Landbouwvoorlichting voortaan betaald? Bieduinenhof nu voor bejaarden I SCinde pijp! Tevreden emigranten Stiltemaand Geen supersonische verkeersvliegtuigen binnen vijftien jaar Nieuws voor VOORTAAN HOORT HET ZO. DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 30 SEPTEMBER 1958 Ook hier werkt de bezuiniging door Weg Sluiskil-Axel is aanzienlijk verbeterd Kleu terleidsters congresseren te Breda Hoogwaterstanden Inzegening kleuterschool Nieuw Hulst Kritiek in Australië lokte kritiek uït Ingezonden stukken „Gebedsactie" voor Nieuw-Guinea President Douglas-fabrieken tijd enorm snel revolutionair (Advertentie) (Van onze landbouwmedewerker) Tussen al de opwinding en het rumoer rondom de melkprijs, de toeslag voor de boeren, de sub sidie aan de consumenten, de beperking van de produktie en het vragen van advies aan de Sociaal Economische Raad, is een belangrijke mededeling van minister Vondeling verloren ge lopen. De mededeling over de voorlichting van de land- en tuinbouw. Aan ingewijden was het al langer bekend, dat er iets in deze geest op komst zou zijn. Niet uit hoofde van geheime voorwetenschap, want de eerste mededeling heeft minister Von deling gedaan bij zijn werkbezoek aan de provincie Gelderland ongeveer half juli. Over dit bezoek hebben toen in verschillende kranten berich ten gestaan. Het kan zelfs wel zijn dat er eerder wat over gezegd is, maar dat willen we kwijt zijn. De minister heeft toegezegd dat de kosten voor de voorlichting bijna een on draaglijke last waren geworden voor de schatkist. De Nederlandse landbouw en ze ker niet minder de tuinbouw neemt zulk een vooraanstaande plaats in in de wereld, omdat er een zeer nauwe samenwerking bestaat tussen onder zoek, onderwijs en voorlichting. Wil Nederland deze plaats behouden, dan mag het geen van de drie terreinen verwaarlozen. De welvaart van ons land rust voor een aanzienlijk deel op de land- en tuinbouw. Daarom is het alleszins verantwoord, dat het Nederlandse volk in zijn geheel een bijdrage geeft aan het onderzoek, het onderwijs en de voorlichting. Met andere woorden, dat een deel der be lastinggelden hieraan wordt besteed. Tot nu toe heeft de staat dit alles voor het overgrote deel voor zijn re kening genomen. Maar een bepaald deel van ons volk met name de land- en tuinbouw profiteert wel in het bijzonder van deze drie activiteiten. Daarom zo redeneert de minister is het billijk dat deze groep ook een extra bijdrage levert. Het onderzoek is nauw ver want met de Landbouwhogeschool in Wageningen en is zo kostbaar dat het agrarische bedrijfsleven dit niet alleen zou kunnen betalen. Trouwens, van dit onderzoek hebben ook anderen dan de land- en tuinbouw rechtstreeks profijt. Daarom ligt het voor de hand dat de staat dit onderzoek be taalt. Ook de financiering van het onderwijs is in Nederland in handen van de staat. Dat dit ook geldt en blijft gelden voor het land- en tuin- bouwonderwijs is alleszins plausibel. bedrijf. Voor de boerenjeugd is geen plaats meer op het bedrijf. In groten getale moeten boerenzonen een toe komst zoeken buiten de landbouw. Voorlichting over een bedrijfsplan in verhouding tot de beschikbare ar beidskrachten zal in de meeste geval len uitlopen op een gesprek over de samenstelling van het gezin en over de toekomst van de kinderen. En deze gesprekken zo zeggen de organisaties zijn ons terrein en niet dat van de overheid, want bij de aangelegenheden van het gezin komt ook de godsdienst te pas en daarover moet de overheid zwijgen. Wij de organisatties zouden dus eigenlijk de voorlichting moeten geven en zo lang dat niet kan, moeten wij er toch heel wat over te zeggen hebben. ,Dat kan, dat kan," antwoordt de overheid. „Maar u weet, financieren betekent ook zeggenschap hebben. Laten we deze stelling ook maar eens omkeren: zeggenschap willen hebben moet dus ook betekenen financieren, of tenminste een groot deel van de gelden bijdragen". Men kan ook re deneren, dat de staat