M In Dyon kwam de gele trui om de sterkste Tour-schouders: van Gaul! CLITËX H.V. CLINGE 300.- Charly Gaul was de held in Dyon J. BASTIAANSEN VIER COUPONS WOLLEN KAMGAREN STOF Tourcijfers PEEK CLOPPENBURG Donderende ovaties voor Charly na de enerverende tijdrit ALS DE DORST KWELT PFAFF NAAIttACHINEHUIS De derde tijdrace in naakte cijfers Het was de hoogste tijd Gaul steekt loftrompet Beslissing vielals verwain derde tijdrit Het gunstigste moment 12 13 DAGBLAD DÉ STEM VAN ZATERDAG 19 JULI 1958 13 Als de pechvogel neerstrijkt Klein fortuin Het zal wel zó gaan Precies voldoende De ontdekking Gehéél gekleed door P. C. W. RIKKEN Laatste Tour-etappe op T.V. en radio z Voor levering van: frïTd") uitroep van een ..Schipper!! Je bre is overboord :t Aram over de nel groeiende af- :t schip worstelt anhopig tegen de (Speciale berichtgeving) DYON, vrijdagavond. Charlie Gaul werd een paar uur geleden in de gele trui gehesen. Onder don derend gejuich, waaraan de Nelux-kolonie haar niet zo zuinige aandeel leverde. Eindelijk kwam het kostbare shirt dan om de schouders van de sterkste man uit de Tour Het gebeurde dan wel niet in Aux les Bains, zoals de 25-jarige Charlie in Dax, aan de voet van de Pyreneeën had laten weten, maar toch tijdig genoeg voor de wielerfans, die na de Ventoux, in die eerste Alpenrit, het vertrouwen in het Luxemburgse wieier fenomeen NIET hadden opgezegd. De slechts weinige seconden, die hij vandaag in de slopende tijdrace op zijn directe concurrenten Favero en Geminiani had te winnen, om zich leider van het algemeen klassement te kunnen noemen, werden opgevoerd tot ruim drie minuten. Niemand mocht in Dyon er ook maar in het minst aan twijfelen, dat Gaul, nu het er werkelijk op aan kwam, in staat was, de mèt hem als Tourwin ners gedoodverfde rivalen, te vermorzelen. Nu het er op aan kwam. Inderdaad. Het was zelfs de hoogste tijd. Maar het opgestelde plan de campagne klopte als een bus. Gaul mocht dan op de Aubisque en de Izoard een bijna onover komelijke nederlaag hebben geleden, de clan, die hem die poets gebakken had, lag woensdagavond nóg naar adem te snakken en in het vijandelijke kamp is men die ongelooflijke klap niet meer te boven gekomen. In deze 45ste Ronde van Frankrijk, die sinds mensenheugenis een soortgelijke ontwikkeling niet kende, in deze Tour, die enerverend bleef tot vandaag in Dyon en de zenuwen van miljoenen wielerfans zelfs tot in Parijs gespannen houdt, heeft Charlie Gaul, dank zij óók de Nederlanders, het gepresteerd deze vrijdagmiddag alle grootheden neer te slaan en bezit te nemen van de leidersplaats. Een die allerminst van pech ge spaard bleef: Gerrit Voorting, staat hier langs de wegkant om zijn zo veelste lekke band (en de ketting) te herstellen. In de bocht (boven Gerrit) komt Wim van Est aansui zen. EEN DER HOOFDPRIJZEN VAN DE TOUR DE FRANCE Hij heeft er dus mee gewacht tot het ogenblik, dat hem het gunstigst leek. Hü heeft daarbij beslist niet ver geten te denken aan de waarde, die een dergelijke tactiek voor de heer Goddet, de Tour zelf èn de ontelbare enthousiast medelevenden betekende. Hij bereikte ermee, dat deze 45ste Grande Bouclé in haar geschiedenis geboekstaafd zal worden als een