Gent wil naar betere verbindingen te water Chemische oorlog SCHRIK van onze eeuw Zeeuwsch-Vlaandercn he?ft baat bij verheterin sluizen bij herrieuzen "AKKERTJES" De een van de heste oude gen evers DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 OKTOBER 1958 RINGVAART OM GENT Record-veiling van schilderijen in Londen Zes doden aan Zuidpool Globemaster" neergestort Landbouwstudieclubs bijeen in St. Jansteen Kolonel Abimanjoe veroordeeld De Waarzegster g van pROF. ir. M. van Cauwenberge, hoofdingenieur-directeur van Bruggen en Wegen en hoogleraar aan de universiteit van Gent, heeft op de Gentse studiedag van 2 oktober jl. een historisch en scheepvaartkundig overzicht gegeven van de waterwegen naar Gent in nationaal Belgisch en internationaal karakter. In dit overzicht trof wel bijzonder, dat Gent als het ware het middelpunt vormt van een spinneweb van waterwegen, die zich vandaar in alle richtingen uitstrekken. Gent ligt aan de Schelde, wat wil zeggen, dat het over water naar het noorden verbonden is met Antwerpen, naar het zuiden met Oudenaerde en Noord- I rankrijk. In Gent mondt de Leie in de Schelde uit, wat betekent dat de havenstad, althans voor kleine schepen tot 300 ton, nog over een tweede natuurlijke waterweg naar Noord-Frankrijk beschikt. Naar het noorden heeft Gent thans als rechtstreekse weg naar zee en de Nederlandse en Duitse wateren het kanaal van Gent naar Terneuzen, dat van 1327 dateert. Oorspronkelijk bestond dit uit twee panden, ge scheiden door een sluis te Sas van Gent. Het is dit jaar juist 50 jaar geleden, dat de sluis van Sas van Gent permanent werd opengelaten, waardoor de huidige toestand werd verkregen van een kanaal, dat uit slechts één pand bestaat. Voordat het kanaal Gent - Terneu zen tot stand kwam, heeft Gent een uitweg naar zee in westelijke rich ting gezocht, waaraan het nu nog dankt het kanaal Gent - Brugge, dat weer in verbinding staat met het ka naal Brugge - Oostende en vanaf deze waterweg verder met Nieuw- poort en Duinkerken. Al deze ver bindingen tezamen vormen voor Gent dus een derde binnenvaartweg naar Frankrijk, zij het voor wat dit laat ste betreft ook alleen voor kleine schepen. Grotere schepen De weg langs de Boven-Schelde naar frankrijk zal evenwel in het kader van het Belgische tienjaren plan voor de waterwegen geschikt gorden gemaakt voor schepen van 0 ton en een doorverbinding krij st van dezelfde omvang naar de ->orinage. de Samber en de Maas bij 'men. Deze grote doorverbinding nan]' de Maas heeft bij Seneffe een z-'.itak in het kanaal van Charleroi '"•aar Brussel en zo via het kanaal van Willebroek door de Rupel weer een verbinding met de Boven-Schel- r' bij Rupelmonde. Het is dus ook mogelijk van Gent via Brussel naar de Maas te varen. Verder staat Gent via de Boven schelde en de Rupel langs het Nethe- anaal in verbinding met het Albert- anaal naar Luik en Maastricht en omgekeerd de weg door de drukke twerpse haven kan vermijden, 'lit deze vele mogelijkheden voor scheepvaart van en naar Gent blijkt duidelijk, welk een belangrijke func tie do Gentse haven naast de andere Deltahavens in noord-west-Europa kan vervullen, vooral ook als in- en - haven voor een deel van noord-Frankrijk. Achteruitgang Toch komt deze bestemming van nog lang niet volledig tot haar echt mals de bij andere grote ha- v; us achterblijvende opbloei der Gentse havenbedrijvigheid na de oor log heeft aangetoond. Voor deze relatieve achteruitgang zijn twee oorzaken aan te wijzen. 