BEZORGD ROTTERDAM ONZE PUZZEL Papier voor UW pen MAAR: Europoort en Botlek bijna vol Havenuitbreiding elders wordt gevaarlijk geacht DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 NOVEMBER 1959 GEEN PLAATS MEER! BEVOORRECHT OPLOSSING Getijde-centrale Een gulden ogenblik in het leven van een levensverzekering-maatschappij het door de HAV-Bank verzekerde kapitaal overschreed een dezer dagen de ÉÉN MILJARD GULDEN! (Van een medewerker) Het gemeentebestuur van Rotterdam schijnt door pessimisme bevangen. B. en w. van deze metropool hebben hun bezordheid doen blijken over de economische positie van de Rotterdamse haven, wat wel enigszins mag verwonderen, nu dit jaar het twintigduizendste schip al weer eerder die haven binnenliep dan vorig jaar. Nochtans heffen b. en w. waarschuwend de vinger op. De havenactiviteit ondervindt, zo stellen zij vast, nog geen merk bare invloed van de Euromarkt. Weliswaar neemt het aantal bin nenkomende schepen nog steeds toe en weet het goederenverkeer zich goed te handhaven, maar in de nabije en verdere toekomst moet rekening worden gehouden met een steeds sterker wor dende positie van de met Rotterdam wedijverende zeehavens. Verschillende van deze havens hebben, in het bijzonder na het be kend worden van het plan-Europoort, grootscheepse uitbreidingsplannen ont worpen of zijn al met de uitvoering ervan begonnen. Uiteraard behoeft Rotterdam een gezonde concurrentie met andere havens in Nederland en West-Europa niet te vrezen, zo ver klaart het dagelijks bestuur van Rot terdam zelf, maar blijkbaar werpen al deze plannen toch even zovele slag schaduwen op de Rotterdamse haven. Rotterdam is helemaal niet gerust over het toegankelijk maken van de havenmond te IJmuiden voor schepen van 75.000 ton. Daarmee zou een dou blure van Europoort ontstaan en de economische noodzaak van deze dou blure is nog niet komen vast te staan. Het behoeft niet te verbazen, als na deze ontboezeming over de ha venmond van IJmuiden, in wezen een Amsterdams belang, van het Sloeplan en het Kreekrakplan wordt gezegd, dat zij ook niet dienen te worden gerealiseerd, voordat de eco nomische noodzaak daartoe drijft. Het plan voor een nieuwe Eemsha- ven bij Delfzijl wordt niet genoemd, maar zal in Rotterdamse ogen wel evenmin door de beugel kunnen. Ant werpen laten we dan nog buiten be schouwing. Naar het schijnt, zou Rot terdam deze Belgische havenstad nog het minste vrezen, als zij maar niet aan unfaire concurrentie met Rijn vaartpremies deed en haar havenuit breiding en zelf bekostigde in plaats van ze grotendeels door de Belgische staat te doen betalen. Merkwaardig is intussen, dat 'iet Rotterdamse gemeentebestuur, terwijl het zulke zorgelijke klanken laat ho ren, tegelijkertijd publiek maakt, dat er in Europoort en Botlek bijna geen ruimte meer vrij is om aan verdere aanvragen om haven- en industrie terrein te voldoen. Van de 840 hectare, welke de voorbereidende werkzaam heden in Europoort aan verhuurbaar terrein opleveren, zijn er nog slechts 100 ha beschikbaar voor eventuele ge gadigden; van de 800 hectare, welke in het Botlekgebied te verhuren ko men, zijn nog maar 90 hectare vrij ter beschikking. Over de rest is al een overeenkomst bereikt of is men in onderhandeling. Deze goede gang van zaken krijgt nog een bijzonder accent door de me dedeling, dat het aan te trekken ver voer in het Europoortgebied voor een belangrijk deel nieuw vervoer zal zijn en dus de havenactiviteit zal vermeer deren. Van de ene kant dus ernstige be zorgdheid in Rotterdam over de eco nomische noodzaak van havenaanleg en havenuitbreiding elders in het land en in West-Europa, van de andere kant vaststelling van een zo snel vol lopen van eigen haven- en industrieterrei nen, dat men met de aanleg daarvan de vraag er naar eigenlijk niet of nauwelijks kan vóór komen. De vrees van Rotterdam komt hier mee