naar een echte Sevilla" Speurtocht Barbier van Stunt van Italiaanse televisie Films Zesdagenkoning Piet van Kempen vandaag zestig jaar Vier evangelisten, vier temperamenten Titel ereklas bandstoten 11 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 DECEMBER 1958 11 n Ontwaken uit schone droom Drie dagen naar Rome lfé& '—O GOES VLISSINGRN MIDDELBURG OOSTBIJRG SAS VAN GENT Geen zangers Zigeunerjongen Dansen met filmsterren Roemloos Eéns ster aan wielerfirmanent De Waarzegster een van de beste oude genevers Zeer Oude Genevei De Waarzegster een S B product Militairen haalden etalage leeg te Bergen op Zoom AANBESTEDINGEN Caritaspool Avondrit van Sluisse AMC ALPH. BIESBR0ECK MARKTEN Gordon Pirie door Muleya geklopt Denen aan de kop in 6-daagse Kopenhagen WATERSTANDEN (Van onze correspondent) Een echte „Barbier van Sevil la" heeft in Rome triomfen ge vierd door voor de Italiaanse te levisie de beroemde aria „Figa ro qua, Figaro Ia" uit de opera van Rossini te zingen. Tot voor kort was deze jonge barbier een onbekende, een vaardig man met het vlijmscherpe mes, wiens kwa liteiten alleen aan de vaste klan ten van de kapperszaak „Los Pa- garitos" („De Vogeltjes") in Se villa bekend waren. Men wist wel dat deze zwarte zigeunerjongen kon zingen, maar dat leek niets bijzonders, omdat alle zigeuner jongens kunnen zingen. Een ook dansen. Vandaar dat niemand opkeek toen de barbier plotseling bij het hanteren van de zeepkwast '11 kla terende Fiamenco door „De Vo geltjes" liet klinken. Dat gebeurt in Spanje en speciaal in Sevilla wel meer. En omdat Rossini's opera nu eenmaal een Frans-Ita liaanse aangelegenheid is, dacht men er eenvoudig niet aan de zin gende jongeman de „Barbier van Sevilla" te noemen. Totdat de Ita liaanse radio en televisie op het lumineuze idee kwam om in Se villa een echte „barbier" te gaan zoeken, een die de aria „Figaro qua, Figaro la", met een voldoen de edel stemgeluid kon zingen. En de tweeëntwintigjarige kappers bediende volbloed zigeneur. (Advertentie) Antonio Munez Torres wed plot seling een grote ontdekking, een belangrijk man. De Italiaanse radio en televisie deed haar verzoek aan het be langrijke Spaanse dagblad A.B.C. dat onder meer ook in Sevilla een groot bureau heeft. De „barbier" die gezocht werd mocht niet jon ger zijn dan twintig en niet ouder dan vijfendertig jaar. Hij moest er bovendien goed uitzien, want de televisiecamera's wilden geen wangedrocht op het beeldscherm brengen. Hij zou de bekende aria moeten zingen plus enkele Spaan se liederen. In ruil voor zijn op treden zou hij drie dagen in Rome mogen verblijven en de heen- en terugreis per vliegtuig gratis krij gen. Welnu, Sevilla kent een drie honderdtal gerenommeerde kap perszaken, waarin ongeveer 1200 barbiers werken. Op de eerste op roep van A.B.C. verschenen in de reiactiebureaus dertig scheer- ■\SS* P,v-t£s Het Grand theater vertoont de film „Betaald nachtlogies" (D.) Zondagmiddag gaat in dit thea ter „Lokaas" (B.) een spannen de avonturenfilm, waarin een jongedame als geheim agente een oud-sergeant, die een luite nant van het Amerikaanse le ger heeft vermoord, aan de ge rechtigheid uitlevert. „Bommenwerper B 52" (B.) in hat Luxor theater is niet, zoals de titel doet vermoeden, een oor logsfilm. Het verhaal speelt wel in kringen van de Amerikaanse luchtmacht, waar een sergeant monteur betere betrekkingen van de hand wijst, omdat hij de me ning is toegedaan, dat zijn werk op de basis veel belangrijker is dan welk werk ook. Er volgt een conflicht met zijn dochter, die papa een voornamere betrekking wil geven. Het is een spannend verhaal, met