SLECHT WERKKLIMAAT
VOOR ZEEUWS VERVOER
Vul
in: 1, 2, 3 EN WIN
a
c
!h
Ld
!a
!H
Eisenerzer Bergmusikkapelle
komt naar Zeeland en Brabant
pagblad pejitctti
Spanning
blijft nog
in
s
Lao
bestaan
Te veel vrachtrijders,
te weinig ondernemers
ETI-werk
veranderd
„Hoogste boom te laag
voor onbehoorlijk jager"
Raad Kapelle annuleert
openbare aanbesteding
rioleringswerkzaamheden
Li.
1
Halfwasje-baggermolen
Slechte gewassen in
Polder Schouwen
Drink
Zware eis tegen
Bredanaar
Auto's vallen
vier meter in
berm van weg
Geen wapengeweldmaar:
E Ti-rapport beroepsgoederenvervoer in Zeeland
Minder geld in
slechte bedrijven
Y erkeers veiligheid
in Vebenabos in
raad van Koudekerke
IB
PRESIDENT RECHTBANK MIDDELBURG:
Goede resultaten
bij teelt van
winterbloemkool
Onderhandse gunning
30000 gulden lager dan
laagste inschrijver
Speciaal huis
voor
Oosterse Tapijten
/ap.JVMt/UKlit
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 6 MEI 1961
(Van onze verslaggeefster)
Het beroepsgoederenvervoer in
Zeeland is in een impasse geraakt.
Dit blijkt uit het rapport, dat het
ETI hierover op verzoek van de
Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor de Zeeuwse eilanden
heeft samengesteld. Dit is het eer
ste rapport over dit onderwerp in
Nederland. De oorzaak van deze
onbevredigende situatie in het
Zeeuwse beroepsgoederenvervoer
op de weg ligt, volgens de samen
steller van dit rapport, de sociaal-
econoom van het ETI dr. C. de Ga-
lan in hoofdzaak in de ongunstige
omgeving waarin de vervoerson-
dernemers werken. Hieraan is op
de eerste plaats de ongunstige geo
grafische gesteldheid en op de
tweede plaats de economische
structuur debet.
De zwakke positie die de vervoerders
innemen wordt nog benadrukt door het
in evenredigheid met het oppervlak en
het aantal inwoners te grote aantal be
roepsvervoerders maar vooral door het
te grote laadvermogen.
De Zeeuwse beroepsvervoerders
houden er economisch gezien de
vreemde instelling op na om hun
laadcapaciteit in te stellen op het
topseizoen. De tarieven zijn echter
ingesteld op de slappe tijd van het
jaar die gemiddeld acht maanden
duurt. Het is duidelijk dat de hier
door ontstane concurrentieprijzen
funest zijn voor een goed renderend
vervoersapparaat.
Nadelig
Tijdens de bijeenkomst die de K. van
K. gisteren in Goes voor de pers orga
niseerde, heeft dr. De Galan een uiteen
zetting gegeven over de inhoud van het
rapport. Hij benadrukte vooral de na
delige invloeden van de economische
structuur van deze provincie voor de
vervoerders. Er bestaat een scherp sei
zoenpatroon in Zeeland waarbij de hoge
vraag naar vervoer in het najaar tij
dens de bietenoogst vooral het meest
in het oog springt. Andere oorzaken
van de ongunstige vervoerssituatie zijn
de te grote schommelingen in het inter
nationaal en tijdelijk vervoer. Als voor
beeld haalde dr. De Galan de tijdelijk
stilliggende Rijkswaterstaatswerken aan.
Dan is daar nog de op de eilanden zeer
eenzijdige industrie, waardoor omscha
keling moeilijk wordt. Een voor de ver
voerder onprettig klimaat, waardoor
vooral in het slappe seizoen een slecht
financieel resultaat wordt verkregen,
wat echter door de ondernemers zelf
zelden als zodanig onder ogen wordt ge
zien.
