Spaanse Hof rij school ligt
in een oase van rust
Drijvende vliegvelden bij
de Noordpool
Drie
vrouwen
De beroemde witte paarden van Wenen
Op
Militaire
betekenis
zeer groot
ReSi
aan
Krev
HOE DE NAAM ONTSTOND
Van groot nut
Nog
zes
nieuw
gerei
Pas
na
jaar
De opleiding
Romantiek
Volmaakt
Koude oorlog
op zijn
kilst
Verboden.
Dankbaarheid
Teleurgesteld
Drie kinderen
door vallende
kraan gedood
INTERLAND
OP T.V.
Gabrielle Bossis
Kaiser gaat weer
schepen bouwen
Veroordelingen in
RoeandaOeroendi
Yvonne Beau va is
7aster Cl ai
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 6 JANUARI 1960
Midden in het gewoel van een miljoenenstad ligt als een oase van rust en voor
naamheid de Spaanse Hofrijsehool, een der oudste en schoonste cultuurmonu
menten welke Wenen bezit. De geschiedenis van dit instituut is oud en avontuur
lijk. Als door een wonder is de rijschool ontsnapt aan een algehele verwoesting
tijdens de tweede wereldoorlog. En nog altijd wordt men in Wenen betoverd
door de witte Lipizzanerszoals zij op hun reizen door twee werelddelen de
mensen in vervoering brachten. Ook de geschiedenis van het Lipizzanerras is
oud en gaat terug tot 1850toen Aartshertog Karei, Vorst van Stiermarken
KrainK'drnten enz., in het Krainer Karstgebergte de Lipizzanerstoeterij
stichtte.
Vanaf dat ogenblik werden de nakomelingen van deze stoeterij
Lipizzaners genoemd. Deze vorst was een ondernemend man en
haalde uit het morgenland de edelste Arabische paarden, welke
hij naast zijn Andalusiërs in zijn stallen zette. De grond in deze
streek was uitstekend geschikt om goede, sterke paarden te
fokken. Tegelijkertijd werd in Frederiksborg in Denemarken ook
een stoeterij opgericht met, Spaanse paarden en de hengst Pluto.
Een der vaderstammen van het Lipizzanerras is voortgekomen
uit de Deense stoeterij.
De klassieke „Levade", welke door de eeuweii heen de
kunstenaar geïnspireerd heeft voor schilderijen en beelden
(Tekening: van de schrijfster)
Voor de stichting: van de Lipizza-
nerstoeterij had Maximiliaan II
reeds in 1562 Spaanse paarden naar
Kladrub in Bohemen gebracht. Dat
ras ontwikkelde zich wat anders
dan de paarden uit de Karst. Zij
waren iets zwaarder en werden ge
bruikt (schimmels en zwarten) voor
de hofrytuigen van de keizerlijke
stallen te Wenen. De Kladruber „Ka
rossiers" waren de ideale paarden
voor de galakoetsen. Sommige statie-
koetsen, welke zij moesten trekken
wogen meermalen 4000 kilo!
Dc hofstoeterij gedijde goed op deze
kalkrijke bodem, zodat al spoedig
de paarden een grote bekendheid
kregen. Er konden niet alleen dieren
geleverd worden voor de keizerlijke
stallen in Wenen, Ie stoeterij was óók
van groot nut voor de paardenfokke
rij in de landen van de Donaumonar-
chie. De eerste 200 jaren na de op
richting bloeide de stoeterij. Toen
kwam de Napoleontische oorlog en
moesten de paarden driemaal vluch
ten. Na de eerste wereldoorlog werd
de hofstoeterij verdeeld tussen Italië
en Oostenrijk, op grond van het vre
desverdrag van jt. Germain. Het
deel van de stoeterij dat Oostenrijk
toegewezen kreeg, vertrok naar Pi-
ber bij Graz en leverde voortaan de
paarden voor de Spaanse Hofrij
sehool in Wenen De schimmels kre
gen het brandmerk P met een kroon
daarboven op de schenkel.