op de achtergrond gewaagde proefvluchten. Alhambra brengt „De liefdes roman van een koning (A.) In deze film, die wij vorige week reeds hebben besproken, is Ro my Schneider koningin Victoria van Engeland, die nogal wat moeilijkheden moet overwinnen om haar geliefde te kunnen trou wen. Het is een rolprent in de trans van de Sissi-serie, die zo'n overweldigend succes heeft gekend. Het Electro-theater brengt een zeer bijzondere serie op het wit te doek. Het zijn de drie films van ,,08/15, de kazerne, (C2), de oor log (C 2) en het einde, (A), de verfilming van de roman-trilo gie van Hans Kirst. Het is teveel om diep op deze films in te gaan. Het is de verfilming van de opkomst van het Derde Rijk. het hoogtepunt van Hitiers roem en de ineenstorting van dit trot se rijk. In Schouwburg is Eddie Con- stantine de grote man in „De grote bluf" (Cl), en als er ooit ge bluft wordt is 't wel in deze film. Eddie is een berooide Amerikaan se gokker, die zich als miljar dair uitgeeft op aandringen van een lieftallige jongedame. Hij in stalleert zich in een duur hotel met dozijnen koffers, bedienden en secretarissen en hij gaat zelfs meestrijden met de „echte gro ten" om het bezit van een pe- troleumbron. „Lopen of liften" (A) heet de film die Ledel theater deze week vertoont. Het is de geschiedenis van een Amerikaans jongetje en een Frans meisje, die samen een Zwitserse kostschool ontvluchten en naar Parijs gaan, lopend of liftend. De pa en ma van het jongetje, die gescheiden leven, komen bij de speurtocht naar de twee zwervertjes weer tot elkaar. Gecompliceerd is deze film niet, wen kan er eens hartelijk mee lachen. Daarnaast is „De man met de gouden arm" (C 2) te zien, de befaamde film over de verslaafd heid aan verdovende middelen. Frans Sinatra speelt in deze even uitstekende als beklemmende 'ilm op meestelijke wijze de hoofrol. Wie van Tarzan's avonturen houdt, kan ook weer terecht in - Lirzan vecht voor zijn leven" Olympia draait „Heimweh" C 1) de al besproken film waar in een jongenskoor onder leiding van een pater uitstekende bemid deling kan verlenen in het aan vankelijk trieste leven van een meisje dat om een liefdesdrama zelfmoord wilde plegen. Een span nende film, waarin de jongens met hun pater een sympathieke rol spelen en waarin tenslotte alles toch goed komt. Verder de al bekende film „De drie leeuwen". (C 2) een oorlogs film, maar verschillend, van de meeste andere omdat ze beelden van weerszijden van de frontlijn geeft. Twee jonge Amerikanen, de een zelfbewust en handig, de ander schuchter moeten zich door het oorlogsleven slaan. Een spannend verhaal dat de persoonlijke tragiek van zoge heten oorlogshelden tot voor naamste onderwerp heeft. Wie van een western houdt kan dan nog naar „Heuvels in vlammen" gaan kijken, een avon tuur met de nodige kruitdamp. HULST „Vrouwen en spionnen" (B) is een avontuurlijk verhaal waar in een handige politieman naar gestolen geheime documenten gaat zoeken. Hij krijgt met twee benden te maken: de boeven die de belangrijke papieren hebben gestolen en een bende die ze van de dieven willen terugro- ven om ze voor veel geld aan de rechtmatige eigenares, de Fran se regering, terug te verkopen Het wordt een warm avontuur voor de speurder, die behalve spionnen ook talrijke vrouwen op zijn weg ontmoet. Als hij de twee bende onschadelijk heeft gemaakt, is hij nog niet klaar met het karwei want dan gaat er weer ene verraderlijke mede ambtenaar met de spullen aan de haal Ook die is echter te licht voor de held van het ver haal. Verder ..Place Pigalle", (C 2) een verhaal uit „le milieu" van Parijs, waar .talloze meisjes in de greep van gewetenloze profi teurs leven en die ondanks de ernstige pogingen van welme nende mensen niet gered kunnen worden. Toch probeert dat een priester-arbeider, die een meisje voor de ondergang wil redden, doch daarbij gedwarsboomd wordt dor lieden, die hem een hard handige les uitdelen. Dit ver hindert de zwaargewonde pries ter evenwel niet om op het laat ste moment toch de bende die ziin beschermelinge in ziin macht wilde brengen de voet dwars te zetten. Een boeiend verhaal. Hofzichtt Theater draait een vrolijke film „Kaiserball" (A), een liefdesgeschiedenis in een be roemde stad. waar arme meisjes gerust verliefd kunnen worden op hoogadellijke lieden. Veel humor, veel charme en vooral veel pret tige muziek. Luxor theater draait „Spaan se driften (C 3). een rolprent met Brigitte Bardot. Een erg inge wikkeld liefdesverhaal in het zonnige zuiden, waarin de vu rige Spanjaard Lamberto een grote rol speelt. Brigette, die sterft in de armen van haar min naar. zorgt voor een triest ein de. ..Gangsteroorlog in Miami" Cl) vertelt het verhaal van de strijd van een politie-inspecteur tegen een chanterende bendelei der. De inspecteur krijgt een Amerikaanse schone tot belo ning. Het Concertgebouw presenteert deze week „Het gouden zwaard" (B.) KATHOLIEKE FILMKEURING A alle leeftijden; B 14 jaar; C 1 18 jaar; C 2 18 jaar met voorbe houd; C 3 18 jaar met ernstig voorbehoud. Toen de vele kandidaten echter aan het zingen sloegen, werd de selectie vanzelf gemakkelijker. Het merendeel kon er heus niet zo heel veel van. De jury was on middellijk bereid aan te nemen dat zij tot de beste kappers ter aarde gerekend moesten worden, maar tot de beste zangers... nee, dat kon men niet vinden. De barbiers kwamen er ruiterlijk voor uit. Het was hen werkelijk niet om het optreden voor de tele visie te doen Ze wilden kortweg naar Rome om daar kenns te ma ken met Gina Lollobrigida.* Het was speciaal het geval met de jongeman die zich de „Rey del Mambo" noemde, de koning van de Mambo, maar echt nog nooit van ae ..Figaro" had gehoord. Een van de kandidaten was 'n veelzijdig man Behalve kapper was hij schilder, tekenaar en zan ger. Hij wond er geen doekjes om Hij moest gekozen worden, niet alleen omdat hij de schoonste en veelzijdigste stem ter aarde had, maar bovendien omdat hij op de vrije kunstmarkt in Rome zijn schilderijen aan de man wilde brengen.... Tenslotte zegevierde Antonio Munez Torres, een volbloed zi geunerjong, een ras- en wasechte Gitano, met ravezwart haar, die als alle jonge knapen van zijn kaste, verbazend goed wist hoe zich te kleden en te gedragen. Hij bleek bovendien over een fraaie lyrische stem te beschikken en over voldoende dramatische geba ren om die stem kracht bij te zet ten. Hij is een volbloed ..barbier" want, zo verklaarde hij, als klein jongetje drukte hij zijn neus al plat tegen de ruiten van de kap perszaken in volle bewondering voor de vaardigheid waarmee aan de andere zijde het mes werd gehanteerd. Weliswaar had hij voor telegra fist geleerd, maar zijn oude ver langen was hem toch de baas ge worden en hij had de scheerstoel opgezocht. Hij bleek vervolgens zeer veel van het stierengevecht te houden, van de schilderkunst en van de poëzie. Desgevraagd re citeerde hij hele stukken uit het oeuvre van Garcia Lorca. Toen men hem vroeg waar hij zingen had geleerd, keek hij een beetje verbaasd. „Thuis natuurlijk. Daar zingen wij allemaal, mijn vader, mijn moeder, mijn broers en zusters Wij zingen altijd en vinden dat fijn." Hij had wel eens ooit les gehad maar dat was niet veel geworden. Het had hem altijd