N
iO
Eerbeluste BELGEN gaven de Tour
een hartstochtelijke ouverture
or
André Darrigade begon met
ritzege
Tour in Brussel „los
Snelle André Ie te Gent
Op de Vlaamse
sneuvelden tubes
kasseien
bij bosjes
2D
Alleen Piet v. Est vooraan
Tour cijfers
GODDET EERSTE GEWONDE
IN TOUR-KARAVAAN
Legende rond de gele trui
Het marcheert
puik met de
ploegleiders
Idt Ged. Sta-
l^wam het G.
inden
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 27 JUNI 1958
GENT, donderdagavond.
Felle start
Veel pech
Trenet er bij
4 Financiën
Ned. debutanten
uitstekend
Protest
MARKTEN
WATERSTANDEN
ENE
ilissé,
vassen
;dessin
ZOOM
4
met de in-
|teronderwijs
heeft men
de ouders
bol in aan-
len zich zou-
l'ijdens deze
opgegeven,
liaan aan het
er voor de
Isrschool der-
In. Door ver
gegadigden
fcns meedeel-
lheer Schout
1 het oog ge-
Ivoorgeschre-
Ig kan wor
pen de Wals-
voor het
kleuterschool
lebben gege-
Irekende zes
Iderdaad zal
niet zeker-
oor de Wals-
een bijzon
vinden hun
grote ver-
fen passeren,
gunstig voor.
|]uni,
gelden
de volgen-
Hansweert
^;en om 11.55
11.25 en 23-48
Mam slaat toe,
Het huis der
:a: Die goldene
lorbehoud.
•K Razzia op
pijnloze beval-
De graaf van.
4 j.
pia 8 uur: Het
uur: Sissi, kei-
r: Duel op de
Mau slaat toe,
Het huis der
ra: Die goldene
Dorbehoud.
Razzia op
pijnloze beval-
De graaf van
14 j.
go Kring De
Voor publiek
Sissi, keize-
pia 8 uur: Het
u.; Jenny, 18 j.
ir: Duel op de
ermeersen 3,30
Rosa Everaard
wip.
in Dijk 7.30 u.:
en: De liefde
Zeeland: Tip-
i Kruis. Cen-
stockings.
uur: Sissi, kei-
strijd tegen de
Vlaamse Opera
(Advertentie)
(Speciale berichtgeving)
Ook André Darrigade is een curiositeit geworden in de Tour.
Ook hij kwam in het korte selecte rijtje der grootheden, die iets in de Tour hebben
uitgevoerd, dat zelfs boven het bijzondere uitrijst: De spitse boerenzoon uit Dax
zegevierde voor de derde maal in zijn Tour-praktijk in de openingsrit van de
Ronde.
Hij vermorzelde er elke illusie mee van de duizenden Belgen,
die zich rond de Watersportbaan van Gent tot honderd graden
koorts hadden laten opzwepen door berichten over onophoude
lijke Belgische offensieven.
Nog vóór de renners te zien waren was iedere Belg zeker van
een triomf van zijn landgenoten, want met nog slechts enkele
kilometers voor de boeg zaten er twee in een kopgroep van
drie. Het waren Hoevenaars en Planckaert, twee op hol geslagen
coureurs, steeds harder voortgejaagd door de woeste kreten van
al die mensen langs de route, die een Belgische zege op Belgisch
grondgebied eisten.
Maar in de laatste fase was Darri
gade hen toch te veel. Ze kregen de
blonde Fransman niet uit het wiel.
Steeds bleef het venijnig getrokken
gezicht van Darrigade pal achter hen.
Het werd een magere, lenige roof
vogel, die zijn prooi tot het uiterste
had gedreven in hun zucht om voor
uit, steeds verder vooruit te komen
en die nu wachtte op het moment
van een „duik".
De „duik" kwam en de twee dap
pere Beigen waren meteen geslagen.
Het sprintvermogen van de Frans
man was onweerstaanbaar.
