke
lijke „integrale integratie" streven, zoals mr. van Boven dit noemde.
De havens en de regionale industria
lisatie vormen uitermate concrete uit
gangspunten voor zo'n nauwere samen
werking, welke op de duur het grote
aandeel van derde landen in de totale
handel van Benelux zullen versterken.
Benelux immers, is bij uitstek het ha
vengebied van de continentale Europese
markt, aldus mr. van Boven, en als zo
danig bestaan er ongekende perspectie
ven. De Beneluxlanden zullen hun na
tuurlijke ligging, hun ervaring en tra
ditionele bedrijvigheid moeten benutten
om de hier geboden kans te grijpen.
In dit verband deed de spreker de
suggestie om ,,de wedijver, ja mis
schien zelfs de na-ijver", tussen onze
havens om te zetten in een gezamen
lijk plan tot ontwikkeling van havens
en waterwegen. Daarnaast dient ook
de eigen industrialisatie nieuwe vorm
en inhoud te krijgen -door een geza
menlijk ter hand nemen van de in
dustrialisatie van het Benelux-Midden-
gebied.
„Bij herhaling is gewezen op de mo
gelijkheden, welke west-Brabant en
Vlaanderen in dit opzicht hebben te
bieden. Ik hoef slechts te wijzen op
het toenemend arbeidsaanbod, de cen
trale ligging van het gebied en de
aanwezigheid van ruime vestigings
mogelijkheden."
Voordat mr. van Boven tot dit „slot
akkoord" van zijn betoog kwam, gaf
hij een overzicht van de groei van Be
nelux na het economische herstel in de
eerste naoorlogsje jaren, in welke perio
de de drie landen elkaar economisch
uitstekend aanvulden en hun economie
in grote lijnen een complementair ka
rakter droeg. Nadien bracht de gevoer
de economische politiek echter belang
rijke wijzigingen teweè'g. Door de toene
mende industrialisatie in Nederland,
(chemische, metaal-, elektronische, pa
pier- en grafische industrie), werd het
complementaire karakter van de Neder
landse economie t.o.v. België en Luxem
burg afgezwakt. De drie landen kwamen
meer en meer tot een concurrerende
verhouding tot elkaar te staan. Er ont
stond een verschuiving van een com
plementaire naar een meer analoge
Mr. VAN BOVEN
ongekende
perspectieven).
structuur, welke ontwikkeling mr. van
Boven aan de hand van indrukwekkend
cijfermateriaal aantoonde. Deze wijzi
gingen in de produktiestructuur binnen
Benelux vonden uiteraard haar weer
spiegeling in het wederzijdse handels
verkeer, waarin voornamelijk sprake is
van uitwisseling van gespecialiseerde
produkten en half-fabrikaten; welke
noodzaken tot een verdergaande specia
lisatie.
Wat de recente economische ontwik
kelingen betreft: door het relatief laag
gehouden loonpeil kon Nederland een
belangrijke uitbreiding tot stand bren
gen van zijn consumptie-goederenin
dustrie. Het hoge loonpeil in België en
Luxemburg noopte tot uitbreiding van
de zware industrie. In Nederland zag
men derhalve een tendens tot breedte
investering en in België en Luxemburg
stimuleerden de hoge lonen tot diepte-
investeringen.
Inmiddels is echter in Nederland de
sociaal-economische politiek de richting
ingeslagen van grotere vrijheid. België
aanvaardt meer en meer de waarde van
een structureel beleid en een zekere
programmering. De krappe arbeids
markt in Nederland voert de industrie
hier ook gaandeweg naar diepte-inves
teringen.
Eendracht
Vaststellend: a. dat het complemen
tair karakter van de Belgisch-Luxem
burgse industrie t.o.v. de Nederlandse
is afgezwakt; b. dat door de uitbreiding
van de zware industrie in Nederland ook
hier het complementaire element is ver
vallen; c. dat de concurrerende verhou
ding tussen Nederland en België hier-
De bedrijfsleider van een uitgevers
maatschappij in de Engelse stad Green
ford, heeft de helft van het magazijnper-
soneel ontslagen, omdat de betrokken
werknemers weigerden samen te werken
met een Ceylonees.
