Rooie soort maakte het grijs als ridder Pellinore MENSEN EN MUZEN Papier voor UW pen ONZE PUZZEL „De Dag van Morgen" Naar Mars en Venus Intimidatie in duplo 13 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 8 NOVEMBER 1058 13 Duivenkroniek van „Den Bruinen" manchester Verzen van Michel van der Plas Virtuoos dichter Binnenkort proces tegen Allan Pope voor oliehaarden Esso) PETROLEUM OE HAARDOLIE met het hoogste rendement Luns en Zijlstra naar Parijs Uitvoerbeper ki n gen V.S. verzacht OPLOSSING De kalender van tentoonstel lingen der Bredase verenigin gen is uit en ik geloof dat het geen kwaad kon die even in de gazet te plaatsen: 30 november. Steeds Rapper en Zelden Rust, 14 december Belcrumvliegers, Vredesduif en Witte Doffer, 21 december Bredase Kampioenen dag ten bate van St. Fidelis, ge organiseerd door de „Onderdui kers", 26 december Wester kwartier, 28 december. Toerist, 4 januari. Heuvelkwartier en inkorf lokaal Teteringsedijk, 11 januari Wester kwartier enz. Noteert de datums en houdt ze in de gaten. Heden en morgen in het hoofdlo kaal grotekonijnententoonstelling ter gelegenheid van het zilveren ju bileum van de machtige maatschap pij ,,Ons Ideaal". Alhier zullen cas- tards en knapen van Franse hang oren en Vlaamse reuzen te bewon deren zijn waar niet aan te kluiven is. Ik weet niet of er tussen zitten die zelf ook al vijfentwintig jaartjes meelopen, wel schijnen er volgens duivensjarel Frans van Dun althans bij te zijn die door de lucht gaan, dat de rook eraf vliegt, vooral als ze bij oren en nekvel gepakt worden om op de weegschaal te gaan. Mij bereikte het verzoek een wijsgerige verhandeling te schrijven inzake de relatie konijn-duif, maar daar zie ik werkelijk geen kans voor. Na een uur nadenken had ik nog geen rooie let ter op papier en toen ben ik er, met permissie, maar mee uitgeschejen. Gebraden duif eet ik uit principe en gebraden konijn uit dierenliefde niet. Als het toch gevogelte of wild moet wezen, geef mij dan maar patrijs of haas- Of een stukske van 't zwijn. Daar bewaart een mens in deze don kere dagen, nu er met de duiven niet gevlogen wordt, tenminste zijn hu meur en zijn opgewektheid bij. Kampioenschappen En dan heb ik hier enkele kam pioenschappen van Bredase maat schappijen. We openen de rij met het Westerkwartier waar grote mannen in spelen gelijk Stop le Grance en konsoorten, vlakt ze niet uit. Vitesse: 1 M. van Rooy 1226 p.; 2 H. Verschuren 1124 p.; 3 Jos van Gils 1112 p. Halve fond: voor de ver andering eens M. van Rooy (is dat op pure panharing, Rinus?) 1086 p.; 2 C. de Jong en Ko 1018 p.; 3 Jos van Gils 910 p. Fond: Stop le Grance 568 p. Generaal oud: Jos van Gils, 32 prijzen en 2584 punten. Duifkampioen Jos. Roks met 55-816099 een der beste duiven die de wereld ooit gekend heeft, dertien prijzen. Kampioenen jonge duiven: 1 J. van Gooi, 2 J. Hakkens. Generaal (vijf sterren) over alle vluchten en tractementen: Jos van Gils. Al deze grote kam pioenen onze hartelijke gelukwensen. Op 22 en 29 nov. a.s. houdt het Westerkwartier twee grote toneeluit voeringen getiteld .Zonsopgang" (met bal na!) en wel in het club lokaal aan de Haagpoort, tevenss Bondslokaal der C.C. Gaat dat alle maal zien, het zal de moeite waard zijn. En dan hebben we hier de Witte Doffer", die het ook aan zijn broek (Advertentie) n«* rk P°°l*asf en *ofpool CORDUROY FLUWEEL iedere meier is gestempeld met het Schutters'eldmerk niet laat drogen. Voorzitter is de we reldkampioen John Lutt, die dit jaar gespeeld heeft als nooit tevoren, oor deelt u zelf maar. Duifkampioen ver eniging: 1 en 9 J. M. Lutt, C.C.-ver- band idem hetzelfde. Vitesse: 1 J. M. Lutt, 2 L. Verheijen. C.C.-verband resp. 6 en 8! Halve fond: 1 J. M. Lutt, 2 J. Sips- C.C.-verband idem 1 en 10, moet er nog zand zijn of mag het ook spinazie wezen? Generaal oud voor de verandering eens J. M. Lutt, C.C.-verband idem 4. Kam pioenschappen jonge duiven: 1 Jac. van Geel tienmaal in de roos, 2 P. Jaspers jr. idem negen keren. Alge meen kampioen jonge duiven: 1 P. M. Jacpers, 2 Jac. van Geel, C.C.