het onderwijs betaalt, maar dat het gegeven wordt door bijvoorbeeld een katholieke schoolvereniging. Zo zou de staat ook Bijdragen Blijft over de voorlichting aan boe ren en tuinders. Hiervan hebben deze lieden zelf het meeste profijt. Daar om, zullen zij moeten bijdragen. Er kómt nog een andere overweging bij Sinds een aantal jaren eigenlijk sinds de oorlog zijn de landbouw organisaties van mening dat zuiver technische voorlichting niet meer mo gelijk is. Gezin en bedrijf zijn zo nauw met elkaar verbonden, dat men moeilijk voorlichting kan geven op het ene terrein zonder het andere te raken. Vooral niet door de veran derde omstandigheden op het boeren- Door de vernieuwing van de pro vinciale weg van Sluiskil naar Axel is een belangrijke vörkeersverbete- ring ontstaan. Hoewel door de nieu we oost-westroute het traject Axel- Sluiskil aanzienlijk is ontlast, is deze weg toch nog altijd een zeer belang rijke verkeersschakel. Men is ge ruime tijd bezig geweest deze des tijds zo gevaarlijke weg (smal en vol bochten) aan te passen aan de eisen die het huidige verkeer stelt. In de eerste plaats is de knik in de weg, ter hoogte van Axelse Sassing (bij het begin van de kanaalzijarm) weggewerkt, er kwamen fietspaden waaraan gedeeltelijk nog wordt gewerkt en de nieuwe, verbrede weg is van de gevaarlijkste bochten ontdaan en loopt nu niet meer zo pal langs het water. Ook vanaf het Casino tot aan de brug te Sluiskil is veel verbeterd. De bewoners van de lange rij hui zen onder Sassing hebben nu een echte straat" aan hun voordeur en een betonnen stootrand langs de weg beschermt zowel het verkeer (waar onder de lager rijdende fietsers) als de daar wonenden. Nu ook de rondweg om Axel ge reed is, kunnen de automobilisten op dit traject uitstekend uit de voeten. de voorlichting kunnen subsidiëren maar haar doen geven door bijvoor beeld, de katholieke boerenbond. Gezien echter het motief van be zuiniging zal deze redenering wel wei nig kans krijgen om werkelijkheid te worden. Er schijnt nog een andere overwe ging bij te komen, maar we hebben niet kunnen achterhalen hoe groot de invloed hiervan is geweest. Vooral de landbouwvoorlichting klaagt er over, dat zij een aantal boeren niet berei ken kan, omdat deze niet van zin zijn de gegeven raad op te volgen. Er is een groep boeren aan wie de voor lichting niet besteed is. Deze groep maakt het werk van de voorlichting onnodig duur, want deze doet zo goed mogelijk zijn best om alle boeren te bereiken. Welnu, zo schijnt de rede nering te zijn, als we de boeren laten betalen, dan krijgen we vanzelf de boeren, waaraan de voorlichting wel besteed is en die kunnen we dan be ter helpen. Hoe? Hoe de voorlichting georganiseerd zal worden, is nog niet bekend. Waar schijnlijk zullen er verenigingen voor bedrijfsvoorlichting worden opgericht, zoals ze in een aantal plaatsen al bestaan. De boeren betalen aan deze verenigingen een contributie, bijvoor beeld gebaseerd op het aantal ha grond. Zulk een vereniging kan dan een functionaris aanstellen die het zelfde werk doet als thans gebeurt door de assistent van de voorlichtings dienst. De technische leiding van deze voorlichting zou kunnen blijven be rusten bij de consulent, die in dienst van het Rijk zou blijven. Of het zo wordt weten we nog niet. We vonden het echter goed hierover te berichten voor de grote drukte be gint. De grote drukte van de akker bouwprijzen, de garantieprijs voor de melk, de beheersing of de beperking van de melkproduktie, de hoeveelheid melk waarvoor de garantie zal gel den, en de manier waarop het risico van de markt verdeeld zal worden tussen boer en overheid, en zo nog verschillende onderwerpen, waarover binnenkort meer bericht kan worden. Er is nog weinig van bekend, maar misschien is het voor de veehouders interessant kennis te nemen van de geruchten, dat voor het melkprijsjaar 1958- 1959 de garantie zal gelden voor vijf miljard liter. Door het groepsbestuur van