De bedrijfsleider, de 35-jarige Paul
Hamlyn, zei, dat hij de 21-jarige Ceylo
nees Donald Heid via het arbeidsbureau
had aangenomen; Toen dit zijn personeel
ter ore kwam, hadden twaalf van hen
Het hoog militair gerechtshof heeft de
voormalige generaals Maurice Challe
en Marie André Zeiler, zoals bekend,
tot vijftien jaar dwangarbeid veroor
deeld. Foto: Begeleid door gendarmes
verlaten Maurice Challe (met pijp) en
André Zeiler (met bril) het Parijse
paleis van justitie.
geweigerd hiermee genoegen te nemen.
Zij werden op staande voet ontslagen,
Reid zei: „Ik had nog niet veel van
rassenvooroordelen in Engeland gemerkt.
Ik weet zeker, dat we goed met elkaar
hadden kunnen opschieten".
door is vergroot en d. Benelux als tota
liteit derhalve dient te onderzoeken,
welke specialisaties voor haar zijn weg
gelegd binnen de Europese Econo
mische Gemeenschap, sprak mr. van
Boven zich tenslotte uit voor een zeer
nauwe samenwerking in Benelux-ver-
band.
Er moet door de drie landen een een
drachtige politiek gevoerd worden,
waardoor de voorsprong op de E.E.G.
niet verloren zal gaan.
Onvermijdelijk zal op de duur de
vraag zijn, waar wij het accent zullen
leggen: opgaan als Nederland, als
België, als Luxemburg in die Euro-
markt, öf binnen de E.E.G. een krach
tig Benelux-driemanschap vormen.
Ofschoon mr. van Boven in deze vraag
een simplificatie van de problematiek
erkende, achtte hij het toch juist, ge
zien de ontwikkeling, door een krach
tige onderlinge steun, zowel de geza
menlijke als de eigen problemen in de
Euramarkt te verdedigen.
Tijdens de middagzitting van het con
gres legde de oud-voorzitter van de Ver
eniging van Metaal-industrieën, dr. J.
C. Hooykaas in een betoog, dat bijzon
der op de actuele politieke en econo-
mischt ontwikkeling in Europa en Afri
ka was afgestemd, de nadruk op de be-
langengemeensrhap, welke Benelux moet
zijn.
,Wij staan voor de noodzaak tot een
sterke concentratie van ondernemingen
in de verschillende takken van industrie
te geraken. In politiek opzicht hebben
wij ervaren, wat gebrek aan macht voor
consequenties kan hebben. Ik meen, dat
wij trvoor moeten waken, op economisch
gebied niet aan dezelfde ervaringen te
worden blootgesteld."
Dr. Hooykaas wees er op, dat door de
decentralisatie veel geld en werk gro
tendeels nutteloos worden gemaakt
Daarom achtte hij het een eerste eis,
dat de onnodige concurrentie tussen de
kleine eenheden gestaakt wordt, waar
door talent en geld vrijkomen, welke
dan gebruikt kunnen worden om onze
produktie-methoden te verbeteren.
„Wanneer wij erin kunnen slagen",
aldus spreker, „onze produktie in Bene
lux op een nieuwe leest te schoeien, zal
onze gezamenlijke produktie sterk toe
nemen en er zal een moment komen,
waarop onze eigen thuismarkt verza
digd raakt. Dan moeten wij met onze
produkten „de boer op gaan."
Dr. Hooykaas bepleitte tenslotte op
een zeer boeiende wijze een gezamenlijk
optreden van de drie landen van Bene
lux ten aanzien van de economische
mogelijkheden in de onderontwikkelde
gebieden en de jonge landen van Afrika.
(Advertentie)
Neen, toverij komt er niet aan ta pas bij ENGLEBERT. Wèi is ar aan voortdurend streven
naar perfectie. Deze machtige groep bouwt aen zijn toekomst door een neuwe verbintenis
met de United States Rubber Company. De 33 is de band van de toekomst.
