Systeem van kernaanwijzing
werkt blijkbaar averechts
Vergeten
Belofte
„Eigen Zeeuwse studie
vaste oeververbinding"
Sas van Gent kreeg er
„Wegschap W alcheren
verloor proces
KOOP dc-fac
VAN HART TOT HART
LOTEN
Verheugende
berichten
Kritiek op beleid Hulst
in vergadering van K. v. K.
J. v. Hinte hield lezing over
historie van Aardenburg
- volgens Zeeuwse begrippen -
veel inwoners bij
Ouderwetse
diplomatie
Wonderlijk
verhaal
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 27 JANUARI 1961
IR. C. HORSTMANN IN JAARREDE K. Y. K.
RYNBENDE'S
On t wikkelt n a.sa vond in Maris Stella
Drieduizend kg
smokkelboter
in vrachtwagen
Ir. C. A. L. Horstmann:
f 235.000.- PRIJZEN
is
We vandaag volkomen gezond is
kan morgen hulpbehoevend zijn!
Tankschip in
haven Terneuzen
lek gestoten
Spoedige aanleg recreatiewegen
Werf voor
100.000 tonners
te Kallo?
Op Walcheren
Meer interesse
varkensfokkerij
Bergenaar stort
van spoorbrug
en verdrinkt
Britse leger op
schuimrubber
Welke rol kan Terneuze
in nieuwe situatie spelen
(Van onze verslaggever)
„Er zijn in onze streek nog steeds gemeenten, waar men de moge
lijkheid om een industrie te behouden laat afstuiten op bebouwings
voorschriften. Het feit, dat alleen Terneuzen tot kern is aangewezen,
brengt industrieën ertoe, voor eventuele uitbreidingen te overwegen
om onze provincie te verlaten en elders te profiteren van faciliteiten.
Hier wert het systeem van de kernaanwijzing blijkbaar averechts en
het is voor mij de vraag of ons provinciaal bestuur in staat is om
met klem van argumenten in Den Haag toch nog iets gedaan te
krijgen".
"de betekenis van de thans bereikte ge
lijkheid van spoorwegtarieven? Of is dit
een Pyrrhus-overwinning, die feitelijk
geen voordeel brengt? „Als men deze
vragen commercieel heeft beantwoord,
dan komen de technische vragen over
wat er in de haven gebeuren moet om
bij te blijven en om er beter van te
worden", meent de heer Horstmann.
Dat heeft de heer ir. C. A. L. Horst
mann opgemerkt in zijn jaarrede als
voorzitter van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaan-
deren, gisteren in Terneuzen gehouden
Hij liet deze uitlating volgen op een op
somming van de verheugende berichten,
dat in het afgelopen jaar de vestiging is
aangekondigd van een dependance te
Terneuzen van de Meterfabriek te Dor
drecht, van een schoenenfabriek in SluiS
en vestiging of uitbreiding van een con
fectiebedrijf te Stoppeldijk, terwijl de
vestiging van een scheepssloperij in Ter
neuzen een feit werd. En nog slechts
enkele dagen geleden is vernomen, dat
de plannen voor de bouw van een che
misch bedrijf op de Axelse Vlakte vaste
vorm hebben gekregen. Men zal er dit
jaar nog mee beginnen.
Kanaalverbreding
In een blik op de toekomst zei de heer
Horstmann te geloven, dat Gent voor
lopig het meest zal profiteren van het
akkoord, dat in 1960 eindelijk is bereikt
over de verbreding van het kanaal van
Gent naar Terneuzen.
„Het zal goed zijn dat er schot komt
in de onderhandelingen over de haven
van Terneuzen Momenteel worden
leen juridische en administratieve kwes
ties bestudeerd, maar het wordt tijd. dat
men in Terneuzen begint met de tech
nische en commerciële studie", zei de
heer Horstmann. Hij meent, dat het
thans de tijd is zich af te vragen welke
rol de haven van Terneuzen in de nieu
we situatie kan zijn, nu vaststaat, dat
de nieuwe sluis te Terneuzen er komt en
het kanaal zal worden verbreed.
„Is er belang om grote schepen in Ter
neuzen over te slaan in lichters voor
Gent en verder en voor Antwerpen en
verder? Wat zou een petroleumleiding
vanuit de Oesterput naar Antwerpen
kosten en hoevee] petroleum gebruikt de
Antwerpse petroleumindustrie? Wat is
(Advertentie)
een eerlijke 'jonge'
jonge
White Label dubbele klare
f 8.S5 per literfles exclusief glas
Hoogovens
De vraag of men 1° Zeeuwsch-Vlaan-
deren wel voldoende is voorbereid op wat
komen gaat of komen kan stelde de voor
zitter van de Kamer van Koophandel
ook bij zijn opmerking: .,In Zelzate ver
rijzen misschien hoogovens. Maar waar
om daar? Langs de Westerschelde, dich
ter bij de zee. is ongetwijfeld een veel
betere plaats.' Zijn we klaar om een
dergelijke zware industrie alle gegevens
te verstrekken, die zij zal vragen?"
