c
Gerichte steun door de
maatschappij noodzakelijk
ONZE PUZZEL
33ES
:De steenkool
Eigen werk
Invullen
Marian
HERFST
Grapji
es
d
Nikkerland
BRIEVENBUS
Geef het spastische kind een kans (II)
Weer raam voor
Oude Kerk Delft
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 OKTOBER 1958
Oplossing van de
eendenpuzzel
Raadsels
De lente
Kabouter Joris
zoekt een elfje
Jloe de
vro hik wer<
roe de Saltan
(tc
>5?
IJdel Jetje
Pasen
BELANGSTELLING
GROEIDE NA
DE OORLOG
Teamverband
Mytylschool
Meewerken
Rapport Gomulka
over zuivering
Partijraadsvergadering
van K.V.P.
ERRES «Jumbo
OPLOSSING
rvEZE keer hebben we heel
wat inzendingen gekregen
over de herfst. Het is zo leuk dat
wfl aan jullie versjes en teke
ningen kunnen zien in wat voor
jaargetijde we leven. In de zo
mer schrijven jullie over vakan
tie en sport, over bloemen en de
weide. Nu gaat het over het na
jaar; en van de winter zal het
wel over ijspret gaan
t
ïK en Marijn
Gingen naar de mijn.
OOM JAN EN TANTE THEA t Wij gingen langs alle gangen.
t Dat waren hoge en lange.
Ik zei toen tegen Marijn:
i ,,Wat is het toch donker in die mijn"
J Toen... eensklaps sprongen de
lichten aanDe wjj,ter js gou(ji
t Het was nog niet met volle maan. maar dan is er sneeuw
i
Toen gingen wij met die schacht
Diep in de donkere nacht.
J Later gingen wij naar boven
J En de lampen gingen doven.
De Spoetnik, 1958.
Ontworpen door Johnie Vroomen
KIKKERSLOOT
Over Gods land ligt een plank,
't Is geen eiken en ook geen essen
Ge kunt 't niet dragen
Al waart ge ook met zessen.
Wat moet je houden als je het weg
gegeven hebt
Welke beuk draagt nooit bladeren?
Wie gaat er levend in het graf?
Wat groeit en wordt toch kleiner?
Wat is plat en kan toch rollen
Ingezonden door
Ria de Ruyter
Boterpolderlaan
Raamsdonksveer
•3pr(Sitmui uo3 -g -garj ap ut je 8
uaa 'g usABigpoop 3q -q -ijjajf ap
uba jpraq 3Q 'g -proom ap 'g spj 'x
Nu is het v rjmar in het lnd
De lente br.kt weer n
Nu kunnen onze klters dus
Weer b..ten sp .len gaan
De vink fl.t in de gr ,.ne haag
De kkroept in 't bos
En h..r je daar de k kker niet
Hy kw kt er flink op l.s.
De z .Ti glijdt over b ..m en struik
En blnkt in eiken drp
De bl.. mpjes steken uit het grs
Hun lieve kr ntjes op.
Trek dus het v ld, het b s maar
in
Of sp ..l op weg en wei
Soms geeft pril nog wel 'n bui
Maar sp dig wordt het m
Ingez. door Lucle v. Agtmaal
Oliesteenweg 1
Oudenbosch
TWEE kinderen hadden hetzelfide
leuke idee. Lucie heeft het vers
je hierboven zelf van puntjes voor
zien. De woorden moet je compleet
maken.
Eduard Leunissen heeft zelf een zin
verzonnen. Dit zijn leuke raadsel
tjes. Hier komt dat van Eduard:
Jack Wildhagen
Julianastraat 60, Hoeven
waar ik van houd,
De lente,
met zijn krokussen en viooltjes
is mooi.
De zomer is ook fijn.
Maar de herfst,
met z'n mooie kleuren,
mag er ook zijn.
M. Elissen, 11 jaar
Kabouter Puntbaard zoek je wat,
Mag ik je dat eens vragen?
Of ben je misschien vrees'lijk moe
Kom gauw dan op m'n wagen.
