Spaanse Hof rij school ligt in een oase van rust Drijvende vliegvelden bij de Noordpool Drie vrouwen De beroemde witte paarden van Wenen Op Militaire betekenis zeer groot ReSi aan Krev HOE DE NAAM ONTSTOND Van groot nut Nog zes nieuw gerei Pas na jaar De opleiding Romantiek Volmaakt Koude oorlog op zijn kilst Verboden. Dankbaarheid Teleurgesteld Drie kinderen door vallende kraan gedood INTERLAND OP T.V. Gabrielle Bossis Kaiser gaat weer schepen bouwen Veroordelingen in RoeandaOeroendi Yvonne Beau va is 7aster Cl ai DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 6 JANUARI 1960 Midden in het gewoel van een miljoenenstad ligt als een oase van rust en voor naamheid de Spaanse Hofrijsehool, een der oudste en schoonste cultuurmonu menten welke Wenen bezit. De geschiedenis van dit instituut is oud en avontuur lijk. Als door een wonder is de rijschool ontsnapt aan een algehele verwoesting tijdens de tweede wereldoorlog. En nog altijd wordt men in Wenen betoverd door de witte Lipizzanerszoals zij op hun reizen door twee werelddelen de mensen in vervoering brachten. Ook de geschiedenis van het Lipizzanerras is oud en gaat terug tot 1850toen Aartshertog Karei, Vorst van Stiermarken KrainK'drnten enz., in het Krainer Karstgebergte de Lipizzanerstoeterij stichtte. Vanaf dat ogenblik werden de nakomelingen van deze stoeterij Lipizzaners genoemd. Deze vorst was een ondernemend man en haalde uit het morgenland de edelste Arabische paarden, welke hij naast zijn Andalusiërs in zijn stallen zette. De grond in deze streek was uitstekend geschikt om goede, sterke paarden te fokken. Tegelijkertijd werd in Frederiksborg in Denemarken ook een stoeterij opgericht met, Spaanse paarden en de hengst Pluto. Een der vaderstammen van het Lipizzanerras is voortgekomen uit de Deense stoeterij. De klassieke „Levade", welke door de eeuweii heen de kunstenaar geïnspireerd heeft voor schilderijen en beelden (Tekening: van de schrijfster) Voor de stichting: van de Lipizza- nerstoeterij had Maximiliaan II reeds in 1562 Spaanse paarden naar Kladrub in Bohemen gebracht. Dat ras ontwikkelde zich wat anders dan de paarden uit de Karst. Zij waren iets zwaarder en werden ge bruikt (schimmels en zwarten) voor de hofrytuigen van de keizerlijke stallen te Wenen. De Kladruber „Ka rossiers" waren de ideale paarden voor de galakoetsen. Sommige statie- koetsen, welke zij moesten trekken wogen meermalen 4000 kilo! Dc hofstoeterij gedijde goed op deze kalkrijke bodem, zodat al spoedig de paarden een grote bekendheid kregen. Er konden niet alleen dieren geleverd worden voor de keizerlijke stallen in Wenen, Ie stoeterij was óók van groot nut voor de paardenfokke rij in de landen van de Donaumonar- chie. De eerste 200 jaren na de op richting bloeide de stoeterij. Toen kwam de Napoleontische oorlog en moesten de paarden driemaal vluch ten. Na de eerste wereldoorlog werd de hofstoeterij verdeeld tussen Italië en Oostenrijk, op grond van het vre desverdrag van jt. Germain. Het deel van de stoeterij dat Oostenrijk toegewezen kreeg, vertrok naar Pi- ber bij Graz en leverde voortaan de paarden voor de Spaanse Hofrij sehool in Wenen De schimmels kre gen het brandmerk P met een kroon daarboven op de schenkel. Een nog groter dreiging onder ging het bestaan der Lippizaners tij dens de tweede wereldoorlog. De stoeterij verhuisde van Piber naar Hortin in Tsjecho-Slowakije en bijna was een einde gekomen aan de fok- paarderas, door brengen, buiten het bereik van de Russen. Spoedig zond hij een kon vooi onder bescherming van 4 tanks en na wat geharrewar met de plaat selijke overheid, welke eindigde, toen gedreigd werd het vuur te openen, kwamen de kostbare dieren in Oos tenrijk aan. De fokpaarden en de toekomst van de Spaanse Hofrij- schooi in Wenen waren gered. De Lipizzanerfokkerij omvat heden nog zes hengstenstammen, welke te ruggaan