SLECHT WERKKLIMAAT VOOR ZEEUWS VERVOER Vul in: 1, 2, 3 EN WIN a c !h Ld !a !H Eisenerzer Bergmusikkapelle komt naar Zeeland en Brabant pagblad pejitctti Spanning blijft nog in s Lao bestaan Te veel vrachtrijders, te weinig ondernemers ETI-werk veranderd „Hoogste boom te laag voor onbehoorlijk jager" Raad Kapelle annuleert openbare aanbesteding rioleringswerkzaamheden Li. 1 Halfwasje-baggermolen Slechte gewassen in Polder Schouwen Drink Zware eis tegen Bredanaar Auto's vallen vier meter in berm van weg Geen wapengeweldmaar: E Ti-rapport beroepsgoederenvervoer in Zeeland Minder geld in slechte bedrijven Y erkeers veiligheid in Vebenabos in raad van Koudekerke IB PRESIDENT RECHTBANK MIDDELBURG: Goede resultaten bij teelt van winterbloemkool Onderhandse gunning 30000 gulden lager dan laagste inschrijver Speciaal huis voor Oosterse Tapijten /ap.JVMt/UKlit DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 6 MEI 1961 (Van onze verslaggeefster) Het beroepsgoederenvervoer in Zeeland is in een impasse geraakt. Dit blijkt uit het rapport, dat het ETI hierover op verzoek van de Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor de Zeeuwse eilanden heeft samengesteld. Dit is het eer ste rapport over dit onderwerp in Nederland. De oorzaak van deze onbevredigende situatie in het Zeeuwse beroepsgoederenvervoer op de weg ligt, volgens de samen steller van dit rapport, de sociaal- econoom van het ETI dr. C. de Ga- lan in hoofdzaak in de ongunstige omgeving waarin de vervoerson- dernemers werken. Hieraan is op de eerste plaats de ongunstige geo grafische gesteldheid en op de tweede plaats de economische structuur debet. De zwakke positie die de vervoerders innemen wordt nog benadrukt door het in evenredigheid met het oppervlak en het aantal inwoners te grote aantal be roepsvervoerders maar vooral door het te grote laadvermogen. De Zeeuwse beroepsvervoerders houden er economisch gezien de vreemde instelling op na om hun laadcapaciteit in te stellen op het topseizoen. De tarieven zijn echter ingesteld op de slappe tijd van het jaar die gemiddeld acht maanden duurt. Het is duidelijk dat de hier door ontstane concurrentieprijzen funest zijn voor een goed renderend vervoersapparaat. Nadelig Tijdens de bijeenkomst die de K. van K. gisteren in Goes voor de pers orga niseerde, heeft dr. De Galan een uiteen zetting gegeven over de inhoud van het rapport. Hij benadrukte vooral de na delige invloeden van de economische structuur van deze provincie voor de vervoerders. Er bestaat een scherp sei zoenpatroon in Zeeland waarbij de hoge vraag naar vervoer in het najaar tij dens de bietenoogst vooral het meest in het oog springt. Andere oorzaken van de ongunstige vervoerssituatie zijn de te grote schommelingen in het inter nationaal en tijdelijk vervoer. Als voor beeld haalde dr. De Galan de tijdelijk stilliggende Rijkswaterstaatswerken aan. Dan is daar nog de op de eilanden zeer eenzijdige industrie, waardoor omscha keling moeilijk wordt. Een voor de ver voerder onprettig klimaat, waardoor vooral in het slappe seizoen een slecht financieel resultaat wordt verkregen, wat echter door de ondernemers zelf zelden als zodanig onder ogen wordt ge zien. Laag De meeste bedrijven leveren namelijk nog net zoveel op dat de ondernemer denkt de dans te ontspringen. Lage sa larissen voor eventueel personeel, dik wijls nog lagere beloningen voor de on dernemer zelf en niet verrekende lange werktijden zijn hier weer de oorzaak van. Bedrijfs-economisch gezien bestaan er dus meer onrendabele bedrijven dan op het eerste gezicht zou lijken. Om al deze bestaande problemen een gunstige wending te laten nemen zal een betere planning in het huidige vervoers apparaat onontbeerlijk zijn. De econo mische structuur is zich