O nee, o nee, ik zoek een meisje,
Dat goed voor mens en dier is.
En 'k ben kabouter Puntbaard niet
Ik ben kabouter Joris.
•t Kind moet lief en aardig wezen
En dan mag ze elfje zijn.
Ze mag zelf weten voor hoelang
hoor,
Dat vindt vast ieder meisje fijn.
Maria van Broekhoven
Kapelaan Kockstraat 43
Welberg
Eduard Leunissen
IN EEN groot land, ver hier vandaan, regeerde
eens een sultan die erg humeurig was. Altijd was
hij kwaad en dan liet hij alle mensen, die aan hem
een gunst kwamen vragen, meedogenloos vermoor
den of martelen.
Dat vonden de leden van het hof heel erg en daar
om lieten ze aan alle muren van alle steden plak
katen aanplakken met het opschrift: „Geachte bur
gers, onze koning is de laatste tijd erg humeurig en
nu vragen we wie de koning kan beter maken. De
beloning is benoeming tot Groot-Vizier".
Vele mensen kwamen, maar gingen zonder resul
taat heen. Maar op zekere dag kwamen er een harp
speelster en een nar in het hof en begonnen te de
buteren. Toen het klaar was, applaudisseerde de ko
ning, maar op hetzelfde ogenblik verdwenen de twee
gasten. Maar de koning bleef de muziek horen en
zag de nar nog dansen. En toen hij opkeek zag hij
dat de harp en het narrepak er nog lagen. Hij pak
te ze op en zei: „Dat vil ik ook leren
Enkele dagen later begon hij met dansen en harp
spelen. En toen hij het kon, speelde en danste hij
voor zijn eigen plezier en langzamerhand verdween
de humeurigheid.
En de koning benoemde toen zichzelf maar tot
Groot-Vizier.
Martie Bakse, 13 jaar
Prinses Irenestraat 26, Bergen op Zoom
We hebben een snoesje
Dat lijkt wel een poesje
Ik vind 't toch zo'n schatte-
boutje
's Avonds wil ze spelen op
haar eigen houtje.
Dan zeg ik: Mg gen
Marianneke"
Maar dan begint ze te huilen,
't Stropekanneke.
TTET is herfst
n De bladeren worden geel
En vallen af
Het is dan mooi buiten.
De mannen lopen met winterjassen aan
De vrouwen met bontkragen
De kinderen gaan niet zonder jas naar school.
Het is herfst
Het wordt kouder.
De winter staat voor de deur
Het sneeuwen staat te wachten.
Bertus van Leest
Kloosterstraat 12, Moerdijk
Zie de negers zijn aan het stoken
Ze willen lekkere soep gaan koken.
Eerst wordt er gedanst en gesprongen
En dan een negerlied gezongen.
En owee als ze nu een blanke vinden,
Ze zullen hem met huid en haar verslinden.
Ik ben blij dat wij daar niet wonen.
Maar misschien hebben ze wel strop
En gooit die aap hun een nootje op de kop.
Nu tot einde en besluit
is mijn versje uit.
Als dan de nacht gekomen is, langzaam
ligt ze warm tegen me aan
Soms ligt ze bloot.
Dan komt Moe,
die dekt ze toe,
anders gaat ze dood...
Door Rlne van Beek, 8 jaar
Hoeveneind 32, Teteringen
Wie iets overschrijft (of bijna precies namaakt)
en er „eigen werk" bij schrijft, is niet eerlijk.
Het komt bijna altjjd uit. Duizenden kinderen
lezen onze krant en daar zjjn er een heleboel bij
die dezelfde boekjes kennen. Ze schrijven ons
dan een briefje om te zeggen: „Dat meisje, of
die jongen, heeft het „eigen werk" overgeschre-
dit boekjeen dan volgt de naam van
het boek Verzin liever zelf iets dan kan je dit
nooit gebeuren
OOM JAN EN TANTE THEA
Geschreven en getekend door:
Harrie Goisteyn, 11 jaar
Marie Louise de Coene te N.N. Dat
is echt een mooi versje over domme
Jantje En je hebt het keurig ge
schreven, zonder een vlekje of foutje.