tot de volgende vaderpaar- den: ..Pluto", schimmel, van origine Deens, geboren in 1765; ..Conversa- no", zwart, origine Napels, geboren in 1767; „Neapolitano", bruin, ori gine Napels, geboren in 1790; ,,Fa- vory". valk, Lipizzanerras uit Klad rub, geboren in 1779; „Maestoso", schimmel, Vader originele Lipizzaner moeder origineel Spaans, geboren in 1819 in Mezöhegyes; ..Siglavy", schimmel, van origine Arabisch ge boren in 1810. De hengsten dragen a 11 p dubbele namen die van de vaderstam en van de moeder. Achter de schoft dragen zij de eerste letter van de vader stam en de naam. Op de linker schenkel. zoals reeds gezegd, de P met de kroon van de stoeterij Piber en op de linkerkaak de letter L van Lipizza. Het Lipizzanerras is bij uit stek geschikt voor de hogeschool door hun elastische gang met hoge knie actie, levendig temperament, goed karakter en intelligentie. Dat zij zeer mak zijn héb ik kunnen zien in Wenen, toen ik in de rij stond te wachten om toege laten te worden tot de rijschool. De hengsten werden door de ver zorgers naar de rijschool geleid kcrij van dit edele ^eug^f ?e j 3^»* brengen aan de Lefhebbers van het paard. »n 191' vilde de directeur van de Spaanse Hntrijschool. kolonel Pod- h i.i :t> uit Wenen l'ot nu oe had hij de paarden welen te sparen voor dc bombaid' m-nten Vanuit net oos ten waren de Rus' en op komst en k Ui mei Podhr.jsky wendde zich nu tot dc Duitse autoriteiten om hem ver lof te geven de stad te verlaten, maar dit werd hem geweigeid Ten einde raad wist hij 41) wagens tc be machtigen en wilde voor elke wagen twee hengsten spannen, opladen en 's nachts verdwijnen. Maar de Rus sen kwamen steed:, nader en toen sen en waren volkomen rustig en besnuffelden soms een hand. of hoofd van een bezoeker. Later op de middag stond ik in een box te tekenen, maar ik kreeg geen kans, want de hengst kwam steeds naar me toe, om me een lik in mijn gezicht te geven. Wel lief, maar wat lastig! Op het ogenblik is de schimmel- kleur van de Lipizzaners overheer send er. zijn alle andere kleuren eruit gefokt, op enkele uitzonderingen na, zoals Neapolitano Ancona, welke de enige bruine hengst tussen de 51 wit te in de stallen van Wenen is. De liefhebber van tanks maar ook van paarden. Hij was zeer enthousiast over het optreden van de onvolprezen Lipizzaners en beloofde niet alleen de 80 hengsten onder zijn bescher ming te nemen maar ook de fokmer- ries en veulens, welke nog in Tsj-e- cho-Slowakije waren, in veiligheid te ties doorgegeven van generatie op generatie, vele eeuwen lang. Sinds Karei VI, de vader van kei zerin Maria Theresia, is er niets veranderd in de kleding van de rij ders. Dit Empire-kostuum bestaat uit een herteleren rijbroek, welke de kleur van eierschalen heeft, twee- hoekige steek met goudbrokaten ko karde, bruinrode lange rijjas, witte handschoenen en hoge zwarte laar zen. Zij gebruiken bij het rijden lange, lichte soepele berketwijgen, waar mee zij makkelijk op de achterhand kunnen inwerken en hulpen kunnen geven, o.a. bij de verschillende schoolsprongen. De eerste jaren dat de jonge heng sten in Wenen zijn, leren zij stappen, draven en galopperen, dus vlot voor waarts gaan. Als de jonge hengst de zg. campagneschool doorlopen heeft is de basis gelegd voor de hogere klassieke dressuur, dat is in het derde jaar. Het doel van deze dres suur is. de hengst in volkomen even wicht te brengen, waardoor hij nog meer geschikt is. de voordien geleer de oefeningen tot hogere volmaakt heid te brengen. Iedere berijder, die de rijschool binnenrijdt, neemt gracieus de steek af voor het levensgrote ruiterportret van Karei VI, dat in de Hofloge hangt, daarmee eer brengend aan de stichter van de "ijschool. Van deze ruim 200 jaar oude stichting kunnen wij heden ten dage nog genieten. Midden in het hart van Wenen ligt de Spaanse Hofrijsehool als een on derdeel van