ier voor pen MENSEN EN MUZEN G C Ll ONZE PUZZEL Boeiend Afrika-boek van Wim Hornman IFeifhew Vul in 1, 2, r-™ i 1 'y i B 1 - I 1 O 1 S Ll 3 en r win De gesel van de angst Oor-aanzetting Met eigen ogen 11 a' K II' |_J I' 1/1 OPLOSSING ge Deel van gestolen sieraden terug 1 1 j 1 1 K i 1 1 --1 Sbe ll eine van Wende oma door Theo Luysterburg iHt DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 23 JANUARI 1960 11 MANNENKOREN Met verwondering las ik het artikel de heer Dré van Dingen, dat de mannenkoren in de kerken, tot het ver- fced-cn zouden gaan behoren. Dit vind ik nog al een krasse taal, want nog steeds •worden bewijzen gegeven, dat het man nenkoor wel degelijk in de kerk thuis kan horen. Maarvele directeuren van kerk-mannenkoren, zijn niet geschikt voor hun taak en daardoor ook niet in staat hun koren te begeesteren. Is iemand die goed zingt en al verschillende jaren lid van een koor is wel altijd geschikt, om op te treden als dirigent van een kerkelijk mannenkoor? En hoeveel kerkkoren in Breda, zingen onder zo'n dirigent? Het is van heel groot belang, dat hij eens naar mannenkoren gaat luisteren, maar dan naar een koor, waar een diri gent voor staat, die zijn zangers weet te begeesteren. Je behoeft hiervoor niet ver te gaan hoor; in uw eigen plaats wordt regelma tig iedere week met een groot aantal man- nenzangers met liefde gerepeteerd en ge zongen. Daar valt nog veel van te leren, van zo'n dirigent, heren Bredase kerk koordirigenten. Zo. Volgens u is het repertoire veel te beperkt. Er zijn nog zeer bekwame man nenkoor-componisten hoor. die zeer be geesterde muziek hebben en nog compo neren, maar ja, als een kerkkoordirigent die niet weet te vinden zijn wij uitge praat en houdt dus alles op. Ik ken een mannenkoor dat uitsluitend bestaat uit de vooraanstaande nering doende mensen. Zij hebben traditiege trouw het kerkkoor gevormd. Zou er nu een man met een prachtstem lid van dat koor willen worden, maar hij be hoort tot de arbeidende klasse, dan komt die stem om Gods lof te verkon digen niet op dat koor. Denk niet, dat ik een muggenzifter ben, verre van daar, maar ik heb gehoord en geluisterd en ik weet ook nog wel zo het een en ander van de politiek op koren af. Dat is de reden, dat ik mijn mening ook nu wel eens wilde zeggen over mannenkoren. BREDA, T. H. (In uw schrijven onderkent u zelf reeds de fouten die aan vele van onze kerkkoren kleven. Ik voel veel voor uw zienswijze; slechte dirigenten, slech te koren. Dat deze klassieke polifonie voor ge mengd koor (met knapen wel te ver staan) sentimenteler zou zijn dan de mannenkoorzang in de kerk kan ik niet aanvaarden. Wij blijven de mening toe gedaan dat 90 pet. van de ten gehore gebrachte mannenkoormuziek in de kerk uit een voorbije periode stamt en de kerkganger liet meer aanspreekt. Uw advies om eens naar mannenkoren te gaan luisteren zal ik opvolgen. Ik be loof u voortaan twee repetities per week van een mannenkoor bij te wonen. Overigens had ik het liefst honderd brieven zoals de uwe gezien; het zou een bewijs geweest zijn van levend enthousiasme bij de 'mannenkerkkoren. Binnenkort hoop ik in een uitgebreid artikel op deze materie terug te komen. D. v. D.) DIEPVRIES In aansluiting op het stuk in uw dag blad van 15-l-'60 zou ik u het volgende willen mededelen: In mijn dienstperiode, '52-'ö4 heb ik nl. ook eens zo een oefening meegemaakt en wel op de „Holtenberg" Die oefe ning verkreeg van ons spottend de naam: „Oefening Diepvries", ook toen was het bitter koud. ook toen was het brood be vroren en niet alleen het brood, doch tevens boter en pindakaas. Over het feit van de lange rit in on voldoende afgeschutte vrachtauto's, wil ik het volgende mededelen. Iedere sol daat welke op oefening gaat is in het bezit van zijn PSU (persoonlijke uit rusting) buiten de 3 wollen dekens die ieder heeft spreek ik nog niet van 2 uniformen, 2 