- verband idem 2 en 3. Dergelijke krachttoeren zijn bij mijn weten nooit en nergens vertoond of het moest zijn Rinus Pellenaars met zijn rooi soort, dat het zo grijs maakt, dat ge terug moet gaan in het grijs verleden tot bij ridder Pellinore uit de Ronde Ta- felverhalen van Koning Arthur, man nen die er voor het minste of ge ringste op sloegen, dat de lappen rauwe biefstuk u om de oren vlogen- Het dagelijks leven was in die barre tijden één grote beenhouwerij, de ene mens maakte van de ander zonder blikken of blozen appelmoes. In de Olijftak" hebben ook altijd kampioenen gezeten die van zich de den spreken. Een vaste klant voor een der hoogste plaatsen in de Tak zogezegd is de gevreesde Dorus Vro- mans, 1958 maakt op de lange rij geen uitzondering. Oude duiven: 1 Th. Vromans 1931 p.; 2 L. C. Nooyen 1265 p.; 3 M. van den Akker 1253 p.; 4 H. Damen 1250 p.; 5 B. Damen 1249 enz. Jonge dui ven: 1 Th. Vromans 974 p.; 2 L. C. Nooyen 766 p.; 3 B. Damen 589 p.; 4 A. C. Claassen 481 p.; 5 G. W. Nij- kamp 477 p. Generaal over alle vluchten van maart tot oktober: 1 Th. Vromans 2905 p.; 2 L. C. Nooyen 2031 p.; 3 B. Damen 1838 p.; 4 H. Damen 1540 p.; 5 A. van den Akker 1534 p. Voorzitter Vromans die momenteel wat onder de voet is, heeft dus weer een aardig stukje uit de koek gebe ten. Van harte beterschap en profi ciat. Rendieren Tot slot van de Bredanaars voor deze week de „Reisduif", waar Jan Tijs uit de Talmastraat weer bijzon der liilijk gedaan heeft, er was weer geen houden of repareren aan ge maakt. Van stiel zit hij sinds jaar en dag in de hitten en andere rendie ren (allemaal goeie), hij let speciaal op de benen en ze spelen niet met zijn voeten. Vitesse: 1 Jan Tijs, 2 G. Bayings, 3 J. van Oosterhout, 4 M. Meesters en 5 C. Beerens; halve fond: 1 Jan Tijs, 2 G. Bayings, 3 J. van Ooster hout, 4 C. Beerens en 5 A- van den Heykant enz.; fond: 1 J. van Ooster hout, 2 Jan Tijs, 3 L. de Grauw, 4 J. de Grauw, 5 P. Heeren enz.; jonge duiven: 1 J. van Oosterhout, 2 M. Meesters, 3 P. Valentyn, 4 J. de Graaf, 5 J. de Graauw; generaal over alle vluchten en tractementen: 1 Jan Tijs 1355, er zal nog heel wat water door het Kattegat moeten vloeien, zegt Jan, eer ze hem uit de prijzen' houden, heel zijn leven is erbij geweest, 2 J. van Oosterhout 1216 p., 3 G. Bayings 968 p., 4 M. Meesters 690 p. en 5 J. de Grauw 650 p. Zoals reeds werd bekend gemaakt houdt de Reisduif haar jaarlijkse ten toonstelling in het weekend van 14 december. Hier de eindstand van het officieel nationaal kampioenschap van België van de Koninklijke Belgische Duiven- liefhebbersbond 1958 (per hok): 1 Marcel Van Parijs te Maleizen, 2 Gaston Slots Kooigem, 3 Vanden- broueke-De Weerd te Wielsbeke, 4 Jos Symons te Gent 5 Cesar Del- becque te Kortrijk, 6 Maurice Delbar te Ronse, 7 Joseph Portois te Ronse, 8 dr. G. Soenen te Kortrijk, 9 Roger Van Gulck (de fondkampioen van de provincie Antwerpen), 10 Peeters- Beaufort te Herve bij Verviers, 11 Albert Vandenbossche te Buggen- haut, 12 Karei Nomes te Deurne, 13 Charles Notté te Lessines, 14 Raoul Galle te Serskamp en 15 Leon Kindt te Snellegem. Beenhouwerij Den beenhouwer stond nog zijn duiven te wachten van concours, als wanneer de prijskamp al lang gedaan was. Hij sakkerde en was niet om aan te spreken en enige sjarels, trai- ters natuurlijk, zonden de kleine Wit te naar zijn winkel: Hewel menneke? vroeg de been houwer. Hedde nog worsten? vroeg de Wit te bedeesd. Neen ventje 'k en hebbe geen meer. En wat zit er dan bij u op 't dak? vroeg de Witte lachend En weg was 'em. Ver pluiming De methode die zich opdring is de scheiding der geslachten. Gescheiden duiven zijn veel rustiger en kalmer, wat zijn weldadige invloed doet ge voelen op de vorming van het nieu we gepluimte- Alle kansen op het kweken zjjn hier uitgesloten en de vogels zjjn aldus gedwongen te genieten van de hen opgelegde rust en celibaat. Liefheb bers die niet over twee ruime hok- appartementen beschikken, moeten, eens eind oktober in het land, de nesthokken van het hok verwijderen. Zij zullen zich wel wachten van de eieren die zij toch op zekere mor gen in een of andere hoek van het hok zullen vinden, weg te nemen. In tegendeel, laat de kleppers rustig broeden, desnoods drie weken. Ter wijl zij op de eiers zitten, rusten zij uit en aldus wint men enige weken, waarna de grote winterkoude voor goed een aanvang neemt. Een goede doenwijze