Een nog groter dreiging onder
ging het bestaan der Lippizaners tij
dens de tweede wereldoorlog. De
stoeterij verhuisde van Piber naar
Hortin in Tsjecho-Slowakije en bijna
was een einde gekomen aan de fok-
paarderas, door
brengen, buiten het bereik van de
Russen. Spoedig zond hij een kon
vooi onder bescherming van 4 tanks
en na wat geharrewar met de plaat
selijke overheid, welke eindigde, toen
gedreigd werd het vuur te openen,
kwamen de kostbare dieren in Oos
tenrijk aan. De fokpaarden en de
toekomst van de Spaanse Hofrij-
schooi in Wenen waren gered.
De Lipizzanerfokkerij omvat heden
nog zes hengstenstammen, welke te
ruggaan tot de volgende vaderpaar-
den: ..Pluto", schimmel, van origine
Deens, geboren in 1765; ..Conversa-
no", zwart, origine Napels, geboren
in 1767; „Neapolitano", bruin, ori
gine Napels, geboren in 1790; ,,Fa-
vory". valk, Lipizzanerras uit Klad
rub, geboren in 1779; „Maestoso",
schimmel, Vader originele Lipizzaner
moeder origineel Spaans, geboren in
1819 in Mezöhegyes; ..Siglavy",
schimmel, van origine Arabisch ge
boren in 1810.
De hengsten dragen a 11 p dubbele
namen die van de vaderstam en van
de moeder. Achter de schoft dragen
zij de eerste letter van de vader
stam en de naam. Op de linker
schenkel. zoals reeds gezegd, de P
met de kroon van de stoeterij Piber
en op de linkerkaak de letter L van
Lipizza. Het Lipizzanerras is bij uit
stek geschikt voor de hogeschool door
hun elastische gang met hoge knie
actie, levendig temperament, goed
karakter en intelligentie.
Dat zij zeer mak zijn héb ik
kunnen zien in Wenen, toen ik in
de rij stond te wachten om toege
laten te worden tot de rijschool.
De hengsten werden door de ver
zorgers naar de rijschool geleid
kcrij van dit edele
^eug^f ?e j 3^»*
brengen aan de Lefhebbers van het
paard.
»n 191' vilde de directeur van de
Spaanse Hntrijschool. kolonel Pod-
h i.i :t> uit Wenen l'ot nu oe had
hij de paarden welen te sparen voor
dc bombaid' m-nten Vanuit net oos
ten waren de Rus' en op komst en
k Ui mei Podhr.jsky wendde zich nu tot
dc Duitse autoriteiten om hem ver
lof te geven de stad te verlaten,
maar dit werd hem geweigeid Ten
einde raad wist hij 41) wagens tc be
machtigen en wilde voor elke wagen
twee hengsten spannen, opladen en
's nachts verdwijnen. Maar de Rus
sen kwamen steed:, nader en toen
sen en waren volkomen rustig en
besnuffelden soms een hand. of
hoofd van een bezoeker. Later op
de middag stond ik in een box te
tekenen, maar ik kreeg geen kans,
want de hengst kwam steeds naar
me toe, om me een lik in mijn
gezicht te geven. Wel lief, maar
wat lastig!
Op het ogenblik is de schimmel-
kleur van de Lipizzaners overheer
send er. zijn alle andere kleuren eruit
gefokt, op enkele uitzonderingen na,
zoals Neapolitano Ancona, welke de
enige bruine hengst tussen de 51 wit
te in de stallen van Wenen is. De
liefhebber van tanks maar ook van
paarden. Hij was zeer enthousiast
over het optreden van de onvolprezen
Lipizzaners en beloofde niet alleen
de 80 hengsten onder zijn bescher
ming te nemen maar ook de fokmer-
ries en veulens, welke nog in Tsj-e-
cho-Slowakije waren, in veiligheid te
ties doorgegeven van generatie op
generatie, vele eeuwen lang.
Sinds Karei VI, de vader van kei
zerin Maria Theresia, is er niets
veranderd in de kleding van de rij
ders. Dit Empire-kostuum bestaat
uit een herteleren rijbroek, welke
de kleur van eierschalen heeft, twee-
hoekige steek met goudbrokaten ko
karde, bruinrode lange rijjas, witte
handschoenen en hoge zwarte laar
zen.
