Boude wij nkanaal dook weer op Tokio over 20 miljoen twintig jaar inwoners rijk yk- BBC-orkest op de Keukenhof Madochter en kostganger ICI PARIS 1 Komt stofffelijk overschot Bob Dellemijn naar Teteringen Middelburg heeft grootse toekomstverwachtingen ICI PARIS Ronde van Brabant (start Etten) eindigt in Bergen op Zoom NEHROE EN DE DALAI LAMA DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 27 APRIL 1959 Aclrterhaaldplan wacht geen succes PTT-service „Argumenten" Veertig jaar landelijke ruiters te Ulvenhout Op koninginnedag oriëntatierit AMCD NEW-YORK RANGERS- CZALEIS BOSTON «UI NS Anti-kankerweek Opknapbeurt Woningellende Te Zeebrugge is opnieuw het plan komen opduiken voor een Boudewijnkanaal, dat Antwer pen en Gent over Belgisch grondgebied met de Noordzee zou moeten verbinden. Jaren geleden vóór de oorlog werd dit plan al uitgedacht met de be doeling de zeevaart van Ant werpen en Gent onafhankelijk te maken van de Nederlandse wateren. Kon er toen nog enige aanleiding toe zijn bij onzeker heid over bondgenootschappe lijke verhoudingen in tijd van oorlog en paste de opzet bij een zeker streven naar autarkie uit die tijd, thans hebben N.A.V.O., Europese en Benelux integratie aan deze kanaalconceptie toch wel alle grond ontnomen. Niettemin hebben enige Antwerp se voorstanders, die overigens niet representatief kunnen heten voor de Antwerpse havenkringen, de stich ting van een filiaal van hun actie comité te Zeebrugge bewerkt. Als voordelen van het Boudewijn kanaal brachten zij naar voren, dat het 45 km korter zou zijn dan de hui dige weg van Antwerpen naar zee door de Westerschelde, dat het veili ger zou zijn voor diepliggende sche pen en dat het gelegenheid zou bie den voor industrialisatie in Oost- en West-Vlaanderen. Niettegenstaande de mogelijke wegverkorting is Antwerpen geens zins op dit kanaal gebrand vanwege het sluizenbezwaar, dat het voor .de zeeschepen zou meebrengen. Om de zelfde reden is Antwerpen ook steeds afkerig gebleven van een afsluiting van de Westerschelde. In Gent vreest men van het project voor het Bou dewijnkanaal slechts uitstel of afstel van de verbetering van het kanaal naar Terneuzen met de bouw van de nieuwe zeesluis, welke men juist de laatste dagen weer in de Artevelde- De PTT zal wel nergens groter service verlenen, dan in de buurtschap onder het Friese dorpje Burgwerd. Hier komen de brievenbestellers bij de ver spreid liggende boerderijen niet alleen de post verzorgen, ze ko men ook bij iedere bewoner vragen of er post mee te geven is. Zij gijn namelijk vertederd door het jonge geluk, dat ont- dekt is in de enige brieuenbus i ter plaatse. De laatste tijd bevatte deze be- halve post ook steeds mos en paardehaar. Aanvankelijk dacht men te doen te hebben met een kwajongensstreek, totdat de kleinedaders op heterdaad werden betrapt. Met stugge vol harding trachtte een mezenpaar haar nest in de brievenbus te stad als dringende eis naar voren heeft gebracht. In Zeebrugge zelf dient men wel te overwegen, of men daar een zeekanaal kan laten uit monden aan een kust met zandban ken. Het comité spreekt zelf trou wens over de noodzakelijkheid van het uitdiepen van de drempel in de Wielingen. Min of meer humoristisch is, dat het actiecomité de uitbreiding van de havens te Vlissingen en Terneuzen en de bouw van de Kreekrakhaven als argumenten meent te kunnen be zigen voor haar Boudewijnkanaal- plan. Het stelt, dat deze Nederlandse havenactiviteiten een belangrijk deel van de havenbeweging van Antwer pen en Gent zouden opslorpen. Daar bij wordt dan toch geheel over het hoofd gezien, da* Antwerpen en Gent juist door het toegenomen belang van Nederland bij de Westerschelde zul len profiteren, omdat daarin een waarborg temeer ligt. dat Nederland de vaarwegen door die stroom zal in stand houden