gevechtspakken, mutsdas en wollen handschoenen. Iedere vracht wagen kan met zeildoek volledig dicht gemaakt worden. Dat dit niet gebeurt of niet gebeurd is, daaraan heeft de le gerleiding geen schuld. Het zijn de sol daten zelf, die z.g. ruig voor de deg willen komen. Ook wij moesten indertijd overnachten in tentjes en voor ons was het ten enen male onmogelijik om al of niet ooglui kend toegestaan, in schuren te overnach ten, aangezien die er niet waren. Maar zo zij er waren dan geloof ik niet dat er een soldaat van ons Verbindingsba taljon was, die de voorkeur aan een schuur zou geven, daar met wat goede wil deze tweepersoonstenten zeer goed tegen de koude bescherming bieden En tot slot zou ik aan de verontwaar digde bevolking in Oosterhout willen vra gen, hoe zij er over denken, als zo er eens oorlog mocht komen en er een beroep gedaan wordt op allen die een wapen kunnen hanteren, de soldaten zouden zeggen: we blijven thuis, want het is te koud Het is mijns inziens de plicht van de Ieigerleiding, de jongens in alle mogelijke omstandigheden te be proeven en te harden. Op dit schrijven zal misschien de op merking worden gemaakt, dat hier een kaderlid aan het woord is, doch om dit te voorkomen deel ik mede dat ik mijn diensttijd tot het einde toe heb vol bracht als gewoon dienstplichtig soldaat bij het 1ste L.K. Verb. Bat. TERNEUZEN. J. van V. VERGISSING Enkele weken geleden heeft het be stuur van de Vughtpolder te Teteringen in een vergadering de plannen bespro ken tot verharding van zandwegen, ge legen in deze polder. Omdat dit bestuur blijkbaar niet van half werk houdt, zou men en passant nog enkele Teteringse zandwegen die niet in de Vughtpolder liggen -- ook maar laten verharden. Als men eenmaal de smaak van harde wegen aanleggen beet heeft Gemeente- en polderwegen die niet de gewenste breedte hebben wil men ver breden door aankoop van aangrenzende parallel lopende stroken grond af 7,- per m2; zandwegen behorende tot het privaatbezit, de zogenaamde eigen we gen, zal men van de eigenaren proberen te kopen, eveneens voor f 7,. per m2. Met deze ,,hoge prijs" tracht men zich blijkbaar van de medewerking dezer eigenaren te verzekeren, wel wetend dat het eigendomsrecht nog steeds is het volledigste, hoogste recht van gebruik en beschikking. Weiland dat door een verharde weg a.h.w. in 2 stukken wordt gesneden en hierdoor veel aan waarde verliest, wil men op een soortgelijke wijze vergoeden. De landbouwer wiens bedrijf ligt aan een dergelijke weg, doch waarvan de grond zich achter het bedrijf uitstrekt, zou door deze merkwaardige regeling praktisch vrijgesteld zijn van betalen, terwijl toch vast staat dat hij door een goede verbinding met de dorpskern er een veelvuldig gebruik van zal maken. Een aantal op genoemde vergadering aanwezige personen was verwonderd over de ontvangen uitnodiging, omdat ze bij het verharden der wegen e.d. geen be lang hadden en er ook niet aan wensten te betalen. De voorzitter moest dit be amen, maar zo zei hij ongeveer al hebben jullie er dan helemaal' geen belang bij, meestemmen mogen jullie wel en het zou toch al erg dwaas zijn als je niet vóór zou stemmen, omdat je er toch niet aan behoeft te betalen. Dit zou er dus op neerkomen dat niet-belang- hebbenden (buitenstaanders dus) gaan beschikken over andermans zaken. Dit kan van de voorzitter dan oo': niet ern stig gemeend zijn deze slip of the tongue. TETERIXGEN, BELANGHEBBENDE HOKJES VOOR DE ZWANEN Donderdag jl. werd er met een klein stukje kennis gegeven dat er voor de verzorging van de zwanen te Hulst, hokjes waren gemaakt van gemeente werken. Dat klopt in zoverre dat die hokjes gemaakt zijn door een afdeling van te werk gestelde arbeiders uit de GSW. En dit is geen gemeente maar voor 90 pet. een rijksbetrekking met een abnormaal laag loon. Ik bedoel er dit mee, dat misschien sommige mensen denken, ook de sociaal voelenden, dat wij een fatsoenlijk be taald werk hebben. Jammer dat zo'n mooi klinkende orga nisatie met zulk een regeling voor de dag komt. HULST. A. d. L. W//Ui n f m/P? to Horizontaal: 1. werk, 6. duister, donker. 