4L De binnenvaart in Gent onder- vindt zelf hinder van de smalle en ingewikkelde doortocht door de vele vaarten met soms scherpe boch ten in de kom der gemeente. Om van de Beneden- of Zeeschelde naar de Boven-Schelde te komen moeten de meeste schepen de hele stad rond en doorvaren langs kanalen, die niet meer op de huidige scheepvaart be rekend zijn. Prof. van Cauwenbergen spreekt dan ook in navolging van de schippers over deze toestand als over de ,,Stop van Gent" met een toe speling op de ,.Stop van Ternaaien", die zoals bekend een flessenhals voor de scheepvaart vormt tussen het Al- bertkanaal en de Maas, maar nu wordt opgeheven. De ..Stop van Gent" wordt even wel ook opgeruimd. Het was niet mo gelijk in de oude binnenstad de door vaart te verbeteren, omdat men dan. nog daargelaten dat men dan te veel in de historisch gegroeide bebouwing had moeten breken, de gehele scheepvaart tijdelijk had moeten stil leggen. Wat dit zou betekenen, kan men al wel hieruit opmaken, dat jaarlijks gemiddeld 30.000 schepen met een tonnage van meer dan 10 miljoen ton door de stad varen. Stag natie in deze drukkd scheepvaart wilde men dus in ieder geval voor komen. Daarom is het plan ontstaan voor een grote Ringvaart van het kanaal Gent - Terneuzen naar het westen om de hele stadskom heen- buigende naar de Boven-Schelde en Beneden-Schelde in het zuidoosten. Aan deze Ringvaart wordt nu sinds 1950 gewerkt. Zij krijgt een capaci teit voor schepen tot 2000 ton, zoals ook wordt voorzien voor het kanaal Gent - Oostende en de Beneden- of Zeeschelde. Handicap 2 De grote handicap voor Gent vormt de verouderde zeesluis in Terneuzen, de zgn. Westsluis, welke schepen doorlaat van 9000 a 10.000 ton. De middensluis aldaar kan maai schepen van 1500 tot 2000 ton schut ten en de Oostsluis enkel binnensche pen tot 600 ton. De Westsluis van Terneuzen vol doet niet meer van de Gentse zee vaart, nu vooral sinds de wereld oorlog de afmetingen der zeesche pen zo zijn toegenomen. De 10000 tons Liberty- en Victory-schepen, die tijdens de oorlog werden ge bouwd. kunnen vaak niet eens met volledige diepgang in Terneuzen geschut worden. Vandaar dat Gent (Advertentie) De werken van zeven impressio nistische negentiende eeuwse schilders zijn op een veiling te Londen voor 781.000 pond sterling (ongeveer 7.810.000 gulden) in totaal verkocht. De doeken stammen uit de nalaten schap van dc Duitse bankier Jakob Goldschmidt, die zich voor de tweede wereldoorlog in New York vestigde. Een schilderij van Cezanne (gargon au gilet rouge) ging van de hand voor 220.000 pond sterling, de hoogste prijs voor een enkel schilderij. Het schil-j deni van Vincent van Gogh, getitelr/ iardïn public a Aries, werd gekoch/, voor 132.000 pond sterling, een Mantjt voor 113.000 pond. De verkoping duurde slechts 21 mi nuten en werd „de veiling van de eeuw" genoemd. De strategie van de „moderne oorlog" heeft zijn eigen ABC. Het is nog jong, want pas in deze eeuw is men gaan spreken van Atomaire, Bacteriologische en Chemische oorlogsvoering. En pas na de tweede wereldoorloeg ging men alle wapenen, die buiten dit lugubere ABC-trio vallen, bestemoelen als ..klais;3k" of con ventioneel", twee kenschetsingen, die elk de betekenis verkregen van „ouderwets" of sterker „verouderd". De C vertegenwoordigt het oudste element in de moderne strategie. Het dateert uit de eerste wereldoorlog. De chemische oorlog werd namelijk ■geboren in 1915, toen men aan het westelijk front gassen ging gebruiken in de hoop, daarmede de verstarde linies te kunnen doorbreken. De A- oorlog begon dertig jaar later, toen de A-bommen op Nagasaki en Hi- roshina het einde van de oorlog met Japan teweegbrachten. En de B-oor log, de bacteriologische oorlog? Eigenlijk verkeert die nog maar in het