Hij is het resultaat van een dynamische techniek, van onderzoekingen en experimenten in
een Research-centrum dat over een unieke atoomuitrusting beschikt. De ENGLEBERT 33
stelt de* "koper met 'n fijne neus" in staat een nieuw volledig rijgenot te beleven.
De ENGLEBERT 33 brengt U,wetenschappelijk samengesteld.de ideale dosering van alln
hoedanigheden die U van Uw banden verwacht. De ENGLEBERT 33 betekent een radical*
vooruitgang op elk punt waarop een band nog verbeterd kan worden.
VrlliaheidI DE AFGERONDE SCHOUDER zorgt voor een absoluut vasfa waglig-
ging. In bochten wordt het raakvlak, band-wegdek, groter naarmet*
de snelheid groter wordt.
In stadsverkeer kunt U vaster sturen (ook op rails, kaibastratmg, enz.)
Kilnnmtnrx HET SCHUIN-GELIJNDE LOOPVLAKPROFIELna vale tests werd dit
loopvlak als het beste gekozen.
Zijn constructie garandeert U de grootste veiligheid en de uiterste
zuinigheid. Bij hoge snelheden en op nette wegen houdt het Uw wegen
in de rechte lijn.
Abnormale slijtage is uitgesloten.
Comfort F DE INTEGRAAL A-SYMMETRISCHE TEKENING: breekt de geluidsgolf.
De ENGLEBERT 33 is volkomen geruisloos.
Deze drie revolutionnaire oplossingen, tezamen met dertig andere voordelen, brengen de 33
aan de spits.
De ideale band op goede en slechte wegen. Hij gaat langer mee, maar kost niet meer bij
aankoop.
nglebert
33
En voor Citroën, Panhard en Peugeot, de band Max met staten gordel.
Eichmann was ,de beste vriend
van de Arabieren en zou de Euro
pese joden naar de gaskamers heb
ben gezonden om zyn Arabische
vrienden te plezieren. Zijn speciale
vriend was de als bijzonder pro-
Nazi bekend staande grootmoefti
van Jeruzalem.
De openbare aanklager, Gideon
Hausner, heeft gisteren tijdens de
morgenzitting van het proces
Eichmann de rechtbank een aantal
documenten overgelegd, waarmee
hij wil aantonen dat Eichmann de
emigratie van 5.000 joodse kinde
ren uit midden-Europa en van an
dere groepen joden naar Palestina
heeft verhinderd wegens de oppo
sitie hiertegen van de moefti van
Jeruzalem, Haj Amin el Hoesseini.
Een van de documenten die als bewijs
materiaal werd voorgelegd was een blad
zijde uit 't dagboek dat de moefti tijdens
de tweede wereldoorlog had bijgehouden.
Deze bevatte in Arabisch schrift de
woorden „de beste vriend van het Ara
bische volk" en direct hieronder in La
tijns schrift het woord „Eichmann".
Eichmann's verdediger, dr. Robert Ser-
vatius, sprong op om te protesteren dat
er geen bewijs was dat de moefti het
woord Eichmann zelf had neergeschre
ven, maar de rechtbank besliste dat het
document toch aanvaard zou worden.
Eichmann luisterde lusteloos toe, maak
te zo nu en dan een aantekening of bla
derde wat in zijn papieren.
Vele van de documenten zijn door de
geallieerden aan het einde van de twee
de wereldoorlog gevonden te Bad Gas-
tein in Oostenrijk, waar de moefti zijn
hoofdkwartier had. Nu woont hij in
Kaïro.
Uit andere dokumenten bleek, dat de
nazi's in 1942 en 1943 voortdurend de
emigratie van joden naar Palestina ver
hinderd hadden hoewel zij bereid waren
ze naar Engeland te laten vertrekken als
de Britse regering haar toestemming
verleende. Ook bleek, dat de emigratie
van joodse kinderen naar Argentinië en
andere neutrale landen verboden was
tenzij Amerika en Engeland een vrijge
leide gaven aan Duitsers die in het bui
tenland woonden en naar het Duitse rijk
wilden terugkeren.