10. ons inziens (afk.), 11. projectiel, 14. onder andere (afk 15. afstandsmaat. 18. boom, 19. ge bergte in Rusland 21. voor. 22. drank 24. boom, 26. bevel, 27. godsdienst (afk.), 29. langzame, 31. deel v.d. bijbel (afk.), 32. Chinese maat, 34. gewicht, 36. elektrische verbruiks- cenheid tafk.), 38. titel (afk,), 39. rekening, 41. meisjesnaam, 43. jon- Eensnaam. 45. kingels voegwoord, 46. mythologische figuur. 47. vliegen- gaas, 48. ereis, 50. groente, 51. he mellichaam, 53. de onbekende (afk.), 54. vervoersonderneming (afk.), 56. netto (afk.), 57. vervoersonderne ming (afk.), 59 titel (afk.). 60. li monade, 63 laatstleden (afk.), 65. gcneesm>ddel. 67. vallei. 68. godheid, ÏO. aanzien, 72. keurtroep, 74. fami lielid, 76. dans, 78. water in Bra bant, 79. onderricht, 81. Engels voor zetsel, 82. dierengeluid. 83. victorie. Verticaal: 1. mijnwerker, 2 draai end deel, 3. vragend voornaamw., 4. pers. voornaamw., 5. leeftijd (Eng.), 6. te zijner plaatse (Lat. afk.), 7. afgemat, 8. scheur, 9. ver slag, 12 rivier in Duitsland. 13. uniek 16 bijwoord, 1 vreemde munt (afk.), 19. voorzetsel, 20. Engels voorzetsel, 23. jndversienng. 25. eikeschors. 28. krot, 30. naar beneden gaan, 31. rendement, 33. incasseren, 35. voorzetsel, 37. ongecultiveerd, 38. stekel. 40. lofdicht, 41. verhoogde toon, 42. meisjesnaam, 44. Engels lidwoord. 49. dwaas, 52. speelgoed, 53. plaats in Italië, 55. vreemde munt 56. vochtig, 58. niet soepel, 59. klas siek dichtwerk, 61. uitheemse plant, 62. tijdseenheid. 64. muziekterm, 66. Frans pers. voornaamw., 67. lid woord, 69. Frans voegwoord, 71. landbouwwerktuig 73. stapel. 75. schrijfgerei, 77. liefkozing. 79. laat ste nieuws (afk.), 80. bekende mo torraces (afk.). Horizontaal: 1. s.a. 3. kram 6 pool 9 ad l1 pisa 13 steen 15 oslo 17 krot 18 doel 19 rein 2l eddie 23 naar 24. eire 26 orde 28 irene 31 non 33 anker 37 kan 38 pa 40 tl 41 aap 42 tu 43 assen 44 ur 45 v^e 47 l.s. 48 o.o. 50 iel 53 serre 55 els 57 rogge 59 asem 61 isar 63 kaas 65 essen 67 kaal 70 atol 71 edam 72 dame 74 dolle 77 apis 74 en 80 rooi' 81 aken 82 n.t. Verticaal: 1 spar 2 ai 3 karnen 4 aster 5 mt 6 p.e 7 onder 8 loenen 9 al 10 door 12 ski 14 end 16 sla 21 den 22 ion 25 iep 27 dal 28 ik 29 ra 30 enter 32 oksel 34 karig 35 e.a. 36 r.p. 39 aas 40 t.n.o. 45 v.s. 46 ee 47 les 49 ora 51 eg 52 le 54. raster 55 ems 56 sie 58 orkaan 60 eelde 62 sneek 63 kade 64 aam 66 sol 68 amp 69 las 73 an 75 om 76 la 78 in. RAMP Met belangstelling heb ik het stukje „Ramp" in de Stem van 16 januari jl. pag 3 gelezen. In aansluiting hierop zou ik het navolgende willen opmerken. Behoudens enkele uitzonderingen is het beheer en onderhoud van de dijken bij provinciale reglementen opgedragen aan waterschappen^ In ons land zijn er een zeer groot aantal; alleen al in het gebied van Bergen op Zoom tot Breda 50. Voor de deugdelijkheid van de dijken, die die nen tot bescherming van het betreffende waterschapsgebied. zijn de waterschap pen verantwoordelijk. Dijkgraven, hoog heemraden en andere bestuurders moeten derhalve deskundig en geschikt zijn. Des kundig voor beheer en onderhoud en geschikt om als de nood aan de man komt bij stormen e.d. ter plaatse op de hun aangewezen noodposten alles te doen om het dreigende gevaar te keren. Nu zijn dijkgraven en hoogheemraden meestal burgemeesters, wethouders, land bouwers. Allemaal beste mensen, maar bezitten zij de waterbouwkundige ken nis en de geschiktheid voor de zeer ver antwoordelijke taak, Waarom zenden b.v. de gemeenten niet hun waterbouw kundige ambtenaren als afgevaardigden in plaats van een burgemeester of wet houder? Het hoogheemraadschap de Brabantse Bandijik heeft een dijkgraaf, 10 hoog heemraden