Boude wij nkanaal
dook weer op
Tokio over
20 miljoen
twintig jaar
inwoners rijk
yk-
BBC-orkest op de Keukenhof
Madochter en kostganger
ICI PARIS 1
Komt stofffelijk overschot
Bob Dellemijn
naar
Teteringen
Middelburg heeft grootse
toekomstverwachtingen
ICI PARIS
Ronde van Brabant (start Etten)
eindigt in Bergen op Zoom
NEHROE EN DE DALAI LAMA
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 27 APRIL 1959
Aclrterhaaldplan
wacht geen succes
PTT-service
„Argumenten"
Veertig jaar
landelijke ruiters
te Ulvenhout
Op koninginnedag
oriëntatierit AMCD
NEW-YORK RANGERS-
CZALEIS
BOSTON
«UI NS
Anti-kankerweek
Opknapbeurt
Woningellende
Te Zeebrugge is opnieuw het
plan komen opduiken voor een
Boudewijnkanaal, dat Antwer
pen en Gent over Belgisch
grondgebied met de Noordzee
zou moeten verbinden. Jaren
geleden vóór de oorlog werd dit
plan al uitgedacht met de be
doeling de zeevaart van Ant
werpen en Gent onafhankelijk
te maken van de Nederlandse
wateren. Kon er toen nog enige
aanleiding toe zijn bij onzeker
heid over bondgenootschappe
lijke verhoudingen in tijd van
oorlog en paste de opzet bij een
zeker streven naar autarkie uit
die tijd, thans hebben N.A.V.O.,
Europese en Benelux integratie
aan deze kanaalconceptie toch
wel alle grond ontnomen.
Niettemin hebben enige Antwerp
se voorstanders, die overigens niet
representatief kunnen heten voor de
Antwerpse havenkringen, de stich
ting van een filiaal van hun actie
comité te Zeebrugge bewerkt.
Als voordelen van het Boudewijn
kanaal brachten zij naar voren, dat
het 45 km korter zou zijn dan de hui
dige weg van Antwerpen naar zee
door de Westerschelde, dat het veili
ger zou zijn voor diepliggende sche
pen en dat het gelegenheid zou bie
den voor industrialisatie in Oost- en
West-Vlaanderen.
Niettegenstaande de mogelijke
wegverkorting is Antwerpen geens
zins op dit kanaal gebrand vanwege
het sluizenbezwaar, dat het voor .de
zeeschepen zou meebrengen. Om de
zelfde reden is Antwerpen ook steeds
afkerig gebleven van een afsluiting
van de Westerschelde. In Gent vreest
men van het project voor het Bou
dewijnkanaal slechts uitstel of afstel
van de verbetering van het kanaal
naar Terneuzen met de bouw van de
nieuwe zeesluis, welke men juist de
laatste dagen weer in de Artevelde-
De PTT zal wel nergens groter
service verlenen, dan in de
buurtschap onder het Friese
dorpje Burgwerd. Hier komen
de brievenbestellers bij de ver
spreid liggende boerderijen niet
alleen de post verzorgen, ze ko
men ook bij iedere bewoner
vragen of er post mee te geven
is. Zij gijn namelijk vertederd
door het jonge geluk, dat ont-
dekt is in de enige brieuenbus i
ter plaatse.
De laatste tijd bevatte deze be-
halve post ook steeds mos en
paardehaar. Aanvankelijk dacht
men te doen te hebben met een
kwajongensstreek, totdat de
kleinedaders op heterdaad
werden betrapt. Met stugge vol
harding trachtte een mezenpaar
haar nest in de brievenbus te
stad als dringende eis naar voren
heeft gebracht. In Zeebrugge zelf
dient men wel te overwegen, of men
daar een zeekanaal kan laten uit
monden aan een kust met zandban
ken. Het comité spreekt zelf trou
wens over de noodzakelijkheid van
het uitdiepen van de drempel in de
Wielingen.
