Kees Pellenaars weer terug in het harnas JIJ IK? Rustig programma voor Sinalcoploeg Frituren zonder spatten! Uitstel invoering en lagere eis ontstoring V eiligheidsgordels BOEKENPLANK voor Boek jongens Boek voor meisjes Conflicten en processen DELFRITE RAI en BOVAG bepleiten Steeds meer nieuwe auto's 1 Skoda 1902 man ïrneuzen iro 9745 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 23 FEBRUARI 1960 Neen Res. klassers in Brab. en Zeeland Wagtmans ook Eenheid PIET VAN TILBURG Hoogwaterstanden Zaalhandbal te M'burg en Goes Wijziging competitie- indeling N.H.V, in de inaak Volkswagens vierduizend per dag Een km Autobahn kost 3 miljoen mark BMW 700 tweeduizend per dag Verschuivingen in personenvervoer Een „haarfijne" kappers-wenk voor dames en heren: als vakman adviseer ik elke klant begin de dag met borstel, kam en Jont de fantastische haarcrème Alléén bij de kapper! Forse tube f 1,75 fris onverbloemd WATERSTANDEN 3 is „Zoek /orden dat wel bijzon- lorkomen. volwassen- geve rij De ;en vari de Eliëns on- en studie man van- id tot aan Zoals de chrijft: dit ularisering deze leef- i het weer- grond van ook in kort ijn inzake .uances in ssen man, it. Wel zal een over- iaal moe- In aan het it thema te opzet van egrijpelijk. .rijving van "ijke evolu- an, welke ichten een letekent le positieve Uiteindelijk optimisti- is dit stel- rijke uitga- issende ge- A. O. b lijst 400 6898 155 9839 J4 17576 596 621 563 570 659 824 840 950 530 641 681 818 761 783 985 936 587 739 212 240 432 464 648 661 337 363 535 537 658 722 940 951 164 219 587 635 799 802 15000 521 571 791 797 916 925 202 203 458 480 561 604 847 873 9 17000 9 382 384 3 534 536 9 762 799 8 203 253 7 678 682 6 949 951 0 408 417 O 632 642 16 116 134 '6 312 322 8 538 560 8 790 801 6 957 969 7 308 324 5 599 615 2 851 868 tuk TRA TEN tine RIJS (Van onze redacteur) De felle ogen van Kees Pellenaars tintelen als hij spreekt over het nieuwe wielerseizoen, waarin zijn figuur opnieuw een ver trouwde verschijning zal worden. Want „De Pel", de meest ge smade en meest geprezen ploegleider, komt terug als directeur van het extra-sportieve merk WBR-Sinalco en met de wetenschap dat hij dit jaar géén overweldigende successen kan behalen, want hij heeft slechts de beschikking over een ploeg met jonge renners die hij zeer voorzichtig zal binnenloodsen in het internationale milieu. Pellenaars roept bij voorbaat dat het publiek in dit seizoen niet alles van zijn jongens mag verwachten. Maar hij zegt dat hij al zijn kracht en al zijn kunde zal besteden aan zijn nieuwe ploeg. Hij zal alles doen om zijn plaats te heroveren. Hij bedoelt da>armee niet, dat hij opnieuw zal trachten ploegleider te worden in de Tour de France, maar dat zijn jongens opnieuw „gevreesden" zullen zijn in welke etappe, in welk criterium, in welke wedstrijd dan ook. De volbloed-wielerman schiet vol vuur als hij terugblikt in het verle den. Heel openhartig beschrijft hij wat hem de laatste jaren is overko men. Het is verleden tijd, maar het ligt nog vers in het geheugen van „De Pel", die de da» niet vergeet waar op hij samen met Klaas Büchly en Toine Gense op het bureau was van de Koninklijke Nederlandse Wieier Unie. De heren wensten uit te ma ken wie als r'oegleider naar de Giro zou gaan, wie naar de Ronde van Spanje en wie naar de Tour de Fran ce. ,,Ik heb gevraagd wie er voor had gezorgd dat er Nederlanders in die wedstrijden kwamen. Zij moesten wel toegeven dat ik Nederland in die etappenwedstrijden had gelanceerd, maar