Geweldige vlotten waren zeewaardig EXPLORATIE VAN DE MAAN volkomen de Frans voetbal: armlastig nog r Eerste falen geen beletsel voor CtfU GEEN PARADIJSELIJK EILAND Autopark kreeg klappen Thor Heyerdahl ontdekte: Belangrijk? Ontsnapping Boel bereikt Oude Peruvianen bleken puike navigators per óeconae Weinig comfort voor maanreizigers KIELZW AARDEN dores De eerste poging van de mens om een raket in de richting van de maan te sturen mag dan al mislukt zijn, in elk geval markeert ze een nieuwe episode van het ruimtevaart- avontuur, dat met het lanceren van de Russische Spoetniks is ingezet. Zeeuws zomeravond- elftal naar Dordt Reims weer kampioen Kroniekje van 's Heerenhoek DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1958 jl760 1 785 I 655 799 I 561 I 543 573 631 r 949 159 413 614 883 474 784 214 397 626 893 528 770 226 419 844 Zo zouden de bewo ners van een maanvallei het door de aarde ver lichte landschap zien. De tekening is overge nomen uit het prachtig geïllustreerde boek „De sprong in het Heelal". V. Zeevaarders van de twintigste eeuw hebben nu eindelijk pas het eeuwenoude geheim ontdekt, dat de zeevaarders van Peru, die in het tijdperk van voor de Inca's met vlotten hun lange tochten aanvaardden, tot de heersers over de Stille Zuidze maakte. Dit geheim is ontdekt door Thor Heyerdahl, de man, die met zijn eigen, van licht balsahout gemaakte, vlot over de Stille Zuid zee zeilde, Zijn tocht staat in de annalen van de geschiedenis van de zee als de fameuze Kon-Tiki-expeditie bekend De Kon-Tiki was de naam van zijn vlot, dat in 1947 de tocht van Zuid-Amerika naar de Paas-eilanden volbracht. Een reis naar de maan.... Vele geniale fantasten hebben ervan gedroomd, de geniaalste - Jules Verne - heeft er zelfs een boek aan gewijd. Hij zal wel niet vermoed hebben, dat zijn stoute fantasieën zo snel op het punt zouden komen, hun verwezenlijking tegemoet te gaan. Wellicht zullen er nog meer mislukkingen komen, maar men is nu toch zover, dat de technische voorwaarden aanwe zig zijn om aan de zwaartekracht van de aarde te ontsnappen. Niemand ontzegt momenteel de gebroeders Wright en andere luchtvaartpioniers de eer van hun ontdek kingen, omdat de vliegtuigen die ze bouwden onvolmaakt bleken. Alleen de harde praktijk vermag de kinderziekten te cureren, die nu eenmaal elke technische nieuwigheid aan kleven. Misschien zullen we nog een mis lukking meemaken, en nóg één. Op een gegeven moment echter zal de wereld met ingehouden adem het nieuws beluisteren- dat een raket zich aan de invloed van moeder aarde onttrokken heeft en met een snelheid van 40.000 kilometer per uur op weg is gegaan naar de fas cinerende satelliet, die al miljoenen jaren zijn ellipsen trekt rond de aardbol. Met behulp van de grootste sterrekijkers zal men de raket op zijn reis kunnen volgen: een nietige stip in het onmetelijke en nog on- verkende heelal. Met zo'n eerste succes zullen de fantasieën van Jules Verne nog niet verwezenlijkt zijn. Geen mens zal het wagen de raket te bemannen, waarmee de periode van het inter planetaire verkeer wordt ingeluid. Het zal namelijk niet mogelijk zijn deze raket naar de aarde terug te halen. En al was dit mogelijk: de reis als zodanig houdt zoveel geva ren is, dat de drieste ruimtevaarder zijn poging zeker met de dood zou bekopen. Eerst wanneer gevoelige instrumenten de wetenschap zullen hebben verrijkt met ontelbare nieu we gegevens over de ruimte en wat zij bevat, zal men aan bemande ra ketten kunnen gaan denken. De technische ontwikkeling van de laatste jaren heeft ervoor ge zorgd, dat de mens de ruimte kan gaan verkennen, zonder dat hij zich zelf in gevaar hoeft te brengen. Te levisie, radar en andere apparatuur