en verbeteren. De Nederlandse activiteit kan slechts kunstig zijn voor de Antwerpse plan nen tot normalisatie van de Wester schelde. Overigens zal nieuwe Nederlandse bedrijvigheid rond de Westerschelde ook door wisselwerking die van Ant werpen en Gent bevoordelen. Dat Vlissingen of de Kreekrakhaven de rol van Antwerpen als Belgische na tionale haven zouden kunnen aantas ten, behoeft zeker niet te worden ver wacht of gevreesd. Tenslotte kan nog worden opge merkt, dat er voor de industrialisatie van Oost- en West-Vlaanderen geen Boudewijnkanaal behoeft te worden aangelegd. De industrialisatie kan ook geschieden langs het kanaal Gent-Terneuzen, zoals Gent al na streeft. Verder kan men met hetzelf de doel het kanaal van Zeebrugge naar Sluis doortrekken en dat van Hulst naar Sint Niklaas. De gangmakers van het Boudewijn kanaal willen nu trachten ook in Gent aanhangers te winnen voor hun idee- en. Men kan echter wel voorzien, dat zij er van een koude kermis thuis zullen komen. Er worden op het ogenblik pogingen in het werk gesteld om het stof felijk overschot van Lambertus Cornelis Maria (Bob) Dellemijn te doen overbrengen naar de be graafplaats van het missiehuis St.- Franciscus Xaverius te Teteringen, waar een broer van de overledene vertoeft, ofwel naar een militaire ere-begraafplaats in Nederland. Bob Dellemijn. die geboren werd te Paree op Java. 6 februari 1918 als zoon van een plantersfkmilie, en later naar Amsterdam verhuisde, viel op 26 oktober 1936 als vrij williger van het Spaanse Legioen Generaal Sanjurjo" en werd be graven te Torero bij Zaragoza. In augustus 1936 ging Bob Dellemijn per fiets op bedevaart. Hij had juist zijn HBS-diploma in de zak en voor n opleiding tot marconist begon, wildo hij een bezoek bren gen aan Lourdes. Het was toen pas enkele maanden na het uitbreken van de Spaanse burgeroorlog en overal in de grote steden van Frankrijk, waar Bob doortrok, zag hij, dat vrijwilligers aangeworven werden voor 't communistische le ger in Spanje. Ontzet, dat dezen de grens overtrokken om de rode regering te steunen, vroeg hij zijn ouders in Amsterdam toestemming of hij door mocht gaan naar Span je om daar tegen het rode geweld ,,voor de kerk en voor Maria" de wapens op te nemen. Hij kreeg (met veel pijn) toestem ming, waarna hij illegaal de Spaan se grens overtrok. Reeds in okto ber sneuvelde hij in het gezicht van de Mariastad Zaragoza. Begin november volgde het bericht, dat Bob. dapper strijdend, ,,Como un heroe". als een held, gevallen was. Hij viel bij een infanterie-aan- val, terwijl de eigen artillerie nog niet ter ondersteuning aanwezig was. Velen beschouwen Bob als een held en een martelaar. In Oosterhout is een stam van verkenners-Mbaga- groep naar hem genoemd en er is reeds herhaalde malen over deze jongeman in zeer bewonderende woorden geschreven. Bob Dellewijn Op zaterdag 13 en zondag 14 juni zal opnieuw de wegwedstrijd „Ronde van Brabant" worden verreden. De wielrenners krijgen dit jaar twee etap pes voor hun wieltjes geschoven. De zaterdagetappe brengt de renners van het west-Brabantse Etten naar het oost-Brabantse Nuenen. De zondag etappe leidt van Nuenen naar Bergen op Zoom. In januari reeds is het comité „Ron de van Brabant", geleid door Simon Dresens uit Etten, met de organisatie van de „Ronde van Brabant" begon nen. Tot de KNWU werd het vrien delijk verzoek gericht de „Ronde van Brabant" tot klassieke wedstrijd te verklaren. De KNWU kon dit predi kaat aan de wedstrijd verlenen, omdat zij gedurende tien jaar regelmatig was ingericht. Tijdens een algemene vergadering besloot de KNWU de „Ronde van Bra bant" als klassieker te beschouwen. Het impliceert, dat de wedstrijd door meerdere KNWU-functionarissen zal worden gevolgd en dat zij belang 5 bouwen. De postambtenaren die riJk is