der meest geslaagde, spannendste en com mercieel volledig verantwoorde. Dat daaraan óók Nederlanders een ongelooflijke mooie bijdrage hebben kunnen leveren, is uit vaderlands standpunt bezien uitermate verheu. gend. We schrijven dit weliswaar aan de vooravond van de apotheose in het Pare des Princes in 's werelds eerste lichtstad, maar het is bepaald niet te veel gezegd op dit moment, met de slotrit nog voor de boeg. Zeker, ook die vierentwintigste etap pe kan altijd nog verrassingen bren gen. Twaalf jaar geleden in de eerste Tour na de bevrijding, hebben wij dat meegemaakt. Maar toen lagen de kaarten volkomen anders. Toen reed er - op hetzelfde, geestdodende, bijna eeuwig durende traject - geen vrijwel nog complete Nelux-ploeg met de ge le truidrager in haar midden. Toen was er evenmin een klein fortuin bin nen te halen zoals ditmaal. Want stroomt er deze zaterdagmiddag niet een slordige zestig mille uit de beurzen van Jacques Goddet in de zakken on (Advertentie) VOOR HERENKOSTUUM zer coureurs! Afgezien nog van de sleep dik betaalde contracten, die tn en buiten Frankrijk op de jongens liggen te wachten! Men kan het zich in het vaderland ongetwijfeld voorstellen, op welke ma nier de tien Nelux-kerels naar Pa rijs zullen gaan peddelen. Het zal wel zó gebeuren, dat de eerste 250 km in pais en vree, en bij wijze van wande ling, voor de wielen worden wegge draaid. Dat ligt ook voor de hand, want die tijdrit van vandaag is mor genvroeg niet maar zó uit de benen en voor het overige is er beslist geen renner te vinden, die het zal wagen er op z'n eentje vandoor te gaan. En mocht het in de, laten we zeggen, laatste 70 kilometer, een concurrent van Charlie Gaul in het hoofd krijgen, om hem in die fase alsnog trachten de eindzege te ontnemen, dan zal de Ne- lux-equipe, nu meer dan ooit homo geen en bereid de allerlaatste reser ves aan te spreken, zich als één man rondom zijn fenomenale leider scha ren, om dit plan te doen mislukken Hier in Dyon is niet, als na die tijdrit op de Ventoux een uitgeputte Gaul gefinisht. Het was een Charlie die precies gegeven had, wat nodig was om definitief met zijn onmiddel lijke concurrenten af te rekenen. Hoe het allemaal gegaan is, valt elders in dit blad te lezen. Oók, hoe uitstekend Schmitz en Wim van Est - nog eens uitgesproken IJzeren Willem van Sint Willebrord - hebben gereden. Hoe zij daardoor nogmaals beslag op het dag- ploegenklassement legden en óók op welk een voortreffelijke wijze Piet van Est, Piet Damen, Pieter de Jongh en Gerrit Voorting de Nederlandse kleu ren hebben verdedigd. Bovendien zult ge uit de gemaakte tijden het bewijs geleverd zien, dat de Italiaan Nencini Gaul het dichtst heeft weten te bena deren en dat twee zuiderburen: Adriaenssens en Planckaert tijdracers met allure zijn. Maar dat Favero stra ten-ver achter Charlie is geëindigd, evenals Geminiani en Darrigade. Tenslotte zult ge ontdekken, dat Piet Damen de elfde plaats bezet in het algemeen klassement, dat Piet van Est op de 22ste prijkt, enzovoort en zovoort. Onbedaarlijk zal de vreugde zijn, als we vanmiddag in Parijs het zullen mogen meemaken, Charlie Gaul te midden van zijn makkers de ere- ronde te zien rijden, gesierd