de Hofburg en schittert nog altijd als een parel aan de kroon van keizerlijke vertrekken, welke de Hofburg bevat. Ontworpen door de beroemde bouwmeester van die tijd, Fischer von Erlag, werd de bouw uitgevoerd door zijn zoon Johann Emmanuel. Het is een pronkzaal met rondom twee hoge witte gaanderijen en loges. Kristallen luchters vangen het licht op van de door hoge ven sters binnenvallende zonnestralen. Men ademt rust en voornaamheid binnen deze witte muren, terwijl bui ten het gewoel van de wereldstad voorbijraast. De lengte van de rijbaan is 55 me ter en de breedte 18 meter, zoals de Franse grootmeester der rijkunst Guérinière dat voorschreef. De hoog te bedraagt 17 meter. Het witte pla fond is rijk met ornamenten ver sierd. Tijdens de bombardementen van de laatste wereldoorlog waren de Lipizzaners ondergebracht in de door dikke muren omgeven gangen van de Rijschool. Behoudens kleine beschadigingen is het gebouw ge lukkig gespaard gebleven. De Rijschool is nu weer geheel gerestaureerd en schittert in volle luister, klaar om diegenen te ont vangen, die in deze moderne tijden nog kunnen genieten van een volko men harmonie tussen ruiter en paard. Voor hen, die maar node afscheid namen van romantiek, is hier een weerzien van pracht en luister uit voorbije tijden. Als een tafereel uit de tijd van kei- zerin Maria Theresia is de galavoor stelling op zondagmorgen. Het pu bliek, meest vreemdelingen, vult de galerijen en loges. 1400 bezoekers kan de rijschool bevatten. Zachte klassieke muziek vult de ruimte en het zonlicht spat in duizend vonken uiteen als het op de fraaie kristallen kronen schijnt. Als bij een schouw burgvoorstelling staan op de pro gramma's de namen vermeld van de acteurs, zoals Siglavy Barbana. Con- sersano Plutona en Pluto Theodoros- ta, welk het lievelingspaard van de directeur is. Namen, even romantisch als de dragers. Daar wordt de Fest- liche Eintritt van Lothar Riedinger gespeeld en treden de jonge hengsten binnen, die nog niet de hogeschool doorliepen. Zij tonen hun schoonheid en de soepelheid van hun gangen en laten zien, dat zij klaar zijn om te beginnen met wat is de hoogste vol maaktheid in de rijkunst. Nu komen vier hengsten binnen die alle figuren van de hoge school laten zien. De toeschouwers worden als het ware betoverd door de gra tie van deze sneeuwwitte schoonhe den en nog is men niet van zijn be wondering bekomen als Siglavy Mo dena en Conversano Benvenuta I bin nen komen om de Pas de Deux te rijden op de muziek van Mozart's Symfonie in g-Mol. Het is onbeschrijfelijk mooi. Het is, alsof beide paarden een spiegel beeld van elkander zijn. Ruiters en paarden rijden in de hoogste con centratie. Het is een sprookje, dat de moderne mens bijna niet meer bevatten kan, omdat hij ingesteld is op het jachtige, lawaaige leven van iedere dag. Dan komen vier hengsten binnen die de figuren van de hoge school aan de hand vertonen, o.a. levaden, capriolen en courbetten. De ruiters gaan nu naast de paarden. De me nuet van Boccherini begeleidt dit prachtige werk dat jaren van inten sief oefenen vereiste om dit te kun nen bereiken. Oberbereiter Irbinger brengt nu Siglavy Monterosa binnen aan de lange teugel. Hij loopt achter de hengst die alleen met de lange teu gelhulpen piaffeert d.i. draf op de plaats, in de passage gaat, een zwe vende draf en in pirouettes om de eigen as draait. Na dit technisch volmaakte num mer komen zeven sneeuwwitte heng sten binnen, die de z.g. schoolspron gen gaan maken. Is het de wals Wie ner Blut van Johann Strausz die als wijn door hun aderen vloeit en hen inspireert tot het hoogste kunnen? Harmonie van gratie en ingehouden kracht, waardoor figuren ontstaan, welke door de eeuwen heen kunste naars geïnspireerd hebben. Dan ein digt deze morgen van verfijnd genot in een Schoolquadrille, begeleid door muziek van Chopin, Bizet en Riedin