in verpluimingstijd is wel de duiven van 's morgens tot s avonds buiten te sluiten, wel te ver staan indien het weder het toelaat. De ingang wordt alsdan dichtgedaan en er dient enkel nog gezorgd, dat de duiven beschikken over vers en zuiver drinken. Men zal er op bedacht wezen dit dagelijks te verversen en steeds ver mijden, dat groene boorden zich aan de randen of de bodem van de drink- pot vastzetten. Van tijd tot tijd en kele grammen glycerophosphas-cal- cicus in het drinken zal uitstekend ten goede komen aan het nieuwe ge pluimte. Allemaal goeie. DEN BRUINEN Bijna drie jaar na „Een Hemel op Aarde" is bij de uitgeverij A. A. M. Stols te 's-Gravenhage een nieuwe gedichtenbundel van Michel van der Plas verschenen. Hij kreeg tot titel „De Dag van Morgen" en is door de firma Boosten en Stols te Maastricht typografisch zeer fraai verzorgd, Het merkwaardige feit doet zich voor, dat deze katholieke dichter een grote bekendheid geniet, hoewel hij rijn bundels allerminst met veel tam tam de wereld inzendt. Misschien hebben het religieuze element in de verzen van deze ex-seminarist en de populaire woordkeus, die dikwijls aan Nijhoff doet denken, daartoe bijgedra gen. Bovendien trekt hij als redacteur van Elseviers Weekblad en Roeping voortdurend de aandacht op zich, zo dat de belangstelling voor zijn werk steeds warm gehouden wordt. Daar bij komt dan nog een bekroning met de Jan Campertprijs, die een jonge veelbelovende dichter geen kwaad doet. Techniek Sinds het debuut van Michel van der Plas, o.a. in deze rubriek, is in middels al een tiental jaren verlopen. Men kan hem bezwaarlijk nog tot de beginnelingen rekenen. Zijn poëzie is na de Amphoor-periode aanmerkelijk gerijpt. Zij getuigt van een gaande weg toegenomen virtuositeit- Van der Plas schrijft met een gemak, dat soms beangstigend is en dat aan de gebonden stijl, die een vers vereist, wel eens afbreuk doet. We vinden hem daarom op z'n best in het son net, waar hij aan een vast schema gebonden is. Het slotgedicht „Mor gen" herinnert aan zijn bekende rijm prent. Te veel herhaling bederft hier de kracht van het vers. Geïnspireerd door Amerikaanse poëzie nadert het zeer dicht het ritmisch proza. Even eens hebben we bezwaar tegen het al te overvloedig aanwenden van allite ratie, die o.a. in het titelgedicht „De Dag var. Morgen" storend werkt. Overdrijving schaadt ook hier. In het veelvuldig gebruik van metaforen doet v. d. Plas soms aan Bert Voeten denken, hoewel deze laatste er nog geraffineerder mee om weet te gaan. Kennis van en liefde voor de Angel saksische literatuur komen ook in deze bundel tot uiting, al heeft hij geen Engelse titel. Een der merk waardigste gedichten uit deze bundel is zeker dat op de tragische arres tatie van de geniale Oscar Wilde. Het heeft de toon van een anekdo tisch Speenhoff-liedje: De heren vergaten hun kranten, één ogenblik confuus; de dames, nog ongelovig, hieven langzaam hun parapluus. Toen gilden ze om hun kinderen en klemden die tegen hun rok, terwijl de heren streelden over hun wandelstok. Inhoud Niet alleen uit het toegenomen technisch vermogen blijkt, dat van der Plas de jeugdjaren achter zich heeft, ook de inhoud der gedichten wijst daar herhaaldelijk op. Lees b.v- een vers als „Een vrouw" en proef het cynisme in regels als Leven is bezig zijn met dood te gaan". Het komt ons voor, dat v. d. Plas geleide lijk aan het verleden liever laat rus ten en meer de toekomst in ziet. Menig gedicht is vervuld van hoop en verlangen, al breekt er zo nu en dan toch ook wel weer enige spijt door over wat voorbijging: ,,Ik wou dat ik nog nieuw was als dit blad. Nog wit. Nog zonder woorden". Michel van der Plas heeft met deze kostbare bundel opnieuw bewezen, dat hij een oorspronkelijk dichter is en dat zijn talent nog steeds groeit. We mogen van hem ongetwijfeld nog veel schoons verwachten. WILLEM v. d. VELDEN De Indonesische luchtmacht heeft bericht ontvangen van de justitiële dienst, dat het proces tegen de Ame rikaan Allan Pope zeer binnenkort zal beginnen. Pope zou voor de Su- matraanse rebell eneen B-26 bom menwerper bestuurd hebben en tegen de regeringstroepen gevochten heb ben. Hij is een half jaar geleden, op 18 april, gearresteerd, nadat zijn