toch in een vreemd licht te staan, want zij wordt door eigen constaterin gen ontzenuwd. Men mocht trouwens a priori wel aannemen, dat Rotter dam in de wedijver met andere Ne derlandse en Westeuropese havens geen vrees behoeft te koesteren, om dat geen enkele Europese haven zo bevoorrecht is door haar ligging aan de mond van een vrij bevaarbare ri vier met een achterland, dat tot in het hart van het oude Europa reikt en mee van de belangrijkste industriële centra omvat. Nog maar kort geleden stak men in Rotterdam de loftrompet over zijn haven, omdat zij was uitge groeid tot eerste haven van het Euro pese vasteland en tweede wereldhaven. Wanneer Rotterdam desondanks alarm slaat iver havenuitbreidingen elders, kan de buitenstaander dit (Advertentie) HORIZONTAAL: 1 deel van de bij bel, 3 soort vaas, 6 godheid, 9 onmeet baar getal, 11 natuurwoud, 14 arro gant, 16 bergplaats, 17 schortje, 18 de oudere (afk 19 in erde (afk.), 20 deel van de hals, 22 wapen, 25 Duits pers. voornaamw., 27 wrede keizer, 28 kierend, 30 ongevuld, leeg. 31 voeg woord, 32 voegwoord, 34 herkauwer, 35 zangnoot, 36 en andere (afk.), 37 soort vis, 40 meisjesnaam, 42 wiskun dige term (afk.), 43 meisjesnaam, 44 huidwondje, 47 steekwapen. 50 soort verlichting, 51 als onder (afk.), 52 vis, 54 gewicht (afk.). 55 voorzetsel, 57 hoge temperatuur, 58 vogel, 60 be kende opera, 61 deel van de bijbel (afk.), 62 steek, 64 redelijk wezen, 66 voegwoord, 67 tandeloos zoogdier, 69 tijdperk, 70 windrichting (afk.), 71 drank, 74 plaats in België, 78 Frans onb. voornaamw., 79 godheid, 80 ten- nisterm, 81 gewicht (afk.) VERTICAAL: 1 Engelse ontkenning, 2 steeds, 3 bez. voornaamw., 4 Euro pese hoofdstad, 5 op dit moment, 6 wintervoertuig, 7 aanleg bij huis, 8 Frans voegwoord, 9 plotseling, 10 Frans pers. voornaamw.. 12 rondhout, 13 rekenkundige term, 14 hekwerk, 15 verbrandingsrest. 19 Engels telwoord, 20 zanggroep, 21 bijwoord, 23 N.V. (Duitse afk), 24 water in Zeeland, 26 deel van Amerika (afk.). 29 secon de, 33 papiermaat, 35 neiging, dwin gende druk, 38 voor, 39 gesloten, 40 thee (Eng.). 41 aanzien. 44 boom, 4o groot ongeluk, 46 houten raam met gaas, 48 gewas, 49 jongensnaam, 50 Engels telwoord, 52 kwajongen, 53 eenvoud, rust, 56 mens, 58 zangnoot, 59 Frans lidwoord, 63 kier, 65 bars, 68 voorzetsel, 70 nummer (afk.), 71 sportterm (afk.), 72 kindergroet, 73 water in Friesland, 75 dubbelklank, 76 voorzetsel, 77 gewicht (afk.) HORIZONTAAL: 1 aria, 3 paard, 5 roem, 7 vlo, 9 ade, 11 a.p„ 13 rots, 15 vlot, 16 ik, 17 pook, 19 neer, 21 parel, 23 lasso. 27 nek, 28 effen, 32 li, 33 inn. 35 ala, 36 de, 37 zijn, 38 aai, 39 s.s., 41 pil. 43 sta. 45 ga, 47 traan, 49 vei. 51 emmer. 53 ceder, 54 smal, 57 dame, 60 eg, 61 rein, 63 rood, 65 bij, 67 etc., 68 ore, 60 gans, 70 horig, 71 rede. VERTICAAL: 1 ara. 2 AVRO. 3 pot, 4 dal, 5 rete, 6 mak, 8 lok, 10 don, 12 p.p., 14 span, 15 vlek, 16 ir, 18 ons. 20 elf, 22 rek, 23 l.l.z.. 24 ai, 25 si, 26 onzin, 28 elite, 29 fa, 30 ed, 31 ne, 34 Nijl, 35 aas, 39 st. 40 sr, 41 pa. 42 bed, 44 a.m., 45 ge, 46 ar. 48 arm, 49 veen, 50 leer. 52 mom, 54 s.g., 55 aresi, 65 iet. 57 dor, 58 ader, 59 eb, 60 eng, 02 ich, 64 oog, 66 ijle. moeilijk anders dan met een kor reltje zout nemen. Men doet dan immers elders niet anders dan wat Rotterdam voordeed, maar boven dien ontlast men daarmee Rotter dam van wat het eerst en vooral moet vrezen: een congestie van be volking en een indigestie aan acti viteit, waarvoor het geen ruimte en plaats meer zal kunnen vinden. Waar juist deze overvoeding of ver vetting in het verschiet ligt. is veeleer ernstige bezorgdheid geboden over een neiging in Rotterdam om alle aan dacht en bekommernis in den lande op zijn reeds zwaarlijvige havenuftlcg te concentreren en iedere parallelle ontwikkeling van havenactiviteit en spreiding van industriële expansie mogelijke ontlastingen voor het be