wel bevreemd dat mensen die hem hadden horen zingen, hem geld wilden geven als hij maar meer zong. Maar dat was er voor hem niet bij. Hij was maar een eenvou dige jongen, met een goede be trekking evenwel en daarom be hoefde hij geen geld aan te ne men voor iets dat hij voor zijn eigen plezier deed. Natuurlijk wil de hij artiest worden, maar dan alleen maar een heel grote. Als ik halverwege een carrière blijf steken en genoegen moet ne men met een klein artiestje te zijn blijk ik liever kapper, zo zei hij. De „Barbier van Sevilla" had hij 'n paar jaar geleden eens ge hoord en gezien en dat had hem zo gefascineerd dat hij de aria nooit vergeten was. Hij had voor het concours niet gerepeteerd. Wat hij in Rome zou willen doen Antonio wilde de Sint-Pie- ter zien en het Vaticaan, hij wilde er een eigen orkest hebben om hem te begeleiden en hij wilde een van de Italiaanse filmsterren opbellen en haar vragen met hem te gaan dansen. De uitverkiezing van Antonio Munez vormde in Sevilla het on derwerp van gesprek. De kappers zaak „De Vogeltjes" werd be stormd met feliciterende Sevilla- nen, iedereen wilde zich door hem laten scheren, overtuigd dat men was dat dit de laatste kans zou zijn, omdat men Antonio een gro te toekomst voorspelde. En Anto nio erklaarde met de hand op zijn hart dat hij in Rome niet zou rusten voordat hij al zingend, .Fi garo qua, Figaro la", Vittorio de Sicca ten aanschouwe van 12 mil joen televisiekijkers had gescho ren. En de Sevillanen verklaar den dat allemaal met hem mee zouden willen gaan om dat te aan schouwen, maar dat Rome helaas een beetje te ver was ders, die allemaal beweerden dè „barbier van Sevilla" te zijn. Hoe wel een redelijlk aantal nooit van Rossini had gehoord, konden ze allemaal zingen, dat stond bij voorbaat vast. Maar een voorzich tige 'electie wees uit, dat een groot deel van deze dertig hele maal niet uit Sevilla kwam, maar uit omliggende plaatsen, die ze, met een reisje naar Rome in het vooruitzicht, maar al te graag tot Sevilla rekenden. De meesten waren in vol Sevil- laans kostuum, de sombrero non chalant op hun hoofd, het korte jasje spannend om de lenden. De jury, bestaande uit redacteuren van A.B C. en een leraar van de plaatselijke muziekschool, stond voor een moeilijke opgave. Want hoewel elke Sevillaan met veel verve en lange uithalen een fraaie flamenco kar zingen, zou deze bar bier ook nog enig lyrisch talent moeten tonen en men vroeg zich bezorgd af of dat wel te vinden zou zijn. Opgetogen is Antonio naar Rome gegaan, dromend van groot suc ces, van onsterfelijke roem. Maar in de televisiestudio zette de hem begeleidende pianist te hoog in en Antonio kon hem niet volgen. Hij heeft halsbrekende toeren uit moeten halen om bij te blijven. En de gitarist die hem later bege leidde bij de flamenco's kon alleen maar een elektrische gitaar han- (Van onze sportredacteur) slierten hingen aan alle kanten uit zijn mond er hij verlangde naar een r'heermes om die meelbaard af te scheren. Chianti smaakte hem als benzine en Vittorio ie ca weigerde zich te laten sc ren. Tenslotte heeft hij zes grote boeketten rode anjers naar zes filmsterren gestuurd, omdat ze al le zes geen tijd haddenmet hem te dansen. Maar de Sint Pieter heeft hij wel gezien en daarbij viel zijn mond van verbazing open. Toch heeft hij zijn droom be houden. Bij zijn terugkeer in Spanje oegon hij te verklaren dat hij niet meer naar „De Vogeltjes" terug ging om te scheren. Hij had een uitnodiging voor Parijs.... en reeds een vijfjaarscontract met 'n filmmaatschappij, zei hij. Enfin, in Spanje ontwaken er meer met een kater uit