M
In Dyon kwam de gele trui om
de sterkste Tour-schouders: van Gaul!
CLITËX H.V. CLINGE
300.-
Charly Gaul was
de held in Dyon
J. BASTIAANSEN
VIER COUPONS WOLLEN
KAMGAREN STOF
Tourcijfers
PEEK CLOPPENBURG
Donderende ovaties voor Charly
na de enerverende tijdrit
ALS DE DORST KWELT
PFAFF
NAAIttACHINEHUIS
De derde tijdrace
in naakte cijfers
Het was de hoogste tijd
Gaul steekt
loftrompet
Beslissing vielals verwain derde tijdrit
Het gunstigste
moment
12
13
DAGBLAD DÉ STEM VAN ZATERDAG 19 JULI 1958
13
Als de pechvogel
neerstrijkt
Klein fortuin
Het zal wel zó gaan
Precies voldoende
De ontdekking
Gehéél gekleed door P. C.
W. RIKKEN
Laatste Tour-etappe
op T.V. en radio
z Voor levering van:
frïTd")
uitroep van een
..Schipper!! Je
bre is overboord
:t Aram over de
nel groeiende af-
:t schip worstelt
anhopig tegen de
(Speciale berichtgeving)
DYON, vrijdagavond.
Charlie Gaul werd een paar uur geleden in de gele trui gehesen. Onder don
derend gejuich, waaraan de Nelux-kolonie haar niet zo zuinige aandeel leverde.
Eindelijk kwam het kostbare shirt dan om de schouders van de sterkste
man uit de Tour
Het gebeurde dan wel niet in Aux les Bains, zoals de 25-jarige Charlie in
Dax, aan de voet van de Pyreneeën had laten weten, maar toch tijdig genoeg
voor de wielerfans, die na de Ventoux, in die eerste Alpenrit, het vertrouwen in
het Luxemburgse wieier fenomeen NIET hadden opgezegd.
De slechts weinige seconden, die hij vandaag in de slopende tijdrace op zijn
directe concurrenten Favero en Geminiani had te winnen, om zich leider van
het algemeen klassement te kunnen noemen, werden opgevoerd tot ruim drie
minuten. Niemand mocht in Dyon er ook maar in het minst aan twijfelen, dat
Gaul, nu het er werkelijk op aan kwam, in staat was, de mèt hem als Tourwin
ners gedoodverfde rivalen, te vermorzelen.
Nu het er op aan kwam. Inderdaad. Het was zelfs de hoogste
tijd. Maar het opgestelde plan de campagne klopte als een bus.
Gaul mocht dan op de Aubisque en de Izoard een bijna onover
komelijke nederlaag hebben geleden, de clan, die hem die poets
gebakken had, lag woensdagavond nóg naar adem te snakken
en in het vijandelijke kamp is men die ongelooflijke klap niet
meer te boven gekomen. In deze 45ste Ronde van Frankrijk, die
sinds mensenheugenis een soortgelijke ontwikkeling niet kende,
in deze Tour, die enerverend bleef tot vandaag in Dyon en de
zenuwen van miljoenen wielerfans zelfs tot in Parijs gespannen
houdt, heeft Charlie Gaul, dank zij óók de Nederlanders, het
gepresteerd deze vrijdagmiddag alle grootheden neer te slaan en
bezit te nemen van de leidersplaats.
Een die allerminst van pech ge
spaard bleef: Gerrit Voorting, staat
hier langs de wegkant om zijn zo
veelste lekke band (en de ketting)
te herstellen. In de bocht (boven
Gerrit) komt Wim van Est aansui
zen.
EEN DER HOOFDPRIJZEN
VAN DE TOUR DE FRANCE
Hij heeft er dus mee gewacht tot
het ogenblik, dat hem het gunstigst
leek. Hü heeft daarbij beslist niet ver
geten te denken aan de waarde, die
een dergelijke tactiek voor de heer
Goddet, de Tour zelf èn de ontelbare
enthousiast medelevenden betekende.
Hij bereikte ermee, dat deze 45ste
Grande Bouclé in haar geschiedenis
geboekstaafd zal worden als een der
meest geslaagde, spannendste en com
mercieel volledig verantwoorde.