de K.O.B. uit het bisdom Breda, is een congresdag georganiseerd voor de kleuterleidsters, te houden op dins dag 14 oktober a.s. Op deze dag, die begonnen zal worden met een H. Mis, zal drs. Th. Draat spreken over „Het probleem van het moderne gezin", 's Middags zal frater Theophaan, directeur van het blindeninstituut te Grave, een lezipg houden over het onderwijs aan slechtziende kinderen. Bovendien zal de film „Leven in de duisternis" worden vertoond. Morgen, woensdag, 1 oktober gel den voor de provincie Zeeland de volgende hoogwaterstanden: te Hansweert om 4.52 en 16.59 uur, te Terneuzen om 4.11 en 16.23 uur en te Vlissingen om 3.45 en 15.56 uur. Gebroken spanning. maar... Douwe Egberts DUKAAT zachte geurige pijptabak _SSEïS54 Woensdagmorgen begint voor de jongste kleuters het nieuwe kleuter schooltje aan de Van der Leyenlaan, Het houten noodgebouwtje is fris op geschilderd en ,,naar maat" inge richt voor de kleinen, die woensdag morgen om kwart voor negen wor den verwacht. Om negen uur zal de school worden ingezegend. (Van onze correspondent in Australië) Er begint in Australië een tevreden geslacht van emigranten op te groeien; men kan hiervan telkens de symptomen ontdekken. De critische stemmen gaan verstommen, er wordt meer aandacht besteed aan de toekomst en minder aan het heden; kritiek wordt in sterker mate door kritiek ontmoet. Dat wil zeggen, degenen die van teleurgesteldheid in hun emigratie naar buiten doen blijken, ontmoeten meer dankbare en tevreden klanken dan een aantal jaren geleden het geval was. Emigratie werkt op een lange termijn Het Indonesische nationale front voor de bevrijding van Westelijk- Nieuw-Guinea, in Djakarta, heeft be kendgemaakt een „gebedsactie voor het terugkrijgen van de soevereini- tei over Westelijk-Nieuw-Guinea" te zullen beginnen. Het besluit daartoe werd genomen tijdens een gecombi neerde vergadering van het front en het lichaam tot samenwerking tus sen jeugd en militairen. De actie zal een aanvang nemen op de „dag der strijdkrachten". Volgens Antara zul len op die dag alle godsdienstbelij ders worden geïnstrueerd om voortaan elke dag een gebed te wijden aan het terugkrijgen van de soevereiniteit over Westelijk-Nieuw- Guinea. In de „Dutch-Australian Weekly", gen weekblad voor Nederlandse emi granten in Australië, luchtte dezer dagen een kennelijk teleurgesteld emigrant z'n gemoed. „Wat een verschrikkelijk land is dat hier; het lijkt wel een woestijn. Er is hier helemaal geen cultuur en voor een intellectueel is het geen le ven. Wat zal ik blij zijn wanneer ik terug kan gaan naar Nederland", zo riep de inzender uit. U had daarop de reacties moeten lezen; het weekblad kon alle ingezon den stukken en stukjes niet plaatsen, zózeer werd bedoelde criticus bekri tiseerd. Er bleef weinig van z'n kri tiek over; de één prees de natuur in de omgeving waar hij woont; de an der wees op het cultureel leven dat bijzonder in en rond de grote steden wordt gevonden; een volgende meen de dat Australië mogelijkheden juist voor mensen met intellect biedt. Kortom, er was werkelijk niet één goed woord voor de criticus; de één putte zich al meer uit dan de ander om het goeds dat in Australië wordt geboden, aan te tonen en uit te stal len. Gewijzigde positie Het zijn deze symptomen uit de kringen van Nederlandse emigranten in dit land. die bewijzen hoezeer de positie van onze landgenoten in Australië zich wijzigt. Zij wijzen er niet slechts op dat er me r tevreden dan ontevreden emigranten zijn, doch vooral ook, dat zeer velen bezig zijn in dit nieuwe land „in te groeien". Dat wil zeggen, men gaat een open oog krijgen voor de goede kanten welke het emigre ren heeft terwijl in het verleden die kwade zijden duidelijker werden afge tekend. Het zou volmaakt onjuist zijn te be weren, dat bedoelde criticus in alles ongelijk heeft; sterker, in veel op zichten hééft hij gelijk. De kritiek welke hij uitte is in het verleden door duizenden, zoal