een schone droom... In de biljartzaal Wilhelmina van 't Groothandelsgebouw te Rotterdam werd gisteren een aanvang gemaakt met de biljartwedstrijden om het kampioenschap van Nederland ere klasse grootbiljart bandstoten. De uitslagen: Piet van Kempen mag van- daag zes kruisjes achter zijn teren en daar een roek 'n roll op I vetten Zestie iaar waar spelen. Voorts wist Antonio met naam zetten z-estlg jaar, waai hoe hij spaghetti moest eten. De blijft de tijd! In de twintiger jare zakte hij, van Den Haag uit waar hij werd geboren naar het zuiden af, naar Bergen weigerdefzfch" te "laten Zhe- j op Zoom,waar hij Piet Moeskops - aantrof. In hun jeugdige over moed, met bijzondere wieier- talenten begiftigd, maar zonder één cent op zak, trokken zij in Putte de grens over, op de fiets zoals dat destijds de gewoonte was, en toen begon voor beiden een wielerloopbaan, welke haar weerga niet kent in de vader landse geschiedenis der wieler- baansport. Moeskops, vijf jaar ouder dan „zwarte Piet", zoals men hem later zou typeren, fietste enige honderden kilometers verder dan van Kempen, naar Parijs, De veel kleinere Piet bleef vooralsnog liever in Brussel, waar hij vrij spoedig met een Bel gische schone in het huwelijk trad. Lange Piet deed het hem later na in de ville lumière, met een Fran- gaise, welke in beauté niets voor die van zwarte Piet onderdeed. Om nu verder bij onze zestigjari ge te blijven, van Kempen's ster steeg snel aan het wielerfirmament en was in vrij korte tijd een koning op de Europese banen. Begaafd sprinter als hij was, eerzuchtig, be giftigd met een grote dosis verstand en zakelijk inzicht, bleek hij wel dra alle concurrenten van naam en faam te glad af. Zwarte Piet was een renner, die niet in de eerste plaats voor geld reed, maar vooral zoals ook Piet Moeskops om het zoet der overwinning. Men zegt toen van hem, dat hij daarvoor let terlijk alles over had. In koppelwedstrijden, tezamen met de allergrootsten uit die tijd, landge noten zoals Jan Pijnenburg, en cracks uit België en Frankrijk, die er toen bij tientallen waren te tellen, Teegelaar 150—45 12 3.33 Kruythof 130 45 10 2.88 Metz 142 47 21 3.02 Popeyus 150 47 14 3.19 Sweering 66 30 12 2.20 Scholte 150 30 23 5.— v. Oosterhout 117 45 19 2.60 Mol 150 45 15 3.33 Advertentie) was van Kempen een vrijwel niet te kloppen tegenstander. Men, dat wa ren de baandirecteuren, misten hem slechts node op hun programma, om dat Piet zijn koers altijd zo magni fiek wist te „verkopen". In die dagen, méér dan nu, waren de zesdaagsen zeer druk bezocht, vaak hoogst interessante evenemen ten, waarin dusdanig hard en lang durig werd gefietst, dat slechts de uitzonderlijke coureurs er deel aan konden hebben, want het aantal wer kelijk afgelegde kilometers was veel en veel groter dan tegenwoordig. Het was om zo te zeggen meer fietsen dan kermisvertoning, wat men er vandaag ten einde raad en voor be houd er van heeft gemaakt. Altiid uitblinkers Piet 'vilde altijd uitblinken, altijd op de voorgrond treden, op de wie lerbaan én in de kranten. Het geluk te hem, omdat hij een fantastisch renner was, met de gave om ge weldige dingen te doen, die anderen niet konden verwezenlijken. Zijn sprongen waren fantastisch en de manier waarop hij verloren voor- voorsprong wist terug te nemen, be geesterde de massa als geen ander. Dit was precies wat men bijvoor beeld ook in Amerika verlangde. En Piet was niet te lui om de grote plas over te steken, waar de dollars toen royaal werden neergeteld voor figu ren als van Kempen. Piet werd ook in de States ongelooflijk populair en hij is er verscheidene keren heen ge