N iO Eerbeluste BELGEN gaven de Tour een hartstochtelijke ouverture or André Darrigade begon met ritzege Tour in Brussel „los Snelle André Ie te Gent Op de Vlaamse sneuvelden tubes kasseien bij bosjes 2D Alleen Piet v. Est vooraan Tour cijfers GODDET EERSTE GEWONDE IN TOUR-KARAVAAN Legende rond de gele trui Het marcheert puik met de ploegleiders Idt Ged. Sta- l^wam het G. inden 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 27 JUNI 1958 GENT, donderdagavond. Felle start Veel pech Trenet er bij 4 Financiën Ned. debutanten uitstekend Protest MARKTEN WATERSTANDEN ENE ilissé, vassen ;dessin ZOOM 4 met de in- |teronderwijs heeft men de ouders bol in aan- len zich zou- l'ijdens deze opgegeven, liaan aan het er voor de Isrschool der- In. Door ver gegadigden fcns meedeel- lheer Schout 1 het oog ge- Ivoorgeschre- Ig kan wor pen de Wals- voor het kleuterschool lebben gege- Irekende zes Iderdaad zal niet zeker- oor de Wals- een bijzon vinden hun grote ver- fen passeren, gunstig voor. |]uni, gelden de volgen- Hansweert ^;en om 11.55 11.25 en 23-48 Mam slaat toe, Het huis der :a: Die goldene lorbehoud. •K Razzia op pijnloze beval- De graaf van. 4 j. pia 8 uur: Het uur: Sissi, kei- r: Duel op de Mau slaat toe, Het huis der ra: Die goldene Dorbehoud. Razzia op pijnloze beval- De graaf van 14 j. go Kring De Voor publiek Sissi, keize- pia 8 uur: Het u.; Jenny, 18 j. ir: Duel op de ermeersen 3,30 Rosa Everaard wip. in Dijk 7.30 u.: en: De liefde Zeeland: Tip- i Kruis. Cen- stockings. uur: Sissi, kei- strijd tegen de Vlaamse Opera (Advertentie) (Speciale berichtgeving) Ook André Darrigade is een curiositeit geworden in de Tour. Ook hij kwam in het korte selecte rijtje der grootheden, die iets in de Tour hebben uitgevoerd, dat zelfs boven het bijzondere uitrijst: De spitse boerenzoon uit Dax zegevierde voor de derde maal in zijn Tour-praktijk in de openingsrit van de Ronde. Hij vermorzelde er elke illusie mee van de duizenden Belgen, die zich rond de Watersportbaan van Gent tot honderd graden koorts hadden laten opzwepen door berichten over onophoude lijke Belgische offensieven. Nog vóór de renners te zien waren was iedere Belg zeker van een triomf van zijn landgenoten, want met nog slechts enkele kilometers voor de boeg zaten er twee in een kopgroep van drie. Het waren Hoevenaars en Planckaert, twee op hol geslagen coureurs, steeds harder voortgejaagd door de woeste kreten van al die mensen langs de route, die een Belgische zege op Belgisch grondgebied eisten. Maar in de laatste fase was Darri gade hen toch te veel. Ze kregen de blonde Fransman niet uit het wiel. Steeds bleef het venijnig getrokken gezicht van Darrigade pal achter hen. Het werd een magere, lenige roof vogel, die zijn prooi tot het uiterste had gedreven in hun zucht om voor uit, steeds verder vooruit te komen en die nu wachtte op het moment van een „duik". De „duik" kwam en de twee dap pere Beigen waren meteen geslagen. Het sprintvermogen van de Frans man was onweerstaanbaar. De Nelux-ploeg ontbrak in de céré monie protocolaire voor de groten na de eerste Tour-etappe. De rijders van Goldschmidt eindigden in het peleton, dat uiteen geslagen en aan stukken gereten arriveerde na een wielerdag, die zo fel en