De Nelux-ploeg ontbrak in de céré
monie protocolaire voor de groten
na de eerste Tour-etappe. De rijders
van Goldschmidt eindigden in het
peleton, dat uiteen geslagen en
aan stukken gereten arriveerde na
een wielerdag, die zo fel en z° hard
was gemaakt door de Belgische jacht
naar winst op eigen grond, dat men
heel ver in de historie van de Ronde
moet terug gaan om nóg zo'n harts
tochtelijke ouverture van de Tour te
rug te vinden.
De Belgen dus....
Zij schreeuwden tevoren tegen al
les- en iedereen hun strijdplannen uit.
Er kon in de Tour 1958 gebeuren, wat
er gebeurde, maar de etappe-plaats
Gent zou worden verwend met een
„eigen" overwinning. De Belgen ré
den ervoor. Ze vochten, alsof de eind
zege op het spel stond. Ze waagden
er een fantastisch deel van hun verse
krachten aan. Ze waren bijna uit
zinnig in hun streven om in deze rit
te schitteren. Ze maakten van de eer
ste van een serie van vierentwintig
etappes een kermiskoers. waarin het
dondert van de rivaliteit en waarin
het daarom gewoonlijk knettert van
de meest ongedachte acties.
Toch hebben de Nederlanders zich
wel degelijk laten „zien". Vooral
Piet van Est, die vandaag volgens
de door Goldschmidt opgestelde code
samen met Piet Damen vrij was om
zijn eigen koers te rijden, greep de
kans om naar succes te rijden, gretig
aan Maar hij had niet het geluk om
„het goede wiel" te kiezen. Toen hij
profiterend van de vloed van de-
PIET VAN EST
...vrij...
marrages, die het peleton ondernam
om de inmiddels wijd en breed ge
vluchte weglopers te achterhalen
eindelijk met enkele gezellen vooruit
was weten te komen, bleek de groep
net niet genoeg kracht te kunnen ont
wikkelen. De achtervolgers bleven
„hangen" en werden weer ingelopen.
Daarmee was de laatste mogelijk
heid om naar een ereplaats te din
gen voor heel het Nelux-gezelschap
verkeken, want de rest van de equi
pe had het druk genoeg om in de
hoofdmacht allerlei ernstige dingen
als malheur van de Luxemburger
Bolzan en de Nederlander Piet de
Jongh op te knappen, hetgeen alle
maal diende te gebeuren in perio
des, dat de Belgen toevallig niet
bezig waren als razenden te fietsen.
Er was één omstandigheid, die al
het geweld van onze zuiderburen tot
ietwat loos gerucht maakte: Er was
geen enkele favoriet betrokken bij de
slag. die de Belgen keer op keer
trachtten te forceren. Die lieten zich
gedwee meevoeren in het peleton en
vonden goed, dat de kleintjes heibel
maakten om de eerste bloemen.
Want zij zijn overtuigd van het har
de feit, dat de zwaarste klappen in
de Tour NIET op de eerste dag ple
gen te vallen
snelle ?eF. onverrninderd Belg Hoevenaars op de eindstreep
sier Andre Darrigade, de van de eerste etappe in Gent achter
zich laat.
Etappeklassement
le etappe Brussel-Gent (184 km):
1 Darrigade (Fr.) 4.33.12 (met bonifi
catie 4.32.12); 2 Hoevenaars (B.) z.t.
(met bonificatie 4.32.42)3 Planckaert
(B.) 4.33.15; 4 Graczyk (Z.-M.-Fr.)
4.34.27; 5 Benioli (It.) 4.34.29; 6 Polo
(Z.-M.-Fr.) 4.34.32; 7 Elliott (Int.)
4.34.47; 8 Baffi (It.); 9 Fore (B.)
