c Gerichte steun door de maatschappij noodzakelijk ONZE PUZZEL 33ES :De steenkool Eigen werk Invullen Marian HERFST Grapji es d Nikkerland BRIEVENBUS Geef het spastische kind een kans (II) Weer raam voor Oude Kerk Delft DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 OKTOBER 1958 Oplossing van de eendenpuzzel Raadsels De lente Kabouter Joris zoekt een elfje Jloe de vro hik wer< roe de Saltan (tc >5? IJdel Jetje Pasen BELANGSTELLING GROEIDE NA DE OORLOG Teamverband Mytylschool Meewerken Rapport Gomulka over zuivering Partijraadsvergadering van K.V.P. ERRES «Jumbo OPLOSSING rvEZE keer hebben we heel wat inzendingen gekregen over de herfst. Het is zo leuk dat wfl aan jullie versjes en teke ningen kunnen zien in wat voor jaargetijde we leven. In de zo mer schrijven jullie over vakan tie en sport, over bloemen en de weide. Nu gaat het over het na jaar; en van de winter zal het wel over ijspret gaan t ïK en Marijn Gingen naar de mijn. OOM JAN EN TANTE THEA t Wij gingen langs alle gangen. t Dat waren hoge en lange. Ik zei toen tegen Marijn: i ,,Wat is het toch donker in die mijn" J Toen... eensklaps sprongen de lichten aanDe wjj,ter js gou(ji t Het was nog niet met volle maan. maar dan is er sneeuw i Toen gingen wij met die schacht Diep in de donkere nacht. J Later gingen wij naar boven J En de lampen gingen doven. De Spoetnik, 1958. Ontworpen door Johnie Vroomen KIKKERSLOOT Over Gods land ligt een plank, 't Is geen eiken en ook geen essen Ge kunt 't niet dragen Al waart ge ook met zessen. Wat moet je houden als je het weg gegeven hebt Welke beuk draagt nooit bladeren? Wie gaat er levend in het graf? Wat groeit en wordt toch kleiner? Wat is plat en kan toch rollen Ingezonden door Ria de Ruyter Boterpolderlaan Raamsdonksveer •3pr(Sitmui uo3 -g -garj ap ut je 8 uaa 'g usABigpoop 3q -q -ijjajf ap uba jpraq 3Q 'g -proom ap 'g spj 'x Nu is het v rjmar in het lnd De lente br.kt weer n Nu kunnen onze klters dus Weer b..ten sp .len gaan De vink fl.t in de gr ,.ne haag De kkroept in 't bos En h..r je daar de k kker niet Hy kw kt er flink op l.s. De z .Ti glijdt over b ..m en struik En blnkt in eiken drp De bl.. mpjes steken uit het grs Hun lieve kr ntjes op. Trek dus het v ld, het b s maar in Of sp ..l op weg en wei Soms geeft pril nog wel 'n bui Maar sp dig wordt het m Ingez. door Lucle v. Agtmaal Oliesteenweg 1 Oudenbosch TWEE kinderen hadden hetzelfide leuke idee. Lucie heeft het vers je hierboven zelf van puntjes voor zien. De woorden moet je compleet maken. Eduard Leunissen heeft zelf een zin verzonnen. Dit zijn leuke raadsel tjes. Hier komt dat van Eduard: Jack Wildhagen Julianastraat 60, Hoeven waar ik van houd, De lente, met zijn krokussen en viooltjes is mooi. De zomer is ook fijn. Maar de herfst, met z'n mooie kleuren, mag er ook zijn. M. Elissen, 11 jaar Kabouter Puntbaard zoek je wat, Mag ik je dat eens vragen? Of ben je misschien vrees'lijk moe Kom gauw dan op m'n wagen. O nee, o nee, ik zoek een meisje, Dat goed voor mens en dier is. En 'k ben kabouter Puntbaard niet Ik ben kabouter Joris. •t Kind moet lief en aardig wezen En dan mag ze elfje zijn. Ze mag zelf weten voor hoelang hoor, Dat vindt vast ieder meisje fijn. Maria van Broekhoven Kapelaan Kockstraat 43 Welberg Eduard Leunissen IN EEN groot land, ver hier vandaan, regeerde eens een sultan die erg humeurig was. Altijd was hij kwaad en dan liet hij alle mensen, die aan hem een gunst kwamen vragen, meedogenloos vermoor den of martelen. Dat vonden de leden van het hof heel erg en daar om lieten ze aan alle muren van alle steden plak katen aanplakken met het opschrift: „Geachte bur gers, onze koning is de laatste tijd erg humeurig