Prov. Staten bespraken de veertarieven HABIB BOURGUIBA 30.000 meter van Sprong Geef mij maar Nescafé ingen! Gedeputeerden in een dwangpositie Communisten fel tegen Nescafé ig 1958 t.- Treurspel Kerk en Staal in Polen Overvloed als probleem 3 3 51 3.96 6.90 1.*B 2.60 1.49 2.76 ENS 3.99 Landsbelang Replieken Schoolkaarten voor Oosterschelde-veer De nieuwe constitutie van De Gaulle Kroestjev bemiddelaar VAR en Israël Historisch orgel j gestolen en gesmolten Polygamie verboden Werkelijkheid overtreft fantasie in ruimtevaart „WACHTKAMERTJE AARDE" Tientallen proeven Bij Scheveningen gestrand extern DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 31 JULI 1958 lil 1 s iü! V\ kme: ■voor ime: Ivoor ERS ttS' y g% voor Gt» KEN gr g% -veer! I#0® s voor f m 26 grote fabriekt' S op tegen de KENSTRAAT 36 tij „De Voorzorg" AN DER STEEN Gisteren hebben de Provinciale Staten van Zeeland uitvoerig beraadslaagd over de invoering der nieuwe veertarieven op de Westerschelde. Tijdens de morgenzitting hebben alle fractie voorzitters het woord gevoerd, 's Middags werden de besprekin gen voortgezet. Het was omstreeks half vijf toen de motie, waar van men de tekst op de voorpagina vindt, werd aangeboden. De besprekingen in de ochtendzit ting werden geopend door de heer L. v. Oorschot (P. v. d. A), die al dadelijk stelde, dat al wat over de verenkwestie was gezegd, in deze statenvergadering zijn climax zou vinden. Hij wees er op, dat toen in 1945 de regering er toe overging om de veren over de Westerschelde vrij te maken zij dit motiveerde met "landsbelang". Bij latere regeerders kwam evenwel een spijtgevoel over deze vrijgevigheid naar voren en in 1949 begon men, onder het motief: "stijgende tekorten", met invoering van tarieven. In feite zijn reeds lang de vrije veren afgeschaft en bleef er alleen een karikatuur van over. De actie voor de vrije veren loopt dus nu achter de feiten aan; men had daar reeds in 1952 mee moeten beginnen. Spr. beklemtoonde, dat de invloed van Prov. Staten op de tarieven vrijwel nihil was; bij de regering en de regering alleen lag de beslissing. De beide Kamermoties moeten ge zien worden als een protest tegen de opheffing der vrije veren of wat daarvan overbleef en het naast zich neerleggen daarvan vond spr. on democratisch. Beide moties moeten worden uit gevoerd meende spr. en hij vroeg aan Ged. Staten wat de consequen ties zijn indien zij overgaan tot het niet uitvoeren der nieuwe tarieven. Spr. vond het een spelen met woorden, als de minister zegt, dat G. S. de vrijheid hebben inzake de tarieven; zowel zij als Prov. Staten hebben met de rug tegen de muur gestaan in dezen. Naar sprekers mening moet het gesprek met de minister niet volgend voorjaar, maar zo spoedig mogelijk plaats vinden, n.l. voordat de Kamer de begroting van Waterstaat-1959 voorgelegd krijgt. Dan is er enige kans dat de moties uitgevoerd wor den. „In de bootdoor 2e boot De heer Vercauteren (K. V. P.) zei geschrokken te zijn van de brief van de minister, vorige week gepu bliceerd, en hij vond. dat het beter was geweest, als de verenkwestie in het openbaar besproken zou zijn ge worden, vooraleer de motie-Verkerk aan de orde was. Ook deze spr. zei dat de Prov. Staten slechts noodgedwongen dé vrije-verenmotie van 1952 hebben in getrokken, omdat zij anders geen kans zagen een betere outillage van de veerdienst te bereiken. Het in 1956 toegezegde nieuwe schip bracht geen afdoende verbetering. Het be drijfsleven richtte zich daarom tot de minister en zei een offer over te hebben voor een tweede boot en Prov. en Ged. Staten volgden. Hogere barrière De nieuwe tarieven, aldus spr. maken echter de barrière tussen Z- VI. en de rest van Zeeland hoger en leggen een zware last op de streek. Nu de regering blijkbaar niet uitziet, dat het groeiend verkeer meer boten noodzakelijk maakt dringt het maken van een vaste oeververbinding steeds meer, voor al ook omdat straks de Deltawer ken de Zeeuwse eilanden geheel uit hun isolement