Laag
De meeste bedrijven leveren namelijk
nog net zoveel op dat de ondernemer
denkt de dans te ontspringen. Lage sa
larissen voor eventueel personeel, dik
wijls nog lagere beloningen voor de on
dernemer zelf en niet verrekende lange
werktijden zijn hier weer de oorzaak
van. Bedrijfs-economisch gezien bestaan
er dus meer onrendabele bedrijven dan
op het eerste gezicht zou lijken.
Om al deze bestaande problemen een
gunstige wending te laten nemen zal een
betere planning in het huidige vervoers
apparaat onontbeerlijk zijn. De econo
mische structuur is zich aan het wijzi
gen door industrialisatie, waardoor dus
een andere situatie in de vervoerswereld
ontstaat. Het zal van het individu zelf
afhangen of hij van deze veranderingen
gebruik weet te maken zolang de toe
stand nog niet zo ernstig is dat van
hogerhand wordt ingegrepen.
Er wordt wel veel gereden maar wei
nig ondernomen, aldus dr. De Galan.
De heer J. H. Roose, lid van de K.
van K„ op wiens verzoek dit Eti-rap-
port is samengesteld, gaf een korte
aansluiting in zijn functie van voorzit
ter van de commissie ad hoc die uit
kamerleden ter bespreking van het rap
port was gevormd.
Hij zag als kern van het beroepsgoe-
derenvervoersprobleem het ontbrekende
ondernemerschap in Zeeland. ,,Er zijn
te weinig ondernemers hier maar te veel
vrachtrijders".
Wezenlijk
Drs. J. Verburgh van het Economisch
Technologisch Instituut Zeeland heeft
gisteren medeling gedaan over de lang
zaam gegroeide veranderingen bij het
instituut. Het oude ETI-pad is nu hele
maal verlaten. Men gaat zich in hoofd
zaak wyden aan het onderzoek naar
Zeeuwse bestaansbronnen en wel door
het maken van sectorsgewijze regionale
studies.
Deze nieuwe rapportering heeft vooral
in overheidskringen opzien gebaard.
Men weet in Den Haag te weinig van
de Zeeuwse zaken en omdat men daar
op deze rapporten heeft gereageerd
rechtvaardigt dit de nieuwe werkwijze,
aldus drs. Verburgh.
Men is bij het ETI deze richting in
gegaan omdat het instituut als zijn be
langrijkste taak het stimuleren van de
welvaart in Zeeland ziet. Het nu reeds
enige tijd lopende onderzoek naar deze
bestaansbronnen, dat dus steeds sec
torsgewijze geschiedt, heeft aangetoond
dat in deze bestaansbronnen zwakke en
sterke punten liggen. Er zijn onderzoe
kingen gepleegd in het belang van de
visserij over de schade van oester- en
mosselcultuur en garnalenvisserij. Er
verschijnt binnenkort een rapport over
de arbeidsvoorziening in de tuinbouw,
waarbij ongeschoolde krachten een be
langrijke rol spelen en een rapport over
de landbouw en het Deltaplan, waarin
gesproken wordt over de bestemming
van het Veerse Meer.
Over de woningbouw is binnenkort
ook weer een rapport van het ETI
te verwachten. Zo bestaan er nog op
verschillende andere terreinen rappor
ten o.a. de befaamde verkeersprognose
over het veer en de brug over de Oos-
terschelde. Als laatste is aan deze reeks
gisteren het rapport over het beroeps
goederenvervoer in Zeeland toegevoegd.
Deze bedrijfstak maakt een wezenlijk
deel uit van de maatschappij. Het is
een onderdeel waarvan de Ze mwse
welvaart afhankelijk is. Daarom zullen
en de organisaties en de vervoerders
zich tijdig moeten realiseren dat vervoer
nie in Zeeland gestreefd moet wor-
op deze manier tot een vernietiging van
kapitaal en bedrijf komt.