aan het wijzi gen door industrialisatie, waardoor dus een andere situatie in de vervoerswereld ontstaat. Het zal van het individu zelf afhangen of hij van deze veranderingen gebruik weet te maken zolang de toe stand nog niet zo ernstig is dat van hogerhand wordt ingegrepen. Er wordt wel veel gereden maar wei nig ondernomen, aldus dr. De Galan. De heer J. H. Roose, lid van de K. van K„ op wiens verzoek dit Eti-rap- port is samengesteld, gaf een korte aansluiting in zijn functie van voorzit ter van de commissie ad hoc die uit kamerleden ter bespreking van het rap port was gevormd. Hij zag als kern van het beroepsgoe- derenvervoersprobleem het ontbrekende ondernemerschap in Zeeland. ,,Er zijn te weinig ondernemers hier maar te veel vrachtrijders". Wezenlijk Drs. J. Verburgh van het Economisch Technologisch Instituut Zeeland heeft gisteren medeling gedaan over de lang zaam gegroeide veranderingen bij het instituut. Het oude ETI-pad is nu hele maal verlaten. Men gaat zich in hoofd zaak wyden aan het onderzoek naar Zeeuwse bestaansbronnen en wel door het maken van sectorsgewijze regionale studies. Deze nieuwe rapportering heeft vooral in overheidskringen opzien gebaard. Men weet in Den Haag te weinig van de Zeeuwse zaken en omdat men daar op deze rapporten heeft gereageerd rechtvaardigt dit de nieuwe werkwijze, aldus drs. Verburgh. Men is bij het ETI deze richting in gegaan omdat het instituut als zijn be langrijkste taak het stimuleren van de welvaart in Zeeland ziet. Het nu reeds enige tijd lopende onderzoek naar deze bestaansbronnen, dat dus steeds sec torsgewijze geschiedt, heeft aangetoond dat in deze bestaansbronnen zwakke en sterke punten liggen. Er zijn onderzoe kingen gepleegd in het belang van de visserij over de schade van oester- en mosselcultuur en garnalenvisserij. Er verschijnt binnenkort een rapport over de arbeidsvoorziening in de tuinbouw, waarbij ongeschoolde krachten een be langrijke rol spelen en een rapport over de landbouw en het Deltaplan, waarin gesproken wordt over de bestemming van het Veerse Meer. Over de woningbouw is binnenkort ook weer een rapport van het ETI te verwachten. Zo bestaan er nog op verschillende andere terreinen rappor ten o.a. de befaamde verkeersprognose over het veer en de brug over de Oos- terschelde. Als laatste is aan deze reeks gisteren het rapport over het beroeps goederenvervoer in Zeeland toegevoegd. Deze bedrijfstak maakt een wezenlijk deel uit van de maatschappij. Het is een onderdeel waarvan de Ze mwse welvaart afhankelijk is. Daarom zullen en de organisaties en de vervoerders zich tijdig moeten realiseren dat vervoer nie in Zeeland gestreefd moet wor- op deze manier tot een vernietiging van kapitaal en bedrijf komt. Het speculatieve karakter van het ver voer moet vervangen worden door meer ondernemerschap, zoals over de hele li- niet in Zeeland gestreefd moet wor den naar meer ondernemerschap. Dit werd later ook door dr. De Galan nog naar voren gebracht. Het is dus zaak dat de vervoersorganisaties dit rapport ter harte nemen. Zelfstandig De Zeeuwen zijn individualisten op de eerste plaats, zelfstandigheid voor alles. In hun eigen belang, voor de sanering van hun bedrijf n.l., moet en het onder nemerschap en de samenwerking met de vakorganisaties gepousseerd worden. De concurrentie door openlegging noemde de heer Roose alleen maar gunstig. Dit werkt nl. alleen de sanering (in dezen de Dinsdag 9 mei vergadert de raad van Koudekerke. Op een vrij beknopte agen da staat onder andere een voorstel om de verordening over de maximum snel heid voor motorvoertuigen in het Ve benabos te wijzigen, dit op grond van de gevaarlijk liggende wegen in dit bun galowpark van ong. 175 woningen. Een vorige verordening had een snelheid van 50 km per uur als maximum bepaald. Nu wordt de raad voorgesteld deze te reduceren tot 15 km in de bebouwde kom voor de maanden juni, juli en augustus. Voor overtreding van deze verordening staat ten hoogste drie maanden hechtenis of driehonderd gulden boete. Verder zal de gemeenterekening over 1959 voorlopig worden vastgesteld en wordt in de begroting van dit jaar de dertiende wijziging aangebracht. i kwartje per kolom 4 kolommen f I.