Verscheidenheid en samenhang van de W.-Europese gewesten GEEN SLI1TAGE p Wit VenkouSt STEM-FEUILLETON J uan Je z £sso Zwart o Monstertransport van Milaan naar Velsen Afvalstoffen geven voor Nederland extra gevaar Bromfietser verongelukt Alpen eisen hun tol DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 23 JULI 1938 Inleiding te Luik van mr. J. Vink BËTER en LANGER ARRESTATIES IN KENIA NIEUWE ESSO BENZINE verrijkt NIEUWE GOUDEN ESSO EXTRA MOTOR OIL Rapport over kernenergie DROPS UW TAFELWATER Voor lamiliegebruik, in ï/l literschroefflessen on nep pi leótep door Gordon Mac Creagh Landbouwschuren in as gelegd Vliegende schotel in de maak STAATSEXAMEN ONDERWIJZER Overstromingen in New Dglhi UW TAFELDRANK. Voor familiegebruik, in ï/l literschroefflessen TV'RADIO'TV'RADIO'TV' Bedoeling en resultaat van de voordracht van Mr. J. Vink, was een globale schets van de door de natuur gegeven situatie in ISioord-West-Europa en de op grond daarvan verschillende streken in dit gebied. In forse duidelijke lijnen verscheen hier het beeld van het Noord-West-Europese landschap met zijn lage en vlakke poldergebied langs zee, rijzend over de zandgronden, o.a. van de Kempen, naar het heuvelland zoals in Zuid-Limburg en het woudrijke midden-massief van Ardennen en Eiffel en daar overheen reikend tot in het bodemrijke Lotharingen. Geheel dit gebied wordt van zuidoost naar noordwest door sneden en verbonden door de grote rivieren Rijn, Maas en Schel de, terwijl wegen, spoorlijnen en kanalen voorain de meest ge- eigende vlakkere streken, er de dwarsverbindingen vormen. De confrontatie met de geografi sche gesteldheid van het beschouwen de gebied voert feitelijk reeds over de politieke grenzen heen en het bewustzijn van de ontwaarde samen hang doet de blik wenden naar wij der horizonnen. Men ziet de aanval lende functie van de verschillende gewesten in het grote verband voor elkaar. Tevens tekent zich duidelijk af, dat sommige plaatselijke en ge westelijke ontwikkelingsmoeilijkhe den alleen in dit grotere verband oplossing kunnen vinden door nauwe re contacten en samenwerking tus sen de gewesten onderling, ook aan weerszijden van politieke grenzen. Het gaat bij de verdere ontwikke ling van noordwest-Europa om een optimaal gebruik van de natuurlijke gegevenheden. Met het oog hierop heeft mr. Vink nagegaan, op welke wijze hiervan nog beter kan worden geprofiteerd. Achtereenvolgens nam hij zo in beschouwing de waterver bindingen, de waterhuishouding, de energievoorziening, de landbouw, de delfstoffen, de industrie en de re creatiemogelijkheden. Wat de waterverbindingen betreft valt te constateren dat de transver sale verbindingen tussen de rivieren nog verder ontwikkeld kunnen wor den. Hier is te denken aan een nieu we Maas - Rijnverbinding en aan een verbetering van de verbinding tussen Schelde en Rijn. Ook ontbre ken soms de schakels tussen de transversale verbindingen onderling omdat de politieke grens een belem mering werd voor de verbinding. Zo lopen in Noord-Brabant en het Belgisch-Kempische gebied de bei de kanalenstelsels zonder contact evenwijdig aan de grens. Mr. Vink stelde hoezeer terecht dat hun onderlinge verbinding een studie waard is. Men denke slechts aan de stop van Lozen en het ontwerp van een Postelkanaal. Waterhuishouding De waterhuishouding in noord- west-Europa kan en moet ook aan merkelijk verbeterd worden. Met de hoeveelheid water, die ih de grote rivieren ter beschikking is, moet zo economisch mogelijk worden omge sprongen, nu de behoefte aan water door de toeneming van de bevolking en van de industrie zoveel