z° hard was gemaakt door de Belgische jacht naar winst op eigen grond, dat men heel ver in de historie van de Ronde moet terug gaan om nóg zo'n harts tochtelijke ouverture van de Tour te rug te vinden. De Belgen dus.... Zij schreeuwden tevoren tegen al les- en iedereen hun strijdplannen uit. Er kon in de Tour 1958 gebeuren, wat er gebeurde, maar de etappe-plaats Gent zou worden verwend met een „eigen" overwinning. De Belgen ré den ervoor. Ze vochten, alsof de eind zege op het spel stond. Ze waagden er een fantastisch deel van hun verse krachten aan. Ze waren bijna uit zinnig in hun streven om in deze rit te schitteren. Ze maakten van de eer ste van een serie van vierentwintig etappes een kermiskoers. waarin het dondert van de rivaliteit en waarin het daarom gewoonlijk knettert van de meest ongedachte acties. Toch hebben de Nederlanders zich wel degelijk laten „zien". Vooral Piet van Est, die vandaag volgens de door Goldschmidt opgestelde code samen met Piet Damen vrij was om zijn eigen koers te rijden, greep de kans om naar succes te rijden, gretig aan Maar hij had niet het geluk om „het goede wiel" te kiezen. Toen hij profiterend van de vloed van de- PIET VAN EST ...vrij... marrages, die het peleton ondernam om de inmiddels wijd en breed ge vluchte weglopers te achterhalen eindelijk met enkele gezellen vooruit was weten te komen, bleek de groep net niet genoeg kracht te kunnen ont wikkelen. De achtervolgers bleven „hangen" en werden weer ingelopen. Daarmee was de laatste mogelijk heid om naar een ereplaats te din gen voor heel het Nelux-gezelschap verkeken, want de rest van de equi pe had het druk genoeg om in de hoofdmacht allerlei ernstige dingen als malheur van de Luxemburger Bolzan en de Nederlander Piet de Jongh op te knappen, hetgeen alle maal diende te gebeuren in perio des, dat de Belgen toevallig niet bezig waren als razenden te fietsen. Er was één omstandigheid, die al het geweld van onze zuiderburen tot ietwat loos gerucht maakte: Er was geen enkele favoriet betrokken bij de slag. die de Belgen keer op keer trachtten te forceren. Die lieten zich gedwee meevoeren in het peleton en vonden goed, dat de kleintjes heibel maakten om de eerste bloemen. Want zij zijn overtuigd van het har de feit, dat de zwaarste klappen in de Tour NIET op de eerste dag ple gen te vallen snelle ?eF. onverrninderd Belg Hoevenaars op de eindstreep sier Andre Darrigade, de van de eerste etappe in Gent achter zich laat. Etappeklassement le etappe Brussel-Gent (184 km): 1 Darrigade (Fr.) 4.33.12 (met bonifi catie 4.32.12); 2 Hoevenaars (B.) z.t. (met bonificatie 4.32.42)3 Planckaert (B.) 4.33.15; 4 Graczyk (Z.-M.-Fr.) 4.34.27; 5 Benioli (It.) 4.34.29; 6 Polo (Z.-M.-Fr.) 4.34.32; 7 Elliott (Int.) 4.34.47; 8 Baffi (It.); 9 Fore (B.) 10 Luyten (B.)11 Debusmann (Zw.