-.72
Bij grootste K.L.M.-ramp was alarm niet op tijd
35 Stoffelijke overschotten van de 99 De verongelukte bemanning
omgekomen passagiers geborgen
Een vlucht werd overgeboekt
Drama's Nederlandse
passagiers
Engeland handhaaft
eigen plan-Cyprus
Smart bij wachtenden te New York
Deskundigen te Shannon:
oorzaak onbekend
Elfde ramp
na 1945
Alarm in
Jordanië
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Kostbare uren
verloren
Expo redde hem
het leven
iïc!xl\ 'l Wortlt wéér Si"Si weer!
'fv» li/ e<*el5te vruchtenlimonade
Onbestendig
Gevecht tussen
kikvorsmannen
Andere functie voor
Boelganin
Echter ook nog I
vreugdetranen i
98e JAARGANG No. 22835
OStgave N.V. Ui tg. Mtf. Neerland ia.
Directeur: K. H. B. Brader.
Hoofdredacteur; J. J. H. A. Bruna.
Redactieraad: J. M. A. C. v. Don
gen, C. J. t. Hootegem, mr. dr A.
J. 3. M. Mes, mr. H. M. L. de Rech
ter, P. V. M. Vercauteren, L. J.
1 Westende.
Bureaus: Breda, Reigerstraat 16.
TeL 22341 (3 lijnen). Postgiro 278841
Voor God, Koninain en Vaderland
ZATERDAG 16 AUG, 19fl6
Abonnementsprijs 7.per kwar
taal, SM per post, OM per week.
Buitenlandse abonnementen op aan
vraag. Losse nummers 15 ct.
Advertentieprijs voor de gehele op
lage f 0.35 per mm (Ing. Med.
0.85). Bij contract aanzienlijke
reductie. Volledige tarieven, ook
voor de afzonderlijke edities en
Algemene Voorwaarden worden
op aanvraag gaarne verstrekt
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, telefoon 2236
Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, telefoon 102. (Bijbureaus: TERNEUZEN, Noordstraat 56. tel. 2601 OOSTBURG. Nieuwstraat 41. tel. no. 35).
Voor de Ierse kust waren gisterenavond
35 lijken geborgen.... Laat in de middag
kwam de tijding, die angstige onzekerheid
tot droeve werkelijkheid maakte „Geen
enkele hoop meer nog overlevenden te
vinden. Het zoeken is geheel opgegeven".
Honderd kilometer uit de Ierse kust
hadden de golven van de Atlantische Oceaan
zich gesloten over wat eens een trotse
luchtreus was de K.L.M.-Super-constel-
lation Hugo de Groot, op weg van Schiphol
naar New York. Daarbij lieten 99 mensen
het leven: een kundige Nederlandse be
manning van 8 koppen, 11 Nederlandse
passagiers en 80 buitenlanders.
Donderdagmorgen om 4.48 uur had
deze ramp, de vreselijkste uit de geschie
denis van de K.L.M., zich voltrokken.
Over de oorzaak tast men volkomen in het duister. Deskun
digen van de K.L.M. en andere specialisten zijn ijlings naar het
Ierse vliegveld Shannon gevlogen, waar zij uit dat, wat de
zee teruggeeft alsnog conclusies hopen te trekken.
Uit het feit, dat de gevonden wrakstukken over een uitge
strekt gebied waren verspreid, menen enkele deskundigen de
gevolgtrekking te mogen maken, dat het toestal van grote hoogte
met hoge snelheid in zee moet zijn gestort.
MB. H. WJLLEMSE, lid van de Eer
ste Kamer voor de P.v.d.A., is in de
nacht van donderdag op vrijdag te
Rotterdam overleden.
DE EXPO te Brussel heeft donder-
Slechts eén van de stoffelijke over
schotten die tot dusver geborgen zijn,
nl. dat van een klein jongetje, droeg
een reddjngsgordei. Een explosie....?
Door de bliksem get-offen, ondanks
de radar-uitrusting....? Even zoveel
vragen, waarop misschien de aard
der verminking van de stoffelijke res-
v vv. ,.w,ten aan land gebracht door een
dag haar 25-miljoenste bezoeker ge- vteot van ijlings te hulp gesnelde
teld.
DE COMPONIST Th. H. Smit Sibin-
ga is donderdag plotseling op 58-jari-
ge leeftijd te Amsterdam overleden.
MARCEL THIELEMANS zal op 1
september a.s. 25 jaar in dienst zijn
bij de Ramblers.
IN BEIROET kampt men sedert drie
dagen met watergebrek, doordat de
leiding, waardoor het water van de
bergen naar de stad loopt, op twee
plaatsen lek is.
