-.72 Bij grootste K.L.M.-ramp was alarm niet op tijd 35 Stoffelijke overschotten van de 99 De verongelukte bemanning omgekomen passagiers geborgen Een vlucht werd overgeboekt Drama's Nederlandse passagiers Engeland handhaaft eigen plan-Cyprus Smart bij wachtenden te New York Deskundigen te Shannon: oorzaak onbekend Elfde ramp na 1945 Alarm in Jordanië DAGBLAD VOOR ZEELAND Kostbare uren verloren Expo redde hem het leven iïc!xl\ 'l Wortlt wéér Si"Si weer! 'fv» li/ e<*el5te vruchtenlimonade Onbestendig Gevecht tussen kikvorsmannen Andere functie voor Boelganin Echter ook nog I vreugdetranen i 98e JAARGANG No. 22835 OStgave N.V. Ui tg. Mtf. Neerland ia. Directeur: K. H. B. Brader. Hoofdredacteur; J. J. H. A. Bruna. Redactieraad: J. M. A. C. v. Don gen, C. J. t. Hootegem, mr. dr A. J. 3. M. Mes, mr. H. M. L. de Rech ter, P. V. M. Vercauteren, L. J. 1 Westende. Bureaus: Breda, Reigerstraat 16. TeL 22341 (3 lijnen). Postgiro 278841 Voor God, Koninain en Vaderland ZATERDAG 16 AUG, 19fl6 Abonnementsprijs 7.per kwar taal, SM per post, OM per week. Buitenlandse abonnementen op aan vraag. Losse nummers 15 ct. Advertentieprijs voor de gehele op lage f 0.35 per mm (Ing. Med. 0.85). Bij contract aanzienlijke reductie. Volledige tarieven, ook voor de afzonderlijke edities en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, telefoon 2236 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, telefoon 102. (Bijbureaus: TERNEUZEN, Noordstraat 56. tel. 2601 OOSTBURG. Nieuwstraat 41. tel. no. 35). Voor de Ierse kust waren gisterenavond 35 lijken geborgen.... Laat in de middag kwam de tijding, die angstige onzekerheid tot droeve werkelijkheid maakte „Geen enkele hoop meer nog overlevenden te vinden. Het zoeken is geheel opgegeven". Honderd kilometer uit de Ierse kust hadden de golven van de Atlantische Oceaan zich gesloten over wat eens een trotse luchtreus was de K.L.M.-Super-constel- lation Hugo de Groot, op weg van Schiphol naar New York. Daarbij lieten 99 mensen het leven: een kundige Nederlandse be manning van 8 koppen, 11 Nederlandse passagiers en 80 buitenlanders. Donderdagmorgen om 4.48 uur had deze ramp, de vreselijkste uit de geschie denis van de K.L.M., zich voltrokken. Over de oorzaak tast men volkomen in het duister. Deskun digen van de K.L.M. en andere specialisten zijn ijlings naar het Ierse vliegveld Shannon gevlogen, waar zij uit dat, wat de zee teruggeeft alsnog conclusies hopen te trekken. Uit het feit, dat de gevonden wrakstukken over een uitge strekt gebied waren verspreid, menen enkele deskundigen de gevolgtrekking te mogen maken, dat het toestal van grote hoogte met hoge snelheid in zee moet zijn gestort. MB. H. WJLLEMSE, lid van de Eer ste Kamer voor de P.v.d.A., is in de nacht van donderdag op vrijdag te Rotterdam overleden. DE EXPO te Brussel heeft donder- Slechts eén van de stoffelijke over schotten die tot dusver geborgen zijn, nl. dat van een klein jongetje, droeg een reddjngsgordei. Een explosie....? Door de bliksem get-offen, ondanks de radar-uitrusting....? Even zoveel vragen, waarop misschien de aard der verminking van de stoffelijke res- v vv. ,.w,ten aan land gebracht door een dag haar 25-miljoenste bezoeker ge- vteot van ijlings te hulp gesnelde teld. DE COMPONIST Th. H. Smit Sibin- ga is donderdag plotseling op 58-jari- ge leeftijd te Amsterdam overleden. MARCEL THIELEMANS zal op 1 september a.s. 25 jaar in dienst zijn bij de Ramblers. IN BEIROET kampt men sedert drie dagen met watergebrek, doordat de leiding, waardoor het water van de bergen naar de stad loopt, op twee plaatsen lek is. PRINS BERNHARD heeft zich don