P. van Doosselaere Pater Ed van de Walle uit Hulst terug naar Brazilië In Kano wordt BROOD besmeerd ONS goed over Schelde-Rijnverbinding N.Y. Gebr. Diepen te Tilburg 150 jaar oud Klacht van jong Afrika Eerste gebod: „Gij dient goed te voetballen55 Dr. Salk stelt onderzoek in rollen in cellofaan altijd vers, altijd lekker Ontslag Finse topfunctionaris he»£crSSïïSerïï? X DE DRAAIENDE SCHIJF DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 31 JULI 1958 (Oud-voorzitter Antwerpse Scheepvaartvereniging) Bergbeklimmer uit Nederland verongelukt Door gasverstikking om het leven gekomen Kustvaarder aan de ketting gelegd Bezoek van Franse missiebisschop T echnicolor-film „Die Kluge" van Carl Orff In de Lloyd Anversois bepleit de heer P. van Doosselaere als oplossing voor het Schelde-Rijn-vraagstuk een soort doorsteek naar het Kreekrak, oostelijk van de Scheldebocht tussen de grens en Bath, waardoor de Rijnschepen vanuit Antwerpen sneller en gemakkelijker de Oosterschelde en de verdere tussen wateren zullen kunnen bereiken. Hij acht Nederland tot een akkoord hierover bereid, omdat men bij deze oplossing binnen de traditionele weg van de tussenwateren blijft en enige tege moetkoming van Den Haag aan België mag worden verwacht vanwege de komende sluis in 't Volkerak, welke voor de Belgi sche Rijnvaart een nieuwe hindernis zal zijn. Deze hindernis zal overigens bij voltooiing van de delta-dam in de Oosterschelde worden gecompenseerd door het dan openblijven van de sluis bij Wemeldinge, maar zolang de Oos- sterschelde niet is afgesloten, zal in derdaad de Volkeraksluis een extra oponthoud voor de Belgische Rijn vaart betekenen. Wat de heer van Doosselaere be weegt een doorsteek naar het Kreekrak voor te stellen In plaats van de aanleg van een Moerdijk- kanaal, is niet alleen, dat op die wijze ook het hinderlijk samenva- ren van zee- en binnenvaartsche pen in het oostelijk deel van de Westerschelde kan worden ontgaan, maar bovendien dat de schepen op de brede tussenwateren geen vaart zullen behoeven te minderen, zoals op een kanaal bet geval zou zijn, en dat op deze tussenwateren ook de duwvaart zal kunnen plaats hebben, welke nu in opkomst is. Hij acht hiervoor een vaarwegbreedte van 100 meter nodig. Hij stelt zich nu voor, dat het nieuwe zeekanaal van Antwerpen naar Fort Frederik bij Zandvliet, aan de Belgisch-Nederlandse grens, dat 300 meter breed wordt, met een breedte van 100 meter wordt ver lengd tot bij Woensdrecht en dan met twee ruime sluizen toegang zal geven tot de Oosterschelde. &e>*9«n op Zot Mr. Delwaide, oud-burge meester van Antwerpen, lid van de Antwerpse gemeente raad en volksvertegenwoordi ger, heeft in een rede te Hil- varenbeek nog eens gewag ge maakt van het verlangen naar een Moerdijkkanaal. Het audi torium heeft dit blijkbaar op gevat als een obligate uiting van het lid van een stadsbe stuur, dat deze wens nog steeds officieel in stand houdt. Maar dit stadsbestuur maakt zich sinds lang niet druk meer om het bekomen van een Moerdijk kanaal en moet daarin nauwe lijks nog geloven, nu in de Ant werpse scheepvaartkringen de animo daarvoor zo goed als verdwenen is. Een persoonlijke, maar niettemin karakteristieke suggestie van de oud-voorzitter der Antwerpse Scheepvaartver eniging, de heer P. van Doos selaere, dezer dagen in de „Lloyd Anversois" gedaan komt dit nog eens bevestigen. Daar over gaat het in nevenstaand artikel. De Rijnvaart kan vanaf de Ooster schelde