10 Luyten (B.)11 Debusmann (Zw.-
Dld.12 Delberghe (Parijs-N.O.),
allen in dezelfde tijd; 15 Janssens
(B.); 16 Sabbadini (W.Z.W.); 17 Brit-
tain (Int.); 18 Wim van Est (Nelux)
19 David (Parijs-N.O.)20 Baptista
(Int.); 21 Bober (Parijs-N.O.); 22
Bauvin (Fr.); 23 van den Borgh (Ne
lux) 28 Voorting (Nelux)29 Anque-
til (Fr.); 31 Nencini (It.); 35 Bobet
(Fr.); 40 Ernzer (Nelux); 50 Brankart
(B.)52 Bahamontes (Sp.); 56 Gaul;
59 Schmitz 4.35.03; 66 Bolzan 4.35.8;
79 de Jongh z.t.; 84 Lahaye z.t.; 94
Piet van Est 4.36.45; 96 Damen z.t.;
97 Kersten z.t. (allen Nelux).
Ploegenklassement
1 België (Hoevenaars, Planckaert,
Fore) 13.40.44; 2 Frankrijk 13.42.18;
3 Frankrijk centraal 13.43.46 4 Italië
13.44.19; 5 ex aequo: Internationale
ploeg, Zwitsers-Duitse ploeg en Pa
rijs Noord Oost in 13.44.53 8 ex
aequo; West Zuidwest. Nelux ploeg
(Wim van Est, van den Borgh en
Voorting) en Spanje in 13.45.09.
GENT, donderdagavond
(Speciale berichtgeving)
De eerste gewonde van de Tour is er reeds. Deze dubieuze
eer viel dit jaar niemand minder te beurt dan Tour
directeur Jacques Goddet, die in grote haast met zijn hoofd
tegen een openstaande deur liep en zijn gezicht beschadigde.
Hij zal de eerste dagen herkenbaar zijn aan een grote pleister.
klasseringen in totaal een bedrag
van 225.000 franks en bovendien
kreeg Plankaert als de strijdlus-
tigste renner nog eens 100.000
franks, in Nederlandse munt uit
gerekend een totaal bedrag van
5600 gulden.
Frankrijk nationaal toucheerde
300.000 franks, de regionale ploeg
van Centraal Frankrijk 185.000
franks, Italië 60.000 franks, de in
ternationale ploeg 40.000 franks,
Parijs noordoost 15.000 franks en
tenslotte West Zuid West Frank
rijk 10.000 franks.
Voor de overige ploegen, dus
ook voor de Nederlands-Luxem-
In Brussel reeds ontmoetten
wij de fameuze „chanteur poète"
Charles Trenet, die helemaal wild
was van het idee om de Tour
mee te maken. De beroemde
Franse zanger is gecontracteerd
door een grote fabriek, die recla
me maakt in de karavaan. Hij
treedt 's avonds in de etappe
plaatsen op met zijn liedjes.
Trenet is trouwiens niet de enige
grootheid uit de reclame-kara
vaan. Ook de onverslijtbare Yvet-
te Horner is weer van de partij.
En behalve de befaamde show
rijders van Dubonnet, die ijselijke
kunsten op motorfietsen plegen
uit te voeren, reizen ook enkele
kikvorsmannen mee, die in een
groot, doorzichtig bassin optre
den.
Gaan de Belgen de rol over
nemen, die vorig jaar de Franse
nationale ploeg vervulde? Gaan
zij de miljonairs van deze Tour
worden? Het lykt er op want van
de 1.230.000 Franse franks, die op
deze eerste dag waren te ver
delen kwamen er donderdag
avond 625.000 in de portefeuille
van Jean Aerts, ruim de helft van
het totaal dus.
Het ploegenklassement leverde
300.000 franks op, de individuele
Gent, donderdagavond (Van een
speciale verslaggever).
De beide Nederlandse debutanten
in de Neluxploeg, Piet Damen en
Martin van den Borgh hebben zich
in deze eerste etappe goed geweerd.
Zjj zijn geen moment in moeilijk
heden geweest, zelfs niet na ver
moeiende jachten, die nodig waren
om de pechvogels weer naar het
peloton te brengen. Vooral Piet Da
men bleek een opofferingsgezind
„helper" en hij heeft ermee zijn waar
de voor de ploeg reeds aangetoond.
Donderdagmorgen was er enige
ongerustheid in het Nederlandse
kamp: Piet van Est verscheen bleek
en met hoofdpijn aan de start. „Wim-
me" vertelde, dat zijn broer 's nachts
enkele keren had overgegeven en vrij
wel niet had geslapen. Griep of ner
vositeit? De winnaar van de Ronde
van Nederland heeft zich echter
prachtig door alle moeilijkheden heen
gebeten. Zelfs trok hij enkele keren
mee ten aanval. Dat hij tenslotte
slechts als 94e arriveerde was te wij
ten aan. een lekke band. Piet, voor
treffelijk in vorm, zal zich in de ko
mende dagen wel revancheren....