toch wilden zij een verdeling maken. Ik heb toen gezegd dat an dere ploegleiders voor die wedstrijd niet zouden worden gevraagd. En wat ik zei is letterlijk uitgekomen. Nu nog vraag ik waar de Hollanders waren in de Ronde van Spanje, het vorige jaar Waren zij te zien in de Giro Neen zegt Kees, zijn tas openend, waaruit hij een stapel pa pieren haalt. Hij toont zwart op wit dat hjj met zijn renners weer wel naar de Ronde van Spanje kan gaan en naar de Giro d'Italia. De brieven zijn er, maar Pellenaars weet nog niet wat hij allemaal gaat doen. Zijn ploeg be staat uit jeugdige renners. Hij moet eerst opbouwen. Na de bespreking met de andere ploegleiders op het uniebureau liep het fout. „De Pel" had geen ja-en- amen gezegd (hetgeen helemaal niet in zijn natuur ligt zijn relatie Tnet de „administratieve" kopstukken van de Nederlandse wielersport was stuk. Het proces met de rijwielfabriek „Lo comotief (door Pellenaars gewon nen) begon. De wielerunie en de rij wielfabriek zo beweert Kees met veel nadruk - probeerden hem op (Advertentie) de knieën te krijgen. Al had hij dan slechts een lagere sehool-met-een- griffel doorlopen: men kreeg hem niet stuk. Achteraf kwam de fiscale recherche een half jaar bij hem thuis zijn paperassen nakijken. Er bleek uit dat zelfs de heren van de fiscale recherche moesten zeggen dat Kees goed voor zijn renners was geweest. „Het is goed dat dit laatste vooral eens wordt gelezen", zegt Kees, „want ik heb de bewijzen en het is prettig, dat de KNWU het ook eens hoort". Later werd „De Pel" benaderd door niemand minder dan de presi dent-commissaris van „Locomotief" In de reserve eerste klas leed TSC 2 een 3-1 nederlaag tegen PSV 3 en dat was dus een beste dag voor het niet spelende NAC 3. Ook Helmondia 3 deed goed werk door met 2-4 van Brabantia 2 te winnen en dat was allerminst goed voor WSC 2. Vlis- singen 2 stuurde BW 3 met een monsternederlaag naar Den Bosch terug, 10-1. De stand is nu: NAC 3 19-28, TSC 2 18-25, Taxandria 2 17-24, BW 3 19- 21, PSV 3 18-19, Willem II 3 19-19, NOAD 3 18-16, Middelburg 2 18-16, Vlissingen 2 17-14, Brabantia 2 17-13, WSC 2 19-11 en Helmondia 3 17-10. In de reserve tweede klas won Middelburg 3 met 3-2 van Goes 3 en stuurde Hontenisse 2 de Hulst reserves met lege handen naar huis (5-2). De derby in Vlissingen werd door Zeeland Sport 2 met 1-0 ge wonnen van Vlissingen 3. De stand is hier: Roosendaal 2 15- 24, Vlissingen 3 19-24, Axel 2 16-22, Zeeland Sport 2 16-21, Goes 2 15-16, Alliance 2 14-15, Corn. Boys 2 15-15, Hulst 2 16-14, Dosko 2 10-11, Middel burg 3 14-10, Hontenisse 2 14-8 en Goes 3 16-0", Omdat DELFRITE een vet is van speciale samenstelling, kunt U het tot zeer hoge temperaturen verhitten. DELFRITE is daardoor een ideaal frituurvet, dat niet spat, niet schuimt, niet walmt! 0°k ttiet bij bakken en braden van vis en vlees. Want ook daarvoor is DELFRITE bij uitstek geschikt. FRITUURVET U maakt er mcér van met CALVr CDE 1,11! 100 De fabriek wilde een nieuwe stunt uithalen. De president-commissaris duwde Pellenaars een pracht con tract onder de neus. „Ik heb „nee" gezegd", verduide lijkt Kees. „Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen opnieuw in dienst te treden van een bedrijf dat mij zo heeft behandeld." Wat Pellenaars echter leuk vond en nog vindt is, dat zelfs deze fabriek terugkeerde bij hem. Hij was inmid dels in onderhandeling met Sinalco en met WBR, een Rotterdams rij wielhuis, dat genegen was met de fabriek een extra-sportieve groepe ring