Uit de documenten bleek ook duide
lijk, dat de vriendschap tussen Eich
mann en de moefti xo groot was, dat
de moefti Eichmann's chef, Heinrich
Himmler verxocht hem een speciale ad
viseur uit Eichmann's afdeling toe te
wijzen om te helpen bij de oplossing
van het Joodse probleem in Palestina
als hij, naar hij hoopte, aan het hoofd
van de as-troepen Jeruzalem zou bin
nentrekken. Eichmann had deze baan
aan zijn assistent, Dieter Wisliceny
aangeboden.
Hierna werden twee getuigen a
charge gehoord die verklaarden, dat de
nazi's tijdens de tweede wereldoorlog
joodse krijsgevangenen hadden vermoord.
De in Polen geboren Abraham Levin-
son, die nu in Tel Aviv woont, zei, dat
hij in begin 1941 in de buurt van Lublin
Poolse krijgsgevangenen had gezien die
bij een temperatuur van 30 graden Cel
sius onder nul op hun blote voeten door
SS'ers werden weggevoerd.
Ongeveer 20 km buiten Lublin had hij
vele lijken gezien in Poolse legerunifor
men. Met andere joden had hij opdracht
gekregen de lichamen op karren te laden
voor vervoer naar Lublin, waar de li
chamen aan de plaatselijke joodse raad
werden overgedragen, die voor de be
grafenis moest zorgdragen.
Op vragen van de rechtbank zei Le-
vinson, dat alleen joden waren neerge
schoten.
De tweede getuige, de Pool Abraham
Buchmann, verklaarde, dat hij in 1939
door de Duitsers krijgsgevangen was ge
maakt. In februari 1940 was hij met een
groep van 627 joodse krijgsgevangenen
overgebracht naar Lublin.
's Nachts werden zij samengeperst in
een stal waar nauwelijks ruimte genoeg
was om te staan en werden voortdurend
door de SS-bewakers met knuppels ge
slagen.
Buchmann zei, dat tijdens een mars
sommige van de gevangenen waren dood
geschoten en dat een andere groep in een
stal terecht was gesteld. Van de oorspron
kelijke groep van 627 joden hadden 284
er het leven afgebracht.
Eichmann's verdediger, dr. Servatius
heeft in een gesprek met een vertegen
woordiger van het Israëlische blad
„Maariv" medegedeeld, dat de eerste
getuige a décharge die hy zal doen ho
ren, Eichmann zelf zal zijn.
Het staat wel vast, dat Eichmann,
die gedurende de zes weken die het
proces nu duurt, nog geen woord heeft
gezegd, aan een langdurig verhoor en
tegenverhoor zal worden onderworpen.
Servatius liet zich prijzend uit over de
onpartijdigheid van de rechters in het
proces.
De 20.000 dollar, die de Israëlische re
gering voor Eichmanns verdediging be
schikbaar heeft gesteld, zijn volgens Ser
vatius nu verbruikt. Hij zal nu om nog
eenzelfde bedrag vragen.
De chaotische situatie in het
autorijschoolbedrijf heeft onmete
lijke vormen aangenomen. Het
aantal autorijscholen in ons land
nadert de 5000 en met ongeveer
6000 motorrijtuigen worden thans
in ons land autorijlessen gegeven.
Van de 6000 rij-instructeurs zijn
er naar schatting 2000, die wegens
gehrek aan voldoende kennis en
het ontbreken van pedagogische en
psychologische talenten, niet in
staat zijn, de leerlingen het juiste
onderricht te geven.
Dit zei gisteren de heer W. I. Boere-
boom, voorzitter van de vakafdeling
autorijscholen van de Federatie van Ne
derlandse organisaties voor het perso
nenvervoer (FNOP). Ter gelegenheid
van het vijftienjarig bestaan van deze
vakafdeling is gisteren in Utrecht een
nationaal congres van autorijschoolhou
ders belegd.