en nu vragen we wie de koning kan beter maken. De beloning is benoeming tot Groot-Vizier". Vele mensen kwamen, maar gingen zonder resul taat heen. Maar op zekere dag kwamen er een harp speelster en een nar in het hof en begonnen te de buteren. Toen het klaar was, applaudisseerde de ko ning, maar op hetzelfde ogenblik verdwenen de twee gasten. Maar de koning bleef de muziek horen en zag de nar nog dansen. En toen hij opkeek zag hij dat de harp en het narrepak er nog lagen. Hij pak te ze op en zei: „Dat vil ik ook leren Enkele dagen later begon hij met dansen en harp spelen. En toen hij het kon, speelde en danste hij voor zijn eigen plezier en langzamerhand verdween de humeurigheid. En de koning benoemde toen zichzelf maar tot Groot-Vizier. Martie Bakse, 13 jaar Prinses Irenestraat 26, Bergen op Zoom We hebben een snoesje Dat lijkt wel een poesje Ik vind 't toch zo'n schatte- boutje 's Avonds wil ze spelen op haar eigen houtje. Dan zeg ik: Mg gen Marianneke" Maar dan begint ze te huilen, 't Stropekanneke. TTET is herfst n De bladeren worden geel En vallen af Het is dan mooi buiten. De mannen lopen met winterjassen aan De vrouwen met bontkragen De kinderen gaan niet zonder jas naar school. Het is herfst Het wordt kouder. De winter staat voor de deur Het sneeuwen staat te wachten. Bertus van Leest Kloosterstraat 12, Moerdijk Zie de negers zijn aan het stoken Ze willen lekkere soep gaan koken. Eerst wordt er gedanst en gesprongen En dan een negerlied gezongen. En owee als ze nu een blanke vinden, Ze zullen hem met huid en haar verslinden. Ik ben blij dat wij daar niet wonen. Maar misschien hebben ze wel strop En gooit die aap hun een nootje op de kop. Nu tot einde en besluit is mijn versje uit. Als dan de nacht gekomen is, langzaam ligt ze warm tegen me aan Soms ligt ze bloot. Dan komt Moe, die dekt ze toe, anders gaat ze dood... Door Rlne van Beek, 8 jaar Hoeveneind 32, Teteringen Wie iets overschrijft (of bijna precies namaakt) en er „eigen werk" bij schrijft, is niet eerlijk. Het komt bijna altjjd uit. Duizenden kinderen lezen onze krant en daar zjjn er een heleboel bij die dezelfde boekjes kennen. Ze schrijven ons dan een briefje om te zeggen: „Dat meisje, of die jongen, heeft het „eigen werk" overgeschre- dit boekjeen dan volgt de naam van het boek Verzin liever zelf iets dan kan je dit nooit gebeuren OOM JAN EN TANTE THEA Geschreven en getekend door: Harrie Goisteyn, 11 jaar Marie Louise de Coene te N.N. Dat is echt een mooi versje over domme Jantje En je hebt het keurig ge schreven, zonder een vlekje of foutje. Maar nu we zo veel eigen werk krij gen, worden de overgeschreven vers jes niet in de krant gezet. Toch wa ren we erg blij met je inzending. Elly de Coene te N.N. Wat we hier boven van Marie Louise hebben ge zegd, moeten we ook aan jou zeg gen Elly. En wie heeft dit vers van jou zo prachtig geschreven? Zeker ook Marie Louise G. Wljnads te M. Hij is weer prach tig Maar je moet wel even geduld hebben, want eerst moeten nog een heleboel andere kinderen aan de beurt. Maar hij komt erin hoor Fr. Mentjens te N. In deze brieven bus geven wij geen boodschappen voor anderen door. Dat kun je al leen maar doen in een advertentie Wimke van Oosterhout te H. Brrr! Wat een boos manneke heb jij gete kend Maar wel leuk hoor. Dat het niet in de krant staat, komt omdat hij zo veel te groot is. Maar wij heb ben echt om hem gelachen. Jack Wildhagen te H. Je vers staat erin, zie je wel Daarom de teke ning van het masker niet, anders ko men andere kinderen niet aan de beurt. Maar het is een echt masker om met carnaval op te zetten Ine Wolters te B. Eergisteren was Oom Jan jarig en toen heeft Tante Thea