Maar nu we zo veel eigen werk krij
gen, worden de overgeschreven vers
jes niet in de krant gezet. Toch wa
ren we erg blij met je inzending.
Elly de Coene te N.N. Wat we hier
boven van Marie Louise hebben ge
zegd, moeten we ook aan jou zeg
gen Elly. En wie heeft dit vers van
jou zo prachtig geschreven? Zeker
ook Marie Louise
G. Wljnads te M. Hij is weer prach
tig Maar je moet wel even geduld
hebben, want eerst moeten nog een
heleboel andere kinderen aan de
beurt. Maar hij komt erin hoor
Fr. Mentjens te N. In deze brieven
bus geven wij geen boodschappen
voor anderen door. Dat kun je al
leen maar doen in een advertentie
Wimke van Oosterhout te H. Brrr!
Wat een boos manneke heb jij gete
kend Maar wel leuk hoor. Dat het
niet in de krant staat, komt omdat
hij zo veel te groot is. Maar wij heb
ben echt om hem gelachen.
Jack Wildhagen te H. Je vers staat
erin, zie je wel Daarom de teke
ning van het masker niet, anders ko
men andere kinderen niet aan de
beurt. Maar het is een echt masker
om met carnaval op te zetten
Ine Wolters te B. Eergisteren was
Oom Jan jarig en toen heeft Tante
Thea hem je tekening met „Har
telijk gefeliciteerd gegeven. Harte
lijk bedankt voor deze mooie felici
tatie.
Peter Renard te B. Wat een grote
verhuizing heb je getekend. Liefst
twee wagens vol. Je tekening is be
slist mooi, maar te groot voor de
krant. Nu hangt hij hier aan de
muur. Dat is toch ook leuk
Marietje Maanders te B. Twee ka
boutertjes in een tuin vol paddestoe
len! Zó ziet nu een kaboutertuin er
uit. Dat heb je mooi gedaan Maar
je bent ook al zes en dan weet je
wel hoe een kaboutertuin er uitziet!
Dymphna van Tetering te Z. Jouw
huis is even mooi als van Wilma. Er
staan niet zoveel auto's op maar het
is prachtig gekleurd. Misschien lijkt
het wel op het huis waar je zelf in
woont!
Deze woonwagen is getekend door
Marina Lemmens, 7 jaar,
Het is jammer dat niemand de
mooie kleuren kan bewonderen die
op de echte tekening te zien waren.
Richard Hermans te B. Een prach
tig huis heb je ons gestuurd. Dat is
vast jullie eigen huis! Maar het is
een erg grote tekening en daarom
kan hij niet in de krant komen. Maar
WiUe tekening boven de
schrijftafel gehangen en zo kunnen
we er een poosje van genieten.
Alice, Eduard en Jo Leunissen te
s. Veel dank voor de brief met al
lerlei soort eigen werk. We zullen
er telkens wat van gebruiken Let
iriaar op.
Nellie Ooninx te B. Wij kregen een
heel mooi vers van je; het is wel
geschikt om in een poëziealbum te
schrijven. Maar zo'n groot meisje als
jij bent, kan vast ook wel zelf een
verhaal of versje verzinnen. Doe je
dat eens?
Charlotte Herremans te M. De sa
menspraak van de groenteman en het
mevrouwtje is leuk, hè? Maar we we
ten met of die wel in de krant zal
komen, want er is er veel eigen
eï, komt bet eerst aan de
„?r0,beer dat °°b eens Char-
Iotje. Maak maar eens een samen
spraak tussen de bakker en een me
vrouwtje. Dan is het ook eigen werk!
Jackie Valckx te H. Wat een moei
lijke naam heb jij zeg. Met een c, een
k en een x achter elkaar! Heb jij die
slimme vos heus helemaal alleen ge
tekend?
