Systeem van kernaanwijzing werkt blijkbaar averechts Vergeten Belofte „Eigen Zeeuwse studie vaste oeververbinding" Sas van Gent kreeg er „Wegschap W alcheren verloor proces KOOP dc-fac VAN HART TOT HART LOTEN Verheugende berichten Kritiek op beleid Hulst in vergadering van K. v. K. J. v. Hinte hield lezing over historie van Aardenburg - volgens Zeeuwse begrippen - veel inwoners bij Ouderwetse diplomatie Wonderlijk verhaal DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 27 JANUARI 1961 IR. C. HORSTMANN IN JAARREDE K. Y. K. RYNBENDE'S On t wikkelt n a.sa vond in Maris Stella Drieduizend kg smokkelboter in vrachtwagen Ir. C. A. L. Horstmann: f 235.000.- PRIJZEN is We vandaag volkomen gezond is kan morgen hulpbehoevend zijn! Tankschip in haven Terneuzen lek gestoten Spoedige aanleg recreatiewegen Werf voor 100.000 tonners te Kallo? Op Walcheren Meer interesse varkensfokkerij Bergenaar stort van spoorbrug en verdrinkt Britse leger op schuimrubber Welke rol kan Terneuze in nieuwe situatie spelen (Van onze verslaggever) „Er zijn in onze streek nog steeds gemeenten, waar men de moge lijkheid om een industrie te behouden laat afstuiten op bebouwings voorschriften. Het feit, dat alleen Terneuzen tot kern is aangewezen, brengt industrieën ertoe, voor eventuele uitbreidingen te overwegen om onze provincie te verlaten en elders te profiteren van faciliteiten. Hier wert het systeem van de kernaanwijzing blijkbaar averechts en het is voor mij de vraag of ons provinciaal bestuur in staat is om met klem van argumenten in Den Haag toch nog iets gedaan te krijgen". "de betekenis van de thans bereikte ge lijkheid van spoorwegtarieven? Of is dit een Pyrrhus-overwinning, die feitelijk geen voordeel brengt? „Als men deze vragen commercieel heeft beantwoord, dan komen de technische vragen over wat er in de haven gebeuren moet om bij te blijven en om er beter van te worden", meent de heer Horstmann. Dat heeft de heer ir. C. A. L. Horst mann opgemerkt in zijn jaarrede als voorzitter van de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaan- deren, gisteren in Terneuzen gehouden Hij liet deze uitlating volgen op een op somming van de verheugende berichten, dat in het afgelopen jaar de vestiging is aangekondigd van een dependance te Terneuzen van de Meterfabriek te Dor drecht, van een schoenenfabriek in SluiS en vestiging of uitbreiding van een con fectiebedrijf te Stoppeldijk, terwijl de vestiging van een scheepssloperij in Ter neuzen een feit werd. En nog slechts enkele dagen geleden is vernomen, dat de plannen voor de bouw van een che misch bedrijf op de Axelse Vlakte vaste vorm hebben gekregen. Men zal er dit jaar nog mee beginnen. Kanaalverbreding In een blik op de toekomst zei de heer Horstmann te geloven, dat Gent voor lopig het meest zal profiteren van het akkoord, dat in 1960 eindelijk is bereikt over de verbreding van het kanaal van Gent naar Terneuzen. „Het zal goed zijn dat er schot komt in de onderhandelingen over de haven van Terneuzen Momenteel worden leen juridische en administratieve kwes ties bestudeerd, maar het wordt tijd. dat men in Terneuzen begint met de tech nische en commerciële studie", zei de heer Horstmann. Hij meent, dat het thans de tijd is zich af te vragen welke rol de haven van Terneuzen in de nieu we situatie kan zijn, nu vaststaat, dat de nieuwe sluis te Terneuzen er komt en het kanaal zal worden verbreed. „Is er belang om grote schepen in Ter neuzen over te slaan in lichters voor Gent en verder en voor Antwerpen en verder? Wat zou een petroleumleiding vanuit de Oesterput naar Antwerpen kosten en hoevee] petroleum gebruikt de Antwerpse petroleumindustrie? Wat is (Advertentie) een eerlijke 'jonge' jonge White Label dubbele klare f 8.S5 per literfles exclusief glas Hoogovens De vraag of men 1° Zeeuwsch-Vlaan- deren wel voldoende is voorbereid op wat komen gaat of komen kan stelde de voor zitter van de Kamer van Koophandel ook bij zijn opmerking: .,In Zelzate ver rijzen misschien hoogovens. Maar waar om daar? Langs de Westerschelde, dich ter