Kees Pellenaars weer terug
in het harnas
JIJ IK?
Rustig programma
voor Sinalcoploeg
Frituren
zonder spatten!
Uitstel invoering en
lagere eis ontstoring
V eiligheidsgordels
BOEKENPLANK
voor
Boek
jongens
Boek voor
meisjes
Conflicten en
processen
DELFRITE
RAI en BOVAG bepleiten
Steeds meer nieuwe auto's
1 Skoda
1902
man
ïrneuzen
iro 9745
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 23 FEBRUARI 1960
Neen
Res. klassers in
Brab. en Zeeland
Wagtmans ook
Eenheid
PIET VAN TILBURG
Hoogwaterstanden
Zaalhandbal te
M'burg en Goes
Wijziging competitie-
indeling N.H.V,
in de inaak
Volkswagens
vierduizend per dag
Een km Autobahn
kost 3 miljoen mark
BMW 700
tweeduizend per dag
Verschuivingen in
personenvervoer
Een „haarfijne" kappers-wenk voor dames en heren:
als vakman adviseer ik elke klant
begin de dag met borstel, kam en Jont
de fantastische haarcrème
Alléén bij de kapper! Forse tube f 1,75
fris
onverbloemd
WATERSTANDEN
3 is „Zoek
/orden dat
wel bijzon-
lorkomen.
volwassen-
geve rij De
;en vari de
Eliëns on-
en studie
man van-
id tot aan
Zoals de
chrijft: dit
ularisering
deze leef-
i het weer-
grond van
ook in kort
ijn inzake
.uances in
ssen man,
it. Wel zal
een over-
iaal moe-
In aan het
it thema te
opzet van
egrijpelijk.
.rijving van
"ijke evolu-
an, welke
ichten een
letekent
le positieve
Uiteindelijk
optimisti-
is dit stel-
rijke uitga-
issende ge-
A. O.
b lijst
400 6898
155 9839
J4 17576
596 621
563 570
659 824
840 950
530 641
681 818
761 783
985
936
587 739
212 240
432 464
648 661
337 363
535 537
658 722
940 951
164 219
587 635
799 802
15000
521 571
791 797
916 925
202 203
458 480
561 604
847 873
9 17000
9 382 384
3 534 536
9 762 799
8 203 253
7 678 682
6 949 951
0 408 417
O 632 642
16 116 134
'6 312 322
8 538 560
8 790 801
6 957 969
7 308 324
5 599 615
2 851 868
tuk
TRA
TEN
tine
RIJS
(Van onze redacteur)
De felle ogen van Kees Pellenaars tintelen als hij spreekt over
het nieuwe wielerseizoen, waarin zijn figuur opnieuw een ver
trouwde verschijning zal worden. Want „De Pel", de meest ge
smade en meest geprezen ploegleider, komt terug als directeur
van het extra-sportieve merk WBR-Sinalco en met de wetenschap
dat hij dit jaar géén overweldigende successen kan behalen, want
hij heeft slechts de beschikking over een ploeg met jonge renners
die hij zeer voorzichtig zal binnenloodsen in het internationale
milieu.
Pellenaars roept bij voorbaat dat het publiek in dit seizoen niet alles
van zijn jongens mag verwachten. Maar hij zegt dat hij al zijn kracht
en al zijn kunde zal besteden aan zijn nieuwe ploeg. Hij zal alles doen
om zijn plaats te heroveren. Hij bedoelt da>armee niet, dat hij opnieuw
zal trachten ploegleider te worden in de Tour de France, maar dat
zijn jongens opnieuw „gevreesden" zullen zijn in welke etappe, in welk
criterium, in welke wedstrijd dan ook.
De volbloed-wielerman schiet vol
vuur als hij terugblikt in het verle
den. Heel openhartig beschrijft hij
wat hem de laatste jaren is overko
men.
Het is verleden tijd, maar het ligt
nog vers in het geheugen van „De
Pel", die de da» niet vergeet waar
op hij samen met Klaas Büchly en
Toine Gense op het bureau was van
de Koninklijke Nederlandse Wieier
Unie. De heren wensten uit te ma
ken wie als r'oegleider naar de Giro
zou gaan, wie naar de Ronde van
Spanje en wie naar de Tour de Fran
ce.