Dat daaraan óók Nederlanders een
ongelooflijke mooie bijdrage hebben
kunnen leveren, is uit vaderlands
standpunt bezien uitermate verheu.
gend. We schrijven dit weliswaar aan
de vooravond van de apotheose in het
Pare des Princes in 's werelds eerste
lichtstad, maar het is bepaald niet te
veel gezegd op dit moment, met de
slotrit nog voor de boeg.
Zeker, ook die vierentwintigste etap
pe kan altijd nog verrassingen bren
gen. Twaalf jaar geleden in de eerste
Tour na de bevrijding, hebben wij dat
meegemaakt. Maar toen lagen de
kaarten volkomen anders. Toen reed
er - op hetzelfde, geestdodende, bijna
eeuwig durende traject - geen vrijwel
nog complete Nelux-ploeg met de ge
le truidrager in haar midden. Toen
was er evenmin een klein fortuin bin
nen te halen zoals ditmaal. Want
stroomt er deze zaterdagmiddag niet
een slordige zestig mille uit de beurzen
van Jacques Goddet in de zakken on
(Advertentie)
VOOR HERENKOSTUUM
zer coureurs! Afgezien nog van de
sleep dik betaalde contracten, die tn
en buiten Frankrijk op de jongens
liggen te wachten!
Men kan het zich in het vaderland
ongetwijfeld voorstellen, op welke ma
nier de tien Nelux-kerels naar Pa
rijs zullen gaan peddelen. Het zal wel
zó gebeuren, dat de eerste 250 km in
pais en vree, en bij wijze van wande
ling, voor de wielen worden wegge
draaid. Dat ligt ook voor de hand,
want die tijdrit van vandaag is mor
genvroeg niet maar zó uit de benen
en voor het overige is er beslist geen
renner te vinden, die het zal wagen er
op z'n eentje vandoor te gaan. En
mocht het in de, laten we zeggen,
laatste 70 kilometer, een concurrent
van Charlie Gaul in het hoofd krijgen,
om hem in die fase alsnog trachten de
eindzege te ontnemen, dan zal de Ne-
lux-equipe, nu meer dan ooit homo
geen en bereid de allerlaatste reser
ves aan te spreken, zich als één man
rondom zijn fenomenale leider scha
ren, om dit plan te doen mislukken
Hier in Dyon is niet, als na die
tijdrit op de Ventoux een uitgeputte
Gaul gefinisht. Het was een Charlie
die precies gegeven had, wat nodig
was om definitief met zijn onmiddel
lijke concurrenten af te rekenen. Hoe
het allemaal gegaan is, valt elders in
dit blad te lezen. Oók, hoe uitstekend
Schmitz en Wim van Est - nog eens
uitgesproken IJzeren Willem van Sint
Willebrord - hebben gereden. Hoe zij
daardoor nogmaals beslag op het dag-
ploegenklassement legden en óók op
welk een voortreffelijke wijze Piet van
Est, Piet Damen, Pieter de Jongh en
Gerrit Voorting de Nederlandse kleu
ren hebben verdedigd. Bovendien zult
ge uit de gemaakte tijden het bewijs
geleverd zien, dat de Italiaan Nencini
Gaul het dichtst heeft weten te bena
deren en dat twee zuiderburen:
Adriaenssens en Planckaert tijdracers
met allure zijn. Maar dat Favero stra
ten-ver achter Charlie is geëindigd,
evenals Geminiani en Darrigade.
Tenslotte zult ge ontdekken, dat Piet
Damen de elfde plaats bezet in het
algemeen klassement, dat Piet van
Est op de 22ste prijkt, enzovoort en
zovoort.
Onbedaarlijk zal de vreugde zijn, als
we vanmiddag in Parijs het zullen
mogen meemaken, Charlie Gaul te
midden van zijn makkers de ere-
ronde te zien rijden, gesierd met de
attributen van de triomfator. Don
derend gejuich gaat losbreken onder
de talrijke Nederlanders en Luxem
burgers die daar, naar wij vernamen
rondom het cement van het Pare des
Princes geschaard zullen zijn.
Het wordt een moment om nooit
te vergeten.