varen. Zo'n bootreis duurde in die tijd heel wat langer dan tegenwoor dig. Natuurlijk was er vertier genoeg en om in conditie te blijven had hij ook de beschikking over een home trainer. Onze jarige Piet was echter verzot op een gokje vandaar dat hij later in de paardesport is ge gaan en het verhaal wil, dat hij op een van die reizen zijn hele ga ge heeft verspeeld. Dat heeft hij maar een keer gekund, want daarna heeft zijn echtgenote zich met de pe cunia bemoeid en dat was bij haar in goede handen, zoals later is be wezen. Twintig jaar in 't zadel Officieel heeft van Kempen tot in 1942 gereden. Vergissen wij ons niet, dan is dat in Utrecht geweest. In 1955 Leeft hij nog eens van zich la ten horen. Of het een reclamestunt is geweest, kan men slechts gissen, maar Piet begon plotseling weer te trainen, met de bedoeling om nog eens aan een zesdaagse te kunnen deelnemen. Er kwam natuurlijk niets van al zij gezegd, dat hij toch nog een keer op de piste is verschenen, Prof. dr. A. Chorus schreef een boek „De vier evangelisten als menselijke typen". „Wat de feiten en gegevens be treft", aldus dr. Chrorus in zijn Voorwoord zeer bescheiden, „staat er in dit werkje zo goed als niets nieuws. Wél nieuw is de samenhang waarin deze feiten geordend zijn: dit ge beurt nl. vanuit een psychologisch standpunt". Chorus beschouwt de Evangeliën vanuit de individualiteit van hun ma kers. God heeft de evangelisten ge bruikt als instrument, maar als men selijk instrument, met eerbiediging van hun aard. hun eigen natuur, hun vrijheid. Als psycholoog probeert prof. Cho rus een weg te vinden naar die instru menten: wat waren zij voor mensen, welke aard vertoonden zij, welke ken merken en eigenschappen waren de hunne? Met name voor hen, die de evange liën hoofdzakelijk uit tekst-critisch, exegetisch en theologisch oogpunt be studeerden, is het hoogst interessant de prof. op zijn speurtochten door de vier evangeliën te volgen. Dan blijkt dat uit de vier visies op het leven van Jezus ook vier „mensen" in de gro te lijnen van hun eigen aard te ont dekken vallen. Markus is een typische cholericus: een man met een primaire, opbruisen de en impetueuze aard, die zich vlug door zijn gevoelens en opwellingen laat meeslepen; een edelmoedige na tuur, warmhartig, maar snel van het ene in het andere tuimelend; een vech ter maar vaak voorbarig en dan ge noopt tot etirades. Mattheus is een zeer zakelijk man, een nuchterling, iemand die steeds af stand houdt ten aanzien van zijn on derwerp, een flegmaticus. Hij is ac tief, heeft veel gegevens verzameld en zich heel veel moeite gegeven voor een zakelijke ordening van het geheel: een secundaire systematicus. Lukas is een zeer gevoelig man, ie mand die begaan is met het leed en lot der mensen. Hij heeft erover ge peinsd en ermee geworsteld in zijn geest: want hij was geen energiek in grijpende persoon maar eerder van be- Advertentie) van Nederland voor n belegen genever zo zuiver gestookt en heerlijk zacht I Ao 1822 Vraag Uw leverancier ook om S B voor jonge jeneverf. 7.40 per liter schouwelijke aard. Hij is het type van de sentimentele mens, secundair, ge voelig, niet energiek, maar door Chris tus tot optimisme gewekt. En zo is hij geworden tot de psycholoog onder de evangelisten, de fijne opmerker van de menselijke betrekkingen en hun beschrijver. Joannes is de gepassioneerde, de zoon van de donder, die machtige ge- voelskyachten in zich bergt maar deze niet snel bloot geeft. De gepassioneer de natuur is degene die én een ster ke greep heeft op de realiteit én be stendig leeft in een ideële orde. Deze karakteristiek van