vliegtuig door regeringsstrijdkrach ten was neergeschoten. (Advertentie) zuinig geen roet meer warmte De minister van Buitenlandse Za ken, mr. J.M.A.H. Luns, zal de Ne derlandse delegatie leiden op de voortgezette besprekingen over de vrijhandelszone in het comité-Maud- ling. Ook minister Zijlstra zal aan het gesprek deelnemen. De vergaderin gen worden op 13 en 14 november in Parijs gehouden. In de nacht van donderdag op vrijdag heeft de 47-jarige Amster damse taxichauffeur J. W. een avontuur beleefd, dat zelfs voor taxichauffeurs weer nieuw is. Hij vervoerde twee mannen, van wie hij later de politie opgaf, dat zij vermoedelijk Surinamers waren, van het Leidseplein naar de Kei zersgracht. Daar stapten zijn passa giers uit en reageerden niet op zijn vraag: „Moet er niet betaald wor den?" Zij liepen heel laconiek door in de richting van de Prinsenstraat en toen de taxichauffeur hen ach terna reed haalde een van hen veel betekenend een soort dolkmes te voorschijn. De chauffeur durfde toen niet uit te stappen en reed het tweetal schielijk voorbij. Maar hij gaf de strijd toch nog niet op, bleef met zijn auto in de buurt tevergeefs naar een agent zoeken en kwam de mannen even later op de Prinsengracht weer tegen. Prompt liep een van de twee op de auto af met een dolkmes in de hand. De chauffeur nam toen even eens zijn toevlucht tot een aardig staaltje van intimidatie. Hij haalde een ongeladen alarmpistool, dat hij in zijn taxi bewaart, voor de dag en richtte de loop daarvan dreigend door het geopende portierraam op de naderende man. Het hielp. Beide mannen schrokken hiervan dermate, dat de een hard wegholde en de ander zelfs uit angst in het water van de Prinsengracht sprong. Zo snel mogelijk haalde de chauf feur toen politieassistentie, doch toen hem dit tenslotte gelukt was kon men de zwemmer nergens meer vinden. De recherche stelt een on derzoek in. Het Amerikaanse departement van handel heeft een lijst gepubliceerd van meer dan 250 artikelen, die met ingang van maandag a.s. vrij kunnen worden uitgevoerd naar alle landen, behalve naar het communis tische blok in Oost-Europa en Azië, Hong Kong en Macao. Vrijgelaten zullen worden: vele rubber-, papier-, olie-, glas-, ijzer-, en staalprodukten en slijp- en schuur- materiaal. Daarnaast zal de nieuwe regeling gelden voor ertsen en non- ferro metalen, machines en machine werktuigen, motorvoertuigen, spoor wegmateriaal en chemisch-weten- schappelijk- of beroepsinstrumenta rium Volgens de Amerikaanse bekend making blijft controle gehandhaafd op de uitvoer naar de Sovjet-Unie en Oost-Europa, evenals naar Hong Kong en Macao, welke gebieden dicht bij communistisch-China liggen. Voor laatstgenoemd land en voor Noord-Korea en Noord-Vietnam blijft het totale embargo op de handel van kracht. Verklaard werd dat deze Ameri kaanse maatregel de tenuitvoerleg ging betekent van de politiek waar toe eerder in het jaar na een conferentie in Parijs was beslo ten. Dr. Newll D. Sanders, van de NASA (National Aeronautics and Space Agency) heeft gezegd, dat Amerika op dit ogenblik in staat is ra ketten naar de planeten Mars en Venus af te schieten. De omstandigheden in 1959 zullen gunstig zijn om Venus te bereiken en in 1960-'61 de pla neet Mars. Dr Sanders, die assis tent-directeur is van de afdeling gevorderde technologie van de NA SA, zeide dat de Thor- Able raket-combinaties, die gebruikt worden om satellieten naar de maan te lanceren, even eens kunnen worden gebruikt om met instru menten uitgeruste ro bots naar de dichtst bij- zijnde planeten te zen den. Een gunstige tijd voor de lancering van een raket naar Venus zou medio 1959 zijn. Indien het lukt, zal de raket ongeveer 250 miljoen mijl in 151 dagen afleg gen. Wat Mars betreft is einde 1960 gunstig. Een raket zou 247 da gen nodig hebben om deze planeet te berei- ken- Sanders verklaarde, dat hij niet weet of er op het ogenblik plan nen worden gemaakt om op de door hem ge noemde tijden raketten naar de twee planeten te lanceren. Hij wees er op, dat de radio transmissie van de ra ket naar de aarde over deze eindeloos grote af standen een probleem vormt. Maar indien in 1959 niets wordt ondernomen ten aanzien van Venus, zal men weer anderhalf jaar