Sluis feest om de Tour
FILTRA
4
Rechter
hoort getuigen
wiel erconf liet
in
een
Tourkaart 1958
Boeiend dagprogram
voor de bezoekers
Amerikaanse familie Bergen in
voorvaderlijke stad Bergen
Esso
Vriendelijk verzoek
Jaaroverzicht van de
stoombootdiensten
Met Piper
over de Oceaan
Chefarine „4'
Volgt civiele
procedure
EENHEID
LOONPOLITIEK
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 25
Op tijd op pad f
Roller hockey match1
Johan de Meester
naar Kaapstad!
Boelganin uit
ziekenhuis
Hernieuwde kennismaking na
ruim driehonderd jaar
Esso gas flessen bevatten
gegarandeerd 13 kg veilig butaangas.
Heus... met Esso bent U beter uit.
-HeCyarf
dé
UNI 1958
Dodelijk ongeluk
met scooter
beroemde
geneesmiddelen
in 1 tablet
doen wonderen!
Renners hadden contracten met
De Locomotief èn met Pellenaars
PasWaa &tm
TRAGIEK
Sluis heeft de doortocht van de Tourkaravaan van a.s. vrijdag aangegre
pen als een gelegenheid om er een ware feestdag van te maken. De S. P.
(Sluis Presenteert), die vorig jaar een grote tentoonstelling organiseerde,
heeft nu een dagprogramma ontworpen in samenwerking met de wieler
club en anderen dat vrijdag, wanneer Goddets wieleroircus door Z.
Vlaanderen trekt, het unieke toeristenstadje Sluis heel wat drukte zal
bezorgen.
Men rekent erop dat er heel wat wielersportliefhebbers uit geheel Z.
Vlaanderen en van de eilanden een dag zullen opofferen om „de Tour" te
kunnen zien. En Sluis zou Sluis niet zijn, als het zijn gasten geen gran
dioos welkom bezorgde.
Het besluit van de dag is een bal-
champêtre, op de muziek van een
Mortierorgel. Ook de fanatiekste
wielersportman zal dan volkomen ge
rust kunnen dansen, want men weet
Gedurende de morgenuren heeft
men het natuurlijk gemakkelijk, want
dan zorgt de karavaan van de Tour,
die zo'n twee uren voor de renners
rijdt, voor de nodige drukte en sen
satie. Als dat eenmaal achter de rug
is, kan men de halzen al weer gaan
rekken om naar de eerste renners te
gaan uitzien. Daarvoor komen de kij
kers natuurlijk, maar het zou, zo re
deneerde de S. P.. een kale boel zijn
als men hen daarna weer naar huis
zou laten gaan.
Neen, kort nadat de laatste coureur
over de grens getrokken is, start in
Sluis, op het bekende kermispar-
cours, een amateurkoers. Dat is na
tuurlijk geen Tour de France, maar
het voordeel ervan is, dat je het
helemaal kunt zien en dat je dezelfde
dag nog weet wie er gewonnen heeft.
Er komen zo'n veertig coureurs aan
start, waaronder Ab van Egmont,
Piet Rentmeester en andere bekende
amateurs, die al van zich deden spre
ken. Voor dit onderdeel zorgt de
wielerclub.
Het volgende programmapunt is 'n
Zeeuwse primeur: dan wordt er nl.
een rollerhockeywedstrijd gehouden
tussen een Nederlands team uit Den
Haag en een Belgisch team uit west-
Vlaanderen, die beide op internatio
naal niveau staan. Want ook in deze
merkwaardige sport, waarbij de zes
spelers op rolschaatsen hockeyen,
worden competities gehouden. Deze
wedstrijd, die ongetwijfeld veel be
langstelling zal trekken, is een hoogst
interessant onderdeel van het Sluise
feestprogramma.
Voordat de twee zestallen hun rol
schaatsen onderbinden, geven eerst
twee jeugdteams in dezelfde sport een
demonstratie. Ze komen uit Knokke.
