Rooie soort maakte het
grijs als ridder Pellinore
MENSEN EN MUZEN
Papier voor UW pen
ONZE PUZZEL
„De Dag van Morgen"
Naar Mars en Venus
Intimidatie
in duplo
13
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 8 NOVEMBER 1058
13
Duivenkroniek van
„Den Bruinen"
manchester
Verzen van Michel van der Plas
Virtuoos dichter
Binnenkort proces
tegen Allan Pope
voor oliehaarden
Esso)
PETROLEUM
OE HAARDOLIE
met het hoogste rendement
Luns en Zijlstra
naar Parijs
Uitvoerbeper ki n gen
V.S. verzacht
OPLOSSING
De kalender van tentoonstel
lingen der Bredase verenigin
gen is uit en ik geloof dat het
geen kwaad kon die even in de
gazet te plaatsen: 30 november.
Steeds Rapper en Zelden Rust,
14 december Belcrumvliegers,
Vredesduif en Witte Doffer, 21
december Bredase Kampioenen
dag ten bate van St. Fidelis, ge
organiseerd door de „Onderdui
kers", 26 december Wester
kwartier, 28 december. Toerist,
4 januari. Heuvelkwartier en
inkorf lokaal Teteringsedijk, 11
januari Wester kwartier enz.
Noteert de datums en houdt ze
in de gaten.
Heden en morgen in het hoofdlo
kaal grotekonijnententoonstelling
ter gelegenheid van het zilveren ju
bileum van de machtige maatschap
pij ,,Ons Ideaal". Alhier zullen cas-
tards en knapen van Franse hang
oren en Vlaamse reuzen te bewon
deren zijn waar niet aan te kluiven
is. Ik weet niet of er tussen zitten
die zelf ook al vijfentwintig jaartjes
meelopen, wel schijnen er volgens
duivensjarel Frans van Dun althans
bij te zijn die door de lucht gaan,
dat de rook eraf vliegt, vooral als
ze bij oren en nekvel gepakt worden
om op de weegschaal te gaan. Mij
bereikte het verzoek een wijsgerige
verhandeling te schrijven inzake de
relatie konijn-duif, maar daar zie ik
werkelijk geen kans voor. Na een uur
nadenken had ik nog geen rooie let
ter op papier en toen ben ik er, met
permissie, maar mee uitgeschejen.
Gebraden duif eet ik uit principe en
gebraden konijn uit dierenliefde niet.
Als het toch gevogelte of wild moet
wezen, geef mij dan maar patrijs of
haas- Of een stukske van 't zwijn.
Daar bewaart een mens in deze don
kere dagen, nu er met de duiven niet
gevlogen wordt, tenminste zijn hu
meur en zijn opgewektheid bij.
Kampioenschappen
En dan heb ik hier enkele kam
pioenschappen van Bredase maat
schappijen. We openen de rij met het
Westerkwartier waar grote mannen
in spelen gelijk Stop le Grance en
konsoorten, vlakt ze niet uit.
Vitesse: 1 M. van Rooy 1226 p.;
2 H. Verschuren 1124 p.; 3 Jos van
Gils 1112 p. Halve fond: voor de ver
andering eens M. van Rooy (is dat op
pure panharing, Rinus?) 1086 p.; 2
C. de Jong en Ko 1018 p.; 3 Jos van
Gils 910 p. Fond: Stop le Grance 568
p. Generaal oud: Jos van Gils, 32
prijzen en 2584 punten. Duifkampioen
Jos. Roks met 55-816099 een der beste
duiven die de wereld ooit gekend
heeft, dertien prijzen. Kampioenen
jonge duiven: 1 J. van Gooi, 2 J.
Hakkens. Generaal (vijf sterren)
over alle vluchten en tractementen:
Jos van Gils. Al deze grote kam
pioenen onze hartelijke gelukwensen.
Op 22 en 29 nov. a.s. houdt het
Westerkwartier twee grote toneeluit
voeringen getiteld .Zonsopgang"
(met bal na!) en wel in het club
lokaal aan de Haagpoort, tevenss
Bondslokaal der C.C. Gaat dat alle
maal zien, het zal de moeite waard
zijn.
En dan hebben we hier de Witte
Doffer", die het ook aan zijn broek
(Advertentie)
n«*
rk
P°°l*asf
en
*ofpool
CORDUROY FLUWEEL
iedere meier is gestempeld met het
Schutters'eldmerk
niet laat drogen. Voorzitter is de we
reldkampioen John Lutt, die dit jaar
gespeeld heeft als nooit tevoren, oor
deelt u zelf maar. Duifkampioen ver
eniging: 1 en 9 J. M. Lutt, C.C.-ver-
band idem hetzelfde. Vitesse: 1 J.
M. Lutt, 2 L. Verheijen. C.C.-verband
resp. 6 en 8! Halve fond: 1 J. M.
Lutt, 2 J. Sips- C.C.-verband idem 1
en 10, moet er nog zand zijn of mag
het ook spinazie wezen? Generaal
oud voor de verandering eens J. M.
Lutt, C.C.-verband idem 4. Kam
pioenschappen jonge duiven: 1 Jac.
van Geel tienmaal in de roos, 2 P.
Jaspers jr. idem negen keren. Alge
meen kampioen jonge duiven: 1 P.