Het speculatieve karakter van het ver
voer moet vervangen worden door meer
ondernemerschap, zoals over de hele li-
niet in Zeeland gestreefd moet wor
den naar meer ondernemerschap. Dit
werd later ook door dr. De Galan nog
naar voren gebracht. Het is dus zaak
dat de vervoersorganisaties dit rapport
ter harte nemen.
Zelfstandig
De Zeeuwen zijn individualisten op de
eerste plaats, zelfstandigheid voor alles.
In hun eigen belang, voor de sanering
van hun bedrijf n.l., moet en het onder
nemerschap en de samenwerking met de
vakorganisaties gepousseerd worden. De
concurrentie door openlegging noemde
de heer Roose alleen maar gunstig. Dit
werkt nl. alleen de sanering (in dezen de
Dinsdag 9 mei vergadert de raad van
Koudekerke. Op een vrij beknopte agen
da staat onder andere een voorstel om
de verordening over de maximum snel
heid voor motorvoertuigen in het Ve
benabos te wijzigen, dit op grond van
de gevaarlijk liggende wegen in dit bun
galowpark van ong. 175 woningen. Een
vorige verordening had een snelheid van
50 km per uur als maximum bepaald.
Nu wordt de raad voorgesteld deze te
reduceren tot 15 km in de bebouwde kom
voor de maanden juni, juli en augustus.
Voor overtreding van deze verordening
staat ten hoogste drie maanden hechtenis
of driehonderd gulden boete.
Verder zal de gemeenterekening over
1959 voorlopig worden vastgesteld en
wordt in de begroting van dit jaar de
dertiende wijziging aangebracht.
i kwartje per kolom
4 kolommen f I.-
1
i
li
ut
.v|
1
B
1
1
1 r
1
1
1
1 o
1
E
1
1
1 F
1
1
I
1
1
i
1
1
r
1
1 K
1
1
1
--1
I kwartje per kolom"!
4 kolommen f I.-
Vul in 1, 2 of 3.esi win.
Hierboven plaatsen wij nog enkele
invulkolommen voor onze puzzel
Deelnemers kunnen deze gebrui
5 st.
i
li
ui
iv j
1 B
1
1
1 r
1
1
1 D
1
i E
1
1
1 F
1
1 G
1
1
1
1
1
1
i
1
1
1
1
J
ken als zij meer dan vier kolommen
willen invullen.
Inzendingen uiterlijk dinsdagavond
18.00 u., postbus 2500, Amsterdam.
J. II. KOOSK
.meer ondernemers.
verhoging) van de tarieven in de hand.
Zeeland ligt het meest ongunstig op dit
gebied.
Over de kapitaals verstrekking merkte
de heer Roose op, dat deze helaas al
te gemakkelijk geschiedt aan slechte be
drijven. Wanneer in de toekomst de gro
tere concurrentie eist dat over gunsti
ger vervoersmateriaai moet worden be
schikt, zal de kredietverstrekking veel
meer dan nu moeten afhangen van de
rentabiliteit van het bedrijf.
(Advertentie)
Vorig jaar, op een zondag in
oktober, liet de transportonder
nemer J. !M. van M. uit Breda in
Zuid-Beveland zijn vuurbuks
knallen. Hij schoot op patrijzen,
echter zónder jachtvergunning
en door het portierraampje van
zijn auto. Hij werd gesnapt, de
buks werd in beslag genomen en
óók zijn auto, waarmee het miS'
drijf was gepleegd.
Kortgeleden hield de kantonrechter te
Middelburg zich met deze zaak bezig.
De transportondernemer ontkende, dat
hij vanuit de auto had geschoten. Zodat
de kantonrechter niet inging op de eis
van het O.M.: verbeurdverklaring van de
personenauto. Wat voor het O.M. aan
leiding was, hoger beroep aan te tekenen.
Vrijdagmorgen diende deze zaak derhal
ve voor de Arrondissements-Rechtbank.