In het grote verband meende de heer
Horstmann. dat eigenlijk de tijd van
noodzakelijke samenwerking in deze
streek al weer verleden tijd is. „Wil
men werkelijk iets bereiken, dan zullen
wij met Belgisch Vlaanderen construc
tieve plannen moeten maken voor alle
Vlaanderens", zei hij. In kleiner ver
band meende hij, dat bet nu bo°ê tijd
wordt, dat de handen nog meer ineen
geslagen worden. „Wij hebben wel ver
trouwen in de ontwikkeling van ons ge
bied, maar we zullen er ook wat voor
over moeten hebben".
Ontvolking
Sprekende over het „aloude vraagstuk
van de ontvolking van het platteland
zei de heer Horstmann: „Maar er kan
toch niet in ieder dorp een fabriek wor
den gebouwd?" Hij kon zich indenken,
dat de meer dan 100 burgemeesters in
Zeeland zich ongerust maken over een
achteruitgang in zielental. De huidige
generatie zal nog wel in het eigen huis
willen blijven wonen, maar de toekom
stige zal bij het werk gaan wonen. Dat
noemde hij ook het belang van de leef
baarheid van de paar wooncentra in de
zo dun bevolkte provincie.
Voornamelijk als gevolg van een gro
tere uitgaande pendel van 300 man en
een kleinere inkomende pendel van 150
man daalde de gemiddelde werkloos
heid met een derde. De heer Horstmann
sprak de verwachting uit. dat de ka-
naalwerken en de chemische industrie
op de Axelse Vlakte -in de komende ja
ren zoveel personeel nodig zullen heb
ben, dat de on-sociale uitgaande pendel
spoedig tot het verleden zal behoren.
Samenwerking
Het verheugde de heer Horstmann in
deze jaarrede enkele positieve punten te
hebben kunnen noemen, die duiden op
een betere ontwikkeling, een betere toe
komst voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Van
grote betekenis echter noemde hij nog
steeds een goede samenwerking met
Belgisch Vlaanderen in het belang van
een gezamenlijke ontwikkeling, de ken
nis en studie van wat er in de toekomst
met de Westerschelde gaat gebeuren,
begrip bij de provinciale en rijksoverheid
en bevordering van de bekendheid met
de streek.
(Van onze verslaggever).
Als er werkelijk in onze streek
een gemeente is, waar men de
mogelijkheid om een industrie te
behouden laat afstuiten op be
bouwingsvoorschriften (voorzit
ter ir. C. A. L. Horstmann had
dat in zijn jaarrede meegedeeld)
dan verdient die zeker niet tot
kern te worden aangewezen- Dat
merkte gisteren de heer J. F. de
Klerk op in de algemene vergade
ring van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken voor Zeeuwsch-
Vlaanderen,
En met die opmerking was de voor
zitter van de Kamer van Koophandel
het roerend eens. Hij wilde zelfs wel de
naam noemen van de gemeente waar dit
het geval is, namelijk Hulst. ,,Dat is de
zaak op zijn kop zetten", voegde de
heer Horstmann er nog aan toe. „Aan de
ene kant schreeuwt men om industriali
satie. Aan de andere kant weigert men
bebouwingsvoorschriften te wüzigen ten
behoeve van de uitbreiding van een be
staande industrie".
De heer De Klerk had dit op de rege
ling voor kerngemeenten tegen, dat be
staande industrieën voor uitbreiding
slechts aan een tegemoetkoming van
f 35,per m2 kunnen komen, terwijl
nieuwe vestigingen (van dezelfde aard)
van buiten f 75— per m2 kunnen krij
gen. Dat vond hij onlogisch.
De voorzitter, ir. C. A. L. Horstmann
maakte over het verstrekken van facili
ty" ter bevordering van industriali
satie ook nog enkele or»'-- "rkingen. Hij
heeft sterk de indruk, dat een aantal
V'ist u, dat Prins Maurits bij zyn veld
tocht ter verovering van w.-Zeeuwsch
Vlaanderen logeerde in ,,De Gouden Eij-
kcl" thans een bakkerij te Aardenburg?
Hat het latere weeshuis te Aardenburg
destijds als herenhuis werd gebouwd
door de Aardenburgse kaperkapitein van
Wuyckhuizen? Dat de winkelstraat van
Aardenburg vroeger niet liep van af de
Kaaipoort naar de Markt, maar lag waar
thans de Akkerstraat ligt, en vroeger
de weg naar Sint Kruis begon?
