Zomer-fotowedstrijd World famous Antwerpse K. v. K. ook voor nieuwe koers Zomer-f otowed stri jd in Nederland nu f 1.- rymbende's j nieuw rood PARUS IS MINDER IN TREK Landschapsschoon van Wales Twee goede j voorbeelden Hoe U meedoet En nuaan de slag Amerikaans schip mocht niet lossen DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1958 KINDEREN „bouwen" met zand. Volkomen geconcentreerd zijn zij aan J hun werkstuk bezig. Een fotograaf in de buurt ziet de fotografische J mogelijkheden en knipt het plaatje. Kunt U dat ook In de straat waar jj U woontop reis en in uw vakantie-oord Aan zee, in bossen, duinen of g in de bergen, in Nederland of in het buitenland Als U denkt, hetzelfde te kunnen als die fotograaf aan het strand, volg jj dan zijn voorbeeld en grijp uw kans. Het Dagblad De Stem nodigt U Jj uit, 0111 mee te doen aan een grote g Dagblad De Stem Breda Zomer-fotowedstrijd king size and normal size LS U amateur bent, kunt U meedoen. Welk toestel U gebruikt, maakt j| 1 niets uit. Uw boxje van drie tien 1 jes heeft evenveel kans als dat vol- Jj automatische super-de-luxe geval met gekoppelde afstand- en ingebouw- j| de belichtingsmeter van veertienhonderd gulden van die kennis van U. 1 Door W. VAN DER STEE# In Marokko Foto met nare gevolgen RechtsIrcekse verbinding met Rulirort door Noordbrabant en noord-Limburg y| waaraan de volgende prijzen Een hoofdprijs ter waarde Een tweede prijs ter waarde Een derde prijs ter waarde Een vierde prijs ter waarde Een vijfde prijs ter waarde ijn verhonden van 100 gulden van 50 gulden van 25 gulden van 15 gulden van 10 gulden Bovendien nog tien prijzen ter waarde van 5 gulden DE prijzen zullen bestaan uit waardebonnen. Bij een fotograaf naar keuze in Uw woon plaats zult U de tegenwaarde van deze bonnen kunnen besteden aan fotografische artikelen. Als Uw foto niet bekroond wordt, maar wel in de krant komt, krijgt U toch nog een rijksdaalder. Om uit de kosten te komen, zuilen we maar zeggen. 2. 3. 5. 6. in dit jaar gemaakt zijn. U kunt er dus foto's voor gebruiken, die al gemaakt zijn; de inzendtermijn sluit op 1 oktober na de laatste post; het formaat mag niet groter zijn dan 18 bij 24 centimeter; U mag maximum tien foto's insturen, als zij maar niet op hetzelfde onderwerp betrek king hebben; de foto s moeten aan de achterzijde duide lijk zijn voorzien van Uw naam, adres en een titel, die U zelf moet verzinnen; wilt U foto s terughebben, dan moet U dat eveneens duidelijk op de achterzijde ervan bij inzending staat U het recht tot publikatie aan het Dagblad De Stem af; vermelden èn een postzegel voor het antwoord insluiten; de foto's moeten in een envelop verstuurd worden aan: In de linkerbovenhoek vermeldt U: Paramount AMERICAN CIGARETTES Het gaat er alleen maar om, een foto te maken, waarvan een jury kan zeggen: „Hé, dat is leuk", of „dat is goed gezien", als U begrijpt wat wij bedoelen. De foto's moeten aan de volgende eisen voldoen: De beste foto s gaan we, wanneer de resultaten van de wedstrijd bekend j§ zijn, in ons blad opnemen. Een jury van drie personen, wier namen wij g later zullen bekendmaken, beslist over de inzendingen. Over de beslis- |j smgen van die jury kan niet gecorrespondeerd worden. En nu aan de slag. De jury is niet bang. Zij vertrouwt er op (en Uw dag- jj huid ook) dat er vele, vele inzendingen sullen komen. Denk niet: dat g kan ik toch niet. I kunt meer dan U denkt, als U het ernstig probeert. M Veel geluk ermee. §f ersoneel van Dagblad De Stem (met inbegrip van gezinsleden) enM agenten zijn van deelname uitgesloten). viiëfit MeMmoeltnwe n'y verhinderen! Mar hoe? In Rabat is dinsdag vernomen, dat If"1 Amerikaans vrachtschip maandag Igecn toestemming heeft gekregen wa- 1l',.',! 'V il!'