Wegvervoer en spitsuren OUD EN NIEUW Presidenten U.S.A. - vroeger armlastig - krijgen pensioen Driehonderdduizend gulden voor vertoning van het touw-wonder Eerste klassers hebben voetbal-zondag Limburgse Bevorder het gebruik der openbare vervoermiddelen Omdat het vrijdag is A spoelen we allemaal de melkfles om! DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 3 OKTOBER 1958 JAARREDE MR. D. VAN SETTEN Kans op verhoging abonnementen Tyfusge vallen op „Sibajak" De overstromingen in zuid-Frankrijk 3e achterui'trijdei ecKd wat ee*t leuée (faxte f Auto-Coats Monty-Coats Onverklaarbaar Oosters mysterie na vijf eeuwen nog onopgelost Vacht handen Beschrijvingen 55 5? t en bin- nent te. Er is slechts een uitkomst voor het probleem van de verkeers chaos tijdens de spitsuren: het bevorderen van het gebruik der Ipenbare vervoermiddelen, is de mening van de voorzitter van le Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transport-Onder- .emingen, mr. D. van Setten, directeur van de BBA te Breda. Jij uitte deze conclusie gisteren in zijn jaarrede, een uitvoerig ,etoog over het vervoer tijdens de spitsuren, die hij hield tij- lens de buitengewone algemene vergadering van de KNVTO ,an boord van het motorschip „Erasmus" op een tocht langs de Jelta-werken. Met een stroom van cijfers toonde nr. van Setten aan, dat deze conclu de niet ten voordele van de vervoer- edrijven zou strekken, want het ver- oer in de spitsuren betreft voor het rergrote deel abonnementhouders die orden vervoerd tegen gereduceerd irief, te zwaar gereduceerd, aldus >reker, voor welk vervoer extra ma- jrieel moet worden ingelegd dat hoge osten voor het bedrijf met zich rengt. Enquête Uit een bij 24 transportondernemin- jen in verscheidene delen van het and ingesteld onderzoek is gebleken at de reizigers, die reisden op een bonnement, in 1950 24,2 procent uit makten van het totale aantal reizi- ers bij de 24 bedrijven, ad 120 mil- rfcen. In 1957 was dit percentage 27,8 rocent. Wanneer de aantallen reizi- ers op abonnement en op enkele rei en en retours in 1950 beide worden esteld op 100, bedroegen de indexcij- ;rs in 1956 respectievelijk 158,4 en 11,6. Het aandeel van deze groepen dzigers in de vervoersopbrengst be- roeg in 1956 voor de op enkele rei- m en retours reizenden 81,25 procent an de opbrengst en voor de op abon- ;menten reizenden (die dus 27,8 pro nt van het totaal uitmaakten) 18,75 rocent. Dat wil zeggen, aldus mr. van Setten, dat deze laatste groep rei zigers op de normale tarieven een reductie genieten van 33 procent. Deze cijfers tonen zijns inziens aan dat bij de tariefopbouw gespro ken moet worden van scheve ver houdingen, die slechts historisch te verklaren zijn. Andere cijfers, die hiermee in nau- re betrekking staan, zijn die betref- de het wagenpark van de bij het aderzoek betrokken bedrijven, die aim 55 procent van het totale aantal leizigers op de interlokale autobus- diensten vervoeren. Deze bedrijven gebruikten in 1950 in totaal 916 auto bussen, van welke 342 nodig waren ter tvoering van versterkingsritten tij- is de spitsuren, dus 37.3 procent van wagenpark. Op een totaal van 1252 nobussen in 1956. bedroeg dit per- age 42,7 of 534 bussen. Een dienst- gelingbus legt per dag gemiddeld )0 km af en een versterkingsbus ge- ddeld 100 km. Met andere woorden, aldus mr. van tten, 42,7 procent van het wagen- ark is nodig om 27,8 procent van het )tale aantal