voor de selectie van amateur- -i i .ij - on nnofVionVoliiVo nlnonon Hio i.nnr er de bus geregeld kwamen j lichten, gaven zich tenslotte ge- 5 wonnen. Ze plakten een briefje op de bus, dat deze „tijdelijk buiten gebruik" was gesteld. en halen zolang deze inwoning duurt de post zelf maar even bij de bewoners van de buurtschap op en onafhankelijke ploegen, die voor internationale wedstrijden worden uit gezonden. Financieel in orde Nadat een gezonde financiële basis voor de nieuw® uitgave van de wed strijd was gelegd, werd met diverse instanties overleg gepleegd inzake de route. In verband met de grote vlieg- feesten, die in Etten worden gehou den, besloot het comité de start daar Premier Nehroe van India heeft vrijdag voor het eerst met de Dalai Lama in Mussoorie gesproken. De Dalai Lama overhandigde Nehroe de traditionele witte sjaal. te doen plaats vinden. Via de Lang straat en de Meierij leidt de eerste etappe naar Nuenen. Van Nuenen gaat het zondag 14 juni naar Bergen op Zoom. De totale afstand, die de renners (amateurs en onafhankelijken) moe ten afleggen zal ongeveer 350 kilo meter .bedragen. Er worden 125 ren ners tot de wedstrijd toegelaten. (Advertentie) Veertig jaar geleden werd te Nw. Ginneken (Ulvenhoutl de landelijke rijvereniging D.W.S. opgericht. Het achtste lustrum zal zondag 10 mei a.s. o.m. worden gevierd met een groots eoncours-hippique. Evenals voorgaande jaren wordt door de A.M.C.D. ook dit jaar op 30 april de „koninginnedag-oriëntatierit" voor auto's en motoren georganiseerd. Deze l it, in alle opzichten deskundig verzorgd, belooft een succes te wor den. Waren in voorgaande jaren reeds vele vóór-inschrijvingen binnen, dit aantal is thans ve~ overtroffen, mede door de vele enthousiaste deelnemers aan de „Efteling Sprookjesrit", waarvan velen reeds het inschrijvingsformulier hebben ingezonden. De rit is uitgezet over uitsluitend goede wegen (lengte pl.m. 70 km). De start is bij het clubhuis, café P. Klerks te Drunen. 6-7-3 MEI SP&T? l959^ ZOu US HOCKEY VOOR DE EERSTE MAAL IN EUROPA DE SENSATIE 4959 A ANTWERPEN ir DE BESTE IJSHOCKEY" SPELERS, (PROFS) VAN DE WERELD Tokio sukkelt met huis vestingsproblemen, erger dan Parijs of West-Berlijn. De overbevolking is er monsterachtig groot. Men woont er met negen mil joen mensen op enkele vierkante kilometers en ieder jaar komen er nog vierhonderdduizend gezin nen uit het land bij. In de afgelegen streken denkt men, dat in de hoofdstad het goud voor het oprapen ligt. Deze stroom van 45 nieuwkomers per uur ge voegd bij de nieuwe hu welijken en geboorten stel len de autoriteiten voor on overkomelijke moeilijkhe den. Riolering, vervoer, te lefoon, waterleiding enz. kunnen de ontwikkeling op geen stukken na bijhou den. Twee regenloze weken zijn ruimschoots voldoende om de hoofdstad zonder drinkwater te zetten. Ingesloten Dank zij een grote in spanning is men er in ge slaagd in de afgelopen vier jaren woningruimte te bouwen voor ongeveer 180.000 personen, maar in dezelfde periode nam de bevolking met anderhalf miljoen toe. Deze nieuwe blokken worden opgetrok ken langs de beroemde baai van Tokio, maar over een jaar zal die ook vol zijn gebouwd. En waar moet men dan heen? De stad ligt in het noorden, zuiden en westen ingeslo ten door hoge bergen en aan de andere zijde door de baai. Er blijft maar één oplossing meer over; de baai dempen. De heer Ka no, de directeur van de, nationale huisvesting is momenteel doende dit idee nader uit te werken en hij is al zover, dat zijn voor stel in de loop van deze maand in de gemeenteraad zal worden behandeld. Het dempen wil hij doen met het puin van de rotsen. Enorme dynamietladingen zullen de bergen rond To kio dobn springen. Met de rotsblokken en het puin wordt de baai gedemd, zo dat er nog slechts een bre de vaargeul zal