de gewone weg volgen, waar langs ook thans wordt gevaren, maar met het oog op gevaren bij slechte weersomstandigheden ziet de heer van Doosselaere de wenselijkheid on der het oog de route te verleggen naar de Eendracht en vandaar langs een doorsteek van het vroegere Sloe, tussen Sint Philipsland en de Bra bantse wal, naar de Krammer of Volkerak. Zijn project sluit dus nauw aan bij het oude plan-Van Konijnen burg voor de oplossing van de Schel- de-Rijn-kwestie. Behalve de reeds eerder genoemde voordelen biedt dit project nog een niet onbelangrijke verkorting van de Antwerpse Rijnvaartweg. De Belgi sche Rijnvaart zal ook slechts één sluis behoeven te passeren om in de Oosterschelde te komen. Van niet ge ring belang is tenslotte nog, dat de kosten om het idee van de heer van Doosselaere te verwezenlijken slechts een gering deel zullen bedragen van hetgeen het Moerdijkkanaal zou ver gen. Voordelen De autoriteit van de heer van Doosselaere in Antwerpse scheep vaartkringen en zijn aandrang om het in de havenstad eens te worden over de oplossing van het Schelde-Rijn- vraagstuk doen verstaan, dat hjj zijn persoonlijk plan als een soort aan vaardbaar compromis aanbiedt aan .talmende en onzekere of nog niet eensgezinde instanties en groepen. Het geeft ook aldus duidelijk ge noeg te kennen, dat 't zgn. officiële standpunt van het stadsbestuur in de kringen van de meest blanghebben- den niet meer wordt gedeeld. De Antwerpse scheepvaart gelooft niet meer in het Moerdijkkanaal; men wil het graag laten varen voor een andere gunstige nieuwe Schelde- Rijn-verbinding. De Nederlandse student Theodoor van Lookeren Campagne uit Zaltbom- mel is in het ziekenhuis te Morbegno in Italië overleden nadat hij zwaar gewond was geraakt bij een val tij dens de beklimming van de berg Pizzo Badile. Hij wilde met een an dere Nederlandse jongeman de noordoostelijke bergwand beklimmen. Zij waren met een touw aan elkaar verbonden. Toen zij op drieduizend meter hoogte waren gleed Theodoor, die voorop ging, uit en sleepte zijn metgezel mee in zijn val langs de bergwand. De val werd gebroken doordat het touw achter een uitste kend rotsblok bleef steken. Italiaanse gidsen, die het ongeval hadden gezien, kwamen direct te hulp en brachten Theodoor' naar het zie kenhuis, waar hij 's nachts overleed. De andere jongeman is geheel bui ten gevaar. Kankerbestrijding Dr. Jonas Salk, de ontdekker van het naar hem genoemd vaccin tegen kinderverlamming, heeft verklaard, dat zijn staf van laboranten op het ogenblik experimenteert, met als doel een middel ter bestrijding van weef selwoekering (kanker). Dr. Salk ver klaarde nadrukkelijk dat zijn onder zoekingen nog in het zuiver experi mentele stadium verkeren en dat er van een „geneesmiddel tegen kanker'" nog geen sprake is. Het doel van de onderzoekingen is voorlopig meer gegevens te verzame len over de structuur van weefsel cellen. „Wanneer de tijd rijp is om verklaringen af te leggen zal dat niet worden nagelaten", merkte dr. Salk op. Tengevolge van gasvergiftiging is de 80-jarige M. Tunders in zijn wo ning aan de Adrianastraat te Rot terdam om het leven gekomen. Buren, die een sterke gaslucht ro ken, waarschuwden de politie, die zich toegang verschafte door de voor deur in te trappen. Zij vond de tach tigjarige man levenloos op zijn bed liggen- Direct werd hij naar het zie kenhuis Coolsingel getransporteerd, waar men constateerde dat hij was overleden. Vermoed