M. Jacpers, 2 Jac. van Geel, C.C.-
verband idem 2 en 3. Dergelijke
krachttoeren zijn bij mijn weten nooit
en nergens vertoond of het moest zijn
Rinus Pellenaars met zijn rooi soort,
dat het zo grijs maakt, dat ge terug
moet gaan in het grijs verleden tot
bij ridder Pellinore uit de Ronde Ta-
felverhalen van Koning Arthur, man
nen die er voor het minste of ge
ringste op sloegen, dat de lappen
rauwe biefstuk u om de oren vlogen-
Het dagelijks leven was in die barre
tijden één grote beenhouwerij, de ene
mens maakte van de ander zonder
blikken of blozen appelmoes.
In de Olijftak" hebben ook altijd
kampioenen gezeten die van zich de
den spreken. Een vaste klant voor
een der hoogste plaatsen in de Tak
zogezegd is de gevreesde Dorus Vro-
mans, 1958 maakt op de lange rij
geen uitzondering.
Oude duiven: 1 Th. Vromans 1931
p.; 2 L. C. Nooyen 1265 p.; 3 M. van
den Akker 1253 p.; 4 H. Damen 1250
p.; 5 B. Damen 1249 enz. Jonge dui
ven: 1 Th. Vromans 974 p.; 2 L. C.
Nooyen 766 p.; 3 B. Damen 589 p.; 4
A. C. Claassen 481 p.; 5 G. W. Nij-
kamp 477 p. Generaal over alle
vluchten van maart tot oktober: 1 Th.
Vromans 2905 p.; 2 L. C. Nooyen 2031
p.; 3 B. Damen 1838 p.; 4 H. Damen
1540 p.; 5 A. van den Akker 1534 p.
Voorzitter Vromans die momenteel
wat onder de voet is, heeft dus weer
een aardig stukje uit de koek gebe
ten. Van harte beterschap en profi
ciat.
Rendieren
Tot slot van de Bredanaars voor
deze week de „Reisduif", waar Jan
Tijs uit de Talmastraat weer bijzon
der liilijk gedaan heeft, er was weer
geen houden of repareren aan ge
maakt. Van stiel zit hij sinds jaar
en dag in de hitten en andere rendie
ren (allemaal goeie), hij let speciaal
op de benen en ze spelen niet met
zijn voeten.
Vitesse: 1 Jan Tijs, 2 G. Bayings,
3 J. van Oosterhout, 4 M. Meesters
en 5 C. Beerens; halve fond: 1 Jan
Tijs, 2 G. Bayings, 3 J. van Ooster
hout, 4 C. Beerens en 5 A- van den
Heykant enz.; fond: 1 J. van Ooster
hout, 2 Jan Tijs, 3 L. de Grauw, 4 J.
de Grauw, 5 P. Heeren enz.; jonge
duiven: 1 J. van Oosterhout, 2 M.
Meesters, 3 P. Valentyn, 4 J. de
Graaf, 5 J. de Graauw; generaal
over alle vluchten en tractementen:
1 Jan Tijs 1355, er zal nog heel wat
water door het Kattegat moeten
vloeien, zegt Jan, eer ze hem uit de
prijzen' houden, heel zijn leven is
erbij geweest, 2 J. van Oosterhout
1216 p., 3 G. Bayings 968 p., 4 M.
Meesters 690 p. en 5 J. de Grauw 650
p. Zoals reeds werd bekend gemaakt
houdt de Reisduif haar jaarlijkse ten
toonstelling in het weekend van 14
december.
Hier de eindstand van het officieel
nationaal kampioenschap van België
van de Koninklijke Belgische Duiven-
liefhebbersbond 1958 (per hok): 1
Marcel Van Parijs te Maleizen, 2
Gaston Slots Kooigem, 3 Vanden-
broueke-De Weerd te Wielsbeke, 4
Jos Symons te Gent 5 Cesar Del-
becque te Kortrijk, 6 Maurice Delbar
te Ronse, 7 Joseph Portois te Ronse,
8 dr. G. Soenen te Kortrijk, 9 Roger
Van Gulck (de fondkampioen van de
provincie Antwerpen), 10 Peeters-
Beaufort te Herve bij Verviers, 11
Albert Vandenbossche te Buggen-
haut, 12 Karei Nomes te Deurne, 13
Charles Notté te Lessines, 14 Raoul
Galle te Serskamp en 15 Leon Kindt
te Snellegem.
Beenhouwerij
Den beenhouwer stond nog zijn
duiven te wachten van concours, als
wanneer de prijskamp al lang gedaan
was. Hij sakkerde en was niet om
aan te spreken en enige sjarels, trai-
ters natuurlijk, zonden de kleine Wit
te naar zijn winkel:
Hewel menneke? vroeg de been
houwer.
Hedde nog worsten? vroeg de Wit
te bedeesd.
Neen ventje 'k en hebbe geen
meer.
En wat zit er dan bij u op 't dak?
vroeg de Witte lachend En weg was
'em.
Ver pluiming
De methode die zich opdring is de
scheiding der geslachten. Gescheiden
duiven zijn veel rustiger en kalmer,
wat zijn weldadige invloed doet ge
voelen op de vorming van het nieu
we gepluimte-
Alle kansen op het kweken zjjn hier
uitgesloten en de vogels zjjn aldus
gedwongen te genieten van de hen
opgelegde rust en celibaat. Liefheb
bers die niet over twee ruime hok-
appartementen beschikken, moeten,
eens eind oktober in het land, de
nesthokken van het hok verwijderen.