derdag weer bij zijn gezin op Elba vervoegd. DE PERONISTEN, die tot dusver steun verleenden aan de Argentijnse president Frondizi, zullen dit bij de komende provinciale verkiezingen niet langer meer doen. IN SURINAME is een rijstziekte ont dekt, die zeer ernstige gevolgen kan hebben voor de rijstcultuur aldaar. ENGELAND heeft ermee ingestemd een beperkte hoeveelheid wapens en munitie te leveren aan Tunesië ter aanvulling van een leverantie in no vember j.l. DE VOORUITGESCHOVEN reeks ra darposten in het noorden van Canada zal worden uitgebreid tot Groenland. WOROSJILOV, president van de Sov jet-Unie, heeft een bezoek gebracht aan het Nederlandse Expo-paviljoen te Brussel. DE BANK of Engeland heeft haar disconto verder verlaagd van 5 tot 4,5 percent. Het Deense disconto is even eens verlaagd, nl. ook van 5 tot 4,5 percent. De Federal Reserve Bank te San Francisco heeft echter haar disconto verhoogd en wei van 1,75 tot 2 percent. (Advertentie) schepen of gevonden wrakstukken van cabine, voorwielen, rubbervlotten en bagage uitsluitsel zuilen geven. Van uur tot uur Onder de geborgen lijken bevindt zich dat van de heer Kristofic, wiens horloge is stil olijven staan op 4.48 uur. Om 4.05 uur vertrok het toestel van Shannon naar Gander. Om 4.42 meldde de bemanning, dat de reis werd voortgezet, richting Gander. Om 5.30 uur had de Hugo de Groot zich, op 15 graden westerlengte, moe ten melden. Het zicht was redelijk goed, de zee kalm. Elk radiocontact bleef echter uit. De onzekerheidsfase in het verkeersgebied van Shannon ging in Om 6.20 uur werd de alarmtoe stand door Shannon uitgegeven aan de luchtvaart en aan de scheepvaart. Om 7.30 uur (alle in dit verslag genoemde tijdstippen zijn Neder landse tijd) gaf Gander het be richt door, dat dit vliegveld radio contact had gehad met de Hugo de Groot. Het gevolg was, dat Shannon alle verdere maatregelen, die op de alarmtoestand betrekking hadden, in trok. Geen verder nieuws kwam van Gander binnen.... Om 9.20 uur ging het alarm van Shannon weer in, omdat de signalen, die Gander opgevangen had, afkom stig bleken te zijn van een ander K.L.M.-vliegtuig De na de eerste alarmboodschap te hulp gesnelde schepen, waren in die tussentijd weer van koers veran derd Kostbare uren waren verloren ge gaan, juist zoals op 4 september 1954, toen vlak bij Shannon de Triton" van de K.L.M. was neergestort Eerst om 20.20 uur donderdag avond, elf uur later, was de eerste treiler op de plek. waar het ongeluk met de Hugo de Groot moet zijn ge beurd. Tijdens de reddingswêrkzaamheden, waaraan vliegtuigen en schepen deel namen, is ook herhaaldelijk verwar ring gesticht, die telkens weer een sprankje hoop gaven. „Lichtkogels waargenomen....", werd naar Shan non geseind. Later bleken helaas, die lichtkogels afkomstig te zijn van vliegtuigen, die bepaalde delen van de zee verkenden Dagen, weken kan het duren, voor dat de deskundigen hun onderzoek hebben voltooid. Algemeen medeleven Algemeen is het medeleven ge weest met de zware slag, die onze nationale luchtvaartmaatschappij ge troffen heeft. H.M. de Koningin heeft, tijdens haar vakantie op Elba, voort durend doen informeren naar de ge beurtenissen van de Hugo de Groot. Buitenlandse luchtvaartmaatschap pijen zonden telegrammen van deel neming. De omroepverenigingen brachten wijzigingen in hun program ma's. Verslagenheid heerste op Schiphol... Maar het geronk van motoren bleef de lucht vervullen. Want de dienst ging door. Ook die van de K.L.M. De student in de rechten Martin Golde uit New York heeft gisteren gezegd, dat zijn belangstelling in de ,,Expo" van Brussel hem het leven gered