open blij ven en op deze wijze hoopt men de stad nog verder te kunnen uitbreiden. Ook als men met de mo dernste middelen de dem pingswerkzaamheden gaat uitvoeren duurt het toch nog 25 jaar voor er kan worden gebouwd. Rond die tijd zal Tokio echter twin tig miljoen inwoners tellen en verreweg de grootste en dichtst bevolkte stad ter wereld zijn. De kosten zijn niet mis. Alleen het dem pen eist ongeveer 35 mil jard gulden, „maar," aldus de heer Kano, „de oorlog in de Pacific kostte nog twintig keer zoveel en dat konden we ook opbren gen." JS'ieuiv-Tokio hoofdstad van het oosten Kano wil de naam ver anderen in Nieuw-Tokio en hij verwacht, dat de Ja panse hoofdstad over 25 jaar weer de ware hoofd stad van het Verre Oosten zal zijn geworden. Hij heeft enorme paleizen geprojec teerd voor het onderbren gen van de ministeries, re geringsgebouwen en inter nationale organisaties. Het BBC-orkest heeft onder leiding van Villem Tausky een concert ge geven op de Keukenhof te Lisse. We zagen geflankeerd door twee orkestleden v.Ln.r.: BBC-omroe- per Frank Philips, bloemenkoningin Leni Quant en dirigent V. Tausky. Een moeder en haar dochter hadden vastbera den postgevat voor het Bredase gerechtsgebouw om de kostganger eens onder handen te nemen. Belangstelling voor de ze onderneming was er genoeg, zij het dan, dat de op een relletje beluste publieke tribune-bezoe kers op een veilige af stand gingen staan kijken hoe het allemaal zou gaan aflopen. Maar ze hadden buiten de vindingrijkheid van de parketgroep gerekend. De belaagde kostganger werd onder bescherming van twee rijkspolitie mannen in de arrestan tenauto geloodst. Het ging zo snel, dat moeder niet eens de kans kreeg om haar vroegere com mensaal scheldend uitge leide te doen. Toen ze in de gtten kreeg hoe ze om de tuin was geleid, rende ze naar de auto en ging niet al te zacht op de ruit klop pen. „Pas maar op juf frouw," zei een voorbij ganger, „dat gaat straks centen kosten." Dat argument had suc ces, want in het achter hoofd van moeder spook ten ongetwijfeld nog die drie geldboeten van der tig gulden, die de politie rechtermr. H. Seelen, haar kort tevoren had opgelegd wegens valsheid in geschrifte. De kostganger was be gin vorig jaar als een ko ning binnengehaald in het gezin, waarin de nu zo woedende moeder de lakens had uitgedeeld. „Ik ben altijd een moe der voor die jongen ge weest, edelachtbare," had ze pathetisch uitgeroepen voor het groene hekje. Maar de moederlijke zorgen waren een beetje te ver gegaan. Toen er voor de jongen een mijnwerker uit Kerkrade cheques waren binnen gekomen van de rijksver zekeringsbank, waren moedervader en zoon die cheques van valse handtekeningen gaan voorzien, waarna ze wer den geïnd. De jongen, die wegens stoflongen in de Klok- kenberg had moeten ver blijven, had dit na zijn ontslag uit het sanato rium gemerkt. „Dat mocht ik van hem, dat innen," hield de moeder vol. „Dat mocht ze niet," getuigde de mijnwerker, en hiermee bezegelde hij het lot van „zijn tweede moeder". „Ieder vijftig gulden boete," eiste de officier, mr. E. C. G. Bauwens. „Dat vind ik verschrik kelijk," riep de verdachte. „Zij heeft veel voor mij gedaan," pleitte de mijnwerker," maar dat ze zoiets achter mijn rug heeft gedaan vind ik niet mooi." De vrouw werd na de uitspraak verschrikkelijk boos. ,Jk zal buiten op hem wachten," riep ze dreigend. Sinds kort is de toelichting bij het Herziene Uitbreidings Plan der gemeente Middelburg voor eenieder ter inzage gelegd en hieruit blijkt, dat Middelburg grootse toekomstverwachtingen heeft. Het plan in hoofdzaak houdt rekening met een uitbreiding van niet minder dan 10.000 woningen, waarvan er 8000 „ten zuiden van de spoorweg" zijn gedacht. Uit de toelichting blijkt, dat de vestiging van handel en industrie tot dusver beneden