theoretische stadium, want tot dusver werd hij alleen in propa gandistische bericht-en gevoerd. Dat hij écht mogelijk is, staat evenwel vast. Vernietiging Strategisch gezien staat de C-oor- log bovenaan. Wij weten allemaal, dat een A-bom of een H-bom vol- (Adverten'ie) Bijgaande kaart geeft de Ringvaart om Cent weer, welke vanaf het ka naal Gent-Terneuzen een noorder vak krijgt tot het kanaal Gent- Oostende, vandaar westelijk van de stad een westervak tot de Boven- Schelde en dan nog een zuidervak; welke de Boven- met de Beneden- Schelde verbindt en dus feitelijk de bocht van de Schelde, welke door de stad stroomt, afsnijdt. Men ziet ook duidelijk het ingewikkelde vaar- tennet binnen de stad, dat thans bij de doorvaart van Gent zoveel oponthoud veroorzaakt en waarvoor de Ringvaart een ruimere vervan gende vaarweg zal worden. zo zeer op de bouw van een nieu we zeesluis te Terneuzen en op de verbreding en verdieping van het kanaal Gent - Terneuzen staat. Men zou kunnen zeggen, dat de oude zeesluis voor de Gentse zee vaart een „Stop van Terneuzen" is geworden. Intussen is het ook het verdwijnen van deze „Stop" in zicht gekomen door het voorlopig akkoord, dat dit jaar tussen Nederland en België over kanaal en sluis werd getroffen. Wes telijk van de huidige Westsluis te Terneuzen is een nieuwe zeesluis ge pen met 9 meter diepgang moetkun- projecteerd. welke te allen tijde sche nen schutten en zelfs schepen met 11.5 meter diepgang het bereiken van Gent zal kunnen toelaten. Thans kun nen slechts schepen van 7 tot 8 me ter diepgang naar Gent varen. De huidige zeesluis te Terneuzen zal als reservesluis voor zee- en bin nenvaart blijven dienst doen en eigen lijk een nieuwe middensluis worden, omdat de thans bestaande midden- skiis en de Oostsluis door een nieu we oostelijke binnensluis zullen wor den vervangen. Het kanaal Gent - Terneuzen is of wordt op Belgisch gebied reeds goed deels verbreed. De bodembreedte wordt er gebracht van 50 op 72 me ter. De verdieping van 8,75 op 12.5 meter moet dan echter nog plaats hebben. Op Nederlands gebied moe ten de werken nog beginnen. Minis ter Algera heeft nog juist dit begin kunnen inluiden door een eerste post van een miljoen gulden voor het ge hele complex werkzaamheden uit te' trekken op de Waterstaatsbegroting van 1959. Zo zal de „Stop" in Terneuzen ook voor Gent verdwijnen en, als dit een maal is geschied, zal de havenbedrij vigheid van Gent ongetwijfeld aan zienlijk toenemen. Terneuzen zal daarvan zeker in hoge mate mee profiteren, zowel door het bezit van een degelijk vernieuwd en verbeterd havencomplex als door de weerslae welke de toeneme'nde Gentse bedril vigheid op zijn eigen welvaart zal hebben en op die van de gehele Zeeuwschvlaamse kanaalzone. Zeeuwsch-Vlaanderen zal ook de invloed ondergaan van de in dustrialisatie, welke in Oost- Vlaanderen aan de oostelijke oever van het kanaal Gent-Ter neuzen tussen Gent en Selzate grootscheeps wordt nagestreefd. Hiervan moet wel een prikkel uitgaan tot verdere industrie vestiging, b.v. ook ten westen van Terneuzen tot Biervliet en aan de Braakman. Zeeuwsch- Vlaanderen heeft in ieder geval nog ruimte genoeg om indus trieën op te nemen. Door de convergerende invloed van het Gentse streven naar ex pansie in België en van de in- dustriespreidingspolitiek in Ne derland met haar bijzondere aan dacht voor de ontwikkeling van het Westerscheldebekken be staat nu de kans, dat het geïso leerde en „vergeten" Zeeuwse gewest een grotere welvaart en meer harmonische ontwikkeling tegemoet gaat. Deze kaart geeft de loop van het verbeterde kanaal Gent-Terneuzen weer met de toekomstige