,,Ik heb gevraagd wie er voor had
gezorgd dat er Nederlanders in die
wedstrijden kwamen. Zij moesten
wel toegeven dat ik Nederland in die
etappenwedstrijden had gelanceerd,
maar toch wilden zij een verdeling
maken. Ik heb toen gezegd dat an
dere ploegleiders voor die wedstrijd
niet zouden worden gevraagd. En
wat ik zei is letterlijk uitgekomen.
Nu nog vraag ik waar de Hollanders
waren in de Ronde van Spanje, het
vorige jaar Waren zij te zien in de
Giro Neen zegt Kees, zijn tas
openend, waaruit hij een stapel pa
pieren haalt.
Hij toont zwart op wit dat hjj met
zijn renners weer wel naar de Ronde
van Spanje kan gaan en naar de Giro
d'Italia. De brieven zijn er, maar
Pellenaars weet nog niet wat hij
allemaal gaat doen. Zijn ploeg be
staat uit jeugdige renners. Hij moet
eerst opbouwen.
Na de bespreking met de andere
ploegleiders op het uniebureau liep
het fout. „De Pel" had geen ja-en-
amen gezegd (hetgeen helemaal niet
in zijn natuur ligt zijn relatie Tnet
de „administratieve" kopstukken van
de Nederlandse wielersport was stuk.
Het proces met de rijwielfabriek „Lo
comotief (door Pellenaars gewon
nen) begon. De wielerunie en de rij
wielfabriek zo beweert Kees met
veel nadruk - probeerden hem op
(Advertentie)
de knieën te krijgen. Al had hij dan
slechts een lagere sehool-met-een-
griffel doorlopen: men kreeg hem
niet stuk. Achteraf kwam de fiscale
recherche een half jaar bij hem thuis
zijn paperassen nakijken. Er bleek
uit dat zelfs de heren van de fiscale
recherche moesten zeggen dat Kees
goed voor zijn renners was geweest.
„Het is goed dat dit laatste vooral
eens wordt gelezen", zegt Kees,
„want ik heb de bewijzen en het is
prettig, dat de KNWU het ook eens
hoort".
Later werd „De Pel" benaderd
door niemand minder dan de presi
dent-commissaris van „Locomotief"
In de reserve eerste klas leed TSC
2 een 3-1 nederlaag tegen PSV 3 en
dat was dus een beste dag voor het
niet spelende NAC 3. Ook Helmondia
3 deed goed werk door met 2-4 van
Brabantia 2 te winnen en dat was
allerminst goed voor WSC 2. Vlis-
singen 2 stuurde BW 3 met een
monsternederlaag naar Den Bosch
terug, 10-1.
De stand is nu: NAC 3 19-28, TSC 2
18-25, Taxandria 2 17-24, BW 3 19-
21, PSV 3 18-19, Willem II 3 19-19,
NOAD 3 18-16, Middelburg 2 18-16,
Vlissingen 2 17-14, Brabantia 2 17-13,
WSC 2 19-11 en Helmondia 3 17-10.
In de reserve tweede klas won
Middelburg 3 met 3-2 van Goes 3
en stuurde Hontenisse 2 de Hulst
reserves met lege handen naar huis
(5-2). De derby in Vlissingen werd
door Zeeland Sport 2 met 1-0 ge
wonnen van Vlissingen 3.
De stand is hier: Roosendaal 2 15-
24, Vlissingen 3 19-24, Axel 2 16-22,
Zeeland Sport 2 16-21, Goes 2 15-16,
Alliance 2 14-15, Corn. Boys 2 15-15,
Hulst 2 16-14, Dosko 2 10-11, Middel
burg 3 14-10, Hontenisse 2 14-8 en
Goes 3 16-0",
Omdat DELFRITE een vet is van speciale samenstelling,
kunt U het tot zeer hoge temperaturen verhitten.
DELFRITE is daardoor een ideaal frituurvet,
dat niet spat, niet schuimt, niet walmt!
0°k ttiet bij bakken en braden van vis en vlees. Want
ook daarvoor is DELFRITE bij uitstek geschikt.
FRITUURVET
U maakt er mcér van met CALVr
CDE 1,11! 100
De fabriek wilde een nieuwe stunt
uithalen. De president-commissaris
duwde Pellenaars een pracht con
tract onder de neus.
„Ik heb „nee" gezegd", verduide
lijkt Kees. „Ik kon het niet over
mijn hart verkrijgen opnieuw in
dienst te treden van een bedrijf dat
mij zo heeft behandeld."
Wat Pellenaars echter leuk vond en
nog vindt is, dat zelfs deze fabriek
terugkeerde bij hem. Hij was inmid
dels in onderhandeling met Sinalco
en met WBR, een Rotterdams rij
wielhuis, dat genegen was met de
fabriek een extra-sportieve groepe
ring renners op de weg te brengen.