„Wat had U daar in Zuid-Beveland te
Sinds enige tijd drijft er in de Wal-
cherse watergangen een klein model
baggermolen. Geen miniatuur in de
vorm van speelgoed, maar een soort
half wasje"Het apparaat is eigendom
van de polder Walcheren. De heren
Zwemer uit Serooskerke en Riemens
uit Veere vormen de bemanning. Zij
zijn vorige maand bij Middelburg be
gonnen met het uitbaggeren van de
Walcherse dreven.
Naar schatting zullen ze in ongeveer
vijftien jaar het hele eiland afgewerkt
hebben, waarna het hoog tijd zal zijn
om weer opnieuw bij Middelburg te
beginnen. Wanneer het molentje op
zijn weg door Walcheren ergens voor
een dammetje komt te liggen, wordt
het met behulp van vier extra-mannen
snel uit elkaar gehaald en bij stukjes
en beetjes over het dammetje gedra
gen. Aan de andere kant wordt het in
de sloot dan weer in elkaar gezet. Het
passeren van een dammetje kost on
geveer een week.
zoeken?," wilde de presideent, mr. P. van
Empel, weten.
„Ach, in de ramptijd heb ik daar veel
werk gehad en u weet hoe dat gaat. Men
moet nog eens terugkomen bij de vrien
den die men gemaakt heeft en het was
mij kort tevoren al eens opgevallen, dat
er veei patrijzen zaten. Ik dacht toen,
die moesten we eens kunnen schieten en
nam daarom een buks mee", aldus de
transportondernemer.
„En blijft u nu bij uw verklaring, die u
voor de kantonrechter hebt afgelegd,
dus dat u niet geschoten hebt vanuit de
auto" wilde mr. van Empel nog weten.
Zowel de verdachte als zijn raadsman
schudden met het hoofd.
„Ik heb wèl uit de raampjes van de
auto geschoten, Edelachtbare", klonk
het benepen.
Opknopen
„Ja, je weet, hoe een echte jager er
over denkt, niet?" merkte de president
op, „als de jachtttijd geopend is, dan
mag men schieten. Maar niet zodra deze
tijd gesloten is of men wendt andere ma
nieren aan, en dan is de laagste boom
nog niet hoog genoeg om de man op te
knopen".
Uit de getuigenverklaringen bleek, dat
jagers deze wijze van jacht, het schieten
vanuit een auto, als „moord op het wild"
beschouwen. De getuige H. Griffioen,
die zich fèl keerde tegen iedere vorm
van jacht, waarbij 't wild géén kans ge
geven werd, moest echter wèl erkennen,
dat oude boeren, die niet meer zo goed
ter been zijn, óók wel eens vanuit de
auto schieten
Zwaar
„Dit jagen is te kwalificeren als stro
pen op een zéér onbehoorlijke manier",
aldus de officier van justitie, mr. A. W.
Rosingh, Hij kwam met een bijzonder
zware eis: één maand voorwaardelijke ge
vangenisstraf voor het niet hebben van
een vergunning en f 100boete. Voor
het jagen op zondag: („De kantonrechter
had deze overtreding niet gestraft", zoals
de officier puntig opmerkte) een geld
boete van f 25,Voor het in bezit heb
ben van een vuurwapen f 25,gulden
boete met verbeurdverklaring. En ten
slotte verbeurdverklaring van de per
sonenauto met bepaling, dat tweederde
van de opbrengst aan verdachte wordt
gerestitueerd. „Geef hem in elk geval
deze auto, die hij voor zijn bedrijf nodig
heeft, terug", bepleitte de raadsman, die
erop wees, dat de auto thans ruim acht
maanden in beslag genomen is.
Uitspraak 18 mei.
Vele weken achtereen heeft op de
Zeeuwse veilingen en met name in Goes
en Middelburg, de winterbloemkool het
veilingbeeld beheerst. Elke dag opnieuw
werden vele tienduizenden stuks van dit
produkt aangeboden en vanuit Zeeland
ging het naar alle delen van ons land.
Thans behoort de tijd van de winter
bloemkool voor wat Zeeland betreft,
weer vrijwel tot het verleden.