reizigers, die voor 18,75 rocent bijdragen in de totale op- ngsten, te kunnen vervoeren. Hier- oor moeten ruim 30 procent meer osten gemaakt worden. Tariefsverhoging Hieromtrent zal, deelde de voorzit- r mede, nog dit jaar een rapport ver- ihiinen van de tarievencommissie e KNVTO. Daarbij zal onder meer worden ge acht aan een geleidelijke verminde- ing van de reducties. Zou men nu een kwaliteitsverbete- ing willen bereiken, waarbij voor een o groot mogelijk aantal staande pas- agiers een zitplaats ter beschikking ou komen, dant zou dit voor de 24 eënquêteerde bedrijven, welke bij het nderzoek waren betrokken, minstens eerkomen op een verdubbeling van et versterkingspotentieel. Dit bete ent, dat deze bedrijven nog eens rond 530 autobussen extra zouden moeten inzetten, hetgeen een kostenvermeer- dering met zich zou brengen van on geveer dertien miljoen gulden per jaar, wat weer een tarief verhoging zou betekenen. Van de totale omvang van het per sonenvervoer in 1938, 10,5 miljard rei zigers p. km, werden er 64 procent afgelegd per openbaar vervoermiddel en 36 procent per personenauto. In 1957 waren deze getallen van de 32,5 miljard reizigers p. km, 54 procent per openbaar vervoermiddel en 46 pro cent per personenauto. Waar aangenomen mag worden, al dus spreker, dat deze tendens zich ook in de nabije toekomst zal doen gevoe len en een simpele berekening leert dat dit met de beschikbare straatruim te tot een hopeloze situatie kan lei den op de spitsuren, is de enige uit komst om een chaos te ontlopen, een bevorderen van het gebruik der open bare vervoermiddelen. Hij rekende de aanwezigen voor, dat de 828.000 reizigers die zich elke dag op de spitsuren, van 16.30-18.30 uur, aandienen, met elkaar tijdens hun vervoer 331.200 vierkante meter straatoppervlakte in beslag nemen. Zou eenzelfde aantal reizigers zich per personenauto verplaatsen, dan zou ruim 8,5 maal zoveel ruimte worden beslagen, namelijk 2.898.000 vierkante meter. Dit noemde de voorzitter de kern van het spitsverkeer-probleem. Late men de zaak op zijn beloop, dan komt de chaos vanzelf. Als oplossingsmogelijkheden bracht mr. van Setten de autobusstations met vrije toegangswegen in centra van Chicago en New York de aan dacht, alsmede de Rott ^e plan nen voor een metro-tunn in aan bouw zijnde vrije tram- en buskrui singen op de Sudtiroler Platz in We nen, de mogelijkheid van het versprin gen van werktijden van industrieën en verlichting van op het openbaar vervoer drukkende lasten. Het emigrantenschip „Sibajak" is op zondag 28 september in Welling ton in Nieuw-Zeeland aangekomen met zeven niet ernstige zieken aan boord. Men dacht dat zij influenza hadden. Zij werden voor onderzoek in een hospitaal opgenomen en toen bleek, dat vier van hen tyfus had den. Van de drie anderen wordt ver moed, dat zij dezelfde ziekte heb ben, maar hierover verkeert men nog in het onzekere. Het schip had, naast Nederlan ders, passagiers van vele nationali teiten aan boord. o.a. Hongaren, Duitsers, Oostenrijkers en Britse on derdanen. De niet zieke passagiers zijn inmiddels naar him bestemmin gen in het gehele land vertrokken. Als voorzorgsmaatregel zijn de ge zondheidsofficieren in de districten, waar zij naar toe zijn gegaan, op de hoogte gesteld. Het is nog niet bekend wie de zieke passagiers zijn en welke na tionaliteiten zij hebben. Volgens officiële gegevens zijn er bij de overstromingen van dinsdag in zuid-oost-Frankrijk 28 personen omgekomen. Vier mensen worden ve-mist. Eerder was gemeld, dat de ramp volgens onofficiële cijfers aan 36 mensen het leven had gekost. Er zijn echter sedertdien enkele vermiste personen gevonden. 