Deze en nog veel meer aardige bij
zonderheden wist de heer J. van Hinte
•i i1?* ErUiS !e vertellen op de ont-
wikkelingsavond die door de Commissie
^Ver?re«nng Eede in samenwerking
met de V.V.V. Aardenburg in .Maris
tXl. i Vas Seorganiseerd en waar tal
rijke belangstellenden uit Aardenburg.
komen611 ^rLds naar toe waren ge-
Na een welkomstwoord van de heer
v „.SLi Ult Aardenburg zette de heer
5inte u'teen dat het de bedoeling
van deze avond was door de kennis
van de geschiedenis, het heden beter
te beleven en te waarderen.
het, ®ers,te deel van zijn uiteenzet
ting gaf de heer Van Hinte een over-
ïï'7van de wordingsgeschiedenis van
west-Zeeuwsch-Vlaanderen en van Aar-
aenburg en omgeving in het bijzonder.
He aanwezigen maakten kennis met de
lairijke overstromingen die dit gebied
mpt h!°°P ?er jaren hebben geteisterd,
de Rnmi \-13 plundertochten tijdens
mannpü V en later do°r de Noor-
Tlitlra 1 9entenaren gepleegd,
mee] Se nr=H 1(jgde de heer Van «inte
de h;stnH» op de archeologie dan op
wetensehan aanêez'en de eerstgenoemde
heeft AaS mfeste belangstelling
kon vein and van enkele dia's
werd verteld" wat, over de geschiedenis
ITi. de worden verduidelijkt,
die werd iehendetting en dc seiegenheid
bleekt,7,1 gJ?.n om vraSen te stellen
Worden e d er veel meer vondsten
ken e sedaan en meer bij graafwer
ken^™ "Sht komt- da" de des
dat hH b^ke,1d 1S' HierbiJ bleak om.
dat bijvoorbeeld te Eede een z.g knup-
pelweg werd gevonden, een vermoede
lijk in de Romeinse tijd in moerassig
land aangelegde weg van boomstamme
tjes; dat in 1953 eveneens te Eede bij
het graven voor de fundamenten van
een huis langs de Rijksweg op een
scheepsmast was gestoten en zo meer.
Dc heer Van Hinte wekte de aanwe
zigen met grote nadruk op om derge
lijke vondsten toch vooral te melden. Dan
pas kan de juiste plaats worden aan
getekend en de bijzonderheden die bij
het vinden aan het licht komen kunnen
wetenschappelijk worden vastgesteld.
Het tweede deel van de avond be
steedde de heer van Hinte aan de eco
nomische ontwikkeling van Vlaanderen
in de Middeleeuwen. Hij schilderde daar
bij de welvaart in Vlaanderen, de ri
valiteit tussen Brugge en Gent. waar
Aardenburg eigenlijk de dupe van werd
Als resultaat van deze avond werd
overeengekomen, dat een speciale avond
zal worden belegd voor de belangstel
lenden voor het bezichtigen van het mu
seum. de Sint Baafskerk en eventueel
het archief, waarbij dan door deskundi
gen toelichting zal worden gegeven. De
datum zal nog nader worden bekend
gemaakt. Dit museum is eigenlijk ont
staan als gevolg van de in 1950 begon
nen opgravingen. Voordien was omtrent
het Romeins verleden van Aardenburg
nog niets bekend. Ook de beschilderde
graven in de Sint Baafskerk zijn uniek
in Nederland.
Volgende avonden
Aan het slot van de bijeenkomst deel
de heer E. Lansu mede, dat op dins
dag 31 januari aanstaande weer een
ontwikkelingsbijeenkomst zal worden ge
houden. Dan zal de heer P. van Geijt
uit Hulst de lectuurvoorziening op het
platteland behandelen. Op dinsdag 7 fe
bruari wordt weer een bijeenkomst ge
houden speciaal gewijd aan de agi ari
sche mogelijkheden. Ir, J. van Lochten-
steijn uit Tilburg zal dan speciaal de
mogelijkheden in de land- en tuinbouw
behandelen en drs. Q. Dusarduijn. di
recteur van de Katholieke Raad voor
Maatschappelijk Werk in Zeeland zal
speciaal aandacht besteden aan de werk
gelegenheid, een probleem, dat voor de
streek thans van bijzonder belang is.
gemeenten niet eens weet, dat het ook
mogelijk is faciliteiten te verlenen zon
der dat mei: een kerngemeente is. Toch
is dat wel mogelijk, aldus de heer Horst
mann, die er zeker van was, dat derge
lijke besluiten door Gedeputeerde Staten
worden goedgekeurd.
Met 14 van de 16 stemmen werd ir. C.
A. L. Horstmann opnieuw tot voorzitter
gekozen. Als ondervoorzitters zagen zich
opnieuw gekozen de heren baron A.
Collot d'Escury. H. de Meijer en P.
Blommaert. In de vacature Luteijn werd
de heer Cambier als onder-voorzitter ge
kozen. De heren L. Fassaert, v. d. Plas
en J. v. d. Voorde werden opnieuw be
noemd in de commissie winkelsluitings'
wat.