Voor de telers zullen de resultaten
met deze teelt vrij sterk uiteenlopen.
Zij die een goed produkt aan de veiling
brachten ontvingen daar een zeer bevre
digende prijs voor, want met een kleine
uitzondering tijdens enkele top-aanvoer-
dagen, werd de goede kool toch dikwijls
verkocht tegen prijzen welke lagen rond
50 cent per stuk.
Het is dit seizoen duidelijk gebleken
dat er een grote markt is voor bloemkool
in het voorjaar, mits deze van goede kwa
liteit is.
Over het geheel genomen kunnen de
Zeeuwse winterbloemkooltelers echter
wel tevreden zijn over de behaalde re
sultaten.
Met het selecteren van de winterbloem
kool wordt nog steeds voortgegaan en
er mag op een steeds beter kwaliteit ge
rekend worden.
Het is een produkt dat groeit en ge
oogst moet worden in een periode dat er
op heel wat bedrijven nog niet zoveel
werk is en daarom past deze teelt wel
goed op verschillende Zeeuwse tuin
bouwbedrijven, waar men het moet heb
ben van een intensieve teelt omdat,
de oppervlakte grond gering is. De win
terbloemkool moet geplant worden om
streeks eind augustus, zodat er gemak
kelijk een vóórteelt kan worden uitge
oefend, terwijl ze omstreeks begin mei
van het land verdwenen is, waardoor er
nog verschillende andere produkten ge
teeld kunnen worden.
Woensdag reed een bestelwagen van
de P.Z.E.M. over de Koedyk en tuimelde
van een hoogte van ongeveer vier meter,
toen hy een vrachtauto moest passeren
en in de zachte berm terecht kwam. Gis
teravond heeft zich hetzelfde voorval af
gespeeld met een vrachtauto, geladen
met twee traktoren van de garagehouder
Meindertsma uit Sluiskil.
De heer Meindertsma jr. reed naar
naar Terneuzen en kwam op het smalle
en in zeer slechte toestand verkerend
weggedeelte eveneens in de zacht berm
terecht. Toen was hem hetzelfde lot be
schoren als de P.Z.E.M.-bestelauto. De
vrachtauto ging over de kop de dijk af.
waarbij hij zwaar werd beschadigd. De
traktoren kwamen in de sloot terecht en
werden eveneens beschadigd De chauf
feur kwam er zonder noemenswaardig
letsel af.
De gemeenteraad van Kapelle
heeft tijdens een gisteravond ge
houden vergadering de vorige
week gehouden publieke aanbeste
ding van rioleringswerkzaamhe
den in Kapelle geannuleerd en de
uitvoering van deze werken on
derhands gegund aan de firma Wis-
kerke uit Nieuwdorp voor de prijs
van totaal 146.000. Dat is enkele
De naam Eisenerzer
Bergmusikkapelle, heeft
voor vele Zeeuwen en Bra
banders al een bekende
klank. Men denkt onmid
dellijk aan de bekende ka
pel uit Stiermarken in Oos
tenrijk, die in 1959 ook in
Nederland is geweest en
overal enthousiast ontvan
gen is. Op 20 mei komt de
Musikkapelle weer naar
Nederland en op Rotterdam
en Amsterdam na zal het
gezelschap in de pinkster-
week alleen kleinere Zeeuw
se en Brabantse plaatsen
bezoeken. Organisator C.
Meeuwse, directeur van de
Nutsspaarbank afdeling
Goes laat met trots de knip
sels zien die herinneren aan
de roemruchte tournee van
de kapel in 1959.
Dit uit vijftig man be
staande muziekgezelschap is
de meest bekende en beste
afdeling yan het Oosten
rijkse Alpinen Montangesell-
schaft.