met de attributen van de triomfator. Don derend gejuich gaat losbreken onder de talrijke Nederlanders en Luxem burgers die daar, naar wij vernamen rondom het cement van het Pare des Princes geschaard zullen zijn. Het wordt een moment om nooit te vergeten. Etap peklassement De tijdrit van Besangon naar Dyon is, na bij controle is gebleken, niet over 71, maar over 74 km gegaan. Het gemiddelde van Charly Gaul is 44.201 km/u. Klassement: 1 Gaul 1.40.27 (met bonificatie 1.39.27); 2 Nencini 1.41.15 (met boni ficatie 1.40.45)3 Adriaenssens 1.41.46 4 Planckaert 1.42.44 5 Geminiani 1.43.36; 6 Gatdeano (Sp.) 1 43.41; 7 Favero 1.43.44; 8 Darrigade 1.43.46; 9 Schmitz 1.44.09; 10 Suarez 1.44.23; 11 Van Geneugden 1.44.27; 12 Morvan 1.44.44; 13 Wim van Est 1.44.49; 14 Le Menn (West z.w.) 1.44.59; 15 Fer- lenghi 1.44.59; 16 Catalano 1.45.02; 17 Bahamontes 1.45.27; 18 Luyten 1.45.44 19 Graczyk 1.45.38; 20 Friedrich 1.46.03; 22 Piet van Est 1.46.24; 25 1 Advertentie' Damen 1.46.36; 29 De Jongh 1.46.54; 34 Ernzer 1.47.42: 42 Voorting 1.48.41; 51 Bolzan 1.49.43; 61 Kersten 1.51.27. Alg. klassement 1 Gaul 107.33.19; 2 Favero 107.36.29 (op 3 min. 10 sec.); 3 Geminiani 107.37.00 (op 3 min. 41 sec.); 4 Adriaenssens 107.40.35 (op 7 min. 16 sec.); 5 Nencini 107.46.52; 6 Plan ckaert 108.01.20; i Bobet 108.04.58; 8 Bahamontes 108.13.45; 9 Bergaud 108.21.52; 10 Hoevenaers 108.31.45: 11 Damen 108.33.41; 12 Friedrich 108.35.14; 13 Delberghe 108.35.37; 14 Graczyk 1C8.38.28; 15 Bauvin 108.46.10 16 Ernzer 108.49.48; 17 Anglade 108.57.08; 18 Thomin 108.59.03; 19 Ca talano 108.59.06; 20 Manzaneque 109.02.31; 21 Darrigade 109.07.41; 22 Piet van Est 109.08.56; 32 Bolzan 109.32.11; 37 Schmitz 109.42.03; 41 De Jongh 109.51.32; 44 Kersten 109.54.25; 46 Wim van Est 109.55.15; 47 Voor ting 109.55.57. Dagploegenklassement 1 Nelux (Gaul, Schmitz en Wim van Est) 5.08.25; 2 België 5.08.57; 3 Italië 5.09.28; 4 Spanje 5.13.31; 5 Centraal zuid 5.16.03; 6 West zuid west 5.18.07; 7 Frankrijk 5.18.19; 8 Parijs noord oost 5.21.34; 9 Zwits.-Dld. 5.21.55; 10 Int. ploeg 5.27.38. Alg. ploegenklassement 1 België (Adriaenssens, Planckaert en Hoevenaers 324.13.40; 2 Italië 324.22.27; 3 Nelux (Gaul, Damen en Ernzer) 324.56.48; 4 Frankrijk 325.13.00; 5 Centr. zuid 325.13.26; 6 Spanje 327.31.34; 7 Parijs noordoost 327.33.22; 8 Zwits.-Dld. 327.43.13; 9 West zuidwest 327.58.54; 10 Int. ploeg 329.36.02. Puntenklassement 1 Graczyk 345 pnt.; 2 Planckaert 378 pnt.; 3 Darrigade 502 pnt.; 4 Gainche 579 pnt.; 5 Delberghe 601 pnt.; 6 Bauvin 637 pnt.; 7 Hoevenaers 653 pnt.; 8 Nencini 679 pnt.; 9 Piet van Est 710 pnt.; 10 Wim van Est 710 pnt.; 11 Adriaenssens 738 pnt.; 12 Favero 762 pnt.; 13 Ernzer 803 pnt.; 14 Thomin 806 pnt.; 15 Baffi 872 pnt., 16 Christian 880 pnt.; 17 Voorting 894 pnt.; 18 Van Geneugden 897 pnt.19 Graser 918 pnt.20 Bobet 920 pnt. De dagelijkse premie voor de meest strijdlustige renner ging naar Gaul. De Franse regionaal Dotto (centraal zuid), die in da tijdrit na een val moest opgeven, kreeg de premie voor de ongelukkigste renner. een WERKELIJK WAARDEVOLLE prijs in de Tour de France-prijsvraag van het DAGBLAD „DE STEM" KLEDING TER WAARDE VAN GEHEEL NAAR KEUZE TE BESTEDEN KARRESTRAAT 