Zij zullen zich wel wachten van de
eieren die zij toch op zekere mor
gen in een of andere hoek van het
hok zullen vinden, weg te nemen. In
tegendeel, laat de kleppers rustig
broeden, desnoods drie weken. Ter
wijl zij op de eiers zitten, rusten zij
uit en aldus wint men enige weken,
waarna de grote winterkoude voor
goed een aanvang neemt. Een goede
doenwijze in verpluimingstijd is wel
de duiven van 's morgens tot s
avonds buiten te sluiten, wel te ver
staan indien het weder het toelaat.
De ingang wordt alsdan dichtgedaan
en er dient enkel nog gezorgd, dat
de duiven beschikken over vers en
zuiver drinken.
Men zal er op bedacht wezen dit
dagelijks te verversen en steeds ver
mijden, dat groene boorden zich aan
de randen of de bodem van de drink-
pot vastzetten. Van tijd tot tijd en
kele grammen glycerophosphas-cal-
cicus in het drinken zal uitstekend
ten goede komen aan het nieuwe ge
pluimte.
Allemaal goeie.
DEN BRUINEN
Bijna drie jaar na „Een Hemel op Aarde" is bij de uitgeverij
A. A. M. Stols te 's-Gravenhage een nieuwe gedichtenbundel van
Michel van der Plas verschenen. Hij kreeg tot titel „De Dag van
Morgen" en is door de firma Boosten en Stols te Maastricht
typografisch zeer fraai verzorgd,
Het merkwaardige feit doet zich
voor, dat deze katholieke dichter een
grote bekendheid geniet, hoewel hij
rijn bundels allerminst met veel tam
tam de wereld inzendt. Misschien
hebben het religieuze element in de
verzen van deze ex-seminarist en de
populaire woordkeus, die dikwijls aan
Nijhoff doet denken, daartoe bijgedra
gen. Bovendien trekt hij als redacteur
van Elseviers Weekblad en Roeping
voortdurend de aandacht op zich, zo
dat de belangstelling voor zijn werk
steeds warm gehouden wordt. Daar
bij komt dan nog een bekroning met
de Jan Campertprijs, die een jonge
veelbelovende dichter geen kwaad
doet.
Techniek
Sinds het debuut van Michel van
der Plas, o.a. in deze rubriek, is in
middels al een tiental jaren verlopen.
Men kan hem bezwaarlijk nog tot de
beginnelingen rekenen. Zijn poëzie is
na de Amphoor-periode aanmerkelijk
gerijpt. Zij getuigt van een gaande
weg toegenomen virtuositeit- Van der
Plas schrijft met een gemak, dat
soms beangstigend is en dat aan de
gebonden stijl, die een vers vereist,
wel eens afbreuk doet. We vinden
hem daarom op z'n best in het son
net, waar hij aan een vast schema
gebonden is. Het slotgedicht „Mor
gen" herinnert aan zijn bekende rijm
prent. Te veel herhaling bederft hier
de kracht van het vers. Geïnspireerd
door Amerikaanse poëzie nadert het
zeer dicht het ritmisch proza. Even
eens hebben we bezwaar tegen het al
te overvloedig aanwenden van allite
ratie, die o.a. in het titelgedicht „De
Dag var. Morgen" storend werkt.
Overdrijving schaadt ook hier. In het
veelvuldig gebruik van metaforen
doet v. d. Plas soms aan Bert Voeten
denken, hoewel deze laatste er nog
geraffineerder mee om weet te gaan.
Kennis van en liefde voor de Angel
saksische literatuur komen ook in
deze bundel tot uiting, al heeft hij
geen Engelse titel. Een der merk
waardigste gedichten uit deze bundel
is zeker dat op de tragische arres
tatie van de geniale Oscar Wilde.
Het heeft de toon van een anekdo
tisch Speenhoff-liedje:
De heren vergaten hun kranten,
één ogenblik confuus;
de dames, nog ongelovig,
hieven langzaam hun parapluus.
Toen gilden ze om hun kinderen
en klemden die tegen hun rok,
terwijl de heren streelden
over hun wandelstok.
Inhoud
Niet alleen uit het toegenomen
technisch vermogen blijkt, dat van
der Plas de jeugdjaren achter zich
heeft, ook de inhoud der gedichten
wijst daar herhaaldelijk op. Lees b.v-
een vers als „Een vrouw" en proef
het cynisme in regels als Leven is
bezig zijn met dood te gaan". Het
komt ons voor, dat v. d. Plas geleide
lijk aan het verleden liever laat rus
ten en meer de toekomst in ziet.
Menig gedicht is vervuld van hoop
en verlangen, al breekt er zo nu en
dan toch ook wel weer enige spijt
door over wat voorbijging: ,,Ik wou
dat ik nog nieuw was als dit blad.
Nog wit. Nog zonder woorden".
Michel van der Plas heeft met deze
kostbare bundel opnieuw bewezen,
dat hij een oorspronkelijk dichter is
en dat zijn talent nog steeds groeit.
We mogen van hem ongetwijfeld nog
veel schoons verwachten.