wordt, dat de oude baas per ongeluk het gaskraantje heeft la ten openstaan. Op 1 augustus is het honderd vijftig jaar geleden dat de n.v. Wollenstof- fenfabrieken gebr. Diepen te Tilburg werd gevestigd. Gedurende deze 150 jaren is het bestuur van het bedrijf steeds overgegaan van vader op zoon. Het berust thans bij de zesde gene ratie. Dit middelgrote familiebedrijf in het hart van de wollenstoffenindu- strie heeft zich al die jaren inten sief bezig gehouden met het vervaar digen van uniformstoffen. In feite heeft de ordening in de aanschaf van militaire kleding tijdens de Bataafse republiek de stoot gegeven tot de oprichting van de fabriek, omdat (Advertentie) mede als een der voorwaarden der le veranties gold, dat de stoffen in het eigen land moesten worden vervaar digd. De vervaardiging van stoffen voor heren-bovenkleding heeft allengs de overhand gekregen. Circa 15 pet van deze produktie is bestemd voor ex port. Slechts enkele maanden nadat een andere Tilburgse wollenstoffenindu- strie de stoommachine had aanvaard deed deze nieuwe vinding in 1827 ook haar intrede bij de gebrs. Diepen. In 1856 werd het eerste machinale weef getouw geplaatst. Het bedrijf telt nu 250 werknemers en ruim 100 weefge touwen. Met enige trots wijst men er op, dat in de loop der 150 achter liggende jaren ruim drie miljoen mi litairen door de gebrs. Diepen werden „gekleed". Op 1 augustus wordt het jubileum gevierd met een receptie en de uit reiking van decoraties door burge meester mr. C.J.G. Becht aan perso neelsleden wegens langdurig dienst verband. Voorts werd een gedenk boek uitgegeven, dat voor het nage slacht de hoogtepunten in het bedrijf vastlegde. Woensdagochtend vroeg, bij het pas seren van de rede van Vlissingen op weg van Shoreham naar Antwerpen, waar vracht geladen moest worden, is de Nederlandse kustvaarder „Al pha", groot 459 bruto registerton en eigendom van de familie Buisman uit Groningen, aan de ketting gelegd. Dit geschiedde op verzoek van de hypotheekhouders. Het schip is thans overgebracht naar de binnenhaven van Vlissingen. PEPERMUNT F RUJT-SHOW CHOCO-KROKANT - USPEPERMÜW - MENTHOI-EUCAIYPTUS (Van een onzer verslaggevers) weer de van zjjn handen de nach ten weer gaan tellen, dat hij „thuis" in de Bierkaaistraat van Hulst kan .lapen. Op de 14e september vertrekt hjj voor de tweede maal naar Bra- «stoÊn Brazillietd« van ,ij„ missionarishart heeft gestolen. „Brazilië is een wonderlijk land", zegt de Driester glimlachend „Een land met ommetelgke rijkdommen, maar grenzeloze armoede Een land met een katholieke president, maar met een logebewegine van nnVe veer driehonderdduizend mensen. Een land, waarvoor Onze Lieve Heer ook de tien geboden uitvaardigde, maar waar de jongeren slechts het gebod kennen, dat z.j Roed dienen te voetballen. Een land met duizenden kerken, waartegenover slechts honderden priesters staan." 1 grootste gedeelte aan de Braziliaan zelf, die het verder wel gelooft, maar hun helemaal de schuld te ge- van, ZÖ1 apathie zou toch niet RrnJiifa8 "1U15t zyn; Het ontbreekt öiazuie aan duizenden priesters die hun invloed kunnen doen gelden. Zii v°or de taak de Braziliaan ook viil ?