Annemie van Meel te H. Een heel
mooi gedichtje is dat „Reisje van
de Pluizebol" En het is een mooi
tekeningetje dat je er bij gemaakt
hebt.
Nannie Braspenning te O. Wat heb
ben wij moeten lachen om jouw
weerberichten. Nou, dat is me ook
een mooie geschiedenis in dat café
eethuis. Toch zetten we het liever
niet in de krant. Want er zijn wei
mensen die om zoiets niet lachen
zie je!
„Foei Jetje, het is helemaal niet
mooi als kleine meisjes zo ijdel
zijn om in de spiegel te kijken!"
„Ik ben niet ijdel mammie, ik wil
alleen maar kijken of ik er nog
ben."
Met Pasen zou Henkje met moe
der naar oma en opa reizen. Tel
kens en telkens zei moeder (die
er zich erg op verheugdetegen
haar driejarig -oontje: ,,Met Pa
sen gaan we naar Groningen".
Toen dan eindelijk de dag van de
reis was aangebroken, stond Henk-
je op het perron onrustig uit te
kijken, tn toen de trein binnen
kwam moest moeder hem dwingen
in te stappen. „Wat is er toch?"
vroeg moeder. Waar wacht je op?"
„Waar s iou meneer Pasen, die
mee gaat naar Groningen?" vroeg
Henkje.
Dit is een heel klein stukje uit één
van de twee heel grote tekeningen
van Michael Verschuren, 11 jaar.
Laan van Mertersum, Breda.
Prachtig gedaan Je krijgt de te-
Leningen terug.
Eigenlijk moesten de spastische
kinderen, de slachtoffers van de
hersenverlamming, in het totaal
geen probleem kunnen vormen
moesten er voor de ouders
geen problemen zijn. Want wat
is hun getal tegenover al diege
nen, die gezond zijn, zichzelf
kunnen handhaven?
En toch: de spastische kinde
ren met hun zwaar beproefde
ouders behoorden tot voor
kort tot een vrijwel volkomen
vergeten groep. Misschien juist
omdat hun getal zo gering was?
Maar daar is het niet minder erg
om. Dit is nu aan het verande
ren, zoals onze gehele houding
tegenover sociaal-medische pro
blemen aan het veranderen is.
Het is eigenlijk pa» na de oorlog
begonnen, toen vooral uit de V.S.,
maar ook uit Engeland berichten
kwamen over een plotseling én me
dische én maatschappelijke belang
stelling voor het spastische kind. Men
kende natuurlijk het verschijnsel en
de ziekte, de ziekte van Little. En
de orthopedisten hebben in het ver
leden gezwoegd om van de slachtof
fers van de door Little ontdekte her-
senverlamming nog iets te maken.
Logopedisten hebben geprobeerd
hun te leren praten, althans ver
staanbaar te kunnen maken. En heil-
gymnasten hebben zich ingespannen
om spastische kinderen nog een
beetje in beweging te houden, om ze
te behoeden voor algemene verstij
ving en vergroeiingen. En in dit op
zicht kan men de kleine groep hel
pers van het spastische kind niet
dankbaar genoeg zijn. Daar mag wel
eens de nadruk op vallen, omdat
„men" denkt dat er nu pas iets
wordt gedaan.
Maar wel is het zo, dat nog niet
lang geleden inderdaad alleen van
helpen kon worden gesproken. Men
beschouwde de hersenverlamming als
iets, waar nu eenmaal niets tegen
kon worden gedaan. Een spastisch
kind was gedoemd met de ouders
zijn lot te dragen. En alleen voor
de lichte gevallen was de toekomst
niet hopeloos.
Dat is veranderd. Niet, dat de ziek
te op zichzelf een ander beeld is
gaan opleveren. Maar wel de inzich
ten ten aanzien van de mogelijkhe
den om „er nog iets van te maken".
Dokter Phelps is energiek begonnen
met orthopedische methoden, het
echtpaar Bobath in Engeland zocht
het in neurologische richting en ook
anderen zochten een uitweg. Maar
wat belangrijker is: men begon, eers.t
in de V.S. nu ook hier, in te zien,
dat alleen een universele aanpak ef
fectief kan zijn.