Min of meer humoristisch is, dat
het actiecomité de uitbreiding van
de havens te Vlissingen en Terneuzen
en de bouw van de Kreekrakhaven
als argumenten meent te kunnen be
zigen voor haar Boudewijnkanaal-
plan. Het stelt, dat deze Nederlandse
havenactiviteiten een belangrijk deel
van de havenbeweging van Antwer
pen en Gent zouden opslorpen. Daar
bij wordt dan toch geheel over het
hoofd gezien, da* Antwerpen en Gent
juist door het toegenomen belang van
Nederland bij de Westerschelde zul
len profiteren, omdat daarin een
waarborg temeer ligt. dat Nederland
de vaarwegen door die stroom zal
in stand houden en verbeteren. De
Nederlandse activiteit kan slechts
kunstig zijn voor de Antwerpse plan
nen tot normalisatie van de Wester
schelde.
Overigens zal nieuwe Nederlandse
bedrijvigheid rond de Westerschelde
ook door wisselwerking die van Ant
werpen en Gent bevoordelen. Dat
Vlissingen of de Kreekrakhaven de
rol van Antwerpen als Belgische na
tionale haven zouden kunnen aantas
ten, behoeft zeker niet te worden ver
wacht of gevreesd.
Tenslotte kan nog worden opge
merkt, dat er voor de industrialisatie
van Oost- en West-Vlaanderen geen
Boudewijnkanaal behoeft te worden
aangelegd. De industrialisatie kan
ook geschieden langs het kanaal
Gent-Terneuzen, zoals Gent al na
streeft. Verder kan men met hetzelf
de doel het kanaal van Zeebrugge
naar Sluis doortrekken en dat van
Hulst naar Sint Niklaas.
De gangmakers van het Boudewijn
kanaal willen nu trachten ook in Gent
aanhangers te winnen voor hun idee-
en. Men kan echter wel voorzien, dat
zij er van een koude kermis thuis
zullen komen.
Er worden op het ogenblik pogingen
in het werk gesteld om het stof
felijk overschot van Lambertus
Cornelis Maria (Bob) Dellemijn
te doen overbrengen naar de be
graafplaats van het missiehuis St.-
Franciscus Xaverius te Teteringen,
waar een broer van de overledene
vertoeft, ofwel naar een militaire
ere-begraafplaats in Nederland.
Bob Dellemijn. die geboren werd te
Paree op Java. 6 februari 1918 als
zoon van een plantersfkmilie, en
later naar Amsterdam verhuisde,
viel op 26 oktober 1936 als vrij
williger van het Spaanse Legioen
Generaal Sanjurjo" en werd be
graven te Torero bij Zaragoza.
In augustus 1936 ging Bob Dellemijn
per fiets op bedevaart. Hij had
juist zijn HBS-diploma in de zak
en voor n opleiding tot marconist
begon, wildo hij een bezoek bren
gen aan Lourdes. Het was toen pas
enkele maanden na het uitbreken
van de Spaanse burgeroorlog en
overal in de grote steden van
Frankrijk, waar Bob doortrok, zag
hij, dat vrijwilligers aangeworven
werden voor 't communistische le
ger in Spanje. Ontzet, dat dezen
de grens overtrokken om de rode
regering te steunen, vroeg hij zijn
ouders in Amsterdam toestemming
of hij door mocht gaan naar Span
je om daar tegen het rode geweld
,,voor de kerk en voor Maria" de
wapens op te nemen.
Hij kreeg (met veel pijn) toestem
ming, waarna hij illegaal de Spaan
se grens overtrok. Reeds in okto
ber sneuvelde hij in het gezicht van
de Mariastad Zaragoza.
Begin november volgde het bericht,
dat Bob. dapper strijdend, ,,Como
un heroe". als een held, gevallen
was. Hij viel bij een infanterie-aan-
val, terwijl de eigen artillerie nog
niet ter ondersteuning aanwezig
was.
Velen beschouwen Bob als een held
en een martelaar. In Oosterhout is
een stam van verkenners-Mbaga-
groep naar hem genoemd en er is
reeds herhaalde malen over deze
jongeman in zeer bewonderende
woorden geschreven.