Etap peklassement
De tijdrit van Besangon naar Dyon
is, na bij controle is gebleken, niet
over 71, maar over 74 km gegaan.
Het gemiddelde van Charly Gaul is
44.201 km/u.
Klassement:
1 Gaul 1.40.27 (met bonificatie
1.39.27); 2 Nencini 1.41.15 (met boni
ficatie 1.40.45)3 Adriaenssens 1.41.46
4 Planckaert 1.42.44 5 Geminiani
1.43.36; 6 Gatdeano (Sp.) 1 43.41; 7
Favero 1.43.44; 8 Darrigade 1.43.46;
9 Schmitz 1.44.09; 10 Suarez 1.44.23;
11 Van Geneugden 1.44.27; 12 Morvan
1.44.44; 13 Wim van Est 1.44.49; 14
Le Menn (West z.w.) 1.44.59; 15 Fer-
lenghi 1.44.59; 16 Catalano 1.45.02; 17
Bahamontes 1.45.27; 18 Luyten 1.45.44
19 Graczyk 1.45.38; 20 Friedrich
1.46.03; 22 Piet van Est 1.46.24; 25
1 Advertentie'
Damen 1.46.36; 29 De Jongh 1.46.54;
34 Ernzer 1.47.42: 42 Voorting 1.48.41;
51 Bolzan 1.49.43; 61 Kersten 1.51.27.
Alg. klassement
1 Gaul 107.33.19; 2 Favero 107.36.29
(op 3 min. 10 sec.); 3 Geminiani
107.37.00 (op 3 min. 41 sec.); 4
Adriaenssens 107.40.35 (op 7 min. 16
sec.); 5 Nencini 107.46.52; 6 Plan
ckaert 108.01.20; i Bobet 108.04.58;
8 Bahamontes 108.13.45; 9 Bergaud
108.21.52; 10 Hoevenaers 108.31.45: 11
Damen 108.33.41; 12 Friedrich
108.35.14; 13 Delberghe 108.35.37; 14
Graczyk 1C8.38.28; 15 Bauvin 108.46.10
16 Ernzer 108.49.48; 17 Anglade
108.57.08; 18 Thomin 108.59.03; 19 Ca
talano 108.59.06; 20 Manzaneque
109.02.31; 21 Darrigade 109.07.41; 22
Piet van Est 109.08.56; 32 Bolzan
109.32.11; 37 Schmitz 109.42.03; 41 De
Jongh 109.51.32; 44 Kersten 109.54.25;
46 Wim van Est 109.55.15; 47 Voor
ting 109.55.57.
Dagploegenklassement
1 Nelux (Gaul, Schmitz en Wim van
Est) 5.08.25; 2 België 5.08.57; 3 Italië
5.09.28; 4 Spanje 5.13.31; 5 Centraal
zuid 5.16.03; 6 West zuid west 5.18.07;
7 Frankrijk 5.18.19; 8 Parijs noord
oost 5.21.34; 9 Zwits.-Dld. 5.21.55; 10
Int. ploeg 5.27.38.
Alg. ploegenklassement
1 België (Adriaenssens, Planckaert
en Hoevenaers 324.13.40; 2 Italië
324.22.27; 3 Nelux (Gaul, Damen en
Ernzer) 324.56.48; 4 Frankrijk
325.13.00; 5 Centr. zuid 325.13.26; 6
Spanje 327.31.34; 7 Parijs noordoost
327.33.22; 8 Zwits.-Dld. 327.43.13; 9
West zuidwest 327.58.54; 10 Int. ploeg
329.36.02.
Puntenklassement
1 Graczyk 345 pnt.; 2 Planckaert
378 pnt.; 3 Darrigade 502 pnt.; 4
Gainche 579 pnt.; 5 Delberghe 601
pnt.; 6 Bauvin 637 pnt.; 7 Hoevenaers
653 pnt.; 8 Nencini 679 pnt.; 9 Piet
van Est 710 pnt.; 10 Wim van Est
710 pnt.; 11 Adriaenssens 738 pnt.;
12 Favero 762 pnt.; 13 Ernzer 803
pnt.; 14 Thomin 806 pnt.; 15 Baffi
872 pnt., 16 Christian 880 pnt.; 17
Voorting 894 pnt.; 18 Van Geneugden
897 pnt.19 Graser 918 pnt.20 Bobet
920 pnt.