6aMs6uojJooA do japfu)inja)i43o do 6uojjooa jiaaq jas ja> j japfu -linj3)ipo ap do 6uojjooa uaqqaq jas}ai> ua o;nv Het achteruitrijden dient stapvoets geschieden, en aan die kant van weg waarover men is komen vrijden. Hierbij mag het overige *eer niet in gevaar worden ge acht, nóch gehinderd. In dit verband wijst de ANWB er dat dus gestopt moet worden in- len de verkeersomstandigheden dit [Zeisen. Verder heeft de achteruitrijder de oplichting op een kruising of split- 4 om aan al het verkeer, dat niet achteruitrijdt, voorrang te ver- ien. Dit geldt dus ook voor het geval P-' de achteruitrijder van rechts it en/of op een voorrangsweg itöt! Eenvoudig gezegd: de achteruit- I; oer is volkomen ondergeschikt ai het overige verkeer. tf President zijn van de U.S.A. is geen pretje. Het salaris is niet toereikend. Vele presidenten van de Verenigde Staten verloren tijdens hun presidentschap hun persoonlijk fortuin, zoals onder andere Thomas Jefferson, die tenslotte zijn persoonlijke biblio theek moest verkopen om de schuldeisers te kunnen betalen. Vandaar dat nu een wet is aan genomen, welke de presidenten recht geeft op een pensioen. De nog in leven zijnde vroegere pre sidenten van de U.S.A. krijgen voortaan honderdduizend gul den per jaar pensioen en 200.000 gulden vergoeding wegens „openbare kosten". Ook presi denten-met-pensioen blijven na melijk bekende persoonlijkhe den. Weinigen in de States ont vangen zoveel brieven als Har ry Truman, die drie secretaris - sen nodig heeft om de brief schrijvers te beantwoorden. De schatkist wordt er nauwelijks door belas!, want alleen de 83- jarige Herbert Hoover, de 31-ste president, en Harry Truman, de 33-ste, zijn gegadigden. De oude Hoover juichte dezer dagen de wet toe. Hij zei: ,,Geen enkele presi dent kan tijdens zijn ambtsperiode een dollar wegleggen voor zijn ou de dag. Persoonlijk heb ik het pen sioen niet nodig. Mijn ouders lieten me een degelijk vak leren. Ik werd mijningenieur in een tijd toen de belastingen de room nog niet weg schepten. Vóór ik president werd bezat ik al wat spaarpenningen. Het pensioen wil ik besteden om er liefdadige en nuttige instellin gen mee te ondersteunen." Harry Truman had geen enkel comm ntaar. Hij heeft een zeer aanzienlijke erfenis gekregen. Voor dien zei hij lachend: ..Ik kom niets tekort. Als oud-officier krijg ik maandelijks een pensioen van hon derd dollar". De Amerikaanse pers heeft lan ge tijd een stevige campagne ge voerd voor het uitbetalen van een presidentspensioen. De bladen haal den daarbij ook het voorbeeld aan van Grant, die acht jaar presi dent werd en tenslotte arm stierf zonder één dollar achter te laten. Eisenhower, die straks ook pen sioen zal krijgen, heeft weinig per soonlijk fortuin, wel pensioen als oud-officier. De weduwe van de vroegere pre sidenten zijn in de nieuwe wet evenmin vergeten. Ze krijgen voort aan 40.000 gulden per jaar. Ook in deze sector zijn er maar twee kandidaten: Mrs. Rooseveldt en mrs. Wilson. Zij zullen dus niet de geldzor gen kennen, die destijds mrs. The odore Rooseveldt en mrs. Lincoln hebben meegemaakt. Beide vrou wen bleven na het overlijden van hun man achter zonder middelen van