Bob Dellewijn
Op zaterdag 13 en zondag 14 juni
zal opnieuw de wegwedstrijd „Ronde
van Brabant" worden verreden. De
wielrenners krijgen dit jaar twee etap
pes voor hun wieltjes geschoven. De
zaterdagetappe brengt de renners van
het west-Brabantse Etten naar het
oost-Brabantse Nuenen. De zondag
etappe leidt van Nuenen naar Bergen
op Zoom.
In januari reeds is het comité „Ron
de van Brabant", geleid door Simon
Dresens uit Etten, met de organisatie
van de „Ronde van Brabant" begon
nen. Tot de KNWU werd het vrien
delijk verzoek gericht de „Ronde van
Brabant" tot klassieke wedstrijd te
verklaren. De KNWU kon dit predi
kaat aan de wedstrijd verlenen, omdat
zij gedurende tien jaar regelmatig was
ingericht.
Tijdens een algemene vergadering
besloot de KNWU de „Ronde van Bra
bant" als klassieker te beschouwen.
Het impliceert, dat de wedstrijd
door meerdere KNWU-functionarissen
zal worden gevolgd en dat zij belang
5 bouwen. De postambtenaren die riJk is voor de selectie van amateur-
-i i .ij - on nnofVionVoliiVo nlnonon Hio i.nnr
er de bus geregeld kwamen
j lichten, gaven zich tenslotte ge-
5 wonnen. Ze plakten een briefje
op de bus, dat deze „tijdelijk
buiten gebruik" was gesteld.
en halen zolang deze inwoning
duurt de post zelf maar even bij
de bewoners van de buurtschap
op
en onafhankelijke ploegen, die voor
internationale wedstrijden worden uit
gezonden.
Financieel in orde
Nadat een gezonde financiële basis
voor de nieuw® uitgave van de wed
strijd was gelegd, werd met diverse
instanties overleg gepleegd inzake de
route. In verband met de grote vlieg-
feesten, die in Etten worden gehou
den, besloot het comité de start daar
Premier Nehroe van India heeft
vrijdag voor het eerst met de Dalai
Lama in Mussoorie gesproken. De
Dalai Lama overhandigde Nehroe
de traditionele witte sjaal.
te doen plaats vinden. Via de Lang
straat en de Meierij leidt de eerste
etappe naar Nuenen. Van Nuenen gaat
het zondag 14 juni naar Bergen op
Zoom.
De totale afstand, die de renners
(amateurs en onafhankelijken) moe
ten afleggen zal ongeveer 350 kilo
meter .bedragen. Er worden 125 ren
ners tot de wedstrijd toegelaten.
(Advertentie)
Veertig jaar geleden werd te Nw.
Ginneken (Ulvenhoutl de landelijke
rijvereniging D.W.S. opgericht. Het
achtste lustrum zal zondag 10 mei
a.s. o.m. worden gevierd met een
groots eoncours-hippique.
Evenals voorgaande jaren wordt door
de A.M.C.D. ook dit jaar op 30 april
de „koninginnedag-oriëntatierit" voor
auto's en motoren georganiseerd.
Deze l it, in alle opzichten deskundig
verzorgd, belooft een succes te wor
den.
Waren in voorgaande jaren reeds vele
vóór-inschrijvingen binnen, dit aantal
is thans ve~ overtroffen, mede door
de vele enthousiaste deelnemers aan
de „Efteling Sprookjesrit", waarvan
velen reeds het inschrijvingsformulier
hebben ingezonden.
De rit is uitgezet over uitsluitend
goede wegen (lengte pl.m. 70 km).
De start is bij het clubhuis, café P.
Klerks te Drunen.
6-7-3 MEI SP&T?
l959^ ZOu US HOCKEY
VOOR DE EERSTE MAAL IN
EUROPA DE SENSATIE 4959
A
ANTWERPEN
ir
DE BESTE IJSHOCKEY"
SPELERS, (PROFS) VAN
DE WERELD
Tokio sukkelt met huis
vestingsproblemen, erger
dan Parijs of West-Berlijn.