°p we6 te wijzen naar de kerk, het geloof. Maar die duizen- den priesters ontbreken en daarom staat het echte, belééfde katholicis me in Brazilië er zo slecht voor. Waar echter de priesters zijn, bloeit het geloofsleven op. Pater van de Walle neemt znn eigen parochie, anderhalf maal zo groot als Zeeuwsch-Vlaanderen, ten voorbeeld. Hij bedient Mimosu Do Sul, een gemeente in de buurt van Vitoria, circa vierhonderd kilometer van Rio de Janeiro. In Mimosu Do Sul wonen ongeveer 50.000 katholie ken. Voor hen werken er drie pries ters. „Veel en veel te weinig", consta teert pater van de Walle, vooral ook, omdat de afstanden zo ontzet tend groot zijn en de statie slechts de beschikking heeft over een oude, maar nog altijd rijdende „dumpings' jeep" uit 1942. Ideaal „Het ideaal van de Braziliaanse jongen is een goed voetballer te wor den", zucht de pater, die veronder stelt, dat het een en ander door het in de wacht slepen van de wereld titel nog wel gekker geworden zal zijn. „De Brazilianen zijn ras-voet ballers. Natuurlijk heb ik Didi, Vava, Garrincha en al die andere groothe den aan het werk gezien. Dat moet ]e als missionaris haast wel, wil je tenminste ergens over kunnen mee praten. Je moet niet vergeten, dat de kranten elke dag voor driekwart zijn gevuld met voetbalnieuws. Daar leeft de bevolking eenvoudig op. Pater Ed van de Walle is een ple zierig verteller. Als hij zich eenmaal verdiept in de problemen van zijn tweede vaderland spatten de von ken uit zijn woorden. Met zoveel vuur praat hij er over. De miljoenen Brazilianen, zo rede neert hij, zijn in naam bijna alle maal katholiek. Zij zijn bijna alle maal gedoopt, maar niet zelden houdt daarmee de komst naar de kerk op. Natuurlijk ligt dat voor het (Advertentie) I^ast van zenuwen Mijnhardt'» Zenuwtabïetten helpen U et overheen. S 6rle ,Van defensie, kolonll Lehnus, ontslagen „wegens activiteit tie"°F^nrnni|baar i?,met ziin func- gegéven verklaring werd niet 1 qV70lfT»el Le,h""s is van november 1 'ot april 1958 minister van de- Fienad!teWeeSt het kabinet van von Voor de rest valt er niet veel te leven. Officieel ls weliswaar de slavernij uitgebannen, het gros van de mensen, werkend op de wereld vermaarde koffieplantages, haalt slechts een dagloon van ongeveer een daalder en daarvan moet een gezin van acht, tien, soms twaalf personen bestaan. Sociaal is Bra zilië werkeljjk een verschrikking. Langzaam maar zeker verbetert er echter wat." Pater van de Walle zegt en passant iets over het bezoek aan huis in de Bierkaaistraat van de Franse missie bisschop Maxim Bianes van San Louis. Ook hij vroeg of er toch In Nederland geen priesters waren voor zijn bisdom. „Neen", schudde de missionaris, die zoetjesaan zijn vakantie gaat be ëindigen. Alvorens het echter zo ver is zal Hulst nog enkele dagen in het teken van zijn vertrek staan. Deze priester zal de Reinaertstad niet la ten vertrekken alvorens hij voldoen de geld heeft voor de aankoop van een nieuw vervoermiddel voor zijn Braziliaanse parochie, een haast on metelijke parochie met kronkelende zandwegen en rotspartijen. Pater van de Walle heeft zijn oog weer laten vallen op een jeep! Pater Ed van de Walle, alsmede de heer en mevrouw D. van de Walle- Zaman ontvingen de Franse mis siebisschop Maxim Bianes in hun Hulsterse woning. IVAN KATHOLIEK LEVEN Ik huurde 'n fiets in Kano voor zes stuiver per uur. Tot mijn verbazing werd ik bjj m'n hele stadsrit gevolgd door 'n neger die achter me aanliep. Later hoorde ik dat ik er beter aan had gedaan een pand voor de fiets achter te laten. Dan zou de rit me slechts vier stuiver hebben gekost en zou ik niet vergezeld zijn door een hollende controleur. een zwaar groen zeil bedekt zijn. Ka melen, ezels en hier of daar een tam me