Nauwelijks was het bekend dat
Kees met een extra-sportieve groe
pering zou verschijnen, of de ren
ners kwamen naar hem toe.
„Ik contracteerde Daan de Groot,
Piet van Est, Jo van der Putten, Ab
van Egmond, Harrie Molenijzer, Leo
van der Pluijm, Theo Sijthoff, Wer
ner Swaneveld, Geurt Pos en Tonie
Bergmans. Ik had er echt geen moei
te mee. Mijn ploeg is compleet of
schoon nog één renner tot de stal zal
gaan behoren en dat zal Wout Wagt
mans zijn".
Met ingang van dinsdag 23 fe
bruari neemt de ploeg zijn intrek
in de Chaamse jeugdherberg !;Put-
ven", die inmiddels met de nieuw
ste technische apparatuur wordt
uitgerust.
,,Ik heb naar de Rivièra kunnen
gaan," aldus Pellenaars. „Ik heb het
niet gedaan. De bekroning van de
training aan de Rivièra is altijd Mi
laan - San Remo: een wedstrijd over
285 kilometer. Ik zet mijn ploeg er
niet in, omdat ik nauwelijks resul
taat verwacht."
Pellenaars weet niet precies in
welke wedstrijden hij zijn renners
zal lanceren. Het zal er van afhan
gen hoe de conditie is en de eenheid.
Vooral aan dit laatste hecht „De Pel"
de allergrootste waarde.
„Wij hebben nog nooit coureurs ge
had van een klasse als Jacques An-
quetil of Roger Rivière. En toch
konden wij, zelfs in de Tour de Fran
ce tot successen komen. Zij waren
het resultaat van de warme vriend
schap en de gezonde rivaliteit tussen
de renners. De geest van 1953 moet
terugkomen, dan kunnen successen
niet uitblijven. Rescheiden in het be
gin. De renners zullen het in het eer
ste jaar met kleine wedstrijden moe
ten doen: de Ronde van Champagne,
de Vierdaagse van Duinkerken, de
Ronde van Picardië, de Ronde van
Zwitserland en als het goed gaat....
wel dan komt er misschien een Ronde
van Spanje of een Giro d'Italia bij".
Weer haalt Kees zijn tas naar bo
ven om de vele brieven te laten zien
van alle mogelijke wedstrijdorganisa
toren, die hem vragen met zijn ren
ners te verschijnen.
„Hier", triomfeert hu'. Hij laat zien
dat een Italiaanse fabriek hem vier
honderd tuben zal sturen. Weer een
andere fabriek kettingen en andere
onderdelen.
„Ik zal de renners voorbereiden
op de Tour de France. Ik zou niets
liever zien dan een paar jongens in
de Tourploeg. Mijn medewerking voor
de Tour zal er zijn. De renners zijn
vrij. Ik houd niemand tegen als hij
weg wil."
(Advertentie)
VOOR IEDERE KAMER
DE JUISTE MEUBELEN
Bosstraat - hoek Llndebaan
BERGEN OP ZOOM
Telefoon S4C7
Morgen, woensdag 24 februari gel
den voor de provincie Zeeland de vol
gende hoogwaterstanden: te Hans-
weert om 0.42 en 13.24 uur, te Ter-
neuzen om 0.07 en 12.44 uur en te
Vlissingen om 12.16 uur.
De uitslagen der deze zaterdag ge
speelde zaalhandbal-competitiewed-
jiï'.icieii luiden als volgt: MIDDEL-
n Meisl,es Pupillen: Walcheren
2-Walcheren 1 0-5. Meisjes c- Wal
cheren 4-WaIcheren 3 0-3. Meisies C:
EMM-Olympus 2 3-0. Meisjes adsp.
B: Walcheren 2-Marathon 1 6-0 Da
mes jun. 2e kl. a: Olympus 2-Hon-
tenisse 11-3. Heren jun. 2e kl.: Wal-
cheren-Hellas 2 2-4. Jongens adsn
B: EMM 2-EMM 1 2-12.
GOES: Jongens pupillen: Tonido-
Volharding 1-4. Meisjes adsp. a: Hel-
las-Walcheren 1 3-3. Jongens adsp.
a: Tonido 1-Olympus 18-2. Jongens
adsp. B: Tonido 2-Marathon 5-2. Da
mes jun. 2e kl. B: Luctor-Walcheren
2 7-4. Dames jun. 2e kl. B: Volhar-
ding-ODI 3-5. Heren jun. 2e kl.:
ODI-Volharding 6-14. Dames kam
pioen le kl.-EHBV (kamp. WNB) 4-1.