hem je tekening met „Har telijk gefeliciteerd gegeven. Harte lijk bedankt voor deze mooie felici tatie. Peter Renard te B. Wat een grote verhuizing heb je getekend. Liefst twee wagens vol. Je tekening is be slist mooi, maar te groot voor de krant. Nu hangt hij hier aan de muur. Dat is toch ook leuk Marietje Maanders te B. Twee ka boutertjes in een tuin vol paddestoe len! Zó ziet nu een kaboutertuin er uit. Dat heb je mooi gedaan Maar je bent ook al zes en dan weet je wel hoe een kaboutertuin er uitziet! Dymphna van Tetering te Z. Jouw huis is even mooi als van Wilma. Er staan niet zoveel auto's op maar het is prachtig gekleurd. Misschien lijkt het wel op het huis waar je zelf in woont! Deze woonwagen is getekend door Marina Lemmens, 7 jaar, Het is jammer dat niemand de mooie kleuren kan bewonderen die op de echte tekening te zien waren. Richard Hermans te B. Een prach tig huis heb je ons gestuurd. Dat is vast jullie eigen huis! Maar het is een erg grote tekening en daarom kan hij niet in de krant komen. Maar WiUe tekening boven de schrijftafel gehangen en zo kunnen we er een poosje van genieten. Alice, Eduard en Jo Leunissen te s. Veel dank voor de brief met al lerlei soort eigen werk. We zullen er telkens wat van gebruiken Let iriaar op. Nellie Ooninx te B. Wij kregen een heel mooi vers van je; het is wel geschikt om in een poëziealbum te schrijven. Maar zo'n groot meisje als jij bent, kan vast ook wel zelf een verhaal of versje verzinnen. Doe je dat eens? Charlotte Herremans te M. De sa menspraak van de groenteman en het mevrouwtje is leuk, hè? Maar we we ten met of die wel in de krant zal komen, want er is er veel eigen eï, komt bet eerst aan de „?r0,beer dat °°b eens Char- Iotje. Maak maar eens een samen spraak tussen de bakker en een me vrouwtje. Dan is het ook eigen werk! Jackie Valckx te H. Wat een moei lijke naam heb jij zeg. Met een c, een k en een x achter elkaar! Heb jij die slimme vos heus helemaal alleen ge tekend? Annemie van Meel te H. Een heel mooi gedichtje is dat „Reisje van de Pluizebol" En het is een mooi tekeningetje dat je er bij gemaakt hebt. Nannie Braspenning te O. Wat heb ben wij moeten lachen om jouw weerberichten. Nou, dat is me ook een mooie geschiedenis in dat café eethuis. Toch zetten we het liever niet in de krant. Want er zijn wei mensen die om zoiets niet lachen zie je! „Foei Jetje, het is helemaal niet mooi als kleine meisjes zo ijdel zijn om in de spiegel te kijken!" „Ik ben niet ijdel mammie, ik wil alleen maar kijken of ik er nog ben." Met Pasen zou Henkje met moe der naar oma en opa reizen. Tel kens en telkens zei moeder (die er zich erg op verheugdetegen haar driejarig -oontje: ,,Met Pa sen gaan we naar Groningen". Toen dan eindelijk de dag van de reis was aangebroken, stond Henk- je op het perron onrustig uit te kijken, tn toen de trein binnen kwam moest moeder hem dwingen in te stappen. „Wat is er toch?" vroeg moeder. Waar wacht je op?" „Waar s iou meneer Pasen, die mee gaat naar Groningen?" vroeg Henkje. Dit is een heel klein stukje uit één van de twee heel grote tekeningen van Michael Verschuren, 11 jaar. Laan van Mertersum, Breda. Prachtig gedaan Je krijgt de te- Leningen terug. Eigenlijk moesten de spastische kinderen, de slachtoffers van de hersenverlamming, in het totaal geen probleem kunnen vormen moesten er voor de ouders geen problemen zijn. Want wat is hun getal tegenover al diege nen, die gezond zijn, zichzelf kunnen handhaven? En toch: de spastische kinde ren met hun zwaar beproefde ouders behoorden tot voor kort tot een vrijwel volkomen vergeten groep. Misschien juist omdat hun getal zo gering was? Maar daar is het niet minder erg om. Dit