Zo konden teams ontstaan. In de
Ursulakliniek in Wassenaar bijvoor
beeld werken kinderarts en neuroloog
nauw samen met de physiotherapeut
en de logopedist (spraakleraar) en
zo nodig met de orthopedist. Een
medisch en paramedisch team dus.
En elders in het land de Ursula
kliniek was de eerste plaats, waar
men van een gericht team kon spre
ken zijn nu ook dergelijke werk
groepen bezig voor het spastische
kind.
In zo'n centrum kan een diagnose
gesteld worden, kan met de behan
deling begonnen worden. Maar er is
meer nodig: het woord centrum zegt
het al. De kinderen moeten er naar
toe gebracht worden en er eventueel
kunnen worden opgenomen. Juist
vaak op een leeftijd dat het contact
met de moeder van het allergrootste
belang is. Er zijn deskundigen, die
menen, dat er in ons land een op
vangcentrum diende te komen, waar
de kinderen bijvoorbeeld gedurende
een jaar kunnen blijven een soort
onderwijskliniek en de behande
ling kan worden ingeleid. Daarna
zouden de kinderen er nog ieder jaar
moeten kunnen terugkomen voor
controle.
Anderen menen, dat een spreiding
van de behandelingsmogelijkheden
gewenst is, omdat vooral het contact
met het gezin niet verloren mag
gaan. Maar dat betekent dan ook,
dat door het gehele land mensen
moeten zijn, die de voorgeschreven
behandeling, of dit nu een spraakles
of een massage is en welk systeem
ook gevolgd wordt, kunnen voort
zetten. En wat dat betreft man
keert er nog wel wat.
Bovendien is er de moeilijkheid,
dat de ziekenfondsen de kosten van
deze tijdrovende en eigenlijk specia
listische behandeling niet overeen
komstig honoreren. En dit is dan
mede het gevolg van de ongunstige
prognose. Aan de andere kant kan
men zeggen: het zijn er op het totaal
van de gehandicapten zo weinig, dat
dit toch moet kunnen
Hoe weinig? Men weet het niet
precies. Men weet slechts dat er
één kind ongeveer spastisch is op
duizend geboorten. Maar dat bete
kent niet, dat dat kind ook hulp
nodig heeft. Alleen de ernstige ge
vallen komen daarvoor in aanmer
king en bovendien valt de groep
die tegelijkertijd volkomen zwak
zinnig is, eveneens af. Want waar
geen denkvermogen aanwezig is,
is de verbetering nauwelijks moge
lijk.
Het gaat dus wel in de eerste plaats
om de gevallen met een redelijke
prognose. In Den Haag bijvoorbeeld
worden er per jaar 10 tot 14.000 kin
deren geboren waarvan er 12 spas
tisch blijken te zijn. Drie daarvan
zijn normaal begaafd en kunnen dus
voordeel hebben van onderwijs, drie
zijn zwakbegaafd, waardoor de re
validatie al veel moeilijker is en
de overige zes zijn zwakzinnig en
kunnen alleen verzorgd worden.
En daarmee zit men meteen in de
kwestie van het onderwijs. Want dit
moet hand in hand gaan met de
medische verzorging.
Wat voor onderwijs Het antwoord:
Mytylonderwijs is er. Maar bijna
nergens is de school er zelf.
Amsterdam heeft een Mytylschool.
Leiden heeft er een, in Den Haag en
Rotterdam komt er een en in an
dere plaatsen wordt er aan gedacht..
De Mytylschool is dus een school,
waar in de eerste plaats het onder
wijs is aangepast aan de handicap
van de kinderen, maar waar tege
lijkertijd de nodige therapie gegeven
kan worden, waar controle is, waar
de moeilijkheden van het gezin mee
spelen. Een instituut, waar een hart-
veroverende warmte van uitgaat.