renners op de weg te brengen. Nauwelijks was het bekend dat Kees met een extra-sportieve groe pering zou verschijnen, of de ren ners kwamen naar hem toe. „Ik contracteerde Daan de Groot, Piet van Est, Jo van der Putten, Ab van Egmond, Harrie Molenijzer, Leo van der Pluijm, Theo Sijthoff, Wer ner Swaneveld, Geurt Pos en Tonie Bergmans. Ik had er echt geen moei te mee. Mijn ploeg is compleet of schoon nog één renner tot de stal zal gaan behoren en dat zal Wout Wagt mans zijn". Met ingang van dinsdag 23 fe bruari neemt de ploeg zijn intrek in de Chaamse jeugdherberg !;Put- ven", die inmiddels met de nieuw ste technische apparatuur wordt uitgerust. ,,Ik heb naar de Rivièra kunnen gaan," aldus Pellenaars. „Ik heb het niet gedaan. De bekroning van de training aan de Rivièra is altijd Mi laan - San Remo: een wedstrijd over 285 kilometer. Ik zet mijn ploeg er niet in, omdat ik nauwelijks resul taat verwacht." Pellenaars weet niet precies in welke wedstrijden hij zijn renners zal lanceren. Het zal er van afhan gen hoe de conditie is en de eenheid. Vooral aan dit laatste hecht „De Pel" de allergrootste waarde. „Wij hebben nog nooit coureurs ge had van een klasse als Jacques An- quetil of Roger Rivière. En toch konden wij, zelfs in de Tour de Fran ce tot successen komen. Zij waren het resultaat van de warme vriend schap en de gezonde rivaliteit tussen de renners. De geest van 1953 moet terugkomen, dan kunnen successen niet uitblijven. Rescheiden in het be gin. De renners zullen het in het eer ste jaar met kleine wedstrijden moe ten doen: de Ronde van Champagne, de Vierdaagse van Duinkerken, de Ronde van Picardië, de Ronde van Zwitserland en als het goed gaat.... wel dan komt er misschien een Ronde van Spanje of een Giro d'Italia bij". Weer haalt Kees zijn tas naar bo ven om de vele brieven te laten zien van alle mogelijke wedstrijdorganisa toren, die hem vragen met zijn ren ners te verschijnen. „Hier", triomfeert hu'. Hij laat zien dat een Italiaanse fabriek hem vier honderd tuben zal sturen. Weer een andere fabriek kettingen en andere onderdelen. „Ik zal de renners voorbereiden op de Tour de France. Ik zou niets liever zien dan een paar jongens in de Tourploeg. Mijn medewerking voor de Tour zal er zijn. De renners zijn vrij. Ik houd niemand tegen als hij weg wil." (Advertentie) VOOR IEDERE KAMER DE JUISTE MEUBELEN Bosstraat - hoek Llndebaan BERGEN OP ZOOM Telefoon S4C7 Morgen, woensdag 24 februari gel den voor de provincie Zeeland de vol gende hoogwaterstanden: te Hans- weert om 0.42 en 13.24 uur, te Ter- neuzen om 0.07 en 12.44 uur en te Vlissingen om 12.16 uur. De uitslagen der deze zaterdag ge speelde zaalhandbal-competitiewed- jiï'.icieii luiden als volgt: MIDDEL- n Meisl,es Pupillen: Walcheren 2-Walcheren 1 0-5. Meisjes c- Wal cheren 4-WaIcheren 3 0-3. Meisies C: EMM-Olympus 2 3-0. Meisjes adsp. B: Walcheren 2-Marathon 1 6-0 Da mes jun. 2e kl. a: Olympus 2-Hon- tenisse 11-3. Heren jun. 2e kl.: Wal- cheren-Hellas 2 2-4. Jongens adsn B: EMM 2-EMM 1 2-12. GOES: Jongens pupillen: Tonido- Volharding 1-4. Meisjes adsp. a: Hel- las-Walcheren 1 3-3. Jongens adsp. a: Tonido 1-Olympus 18-2. Jongens adsp. B: Tonido 2-Marathon 5-2. Da mes jun. 2e kl. B: Luctor-Walcheren 2 7-4. Dames jun. 2e kl. B: Volhar- ding-ODI 3-5. Heren jun. 2e kl.: ODI-Volharding 6-14. Dames kam pioen le kl.-EHBV (kamp. WNB) 4-1. Heren EMM 1 (kamp. le kl.)