Heren EMM 1 (kamp. le kl.)-EBHV
(kamp. WNB) 12-14, Heren jun. le
kl.: Hellas 1-Tonido 1 11-11. Heren
2e kl.: Hellas 2-Tonido 2 5-15. Dames
EBHV-kamp. Zeeland 4-8. Heren
EBHV-EMM 10-11.
Ter jaarvergadering van het Ned.
Handbal Verbond op 19 maart a.s.
te Utrecht komt een voorstel ter ta
fel tot wijziging van de competitie-
indeling. Men stelt voor tussen de
huidige zes districtsklassen en de ene
hoofdklasse, zowel voor dames als
heren, twee overgangsklassen te
plaatsen.
In de ene groep komen aan het
einde van seizoen 1960-'61 de drie
hoogstgeplaatste clubs uit de distric
ten west a, noord en oost en in de
andere overgangsklasse de drie
roogstgeplaatsten uit de districten
vest B, zuid a en zuid B.
Men wil dan in seizoen 1961-'62 met
deze overgangsklassen starten.
Zoals bekend moeten met in
gang van 1 juni a.s. alle mo
torvoertuigen ontstoord zijn.
Dat wil zeggen, dat de eige
naar van het voertuig zodani
ge maatregelen moet nemen,
dat hij geen storingen in het
beeld van televisie-apparaten
teweeg kan brengen. Dat zou
allemaal niet zo erg zijn; ont
storen is een karweitje dat
niet veel tijd behoeft te kos
ten. Het kost natuurlijk altijd
wel wat geld, dat even natuur
lijk uit de zak van de voer-
tuigbezitter moet komen. Er
ger is, dat de datum van 1 ju
ni rijkelijk vroeg gesteld lijkt
te zijn, wanneer men tenmin
ste het enorme aantal voer
tuigen, dat ermee gemoeid is,
in aanmerking neemt. Het
gaat niet alleen om ongeveer
een half miljoen personen
auto's, maar ook om scooters,
motorrijwielen en bromfiet
sen, van welke laatste alleen
er al meer dan een miljoen
rondbrommen.
De RAI (de Rijwiel- en Automobiel
industrie) en de Bovag (Bond van
Automobiel- Garage- en Aanver
wante Bedrijven) hebben bezwaren
tegen de door de regering voorge
stelde regeling. Zij hebben samen
een brief gestuurd aan de leden en
plaatsvervangende leden van de
Vaste Commissie voor Verkeer en
Waterstaat van de Tweede Kamer.
In die brief zeggen zij dat de eisen
voor ontstoring van verbrandings
motoren, genoemd in het k.b. van
17 april 1959 te hoog
Êk zijn. Zij zijn zwaarder
dan die welke in om-
VliClfl I liggende landen gel
den, in het bijzonder
van West-Duitsland en
ffl Groot-Brittannië. En
dat zijn nu juist de
landen, vanwaar wjj
een groot aantal auto's
IJ importeren. De auto's,
IK III in de genoemde lan-
den geproduceerd, wor
den daar ook ont
stoord volgens de geldende nor
men.
Omdat onzè eisen hogér zijn, zouden
al die auto's, aldus de brief, ln
ons land nog eens ontstoord moe
ten worden, bovendien moeten on
geveer anderhalf miljoen hier al
aanwezige automobielen, die op de
zelfde manier ontstoord zijn, ook
nog eens onder het mes.
Als nu, zo zeggen de briefschrijvers,
de in andere landen gestelde nor
men blijkbaar voldoende zijn, waar
om zouden zij dat in ons land dan
ook niet zijn. Daarbij komt nog,
dat in september een internationaal
lichaam op dit gebied aanbevelin
gen gaat doen. Het lijkt op grond
daarvan redelijk met vaststelling
van een datum te wachten, tot die
aanbevelingen er zijn.
In het request wordt voorts nog op
gemerkt dat België volgend jaar
vermoedelijk de Duitse normen zal
overnemen. Frankrijk heeft zelfs
zwaardere eisen, maar hanteert
die niet feitelijk. In plaats daar
van neemt men genoegen met een
ontstoring, die overeenkomt met
de Duitse norm. Onderzoekingen
in Duitsland hebben bewezen, dat
de in dat land gehanteerde norm
ongestoord kijkgenot waarborgt.