groter wordt. De hoedanigheid van het wa ter vormt een ander probleem, niet alleen vanwege de verzilting in de riviermonden, maar ook vanwege de verontreiniging der rivieren door af valstoffen van mijnen en fabrieken. Het Ruhrgebied en de kalimijnen van de Elzas vergiftigen eenvoudig het Rijnwater dat door Nederland stroomt. Verder dient aandacht be steed aan goede afwateringen vooral weer bij stroomgebieden, die grenzen doorkruisen. Er moet o.a. worden bestudeerd of en in hoeverre meer gebruik kan worden gemaakt van stuwmeren in hooggelegen gebieden voor waterle vering en wateropzameling ten ge rieve van de lager gelegen streken. Ook is te bezien in hoeverre water kracht bij stuwdammen dienstig kan worden gemaakt voor de energie voorziening. Bij herhaling is vroeger j hierop in ons blad. gewezen, het zaad I van die gedachte ontkiemt Landbouw en industrie Bij de landbouw gaat het er voor al om de goede gronden in het laag land en in het heuvelgebied de I z? rati°neel en intensief mo gelijk te benutten. Marginale gronden zouden het bosareaal kunnen verster ken. Voor het verkrijgen van goed ingerichte bedrijven van voldoende omvang zijn ruilverkavelingen ge wenst. In de grensgebieden vragen agrarische verbeteringsplannen weer om regionale samenwerking. Ook voor de industrie komt het aan op de natuurlijke vestigingsfaeto- ren. Hierbij spelen de grondstoffen- basis en de verkeersligging een be langrijke rol. Vandaar de industriële concentraties in het Ruhrgebied en Lotharingen bij de vindplaatsen van kolen en ijzererts. Ook Nederlands Limburg kan hier als voorbeeld gelden. Omdat de hoogovens ook steeds meer kolen en erts van overzee moe ten betrekken, gaat de verkeerslig ging als vestigingsfactor hiervoor 'n grotere rol spelen en kan men meer vestigingen van zware industrie in het kustgebied van de rivjerendelta verwachten. Vooral aan diep vaar water. Daar is het ook de geschikte plaats voor de pretochemische in dustrie welke op de olieaanvoer van overzee is aangewezen. Het is even wel mogelijk dat de in aanleg komen de oliepijpleidingen de vestiging de zer bedrijven weer minder afhan kelijk van de kust zullen maken. Hier ligt dan een verdere kans voor spreiding van de industrie van de overbevolkte kuststroken heen naar het binnenland. Recreatie Tenslote zal noordwest-Europa ook nog beter en ruimer in de groeiende behoefte aan recreatie moeten kun nen voorzien. De variaties in het landschap bieden de natuurlijke mo gelijkheden. Er is hier vanzelf wis selwerking tussen het kustgebied en zijn stranden, duinen en plassen en de heuvels en bergwouden van het middenmassief. Maar ook op dit terrein eist de toenemende bevolking een gecoördi neerde ruimtelijke ontwikkeling. Er valt te denken aan herbebossing, aan het benutten van stuwmeren voor re creatiedoeleinden en aan het tijdig reserveren van natuurgebieden of het ontsluiten en toegankelijk maken daarvan in de grensgebieden zoals b.v. aan de grens tussen Nederland en België. Wat tot dusver in dit opzicht reeds tot stand kwam Is bijlange na nog niet genoeg. Voor Limburg, Noord- Brabant en Zeeland ligt nog een uit gebreid terrein te wachten op ont ginning, op planning, organisatie en uitrusting. Ruimtelijke ordening in al de ge noemde opzichten en in noordwest- Europees verband is er nodig om het leven voor de mens in deze stre ken ook voor de verdere toekomst mogelijk en aangenaam te maken. Het gaat bij dit alles om de mens, zo concludeerden mr. Vink en drs. G. Hendriks van het ministerie van Maatschappelijk Werk in Den Haag heeft aan dit menselijk aspect te Luik ook nog