-EBHV (kamp. WNB) 12-14, Heren jun. le kl.: Hellas 1-Tonido 1 11-11. Heren 2e kl.: Hellas 2-Tonido 2 5-15. Dames EBHV-kamp. Zeeland 4-8. Heren EBHV-EMM 10-11. Ter jaarvergadering van het Ned. Handbal Verbond op 19 maart a.s. te Utrecht komt een voorstel ter ta fel tot wijziging van de competitie- indeling. Men stelt voor tussen de huidige zes districtsklassen en de ene hoofdklasse, zowel voor dames als heren, twee overgangsklassen te plaatsen. In de ene groep komen aan het einde van seizoen 1960-'61 de drie hoogstgeplaatste clubs uit de distric ten west a, noord en oost en in de andere overgangsklasse de drie roogstgeplaatsten uit de districten vest B, zuid a en zuid B. Men wil dan in seizoen 1961-'62 met deze overgangsklassen starten. Zoals bekend moeten met in gang van 1 juni a.s. alle mo torvoertuigen ontstoord zijn. Dat wil zeggen, dat de eige naar van het voertuig zodani ge maatregelen moet nemen, dat hij geen storingen in het beeld van televisie-apparaten teweeg kan brengen. Dat zou allemaal niet zo erg zijn; ont storen is een karweitje dat niet veel tijd behoeft te kos ten. Het kost natuurlijk altijd wel wat geld, dat even natuur lijk uit de zak van de voer- tuigbezitter moet komen. Er ger is, dat de datum van 1 ju ni rijkelijk vroeg gesteld lijkt te zijn, wanneer men tenmin ste het enorme aantal voer tuigen, dat ermee gemoeid is, in aanmerking neemt. Het gaat niet alleen om ongeveer een half miljoen personen auto's, maar ook om scooters, motorrijwielen en bromfiet sen, van welke laatste alleen er al meer dan een miljoen rondbrommen. De RAI (de Rijwiel- en Automobiel industrie) en de Bovag (Bond van Automobiel- Garage- en Aanver wante Bedrijven) hebben bezwaren tegen de door de regering voorge stelde regeling. Zij hebben samen een brief gestuurd aan de leden en plaatsvervangende leden van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer. In die brief zeggen zij dat de eisen voor ontstoring van verbrandings motoren, genoemd in het k.b. van 17 april 1959 te hoog Êk zijn. Zij zijn zwaarder dan die welke in om- VliClfl I liggende landen gel den, in het bijzonder van West-Duitsland en ffl Groot-Brittannië. En dat zijn nu juist de landen, vanwaar wjj een groot aantal auto's IJ importeren. De auto's, IK III in de genoemde lan- den geproduceerd, wor den daar ook ont stoord volgens de geldende nor men. Omdat onzè eisen hogér zijn, zouden al die auto's, aldus de brief, ln ons land nog eens ontstoord moe ten worden, bovendien moeten on geveer anderhalf miljoen hier al aanwezige automobielen, die op de zelfde manier ontstoord zijn, ook nog eens onder het mes. Als nu, zo zeggen de briefschrijvers, de in andere landen gestelde nor men blijkbaar voldoende zijn, waar om zouden zij dat in ons land dan ook niet zijn. Daarbij komt nog, dat in september een internationaal lichaam op dit gebied aanbevelin gen gaat doen. Het lijkt op grond daarvan redelijk met vaststelling van een datum te wachten, tot die aanbevelingen er zijn. In het request wordt voorts nog op gemerkt dat België volgend jaar vermoedelijk de Duitse normen zal overnemen. Frankrijk heeft zelfs zwaardere eisen, maar hanteert die niet feitelijk. In plaats daar van neemt men genoegen met een ontstoring, die overeenkomt met de Duitse norm. Onderzoekingen in Duitsland hebben bewezen, dat de in dat land gehanteerde norm ongestoord kijkgenot waarborgt. En dat soort onderzoekingen kun nen we aan onze oosterburen wel overlaten. .Iets lagere normen dus, vragen RAI en Bovag, alsmede enig uitstel van de fatale datum. Dat kan rijdend Nederland een heleboel geld bespa ren. We