Maar waarvan er te weinig zijn
Niettemin: de Mytylschool vangt
alleen de kinderen op, zodra ze leer
plichtig worden. En voor zover ze
voor onderwijs geschikt zijn. Daar
naast kunnen b.l.o.-scholen in enke
le gevallen nog iets doen voor het
debiele spastische kind.
Maar dat is niet genoeg. Vooral
nu gebleken is, dat bij een vroegtij
dige therapie volgens Bobath
hoe jonger, hoe beter geldt trou
wens voor iedere therapie veel
meer bereikt kan worden, dan men
nog voor kort mogelijk achtte, is
het zaak al heel jong de spastische
kinderen op te sporen-
Dat kan, wanneer iedereen mee
werkt. Oók de huisarts. En daar man
keert nog wel eens wat aan. Acade
misch gezien is een spastisch kind
immers een hopeloos geval. En een
zeldzaam geval. Het is de huisarts
niet kwalijk te nemen wanneer hij
de moed opgeeft. Maar het is on
juist, Pas, wanneer alle gevallen be
kend worden, wanneer er geregi
streerd wordt, vroeg wordt ingegre
pen, ook wanneer de prognose hope
loos lijkt, kan een maximum resul
taat geboekt worden. Lang niet altijd
Maar het moet in de toekomst niet
meer kunnen voorkomen, dat door
een volledige onmogelijkheid van het
kind om zich uit te drukken de
diagnose idiotie gesteld wordt, terwijl
men te maken heeft met pseudo-idio-
tie bij een geestelijk vrijwel volwaar
dig kind.
Zodra de maatschappij, zodra wfl
ons inzetten om voor dit handjevol
kinderen en hun ouders te doen wat
wij kunnen, zullen degenen, die zich
door de ongunstige prognose niet la
ten afschrikken, zich pas ten volle
kunnen ontplooien. En zullen niet
meer, zoals nu ongetwijfeld het ge
val Is, ergens op afgelegen plaatsen
spastische kinderen voortvegeteren,
zonder dat tenminste een poging is
gedaan, de kansen die er in zitten te
benutten.
(Advertentie)
Bijgaand vindt U het tweede S
artikel over de spasticiteit. Het S
i eerste artikel handelde over
S het medisch aspect en werd vo-
rige week zaterdag geplaatst.
Het derde en laatste artikel zal J
handelen over het gezinspro- J
bleem. Het zal vandaag over een
week geplaatst worden.
Voor de historische Oude Kerk te
Delft, waarvan vandaag het pas ge
restaureerde gedeelte in gebruik zal
worden genomen, is opnieuw een ge
brandschilderd raam geschonken.
Het is een cadeau van de heer en
mevrouw C. Jelliffe-Goldschmidt te
New York, die er hun dank mee wil
len vertellen voor de aangename ja
ren, welke zij voor de oorlog in ons
land hebben doorgebracht. Het raam
dat evenals alle andere ramen voor
de kerk wordt vervaardigd door de
glazenier Joep Nicolas, zal het le
ven van de profeet Elia in beeld bren
gen.
Gomulka, secretaris-generaal van
de Poolse communistische party, zegt
in een rapport aan het oentrale co
mité dat de party is geconsolideerd
na een zuiveringscampagne, waarbij
200.000 leden zün geroyeerd.
Gomulka is van mening dat het
„revisionisme" aanvankeiyk de
grootste verwarring heeft gesticht.
De invloed van de dogmatici en
geestdrijvers was verminderd.
Gomulka betreurt het dat de rege
ring er niet in geslaagd is de prijzen
te stabiliseren.
Wat de landbouw aangaat geeft hij
te verstaan ook voortaan de collec
tivisatie niet te zullen bespoedigen.