ger. We hebben kunnen genieten van een rijkunst, waarvoor men jaren oefent, iedere dag. En dan staan we weer midden in het lawaai van het verkeer van de grootstad en het is als een ontgoocheling En dan zijn er de stallen, waar 52 witte hengsten uitrusten van de in spannende arbeid. De drie kwartier arbeid van iedere dag is zo vermoei end dat vele hengsten liggen te sla pen, vooral de oudere schoolpaar den. De ongenaakbaarheid van deze schone morgen staat als een gewone sterveling in zijn box en probeert de bezoeker te verleiden hem suiker te geven, wat streng verboden is. Ook mag er niet gerookt, gefotografeerd of gefilmd worden. Een streng uit ziende stalmeester vraagt mij dan ook of ik toestemming heb te teke nen. Vol trots toon ik hem het do cument met de ondertekening „Pol- hajsky" en dan is het in orde en kan er een vriendelijke glimlach overschieten en een praatje over de paarden. Dat ik dit alles heb kunnen genieten, is te danken aan het feit, dat 40 jaar geleden een kleine Weense jongen, Franz Felsner geheten, naar Breda kwam om bij de familie Basti- aansen aan de Burg. Kerstens- laan te bekomen van de ontbe ringen van de eerste wereldoor log. Na zijn terugkeer in Wenen bleef Franz corresponderen, dankbaarheid tonend al die ja ren lang. Toen hij door middel van zijn pleeg zuster van mijn verlangen vernam de Spaanse Hofrijsehool te zien en studies te maken, kwam onmiddellijk een enthousiaste uitnodiging om naar Wenen te komen en zijn pleegzuster mee te brengen! De kleine Weense jongen van toen is nu grijs en loopt met een stok, want hij is oorlogsinvalide, maar zijn hart is van de echte Wener, vro lijk en gemoedelijk. Niets is hem en zijn vrouw te veel om ons Wenen te laten zien, zodat we daaraan een mooie herinnering zullen behouden. Na veertig jaar weet hij zich nog heel veel van Breda te herinneren, o.a. het volgende voorval. Franz, ge boren tussen de bergen en liefheb ber van de bergsport, werd door zijn vriendjes uitgenodigd mee te gaan naar het Mastbos, naar de „grote berg"! Opgetogen, dat hij eindelijk eens in het vlakke Holland een berg zou zien, peddelde hij met zijn kor nuiten het Mastbos in naar de ze ven heuveltjes! Na een poosje vroeg hij in zijn gebroken Nederlands; „Waar is nu toch die hoge berg van jullie?" „Daar rijdt je op", zei den zijn vriendjes, waarop Franz hoogst verontwaardigd en diep te- leurgesteld omdraaide en in zijn eentje naar huis fietste. Hij kan er nu nog hartelijk om lachen. Ja, Wenen was mooi. Maar de schoonste herinnering zal toch wel blijven de witte paarden van de schoonste stad mijner dromen. T. SMEELE werd hem toestemming gegeven de Lipizzaner wordt donker geboren en paarden met alle benodigdheden per wordt eerst wit na vier jaren, som- trein tc vervoeren. Het transport mige wel na tien jaren. Met hun ging naai het w -sten en wachtte te vierde iaar komen de paarden, waar- St Martin op het Amerikaanse leger van alleen de hengsten voor het ho- nl het XXste Corps. De moeilijk- geschoolrijden gebruikt worden, van heden waren echter nog lang niet de stoeterij naar de rijschool in We- voorbij Kolonel Podhajsky kwam nu nen. op het idee een speciale voorstelling Het klassieke hogeschoolrijden dat met de schimmels tc geven voor de men in Wenen beoefent, is een ver bevelhebber van het XXste leger- volmaking van de natuurlijke gangen corps generaal Ratton Deze was 'n van het paard, zoals passage, piaffe courbette, levade en capriole. De moderne hogeschool met de onna tuurlijke gangen, zoals galop op drie benen, polkapas en andere, wordt niet beoefend. Er komen geen leer boeken geen geschreven instructie aan te pas. nóor de leider van de rijschool zijn de mondelinge instiuc- (Van een medewerker) Terwijl aan de Zuidpool besloten is tot vriendschappelijke wedijver ten behoeve van de wetenschap, wordt de Noordpool steeds meer tot een plaats