WILLEM v. d. VELDEN
De Indonesische luchtmacht heeft
bericht ontvangen van de justitiële
dienst, dat het proces tegen de Ame
rikaan Allan Pope zeer binnenkort
zal beginnen. Pope zou voor de Su-
matraanse rebell eneen B-26 bom
menwerper bestuurd hebben en tegen
de regeringstroepen gevochten heb
ben. Hij is een half jaar geleden,
op 18 april, gearresteerd, nadat zijn
vliegtuig door regeringsstrijdkrach
ten was neergeschoten.
(Advertentie)
zuinig geen roet meer warmte
De minister van Buitenlandse Za
ken, mr. J.M.A.H. Luns, zal de Ne
derlandse delegatie leiden op de
voortgezette besprekingen over de
vrijhandelszone in het comité-Maud-
ling. Ook minister Zijlstra zal aan het
gesprek deelnemen. De vergaderin
gen worden op 13 en 14 november in
Parijs gehouden.
In de nacht van donderdag op
vrijdag heeft de 47-jarige Amster
damse taxichauffeur J. W. een
avontuur beleefd, dat zelfs voor
taxichauffeurs weer nieuw is. Hij
vervoerde twee mannen, van wie
hij later de politie opgaf, dat zij
vermoedelijk Surinamers waren,
van het Leidseplein naar de Kei
zersgracht. Daar stapten zijn passa
giers uit en reageerden niet op zijn
vraag: „Moet er niet betaald wor
den?" Zij liepen heel laconiek door
in de richting van de Prinsenstraat
en toen de taxichauffeur hen ach
terna reed haalde een van hen veel
betekenend een soort dolkmes te
voorschijn. De chauffeur durfde
toen niet uit te stappen en reed
het tweetal schielijk voorbij. Maar
hij gaf de strijd toch nog niet op,
bleef met zijn auto in de buurt
tevergeefs naar een agent zoeken
en kwam de mannen even later op
de Prinsengracht weer tegen.
Prompt liep een van de twee op
de auto af met een dolkmes in de
hand. De chauffeur nam toen even
eens zijn toevlucht tot een aardig
staaltje van intimidatie. Hij haalde
een ongeladen alarmpistool, dat hij
in zijn taxi bewaart, voor de dag
en richtte de loop daarvan dreigend
door het geopende portierraam op
de naderende man. Het hielp. Beide
mannen schrokken hiervan dermate,
dat de een hard wegholde en de
ander zelfs uit angst in het water
van de Prinsengracht sprong.
Zo snel mogelijk haalde de chauf
feur toen politieassistentie, doch
toen hem dit tenslotte gelukt was
kon men de zwemmer nergens meer
vinden. De recherche stelt een on
derzoek in.
Het Amerikaanse departement van
handel heeft een lijst gepubliceerd
van meer dan 250 artikelen, die
met ingang van maandag a.s. vrij
kunnen worden uitgevoerd naar alle
landen, behalve naar het communis
tische blok in Oost-Europa en Azië,
Hong Kong en Macao.
Vrijgelaten zullen worden: vele
rubber-, papier-, olie-, glas-, ijzer-,
en staalprodukten en slijp- en schuur-
materiaal. Daarnaast zal de nieuwe
regeling gelden voor ertsen en non-
ferro metalen, machines en machine
werktuigen, motorvoertuigen, spoor
wegmateriaal en chemisch-weten-
schappelijk- of beroepsinstrumenta
rium
Volgens de Amerikaanse bekend
making blijft controle gehandhaafd
op de uitvoer naar de Sovjet-Unie
en Oost-Europa, evenals naar Hong
Kong en Macao, welke gebieden dicht
bij communistisch-China liggen.
Voor laatstgenoemd land en voor
Noord-Korea en Noord-Vietnam blijft
het totale embargo op de handel van
kracht.
Verklaard werd dat deze Ameri
kaanse maatregel de tenuitvoerleg
ging betekent van de politiek waar
toe eerder in het jaar na een
conferentie in Parijs was beslo
ten.
Dr. Newll D. Sanders,
van de NASA (National
Aeronautics and Space
Agency) heeft gezegd,
dat Amerika op dit
ogenblik in staat is ra
ketten naar de planeten
Mars en Venus af te
schieten.
De omstandigheden in
1959 zullen gunstig zijn
om Venus te bereiken
en in 1960-'61 de pla
neet Mars.
Dr Sanders, die assis
tent-directeur is van de
afdeling gevorderde
technologie van de NA
SA, zeide dat de Thor-
Able raket-combinaties,
die gebruikt worden
om satellieten naar de
maan te lanceren, even
eens kunnen worden
gebruikt om met instru
menten uitgeruste ro
bots naar de dichtst bij-
zijnde planeten te zen
den.
Een gunstige tijd voor
de lancering van een
raket naar Venus zou
medio 1959 zijn. Indien
het lukt, zal de raket
ongeveer 250 miljoen
mijl in 151 dagen afleg
gen. Wat Mars betreft
is einde 1960 gunstig.
Een raket zou 247 da
gen nodig hebben om
deze planeet te berei-
ken-
Sanders verklaarde,
dat hij niet weet of er
op het ogenblik plan
nen worden gemaakt
om op de door hem ge
noemde tijden raketten
naar de twee planeten
te lanceren. Hij wees
er op, dat de radio
transmissie van de ra
ket naar de aarde over
deze eindeloos grote af
standen een probleem
vormt.
Maar indien in 1959
niets wordt ondernomen
ten aanzien van Venus,
zal men weer anderhalf
jaar moeten wachten
op een gunstig tijdstip.