PRINS BERNHARD heeft zich don
derdag weer bij zijn gezin op Elba
vervoegd.
DE PERONISTEN, die tot dusver
steun verleenden aan de Argentijnse
president Frondizi, zullen dit bij de
komende provinciale verkiezingen
niet langer meer doen.
IN SURINAME is een rijstziekte ont
dekt, die zeer ernstige gevolgen kan
hebben voor de rijstcultuur aldaar.
ENGELAND heeft ermee ingestemd
een beperkte hoeveelheid wapens en
munitie te leveren aan Tunesië ter
aanvulling van een leverantie in no
vember j.l.
DE VOORUITGESCHOVEN reeks ra
darposten in het noorden van Canada
zal worden uitgebreid tot Groenland.
WOROSJILOV, president van de Sov
jet-Unie, heeft een bezoek gebracht
aan het Nederlandse Expo-paviljoen
te Brussel.
DE BANK of Engeland heeft haar
disconto verder verlaagd van 5 tot 4,5
percent. Het Deense disconto is even
eens verlaagd, nl. ook van 5 tot 4,5
percent. De Federal Reserve Bank
te San Francisco heeft echter haar
disconto verhoogd en wei van 1,75 tot
2 percent.
(Advertentie)
schepen of gevonden wrakstukken
van cabine, voorwielen, rubbervlotten
en bagage uitsluitsel zuilen geven.
Van uur tot uur
Onder de geborgen lijken bevindt
zich dat van de heer Kristofic, wiens
horloge is stil olijven staan op 4.48
uur. Om 4.05 uur vertrok het toestel
van Shannon naar Gander. Om 4.42
meldde de bemanning, dat de reis
werd voortgezet, richting Gander.
Om 5.30 uur had de Hugo de Groot
zich, op 15 graden westerlengte, moe
ten melden. Het zicht was redelijk
goed, de zee kalm. Elk radiocontact
bleef echter uit. De onzekerheidsfase
in het verkeersgebied van Shannon
ging in
Om 6.20 uur werd de alarmtoe
stand door Shannon uitgegeven
aan de luchtvaart en aan de
scheepvaart.
Om 7.30 uur (alle in dit verslag
genoemde tijdstippen zijn Neder
landse tijd) gaf Gander het be
richt door, dat dit vliegveld radio
contact had gehad met de Hugo
de Groot.
Het gevolg was, dat Shannon alle
verdere maatregelen, die op de
alarmtoestand betrekking hadden, in
trok. Geen verder nieuws kwam van
Gander binnen....
Om 9.20 uur ging het alarm van
Shannon weer in, omdat de signalen,
die Gander opgevangen had, afkom
stig bleken te zijn van een ander
K.L.M.-vliegtuig
De na de eerste alarmboodschap te
hulp gesnelde schepen, waren in die
tussentijd weer van koers veran
derd
Kostbare uren waren verloren ge
gaan, juist zoals op 4 september 1954,
toen vlak bij Shannon de Triton"
van de K.L.M. was neergestort
Eerst om 20.20 uur donderdag
avond, elf uur later, was de eerste
treiler op de plek. waar het ongeluk
met de Hugo de Groot moet zijn ge
beurd.
Tijdens de reddingswêrkzaamheden,
waaraan vliegtuigen en schepen deel
namen, is ook herhaaldelijk verwar
ring gesticht, die telkens weer een
sprankje hoop gaven. „Lichtkogels
waargenomen....", werd naar Shan
non geseind. Later bleken helaas, die
lichtkogels afkomstig te zijn van
vliegtuigen, die bepaalde delen van
de zee verkenden
Dagen, weken kan het duren, voor
dat de deskundigen hun onderzoek
hebben voltooid.
Algemeen medeleven
Algemeen is het medeleven ge
weest met de zware slag, die onze
nationale luchtvaartmaatschappij ge
troffen heeft. H.M. de Koningin heeft,
tijdens haar vakantie op Elba, voort
durend doen informeren naar de ge
beurtenissen van de Hugo de Groot.
Buitenlandse luchtvaartmaatschap
pijen zonden telegrammen van deel
neming. De omroepverenigingen
brachten wijzigingen in hun program
ma's.
Verslagenheid heerste op Schiphol...
Maar het geronk van motoren bleef
de lucht vervullen.
Want de dienst ging door.
Ook die van de K.L.M.
De student in de rechten Martin
Golde uit New York heeft gisteren
gezegd, dat zijn belangstelling in de
,,Expo" van Brussel hem het leven
gered heeft.