moeten wachten op een gunstig tijdstip. Wat Mars betreft zal het nog langer duren voor de omstandigheden na 1960-'61 weer gun stig zijn. De „minimum"-snel- heid voor een raket om de maan te bereiken is 23.900 mijl per uur, zei Sanders. Om Venus te bereiken is een snelheid van 25.500 mijl/uur no dig, terwijl de begin- snelheid voor Mars 25.900 mijl/uur is. Volgens Sanders kan de Thor-Able al deze snelheden behalen. In het geval van Ve nus zal de robot een „retro-raket" nodig heb ben om de snelheid te vertragen, opdat de ro bot in een baan om de planeet kan raken. Maar voor Mars heeft de robot juist een „ver snelling" nodig. Dit komt, zo legde de ge leerde uit, omdat Mars Mars verder van de zon verwijderd is dan Ve nus. De robot zou door de aantrekkingskracht van de zon op weg naar Mars aan snelheid ver liezen. MET OOG EIS OOR TE GAST Dat uw recensent af en toe de pro gramma s van enkele omroepverenigin gen niet naar zijn zin vindt, dat kan ik me indenken. Alleen de T.V. van de K R.O. ontkomt nog al eens aan de kri tiek, terwijl 90 pet. van de kijkers het nog waardelozer vindt dan de rest. Wan neer u thuis zo zou doen als die drie Fransen zaterdagavond deden, zou men u onmiddellijk weg laten brengen. Waar naar toe zult u wel weten. Het program ma van Jan de Cler beschrijft u als veel belovend voor de toekomst. Dit zal dan ook wel waar zijn. Het succes zal even groot zijn als van „Een wereld als Wie ver". Dit is ook zo geweldig ingeslagen. Op ouderavonden van lagere scholen of kleuterscholen ziet men deze kinderen ook zulke hoogstaande stukken op de planken brengen. En dan willen ze nog meer zendtijd hebben. Waarvoor dan toch? Wanneer men van 12 uur zendtijd per week nog geen 5 uur iets behoor lijks kan brengen, wat moet men dan met nog meer zendtijd? Ik betreur de mensen in het Westen van Nederland die hier altijd naar moeten kijken, ter wijl men 1000.— heeft moeten neertel len voor een toestel plus kijkgeld om naar die onzin te kijken. Wij kijken 90 pet. van de zendtijd naar België, waar men programma's heeft voor gewone mensen en niet alles klassiek of artistiek of weet ik wat moet zijn. Ook de voet balwedstrijd Engeland-Rusland werd niet uitgezonden door de N.T.S., omdat de Russen hierbij betrokken waren. Maar enige tijd geleden werd wel het Bolsjoi- ballet uitgezonden door de N.T.S. Dit waren andere Russen, n.l. klassieke Rus sen. BREDA L. VERLEGH SLECHTE WEG Dagelijks moet ik een paar maal ge bruik maken van het verbindingsweg getje, als ik het zo noemen mag, van Ulvenhoutselaan naar de Galderseweg over het zogenaamde kippebruggetje. Dit is zo erbarmelijk slecht onderhouden dat je er met de fiets nog niet droog over kunt. Met mij zijn er velen die hier over moeten om op hun werk te komen. In verband met werkzaamheden aan de Ul venhoutselaan (herbestrating) is er nu veel verkeer van fietsen en brommers over het genoemde weggetje. Als een gemeentearbeider er twee da gen aan werkte zou er veel goed ge maakt kunnen worden. In de drie jaren dat ik er nu over moet is er niets meer aan gedaan dan wat ik er zelf aan deed. Gaarne zag ik hier een spoedige verbetering. U zou er mij en met mij vele andere gebruikers een groot plezier mee doen. BREDA A. G. MIST EN DURE VEREIS De laatste tijd heeft Z.-Vlaanderen (en ook verder Holland) weer te kampen met zware mist, zodanig dat boten uit vallen en wij van verder Holland zijn verstoken, en dit niet alleen, op onze verkeerswegen is het met de auto levens gevaarlijk, en nu voornamelijk met het zeer drukke bietenvervoer, waardoor alle mogelijke voertuigen bij dag en nacht zich op de wegen bevinden. Zeeuwsch-Vlaanderen, dat zich toch al zwaar gedupeerd voelt met zijn dure ve ren, moet zich in een mistperiode die wij nu gehad hebben, toch wel heel erg in de hoek gedreven voelen, als men zich des avonds (ik spreek dan nog niet van bij daglicht) met de auto op drukke wegen bevindt, waar geen enkel houvast is van rechts of links. Ik wijs nu op de zeer drukke ver keersweg van IJzendijke naar het kanaal bij Driekwart, de gedeelten IJzendijke- Ponte, Pyramide-Isabellesluis en de weg door de Zandstraat waar zich totaal geen witte strepen op de weg bevinden, en waar men zich maar een beetje moet oriënteren op de zijkanten. Het zou voor het verkeer toch wel een grote veiligheid betekenen, als op de bovengenoemde gedeelten witte stre pen werden aangebracht, die men ook bij de zwaarste mist goed kan onder scheiden en waardoor men zeker is aan de goede kant van de weg te zitten, de donkere streep op die gedeelten waar beton is kunnen misschien dan ook een kwastje wit krijgen. Dit is toch wel het minste dat men voor Z.