halen. Spr. had kritiek op de jongste brief van de Kamers van Koophan del, waarin om verlichting der vrachttarieven werd gevraagd indien het personenvervoer onbelast zou blij ven en hij wees op de scherpe tegen stelling, welke 1 augustus ontstaat tussen Nederland, dat de veertarie ven op de Schelde verhoogt, en Bel gië, dat zijn Schelde-tunnel tolvrij maakt. Dank en hulde bracht spr. aan bei de Kamers voor het begrip, dat zij hadden getoond voor de Zeeuwse be langen. Historische dag Spr. vond 29 juli een historische dag en zei dat men zich nu duide lijk moet uitspreken hoe we staan tegenover datgene, wat ons te wach ten staat. Vrije je veren niet so gek De heer Stemerding (C. H.) begon met zich te distantiëren van bepaal de reacties uit Z. Vlaamse kringen, hoe begrijpelijk hij overigens de ont stemming vond. De zaak is evenwel te ernstig om er een rel van te ma ken. Dat het actiecomité dit ook in ziet, verheugde hem. Spr. onderstreepte het belang van behoorlijke verbindingen tussen Z. VI. en overig Nederland en vond dit wel iets waard. Waar het rijk miljoenen besteedde aan de verbindingen tussen N. en Z. Nederland, vond hij het niet zo gek om de W. Schelde-veren vrij te ge ven. Dit is niet alleen van belang voor Z. VI. maar voor geheel ons land. De motieven, welke de regering in 1945 had, gelden ook nu. Overigens zei spr. een matig tarief op auto's verplaatsingskosten redelijk te vin den. Geld op tafel s.v.p. t?e^ai?\r"moties Besprekend, acht- verte»^ 6Ü? hiaat' dat de volks- geld on iging niet meteen het fy het koriwïad gelegd; nu kregen lucht De Pro rja? slagen m de daar ook voor wactn*'™ ZiCh StaJn°hPo^oVgre0e1 ^ren^ sluit de nieuwe tarieven te aanvaar den, gezien het feit, dat een lid van het college in een K. V. P-vergade- ring handhaving van het huidig» ta rief verdedigde. g* 1 Overigens vond hij, dat men niet aan G. S. moet opleggen de tariefs verhoging op te schorten. Dit zou woordbreuk zijn tegenover de minis ter en ook niet eerlijk van de Sta ten zelf, die hun blanco mandaat ga ven bij de onderhandelingen met die bewindsman. Voorlopig moeten wij, zei spr. de bittere pil slikken en alleen de Ka mer kan ons uit deze onaangename situatie redden. Tenslotte kondigde hij een motie aan. waarin de Staten hun teleur stelling uit kunnen spreken over de hogere tarieven en over het terzijde schuiver der Kamer-moties. De heer Hommes (A. R.) verde digde G. S. tegen allerlei geuite be schuldigingen en verwijten. De heer Kodde (S. G. P.) bracht de beheersvorm der veren in het ge ding en opperde enige suggesties om het tekort op de veren uit de We genfondsbelasting te putten. Hij laak te het, dat den Haag telkens de veer tarieven koppelt aan de verbetering der outillage. Handhaaf tarief Mr. Schlingemann (V.V.D.) was van oordeel, dat de meeste sprekers zich aardig op de vlakte hadden ge houden. Hij schetste hoe P. S. en G. S. in een hoek zijn gemanoeu vreerd, waarin de slagen vallen, al was hij dankbaar dat aan de onlangs door de Staten geuite zes wensen voor een zeer belangrijk deel was tege moetgekomen. Names zijn fractie ver klaarde spr. achter de motie-Verkerk te staan, welke, zo men weet, ver worpen is. Mede bleek zijn fractie tot de overtuiging te zijn gekomen, dat de tarieven moeten blijven zoals ze zijn, todat de Kamer zich verder uitgesproken heeft, indien althans de consequenties daarvan te dragen zijn. Spr. zelf meende, dat het enige ge volg zou zijn dat de tweede boot voorlopig onbesteld blijft en dat het provinciaal bestuur daardoor geen nieuwe financiële lasten opgelegd zou krijgen. G.S.: voet bij stuk De heer v. Poelje, namens Ged. Staten sprekend, bracht eerst dank voor het begrip, waarmee men het college tegemoet was getreden. Spr. durfde te zeggen, dat er tussen Prov. Staten en Ged. Staten geen tegen stelling bestaat over de waarde van de vrijdom der veren en de heer Stemerding antwoordde hij dat heel het college homogeen is t.a.v. zijn standpunt, dat de overeenkomst met de minister