niet publiek geuit, maar dan toch in elk geval bij on derlinge gesprekken of in brieven naar di familie weergegeven. Men zal zich mogelijk herinneren dat in de eerste jaren der emigra- lle in Nederlandse bladen her haaldelijk ingezonden stukken vol kritiek verschenen. Mogelijk dat ve le ingezonden stukken-schrijvers van toén. thans tot de aanvallers van de hier besproken criticus behoren. Men is dan z'n tijd vergeten... Ge lukkig maar, de tijd toen men nog een ontevreden, critische emigrant was, is niet zo prettig om aan te den ken Steeds meer emigranten komen die periode te boven, vergeten hun aanvankelijke kritiek en scharen zich in de rij der verdedigers van hun nieuwe vaderland Zoals reeds opgemerkt, er is heus wel reden om het nieuw ontdekte land te becritiseren; het is er nu een maal anders dan in het vaderland. Merkwaardig is, dat als geheel de sfeer onder de Nederlandse emigran ten in Australië veel rustiger is ge worden; men ziet voorbeelden hoe velen van hen hier geslaagd zijn en bepaalde posities hebben verkregen en bezit de overtuiging, dat men vroeg of laat eveneens zijn doel be reiken zal. De „voortrekkers" hadden dergelij ke voorbeelden allerminst, zij deden met recht „een sprong in het duis ter" Velen van hen zijn nu in het volle licht gekomen en zijn voorbeel den voor degenen die na hen volgden. Er is veel onzekerheid onder de emigranten weggenomen. Bovendien is de hulp aan onze emi granten, dank zij onze emigratiedien. sten, de kerken en diverse verenigin gen zo enorm uitgebreid, dat men niet zo eenzaam meer steat als die „voortrekkers". Dit alles demonstreert zich nu in de kritiek welke op de kritiek werd uitgeoefend. Onder de ingezonden stukken-schrij vers in genoemd blad waren er velen die een goede positie hebben verwor ven; die vol dankbaarheid waren over hetgeen door hen werd bereikt Zij zijn de beste verdedigers voor de emigratie geworden: hun kritiek heeft zich in een andere richting ver legd Uiteraard betekent dit alles met dat emigreren een rustig, geleid, le ventje betekent; het zijn slechts de besten die er tegenop kunnen en zich in een gelukkige positie weten te plaatsen. Er worden aan onze emigranten nog steeds hoge eisen gesteld. Doch waar in het verleden het aan tal ontevreden emigranten, schijn baar of in werkelijkheid, dat van de tevredenen overtrof, is daarin een duidelijke verandering gekomen- De emigrant vól kritiek is thans een eenzame figuur geworden. Oost-Rozebeke. Stilte? Hebt ge ze ooit gezien of gehoord! Stilte bestaat nie, al heeft onze Frans - Vlaamse schrijver, Maurits Maeterlinck er 'n heel dik boek over ge schreven Ze is er nie, overdag nie en 's nachts nie. Want: geen lawijt is nog geen stilte. Probeer 's nachts de stilte 'nne keer te horen. Ons boeren kunnen nie meer slapen van \vat er heel de nacht over de grote weg gedon derd komt. Stilte is zodanig kostbaar, dat ze er in Frankrijk belastink op gezet hebben. Er is daar 'n vereniging opgericht, de A.S.T., voluit geschreven: „Ver eniging van Telefoon-Geteister- den". „Wad ies me da na?" hoor ik u vra gen. Luistert: het doei van die Ver eniging is de taxe te doen afschaffen, die de Franse abonnenten motten be talen. opdat hun naam en hun num mer nie in 't telefoonboek zouden worden afgedrukt. Zij willen met rust gelaten worden, zij willen 't heel klein bietje stilte dat hun in den dag en den nacht gegund wordt, nie kwijt zijn En daar motten ze nu voor be talen. Ik vraag met zoveel andere mee: waarom mot 'nne mens betalen o:n met rust gelaten te worren! Met welk recht slaat de minister van de P.T.T. munt uit 'n zeer menselijk ver langen naar iets, wat ge op den duur nie missen kunt, op gevaar af van zot te worren. Want, we zijn nou toch allemaal wel stillekes tot de overtui ging gekomen, dat de grootste luxe van deze tijd de stilte is. De stilte, die in d'n aardbol, er boven en er onder, elke minuut van d'n dag en d'n nacht kapot wordt gemaakt. Het is mij