een afzonderlijke be schouwing gewijd, waarbij o.a. de Zeeuwsch - Vlaamse toestanden als voorbeeld hebben gediend. Op deze ruimtelijke ordening be zint men zich thans in alle landen van noordwest-Europa, al dekken de Advertentie i In een voorafgaande beschou wing hebben wij de betekenis geschetst van een congres als het Europees Colloquium over Ruimtelijke Ordening, dat vo rige week te Luik gehouden werd, voor het geven van be kendheid in ruimere Europese kring aan de behoeften en be langen van nog achtergebleven ontwikkelingsgebieden met na me langs de staatsgrenzen in noordwest-Europa. Wij willen thans het onderwerp van het Luikse congres nog nader bezien, waaruit opnieuw zal blijken, dat aanwezigheid van onze Nederlandse grens provincies of grensstreken op dergelijke samenkomsten zeer gewenst is. Wij gaan hiervoor de inleiding na, welke de direc teur van de Ned. Rijksdienst voor het Nationale Plan, mr. J. Vink, voor het Europese forum te Luik gehouden heeft over het fysiek milieu en de inter nationale ontwikkeling in noordwest-Europa. Een Borstel doet het denkbeelden en doeleinden welke men daarbjj voor ogen heeft in de ver schillende gebieden, elkaar niet al tijd helemaal. Er kan sprake zijn van ruimtelijke ontwikkeling in de breedste zin, er kan ook meer spe ciaal gedacht worden aan de stede- bouwkunde aan industrialisatie of aan een aanpassing of afstemming van verkeersmogelijkheden aan regionale behoeften. Maar overal wordt van de ze aangelegenheid studie gemaakt en blijkt hiervoor ernstige belang stelling te bestaan. Hiervoor getuigde de ruime verte genwoordiging der betrokken landen op het Luiks congres, waarbij de sterke Duitse delegatie bijzonder op viel; hiervoor getuigde ook het breed opgezette en rijk met kaarten en af beeldingen geïllustreerde tijdschrift ..Urbanisme" dat de Franse delega tie er Het ronddelen, een voorbeeld voor en aansporing tot andere streek- publikaties. Het nu gehouden Europees Colloquium zal daarom zeker nog wel door andere dergelijke bijeenkomsten worden gevolgd, waarin de inzichten omtrent de ruimtelijke ordening worden verdiept, en gecoördineerd als mede nadere richtlijnen uitge stippeld. Het is zaak, dat alle betrokken gewesten, ook onze Nederlandse grensprovinciën, daarmee dan door deelneming en initiatief hun voordeel zullen doen. De politie van Kenia heeft 36 leden van het geheime Kikoejoe-genoot- schap Kiama Kia Moeingi in verze kerde bewaring gesteld. Deze organi satie was in januari van dit jaar ver boden, omdat zij zich schuldig maak te aan activiteit in de geest van die van de Mau Mau. De politie heeft nu in totaal 400 leden van het genootschap ge arresteerd, van wie de meeste nog in hechtenis worden gehouden. (Advertentie) Het wakend oog van Esso duldt in Uw motor Gebruik daarom uitsluitend met alle eigenschappen van bovensmering De Koninklijke Academie van We tenschappen heeft een rapport doen opstellen over de gevaren van de toe passing van de kernenergie, dat is ingezonden voor behandeling op de tweede atoomconferentie van de Ver enigde Naties, die in september in Genève zal worden gehouden. In dit rapport, aldus prof. dr. J. H. de Boer, voorzitter van de Neder landse delegatie naar die conferen tie, wordt gewezen op de precaire si tuatie, waarin West-Europa en in het bijzonder Nederland komt te ver keren bij toepassing van de kern energie op grote schaal. Nederland ligt in het grote Euro pese industriecentrum, dat een grote behoefte aan energie heeft en dat aan die behoefte in de toekomst ze ker zal voldoen door gebruik te ma ken van kernsplitsingsenergie. Dat