bij de zee. is ongetwijfeld een veel betere plaats.' Zijn we klaar om een dergelijke zware industrie alle gegevens te verstrekken, die zij zal vragen?" In het grote verband meende de heer Horstmann. dat eigenlijk de tijd van noodzakelijke samenwerking in deze streek al weer verleden tijd is. „Wil men werkelijk iets bereiken, dan zullen wij met Belgisch Vlaanderen construc tieve plannen moeten maken voor alle Vlaanderens", zei hij. In kleiner ver band meende hij, dat bet nu bo°ê tijd wordt, dat de handen nog meer ineen geslagen worden. „Wij hebben wel ver trouwen in de ontwikkeling van ons ge bied, maar we zullen er ook wat voor over moeten hebben". Ontvolking Sprekende over het „aloude vraagstuk van de ontvolking van het platteland zei de heer Horstmann: „Maar er kan toch niet in ieder dorp een fabriek wor den gebouwd?" Hij kon zich indenken, dat de meer dan 100 burgemeesters in Zeeland zich ongerust maken over een achteruitgang in zielental. De huidige generatie zal nog wel in het eigen huis willen blijven wonen, maar de toekom stige zal bij het werk gaan wonen. Dat noemde hij ook het belang van de leef baarheid van de paar wooncentra in de zo dun bevolkte provincie. Voornamelijk als gevolg van een gro tere uitgaande pendel van 300 man en een kleinere inkomende pendel van 150 man daalde de gemiddelde werkloos heid met een derde. De heer Horstmann sprak de verwachting uit. dat de ka- naalwerken en de chemische industrie op de Axelse Vlakte -in de komende ja ren zoveel personeel nodig zullen heb ben, dat de on-sociale uitgaande pendel spoedig tot het verleden zal behoren. Samenwerking Het verheugde de heer Horstmann in deze jaarrede enkele positieve punten te hebben kunnen noemen, die duiden op een betere ontwikkeling, een betere toe komst voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Van grote betekenis echter noemde hij nog steeds een goede samenwerking met Belgisch Vlaanderen in het belang van een gezamenlijke ontwikkeling, de ken nis en studie van wat er in de toekomst met de Westerschelde gaat gebeuren, begrip bij de provinciale en rijksoverheid en bevordering van de bekendheid met de streek. (Van onze verslaggever). Als er werkelijk in onze streek een gemeente is, waar men de mogelijkheid om een industrie te behouden laat afstuiten op be bouwingsvoorschriften (voorzit ter ir. C. A. L. Horstmann had dat in zijn jaarrede meegedeeld) dan verdient die zeker niet tot kern te worden aangewezen- Dat merkte gisteren de heer J. F. de Klerk op in de algemene vergade ring van de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor Zeeuwsch- Vlaanderen, En met die opmerking was de voor zitter van de Kamer van Koophandel het roerend eens. Hij wilde zelfs wel de naam noemen van de gemeente waar dit het geval is, namelijk Hulst. ,,Dat is de zaak op zijn kop zetten", voegde de heer Horstmann er nog aan toe. „Aan de ene kant schreeuwt men om industriali satie. Aan de andere kant weigert men bebouwingsvoorschriften te wüzigen ten behoeve van de uitbreiding van een be staande industrie". De heer De Klerk had dit op de rege ling voor kerngemeenten tegen, dat be staande industrieën voor uitbreiding slechts aan een tegemoetkoming van f 35,per m2 kunnen komen, terwijl nieuwe vestigingen (van dezelfde aard) van buiten f 75— per m2 kunnen krij gen. Dat vond hij onlogisch. De voorzitter, ir. C. A. L. Horstmann maakte over het verstrekken van facili ty" ter bevordering van industriali satie ook nog enkele or»'-- "rkingen. Hij heeft sterk de indruk, dat een aantal V'ist u, dat Prins Maurits bij zyn veld tocht ter verovering van w.-Zeeuwsch Vlaanderen logeerde in ,,De Gouden Eij- kcl" thans een bakkerij te Aardenburg? Hat het latere weeshuis te Aardenburg destijds als herenhuis werd gebouwd door de Aardenburgse kaperkapitein van Wuyckhuizen? Dat de winkelstraat van Aardenburg vroeger niet liep van af de Kaaipoort naar de Markt, maar lag waar thans de Akkerstraat ligt, en vroeger de weg naar Sint Kruis begon? Deze en nog veel meer aardige bij zonderheden wist de heer J. van Hinte •i i1?