bestaan en moesten van de ene maand in de andere leven. Op uitnodiging van de onderoffi cieren van de legerplaats Oirschot zijn een vijftig oud-KNlh-militai- ren uit het militair instituut Bron beek" bij Arnhem en een 150 ouden van dagen uit Best te gast geweest bij leger en luchtmacht. Op de vliegbasis Eindhoven klom de 76- jarige oud-Atjehstrijder Johan van Rijssel in de cockpit van een mo derne straaljager, om daarna zijn verbazing over de moderne techniek te uiten tegen de 75-jarige Cornells Rijckers, ook een oud-gediende. (Advertentie) (Advertentie) Sportieve mode op z'n charmantst: flatteus, jeugdig én warml Dit zijn twee voorbeelden uit de exclusieve n uil ac cAuusicvc collectie dameskleding van P&G Modieus geruit jasje meten zon der capuchon, te dragen op rok of pantalon. Prachtige woilig- zachte stoffen, ook in uni en moderne strepen - n7*ï vanaf .i\ Jj in sportieve modellen waarbij o.a. een speciaal voor P C ontworpen 1-rij slankmakend mo- Fakirs houden van ouds her de verbeelding der mensheid ge vangen. De toeren, die zij verrichten, overschrijden soms de grens van het begrijpelijke. Zij worden dan gerangschikt in de groep der wonderbaarlijke dingen. Tal van verrichtingen van fa kirs konden in de afgelopen zestig jaren nauwkeurig onderzocht en wetenschappelijk verklaard worden. In een aantal gevallen bleek echter zulk een wetenschappelijke verklaring der prestaties onmogelijk. Er zijn zelfs toeren, die tot dusver nog nooit critisch- wetenschappelijk konden worden getoetst. Onder die niet getoet ste en onverklaarde prestaties staat de „touw-toer" bovenaan. Jen nimmer ruw of schraal^ n Het is de Hamamelis die het m doet Tal van beschrijvingen van oogge tuigen, die deze toer aanschouwden, zijn bekend. Zij gaan terug tot in de veertiende eeuw. toen Ibn B'atuta door India trok. Ibn B'atuta was een Arabier, die enige tientallen jaren lang de toen bekende wereld bereisde en wiens reisjournalen tot de belang rijke bronnen der wetenschap beho ren. Omstreeks 1340 vertoefde deze „Arabische Marco Polo" in het hui dige India. Daar zag hij volgens zijn verslagen wat na hem vele andere reizigers zouden zien: Het touw-wonder. Kort samengevat ge schiedt daarbij het volgende. Een fakir komt met een jonge knaap aangewandeld. Hij draagt een mand. Uit die mand neemt de „to venaar" een lang, opgerold touw. Iedere aanwezige kan het zien en aanraken. Het is of schijnt een ge- Woon touw. De fakir werpt het touw vervolgens in de lucht. Het valt niet omlaag op de grond, doch blijft, in de letterlijke zin des woords, stok stijf staan. De jongen klimt dan in dat stokstijve touw naar boven. Tot zover zijn alle verhalen gelijkluidend. Zelf zagen wij vóór de laatste oorlog op Ceylon dit deel van de wondertoer ten overstaan van een talrijk publiek en in de open lucht verrichten. Er zijn ook reizigers, die zeggen „meer" gezien te hebben. Dit „meer" bestond uit het volgende. Nadat de jongen boven in het touw was ge komen, klom de fakir hem na. Met een scherp zwaard sloeg hij, boven gekomen, de jongen het hoofd van de romp en de armen en benen van het lichaam. Hoofd en ledematen vie len met een bons op de grond. Hier werden zij opgeraapt door een helper van de fakir en in een mand ge stopt. De toeschouwers, die vol af grijzen de „moord" in het touw hadden gadegeslagen, waren op gelucht, toen enige seconden na dat de lichaamsdelen in de mand waren gestopt, een