- Dld.12 Delberghe (Parijs-N.O.), allen in dezelfde tijd; 15 Janssens (B.); 16 Sabbadini (W.Z.W.); 17 Brit- tain (Int.); 18 Wim van Est (Nelux) 19 David (Parijs-N.O.)20 Baptista (Int.); 21 Bober (Parijs-N.O.); 22 Bauvin (Fr.); 23 van den Borgh (Ne lux) 28 Voorting (Nelux)29 Anque- til (Fr.); 31 Nencini (It.); 35 Bobet (Fr.); 40 Ernzer (Nelux); 50 Brankart (B.)52 Bahamontes (Sp.); 56 Gaul; 59 Schmitz 4.35.03; 66 Bolzan 4.35.8; 79 de Jongh z.t.; 84 Lahaye z.t.; 94 Piet van Est 4.36.45; 96 Damen z.t.; 97 Kersten z.t. (allen Nelux). Ploegenklassement 1 België (Hoevenaars, Planckaert, Fore) 13.40.44; 2 Frankrijk 13.42.18; 3 Frankrijk centraal 13.43.46 4 Italië 13.44.19; 5 ex aequo: Internationale ploeg, Zwitsers-Duitse ploeg en Pa rijs Noord Oost in 13.44.53 8 ex aequo; West Zuidwest. Nelux ploeg (Wim van Est, van den Borgh en Voorting) en Spanje in 13.45.09. GENT, donderdagavond (Speciale berichtgeving) De eerste gewonde van de Tour is er reeds. Deze dubieuze eer viel dit jaar niemand minder te beurt dan Tour directeur Jacques Goddet, die in grote haast met zijn hoofd tegen een openstaande deur liep en zijn gezicht beschadigde. Hij zal de eerste dagen herkenbaar zijn aan een grote pleister. klasseringen in totaal een bedrag van 225.000 franks en bovendien kreeg Plankaert als de strijdlus- tigste renner nog eens 100.000 franks, in Nederlandse munt uit gerekend een totaal bedrag van 5600 gulden. Frankrijk nationaal toucheerde 300.000 franks, de regionale ploeg van Centraal Frankrijk 185.000 franks, Italië 60.000 franks, de in ternationale ploeg 40.000 franks, Parijs noordoost 15.000 franks en tenslotte West Zuid West Frank rijk 10.000 franks. Voor de overige ploegen, dus ook voor de Nederlands-Luxem- In Brussel reeds ontmoetten wij de fameuze „chanteur poète" Charles Trenet, die helemaal wild was van het idee om de Tour mee te maken. De beroemde Franse zanger is gecontracteerd door een grote fabriek, die recla me maakt in de karavaan. Hij treedt 's avonds in de etappe plaatsen op met zijn liedjes. Trenet is trouwiens niet de enige grootheid uit de reclame-kara vaan. Ook de onverslijtbare Yvet- te Horner is weer van de partij. En behalve de befaamde show rijders van Dubonnet, die ijselijke kunsten op motorfietsen plegen uit te voeren, reizen ook enkele kikvorsmannen mee, die in een groot, doorzichtig bassin optre den. Gaan de Belgen de rol over nemen, die vorig jaar de Franse nationale ploeg vervulde? Gaan zij de miljonairs van deze Tour worden? Het lykt er op want van de 1.230.000 Franse franks, die op deze eerste dag waren te ver delen kwamen er donderdag avond 625.000 in de portefeuille van Jean Aerts, ruim de helft van het totaal dus. Het ploegenklassement leverde 300.000 franks op, de individuele Gent, donderdagavond (Van een speciale verslaggever). De beide Nederlandse debutanten in de Neluxploeg, Piet Damen en Martin van den Borgh hebben zich in deze eerste etappe goed geweerd. Zjj zijn geen moment in moeilijk heden geweest, zelfs niet na ver moeiende jachten, die nodig waren om de pechvogels weer naar het peloton te brengen. Vooral Piet Da men bleek een opofferingsgezind „helper" en hij heeft ermee zijn waar de voor de ploeg reeds aangetoond. Donderdagmorgen was er enige ongerustheid in het Nederlandse kamp: Piet van Est verscheen bleek en met hoofdpijn aan de start. „Wim- me" vertelde, dat zijn broer 's nachts enkele keren had overgegeven en vrij wel niet had geslapen. Griep of ner vositeit? De winnaar van de Ronde van Nederland heeft zich echter prachtig door alle moeilijkheden heen gebeten. Zelfs trok hij enkele keren mee ten aanval. Dat hij tenslotte slechts als 94e