.1! jn ('r Marokkaanse ha- t Officieel is geen reden voor |deze weigering gegeven. Y0fn'der van het Marok- wri»raïT 16 van Voorlichting kunnen hVt886" o£ dit besluit zou lka?mo reafw enen' dat de Marok- I - egenng van plan is het lossen. van wapens voor vreemde troepen op Marokkaans gebied te verbieden. i? a,®, 's m Rabat vernomen, dat de Marokkaanse politie voor het eerst begonnen ts met het opstellen van een controlepost bij de ingang van een militair vliegveld in Marokko Het on- derhavige vliegveld is de Franse mi litaire basis Camp Cazes bij Casa blanca. Reuter tekent hierbij aan, dat dit de eerste stap lijkt in de uitvoerin* van een onlangs genomen besluit der Marokkaanse regering, het binnenko men van Franse troepen in Marokko te verbieden. De nieuwe. Marokkaanse regering dringt steeds meer aan op ontruiming van Marokkaans gebied door alle vreemde troepen, ook Amerikaanse en Spaanse. (Advertentie) NIEUWE OOGST Jff ci literfles f 6,70 (excl. glas) mmif c-A,ï„ zonneschijn met volle teugen! De Amerikaanse student John Bach- man-Hardcastle uit Nashville, die za terdag door Tsjechoslowaakse grens bewakers bij Kittsee is gearresteerd, is dinsdag weer aan de Oostenrijkse autoriteiten te Hamburg overgeleverd. De student was over de prikkel draadafzetting op de Oostenrijks- Tsjechoslowaakse grens geklommen om zich door een vriend, die op Oosten- rijks gebied was gebleven, „achter het 1JZ-M-len gordijn" te laten fotograferen. \-j*ar aanlei<*ing van dit incident nebben de Oostenrijkse autoriteiten en sommige buitenlandse diplomatieke vertegenwoordigingen in Wenen, in net bijzonder de Amerikaanse, toeris- v/aarsehuwdzich niet in de onmiddellijke nabijheid van de gren zen van de volksdemocratieën met Oostenrijk t.e wagen en geen blijken te geven van nieuwsgierigheid in de grensgebieden door het nemen van met kijkers van Waarn<erningen voren, dat het vervoer in de Euro pese Economische Gemeenschap niet mag worden beschouwd als een zaak van ondergeschikte aard of als een. nevenbedrijf, maar als een zelfstan dige branche, welke commercieel en rendabel wordt geëxploiteerd. Antwerpen deelt in deze het tradi tionele Nederlandse standpunt contra Frankrijk en Duitsland, waar niet of minder wordt uitgegaan van de zelf standige rend abele vervoersonderne ming en het vervoer als een aan de nijverheid ondergeschikte gemeen schappelijke zaak wordt behandeld, zodat de overheid er mee manipuleert, verliezen dekt en tarieven stelt. Men. denke aan de Duitse haven- en spoor- wegenpolitiek. De Rijnvaartpremies In België bestaat intussen ook een van het aan te houden beginsel af wijkende gedragslijn ten aanzien van de Rijnvaart, waarvoor premies wor den verstrekt voor de vaart naar of van Dordrecht. Over deze Rijnvaart- premies lezen wij in het rapport van de Antwerpse Kamer, tot grote er gernis van Rotterdam en Amsterdam sinds 1 mei met 40 pet. verhoogd dat de bestaande toelagen voor de Rijnvaart, naar en vanuit Antwerpen, gerechtvaardigd blijven, zolang een rechtstreekse verbinding met de Rijn niet tot verwezenlijking komt. Wat daarmede precies wordt be doeld, vindt een nadere verklaring in de opmerkingen, welke het ver slag wijdt aan de w aterwegen. Hier in wordt enerzijds nogmaals bijzon der aangedrongen op de uiteinde lijke verwezenlijking van een mo derne verbinding via de Tussenwa teren, zoals gewaarborgd door de bestaande verdragen met Neder land." anderzijds het oordeel uitge sproken, „dat met alle middelen dient gestreefd om bet tot stand komen van een rechtstreekse ver- De Antwerpse Kamer van Koophandel heeft een rapport van haar commissie-Vervoersintegratie gepubliceerd, waarin de vervoerspolitiek wordt geschetst, welke de Kamer met het oog op de instelling van de Europese Economische Gemeenschap noodzakelijk acht. In haar verslag spreekt de Vervoers- commissie van de Kamer zich uit voor een gemeenschappelijke Europese ver- voerpolitiek, mits hierbij bepaalde be ginselen worden in acht genomen. Als voornaamste beginsel treedt hier naar Honderden Parijse hotelhou ders zitten met de handen in het haar: de kosten zijn hoog en de te verwachten