Zij gebruiken bij het rijden lange,
lichte soepele berketwijgen, waar
mee zij makkelijk op de achterhand
kunnen inwerken en hulpen kunnen
geven, o.a. bij de verschillende
schoolsprongen.
De eerste jaren dat de jonge heng
sten in Wenen zijn, leren zij stappen,
draven en galopperen, dus vlot voor
waarts gaan. Als de jonge hengst de
zg. campagneschool doorlopen heeft
is de basis gelegd voor de hogere
klassieke dressuur, dat is in het
derde jaar. Het doel van deze dres
suur is. de hengst in volkomen even
wicht te brengen, waardoor hij nog
meer geschikt is. de voordien geleer
de oefeningen tot hogere volmaakt
heid te brengen.
Iedere berijder, die de rijschool
binnenrijdt, neemt gracieus de steek
af voor het levensgrote ruiterportret
van Karei VI, dat in de Hofloge
hangt, daarmee eer brengend aan de
stichter van de "ijschool. Van deze
ruim 200 jaar oude stichting kunnen
wij heden ten dage nog genieten.
Midden in het hart van Wenen ligt
de Spaanse Hofrijsehool als een on
derdeel van de Hofburg en schittert
nog altijd als een parel aan de kroon
van keizerlijke vertrekken, welke de
Hofburg bevat. Ontworpen door de
beroemde bouwmeester van die tijd,
Fischer von Erlag, werd de bouw
uitgevoerd door zijn zoon Johann
Emmanuel. Het is een pronkzaal met
rondom twee hoge witte gaanderijen
en loges. Kristallen luchters vangen
het licht op van de door hoge ven
sters binnenvallende zonnestralen.
Men ademt rust en voornaamheid
binnen deze witte muren, terwijl bui
ten het gewoel van de wereldstad
voorbijraast.
De lengte van de rijbaan is 55 me
ter en de breedte 18 meter, zoals
de Franse grootmeester der rijkunst
Guérinière dat voorschreef. De hoog
te bedraagt 17 meter. Het witte pla
fond is rijk met ornamenten ver
sierd. Tijdens de bombardementen
van de laatste wereldoorlog waren
de Lipizzaners ondergebracht in de
door dikke muren omgeven gangen
van de Rijschool. Behoudens kleine
beschadigingen is het gebouw ge
lukkig gespaard gebleven.
De Rijschool is nu weer geheel
gerestaureerd en schittert in volle
luister, klaar om diegenen te ont
vangen, die in deze moderne tijden
nog kunnen genieten van een volko
men harmonie tussen ruiter en
paard. Voor hen, die maar node
afscheid namen van romantiek, is
hier een weerzien van pracht en
luister uit voorbije tijden.
Als een tafereel uit de tijd van kei-
zerin Maria Theresia is de galavoor
stelling op zondagmorgen. Het pu
bliek, meest vreemdelingen, vult de
galerijen en loges. 1400 bezoekers
kan de rijschool bevatten. Zachte
klassieke muziek vult de ruimte en
het zonlicht spat in duizend vonken
uiteen als het op de fraaie kristallen
kronen schijnt. Als bij een schouw
burgvoorstelling staan op de pro
gramma's de namen vermeld van de
acteurs, zoals Siglavy Barbana. Con-
sersano Plutona en Pluto Theodoros-
ta, welk het lievelingspaard van de
directeur is. Namen, even romantisch
als de dragers. Daar wordt de Fest-
liche Eintritt van Lothar Riedinger
gespeeld en treden de jonge hengsten
binnen, die nog niet de hogeschool
doorliepen. Zij tonen hun schoonheid
en de soepelheid van hun gangen en
laten zien, dat zij klaar zijn om te
beginnen met wat is de hoogste vol
maaktheid in de rijkunst.
Nu komen vier hengsten binnen
die alle figuren van de hoge school
laten zien. De toeschouwers worden
als het ware betoverd door de gra
tie van deze sneeuwwitte schoonhe
den en nog is men niet van zijn be
wondering bekomen als Siglavy Mo
dena en Conversano Benvenuta I bin
nen komen om de Pas de Deux te
rijden op de muziek van Mozart's
Symfonie in g-Mol.