Hoog hangt het embleem van de
Wereldtentoonstelling tussen de
vlaggemasten. Maar gisteren ging
de belangstelling uit naar iets heel
anders. Op de terreinen van de
Expo startte de Tour...
burgse equipe, bleef de pot ge
sloten.
De niet-geklasseerde renners
ontvingen overigens allen een dag
vergoeding van 4000 franks.
Het was druk, donderdag langs
de wegen, die Goddet voor zijn
Tour had gevorderd, wellicht
drukker dan ooit tevoren bij een
wielerwedstrijd. In Brussel had
de politie grote moeite om alles in
goede banen te leiden. Het geluk
te beslist niet geheel en ook
anders drongen de toeschouwers
voortdurend naar voren, om snel
langs hen heen flitsende renners
goed te kunnen bekijken. Alleen
in Leuven draaiden enkele kna
pen de karavaan de rug toe, toen
deze passeerde. Het waren de
studenten aan de universiteit van
de stad, die zwijgend protesteer
den tegen de Franse teksten op
de wagens
Een keer of vier, vijf hebben wij
de Haagse sportjournalist Jan Lutz
in het Parijse Pare des Princes de
duurste eden horen zwieren over zijn
totekomstplannen betreffende de
Tour. „Nooit meer", zei hij al die
malen na de finish, de zoete her
inneringen aan de Calvados van
Bretagne en de Pernod van de Midi
ten spijt.
Maar er moet telkens iets zijn,
dat hem op zijn besluit doet terug
komen, want jaar na jaar kruipt hij
glimmend van voldoening in volg
auto's om pas aan het einde te be
denken, dat hij zich wederom heeft
laten strikken.
Dat „iets" is natuurlijk de Tour,
die miljoenen weet te betoveren. De
betovering bij Jan Lutz is zo groot,
dat hjj „Nooit meer" vergat en tus
sen twee Ronden van Frankrijk
door een boek schreef, dat in war
me, waarderende woorden alleen
maar over de Tour handelt. Het
heet „Legende rond de gele trui"
en kwam precies op tijd, enkele da-
(Van een speciale verslaggever)
GENT, donderdagavond.
Jeng Goldschmidt was een tevreden
man, vanavond na aankomst in
Gent. „De jongens hebben formi
dabel samengewerkt hé Klaas,,"
riep hij verheugd uit, toen hij zijn
pupillen in hotel Telegraphe had
verzameld. „Formidabel," klonk het
nogmaals met nadruk, „jammer
alleen dat we op de eerste dag zo
veel pech hebben gehad. Bolzan
kreeg een lekke band toen we nog
maar nauwelijks begonnen waren
en later ook Gaul, Piet van Est en
Ernzer. Martin van den Borgh brak
een pedaal en tenslotte moest Pie-
ter de Jongh tien kilometer voor
het einde nog van fiets verwisselen.
Enfin we zijn goed binnengekomen
en dat is het belangrijkste."
Klaas Buchly, de Nederlandse
representant in de ploegleiding
knikte instemmend. „Geen greintje
moeilijkheden geweest," voegde de
Hagenaar er aan toe. „Het gaat
tussen de jongens onderling nog
beter dan we gehoopt hadden."
De renners zijn overigens niet de
enigen geweest die tijdens de rit
moeilijkheden hadden. De versnel
lingsbak van de ploegleiderswagen,
die bestuurd wordt door Buchly,
functioneerde namelijk niet goed en
alle inzittenden moesten vlug over
stappen in de reservewagen, die de
karavaan pas na. een wilde jacht
weer kon inhalen.
(Van een speciale verslaggever)
GENT, donderdagavond.
De meute van 120 renners had er bij dit frisse weer onmid
dellijk een flink tempo in, maar het zou nog lang duren voor
de eerste serieuze aanval werd ingezet. Sjef Lahaye was de man,
die er voor zorgde, dat een naam van de Nederlandse ploeg het
eerst werd genoemd in verhand met een poging tot ontsnappen.