nauwd rakende Rotterdam als on gewenst of waaghalzerij voor te stel len. Het is maar gelukkig, dat de regering een industrialisatiebeleid heeft uitgestippeld, dat niet besmet is met deze Rotterdamse zwartgalligheid, die, als ingebeelde ziekte, wel eens uitermate ongezond en gevaarlijk voor de nationale economie zou kunnen worden. Russische ingenieurs hebben plan nen gemaakt voor een elektrische cen trale. waarbij gebruik gemaakt wordt van de energie van eb en vloed. De eerste elektrische getijdecentrale in de Sovjet-Unie zal in het oostelijke deel van de Mezenbaai (Witte Zee) gebouwd worden. Het verschil tussen eb en vloed is hier 7 tot 10 meter. Er zal een dam aangelegd worden van 100 kilometer met 2.000 turbines er in. (Advertentie) Een bedrag dat spreekt van een groot vertrouwen... Een bedrag dat getuigt van toewijding en soliditeit... 1.000.000.000, Een bedrag dat vooruitstrevendheid en vakmanschap weerspiegelt... «ANK SCH)*-0* N.V. LEVENSVERZEKERING-MAATSCHAPPIJ HAV BANK HOOFDKANTOOR TE SCHIEDAM - TEL. 69304 PENDEL EN LOON (I) Naar aanleiding van het uitvoerig schrij ven, voorkomende in uw blad van 17 nov. jl., aangaande een zienswijze welke m'n medestadgenoten (fabrikanten) ter kennis meenden te moeten brengen, van het Tweede-Kamerlid Assmann met een afschrift aan Romme, betreffende de toe genomen pendel naar het noorden, het volgende Mogelijk gaan andere stadgenoten, wel ke zeker niet voor hun lol, dagelijks bui- ten-.^tads" hun brood moeten verdienen, aik'koord, dat na de eerste stap van onze .fabrikanten" wij op deze manier mee gaan stappen. De heren verlangen een strenge controle op loontoeslagen en mo gelijk nog meer, wat uw artikel niet ver meldt. Op het verlangen lijstje der .werkne mers", die geen goedwillende en sociaal- voelende fabrikanten kunnen missen, staat o.a. wij wensen: dat u niet probeert het bij anderen eraf te halen maar zal trach ten het zelf er bij te doen wat u moge lijk thans zelf te weinig betaalt!; dat u alles in het werk zal stellen om Oosterhout in de 1ste klas der gemeente classificatie te plaatsen (indien dit in de weg staat) of nog beter, deze geheel te doen verdwijnen en te komen met een ander, beter systeem! Veronderstel, dat wij geleerden" ge noeg bezitten, dat het eveneens een nood zakelijkheid te noemen is de OAO's zo danig uit te breiden, dat daar veel meer onder ressorteert; dat, mogelijk tengevol ge van kortzichtigheid onzerzijds het reeds land „vreemd" te noemen is, dat bedoelde CAO's bij ons ophouden; dat wij gaarne zien, nu de roomboter op Europees peil Is gebracht, onze lonen ook dit niveau bereiken: dat de broodprijs ih onze plaats, welke door onze bakkers eigenmachtig is ver hoogd, teruggebracht zal worden op rede lijk Ned peil; dat er zeker gevonden zullen worden, die bereid zijn heer Romme of Assmann te verzoeken het eens voor te komen doen in een gezin, dat rond moet komen, met een minimumloon (wat vermeld staat als I richtlijn) en mogelijk nog normaal ge acht wordt ook; veronderstel nog dat bij deze mensen de bloemetjes NIET in de handen staan; dat wij die politiek juist noemen, welke gericht is op het welzijn van OOK onze gezinnen; wellicht wordt de mentale gesteldheid der werknemers nog beter, indien blijkt dat hun „ikritiek" tot tastbare resul taten zal leiden. In afwachting OOSTERHOUT, STADGENOOT PENDEL EN LOON (II) Ik ben reeds 9 jaar werkzaam bij de zelfde fabrikant en steun daarmee toc-h beslist de eigen streekindustrie. Ik kan mij niet voorstellen dat de Oos- terhoutse fabrikanten hierover een op merking durven te maken. Het ligt in hun eigen handen dat dit pendel-vraag- stük opgelost wordt. Indien zij iedere arbeider een loon be talen van 80 gulden, dan ben ik vast overtuigd, dat zij geen tekort aan werk krachten zullen hebben. U zult misschien zeggenmijne heren dat mogen wij niet! Ach kom, waar een wil is, is