bindend is. Klare ivijn Een eventuele motie om niet tot de tariefsverhoging over te gaan zouden G.S. niet uitvoeren Grond om op het eenmaal geno men besluit terug te komen is er voor het college niet. Spr. motiveerde dit standpunt van het college als volgt: Ten eerste zou het woordbreuk zijn en ten tweede zouden de financiële consequenties te groot zijn, omdat, naar sprekers mening, de provincie aansprakelijk zou zijn voor het nadelig verschil tus sen de nieuwe en oude tarieven. Wan neer dit hef geval is, dan zou de provincie diverse levensbelangrijke functies moeten gaan staken. Diep ging spr. in op de voorge schiedenis dezer tariefsverhoging. Slechts het feit, dat G. S. geen an dere weg zagen om uit een verkeers chaos te komen, bracht hen niet tot hun vreugde tot de overeen komst met de minister. Lijdelijk toezien zou uit den boze zijn ge weest. Spr. zette uiteen, dat de be wegingsvrijheid van G. S. bij de Westerschelde-veren zeer beperkt is, wat niet inhoudt, dat zij alle ver antwoording op de schouders van de minister leggen. Ook de invloed der Prov. Staten blijft, wat uit de ge schiedenis der zes wensen duidelijk werd. Op een gestelde vraag zei spr. nog, dat G. S- bereid zijn om over iedere fase van besprekingen met de minister, met de Prov. Staten van gedachten te wisselen en aan be paalde opdrachten zullen zij zich niet onttrekken. De heer v. Poelje sprak zijn be wondering uit over de jongste hou ding der beide Kamers, nadat die eerst wat al te tam zich hebben neergelegd bij de post van slechts twee miljoen, welke de minister voor dit jaar voor het tekort op de ve ren heeft uitgesproken. Kiezen tussen twee kwaden Ged. Staten zijn er van overtuigd, dat de nieuwe tarieven remmend zul len werken, maar dat het uitblijven van betere outillage nog funester zou zijn. Spr. liet de mogelijkheid open van steun door de prov. aan sportclubs, welke door de tarieven zeer getrof fen worden. Overigens gelooft het college niet, dat het laatste woord in dezen gespro ken is. Via de Kamer zijn er nog mogelijkheden. Kop op Tenslotte zei spr. dat een en ander geen reden tot juichen geeft maar evenmin om de hoofden te la ten zakken. De opdracht tot bouw van de twee de boot is in ieder geval een reden tot voldoening voor de hele Zeeuw se gemeenschap. Daarnaast blijft dan nog de hoop, dat de verhoging der tarieven slechts tijdelijk zal zijn en teniet wordt ge daan als beide Kamermoties uitvoe ring krijgen. Als eerste kwam in tweede instantie wederom de heer L. P. van Oorschot (P.v.d.A.) aan het woord. Hij consta teerde bij andere sprekers de onder toon, dat G.S. in een dwongpositie gemanoeuvreerd zijn, omdat zij zich thans gebonden achten aan de af spraak met de minister. Voor de provinciale staten achtte spreker de kwestie echter geenszins ten einde. Zijns inziens moest het college zo spoedig mogelijk opnieuw in contact treden met de minister en op korte termijn de afschaffing van het over blijfsel der vrije veren ongedaan zien te maken. Hilariteit Nadat spreker nog had vastge steld, dat de kern van alle in te dienen moties dezelfde was, zodat hij meende, dat men vrij gemak kelijk tot een en dezelfde motie zou kunnen komen, las hij zijn motie voor. De hilariteit was echter groot, toen bleek dat hij bezig was met het openbaar maken van de K.V.P.- motie... De fout werd hersteld. De katholieke heer M. A. C. van Dongen wees er op, dat door de maatregelen die voor de nabije toe komst op het programma staan, veel goed „Zeeuws bloed" wordt afgetapt naar het noorden en naar het zuiden. Schouwen-Duiveland krijgt zijn dam naar het noorden en Zeeuwsch-Vlaan- deren krijgt door de verhoging van de tarieven een extra belemmering in de verbinding naar het hart van Zeeland, zodat het levensbloed naar het zuiden zal afvloeien. De heer van Dongen voelde uiteraard niets voor de verhogingen, waarvan hij snel voorrekende, dat deze per inwoner van Zeeuwsch-Vlaanderen een extra belasting van f 10,per jaar gaan kosten. De