heeft. Golde had geboekt voor de ,,Hugo de Groot", maar hij vond de wereld tentoonstelling zo interessant en ple zierig, dat hij besloot nog een dagje langer te blijven. Over het feit, dat hij nu toch vandaag de Atlantische Oceaan per vliegtuig over moet ste ken, maakt hij zich geen zorgen. ,,Nu ik zo gelukkig ben geweest om die noodlottige vlucht met de K.L.M. mis te lopen, voel ik. dat ik veilig en wel thuis zal komen", zegt hij. Sinds de oorlog is de K.L.M. thans voor de elfde maal getroffen door een vliegtuigramp, waarbij slachtoffers te betreuren zijn. Het laatste ongeluk ge beurde vorig jaar. 14 november 1946: Dakota op Schiphol gezagvoerder Moreton, 26 doden. 26 januari 1957: Dakota op Kastrup (Kopenhagen), gezagvoerder Geys- sendorffer, 22 doden. 20 oktober 1948: Constellation „Nij megen" op Frestwick, gezagvoerder Parmentier, 40 doden. 21 juni 1949: Constellation „Roermond" in zee gestort bij Bari, gezagvoerder Plesman, 23 doden. 12 juli 1949: Constellation „Franeker" bij Bombay, gezagvoerder van der Vaart, 45 doden. 2 februari 1950: Dakota-postvliegtuig in Noordzee gestort, gezagvoerder van der Heide, 7 doden. 22 maart 1952: D.C. 6 „Koningin Juli ana" bij Frankfort, gezagvoerder Poutsma, 44 doden. 23 augustus 1954: Douglas D. C.-6b „Willem Bontekoe", gezagvoerder Ch. Harman, 21 doden. 5 september 1951: „Triton" Ph-LKY Super-constellation, gezagvoerder Viruly, 28 doden. 15 juli 1957: Constellation „Neutron" Ph-Lkt bij Biak, gezagvoerder R. de Roos, 58 doden. 14 augustus 1958: Super-constellation Hugo de Groot, boven Atl. Oceaan. Gezagvoerder Roelofs, 99 doden. Politie en leger in Jordanië zijn in alarmtoestand gebracht, zulks in verband met vrees voor een revolutie. Drie kampen met Palestijnse vluchtelingen bij Amman zijn afgezet om mili tairen in de gelegenheid te stel len in de kampen wapens te zoeken. Nog elf dagen was de bloemist N. J. van Haaster in Nederlajid gebleven. Op 2 augustus was hij te Bloemendaal getrouwd met mej. C. M. Sondervan, nadt hij enige jaren geleden naar de Ver. Staten was vertrokken, ivaar hij zich een uitstekend bestaan had opgebouwd als hoofd van een bloemisterij te Kentucky. „Ik kom je gauw ha len", beloofde hij toen bij zijn vertrek. Hij hield zijn belofte en kwam in juni van dit jaar naar zijn ver loofde. Zij trouwden. Vertrokken met de Hugo de Groot naar hun nieuwe vaderland. Hun geluk duurde kort Jan Bering uit Amersfoort had een grote prijs met een tekenwed- Ondanks het koele onthaal zul len de Britten ten aanzien van Cyprus toch hun plan, zoals dit op 19 juni jl. door MacMillan werd uiteengezet toepassen. Een definitieve oplossing zal der- Ualve pas over zeven jaar worden ge zocht. Engeland hoopt, dat het na een periode van rust en het staken van gewelddaden, mogelijk zal zijn de van Wat voor weer wordt het •li///' uit klinkklaar fruit! r Weersverwachting van het K.N. M.I. tot vanavond, opgemaakt vrijdagavond 23.15 uur: Enkele opklaringen, maar tijde lijk ook buien, met een kans op onweer. Matige tot vry krach tige zuidwestelijke wind. Ongeveer dezelfde temperaturen als gisteren e*wachting van het Belgische Weerkundig Instituut: matige wind uit zuid- i hi west- Zwaar bewolkt tot wpini met plaatselyk een <rPn f* regen en onweersneigin- wnrh *\arna bew°lkt met breder 4 enkpit °P, arinSen, maar nog !e ne?rslagvlagen. Lichte da- t v e temperatuur. vandaag: zon onder 20.03 uur. vr onder 20.18 uur. *r5';:n z0" op 5.26 uur. Zon nnr 1W UUr' Maan °P 834 uur. Maan onder 20.45 uur. Maandag: zon op 5.27 uur. Maan op 9.55 uur. het eiland verbannenen weer toe te laten. Een en ander wordt gezegd in een