* ErUiS !e vertellen op de ont- wikkelingsavond die door de Commissie ^Ver?re«nng Eede in samenwerking met de V.V.V. Aardenburg in .Maris tXl. i Vas Seorganiseerd en waar tal rijke belangstellenden uit Aardenburg. komen611 ^rLds naar toe waren ge- Na een welkomstwoord van de heer v „.SLi Ult Aardenburg zette de heer 5inte u'teen dat het de bedoeling van deze avond was door de kennis van de geschiedenis, het heden beter te beleven en te waarderen. het, ®ers,te deel van zijn uiteenzet ting gaf de heer Van Hinte een over- ïï'7van de wordingsgeschiedenis van west-Zeeuwsch-Vlaanderen en van Aar- aenburg en omgeving in het bijzonder. He aanwezigen maakten kennis met de lairijke overstromingen die dit gebied mpt h!°°P ?er jaren hebben geteisterd, de Rnmi \-13 plundertochten tijdens mannpü V en later do°r de Noor- Tlitlra 1 9entenaren gepleegd, mee] Se nr=H 1(jgde de heer Van «inte de h;stnH» op de archeologie dan op wetensehan aanêez'en de eerstgenoemde heeft AaS mfeste belangstelling kon vein and van enkele dia's werd verteld" wat, over de geschiedenis ITi. de worden verduidelijkt, die werd iehendetting en dc seiegenheid bleekt,7,1 gJ?.n om vraSen te stellen Worden e d er veel meer vondsten ken e sedaan en meer bij graafwer ken^™ "Sht komt- da" de des dat hH b^ke,1d 1S' HierbiJ bleak om. dat bijvoorbeeld te Eede een z.g knup- pelweg werd gevonden, een vermoede lijk in de Romeinse tijd in moerassig land aangelegde weg van boomstamme tjes; dat in 1953 eveneens te Eede bij het graven voor de fundamenten van een huis langs de Rijksweg op een scheepsmast was gestoten en zo meer. Dc heer Van Hinte wekte de aanwe zigen met grote nadruk op om derge lijke vondsten toch vooral te melden. Dan pas kan de juiste plaats worden aan getekend en de bijzonderheden die bij het vinden aan het licht komen kunnen wetenschappelijk worden vastgesteld. Het tweede deel van de avond be steedde de heer van Hinte aan de eco nomische ontwikkeling van Vlaanderen in de Middeleeuwen. Hij schilderde daar bij de welvaart in Vlaanderen, de ri valiteit tussen Brugge en Gent. waar Aardenburg eigenlijk de dupe van werd Als resultaat van deze avond werd overeengekomen, dat een speciale avond zal worden belegd voor de belangstel lenden voor het bezichtigen van het mu seum. de Sint Baafskerk en eventueel het archief, waarbij dan door deskundi gen toelichting zal worden gegeven. De datum zal nog nader worden bekend gemaakt. Dit museum is eigenlijk ont staan als gevolg van de in 1950 begon nen opgravingen. Voordien was omtrent het Romeins verleden van Aardenburg nog niets bekend. Ook de beschilderde graven in de Sint Baafskerk zijn uniek in Nederland. Volgende avonden Aan het slot van de bijeenkomst deel de heer E. Lansu mede, dat op dins dag 31 januari aanstaande weer een ontwikkelingsbijeenkomst zal worden ge houden. Dan zal de heer P. van Geijt uit Hulst de lectuurvoorziening op het platteland behandelen. Op dinsdag 7 fe bruari wordt weer een bijeenkomst ge houden speciaal gewijd aan de agi ari sche mogelijkheden. Ir, J. van Lochten- steijn uit Tilburg zal dan speciaal de mogelijkheden in de land- en tuinbouw behandelen en drs. Q. Dusarduijn. di recteur van de Katholieke Raad voor Maatschappelijk Werk in Zeeland zal speciaal aandacht besteden aan de werk gelegenheid, een probleem, dat voor de streek thans van bijzonder belang is. gemeenten niet eens weet, dat het ook mogelijk is faciliteiten te verlenen zon der dat mei: een kerngemeente is. Toch is dat wel mogelijk, aldus de heer Horst mann, die er zeker van was, dat derge lijke besluiten door Gedeputeerde Staten worden goedgekeurd. Met 14 van de 16 stemmen werd ir. C. A. L. Horstmann opnieuw tot voorzitter gekozen. Als ondervoorzitters zagen zich opnieuw gekozen de heren baron A. Collot d'Escury. H. de Meijer en P. Blommaert. In de vacature Luteijn werd de heer Cambier als onder-voorzitter ge kozen. De heren L. Fassaert, v. d. Plas en J. v. d. Voorde werden opnieuw be noemd in de commissie winkelsluitings' wat. Bij de debatten over Verkeer