arriveerde was te wij ten aan. een lekke band. Piet, voor treffelijk in vorm, zal zich in de ko mende dagen wel revancheren.... Hoog hangt het embleem van de Wereldtentoonstelling tussen de vlaggemasten. Maar gisteren ging de belangstelling uit naar iets heel anders. Op de terreinen van de Expo startte de Tour... burgse equipe, bleef de pot ge sloten. De niet-geklasseerde renners ontvingen overigens allen een dag vergoeding van 4000 franks. Het was druk, donderdag langs de wegen, die Goddet voor zijn Tour had gevorderd, wellicht drukker dan ooit tevoren bij een wielerwedstrijd. In Brussel had de politie grote moeite om alles in goede banen te leiden. Het geluk te beslist niet geheel en ook anders drongen de toeschouwers voortdurend naar voren, om snel langs hen heen flitsende renners goed te kunnen bekijken. Alleen in Leuven draaiden enkele kna pen de karavaan de rug toe, toen deze passeerde. Het waren de studenten aan de universiteit van de stad, die zwijgend protesteer den tegen de Franse teksten op de wagens Een keer of vier, vijf hebben wij de Haagse sportjournalist Jan Lutz in het Parijse Pare des Princes de duurste eden horen zwieren over zijn totekomstplannen betreffende de Tour. „Nooit meer", zei hij al die malen na de finish, de zoete her inneringen aan de Calvados van Bretagne en de Pernod van de Midi ten spijt. Maar er moet telkens iets zijn, dat hem op zijn besluit doet terug komen, want jaar na jaar kruipt hij glimmend van voldoening in volg auto's om pas aan het einde te be denken, dat hij zich wederom heeft laten strikken. Dat „iets" is natuurlijk de Tour, die miljoenen weet te betoveren. De betovering bij Jan Lutz is zo groot, dat hjj „Nooit meer" vergat en tus sen twee Ronden van Frankrijk door een boek schreef, dat in war me, waarderende woorden alleen maar over de Tour handelt. Het heet „Legende rond de gele trui" en kwam precies op tijd, enkele da- (Van een speciale verslaggever) GENT, donderdagavond. Jeng Goldschmidt was een tevreden man, vanavond na aankomst in Gent. „De jongens hebben formi dabel samengewerkt hé Klaas,," riep hij verheugd uit, toen hij zijn pupillen in hotel Telegraphe had verzameld. „Formidabel," klonk het nogmaals met nadruk, „jammer alleen dat we op de eerste dag zo veel pech hebben gehad. Bolzan kreeg een lekke band toen we nog maar nauwelijks begonnen waren en later ook Gaul, Piet van Est en Ernzer. Martin van den Borgh brak een pedaal en tenslotte moest Pie- ter de Jongh tien kilometer voor het einde nog van fiets verwisselen. Enfin we zijn goed binnengekomen en dat is het belangrijkste." Klaas Buchly, de Nederlandse representant in de ploegleiding knikte instemmend. „Geen greintje moeilijkheden geweest," voegde de Hagenaar er aan toe. „Het gaat tussen de jongens onderling nog beter dan we gehoopt hadden." De renners zijn overigens niet de enigen geweest die tijdens de rit moeilijkheden hadden. De versnel lingsbak van de ploegleiderswagen, die bestuurd wordt door Buchly, functioneerde namelijk niet goed en alle inzittenden moesten vlug over stappen in de reservewagen, die de karavaan pas na. een wilde jacht weer kon inhalen. (Van een speciale verslaggever) GENT, donderdagavond. De meute van 120 renners had er