Bij de debatten over Verkeer en Wa
terstaat in de Tweede Kamer is er he
laas niet gesproken over een verbete
ring van de verbinding tussen west-
Brabant en Zeeuwsch-Vlaanderen, wel
ke allang in de pen is. Wij bedoelen
de onvoltooid gebleven weg van Ant
werpen via Kallo en Vracene naar
Kemzeke, welke aansluiten moet op de
weg van Sint Niklaas naar Hulst.
Toen mr. Algera het departement
van Waterstaat beheerde heeft hij, bij
een bezoek aan Gent en Terneuzen met
zijn Belgische collega minister Vanau-
denhove een afspraak gemaakt over de
voltooiing van deze weg, welke een aan
merkelijke verkorting zou betekenen van
de verbinding Sluiskil-Hulst-Breda, voor
al ook omdat het hoefijzer-verkeer de
kom van Sint Niklaas dan zou kunnen
mijden.
Minister Algera kreeg de toezegging
dat de slechts ven Antwerpen tot Kal
lo voltooide weg zou worden afge
werkt. Dat moet nu nog altijd gebeu
ren. Herhaaldelijk verluidde, ook on
langs nog, dat de Belgische regering
geld had uitgetrokken om de weg te
voltooien, maar het enige wat feitelijk
gebeurde was de openstelling voor het
verkeer na jaren wachten van het stuk
Antwerpen - Kallo.
Aan de openstelling van dit gedeelte
heeft men echter voor het hoefijzerver-
keer Sluiskil - Breda niets, want men
loopt in Kallo bij wijze van spreken in
de wei uit, daar men alleen over
slechte polderwegen via Verrebroek en
Clinge Hulst zou kunnen bereiken, wan
neer men per se Sint Niklaas mijden wil.
Dit heeft dus geen zin.
In België schuift men thans op de
begroting en het wegenprogram van
Openbare Werken de posten op en neer
in verband met de keuze van prioritei
ten bij krapper geworden financiële mo
gelijkheden. Maar het is juist daarom
geenszins van belang ontbloot, dat de
Belgische regering vanuit Den Haag
eens herinnerd wordt aan de toezeg-
zing, welke minister Algera nu al ja
ren- geleden werd gedaan.
De vliegende brigade der Belgische
douane, groep Lokeren, heeft tijdens
een patrouilletocht langs de grens op
het grondgebied der Oostvlaamse ge
meente Moerbeke-Waas een vrachtwa
gen tot stilstaan gedwongen. De be
stuurder had geen gevolg gegeven aan
het stopbevel, maar de tolbeambten
slaagden erin de vluchtende wagen in
te halen. Met hun revolvers schoten zij
daarop de radiator van de vrachtauto
stuk, wat meteen het einde betekende
voor de smokkelaars. Zij lieten de de
fecte wagen in de steek en vluchtten
de velden in.
In het ruim van de achtergelaten auto
werd een partij van 3.000 kg Neder
landse boter gevonden. Vrachtwagen en
smokkelwaar werden in beslag geno
men.
(Van onze verslaggever)
In zijn jaarrede, die de voorzitter van
de Kamer van Koophandel cn Fabrieken
voor Zeeuwsch-Vlaanderen in de 33e al
gemene vergadering van de kamer in
hotel „Rotterdam" te Terneuzen heeft
uitgesproken liet hij uitkomen, dat
Zeeuwsch-Vlaanderen beslist niet bij de
pakken moet gaan neerzitten, nu de mi
nister onlangs zeer pessimistische gelui
den heeft doen horen m.b.t. de vaste ver
binding over de Westerschelde. Voorlopig
kan aan zo'n vaste oeververbinding nog
niet worden gedacht, heeft de minister
gezegd.
„Maar dan zullen de provincie of wij
zelf moeten studeren, want de tijd staat
niet stil." zei ir. C. A. L. Horstmann.
„In overig Nedreland gebeurt er wel iets,
in overig Zeeland zeker. Wij willen ein
delijk wel eens weten waar wij aan toe
zijn."
Even tevoren had de heer Horstmann
al veelbetekenend en zonder verder com
mentaar opgemerkt: „Het bouwen van
bruggen of tunnels met tolheffing komt
weer in de mode en ook in onze pro
vincie denkt men over een brug over
de Oosterschelde
j ^iirk ?ver de hlddige verbindingen over
de Westerschelde sprak de voorzitter van
de Zeeuwsch-Vlaamse Kamer van Koop
handel. „Wij verheugen ons er buiten
gewoon over. dat men thans wil trachten
ook eens een nieuwe veerboot voor het
veer Perkpolder-Kruiningen te krijgen,"
zei hij. Aan dit veer heeft zich een veel
groter vervoersaanbod aangeboden toen
de accommodatie verbeterd werd door
een grotere veerboot er bij te leggen.