toeloop van buitenlandse gasten blijft uit. Goed, er zijn veel buiten landers in de Franse hoofdstad maar honderden hotels ziin slechts voor de helft bezet. Oorzaak: Parijs begint de aan trekkingskracht te verliezen. Tienduizenden gasten die voor twee weken hadden gereser veerd stappen al na twee of drie nachten op. Parijs trekt nog talrijke doorreizi gers, lieden die op weg zijn naar Brussel, Italië, Spanje of Duits land en die ook een nachtje in de Lichtstad willen blijven maar- het vet is van de soep. Voor het eerst sedert vele jaren kunt ge overal in Parijs ook rond half augustus hotelkamers krijgen. In het algemeen klagen de bui tenlandse toeristen niet over de kamer- en maaltijdenprijzen. In derdaad vindt men in Parijs nog steeds goede, nette dubbeie ka mers voor 1000 fr. per nacht en voor 500 tot 750 fr. kunt ge rede lijk warm eten. Het regent echter klachten over de prijzen van de kleine consumpties en het komt ook nogal eens voor, dat de taxi bestuurder niet de kortste weg neemt. Nog meer klachten zijn er over het uitgaansleven: de prijzen in dancings en cabarets zijn zeer hoog. De redelijkheid van de ka- merprijzen kan ook nog in twijfel worden getrokken als men er het comfort bij vergelijkt. Het gebrek aan badkamers is vooral een doorn in het oog der Amerikanen, Duit sers en Belgen. Vooral de Belgen hebben herhaaldelijk aanmerkin gen over het meubilair van de ka mers, in tegenstelling met vele Ne derlandse toeristen, die afdalen in goedkope kamers en genoegen ne men met een wankele stoel, een kast zonder deur of een verstopte wasbak. Het toerisme in de maand augus tus wordt storend geremd door de vakantie van de Parijzenaars. Dui zenden winkels zijn gesloten, zelfs restaurants houden hun deuren dicht en in sommige wijken moet men zoeken naar een kapper of een schoenmaker, die genegen is voor u te werken. Men heeft de indruk in een half-dode stad te zijn. Volgens de voorlopige raming is het huidige seizoen twintig percent minder dan de vakantieperiode i van 1957. Gedurende de eerste zes maanden waren er al vijftien per- cent gasten minder en bovendien j was het gemiddelde verblijf iets korter. Juli en augustus hebben geen verbetering gebracht. Er moet een buitengewoon goed eind- seizoen komen om dc tegenvallers goed te maken. In 1957 bezochten 1.576.000 buitenlanders de Franse hoofdstad. Momenteel is men nog niet aan de helft. De Amerikanen zijn ook in 1958 zeer talrijk. Daar na volgen de Engelsen, Duitsers en Italianen. Er zijn aanzienlijk min der Belgen in Parijs dan in 1957 en hetzelfde geldt voor de Neder landers. Men wijt dit aan de in vloed van de wereldtentoonstel- üng. De goedkoopste toeristen zijn nog altijd de Nederlanders, die zorgvuldig eethuisjes opzoeken waar ze voor 400 fr. een maaltijd hebben: „Parijs is te duur voor onze vakantie-pot", zeggen ze. De Belgen logeren in betere hotels en eten in duurdere restaurants maar ze zijn nog minder tevreden dan hun noorderburen. Hun algemene opmerking: „Wat een armoe in dit land. En daarmee zeggen ze de waar heid. binding in oostelijke richting tussen Antwerpen en Ruhrort mogelijk te maken." Bevestiging Men vindt hier enigszins genuan ceerd de bevestiging van de verkla ring, welke de directeur-generaal van het Antwerpse Havenbedrijf, de heer O. Leemans, in mei jl. op het V.E.V.- congres te Brussel heeft afgelegd, toen hij zeide, dat de betrokken krin gen in Antwerpen zich tegen het Moerdijkkanaal hadden uitgesproken en vóór een west-oost-verbinding met de Rijn ongeveer langs Eindhoven. De Kamer van Koophandel in Ant werpen blijft evenwel aandringen op de uiteindelijke verwezenlijking van een moderne verbinding via de Tus senwateren in Zeeland en Zuid-Hol land met de Rijn. De verbetering van deze verbinding moet dan vooral de Nederlands-Belgische binnenvaart die nen, welke, zoals mr. R. de Bock zo pas in VEV-Berichten nog eens heeft aangetoond, het leeuwedeel van het vervoer door