24 BREDA e zon schijnt, overal in de Tour, voor allen even hard en soms kwelt «e dorst onbarmhartigMaar on- aerwep staat er in de dorpskom- nen gelukkig u>el eens een pomp. Het is hier, dat men Pieter de Jongh zijn kruikje ziet vullen. Snel een onbetaalbare verfrissing en dan weer verder! DYON, vrijdagavond. (Van een speciale verslaggever) De spanning kreeg iets beklem mends, vrijdagamiddag in het kleine stadion van Dyon. Jour nalisten keken nerveus naar de onverstoorbare gang van hun secondewijzer, officials vroegen driftig om inlichtingen. En rechts, vlak bij de chronome- treurs, met een vragende blik in zijn ogen: Charly Gaul. Uren achtereen had een metalen stem door het stadion gegalmd steeds maar weer tijden en tussentijden. En steeds duidelijker werd het beeld van de dramatische strijd, die zich enkele kilometers verder - op smalle, slinge rende wegen tussen Besangon en Dyon - afspeelde en die beslissend zou worden voor de eindzege. De 10.000 toeschouwers waren er aanvankelijk immuun voor maar toen Gaul eenmaal de baan was opgestoven kwam de climax, het sprookje werd realiteit en de kleine figuur op de grond werd het punt, waarop alle blikken zich richtten. Zou hij het toch zijn....? Hij was het. Opeens rende iemand nerveus en bevrijd lachtend naar de coureur toe en omhelsde hem: Jeng Goldschmidt. Tien, twintig mensen draafden achter hem aan. Toen wist het stadion het; Gaul had zijn doel bereikt, hij was drager geworden van de gele trui. Er steeg een ovatie op een ovatie waaraan geen einde leek te komen. Indrukwekkend Gaul heeft de beslissing op indruk wekkende wijze geforceerd. Ruim één minuut stond hij achter op Favero en 39 sec. op Geminiani, toen hij om 6 min. voor half drie in Franois, een voorstadje van Besangon, werd los gelaten om de 74 kilometers naar Dyon te overbruggen. Halverwege de koers was het al duidelijk, dat de Italiaanse debutant en de Franse veteraan geen illusies meer behoefden te hebben. Opge zweept door ploegleider Goldschmidt had Gaul toen namelijk reeds een belangrijke winst behaald, in de rit over zachtglooiende wegen en door pittoreske dorpjes, waar de inwoners er een echte feestdag van hadden ge maakt. ,,Gem" moest in deze eerste fase reeds een minuut en 17 seconden prijs geven. Favero 57 seconden. Er resteerde nu nog een parkoers, waarop de beide concurrenten van de Luxemburger licht in het voordeel waren. De wegen werd vlakker, de wind iets krachtiger en de coureurs met het hoge verzet („Gem" reed zelfs op 55 x 13) hadden dus iets meer mogelijkheden. Goldschidt schrok even, toen hij de tussentijden hoorde. Gaul niet. Onver stoorbaar draaide hij verder, steeds sneller, in een verrukkelijke cadans Tenslotte liep hij beslissend uit. Want Geminiani kon onmogelijk in het zelf de tempo blijven doordraven de lan ge slag vergde daarvoor te veel van zijn krachten. Geminiani vocht moe dig, maar het zelfvertrouwen was al verdwenen, dat bleek duidelijk toen hij steeds nerveuzer het versnellings apparaat ging gebruiken. Hij had de strijd verloren. Vito Favero klampte zich nog lang vast aan een illusie. In het tweede ge deelte verloor hij nogmaals 2 min. en 20 sec. en daarmee was hij de gele trui kwijt. Ruim 