Het is onbeschrijfelijk mooi. Het
is, alsof beide paarden een spiegel
beeld van elkander zijn. Ruiters en
paarden rijden in de hoogste con
centratie. Het is een sprookje, dat
de moderne mens bijna niet meer
bevatten kan, omdat hij ingesteld
is op het jachtige, lawaaige leven
van iedere dag.
Dan komen vier hengsten binnen
die de figuren van de hoge school
aan de hand vertonen, o.a. levaden,
capriolen en courbetten. De ruiters
gaan nu naast de paarden. De me
nuet van Boccherini begeleidt dit
prachtige werk dat jaren van inten
sief oefenen vereiste om dit te kun
nen bereiken.
Oberbereiter Irbinger brengt nu
Siglavy Monterosa binnen aan de
lange teugel. Hij loopt achter de
hengst die alleen met de lange teu
gelhulpen piaffeert d.i. draf op de
plaats, in de passage gaat, een zwe
vende draf en in pirouettes om de
eigen as draait.
Na dit technisch volmaakte num
mer komen zeven sneeuwwitte heng
sten binnen, die de z.g. schoolspron
gen gaan maken. Is het de wals Wie
ner Blut van Johann Strausz die als
wijn door hun aderen vloeit en hen
inspireert tot het hoogste kunnen?
Harmonie van gratie en ingehouden
kracht, waardoor figuren ontstaan,
welke door de eeuwen heen kunste
naars geïnspireerd hebben. Dan ein
digt deze morgen van verfijnd genot
in een Schoolquadrille, begeleid door
muziek van Chopin, Bizet en Riedin
ger. We hebben kunnen genieten van
een rijkunst, waarvoor men jaren
oefent, iedere dag. En dan staan
we weer midden in het lawaai van
het verkeer van de grootstad en het
is als een ontgoocheling
En dan zijn er de stallen, waar 52
witte hengsten uitrusten van de in
spannende arbeid. De drie kwartier
arbeid van iedere dag is zo vermoei
end dat vele hengsten liggen te sla
pen, vooral de oudere schoolpaar
den. De ongenaakbaarheid van deze
schone morgen staat als een gewone
sterveling in zijn box en probeert de
bezoeker te verleiden hem suiker te
geven, wat streng verboden is. Ook
mag er niet gerookt, gefotografeerd
of gefilmd worden. Een streng uit
ziende stalmeester vraagt mij dan
ook of ik toestemming heb te teke
nen. Vol trots toon ik hem het do
cument met de ondertekening „Pol-
hajsky" en dan is het in orde en
kan er een vriendelijke glimlach
overschieten en een praatje over de
paarden.
Dat ik dit alles heb kunnen
genieten, is te danken aan het
feit, dat 40 jaar geleden een
kleine Weense jongen, Franz
Felsner geheten, naar Breda
kwam om bij de familie Basti-
aansen aan de Burg. Kerstens-
laan te bekomen van de ontbe
ringen van de eerste wereldoor
log. Na zijn terugkeer in Wenen
bleef Franz corresponderen,
dankbaarheid tonend al die ja
ren lang.
Toen hij door middel van zijn pleeg
zuster van mijn verlangen vernam
de Spaanse Hofrijsehool te zien en
studies te maken, kwam onmiddellijk
een enthousiaste uitnodiging om naar
Wenen te komen en zijn pleegzuster
mee te brengen!
De kleine Weense jongen van toen
is nu grijs en loopt met een stok,
want hij is oorlogsinvalide, maar
zijn hart is van de echte Wener, vro
lijk en gemoedelijk. Niets is hem en
zijn vrouw te veel om ons Wenen te
laten zien, zodat we daaraan een
mooie herinnering zullen behouden.