De dagelijkse premie voor de meest
strijdlustige renner ging naar Gaul.
De Franse regionaal Dotto (centraal
zuid), die in da tijdrit na een val
moest opgeven, kreeg de premie voor
de ongelukkigste renner.
een WERKELIJK WAARDEVOLLE prijs
in de Tour de France-prijsvraag
van het DAGBLAD „DE STEM"
KLEDING TER WAARDE VAN
GEHEEL NAAR KEUZE TE BESTEDEN
KARRESTRAAT 24 BREDA
e zon schijnt, overal in de Tour,
voor allen even hard en soms kwelt
«e dorst onbarmhartigMaar on-
aerwep staat er in de dorpskom-
nen gelukkig u>el eens een pomp.
Het is hier, dat men Pieter de
Jongh zijn kruikje ziet vullen. Snel
een onbetaalbare verfrissing en dan
weer verder!
DYON, vrijdagavond.
(Van een speciale
verslaggever)
De spanning kreeg iets beklem
mends, vrijdagamiddag in het
kleine stadion van Dyon. Jour
nalisten keken nerveus naar de
onverstoorbare gang van hun
secondewijzer, officials vroegen
driftig om inlichtingen. En
rechts, vlak bij de chronome-
treurs, met een vragende blik in
zijn ogen: Charly Gaul.
Uren achtereen had een metalen stem
door het stadion gegalmd steeds maar
weer tijden en tussentijden. En steeds
duidelijker werd het beeld van de
dramatische strijd, die zich enkele
kilometers verder - op smalle, slinge
rende wegen tussen Besangon en
Dyon - afspeelde en die beslissend zou
worden voor de eindzege.
De 10.000 toeschouwers waren er
aanvankelijk immuun voor maar toen
Gaul eenmaal de baan was opgestoven
kwam de climax, het sprookje werd
realiteit en de kleine figuur op de
grond werd het punt, waarop alle
blikken zich richtten. Zou hij het toch
zijn....?
Hij was het. Opeens rende iemand
nerveus en bevrijd lachtend naar de
coureur toe en omhelsde hem: Jeng
Goldschmidt. Tien, twintig mensen
draafden achter hem aan. Toen wist
het stadion het; Gaul had zijn doel
bereikt, hij was drager geworden van
de gele trui. Er steeg een ovatie op
een ovatie waaraan geen einde leek
te komen.
Indrukwekkend
Gaul heeft de beslissing op indruk
wekkende wijze geforceerd. Ruim één
minuut stond hij achter op Favero en
39 sec. op Geminiani, toen hij om 6
min. voor half drie in Franois, een
voorstadje van Besangon, werd los
gelaten om de 74 kilometers naar
Dyon te overbruggen.
Halverwege de koers was het al
duidelijk, dat de Italiaanse debutant
en de Franse veteraan geen illusies
meer behoefden te hebben. Opge
zweept door ploegleider Goldschmidt
had Gaul toen namelijk reeds een
belangrijke winst behaald, in de rit
over zachtglooiende wegen en door
pittoreske dorpjes, waar de inwoners
er een echte feestdag van hadden ge
maakt. ,,Gem" moest in deze eerste
fase reeds een minuut en 17 seconden
prijs geven. Favero 57 seconden.
Er resteerde nu nog een parkoers,
waarop de beide concurrenten van de
Luxemburger licht in het voordeel
waren. De wegen werd vlakker, de
wind iets krachtiger en de coureurs
met het hoge verzet („Gem" reed
zelfs op 55 x 13) hadden dus iets meer
mogelijkheden.
Goldschidt schrok even, toen hij de
tussentijden hoorde. Gaul niet. Onver
stoorbaar draaide hij verder, steeds
sneller, in een verrukkelijke cadans
Tenslotte liep hij beslissend uit. Want
Geminiani kon onmogelijk in het zelf
de tempo blijven doordraven de lan
ge slag vergde daarvoor te veel van
zijn krachten. Geminiani vocht moe
dig, maar het zelfvertrouwen was al
verdwenen, dat bleek duidelijk toen
hij steeds nerveuzer het versnellings
apparaat ging gebruiken. Hij had de
strijd verloren.
