Zomer-fotowedstrijd
World famous
Antwerpse K. v. K.
ook voor nieuwe koers
Zomer-f otowed stri jd
in Nederland nu f 1.-
rymbende's j nieuw rood
PARUS IS
MINDER
IN TREK
Landschapsschoon van Wales
Twee goede j
voorbeelden
Hoe U meedoet
En nuaan de slag
Amerikaans
schip mocht
niet lossen
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1958
KINDEREN „bouwen" met zand. Volkomen geconcentreerd zijn zij aan J
hun werkstuk bezig. Een fotograaf in de buurt ziet de fotografische J
mogelijkheden en knipt het plaatje. Kunt U dat ook In de straat waar jj
U woontop reis en in uw vakantie-oord Aan zee, in bossen, duinen of g
in de bergen, in Nederland of in het buitenland
Als U denkt, hetzelfde te kunnen als die fotograaf aan het strand, volg jj
dan zijn voorbeeld en grijp uw kans. Het Dagblad De Stem nodigt U Jj
uit, 0111 mee te doen aan een grote g
Dagblad De Stem
Breda
Zomer-fotowedstrijd
king size and
normal size
LS U amateur bent, kunt U meedoen. Welk toestel U gebruikt, maakt j|
1 niets uit. Uw boxje van drie tien 1 jes heeft evenveel kans als dat vol- Jj
automatische super-de-luxe geval met gekoppelde afstand- en ingebouw- j|
de belichtingsmeter van veertienhonderd gulden van die kennis van U. 1
Door W. VAN DER STEE#
In Marokko
Foto met nare
gevolgen
RechtsIrcekse verbinding met Rulirort
door Noordbrabant en noord-Limburg
y|
waaraan de volgende prijzen
Een hoofdprijs ter waarde
Een tweede prijs ter waarde
Een derde prijs ter waarde
Een vierde prijs ter waarde
Een vijfde prijs ter waarde
ijn verhonden
van 100 gulden
van 50 gulden
van 25 gulden
van 15 gulden
van 10 gulden
Bovendien nog tien prijzen ter waarde van 5 gulden
DE prijzen zullen bestaan uit waardebonnen. Bij een fotograaf naar keuze in Uw woon
plaats zult U de tegenwaarde van deze bonnen kunnen besteden aan fotografische
artikelen. Als Uw foto niet bekroond wordt, maar wel in de krant komt, krijgt U toch nog
een rijksdaalder. Om uit de kosten te komen, zuilen we maar zeggen.
2.
3.
5.
6.
in dit jaar gemaakt zijn. U kunt er dus foto's voor gebruiken, die al gemaakt zijn; de
inzendtermijn sluit op 1 oktober na de laatste post;
het formaat mag niet groter zijn dan 18 bij 24 centimeter;
U mag maximum tien foto's insturen, als zij maar niet op hetzelfde onderwerp betrek
king hebben;
de foto s moeten aan de achterzijde duide lijk zijn voorzien van Uw naam, adres en een
titel, die U zelf moet verzinnen;
wilt U foto s terughebben, dan moet U dat eveneens duidelijk op de achterzijde ervan
bij inzending staat U het recht tot publikatie aan het Dagblad De Stem af;
vermelden èn een postzegel voor het antwoord insluiten;
de foto's moeten in een envelop verstuurd worden aan:
In de linkerbovenhoek vermeldt U:
Paramount
AMERICAN CIGARETTES
Het gaat er alleen maar om, een foto te maken, waarvan een jury kan zeggen: „Hé, dat
is leuk", of „dat is goed gezien", als U begrijpt wat wij bedoelen.
De foto's moeten aan de volgende eisen voldoen:
De beste foto s gaan we, wanneer de resultaten van de wedstrijd bekend j§
zijn, in ons blad opnemen. Een jury van drie personen, wier namen wij g
later zullen bekendmaken, beslist over de inzendingen. Over de beslis- |j
smgen van die jury kan niet gecorrespondeerd worden.
En nu aan de slag. De jury is niet bang. Zij vertrouwt er op (en Uw dag- jj
huid ook) dat er vele, vele inzendingen sullen komen. Denk niet: dat g
kan ik toch niet. I kunt meer dan U denkt, als U het ernstig probeert. M
Veel geluk ermee. §f
ersoneel van Dagblad De Stem (met inbegrip van gezinsleden) enM
agenten zijn van deelname uitgesloten).
viiëfit MeMmoeltnwe
n'y verhinderen! Mar hoe?
In Rabat is dinsdag vernomen, dat
If"1 Amerikaans vrachtschip maandag
Igecn toestemming heeft gekregen wa-
1l',.',! 'V il!'.1! jn ('r Marokkaanse ha-
t Officieel is geen reden voor
|deze weigering gegeven.