en 71 andere bestuurders-af gevaardigden van waterschappen en ge meenten. Is er één bij die water-bouw kundige is in de ware zin van het woord? De vraag in uw bovengenoemd stukje of we volkomen gerust kunnen zijn is m.i. gerechtvaardigd. Dijken zijn niet alleen ter bescherming van een water schapsgebied maar zij dienen ONS LAND EN ONS VOLK te beschermen en daar om is hier sprake van een NATIONALE ZAAK. Onze waterstaatswet bestaat dit jaar 60 jaar en ook deze wetgeving zal wel aan deze tijd aangepast dienen te worden De burgemeester van Zevenbergen gaf in de verenigde vergadering van het hoogheemraadschap de B-rabantse Ban- dij'k van 11 januari jl. als zijn mening te kennen, dat de Brabantse Bandijk een zaak van het rijk is. Er dient blij vend gepleit te worden om het hoog heemraadschap op te heffen en de taak er van aan het rij'k over te dragen. Zeer juist en dan ALLE dijken „rijks zaak" onder deskundig beheer van onze bekwame waterbouwkundigen, zoals o.m. die van de Deltawerken. EEN INGELAND MET VOORBEHOUD Een dezer dagen bezochten we een bioscoop in de stad Breda. Hier draaide een film, die van de filmcritici het pre dikaat „waardeloos" had meegekregen en waarvan de KFC gemeend had de leeftijd op 18 jaar (met voorbehoud) te moeten stellen. Ons is intussen gebleken dat aan deze bepalingen geenszins de hand wordt ge houden. Jongelui van 13, 14 of 15 jaar werden met evenveel plezier toegelaten als iedere volwassene. Het valt niet te ontkennen dat op dit gebied een aantal personen zeer ernstig in hun verant woordelijke taak tekortschieten. We zijn er ons van bewust dat deze personen eigenlijk een taak overnemen, die thuis hoort bij de opvoeders (meestal dus de ouders)! Dit is evenwel zeker geen reden om het filmbezoek van degenen, die nog niet de vastgestelde leeftijd hebben, oog luikend toe te laten. Blijven de opvoeders in gebreke, dan is het toch minstens een plicht aan de overheid om te zorgen, dat de gestelde normen gehandhaafd worden. Tot onze spijt moeten we constateren dat het niet zo is. Het wordt hoog tijd dat de nodige aandacht wordt besteed aan de milmop- voeding. Blijkt echter dat er aan de algemene filmwaardering nogal het een en ander mankeert, dan dienen de ver antwoordelijke personen de bepalingen zo goed mogelijk in acht te nemen! Dit gebeurt tot nu toe nog niet! We maken van de gelegenheid gebruik om onze waardering uit te spreken over een aantal artikelen betreffende „film", die de laatste maanden in Dagblad De Stem verschenen. BREDA, SAMUEL ADE VERGOEDINGEN Het pendelen is weer ter sprake geko men in deze rubriek. Men vergeet m.i. dat er altijd gependeld is en dat er nu nog veel arbeiders zijn uit de dorpen die elke dag naar een nabijgelegen stad gaan werken en er daardoor mensen zijn die dagelijks 1 2 uur met de fiets of brommer door weer en wind moeten. Als men dat eens overdenkt mag de vraag gesteld worden of dat rijden zon der reisvergoeding niet slechter is dan b.v. 4 uur per dag met reisvergoeding in een bus te zitten. Voor de lange-afstandpendelaars moet men m.i. veel respect hebben omdat zij veel tijd opofferen, doch dat doen ter- wille van hun gezinnen omdat zij weke lijks enkele tientjes meer loon ontvan gen en moeder de vrouw wat meer kan doen, wat toch eigenlijk huiselijk geluk is. Laat men dus niet te veel over het pendelen schrijven want dat wekt ook wel eens de indruk dat het tegen de arbeiders is. Als feit zou ik willen noe men dat iemand het had over overma tige beloning aan de pendelaars. Mag ik daar iets tegenover stellen, Kort geleden hebben we kunnen lezen: le dat er leraren zijn die voor 1 uur overwerk plm. 32 gulden krijgen; 2e dat commissarissen van een kachelfabriek f 40.000 per jaar ontvingen; 3e dat er Tweede-Kamerleden zijn die boven hun f 10.000 per jaar plus vrij reizen ook nog f 6000 vergoeding per jaar krijgen. Als zo'n Kamerlid nu eens