en Wa terstaat in de Tweede Kamer is er he laas niet gesproken over een verbete ring van de verbinding tussen west- Brabant en Zeeuwsch-Vlaanderen, wel ke allang in de pen is. Wij bedoelen de onvoltooid gebleven weg van Ant werpen via Kallo en Vracene naar Kemzeke, welke aansluiten moet op de weg van Sint Niklaas naar Hulst. Toen mr. Algera het departement van Waterstaat beheerde heeft hij, bij een bezoek aan Gent en Terneuzen met zijn Belgische collega minister Vanau- denhove een afspraak gemaakt over de voltooiing van deze weg, welke een aan merkelijke verkorting zou betekenen van de verbinding Sluiskil-Hulst-Breda, voor al ook omdat het hoefijzer-verkeer de kom van Sint Niklaas dan zou kunnen mijden. Minister Algera kreeg de toezegging dat de slechts ven Antwerpen tot Kal lo voltooide weg zou worden afge werkt. Dat moet nu nog altijd gebeu ren. Herhaaldelijk verluidde, ook on langs nog, dat de Belgische regering geld had uitgetrokken om de weg te voltooien, maar het enige wat feitelijk gebeurde was de openstelling voor het verkeer na jaren wachten van het stuk Antwerpen - Kallo. Aan de openstelling van dit gedeelte heeft men echter voor het hoefijzerver- keer Sluiskil - Breda niets, want men loopt in Kallo bij wijze van spreken in de wei uit, daar men alleen over slechte polderwegen via Verrebroek en Clinge Hulst zou kunnen bereiken, wan neer men per se Sint Niklaas mijden wil. Dit heeft dus geen zin. In België schuift men thans op de begroting en het wegenprogram van Openbare Werken de posten op en neer in verband met de keuze van prioritei ten bij krapper geworden financiële mo gelijkheden. Maar het is juist daarom geenszins van belang ontbloot, dat de Belgische regering vanuit Den Haag eens herinnerd wordt aan de toezeg- zing, welke minister Algera nu al ja ren- geleden werd gedaan. De vliegende brigade der Belgische douane, groep Lokeren, heeft tijdens een patrouilletocht langs de grens op het grondgebied der Oostvlaamse ge meente Moerbeke-Waas een vrachtwa gen tot stilstaan gedwongen. De be stuurder had geen gevolg gegeven aan het stopbevel, maar de tolbeambten slaagden erin de vluchtende wagen in te halen. Met hun revolvers schoten zij daarop de radiator van de vrachtauto stuk, wat meteen het einde betekende voor de smokkelaars. Zij lieten de de fecte wagen in de steek en vluchtten de velden in. In het ruim van de achtergelaten auto werd een partij van 3.000 kg Neder landse boter gevonden. Vrachtwagen en smokkelwaar werden in beslag geno men. (Van onze verslaggever) In zijn jaarrede, die de voorzitter van de Kamer van Koophandel cn Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen in de 33e al gemene vergadering van de kamer in hotel „Rotterdam" te Terneuzen heeft uitgesproken liet hij uitkomen, dat Zeeuwsch-Vlaanderen beslist niet bij de pakken moet gaan neerzitten, nu de mi nister onlangs zeer pessimistische gelui den heeft doen horen m.b.t. de vaste ver binding over de Westerschelde. Voorlopig kan aan zo'n vaste oeververbinding nog niet worden gedacht, heeft de minister gezegd. „Maar dan zullen de provincie of wij zelf moeten studeren, want de tijd staat niet stil." zei ir. C. A. L. Horstmann. „In overig Nedreland gebeurt er wel iets, in overig Zeeland zeker. Wij willen ein delijk wel eens weten waar wij aan toe zijn." Even tevoren had de heer Horstmann al veelbetekenend en zonder verder com mentaar opgemerkt: „Het bouwen van bruggen of tunnels met tolheffing komt weer in de mode en ook in onze pro vincie denkt men over een brug over de Oosterschelde j ^iirk ?ver de hlddige verbindingen over de Westerschelde sprak de voorzitter van de Zeeuwsch-Vlaamse Kamer van Koop handel. „Wij verheugen ons er buiten gewoon over. dat men thans wil trachten ook eens een nieuwe veerboot voor het veer Perkpolder-Kruiningen te krijgen," zei hij. Aan dit veer heeft zich een veel groter vervoersaanbod aangeboden toen de accommodatie verbeterd werd door een grotere veerboot er bij te leggen. „Dat was blijkbaar een grote verrassing voor het provinciaal bestuur." Vcertarieven