struisvogel versperren me telkens de weg tot gemak van mijn hollen de controleur die me nu goed bij kan houden. Boeren schreeuwen luid en de Haussa-vrouwen braden op kleine vuurtjes een maal waarvan iedere hap een verrassing is. Tussen dat al les lopen de inspecteurs en de be dienden van de factorijen die handel in aardnoten drijven. Het bedrijvig en kleurig gedoe zoals ik het al zo vaak op de technicolorfilms over Afrika heb gezien, boeit me waarheen ik ook kijk. Nauwelijks tussen de piramiden uit word ik door een dwarse kameel een richting uitgedreven die ik niet wilde gaan. Dit blokje om brengt me langs de beroemde indigo-putten van Kano. Met de neger achter me aan fiets ik tussen piramiden door van onge veer dertig meter hoogte, die uit zak ken vol aardnoten bestaan en de rijk dom van Kano uitmaken Wie zou er in Europa aan deze piramides van Kano denken als hij slaolie koopt of margarine. Zouden ze thuis wel we ten dat Kano in Noord-Nigeria ligt en dat Nigeria groter is dan welk an der land in Europa Rusland uit gezonderd en dat Nigeria zelfs het grootste land van Afrika is. Groter nog dan de Unie van Zuid-Afrika en Egypte, die in de geest van de Euro peaan altijd met die eer gaan strij ken. Het is een drukte van belang tus sen de aardnootpiramiden, die met Indigo Nog niet lang geleden gaven in Amsterdam de blauwe Toearegs een voorstelling van hun dansen. Het publiek was wild enthousiast. Deze oearegs komen vanuit het noorden naar hier om de stoffen te kopen die hen de naam „blau we" Toearegs heeft gegeven. Ze zijn bekend geworden in Europa door het indigo van Kano. Maar niemand kent Kano dat de Toea regs hun kleur gaf. Een vliegtuig gaat laag over de stad. Dadelijk zal het landen op het vlieg veld hier vlakbij. Tijdens de oorlog hebben heel wat Amerikanen vluch tig kennis gemaakt met Kano, om dat zij er een landingsplaats voor hun bommenwerpers hadden. De Amerikaan die hier voor het eerst Afrika ontmoette, stapte vanuit zijn vliegtuig in de hoogoven van de ma chinist. Hij vloekte op de brede verten van golvend zand en nam de Haussa- schonen hun zware sluiers kwalijk. Nu is Kano een belangrijke luchthaven, waar Europese vlieg tuigen landen en weer snel ver trekken, want niemand wil lang in de smeltoven Kano blijven tenzij de handelaar in aardnoten die hier zijn kapitalen aaneensmeedt. L Aan de rand van de eigenlijke stad gekomen fiets ik naar buiten door de poorten van een muur die wel 15 kilometer omtrek heeft. Rond deze muur, die de tegenwoordige 100.000 inwoners tegen denkbeeldige aanval len moet beschermen, wonen nog 'n 20.000 Nigeriërs uit het zuiden. Een van hen houd ik aan om de weg te vragen. We maken een praatje en hij vertelt me dat hij een lbo is. Mijn vraag of hij katholiek is, klinkt bijna overbodig want velen van dit arm maar ijverig volkje zijn katho liek. Zijn rappe tong laat me al gauw weten dat hij geen leegloper is, maar bij de spoorwegen werkt als sta tionschef. Dit is de oorspronkelijke bewoners van Kano een doorn in het oog. De goede posten worden inge nomen door Zuid-Nigeriërs die in hun ontwikkeling al verder zijn. De positie van de vrouw is in dit op zicht wel allermoeilijkst. De Moslem-gebruiken houden hen weg van een baan als verpleegster of onderwijzeres, die hier toch zo hoognodig zijn. Gisteren was ik nog bij een dokter die voor een leprozen- inrichting alleen maar de hulp kon krijgen van publieke vrouwen. Zij zijn de enige „geëmancipeerden" in deze strenge gemeenschap. Als ik de stad weer infiets, weet ik dat het beeld van Kano me bij zal blijven. Af en toe zal ik 's mor gens denken aan die half naakte ne gers in Kano die zich met zakken vol aardnoten een ongeluk sjouwen Op WCX 510-511 brengt Columbia „Die Kluge" van Carl Orff, die het verhaal ontleende aan een oeroud sprookje, (ook verteld door de be kende sprookjesverzamelaars de ge broeders Grimm onder de titel: „De geschiedenis van de koning en de slimme vrouw") doch daarvoor een eigen tekst en opzet gebruikte. Van Orff is bekend, dat hij poogt de opera, die in de huidige tijd een crisis doormaakt, zo hevig als in de 350-jarige geschiedenis van deze kunstvorm nog niet lijkt voorgeko men, tot nieuw en aanvaardbaar leven te wekken. Hij heeft dat ge meen met talrijke anderen, waar van ieder zijn eigen weg gaat. Het pleit voor de levensvatbaarheid van deze kunstvorm, dat zovelen er zich mee blijven bemoeien; niemand ge looft, dat zij dood is. Hetgeen niet te verwonderen is, omdat geen kunstvorm zoveel illusie weet te wekken als de opera. Dit laatste is trouwens goed beschouwd de enige taak van de opera. Als ze dat maar doet, is alles er bij ge oorloofd. Er is ook geen kunstvorm waarbij zoveel en op zo verschil lende wijzen is geëxperimenteerd en waarbij alles wordt geaccepteerd, als de illusie er maar is. Elke tekst is goed; elk verhaaltje tot het meest onwaarschijnlijke is goed. Men mag geleerde theorieën opzet ten, b.v. dat de tekst ondergeschikt moet zijn aan de muziek of anders om, dat de muziek de tekst op de voet dient te volgen; men mag grote orkesten gebruiken of slechts en kele instrumenten; men mag schrij ven in de vorm van aria's onder broken door recitatieven of zelfs door het gesproken woord ofwel in de vorm van een ononderbroken stuk muziek; men mag doen wat men wil; een ding is zeker: alsje blieft geen werkelijkheid, alsjeblieft illusie. Het is daarom de vraag, of Orff met zijn volkse opvatting, zijn sterke ritmen, zijn uitermate dui delijke, bijna lichamelijke muziek op de goede weg is. Zijn muziek is zo mimisch, zo aanschouwelijk, nog maals zo lichamelijk, dat men elke scène, ook op de grammofoonplaat, als het ware voor zich gebeeld houwd ziet. Men kan de drie land lopers typen als die van Shake speare bij wijze van spreken aanraken; men zit naast de koningin als zij haar wiegelied voor de ko ning zingt (en wat voor een wiege lied!). Het is allemaal verbazend knap en een feest voor het oor. Helemaal niet wat men noemt mo dern. En toch heel anders dan het oude, door instrumentatie en door ritme en door klankkleur. Het is een werk dat in geen behoorlijke discotheek mag ontbreken: het is allergenoeglijkst, geestig en char mant. Apart als Orff altijd is. Een kind van 15 jaar kan het verwer ken. Hem niet kennen is armer zijn. Maar toch: Orff zal de opera niet de illusie meegeven, waarom ook de realistische moderne mens vraagt. om mij bij het ontbijt van een goed besmeerd beschuitje te verzekeren. De Missie-intentie van het Apostolaat des Gebeds voor de maand augustus luidt: „Dat in Nigeria een waar christelijk leven moge bloeien". Ik ben bijna verhongerd; ik vroeg om brood en ze gaven me steen. Ik heb dorst; ik vroeg om water en ze gaven me slijk. Het paard moet maar wat wachten, de groene weiden zullen wel komen, zo gauw de Sahara water heeft. DENNIS OSADEBAY, Nigeriaans dichter

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 7