doen op zijn bevel het werk. Me chanische hersens „denken" op commando, berekenen koers en af stand en laten een ruimtevaartuig gehoorzamen aan ieder commando, dat in het duizelingwekkend gecom pliceerde instrumentarium is in gevroren". Het zal een enorme triomf van de wetenschap zijn. wanneer het tele visiescherm op aarde de beelden vangt van dat deel van het maan oppervlak, dat eeuwig van de aar de is afgewend; wanneer, met an dere woorden, het mechanische oog van de raket op enkele honderden kilometers boven de maan zijn waarnemingen doet en raadsels zal ontsluieren, die eeuwenlang de we tenschapsmensen hebben geobse deerd. Of het allemaal zo belangrijk is? In antwoord op deze vraag zou men kunnen wijzen op de verrichtingen van de atoomfysici, enkele tiental len jaren terug. Men schamperde over een elektronentheorie en ande re nutteloze fantasterjjen. Totdat boven Hirosjima de atoombom ont plofte Elke wetenschappelijke onderneming in het verleden heeft de tegenkanting ontmoet van de Dtometer van d« oard« T2.750 km Diameter vo« de maan 3-476 km Afstond aarde-maan, 384 000 km sceptici. Toen enkele Amerikaanse dames aan een bekende raketten- bouwer vroegen, of de ruimtevaart geen dwaze onderneming was en of zij hun mannen mochten blootstellen aan de risico ervan, gaf de weten schapsman een laconiek antwoord. „Misschien", zei hij, „heeft me vrouw Columbus indertijd ook zo gesproken, toen haar man Amerika ging ontdekken Het is nu eenmaal zo, dat de mensheid altijd verdeeld is geweest in twee categorieën: ondernemende pioniers, die geen genoegen nemen met het bekende, maar steeds ver der wensen door te dringen in de geheimen van heelal en leven, én een tweede categorie, die zich hoofdzakelijk bezig houdt met het belachelijk maken van het werk der hemelbestormers. Ook op de huidige dag, nu de raketten gereed staan voor de sprong, zijn er nog altijd twijfelaars. Ze halen onver schillig de schouders op en ver waardigen zich hoogstens tot het commentaar, dat de mensheid er het beste aan doet, met twee benen op de grond te blijven en de aarde een beetje leefbaar te maken Ze hebben natuurlijk ongelijk, al is het dan waar, dat de ruimtevaart, in haar militaire aspecten, een beden kelijke kant heeft. Hoe dan ook: de maan zal spoe dig haar geheimen moeten gaan prijsgeven, al zal ze nog ongastvrij genoeg blijven, om de mens zelf voorlopig ervan te weerhouden haar oppervlak te betreden. Hoe verloopt de reis van een maanraket? Wat is er nodig, om haar aan de zwaartekracht van moeder aarde te doen ontsnappen Die vragen hoort men momenteel stellen door geïnteresseerde leken, die Iets van ruimtevaart willen we ten, zonder dat zij zich het hoofd hoeven te pijnigen met gecompli ceerde, wiskundige formules. In theorie is het niet zó ingewik keld. De afstand tussen aarde en maan kan nauwkeurig berekend worden. De omloopsnelheid van de maan eveneens. Wanneer men dus bovendien de snelheid van de raket onder controle heeft en door middel van elektronische instrumenten het ruimtevaartuig besturen kan, hoeft de berekening van het moment, waarop de raket de maan zal ont moeten, geen moeilijkheden te ge ven. De raketten, die de kunstmanen in hun baan brachten, ontwikkelden een maximumsnelheid van ongeveer 8 kilometer per seconde. Dat is vol doende, om niet op de aarde terug te vallen, maar te weinig om buiten haar aantrekkingskracht te gera ken. Vandaar dat de satellieten, wanneer ze niet door de ijle atmo- Zo zou een bemande maanraket weer op aarde landen. De raket zou de aarde op enkele honderden kilometers missen, waarbij haar vaart door de atmosfeer wordt af geremd. In steeds kleinere ellipsen zou zij vervolgens rond de aarde cirkelen, om