de Evange listen wordt door prof. Chorus nader uitgewerkt aan de hand van de evan geliën zelf. Het werkje is zeer in structief, vraagt hoegenaamd geen psychologische vakkennis. Aan ieder die iets van de evangeliën en van de evangelisten weet, zij het warm aan bevolen. Het werd uitgegeven bij De Toorts (Haarlem). J. H. Twee militairen van de Engelbert v. Nassau-kazerne te Bergen op Zoom hebben in de nacht van woensdag op donderdag een kleine etalage van het confectiemagazijn Holthuizen op de Markt aldaar leeggehaald. Een der dochters van de eigenaar ontdekte direct de diefstal en sloeg meteen alarm. Zij volgde de militairen, na de politie te hebben gewaarschuwd. De militaire politie nam later het onder zoek over. De twee daders zijn in arrest gesteld. ZIEKENHUIS F,N KLOOSTER TE STEENBERGEN De onderhandse besteding van de bouw van een nieuw ziekenhuis, met pension en klooster te Steenbergen gaf de volgende uitslag: Sprangers Bouwbedrijf, Breda f 1.022.420; firma van Oorschot, Roosendaal I 1.033.000; Gebr. Reynen, Breda f 1.064.500; fa. J. P. A. Nelissen, Venray f 1.086.000; Bouwbedrijf van Dijk, Breda f 1.101.000 en firma Eykelenburg, Rosmalen f 1.151.000. De definitieve uitslag van de Cari taspool van jl. zondag is nu bekend. Er is één le prijswinnaar (f 6042) te weten H. Stoete te A'dam. Zestien leden kwamen met elf punten in aan merking voor de tweede prijs (f 251). Daaronder is de heer P. v.d. Vreugde, Markkade, Breda. Garage van Ginneken Hermusstraat 10. Tel. 4175 Wassenaarstraat 68 Tel. 5509 BERGEN OP ZOOM Dealer N.S.U. Prim. v. West-Brabant PIET VAN KEMPEN In zijn glorietijd in Gent menen wij. Sportief bezien was er dus niets bereikt, maar van Kempen's naam was nog eens de we reld rond gegaan De ouderen weten het natuurlijk al lemaal wel, maar de jonge genera tie zal het niet bekend zijn, dat van Kempen jarenlang een hotel-restau rant heeft gehad, nabij de noordsta tie te Brussel, dat wil zeggen aan de grote boulevard om de hoek. Zijn zaak genoot grote populariteit, maar een paar jaar geleden had hij er ge noeg van, kón er genoeg van heb ben, omdat er een kapitaal in was verdiend en de opvolgers een knappe som gelds ervoor neer wilden tellen. JSu renpaarden De paardesport, die hem evenals Karei van Wijnendaele steeds had gefascineerd, was nu een object ge worden om voor zijn zoon niet goed genoeg voor de wielrennerij een toekomst te scheppen. Deze drijft nu onder supervisie van vader Piet een transportonderneming welke voor een belangrijk deel renpaarden ver voert. Zwarte Piet zestig jaar dus. Groot renner in z'n actieve jaren, maar ook bekwaam zakenman. De sportman, die tot deze combinatie kan geraken Piet Moeskops bijvoorbeeld was er ook zo een, en Arie van Vliet en Mazairac en Janus Braspenninckx mag aan de sportwereld van heden ten voorbeeld worden gesteld. Om de wijze waarop zij leefden en werkten de toekomst realistisch bekeken waar door zij thans gezeten en geachte bur gers zijn. (Advertentie) haard brand olie de meest ideale brandstof voor uw oliebaard of -kachel. KL. BAGIJNESTR. 25 HULST Telefoon K 1140 - 2600. De Sluisse Auto- en Motorclub hield een avondrit voor leden en enkele genodigden. Er werd gereden met routebeschrijving, hetgeen de deel nemers in de- volledige duisternis voor zeer moeilijke problemen stel de. De start vond plaats in hotel „De Eenhoorn" op de Markt in Sluis. Na een korte rust in hotel „Zeebad" ging het op de finish af in „De Zwaan" te Zuidzande, waar de bur gemeester van deze gemeente de prij zen uitreikte. De uitslag luidt: I. Echtp. Risseeuw-Rosendaal, Zuid zande, 0 str.; 2. A. Schijve, Nieuw- vliet 