situatie van de Terneuzense sluizen. Ten westen van de bestaande Westsluis is de grotere nieuwe zeesluis ge tekend. Men ziet ook de rechttrek kingen in het kanaal westelijk van Selzate en oostelijk van Sas van Gent en de verruiming van de bocht bij Sluiskil. Het kanaal wordt aan de oppervlakte 200 meter breed tussen Gent en Selzate en 150 meter breed tussen Selzate en Terneu zen. De diepte moet 12.50 meter worden. strekte vernietiging veroorzaakt. De strateeg echter is niet alleen op ver woesting uit. Hij moet ook veroveren, bezetten. En dit wordt een moeilijke en veelal onmogelijke taak als het een gebied betreft, dat door A- of H- bommen is getroffeq. Hij ontmoet er weliswaar geen tegenstand of ver zet meer, maar evenmin vindt hij er middelen om het economisch en maatschappelijk leven weer op gang te brengen. Hierbij komt nog, dat de radio-actieve besmetting geen onderscheid maakt tussen veroveraar en verslagene. Zin delijker..,. Een B-oorlog daarentegen zou onge twijfeld minder catastrofale gevolgen hebben in materieel opzicht, maar hij vergt krachtens zijn aard vrij veel tijd. Na een bombardement met (bij voorbeeld) pest- en cholera-bacillen moet de veroveraar eerst wachten tot de mensen gestorven zijn en zelfs nadien loopt hij nog het gevaar, zelf besmet te worden. De C-oorlog paart aan het dodelijk effect van de A- en de B-oorlogen minder duïneuse, wij zijn zelfs ge neigd te zeggen zinderlijker materiële effecten en voltrekt zich toch snel. Hij laat huizen, fabrieken en vele voorraden intact. Hij vernietigt „al leen" het leven. Alles wat de ver overaar te doen heeft, is er voor te zorgen, dat een nieuwe bevolking de plaats inneemt zelfs tot „bezit ter" van een stad of streek, die (ma teriële) van de oorlog niet of weinig geleden heeft. Primitief De C-oorlog begon, toen de Duit- sers op 22 april 1915 uit de loopgra- ven bij Yperen hun eerste, zes kilo- meter brede, chloorgaswolk in de richting van het geallieerd front blie zen. Het gebeurde tamelijk primitief. Het gas werd in cylinders geperst naar het front gestuurd. Als de wind gunstig was, draaide men de kranen open. Later probeerde men het met projectielen met een dunnen wand. Deze werden met gas gevuld en door mortieren naar de vijandelijke, linies geschoten. Van gasbommen, op grote schaal uitgedorpen door vliegtuigen, was geen sprake, want het luchtwapen stond toen nog in de kinderschoenen. Niettemin heeft die eerste gas-oorlog tienduizenden soldaten het leven ge kost, terwijl tienduizenden anderen er lang, sommigen zelfs levenslang, een letsel of ongemak van overhiel den. Vooral het blarentrekkende mos- tergas was gevreesd. Wie er in ern stige mate door getroffen" werd, liep de kans, voor de rest van zijn leven in een oliebad door te moeten brengen, want anders was de pijn van de blijvende wonden nauwelijks te verduren. Geen herhaling Tegen veler verwachting in bracht de tweede wereldoorlog geen herha ling van de verschrikkelijke gas- oorlog. Voor een deel was dit te danken aan nieuwe strategisch op vattingen. Men streefde er naar, met snelle tankcorpsen, gesteund door vliegtuigen, de moordende verstarring van een stellingenoorlog te voorko men. Bovendien waren de oorlogvoe rende partijen niet geneigd om oor- logsgassen te gebreuken uit angst voor repressailles die des te zwaarder konden zijn. omdat het vliegtuig de burgerbevolking „gas-kwetsbaar" maakte. Zeker is het, dat niet gebrek aan „bruikbare" gassen was, dat tot onthouding van het gebruik van gas leidde. De scheikundigen hadden namelijk tussen 1918 en 1939 allesbe halve op hun lauweren gerust. Zij hadden zelfs zó grote