Na veertig jaar weet hij zich nog
heel veel van Breda te herinneren,
o.a. het volgende voorval. Franz, ge
boren tussen de bergen en liefheb
ber van de bergsport, werd door zijn
vriendjes uitgenodigd mee te gaan
naar het Mastbos, naar de „grote
berg"! Opgetogen, dat hij eindelijk
eens in het vlakke Holland een berg
zou zien, peddelde hij met zijn kor
nuiten het Mastbos in naar de ze
ven heuveltjes! Na een poosje vroeg
hij in zijn gebroken Nederlands;
„Waar is nu toch die hoge berg
van jullie?" „Daar rijdt je op", zei
den zijn vriendjes, waarop Franz
hoogst verontwaardigd en diep te-
leurgesteld omdraaide en in zijn
eentje naar huis fietste. Hij kan er
nu nog hartelijk om lachen.
Ja, Wenen was mooi. Maar de
schoonste herinnering zal toch wel
blijven de witte paarden van de
schoonste stad mijner dromen.
T. SMEELE
werd hem toestemming gegeven de Lipizzaner wordt donker geboren en
paarden met alle benodigdheden per wordt eerst wit na vier jaren, som-
trein tc vervoeren. Het transport mige wel na tien jaren. Met hun
ging naai het w -sten en wachtte te vierde iaar komen de paarden, waar-
St Martin op het Amerikaanse leger van alleen de hengsten voor het ho-
nl het XXste Corps. De moeilijk- geschoolrijden gebruikt worden, van
heden waren echter nog lang niet de stoeterij naar de rijschool in We-
voorbij Kolonel Podhajsky kwam nu nen.
op het idee een speciale voorstelling Het klassieke hogeschoolrijden dat
met de schimmels tc geven voor de men in Wenen beoefent, is een ver
bevelhebber van het XXste leger- volmaking van de natuurlijke gangen
corps generaal Ratton Deze was 'n van het paard, zoals passage, piaffe
courbette, levade en capriole. De
moderne hogeschool met de onna
tuurlijke gangen, zoals galop op drie
benen, polkapas en andere, wordt
niet beoefend. Er komen geen leer
boeken geen geschreven instructie
aan te pas. nóor de leider van de
rijschool zijn de mondelinge instiuc-
(Van een medewerker)
Terwijl aan de Zuidpool besloten is tot vriendschappelijke
wedijver ten behoeve van de wetenschap, wordt de Noordpool
steeds meer tot een plaats waar oost en west met scherpe wapens
tegenover elkaar staan, en waar de koude oorlog op zijn kilst is.
Sinds jaren doorkruisen Amerikaanse en Russische militairen
en ingenieurs, met tractors en helikopters de onafzienbare ijs
vlakten. De Russen spreken over 700 expedities, de Amerikanen
over 150.
Een vliegveld in deze ijzige veria
tenheid valt nauwelijks op: een ron
de, dertig meter hoge koepel, waar
in de radar is opgesteld; twee met
plastic omklede hutten, die dienen
als garage voor de twee tractors
en als verblijf voor de bemanning en
het grondpersoneel. Een dergelijke
ijsschots is gewoonlijk omgeven door
een tien meter hoge ijsbarrière.
Deze schotsen worden meestal
„weerstations" genoemd, maar
zij hebben wel degelijk een regel
rechte militaire betekenis. Als en
drijvend vliegveld te vèr afdrijft,
kan in drie weken tijd op een
andere schots een nieuwe start
baan aangelegd worden.
Hun doel; met behulp van het al
lermodernste gereedschap startbanen
voor vliegtuigen en lanceringsbases
voor raketten te bouwen. Het won
derlijke van hun arbeid is, dat zij
zLh weinig bekommeren om het ijs
dat aan het vasteland verbonden is,
want dit zou te gemakkelijk een doel
wit voor de vijand vormen. Nee, zij
bouwen het liefst op de geweldige
ijsschotsen, die door de stromingen
in de Noordelijke IJszee voortdurend
her en der drijven.
Volgens betrouwbare berichten heb
ben de Amerikanen tot nu toe drie,
de Russen acht, van zulke dryvende
vliegvelden ingericht. Op ieder ogen
blik van de dag of de nacht kan
vanaf deze ijsschotsen een zware
bommenwerper starten.
Tijdens het speelkwartier stortte een
grote constructie-kraan neer op de
speelplaats van een school in Marseille.