-Vlaanderen doen kan, en waar schijnlijk nog niets eens zo duur. Ik hoop dat de betrokken instanties dit artikeltje onder de ogen krijgen en ten spoedigste maatregelen zullen treffen om dit euvel op te heffen; de Z.-Vlaamse autobezitters zullen hiervoor erg dank baar zijn. IJZENDIJKE J. BEVIN KLAPROOSDAG Op 5 mei 1945 werd Nederland bevrijd en drie dagen daarna verklonk het laat ste schot op het Europese slagveld. Dertien en een half jaar geleden is dat nu. Sedert die tijd is er een nieuw geslacht opgegroeid, dat al die dingen van toen zoals hongertochten en on derduiken, razzia's en deportatie, bom aanvallen en uiteindelijk de bevrijding slechts van verhalen en overlevering kent. En, wanneer we eerlijk zijn, ver gaat het ons ouderen vaak niet evenzo? Soms is het alsof tussen het moment, waarop voor het eerst weer de rood- wit-blauwe vlag uitwaaide boven een zwaar geschonden maar bevrijd Neder land, en de dag van vandaag, een men senleeftijd ligt. Jaren, vol van emotie, waarin de ene adembenemende gebeur tenis zich in razendsnel tempo op de an dere stapelde, liggen tussen toen en nu. Zij hebben de herinnering aan wat eens geschiedde vervlakt en de loop der his torie schijnbaar versneld. Maar dan verschijnt op de kalender ineens weer de naam van de maand november, de maand van KLAPROOS DAG (de 15e), de internationale gedenk dag der oorlogsdoden. En plotseling ko men die vage beelden uit het verleden op ons toe. De herinneringen worden scherper en helderder. De vraag, of het nü, na dertien jaar, nog nodig is om al die ellende weer te binnen te brengen besterft ons op de lippen als we dóór denken. Want op die 5e mei van 1945, toen het voor ons afgelopen was, begon het pas voor tienduizenden anderen. Dagelijks brengt de post op het kan toor van het Nederlands Oorlogsgraven Comité in Amsterdam brieven uit En geland en i rika, uit Nieuw-Zeeland en Canada, u.. Zuid-Amerika en Austra lië. Dit zijn brieven die schrijnender dan de meest realistische beschrijving het nuwe leed van de oorlog verhalen, maar die tevens de ontroerende dank vertol ken van die mensen aan het Nederlandse volk dat door de Klaprooscollecte hun liefste wens in vervulling deed gaan. Maar niet alleen door brieven uiten zij hun dank. Via „The British Legion" de Britse vereniging van oud-strijders en nabestaanden, zijn reeds verscheidene groepen Nederlandse nabestaanden de gast geweest van hun Engelse lotgenoten om de graven van hun in Engeland ter aarde bestelde familieleden te bezoeken. En omdat elk jaar de collectanten de schakel vormen tussen het Nederlandse volk en deze mensen in de geallieerde landen, zullen ook nu weer tweeëntwin tig collectanten door loting worden aan gewezen om volgend jaar hun vakantie in Engeland door te brengen. Als gasten van die dankbare mensen, uit waarde ring voor wat Nederland op Klaproos dag doet. FREEK VAN DER MEER TEKORT AAN EERBIED Men schrijft de laatste tijd herhaalde lijk over „nozems", en dan verwijt men dezen dat ze de schrik zijn vari' de straat. Maar schrijft men er wel eens over hoe die knapen zich in de kerk gedragen? Ze worden door hun fatsoenlijke ouders natuurlijk naar de H. Mis gestuurd, en je ziet ze dan ook wel voor je uitgaan, zo onverschillig mogelijk, maar tóch met een turfdik kerkboek onder de arm. En eenmaal in de kerk aangekomen, zoeken ze elkaar op, en „vergaderen" achter in, en vanaf het begin van de H. Mis (als ze tenminste eerst al niet een klein kwartiertje te laat gekomen zijn), tot aan het eind, (als ze tenminste niet al direct na de H. Consecratie de kerk uitgaan), staan ze elkaar alle gebeurlijkheden van de laatste dagen te vertellen, zo de de vote stemming van de parochianen sto rend. Zou u denken dat deze knapen tijd hebben om gedurende de H. Dienst al was het maar één Weesgegroetje