Dank zij de medewerking van en
kele streekgenoten, die nog heel
oude auto's bezitten zal er gedurende de
middag een tentoonstelling van der
gelijke voorhistorische vehikels ge
houden worden. Ze mogen dan, als ze
rijden, veel lawaai maken, toch ze
ker niet zoveel als de gezamenlijke
muziekgezelschappen van Oostburg,
Biervliet en Sluis, die daarna een
taptoe spelen. Ze worden geholpen
door de geüniformeerde jeugddrum
bands alle drie verheugen zich in
het bezit van zo'n band! en heel
Sluis zal er dus wel van daveren.
Het drama-departement van de
Engels sprekende universiteit van
Kaapstad heeft Johan de Meester
uitgenodigd Lysistrata van Aristo
phanes te komen regisseren. Het
stuk zal gespeeld worden in een
nieuwe vertaling van Dudley Phitts,
die ook in Oxford en Londen is op
gevoerd De voorstellingen zullen
plaats vinden in de maand septem
ber in het Little Theatre te Kaap
stad.
Naar te Moskou wordt vernomen,
heeft maarschalk Boelganin, de Sov-
jetrussische oud-premier, het zieken
huis verlaten, waar hij met succes
een operatie heeft ondergaan. De
aard van de operatie is niet bekend.
De maarschalk is voor verder herstel
naar de Kaukasus vertrokken.
Men verwacht dat Boelganin niet
meer als president van de staats
bank zal optreden. Hij zou naar Sta
vropol gezonden worden, waar hij in
de Sovnarchose de groep plaatselijke
industrieën, een leidende functie zou
krijgen.
Wie vrijdag naar Sluis wil om
de Tour te zien en meteen het
„Tourfeest" meae te maken,
dient er wel voor te zorgen dat
hij tijdig aanwezig is. Om tien
uur gaan de wegen waarover de
karavaan en de renners komen,
dicht. Dan is Sluis alleen nog
via een omweg te bereiken. Het
eenvoudigste is dus wel, ervoor
te zorgen dat men voor tien uur
„binnen" is.
dan intussen al lang wie de tweede
etappe van de Tour gewonnen heeft.
Met het oor aan de radio zal hij dan
de vreugde kunnen smaken, te mo
gen zeggen „ik heb 'm zien rijden".
De Amerikaanse piloot Max Con
rad is in Palermo aangekomen, na
een non-stop vlucht uit New-York
met een Piper Comanche."
Hij legde de afstand in 35 uur af
en gebruikte 235 gallons benzine.
Conrad, 55 jaar en vader van tien
kinderen, zag er bijzonder vermoeid
uit.
Maandagmiddag was er een SOS-
bericht verspreid, dat het vliegtuig
van Conrad 75 mijl voor de Franse
kust een noodlanding op zee had
moeten maken, maar het bleek dat
dit bericht op een misverstand be
rustte. De vliegenier had zich alleen
enige tijd niet kunnen oriënteren.
Een uur voordat Conrad bij Palermo
kwam, ontlastte zich boven Sicilië
een hevig onweer met krachtige
windstoten. De bui was echter over
toen Conrad landde. Hij werd door
honderden mensen toegejuicht.
(Van onze verslaggever)
Natuurlijk komen er wel eens
Amerikanen in Bergen op Zoom.
Maar nooit is een Amerikaanse
familie, op vakantie in Europa,
met zoveel interesse naar het
Scheldestadje gekomen als de
heer James Bergen met zijn echt
genote en de zoons John (17),
Robert (14) en James (11). Er
stak een historie van 325 jaar
achter. Want vader James die
vertelt, dat hij eigenlijk Hansen
van Bergen heet, heeft thuis
en dat is in Lancaster, Pennsyl
vania, een boek met familie-
historie- En het begin (of mis
schien ook wel het eind) van
dat boek is ook voor de Berge-
naar interessant.
De heer James Hansen van Ber
gen heeft er namelijk als Ameri
kaan met grote zekerheid in ge
schreven, dat ingezetene Hans
Hanszoon van Bergen op Zoom in
1633 als jonge visser naar Amerika
vertrok, waar hij in Nieuw-Amster-
dam, vu Manhattanging vissen en
landbouw ging bedrijven. „En die
man," zegt de Amerikaan James
Hansen Bergen, „is mijn voorvader."