Golde had geboekt voor de ,,Hugo
de Groot", maar hij vond de wereld
tentoonstelling zo interessant en ple
zierig, dat hij besloot nog een dagje
langer te blijven. Over het feit, dat
hij nu toch vandaag de Atlantische
Oceaan per vliegtuig over moet ste
ken, maakt hij zich geen zorgen.
,,Nu ik zo gelukkig ben geweest om
die noodlottige vlucht met de K.L.M.
mis te lopen, voel ik. dat ik veilig en
wel thuis zal komen", zegt hij.
Sinds de oorlog is de K.L.M. thans
voor de elfde maal getroffen door een
vliegtuigramp, waarbij slachtoffers te
betreuren zijn. Het laatste ongeluk ge
beurde vorig jaar.
14 november 1946: Dakota op Schiphol
gezagvoerder Moreton, 26 doden.
26 januari 1957: Dakota op Kastrup
(Kopenhagen), gezagvoerder Geys-
sendorffer, 22 doden.
20 oktober 1948: Constellation „Nij
megen" op Frestwick, gezagvoerder
Parmentier, 40 doden.
21 juni 1949: Constellation „Roermond"
in zee gestort bij Bari, gezagvoerder
Plesman, 23 doden.
12 juli 1949: Constellation „Franeker"
bij Bombay, gezagvoerder van der
Vaart, 45 doden.
2 februari 1950: Dakota-postvliegtuig
in Noordzee gestort, gezagvoerder
van der Heide, 7 doden.
22 maart 1952: D.C. 6 „Koningin Juli
ana" bij Frankfort, gezagvoerder
Poutsma, 44 doden.
23 augustus 1954: Douglas D. C.-6b
„Willem Bontekoe", gezagvoerder
Ch. Harman, 21 doden.
5 september 1951: „Triton" Ph-LKY
Super-constellation, gezagvoerder
Viruly, 28 doden.
15 juli 1957: Constellation „Neutron"
Ph-Lkt bij Biak, gezagvoerder R.
de Roos, 58 doden.
14 augustus 1958: Super-constellation
Hugo de Groot, boven Atl. Oceaan.
Gezagvoerder Roelofs, 99 doden.
Politie en leger in Jordanië
zijn in alarmtoestand gebracht,
zulks in verband met vrees voor
een revolutie. Drie kampen met
Palestijnse vluchtelingen bij
Amman zijn afgezet om mili
tairen in de gelegenheid te stel
len in de kampen wapens te
zoeken.
Nog elf dagen was de bloemist
N. J. van Haaster in Nederlajid
gebleven. Op 2 augustus was hij
te Bloemendaal getrouwd met mej.
C. M. Sondervan, nadt hij enige
jaren geleden naar de Ver. Staten
was vertrokken, ivaar hij zich een
uitstekend bestaan had opgebouwd
als hoofd van een bloemisterij te
Kentucky. „Ik kom je gauw ha
len", beloofde hij toen bij zijn
vertrek.
Hij hield zijn belofte en kwam
in juni van dit jaar naar zijn ver
loofde. Zij trouwden. Vertrokken
met de Hugo de Groot naar hun
nieuwe vaderland. Hun geluk
duurde kort
Jan Bering uit Amersfoort had
een grote prijs met een tekenwed-
Ondanks het koele onthaal zul
len de Britten ten aanzien van
Cyprus toch hun plan, zoals dit
op 19 juni jl. door MacMillan
werd uiteengezet toepassen.
Een definitieve oplossing zal der-
Ualve pas over zeven jaar worden ge
zocht. Engeland hoopt, dat het na een
periode van rust en het staken van
gewelddaden, mogelijk zal zijn de van
Wat voor weer wordt het
•li///' uit klinkklaar fruit!
r
Weersverwachting van het K.N.
M.I. tot vanavond, opgemaakt
vrijdagavond 23.15 uur:
Enkele opklaringen, maar tijde
lijk ook buien, met een kans op
onweer. Matige tot vry krach
tige zuidwestelijke wind. Ongeveer
dezelfde temperaturen als gisteren
e*wachting van het Belgische
Weerkundig Instituut:
matige wind uit zuid-
i hi west- Zwaar bewolkt tot
wpini met plaatselyk een
<rPn f* regen en onweersneigin-
wnrh *\arna bew°lkt met breder
4 enkpit °P, arinSen, maar nog
!e ne?rslagvlagen. Lichte da-
t v e temperatuur.
vandaag: zon onder 20.03 uur.
vr onder 20.18 uur.
*r5';:n z0" op 5.26 uur. Zon
nnr 1W UUr' Maan °P 834
uur. Maan onder 20.45 uur.