De overbevolking is er
monsterachtig groot. Men
woont er met negen mil
joen mensen op enkele
vierkante kilometers en
ieder jaar komen er nog
vierhonderdduizend gezin
nen uit het land bij. In
de afgelegen streken denkt
men, dat in de hoofdstad
het goud voor het oprapen
ligt. Deze stroom van 45
nieuwkomers per uur ge
voegd bij de nieuwe hu
welijken en geboorten stel
len de autoriteiten voor on
overkomelijke moeilijkhe
den. Riolering, vervoer, te
lefoon, waterleiding enz.
kunnen de ontwikkeling op
geen stukken na bijhou
den. Twee regenloze weken
zijn ruimschoots voldoende
om de hoofdstad zonder
drinkwater te zetten.
Ingesloten
Dank zij een grote in
spanning is men er in ge
slaagd in de afgelopen vier
jaren woningruimte te
bouwen voor ongeveer
180.000 personen, maar
in dezelfde periode nam de
bevolking met anderhalf
miljoen toe. Deze nieuwe
blokken worden opgetrok
ken langs de beroemde
baai van Tokio, maar over
een jaar zal die ook vol
zijn gebouwd. En waar
moet men dan heen? De
stad ligt in het noorden,
zuiden en westen ingeslo
ten door hoge bergen en
aan de andere zijde door
de baai. Er blijft maar één
oplossing meer over; de
baai dempen. De heer Ka
no, de directeur van de,
nationale huisvesting is
momenteel doende dit idee
nader uit te werken en hij
is al zover, dat zijn voor
stel in de loop van deze
maand in de gemeenteraad
zal worden behandeld. Het
dempen wil hij doen met
het puin van de rotsen.
Enorme dynamietladingen
zullen de bergen rond To
kio dobn springen. Met de
rotsblokken en het puin
wordt de baai gedemd, zo
dat er nog slechts een bre
de vaargeul zal open blij
ven en op deze wijze hoopt
men de stad nog verder te
kunnen uitbreiden.
Ook als men met de mo
dernste middelen de dem
pingswerkzaamheden gaat
uitvoeren duurt het toch
nog 25 jaar voor er kan
worden gebouwd. Rond die
tijd zal Tokio echter twin
tig miljoen inwoners tellen
en verreweg de grootste en
dichtst bevolkte stad ter
wereld zijn. De kosten zijn
niet mis. Alleen het dem
pen eist ongeveer 35 mil
jard gulden, „maar," aldus
de heer Kano, „de oorlog
in de Pacific kostte nog
twintig keer zoveel en dat
konden we ook opbren
gen."
JS'ieuiv-Tokio
hoofdstad van
het oosten
Kano wil de naam ver
anderen in Nieuw-Tokio en
hij verwacht, dat de Ja
panse hoofdstad over 25
jaar weer de ware hoofd
stad van het Verre Oosten
zal zijn geworden. Hij heeft
enorme paleizen geprojec
teerd voor het onderbren
gen van de ministeries, re
geringsgebouwen en inter
nationale organisaties.
Het BBC-orkest heeft onder leiding
van Villem Tausky een concert ge
geven op de Keukenhof te Lisse.
We zagen geflankeerd door twee
orkestleden v.Ln.r.: BBC-omroe-
per Frank Philips, bloemenkoningin
Leni Quant en dirigent V. Tausky.
Een moeder en haar
dochter hadden vastbera
den postgevat voor het
Bredase gerechtsgebouw
om de kostganger eens
onder handen te nemen.
Belangstelling voor de
ze onderneming was er
genoeg, zij het dan, dat
de op een relletje beluste
publieke tribune-bezoe
kers op een veilige af
stand gingen staan kijken
hoe het allemaal zou gaan
aflopen.
Maar ze hadden buiten
de vindingrijkheid van de
parketgroep gerekend.