bedragen, die de tarieven zul len opbrengen, zo stelde deze spre ker, gaan ver uit boven de exploi tatiekosten van de tweede boot, die bovendien dan nog pas over 2 1/2 jaar in de vaart zal komen. Hij wees op het grote belang van de verenigings contacten en stelde het college de po sitieve vraag, of het bereid is om aan de verenigingen eventueel een tijdelijke subsidie toe te kennen voor groepsreizen over de Westerschelde. De motie van de K.V.P. bleef in portefeuille in afwachting van de samenspreking over de gezamenlijke motie, maar de heer van Dongen maakte nog wel duidelijk, dat zijn fractie de onderhandelingen tussen de minister en G.S. opnieuw geopend wilde zien en de tarieven zo spoedig mogelijk tijdens een feestelijke sta tenvergadering wenste te begraven. Voorts werd nog het woord gevoerd door de heer A. H. S. Stemerding van de C.H.U., die een motie, mede on dertekend door de heren D. Kodde, van de S.G.P. en mr. J. F. G. Schlin gemann van de V.V.D. in het vooruit- zich stelde, door de heer J. Hommes (A.R.), de gedeputeerde Mes over zijn positie als voorzitter van de afdeling Zeeland der K.V.P. en als lid van G.S. Het college, aldus de heer van Poelje, die de sprekers wederom van antwoord diende, zal niet van zijn standpunt afwijken. Hij gaf toe, dat de volksvertegenwoordiging Zeeland tegemoet gekomen is, maar het was voor hem een grote vraag, tot welke- politieke-prijs zij wilde gaan. De verbetering van de verkeerssituatie in deze provincie zal er te onzeker door worden. De gedeputeerde zegde de staten toe. dat het college bereid is om weer met de minister in con tact te treden en hij liet doorsche meren. dat een uitnodiging van de staten daartoe niet onwelkom zou zijn. Ook deelde hij mee, dit op de vraag van de heer van Dongen, dat het col lege bereid is in bescheiden mate te gemoet te komen in de overtochtkos- ten voor verenigingen. Hierna schors te de voorzitter de vergadering voor nader overleg over de maties tussen de fractievoorzitters. Motie aangenomen Na de heropening las de heer Ste merding de motie voor. De heer Schlingemann verklaarde het nog niet helemaal een® te zijn met de in houd er van, maar ze toch te zullen steunen, omdat ze zeer verstrekkend was. Ook de heer P. V. M. Vercaute ren stelde zich namens de K.V.P. achter de motie maar stelde in een volgende vergadering een motie van zijn fractie in het vooruitzicht over een vaste oververbinding. Zonder hoofdelijke stemming werd de motie aangenomen. Daarmee was een einde gekomen aan een statendebat, dat reeds van tevoren als historisch was betiteld. Binnenkort zullen voor de veer dienst Zierikzee - Katseveer maand- kaarten voor scholieren worden inge voerd, evenals dit met ingang van morgen voor de Westerscheldeveren het geval is. De schoolmaandkaarten voor het traject Zierikzee-Katseveer zullen voor de eerste klas 7.50 kosten. Een gewoon maandabonnement kost voor de eerste klas 25.Een vervoers- abonnement voor de fiets van een scholier gaat 1.50 per maand kos ten. Deze belangrijke verlaging van vervoerskosten voor scholieren is o. m. van belang voor leerlingen van Schouwen-Duiveland die in Goes de middelbare landbouwschool, techni sche avondscholen, het chr. middel baar onderwijs en andere cursussen bezoeken. Bij de aanvraag van maandkaar- ten voor scholieren dient men een verklaring van het hoofd der onder wijsinrichting over te leggen, waaruit blijkt dat de aanvraag betrekking heeft op schoolbezoek. De Franse communisten en andere groepen van uiterst links beschuldigen er De Gaulle op verbitterde wijze van een „constitutie-op-maat" te hebben laten uitwerken, teneinde hem zelf de macht te geven van een dictator. Deze uitbarsting van woede is ge volgd op de publikatie van zijn grondwetsherzieningsvoorstel, dat hij deze herfst door de kiezers bij re ferendum goed wil laten keuren. Die constitutie, waarover wij gis teren reeds berichtten en waarover elders in deze editie nog meer bijzon derheden staan, die een einde zou maken