De heer Horstmanft betreurde het, dat door de minister een strakke houding wordt aangenomen met betrekking tot de veertarieven over de WesterscheldeIn woners van Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen door de ingevoerde tariefsverlaging thans t£Vf'V?n3?nn.ement ,krjigen. dat prak- iiV»Vvf cn, ook 1S het tarief voor licht vervoer verlaagd, maar het blijkt nu. dat veel minder Zeeuwsch-Vlamingen dan geraamd was' gebruik maken van de mogelijkheid om een abonnement te nemen Daaruit volgt, dat de hiervan geraamde opbrengsten van het veer ook vee! geringer zullen zijn. .Voegen we het hierdoor gespaarde bedrag bi? het bedrag, dat de overheid zou hebben kunnen innen, indien zij t.a.v. de personentarieven zich hield aan de gegeven richtlijnen, dan is het voor mij onverklaarbaar, dat het ta rief voor vrachtvervoer niet kon wor den verlaagd, temeer omdat het aantal yrachtwagene toch betrekkelijk gering is. En zeker, nu thans aan het veer Perkpolder-Kruiningen de ogen zijn opengegaan, nu blijkt hoeveel auto's toch nog. ondanks meerdere kilometers en wachten bij de grens, omreden via Antwerpen," aldus de heer Horstmann. De heer Horstmann twijfelde er niet aan dat het provinciale bestuur met klem van argumenten deze tariefsverlaging voor het vrachtvervoer in Den Haag naar voren heeft gebracht. Maar hij kon zich moeilijk voorstellen, dat Den Haag in zijn beleid verder zou gaan dan de vraag welk bedrag er vóór en na de tariefs verlaging bijgelegd moet worden. (Advertentie) DAG. 2.30-8.15 ZAT. 2.30-6.45-9.15 UUR ZOND. 2.30-5-8.15 UUR ROTTERDAM - TEL. 115300 Ggk. Mm- r. Jint. d.d. M-3-'60. P.O. sao/162/449 1 g.v. de St. lot f1.- PER STUK IN VIJF KLEUREN BIJ WINKELIERS of Giro 510.000 óog-tbe. Adr. v. inl.H'singel 303 R'dam, Tr. 15-2-'61. 5 ser. v. 340.000 loten. 11.- p. st. Gisteravond kwam de raad van Sas van Gent voor de eerste maal dit jaar in openbare vergadering bijeen. De voorzitter, burgemeester R. A. J. den Boer, gaf hierbij een overzicht van de bijzondere gebeurtenissen over het afgelopen jaar en de uit te voeren wer ken ii\ dit jaar. Op de eerste schooldag in 1960 werd de nieuwe openbare school aan de Gla- cisstraat in gebruik genomen. Ook de r.-k. huishoudschool kreeg een definitie ve .huisvesting in een polynormgebouw. Een andere verbetering op onderwijs gebied noemde de voorzitter de restau ratie van het gymnastieklokaal der openbare lagere school met opbergruim te. kleed- en wasgelegenheid. De woningbouw vond gestaag door gang. In 1960 kwamen 59 woningen ge reed Dit is mede van invloed geweest op volgens Zeeuwse begrippen gro te toename van het inwonertal met 155 zielen. Momenteel zijn er 76 woningen in aanbouw. In de herfst is een begin gemaakt met de algehele vernieuwing van de straat verlichting. Over enkele weken hoopt de P.Z.E.M. het gehele projekt gereed te hebben en zal de gemeente baden in een weelde van licht. Belangrijk, vooral in het kader van de samenwerking tussen de gemeenten in de kanaalzone, was de totstandkoming van de gemeenschappelijke regeling voor de afvalwaterleiding, waarmee een wettelijk autonoom lichaam is ge creëerd, dat bevoegd is alle handelin gen te verrichten die tot verwezenlijking van een nieuwe afvalleiding kunnen voe ren. Ondanks de slechte zomer brachten 43.407 personen een bezoek aan het zwembad. Veel te doen Voor 1961 staan verschillende grote werken op stapel. Op de eerste plaats de riolering' en "bestrating van de OoStdam en de Oostkade. Dit plan ligt bestedings- klaar en wacht alleen nog op vergun ning van Rijkswaterstaat voor het leg gen van een zinker in het kanaal tussen Oost- en Westkade aan de Noordzijde. Eerstdaags zal ook een aanvang wor den gemaakt met het bouwrijp maken van de derde fase in plan West, zodra de laatste akten van grondaankoop zul len zijn gepasseerd. Ook zullen dit jaar overeenkomstig de reeds door de raad geuite wens de brandgangen worden verbeterd. Reeds is een begin gemaakt met de drainering van de tuinen tussen de Julianastraat en de Poeldijk, waarmee het euvel van