Wat Mars betreft zal
het nog langer duren
voor de omstandigheden
na 1960-'61 weer gun
stig zijn.
De „minimum"-snel-
heid voor een raket om
de maan te bereiken is
23.900 mijl per uur, zei
Sanders. Om Venus te
bereiken is een snelheid
van 25.500 mijl/uur no
dig, terwijl de begin-
snelheid voor Mars
25.900 mijl/uur is.
Volgens Sanders kan
de Thor-Able al deze
snelheden behalen.
In het geval van Ve
nus zal de robot een
„retro-raket" nodig heb
ben om de snelheid te
vertragen, opdat de ro
bot in een baan om de
planeet kan raken.
Maar voor Mars heeft
de robot juist een „ver
snelling" nodig. Dit
komt, zo legde de ge
leerde uit, omdat Mars
Mars verder van de zon
verwijderd is dan Ve
nus. De robot zou door
de aantrekkingskracht
van de zon op weg naar
Mars aan snelheid ver
liezen.
MET OOG EIS OOR
TE GAST
Dat uw recensent af en toe de pro
gramma s van enkele omroepverenigin
gen niet naar zijn zin vindt, dat kan
ik me indenken. Alleen de T.V. van de
K R.O. ontkomt nog al eens aan de kri
tiek, terwijl 90 pet. van de kijkers het
nog waardelozer vindt dan de rest. Wan
neer u thuis zo zou doen als die drie
Fransen zaterdagavond deden, zou men
u onmiddellijk weg laten brengen. Waar
naar toe zult u wel weten. Het program
ma van Jan de Cler beschrijft u als veel
belovend voor de toekomst. Dit zal dan
ook wel waar zijn. Het succes zal even
groot zijn als van „Een wereld als Wie
ver". Dit is ook zo geweldig ingeslagen.
Op ouderavonden van lagere scholen of
kleuterscholen ziet men deze kinderen
ook zulke hoogstaande stukken op de
planken brengen. En dan willen ze nog
meer zendtijd hebben. Waarvoor dan
toch? Wanneer men van 12 uur zendtijd
per week nog geen 5 uur iets behoor
lijks kan brengen, wat moet men dan
met nog meer zendtijd? Ik betreur de
mensen in het Westen van Nederland
die hier altijd naar moeten kijken, ter
wijl men 1000.— heeft moeten neertel
len voor een toestel plus kijkgeld om
naar die onzin te kijken. Wij kijken 90
pet. van de zendtijd naar België, waar
men programma's heeft voor gewone
mensen en niet alles klassiek of artistiek
of weet ik wat moet zijn. Ook de voet
balwedstrijd Engeland-Rusland werd niet
uitgezonden door de N.T.S., omdat de
Russen hierbij betrokken waren. Maar
enige tijd geleden werd wel het Bolsjoi-
ballet uitgezonden door de N.T.S. Dit
waren andere Russen, n.l. klassieke Rus
sen.
BREDA L. VERLEGH
SLECHTE WEG
Dagelijks moet ik een paar maal ge
bruik maken van het verbindingsweg
getje, als ik het zo noemen mag, van
Ulvenhoutselaan naar de Galderseweg
over het zogenaamde kippebruggetje. Dit
is zo erbarmelijk slecht onderhouden dat
je er met de fiets nog niet droog over
kunt. Met mij zijn er velen die hier over
moeten om op hun werk te komen. In
verband met werkzaamheden aan de Ul
venhoutselaan (herbestrating) is er nu
veel verkeer van fietsen en brommers
over het genoemde weggetje.
Als een gemeentearbeider er twee da
gen aan werkte zou er veel goed ge
maakt kunnen worden.
In de drie jaren dat ik er nu over
moet is er niets meer aan gedaan dan
wat ik er zelf aan deed. Gaarne zag ik
hier een spoedige verbetering. U zou er
mij en met mij vele andere gebruikers
een groot plezier mee doen.
BREDA A. G.
MIST EN DURE VEREIS
De laatste tijd heeft Z.-Vlaanderen (en
ook verder Holland) weer te kampen
met zware mist, zodanig dat boten uit
vallen en wij van verder Holland zijn
verstoken, en dit niet alleen, op onze
verkeerswegen is het met de auto levens
gevaarlijk, en nu voornamelijk met het
zeer drukke bietenvervoer, waardoor alle
mogelijke voertuigen bij dag en nacht
zich op de wegen bevinden.
Zeeuwsch-Vlaanderen, dat zich toch al
zwaar gedupeerd voelt met zijn dure ve
ren, moet zich in een mistperiode die wij
nu gehad hebben, toch wel heel erg in
de hoek gedreven voelen, als men zich
des avonds (ik spreek dan nog niet van
bij daglicht) met de auto op drukke
wegen bevindt, waar geen enkel houvast
is van rechts of links.
Ik wijs nu op de zeer drukke ver
keersweg van IJzendijke naar het kanaal
bij Driekwart, de gedeelten IJzendijke-
Ponte, Pyramide-Isabellesluis en de weg
door de Zandstraat waar zich totaal geen
witte strepen op de weg bevinden, en
waar men zich maar een beetje moet
oriënteren op de zijkanten.
Het zou voor het verkeer toch wel
een grote veiligheid betekenen, als op
de bovengenoemde gedeelten witte stre
pen werden aangebracht, die men ook
bij de zwaarste mist goed kan onder
scheiden en waardoor men zeker is aan
de goede kant van de weg te zitten, de
donkere streep op die gedeelten waar
beton is kunnen misschien dan ook een
kwastje wit krijgen.