lachende, vro lijke jongen, gaaf van lijf en le den, uit de mand tevoorschijn kwam. Op hetzelfde moment viel het touw omlaag en stond de fakir op de grond. Wat hiervan te denken? Een Frans onderzoeker van dit „wonder" (Ja- cobiot was zijn naam) probeerde te- |-^>J Maar gekheid nu terzij....: een schone melkfles hóórt erbijI Het wordt voor de top-ploegen der amateurs in ons gewest wel een uitgesproken „Limburgse" competitiedag. Zowel Vlissingen als MOC en Al liance zullen zondag de degen kruisen met een ploeg uit het Limburgse. De Zeeuwen reizen er voor naar Heer. Ze zullen daar een formatie treffen, die met reden gevreesd is van wege de „uitschieters", die ze pleegt te maken. Heer is in ieder geval een wispelturig tegenstander. Is de ploeg toevallig op dreef dan zal het Vlis singen niet meevallen om de eerste puntjes in deze competitie binnen te halen. MOC gaat ook de Limburgse kant op, want deze ploeg trekt naar Kimbria, dat het evenmin als Vlissin gen reeds tot winst heeft kunnen bren gen. Dat wil zo vroeg in het seizoen overigens niet al te veel zeggen, zodat de Bergenaren geducht op hun tellen zullen moeten passen om in-de-rij te blijven. Alliance ontvangt SC Emma. De Roosendalers zijn bijzonder sterk op eigen veld, hetgeen ze zondag weer maar eens moeten bewijzen. Hun gas ten mogen namelijk zeker niet onder schat worden. In de eerste klas afdeling C worden voorts gespeeld: SC Irene—de Spech ten, Hoensbroek—Brabantia en Box telRoermond. Pittig vechten Taxandria behoort weer bij de do minerende ploegen in de tweede klas A. Het staat voor de zoveelste keer op winst, tenzij Schijndel uitzonder lijk goed voor de dag komt. Ook Ge- mert weet van wanten, maar deze ploeg ontmoet TOP en het mag dan zijn, dat de leiders het voordeel van eigen terrein hebben, TOP is in ieder geval niet kansloos. Sarto ontvangst Boxmeer met de vaste wil om er vol le winst uit te halen. ODC gaat naar Valkenswaard, waar het eveneens pit tig vechten wordt. Veloc is te gast bij Oss, waar het moet kunnen zege vieren. Uno Animo staat strijdensge- reed en Woenselse Boys zal dat moe ten bezuren. Middelburg en DESK zijn de grote ploegen in de tweede klas B. Ze prij ken bovenaan de standenlijst, hetgeen niet meteen de garantie inhoudt, dat ze daar zullen blijven. DESK zal zich met name tot het uiterste moeten inspannen om bij Goes overeind te blijven, terwijl Middel burg bij Corn. Boys de handen meer dan vol heeft. Internos gaat met lood in de schoenen naar Hulst, want er zal verwoed gevoetbald moeten wor den om bij de Zeeuwsch-Vlamingen méér dan een puntenverdeling uit het vuur te slepen. Rood WitTSC wordt een streekderby, zoals die in vroeger jaren bij herhaling te zien waren: Fel, vol actie, spannend en met een vol slagen onzekerheid over de uitslag. Misschien blijven de Oosterhoutena- ren overeind. BSC krijgt Terneuzen te gast. Veel hoop geeft dat bezoek niet, want de Terneuzenaren komen zeker niet met de bedoeling om de laatste plaats in de standenlijst over te nemen. Roosendaal zal het voordeel van eigen terrein volledig moeten uit buiten om de meerdere te blijven van RAC. Vuurwerk RWB zal in de derde klas B niet veel plezier beleven aan het bezoe- kende UDI. Concordia mag meer illu sies koesteren, want op papier kan het GW „hebben". St. Michielsges tel rekent op de aanmoedigingen van het eigen publiek om SCB te kunnen weerstaan. Heusden trekt naar Nevelo met