3 minuten voorsprong was tenslotte de winst voor Gaul in deze tijdrit daarbij kwam nog de minuut bonificatie voor zijn eerste plaats. Zijn derde extra minuut in een tijdrit. Anquetil in ziekenhuis Eén renner had Gaul vandaag wel licht van de triomf kunnen afhouden, tempo-rijder Jacques Anquetil, voor wie deze vlakke rit speciaal was ge creëerd, Maar Jacques verscheen niet aan de start. Hij was in een zieken huis opgenomen met een longaan doening. Waarschijnlijk het gevolg van de koude in de ritten op de Ven toux en door de Alpen. Adriaenssens en Planckaert weer in de voorste gelederen. Desondanks ging de dagploegenprijs (1700 guldeni naar de Nelux-equipe. Goldschmidt had zijn mannen vandaag weliswaar opdracht gegeven om het kalmaan te doen, om reserves te bewaren voor een mogelijke tegenaanval op Gaul in de slotrit, doch Schmitz en de gebroeders van Est bezaten nog vol doende kracht om tot een hoog moyenne te komen. In het algemene ploegenklassement is de equipe inmiddels weer opge klommen tot de derde plaats achter België en Italië! Toen de Nederlandse renners na de tijdrit in hun hotel in Dyon, kwa men troffen zij daar Kees Pellenaars. De ex-ploegleider was naar Dyon ge komen om wat zaken te regelen en een paar contracten af te sluiten. Hij feliciteerde Charly Gaul en Gold schmidt met het succes van de Luxemburger. „Wat een ronde is dit geweest, ik heb er elke dag met stom me verbazing in de kranten over ge lezen". Charlie naar Nederland Charly Gaul start maandagavond in Amsterdam. Na veel geharrewar over contracten die al getekend en afspraken die al gemaakt zouden zijn, is het deelnemen van Charly Gaul aan de huldigingsavond in het Olympisch stadion thans zeker. (Advertentie) EEN VAN DE EERSTE PRIJZEN VAN DE TOUR DE FRANCE. EEN PFAFF NAAIMACHINE, klasse „60" in beige uitvoering, hamer- slaglak, gestroomlijnd met ingebouwde naailamp en automatische draadinsteker. Salonkast of naar keuze in elektrische uitvoering van BERGEN OP ZOOM Kortemeestraat 17 Tel. 0 1640 5878 BREDA Lange Brugstraat 30 Tel. 01600 31745 (Speciale berichtgeving) DYON, vrijdagavond. In het Pare des Princes te Parijs ligt de eindstreep van de Tour. Maar in Dyon, op het grasveld van het kleine stadion, is vrijdag in de namid dag al het grote feest van het einde van deze grillige Ronde van Frank rijk gevierd. Toen de Italiaan Vito Favero als laatste van de 78 renners binnen was gekomen en ook zijn tijd zó ver boven die van Gaul bleek te liggen, dat de Luxemburger niet alleen zeker was van de etappeoverwinning, maar ook van 3 min. 10 sec. voorsprong in het algemeen klassement, met nog één etappe te rijden, barstte een enorm tumult los. Charly Gaul werd als de grote triomfator in het zonnetje gezet endoor de tientallen persmensen en -fotografen bijna van zijn fiets ge sleurd. Het was een zware rit geweest te gen de ongenaakbaar voortspringen- de wijzers van de chronometers, maar bijna nóg zwaarder voor Gaul was het half uur, dat na de finish volgde. Terwijl Geminiani ergens tegen een hek zat uit te blazen en gedeprimeerd door de onverwachte ommekeer in de strijd aan een radioverslaggever het verhaal van zijn tegenslagen deed, terwijl Favero, teleurgesteld