Het contact is allemaal
erg spontaan en toevallig
ontstaan, vertelt de heer
Meeuwse. Een jaar jaar ge
leden bracht hij zijn vakan
tie door in Oostenrijk en
ook het bergplaatsje Eisen-
erz (12.000 inwoners) werd
aangedaan. Hier raakten de
heer Meeuwse en zijn
vrouw in gesprek met Hans
Kefer. Kefer was in de oor
log ook in Nederland ge
weest en de vriendelijke
Oostenrijker nodigde het
echtpaar uit bij hem thuis
te kome - eten.
Kefer bleek kapelmeester
te zijn van het muziekkorps
van Eisenerz. De Stier-
markse muziek, die veel op
Tirolermuziek lijkt, klonk
de heer Meeuwse, die naar
zijn zeggen analfabeet op
muzikaal gebied is aange
naam in de oren en de
tournee, die Kefer naar Ne
derland wilde maken, werd
met een bezoek aan enkele
Zeeuwse plaatsen uitge
breid.
Band
De eerste band Goes-Eisen-
erz was gelegd. Nu komt
de heer Meeuwse, die daar
als Nederlands impressario
beschouwd wordt, alleen
nog maar in Eisenerz met
zijn vakanties. ,,Ik ken het
even goed als Goes en de
mensen zelfs nog beter. Als
we niet oppassen zitten we
de hele dag met allerlei
vriendelijke mensen Torte
mit Sahne te eten". Deze
tweede tournee van een
week door Nederland wordt
door de heer Meeuwse
alleen georganiseerd en ge
financierd.
Hobby
Het is opvallend dat deze
rasechte Zeeuw spreekt van
WE doen dit en WE gaan
hier en daar op die en die
voorwaarde naar toe. Het
is een hobby geworden, dit
organiseren. Hij werkt er
voor als moest hij hiermee
zijn dagelijks brood verdie
nen. wat beslist niet waar
is. integendeel. Maar hij is
een geworden met de men
sen uit dit Oostenrijkse
bergplaatsje. ,,En voor wat
je graag doet heb je iets
over", zegt hij. We hoeven
alleen maar naar de stapel
correspondentiezo'n drie
honderd brieven te kij
ken.
Het resultaat van deze
correspondentie is, dat de
Bergkapelle op 20 mei een
lunchconcert op de Euro
mast in Rotterdam ver
zorgt. De volgende dag,
eerste pinksterdag, wordt
het gezelschap begroet in
het dorpshuis de Burcht van
Kwadendamme. Juist om
dat dit Z.-Bevelandse dorp
door radio- en t.v. nogal be
kendheid heeft gekregen om
zijn oorspronkelijke Zeeuw
se drachten heeft Meeuwse
hierop zijn oog laten val
len.
Belangstelling
Voor het concert, dat
's avonds in het dorpshuis
wordt gegeven, bestaat
vooral in de Zak van Z.-
Beveland veel belangstel
ling. Het internationale
muziekfestival in het Bra
bantse Andel wordt o°k
door de kapel opgeluisterd.
Naast enkele andere pro
grammapunten zullen de
Oostenrijkers in ieder geval
het slotconcert verzorgen.
Derde pinksterdag op Wal
cheren is de dag van de
ringstekerij. In alle dorpen
worden dan wedstrijden ge
houden. In Veere hebben het
V.V.V.. de middenstands
vereniging en de muziek
vereniging ,,Veeres genoe
gen" deze feesten kunnen
combineren met een optre
den van de Bergkapelle, die
behalve een rondvaart naar
de Deltawerken, een offici
ële ontvangst en een mars
door het dorp, in de kerk
van Veere een concert zal
geven.
Waalwijk
Woensdag trekt het ge
zelschap naar Amsterdam
waar o.m. een Platz-con-
cert op de Dam wordt ge
geven. De dag daarop
trekt het gezelschap naar
Waalwijk, waar het behal
ve het bezichtigen van een
grote schoenfabriek ook wel
een nummertje muziek weg
zal geven.