betekent produktie van zeer veel kernenergie en dus produktie van zeer veel afvalstoffen. Gedeelten daarvan kunnen in de atmosfeer te recht komen, andere in de grote rivieren, weer andere in zee. Juist Nederland, dat in de delta van drie grote Europese rivieren ligt en wa ter aangevoerd krijgt uit heel West- Europa en dat een groot deel van zijn grondgebied door de zee be grensd ziet, zou daar grote moeilijk heden door kunnen krijgen. De radio actieve verontreiniging van lucht, water en bodem, die het gevolg zou kunnen zjjn van toepassing van kern energie op grote schaal, dient daar om de grootst mogelijke aandacht te krijgen, aldus prof. de Boer, en de academie heeft het rapport dan ook ingezonden, om internationaal die aandacht te vragen. Het verontrei- nigingsvraagstuk is een wereldpro bleem. Maar dit wereldprobleem is De heer W. Prins uit Zaandam kwam met zijn bromfiets bij het in halen van een andere bromfietser onder Baarn ten val. Hij liep een schedelbasisfractuur op en is tijdens het vervoer naar het ziekenhuis over leden. Zijn vrouw, die achterop zat, werd met een shock in het Baarnse ziekenhuis opgenomen. Het echtpaar was op een vakantietocht. in West-Europa en dus in Nederland, klemmender dan waar ook. Vandaar dat er in het rapport op wordt aan gedrongen, het vooral als een West- europese moeilijkheid te zien. (Advertentie) telkleurig liefdestafereel met een zwarte ondergrond. „Niks waard", zei de ander, die artiesten motten nou altijd de zaak verdraaien". Verstrooid Robert Collins, commandant van een vliegbasis in Texas, wordt met de dag verstrooider. Als hij in zijn auto stapt heeft hij steeds een pa rachute en een boordmecanicien bij zich. Tijdens zijn laatste plezierritje sloeg in de buurt van Dallas de mo tor af. En hoe Robert ook aan het dashbord prutste, hij kreeg de wa gen niet meer op gang. „Springen", riep de mecanicien, die eens grap- pig wilde zijn. Maar Collins sprong pijn trok Edgar die gezichten... njet. „Dit is voor mij het einde" fluisterde hij, „ik heb hoogtevrees. j RIBBEN De tenor Edgar Evans heeft zijn baas verteld, dat hij er niets meer voor voelt in de l opera „Carmen" op te treden. S zijn tegenspeelster had hem j een por gegeven, omdat hij haar van de wijs bracht door J allerlei rare snuiten te trek- J ken. Die por kostte Edgar een S rib. Dat was de tweede in j twee dagen tijds, want de dag tevoren sneuvelde er een in i J een strijd-scène. En van de Probleem In de dierentuin van Frankfort gaat het voortaan dagelijks onwe ren. De directie vindt het voor het publiek zo prettig dat de kaaiman nen hun natuurlijke geluid laten horen. Ze voelen zich namelijk het best op hun gemak als het dondert en stortregent. De directie zit echter met een klein probleem: als het giet komt er geen mens kijken. Oordeel In het Cultureel Centrum te Bre da stonden twee dames grafisch werk te bekijken. „Hoe vind je dat daar", vroeg de een en ze wees op een pas- Wanneer jij zonder re den bloemen voor me meebrengt, dan moet daar een reden voor zijn". keuze vat 5 smaken -19 cent per rol tAdvertentie) Een generator van 120 ton, be stemd voor het Provinciaal Elektrici teitsbedrijf van Noord-Holland, zal dezer dagen van Milaan naar Velsen worden vervoerd. Dit transport wordt door de spoorwegen van Italië, Zwitserland, Duitsland en Nederland verzorgd. Gebruik wordt gemaakt van een enorme wagon, die eigendom is van de Zwitserse spoorwegen en speciaal geconstrueerd werd voor zeer zwaar vervoer. De voorlopige kosten van dit vervoer zijn op f 50.000,- ge raamd, terwijl voor elke dag, dat de wagon langer dan