„Dat was blijkbaar een grote verrassing
voor het provinciaal bestuur."
Vcertarieven
De heer Horstmanft betreurde het, dat
door de minister een strakke houding
wordt aangenomen met betrekking tot de
veertarieven over de WesterscheldeIn
woners van Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen
door de ingevoerde tariefsverlaging thans
t£Vf'V?n3?nn.ement ,krjigen. dat prak-
iiV»Vvf cn, ook 1S het tarief voor
licht vervoer verlaagd, maar het blijkt
nu. dat veel minder Zeeuwsch-Vlamingen
dan geraamd was' gebruik maken van
de mogelijkheid om een abonnement te
nemen Daaruit volgt, dat de hiervan
geraamde opbrengsten van het veer ook
vee! geringer zullen zijn.
.Voegen we het hierdoor gespaarde
bedrag bi? het bedrag, dat de overheid
zou hebben kunnen innen, indien zij
t.a.v. de personentarieven zich hield
aan de gegeven richtlijnen, dan is het
voor mij onverklaarbaar, dat het ta
rief voor vrachtvervoer niet kon wor
den verlaagd, temeer omdat het aantal
yrachtwagene toch betrekkelijk gering
is. En zeker, nu thans aan het veer
Perkpolder-Kruiningen de ogen zijn
opengegaan, nu blijkt hoeveel auto's
toch nog. ondanks meerdere kilometers
en wachten bij de grens, omreden via
Antwerpen," aldus de heer Horstmann.
De heer Horstmann twijfelde er niet
aan dat het provinciale bestuur met klem
van argumenten deze tariefsverlaging
voor het vrachtvervoer in Den Haag naar
voren heeft gebracht. Maar hij kon zich
moeilijk voorstellen, dat Den Haag in
zijn beleid verder zou gaan dan de vraag
welk bedrag er vóór en na de tariefs
verlaging bijgelegd moet worden.
(Advertentie)
DAG. 2.30-8.15 ZAT. 2.30-6.45-9.15 UUR
ZOND. 2.30-5-8.15 UUR
ROTTERDAM - TEL. 115300
Ggk. Mm- r. Jint. d.d. M-3-'60. P.O. sao/162/449 1 g.v. de St. lot
f1.- PER STUK
IN VIJF KLEUREN
BIJ WINKELIERS
of Giro 510.000
óog-tbe. Adr. v. inl.H'singel 303 R'dam, Tr. 15-2-'61. 5 ser. v. 340.000 loten. 11.- p. st.
Gisteravond kwam de raad van Sas
van Gent voor de eerste maal dit jaar
in openbare vergadering bijeen.
De voorzitter, burgemeester R. A. J.
den Boer, gaf hierbij een overzicht van
de bijzondere gebeurtenissen over het
afgelopen jaar en de uit te voeren wer
ken ii\ dit jaar.
Op de eerste schooldag in 1960 werd
de nieuwe openbare school aan de Gla-
cisstraat in gebruik genomen. Ook de
r.-k. huishoudschool kreeg een definitie
ve .huisvesting in een polynormgebouw.
Een andere verbetering op onderwijs
gebied noemde de voorzitter de restau
ratie van het gymnastieklokaal der
openbare lagere school met opbergruim
te. kleed- en wasgelegenheid.
De woningbouw vond gestaag door
gang. In 1960 kwamen 59 woningen ge
reed Dit is mede van invloed geweest
op volgens Zeeuwse begrippen gro
te toename van het inwonertal met 155
zielen. Momenteel zijn er 76 woningen in
aanbouw.
In de herfst is een begin gemaakt met
de algehele vernieuwing van de straat
verlichting. Over enkele weken hoopt de
P.Z.E.M. het gehele projekt gereed te
hebben en zal de gemeente baden in
een weelde van licht.
Belangrijk, vooral in het kader van de
samenwerking tussen de gemeenten in
de kanaalzone, was de totstandkoming
van de gemeenschappelijke regeling
voor de afvalwaterleiding, waarmee een
wettelijk autonoom lichaam is ge
creëerd, dat bevoegd is alle handelin
gen te verrichten die tot verwezenlijking
van een nieuwe afvalleiding kunnen voe
ren.
Ondanks de slechte zomer brachten
43.407 personen een bezoek aan het
zwembad.
Veel te doen
Voor 1961 staan verschillende grote
werken op stapel. Op de eerste plaats de
riolering' en "bestrating van de OoStdam
en de Oostkade. Dit plan ligt bestedings-
klaar en wacht alleen nog op vergun
ning van Rijkswaterstaat voor het leg
gen van een zinker in het kanaal tussen
Oost- en Westkade aan de Noordzijde.
Eerstdaags zal ook een aanvang wor
den gemaakt met het bouwrijp maken
van de derde fase in plan West, zodra
de laatste akten van grondaankoop zul
len zijn gepasseerd.