tenslotte, met de snelheid van een gewoon vliegtuig te landen. sfeer zouden worden afgeremd, per. manent rond de aarde zouden blij ven cirkelen. Hun snelheid heft de zwaartekracht op. Voor een ontsnapping aan de gra vitatie van onze planeet heeft een raket een snelheid nodig van 11 ki lometer per seconde, wat dus be tekent dat de afstand Breda-Rotter- dam in minder dan vijf seconden moet worden afgelegd. In theorie geeft dit geen moeilijkheden meer. De middelen ertoe zijn aanwezig. Alleen: ze zijn nog te weinig be proefd om honderd of zelfs maar vijftig procent zekerheid te ge ven. Laten we echter aannemen, dat een van de volgende proeven slaagt. Wat gebeurt er dan in feite De raket, die uit vier trappen bestaat, jaagt het heelal in, met een steeds grotere versnelling. Ongeveer drie minuten na de start komt ze buiten de dampkring. De eerste trappen heeft ze dan al afgeworpen. Na nog enkele minuten is de snelheid van 11 kilometer per seconde be reikt. De raketmotor valt stil en de vierde trap van het ruimtevaar tuig jaagt het heelal in, zich steeds verder verwijderend van de aarde, die voor het televisieoog al spoedig het aanzien krijgt van een enorme bal, fel oplichtend in een inktzwarte duisternis. Als de raket bemand was, zou de piloot het uitspansel niet hemelsblauw zien, maar zwart. De blauwe kleur van de lucht na melijk resulteert uit het effect van de atmosfeer op de zonnestraling. Langzaam neemt de snelheid van de raket af, zonder gevaar overi gens voor een „terugvallen" naar de aarde. Wanneer het ruimtevaar tuig namelijk op 345.000 kilometer aftand van onze planeet verwij derd is, heeft het het punt bereikt, waar de aantrekkingskracht van aarde en maan elkaar opheffen. Als alles goed is gegaan, passeert de raket dit punt met zeer geringe snelheid, hoogstens enkele meters per seconde. Dan echter begint de maan haar invloed uit te oefenen. De snelheid van de raket wordt weer groter. Ze begint naar de maan toe te vallen. Door controle van haar beweging en snelheid wordt bereikt, dat ze langs het maanoppervlak heenschiet en tij delijk een kunstmaan wordt van de maan. De televisiecamera treedt in wer king en zendt beelden uit van het maanoppervlak. De eerste, nog slechts geringe, overwinning op de vijandige ruimte is behaald Na enkele dagen zet de raket, die nu een ontsnappingssnelheid moet hebben van 3,5 kilometer per se conde, weer koers naar de aarde, Zodra ze de atmosfeer induikt, zal ze door de wrijving met de lucht verbranden. De instrumenten heb ben hun werk gedaan. Maar toen zelfs kende Heyerdahl niet volledig het geheim van de zee vaartkunde van de oer-oude bewo ners van het Zuidamerikaanse vas teland. Hij kon wel vooruit zeilen, maar met zijn vlot niet keren. Dat leverde niet alleen moeilijkheden op, maar ook gevaren, wat duidelijk bleek, toen een lid van de beman ning overboord viel. Als men hem geen kabeltouw toe had kunnen wer pen, zou men hem voorgoed in de oceaan achter hebben moeten laten. Het geheim lag in de kielzwaar- den, „Guarast" geheten, die tussen de boomstammen van het vlot in werden aangebracht. Door met de Guaras en de zeilen te manoeuvre ren, zegt Heyerdahl, kan men de logge balsa-vlotten doen keren en wenden bij elke zee, iedere stroming en bij elke wind. Heyerdahl heeft van de oude zeil- techniek der Peruvianen in een le zing een uiteenzetting gegeven. Hij vertelde, dat de uitvinding van het zeilen met behulp van kielzwaar- den door de oorspronkelijke bewo ners van Peru, eeuwen voordat het kielzwaard in Europa bekend was, hen in staat stelde lange oceaan-rei zen te maken met hun schijnbaar on zeewaardige vlotten van balsa-hout. Heyerdahl zei, dat de onkunde van vroegere experts en schrijvers