gemiddeld 3 x per week op reis is als Kamerlid, dan komt zijn vergoeding op f 40 per dag, dat is nog meer dan waarmede vele oude echtparen per week moeten zien rond te komen. Kan iemand nu wel bij een normale levenswijze f 40 per dag opmaken? Hij die dat kan verklaren moet dat dan maar eens laten weten. BERGEN OP ZOOM. V.D. RIJTSTRAAT 15 F. MAURER STRAATNAMEN IN STEENBEBRGEN Met verbazing heb ik de namen gele zen, die het gemeentebestuur aan de stra ten in het nieuwe plan Zuid van plan is te geven. Nu de stroom van namen van personen uit de oude stadsgeschie denis opgedroogd Is, heeft men gemeend met een aantal fantasieloze bloemen- en plantennamen voor de dag te moeten ko men. Het is niet alleen een bewijs van weinig vindingrijkheid, maar ook een gebrek aan eerbied voor de geschiedenis die vijftien tot twintig jaar geleden ge maakt werd. Waarom zouden er geen straten genoemd kunnen worden naar de Steenbergse verzetshelden, die nimmer teruggekeerd zijn? Ik denk hierbij aan Jan de Pree, de gebroeders M. en C. Delhez de eerste nota bene een ge meente-ambtenaar en de heer Quist. En de mogelijkheden zijn hiermee nog lang niet uitgeput. Het geeft te denken, dat geen enkel raadslid op dit idee ge- komen is. Zij hebben het waarschijnlijk te druk met hun eigen, kleine belange tjes. STEENBERGEN, Mevr. J. K.-M. BLIJF MAAR BINNEN Op het schrijven van zaterdag 16 jan dat maandag 11 januari de wegen glar waren: dat hoef je niet te schrijven want dat weten we allemaal. Maar dat u het schandalig vindt dat de mannen van het vervoerbedrijf niet op kwamen dagen om pekel te strooien is wel mens lievend. Of zijn dat soms geen mensen? Ik geloof ook niet dat u goed op de hoogte bent, wat ze strooien. Bij ons strooien ze altijd zand met zout, want pekel is een vloeistof, of blijft u zolang binnen tot het pekel geworden Is? Ik kan het die mannen niet kwalijk nemen, want het was voor eenieder even gevaarlijk. Die mannen moeten heel het jaar voor de groten werken, moeten ze hun leven nu voor de groten nog wagen ook? Néé schrijver, als je anders niets te doen hebt blijf dan maar op bed. dan heb je geen last van gladde wegen. BREDA, EEN HUISVROUW BLIJF MAAR BINNEN (II) Even een kleine reactie op het stukje van zaterdag jl. over „pekel in Breda". Ik vind het treurig, dat er mensen zijn. die iedere gelegenheid aangrijpen om kritiek te oefenen op de overheid en haar personeel. Of denkt men soms, dat de (vaak zeer slecht betaalde) mensen van het Gem. Vervoerbedrijf geen moeite hebben om over een gladde weg naar hun werk te komen, of dat de wagens als ze eenmaal rijden geen kans lopen om weg te glijden: ze rijden immers voor de pekelstrooler. Daarom mijn hoed af voor het feit. dat men voor de mid dag de hoofdstraten „schoon" had. Tenslotte meneer B(en) te B(leu) voortaan wat meer karakter s.v.p. en ondertekening met naam en adres. BREDA. HEUVELBRINK 99 C. P. PETERS RALLYE (I) Zelden zal een rallye meer bevrediging hebben geschonken dan de laatste Ral lye van Monte Carlo, Sportieve en erva ren chauffeurs hebben onder moeilijke omstandigheden het uiterste van zichzelf en van hun auto's durven vergen en ook gevergd. Uiteraard maakt in een evene ment als het onderhavige een auto wel eens een ongelukkig slippertje. Dub bele hulde daarom aan die deelnemers. die de paar duizend zware kilometers door Europa tot een goed einde hebben gebracht. Zij hebben getoond uit het goede hout gesneden te zijn. Het kon den Bergenaren zijn! BERGEN OP ZOOM. V. A. RALLYE (II) Als chauffeur heb ik mij aan heel wat bepalingen te houden en o.m. ziet de poli tie er nauwgezet op toe, dat het met mijn werkboekje in orde is: ik mag on der geen omstandigheid vermoeid ach ter het stuur zitten. Bij te lange werk tijden krijg ik een proces aan mijn broek. En de krant maakt daar braaf melding van. Gedurende de afgelopen dagen hebben een paar honderd automobilisten