door de gebeurtenissen van deze dag, die hem een slechter resultaat dan hij had verwacht opleverden, reed Char ly zijn ereronde onder stormachtige toejuichingen van het publiek, dat alle chauvinistische hoop op een Franse zege royaal overboord had gegooid, omdat het voelde, dat daar vóór hen de grootste renner van deze Tour reed. In tegenstelling tot gelanceerde andersluidende berichten, zal de Ned. Televisie Stichting de aan komst van de Tour de France, vanmiddag in het Pare des Prin ces te Parijs, op het scherm brengen. Het wordt een uitzen ding welke de Franse T.V. ver zorgt. De uitzending geschiedt van 16.15 tot 17.00 uur. De radio-reportage van deze laatste (24ste) rit, van Dyon naar Parijs (320 km) is te beluisteren over Hilversum II (298 meter) en wel tussen 4 en 5 uur. Herhaling van deze finish-uitzen- ding van 18.3018.45 uur. De slotbe schouwing door Jan Cottaar is om 21.10 uur vanuit Parijs. (Speciale berichtgeving) DYON, vrijdagavond Charly werd gezoend, onder bloemen bedolven, gefilmd, ge fotografeerd, zeker twintig mi nuten lang. Intussen zat buiten de kring van dit opgewonden gedoe rond haar gevierde echt- genoot, mevrouw Gaul. Een microfoon werd haar onder de neus geduwd en een salvo van vragen hoe ze het vond, of ze het had verwacht, of ze ge lukkig was, of ze kinderen had enz. enz. werd op haar afge vuurd. Maar de frêle blondine heeft nauwelijks een woord kunnen uitbrengen. Zij zat, de ogen vol tranen, een zakdoekje te verfrommelen. En Gaul zelf? Charly praat niet graag en niet gemakkelijk. Maar toen wij hem eindelijk na de ceremonie van de gele trui te pakken kregen, stak hij vóór alles de loftrompet over de ploeg, die hem zo ver heeft ge bracht. „Ik heb het geluk een sterke, prachtig-samenwerkende ploeg om mij heen te hebben en dat is vooral in deze laatste dagen van het grootste belang geble ken. In Gap was ik sterk gede moraliseerd. Ik had geen mo raal meer en ik geloofde er niet meer aan. De volgende dag naar Briangon kon ik het niet op brengen iets te doen. Maar toen ineens ging het weer en van morgen had ik zo veel vertrou wen in mijn rijden van vandaag dat ik niet eens nerveus dan de start kwam. Maar nu morgen nog naar Parijs". Charly zei dit laatste met een glimlach, waar uit wel bleek, dat hij zelf niet gelooft aan een verrassing. (Advertentie) 1 VOOR INSTALLATIE VAN GEISERS GASFORNUIZEN WASMACHINES SANITAIR GAS- en WATERLEIDING LOOD- en ZINKWERKEN MASTIEK DAKBEDEKKING INSTALLATIE- EN LOODGIETERSBEDRIJF ZANDBERGPLEIN 15 BREDA TEL. 35642 Leverancier van de VAILLANT GASGEISER een der aantrekkelijke prijzen in de Tour-de-France-prijsvraag. De tijden en tussentijden van de eerste renners waren als volgt; L Gaul 2. Nencini 3. Adriaenssens 4. Planckaert 5. Geminiani 6. Favero 13. Wim van Est 22. Piet van Est 25. Damen 29. De Jongh 42. Voorting 61. Kersten zes en de overige Nelux- eerste helft tweede helft tot. tijd 49.26 51.01 1.40.27 49.47 51.28 1.41.15 49.35 52.11 1.41.46 49.51 52.53 1.42.44 50.43 52.53 1.43.36 50.23 53.21 1.43.44 50.11 54.38 1.44.49 51.35 54.49 1.46.24 52.35 54.01 1.46.36 52.31 54.23 1.46.54 52.33 56.08 1.48.41 54.21 57.06 1.51.27

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 11