Het was al kort nadat de sportieve Brusselse burgemeester Lu-
cien Cooremans met de charmante hulp van de vedette van
de tour de chansonnière Line Renaud het lint hoven de start-
streep had doorgeknipt.
Dat eerste gewin van Lahaye was slechts kattegespin, een aardigheidje
om even de kachel aan te maken. Het peloton was niet van plan zich al zo
vroeg op de dag op stang te laten jagen. Nog vóór Lahaye vijftig meter had
kunnen weg komen, was hij al weer opgeslokt door de grote groep.
De Spangaard Suarez had intussen
de primeur van de eerste lekke band
gehad en na Suarez volgden er nog
tientallen,want hoe fraai het wegen
net rond de Belgische hoofdstad ook
is, eenmaal buiten de sfeer van Brus
sel gekomen, is het wat plaveisel be
treft, nog altijd droevig gesteld.
De ploegleiderswagen van Gold
schmidt en Buchly, met deze laatste
aan het stuur, moest stoppen voor
Bolzan, die een technisch mankement
had. Doch ook dat was geen ernst.
Kersten bleef Bolzon opwachten en
toen de eerste 15 km er op zaten, lag
het gehele peloton weer netjes bij
een.
Eerste aanval
Op hetzelfde moment, even voor
Tombeek (15.5 km) kwam de eerste
aanval van de Franse regionalen. De
Tourwinnaar van 1956 Roger Walko-
wiak. schoof zijn toch al gepronon
ceerde onderkaak nog iets verder
naar voren en was ineens 25 meter
uit het peloton weg. Het werd 50 m.
en met Pintarelli (Italië) de Belg
Noel Fore en de Duitser Debusmann
aan zijn wiel, werd het honderd me
ter. Roger trok door. verhoogde het
tempo in de kronkelstraatjes van
Tombeek. Hij kreeg weldra gezel
schap van de Belgen Luyten en
Planckaert en de Portugees Barbosa
uit de zwartwitte internationale
ploeg. Uit zeven man bestond dit kop.
groepje dus, maar de ontsnapping
was een kort leven beschoren. Op
de autoweg tussen Tombeek en Wavre
werd het zevental tot de orde ge
roepen en voort ging het weer in ge
sloten formatie.
In Mechelen deed zich een valpar
tij voor met Anquetil, Letendre, Bus-
to en Forestier als voornaamste
slachtoffers. Forestier liep er een
gezwollen hand mee op. Vrijwel op 't
zelfde moment gingen Planckaert en
Debusmann er vandoor. Het leek een
beslissende aanval te zullen worden,
maar eerst werd de Duitser, daarna
de Belg (bij Baasrode na 95 km) weer
in het peloton opgenomen.
Beslissend offensief
Toen, eindelijk, volgde het offen
sief, dat de strijd definitief deed ont
branden. Eerst ontsnapten Luyten,
Favero en Pommer, daarna Darriga
de, Hoevenaars en Planckaert. Deze
zes renners namen een voorsprong op
het peloton, dat korte tijd door Pieter
de Jongh werd aangevoerd. Het jagen
van de Jongh had succes, al moest
hij dit met enkele anderen delen.
Het zestal koplopers kreeg gezel
schap van Barbosa, Morvan,
Adriaenssens. de Jongh en Piet van
Est. Daarachter kwam een tweede
kopgroep van dertien man met onder
anderen Walkowiak, Branckaert,
Nencini en Janssens. Maar na ruim
110 km was de kopgroep weer ge
slonken. Planckaert, Hoevenaars en
Darrigade hadden zich gehanhaafd en
bij hen had zich de onbekende re
gionaal Polo gevoegd. Enkele kilo
meters was er nog geen sprake van
een tweede groepje met Piet van Est
en Thonin. Enkele kilometers maar,
toen was het °°k weer afgelopen.
De vier vluchtelingen begonnen
nu hun voorsprong te vergroten.
Het werd een minuut en 1 min. 50
sec. Op dertig km voor de finish.