wat betreft 't gebruik en de bijzonderhe den van de kielzwaarden, dezen er toe bracht te betwijfelen, dat de vlot ten geschikt waren voor oceaan-rei zen, niettegenstaande de berichten daaromtrent van Spaanse conquista- Hij zei, dat het eerste van dat soort vlotten, ooit door een Euro peaan gezien, tegen een sterke wind en een sterke zeestroom in voer met meer dan 30 ton vracht aan boord. Dat was in den jare 1526. Een Spaans oorlogsschip maakte er zich meester van. In zijn rapport aan ko ning Carlos de Vijfde van Spanje, gaf de Spaanse kapitein een beschrijving van dat vreemde vlot. Heyerdahl haalde uit dat rapport aan, dat „dit kolossale vrachtvlot op uitstekende wijze uitgerust was voor een geregelde navigatie. Het had masten en ra's van erg fijn hout, een uitstekende tuigage van hennep en „katoenen zeilen net zoals ons eigen schip". Proefnemingen in de tweede oor log met laag-liggende zeilvlotten ge daan, overtuigden de autoriteiten van „de volkomen ongeschiktheid met vlotten te zeilen", zei Heyerdahl. De laag-liggende vaartuigen „wer den door alle winden heen en weer gezwaaid, achteruit gedreven of zij waarts geduwd en waren een hulpelo ze prooi van de elementen." „Daar om", vervolgde hij, „was het iets buitengewoons" van ooggetuigen uit vroeger tijden te leren, dat Inca-zee lui naar Panama, het eiland Poena, naar Lobos en de Chincha-eilanden konden varen ,,en er bovendien nog in slaagden ver door te dringen tot aan de verraderlijke stroomversnel lingen van de Humboldt en dan na weken van afwezigheid terugkeerden met zware ladingen." „Het is nu niet langer meer een geheim, dat zij daartoe in staat wa ren door middel van Guaras, die tus sen de boomstammen, die het vlot vormden, werden aangebracht", ging Heyerdahl verder. „Maar bij onze „Kon Tiki"-expedi- tie waren wij niet in staat te laveren of tegen de wind in te varen met de Guaras". Heyerdahl en zijn metgezellen los ten tenslotte het raadsel op bij latere proefnemingen met balsa-vlotten voor de kust van Ecuador. Zij ontdekten, dat het vlot bestuur baar werd, als men snel het roer omgooide en tegelijkertijd de kiel zwaarden van voor en achter de mast op het kritieke moment van stand deed veranderen. Het vlot kwam dan in een laveer-positie, dwars voor de wind en kon op die manier telkens overstag gaan. Eenmaal aan het laveren, was het mogelijk het vlot tegen de wind in te laten lopen, als men de kielzwaar den maar in de juiste positie bracht, zodat er een goed evenwicht was verkregen. „Als alle geheimen, was het erg eenvoudig, toen wij het eenmaal ont dekt hadden," aldus Heyerdahl. Zaterdag a.s. zal een vertegen woordigend Zeeuws zomeravondelf tal een voetbalwedstrijd spelen tegen het Dordts zomeravondelftal. De wed strijd des middags wordt gespeeld op het terrein „Windhondpolder" aan de Noordendijk te Dordrecht. Het Zeeuws zomeravondelftal is voor deze wedstrijd als volgt samen gesteld: doel: H. Kramers (vet. Hulst); achter: C.J.J, v.d. Post (Herverk. Sch. Duivel.) en H. de Bock (De Hoop) midden: C. Strijdonk (Sasse Boys), J. Jansen (PZEM Middelburg) en E. de Nijs (vet. Hulst) voor: H. van Bruggen (Gebr. v. d. Berg), M. Klouwers (H.K.C.), D. Schrier (Spadella), P.J. v.d. Berge (Herverk. Sch. Duivel.) en H. Se- gers (ONA). Reserves zijn: H. Ruedisueli (SBLV) A. Tacq (Sas se Boys), D. v.d. Broecke (vet. Hulst) C.M. Klink (fa. Janse). (Van onze Parijse sportcorrespondent) De Franse voetbalcompetitie is op 11 augustus begonnen. De laatste wedstrijden zullen worden gespeeld op 31 mei 1959. Reims, de kampioen van het vorige seizoen, hoopt niet alleen de Europa-beker te winnen, maar meent zelfs kans te zullen ma ken op het komende kampioenschap. „Reims for ever" schreef