door Europa gejakkerd. En na drie dagen en drie nachten achter het stuur gezeten te hebben, wachtte deze mensen het laatste eind, enkele honderden kilometers, be sneeuwd en beijzeld. Fantastische pres taties, zo lees ik in de verslagen. Wat ik ervan vind? Je reinste waan zin. Je zult een kind hebben lopen op de weg daar. „Tja, een vermoeide chauf feur kan nu eenmaal niet zo snel rea geren", zal de verontschuldiging na een aanrijding zijn. Een paar rallyerijders zijn tegen po- litie-agenten opgereden. Ik hoop, dat die rijders nu eens de duw krijgen, die ze verdienen. Het zijn openbare wegen, waarop zij rijden. En daarop dient voor alles de veiligheid niet nodeloos in gevaar te worden gebracht. De materiële schade aan de auto's van deze laatste rallye loopt in de tienduizenden guldens. Min stens één man, een deelnemer, heeft de dood gevonden. Enkele liggen er nog in het ziekenhuis. Voor zover dat de deelnemers zelf betreft, is dat minder erg. Moeten ze maar niet zo jakkeren. Voor zover het andere weggebruikers betreft die schade hebben opgelopen, komt eens te meer de vraag naar vo ren: moeten ze zo'n rallye op de open bare wegen maar niet verbieden? Voor mijn part racet men op een goed beveiligd en afgesloten circuit. Daar kan en mag je brokken verwachten, want je weet, dat het een spel met de dood is. Maar spelen met de dood op de open bare weg, da's waanzin. Afgezien nog van wat het allemaal kost. Maar tja, die dure jongens met nog duurdere sleeën mogen blijkbaar wel, wat ons bij de wet verboden is: kapot moe achter het stuur zitten en toch maar lekker jakkeren BREDA, EEN CHAUFFEUR 55 WIM HORNMAN of meer profetisch. Dit boek is dari ook hoogst actueel. Het opschrift van een der hoofdstukken „Het gist in de Kongo" zegt in dit opzicht genoeg. Wie iets wil leren begrijpen van de ontzaglijke problemen, waarmee Afri ka te kampen heeft, mag deze re portage niet ongelezen laten. WILLEM v.d. VELDEN De journalist Wim Hornman heeft met zijn vrouw Joke Hanke in een station-car een reis van 40.000 kilometer dwars door Afrika gemaakt. Zijn bevindingen en avonturen heeft hij neergelegd in een trilogie, waarvan het derde deel onder de titel „De gesel van de angst" thans bij A W. Sijthoff's Uitgeversmaatschappij N.V. te Leiden is verschenen. Omslag en band van het prachtig verzorgde, rijk geïllustreerde boekwerk werden ontworpen door E. Wijnans. In het eerste deel, dat „Het mas ker af" heet, behandelde de schrij ver als hoofdmotief een opstand van de zwarte troepen in Zuid-Soedan en de Mau-Mau in Kenya. Op het mid denpaneel van zijn drieluik, dat be kend is onder de titel „Sabonjo, de onstuimige", schilderde hij voor zijn lezers het veelbesproken gebied van Tanganyika. In het onderhavige derde deel ver telt Hornman met veel talent van zijn ervaringen in de oerbossen en vlak ten van Rhodesia, Zuid-Afrika, Bel gisch Kongo en Frans Equatoriaal Afrika. Hij heeft getracht de vele vraagstukken, waarmee hij gecon fronteerd werd, zo objectief mogelijk te benaderen. Geen moeite was hem en zijn dappere vrouw te groot om toch maar zoveel mogelijk met eigen ogen van het zwarte werelddeel te zien. Hij bezocht daartoe missiepos ten, logeerde bij vrienden en kennis sen en trok onbevreesd diep de rim boe in om hier en daar mensen te ontmoeten, die hem wijzer konden maken. Hij ging op safari met een grootwildjager en vergezelde pyg meeën op een apenjacht. Ontroerend is het relaas van zijn bezoek aan dr. Wellis, directeur van een melaatsen kamp. Boeiend als een roman is de geschiedenis van een Belg, die zijn zieke, naar Europa overgebrachte, vrouw ontrouw werd. Ook het moder ne Afrika komt ter sprake, b.v. bij een bezoek aan Johannesburg, dat de schrijver inspireert tot een open brief aan Johnny Jordaan. Diens populaire loflied op Amsterdam zou hij willen vertalen met „Geef mij maar Pre toria". Barrière Bij dit alles is het wel