een weg. Hebt u, heren fabrikanten al eens gepro beerd om met een weekloon van 70 gul den met 3 4 kinderen rond te komen. Bij ons zijn er nog die met 65 gulden te vreden moeten zijn. U verkoopt toch ook uw produkten aan die mensen, die het meest betalen. Neemt u het ons dan kwa lijk, dat wij bij diegenen gaan werken, die het meest betalen, of gelooft u ook nog in de spreuk van „Geld maakt niet gelukkig". Indien u daaraan gelooft, dan wordt het hoog tijd, dat u ons mee laat delen in de winst. Heeft u er ook al eens over nagedacht wat u voor het welzijn van de arbeider doen kunt, om de eigen streekindustrie te steunen! Het volgende wil ik u even voorhouden hoe het bij ons op de fa briek is: Ik werk er reeds 9 jaar, maar er is mij nog nooit een „goede morgen" gewenst. Koffie of thee is er nog nooit geschonken (buiten het kantoorpersoneel, waar wij naar mogen kijken). De kachels beginnen om half acht te branden, wan neer wij beginnen. Verschillenden heb ben reeds 12','! jaar trouwe dienst achter de rug, waar nooit een woord over ge rept is. Het minste wat de directie doen kan is toch wel een hand geven. Met de bestedingsbeperking werden ook ver schillende werknemers zonder pardon er uit gegooid. Indien u toen heren fabri kanten, wat zuiniger geweest was met ontslagen, had u er nu van kunnen pro fiteren. Voor ons werknemers staat het gelijk, hoe je ontslag krijgt, als pendelaar of als niet-pendelaar, alleen met dien ver stande, dat je als pendelaar nog een hogere uitkering krijgt. En ik geloof wel wanneer je als pendelaar 100 gulden in de week thuis brengt, in plaaU van 70 gulden die u in uw eigen streekindustrie verdient, dan kunt u alleen nog maar respect hebben voor de pendelaar. Kom heren fabrikanten, steek de kop pen eens bij elkaar, dit is een probleem dat u zelf op kunt lossen. ARBEIDER ZN OOSTERHOUT PENDEL EN LOON (lil Sedert „enige" tijd ben ilk werkloos Nee, niet door eigen schuld, alleen een gevolg van massa-ontslag bij een wapen fabriek. Daar ik vast besloten was, zo vlug mogelijk weer aan de slag te ko men, ging ik er steeds op uit naar alle mogelijke industrie bedrijven. Ik kwam dan ook bij verschillende bedrijven in Oosterhout. Normaliter komt men eerst bij de por tier. Op mijn vraag of ik de personeels chef kon spreken, was de wedervraag: Is het voor werk of een betrekking? Mijn antwoord was: „Ja". Zijn vraag luidde dan: „Hoe oud ik was". Ik zegde: „Veertig jaar". Toen was de reactie: ,,'t Spijt me, meneer, maar ik mag u niet aanmelden want boven 35 jaar komt u niet meer in aanmerking!" Men zou nu wel aan de regering moe ten vragen om de pensioengerechtigde leeftijd op 35 jaar terug te brengen in pplaats van 65 jaar! Als ik de vele adver tenties eens doorneem, rijst bij mij de vraag op; wie stelt die op? Vaak eist men vele diploma's en „ervaring" niet ouder dan 24 of 27 jaar. Als ik eens de vereiste diploma's ontleedde no dige studiejaren eraan verbondendan kan het zijn, dat men dan één, twee of drie jaren in een bedrijf werkzaam kan zijn geweest. Hoe het ook gedraaid of gekeerd wordt, men k-an moeilijk ver langen, dat een zo jonge leeftijd de no dige ervaring bezit om de verantwoor delijke posities >te bekleden. Het is mogelijk dat het volgende toch wel waarheid bevat: werkkrachten bo ven de 30 of 35 jaar hebben doorgaans meer verantwoordelijkheidsgevoel, plichts betrachting en ervaring, dan de door snee mensen beneden de 30 jaar. Dit alles is misschien te overwegen door de bedoelde personeelschefs of fa brikanten, die vrezen niet voldoende werkkrachten te kunnen aantrekken. Men hoort wel eens zeggen: ,,'t Leven begint bij veertig". Maar voor degenen die veertig zijnen terug aan de slag moeten komen.... lijkt het moeilijker dan een speld te zoeken in een hooiberg! Waarom de leeftijdsgrens vasthouden op 35 of jongerals men een tekort vreest aan werknemers? L. M. P. B. (Wat <le Oosterlioutsc fabrikanten heb ben bepleit is niet anders dan het na komen van de algemene loonregeling en de bepalingen in de CAO's vast gelegd. Lonen, die „zwart" gemaakt door ongeoorloofde toeslagen, zijn onwettig en daarop dient con- n»ic uitgeoefend te worden. We ver moeden, dat de fabrikanten ook niets liever zouden willen dan een hogere classificatie voor Oosterhout. Op ver hoging van de minimumlonen wordt nu juist ook gemikt bij de onderhan delingen op basis van de gedifferen tieerde loonvorming. Ieder is wel overtuigd, dat daaraan iets gedaan moet worden. Aan de arbeiders wordt het ook niet kwalijk genomen, dat ze zo veel mogelijk willen verdienen, al zullen ze ook wel de bezwaren voor het huiselijk leven van het werken- verweg beseffen en ondervinden. Wat nu de menselijke verhoudingen in de afzonderlijke ondernemingen betreft, de tweede inzender heeft het blijk baar slecht „etroffen. We kunnen ons echter niet indenken, dat dit maat staf zou zijn voor de Oosterhoutse c.q. de Brabantse industrie. De leef tijdsgrens is een aparte kwestie, wel ke zeker de nodige aandacht ver dient. Red.) RUSTIG DAGJE Deze week las ik in uw krant het be richtje over de voorgenomen staking van Belgische automobilisten vanwege de ver hoging van de benzineprijzen. Door dit simpele en amusante berichtje geïnspi reerd, liet ik mijn gedachten eens de vrije loop en al mijmerend over het nut van zoiets kwamen mij weer in gedach ten de zondagen, waarop bij ons van wege de benzineschaarste niet met auto's en motoren gereden mocht worden. Wat een rust was dat toen, je kon onbevreesd wandelen en fietsen. Je leefde er gewoon van op. Zo verder denkend, kwam ik toen op het idee om minstens éénmaal per jaar zo'n „vrije" zondag in de toekomst te scheppen en die dag zou beschouwd moe ten worden als een nationale herden kingsdag voor verkeersslachtoffers. Laat ons die dag dan houden om dat alles eens te overwegen en daardoor een klein beetje respect voor onze medemen sen te doen ontluiken. Het behoeft niet veel te zijn, maar net voldoende om ons te doen beseffen, dat we zelf niet het belangrijkst zijn. SAS VAN GENT, K. P. MARTENS ERGERNIS Met ergernis nam ik kennis van het bericht in het Dagblad De Stem van don derdag 15 oktober '59, nl. de suggestie van de heer H. Westerlaken, directeur van het centr. bureau voor afgifte van rijvaardigheidsbewijzen. Deze heer sug gereerde belasting voor veilig verkeer te laten opbrengen door fietsers en brom fietsers. Maken dan deze weggebruikers het ver keer zo onveilig? Uit hoofde van mijn beroep heb ik nogal met het verkeer te maken, maar ik zie het nog al eens anders. Aanvankelijk wilde ik op dit stukje niet ingaan, maar dan lees ik dinsdag 10 november in Dagblad D-e Stem: „Drie gezusters gedood bij aanrijding! Automo bilist reed door". En in hetzelfde blad van woensdag 11 nov. lees ik dan. „On voorzichtige chauffeur voor Bredase rechtbank". En verder: „Even later was K. de wagen van S. gaan inhalen. Daarna hadden vader en zoon S. gezien, dat het af en toe maar een haar scheelde of K. had zijn tegenliggers aangereden. Die moesten hals over kop de uiterste rech terzijde van de dubbelbaanse weg opzoe ken. „Het scheelde maar een lucifersdoosje", getuigde de zoon. In hetzelfde blad„Chauffeur reed in op verkeersbrigadiertje". Men kan het dagelijks lezen en ook zien wie eigenlijk de grote onvoorzichti- gen zijn. Had bovengenoemde heer nu niet beter gesuggereerd, als hij die be lasting voor veilig verkeer door de wer kelijk onvoorzichtigen zou willen laten betalen in plaats van door de minst draag- krachtigen. ROOSENDAAL, EEN LAGERE AMBTENAAR EN FIETSER HUISVRIEND Dat niet alle honden in de slaapkamer mogen slapen van de baas (zoals de onze) begrijpen we in principe wel. Wat we niet begrijpen is het volgende. Zaterdag nacht j.l. terugkomend van Antwerpens