is nu aan het verande ren, zoals onze gehele houding tegenover sociaal-medische pro blemen aan het veranderen is. Het is eigenlijk pa» na de oorlog begonnen, toen vooral uit de V.S., maar ook uit Engeland berichten kwamen over een plotseling én me dische én maatschappelijke belang stelling voor het spastische kind. Men kende natuurlijk het verschijnsel en de ziekte, de ziekte van Little. En de orthopedisten hebben in het ver leden gezwoegd om van de slachtof fers van de door Little ontdekte her- senverlamming nog iets te maken. Logopedisten hebben geprobeerd hun te leren praten, althans ver staanbaar te kunnen maken. En heil- gymnasten hebben zich ingespannen om spastische kinderen nog een beetje in beweging te houden, om ze te behoeden voor algemene verstij ving en vergroeiingen. En in dit op zicht kan men de kleine groep hel pers van het spastische kind niet dankbaar genoeg zijn. Daar mag wel eens de nadruk op vallen, omdat „men" denkt dat er nu pas iets wordt gedaan. Maar wel is het zo, dat nog niet lang geleden inderdaad alleen van helpen kon worden gesproken. Men beschouwde de hersenverlamming als iets, waar nu eenmaal niets tegen kon worden gedaan. Een spastisch kind was gedoemd met de ouders zijn lot te dragen. En alleen voor de lichte gevallen was de toekomst niet hopeloos. Dat is veranderd. Niet, dat de ziek te op zichzelf een ander beeld is gaan opleveren. Maar wel de inzich ten ten aanzien van de mogelijkhe den om „er nog iets van te maken". Dokter Phelps is energiek begonnen met orthopedische methoden, het echtpaar Bobath in Engeland zocht het in neurologische richting en ook anderen zochten een uitweg. Maar wat belangrijker is: men begon, eers.t in de V.S. nu ook hier, in te zien, dat alleen een universele aanpak ef fectief kan zijn. Zo konden teams ontstaan. In de Ursulakliniek in Wassenaar bijvoor beeld werken kinderarts en neuroloog nauw samen met de physiotherapeut en de logopedist (spraakleraar) en zo nodig met de orthopedist. Een medisch en paramedisch team dus. En elders in het land de Ursula kliniek was de eerste plaats, waar men van een gericht team kon spre ken zijn nu ook dergelijke werk groepen bezig voor het spastische kind. In zo'n centrum kan een diagnose gesteld worden, kan met de behan deling begonnen worden. Maar er is meer nodig: het woord centrum zegt het al. De kinderen moeten er naar toe gebracht worden en er eventueel kunnen worden opgenomen. Juist vaak op een leeftijd dat het contact met de moeder van het allergrootste belang is. Er zijn deskundigen, die menen, dat er in ons land een op vangcentrum diende te komen, waar de kinderen bijvoorbeeld gedurende een jaar kunnen blijven een soort onderwijskliniek en de behande ling kan worden ingeleid. Daarna zouden de kinderen er nog ieder jaar moeten kunnen terugkomen voor controle. Anderen menen, dat een spreiding van de behandelingsmogelijkheden gewenst is, omdat vooral het contact met het gezin niet verloren mag gaan. Maar dat betekent dan ook, dat door het gehele land mensen moeten zijn, die de voorgeschreven behandeling, of dit nu een spraakles of een massage is en welk systeem ook gevolgd wordt, kunnen voort zetten. En wat dat betreft man keert er nog wel wat. Bovendien is er de moeilijkheid, dat de ziekenfondsen de kosten van deze tijdrovende en eigenlijk specia listische behandeling niet overeen komstig honoreren. En dit is dan mede het gevolg van de ongunstige prognose. Aan de andere kant kan men zeggen: het zijn er op het totaal van de gehandicapten zo weinig, dat dit toch moet kunnen Hoe weinig? Men weet het niet precies. Men weet slechts dat er één kind ongeveer spastisch is op duizend geboorten. Maar