- 1 i li ut .v| 1 B 1 1 1 r 1 1 1 1 o 1 E 1 1 1 F 1 1 I 1 1 i 1 1 r 1 1 K 1 1 1 --1 I kwartje per kolom"! 4 kolommen f I.- Vul in 1, 2 of 3.esi win. Hierboven plaatsen wij nog enkele invulkolommen voor onze puzzel Deelnemers kunnen deze gebrui 5 st. i li ui iv j 1 B 1 1 1 r 1 1 1 D 1 i E 1 1 1 F 1 1 G 1 1 1 1 1 1 i 1 1 1 1 J ken als zij meer dan vier kolommen willen invullen. Inzendingen uiterlijk dinsdagavond 18.00 u., postbus 2500, Amsterdam. J. II. KOOSK .meer ondernemers. verhoging) van de tarieven in de hand. Zeeland ligt het meest ongunstig op dit gebied. Over de kapitaals verstrekking merkte de heer Roose op, dat deze helaas al te gemakkelijk geschiedt aan slechte be drijven. Wanneer in de toekomst de gro tere concurrentie eist dat over gunsti ger vervoersmateriaai moet worden be schikt, zal de kredietverstrekking veel meer dan nu moeten afhangen van de rentabiliteit van het bedrijf. (Advertentie) Vorig jaar, op een zondag in oktober, liet de transportonder nemer J. !M. van M. uit Breda in Zuid-Beveland zijn vuurbuks knallen. Hij schoot op patrijzen, echter zónder jachtvergunning en door het portierraampje van zijn auto. Hij werd gesnapt, de buks werd in beslag genomen en óók zijn auto, waarmee het miS' drijf was gepleegd. Kortgeleden hield de kantonrechter te Middelburg zich met deze zaak bezig. De transportondernemer ontkende, dat hij vanuit de auto had geschoten. Zodat de kantonrechter niet inging op de eis van het O.M.: verbeurdverklaring van de personenauto. Wat voor het O.M. aan leiding was, hoger beroep aan te tekenen. Vrijdagmorgen diende deze zaak derhal ve voor de Arrondissements-Rechtbank. „Wat had U daar in Zuid-Beveland te Sinds enige tijd drijft er in de Wal- cherse watergangen een klein model baggermolen. Geen miniatuur in de vorm van speelgoed, maar een soort half wasje"Het apparaat is eigendom van de polder Walcheren. De heren Zwemer uit Serooskerke en Riemens uit Veere vormen de bemanning. Zij zijn vorige maand bij Middelburg be gonnen met het uitbaggeren van de Walcherse dreven. Naar schatting zullen ze in ongeveer vijftien jaar het hele eiland afgewerkt hebben, waarna het hoog tijd zal zijn om weer opnieuw bij Middelburg te beginnen. Wanneer het molentje op zijn weg door Walcheren ergens voor een dammetje komt te liggen, wordt het met behulp van vier extra-mannen snel uit elkaar gehaald en bij stukjes en beetjes over het dammetje gedra gen. Aan de andere kant wordt het in de sloot dan weer in elkaar gezet. Het passeren van een dammetje kost on geveer een week. zoeken?," wilde de presideent, mr. P. van Empel, weten. „Ach, in de ramptijd heb ik daar veel werk gehad en u weet hoe dat gaat. Men moet nog eens terugkomen bij de vrien den die men gemaakt heeft en het was mij kort tevoren al eens opgevallen, dat er veei patrijzen zaten. Ik dacht toen, die moesten we eens kunnen schieten en nam daarom een buks mee", aldus de transportondernemer. „En blijft u nu bij uw verklaring, die u voor de kantonrechter hebt afgelegd, dus dat u niet geschoten hebt vanuit de auto" wilde mr. van Empel nog weten. Zowel de verdachte als zijn raadsman schudden met het hoofd. „Ik heb wèl uit de raampjes van de auto geschoten, Edelachtbare", klonk het benepen. Opknopen „Ja, je weet, hoe een echte jager er over denkt, niet?" merkte de