De Italiaan Brignoli was intussen
uit het peloton weggelopen. Charlie
ïïaul had een nieuw wiel gekregen,
terwijl Erzner, Voorting en Ker
sten op hem wachtten en even la
ter moest voor Pieter de Jongh 'n
nieuwe fiets van de wagen worden,
gehaald.
Als maar lekke banden
De slechte bolstaande kasseien
wegen rukten in de slotfase de
hoofdmacht uiteen door tientallen
lekke banden en gebroken wielen.
Steeds werd de materiaalwagen door
de radio opgeroepen en telkens moes
ten renners zich laten afzakken om
een ploeggenoot weer op te halen.
Dit noodlot aller renners, vooral van
hen die in Vlaanderen moeten rijden,
trof ook onze landgenoten en de Lu
xemburgers zwaar. Zoveel mogelijk
werden rijwielpaden of de modderige
paadjes langs de berm opgezocht,
maar niet altijd was dat mogelijk en
dan sneuvelde de ene tube na de
andere.
Zo ontstond ook het drama Polo.
De dappere renner van Centraal Z.-
Frankrijk hield zich goed bij Darri
gade. Planckaert en Hoevenaars,
maar 5 km voor de finish moest hij
capituleren voor een lekke band. Het
was onmogelijk weer bij te komen en
dus was de slotapotheose in Gent
voor de tricolore Darrigade en de
Belgen Hoevenaars en Planckaert.
gen voor de start van de 45ste af
levering van de Tour, op de markt.
Als men het boek geschreven
met de geoefende hand van een jour
nalist, die meer dan zijn collega's
van de politieke en binnen- of bui
tenlandse redacties het. kleurigste
en beweeglijkste van het leven
heeft te verslaan als men het
boek heeft uitgelezen, weet men
meteen, dat het „Nooit meer" bij
de finish een doorzichtig verhaaltje
is, dat Lutz waarschijnlijk alleen
maar opdient om er zijn omgeving
mee op te vrolijken. Want uit heel
het boek blijkt, dat hij van de Tour
houdt en dat hij graag kijkt naar
het boeiende leven in de karavaan,
waarin niet alleen sportieve elemen
ten zijn te zien, maar vooral ook
het lief en leed. de vreugde en de
teleurstelling van een wereldje, dat
jaarlijks als een mobiel dwergstaat
je door Frankrijk pleegt te flitsen.
Al de keren, dat hij het grote
avontuur van zeer dichtbij mee
maakte hebben van Lutz geboren
Hagenaar een bijna zuidelijk wie-
Ierenthousiast gemaakt. Bovendien
had hij aan zijn scherpe journalis
ten-ogen genoeg om in die tijd ook
het lieve leven achter de schermen
te doorgronden.
Van dit alles, van de „human side"
en van de koele uitslagen-reeksen,
van droefheid en uitvoerige feesten,
kortom van de Tour, heeft hij daar
om juist zo'n boeiende cocktail kun
nen maken.
Het boek werd voorzien van een
voorwoord van niemand minder
dan Tour-baas Jacques Goddet. Ook
Kees Pellenaars schreef er ter in
leiding enthousiaste zinnen bij.
j. N.
„Legende rond de gele trui" door
Jan Lutz. Uitgeverij H. Nelissen,
Bilthoven.
GOES, 26 juni Export- en 'itT-
dustrieveiling: kruisbessen I 61.30
61.80, id. fabriek 59.20, per 100 kg;
aardbeien; madame moutot I 106, id.
II 91; jucunda I 133; id. II 106; re-
gina I 131 id. II 81: marechauchs
fruhernte I 127, id. II 81; climax I
127, id. II 81; sengana I 87, id. II 81;
aardbeien afw. 47 alles per 100 kg.
Fruitveiling: aardbeien per doos a
250 gram: madame moutot I 27, id.
II 25, macherauchs fruhernte I 46;
regina I 3446, id. II 19—46; sengana
I 38, id. II 27; climax II 31 cent; aard
beien in chips, met dop, per kg: ma
dame moutot I 111130 id. II 95
128, id. afw. 65—77; regina II 77—109;
climax I 136, id. II 103105; jucunda
II 107113; early rivers per kg I 130
140, id. II 95110, idem per doos
1 35 cent; hollanders per kg II 140
cent; rode bessen per kg II 130, idem
per doos I 6872, id. II 4749 cent;
frambozen per doos I 4956, id. II 44
cent; perziken per stuk I 2937 cent.