gecontracteerd in gebruik is, f 1000,- moet worden betaald. Voor het transport hebben spoor wegdeskundigen van de by het ver voer betrokken landen, uitvoerige berekeningen gemaakt met betrek king tot het zgn. vrije profiel, de toelaatbare asdruk en de toelaatbare snelheid. Het vrije ruimte-profiel is bij het gebruik van normale gesloten wa gons steeds gewaarborgd. Bij open wagons, die beladen worden, is dit evenwel moeilijker. Elke seinpaal, elk portaal van de bovenleiding, elke perronwand of obstakels in of bij bochten kan tot moeilijkheden aan leiding geven tijdens het transport. De omvang van dit transport is 8) ,,'n Spleet? Hoe bedoel je dat?" „Och antwoordde de ingenieur, zich afvragend, hoe hij zijn vakken nis zo eenvoudig mogelijk zou ten beste geven, „het is hier overal een leisteenformatie, ziet u? En in het leisteen vind je steeds aderen en la gen of brokken van sodium of mag nesium-zouten en sulfaten en derge lijke in water oplosbare stoffen. In laat me doodschieten, als het die to venaar met z'n helse kunsten niet ge weest is. Dat is altijd zo. Stom van me, dat ik hem niet meteen neer geschoten heb, zodra ik hem zag!" wel zo'n beetje weg van slavernij, vind je niet?" „Come, senor?" sputterde Diego met wijduitgebreide armen tegen. „Slaven? Helemaal niet. Worden ze niet behoorlijk betaald? Carramba, ik heb hun het dubbele van het gewo ne loon moeten beloven, eer ik hen mee kon krijgen. Hoewel", vervolgde hij schouderophalend, „dat was maar Er volgde een slechts door keel- een truc, tegenover die van die won derdokter. Maar", en hij verhief zijn stem zo luid, dat Templar, die iets scheen te willen zeggen, er niet bo venuit kon komen, „we zijn fatsoen lijke mensen, de senores en ik als afstammeling van De Soto! We be talen hun een behoorlijk loon. Ge looft me, senores, er zijn wel ande geluiden van Diego onderbroken stil te, totdat Tony Lepanto een grote rookwolk uitblies. „Nou, als me dat geen opgewon- den standje is! En wat weet je er de loop der eeuwen zijn die door het nou naet zekerheid van af?" naar binnen sijpelende water wegge- „Ja, hoor eens' antwoordde Tem- smolten en zo hebben zich onder- Plar, ,.'k heb vannacht ook vreem- grondse kanalen en spleten gevormd de geluiden menen te horen. Ze kwa- ren, mensen zonder afkomst, die veel had. Dit was een oude die soms mijlen lang zijn. In Nevada men ergens heel in de hoogte van- beloven, maar helemaal niets be- strijd met de dood zelf. vindt men daarvan een welbekend daan. Ik dacht, dat het vogels wa- talen. Verdad; dat is de waarheid!" voorbeeld, namelijk een ondergrond- ren, nachtuilen of iets dergelijks. Ik Templar haalde zijn schouders op. se rivier, de Armogoso. De meeste had er naar willen vragen, dat is Hij was geen zedeprediker; niets holen in leigesteente zijn op die wij- ook z°. Ik veronderstel, dat die ou- meer dan een gewone jonge kerel, ze gevormd. de schurk op een hoorn, of iets der- die pas van een technische hogeschool Welnu, het water van die waterval gelijks blaast en daardoor die India- kwam. Hij kon niet verwachten, dat daar heeft hier of daar zo'n spleet r>riTYYtf-*Q4. J - aan zijn hart. Hij pijnigde zijn her sens om een plan te vinden, dat die heiligschennis kon verhinderen. Het was een wanhopig probleem voor een alleenstaande, zwakke, oude man. Hij was echter bijzonder sluw. Hij kende zijn Indianen in alle op zichten en wist, hoe hij hen tot on voorwaardelijke gehoorzaamheid kon dwingen. Maar hier stond hij tegen over mensen van een vreemd volk, dat geen geloof hechtte aan zijn to verkunst en dat zelf verschrikkelij ke macht bezat. Genoeg