3 str.; 3. A. de Hullu-Fremouw Zuidzande, 21 str.; 4. Snoeren-Adri- aanse, Zuidzande, 45 str.; 5. Buize- Harrist, Zuidzande, 90 str,; 6, Zr. de Jong-mevr. de Graaf, 157 str.; 7. P. Krijnen-M. v.d. Plasse, Sluis, 205 str.; 8. Echtp. Grahame, Sluis, 226 str. 9. Bogaert-v. Beijsterveldt, 231 str.; 10. R. Gevaert-J.P.J. Wage, 235 str; II. G de Bruijn-P. Toussaint, 235 str.; 12. C. Drenth. Oostburg, 245 str.; 13. Echtp. Verstraete, IJzendij- ke, 286 str. De Engelse wereldrecordhouder Gordon Pirie maakt op het ogenblik een tournee door Zuid-Afrika. Zo startte hij in Salisbury (Rhodesia) op de 3 mijl. Zijn voornaamste tegenstan der was Muleya, die pas na enig ge harrewar vergunning kreeg om te startten, dit naar aanleiding van de wet op de apartheid. De atletiekfede- ratie van Rhodesia beriep zich op de bepalingen van de IAAF en zo kon Muleya toch tegen Pirie uitkomen. Tot veler verrassing versloeg de blootsvoets lopende Afrikaan de En gelse crack met groot verschil. Bij de finish had Pirie een achterstand van bijna honderd meter. De tijd van Mu leya was 14 min 48.5 sec. Donderdag luidde de stand in de Zesdaagse van Kopenhagen aldus: 1 Nielsen-Lykke 496 pnt; op een ronde: 2 van Steenbergen-Severeyns 551 pnt; 3 Arnold-Klamer 469 pnt; 4 Roth-Pfen- ninger 380 pnt; 5 Plattner-Andresen 323 pnt; 6 Gillen-Post 127 pnt; 7 Bug- dahl-Petry 86 pnt. De overige koppels volgen op twee of meer ronden. Peter Post werd in de loop van de nacht naar eer. ziekenhuis gebracht voor een medisch onderzoek, aange zien onze landgenoot klaagde over pijn bij het sleutelbeen. De strijd werd 1116 (+6), Grave beneden de sluis 481 toen tot 10 uur in de morgen geneu--J 1). traliseerd. GOES, 11 dec. Export en Indu strieveiling. Cox Oranje Pippin H 80—85: 65, H 75—80: 68, H 70-75: 65- 64, H 65—70: 62. H 60-65: 46—47, H 55—60: 35. H II 16. Jonathan H 80—85: 23—29, H 75—80; 25—29, H 70—75: 26—31, H 65—70; 24—27, H 60—65: 13—17, H II 3—7,50. Goud- reinette H 95—105: 26, H 85—95: 24— 26, H 80—85: 20—27, H 75—80: 19—26, H 65—75: 13—16, H II 6,50. keuken 14, fabriek 7,50. Golden Delicious H 80—85: 44—51, H 75—80: 38—50, H 70—75: 36—47. H. 65—70: 26—45, H 60—65: 16—34, H II 13—15. St.-Re- my H 75—85: 13, H 65—75: 12—13, H II 8,50, Comtesse de Paris H 75 85: 20, H 65—75: 19, H 55—65; 11, H II D. Doyenne du Cornice H 8596: 91. H 80—85: 94, H 75—80: 96, H 70—75: 97, H 65—70: 94, H II 83. Div. appels kroet en val 3,30. Op monster: Conference H 6575: 48, H 5565: 4041. Verpakt fruit Doyen- nu du Cornice H 7580: 105. H 70— 75: 100. Gewone veiling. Winter Ba nana H 70—80: 22. H 60—70: 13. Zoe te Ermgaard H 65—75: 39, H 55—65: 3132, H II 12, keuken 28, fabriek 13. Gieser Wildeman H 6070: 32 35, H 5560: 21, H II 8, keuken 1324. fabriek 611. Cox's Orange Pippin keuken 47—52. fabriek 9-30. Jonathan keuken 9—20, fabriek 3—7, Golden Delicious keuken 1833, fa briek 1015, Goudreinette keuken 17. Lombarts Calville H 80—90: 16- 26. H 70—80: 26. H 60—70: 11, keu ken 13, fabriek 4—6. Doyenne du Cornice keuken 86-88. fabriek 82, St.- Remy keuken 8—10, fabriek 7—8 Comtesse de Paris keuken 8—19.' fabriek 611. Konstanz 305 (—3), Rheinfelden 190 (—2), Breisach 92 (—8), Straatsburg 194 (+5), Maxau 364 (onv.), Mann heim 195 (+2), Mainz 208 (—2), Bin- gen 133 1), Kaub 140 (+2), Trier 160 (+25), Koblenz 156 (+8). Keulen 105 (—1), Ruhrort 295 (onv.), Lobith 907 1), Nijmegen 689 (onv.), Sluis te Weurt 655 (—3), Arnhem 732 (onv.), Eefde IJssel 265 (+4), Deventer 177 (+3). Monsin geen opgave, Visé 5028 (+60), Borgharen 3998 (+98), Belfeld

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 11