een Frans sportblad. En inderdaad. Met Vincent Piantoni, Fontaine, Poulain en Lamartine heeft Reims een kern, die geacht mag worden als de sterk ste van Frankrijk. Vol goede moed vallen die van Reims op hun vijfde kampioenschap aan. Ze verwierven de titel al viermaal, resp. in 1949, 1953, -1955 en 1958. Rijssel werd drie maal kampioen (33-46-54), evenals Nice (51-52-56). Sète en Sochaux Ruimtevaart is geen liefhebberij van de laatste jaren. Acht tienhonderd jaar gele den is er al een ver haal over een maanreis geschreven. De auteur ervan, Lucianus van Samosata, kon echter jammer genoeg niet putten uit de weten schappelijke littera tuur die ons ter be schikking staat. Hij meende dat de maan deel uitmaakte van de aardse atmosfeer. De ruimtevaarders in zijn verhaal kon men ook bezwaarlijk vrijwil ligers noemen. Ze vorm den de bemanning van een schip dat op de At lantische Oceaan voer, ten westen van de Zui len van Hercules, die toen het einde van de bekende wereld mar keerden. Plotseling stak er een krachtige storm op en het zeilschip ver hief zich uit het water. Zeven dagen en nachten raasde het door het luchtruim en de achtste dag landde het op de maan, die hen als een „stralend eiland" mee voerde. Zo werd dan deze ramp, dank zij de maan, een idylle. Tegenwoordig beschik ken we over genoeg ge gevens om te mogen vast stellen, dat de maan al lesbehalve een stralend eiland is, waarop stout moedige ruimtevaarders zich comfortabel zullen installeren. Integendeel: alles dreigt samen te werken om hun het leven zo zuur mogelijk te ma ken. De maan, die een middellijn heeft van 3480 kilometer en ruim 350.000 kilometer van de aarde verwijderd is, zal de mens zonder meer naar het leven staan. Een at mosfeer heeft ze niet en bijgevolg zijn de tempe raturen op haar opper vlak allesbehalve aange past aan wat het mense lijke lichaam vraagt en verdragen kan. Als het op de maan middag is, zal de thermometer meer dan 100 graden aanwij zen, 's nachts daalt de temperatuur tot 150 gra den onder nul, wat voor de koudbloedigste p'ool- reiziger altijd nog te bar is. Kraters Veel astronomen heb ben zich al het hoofd ge broken over de samen stelling van het maanop pervlak. Nog maar een goede eeuw geleden had men de hoop nog niet opgegeven, dat de satel liet van de aarde be woond was. Sommige ge leerden waren namelijk van oordeel, dat de ring gebergten kunstmatige wallen waren, opgewor pen ter beveiliging van het land tegen het water uit de zeeën (maren). Latere waarnemingen hebben uitgemaakt, dat er op de maan geen wa ter is (of geweest kan zijn), en dat eventuele maanbewoners van een zeer bijzondere makelij zouden moeten blijken om zich op die barre bodem een redelijk bestaan te verzekeren. De kraters op de maan hebben de astronomen al tijd het meest gefasci neerd. Een tijdlang heeft men vermoed, dat ze op dezelfde manier zijn ont staan als onze aardse kra ters: namelijk door vul kanische uitbarstingen. Momenteel klinkt die theorie het geloofwaar digst, welke betoogt dat de kraters hun ontstaan danken aan het inslaan van meteorieten. Ofschoon niemand weet, hoe de maan er in details uitziet en wat bijvoorbeeld de samenstelling is van haar oppervlak, is ze toch in kaart gebracht. Alle kraters van enige impor tantie hebben hun namen, evenals de „zeeën" die geen zeeën zijn. Men kent de Wolkenzee en de Srene Zee, de Oceaan der Stor men en het Nevelmoeras. Astronomen zijn ver trouwd met de krater Co pernicus en de krater Ty- cho, met Plato en Theo- philus. Men zou bijna kun nen vermoeden, dat ze er uitstapjes naar hebben ge organiseerd en hier en daar een vlag hebben ge plant, ten teken van triomf. Het lijkt, door een kijker gezien, ook allemaal zo