wateroverlast in dat gebied tot het ver leden zal behoren. Het jaar 1961 zal ook. voor de toe komstige gedupeerden van de ka naalverbreding een beslissend jaar gaan worden omdat, blijkens mede delingen die gedaan zijn van de zijde van rijkswaterstaat de onderhande lingen over de schadevergoedingen in de loop van 1961 hun beslag zul len krijgen, aldus de burgemeester. Het ongeveer 3000 ton metende tank schip Tasmania" van de Rotterdamse scheepvaartmij Van Ommeren, geladen met stookolie, is op weg van Rotterdam naar Gent in de westelijke buitenhaven van Terneuzen door het Engelse vracht schip Fairhead aangevaren. Hierdoor ontstond een vrij groot lek in de wand van een der achtertanks van de Tas mania. waardoor 175 ton stookolie ver loren ging. In Terneuzen is de eerste reparatie verricht. Daarna kon het schip zjjn reis naar Gent voortzetten. In verband met het gereedkomen van de Drie Eilandenwerken door het sluiten van het Veersegat zal men dit jaar over moeten gaan tot het aanleggen van een rijwielpad van Serooskerke naar Vrouwen polder. Eveneens zal men op korte termijn recreatiewegen moeten aanleggen, die de recreatiegebieden van Walcheren zullen ontsluiten. Deze wegen krijgen een breedte van minstens 5,5 meter met daarnaast nog een rijwielpad. lijk worden aangepakt, zodat de weg nog vóór het komende seizoen gereed zal zijn. De kustweg krijgt nu een breedte van 4 meter. Het Waterschap besloot vorig jaar in verzet te gaan tegen het door de „Polder Walcheren" opgelegde dijkgeschot ten bedrage van 36.288,01 omdat men meen- Dit heeft de voorzitter van het Water schap Wegschap Waicheren, de heer L. J. Dregmans burgemeester van Koudekerke, bekend gemaakt tijdens de Algemene Vergadering van het Wegschap, die ten stadhuize van Middelburg plaats vond. De heer Dregmans deed deze mede delingen in zijn Nieuwjaarsrede, waarin hij er ook op wees, dat de huidige „kust weg", die loopt vanaf Vlissingen tot aan Zoutelande, onder langs de duinen in zéér deplorabele toestand verkeert en nood zakelijk verbetering en verbreding be hoeft. Het bestuur van het Waterschap heeft het College van G.S. kunnen over tuigen van de urgentie van dit werk en toesteming verkregen. Het herstel en de verbreding van deze voor Walcheren zeer belangrijke kustweg zal zo spoedig moge- de uit een artikel van het Bijzonder Reglement te Kunnen opmaken, dat men van aanslag werd vrijgesteld. Er werd een procedure aanhangig gemaakt bij de Arrondissementrechtbank te Middelburg, die echter de „Polder Walcheren" in het gelijk stelde en het „Wegschap" ver oordeelde tot de gemaakte kosten van ruim 1700 gulden. Na ingewonnen advies bij de rechtskundige stelde het bestuur van het „Wegschap" voor in de uitspraak te berusten, waarmee de vergadering akkoord ging. Voorts bestaat de mogelijkheid, dat in 1962 een begin kan worden ge maakt met de ontruiming van ver schillende panden. Teneinde op alle eventualiteiten voor bereid te zijn, heeft het gemeentebe stuur een tijd geleden reeds aan G. S. om extra bouwvolume verzocht ter ver vanging van woonruimte, welke aan de kanaalwerken zal ten offer vallen. De voorzitter vond intussen de be richten over het schamele kwantum huizen dat de provincie Zeeland is -toe gewezen, teleurstellend. Hij wenste G. S. veel wijsheid en sterkte toe in hun schier bovenmenselijke taak het pover en schamel aantal rechtmatig over bijna 100 gemeenten te verdelen. Van president Kennedy verwacht men een nieuwe, frisse aanpak van de grote wereldvraagstukken, speciaal van die betreffende de ver houding tot Rusland. Nu is het merk waardige, dat zijn eerste daad op dit gebied eigenlijk een stap terug be tekent. Een stap terug naar de meer geheime diplomatie. De grote Rus in het Kremlin heeft er de laatste jaren een sport van gemaakt de diplomatie te versieren met allerlei stunts van openbaarheid en hij heeft getracht de wereld wijs te maken dat alleen maar topconferenties met veel lawaai van publiciteit daar rondom de vre de kunnen winnen- Het Westen is daarin schoorvoetend gevolgd. Het slot van het lied