Dit is toch wel het minste dat men
voor Z.-Vlaanderen doen kan, en waar
schijnlijk nog niets eens zo duur.
Ik hoop dat de betrokken instanties dit
artikeltje onder de ogen krijgen en ten
spoedigste maatregelen zullen treffen om
dit euvel op te heffen; de Z.-Vlaamse
autobezitters zullen hiervoor erg dank
baar zijn.
IJZENDIJKE J. BEVIN
KLAPROOSDAG
Op 5 mei 1945 werd Nederland bevrijd
en drie dagen daarna verklonk het laat
ste schot op het Europese slagveld.
Dertien en een half jaar geleden is
dat nu. Sedert die tijd is er een nieuw
geslacht opgegroeid, dat al die dingen
van toen zoals hongertochten en on
derduiken, razzia's en deportatie, bom
aanvallen en uiteindelijk de bevrijding
slechts van verhalen en overlevering
kent. En, wanneer we eerlijk zijn, ver
gaat het ons ouderen vaak niet evenzo?
Soms is het alsof tussen het moment,
waarop voor het eerst weer de rood-
wit-blauwe vlag uitwaaide boven een
zwaar geschonden maar bevrijd Neder
land, en de dag van vandaag, een men
senleeftijd ligt. Jaren, vol van emotie,
waarin de ene adembenemende gebeur
tenis zich in razendsnel tempo op de an
dere stapelde, liggen tussen toen en nu.
Zij hebben de herinnering aan wat eens
geschiedde vervlakt en de loop der his
torie schijnbaar versneld.
Maar dan verschijnt op de kalender
ineens weer de naam van de maand
november, de maand van KLAPROOS
DAG (de 15e), de internationale gedenk
dag der oorlogsdoden. En plotseling ko
men die vage beelden uit het verleden
op ons toe. De herinneringen worden
scherper en helderder. De vraag, of het
nü, na dertien jaar, nog nodig is om al
die ellende weer te binnen te brengen
besterft ons op de lippen als we dóór
denken. Want op die 5e mei van 1945,
toen het voor ons afgelopen was, begon
het pas voor tienduizenden anderen.
Dagelijks brengt de post op het kan
toor van het Nederlands Oorlogsgraven
Comité in Amsterdam brieven uit En
geland en i rika, uit Nieuw-Zeeland
en Canada, u.. Zuid-Amerika en Austra
lië. Dit zijn brieven die schrijnender dan
de meest realistische beschrijving het
nuwe leed van de oorlog verhalen, maar
die tevens de ontroerende dank vertol
ken van die mensen aan het Nederlandse
volk dat door de Klaprooscollecte hun
liefste wens in vervulling deed gaan.
Maar niet alleen door brieven uiten
zij hun dank. Via „The British Legion"
de Britse vereniging van oud-strijders en
nabestaanden, zijn reeds verscheidene
groepen Nederlandse nabestaanden de
gast geweest van hun Engelse lotgenoten
om de graven van hun in Engeland ter
aarde bestelde familieleden te bezoeken.
En omdat elk jaar de collectanten de
schakel vormen tussen het Nederlandse
volk en deze mensen in de geallieerde
landen, zullen ook nu weer tweeëntwin
tig collectanten door loting worden aan
gewezen om volgend jaar hun vakantie
in Engeland door te brengen. Als gasten
van die dankbare mensen, uit waarde
ring voor wat Nederland op Klaproos
dag doet.
FREEK VAN DER MEER
TEKORT AAN EERBIED
Men schrijft de laatste tijd herhaalde
lijk over „nozems", en dan verwijt men
dezen dat ze de schrik zijn vari' de straat.
Maar schrijft men er wel eens over hoe
die knapen zich in de kerk gedragen?
Ze worden door hun fatsoenlijke ouders
natuurlijk naar de H. Mis gestuurd, en
je ziet ze dan ook wel voor je uitgaan,
zo onverschillig mogelijk, maar tóch met
een turfdik kerkboek onder de arm. En
eenmaal in de kerk aangekomen, zoeken
ze elkaar op, en „vergaderen" achter
in, en vanaf het begin van de H. Mis
(als ze tenminste eerst al niet een klein
kwartiertje te laat gekomen zijn), tot aan
het eind, (als ze tenminste niet al direct
na de H. Consecratie de kerk uitgaan),
staan ze elkaar alle gebeurlijkheden van
de laatste dagen te vertellen, zo de de
vote stemming van de parochianen sto
rend. Zou u denken dat deze knapen
tijd hebben om gedurende de H. Dienst
al was het maar één Weesgegroetje te
bidden? Ben je mal! Nog geen kruisteken
maken ze! Ze realiseren zich zelfs niet
eens dat ze in de kerk zijn!
Zou hier geen terrein liggen voor een
paar goed gespierde leden van de K.A.
die zich bij die H. Diensten beschikbaar
stellen en zich tussen deze brave jongens
plaatsen: orde in Gods Huis, of anders
er uit!