Drie kinderen werden gedood en een
aantal raakte gewond.
De kraan werd opgericht op een
werkterrein naast de speelplaats, toen
zij viel. Het metalen gevaarte verbrij
zelde de muur om de speelplaats en
stortte neer op een groep spelende kin
deren.
De Nederlandse televisie-stichting
zal vanavond van 14.20-16.30 uur een
rechtstreekse reportage van de voet
balwedstrijd ItaliëZwitserland, die
te Napels wordt gespeeld, uitzenden.
Bij deze Eurovisie-uitzending, die de
Italiaanse omroep verzorgt geeft Dick
van Bommel commentaar.
Hier ziet u zo'n „weerstation"
dat met het weer bitter weinig
te maken heeft, met militaire
operaties echter des te meer
De grote Amerikaanse bommen
werpers kunnen zonder bijtanken, al
of niet in de lucht, ongeveer 8000
km vliegen, zij hebben dus een ac
tie-radius van 4000 kilometer. Als zij
echter nabij de pool kunnen landen
op weg naar hun doel. wordt deze
actie-radius bijna verdubbeld. Op de
ze wijze overtreffen zij nog steeds de
raketten, tot over twee of drie jaar
de Atlas" in operationeel gebruik
genomen kan worden.
Bovendien is rakettenwedloop, al
thans in Amerika, in een kritiek fi
nancieel stadium gekomen. Een At
las raket kost ongeveer 100 miljoen
dollar, een supersonische bommen
werper van het type Hustler B-58
„slechts" 26.5 miljoen dollar.
Militaire deskundigen geloven dat
een dergelijke bommenwerper, uit
gerust met luchtafweerraketten, en
met een of meer waterstofbommen
als lading, zéker een even formida
bel wapen is als een lange-afstands
raket, waarvan de baan door de vij
and vrij nauwkeurig berekend kan
worden.
Voor mij liggen boeken, die
inleiden in het geestelijk leven
van een drietal vrouwen.
ik"
Als eerste noem ik „Hij en
van Gabriëlle Bossis, uitgegeven bij
Nelissen, Bilthoven. Gabriëlle Bosis
is een zeer begaafde ongehuwde
vrouw, schilderes, schrijfster, toneel
speelster en musicienne. Zij leidt 'n
zeer bewogen leven, doorkruist
Frankrijk, reist naar Montreal. Que
bec, Rome, Algiers en Palermo.
Wij kunnen dit allemaal vrij gewoon
vinden, maar het ongewone is dat
zij temidden van haar drukke leven
met allerlei plannen en zorgen een
uitzonderlijk diep leven leidt en een
haast permanent contact met God
onderhoudt. In de trein, op de boot
in de ondergrondse enin het theater
is haar goddelijke Vriend bij haar;
ondanks de onmogelijkste afleidin
gen ziet zij kans tot ingekeerdheid
en zij luistert: Hij spreekt.
In eerst korte, later in uitvoeriger
aantekeningen schrijft zij deze woor
den op, woorden om te aanhoren,
maar ook om te lezen en te her
lezen.
Deze gesprekken met Christus on
der de naam „Lui et moi" uitgege- boeiend verhaal
haalde bezoeken bij zieken of armen
allemaal dingen en dit lijkt één
der bijzondere dingen van haar
boodschap die op hetzelfde niveau
liggen en allemaal dingen die even
joyeus, even sierlijk en op een aller
beminnelijkste wijze volbracht wor
den. „Leyen in het huidige ogenblik,
het huidige ogenblik heiligen", wat
het ook wezen moge. En weg gaat
ze met grote vaart in trein of taxi
of wagen naar haar velerlei besognes
die allemaal met serene rust en
kalmte en met een haast onverge
lijkelijke liefde gedaan worden. In
derdaad een inspirerende en hoogst
charmante Parisienne.
Mère Yvonne is algemeen overste
geweest van de Reguliere Kanoni-
Kessen van_Sint Augustinus. Zij over
leed in 1951. Het proces van haar
zaligverklaring is op 4 maart 1959
te Rome begonnen, nadat het dio
cesane proces op 17 februari 1959
was afgesloten.