Een verzoek om een vestigingsbesluit
autorijschoolbedrijven is in 1958 afgewe-
Alleen vert. N.V.Willem van Rijn,
Amsterdam-W. - Postbus 8005
zen. In 1954 werd het ministerie van
verkeer en waterstaat gevraagd, een.
speciale autorijschoolwet in te stellen.
De in de grondwet gewaarborgde vrij
heid van onderwijs en het daarop ge
baseerde arrest van de Hoge Raad
noopten de minister toen echter, een
negatief arrest van de Hoge Raadcmfw
negatief besluit te nemen. Het auto
rijschoolbedrijf is nog steeds een vo-
zijn, wordt het argeloze publiek zand in
ogen gestrooid, zo zei hij.
Op deze manier verschijnen tientallen
gelvrij beroep, aldus de heer Boere-
boom. Hij voegde hieraan toe, dat vele
zichzelf instructeur noemende lieden,
nauwelijks nadat zij zelf met veel moei
te het rijbewijs hebben gehaald, een
wagen kopen en daarop een bord met
de vermelding „erkend en gediplomeerd
instructeur" aanbrengen, zonder dat zij
ook maar enig begrip hebben van hun
verantwoordelijke taak. Door middel
van allerlei aanlokkelijke advertenties,
waarvan er sommige beslist misleidend
rijscholen per week. De buschauffeur,
de melkboer, de monteur, de bakker, de
slager en zelfs politieambtenaren geven
in hun vrije tijd autorijlessen. Sommigen
verstaan hun vak, het overgrote deel
echter niet, zo betoogde de heer Boere-
boom.
De groep van voor hun taak bereken
de rijschoolhouders moet een voortdu
rende strijd leveren met de in aantal
niet te verwaarlozen groep van onbe
kwame lieden.
Jaarlijks worden ongeveer 150.000 tot
175.000 nieuwe leerlingen tot het rij
examen toegelaten. Vele tienduizenden
vallen, volgens de heer Boereboom, in
handen van instructeurs, die werkelijk
niet in staat zijn anderen tot goede
weggebruikers op te leiden. Als de
instructie gebrekkig en ontoereikend
is, zo voegde hij hieraan toe, zal het
aantal gevaarlijke rijders op onze we
gen blyven toenemen, en de verkeers-
onveligheid dagelijks worden vergroot.
Wanneer overheid nog langer in ge
breke blijft afdoende maatregelen te
treffen tegen le ontoelaatbare situatie in
het rijschoolbedrijf, ziet het er voor de
verkeersveiligheid in de toekomst maar
donker uit, zo verklaarde de heer Boe-
renboom.
Gisternacht om ongeveer drie uur zijn
op het meest zuidelijke gedeelte van
het uitgebreide spoorwegemplacement op
de linker Maasoever ter hoogte van
de Smeetslandsedijk een posttrein
en een goederentrein met el
kaar in botsing gekomen. Persoonlijke
ongevallen deden zich daarbij niet voor.
Alleen de machinist van een der trein
stellen, de 38-jarige C. de Jong uit Rot
terdam, kreeg een lichte hoofdwonde. Hij
kon na een behandeling in het Dijkzigt-
ziekenhuis naar huis gaan.
Door de botsing werd de belangrijke
spoorlijn tussen Rotterdam C.S. en Dor
drecht enige tijd geblokkeerd. De dien
sten op dit traject werden in de vroege
ochtenduren met autobussen onderhou
den. Maar reeds om tien over zes was het
normale verkeer in beide richtingen weer
mogelijk.
De oorzaak van de botsing blijkt te
zijn het negeren van een onveilig sein
door de machinist van de posttrein. De
betrokken machinist heeft zijn fout in
middels toegegeven.
Ter gelegenheid van het bezoek van
president Kennedy en zijn echtgenote
is op het Elysée in Parijs een staatsie
banket gehouden. Foto v.l.n.r.: premier
Debré (staand), mevr. De Gaulle, pre
sident Kennedy, president De Gaullt
en mevrKennedy.