dat bete kent niet, dat dat kind ook hulp nodig heeft. Alleen de ernstige ge vallen komen daarvoor in aanmer king en bovendien valt de groep die tegelijkertijd volkomen zwak zinnig is, eveneens af. Want waar geen denkvermogen aanwezig is, is de verbetering nauwelijks moge lijk. Het gaat dus wel in de eerste plaats om de gevallen met een redelijke prognose. In Den Haag bijvoorbeeld worden er per jaar 10 tot 14.000 kin deren geboren waarvan er 12 spas tisch blijken te zijn. Drie daarvan zijn normaal begaafd en kunnen dus voordeel hebben van onderwijs, drie zijn zwakbegaafd, waardoor de re validatie al veel moeilijker is en de overige zes zijn zwakzinnig en kunnen alleen verzorgd worden. En daarmee zit men meteen in de kwestie van het onderwijs. Want dit moet hand in hand gaan met de medische verzorging. Wat voor onderwijs Het antwoord: Mytylonderwijs is er. Maar bijna nergens is de school er zelf. Amsterdam heeft een Mytylschool. Leiden heeft er een, in Den Haag en Rotterdam komt er een en in an dere plaatsen wordt er aan gedacht.. De Mytylschool is dus een school, waar in de eerste plaats het onder wijs is aangepast aan de handicap van de kinderen, maar waar tege lijkertijd de nodige therapie gegeven kan worden, waar controle is, waar de moeilijkheden van het gezin mee spelen. Een instituut, waar een hart- veroverende warmte van uitgaat. Maar waarvan er te weinig zijn Niettemin: de Mytylschool vangt alleen de kinderen op, zodra ze leer plichtig worden. En voor zover ze voor onderwijs geschikt zijn. Daar naast kunnen b.l.o.-scholen in enke le gevallen nog iets doen voor het debiele spastische kind. Maar dat is niet genoeg. Vooral nu gebleken is, dat bij een vroegtij dige therapie volgens Bobath hoe jonger, hoe beter geldt trou wens voor iedere therapie veel meer bereikt kan worden, dan men nog voor kort mogelijk achtte, is het zaak al heel jong de spastische kinderen op te sporen- Dat kan, wanneer iedereen mee werkt. Oók de huisarts. En daar man keert nog wel eens wat aan. Acade misch gezien is een spastisch kind immers een hopeloos geval. En een zeldzaam geval. Het is de huisarts niet kwalijk te nemen wanneer hij de moed opgeeft. Maar het is on juist, Pas, wanneer alle gevallen be kend worden, wanneer er geregi streerd wordt, vroeg wordt ingegre pen, ook wanneer de prognose hope loos lijkt, kan een maximum resul taat geboekt worden. Lang niet altijd Maar het moet in de toekomst niet meer kunnen voorkomen, dat door een volledige onmogelijkheid van het kind om zich uit te drukken de diagnose idiotie gesteld wordt, terwijl men te maken heeft met pseudo-idio- tie bij een geestelijk vrijwel volwaar dig kind. Zodra de maatschappij, zodra wfl ons inzetten om voor dit handjevol kinderen en hun ouders te doen wat wij kunnen, zullen degenen, die zich door de ongunstige prognose niet la ten afschrikken, zich pas ten volle kunnen ontplooien. En zullen niet meer, zoals nu ongetwijfeld het ge val Is, ergens op afgelegen plaatsen spastische kinderen voortvegeteren, zonder dat tenminste een poging is gedaan, de kansen die er in zitten te benutten. (Advertentie) Bijgaand vindt U het tweede S artikel over de spasticiteit. Het S i eerste artikel handelde over S het medisch aspect en werd vo- rige week zaterdag geplaatst. Het derde en laatste artikel zal J handelen over het gezinspro- J bleem. Het zal vandaag over een week geplaatst worden. Voor de historische Oude Kerk te Delft, waarvan vandaag het pas ge restaureerde gedeelte in gebruik zal worden genomen, is opnieuw een ge brandschilderd raam geschonken. Het is een cadeau van de heer en mevrouw C. Jelliffe-Goldschmidt te New York, die er hun dank mee