KAPELLE, 26 juni Industrie- en
exportveiling: Groene kruisbessen,
aanvoer 3 ton 59. Kleine kruisbessen
57. Aardbeien zonder dop voor de
industrie, totaal aanbod 40 ton. Re
gina I 128: 2 7987; Mach. Fruhern
te 1 126; 2 80; Madame Moutot 1 en
2 103; afw. 90; Jucunda 1 129; 2
104; Climax 1 132; 2 113; Sengana
1 79; 2 79; Diverse rassen 1 en 2
79; Diverse rassen afwijkende kwa
liteit 79. Frambozen in tubs voor de
industrie, aanvoer 2,5 ton 106. Gewo
ne aanvoerveiling: Kersen: Early Ri
vers 1 120—139; 2 82—89; 3 40—69.
Frambozen in kratten per doos van
250 gram; 1 2544. Rode bessen per
doos: Jonkheer van Tets 1 6673.
Aardbeien in kratten per doos: Re
gina 1 3248; 2 28; Climax 1 3249;
2 31; Talisman 1 30; Sengana 1 37;
2 2126; Bowa 1 3640; Madame
Moutot 1 2932; Soldwedel 1 26; Y-
dun I 38; Jucunda 1 28; Madame Le-
febre 2 22. Aardbeien in chips per
kg. 1 89—116; 2 56—102; afw. 45—
64.
MIDDELBURG, 25 juni Aardap
pels: (aanvoer 45 ton) Bonken 31.- -
32,50 per 100 kg. grote 17,10 - 21,40
drieling 14,30 - 15,20, kriel I 12.10 -
12,80, kriel II 9,- - 10,20. Fruit: Aard
beien per kg. Aanvoer 5 ton. Mar-
chereauchs Fruhernte 64 - 98, Mada
me Mouts 56 - 99. Madame Lefèbre
67 79, Jucunda 61 - 1,-, Climax 82 -
89, Deutsch Evern 50 - 98, Senga
Sengana 58 - 1,13, Regina 52 - 95,
Aardbeien per doos 10 - 32, Kasbes-
sen 32 - 56 p. doos, Perziken 3 - 32 p.
doos. Kersen: Early Rivers 1,35
per kg. Groenten: Asperges A 2,64,
Asperges B 2,36, Asperges C 1,78 -
2,03, Sla 3 -4, Andijvie 7 - 11, Poste
lein 30 54, Rabarber 13 - 22, Bos-
kroten 5 - 13. Bospeen 24 - 40, Was-
peen 39 - ,54, Spitskool 5-6, Spinazie
33 - 37, Rodekool 10, Peulen 1,01 -
1,50, Bloemkool 4 p. kist 23 - 38,
Bloemkool 6 p. kist 14 -29, Bloemkool
8 p. kist 10 -17, Bloemkool 10 p. kist
10 - 17, Bloemkool 12 p. kist 10 -11,
Komkommers A 23 - 38, Komkom
mers B 18 - 30, Komkommers C 16 -
23, Tuinbonen 16 - 31, Doppers 45 -
67, Savooiekool 4 - 10, Dubbele Prin
sessen 1,30 - 1,52, Snijbonen 1,- -
1,26.
Konstanz 411 (—2); Rheinfelden 316
(+4),'Breisach 272 (—2); Straatsburg
357 (4-5); Maxau 539 (+4); Mann
heim 401 (—6); Mainz 364 (—2); Hin
gen 266 (+2); Kaub 300 (+6); Trier
189 (+27); Koblenz 292 (+6); Keulen
287 (+10); Ruhrort 480 14); Lobith
1084 (+12); Nijmegen 858 12):
Arnhem 875 11); Eefde IJssel 386
(+5); Deventer 285 (+7); Monsin
5540 (onv.); Visé 4984 1); Borgha
ren 3912 (+12)- Belfeld 1110 (—9);
Grave beneden de sluis 300 (—95).