ijsballet, stapten we op de Princenhage Markt uit de bus. Het was half 3. Van de Markt komen, zagen we in de Dreef een grote zwarte hond. Het dier moet 's nachts blijkbaar op dè stoep aan de voordeur slapen! Het was koud. Het dier blafte klaaglijk, stond dan weer tegen de voordeur, krabde met z'n poot tegen de voordeur, liep op en neer. Tot 3 u. hebben we dat zo aangekeken. Zelfs in de schuur is dus geen plaats voor het dier. Nie mand deed er open. Slapen buren daar doorheen? Moet dat zo baas? Arm dier! BREDA. EEN DIERENVRIEND MISSELIJK GEDOE TE BAVEL Dezer dagen ontvingen wij van de r.-k. gymnastiekvereniging een briefje, met de woorden „Door vergissingen of zoiets, maar in ieder geval door 'n mis selijk gedoe kan de gymles vanavond niet doorgaan". De reden ervan was dat pater Verschuren (onze dorpsgenoot) die jarenlang als missionaris bij de koppen snellers werkzaam is en in de verre omtrek als een van de beste missiona rissen bekend staat, een lezing kwam geven. Nu vraag Ik me af wat Bavel, dat toch bekend staat als een godsdienstig dorp, met een bestuur doet in een vereniging, die zoiets durft te schrijven. Want ik hoop toch van harte dat het trots mag zijn op zo'n missionaris, die onze be langstelling zo hard nodig heeft. BAVEL, 'N DORPSGENOOT SOCIALE VOORZIENINGEN Naar aanleiding van het verslag in uw blad van woensdag 11 november jl. be treffende de vergadering van de KAB te Bergen op Zoom waar van gedachten is gewisseld over de sociale wetgeving in de landen België en Nederland, moge ik een enkele opmerking maken. Aan sociale zekerheid ontvangt de Bel gische arbeider geen 32.5 pet. van zijn loon. Dan zou het er zeer slecht voor hem uitzienEr wordt in totaal 32,5 pet. van zijn loon betaald voor sociale ver zekeringen. Hiervan betaalt de patroon 23,75 pet. en de werknemer 8,75 pet. Of het percentage van 32,5 pet. dat in België betaald wordt aan sociale las ten nu het hoogste is in West-Europa valt te betwijfelen, omdat voar een tim merman in Bergen op Zoom het per centage aan sociale lasten gesteld moet worden op 43,87 pet. Inderdaad zijn de kinderbijslagwet en het ouderdomspensioen in België aan- trkkelijker dan in Nederland. Wat dit laatste pensioen betreft, geldt evenwel niet voor alle Belgen, zoals de AOW in ons land. Bovendien mag men in België, wanneer men dit pensioen ontvangt, nog maar een kleine bedrijvigheid uitoefe nen, terwijl men in Nederland bij het AOW-pensioen nog volkomen vrij is. Wat de werkloosheid wet betreft, deze is in Nederland beter. Hier is de maxi mum-uitkering gesteld op f 15,20 per dag. In België op 106 francs per dag, of wel in Nederlands geld f 8,06. Nu menen wij dat men in Nederland met f 15,20 mear kan doen als met f 8,06 in België. BERGEN OP ZOOM, N. A. VAN KAAM GEKRUID (III) Wij zijn de heer Maas bijzonder erken telijk voor zijn reactie op ons artikeltje „Gekruid", maar wij menen zijn schrij ven niet onbeantwoord te kunnen laten. Bob Spaak ik ook o.i. een vlot journa list en een gezellig causeur, maar vaak té vlot en té gezellig. In zijn boekje „Sport voor sport" lijdt hij aan dezelfde kwaal, al heeft het werkje ook andere, goede eigenschappen. Wij zien sport als een wezenlijke uiting van het maatschappelijk leven. Dit is dan ook de reden, waarom wij ook Bob spaak in zijn „Zondagssportjournaal" ons oor lenen. Als wij moesten handelen naar de wel gemeende raadgeving van de heer Maas, om de kamer te ontruimen, zodra Bob Spaak het weer eens niet bezwaarlijk vindt, om voor de radio en dus voor heel luisterend Nederland een hoestsolo weg te geven, dan zouden wij ons schuldig maken aan een klassiek staaltje van struisvogelpolitiek. Een dergelijk argument kunnen wij niet anders dan als een dood doener bestempelen. Als de heer Maas meent, storend'heden in een radiopro gramma gewoon storendheden te kunnen laten, moeten wij hem helaas onmiddel