de maat der ver wachtingen is gebleven. Middelburg vervult in vele opzichten de functie van „centrumgemeente" en een groot deel van de bewoners op Walcheren wordt door de Middelburgse midden stand van het noodzakelijke voorzien. Vele onderwijsinstellingen hebben zich in Middelburg gevestigd en nieuwbouwplannen voor onderwijsin richtingen zijn in vergevorderd sta dium. Meer dan gedacht wordt maakt de agrarische stand een belangrijk deel uit van de bevolking en hoewel door de uitbreidingen steeds meer cultuurgronden verloren gaan, is een achteruitgang van de agrarische stand niet in belangrijke mate te ver wachten. De binnenstad zal als zakelijk en cultureel centrum worden gehand haafd; gestreefd wordt 't „oude Mid delburg" zoveel mogelijk te behou den en door uitbreidingen in af zonderlijke eenheden gegroepeerd rond de binnenstad tracht men de ontwikkeling van Middelburg op te vangen. De autoriteiten in de toeristische sector beginnen zich ongerust te maken. In 1958 daalde het bezoek aan de Eiffeltoren en aan de Parijse musea plotseling met sprongen (10 tot 20%). Voor zover er vergelij kingsmateriaal 1959 in voorraad is blijkt, dat deze daling zich ook dit jaar zal handhaven. Bovendien wordt het bezoek van de buitenlanders aan Parijs steeds korter. Ze brengen een groter deel van hun reisdeviezen naar andere steden en dorpen. Tien tallen specialisten bestuderen de kwestie maar totnogtoe zijn ze het niet eens geworden over de oorza ken van deze dalende belangstelling zodat ze ook nog geen „geneesmid delen" kunnen aanraden. Van geneesmiddelen naar kanker is maar een enkele stap. Nu, er is in Frankrijk een anti-kankerweek ge houden, die geopend werd met een bijeenkomst van geleerde kankerbe- strijders in het nieuwe Unesco-paleis. Professor Denoix, de grote specia list, opende de bijeenkomst met een hoopvolle toespraak. ..Iedereen heeft er de mond van vol" zei hij, „dat er jaarlijks honderdduizend Fransen sterven aan kanker, maar men ver geet er bij te vertellen, dat er ook ieder jaar al vijftigduizend kanker lijders genezen. Zowel langs chirur gische, hormonale en chelische weg kan men de ziekte bestrijden, maar het wondermiddel is nog niet gevon den. Maandelijks worden de resulta ten evenwel beter. Er wordt veel on herstelbaar onheil aangericht, door dat velen nog niet bij het verschij- mn van de eerste ziekteverschijnse len naar de dokter durven gaan uit angst voor de waarheid. Deze angst kost hen vaak het leven. Dertig jaar geleden was een diagnose „tu berculose" tevens een doodvonnis. Kanker is nu al geen doodvonnis meer: Minister Sudreau, de man die de Fransen bewoonbare woningen moet leveren, heeft uitgerekend, dat er van de dertien miljoen wo ningen een kleine anderhalf mil joen binnen vijf jaar moet worden gesloopt omdat ze een gevaar be tekenen voor de bewoners. Dan zijn er twee en een half miljoen woningen, die nog kunnen worden gered mits men onverwijld aan de restauratie begint. Voor deze red dingsactie heeft 'tij een wettekst opgediept uit het jaar 1851, vol gens welke de Fransen ver plicht zijn iedere tien jaar hun ge vel op te frissen. En met deze stok achter de deur is hij in zijn actie Netheid en onderhoud" begonnen. Iedere jaar komt er verplicht een nieuwe wijk aan de beurt.In Parijs wordt begonnen met de grote bou levards en de Rue Fauborg-Saint- Honoré. De eigenaars moeten de gevels opknappen, de muren zo nodig doen afbikken, vensterlui ken herstellen en een fris kleurtje opbrengen. Er helpt geen jamme ren meer aan. Het moet. Ze krij gen daarvoor uitermate goedkope kredieten en er is nog in overwe- ging om hen als tegenprestatie een extra-huurverhoging toe te staan. De woningtellende neemt nog steeds toe. Er wordt nog altijd minder ge bouwd dan nodig is' om de normale bevolkingsgroei op te