Ook zullen dit jaar overeenkomstig de
reeds door de raad geuite wens de
brandgangen worden verbeterd. Reeds
is een begin gemaakt met de drainering
van de tuinen tussen de Julianastraat en
de Poeldijk, waarmee het euvel van
wateroverlast in dat gebied tot het ver
leden zal behoren.
Het jaar 1961 zal ook. voor de toe
komstige gedupeerden van de ka
naalverbreding een beslissend jaar
gaan worden omdat, blijkens mede
delingen die gedaan zijn van de zijde
van rijkswaterstaat de onderhande
lingen over de schadevergoedingen
in de loop van 1961 hun beslag zul
len krijgen, aldus de burgemeester.
Het ongeveer 3000 ton metende tank
schip Tasmania" van de Rotterdamse
scheepvaartmij Van Ommeren, geladen
met stookolie, is op weg van Rotterdam
naar Gent in de westelijke buitenhaven
van Terneuzen door het Engelse vracht
schip Fairhead aangevaren. Hierdoor
ontstond een vrij groot lek in de wand
van een der achtertanks van de Tas
mania. waardoor 175 ton stookolie ver
loren ging. In Terneuzen is de eerste
reparatie verricht. Daarna kon het
schip zjjn reis naar Gent voortzetten.
In verband met het gereedkomen van de Drie Eilandenwerken door
het sluiten van het Veersegat zal men dit jaar over moeten gaan tot
het aanleggen van een rijwielpad van Serooskerke naar Vrouwen
polder. Eveneens zal men op korte termijn recreatiewegen moeten
aanleggen, die de recreatiegebieden van Walcheren zullen ontsluiten.
Deze wegen krijgen een breedte van minstens 5,5 meter met daarnaast
nog een rijwielpad.
lijk worden aangepakt, zodat de weg nog
vóór het komende seizoen gereed zal zijn.
De kustweg krijgt nu een breedte van 4
meter.
Het Waterschap besloot vorig jaar in
verzet te gaan tegen het door de „Polder
Walcheren" opgelegde dijkgeschot ten
bedrage van 36.288,01 omdat men meen-
Dit heeft de voorzitter van het Water
schap Wegschap Waicheren, de heer L. J.
Dregmans burgemeester van Koudekerke,
bekend gemaakt tijdens de Algemene
Vergadering van het Wegschap, die ten
stadhuize van Middelburg plaats vond.
De heer Dregmans deed deze mede
delingen in zijn Nieuwjaarsrede, waarin
hij er ook op wees, dat de huidige „kust
weg", die loopt vanaf Vlissingen tot aan
Zoutelande, onder langs de duinen in zéér
deplorabele toestand verkeert en nood
zakelijk verbetering en verbreding be
hoeft. Het bestuur van het Waterschap
heeft het College van G.S. kunnen over
tuigen van de urgentie van dit werk en
toesteming verkregen. Het herstel en de
verbreding van deze voor Walcheren zeer
belangrijke kustweg zal zo spoedig moge-
de uit een artikel van het Bijzonder
Reglement te Kunnen opmaken, dat men
van aanslag werd vrijgesteld. Er werd
een procedure aanhangig gemaakt bij de
Arrondissementrechtbank te Middelburg,
die echter de „Polder Walcheren" in het
gelijk stelde en het „Wegschap" ver
oordeelde tot de gemaakte kosten van
ruim 1700 gulden. Na ingewonnen advies
bij de rechtskundige stelde het bestuur
van het „Wegschap" voor in de uitspraak
te berusten, waarmee de vergadering
akkoord ging.
Voorts bestaat de mogelijkheid, dat
in 1962 een begin kan worden ge
maakt met de ontruiming van ver
schillende panden.
Teneinde op alle eventualiteiten voor
bereid te zijn, heeft het gemeentebe
stuur een tijd geleden reeds aan G. S.
om extra bouwvolume verzocht ter ver
vanging van woonruimte, welke aan de
kanaalwerken zal ten offer vallen.
De voorzitter vond intussen de be
richten over het schamele kwantum
huizen dat de provincie Zeeland is -toe
gewezen, teleurstellend. Hij wenste G. S.
veel wijsheid en sterkte toe in hun
schier bovenmenselijke taak het pover
en schamel aantal rechtmatig over bijna
100 gemeenten te verdelen.
Van president Kennedy verwacht
men een nieuwe, frisse aanpak
van de grote wereldvraagstukken,
speciaal van die betreffende de ver
houding tot Rusland. Nu is het merk
waardige, dat zijn eerste daad op dit
gebied eigenlijk een stap terug be
tekent. Een stap terug naar de meer
geheime diplomatie. De grote Rus in
het Kremlin heeft er de laatste jaren
een sport van gemaakt de diplomatie
te versieren met allerlei stunts van
openbaarheid en hij heeft getracht
de wereld wijs te maken dat alleen
maar topconferenties met veel lawaai
van publiciteit daar rondom de vre
de kunnen winnen- Het Westen is
daarin schoorvoetend gevolgd. Het
slot van het lied was dat de koude
oorlog heviger woedde dan tevoren.