Vito Favero klampte zich nog lang
vast aan een illusie. In het tweede ge
deelte verloor hij nogmaals 2 min. en
20 sec. en daarmee was hij de gele
trui kwijt.
Ruim 3 minuten voorsprong was
tenslotte de winst voor Gaul in deze
tijdrit daarbij kwam nog de minuut
bonificatie voor zijn eerste plaats.
Zijn derde extra minuut in een tijdrit.
Anquetil in ziekenhuis
Eén renner had Gaul vandaag wel
licht van de triomf kunnen afhouden,
tempo-rijder Jacques Anquetil, voor
wie deze vlakke rit speciaal was ge
creëerd, Maar Jacques verscheen niet
aan de start. Hij was in een zieken
huis opgenomen met een longaan
doening. Waarschijnlijk het gevolg
van de koude in de ritten op de Ven
toux en door de Alpen.
Adriaenssens en Planckaert weer in
de voorste gelederen. Desondanks
ging de dagploegenprijs (1700 guldeni
naar de Nelux-equipe. Goldschmidt
had zijn mannen vandaag weliswaar
opdracht gegeven om het kalmaan
te doen, om reserves te bewaren
voor een mogelijke tegenaanval op
Gaul in de slotrit, doch Schmitz en de
gebroeders van Est bezaten nog vol
doende kracht om tot een hoog
moyenne te komen.
In het algemene ploegenklassement
is de equipe inmiddels weer opge
klommen tot de derde plaats achter
België en Italië!
Toen de Nederlandse renners na de
tijdrit in hun hotel in Dyon, kwa
men troffen zij daar Kees Pellenaars.
De ex-ploegleider was naar Dyon ge
komen om wat zaken te regelen en
een paar contracten af te sluiten. Hij
feliciteerde Charly Gaul en Gold
schmidt met het succes van de
Luxemburger. „Wat een ronde is dit
geweest, ik heb er elke dag met stom
me verbazing in de kranten over ge
lezen".
Charlie naar Nederland
Charly Gaul start maandagavond
in Amsterdam. Na veel geharrewar
over contracten die al getekend en
afspraken die al gemaakt zouden zijn,
is het deelnemen van Charly Gaul aan
de huldigingsavond in het Olympisch
stadion thans zeker.
(Advertentie)
EEN VAN DE EERSTE PRIJZEN
VAN DE TOUR DE FRANCE.
EEN PFAFF NAAIMACHINE, klasse „60" in beige uitvoering, hamer-
slaglak, gestroomlijnd met ingebouwde naailamp en automatische
draadinsteker. Salonkast of naar keuze in elektrische uitvoering van
BERGEN OP ZOOM
Kortemeestraat 17
Tel. 0 1640 5878
BREDA
Lange Brugstraat 30
Tel. 01600 31745
(Speciale berichtgeving)
DYON, vrijdagavond.
In het Pare des Princes te Parijs
ligt de eindstreep van de Tour. Maar
in Dyon, op het grasveld van het
kleine stadion, is vrijdag in de namid
dag al het grote feest van het einde
van deze grillige Ronde van Frank
rijk gevierd.
Toen de Italiaan Vito Favero als
laatste van de 78 renners binnen was
gekomen en ook zijn tijd zó ver boven
die van Gaul bleek te liggen, dat de
Luxemburger niet alleen zeker was
van de etappeoverwinning, maar ook
van 3 min. 10 sec. voorsprong in het
algemeen klassement, met nog één
etappe te rijden, barstte een enorm
tumult los.
Charly Gaul werd als de grote
triomfator in het zonnetje gezet
endoor de tientallen persmensen
en -fotografen bijna van zijn fiets ge
sleurd.
Het was een zware rit geweest te
gen de ongenaakbaar voortspringen-
de wijzers van de chronometers,
maar bijna nóg zwaarder voor Gaul
was het half uur, dat na de finish
volgde.