Maandag: zon op 5.27 uur.
Maan op 9.55 uur.
het eiland verbannenen weer toe te
laten. Een en ander wordt gezegd in
een verklaring, die de Britse regering
heeft uitgegeven na kennisneming van
de standpunten van Griekenland en
Turkije en van het advies van de gou
verneur van het eiland, Foot.
Op zoek naar wapens
Bij de Britse „operatie Zwanen-
meer", die op Cyprus tegen de ver
zetsbeweging „Eoka" wordt gehouden,
zijn volgens een officiële mededeling
een groot aantal Cyprioten gearres
teerd „in wie de po'itie veel belang
stelt". Er zijn veel wapens in beslag
genomen.
Britse militairen hebben pamfletten
verspreid, waarin beloningen worden
beloofd voor hulp bij het opsporen van
wapens. Er wordt 5.000 gulden toe
gezegd voor elke lichte mitrailleur,
1.500 voor machinepistolen en andere
automatische wapens, 500 voor gewe
ren en revolvers en 400 voor jacht
geweren.
Voor het aanwijzen van de plaats
van een wapenopslagplaats is 25.000
gulden geboden.
strijd gewonnen, zo weet De Tele
graaf te melden. Bij het Ameri
kaanse tijdschrift Look zag men
zijn werk. „Kom", luidde de bood-
schap. Jan Bering, 33 jaar, prees
zichzelf gelukkig: „Eindelijk een
kans". Ook Jan Bering behoorde
tot degenen, die de States niet
zouden zien
De heer S. Kuyper was met zijn
Duitse vrouw zijn geboortedorp
Veghel nog eens gaan opzoeken.
Reeds lang werkte hij in de Ver.
Staten. Het werd een weerzien met
een droef besluit
IV. de Koek van Leeuwen (25
jaar) uit Den Haag had relaties
aangeknoopt met de Chicago Tri
bune. Met zijn vrouw en hun zeven
maanden oude baby vertrokken
zij
„Morgen zijn we bij pappie
vertelde mevrouw Schilling haar
drie kinderen, toen ze goed en wel
in de Hugo de Groot zaten
Zij hadden allen hun illusies,
deze mensen.
„Morgen Morgen
Die dag van morgen hebben zij
niet meer aanschouwd
En elders rouwt men om die
dag van gisteren
Een speciale correspondent van de
Londense Daily Telegraph" meldt
uit Formosa, dat bij Quemoy natio
nalistisch Chinese kikvorsmannen on
der water slaags zijn geraakt met
communistische kikvorsmannen.
Een tiental nationalisten keerden
terug van een geheime missie naar
Amoy aan de kust van communistisch
China, op circa drie km van Quemoy,
toen zij vlak bij huis een dertigtal
communistische kikvorsmannen ont
moetten. De mannen gingen elkaar
onder water met messen te lijf en
vochten tot de toestand zo verward
werd dat zij geen vriend van vijand
meer konden onderscheiden. Toen
moesten zij de strijd wel staken. Het
is niet bekend hoeveel slachtoffers er
bij dit gevecht zijn gevallen.
Bovenste rij v.l.n.r.: gezagvoerder
Roelofs, tweede vlieger Dijkstra,
derde vlieger Jorna, eerste boord
werktuigkundige Dekker. Onderste
rij v.l.n.r.'- tweede boordwerktuig
kundige van Dijk, eerste steward
de Raam en stewardesse mej. Hamel
Hij zonderheden
bemanning
Gezagvoerder Roelofs was geboren
op 30-1 1922 te Winschoten en sinds
1-8 1946 in dienst van de KLM. Hij
was gehuwd en had twee kinderen.
Hij woonde in Amstelveen.
De tweede vlieger Dijkstra was ge
boren op 18-8 1922 te Dokkum, sinds
1-10 1950 in dienst van de KLM. Hij
was gehuwd en had een kind. Hij
woonde in Nieuw-Loosdrecht.
Derde vlieger Jorna, op 14-5
1931 te Bergen op Zoom geboren,
sinds 1-2 1957 in dienst van de
KLM, was gehuwd en had een
kind. De heer Jorna woonde in
Bloemendaal.
Eerste-boordwerktuigkundige Dek.
ker was geboren op 7-4 1922 te Wor.
merveer. Sinds 1-10 1947 in dienst van
de KLM. Hij was gehuwd en had vijf
kinderen. Hij was woonachtig ta
Zaandam.