was dat de koude oorlog heviger woedde dan tevoren. Kroestsjev heeft Kennedy blijkbaar dadelijk willen meeslepen op de weg van de meer spectaculaire diplomatie. Hij kon de inauguratie in Washington nauwelijks afwachten om de nieuwe bewindsman duidelijk te maken dat hij hem zo graag zou willen ontmoe ten en dat de weg voor een topconfe rentie nu vrij was. Minister Dean Rusk heeft nu echter al namens de presi dent een verklaring uitgegeven waar in staat, dat hij wil terugkeren naar de nonnale diplomatieke kanalen met Rusland en andere landen. De nieuwe Amerikaanse regering laat de kraan voor informaties aan de pers ook niet zo ver meer open. Er zal nauwkeuriger gelet worden op het voorkomen van „lekken". Dit alles klinkt nogal „ouderwets". Maar het ontneemt Moskou mogelijkheden om telkens weer als de vredeskampioen naar voren te treden met groot ver toon van bonhomie en luidruchtig gespeelde verbolgenheid. Kennedy wil blijkbaar het initiatief weer in handen van het Westen leggen en geen ongerechtvaardigde verwachtin gen wekken. Zo bezien kan men de ze „ouderwetse" diplomatie dan ook waarderen. Chanabel gaat voort De N.V. „Belgische Scheepswerven" (Chanabel) heeft zich weer in het nieuws geplaatst. Men weet dat deze Belgisch-Nederlandse groep het inzicht had nabij de Boudewijnsluis in het Ant werpse havengebied een grote overdek te scheepswerf voor boten tot 100.000 ton te bouwen. De schepen zouden er worden afgewerkt volgens nieuwe pro cédés, waardoor de kostprijs aanmer kelijk zou worden gedrukt. De onderhandelingen met het Ant werpse stadsbestuur konden niet tot een goed einde worden gebracht omdat de groep alsnog financieel geen voldoende waarborgen kon bieden. Chanabel niet bij de pakken blijven zitten. De vennootschap nam contact niét het gé meentebestuur van Kallo, een Oost-jhaar missie "tot mislukking gedoemd Tn de Nieuwe Rotterd. Crt. wordt een 1 merkwaardig stukje historie op gehaald aangaande de conferentie op de Hoge Veluwe, waar Nederlandse en Indonesische geleerden voor de eer ste maal na de oorlog een poging waagden om de verhoudingen nieuw te regelen. De Indonesiër Djajadinin- grat heeft in een dissertatie beweerd dat de Nederlandse delegatie „ter stond na de aanvang der openings zitting" op de Hoge Veluwe heeft verklaard geen bindende overeen komst te kunnen aangaan omdat de ze zou stuiten op verzet in het parle ment, ten gevolge waarvan het de In donesische delegatie „na vijf minu ten" duidelijk zou zijn geweest dat vlaamsfr Soheldegemeente, gelegen te genover Kruisschans- eri Bóudewijnslüi- zen en onderhandelde over de aankoop van een terrein van ruim 30 hectare met een lengte van 2 kilometer, ter hoogte van Liefkenslioek. Machtiging werd gegeven aan het be stuur der polders Ste. Anna en Kete- nisse eigenaars van de grond over te gaan tot de verkoop. Een prin cipieel akkoord werd ondertekend, waarin o.m. bepaald wordt dat beta ling moet geschieden drie dagen na verlijden der akte en dat de werken onmiddellijk moeten worden begonnen op straffe van nietigverklaring. Hoewel het exploitatie-overzicht niet direct gunstig is blijkt, dat de belang stelling voor de „werkelijke fokkerij" steeds toeneemt, dit geluid hoorden we gisteren op de jaarvergadering van de Varkensfokvercniging Walcheren. Over het algemeen lagen de prijzen vorig jaar niet hoog, wel valt er dc laatste maanden een verbetering te be speuren. De vereniging behaalde op de provinciale varkensfokdag in Goes goede resultaten. De vereniging sloot het boek jaar af met een nadelig saldo. Dit is het gevolg van de aankoop van twee beren en het teruglopen van het aantal dekkin gen. Over de indeling van de rayons van de dekstations ontstond enige discussie. Besloten werd zo spoedig mogelijk een jonge beer aan te schaffen. Het dekgeld hiervoor zal met twee gulden worden verhoogd. Door de varkenskern Walche ren is een commissie ingesteld die op de eerstvolgende vergadering van deze kern rapport zal uitbrengen over de afzetmogelijkheden van slachtvarkens. Meegedeeld werd verder dat op 6 fe bruari