Y0fn'der van het Marok-
wri»raïT 16 van Voorlichting
kunnen hVt886" o£ dit besluit zou
lka?mo reafw enen' dat de Marok-
I - egenng van plan is het lossen.
van wapens voor vreemde troepen op
Marokkaans gebied te verbieden.
i? a,®, 's m Rabat vernomen, dat
de Marokkaanse politie voor het eerst
begonnen ts met het opstellen van een
controlepost bij de ingang van een
militair vliegveld in Marokko Het on-
derhavige vliegveld is de Franse mi
litaire basis Camp Cazes bij Casa
blanca.
Reuter tekent hierbij aan, dat dit
de eerste stap lijkt in de uitvoerin*
van een onlangs genomen besluit der
Marokkaanse regering, het binnenko
men van Franse troepen in Marokko
te verbieden.
De nieuwe. Marokkaanse regering
dringt steeds meer aan op ontruiming
van Marokkaans gebied door alle
vreemde troepen, ook Amerikaanse en
Spaanse.
(Advertentie)
NIEUWE OOGST Jff
ci literfles f 6,70 (excl. glas) mmif c-A,ï„
zonneschijn met volle teugen!
De Amerikaanse student John Bach-
man-Hardcastle uit Nashville, die za
terdag door Tsjechoslowaakse grens
bewakers bij Kittsee is gearresteerd,
is dinsdag weer aan de Oostenrijkse
autoriteiten te Hamburg overgeleverd.
De student was over de prikkel
draadafzetting op de Oostenrijks-
Tsjechoslowaakse grens geklommen om
zich door een vriend, die op Oosten-
rijks gebied was gebleven, „achter het
1JZ-M-len gordijn" te laten fotograferen.
\-j*ar aanlei<*ing van dit incident
nebben de Oostenrijkse autoriteiten en
sommige buitenlandse diplomatieke
vertegenwoordigingen in Wenen, in
net bijzonder de Amerikaanse, toeris-
v/aarsehuwdzich niet in de
onmiddellijke nabijheid van de gren
zen van de volksdemocratieën met
Oostenrijk t.e wagen en geen blijken
te geven van nieuwsgierigheid in de
grensgebieden door het nemen van
met kijkers van Waarn<erningen
voren, dat het vervoer in de Euro
pese Economische Gemeenschap niet
mag worden beschouwd als een zaak
van ondergeschikte aard of als een.
nevenbedrijf, maar als een zelfstan
dige branche, welke commercieel en
rendabel wordt geëxploiteerd.
Antwerpen deelt in deze het tradi
tionele Nederlandse standpunt contra
Frankrijk en Duitsland, waar niet of
minder wordt uitgegaan van de zelf
standige rend abele vervoersonderne
ming en het vervoer als een aan de
nijverheid ondergeschikte gemeen
schappelijke zaak wordt behandeld,
zodat de overheid er mee manipuleert,
verliezen dekt en tarieven stelt. Men.
denke aan de Duitse haven- en spoor-
wegenpolitiek.
De Rijnvaartpremies
In België bestaat intussen ook een
van het aan te houden beginsel af
wijkende gedragslijn ten aanzien van
de Rijnvaart, waarvoor premies wor
den verstrekt voor de vaart naar of
van Dordrecht. Over deze Rijnvaart-
premies lezen wij in het rapport van
de Antwerpse Kamer, tot grote er
gernis van Rotterdam en Amsterdam
sinds 1 mei met 40 pet. verhoogd
dat de bestaande toelagen voor de
Rijnvaart, naar en vanuit Antwerpen,
gerechtvaardigd blijven, zolang een
rechtstreekse verbinding met de Rijn
niet tot verwezenlijking komt.
Wat daarmede precies wordt be
doeld, vindt een nadere verklaring
in de opmerkingen, welke het ver
slag wijdt aan de w aterwegen. Hier
in wordt enerzijds nogmaals bijzon
der aangedrongen op de uiteinde
lijke verwezenlijking van een mo
derne verbinding via de Tussenwa
teren, zoals gewaarborgd door de
bestaande verdragen met Neder
land." anderzijds het oordeel uitge
sproken, „dat met alle middelen
dient gestreefd om bet tot stand
komen van een rechtstreekse ver-
De Antwerpse Kamer van Koophandel heeft een rapport
van haar commissie-Vervoersintegratie gepubliceerd, waarin de
vervoerspolitiek wordt geschetst, welke de Kamer met het oog
op de instelling van de Europese Economische Gemeenschap
noodzakelijk acht.