Hofslra heeft ons een Nederlandse
bewerking gegeven van het Franse
boe* (uitgave Urbi et Orbi te Am-
sterdam) dat onder supervisie van
de reeds genoemde mei Pieand
hoofdzakelijk werd samengesteld
door d" Assumptionist Pere Banal
waarvan ai meer dan 60.090 exemnla:
ren werden verkocht.
De Nederlandse bewerking is een
geworden dat wij
De Keiser Industries Corporation
heeft bekendgemaakt dat zij na een
onderbreking van dertien jaren weer
schepen gaat bouwen.
De president van de maatschappij,
Edgar Kaiser, verklaarde dat onder
handelingen zijn voltooid voor de
overname van een scheepswerf.
Er zal een nieuwe maatschappij wor
den opgericht, de National Steel and
Shipbuilding Company.
Tijdens de tweede wereldoorlog
bouwde het Kaiser-concern ongeveer
1400 Liberty-schepen en vliegtuigmoe
derschepen voor de marine, doch de
maatschappij staakte het bouwen van
schepen in 1946, toen de oorlogscon
tracten afgelopen waren.
Maestro Virtuoso rust uit van de morgenarbeid
(Tekening van de schrijfster)
mystique" schrijft mgr. Picaud. tot
voor kort bisschop van Bayeux en
Lisieux, die ongeveer dertig jaar
Mère Yvonne heel intiem gekend
heeft.
Zij heeft duizenden bladzijden ge
schreven. Dan legt zij de pen neer
om te gaan koken, kousen stoppen,
tennissen of om even een stofje bij
Au Bon Marché te kopen, of ze gaat
brieven schrijven of wandelen en
alles gaat gewoon door. De hartslag
en het ritme van dat prachtig gees-
"T7'telijk leven wordt niet onderbroken
24 december 57 Afrikanen tot gevan- 0f vertraagd noch door een gezellig
Tenisstraffen varie.vnd van één tot dinertje, noch door bilocaties noch
vijftien jaar veroordeeld wegens hur. métro, noch door herhaalde' ver-
1 deelneming aan de gevechten tussen schijningen, noch door een stukje
de Watoetrj m de Bahoctoe in Roean quatre-mainr <n de -iano of een ope-
aa Oeroendi. ra-voorstelling noch door haar her-
Een Belgische krijgsraad te Astri-
la in midden-Roeanda heeft op 23 en
ven, zijn nu in het Nederlands ver-1 zonder enige re erve aanbevelen
schenen. Wie ze leest, maakt ken- aan priestc
vrouw. In de gesprekken is niets "ge- ®ók in ons
forceerds of overdrevens; zij doen
nooit onecht of krampachtig aan,
niet zelden reiken zij tot de hoogte
van de meesterwerken van onze gees
telijke literatuur.
ze leest, maakt ken- aan priesters en religieuzen en a>n
met een mystiek-begenadigde allen die zich wilt-n nve-toigen riet
m'*derP„ wcroldV v*'u
radio, televisie, ato-mfy-iea i
ruimtevaart de heiligheid ni-f alle i
mogelijk is. maar daodve
aanwezig, méé- dan we vcrn. -dcn.
Na de bespreking van dit „Hij en
ik" verheugt het mij bijzonder on
der de aandacht van de Stemlezers
te mogen brengen het „wonderschone
leven van Yvonne Beauvais" (we
derom een Francaise). Beide levens
hebben naast vele verschillen in
ieder geval dit met elkaar gemeen
dat deze vrouwen kans zagen te
midden van een overdruk leven het
contact met God levendig te houden
en de kleine evengoed als de belang
rijke bezigheden van de dag te laten
overstralen door de glans der god
delijke Liefde. Nochtans zó dat nie
mand er iets van merkte. Integen
deel. ondanks de heldhaftige graad
waarmee met name Yvonne Beau
vais de christelijke deugden beoefen-
o
„Afgewend gelaat" van CPthci-
Eastwood ten 4 oltc 'evenc r i n
uitgave van Ncli son, Fil-thm en
geeft dc gesel-, •-i-m's
zie] en van haar zoeken nair 1 1
en geluk Mary drove als I
reeds wees geworden, gaat
gentienjai'ige leefturl na r
en treedt er in e n k'"" v
twintig iaar |- zi; ,-,,i
van zesti-n jaar m zu
Oeganda ,.Z""ter CL
tot een veran' eoo dcl::';e
Dien in lm ie hnrt j,vic dc
vrede vinden di^ zij zne'rt. Oe nc -
veuze sneive-i in hair leven leidt
tenslotte tot een zenuvvin -tort ng.