waar oost en west met scherpe wapens tegenover elkaar staan, en waar de koude oorlog op zijn kilst is. Sinds jaren doorkruisen Amerikaanse en Russische militairen en ingenieurs, met tractors en helikopters de onafzienbare ijs vlakten. De Russen spreken over 700 expedities, de Amerikanen over 150. Een vliegveld in deze ijzige veria tenheid valt nauwelijks op: een ron de, dertig meter hoge koepel, waar in de radar is opgesteld; twee met plastic omklede hutten, die dienen als garage voor de twee tractors en als verblijf voor de bemanning en het grondpersoneel. Een dergelijke ijsschots is gewoonlijk omgeven door een tien meter hoge ijsbarrière. Deze schotsen worden meestal „weerstations" genoemd, maar zij hebben wel degelijk een regel rechte militaire betekenis. Als en drijvend vliegveld te vèr afdrijft, kan in drie weken tijd op een andere schots een nieuwe start baan aangelegd worden. Hun doel; met behulp van het al lermodernste gereedschap startbanen voor vliegtuigen en lanceringsbases voor raketten te bouwen. Het won derlijke van hun arbeid is, dat zij zLh weinig bekommeren om het ijs dat aan het vasteland verbonden is, want dit zou te gemakkelijk een doel wit voor de vijand vormen. Nee, zij bouwen het liefst op de geweldige ijsschotsen, die door de stromingen in de Noordelijke IJszee voortdurend her en der drijven. Volgens betrouwbare berichten heb ben de Amerikanen tot nu toe drie, de Russen acht, van zulke dryvende vliegvelden ingericht. Op ieder ogen blik van de dag of de nacht kan vanaf deze ijsschotsen een zware bommenwerper starten. Tijdens het speelkwartier stortte een grote constructie-kraan neer op de speelplaats van een school in Marseille. Drie kinderen werden gedood en een aantal raakte gewond. De kraan werd opgericht op een werkterrein naast de speelplaats, toen zij viel. Het metalen gevaarte verbrij zelde de muur om de speelplaats en stortte neer op een groep spelende kin deren. De Nederlandse televisie-stichting zal vanavond van 14.20-16.30 uur een rechtstreekse reportage van de voet balwedstrijd ItaliëZwitserland, die te Napels wordt gespeeld, uitzenden. Bij deze Eurovisie-uitzending, die de Italiaanse omroep verzorgt geeft Dick van Bommel commentaar. Hier ziet u zo'n „weerstation" dat met het weer bitter weinig te maken heeft, met militaire operaties echter des te meer De grote Amerikaanse bommen werpers kunnen zonder bijtanken, al of niet in de lucht, ongeveer 8000 km vliegen, zij hebben dus een ac tie-radius van 4000 kilometer. Als zij echter nabij de pool kunnen landen op weg naar hun doel. wordt deze actie-radius bijna verdubbeld. Op de ze wijze overtreffen zij nog steeds de raketten, tot over twee of drie jaar de Atlas" in operationeel gebruik genomen kan worden. Bovendien is rakettenwedloop, al thans in Amerika, in een kritiek fi nancieel stadium gekomen. Een At las raket kost ongeveer 100 miljoen dollar, een supersonische bommen werper van het type Hustler B-58 „slechts" 26.5 miljoen dollar. Militaire deskundigen geloven dat een dergelijke bommenwerper, uit gerust met luchtafweerraketten, en met een of meer waterstofbommen als lading, zéker een even formida bel wapen is als een lange-afstands raket, waarvan de baan door de vij and vrij nauwkeurig berekend kan worden. Voor mij liggen boeken, die inleiden in het geestelijk leven van een drietal vrouwen. ik" Als eerste noem ik „Hij en van Gabriëlle Bossis, uitgegeven bij Nelissen, Bilthoven. Gabriëlle Bosis is een zeer begaafde ongehuwde vrouw, schilderes, schrijfster, toneel speelster en musicienne. Zij leidt 'n zeer bewogen leven, doorkruist Frankrijk, reist naar Montreal. Que bec, Rome, Algiers en Palermo. Wij kunnen dit allemaal vrij gewoon vinden, maar het ongewone is dat zij temidden van haar drukke leven met allerlei plannen en zorgen een uitzonderlijk diep leven leidt en een haast permanent