vriendelijk. Een roman tisch landschap, een pitto resk verlicht eiland, drij vend in het heelal. Toe komstige ruimtevaarder» zullen ongetwijfeld beves tigen, dat het minder ro mantisch is dan het lijkt en dat een expeditie naar de bronnen van de Ama zone gerieflijker is dan een verkenningstocht van één dag in de krater Co pernicus. Kwellingen Niet alleen de tempera tuur en het ontbreken van een atmosfeer zullen ruimtevaarders voor moeilijkheden stellen. Ze zullen ook moeten wennen aan het feit, dat de zwaartekracht op de maan veel geringer is dan op aarde en dat iedere stap die ze doen het effect heeft van een sprong. Het lijkt minder vermoeiend, maar bij nadere beschou wing is het dat toch niet. Alle verrichtingen van on ze spieren immers zijn afgestemd op de zwaar tekracht waaraan we hier op aarde gewend zijn. Zelfs het zonlicht op de maan kan een kwelling blijken. Zonder enige straalbreking door de atmosfeer beschijnt de zon het maanoppervlak. Tegen de donkere achter grond van het uitspansel moet dit een effect geven als dat van een magne siumlamp in een donkere kamer. Dit alles echter mag geen aanleiding geven tot wanhoop. Moeilijkheden zijn er om overwonnen te worden. Dat geldt ook voor de ruimtevaart, al stelt zij toegegeven de mens voor grotere vraagstukken dan waar voor hij zich ooit geplaatst heeft gezien. verwierven tweemaal de titel, even als Marseille. Racing, Roubaix, Bor deaux en Saint-Etienne kregen één maal de beste plaats. Eén ploeg heeft van het begin af aan (1932) in de eerste divisie ge speeld; Marseille. Alle andere clubs vielen één of meermalen terug naar de tweede divisie. Dit seizoen zullen er vier ploegen van de eerste divisie moeten afda len naar de tweede, terwijl er even veel uit de tweede in de eerste di visie zullen komen. In beide divisies speelt men dit jaar met twintig ploegen. Er zijn dus 38 wedstrijden te spelen. De onderste vier van di visie 1 vallen automatisch af ten bate van de eerste vier van de tweede divisie. Geen tv De Franse televisiekijkers hadden gehoopt dat er een akkoord tot stand zou komen tussen de R.T.F. en de profclubs, maar het is er niet van gekomen. De clubs eisen, dat de te levisie automatisch de niet ver kochte plaatsbewijzen betaalt als „auteursrecht". De R.T.F. vindt deze prijs te gepeperd en te onzeker. Het is inderdaad geen uitzondering, dat een ploeg uit de eerste divisie speelt voor 5000 betalende kijkers, zodat er som» nog 25.000 plaatsen onbezet blij ven. Ook dit jaar komen de Franse kampioenschappen dus niet op het kijkscherm. De onderhandelingen du ren overigens nog voort en mis schien, dat men nog een redelijke oplossing zal vinden. De internationale wedstrijden zul len wel worden uitgezonden. In dit opzicht is er een zwaar programma. De Franse nationale ploeg speelt op 1 oktober tegen Griekenland (Pa rijs) op 5 oktober tegen Oostenrijk (Wenen)op 26 oktober tegen Duits land (Parijs); op 9 november tegen Italië (Parijs)op 1 januari tegen Griekenland (Athene) en tenslotte op 1 maart tegen België in Parijs. Verliezen Zoals men weet werken de meeste profclubs met indrukwekkende ver liezen, die soms tientallen miljoenen Fr. franken bedragen. Het ligt voor de hand, dat de schatbewaarders versterking willen zoeken bij de tele visie. Dit jaar komt er nog een nieuwe moeilijkheid bij: vele beroepsspelers eisen nadrukkelijk loonsverhoging, hoewel het aantal betalende kijkers in het afgelopen seizoen iets min der was dan in 1956—1957. De mees te hunner hebben een garantieloon van 70.000 fr. per maand en een pre mie van 20.000 per gewonnen wed strijd. Er komen nog enkele andere premies bij, waardoor de gemiddel de beroepsspeler een jaarlijks inko men krijgt van anderhalf