veel plannen om aansluiting met de leiders te houden. Best Vooruit dient zijn leidersplaats te verdedigen tegen RKTVV. Vlijmense Boys zal zich de nodige moeite geven om ten koste van RKC de rode lantaarn kwijt te raken. In de derde klas C spant het er al geducht. Virtus zal slag moeten leve ren tegen Veerse Boys, dat onderhand wel eens grote dingen wil verrichten. WSC heeft aan Gudok een niet ge makkelijk te „nemen" gast. Ook SET heeft het niet bij voorbaat gewonnen van VOAB. Dongen maakt zonder twijfel vuurwerk bij RKDVC. SCO, dat Hero ontvangt, zal wel de nodige strijdplannen gereed hebben. WVO en Baardwijk vechten een stoer par tijtje, dat zal beslissen, welke van de twee ploegen bij de koplopers blijft behoren. Zeelandia zal het in de derde klas D Grenswachters lastig maken. ODIO zal zich benauwd genoeg voe len aan de staart van de ranglijst en daarom ziet het er niet best uit voor Zierikzee. Axel moet RKFC kunnen bedwingen, terwijl METO alles op haren en snaren zet om ook bij VES volle buit in de wacht te slepen. Steenbergen geeft RCS niet veel kans, het terreinvoordeel van de RCS'ers ten spijt en Hontenisse zal zich bij rode lantaarndrager Zeeland Sport niet laten verrassen. Zware dag In de vierde klas B gaat Rhode bij Nieuwkuik verliezen. OJC kan tegen DESO op. terwijl RKJVV tegen het bezoekende RKSVA de beste papie ren heeft. BMC verdedigt zijn leiders plaats tegen Berghem Sport vermoe delijk met resultaat. Zwaluw VFC kan misschien halve winst overhouden van het duel tegen Nooit Gedacht. De vierde klas E brengt Gilze de moeilijke opdracht om ook bij het sterke GSBW de meerdere te blijven. Hilvaria, dat ZIGO op bezoek krijgt, moet kunnen winnen. Zo'n besliste uitspraak is zeker niet mogelijk bij Oirschot VooruitZaltbommel. Velo- citas ruikt wellicht een kans, nu het thuis tegen Ons Vios speelt. Hierony- mus gaat een kwade zondag tegemoet bij Berkdijk. RKVVU, dat de vierde klasse F aanvoert, moet Groen Wit de baas kunnen, zeker nu het op eigen terrein speelt. Zundert heeft aan het bezoe kende Breda een zware opgave. TAC dat „thuis" DEVO ontmoet, heeft ze ker kansen. Madese Boys' gaat naar SC Gastel met de grootste bedoeling om zich in de kopgroep te handhaven. Halsteren verspeelt tegen Noord- hoek waarschijnlijk niet zijn leiders plaats in de vierde klasse G. NSV heeft het terreinvoordeel tegen De Schutters hard nodig. Hetzelfde is het geval bij Renesse, dat tegen Rimboe aantreedt. Cluzona is gastheer van Nieuw-Borgvliet. Het houdt de pun ten waarschijnlijk thuis. Ierseke en Kaaise Boys ziin aan elkaar gewaagd, zodat het terreinvoordeel misschien de beslissing brengt. Clinge gaat in de vierde klasse H een zware dag beleven bij Breskens, dat veel trek heeft in de eerste plaats van de ranglijst. Sluiskil en 's Heer Arendskerke gaan beide om de eerste punten strijden. Lewedorpse Boys, dat bij de kopgroep hoort, zal zijn kansen tegen RIA met hand en tand verde digen. Biervliet zal zich 'heel wat mans moeten tonen om Oostburg er onder te houden. Luctor tenslotte kan tegen Steen de lakens uitdelen. Eeuwen lang reeds vorst de westerling naar de ont rafeling van een raadsel, dat tot dusver niet oplosbaar is gebleken. gen het einde der vorige eeuw foto's van zo'n voorstelling te maken. Toen hij de negatieven ontwikkeld had, was erniets op te zien, behalve dan de fakir staande op de grond bij zijn mand. Een andere Franse onderzoe ker, Tignet