Terwijl Geminiani ergens tegen een
hek zat uit te blazen en gedeprimeerd
door de onverwachte ommekeer in de
strijd aan een radioverslaggever het
verhaal van zijn tegenslagen deed,
terwijl Favero, teleurgesteld door de
gebeurtenissen van deze dag, die
hem een slechter resultaat dan hij
had verwacht opleverden, reed Char
ly zijn ereronde onder stormachtige
toejuichingen van het publiek, dat
alle chauvinistische hoop op een
Franse zege royaal overboord had
gegooid, omdat het voelde, dat daar
vóór hen de grootste renner van deze
Tour reed.
In tegenstelling tot gelanceerde
andersluidende berichten, zal de
Ned. Televisie Stichting de aan
komst van de Tour de France,
vanmiddag in het Pare des Prin
ces te Parijs, op het scherm
brengen. Het wordt een uitzen
ding welke de Franse T.V. ver
zorgt. De uitzending geschiedt
van 16.15 tot 17.00 uur.
De radio-reportage van deze laatste
(24ste) rit, van Dyon naar Parijs (320
km) is te beluisteren over Hilversum
II (298 meter) en wel tussen 4 en 5
uur. Herhaling van deze finish-uitzen-
ding van 18.3018.45 uur. De slotbe
schouwing door Jan Cottaar is om
21.10 uur vanuit Parijs.
(Speciale berichtgeving)
DYON, vrijdagavond
Charly werd gezoend, onder
bloemen bedolven, gefilmd, ge
fotografeerd, zeker twintig mi
nuten lang. Intussen zat buiten
de kring van dit opgewonden
gedoe rond haar gevierde echt-
genoot, mevrouw Gaul. Een
microfoon werd haar onder de
neus geduwd en een salvo van
vragen hoe ze het vond, of
ze het had verwacht, of ze ge
lukkig was, of ze kinderen had
enz. enz. werd op haar afge
vuurd. Maar de frêle blondine
heeft nauwelijks een woord
kunnen uitbrengen. Zij zat, de
ogen vol tranen, een zakdoekje
te verfrommelen.
En Gaul zelf? Charly praat
niet graag en niet gemakkelijk.
Maar toen wij hem eindelijk na
de ceremonie van de gele trui
te pakken kregen, stak hij vóór
alles de loftrompet over de
ploeg, die hem zo ver heeft ge
bracht.
„Ik heb het geluk een sterke,
prachtig-samenwerkende ploeg
om mij heen te hebben en dat
is vooral in deze laatste dagen
van het grootste belang geble
ken.
In Gap was ik sterk gede
moraliseerd. Ik had geen mo
raal meer en ik geloofde er niet
meer aan. De volgende dag naar
Briangon kon ik het niet op
brengen iets te doen. Maar toen
ineens ging het weer en van
morgen had ik zo veel vertrou
wen in mijn rijden van vandaag
dat ik niet eens nerveus dan de
start kwam. Maar nu morgen
nog naar Parijs". Charly zei dit
laatste met een glimlach, waar
uit wel bleek, dat hij zelf niet
gelooft aan een verrassing.
(Advertentie)
1
VOOR INSTALLATIE VAN
GEISERS
GASFORNUIZEN
WASMACHINES
SANITAIR
GAS- en WATERLEIDING
LOOD- en ZINKWERKEN
MASTIEK DAKBEDEKKING
INSTALLATIE- EN LOODGIETERSBEDRIJF
ZANDBERGPLEIN 15 BREDA TEL. 35642
Leverancier van de VAILLANT GASGEISER een der aantrekkelijke
prijzen in de Tour-de-France-prijsvraag.
De tijden en tussentijden van de eerste
renners waren als volgt;
L Gaul
2. Nencini
3. Adriaenssens
4. Planckaert
5. Geminiani
6. Favero
13. Wim van Est
22. Piet van Est
25. Damen
29. De Jongh
42. Voorting
61. Kersten
zes en de overige Nelux-
eerste helft
tweede helft
tot. tijd
49.26
51.01
1.40.27
49.47
51.28
1.41.15
49.35
52.11
1.41.46
49.51
52.53
1.42.44
50.43
52.53
1.43.36
50.23
53.21
1.43.44
50.11
54.38
1.44.49
51.35
54.49
1.46.24
52.35
54.01
1.46.36
52.31
54.23
1.46.54
52.33
56.08
1.48.41
54.21
57.06
1.51.27