president op, „als de jachtttijd geopend is, dan mag men schieten. Maar niet zodra deze tijd gesloten is of men wendt andere ma nieren aan, en dan is de laagste boom nog niet hoog genoeg om de man op te knopen". Uit de getuigenverklaringen bleek, dat jagers deze wijze van jacht, het schieten vanuit een auto, als „moord op het wild" beschouwen. De getuige H. Griffioen, die zich fèl keerde tegen iedere vorm van jacht, waarbij 't wild géén kans ge geven werd, moest echter wèl erkennen, dat oude boeren, die niet meer zo goed ter been zijn, óók wel eens vanuit de auto schieten Zwaar „Dit jagen is te kwalificeren als stro pen op een zéér onbehoorlijke manier", aldus de officier van justitie, mr. A. W. Rosingh, Hij kwam met een bijzonder zware eis: één maand voorwaardelijke ge vangenisstraf voor het niet hebben van een vergunning en f 100boete. Voor het jagen op zondag: („De kantonrechter had deze overtreding niet gestraft", zoals de officier puntig opmerkte) een geld boete van f 25,Voor het in bezit heb ben van een vuurwapen f 25,gulden boete met verbeurdverklaring. En ten slotte verbeurdverklaring van de per sonenauto met bepaling, dat tweederde van de opbrengst aan verdachte wordt gerestitueerd. „Geef hem in elk geval deze auto, die hij voor zijn bedrijf nodig heeft, terug", bepleitte de raadsman, die erop wees, dat de auto thans ruim acht maanden in beslag genomen is. Uitspraak 18 mei. Vele weken achtereen heeft op de Zeeuwse veilingen en met name in Goes en Middelburg, de winterbloemkool het veilingbeeld beheerst. Elke dag opnieuw werden vele tienduizenden stuks van dit produkt aangeboden en vanuit Zeeland ging het naar alle delen van ons land. Thans behoort de tijd van de winter bloemkool voor wat Zeeland betreft, weer vrijwel tot het verleden. Voor de telers zullen de resultaten met deze teelt vrij sterk uiteenlopen. Zij die een goed produkt aan de veiling brachten ontvingen daar een zeer bevre digende prijs voor, want met een kleine uitzondering tijdens enkele top-aanvoer- dagen, werd de goede kool toch dikwijls verkocht tegen prijzen welke lagen rond 50 cent per stuk. Het is dit seizoen duidelijk gebleken dat er een grote markt is voor bloemkool in het voorjaar, mits deze van goede kwa liteit is. Over het geheel genomen kunnen de Zeeuwse winterbloemkooltelers echter wel tevreden zijn over de behaalde re sultaten. Met het selecteren van de winterbloem kool wordt nog steeds voortgegaan en er mag op een steeds beter kwaliteit ge rekend worden. Het is een produkt dat groeit en ge oogst moet worden in een periode dat er op heel wat bedrijven nog niet zoveel werk is en daarom past deze teelt wel goed op verschillende Zeeuwse tuin bouwbedrijven, waar men het moet heb ben van een intensieve teelt omdat, de oppervlakte grond gering is. De win terbloemkool moet geplant worden om streeks eind augustus, zodat er gemak kelijk een vóórteelt kan worden uitge oefend, terwijl ze omstreeks begin mei van het land verdwenen is, waardoor er nog verschillende andere produkten ge teeld kunnen worden. Woensdag reed een bestelwagen van de P.Z.E.M. over de Koedyk en tuimelde van een hoogte van ongeveer vier meter, toen hy een vrachtauto moest passeren en in de zachte berm terecht kwam. Gis teravond heeft zich hetzelfde voorval af gespeeld met een vrachtauto, geladen met twee traktoren van de garagehouder Meindertsma uit Sluiskil. De heer Meindertsma jr. reed naar naar Terneuzen en kwam op het smalle en in zeer slechte toestand verkerend weggedeelte eveneens in de zacht berm terecht. Toen was hem hetzelfde lot be schoren als de P.Z.E.M.