vorderingen gemaakt, dat zij er zelf ontdaan over waren. Gas-geheimen In Duitsland produceerde men gas in de jaren dertig onder de namen Tabun, Sarin en Soman. Tabun gold als „het beste merk". De Amerikanen noemden deze gassen „G-gassen" Sedert de Amerikanen achter de Duitse „gas,-geheimen" kwamen, heb ben zij zich veel inspanning getroost zowel om de C-gassen te bereiden en er voorraden van aan te leggen als om er afdoende afweermiddelen tegen te vinden. Men experimenteerde verder en thans is men (in Amerika) zover, dat men voor elk soort C-gas een doel treffend tegengif beschikbaar heeft. Dit is natuurlijk heugelijk. En wel, 55 Zes Amerikanen zijn omgekomen en zeven gewond, doordat een ,,Glo- bemaster", die onderweg was met post en levensmiddelen voor een Amerikaanse expeditie bij Kaap Hallett in het zuidpoolgebied, dicht bij zijn bestemming verongelukte, aldus donderdag in Nieuw Zeeland opgevangen radioberichten. Het gro te transportvliegtuig was te Christ-, church opgestegen, van waaruit de/ Amerikaanse expeditie wordt bevoor raad. (Advertentie) omdat men met de tegengiften de gevolgen van een eventuele C-oorlog een heil eind zou kunnen verzachten, maar ook, omdat het bestaan der anti middelen de kans op het gebruik van G-gassen in een oorlog veel geringer maakt. Zou men er in slagen ook „anti middelen" te vinden tegen atomaire en bacteriologische wapenen, dan zou dit betekent, dat het jonge ABC der moderne strategie spoedig „conven tioneel" of „ouderwets" zou worden genoemd. (Advertentie) WOLWINKEL TE BREDA Van vrijdag 17 oktober af bent U hartelijk welkom in de nieuwe gezellige 3 Suisses Wolwinkel Eindstraat 1, Breda U geniet er dezelfde voordelen tls wanneer U rechtstreeks bij de fabriek koopt. Bij iedere aankoop wordt tijdens de eerste week van de opening, een aardig cadeautje verstrekt. Te St. Jansteen werd een vergade ring gehouden van de besturen van de Landbouwstudieclubs voor ge mengde bedrijven, van de clubs Clin- ge, St. Jansteen, Koewacht en Zuid- dorpe, o.l.v. de rijkslandbouwconsu» lent in Zeeuwsch-Vlaanderen, ir. Hae- nen. Doel was om te komen tot de op richting van een veevoederkern. De heer den Engelen van het veevoeder bureau voor Zeeland zette de aanwe zigen het doel en de werkwijze van de veevoederkern uiteen. Besloten werd om een dergelijke kern voor de grensgemeenten op te richten. Besproken werd nog het landbouw- verslag voor Zeeuwsch-Vlaanderen, tevens werden voor de winter diverse lezingen op het programma ge plaatst. Gepland werd ook een excursie naar de gezondheidsdienst voor dieren te Goes, met hieraan vastgekoppeld 'n bezoek aan het bekende K.L station. (Advertentie) Geen tijd j voor HOOFDPIJN. Uw hoofd werkt hard - Uw hersens werken, werken, worden moe Hoofdpijn volgt. Bescherm Uw hoofd met "Akkertjes", Daar zijn "Akkertjes" voor, hoofdpijn verhelpen voor harde werkers. Géén tijd voor hoofdpijn neem daarom "Akkertjes" met geneeskrachtig micropoeder. flitsen uw klachten weg Kolonel Abimanjoe, de voormalige militaire commandant van Borneo, is door het militair gerechtshof té Soerabaja veroordeeld tot een ge vangenisstraf van zes maanden. Hij werd schuldig bevonden aan het op dracht geven tot de arrestatie van een aantal hoofdofficieren van het leger en van hoge regeringsambtena ren die in november 1956 uit Dja karta in Borneo werden verwacht. Zijn plannen waren echter mislukt. van Nederland voor 'n heiegen genever zo zuiver gestookt en heerlijk zacht! Zeer Oude Genevei een S B product Ao 1822 Vraag Uw leverancier ook om S&B voor jonge jeneverf.7.40 per liter

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 13