De familie Bergen vond dit interes
sant genoeg om nu men er na 325 jaar
de gelegenheid toe zag. Bergen op
Zoom eens nader te bekijken. Men
kwam tóch in Nederland vakantie
houden. Bijzonder prettig voor me
vrouw Bergen, omdat zij na twintig
jaar haar broer weer zag, die in Am
sterdam de Amerikaanse consul-gene
raal van Nederland is en Robert P.
Chalker heet.
Aangezien de familie ook naar de
Expo in Brussel wilde, werd beslo
ten tijdens de reis daarheen Bergen
op Zoom aan te doen Niet direct om
mogelijke familieleden te zoeken,
maar alleen maar om een indruk te
krijgen van het oude stadje van voor
vader Hans Hanszoon, die een enorm
ondernemend man moet zijn geweest
waarvan de Bergenaar nu een even
eens ondernemend nageslacht kon
zien.
De familie kwam rechtstreeks uit
Amerika op Schiphol aan. En uiter
aard werd het gezelschap ontvangen
door de heer Chalker, die de familie
ook naar Bergen op Zoom heeft be
geleid.
Het zal de Bergenaar ontgaan zijn
wie deze Amerikanen waren, die zo
ijverig foto's maakten van de mar
kante plekjes van de stad.
Maar het is de Bergenaren van heden
ook ontgaan, dat 325 jaar geleden een
WL
Vakkundige
voorlichting en
volledige service
door ervaren
depothouders.
Bergse vissersjongen naar Amerika is
vertrokken. En daarom namen de heer
Bergen en de jongens Bergen het de
Bergenaren niet kwalijk, dat men hen
geen uitbundig welkom heeft toege
roepen.
Overigens waren rle Amerikaanse
Bergen-aren verrukt over de stad. En
ze vonden genoeg stof in de grote oude
kerk, de St. Gertrudis, om in een goe
de historische stemming te komen.
De heer Raadtsveld bleek een uit
nemende gids. die hun via de heer
Chalker. die Nederlands spreekt, maar
een zwaar accent heeft, veel interes
sante dingen heeft verteld en heeft
laten zien van het oude Bergen.
Toen zij na een uurtje genoeg ge
zien hadden in de Gertrudiskerk,
waarvan ze de Bergse naam „Peper
bus" al aardig konden uitspreken, po
seerden ze voor onze fotograaf. En
ziet, dat moest in het oude Bergen op
Zoom echt op zijn Amerikaans.
De Bergen-aren voor de Gertrudis
kerk te Bergen op Zoom. Op de
achtergrond de heer Raadtsveld, die
de Amerikanen door de stad leidde.
(Advertentie)
-
Op algemeen verzoek
binnenkort ook verkrijgbaar
de nieuwe Queen Size
Morgenmiddag vindt de start plaats voor de Ronde
van Frankrijk, vanaf de Expo in Brussel. Wij weten uit
ervaring, hoezeer onze sportieve lezers met dit grootste
aller wielerevenementen, waaraan „Dagblad De Stem"
wederom de allergrootste aandacht gaat besteden, dagelijks
meeleven. Onze sportredactie is extra druk bezet gedu
rende de Tour. Daarom doen wij een vriendelijk, doch
dringend verzoek aan onze lezers, zich zoveel mogelijk te
beperken met het opbellen en informeren naar de uitslag
van de verreden etappe. Wij zullen hen zeer dankbaar zijn
als aan ons verzoek gehoor zal worden gegeven.
Het boekjaar 1597 van de provin
ciale stoombootdiensten in Zeeland
sluit met 'n verlies van f 3.631.753.54.
Hierin is begrepen een exploitatie
verlies van f 419.607.51 voor de dien
sten. welke geheel voor rekening van
de provincie komen.