-bestelauto. De vrachtauto ging over de kop de dijk af. waarbij hij zwaar werd beschadigd. De traktoren kwamen in de sloot terecht en werden eveneens beschadigd De chauf feur kwam er zonder noemenswaardig letsel af. De gemeenteraad van Kapelle heeft tijdens een gisteravond ge houden vergadering de vorige week gehouden publieke aanbeste ding van rioleringswerkzaamhe den in Kapelle geannuleerd en de uitvoering van deze werken on derhands gegund aan de firma Wis- kerke uit Nieuwdorp voor de prijs van totaal 146.000. Dat is enkele De naam Eisenerzer Bergmusikkapelle, heeft voor vele Zeeuwen en Bra banders al een bekende klank. Men denkt onmid dellijk aan de bekende ka pel uit Stiermarken in Oos tenrijk, die in 1959 ook in Nederland is geweest en overal enthousiast ontvan gen is. Op 20 mei komt de Musikkapelle weer naar Nederland en op Rotterdam en Amsterdam na zal het gezelschap in de pinkster- week alleen kleinere Zeeuw se en Brabantse plaatsen bezoeken. Organisator C. Meeuwse, directeur van de Nutsspaarbank afdeling Goes laat met trots de knip sels zien die herinneren aan de roemruchte tournee van de kapel in 1959. Dit uit vijftig man be staande muziekgezelschap is de meest bekende en beste afdeling yan het Oosten rijkse Alpinen Montangesell- schaft. Het contact is allemaal erg spontaan en toevallig ontstaan, vertelt de heer Meeuwse. Een jaar jaar ge leden bracht hij zijn vakan tie door in Oostenrijk en ook het bergplaatsje Eisen- erz (12.000 inwoners) werd aangedaan. Hier raakten de heer Meeuwse en zijn vrouw in gesprek met Hans Kefer. Kefer was in de oor log ook in Nederland ge weest en de vriendelijke Oostenrijker nodigde het echtpaar uit bij hem thuis te kome - eten. Kefer bleek kapelmeester te zijn van het muziekkorps van Eisenerz. De Stier- markse muziek, die veel op Tirolermuziek lijkt, klonk de heer Meeuwse, die naar zijn zeggen analfabeet op muzikaal gebied is aange naam in de oren en de tournee, die Kefer naar Ne derland wilde maken, werd met een bezoek aan enkele Zeeuwse plaatsen uitge breid. Band De eerste band Goes-Eisen- erz was gelegd. Nu komt de heer Meeuwse, die daar als Nederlands impressario beschouwd wordt, alleen nog maar in Eisenerz met zijn vakanties. ,,Ik ken het even goed als Goes en de mensen zelfs nog beter. Als we niet oppassen zitten we de hele dag met allerlei vriendelijke mensen Torte mit Sahne te eten". Deze tweede tournee van een week door Nederland wordt door de heer Meeuwse alleen georganiseerd en ge financierd. Hobby Het is opvallend dat deze rasechte Zeeuw spreekt van WE doen dit en WE gaan hier en daar op die en die voorwaarde naar toe. Het is een hobby geworden, dit organiseren. Hij werkt er voor als moest hij hiermee zijn dagelijks brood verdie nen. wat beslist niet waar is. integendeel. Maar hij is een geworden met de men sen uit dit Oostenrijkse bergplaatsje. ,,En voor wat je graag doet heb je iets over", zegt hij. We hoeven alleen maar naar de stapel correspondentiezo'n drie honderd brieven te kij ken. Het resultaat van deze correspondentie is, dat de Bergkapelle op 20 mei een lunchconcert op de Euro mast in Rotterdam ver zorgt. De volgende dag, eerste pinksterdag, wordt het gezelschap begroet in het dorpshuis de Burcht van Kwadendamme. Juist om dat dit Z.-Bevelandse dorp door radio- en t.v. nogal be kendheid heeft gekregen om zijn oorspronkelijke Zeeuw se drachten heeft Meeuwse hierop zijn oog laten val len. Belangstelling Voor het concert, dat 's avonds in het dorpshuis wordt gegeven, bestaat vooral in de Zak van Z.