vangen, zodat het tekort met de week groter wordt. Men betaalt krankzinnige prij zen, zoals 25.000 fr. voor één kamer tje en het dubbele voor een verval len huis op het platteland zonder w.c. en zonder waterleiding. Alleen lieden, die tachtigduizend fr. per maand kunnen betalen hebben keuze De voornaamste uitbreiding is ge projecteerd in het gebied tussen de Nw. Vlissingseweg en Toorenvliedt (de Stromenwijk), waar het centrum zal worden gevormd door een winkel centrum. Voor openbare gebouwen heeft men in dit deel 4 ha gereser veerd. Het grootste deel van de bij zondere bebouwing zal bestaan uit scholen. Aan het deltaplein" komt een Ned.-herv. kerk. In de omgeving van het park Too renvliedt werden bungalows geprojec teerd, waardoor een soepele over gang naar de hogere bebouwing tot stand komt. De Griffioenwijk wordt gedeeltelijk gevuld omdat dit door de bouw van de chr. h.b.s. noodzake lijk is geworden. Er zal bungalow- bouw en bouw van dubbele woningen plaats vinden ter onderbreking van de bestaande strokenbouw. Bungalowbouw zal eveneens plaats vinden in het gebied tussen de Seis- weg en Sandberglaan. Aan de toene mende behoefte aan scholen kan in deze omgeving eveneens uitstekend worden voldaan. Niet minder dan 1138 woningen kunnen in het totale uitbreidingsplan in onderdelen worden gebouwd. In de Stromenwijk komen daarvan 35 bungalows. 326 eengezinswoningen in blokken, 92 eengezinswoningen in blokjes van twee, 1 vrijstaande wo ning. 52 twee-hoog etagewoningen, 258 driehoog etagewoningen en 12 winkel-woningen. Óp 't Zand zijn ge pland 54 eengezinswoningen in blok ken. in de Griffioenwijk 14 bunga lows, 18 eengezinswoningen in blok ken, 34 eengezinswoningen in blokjes van twee, in de wijk Seisweg 35 bun galows, 42 eengezinswoningen in blok ken, aan de Noordweg 6 eengezins woningen in blokjes van twee en 9 vrijstaande woningen, aan de Veer- seweg 21 eengezinswoningen in blok ken en 129 drie-hoog etagewoningen. f ienduizend huizen Voor de verdere toekomst heeft het uitbreidingsplan verdere aanwijzin gen en worden gronden aangewezen: 9 ha ten w. van de Koninginnelaan, 11 ha ten nr. van de Griffioenlaan, 5 ha aan de Noordweg, 3 ha ten w. van de Nadorstweg, 14 ha aan de tussen behoorlijk gemeubileerde wo- j Veerseweg, 22 ha als uitbreiding van ningen met enig comfort. Ongemeu- j het Klein Industrieterrein, 25 ha als bileerd is er niets te huur tenzij men uitbreidi van h t Gr00{ Industrie. ?nnnnne?"Sl -b®*!leni±e vaak terrein, 200 ha - het belanrijkste oüf T'„r,^L u' deel ten zuiden van de spoorlijn. He nf itan i In verband met het in ontwikkeling u Ji iL e r? 8?an hotel" komen van het Sloeplan wordt ge- het^f milvt? ,?P dacht de te verwachten bevolkings- »erken mile w C bhjve" aanwas in hoofdzaak op te e nfe.' hft4 6ezlnsleven gaat i ten 2uidon van de sp00rlyn. Pr nipt on vnnrnit ft/Ipr» Iron Tir»Vi i Gerekend met een dichtheid van 40 er niet op vooruit. Men kan zich nauwelijks een voorstelling maken van de grensgevallen in Parijs: nog duizenden en duizenden gezinnen met meer dan vijf kinderen leven in één hotelkamer van zestien vier kante meter. Ook het zakenleven wordt afgeremd door het ontstellende gebrek aan kantoor- en pakhuisruim te. De woningnood eist via de gevol gen alcoholisme, ziektes, gezinsmoei lijkheden, wanhoop; krankzinnigheid veel meer slachtoffers dan kanker. woningen per ha wordt dus voorzien in een uitbreiding van niet minder dan 10.000 woningen. In een wijde kring rond de stad werd een randweg ontworpen, die de mogelijkheid in zich draagt op elke plaats aansluiting te geven op de nog vast te stellen Deltawegen. Door hef aansluiten van de rijksweg naar Nicuwland op de randweg kan dus het gehele verkeer rond de stad worden geleid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1959 | | pagina 7