de Tussenwateren voor haar rekening neemt. Zonder zulks met zoveel woorden uit te drukken, houdt de Kamer dus alvast rekening met het Deltaplan en met de daarbij behorende mogelijkheden van het plan Witteveen-Bos, zoals reeds geschetst in ons blad. Voor de Rijnvaart streeft Antwer pen nu naar een supplementaire west oost-verbinding, welke de huidige vaarweg door de Tussenwateren en verder de Waal op moet ontlasten en zo een oplossing moet bieden voor de moeilijkheden, welke de laatste jaren door het seer drukke verkeer op de beneden-Rijn werden ondervonden. De wesi-oost-verbinding Antwerpen- Rijn zou bovendien een schakel wor den van een intern-Europese water weg in de Euromarkt. „Mittelland"-kanaal De Antwerpse Kamer moet hierbij wel hebben gedacht aan een Europees „Mittelland'-kanaal, waarop het vo rig jaar tijdens het scheepvaartcongres te Maastricht werd. gezinspeeld. Wij hebben er toen op gewezen, dat een dergelijke verbinding van Berlijn tot Parijs ook te verkrijgen was door de aanleg van de Maas-Rijn-verbinding Ruhrort-Arcen, doortrekking van de Noordervaart van Nederweert naar Venlo en opheffing van de Stop van Lozen in de Zuid-Willemsvaart in Belgisch Limburg. Op deze wijze zou ook een recht streekse verbinding van de Rijn met Antwerpen tot stand komen, verder over het Kempische kanaal en het Albertkanaal. De Antwerpse Kamer van Koophandel staat nu een derge»- lijke vaarweg voor ogen, doch waar schijnlijk, naar de uitspraak van de heer Leemans, iets noordelijker ge richt langs Eindhoven, zodat daarin ook een verbinding tussen het Kem pische en het Noordbrabantse kana- lenstelsel, het zgn. Postelkanaal zou kunnen worden opgenomen. Aken wil wat anders In ieder geval wenst de Antwerpse Kamer bepaaldelijk een rechtstreekse verbinding in oostelijke richting tus sen Antwerpen en Ruhrort en dus niet een verbinding van Antwerpen met de Rijn via de omweg van het Albertkanaal. het Julianakanaal en een Maas-Rijn-verbinding Born-Gei- len kir chen-N e uss Deze laatste verbinding wordt door Aken en Luik nagestreefd en het Ant werpse gemeentebestuur heeft tot dus ver Luik in dit streven gesteund. De Antwerpse Kamer van Koophandel neemt blijkbaar een ander standpunt in. Zij wenst echter wel „op een ander plan," wat te verstaan is als op een ander plan dan de Antwerpen-Rijn- verbinding. de aandacht te vestigen op het groot belang voor het bekken van Aken via de binnenscheepvaart aansluiting te bekomen met de andere industriële centra en de zeehavens. Met andere woorden: Antwerpen gunt Aken gaarne een verbinding Geilen- kirchen-Born, die het eindelijk een waterweg langs de Maas zou schen» ken, maar wenst voor de Schelde- Maas-Rijn-verbinding een noordooste„ lijker richting dan die via Albert, kanaal, Julianakanaal en een kanaal Born-Neuss. Uit de verklaringen van het verslag is tenslotte de gezind heid af te lezen, dat Antwerpen af zou zien van de Rijnvaart premies, wanneer de gewenste west-oost-verbinding met de Rijn tot stand is gebracht. Het 'behoeft geen betoog, dat het Antwerpse streven naar een recht streekse verbinding van Antwerpen, met Ruhrort tevens van het grootste belang kan zijn voor de ontwikkeling niet alleen van het Belgisch Kem pische gebied, maar ook van de Noordbrabantse Kempen en van n.- Limburg. De totstandkoming van een nieuwe verbinding tussen het Belgisch Kempische en het Noordbrabantse waterwegenstelsel en van deze netten met de Maas en de Rijn kan de infra structuur van deze gebieden aanzien lijk versterken en hun industrialisatie bijzonder ten goede komen. Het ruige berglandschap van noord-Wales wordt op aangename wijze afgewisseld met schilder achtige meertjes, zoals dat op de foto, prachtig gelegen bij Capel Curig. Hier worden leerlingen van een nabijgelegen sportschool getraind in het kanovaren. Het meer ligt aan de voet van de Snowdon, de hoogste berg van Wales

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 5