Het nadelige exploitatiesaldo van
de dienst VlissingenBreskens be
draagt in 1957 f 1.515.846.82; voor de
dienst TerneuzenHoedekenskerke
f 358.537.24: voor de dienst Kruinin-
genPerkpolder f 1.377.761.97. Deze
Dinsdagmiddag om half twee is op
de Vogelenzangseweg te Aerdenhout
(gemeente Bioemendaal) de 22-jarige
banketbakker K. Lang uit Heilbronn
in Duitsland, bij een verkeersongeluk
om het leven gekomen. Hij zat op de
duo van een scooter, bestuurd door
de 20-jarige Bruno Bullinger, even
eens uit Heilbronn. In een S-bocht,
hield de bestuurder te veel naar links
en zag vermoedelijk te laat, dat uit
tegenovergestelde richting 'n vracht
auto naderde. De scooter kwam on
der de vrachtwagen terecht. De be
stuurder van de scooter werd ernstig
gewond naar het marinehospitaal in
Overveen gebracht. De duopassagier
was op slag dood.
tekorten worden door het rijk gedra
gen, Het tekort op de dienst Zierik-
zeeKatseveer bedraagt f 305.124.06.
op de dienst KortgeneWolf aartsdijk
f 89.125.31 en op de dienst Veere
Kamperland f 25.358.14. De tekorten
van deze drie laatste veren worden
door de provincie gedragen.
Uit de vervoersoverzichten over
1957 blijkt, dat het veer Vlissingen
Breskens totaal aan vervoer oplever
de een bedrag van f 553.863.46; het
veer TerneuzenHoedekenskerke
f 73.788.35, KruiningenPerkpolder
f 255.500.31. Het veer ZierikzeeKat
seveer leverde een vervoersopbrengst
van f 225.263.70, het veer Kortgene
Wolf aartsdijk f 182.967.42 en het veer
VeereKamperland f 19.616.05.
(Advertentie)
Bij pijn, griep of „landerig" gevoef zorgt een enkel
tablet dat U weer mei plezier Uw werk hunt doen I
99
Heeft Kees Pellenaars toen hij nog verbonden was aan de
„Locomotief'-rijwielfabriek, persoonlijk contracten afgesloten met
Daan de Groot, Michel Stolker en Leo van der Pluym, die even
eens een contract met deze fabriek hadden?
Omdat de „Locomotief" eventueel over deze kwestie een ci
viele procedure aanhangig wil maken tegen Pellenaars, maar
daarvoor eerst zekerheid wil hebben over het bestaan van die
persoonlijke contracten, is dinsdag voor de rechter mr. R. C. Ley-
desdorff van de Amsterdamse rechtbank een zogenaamd „enquête
verhoor" (getuigenverhoor) gehouden.
Op 16 april heeft de sportcommis
sie een vergadering belegd met de
drie renners. ..Wij hadden de con
tracten, die de Groot, Stolker en
van der Pluym met de Locomotief
hebben, gezien en meenden, dat ze
contractbreuk pleegden. Wij hebben
gezegd: ga met de Locomotief pra
ten, want de heer Slisser had ons te-
voren gezegd, dat hij terwille van
de sport liever niet tot 'n proces wil
de overgaan. Toen zeiden de renners,
dat zij zich niet gebonden voelden
aan Locomotief en dat zij een con
tract met Pellenaars hadden. Daan
de Groot liet van dit contract een
uittreksel zien en naar onze me
ning was dit te veel in het voordeel
van Pellenaars en te veel in het na
deel van de renners. Wij hebben de
renners aangeraden het contract aan
Pellenaars terug te sturen en hun
contract met Locomotief, dat tot eind
1958 loopt, na te komen. Daarna zijn
jullie toch vrij om te doen wat je
wilt", aldus de heer van Eek.
Mr. Leydesdorff: ,,Is u gebleken,
dat zij voor een andere fabriek re
den?"
Om dit verhoor mogelijk te ma
ken, was namens de „Locomotief"
door de mrs Kymmell en van Haer-
solte een request ingediend, waarin
de fabriek stelt, dat Pellenaars „door
zijn handelwijze op flagrante wijze
zijn overeenkomst met de Locomo
tief heeft geschonden".
Ter zitting waren aanwezig de heer
J. Slisser (in de wielerwereld be
kend onder de naam Sleskerj van
de „Locomotief" en Kees Pellenaars
met hun advocaten als partijen en
als getuigen de heren John van Eek,
John Stol en Cor Blekemolen van de
sportcommissie van de K.N.W.U. en
de renners Daan de Groot, Michel
Stolker en Leo van der Pluym.