- Beveland veel belangstel ling. Het internationale muziekfestival in het Bra bantse Andel wordt o°k door de kapel opgeluisterd. Naast enkele andere pro grammapunten zullen de Oostenrijkers in ieder geval het slotconcert verzorgen. Derde pinksterdag op Wal cheren is de dag van de ringstekerij. In alle dorpen worden dan wedstrijden ge houden. In Veere hebben het V.V.V.. de middenstands vereniging en de muziek vereniging ,,Veeres genoe gen" deze feesten kunnen combineren met een optre den van de Bergkapelle, die behalve een rondvaart naar de Deltawerken, een offici ële ontvangst en een mars door het dorp, in de kerk van Veere een concert zal geven. Waalwijk Woensdag trekt het ge zelschap naar Amsterdam waar o.m. een Platz-con- cert op de Dam wordt ge geven. De dag daarop trekt het gezelschap naar Waalwijk, waar het behal ve het bezichtigen van een grote schoenfabriek ook wel een nummertje muziek weg zal geven. Het drukke programma laat weinig tijd over want in Wolphaartsdijk en Oud- Sabbinge treedt het gezel schap op na de reis naar Waalwijk. Een klein beetje rust krijgen de muzikanten die in twee bussen Neder land rondtrekken de vol gende dag. Dan wordt er een excursie naar de Wil- helminapolder gehouden. Pas 's avonds moet er in Wemeldinge weer gecon certeerd worden. Op de laaste dag brengen de Oostenrijkers een bezoek aan de Efteling te Kaats heuvel, waar uiteraard mu ziek wordt gemaakt. Venlo is de laatste plaats op Ne derlands grondgebied, die wordt aangedaan. honderden guldens beneden de ra ming. Burgemeester van Suylekom deelde hierbij mee, dat de laagste inschrijver bij de publieke aanbesteding bijna 30.000 hoger lag dan het bedrag, waar voor het werk nu is gegund. Hij had bij die gelegenheid opgemerkt de inschrij vingen een schandaal te vinden en lie ver het risico te lopen een jaar water overlast te hebben dan het werk te gun nen voor 30.000 meer dan de raming was. Alle raadsleden konden zich hier mee verenigen. Met de bochtverbetering Ooststraat- Maalstede zal binnenkort een begin worden gemaakt, zo deelde de voor zitter mee. Hij zei tevens, dat er nog steeds geen aannemer gevonden is die de toegewezen woningwetwoningen wil bouwen voor de vastgestelde curve- prijs. De persleiding met het pompgemaal voor het rioolwater is deze week opge leverd. De totale kosten zullen 325.Ö00 bedragen, hetgeen 8.500 boven de ra ming is. De raad besloot 995.— extra uit te trekken voor bochtverbetering Goese straatweg bij het pand Hooglan- Spelling Qoor met ingang van 1 september 1962 bij (eind-)examens het ge bruik van de voorkeurspelling bij bas taardwoorden voor te schrijven, heeft minister Cals (O. K. en W.) eindelijk bereikt, dat er een eenheid van schrijf wijze van de Nederlandse taal in Ne derland en België zal zijn. Een en an der zal bij algemene maatregel van bestuur verplicht worden gesteld. On der de verplichting zullen komen te vallen het geheel of ten dele uit de staatskas bekostigde onderwijs, als mede scholen die krachtens enige wet telijke bepaling van overheidswege zijn erkend. Ook bij het afleggen van staatsexamens zal het gebruik van de voorkeurspelling bij bastaardwoorden worden voorgeschreven. Dit is tenminste weer een stap uit de anarchie, waarin we dreigden te raken. Het begrip voorkeurspelling is eigenlijk een onding. Dit veronderstelt immers een vrijheid van keuze, terwijl spellingsvoorschriften er nu juist voor dienen om die vrijheid uit te bannen en' unificatie te bereiken. Als men voor een bepaald soort van woorden ver schillende spellingswijzen toestaat, laat men de nonchalance binnen en komt de minder punctuele er gemakkelijk toe elders dan maar ook een handje te lichten met de voorschriften. De spelling als het gewaad van de taal moet correct zijn. Die correctheid eist nauwkeurige regels. Verkeersregels J-Jet wegverkeer is in een stormachtige ontwikkeling geraakt en de wet gever is niet slagvaardig genoeg, om al die evoluties tijdig bij te houden. Professor Belinfante, die zich al drie jaar bezighoudt met de herziening van het verkeersreglement, heeft er dezer dagen op gewezen, dat de wet gever allerlei verantwoordelijkheid