De belaagde kostganger
werd onder bescherming
van twee rijkspolitie
mannen in de arrestan
tenauto geloodst. Het
ging zo snel, dat moeder
niet eens de kans kreeg
om haar vroegere com
mensaal scheldend uitge
leide te doen.
Toen ze in de gtten
kreeg hoe ze om de tuin
was geleid, rende ze naar
de auto en ging niet al
te zacht op de ruit klop
pen.
„Pas maar op juf
frouw," zei een voorbij
ganger, „dat gaat straks
centen kosten."
Dat argument had suc
ces, want in het achter
hoofd van moeder spook
ten ongetwijfeld nog die
drie geldboeten van der
tig gulden, die de politie
rechtermr. H. Seelen,
haar kort tevoren had
opgelegd wegens valsheid
in geschrifte.
De kostganger was be
gin vorig jaar als een ko
ning binnengehaald in
het gezin, waarin de nu
zo woedende moeder de
lakens had uitgedeeld.
„Ik ben altijd een moe
der voor die jongen ge
weest, edelachtbare," had
ze pathetisch uitgeroepen
voor het groene hekje.
Maar de moederlijke
zorgen waren een beetje
te ver gegaan. Toen er
voor de jongen een
mijnwerker uit Kerkrade
cheques waren binnen
gekomen van de rijksver
zekeringsbank, waren
moedervader en zoon
die cheques van valse
handtekeningen gaan
voorzien, waarna ze wer
den geïnd.
De jongen, die wegens
stoflongen in de Klok-
kenberg had moeten ver
blijven, had dit na zijn
ontslag uit het sanato
rium gemerkt.
„Dat mocht ik van
hem, dat innen," hield de
moeder vol.
„Dat mocht ze niet,"
getuigde de mijnwerker,
en hiermee bezegelde hij
het lot van „zijn tweede
moeder".
„Ieder vijftig gulden
boete," eiste de officier,
mr. E. C. G. Bauwens.
„Dat vind ik verschrik
kelijk," riep de verdachte.
„Zij heeft veel voor
mij gedaan," pleitte de
mijnwerker," maar dat
ze zoiets achter mijn rug
heeft gedaan vind ik niet
mooi."
De vrouw werd na de
uitspraak verschrikkelijk
boos. ,Jk zal buiten op
hem wachten," riep ze
dreigend.
Sinds kort is de toelichting bij het Herziene Uitbreidings Plan
der gemeente Middelburg voor eenieder ter inzage gelegd en
hieruit blijkt, dat Middelburg grootse toekomstverwachtingen
heeft. Het plan in hoofdzaak houdt rekening met een uitbreiding
van niet minder dan 10.000 woningen, waarvan er 8000 „ten
zuiden van de spoorweg" zijn gedacht.
Uit de toelichting blijkt, dat de
vestiging van handel en industrie tot
dusver beneden de maat der ver
wachtingen is gebleven. Middelburg
vervult in vele opzichten de functie
van „centrumgemeente" en een groot
deel van de bewoners op Walcheren
wordt door de Middelburgse midden
stand van het noodzakelijke voorzien.
Vele onderwijsinstellingen hebben
zich in Middelburg gevestigd en
nieuwbouwplannen voor onderwijsin
richtingen zijn in vergevorderd sta
dium. Meer dan gedacht wordt maakt
de agrarische stand een belangrijk
deel uit van de bevolking en hoewel
door de uitbreidingen steeds meer
cultuurgronden verloren gaan, is een
achteruitgang van de agrarische
stand niet in belangrijke mate te ver
wachten.
De binnenstad zal als zakelijk en
cultureel centrum worden gehand
haafd; gestreefd wordt 't „oude Mid
delburg" zoveel mogelijk te behou
den en door uitbreidingen in af
zonderlijke eenheden gegroepeerd
rond de binnenstad tracht men de
ontwikkeling van Middelburg op te
vangen.