om iedere gewone ipage of medicijnman op de vlucht te ja gen. Doch hij was Mamu, de recht streekse afstammeling van Mamu de profee_t, die het goudoffer gebracht vete een dusdanig, dat in ons land het naast liggend spoor moet worden vrijge houden. Dit betekent, dat op dubbel- sporige baanvakken het transport al leen mogelijk is als de dienst ge staakt is, zoals in de nacht van zon dag op maandag. Op elk ander tijd stip zal het transport tussen de nor male dienst gewrongen moeten wor den, waarbij de maximale toelaat bare snelheid weer een handicap is. De wagon heeft achttien assen en per drie assen een draaistel, waar door men ondanks de grote belas ting toch nog vrij vlot in de boch ten kan rijden. Door een ingenieuze overbrugging van de draaistellen vormen zij toch een geheel zonder dat de soepele beweeglijkheid in de bochten eronder lijdt. De onderkant van de te vervoeren generator ligt slechts veertien cen timeter boven de rails. De gehele wagon, in beladen toestand, heoft een lengte van bijna 43 meter. De duur van het vervoer van Milaan naar Venlo zal ongeveer tien dagen zijn. Bij een reeks ongelukken in de Ita liaanse alpen zijn de afgelopen twee dagen negen bergbeklimmers gedood en drie andere gewond. Onder de slachtoffers bevonden zich de Franse ski-kampioene Mary- sette Agnel. haar echtgenoot Maurice Claret en haar neef pater Brunod de Verney. Zij verongelukten op de Mont Blanc. (Advertentie) ontmoet en is de ingewanden der aarde binnengestroomd, om er er gens anders weer uit te komen. In elk geval komt het niet hierheen en dus behoeven we ons er niet dik over te maken". ,,Hm! Het kan dus geen kwaad?" „Helemaal niet. Kijkt u eens, er bestaat geen enkele grond om aan te nemen, dat de overstort van dit meer ooit groter geweest is dan op het ogenblik. Tenminste in de laat ste eeuwen niet. Neen, dat is toch met helemaal waar. Er was vroeger een grotere overvloed van water. U ziet, dat deze stenen hier helemaal door het water afgesleten zijn.. Ik veronderstel dat het water toen ook hierin terechtkwam. Maar later heeft het vermoedelijk een spleet gevon den en is op die manier afgeleid" De geldschieter gromde, nam nog een slok uit zijn flacon en kroop weer weg in zijn bontkraag. Tegen de avond kwamen de nieu we peons onder aanvoering van de razende Diego. Hij kon zich nauwe lijks meer beheersen. Hij liet zich gejaagd van zijn muildier glijden en kwam naar de beide blanken toe. „Carramba, senores, wat denkt u. dat er gebeurd is?" schreeuwde hij. „Die vervloekte wonderdokter! Ik zal hem vermoorden, amigos, met mijn eigen hand! Canastos! Luister nu toch eens! Ik heb een van de weggelopen kerels gevonden. Hem geslagen tot hij alles bekende. En waarom? Raad eens, senores. Hij zei, dat hier boze geesten woonden Dat de duivels in de nacht luid ge schreeuwd hebben, hen met de dood bedreigd: daarom zijn ze gevlucht. Ik hij de zeden en methoden van een nen doodsbang weet te maken". Diego begon te vloeken. »Of 't nou hoorns, of duivels, of Hij was hier alleen om zijn werk vogels zijn, het kan me niet schelen, als ingenieur te doen. En dus richtte maar deze kerels zullen me niet ont- hij al zijn aandacht en al zijn jeug- snappen en die wonderdokter ook dige energie op het werk, door hem met Carramba! Mijn roemrijke begonnen. Het afvoerkanaal vorder- voorvader wist wel, hoe hij met die de. Niet zo vlug als hij het met vrij- ïuiwammesen moest omspringen En willige arbeidskrachten zou hebben aat weet ik, Diego de Soto óók! Se- gedaan. Maar 't vorderde toch. Eerst nores, de mannen zijn er; de schat- een eindje kanaal, dan een eindje Tr.Wa<i ons' ^an werk!" dijk, of een stuk buisleiding. Gebruik en111u3!?