af schuift op de weggebruiker. De ver keerswet wemelt van ingewikkelde juridische formuleringen en de door snee-mens kan daar echt niet uit wijs worden. De gedragsregels zijn niet bij de rea liteit aangepast. Het is absurd, zo be toogde prof. Belinfante, dat bij het file- verkeer en het gedrag op kruispunten de wet dagelijks op duizendvoudige wijze wordt overtreden; niet omdat de weggebruikers het verkeerd doen, maar omdat de wet op dat punt te kort schiet. Onwerkelijk noemde de hooggeleer de spreker het, dat voor gevaarlijke plaatsen blauwe waarschuwingsborden staan met het advies niet harder dan dertig of veertig kilometer per uur te rijden. Als de situatie daar zo is, dat sneller rijden onverantwoord is, mag het niet aan het inzicht van de weg gebruiker worden overgelaten zijn snelheid te regelen. Bijna nergens is voor gelijke situ aties een gelijke regeling, wat natuur lijk tot verwarring en vergissing aan leiding geeft. En zo draaide prof. Belifante een hele klachtenfilm af, welke bewijst, dat. onze verkeersreglementen duchtig onder harden genomen moeten wor den. Terecht eist men van de wegge bruiker, dat hij nauwgezet op de re gels let en zelfdiscipline moet aan kweken. Als de regels echter ingewik keld, verouderd en onaangepast zijn, kan hij met alle nauwgezetheid en zelfdiscipline toch brokken maken. Een vertegenwoordiging van de Gewes telijke Raad voor Zeeland van het Land bouwschap heeft een bezoek gebracht aan de polder Schouwen, in verband met de, tengevolge van een cumulatie van factoren, abnormale toestand waarin een zeer groot deel van deze polder momen teel verkeert. De opkomst van de gewassen is in het algemeen slecht en in vele gevallen moest voor de tweede maal worden ingezaaid. Voor een groot aantal bedrijven dreigen dan ook ernstige moeilijkheden. Besloten werd voor de bestaande pro blemen de aandacht van de daarvoor in aanmerking komende instanties te vra gen en de situatie nauwlettend te vol gen. In Laos zijn gisteren te Ban Hip spanning te Vientiane ziet de Amerikaan- Heup, een dorpje aan de hoofdweg die Vientiane met Loeang Prabang verbindt, delegaties van de pro- Westerse regering en de Pathet La os bijeengekomen. Een uur duurde het eerste gesprek. Hoofdkenmerk was de vijandige sfeer. Niet alleen overlaadde de leider van de Pathet Lao delegatie de leden van de regeringsdelegatie met verwijten, hij weigerde ook de voorwaarden voor een wapenstilstand te bespreken. Hij eiste dat de regeringstroepen zich zouden te rugtrekken van de Nam Lik rivier en eiste dat voor zondag een „permanente delegatie" zou worden samengesteld, wel ke competent zou zijn garanties te ver lenen voor een wapenstilstand. Bovendien eiste hij, dat de volgende besprekingen in Ban Namone zouden worden gehou den. Onder meer weigerden de Pathet Lao-rebellen de veiligheid van Westelij ke correspondenten bij de bestandsbespre kingen te Ban Hip Heup te garanderen. Engeland en de Sovjet-Unie hebben intussen besloten, de internationale commissie van toezicht in Laos op dracht te geven onverwijld naar Laos te gaan. Ondanks de momenteel verminderde se regering beslist geen aanleiding om aan te nemen dat de communistische druk in zuid-oost-Azië zal afnemen. Vandaar, dat zoals Dean Rusk, de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken gisteren op een persconferentie meedeelde Kennedy besloten heeft het bedrag voor militaire hulp aan Zuid-Viet- nam te verhogen. Rusk zei, dat het communistisch mili- Vietnam meer dan 12.000 personen omvat, afgezien van po litici en propagandisten. Vorig jaar wer den meer dan 3.000 personen burgers en militairen ontvoerd of vermoord. (Advertentie) Cotharinastraat 10- Breda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1961 | | pagina 3