De autoriteiten in de toeristische
sector beginnen zich ongerust te
maken. In 1958 daalde het bezoek
aan de Eiffeltoren en aan de Parijse
musea plotseling met sprongen (10
tot 20%). Voor zover er vergelij
kingsmateriaal 1959 in voorraad is
blijkt, dat deze daling zich ook dit
jaar zal handhaven. Bovendien wordt
het bezoek van de buitenlanders aan
Parijs steeds korter. Ze brengen een
groter deel van hun reisdeviezen
naar andere steden en dorpen. Tien
tallen specialisten bestuderen de
kwestie maar totnogtoe zijn ze het
niet eens geworden over de oorza
ken van deze dalende belangstelling
zodat ze ook nog geen „geneesmid
delen" kunnen aanraden.
Van geneesmiddelen naar kanker is
maar een enkele stap. Nu, er is in
Frankrijk een anti-kankerweek ge
houden, die geopend werd met een
bijeenkomst van geleerde kankerbe-
strijders in het nieuwe Unesco-paleis.
Professor Denoix, de grote specia
list, opende de bijeenkomst met een
hoopvolle toespraak. ..Iedereen heeft
er de mond van vol" zei hij, „dat
er jaarlijks honderdduizend Fransen
sterven aan kanker, maar men ver
geet er bij te vertellen, dat er ook
ieder jaar al vijftigduizend kanker
lijders genezen. Zowel langs chirur
gische, hormonale en chelische weg
kan men de ziekte bestrijden, maar
het wondermiddel is nog niet gevon
den. Maandelijks worden de resulta
ten evenwel beter. Er wordt veel on
herstelbaar onheil aangericht, door
dat velen nog niet bij het verschij-
mn van de eerste ziekteverschijnse
len naar de dokter durven gaan uit
angst voor de waarheid. Deze angst
kost hen vaak het leven. Dertig
jaar geleden was een diagnose „tu
berculose" tevens een doodvonnis.
Kanker is nu al geen doodvonnis
meer:
Minister Sudreau, de man die
de Fransen bewoonbare woningen
moet leveren, heeft uitgerekend,
dat er van de dertien miljoen wo
ningen een kleine anderhalf mil
joen binnen vijf jaar moet worden
gesloopt omdat ze een gevaar be
tekenen voor de bewoners. Dan
zijn er twee en een half miljoen
woningen, die nog kunnen worden
gered mits men onverwijld aan de
restauratie begint. Voor deze red
dingsactie heeft 'tij een wettekst
opgediept uit het jaar 1851, vol
gens welke de Fransen ver
plicht zijn iedere tien jaar hun ge
vel op te frissen. En met deze stok
achter de deur is hij in zijn actie
Netheid en onderhoud" begonnen.
Iedere jaar komt er verplicht een
nieuwe wijk aan de beurt.In Parijs
wordt begonnen met de grote bou
levards en de Rue Fauborg-Saint-
Honoré. De eigenaars moeten de
gevels opknappen, de muren zo
nodig doen afbikken, vensterlui
ken herstellen en een fris kleurtje
opbrengen. Er helpt geen jamme
ren meer aan. Het moet. Ze krij
gen daarvoor uitermate goedkope
kredieten en er is nog in overwe-
ging om hen als tegenprestatie
een extra-huurverhoging toe te
staan.
De woningtellende neemt nog steeds
toe. Er wordt nog altijd minder ge
bouwd dan nodig is' om de normale
bevolkingsgroei op te vangen, zodat
het tekort met de week groter
wordt. Men betaalt krankzinnige prij
zen, zoals 25.000 fr. voor één kamer
tje en het dubbele voor een verval
len huis op het platteland zonder
w.c. en zonder waterleiding. Alleen
lieden, die tachtigduizend fr. per
maand kunnen betalen hebben keuze
De voornaamste uitbreiding is ge
projecteerd in het gebied tussen de
Nw. Vlissingseweg en Toorenvliedt
(de Stromenwijk), waar het centrum
zal worden gevormd door een winkel
centrum. Voor openbare gebouwen
heeft men in dit deel 4 ha gereser
veerd. Het grootste deel van de bij
zondere bebouwing zal bestaan uit
scholen. Aan het deltaplein" komt
een Ned.-herv. kerk.