De partijraadsvergadering van de
KVP die reglementair is voorge
schreven en waarin de fractie,voor-
zitter prof. Romme voorlichting geeft
i omtrent de staatkundige situatie en
het parlementaire werk, zal gehou
den worden op vrijdag 12 en zater
dag 13 december in het Jaarbeurs
restaurant te Utrecht. De vergade
ring vangt aan op vrydagavond 12
december te 19.30 uur.
verreweg de meest gekochte
stofzuiger van deze tijd
Horizontaal: 1 zuil, 6 duur van eb
en vloed, 11 N.V. (Franse afk.), 12
mythologische figuur, 14 paard, 16
geestelijk gestoorde, 19 Frans voeg
woord, 20 gegroet (Lat.), 22 totale
verandering, 25 nauwe, 26 voorzetsel,
28 vogel, 29 krachtige snelheid, 31 de
somma van, 32 uitroep. 33 knaagdier,
35 krachtig, 37 verhaal, 40 dwaas, 41
als eerder (afk.), 42 deel v. h. kip
penhok, 43 positieve pool, 44 deel der
wet (afk.), 46 dubbelklank, 47 grapje,
49 geest, 52 jongen, 54 tuimeling, 56
bekende motorraces (afk.), 57 voor
zetsel, 58 deel v. e. muziekinstrument,
60 leeftijd (Eng.), 62 dun, 63 moes-
plant 64 verminderen, 67 klein takje,
69 dit is (afk.), 70 bedrijven, 72 drank,
74 deel van een brief, 77 rang i. h.
leger (afk.), 78 solide, 79 plant.
Verticaal: 1 smalle weg, 2 afgemat,
moe, 4 bloem, 5 het Romeins Impe
rium (afk.), 6 beproefd, 7 voegwoord
8 thee (Eng.), 9 deel v. Nederland'
10 en omgekeerd (afk.), 11 rookarti
kel, 13 herkauwer, 15 krachtige 17
elektrisch geladen deeltje, 18 India
nenreservaat aan de Missouri in de
staat Nebraska (V.S.), 21 vertreden,
23 vervoermiddel, 24 betaald ant-
woord (telegramafk.), 27 bloedhui
zen, 30 deel v. Amerika (afk32
d"ng<;nd verzoeken, 34 ge">". 36 soort
stof, 38 Frans lidwoord, 39 vruchte-
nat, 40 ontkenning, 45 het Romeinse
Rijk (afk.), 46 lichaamsholten, 48 fa
milielid, 50 inhoudsmaat 51 aanleg,
53 aanblik, 54 rustig, 55 stuk stof, 59
Engels voorzetsel, 61 lekkernij 62
meisjesnaam, 65 laag, 66 insekten-
eter, 68 ter attentie van (afk.), 71
meisjesnaam, 73 verlaagde toon, 75
Chinese maat, 76 en andere (afk.).
Horizontaal: 1 eu, 3 gala, 6 daan,
9 s.l.11 twee, 13 alarm 15 arie, 17
spar, 18 peru, 19 nota, 20 vrede 23
wind, 24 klei, 26 olga, 28 kreta, 31
bon, 33 oline, 37 aar, 38 p.s., 40 dm,
41 erts, 42 ko, 43 leger, 44 d.d 45
vee, 47 ja, 48 aa, 50 eli, 53 serre', 55
rek, 57 tiran, 59 etui, 61 even, 63 truc,
65 larie, 67 goal, 70 sela, 71 tram, 72
raap, 74 armee 77 naar, 79 nu, 80
tand, 81 brug, 82 m.d.
Verticaal: 1 eton, 2 uw. 3 gepakt, 4
larve, 5 al, 6 dr, 7 ampel, 8 narwal,
9 si, 10 leed, 12 est, 14 are, 16 rui,
21 rib, 22 don, 25 lap 27 gom, 28 ka,
29 ra, 30 erker, 32 orgie, 34 ieder, 35
n.t., 36 es, 39 sla, 40 dra, 45 vs 46
ee, 47 jet, 49 ate, 51 la, 52 in,' 54
recept, 55 ria, 56 kei 58 ingang, 60
ulaan, 62 veter, 63 torn 64 u.s a
66 rem, 68 oma, 69 lord, 73 au. 75
r.d„ 76 eb, 78 a.m.