Tweede-boordwerktuigkundige Van
Dijk was op 19-6 1927 te Kampen ge-
boren. Sinds 1-6 1952 in dienst van
de KLM. Hij was gehuwd en had een
kind. Hij woonde in Nieuw-Loos
drecht.
Eerste-steward Schilperoort was
geboren op 13-6 1924 te Tilburg
en sinds 6-5 1948 in dienst van de
KLM. Hij was gehuwd en had een
kind. Hij woonde in Voorschoten.
Tweede-steward De Raay was ge
boren op 20-10 1929 te Nijmegen,
sinds 1-6 1954 in dienst van de KLM.
Hij was ongehuwd en woonde in Am
stelveen.
De stewardesse mej. Hamel was
geboren op 23-5 1926 te Haarlem,
sinds 1-3 1949 in dienst van de KLM.
Zij was ongehuwd en woonde te Haar
lem.
Ex-premier Boelganin van de Sov
jet-Unie is ontheven van zijn func
tie als president van de staatsbank,
zo meldt Tass. Hij is benoemd tot
voorzitter van de economische raad
van Stavropol.
Vol vreugde begroetten de heer en
mevrouw Pennock hun acht tien
jarige dochter Marijke, toen die
donderdag op het vliegveld Idlewild
aankwam. Het meisje had aanvan
kelijk voor de „Hugo de Groot" ge
boekt, doch de boeking werd over
geschreven op een toestel, dat eer
der vertrok, (Telefoto ANP)
De internationale luchthaven
van New York was getuige van
diep verdriet, echter toch ook
nog van tranen van vreugde
Vreugde heerste bij de ouders
van Marijke Pennock, een acht
tienjarig meisje uit Leidschen-
dam, dat twee dagen geleden
werd opgebeld door de K.L.M.
en werd meegedeeld, dat haar
boeking voor de verongelukte
„Hugo de Groot" was overge
bracht op vlucht 635, met welk
toestel zij donderdagochtend
veilig bij haar wachtende ouders
op het vliegveld aankwam.
Dit was een gelukkige hereniging,
daar Marijke zeventien maanden
van het gezin werd gescheiden, toen
dit op het punt stond uit Nederland
naar de Verenigde Staten te emigre
ren. Zij bleek bij het medisch onder
zoek t.b.c. te hebben en zij mocht
niet vertrekken. Besloten werd, dat
Marijke in Nederland zou blijven
voor behandeling en dat haar ou-
O
ders vooruit zouden gaan. Later wer
den bijzondere maatregelen getrof
fen om haar in staat te stellen als
herstellend patiënte naar de V.S. te
reizen. Zij zal thans naar een sana
torium in New Jersey gaan.
De heer en mevrouw Peter Miller
uit Plymouth, Michigan, wachtten
vergeefs op hun zoon Keith met zijn
vrouw, Phyllis, die op het veronge
lukte vliegtuig waren geboekt.
De heer Miller vertelde, terwijl
hij zijn tranen niet kon bedwingen,
dat zijn zoon zijn vrouw de plaatsen
in Europa had willen laten zien,
waar hij tijdens zijn militaire dienst
in Duitsland was geweest
De heer David Sami uit New York
wachtte op het vliegveld op zijn
ouders. Manachin en Rachel Raha-
min. Hij vertelde, dat het echtpaar
vier jaar lang in Israël op een vi
sum voor de V.S. had gewacht. Zij
waren uit Bulgarije naar Israël ge
migreerd en daar waren uiteindelijk
regelingen getroffen voor hun ver
trek naar New York. Zij zouden
voor de eerste keer hun kleinkinde
ren hebben gezien
Op het vliegveld Shannon waren
onder de passagiers, die hier instap
ten, twee Amerikanen, die op het
laatste moment een plaats in da
„Hugo de Groot" konden krijgen,
nadat zij niet op eerder vertrekken
de vliegtuigen hadden kunnen boe
ken. Mejuffrouw Phyllis McCala-
mont, 35 jaar, kwam met een toe
stel van de PAA uit Londen in Shan
non aan en reisde met de KLM ver
der, omdat zij geen boeking had
voor een doorreis naar New York
met hetzelfde vliegtuig van de Ame
rikaanse maatschappij.
Nog een Amerikaanse passagier,
de 35-jarige John Bacon, had beslo
ten verder te reizen met het KLM-
vliegtuig toen het toestel van de
Ierse maatschappij, waarvoor hij
had geboekt, met motorstoring had
te kampen.
Verslagenheid heerst in de Ver.
Arabische Republiek. die haar
schermploeg. afgevaardigd naar de
wereldkampioenschappen te Phila-
delphia in de Verenigde Statan, vei»
looi,