aan de Vierde Republiek en de Vijfde Republiek het licht zou doen zien, geeft de president van het land voor het eerst in de moderne geschiedenis van Frankrijk verstrek kende bevoegdheden en grote macht. De Franse communisten en hun di recte bondgenoten, die zich in juni al tegen de terugkeer van De Gaulle aan het bewind hadden verzet, lieten er geen tijd bij verloren gaan hem de oorlog te verklaren naar aanlei ding van zijn plannen het regerings systeem van het land te hervormen. „L Humanité", het officiële dagblad van de Franse communistische par tij, schrijft, dat de ontwerp-constitu- tie van De Gaulle gekenschetst kan worden met een zinsnede: „L'état c est moi" Ik ben de staat en in dit geval heeft dat ,,moi" geen betrekkmg op Lodewijk XIV, maar op De Gaulle. Verzoek Ben Goerion De Israëlische regering heeft de Russische minister-president Kroestjev verzocht, een ontmoe ting te arrangeren tussen de Is raëlische premier Ben Goerion en de president der Ver. Arabi sche Republiek, Nasser. Aldus verneemt U.P.I. van hoogge plaatste zijde in Jerusalem. Het voorstel is gedaan door Ben Goerion persoonlijk, enkele dagen na de revolte in Irak, doch er is nog geen antwoord van de Russische minister president en men meent in Jeruzalem dat Kroestjev het verzoek voorshands wil ignoreren. Het antieke historische orgel in de Angelo-kerk van het noordelijke Italiaanse stadje Brescia zal hier a.s. zondag niet meer worden ge hoord. De 490 pijpen van het orgel zijn gestolen. De politie heeft bekendgemaakt dat tot nu toe onbekend gebleven dieven de metalen pijpen van het orgel, die een lengte hadden van een tot drie meter hebben gestolen, naar een niet druk bezocht bos in de buurt hebben vervoerd en daar alle pijpen hebben versmolten. TWEE ZWITSERSE studenten zijn gisteren in de buurt van Glarus doodgevallen bij de beklimming van de 3.226 meter hoge Bifertenstock. President Bourguiba van Tune sië heeft de polygamie in zijn land verboden. In de desbetref fende wet wordt gezegd, dat een gehuwde man, die een echtver binding aangaat voordat zijn eer der huwelijk is ontbonden, kan worden veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf of een boete van 240.000 frank. Tot dusver konden de Tunesiërs op grond van 't mohammedaan se recht vier vrouwen hebben. Bourguiba's besluit is bepaald van revolutionaire aard. Hij toont daarmee niet alleen zijn sterke positie als president van Tune sië, maar bewijsl ook dat hij zijn wil om vooruitstrevend te zijn in daden kan omzetten. Habib Bourguiba is een doorzet ter. Hij weet wat hij wil. Stand vastig heeft hij er bij Frankrijk op gehamerd de Franse troepen in Tunesië daar gelegerd om infiltratie van opstandelingen vai uit Tunesië naar Algerije tegen te gaan terug te trekken. Ver schillende Franse regeringen wei gerden dit. Bij de Gaulle heeft Bourguiba echter meer succes gehad, zoals men kort geleden heeft kunnen lezen. Dat was niet alleen een succes voor de Tunesi sche president, maar ook was het van de Gaulle een verstan dige daad, omdat hij op die ma nier een ernstig beroep kan doen op het fatsoen van Bourguiba. Een beroep, dat blijkbaar al re sultaten heeft gehad, omdat Bour guiba de opstandige Algerijnen op 't hart gedrukt heeft te trach ten tot een akkoord met de Fran sen te komen. De toekomst zal moeten bewijzen, of Bourguiba in derdaad helemaal te vertrouwen is. Immers volgens de laatste be richten lonkt hij thans naar Mos kou, dat wil zeggen hij wil di plomatieke betrekkingen met de Sovjet Unie en voelt er veel voor om communistisch-China te er kennen. Van Parijs zal dus nog heel wat stuurmanskunst in Noord-Afrika worden gevraagd! Bourguiba is een vooruitstre vend man, die van Tunesië een moderne staat wil maken naar Europees model. Zijn werk kan het best vergele ken worden met de hervormings- arbeid van Kemal Attaturk in Turkije. In de traditionele mo hammedaanse sociale en juridi sche structuur heeft hij diep in gegrepen. Bovendien staat hij bekend als een