- terst°nd de lei- makend van de natuurlijke forma- afv °h 'Z t van zÜn ttes kwam hij met de dag verder. Overdag lag hij op wacht en span de zijn hersens tot het uiterste in. Des nachts huilden zijn duivels hoog tussen de bergkloven en hun spook achtige kreten weergalmden door de ravijnen en spelonken. De eerste nacht stonden de peons als één man op en slopen stil als schimmen voor bij de tent van hun opzichter om de open vallei in te vluchten. Hun voorman gaf taal noch teken. Zijn tent bleef doodstil en lag verdoezeld in de schaduwen der rotsen. Als ze eenmaal de bocht in het ravijn om waren, konden ze rennen, zo hard ze wilden, als verschrikte paarden, die de vrijheid zoeken. Dicht opeen gedrongen bereikten ze de bocht. Er ontstond enig geschuifel toen ze er omheen drongen. Niemand wilde de laatste zijn. En toen, op het ogen blik dat ze de hoek om kwamen, afvoerbuizen, terwijl Diego zijn tent uit voorzorg ging opslaan bij het be gin van het ravijn, waar de door gang slechts enkele meters breed was. De tent der werklieden zou al- landstreek zou kunnen veranderen, doemde een duivelse gedaante uit het duister voor hen op en sloeg er met een lange zweep op los in woeste uitgelatenheid. „Zo wouen jullie weglopen? Ze ker bang voor duivels, niet? Nou, hier staat een duivel, die veel er ger is dan jullie gillende spoken Te rug naar jullie tent, honden! De eer ste de beste, die ik te pakken krijg, snijd ik in mootjes!" Onder het uitstoten van dierlijke angstgeluiden, dribbelden de peons als 'n troep schapen naar hun nacht verblijf terug. Ze deden geen enkele ioging meer om langs die weg te mtsnappen. Ze werkten nok harder. Sloom als altijd; maar Diego had ie verschrikkelijke zweep met een eren lus aan zijn pols hangen en dreigde ermee bij de minste aanlei- En van dag tot dag lag de oude ziener op zijn hoge post op wacht als een hagedis in de zon. Wat ei nu gebeurde kon hij goed begrijpen Zijn oude volk had de kunst van hel X? i. ePe kaIjt door het kamp aanleggen van waterleidingen altijd der blanken bewaakt worden en de goed verstaan. Het enige, waarovei weg langs de rotsen omhoog was veel hij verwonderd stond, was, dat nel te lastig om er langs te vluchten; ding niet in verbinding stond met de ding. En hij zou zeker toegeslagen zyn eigen tent zou aan de andere stroom. Bij het begin van het ka- hebben, als Templar bij de eerste de zijde staan, langs welke kant ze ze- naai bevond zich een dam van rots- beste gelegenheid niet naar hem toe- ker geen poging tot ontsnapping zou- blokken. gekomen was en hem streng onder den wagen. Dwangarbeiders konden Hij lag erover te piekeren en naar- handen had genomen, niet beter bewaakt worden. „Nou, mate het werk voortgang vond, nou grinnikte Templar, „het heeftknaagde een steeds grotere angst (wordt vervolgd) Een hevige brand heeft twee grote schuren van een kapitale boerderij te Bedum in de as gelegd. Van de boerderij kon slechts het voorhuis, dat wordt bewoond door het echt paar Oostinga, behouden blijven. Een personenwagen en een aantal landbouwwerktuigen gingen verloren De eigenaar is tegen brandschade verzekerd. (Advertentie) Ingenieurs van de Armstrong- Whitworthsfabrieken in Engeland zijn volgens de „News Chronicle" bezig met de bouw van een „vliegende schotel". Het toestel zou moeten wor den gebruikt om mensen in de ruim te buiten de dampkring te brengen en ze later weer veilig en wel op aarde terug te brengen. De grote man achter dit project zou dr. William Hilton zijn. Hij zou de leiding hebben