een excursie zal worden georgani seerd naar Brabant waar o.m. een be zoek wordt gebracht aan enkele opfok- bedrijven cn de selectiewedstrijden in Boxtel. Er blijkt voor deze excursie veel belangstelling4 te zijn. Bij de bestuurs verkiezing we'rden de heren P. Dinge- manse uit Zoutelande en Iz. de Buck uit Grijpskerke herkozen. Woensdag j.l. is de 48-jarige metaal bewerker W. Stevins uit Bergen op Zoom, vader van vijf kinderen, van een spoorbrug over de Korte Prinsengracht te Amsterdam gevallen, in het water terecht gekomen en verdronken. De heer Stevins was met nog enkele arbeiders voor een metaalconstructie bedrijf te Zwijndreeht bezig met het ver richten van herstellingen aan de spoor brug. Op een gegeven moment hoorde de voorman van het groepje een schreeuw. Toen hij omkeek zag hij aan een kring in het water dat er een van zijn werk lieden van de brug moest zijn gevallen. Hoewel hij nog met een roeiboot naai de betrokken plaats is gegaan werd niets meer van de Bergenaar gezien. De rijks politie te water heeft nog tot woensdag avond zeven uur gedregd. Zonder resul taat evenwel. Vermoed wordt dat het lsachtoffer door Ide kou bevangen is. De N.R.C. vermeldt nu echter ver klaringen van een Nederlander, die toentertijd grote verantwoordelijk heid droeg en later ook de onderhan delingen in Linggadjati meemaakte. We durven het vermoeden uitspreken dat het prof. Schermerhorn is. Deze zegsman nu vertelt, dat het juist om gekeerd was. De Indonesiërs begon nen met de verklaring dat zij geen bevoegdheid hadden om een zodani ge overeenkomst aan te gaan; waar op de Nederlandse delegatie geen be hoefte gevoelde te verklaren dat zij harerzijds die wel had. De besprekingen verliepen vlot. Op twee punten na werd men het eens. Over die twee punten zou dr. van Mook in Indonesië verder onderhan delen- Toch werd de indruk gewekt dat de conferentie mislukt was. Dat kwam door een merkwaardig misverstand. Tijdens de conferentie arriveerde er een telegram van premier Sjahrir met een tekst waaraan ook de Indo nesische delegatie kop noch staart kon vastmaken. Men besloot toen een telegram naar Sjahrir te zenden met verzoek om verduidelijking. Dit tele gram heeft zijn bestemming nooit be reikt (waarschijnlijk onderschept door de Nederlandse inlichtingendienst in Indonesië, zegt de N.R.C.) Toen later Sjahrir over een en an der geïnterpelleerd werd, bleek dat het telegram in een alleen met van Mook afgesproken code de boodschap bevatte, dat de Indonesische delega tie volledige bevoegdheid had een akkoord te sluiten. Van Mook zelf bevond zich toen het telegram aan kwam in Engeland en kon dus geen uitsluitsel geven. Toeri Nederland echter niet rea geerde dacht Sjahrir dat de onder handelingen vast waren gelopen. Het is een wonderlijk verhaal, dat aantoont hoe dilettantisch de zaken eigenlijk behandeld werden. Op twee punten zou men echter wel graiag op heldering hebben. Wat had de Ne derlandse inlichtingendienst te ma ken met het telegram, dat alles had kunnen opklaren en waarom heeft die het achtergehouden Verder: Waar om heeft van Mook de code voor zich gehouden en heeft hij later niet ge ïnformeerd naar een eventueel tele gram van Sjahrir? De geschiedenis kan toch niet te ruggedraaid worden en goedwillenden als Sjahrir waren tóch wel opzij ge zet door de demagoog Soekarno. Maar voor de rechtbank der histo rie zijn deze gegevens toch van gro te waarde. De Britse militairen zullen binnenkort dc vermoeide ledematen uitstrekken op latex schuimrubber matrassen. Er is een contract geplaatst bij Vitafoam Ltd. te Middelton. Manchester, voor 60.000 schuimrubber matrassen ter waarde van bijna vijf miljoen gulden. Het besluit van het leger om de nieuwe matrassen te bestellen valt samen met zijn moder niseringsprogramma, zowel wat de be wapening als de huisvesting betreft. Vele van de nieuwe matrassen zullen worden gebruikt in de semi-privé vier- kamervertrekken, die in de plaats zijn gekomen van de traditionele zalen in barakken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1961 | | pagina 3