Met di nonsntie keert zij in de we
reld terug. Maar nu is ze pas waar
lijk alleen Het wordt nu een lev-n
klont
'"isit'r
de. ging zij door als een ..gewone" van twaalfambachten en" dei ïien nn
charmante vrouw: Elle etait toujours gelukken Ze komt in slccris d-c nis-
Parisienne, tout en étant wekkender toestand..., totdat het
restée
eindelijk begint te dagen
ziel.
Het boek
in haar
roept reminiscenties op
aan zuster Luc, maar is haar min
dere in stijl, opbouw en psychologi
sche fundering van de kloosterlijke
mislukking. Reeds van begin af aan
a. m e scuhriJfster doodschemeren
dat Clara het met zal volhouden
Waarom Clara dan toch vijfentwin
tig jaar religieuze blijft, wordt niet
duidelijk. Met zuster Luc heeft dit
boek gemeen een tamelijk eenziidieo
opvatting van het kloosterleven zo-
symPa*hle van de lezer niet
bepaald naar de religieuze staat uit
gaat.
Dit is jammer, want Catharine
Eastwood is een schrijfster, die weet
te boeien.
J.H.
I
l
(Van f
F. Osterr:
resp. voorz
van Kooph
en de Anti
vereniging
nieuwjaarsi
een en andi
over de
waterweger
Hun opni
vaag en
vermoedelij
onderhande
de-Rijn-ver
waaromtrer
notawisseli
Den Haag
band daarrr
meegedeeld
van Brussel
gegaan om
aangelegen!
dendheid te
TERUG
Terughoude
der geval we
constateren,
dat de hier
over de Sch
paald mager
name als m<
denkt, dat het
oplossing van
den.
Merkwaard;
Osterrieth
eens vernoem
hem bijzonde
plan als reg;
genheid zou
de Benelux-c
in 1957 de
die een hele
Bcnelux-desid<
bracht.
De heer
die het plan
noemt, schu
der de tafe
slommeringi
hij. De
zich eerst
den, vanwa
voorstellen
Het klinkt
vriendelijk en
deling van de
suggesties in
paald een teli
Er wordt
noeg gesteld
een nieuwe
moet komen-
er wat gehi
rond het rap
jaar geleden
ring de eenst<
ning kon woi
de nieuwe Scl
zuid-noord-vei
Over de trac
geen woord
kers thans c
dijkkanaal
Daaraan wiJ
geen geval
De heer de
uit, dat Belg:
ten van een
Internationaa
moet nemen
lijk, zou dit
geschieden,
den we in
sinds een
hoord. Het
verti uwen
der een sch;
mende onde
GEN!
Ten aanzie-
Te neuzen
hopen, dat C
wo den ul
Wv.-ike op ht
mg d.end c,
e lonomisch
ja ;n sti ïjd
gen van goe<
slechts woi
d. Clippej
h.er votnal
ke men in
vo m d wil z
Deze nav
zei. hu nii-
Belgisch in
zen n.et
Gent, dal e
zo io en da
kosten vanvv
.C; serie aantL
het zeekan
concuitent
wordt, zo v
De An"vv.
voorbij, dat
de eersit i
en niet van
en dat d Z
zone prakt'
de nieuwe
De ge
met Gent
rechten
van Term
andere N«
neer er
is, is het
de nabuur
neuzen acw
Nog daarg
argumentatie
gen, of Gent
Antwerpse
desiderata,
al een uits'
een definil
betering vi
heeft en w
de gehele
kunnen ste
In beide
de bevaar
aan de or
satie van
Voorlopig
nog volsta