lijk rekenen tot het groeiende leger van ja-en-amen-knük'kers zonder kritiek of eigen mening. Een hoestbui moge menselijk zijn, maar als een dergelijk verschijnsel voor de microfoon optreedt, mag het zeker wel geëxcuseerd worden. Zélfs Bob Spaak hoeft er geen bron van inspiratie in te zien voor oubolligheden (dat is dan die „gemoedelijke burgermanspraat", waar wij zo „raadselachtig" op doelden) en evenmin het bewijs te leveren van de stelling „Stemming stijgt, peil daalt". De radio-omroep heeft nog altijd een opvoedingstaak, al hoeft men die ook écht weer niet tot uitdrukking te bren gen door „de taal der oud-Nederlandse dichters" te hanteren. BREDA. ADRIAAN VAN DUIJTSLANT BROOD OP WOENSDAG (IV) Het is me misschien wel vergund enkele dingen recht te zetten naar aan leiding van de stukjes inzake „Brood op woensdag". In de eerste plaats ben ik het eens dat een bakker niet alleen recht heeft op een vrije middag, zelfs zou ik zeggen bij voorrang, gezien de vele ongunstige uren dat deze heren arbeid verrichten. Ik heb de vrije-middag-kwestie niet gesteld, doch uitsluitend de service ge prezen van de bakker aan het publiek gezien in het licht van deze tijd De uit voering van de vrije middag dient elk bedrijf op zich zelf te regelen. Ten aanzien van de geachte „Teenager" uit Bergen op Zoom, zou ik willen wijzen op het feit dat het m.i. hier in hoofd zaak gaat tegen invloeden van buiten. U kunt toch geen uitzondering maken inzake bezorging indien u van alle kan ten kunt benaderd worden. Niet dat dit nu het geval is of was. doch wat hangt de balkkerij hoven het hoofd. Kent u de plannen die gereed liggen tot de ont wikkeling van het grootbedrijf, hetgeen de nachtarbeid, bezorging om 8 uur en brood in levensmiddelenbedrijven impli ceert? Weet u dat nu reeds op de week markten kramen verschijnen met rozij nenbrood en koekjes hetgeen door het publiek grif gekocht wordt. D*it toch gaat ten koste van de bakkerij in het algemeen. Dit is een voorbeeld wat tot nadenken noopt. Is het dus geen zaak van belang dat de balkkerij zijn klanten zo goed mogelijk „vasthoudt" door zijn service? Dat de bakkerij besloot op woensdag te bezorgen meen ik nog steeds een verstandige daad gesteld te hebben. Ziet u de ontwikkeling komen zoals boven vermeld, had dit er toch van moeten ko men (of u moet uw zaak niet op peil willen houden) en is het nu beter dan later op momenten waarop het lastiger zou gaan. Tenslotte mag ik „Teenager" gerust stellen dat ik wel iets van de bakkerij afweet en niet om half negen mijn merk- zaamheden begin, doch om 7 uur en ge middeld 10 k 12 uur per dag werk. SAS VAN GENT. BROODETER (Discussie gesloten. Red.) GEVAARLIJKE WEG Dat de provinciale weg Oosterhout— Rijen bijzonder gevaarlijk is moest dezer dagen onze stadgenoot M. d. R. weer eens ervaren. Hij werd dusdanig gewond, dat hij in het ziekenhuis moest worden op genomen. Reeds meerdere malen heb ik door middel van een ingezonden stuk in het dagblad De Stem de overheid op het gevaar van deze weg gewezen en om beveiliging gevraagd, doch tot op heden zonder enig vruchtbaar succes. Gezien de steeds groeiende drukte op deze weg kunnen meer ongelukken niet uitblijven. Ik werk nu enige tijd in Rijen en in die periode heb ik reeds verscheidene ongelukken zien gebeuren. Met de schuld vraag wil ik mij niet bezighouden, maar naar mijn mening moest steeds de oor zaak gezocht worden in het feit, dat de voetgangers en het rijdend verkeer van een en dezelfde weg gebruik moeten maken. Het aanbrengen van een witte streep op de helft van de weg en wit- zwart geverfde betonnen paaltjes in de herm heeft de weggebruikers niet bevei ligd, integendeel. Het reeds een jaar uitgezette rijwiel pad voor beide verkeersrichtingen kan hier uitkomst brengen, maar wanneer wordt hier iindelijk eens aan begonnen. Er is reeds een huis voor orgebroken en ook