BREDA G. TH. EMKA
GEEN DRUKFOUT
Kortelings las ik in uw blad een be
richtje, waarvan ik aanvankelijk dacht
dat het aan een machinestoring in uw
bedrijf moest worden toegeschreven. Er
was geen letter Nederlands bij. Bij na
dere beschouwing bleek het een bericht
te zijn, waarin te Breda woonachtige
Friezen hun streekgenoten iets te ver
tellen hadden. Wat ik me afvraag is, of
deze noord-Nederlanders hun boodschap
pen aan elkaar niet in gewoon Neder
lands kunnen overbrengen, althans wan
neer ze daarvoor van de krant gebruik
mogen maken. Het lijkt me de plicht
van een goede gast zijn conversatie zo
te voeren dat die ook voor zijn gastheren
verstaanbaar is. We weten natuurlijk heel
goed, dat de Friezen een bijzonder volk
zijn met een eigen taal. Ik zou ze echter
willen verzoeken, in den vreemde van
het gangbare Nederlands gebruik te ma
ken. Als een Brabander in Friesland
komt, schrijft hij ook geen dialect. Of is
het Fries geen dialect? Als dat zo is
moet ik, met een gevoel van diepe
schaamte, mijn mening herzien.
BREDA VAN T.
REDDINGSMIDDELEN OP
SCHELDEPONT
Met belangstelling heb ik kennis ge
nomen van uw artikelen over het ge
brek aan reddingsmiddelen op de nieuwe
Scheldepont, de Prinses Beatrix. Met
evenveel belangstelling ook heb ik het
antwoord gelezen, dat de leiding van de
provinciale bootdiensten hierop heeft ge
geven.
Ik moet zeggen dat die reactie mij
allerminst heeft kunnen bevredigen.
Naar aanleiding daarvan enkele opmer
kingen
1. Het is m.i. geen argument, om te
zeggen, dat er nog nooit een ernstig on
geluk is gebeurd en geen slachtoffers
gevallen;
2. Na lezing van de eerste artikelen,
vraag ik mij af, hoeveel (of hoe weinig)
passagiers in staat zullen zijn, om bij een
(Advertentie)
TLm^rTere huid?
Babyderm-zeep
ramp metterdaad een vlot of reddings
gordel te pakken te krijgen:
3. Dat de reddingsmiddelen voldoen
aan eisen, door de scheepvaartinspectie
gesteld, neem ik aan. Maar de directie
is in geen enkel opzicht ingegaan op de
passages in de eerste artikelen betreffen
de juist die eisen. Wanneer zij in het
geval van de Prinses Beatrix inderdaad
betrekking hebben op de binnenvaart,
dan blijft de vraag, waarom men meent,
daarmee te kunnen volstaan. Voor mij
vaart de Prinses Beatrix op zee. Er zijn
folders in omloop, waarin met nadruk
aan toeristen wordt verteld, dat zij kun
nen genieten van een „zeereis", hoe kort
van duur die ook mag zijn.
Waarom verklaart de directie (of de
scheepvaartinspectie) niet nader, waar
om men meent met deze reddingsmidde
len te kunnen volstaan. De veiligheids
maatregelen aan de wal, zowel in Vlis-
singen als in Breskens spreken, zoals te
recht in uw artikelen werd opgemerkt,
duidelijke taal.
R. te B.
ECONOMISCH
Men heeft tegenwoordig de mond vol
over economie, in alle toonaarden. Wie
zijn ogen de kost geeft als hij Breda
doorkruist, met welk vervoermiddel dan
ook. moet vaak tot de overtuiging ko
men, dat bepaalde overheidsdiensten het
met de economie niet zo nauw nemen.
Herhaaldelijk ziet men straten openbre
ken, weer dichtmaken en niet veel later
hetzelfde herhalen. Is er nu zo weinig
coördinatie tussen de betrokken over
heidsdiensten, dat dit kan gebeuren of
hoe zit dat, meneer de redacteur? Ik ge
loof niet, dat zulke dingen in het par
ticuliere bedrijfsleven kunnen voorko
men, althans zeker niet in de mate als
voortdurend wordt waargenomen in de
sector der overheidsbedrijven. Wij wor
den onafgebroken aangespoord om de
zuinigheid te betrachten en de spaarzin
te bevorderen. Uitstekend. En iedere
rechtgeaarde ingezetene van Breda zal
er verheugd over zijn, dat zoveel aan
de verfraaiing der stad wordt gedaan.
Dat dit echter steeds economisch ge
schiedt durf ik te betwijfelen.
BREDA L.
NOZEMS (XI)
Volgens de heer Visser had T. J. „groot
gelijk"; en wie zou eraan hebben ge
twijfeld? Alles, wat ogenschijnlijk de re
bel uithangt, doch zich in feite heel
braaf neerlegt bij de gevaarlijkste ont
wikkelingen verdient alzo een ieders
sympathie.
Het gedrag van de jeugd is thans n.l.
veel beter dan dat van de heer Visser in
zijn tijd. Een geheel nieuw gezichtspunt
weliswaar, doch bovendien houdt ook
T. J. van Rock 'n Roll, en dat mag nogal
eens een zaaltje kort en klein slaan.
Immers, ook deze temperamentvolle
hobbeldebob kan tot de „bloem van de
parels der Amerikaanse cultuur" wor
den gerekend; hetgeen niet wegneemt,
dat de boel op deze wijze nog heel wat
ingewikkelder is te maken.
Ik voor mij voel er overigens niets
voor, hier bepaalde in mijn ogen
bruikbare suggesties, klakkeloos over te
nemen. Ik volsta dus maar met de be
lichting van 's heren Vissers hernieuwde
aanval op „onze defensiepot".