gepasseerd, dat ik in 't pitje van de nacht word opgebeld: „Sus, gaad 'nne keer zien achter m'nnen fauteuil, waar ik gezeten heb. of m'n brieventas daar nie gevallen is."fk ben gaan zien heb m'nne tien kapot gestoten tegen diejen fauteuil, m'n vrouw begon te sakkeren omdat ik ook haar uit de slaap had gehaald. waar bleef de stilte, waarop ieder mens recht heeft? Wij hopen vurig, dat het niet in onze minister z'n hersens opkomt om diecharmante Franse streek na te gaan apen. In Frankrijk zijn ze furieus. Wie daar nie te pas en te onpas door de eerste de beste opgebeld wil wor ren pardon, dan ben ik verkeerd aangesloten".wie z'n telefoon al- lenig voor persoonlijk gebruik en nie ten gerieve van anderen wil houen, die mot maar betalen. Zo ziet ge weer- al; geheimhouding kost in Frankrijk duur. Allenig nie as 't staatsgeheimen betreft. Maar daar kunt ge in andere landen ook nog al goeiekoop aanko men. Ik kan mij begrijpen, dat de Fransen op hunnen poot spelen, want het is zo ongeveer, alsof men zou moe ten betalen voor het recht zijn huis deur gesloten te houen, z'n radio af te zetten of nie naar den T.V. te zien. De veritabelr Fransman is zeer ge steld op zijn huiselijke intimiteit en, als zijn naam en adres in d'n telefoon gids mot staan, heeft de hele wereld het recht hem die, elke minuut van den dag en de nacht te ontnemen. Zie naar uw eigen landje. Zie naar diejen bestellingen-maniak, telefoonabonnen- ten, die tien kubieke meters grint in hunnen hof gesmeten kregen, die 'nne lijkwagen voor hun deur kregen om naar 't kerkhof gedragen te worren, zouden ook liever uit dieje Gids ge stapt zijn. Gelukkiglijk hebben ze hier, bij ons in België die kwestie di- plomatischer aangepakt. Wij kennen hier geen belastink op de stilte, wij betalen hier 'n heel kleine vergoeding voor de administratiekosten, die voortvloeien uit de vele vragen om inlichtingen. Wij betalen nu graag ons bijdrage aan de jaarwedde van de te lefoniste, die heel d'n dag mot ant woorden, dat dit of dat nummer ge heim is. Maar, als er hier sprake zou zijn van 'n belastink op de huiselijke rust, dan zou de telefoon van de klachten en de reklaames gloeiend heet staan. As ik dit briefke aan m'n vrouw voorlas zegde ze: „Sus, maak geen Hollandse slapende honden wak ker. As ze belastink op 't lawaai dur ven leggen, dan durven ze dat ook te doen op de stilte." Ik antwoordde- ge kent de Hollanders nie lijk ik. Die zijn koel en nuchter, die weten wat stilte waard is. Daarom zijn ze al bezig met het verplichtend stellen van de geluid dempers op hun bromfietsen. Dat moesten ze hier ook doen en nie allenig op 't gebrom in de fietsen, maar ook in de binnenkamers „Zegt ge dat soms op mij?" riep m'n schoonmama uit de keuken. „Nee, nee, schoonmama, dat zeg ik uit compassie met onzen gebuur. Ju les de Messemaeker, die z'n schoon moeder moppert gedurig. De stilte verenigt de edele zielen, zij verheft de geest, zij verzoent de kwaadwillenden en haters. Zie naar twee mensen, twee vijanden, twee fa milieleden, die in stilte bij 'n sterfbed of aan 'n geopend graf staanalle haat en vijandschap zal kapot vallen. Meestal reiken zij elkander over het graf heen de hand tot verzoenink. Als twee geliefden niet 'n heel uur lank in stilte bijeen kunnen zitten, zonder één woord met mekaar te klappen, zal er nooit 'n gelukkig huwelijk tussen die twee ontstaan. Voelt ge hoe hei lig de stilte is? Voelt ge, schoonmama, hoe fel ge u moet beheersen alvorens de stilte te breken? Hoe meer 'nne mens weet te zwijgen, hoe dieper res pect ik voor hem krijg." Schoonmama bezag me lang en dan: „Ge zijd 'nne grote zieverèèr!" SUSKE VAN TESTELT (Van onze speciale verslaggever) r „Morgen komt de eerste man", zei de moeder-overste van het Bieduinenhof, dat in de buurt van Ossendrecht ligt. Zij bedoelde, dat „morgen" de eerste mannelijke bejaarde zijn intrede zou doen in het rust- en verpleeghuis, dat in de afgelopen zomer werd inge richt. Bieduinenhof, een