tactisch onderhandelaar en 'n uitstekend politicus, die dom zijn redevoeringen grote indruk maakt. Ondanks het feit, dat Bourguiba door de Fransen ver schillende malen is gearresteerd, heeft hij steeds verklaard, voor stander te zijn van samenwer king tussen een onafhankelijk Tu nesië en Frankrijk. Gedeporteerd Bourguiba is 55 jaar oud en ge boren te Monastir. Zijn schoolop leiding kreeg hij aan het Carnot lyceum en het Sadiki-college. Reeds op jeudige leeftijd interes seerde Bourguiba zich voor de po litiek en in 1922 trad hij toe tot de Destour-partij. In de Franse hoofdstad studeerde hij van 1923 tot 1927 rechten. Tijdens zijn studie huwde Bour guiba een Franse vrouw. In Tunesië vestigde hij zich als advocaat, doch in 1930 begon hij een actieve rol te spelen in de po litiek. Vrij spoedig werd hij geko zen in het bestuur van de Des tour-partij, maar omdat deze par tij hem niet revolutionair genoeg was, stichtte hij in 1934 een nieu we politieke partij nl. de Neo- Destour-partij. In verband met zijn agitatie werd hij nog in datzelfde jaar ge deporteerd en pas in 1936 weer vrijgelaten. In 1938 werd Bourguiba echter weer gevangen gezet, en bij de capitulatie van Frankrijk in 1940 door de Duitsers vrijgelaten. Hij keerde toen naar Tunesië te rug, doch heeft zich nooit door de Duitsers voor propagandadoelein den laten gebruiken. Na de wereldoorlog ontplooide Bourguiba een grote activiteit. Hij ondernam verschillende reizen o. a. door het Midden-Oosten, Ame rika, Pakistan en Indonesië. In 1952 werd hij weer eens ge arresteerd en werd hem Fontaine- bleau als dwangverblijf toegewe zen. T riomfantelijke intocht Na zijn vrijlating in 1955 volg de bij zijn terugkeer in Tunesië een triomfantelijke intocht. Nog in dat zelfde jaar kwam het tot een accoord met Frankrijk waar na hij voorzitter werd van de grondwetgevende vergadering en vervolgens minister-president. Op 25 juli werd met algemene stemmen besloten de monarchie af te schaffen, de republiek uit te roepen en premier Bourguiba tot president te benoemen. Dit feit voltrok zich na een rede voering van Bourguiba, die twee uur duurde. De afztting van de bey, Sisi La- mine, kwam overigens niet on verwachts. Hij stond te sterk onder invloed van de Fransen en was dientengevolge bij de natio nalisten niet populair. Aan het feit, dat hij na het ac coord met Frankrijk aan enige decreten van de Franse regering zijn goedkeuring weigerde te ge ven, had deze monarch het te danken, dat hij nog enige jaren werd gehandhaafd Reeds bij herhaling had de leider van de Neo-Destour-partij scher pe aanvallen op de Bey gedaan. Het was een bekend feit, dat Bourguiba een voorstander was van een republikeinse staatsvorm en bovendien kon deze ambiti- euse man moeilijk een staats hoofd boven zich verdragen. Hebt u al eens van het bovenste platvorm van de Eiffeltoren op Parijs neer. gekeken? Dat is een hoogte van ongeveer 300 meter. Niets voor duizelige mensen. Honderd Eiffeltorens boven op elkaar, 30.000 meter boven de aar de, waagden officieren van de Amerikaanse luchtmacht hun parachute sprong naar beneden. Zij bereikten de grond volkomen gaaf, zonder een schrammetje op te lopen. „Dat kleine, volgepropte wachtka mertje", noemt de Amerikaanse we reldruimvorser Arthur C. Clarke on ze aardbol. Als de mens eenmaal kans gezien heeft het te verlaten en door het heelal op avontuur te trek ken, zal dat wachtkamertje toch reeds een lange geschiedenis hebben geschreven van hele grote avonturen. De geschiedenis van mannen en vrou. wen die zich in hogedruk-cabines hebben laten stoppen in volledige duisternis, die zich in centrifuges hebben laten rondslingeren, in wind tunnels hebben gelegen, op raketsle den vastgesnoerd proeven hebben doorstaan, alle met het doel te we ten te komen wat de mens kan uit houden, hoe hij zich zal gedragen on der de omstandigheden waaraan hij tijdens de toekomstige ruimtevaart zal blootstaan. De voorbereiding op de razende rit in de raket, het duis- ter-koude