Het drukke programma
laat weinig tijd over want
in Wolphaartsdijk en Oud-
Sabbinge treedt het gezel
schap op na de reis naar
Waalwijk. Een klein beetje
rust krijgen de muzikanten
die in twee bussen Neder
land rondtrekken de vol
gende dag. Dan wordt er
een excursie naar de Wil-
helminapolder gehouden.
Pas 's avonds moet er in
Wemeldinge weer gecon
certeerd worden. Op de
laaste dag brengen de
Oostenrijkers een bezoek
aan de Efteling te Kaats
heuvel, waar uiteraard mu
ziek wordt gemaakt. Venlo
is de laatste plaats op Ne
derlands grondgebied, die
wordt aangedaan.
honderden guldens beneden de ra
ming.
Burgemeester van Suylekom deelde
hierbij mee, dat de laagste inschrijver
bij de publieke aanbesteding bijna
30.000 hoger lag dan het bedrag, waar
voor het werk nu is gegund. Hij had bij
die gelegenheid opgemerkt de inschrij
vingen een schandaal te vinden en lie
ver het risico te lopen een jaar water
overlast te hebben dan het werk te gun
nen voor 30.000 meer dan de raming
was. Alle raadsleden konden zich hier
mee verenigen.
Met de bochtverbetering Ooststraat-
Maalstede zal binnenkort een begin
worden gemaakt, zo deelde de voor
zitter mee. Hij zei tevens, dat er nog
steeds geen aannemer gevonden is die
de toegewezen woningwetwoningen wil
bouwen voor de vastgestelde curve-
prijs.
De persleiding met het pompgemaal
voor het rioolwater is deze week opge
leverd. De totale kosten zullen 325.Ö00
bedragen, hetgeen 8.500 boven de ra
ming is. De raad besloot 995.— extra
uit te trekken voor bochtverbetering
Goese straatweg bij het pand Hooglan-
Spelling
Qoor met ingang van 1 september
1962 bij (eind-)examens het ge
bruik van de voorkeurspelling bij bas
taardwoorden voor te schrijven, heeft
minister Cals (O. K. en W.) eindelijk
bereikt, dat er een eenheid van schrijf
wijze van de Nederlandse taal in Ne
derland en België zal zijn. Een en an
der zal bij algemene maatregel van
bestuur verplicht worden gesteld. On
der de verplichting zullen komen te
vallen het geheel of ten dele uit de
staatskas bekostigde onderwijs, als
mede scholen die krachtens enige wet
telijke bepaling van overheidswege zijn
erkend. Ook bij het afleggen van
staatsexamens zal het gebruik van de
voorkeurspelling bij bastaardwoorden
worden voorgeschreven.
Dit is tenminste weer een stap uit
de anarchie, waarin we dreigden te
raken. Het begrip voorkeurspelling is
eigenlijk een onding. Dit veronderstelt
immers een vrijheid van keuze, terwijl
spellingsvoorschriften er nu juist voor
dienen om die vrijheid uit te bannen
en' unificatie te bereiken. Als men voor
een bepaald soort van woorden ver
schillende spellingswijzen toestaat, laat
men de nonchalance binnen en komt
de minder punctuele er gemakkelijk
toe elders dan maar ook een handje
te lichten met de voorschriften. De
spelling als het gewaad van de taal
moet correct zijn. Die correctheid eist
nauwkeurige regels.
Verkeersregels
J-Jet wegverkeer is in een stormachtige
ontwikkeling geraakt en de wet
gever is niet slagvaardig genoeg, om
al die evoluties tijdig bij te houden.
Professor Belinfante, die zich al drie
jaar bezighoudt met de herziening
van het verkeersreglement, heeft er
dezer dagen op gewezen, dat de wet
gever allerlei verantwoordelijkheid af
schuift op de weggebruiker. De ver
keerswet wemelt van ingewikkelde
juridische formuleringen en de door
snee-mens kan daar echt niet uit wijs
worden.