Ook de nozems dienen we dus ver
trouwd te maken met de ongehoorde
mogelijkheden, die uit de liquidatie van
het Atlantisch Pact zouden voortvloeien.
De heer Visser is in dit opzicht waarlijk
niet voor de poes! De Russische legioe
nen trouwens ook niet, zo wil het mij
voorkomen. En het zal daarom wel zijn,
dat de heer Visser hardnekkig weigert,
over de aldus geschapen uitnodiging tot
een communistische „militaire wande
ling" te spreken. Óf te schrijven; men
begrijpe de bedoeling.
Maar ik meen, dat de Redactie hem
t.a.v. dit kardinale punt ook al eens
heeft gepolst; en wel in De Stem van
13 sept. j.l. Zonder het beoogde resul
taat, evenwel.
L. PISON
Horizontaal: 1 eiland in de Ind.
archipel, 5 telwoord, 9 kindergroet,
11 plaats op de Veluwe, 13 hoefdier,
15 hennepbraak, 17 cijferopgave, 19
pers. voornaamw„ 20 deel van de bij
bel (afk.), 21 jong mens, 23 herrie,
25 voorzetsel, 26 laboratorium instru
ment, 28 bloem, 29 datum, 32 beves
tiging, 33 dierengeluid, 35 plaats in
N.-Frankrijk, 36 pers. voornaamw., 38
bijvoegsels (Lat.) 41 zangnoot, 42
vragend voornaamw., 44 gewicht
(afk.), 46 getij, 47 toegankelijk, 49
schijnsel, weerschijn, 50 papegaai, 53
meisjesnaam, 55 deel, 57 uurwerk, 58
voegwoord, 60 goud (Fr.), 61 bij huis
behorende grond, 63 land in Europa.
65 vreemde munt, 67 enige, 70
eenh. v. kracht (afk.), 71 keurig, 72
waterroofdier.
Verticaal: 1 adellijke titel, 2 vis-
gerei, 3 insecten, 4 deel v. d. dag
(afk.), 5 inhoudsmaat (afk.), 6 god
heid, 7 rumoer, herrie, 8 getroffene.
9 voorzetsel, 10 op de wijze van, 12
samengesteld geheel, 14 groot water,
16 pop in uitstalkast. 18 vreemde
munt, 22 lidwoord, 24 rang in het
leger, 27 piloot, 30 houding, 31 her
kauwer, 34 meisjesnaam, 35 rondhout.
37 dunne, 38 als eerder (afk.), 39 de
dato (afk.), 40 grondig, solide, 42 we
reldoorlog 'afk.ï, 43 dierengeluid, 45
beweegt labiel, 48 lange dunne draad
51 ijzerhoudende aarde, 52 godsdienst,
(afk.), 54 geen eer, 56 deel van het
hoofd. 59 hoge berg, 62 sprookjes
figuur. 64 klein beetje, 66 pers. voor
naamw.. 68 openbaar vervoerbedrijf
(afk.), 69 en omgekeerd (afk.).
Horizontaal: 1 bekwaam, 7 alkmaar,
13 leg, 14 meerval, 16 nar, 17 pi, 18
lor, 19 mi, 22 nl, 23 ikoon, 25 da, 28
strand, 31 egoist, 34 la, 35 noor, 37
ebro, 38 la, 39 ako, 40 iel, 42 olm,
44 o.l., 45 trompet, 48 op, 50 krot,
52 enig, 54 marie, 57 kleed, 59 r.d.,
61 le, 62 kam, 64 n.n., 65 ga, 66
bok, 67 ei, 68 eg, 69 zin, 70 on, 71
me, 72 oma, 74 eh, 76 n.i., 77 mulat,
79 allah, 82 waas, 85 part, 87 dl, 88
stabiel, 92 no, 94 sol, 96 ato, 97 ets,
100 ab, 102 roer, 104 neus, 106 do, 107
lengte 110 isabel, 112 a.e., 113 klank,
116 aa, 118 l.k„ 120 ore, 121 sr, 123
ora, 125 magneet, 128 rit, 130 fanfare,
131 trawant.
Verticaal: 1 b.l., 2 eer, 3 kg, 4 ami,
5 a.e., 6 melk 7 avro, 8 la, 9 k.l.m.,
10 an, 11 aai, 12 r.r., 15 rood, 17 plank.
20 idool, 21 asla, 22 nr, 23 ido, 24
neb, 26 ai, 27 stap, 29 ta, 30 noot,
32 grot, 33 sl, 36 rio, 37 elp 39 alom,
41 ems, 43 mond, 44 or, 46 rui, 47
eel, 49 pi, 50 karbouw, 51 tal, 52 een,
53 graniet, 55 reeel. 56 e.k., 57 km,
58 engel, 60 don, 63 alm 65 gin, 71
mus, 72 o.t., 73 aa, 75 hap, 77 mals,
78 alt, 80 lee, 81 hans, 83 ad, 84
abt, 86 r.o., 88 slot, 89 aar, 90 ion,
91 leus, 93 gala, 95 orgel 98 tsaar,
99 molm, 101 be, 103 eek, 105 eik, 106
de, 108 na. 109 tarn, 111 ba, 114 loge.
115 neet, 117 dra, 119 k.m.a., 112 sta.
122 min. 123 of, 124 an, 126 ar 127
er, 128 ra, 129 t.t.