te bidden? Ben je mal! Nog geen kruisteken maken ze! Ze realiseren zich zelfs niet eens dat ze in de kerk zijn! Zou hier geen terrein liggen voor een paar goed gespierde leden van de K.A. die zich bij die H. Diensten beschikbaar stellen en zich tussen deze brave jongens plaatsen: orde in Gods Huis, of anders er uit! BREDA G. TH. EMKA GEEN DRUKFOUT Kortelings las ik in uw blad een be richtje, waarvan ik aanvankelijk dacht dat het aan een machinestoring in uw bedrijf moest worden toegeschreven. Er was geen letter Nederlands bij. Bij na dere beschouwing bleek het een bericht te zijn, waarin te Breda woonachtige Friezen hun streekgenoten iets te ver tellen hadden. Wat ik me afvraag is, of deze noord-Nederlanders hun boodschap pen aan elkaar niet in gewoon Neder lands kunnen overbrengen, althans wan neer ze daarvoor van de krant gebruik mogen maken. Het lijkt me de plicht van een goede gast zijn conversatie zo te voeren dat die ook voor zijn gastheren verstaanbaar is. We weten natuurlijk heel goed, dat de Friezen een bijzonder volk zijn met een eigen taal. Ik zou ze echter willen verzoeken, in den vreemde van het gangbare Nederlands gebruik te ma ken. Als een Brabander in Friesland komt, schrijft hij ook geen dialect. Of is het Fries geen dialect? Als dat zo is moet ik, met een gevoel van diepe schaamte, mijn mening herzien. BREDA VAN T. REDDINGSMIDDELEN OP SCHELDEPONT Met belangstelling heb ik kennis ge nomen van uw artikelen over het ge brek aan reddingsmiddelen op de nieuwe Scheldepont, de Prinses Beatrix. Met evenveel belangstelling ook heb ik het antwoord gelezen, dat de leiding van de provinciale bootdiensten hierop heeft ge geven. Ik moet zeggen dat die reactie mij allerminst heeft kunnen bevredigen. Naar aanleiding daarvan enkele opmer kingen 1. Het is m.i. geen argument, om te zeggen, dat er nog nooit een ernstig on geluk is gebeurd en geen slachtoffers gevallen; 2. Na lezing van de eerste artikelen, vraag ik mij af, hoeveel (of hoe weinig) passagiers in staat zullen zijn, om bij een (Advertentie) TLm^rTere huid? Babyderm-zeep ramp metterdaad een vlot of reddings gordel te pakken te krijgen: 3. Dat de reddingsmiddelen voldoen aan eisen, door de scheepvaartinspectie gesteld, neem ik aan. Maar de directie is in geen enkel opzicht ingegaan op de passages in de eerste artikelen betreffen de juist die eisen. Wanneer zij in het geval van de Prinses Beatrix inderdaad betrekking hebben op de binnenvaart, dan blijft de vraag, waarom men meent, daarmee te kunnen volstaan. Voor mij vaart de Prinses Beatrix op zee. Er zijn folders in omloop, waarin met nadruk aan toeristen wordt verteld, dat zij kun nen genieten van een „zeereis", hoe kort van duur die ook mag zijn. Waarom verklaart de directie (of de scheepvaartinspectie) niet nader, waar om men meent met deze reddingsmidde len te kunnen volstaan. De veiligheids maatregelen aan de wal, zowel in Vlis- singen als in Breskens spreken, zoals te recht in uw artikelen werd opgemerkt, duidelijke taal. R. te B. ECONOMISCH Men heeft tegenwoordig de mond vol over economie, in alle toonaarden. Wie zijn ogen de kost geeft als hij Breda doorkruist, met welk vervoermiddel dan ook. moet vaak tot de overtuiging ko men, dat bepaalde overheidsdiensten het met de economie niet zo nauw nemen. Herhaaldelijk ziet men straten openbre ken, weer dichtmaken en niet veel later hetzelfde herhalen. Is er nu zo weinig coördinatie tussen de betrokken over heidsdiensten, dat dit kan gebeuren of hoe zit dat, meneer de redacteur? Ik ge loof niet, dat zulke dingen in het par ticuliere bedrijfsleven kunnen voorko men, althans zeker niet in de mate als voortdurend wordt waargenomen in de sector der overheidsbedrijven. Wij wor den onafgebroken aangespoord om de zuinigheid te betrachten en de spaarzin te bevorderen. Uitstekend. En iedere rechtgeaarde ingezetene van Breda zal er verheugd over zijn, dat zoveel aan de verfraaiing der stad wordt gedaan. Dat dit echter steeds economisch ge schiedt durf ik te betwijfelen. BREDA L. NOZEMS (XI) Volgens de heer Visser had T. J. „groot gelijk"; en wie zou eraan hebben ge twijfeld? Alles, wat ogenschijnlijk de re bel uithangt, doch zich in feite heel braaf neerlegt bij de