Kroestsjev heeft Kennedy blijkbaar
dadelijk willen meeslepen op de weg
van de meer spectaculaire diplomatie.
Hij kon de inauguratie in Washington
nauwelijks afwachten om de nieuwe
bewindsman duidelijk te maken dat
hij hem zo graag zou willen ontmoe
ten en dat de weg voor een topconfe
rentie nu vrij was. Minister Dean Rusk
heeft nu echter al namens de presi
dent een verklaring uitgegeven waar
in staat, dat hij wil terugkeren naar
de nonnale diplomatieke kanalen
met Rusland en andere landen. De
nieuwe Amerikaanse regering laat de
kraan voor informaties aan de pers
ook niet zo ver meer open. Er zal
nauwkeuriger gelet worden op het
voorkomen van „lekken". Dit alles
klinkt nogal „ouderwets". Maar het
ontneemt Moskou mogelijkheden om
telkens weer als de vredeskampioen
naar voren te treden met groot ver
toon van bonhomie en luidruchtig
gespeelde verbolgenheid. Kennedy
wil blijkbaar het initiatief weer in
handen van het Westen leggen en
geen ongerechtvaardigde verwachtin
gen wekken. Zo bezien kan men de
ze „ouderwetse" diplomatie dan ook
waarderen.
Chanabel gaat voort
De N.V. „Belgische Scheepswerven"
(Chanabel) heeft zich weer in het
nieuws geplaatst. Men weet dat deze
Belgisch-Nederlandse groep het inzicht
had nabij de Boudewijnsluis in het Ant
werpse havengebied een grote overdek
te scheepswerf voor boten tot 100.000
ton te bouwen. De schepen zouden er
worden afgewerkt volgens nieuwe pro
cédés, waardoor de kostprijs aanmer
kelijk zou worden gedrukt.
De onderhandelingen met het Ant
werpse stadsbestuur konden niet tot een
goed einde worden gebracht omdat de
groep alsnog financieel geen voldoende
waarborgen kon bieden. Chanabel
niet bij de pakken blijven zitten. De
vennootschap nam contact niét het gé
meentebestuur van Kallo, een Oost-jhaar missie "tot mislukking gedoemd
Tn de Nieuwe Rotterd. Crt. wordt een
1 merkwaardig stukje historie op
gehaald aangaande de conferentie op
de Hoge Veluwe, waar Nederlandse en
Indonesische geleerden voor de eer
ste maal na de oorlog een poging
waagden om de verhoudingen nieuw
te regelen. De Indonesiër Djajadinin-
grat heeft in een dissertatie beweerd
dat de Nederlandse delegatie „ter
stond na de aanvang der openings
zitting" op de Hoge Veluwe heeft
verklaard geen bindende overeen
komst te kunnen aangaan omdat de
ze zou stuiten op verzet in het parle
ment, ten gevolge waarvan het de In
donesische delegatie „na vijf minu
ten" duidelijk zou zijn geweest dat
vlaamsfr Soheldegemeente, gelegen te
genover Kruisschans- eri Bóudewijnslüi-
zen en onderhandelde over de aankoop
van een terrein van ruim 30 hectare
met een lengte van 2 kilometer, ter
hoogte van Liefkenslioek.
Machtiging werd gegeven aan het be
stuur der polders Ste. Anna en Kete-
nisse eigenaars van de grond
over te gaan tot de verkoop. Een prin
cipieel akkoord werd ondertekend,
waarin o.m. bepaald wordt dat beta
ling moet geschieden drie dagen na
verlijden der akte en dat de werken
onmiddellijk moeten worden begonnen
op straffe van nietigverklaring.
Hoewel het exploitatie-overzicht niet
direct gunstig is blijkt, dat de belang
stelling voor de „werkelijke fokkerij"
steeds toeneemt, dit geluid hoorden we
gisteren op de jaarvergadering van de
Varkensfokvercniging Walcheren.
Over het algemeen lagen de prijzen
vorig jaar niet hoog, wel valt er dc
laatste maanden een verbetering te be
speuren. De vereniging behaalde op de
provinciale varkensfokdag in Goes goede
resultaten. De vereniging sloot het boek
jaar af met een nadelig saldo. Dit is het
gevolg van de aankoop van twee beren
en het teruglopen van het aantal dekkin
gen.
Over de indeling van de rayons van
de dekstations ontstond enige discussie.
Besloten werd zo spoedig mogelijk een
jonge beer aan te schaffen. Het dekgeld
hiervoor zal met twee gulden worden
verhoogd. Door de varkenskern Walche
ren is een commissie ingesteld die op
de eerstvolgende vergadering van deze
kern rapport zal uitbrengen over de
afzetmogelijkheden van slachtvarkens.