De gedragsregels zijn niet bij de rea
liteit aangepast. Het is absurd, zo be
toogde prof. Belinfante, dat bij het file-
verkeer en het gedrag op kruispunten
de wet dagelijks op duizendvoudige
wijze wordt overtreden; niet omdat de
weggebruikers het verkeerd doen,
maar omdat de wet op dat punt te
kort schiet.
Onwerkelijk noemde de hooggeleer
de spreker het, dat voor gevaarlijke
plaatsen blauwe waarschuwingsborden
staan met het advies niet harder dan
dertig of veertig kilometer per uur te
rijden. Als de situatie daar zo is, dat
sneller rijden onverantwoord is, mag
het niet aan het inzicht van de weg
gebruiker worden overgelaten zijn
snelheid te regelen.
Bijna nergens is voor gelijke situ
aties een gelijke regeling, wat natuur
lijk tot verwarring en vergissing aan
leiding geeft.
En zo draaide prof. Belifante een
hele klachtenfilm af, welke bewijst,
dat. onze verkeersreglementen duchtig
onder harden genomen moeten wor
den. Terecht eist men van de wegge
bruiker, dat hij nauwgezet op de re
gels let en zelfdiscipline moet aan
kweken. Als de regels echter ingewik
keld, verouderd en onaangepast zijn,
kan hij met alle nauwgezetheid en
zelfdiscipline toch brokken maken.
Een vertegenwoordiging van de Gewes
telijke Raad voor Zeeland van het Land
bouwschap heeft een bezoek gebracht
aan de polder Schouwen, in verband met
de, tengevolge van een cumulatie van
factoren, abnormale toestand waarin een
zeer groot deel van deze polder momen
teel verkeert.
De opkomst van de gewassen is in het
algemeen slecht en in vele gevallen moest
voor de tweede maal worden ingezaaid.
Voor een groot aantal bedrijven dreigen
dan ook ernstige moeilijkheden.
Besloten werd voor de bestaande pro
blemen de aandacht van de daarvoor in
aanmerking komende instanties te vra
gen en de situatie nauwlettend te vol
gen.
In Laos zijn gisteren te Ban Hip spanning te Vientiane ziet de Amerikaan-
Heup, een dorpje aan de hoofdweg
die Vientiane met Loeang Prabang
verbindt, delegaties van de pro-
Westerse regering en de Pathet La
os bijeengekomen. Een uur duurde
het eerste gesprek. Hoofdkenmerk
was de vijandige sfeer.
Niet alleen overlaadde de leider van
de Pathet Lao delegatie de leden van de
regeringsdelegatie met verwijten, hij
weigerde ook de voorwaarden voor een
wapenstilstand te bespreken. Hij eiste
dat de regeringstroepen zich zouden te
rugtrekken van de Nam Lik rivier en
eiste dat voor zondag een „permanente
delegatie" zou worden samengesteld, wel
ke competent zou zijn garanties te ver
lenen voor een wapenstilstand. Bovendien
eiste hij, dat de volgende besprekingen
in Ban Namone zouden worden gehou
den. Onder meer weigerden de Pathet
Lao-rebellen de veiligheid van Westelij
ke correspondenten bij de bestandsbespre
kingen te Ban Hip Heup te garanderen.
Engeland en de Sovjet-Unie hebben
intussen besloten, de internationale
commissie van toezicht in Laos op
dracht te geven onverwijld naar Laos
te gaan.
Ondanks de momenteel verminderde
se regering beslist geen aanleiding om
aan te nemen dat de communistische druk
in zuid-oost-Azië zal afnemen.
Vandaar, dat zoals Dean Rusk, de
Amerikaanse minister van buitenlandse
zaken gisteren op een persconferentie
meedeelde Kennedy besloten heeft het
bedrag voor militaire hulp aan Zuid-Viet-
nam te verhogen.
Rusk zei, dat het communistisch mili-
Vietnam meer dan
12.000 personen omvat, afgezien van po
litici en propagandisten. Vorig jaar wer
den meer dan 3.000 personen burgers
en militairen ontvoerd of vermoord.
(Advertentie)
Cotharinastraat 10- Breda