Als eerste getuige werd gehoord
de heer John van Eek, secretaris
van de sportcommissie. Hij vertelde,
dat de heer Slisser op 9 april van
dit jaar aan de sportcommissie van
de K.N.W.U. had gevraagd of deze
commissie er iets aan kon doen, dat
de drie genoemde renners hun con
tract met de „Locomotief" niet na
kwamen.
John
herinne
komen'
Ik kan mij niet
te; sprake is ge-
Op de mr Leydesdorff,
of zij bij clr Komst van de ronde
van Nederland zondag jl. in het O-
lympisch stadion opgemerkt hadden,
dat de Groot van der Pluym en Stol
ker op een Magneetfiets reden, ant
woordden de heren van Eek, Stol en
Blekemolen, dat het hun niet was op
gevallen. „Wij hebben een veld zien
binnenkomen en hebben niet speci
aal op bepaalde renners gelet".
De verklaring van de heer van
Eek werd bevestigd door de heren
Stol en Blekemolen. De laatste voeg
de er aan toe, dat Daan de Groot
tijdens de bijeenkomst met de sport
commissie gezegd zou hebben, dat
hij 1955 of 1956 een contract met Pel
lenaars persoonlijk zou hebben geslo
ten.
Voorts zei de heer Blekemolen, dat
hij de drie renners dit jaar „gere
geld" op Magneetfietsen heeft zien
rijden.
Met name noemde de heer Ble
kemolen de eerste wedstrijd om het
kampioenschap van Nederland op de
weg in Valkenburg op 20 april jl.
Renners aan het woord
Voordat mr. Leydesdorff het ver
hoor van Daan de Groot begon, hield
hij hem voor: „Denk er om, het
gaat hier om de wa&rheid".
De Groot vertelde, dat hij in be
gin 1955 een voorlopig contract met
Pellenaars voor zijn toetreding tot de
Locomotief had afgesloten. Dit was
niet het contract, dat hij in april van
dit jaar aan de sportcommissie had
getoond. Toen was hij in het bezit
van een nieuw contract met Pelle
naars, dat hij in het voorjaar 1958
had afgesloten, nadat hij de Loco
motief schriftelijk had opgezegd.
„Pellenaars heeft voor mij het con
tract met de Magneet afgesloten. Ik
heb meermalen voor de Magneet ge
reden".
Daan de Groot vertelde voorts, dat
hij zijn contract met de Locomotief
als geëindigd beschouwde, toen Pel
lenaars op 19 september 1957 door
deze fabriek werd ontslagen. „In het
contract met de Locomotief kwam
een passage voor, waarin beschreven
stond, dat Pellenaars de benodigde
hoeveelheden race-materiaal bepaal
de. Toen de Pel ontslagen was, meen
de ik vrij te zijn".
Ook Stolker en van der Pluym
deelden mede, dat zij in het voorjaar
van 1958 een contract met Pelle
naars hadden afgesloten, omdat zij
van mening waren dat hun contract
met de Locomotief niet langer van
kracht was.
De advocaat van Pellenaars vroeg
en kreeg het recht om eventueel, na
dat hij de stukken van deze zaak nog
eens grondig heeft doorgenomen, een
tegenverhoor te houden.
Het volgende woord is dan aan de
Locomotieffabriek. Zal zij een civie
le procedure tegen Pellenaars aan
hangig maken naar aanleiding van
de verklaringen, die thans zijn af
gelegd? De advocaten van de fabriek
hadden daaromtrent gistermiddag
nog geen besluit genomen.
Wout Wagtmans heeft'het voorne
men een proces te voeren tegen de
directie van de Locomotief-rijwielfa-
brieken. Hij meent nog contractuele
aanspraken te kunnen doen gelden
op vergoedingen en premies over 1957
die niet zijn uitgekeerd.
We hebben gisteren de moed van
de heer Gomulka onderschat.
Er circuleren namelijk berichten,
dat hij in een brief aan Moskou
geprotesteerd heeft tegen de Hon
gaarse terechtstellingen en dat
zijn communistische partij dat ook
doet. Hoe lang Moskou zuïke op
standige taal nog zal dulden?