Meegedeeld werd verder dat op 6 fe
bruari een excursie zal worden georgani
seerd naar Brabant waar o.m. een be
zoek wordt gebracht aan enkele opfok-
bedrijven cn de selectiewedstrijden in
Boxtel. Er blijkt voor deze excursie veel
belangstelling4 te zijn. Bij de bestuurs
verkiezing we'rden de heren P. Dinge-
manse uit Zoutelande en Iz. de Buck uit
Grijpskerke herkozen.
Woensdag j.l. is de 48-jarige metaal
bewerker W. Stevins uit Bergen op
Zoom, vader van vijf kinderen, van een
spoorbrug over de Korte Prinsengracht
te Amsterdam gevallen, in het water
terecht gekomen en verdronken.
De heer Stevins was met nog enkele
arbeiders voor een metaalconstructie
bedrijf te Zwijndreeht bezig met het ver
richten van herstellingen aan de spoor
brug.
Op een gegeven moment hoorde de
voorman van het groepje een schreeuw.
Toen hij omkeek zag hij aan een kring
in het water dat er een van zijn werk
lieden van de brug moest zijn gevallen.
Hoewel hij nog met een roeiboot naai
de betrokken plaats is gegaan werd niets
meer van de Bergenaar gezien. De rijks
politie te water heeft nog tot woensdag
avond zeven uur gedregd. Zonder resul
taat evenwel.
Vermoed wordt dat het lsachtoffer door
Ide kou bevangen is.
De N.R.C. vermeldt nu echter ver
klaringen van een Nederlander, die
toentertijd grote verantwoordelijk
heid droeg en later ook de onderhan
delingen in Linggadjati meemaakte.
We durven het vermoeden uitspreken
dat het prof. Schermerhorn is. Deze
zegsman nu vertelt, dat het juist om
gekeerd was. De Indonesiërs begon
nen met de verklaring dat zij geen
bevoegdheid hadden om een zodani
ge overeenkomst aan te gaan; waar
op de Nederlandse delegatie geen be
hoefte gevoelde te verklaren dat zij
harerzijds die wel had.
De besprekingen verliepen vlot. Op
twee punten na werd men het eens.
Over die twee punten zou dr. van
Mook in Indonesië verder onderhan
delen-
Toch werd de indruk gewekt dat
de conferentie mislukt was. Dat kwam
door een merkwaardig misverstand.
Tijdens de conferentie arriveerde er
een telegram van premier Sjahrir
met een tekst waaraan ook de Indo
nesische delegatie kop noch staart
kon vastmaken. Men besloot toen een
telegram naar Sjahrir te zenden met
verzoek om verduidelijking. Dit tele
gram heeft zijn bestemming nooit be
reikt (waarschijnlijk onderschept door
de Nederlandse inlichtingendienst in
Indonesië, zegt de N.R.C.)
Toen later Sjahrir over een en an
der geïnterpelleerd werd, bleek dat
het telegram in een alleen met van
Mook afgesproken code de boodschap
bevatte, dat de Indonesische delega
tie volledige bevoegdheid had een
akkoord te sluiten. Van Mook zelf
bevond zich toen het telegram aan
kwam in Engeland en kon dus geen
uitsluitsel geven.
Toeri Nederland echter niet rea
geerde dacht Sjahrir dat de onder
handelingen vast waren gelopen.
Het is een wonderlijk verhaal, dat
aantoont hoe dilettantisch de zaken
eigenlijk behandeld werden. Op twee
punten zou men echter wel graiag op
heldering hebben. Wat had de Ne
derlandse inlichtingendienst te ma
ken met het telegram, dat alles had
kunnen opklaren en waarom heeft die
het achtergehouden Verder: Waar
om heeft van Mook de code voor zich
gehouden en heeft hij later niet ge
ïnformeerd naar een eventueel tele
gram van Sjahrir?
De geschiedenis kan toch niet te
ruggedraaid worden en goedwillenden
als Sjahrir waren tóch wel opzij ge
zet door de demagoog Soekarno.
Maar voor de rechtbank der histo
rie zijn deze gegevens toch van gro
te waarde.
De Britse militairen zullen binnenkort
dc vermoeide ledematen uitstrekken op
latex schuimrubber matrassen. Er is
een contract geplaatst bij Vitafoam Ltd.
te Middelton. Manchester, voor 60.000
schuimrubber matrassen ter waarde van
bijna vijf miljoen gulden. Het besluit
van het leger om de nieuwe matrassen
te bestellen valt samen met zijn moder
niseringsprogramma, zowel wat de be
wapening als de huisvesting betreft.
Vele van de nieuwe matrassen zullen
worden gebruikt in de semi-privé vier-
kamervertrekken, die in de plaats zijn
gekomen van de traditionele zalen in
barakken.