En dat soort onderzoekingen kun
nen we aan onze oosterburen wel
overlaten.
.Iets lagere normen dus, vragen RAI
en Bovag, alsmede enig uitstel van
de fatale datum. Dat kan rijdend
Nederland een heleboel geld bespa
ren.
We vertrouwen dat de requestreren-
de organisaties in zoverre succes
zullen hebben, dat de invoering
van de ontstoringsmaatregelen in
ieder geval bijzonder diepgaand
onderzocht zal worden. Zeker na de
o.i. nogal nonchalant uitgevaardig
de „spatlap-instructie" mogen we
waarachtig wel met de nodige klem
op dit onderzoek aandringei^
In het afgelopen jaar heeft de auto
mobielhandel ervoor gezorgd, dat er
een recordaantal personenauto's op de
weg is gezet. Weliswaar heeft de be
stedingsbeperking enkele jaren voor
lagere cijfers gezorgd, maar in 1959
is de achterstand duidelijk ingehaald.
Elk jaar is er op
de RAI wel weer
een te zien; zo'n
ouwetje uit de eer
ste dagen van de
auto. Dit is een
Skoda uit 1902.
Professor Nordhoff, de president van
het Volkswagen-concern heeft ver
teld, dat de produktie aanzienlijk
verhoogd zal worden. Tot nu toe
maakt men 3500 wagens per dag;
voor het jaar 1960 zal dit cijfer
worden opgevoerd tot vierduizend
per dag.
Ongeveer tienduizend bouwvakkers
houden zich in Duitsland bezig met
de aanleg van Autobahnen. Een ki
lometer Autobahn van dertig me
ter breed kost gemiddelde drie
miljoen mark. Voor de oorlog kost
te een stuk van een kilometer lang
en 24 meter breed één miljoen
mark.
De drieduizendste BMW 700 is van
de band gelopen. Bij die gelegen
heid heeft de directie van de fa
briek verteld dat de dagproduktie
op het ogenblik ongeveer honderd
stuks bedraagt, maar dat deze zal
worden verhoogd tot ongeveer twee
duizend per dag. Dit laatste cijfer
hoopt men bij het begin van het
seizoen te hebben bereikt.
De nieuwe Volvo-modellen op de
RAI hebben (als standaarduitrus
ting) een inrichting, die op nog
maar heel weinig automobielen te
zien is. In de zelfdragende carros
serie zijn .il, bevestigingspunten
opgenomen voor veiligheidsgordels
die berekend zijn op een belasting
van vier ton, een belasting overi
gens, waaraan zij in de praktijk
nooit onderworpen zullen worden.
Er zijn nog niet zoveel veiligheidsgor
dels in gebruik. Over het algemeen
10<4& ImotorwijwielI
P»rc«ntu*l« verdeling van
het totaal aantal reiziger»
kilometer» naar type van
vervoermiddel
It9?°tlv't'-T
In de afgelopen tien jaar is het per
sonenvervoer in ons land enorm toe
genomen en, daarmee gelijke tred hou
dende, ook het aantal vervoermidde
len. In 1948 was er nog geen sprake
van bromfietsen, ln 1958 nam dit po
pulaire voertuig niet minder dan elf
percent van het aantal reizigerskilo
meters voor zijn rekening. Het aandeel
van de trein daalde van 38 tot 18 per
cent, maar dat van de auto steeg van
19 tot 41 percent. Beter bewijs voor
de ontwikkeling van de anto tot ver
voermiddel van de massa is niet denk
baar.
(Advertentie
heerst het misverstand dat die din
gen alleen maar goed zijn wanneer
men vaak snel rijdt. In een rap
port van een Zweedse arts, tevens
directeur van een ziekenhuis in Fa
lun echter komen een paar verras
sende conclusies voor. De dokter
zegt dat driekwart van alle auto
ongevallen, waarbij zwaargewonden
on zelfs doden vallen, bij lage snel
heden gebeurt, zelfs benedon de
vi,ftig km. pci -jur.
Zo groot is bij die normaal gesproken
slakkegangetjes 't
gevaar voor de in
zittenden al. Het
is duidelijk dat vei
ligheidsgordels
(als het goede
zijn) de risico's
behoorlijk vermin
deren.
De foto hiernaast
laat duidelijk zien
hoe de Volvo-vei-
iigheidsgordels in
elkaar zitten en
hoe zij gebruikt
moeten worden.