duidelijk dat Hornman van Afrika en zijn bewo ners is gaan houden. Onomwonden geeft hij blijk van zijn genegenheid voor de zwarte broeders en hij ziet er niet tegen op de fouten, die hier door de blanken gemaakt zijn, te he kelen. Hij poogt zijn lezers begrip bij te brengen voor de moeilijkheden, waarmee een inlander te kampen heeft en vraagt liefde en vriendschap voor dit volk, dat gegeseld wordt door de angst. Noch het gouverne ment, noch missie en zending hebben tot nu toe de angst voor de tovenaars voor de eigen rituële gebruiken kun nen wegnemen. Zij staat als een bar rière tussen blank en zwart. Aan de ene zijde, zegt de auteur in een slot woord, de blanke, bevreesd dat zijn moeizaam zwoegen van het verleden in een golf van nationalisme zal wor den weggespoeld; aan de andere kant de zwarte angst voor de mystie ke macht van wat wij beschaving noemen. Apartheid Met kracht pleit hij voor de Liefde, zoals die door missionarissen en zen delingen en doktoren wordt verkon digd, want, zo zegt hij geestig, God kent geen apartheid, in dit opzicht wenst Hij kleurenblind te zijn. Het is Hornmans overtuiging dat bij ge brek aan Liefde de angst zal óver- SAaa" Mie„\el? dat d,e g.eselval} Hierboven plaatsen wij nog de angst de gisel van de haat zal 11 worden. Het bordje „Only for Euro- enkele ïnvulkolommen voor peans" is niet op zijn plaats in Afri- onze puzzel. Gezien in het licht der jongste ge- Vul in. 1, 2 of 3.... en Win. beurtenissen zijn deze woorden min Deelnemers kunnen deze ge- De operatie waarbij onlangs het af gerukte oor van een verkeersslacht offer opnieuw bevestigd werd, is ge slaagd, zo heeft de cirurg van het zie kenhuis in Aengelholm in zuid-Zwe den meegedeeld. De patiënt heeft het ziekenhuis verlaten. De dokters ver wachten. dat het litteken over enige tijd nauwelijks meer te zien zal zijn. De Amsterdamse politie heeft nog een der cassettes opgehaald van de vijf met een monstercollectie gouden en zilveren sieraden, die dinsdag j.l. zijn gestolen. Deze koffers lagen in een auto van een vertegenwoordiger van een Am sterdamse goud- en zilverfirma. Op het moment dat de vertegenwoordi ger een huis aan de Jacob van Len- nepkade was binnengegaan, werd de auto met de sieraden gestolen. De wagen is de volgende ochtend leeg teruggevonden in de Brederodestraat. Op aanwijzingen van een burger haalde de politie woensdag twee le ge cassettes op uit het water van de Westerdokskade. In deze koffers zouden volgens opgave van de eige naar 1300 gouden ringen hebben ge zeten. De thans opgedregde cassette was echter niet leeg. Ze bevatte 240 gouden armbanden en hangers. Ver moedelijk hebben de daders zich van de armbanden en hangers ontdaan, omdat dit soort sieraden moeilijker illegaal te verkopen is dan b.v. glad de ringen. (Advertentie) de meest gevraagde ,o O. j O il Q 1 kwartje per kolom 4 kolommen f l,« illf Ipp 1 A 1 e 1 I F 1 1 G 1 1 1 H 1 ..1. i i I kwartje per kolom 4 kolommen f I.- st. I ii ui .vj 8 a 1 1 I1 B 1 1 1 1 1 D 1 i 1 1 1 F 1 1 G 1 1 1 H a i i i 8 i i i .ji bruiken als zij meer dan vier kolommen willen invullen. Inzendingen uiterlijk dins dagavond 18 00 u., postbus 2500, Amsterdam. prinó 3) Ga zitten en vertel me alles, zei de oude Koning. De kleine prms klauterde op 'n stoel en omdat z'n voeten niet op de grond kwamen, sloeg hij ze om de stoelpoten. Dat mocht gerust, want de koning zag 't toch lekker niet Begrijp je niet, dat je veel mensen ongerust hebt gemaakt 7 Dat spijt me sire, écht.... Een prins moet z'n verstand gebruiken. Waar ben je geweest In 't park sire; ik vind 't zo leuk eens 'n keertje allen te lopen. Zo, in 't park. In verder Ja. ziet u, met miss Brown is 't saai, sire. Zij geeft niets om dingen die ik leuk vind. Tom my en ik Wie is Tommy Tommy O, luitenant Waldberg. Wij vinden allebei dezelfde dingen leuk; de Achtbaan er zo. De koning steunde op z'n elleboog. Wat??? Prins