gehad van proeven met modellen van het toestel, dat voor 5.000.000 pond sterling zal kun nen worden gebouwd. Het zal echter nog niet geschikt zijn om de atmos feer te verlaten. Dit zal kunnen ge beuren na beschikbaarstelling van meer geld door de regering. In het staatsblad is een koninklijk besluit gepubliceerd, waarin de in stelling van het staatsexamen voor de akte van bekwaamheid als volle dig bevoegd onderwijzer wordt gere geld. Dit staatsexamen komt overeen met het kweekschoolexamen derde leerkring. (Advertentie) Door overstromingen, welke New Delhi maandag na zware regenval troffen, zijn veertien mensen om het leven gekomen, van wie de helft door het instorten van hun huizen. Het verkeer werd onderbroken en de meeste scholen werden gesloten. DONDERDAG, 24 JULI HILVERSUM I. 402 m. AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Gym. 7,20 Gram. VPRO: 7,50 Dagopening AVRO: 8,00 Nws. 8,15 Gram. 9,10 De groenteman 9,15 Gram. 9,35 Waterst. 9,40 Morgenwijd. 10,00 Gram. 10,50 V.d. kleuters 11,00 V.d. vrouw 11,15 Kamerork. 12,00 Zang en piano 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Lichte muz. 13,00 Nws. 13,15 Meded. of gram. 13,20 Theaterork. 13,55 Beursber. 14,00 Sopr. en piano 14,30 De jacht o-p de dader, hoorsp. 15,10 Cabaret 16,00 Varianten 17,00 V.d. jeugd 17,45 Gram. 18,00 Nws. 18,15 Dansmuz. 18,45 Sportpraatje 18,55 Gespr. brief uit Londen 19,00 Orgelspel 19,15 Lichte muz. 19,45 Nws. 19,50 Lohengrin, opera 21,00 Act. 21,15 Lohengrin (2e acte) 22,40 Nws. 22,50-24,00 Lohengrin (3e acte). HILVERSUM II. 298 m. KRO: 7,00 Nws. 7,15 Gram. 7,45 Morgengeb. en lit. kal. 8,00 Nws. 8,15 Gram. 8,50 V.d. vrouw NCRV: 10,00 Gram. 10,30 Morgendienst KRO: 11,00 V.d. zieken 11,25 Chan sons 12,00 Middagklok-noodklok 12,03 Gram. 12,25 V.h. platteland 12,35 Land en tuinb.meded. 12,38 Gram. 12,55 Zonne wijzer 13,00 Nws. en kath.nws. 13,20 Gram. 13,30 Dansmuz. NCRV: 14,00 Kamerork. en sol. 14,45 V.d. vrouw 15,15 Lichte muz. 15,40 Gram. 15,45 Vrouwen koor en sol. 16,00 Bijbellez. 16,30 Plano duo 17,00 V.d. jeugd 17,30 Gram. 17,40 Beursber. 17,45 Clavecimbelrec. 18,00 Po- litlekapel 18,30 Gram. 19,00 Nws. en weer- ber. 19,10 Gram. 19,20 Idem 19,30 Gevar. muz. 19,50 CHU, pol. caus. 20,00 Radio krant 20,20 Spoorzoeken door Europa 21,30 Gram. 22,00 Tijdschriftenkron. 22,10 Or-1 gelconc. 22,40 Gram. 22,45 Avondoverd. 23,00 Nws. en SOS-ber. 23,15-24,00 Gram. BRUSSEL, 324 m. 12,00 Amus.ork. 12,30 Weerber. 12,34 Gram. 13,00 Nws. 13,11 Gram. 14,00 Eng. les 14,15 Gram. 15,00 Symf.ork. 15,30 Gram. 15,45 Duitse les 16,00 Koersen 16,02 Kamermuz. 17,00 Nws. 17,10 Gram. 17,15 V.d. kind. 18,15 Vlaamse liederen 18,30 V.d. sold. 19,00 Nws. 19,30 Wereldtentoonst. 20,00 Caus. 20,10 Verz.progr. 20,30 Filharm. ork. 22,00 Nws. 22,15 Filharm. ork. 23,00 Nws. BRUSSEL. 484 m. 12,00 Gram. 12,30 Idem 13,00 Nws. 13,15 Gram. 14,15 Idem 14,30 Orgelconc. 15,30 Gram. 16,05 Dans muz. 17,00 Nws. 17,35 Gram. 18,32 Idem 19,30 Nws. 20.00 Chansons 20,30 Hoorsp. 21,00 Gram. 21,30 Lichte muz. 22,00 Nws. 22,10 Jeugdork. 22,55 Nws. T elevisie DONDERDAG, 24 JULI NTS: 20,00 Journ. en weerber. VARA: 20,20 Mensen, dingen, nu! 20,30 Spiegel der kunsten 21,00 Oostelijk Friesland, filmdocumentaire 21,20 Liedjes 21,45 Amus.muz. FRANS BELG.: 16,00 Wereldtentoonst. 17,00-18,00 V.d. jeugd 20,00 Journ. 20.30 Onbekend 21,30 Wereldtentoonst. Daar na: Wereldnws. VLAAMS BELG.: 17,30-19,00 Wereld tentoonst. 19,30 Nws. 20,00 Feuill. 20,05 Documentaire 20,35 Film: Liefde zon der morgen 22,05 TV-rally 22,35 Nws, en journ.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 7