De opgewekte de-
monstrator is Nils
Bohlin, de ontwer
per van de gor
dels. Wanneer de
gordel niet ge
bruikt wordt hangt
hij aan de bovenste
haak in de carros
seriestijl.
Het ligt voor de
hand, dat gevaar
voor uit- of afruk
ken van deze ha
ken onmogelijk is
omdat zij met de
carrosseriecon
structie één ge
heel vormen.
Een Indola product.
Bij H. Nelissen te Bilthoven zijn twee boeken voor de opgroeien-
de jeugd verschenen. Ze zijn getiteld „JIJ, een boek voor jon
gens en „IK een boek voor meisjes". Het eerste is samenge
steld door Jan Nieuwenhuis en Ed Sporken en het tweede door
Ria Botter en Jan Nieuwenhuis.
Het zijn geen jeugdboeken van het soort waarin ouderen eens
uitvoerig aan het opvoeden slaan. Neen, ze ademen op iedere blad
zijde de frisse geest van de jeugd zelf.
het naar volwassenheid groeiende
meisje, gaan bepaald niet tegen die
jeugdige rebellie in. De schrijvers
praten met de jongens en de meisjes,
in hun eigen stijl.
Het is niet moeilijk te voorspellen
dat deze boeken onder het jonge
lezerspubliek waarvoor ze bestemd
zijn, erg populair zullen worden.
Eigenlijk zijn beide boeken een ver
zameling van gedachten, ideeën en
dromen van de jeugd zelf. Gedachten
die, uiteraard, nogal eens rebelleren
tegen de gevestigde opvattingen. Als
de jeugd daartegen niet zou rebelle
ren, zou het geen jeugd meer zijn.
Beide boeken, het ene in de stijl
van de opgroeiende, zich stoer voelen
de jongen, het andere in de geest van
Wat staat er allemaal in? Van alles.
Van alles over „het verschijnsel
jeugd" zelf, over de school en de
leraren ook over die belabberde
kerels daaronder, die je strafwerk
geven en die de pik op je hebben
over techniek, over godsdienst, vrije
tijd, over het bestuur van stad en
land. We zeiden al: over van alles.
Er staan foto's en platen in, uit
muntende foto's zelfs en echt geen
flauwe plaatjes. Er wordt over
dansen gesproken, niet zemelend,
maar recht op de man, en de
vrouw, af.
Er staan ook gedichten in en de
samenstellers hebben bij de keuze
daarvan geen enggeestige maatstaven
aangelegd. De jeugd wil weten, moet
weten en halve woorden helpen de
jeugd niet om het leven te leren
verstaan.
In het meisjesboek staat van alles
over kleding, over de omgang met
jongens en in het jongensboek
andersom over wat schoonheid
eigenlijk is, en over hoe je het leukst
je meisjeskamer inricht.
En op kiese, maar duidelijke wijze,
die alle recht doet wedervaren aan
de verhevenheid van het onderwerp
maar die anderzijds geen bloemzoet
vertelseltje heeft doen ontstaan,
Praten de samenstellers met het
meisje over trouwen en moeder
worden.
Beide boeken hebben we hier
eigenlijk door elkaar behandeld. Dat
kan ook, want ze zijn eikaars tegen
hangers. Ze hebben vele dingen ge
meen, in de eerste plaats hun eerlijke
en onverbloemde toon. Ze hebben
sommige hoofdstukken gemeen en
vele illustraties.
En van beide kan zonder enige
terughoudendheid gezegd worden: het
zijn boeken waarvan de jongens en
meisjes in de leeftijd waarvoor zij
bestemd zijn veel kunnen leren op
een manier die hen uitstekend ligt en
ertoe zhl brengen dikwijls hun
„IK of „JIJ" open te slaan.
Konstanz 263 (—1), Rheinfelden 207
(—4), Ottenheim 276 (—5), Straats
burg 205 (—20), Maxau 404 '—8)
Mannheim 243 (+26), Mainz 225
(+20), Bingen 145 16), Kaub 152
12), Trier 248 (+37). Koblenz 170
onv.LKeulen 124 (—2), Ruhrort 307
1+3), Lobith 913 (+2), Nijmegen 692
(+3), Arnhem 736 1), Eefde IJssel
284 D, Deventer 173 U. Monsin
5540 10), Visé 5033 (+28), Borg
haren 3989 (-142). Belfeld 1109 (onv.),
Grave beneden de sluis 473 (—17).