contact met God onderhoudt. In de trein, op de boot in de ondergrondse enin het theater is haar goddelijke Vriend bij haar; ondanks de onmogelijkste afleidin gen ziet zij kans tot ingekeerdheid en zij luistert: Hij spreekt. In eerst korte, later in uitvoeriger aantekeningen schrijft zij deze woor den op, woorden om te aanhoren, maar ook om te lezen en te her lezen. Deze gesprekken met Christus on der de naam „Lui et moi" uitgege- boeiend verhaal haalde bezoeken bij zieken of armen allemaal dingen en dit lijkt één der bijzondere dingen van haar boodschap die op hetzelfde niveau liggen en allemaal dingen die even joyeus, even sierlijk en op een aller beminnelijkste wijze volbracht wor den. „Leyen in het huidige ogenblik, het huidige ogenblik heiligen", wat het ook wezen moge. En weg gaat ze met grote vaart in trein of taxi of wagen naar haar velerlei besognes die allemaal met serene rust en kalmte en met een haast onverge lijkelijke liefde gedaan worden. In derdaad een inspirerende en hoogst charmante Parisienne. Mère Yvonne is algemeen overste geweest van de Reguliere Kanoni- Kessen van_Sint Augustinus. Zij over leed in 1951. Het proces van haar zaligverklaring is op 4 maart 1959 te Rome begonnen, nadat het dio cesane proces op 17 februari 1959 was afgesloten. Hofslra heeft ons een Nederlandse bewerking gegeven van het Franse boe* (uitgave Urbi et Orbi te Am- sterdam) dat onder supervisie van de reeds genoemde mei Pieand hoofdzakelijk werd samengesteld door d" Assumptionist Pere Banal waarvan ai meer dan 60.090 exemnla: ren werden verkocht. De Nederlandse bewerking is een geworden dat wij De Keiser Industries Corporation heeft bekendgemaakt dat zij na een onderbreking van dertien jaren weer schepen gaat bouwen. De president van de maatschappij, Edgar Kaiser, verklaarde dat onder handelingen zijn voltooid voor de overname van een scheepswerf. Er zal een nieuwe maatschappij wor den opgericht, de National Steel and Shipbuilding Company. Tijdens de tweede wereldoorlog bouwde het Kaiser-concern ongeveer 1400 Liberty-schepen en vliegtuigmoe derschepen voor de marine, doch de maatschappij staakte het bouwen van schepen in 1946, toen de oorlogscon tracten afgelopen waren. Maestro Virtuoso rust uit van de morgenarbeid (Tekening van de schrijfster) mystique" schrijft mgr. Picaud. tot voor kort bisschop van Bayeux en Lisieux, die ongeveer dertig jaar Mère Yvonne heel intiem gekend heeft. Zij heeft duizenden bladzijden ge schreven. Dan legt zij de pen neer om te gaan koken, kousen stoppen, tennissen of om even een stofje bij Au Bon Marché te kopen, of ze gaat brieven schrijven of wandelen en alles gaat gewoon door. De hartslag en het ritme van dat prachtig gees- "T7'telijk leven wordt niet onderbroken 24 december 57 Afrikanen tot gevan- 0f vertraagd noch door een gezellig Tenisstraffen varie.vnd van één tot dinertje, noch door bilocaties noch vijftien jaar veroordeeld wegens hur. métro, noch door herhaalde' ver- 1 deelneming aan de gevechten tussen schijningen, noch door een stukje de Watoetrj m de Bahoctoe in Roean quatre-mainr <n de -iano of een ope- aa Oeroendi. ra-voorstelling noch door haar her- Een Belgische krijgsraad te Astri- la in midden-Roeanda heeft op 23 en ven, zijn nu in het Nederlands ver-1 zonder enige re erve aanbevelen schenen. Wie ze leest, maakt ken- aan priestc vrouw. In de gesprekken is niets "ge- ®ók in ons forceerds of overdrevens; zij doen nooit onecht of krampachtig aan, niet zelden reiken zij tot de hoogte van de meesterwerken van onze gees telijke literatuur. ze leest, maakt ken- aan priesters en religieuzen en a>n met een mystiek-begenadigde allen die zich wilt-n nve-toigen riet m'*derP„ wcroldV v*'u radio, televisie, ato-mfy-iea i ruimtevaart de heiligheid ni-f alle i mogelijk is. maar daodve aanwezig, méé- dan we vcrn. -dcn. Na de bespreking van dit „Hij en ik" verheugt het mij bijzonder on der de aandacht van de Stemlezers te mogen brengen het „wonderschone leven van Yvonne Beauvais" (we derom een Francaise). Beide levens hebben naast vele verschillen in ieder geval dit met elkaar gemeen dat deze vrouwen kans zagen te midden van een overdruk leven het contact met God levendig te houden en de kleine evengoed als de belang rijke bezigheden van de dag te laten overstralen door de glans der god delijke Liefde. Nochtans zó dat nie mand er iets van merkte. Integen deel. ondanks de heldhaftige graad waarmee met name Yvonne Beau vais de christelijke deugden beoefen- o „Afgewend gelaat" van CPthci- Eastwood ten 4 oltc 'evenc r i n uitgave van Ncli son, Fil-thm en geeft dc gesel-, •-i-m's zie] en van haar zoeken nair 1 1 en geluk Mary drove als I reeds wees geworden, gaat gentienjai'ige leefturl na r en treedt er in e n k'"" v twintig iaar |- zi; ,-,,i van zesti-n jaar m zu Oeganda ,.Z""ter CL tot een veran' eoo dcl::';e Dien in lm ie hnrt j,vic dc vrede vinden di^ zij zne'rt. Oe nc - veuze sneive-i in hair leven leidt tenslotte tot een zenuvvin -tort ng. Met di nonsntie keert zij in de we reld terug. Maar nu is ze pas waar lijk alleen Het wordt nu een lev-n klont '"isit'r de. ging zij door als een ..gewone" van twaalfambachten en" dei ïien nn charmante vrouw: Elle etait toujours gelukken Ze komt in slccris d-c nis- Parisienne, tout en étant wekkender toestand..., totdat het restée eindelijk begint te dagen ziel. Het boek in haar roept reminiscenties op aan zuster Luc, maar is haar min dere in stijl, opbouw en psychologi sche fundering van de kloosterlijke mislukking. Reeds van begin af aan a. m e scuhriJfster doodschemeren dat Clara het met zal volhouden Waarom Clara dan toch vijfentwin tig jaar religieuze blijft, wordt niet duidelijk. Met zuster Luc heeft dit boek gemeen een tamelijk eenziidieo opvatting van het kloosterleven zo- symPa*hle van de lezer niet bepaald naar de religieuze staat uit gaat. Dit is jammer, want Catharine Eastwood is een schrijfster, die weet te boeien. J.H. I l (Van f F. Osterr: resp. voorz van Kooph en de Anti vereniging nieuwjaarsi een en andi over de waterweger Hun opni vaag en vermoedelij onderhande de-Rijn-ver waaromtrer notawisseli Den Haag band daarrr meegedeeld van Brussel gegaan om aangelegen! dendheid te TERUG Terughoude der geval we constateren, dat de hier over de Sch paald mager name als m< denkt, dat het oplossing van den. Merkwaard; Osterrieth eens vernoem hem bijzonde plan als reg; genheid zou de Benelux-c in 1957 de die een hele Bcnelux-desid< bracht. De heer die het plan noemt, schu der de tafe slommeringi hij. De zich eerst den, vanwa voorstellen Het klinkt vriendelijk en deling van de suggesties in paald een teli Er wordt noeg gesteld een nieuwe moet komen- er wat gehi rond het rap jaar geleden ring de eenst< ning kon woi de nieuwe Scl zuid-noord-vei Over de trac geen woord kers thans c dijkkanaal Daaraan wiJ geen geval De heer de uit, dat Belg: ten van een Internationaa moet nemen lijk, zou dit geschieden, den we in sinds een hoord. Het verti uwen der een sch; mende onde GEN! Ten aanzie- Te neuzen hopen, dat C wo den ul Wv.-ike op ht mg d.end c, e lonomisch ja ;n sti ïjd gen van goe< slechts woi d. Clippej h.er votnal ke men in vo m d wil z Deze nav zei. hu nii- Belgisch in zen n.et Gent, dal e zo io en da kosten vanvv .C; serie aantL het zeekan concuitent wordt, zo v De An"vv. voorbij, dat de eersit i en niet van en dat d Z zone prakt' de nieuwe De ge met Gent rechten van Term andere N« neer er is, is het de nabuur neuzen acw Nog daarg argumentatie gen, of Gent Antwerpse desiderata, al een uits' een definil betering vi heeft en w de gehele kunnen ste In beide de bevaar aan de or satie van Voorlopig nog volsta

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1960 | | pagina 4