Rudolf bloosde en legde nu alles uit. Hij vertelde van zijn avontuur in de Achtbaan, van Robbie die zo rijk vas omdat z'n vader de baas van de Achtbaan was. Het was zo fijn sire. Net of je vliegt, maar veiliger. En de lichtjes zijn zo prachtig Net een sprookjesland Af en toe dacht ik dat we zouden vallen, maar tóch gebeurde het niet. De oude koning lag achterover en dacht na. Deze jongen was hem liever dan wat ook op de wereld. Maar de omstandigheden eisten 'n sterke hand. Zozo. Jij had plezier; je was ongehoorzaam; je gat anderen verdriet en angst en jij had plezier hè Foei, je moest je schamen. Een prins moet z'n plichten weten tegenover z'n land. Een koning is dienaar van z'n volk, vergeet dat nooit. De stem van de oude koning klonk ernstig. Luister Rudolf. Eéns zal jij koning zijn. Voor die hoge post moet je nu leren; je moet getraind worden. Hoe wil je later anderen straffen als je zelf met wist te gehoorzamen toen je jong was? Ben je soms trots op deze daad Nee, Sire. O, wat schaamde hij zich; had hij 't maar niet gedaan. Ik Iaat je niets beloven, zei de koning weer. Ik laat 't verder helemaal aan jezelf over. Miss Brown zal je straffen en ie mag in tien dagen niet bij me komen. Ga nu maar Prins Rudolf stond op; hij voelde zich ellendig. Goede nacht, sire. Maar de koning zei geen woord meer; hij keek naar het portret naast z'n bed... Tot laat in de avond spraken de koning en gene raal Brombich met elkaar. De koning was uit bed getild en zat in een grote, gemakkelijke stoel. In ieder geval heeft de jongen durf, m'n waarde, zei de koning. En eerlijk is hij ook, want hij jokte niet. Dat vind ik nog 't mooiste van alles; het bewijst dat hij betrouwbaar is. Alles goed en wel, sire. Maar we leven in 'n gevaarlijke tijd. Er kan niet genoeg bescherming zijn... Toegegeven, maar de jongen heeft te weinig ontspanning. De generaal trok de wenkbrauwen op. Vele jaren van toewijding hadden hem het recht gegeven vrijuit met de koning te praten. Uwe majesteit bedoelt....? Dat die Engelse geen prettig gezelschap voor hem is. Ze is verstandig, sire, verstandig en zeer toe gewijd. Mogelijk, maar ik wil niet, dat de jongen als 'n gevangene wordt grootgebracht. De koning keek boos. Even was er 'n korte stilte. Toen vroeg de koning: En Is er nieuws De generaal knikte. We hebben alle bijeen- komsten verboden, sire, maar ik ben bang dat ze toch doorgaan in kleine groepen. De koning lachte flauwtjes. En de buiten districten? Kalm sire, tè kalm, als u 't mij vraagt. De koning zuchtte. Ze wachten op mijn dood. Was ik maar tien jaar jonger. Nu keek hij de generaal scherp aan. Wat zeggen de dokters van me Als u voorzichtig bent, sire.... Voorzichtig, voorzichtig Onzin Spreek rechtuit. Ik wil de waarheid weten. Hij zag er grimmig uit en bleef (Je generaal aankijken. Ze zeggen... eh... 'n jaar, sire. Even zat de koning peinzend voor zich uit te staren. Zo, 'n jaar. Enfin, 'n jaar dan In ieder geval ben ik ervan overtuigd dat 't volk van de jongen houdt. Inderdaad sire Daarom moeten we erg voor zichtig zijn. Het gist., ziet u.... 't comité-van-zes heeft zich weer georganiseerd. De koning keek naar 't portret op tafel. Bent u bang vroeg hij toen. Ja. als ik zo vrij mag zijn 't te zeggen. Die stilte van de laatste tijd bevalt me niet. Blaffen de honden bijten niet, maar stille wèl, sire Och, als 't volk van de jongen houdt, dan zouden de opstandelingen 't volk tegen krijgen ais ze van plan waren hem kwaad te doen. Daar kunnen we niet op bouwen, sire. U hebt met vaste hand geregeerd. Het volk ge hoorzaamt een goed leider. Maar als de jongen uit de weg zou zijn... De koning leunde achterover in z'n^toel en sloot de ogen; z'n gezicht was grauw-bleek. Moeten we dan 'n gevangene van 'm maken Moeten we hem alle pretjes ontnemen Ja, sire, dat moéten we (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1960 | | pagina 13