kasteeltje (met tinnen en kantelen, zei moeder-over ste) werd zestig jaar geleden ge bouwd. Aanvankelijk was het par ticulier bezit. Daarna kwam het in handen van de Zusters van Asten, die vele jaren chronische zieken op het Bieduinenhof verpleegden. Het gebouw werd enkele jaren geleden overgenomen door de stichting „On ze Lieve Vrouw ter Duinen', die van het Bieduinenhof een vakantie-kolo nie maakte. Deze stichting stond het gebouw graag af aan de Zusters van Oudenbosch, die, de nood van vele bejaarden kennende, besloten een rust- en verpleeghuis te exploite ren. „Toen ik in Zuiddorpe was (ik had daar ook de zorg over bejaarden!) en ik hoorde, dat in Ossendrecht een nieuwe stichting in het leven werd geroepen, ben ik graag naar Ossen drecht gekomen", zo vertelde de vriendelijke moeder-overste. „Er zijn immers zoveel bejaarden, die geen plaats kunnen vinden en daarom is het zo belangrijk, dat er nieuwe stichtingen komen. Ofschoon het aantal roepingen in de Congre gatie van de Zusters van Ouden bosch niet zo heel groot is, vond de algemene-overste toch de weg om vier zusters naar Ossendrecht te stu ren. Geholpen door burgerpersoneel kan het „Bieduinenhof" tot een ze- dere bloei worden gebracht. Er zijn op dit moment zes dames in het hof ondergebracht. In totaal ls er plaats voor 25 personen. Ik zei U straks, dat de eerste mannelijke bejaarde „morgen" komt. Het is T700R 1970 zal geen enkele fabriek met een supersonisch ver- keersvliegtuig aan de markt komen en misschien wordt het wel 1975, alvorens een dergelijk toestel zijn entree zal maken op de wereldluchthavens", aldus Arthur E. Raymond, vice-presi dent van de Douglas vliegtuigfabrieken. Tijdens een onderhoud met een verslaggever heeft Arthur E. Raymond zijn visie gegeven over de problemen die aan de con structie van supersonische verkeersvliegtuigen vastzitten, waarbij hij in zijn beschouwingen ook de financiële positie der luchtvaartmaatschappijen betrok. Arthur E. Raymond is speciaal belast met de technische su pervisie van het concern, en zodanig direct betrokken bij de constructie van het nieuwste produkt, het viermotorige straal- verkeersvliegtuig DC-8. Tussen New York en Europa va- riëren de vliegtuigen met de meest moderne toestellen met zuigermo toren tussen de 12 en 14 uur. De straalverkeersvliegtuigen zoals DC- 8, Boeing 707 e.d. zullen vijftig pro cent van die tijd afhakken. Dat is heel veel. Niemand heeft zich dat eigenlijk nog goed gerealiseerd. Voor burgers: niet vóór 1970 Hij heeft er dezer dagen nog een functie bij gekregen. De directie van Douglas heeft namelijk beslo ten alle werkzaamheden, die be trekking hebben op de produktie van geleide projectielen gevechts vliegtuigen en transporttoestellen voor supersonische vluchten en ruimtevaart, te coördineren en de president-directeur Donald W. Dou glas jr. heeft Raymond opgedragen deze taak uit te voeren. Als Douglas denkt aan een ont werp voor een supersonisch ver keersvliegtuig, dan is het duideiyk, dat de snelheid van een dergeljjk toestel zal komen te liggen tussen de 2000 en 3000 km per uur. Een vliegtuig met zo'n snelheid is ten enenmale ongeschikt voor de kor te en middelgrote afstanden. Dus wordt de enorme snelheid gekop peld een zeer groot vliegbe- reik. De Noord-Atlantische route, tussen New York en steden als Amsterdam, Londen en Parys, is er uitermate voor geschikt. Een derde punt is, dat een superso nisch verkeersvliegtuig operatione le kosten moet hebben, die binnen redelijke grenzen blijven, want dat is in het belang van de lucht vaartmaatschappijen. De vraagstukken die zich voor doen als men een toestel wil bou wen, waarbij aan alle gestelde ei sen wordt voldaan, zijn zeker nog niet voldaan. De studie wordt voortgezet, echter zonder dat wij ons haasten, aldus de heer Ray mond. En hij vervolgde: „noch de passa giers, noch de bevrachters, noch de luchtvaartmaatschappijen zitten op dit ogenblik te springen om een vliegtuig