bij dit frisse weer onmid dellijk een flink tempo in, maar het zou nog lang duren voor de eerste serieuze aanval werd ingezet. Sjef Lahaye was de man, die er voor zorgde, dat een naam van de Nederlandse ploeg het eerst werd genoemd in verhand met een poging tot ontsnappen. Het was al kort nadat de sportieve Brusselse burgemeester Lu- cien Cooremans met de charmante hulp van de vedette van de tour de chansonnière Line Renaud het lint hoven de start- streep had doorgeknipt. Dat eerste gewin van Lahaye was slechts kattegespin, een aardigheidje om even de kachel aan te maken. Het peloton was niet van plan zich al zo vroeg op de dag op stang te laten jagen. Nog vóór Lahaye vijftig meter had kunnen weg komen, was hij al weer opgeslokt door de grote groep. De Spangaard Suarez had intussen de primeur van de eerste lekke band gehad en na Suarez volgden er nog tientallen,want hoe fraai het wegen net rond de Belgische hoofdstad ook is, eenmaal buiten de sfeer van Brus sel gekomen, is het wat plaveisel be treft, nog altijd droevig gesteld. De ploegleiderswagen van Gold schmidt en Buchly, met deze laatste aan het stuur, moest stoppen voor Bolzan, die een technisch mankement had. Doch ook dat was geen ernst. Kersten bleef Bolzon opwachten en toen de eerste 15 km er op zaten, lag het gehele peloton weer netjes bij een. Eerste aanval Op hetzelfde moment, even voor Tombeek (15.5 km) kwam de eerste aanval van de Franse regionalen. De Tourwinnaar van 1956 Roger Walko- wiak. schoof zijn toch al gepronon ceerde onderkaak nog iets verder naar voren en was ineens 25 meter uit het peloton weg. Het werd 50 m. en met Pintarelli (Italië) de Belg Noel Fore en de Duitser Debusmann aan zijn wiel, werd het honderd me ter. Roger trok door. verhoogde het tempo in de kronkelstraatjes van Tombeek. Hij kreeg weldra gezel schap van de Belgen Luyten en Planckaert en de Portugees Barbosa uit de zwartwitte internationale ploeg. Uit zeven man bestond dit kop. groepje dus, maar de ontsnapping was een kort leven beschoren. Op de autoweg tussen Tombeek en Wavre werd het zevental tot de orde ge roepen en voort ging het weer in ge sloten formatie. In Mechelen deed zich een valpar tij voor met Anquetil, Letendre, Bus- to en Forestier als voornaamste slachtoffers. Forestier liep er een gezwollen hand mee op. Vrijwel op 't zelfde moment gingen Planckaert en Debusmann er vandoor. Het leek een beslissende aanval te zullen worden, maar eerst werd de Duitser, daarna de Belg (bij Baasrode na 95 km) weer in het peloton opgenomen. Beslissend offensief Toen, eindelijk, volgde het offen sief, dat de strijd definitief deed ont branden. Eerst ontsnapten Luyten, Favero en Pommer, daarna Darriga de, Hoevenaars en Planckaert. Deze zes renners namen een voorsprong op het peloton, dat korte tijd door Pieter de Jongh werd aangevoerd. Het jagen van de Jongh had succes, al moest hij dit met enkele anderen delen. Het zestal koplopers kreeg gezel schap van Barbosa, Morvan, Adriaenssens. de Jongh en Piet van Est. Daarachter kwam een tweede kopgroep van dertien man met onder anderen Walkowiak, Branckaert, Nencini en Janssens. Maar na ruim 110 km was de kopgroep weer ge slonken. Planckaert, Hoevenaars en Darrigade hadden zich