blijkt er al een te zijn aange kocht, maar aan het rijwielpad wordt maar niet begonnen. Nu kan de desbe treffende instantie opmerken, dat Keulen en Aken niet op een dag zijn gebouwd, maar het aanleggen en beveiligen van een te drukke verkeersweg vergt niet zo bar veel tijd, als er maar aan begonnen wordt. Ik vraag mij af wat er straks gebeuren gaat als de wegen weer glad worden. Zullen de chauffeurs, evenals vorig jaar, weer geen hoffelijkheid tonen ten op zichte van de andere weggebruikers? Zul len wij weer uit lijfsbehoud in de berm moeten springen en zullen wij ons weer van dag tot dag moeten afvragen of nu onze beurt voor bet ziekenhuis er is? Dat er toch terstond maatregelen ge nomen worden. OOSTERHOUT, VAARTPAD 13 M. J, PROOSTEN INTOCHT SINT NICOLAAS TE BREDA „Pappa, waar is Sint Nicolaas zijn paardje nou." En: „Dat is de stoomboot uit Spanje niet, want hij rookt niet en ik vind hem niet mooi ook!" Dergelijke en vele andere uitlatingen werden door mij gehoord van kinderen die in Breda naar de intocht van Sint Nicolaas stonden te kijken. Wat moeten wij; de mensen die dit spel voor hen moeten spelen, er dan wel niet van denken als de kleintjes al zo rede neren. Ofschoon er reeds om 11.00 uur al vrij veel kinderen stonden, begon de muziek eerst om 10 voor twaalf te spe len, de spoorbrug ging al open. Het rond vaartbootje was 'n verveloos dihg, afge zien dan nog van het feit, dat 't nagenoeg niet versierd was Fen sioomfluit bezat het vanzelfsprekend niet, doch slechts een „fieper". De steiger was een zeer wankel ding en zonder zorg in elkaar „geflanst". Zou de goede Sint de kinderen der co mité-leden beter vinden dan de overige stadgenootjes? Het was in strijd met de waardigheid van Sint Nicolaas dat hij „die poort inging". Wat het verdere gevolg betreft; er was een zwartepiet te paard bij, die er op zat met een houding van: „Val ik er nu niet af, dan toch zeker-over vijf mi nuten". De collecterende pieten en pietjes die elkaar Jan, Kees en Henk noemden in het bijzijn van kinderen. Nog erger, die na afloop der rondrit dronken wa ren, weer anderen die ruzie maakten met elkaar en vele die tot laat in de avond op alle soorten voertuigen door de stad ..sjeesden". Met dergelijke lieden kan men niet eens carnaval vieren, laat staan een beschaafds een mooie Sint Nicolaas-intocht uitvoeren. De H.H. leden van het comité zou ik willen verzoeken eens 25 jaar terug te denken, want dan zullen er waarschijn lijk wel heren bij zijn die toen Sint Nicolaas ook wel eens hebben zien aan komen in de haven tegenover de kathe draal. De paarden stonden toen zelfs aan dek van de stoomboot" en enkele wees kinderen waren de enigen die hem aan boord begroette De mensen zijn wel ver anderd, maar de paarden zijn nog even mak en lief als vroeger! De plaatsen bij de steiger verpachten is voor een goed doel, maar reduceer uw prijzen; mogelijk staat dan de Academie singel vol met kinderen en zal de op brengst groter zijn. Selecteer het „per soneel" dat hem volgt beter; kunt u dan niet voldoende beschaafde heren krij gen. maak dan liever zijn gevolg klei ner en laat door „burgers" collecteren. Direct de afloop van de rondrit af- sminken en de kleding inleveren zou zéér wenselijk zijn Verder zorgen voor een behoorlijke en goed gepavoiseerde stoom boot en de paarden bij de steiger laten staan, zodat de Sint daar te paard kan gaan. Er wordt veel geschreven en gesproken over ..le klas gemeente" enz. dan moet „men" eerst eens nroebren zich als le klas ^e'-neente, ook in dit opzicht, t« gedragen. BREDA, J- A- V. Advertentie^ UW METGEZEL IN ELK SEIZOEN 81/ knebelhoest en opkomende verkoud heid vlug een paar Pottertjes in de mond. Dit voorkomt veel narigheid! Geven een (risseadem na een cigaretoieen borreltje. In handig platte doosjet a SS cent

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1959 | | pagina 14