dat een kruissnelheid zal hebben van 2000 tot 3000 km. Neem de passagiers. De jaren 1959 en 1960 zullen als „revolutionair" te boek staan in de historie van de luchtvaart. Hoe lang heeft de luchtreiziger nodig om van het centrum van de stad New York naar Idlewild te komen, de douane- en paspoortformalitei ten te vervullen zijn bagage te la ten wegen, zijn biljet te controle ren enz.? Toch zeker 1,5 uur alles bij elkaar. Dan dezelfde handelin gen in Parijs op Orly. Iets min der? een uur? prachtig. Dan is de passagier 2,5 uur kwijt voor al die bewegingen op de grond. Het su personische vliegtuig zal nauwe lijks twee uur vliegtjjd nodig heb ben van startbaan tot landingsbaan voor het traject New York-Parjjs. Hier staat men dus voor de ver rassende werkelijkheid, dat de vliegtjjd korter is dan de tijd, die de passagier nodig heeft om in- en uit te stappen voor een oceaan- vlucht". Douglas heeft dit punt nog met enkele maatschappijen besproken. De studie- en ontwikkelingskosten van de DC8 bedragen meer dan 200 miljoen dollar. De studie- en ontwikkelingskosten voor een su personisch toestel zijn bij benade ring ten minste 800 miljoen dollar. Dit betekent, dat zonder financiële steun van de regering geen fa briek aan de uitwerking van zo'n project kan beginnen. Technisch en financiëel hebben de luchtvaartmaatschappijen proble men genoeg om op te lossen. Zij hebben enorme bedragen geïnves teerd voor nieuwe vlooteenheden. Moeten de maatschappijen niet de gelegenheid hebben deze investe ringen af te schrijven, verdeeld over een redelijk aantal jaren? Over de technische details van het toekomstige supersonisch vlieg tuig wilde de heer Raymond zich niet uitlaten. Natuurlijk heeft Dou glas al diepgaande studies gemaakt over de vorm van een dergelijk toe. stel (die zal wel aan grondige wij zigingen onderhevig zijn), over de temperatuurproblemen (staal en ti tanium inplaats van aluminium, over het aantal te gebruiken mo toren, over de brandstof (mis schien gaat men wel naar vaste brandstof toe inplaats van de vloei bare beweert Raymond). „En mochten er in 1970 superso nische toestellen worden afgele verd, dan zullen de aantallen, die in geregelde diensten worden opge nomen, naar verhouding gering zijn met de numeriek sterke vlo ten van vele luchtvaartmaatschap pijen van tegenwoordig", zo be sloot de heer Arthur E. Raymond. Er zijn niet veel west-Brabanders, die het „Bieduinenhof" van Ossen drecht kennen. Het ligt immers te midden van de bossen. Het karak teristieke kasteeltje is nu weer het domein van de bejaarden, die er een rustige levensavond kunnen slijten. eigenlijk niet juist, want rector A. Stallaert is als eerste hier gekomen, maar hij voelt zich geen bejaarde meer!", zo besloot de moeder-over ste. (Advertentie) Met ingang van 1 oktober a.s. moet iedere bromfiets voorzien zijn van een gele plaat (16 x 6 cm) met af geronde hoeken, bevestigd boven het voorwiel in de lengterichting. Bij sommige merken is het niet mo gelijk de plaat op deze manier aan te brengen omdat het motortje bo ven het voorwiel is gemonteerd. Dan mag ter weerszijden van het motortje een geel vlak worden aan gebracht, b.v. met gele verf. Verder nog een goede raad: scherpe delen aan de voorzijde van de brom fiets kunnen bij aanrijdingen ver wondingen veroorzaken. Schaf daarom liever geen stevig metalen plaatje aan, doch één dat van zeer buigzaam materiaal is gemaakt. (Op het gele plaatje mag geen op schrift, handelsmerk of dergelijke, in afwijkende kleur voorkomen.) Eveneens met ingang van 1 oktober is het verboden op bromfietsen pas sagiers in de zogenaamde „amazone- zit" mee te voeren, waarbij dus beide benen zich aan één kant van het voertuig bevinden. Bromfiets passagiers dienen voortaan schrij lings te zitten. Er mag op een bromfiets slechts één passagier wor den vervoerd, en dan nog slechts wanneer er behoorlijke voetsteunen aanwezig zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 3