In de omgeving van het park Too
renvliedt werden bungalows geprojec
teerd, waardoor een soepele over
gang naar de hogere bebouwing tot
stand komt. De Griffioenwijk wordt
gedeeltelijk gevuld omdat dit door
de bouw van de chr. h.b.s. noodzake
lijk is geworden. Er zal bungalow-
bouw en bouw van dubbele woningen
plaats vinden ter onderbreking van
de bestaande strokenbouw.
Bungalowbouw zal eveneens plaats
vinden in het gebied tussen de Seis-
weg en Sandberglaan. Aan de toene
mende behoefte aan scholen kan in
deze omgeving eveneens uitstekend
worden voldaan.
Niet minder dan 1138 woningen
kunnen in het totale uitbreidingsplan
in onderdelen worden gebouwd. In
de Stromenwijk komen daarvan 35
bungalows. 326 eengezinswoningen in
blokken, 92 eengezinswoningen in
blokjes van twee, 1 vrijstaande wo
ning. 52 twee-hoog etagewoningen,
258 driehoog etagewoningen en 12
winkel-woningen. Óp 't Zand zijn ge
pland 54 eengezinswoningen in blok
ken. in de Griffioenwijk 14 bunga
lows, 18 eengezinswoningen in blok
ken, 34 eengezinswoningen in blokjes
van twee, in de wijk Seisweg 35 bun
galows, 42 eengezinswoningen in blok
ken, aan de Noordweg 6 eengezins
woningen in blokjes van twee en 9
vrijstaande woningen, aan de Veer-
seweg 21 eengezinswoningen in blok
ken en 129 drie-hoog etagewoningen.
f ienduizend huizen
Voor de verdere toekomst heeft het
uitbreidingsplan verdere aanwijzin
gen en worden gronden aangewezen:
9 ha ten w. van de Koninginnelaan,
11 ha ten nr. van de Griffioenlaan,
5 ha aan de Noordweg, 3 ha ten w.
van de Nadorstweg, 14 ha aan de
tussen behoorlijk gemeubileerde wo- j Veerseweg, 22 ha als uitbreiding van
ningen met enig comfort. Ongemeu- j het Klein Industrieterrein, 25 ha als
bileerd is er niets te huur tenzij men uitbreidi van h t Gr00{ Industrie.
?nnnnne?"Sl -b®*!leni±e vaak terrein, 200 ha - het belanrijkste
oüf T'„r,^L u' deel ten zuiden van de spoorlijn.
He nf itan i In verband met het in ontwikkeling
u Ji iL e r? 8?an hotel" komen van het Sloeplan wordt ge-
het^f milvt? ,?P dacht de te verwachten bevolkings-
»erken mile w C bhjve" aanwas in hoofdzaak op te
e nfe.' hft4 6ezlnsleven gaat i ten 2uidon van de sp00rlyn.
Pr nipt on vnnrnit ft/Ipr» Iron Tir»Vi i
Gerekend met een dichtheid van 40
er niet op vooruit. Men kan zich
nauwelijks een voorstelling maken
van de grensgevallen in Parijs: nog
duizenden en duizenden gezinnen
met meer dan vijf kinderen leven in
één hotelkamer van zestien vier
kante meter. Ook het zakenleven
wordt afgeremd door het ontstellende
gebrek aan kantoor- en pakhuisruim
te. De woningnood eist via de gevol
gen alcoholisme, ziektes, gezinsmoei
lijkheden, wanhoop; krankzinnigheid
veel meer slachtoffers dan kanker.
woningen per ha wordt dus voorzien
in een uitbreiding van niet minder
dan 10.000 woningen.
In een wijde kring rond de stad
werd een randweg ontworpen, die de
mogelijkheid in zich draagt op elke
plaats aansluiting te geven op de
nog vast te stellen Deltawegen.
Door hef aansluiten van de rijksweg
naar Nicuwland op de randweg kan
dus het gehele verkeer rond de stad
worden geleid.