miljoen tot twee miljoen. „Internationals" ko men gemakkelijk aan het dubbele en cracks, zoals Fontaine en Pian toni, verdienen wel zeg miljoen. Men mag niet beweren, dat hl Frankrijk de belangstelling voor de voetbalsport tanende is. In het afge lopen seizoen bezochten meer dan vijf miljoen betalende kijkers de kampioenschapswedstrijden, die in totaal anderhalf miljard franken of ferden. Indien men echter hiermee het Engelse cijfer vergelijkt (80.000.000 bezoekers) dan kan men begrijpen, dat de Franse ploegen het financieel zwaar te verduren hebben. De organisatoren verwachten geen verbetering in 1958—1959. Wij ook niet. Het autopark van onze gemeente kreeg dezer dagen enige gevoelige klappen te incasseren door de beschadiging van twee van haar wa gens, waarvan beide be stuurders gelukkig geen enkele beschadiging op liepen. Ons aller dokter Luyckx werd in een kwaad ogenblik onver hoeds aangevallen en vond het verstandiger zijn auto even tegen een boom te parkeren, daar gelukkig ter plaatse, daar hij zich al rijdende moest verdedigen tegen zijn aanvaller om juist op tijd een fikse steex- partij te voorkomen. Terwijl de „bij" zich voor haar koningin zal moeten verantwoorden zit de dokter met de stukken, nogmaals ge lukkig enkel aan de auto, want wie zou an ders onze stukken moe ten helen? De heer S. werd even eens plotseling overval len maar dit was door het slechte weer van de laatste dagen. Een van de talrijke en zeer over vloedige regenbuien be nam de heer S. het uit zicht waardoor een aan rijding onvermijdelijk bleek. Ook hier alleen wat materiële schade aan de auto. De onfor tuinlijke chauffeur be hoorde tot een transport dat onze welpjes naar het zomerkamp van Haaren in de buurt bij Oisterwijk zou brengen. In Roosendaal moest vanwege een plensbui worden gestopt. Het was aldaar dat het zoontje van de familie S. zo hevig van een donderslag schrok, dat in allerijl een toffee uit de luchtpijp van Wouter moest v/orden gegrab beld om de jonge man van een verstikkings dood te redden, welke karwei door een der leidsters kranig werd opgeknapt. Het wordt wel een beetje vervelend, maar de opvolgingskwestie in de gemeenteraad is opge lost en thans definitief. We zagen zelf de model aankondiging, anders konden we het niet ge loven, want er zijn nog steeds van die harde ol men die het niet gelo ven, en kijk, met zulke leukerds dien je dege lijk rekening te houden. Binnenskamers worden nu de wethouderszetels reeds verdeeld en we hoorden van een deel nemer daaraan, dat er in 's-Heerenhoek nog nooit zulke leuke raads verkiezingen zijn ge weest. Is zulks dan al eens meer voorgeko men? De opgave tot deel name aan de K.A.B.-be- devaart schijnt bij het bestuur van deze bewe ging niet helemaal aan de verwachtingen te hebben beantwoord, maar wie weet, mis schien is er voor de laatkomers nog een mo gelijkheid. Vraag het de heer Traas. Mocht deze bedevaart echter niet ten volle slagen dan zal dit ongetwijfeld worden aangevuld door de even eens bedevarende da mes die met een aardig aantal deelnemers maan dagmorgen naar Keve- laer vertrokken, mede tot het zieleheil van onze parochianen. In de zaal van Ver- hoeven staan ons mor gen rare dingen te wachten. Daar schijnt een man te komen die zonder röntgenapparaat dwars overal doorheen- kijkt en de zwaarste ge heimen weet op te los sen. Deze telepaat moet al een slordige 300 keren zijn opgetreden voor de bond zonder naam en dat mag toch wel naam hebben! Dit zou het weer zijn, ware het niet uiterst be langrijk melding te maken van het feit dat de oogstwerkzaamhe- den vreselijk stagneren door het slechte weer, en dat vinden we weer erg jammer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 7