wil len vertellen voor de aangename ja ren, welke zij voor de oorlog in ons land hebben doorgebracht. Het raam dat evenals alle andere ramen voor de kerk wordt vervaardigd door de glazenier Joep Nicolas, zal het le ven van de profeet Elia in beeld bren gen. Gomulka, secretaris-generaal van de Poolse communistische party, zegt in een rapport aan het oentrale co mité dat de party is geconsolideerd na een zuiveringscampagne, waarbij 200.000 leden zün geroyeerd. Gomulka is van mening dat het „revisionisme" aanvankeiyk de grootste verwarring heeft gesticht. De invloed van de dogmatici en geestdrijvers was verminderd. Gomulka betreurt het dat de rege ring er niet in geslaagd is de prijzen te stabiliseren. Wat de landbouw aangaat geeft hij te verstaan ook voortaan de collec tivisatie niet te zullen bespoedigen. De partijraadsvergadering van de KVP die reglementair is voorge schreven en waarin de fractie,voor- zitter prof. Romme voorlichting geeft i omtrent de staatkundige situatie en het parlementaire werk, zal gehou den worden op vrijdag 12 en zater dag 13 december in het Jaarbeurs restaurant te Utrecht. De vergade ring vangt aan op vrydagavond 12 december te 19.30 uur. verreweg de meest gekochte stofzuiger van deze tijd Horizontaal: 1 zuil, 6 duur van eb en vloed, 11 N.V. (Franse afk.), 12 mythologische figuur, 14 paard, 16 geestelijk gestoorde, 19 Frans voeg woord, 20 gegroet (Lat.), 22 totale verandering, 25 nauwe, 26 voorzetsel, 28 vogel, 29 krachtige snelheid, 31 de somma van, 32 uitroep. 33 knaagdier, 35 krachtig, 37 verhaal, 40 dwaas, 41 als eerder (afk.), 42 deel v. h. kip penhok, 43 positieve pool, 44 deel der wet (afk.), 46 dubbelklank, 47 grapje, 49 geest, 52 jongen, 54 tuimeling, 56 bekende motorraces (afk.), 57 voor zetsel, 58 deel v. e. muziekinstrument, 60 leeftijd (Eng.), 62 dun, 63 moes- plant 64 verminderen, 67 klein takje, 69 dit is (afk.), 70 bedrijven, 72 drank, 74 deel van een brief, 77 rang i. h. leger (afk.), 78 solide, 79 plant. Verticaal: 1 smalle weg, 2 afgemat, moe, 4 bloem, 5 het Romeins Impe rium (afk.), 6 beproefd, 7 voegwoord 8 thee (Eng.), 9 deel v. Nederland' 10 en omgekeerd (afk.), 11 rookarti kel, 13 herkauwer, 15 krachtige 17 elektrisch geladen deeltje, 18 India nenreservaat aan de Missouri in de staat Nebraska (V.S.), 21 vertreden, 23 vervoermiddel, 24 betaald ant- woord (telegramafk.), 27 bloedhui zen, 30 deel v. Amerika (afk32 d"ng<;nd verzoeken, 34 ge">". 36 soort stof, 38 Frans lidwoord, 39 vruchte- nat, 40 ontkenning, 45 het Romeinse Rijk (afk.), 46 lichaamsholten, 48 fa milielid, 50 inhoudsmaat 51 aanleg, 53 aanblik, 54 rustig, 55 stuk stof, 59 Engels voorzetsel, 61 lekkernij 62 meisjesnaam, 65 laag, 66 insekten- eter, 68 ter attentie van (afk.), 71 meisjesnaam, 73 verlaagde toon, 75 Chinese maat, 76 en andere (afk.). Horizontaal: 1 eu, 3 gala, 6 daan, 9 s.l.11 twee, 13 alarm 15 arie, 17 spar, 18 peru, 19 nota, 20 vrede 23 wind, 24 klei, 26 olga, 28 kreta, 31 bon, 33 oline, 37 aar, 38 p.s., 40 dm, 41 erts, 42 ko, 43 leger, 44 d.d 45 vee, 47 ja, 48 aa, 50 eli, 53 serre', 55 rek, 57 tiran, 59 etui, 61 even, 63 truc, 65 larie, 67 goal, 70 sela, 71 tram, 72 raap, 74 armee 77 naar, 79 nu, 80 tand, 81 brug, 82 m.d. Verticaal: 1 eton, 2 uw. 3 gepakt, 4 larve, 5 al, 6 dr, 7 ampel, 8 narwal, 9 si, 10 leed, 12 est, 14 are, 16 rui, 21 rib, 22 don, 25 lap 27 gom, 28 ka, 29 ra, 30 erker, 32 orgie, 34 ieder, 35 n.t., 36 es, 39 sla, 40 dra, 45 vs 46 ee, 47 jet, 49 ate, 51 la, 52 in,' 54 recept, 55 ria, 56 kei 58 ingang, 60 ulaan, 62 veter, 63 torn 64 u.s a 66 rem, 68 oma, 69 lord, 73 au. 75 r.d„ 76 eb, 78 a.m.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 11