vertrouwen dat de requestreren- de organisaties in zoverre succes zullen hebben, dat de invoering van de ontstoringsmaatregelen in ieder geval bijzonder diepgaand onderzocht zal worden. Zeker na de o.i. nogal nonchalant uitgevaardig de „spatlap-instructie" mogen we waarachtig wel met de nodige klem op dit onderzoek aandringei^ In het afgelopen jaar heeft de auto mobielhandel ervoor gezorgd, dat er een recordaantal personenauto's op de weg is gezet. Weliswaar heeft de be stedingsbeperking enkele jaren voor lagere cijfers gezorgd, maar in 1959 is de achterstand duidelijk ingehaald. Elk jaar is er op de RAI wel weer een te zien; zo'n ouwetje uit de eer ste dagen van de auto. Dit is een Skoda uit 1902. Professor Nordhoff, de president van het Volkswagen-concern heeft ver teld, dat de produktie aanzienlijk verhoogd zal worden. Tot nu toe maakt men 3500 wagens per dag; voor het jaar 1960 zal dit cijfer worden opgevoerd tot vierduizend per dag. Ongeveer tienduizend bouwvakkers houden zich in Duitsland bezig met de aanleg van Autobahnen. Een ki lometer Autobahn van dertig me ter breed kost gemiddelde drie miljoen mark. Voor de oorlog kost te een stuk van een kilometer lang en 24 meter breed één miljoen mark. De drieduizendste BMW 700 is van de band gelopen. Bij die gelegen heid heeft de directie van de fa briek verteld dat de dagproduktie op het ogenblik ongeveer honderd stuks bedraagt, maar dat deze zal worden verhoogd tot ongeveer twee duizend per dag. Dit laatste cijfer hoopt men bij het begin van het seizoen te hebben bereikt. De nieuwe Volvo-modellen op de RAI hebben (als standaarduitrus ting) een inrichting, die op nog maar heel weinig automobielen te zien is. In de zelfdragende carros serie zijn .il, bevestigingspunten opgenomen voor veiligheidsgordels die berekend zijn op een belasting van vier ton, een belasting overi gens, waaraan zij in de praktijk nooit onderworpen zullen worden. Er zijn nog niet zoveel veiligheidsgor dels in gebruik. Over het algemeen 10<4& ImotorwijwielI P»rc«ntu*l« verdeling van het totaal aantal reiziger» kilometer» naar type van vervoermiddel It9?°tlv't'-T In de afgelopen tien jaar is het per sonenvervoer in ons land enorm toe genomen en, daarmee gelijke tred hou dende, ook het aantal vervoermidde len. In 1948 was er nog geen sprake van bromfietsen, ln 1958 nam dit po pulaire voertuig niet minder dan elf percent van het aantal reizigerskilo meters voor zijn rekening. Het aandeel van de trein daalde van 38 tot 18 per cent, maar dat van de auto steeg van 19 tot 41 percent. Beter bewijs voor de ontwikkeling van de anto tot ver voermiddel van de massa is niet denk baar. (Advertentie heerst het misverstand dat die din gen alleen maar goed zijn wanneer men vaak snel rijdt. In een rap port van een Zweedse arts, tevens directeur van een ziekenhuis in Fa lun echter komen een paar verras sende conclusies voor. De dokter zegt dat driekwart van alle auto ongevallen, waarbij zwaargewonden on zelfs doden vallen, bij lage snel heden gebeurt, zelfs benedon de vi,ftig km. pci -jur. Zo groot is bij die normaal gesproken slakkegangetjes 't gevaar voor de in zittenden al. Het is duidelijk dat vei ligheidsgordels (als het goede zijn) de risico's behoorlijk vermin deren. De foto hiernaast laat duidelijk zien hoe de Volvo-vei- iigheidsgordels in elkaar zitten en hoe zij gebruikt moeten worden. De opgewekte de- monstrator is Nils Bohlin, de ontwer per van de gor dels. Wanneer de gordel niet ge bruikt wordt hangt hij