Afwachten. Intussen heeft de Sov
jet-regering anderszins al wel voor
tegenactie gezorgd. In verschillen
de hoofdsteden van de vrije we
reld waren Hongaarse emigranten
en. medestanders te hoop gelopen
om hun woede te koelen op
de ruiten van de Sovjet-am
bassades. Aan de spontaniteit
van deze acties hoeft men niet
te twijfelen. Om erger te voor
komen, moest de politie hardhan
dig optreden. In de Sovjet-Unie,
waar alles goed georganiseerd toe
gaat, heeft men een grote groep
jongelui nu bevolen ook spontaan
te worden. De politie kreeg op
dracht niet opgewassen te zijn te
gen deze spontaniteit. En nu wap
peren in de Deense en. Westduit-
se ambassades van inkt doordrenk
te gordijnen voor kapotgegooide
ruiten. Het is net echt als in de
vrije wereld. De diplomatieke pro
testen vliegen nu over en weer.
Moskou vindt het waarschijnlijk
een geschikte afleidingsmanoeu
vre. Betogingen gaan echter voor
bij. Gebroken ruiten kunnen wor
den vervangen. We blijven echter
zitten met een volkomen gebroken
vertrouwen in het communistische
woord, met de onuitwisbare schand
daad van regeerders, met wie men
over vrede en ontwapening moet
onderhandelen. Dat is de grote
tragiek van deze tijd.
HeL Europese parlement te
Straatsburg heeft dan toch ge
stemd over de ene zetel van de
Europese instellingen. Brussel
kreeg de meeste stemmen. De mi
nisters die de volgende week bij
eenkomen, kunnen nu dus gemak
kelijk een beslissing nemen.... Ja,
dat zou men zo denken. Maar het
boze gerucht fluistert, dat de
Franse ministers weer op uitstel
zullen aandringen. Dat men nog
drie jaar lang de huidige toestand
van verspreiden der instellingen
wil handhaven. De Euopese gezind
heid van Frankrijk is er sinds het
aan de macht komen van De Gaulle
zeker niet sterker op geworden. De
aandrang van die kant zal dan ook
wel groot, misschien zelfs wel ul
timatief zijn. Wat doen de ande
ren? Men kan er helaas niet
gerust op zijn. Zal het „ene" Euro
pa zelfs in de vestiging van zijn in
stellingen zijn verdeeldheid blijven
demonstreren?
Qp een vergadering van de katho
lieke mijnwerkers in Sittard
is de loonpalltiek uitvoerig aan de
orde geweest. Voorzitter Dohmen
keerde zich nu met klem tege-n
een strakke centralistische geleide
loonpolitiek. Van een systeem van
prestatie-beoordeling, waarmee nu
in het mijnbedrijf een proef wordt
genomen, wil hij ook niet weten.
Een werkclas&ifieatie kan hij des
noods aanvaarden, als ze maar
niet dient om vergelijkingen op te
stellen met andere industrieën.
Wat alles bij elkaar nogal negati-
vistiseh klonk. De voorzitter van
de K.A.B., de heer Middelhuis, g-af
echter een aanvulling op deze be
schouwingen door te gewagen van
de noodzaak, ook nu nog een ge
coördineerde loonpolitiek te voe
ren. Het gaat echter te ver, zo
meent hij, wanneer de overheid
zich in details met de toonregeliiir
gen bemoeit. Zij dient een meer glo
bale norm aan te leggen, die de be
drijfstakken de nodige ruimte teat.
Dan zal vermeden worden, dat de
tail-bemoeiing' van de overheid
leidt tot een scheeftrekken van het
loonsysteem in een bedrijfstak.
Wij geloven, dat hiermee de
juiste richting is aangegeven. Een
helemaal loslaten van de loonvor
ming zou tot onmogelijke toe
standen en grote sociale onrust
leiden. Een strakke centralisatie,
vlak na de oorlog noodzakelijk,
kan tot hetzelfde leiden. We moet.én
nu naar de vrijheid binnen hpt
ruime raam van een zekere gebon
denheid.