In haar verslag spreekt de Vervoers-
commissie van de Kamer zich uit voor
een gemeenschappelijke Europese ver-
voerpolitiek, mits hierbij bepaalde be
ginselen worden in acht genomen. Als
voornaamste beginsel treedt hier naar
Honderden Parijse hotelhou
ders zitten met de handen in
het haar: de kosten zijn hoog
en de te verwachten toeloop
van buitenlandse gasten blijft
uit. Goed, er zijn veel buiten
landers in de Franse hoofdstad
maar honderden hotels ziin
slechts voor de helft bezet.
Oorzaak: Parijs begint de aan
trekkingskracht te verliezen.
Tienduizenden gasten die voor
twee weken hadden gereser
veerd stappen al na twee of
drie nachten op.
Parijs trekt nog talrijke doorreizi
gers, lieden die op weg zijn naar
Brussel, Italië, Spanje of Duits
land en die ook een nachtje in
de Lichtstad willen blijven maar-
het vet is van de soep. Voor het
eerst sedert vele jaren kunt ge
overal in Parijs ook rond half
augustus hotelkamers krijgen.
In het algemeen klagen de bui
tenlandse toeristen niet over de
kamer- en maaltijdenprijzen. In
derdaad vindt men in Parijs nog
steeds goede, nette dubbeie ka
mers voor 1000 fr. per nacht en
voor 500 tot 750 fr. kunt ge rede
lijk warm eten. Het regent echter
klachten over de prijzen van de
kleine consumpties en het komt
ook nogal eens voor, dat de taxi
bestuurder niet de kortste weg
neemt. Nog meer klachten zijn er
over het uitgaansleven: de prijzen
in dancings en cabarets zijn zeer
hoog. De redelijkheid van de ka-
merprijzen kan ook nog in twijfel
worden getrokken als men er het
comfort bij vergelijkt. Het gebrek
aan badkamers is vooral een doorn
in het oog der Amerikanen, Duit
sers en Belgen. Vooral de Belgen
hebben herhaaldelijk aanmerkin
gen over het meubilair van de ka
mers, in tegenstelling met vele Ne
derlandse toeristen, die afdalen in
goedkope kamers en genoegen ne
men met een wankele stoel, een
kast zonder deur of een verstopte
wasbak.
Het toerisme in de maand augus
tus wordt storend geremd door de
vakantie van de Parijzenaars. Dui
zenden winkels zijn gesloten, zelfs
restaurants houden hun deuren
dicht en in sommige wijken moet
men zoeken naar een kapper of
een schoenmaker, die genegen is
voor u te werken. Men heeft de
indruk in een half-dode stad te
zijn.
Volgens de voorlopige raming is
het huidige seizoen twintig percent
minder dan de vakantieperiode i
van 1957. Gedurende de eerste zes
maanden waren er al vijftien per-
cent gasten minder en bovendien j
was het gemiddelde verblijf iets
korter. Juli en augustus hebben
geen verbetering gebracht. Er
moet een buitengewoon goed eind-
seizoen komen om dc tegenvallers
goed te maken. In 1957 bezochten
1.576.000 buitenlanders de Franse
hoofdstad. Momenteel is men nog
niet aan de helft. De Amerikanen
zijn ook in 1958 zeer talrijk. Daar
na volgen de Engelsen, Duitsers en
Italianen. Er zijn aanzienlijk min
der Belgen in Parijs dan in 1957
en hetzelfde geldt voor de Neder
landers. Men wijt dit aan de in
vloed van de wereldtentoonstel-
üng.
De goedkoopste toeristen zijn
nog altijd de Nederlanders, die
zorgvuldig eethuisjes opzoeken
waar ze voor 400 fr. een maaltijd
hebben: „Parijs is te duur voor
onze vakantie-pot", zeggen ze. De
Belgen logeren in betere hotels en
eten in duurdere restaurants maar
ze zijn nog minder tevreden dan
hun noorderburen. Hun algemene
opmerking: „Wat een armoe in dit
land.
En daarmee zeggen ze de waar
heid.
binding in oostelijke richting tussen
Antwerpen en Ruhrort mogelijk te
maken."
Bevestiging
Men vindt hier enigszins genuan
ceerd de bevestiging van de verkla
ring, welke de directeur-generaal van
het Antwerpse Havenbedrijf, de heer
O. Leemans, in mei jl. op het V.E.V.-
congres te Brussel heeft afgelegd,
toen hij zeide, dat de betrokken krin
gen in Antwerpen zich tegen het
Moerdijkkanaal hadden uitgesproken
en vóór een west-oost-verbinding met
de Rijn ongeveer langs Eindhoven.