heelal tegemoet. Van die blauwe hemelruimte boven onze hoof den gebruiken we alleen nog maar dat aller onderste laagje, waar onze vliegtuigen in ronddartelen. Toch hebben ook daarvoor al die vergaande experimenten een bijzon dere waarde gehad. Zonder die proef nemingen zou het niet mogelijk zijn op een hoogte van 10.000 meter te vliegen in een hogedruk-cabine, waar. in atmosferische omstandigheden heersen zoals wij die „beneden" ge wend zijn. Vrijwilligers Maar wij hadden ook de vliegtuigen niet tot de huidige hoogtevluchten kunnen brengen zonder het anti-G- pak dat de piloot verwarmt en be schermt tegen de op grote hoogte heersende onderdruk. En de schiet stoel zou hem niet veel helpen, als hij in die ijle luchtlagen naar bene den viel zonder zijn hoogtevluchthar- nas: :de ijle lucht zou hem de longen uit het lichaam zuigen. Experimenten hebben aangetoond, dat de mens tijdens de vrije val door die uiterst dunne luchtlagen zo wordt rondgetold, dat hem al het bloed naar armen en benen wordt gedreven en hij binnen enkele minuten het be wustzijn zou verliezen, zonder de thans toegepaste afweermiddelen. Wij zouden ook niet vermoeden, dat bij al deze invloeden van tech nische en fysieke aard nog psycho motorische factoren komen als spanning, angst en nerveusiteit, die zonder dat de mens het zich bewust is, het zuurstofgehalte in het bloed ongunstig beïnvloeden en een „ver lammende" werking hebben. De geschiedenis van de experimen ten waaraan Amerikaanse lucht macht-officieren zich vrijwillig heb ben onderworpen, kan door de wild ste fantasieën niet worden overtrof fen. Zij begint bij de medicus, de overste dr. Stapp, die op een raketslede bij een snelheid boven het geluid na een abrupte remproef met uitpuilende ogen en diep in zijn spieren ingesne den veiligheidsgordels nog maar nau welijks bij bewust zijn is, en voert via acceleratietests van straaljagerpilo ten als Murray, Everest, Yeager en Walker naar de parachutesprongen van majoor E. G. Sperry en luite nant H. P. Nielsen: de een stapte 27.000 meter boven de aarde uit de gondel van hun ballon, de ander liet zich met gondel en al zonder ballon naar beneden vallen. 680 km per uur Kapitein E. G. Sperry liet zich op die onvoorstelbare hoogte uit de gon del vallen en hij dook met een snel heid van 680 km in de ijle ruimte, waar ademen niet mogelijk is, waar hij door luchtstromingen werd afge dreven en door eigen snelheid werd rondgeslingerd, tot bij 20.000 meter hoogte de snelheid langzaam vermin derde om bij 4.500 meter door de weerstand van de dichtere lucht te zijn afgeremd tot 185 km per uur Sperry had zijn taak volbracht. Hij had een vrije val van ruim 20 km doorstaan: zijn automatisch geopen de parachute bracht hem de resteren de 4.5 km veilig naar de aarde. Wat u veilig noemt. Dat is allemaal rela tief. Luitenant H. P. Nielsen liet zich intussen met de gondel die hij van de ballon loskoppelde naar beneden val len tot een hoogte van 6 km, voor hij de hoofdparachute waarmede deze lichtmetalen bol was uitgrust, open de er zelf uitsprong en evenals het hele apparaat behouden landde. Beide parachutisten waren uit gerust met een zeer speciaal har nas: een anti-G-pak, dat o.a. pers lucht manchetten rond kuiten, dijen en buik kan oppompen om te voor komen, dat het bloed naar de extre miteiten wordt geperst en bloed gebrek in de hersenen bewuste loos heid zou veroorzaken. Beide para chutisten schreven een deeltje van de geschiedenis van de luchtvaart, als wegbereiders voor de ruimte vaart die wij in onze eeuw mis schien nog wel zullen beleven. Een baggerschuit en een motorvlet zijn ter hoogte van Scheveningen ge strans. Van der Tak's bergingsmaat schappij uit Rotterdam zal trachten bij vloed de baggerschuit van het strand los te trekken. De vlet zal vanmorgen van het strand worden gehaald. Volgens des kundigen was deze vlet, die de bag gerschuit op sleeptouw had, te licht om tegen de stijve zuidwestenwind op te tornen. (Advertentie) Liet debat