gehanhaafd en bij hen had zich de onbekende re gionaal Polo gevoegd. Enkele kilo meters was er nog geen sprake van een tweede groepje met Piet van Est en Thonin. Enkele kilometers maar, toen was het °°k weer afgelopen. De vier vluchtelingen begonnen nu hun voorsprong te vergroten. Het werd een minuut en 1 min. 50 sec. Op dertig km voor de finish. De Italiaan Brignoli was intussen uit het peloton weggelopen. Charlie ïïaul had een nieuw wiel gekregen, terwijl Erzner, Voorting en Ker sten op hem wachtten en even la ter moest voor Pieter de Jongh 'n nieuwe fiets van de wagen worden, gehaald. Als maar lekke banden De slechte bolstaande kasseien wegen rukten in de slotfase de hoofdmacht uiteen door tientallen lekke banden en gebroken wielen. Steeds werd de materiaalwagen door de radio opgeroepen en telkens moes ten renners zich laten afzakken om een ploeggenoot weer op te halen. Dit noodlot aller renners, vooral van hen die in Vlaanderen moeten rijden, trof ook onze landgenoten en de Lu xemburgers zwaar. Zoveel mogelijk werden rijwielpaden of de modderige paadjes langs de berm opgezocht, maar niet altijd was dat mogelijk en dan sneuvelde de ene tube na de andere. Zo ontstond ook het drama Polo. De dappere renner van Centraal Z.- Frankrijk hield zich goed bij Darri gade. Planckaert en Hoevenaars, maar 5 km voor de finish moest hij capituleren voor een lekke band. Het was onmogelijk weer bij te komen en dus was de slotapotheose in Gent voor de tricolore Darrigade en de Belgen Hoevenaars en Planckaert. gen voor de start van de 45ste af levering van de Tour, op de markt. Als men het boek geschreven met de geoefende hand van een jour nalist, die meer dan zijn collega's van de politieke en binnen- of bui tenlandse redacties het. kleurigste en beweeglijkste van het leven heeft te verslaan als men het boek heeft uitgelezen, weet men meteen, dat het „Nooit meer" bij de finish een doorzichtig verhaaltje is, dat Lutz waarschijnlijk alleen maar opdient om er zijn omgeving mee op te vrolijken. Want uit heel het boek blijkt, dat hij van de Tour houdt en dat hij graag kijkt naar het boeiende leven in de karavaan, waarin niet alleen sportieve elemen ten zijn te zien, maar vooral ook het lief en leed. de vreugde en de teleurstelling van een wereldje, dat jaarlijks als een mobiel dwergstaat je door Frankrijk pleegt te flitsen. Al de keren, dat hij het grote avontuur van zeer dichtbij mee maakte hebben van Lutz geboren Hagenaar een bijna zuidelijk wie- Ierenthousiast gemaakt. Bovendien had hij aan zijn scherpe journalis ten-ogen genoeg om in die tijd ook het lieve leven achter de schermen te doorgronden. Van dit alles, van de „human side" en van de koele uitslagen-reeksen, van droefheid en uitvoerige feesten, kortom van de Tour, heeft hij daar om juist zo'n boeiende cocktail kun nen maken. Het boek werd voorzien van een voorwoord van niemand minder dan Tour-baas Jacques Goddet. Ook Kees Pellenaars schreef er ter in leiding enthousiaste zinnen bij. j. N. „Legende rond de gele trui" door Jan Lutz. Uitgeverij H. Nelissen, Bilthoven. GOES, 26 juni Export- en 'itT- dustrieveiling: kruisbessen I 61.30 61.80, id. fabriek 59.20, per 100 kg; aardbeien; madame moutot I 106, id. II 91; jucunda I 