De Kamer van Koophandel in Ant
werpen blijft evenwel aandringen op
de uiteindelijke verwezenlijking van
een moderne verbinding via de Tus
senwateren in Zeeland en Zuid-Hol
land met de Rijn. De verbetering van
deze verbinding moet dan vooral de
Nederlands-Belgische binnenvaart die
nen, welke, zoals mr. R. de Bock zo
pas in VEV-Berichten nog eens heeft
aangetoond, het leeuwedeel van het
vervoer door de Tussenwateren voor
haar rekening neemt. Zonder zulks
met zoveel woorden uit te drukken,
houdt de Kamer dus alvast rekening
met het Deltaplan en met de daarbij
behorende mogelijkheden van het plan
Witteveen-Bos, zoals reeds geschetst
in ons blad.
Voor de Rijnvaart streeft Antwer
pen nu naar een supplementaire west
oost-verbinding, welke de huidige
vaarweg door de Tussenwateren en
verder de Waal op moet ontlasten en
zo een oplossing moet bieden voor de
moeilijkheden, welke de laatste jaren
door het seer drukke verkeer op de
beneden-Rijn werden ondervonden.
De wesi-oost-verbinding Antwerpen-
Rijn zou bovendien een schakel wor
den van een intern-Europese water
weg in de Euromarkt.
„Mittelland"-kanaal
De Antwerpse Kamer moet hierbij
wel hebben gedacht aan een Europees
„Mittelland'-kanaal, waarop het vo
rig jaar tijdens het scheepvaartcongres
te Maastricht werd. gezinspeeld. Wij
hebben er toen op gewezen, dat een
dergelijke verbinding van Berlijn tot
Parijs ook te verkrijgen was door de
aanleg van de Maas-Rijn-verbinding
Ruhrort-Arcen, doortrekking van de
Noordervaart van Nederweert naar
Venlo en opheffing van de Stop van
Lozen in de Zuid-Willemsvaart in
Belgisch Limburg.
Op deze wijze zou ook een recht
streekse verbinding van de Rijn met
Antwerpen tot stand komen, verder
over het Kempische kanaal en het
Albertkanaal. De Antwerpse Kamer
van Koophandel staat nu een derge»-
lijke vaarweg voor ogen, doch waar
schijnlijk, naar de uitspraak van de
heer Leemans, iets noordelijker ge
richt langs Eindhoven, zodat daarin
ook een verbinding tussen het Kem
pische en het Noordbrabantse kana-
lenstelsel, het zgn. Postelkanaal zou
kunnen worden opgenomen.
Aken wil wat anders
In ieder geval wenst de Antwerpse
Kamer bepaaldelijk een rechtstreekse
verbinding in oostelijke richting tus
sen Antwerpen en Ruhrort en dus
niet een verbinding van Antwerpen
met de Rijn via de omweg van het
Albertkanaal. het Julianakanaal en
een Maas-Rijn-verbinding Born-Gei-
len kir chen-N e uss
Deze laatste verbinding wordt door
Aken en Luik nagestreefd en het Ant
werpse gemeentebestuur heeft tot dus
ver Luik in dit streven gesteund. De
Antwerpse Kamer van Koophandel
neemt blijkbaar een ander standpunt
in. Zij wenst echter wel „op een ander
plan," wat te verstaan is als op een
ander plan dan de Antwerpen-Rijn-
verbinding. de aandacht te vestigen
op het groot belang voor het bekken
van Aken via de binnenscheepvaart
aansluiting te bekomen met de andere
industriële centra en de zeehavens.
Met andere woorden: Antwerpen gunt
Aken gaarne een verbinding Geilen-
kirchen-Born, die het eindelijk een
waterweg langs de Maas zou schen»
ken, maar wenst voor de Schelde-
Maas-Rijn-verbinding een noordooste„
lijker richting dan die via Albert,
kanaal, Julianakanaal en een kanaal
Born-Neuss.
Uit de verklaringen van het
verslag is tenslotte de gezind
heid af te lezen, dat Antwerpen
af zou zien van de Rijnvaart
premies, wanneer de gewenste
west-oost-verbinding met de
Rijn tot stand is gebracht.
Het 'behoeft geen betoog, dat het
Antwerpse streven naar een recht
streekse verbinding van Antwerpen,
met Ruhrort tevens van het grootste
belang kan zijn voor de ontwikkeling
niet alleen van het Belgisch Kem
pische gebied, maar ook van de
Noordbrabantse Kempen en van n.-
Limburg. De totstandkoming van een
nieuwe verbinding tussen het Belgisch
Kempische en het Noordbrabantse
waterwegenstelsel en van deze netten
met de Maas en de Rijn kan de infra
structuur van deze gebieden aanzien
lijk versterken en hun industrialisatie
bijzonder ten goede komen.
Het ruige berglandschap van noord-Wales wordt
op aangename wijze afgewisseld met schilder
achtige meertjes, zoals dat op de foto, prachtig
gelegen bij Capel Curig. Hier worden leerlingen
van een nabijgelegen sportschool getraind in het
kanovaren. Het meer ligt aan de voet van de
Snowdon, de hoogste berg van Wales