geheten, kwam als oog getuige en met zijn camera tot ge lijke resultaten als Jacobiot. Een Amerikaan, Elmora, besloot om de Franse onderzoekers een lesje te ge ven. Hij nam een vriend mede, die een goede sneltekenaar was. Tijdens de „touw-toer" nam Elmore zelf foto's en zijn vriend maakte schetsen. De tekeningen klopten met de oog getuigenverslagen van velen, die zo'n voorstelling bijwoonden, maar de foto's waren minder overtuigend. Zij vertoonden alleen het beeld van de fakir, ditmaal op de grond gezeten bij de mand, waarin het touw was opgeborgen. Massa-suggestie! Dit was, meenden velen, de verklaring van het touw- wonder. Maar de moderne weten schap staat op het standpunt, dat het, menselijkerwijs gesproken, uitgeslo ten moet worden geacht, dat één man, fakir of niet, een aantal men sen kan suggereren iets te zien dat in werkelijkheid niet plaatsvindt. Zo is het wonder dus nog steeds onverklaard, tenzij men wil aanne men wat sommige Duitse onder zoekers bijvoorbeeld dr. Volkmann, als „verklaring" opperden dat de touw-toer helemaal niet wordt uitge. voerd, dus dat het relaas van al dia reizigers op fantasie zou berusten. Maar dit gaat toch wel iets te ver, want onder die reizigers waren er verscheidene, die door hun zin voor objectiviteit en door hun ervaring als waarnemer niet zo maar als fantas ten of ongeloofwaardige lieden mo gen worden gekenschetst. Hoge beloning India maakte in de vorige eeuw deel uit van het Britse koloniale rijk. Koningin Victoria had vaak over het touw-wonder der fakirs horen spre ken. Zo groot was haar belangstel ling voor die wonderbaarlijke pres tatie, dat zij besloot om een som gelds uit te loven voor hem of haar, die het wonder in het openbaar, in de vrije lucht en zonder technische mid delen zou volbrengen. Niemand meld de zich tijdens de regering der vor stin om het kunststuk te vertonen. De koningin stierf, maar het fonds ten behoeve van de „touw-fakirs" bleef bestaan. Thans bevat het drie honderdduizend gulden. Dit vermo- gentje ligt te wachten op de fakir, tovenaar, goochelaar of wie ook, die het touw-wonder verricht. Doch ook in onze eeuw is er niemand gekomen om het wonder te vertonen. Wel kondigden in 1937 een viertal mannen aan. de toer te zullen vertonen ter gelegenheid van de Britse kronings feesten in dat jaar, doch toen puntje bij paaltje kwam en de toeschouwers vol spanning wachtten op de tove naars (onder wie een Amerikaan en een Australiër), verscheen er nie mand. De goochelaars uit de Westerse landen hebben eveneens jaren lang hun best gedaan om meer te weten te komen omtrent de touw-toer, tloch tevergeefs. Goochelaars en illusionisten van wereldnaam reis den naar India en Pakistan om het geheim te doorgronden. Succes bleef uit, al waren er onder hen wel mannen, die de toer zagen uit voeren. Zo blijft dan de touw-toer een der tot dusverre onverklaarde mysteries van het oosten. Ooggetuigenverslagen van mannen en vrouwen uit vele eeuwen, staan ter beschikking om aannemelijk te maken, dat de „ont hoofde en toch springlevende kna pen" geen produkten der verbeelding zijn. Dat tot dusverre niemand het vermogen van driehonderdduizend gulden heeft verdiend, behoeft niet in tegenspraak te zijn met het voorgaan de, want er zijn nu eenmaal dingen waaronder ook fakirgeheimen die noch voor geld te koop zijn noch voor geld worden geopenbaard.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 9