133; id. II 106; re- gina I 131 id. II 81: marechauchs fruhernte I 127, id. II 81; climax I 127, id. II 81; sengana I 87, id. II 81; aardbeien afw. 47 alles per 100 kg. Fruitveiling: aardbeien per doos a 250 gram: madame moutot I 27, id. II 25, macherauchs fruhernte I 46; regina I 3446, id. II 19—46; sengana I 38, id. II 27; climax II 31 cent; aard beien in chips, met dop, per kg: ma dame moutot I 111130 id. II 95 128, id. afw. 65—77; regina II 77—109; climax I 136, id. II 103105; jucunda II 107113; early rivers per kg I 130 140, id. II 95110, idem per doos 1 35 cent; hollanders per kg II 140 cent; rode bessen per kg II 130, idem per doos I 6872, id. II 4749 cent; frambozen per doos I 4956, id. II 44 cent; perziken per stuk I 2937 cent. KAPELLE, 26 juni Industrie- en exportveiling: Groene kruisbessen, aanvoer 3 ton 59. Kleine kruisbessen 57. Aardbeien zonder dop voor de industrie, totaal aanbod 40 ton. Re gina I 128: 2 7987; Mach. Fruhern te 1 126; 2 80; Madame Moutot 1 en 2 103; afw. 90; Jucunda 1 129; 2 104; Climax 1 132; 2 113; Sengana 1 79; 2 79; Diverse rassen 1 en 2 79; Diverse rassen afwijkende kwa liteit 79. Frambozen in tubs voor de industrie, aanvoer 2,5 ton 106. Gewo ne aanvoerveiling: Kersen: Early Ri vers 1 120—139; 2 82—89; 3 40—69. Frambozen in kratten per doos van 250 gram; 1 2544. Rode bessen per doos: Jonkheer van Tets 1 6673. Aardbeien in kratten per doos: Re gina 1 3248; 2 28; Climax 1 3249; 2 31; Talisman 1 30; Sengana 1 37; 2 2126; Bowa 1 3640; Madame Moutot 1 2932; Soldwedel 1 26; Y- dun I 38; Jucunda 1 28; Madame Le- febre 2 22. Aardbeien in chips per kg. 1 89—116; 2 56—102; afw. 45— 64. MIDDELBURG, 25 juni Aardap pels: (aanvoer 45 ton) Bonken 31.- - 32,50 per 100 kg. grote 17,10 - 21,40 drieling 14,30 - 15,20, kriel I 12.10 - 12,80, kriel II 9,- - 10,20. Fruit: Aard beien per kg. Aanvoer 5 ton. Mar- chereauchs Fruhernte 64 - 98, Mada me Mouts 56 - 99. Madame Lefèbre 67 79, Jucunda 61 - 1,-, Climax 82 - 89, Deutsch Evern 50 - 98, Senga Sengana 58 - 1,13, Regina 52 - 95, Aardbeien per doos 10 - 32, Kasbes- sen 32 - 56 p. doos, Perziken 3 - 32 p. doos. Kersen: Early Rivers 1,35 per kg. Groenten: Asperges A 2,64, Asperges B 2,36, Asperges C 1,78 - 2,03, Sla 3 -4, Andijvie 7 - 11, Poste lein 30 54, Rabarber 13 - 22, Bos- kroten 5 - 13. Bospeen 24 - 40, Was- peen 39 - ,54, Spitskool 5-6, Spinazie 33 - 37, Rodekool 10, Peulen 1,01 - 1,50, Bloemkool 4 p. kist 23 - 38, Bloemkool 6 p. kist 14 -29, Bloemkool 8 p. kist 10 -17, Bloemkool 10 p. kist 10 - 17, Bloemkool 12 p. kist 10 -11, Komkommers A 23 - 38, Komkom mers B 18 - 30, Komkommers C 16 - 23, Tuinbonen 16 - 31, Doppers 45 - 67, Savooiekool 4 - 10, Dubbele Prin sessen 1,30 - 1,52, Snijbonen 1,- - 1,26. Konstanz 411 (—2); Rheinfelden 316 (+4),'Breisach 272 (—2); Straatsburg 357 (4-5); Maxau 539 (+4); Mann heim 401 (—6); Mainz 364 (—2); Hin gen 266 (+2); Kaub 300 (+6); Trier 189 (+27); Koblenz 292 (+6); Keulen 287 (+10); Ruhrort 480 14); Lobith 1084 (+12); Nijmegen 858 12): Arnhem 875 11); Eefde IJssel 386 (+5); Deventer 285 (+7); Monsin 5540 (onv.); Visé 4984 1); Borgha ren 3912 (+12)- Belfeld 1110 (—9); Grave beneden de sluis 300 (—95).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 3