aan de bovenste haak in de carros seriestijl. Het ligt voor de hand, dat gevaar voor uit- of afruk ken van deze ha ken onmogelijk is omdat zij met de carrosseriecon structie één ge heel vormen. Een Indola product. Bij H. Nelissen te Bilthoven zijn twee boeken voor de opgroeien- de jeugd verschenen. Ze zijn getiteld „JIJ, een boek voor jon gens en „IK een boek voor meisjes". Het eerste is samenge steld door Jan Nieuwenhuis en Ed Sporken en het tweede door Ria Botter en Jan Nieuwenhuis. Het zijn geen jeugdboeken van het soort waarin ouderen eens uitvoerig aan het opvoeden slaan. Neen, ze ademen op iedere blad zijde de frisse geest van de jeugd zelf. het naar volwassenheid groeiende meisje, gaan bepaald niet tegen die jeugdige rebellie in. De schrijvers praten met de jongens en de meisjes, in hun eigen stijl. Het is niet moeilijk te voorspellen dat deze boeken onder het jonge lezerspubliek waarvoor ze bestemd zijn, erg populair zullen worden. Eigenlijk zijn beide boeken een ver zameling van gedachten, ideeën en dromen van de jeugd zelf. Gedachten die, uiteraard, nogal eens rebelleren tegen de gevestigde opvattingen. Als de jeugd daartegen niet zou rebelle ren, zou het geen jeugd meer zijn. Beide boeken, het ene in de stijl van de opgroeiende, zich stoer voelen de jongen, het andere in de geest van Wat staat er allemaal in? Van alles. Van alles over „het verschijnsel jeugd" zelf, over de school en de leraren ook over die belabberde kerels daaronder, die je strafwerk geven en die de pik op je hebben over techniek, over godsdienst, vrije tijd, over het bestuur van stad en land. We zeiden al: over van alles. Er staan foto's en platen in, uit muntende foto's zelfs en echt geen flauwe plaatjes. Er wordt over dansen gesproken, niet zemelend, maar recht op de man, en de vrouw, af. Er staan ook gedichten in en de samenstellers hebben bij de keuze daarvan geen enggeestige maatstaven aangelegd. De jeugd wil weten, moet weten en halve woorden helpen de jeugd niet om het leven te leren verstaan. In het meisjesboek staat van alles over kleding, over de omgang met jongens en in het jongensboek andersom over wat schoonheid eigenlijk is, en over hoe je het leukst je meisjeskamer inricht. En op kiese, maar duidelijke wijze, die alle recht doet wedervaren aan de verhevenheid van het onderwerp maar die anderzijds geen bloemzoet vertelseltje heeft doen ontstaan, Praten de samenstellers met het meisje over trouwen en moeder worden. Beide boeken hebben we hier eigenlijk door elkaar behandeld. Dat kan ook, want ze zijn eikaars tegen hangers. Ze hebben vele dingen ge meen, in de eerste plaats hun eerlijke en onverbloemde toon. Ze hebben sommige hoofdstukken gemeen en vele illustraties. En van beide kan zonder enige terughoudendheid gezegd worden: het zijn boeken waarvan de jongens en meisjes in de leeftijd waarvoor zij bestemd zijn veel kunnen leren op een manier die hen uitstekend ligt en ertoe zhl brengen dikwijls hun „IK of „JIJ" open te slaan. Konstanz 263 (—1), Rheinfelden 207 (—4), Ottenheim 276 (—5), Straats burg 205 (—20), Maxau 404 '—8) Mannheim 243 (+26), Mainz 225 (+20), Bingen 145 16), Kaub 152 12), Trier 248 (+37). Koblenz 170 onv.LKeulen 124 (—2), Ruhrort 307 1+3), Lobith 913 (+2), Nijmegen 692 (+3), Arnhem 736 1), Eefde IJssel 284 D, Deventer 173 U. Monsin 5540 10), Visé 5033 (+28), Borg haren 3989 (-142). Belfeld 1109 (onv.), Grave beneden de sluis 473 (—17).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1960 | | pagina 5