verklaring, die de Britse regering heeft uitgegeven na kennisneming van de standpunten van Griekenland en Turkije en van het advies van de gou verneur van het eiland, Foot. Op zoek naar wapens Bij de Britse „operatie Zwanen- meer", die op Cyprus tegen de ver zetsbeweging „Eoka" wordt gehouden, zijn volgens een officiële mededeling een groot aantal Cyprioten gearres teerd „in wie de po'itie veel belang stelt". Er zijn veel wapens in beslag genomen. Britse militairen hebben pamfletten verspreid, waarin beloningen worden beloofd voor hulp bij het opsporen van wapens. Er wordt 5.000 gulden toe gezegd voor elke lichte mitrailleur, 1.500 voor machinepistolen en andere automatische wapens, 500 voor gewe ren en revolvers en 400 voor jacht geweren. Voor het aanwijzen van de plaats van een wapenopslagplaats is 25.000 gulden geboden. strijd gewonnen, zo weet De Tele graaf te melden. Bij het Ameri kaanse tijdschrift Look zag men zijn werk. „Kom", luidde de bood- schap. Jan Bering, 33 jaar, prees zichzelf gelukkig: „Eindelijk een kans". Ook Jan Bering behoorde tot degenen, die de States niet zouden zien De heer S. Kuyper was met zijn Duitse vrouw zijn geboortedorp Veghel nog eens gaan opzoeken. Reeds lang werkte hij in de Ver. Staten. Het werd een weerzien met een droef besluit IV. de Koek van Leeuwen (25 jaar) uit Den Haag had relaties aangeknoopt met de Chicago Tri bune. Met zijn vrouw en hun zeven maanden oude baby vertrokken zij „Morgen zijn we bij pappie vertelde mevrouw Schilling haar drie kinderen, toen ze goed en wel in de Hugo de Groot zaten Zij hadden allen hun illusies, deze mensen. „Morgen Morgen Die dag van morgen hebben zij niet meer aanschouwd En elders rouwt men om die dag van gisteren Een speciale correspondent van de Londense Daily Telegraph" meldt uit Formosa, dat bij Quemoy natio nalistisch Chinese kikvorsmannen on der water slaags zijn geraakt met communistische kikvorsmannen. Een tiental nationalisten keerden terug van een geheime missie naar Amoy aan de kust van communistisch China, op circa drie km van Quemoy, toen zij vlak bij huis een dertigtal communistische kikvorsmannen ont moetten. De mannen gingen elkaar onder water met messen te lijf en vochten tot de toestand zo verward werd dat zij geen vriend van vijand meer konden onderscheiden. Toen moesten zij de strijd wel staken. Het is niet bekend hoeveel slachtoffers er bij dit gevecht zijn gevallen. Bovenste rij v.l.n.r.: gezagvoerder Roelofs, tweede vlieger Dijkstra, derde vlieger Jorna, eerste boord werktuigkundige Dekker. Onderste rij v.l.n.r.'- tweede boordwerktuig kundige van Dijk, eerste steward de Raam en stewardesse mej. Hamel Hij zonderheden bemanning Gezagvoerder Roelofs was geboren op 30-1 1922 te Winschoten en sinds 1-8 1946 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had twee kinderen. Hij woonde in Amstelveen. De tweede vlieger Dijkstra was ge boren op 18-8 1922 te Dokkum, sinds 1-10 1950 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had een kind. Hij woonde in Nieuw-Loosdrecht. Derde vlieger Jorna, op 14-5 1931 te Bergen op Zoom geboren, sinds 1-2 1957 in dienst van de KLM, was gehuwd en had een kind. De heer Jorna woonde in Bloemendaal. Eerste-boordwerktuigkundige Dek. ker was geboren op 7-4 1922 te Wor. merveer. Sinds 1-10 1947 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had vijf kinderen. Hij was woonachtig ta Zaandam. Tweede-boordwerktuigkundige Van Dijk was op 19-6 1927 te Kampen ge- boren. Sinds 1-6 1952 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had een kind. Hij woonde in Nieuw-Loos drecht. Eerste-steward Schilperoort was