gevaarlijkste ont wikkelingen verdient alzo een ieders sympathie. Het gedrag van de jeugd is thans n.l. veel beter dan dat van de heer Visser in zijn tijd. Een geheel nieuw gezichtspunt weliswaar, doch bovendien houdt ook T. J. van Rock 'n Roll, en dat mag nogal eens een zaaltje kort en klein slaan. Immers, ook deze temperamentvolle hobbeldebob kan tot de „bloem van de parels der Amerikaanse cultuur" wor den gerekend; hetgeen niet wegneemt, dat de boel op deze wijze nog heel wat ingewikkelder is te maken. Ik voor mij voel er overigens niets voor, hier bepaalde in mijn ogen bruikbare suggesties, klakkeloos over te nemen. Ik volsta dus maar met de be lichting van 's heren Vissers hernieuwde aanval op „onze defensiepot". Ook de nozems dienen we dus ver trouwd te maken met de ongehoorde mogelijkheden, die uit de liquidatie van het Atlantisch Pact zouden voortvloeien. De heer Visser is in dit opzicht waarlijk niet voor de poes! De Russische legioe nen trouwens ook niet, zo wil het mij voorkomen. En het zal daarom wel zijn, dat de heer Visser hardnekkig weigert, over de aldus geschapen uitnodiging tot een communistische „militaire wande ling" te spreken. Óf te schrijven; men begrijpe de bedoeling. Maar ik meen, dat de Redactie hem t.a.v. dit kardinale punt ook al eens heeft gepolst; en wel in De Stem van 13 sept. j.l. Zonder het beoogde resul taat, evenwel. L. PISON Horizontaal: 1 eiland in de Ind. archipel, 5 telwoord, 9 kindergroet, 11 plaats op de Veluwe, 13 hoefdier, 15 hennepbraak, 17 cijferopgave, 19 pers. voornaamw„ 20 deel van de bij bel (afk.), 21 jong mens, 23 herrie, 25 voorzetsel, 26 laboratorium instru ment, 28 bloem, 29 datum, 32 beves tiging, 33 dierengeluid, 35 plaats in N.-Frankrijk, 36 pers. voornaamw., 38 bijvoegsels (Lat.) 41 zangnoot, 42 vragend voornaamw., 44 gewicht (afk.), 46 getij, 47 toegankelijk, 49 schijnsel, weerschijn, 50 papegaai, 53 meisjesnaam, 55 deel, 57 uurwerk, 58 voegwoord, 60 goud (Fr.), 61 bij huis behorende grond, 63 land in Europa. 65 vreemde munt, 67 enige, 70 eenh. v. kracht (afk.), 71 keurig, 72 waterroofdier. Verticaal: 1 adellijke titel, 2 vis- gerei, 3 insecten, 4 deel v. d. dag (afk.), 5 inhoudsmaat (afk.), 6 god heid, 7 rumoer, herrie, 8 getroffene. 9 voorzetsel, 10 op de wijze van, 12 samengesteld geheel, 14 groot water, 16 pop in uitstalkast. 18 vreemde munt, 22 lidwoord, 24 rang in het leger, 27 piloot, 30 houding, 31 her kauwer, 34 meisjesnaam, 35 rondhout. 37 dunne, 38 als eerder (afk.), 39 de dato (afk.), 40 grondig, solide, 42 we reldoorlog 'afk.ï, 43 dierengeluid, 45 beweegt labiel, 48 lange dunne draad 51 ijzerhoudende aarde, 52 godsdienst, (afk.), 54 geen eer, 56 deel van het hoofd. 59 hoge berg, 62 sprookjes figuur. 64 klein beetje, 66 pers. voor naamw.. 68 openbaar vervoerbedrijf (afk.), 69 en omgekeerd (afk.). Horizontaal: 1 bekwaam, 7 alkmaar, 13 leg, 14 meerval, 16 nar, 17 pi, 18 lor, 19 mi, 22 nl, 23 ikoon, 25 da, 28 strand, 31 egoist, 34 la, 35 noor, 37 ebro, 38 la, 39 ako, 40 iel, 42 olm, 44 o.l., 45 trompet, 48 op, 50 krot, 52 enig, 54 marie, 57 kleed, 59 r.d., 61 le, 62 kam, 64 n.n., 65 ga, 66 bok, 67 ei, 68 eg, 69 zin, 70 on, 71 me, 72 oma, 74 eh, 76 n.i., 77 mulat, 79 allah, 82 waas, 85 part, 87 dl, 88 stabiel, 92 no, 94 sol, 96 ato, 97 ets, 100 ab, 102 roer, 104 neus, 106 do, 107 lengte 110 isabel, 112 a.e., 113 klank, 116 aa, 118 l.k„ 120 ore, 121 sr, 123 ora, 125 magneet, 128 rit, 130 fanfare, 131 trawant. Verticaal: 1 b.l., 2 eer, 3 kg, 4 ami, 5 a.e., 6 melk 7 avro, 8 la, 9 k.l.m., 10 an, 11 aai, 12 r.r., 15 rood, 17 plank. 20 idool, 21 asla, 22 nr, 23 ido, 24 neb, 26 ai, 27 stap, 29 ta, 30 noot, 32 grot, 33 sl, 36 rio, 37 elp 39 alom, 41 ems, 43 mond, 44 or, 46 rui, 47 eel, 49 pi, 50 karbouw, 51 tal, 52 een, 53 graniet, 55 reeel. 56 e.k., 57 km, 58 engel, 60 don, 63 alm 65 gin, 71 mus, 72 o.t., 73 aa, 75 hap, 77 mals, 78 alt, 80 lee, 81 hans, 83 ad, 84 abt, 86 r.o., 88 slot, 89 aar, 90 ion, 91 leus, 93 gala, 95 orgel 98 tsaar, 99 molm, 101 be, 103 eek, 105 eik, 106 de, 108 na. 109 tarn, 111 ba, 114 loge. 115 neet, 117 dra, 119 k.m.a., 112 sta. 122 min. 123 of, 124 an, 126 ar 127 er, 128 ra, 129 t.t.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 9