in de Zeeuwse Staten over de veertarievenkwestie kon niets effectiefs opleveren. Dat was te voorzien. Nu het hele Ka binet het been stijf houdt tegenover de zo duidelijk uitgesproken mening van de Tweede Kamer, was het noch aan de Staten noch aan G.S. gegeven deze starre houding te doorbreken. Dat zal te harer tijd de Tweede Ka mer zelf slechts kunnen trachten door minister Algera eventueel voor ernstige consequenties te zet ten. De Staten konden nu noodge dwongen slechts berusten in de ta riefsverhoging per 1 augustus, zoals G.S. die trouwens ook slechts onder pressie hadden aanvaard. De aan genomen motie is echter toch van waarde. Ze geeft een stevige rug gesteun aan de Kamerleden, die het straks tegenover de Minister en, het hele Kabinet voor de zaak van Zeeuwsch-Vlaanderen - die een nationale zaak is - moeten opne men. Weliswaar is ook aan G.S. ge vraagd zo spoedig mogelijk weer met minister Algera in overleg te treden, doch wat zal dat nog kun nen baten na het zo duidelijk af wijzende antwoord in de brief van 17 juli? Het is zoals een der woord voerders zei: Alleen de Kamer kan ons uit deze onaangename situatie redden. De zitting van gisteren was slechts een entr'acte in een treurspel, dat zijn ontknoping moet vinden op het Binnenhof. Zal het nog een blij einde kunnen worden LIET bewind van Gomulka in Po len schijnt nu weer geheel in de oude communistische lijn te zijn teruggekeerd. Dat is de lijn van willekeur en onderdrukking. Het duidelijkst komt dit wel aan het licht door het conflict tussen de Staat en de Kerkelijke Overheid, dat is losgebarsten na een huis zoeking in een klooster bij het na tionale heiligdom van O. L. Vrouw van Czestochowa. Hier bleek, dat de Staat bezwaar gaat maken te gen het drukken en verspreiden van zuiver godsdienstige lectuur, hoewel de Kerkelijke Overheid erin had toegestemd, dat die ook aan staatscensuur zou worden onder worpen. Dat door de onverwachte huiszoeking grote onrust ontstond onder de samengestroomde pel grims, behoeft niet te verwonde ren. De politie wist toen niet beter te doen dan het afranselenvan iedereen, vrouwen, kinderen en geestelijken. „Dit nest met para sieten moet worden vernietigd", was de uitlating van een der amb tenaren, die de inval deden. Het blijkt toch altijd weer: Met com munisten kan misschien tijdelijk een modus vivendi worden afgeslo ten, per slot hebben ze toch altijd in hun achterhoofd, de wederpartij te vernietigen en een alleenheer schappij te vestigen. Dat geldt o"k voor de grote politiek. LJET blijft altijd voor de simpele beschouwer een raadsel, hoe de overvloed van voedingsmiddelen een probleem kan vormen, als er nog zo veel mensen zijn, die er te weinig van krijgen. Nu is dit we tenschappelijk haarfijn te verkla ren en daar legt de simpele be sehouwer zich dan bij neer. Toch is hij getroffen door een uitspraak van een der ministers op de con ferentie van Europese economische samenwerking, die bij de bespre king van de boterovervloed zei: We moeten ze laten opeten. En van deze simpele uitspraak vinden we ook de weerslag in een der conclusies, welke aanbeveelt: opvoering van de consumptie van melkprodukten door reclame, vrije verstrekking, vermindering van de winkelprijzen, vermindering van de exportpremies en verlichting van de invoerbeperkingen op boter. Het is intussen gemakkelijk neer geschreven, maar moeilijk gedaan. Wij in ons land weten daarvan mee te praten. De volle melk vindt geen aftrek. Minister Vondeling durft er altijd nog niet aan, het vetgehalte in de melk over de hele linie te verhogen, omdat dit een prijsver hoging betekent, welke het index cijfer opdrijft. Een van de grote doeleinden, door de geallieerde oorlogsleiders naar voren gebracht, was de „vrijwaring van gebrek". Nu is echter het probleem: vrijwaring van overvloed. Nescafé is niet te evenaren: in de kop geeft Nescafé de lekkerste koffie! Dat bewijzen geur, kleur en bovenal... smaak!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 5