geboren op 13-6 1924 te Tilburg en sinds 6-5 1948 in dienst van de KLM. Hij was gehuwd en had een kind. Hij woonde in Voorschoten. Tweede-steward De Raay was ge boren op 20-10 1929 te Nijmegen, sinds 1-6 1954 in dienst van de KLM. Hij was ongehuwd en woonde in Am stelveen. De stewardesse mej. Hamel was geboren op 23-5 1926 te Haarlem, sinds 1-3 1949 in dienst van de KLM. Zij was ongehuwd en woonde te Haar lem. Ex-premier Boelganin van de Sov jet-Unie is ontheven van zijn func tie als president van de staatsbank, zo meldt Tass. Hij is benoemd tot voorzitter van de economische raad van Stavropol. Vol vreugde begroetten de heer en mevrouw Pennock hun acht tien jarige dochter Marijke, toen die donderdag op het vliegveld Idlewild aankwam. Het meisje had aanvan kelijk voor de „Hugo de Groot" ge boekt, doch de boeking werd over geschreven op een toestel, dat eer der vertrok, (Telefoto ANP) De internationale luchthaven van New York was getuige van diep verdriet, echter toch ook nog van tranen van vreugde Vreugde heerste bij de ouders van Marijke Pennock, een acht tienjarig meisje uit Leidschen- dam, dat twee dagen geleden werd opgebeld door de K.L.M. en werd meegedeeld, dat haar boeking voor de verongelukte „Hugo de Groot" was overge bracht op vlucht 635, met welk toestel zij donderdagochtend veilig bij haar wachtende ouders op het vliegveld aankwam. Dit was een gelukkige hereniging, daar Marijke zeventien maanden van het gezin werd gescheiden, toen dit op het punt stond uit Nederland naar de Verenigde Staten te emigre ren. Zij bleek bij het medisch onder zoek t.b.c. te hebben en zij mocht niet vertrekken. Besloten werd, dat Marijke in Nederland zou blijven voor behandeling en dat haar ou- O ders vooruit zouden gaan. Later wer den bijzondere maatregelen getrof fen om haar in staat te stellen als herstellend patiënte naar de V.S. te reizen. Zij zal thans naar een sana torium in New Jersey gaan. De heer en mevrouw Peter Miller uit Plymouth, Michigan, wachtten vergeefs op hun zoon Keith met zijn vrouw, Phyllis, die op het veronge lukte vliegtuig waren geboekt. De heer Miller vertelde, terwijl hij zijn tranen niet kon bedwingen, dat zijn zoon zijn vrouw de plaatsen in Europa had willen laten zien, waar hij tijdens zijn militaire dienst in Duitsland was geweest De heer David Sami uit New York wachtte op het vliegveld op zijn ouders. Manachin en Rachel Raha- min. Hij vertelde, dat het echtpaar vier jaar lang in Israël op een vi sum voor de V.S. had gewacht. Zij waren uit Bulgarije naar Israël ge migreerd en daar waren uiteindelijk regelingen getroffen voor hun ver trek naar New York. Zij zouden voor de eerste keer hun kleinkinde ren hebben gezien Op het vliegveld Shannon waren onder de passagiers, die hier instap ten, twee Amerikanen, die op het laatste moment een plaats in da „Hugo de Groot" konden krijgen, nadat zij niet op eerder vertrekken de vliegtuigen hadden kunnen boe ken. Mejuffrouw Phyllis McCala- mont, 35 jaar, kwam met een toe stel van de PAA uit Londen in Shan non aan en reisde met de KLM ver der, omdat zij geen boeking had voor een doorreis naar New York met hetzelfde vliegtuig van de Ame rikaanse maatschappij. Nog een Amerikaanse passagier, de 35-jarige John Bacon, had beslo ten verder te reizen met het KLM- vliegtuig toen het toestel van de Ierse maatschappij, waarvoor hij had geboekt, met motorstoring had te kampen. Verslagenheid heerst in de Ver. Arabische Republiek. die haar schermploeg. afgevaardigd naar de wereldkampioenschappen te Phila- delphia in de Verenigde Statan, vei» looi,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 1