Sluis feest om de Tour FILTRA 4 Rechter hoort getuigen wiel erconf liet in een Tourkaart 1958 Boeiend dagprogram voor de bezoekers Amerikaanse familie Bergen in voorvaderlijke stad Bergen Esso Vriendelijk verzoek Jaaroverzicht van de stoombootdiensten Met Piper over de Oceaan Chefarine „4' Volgt civiele procedure EENHEID LOONPOLITIEK DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 25 Op tijd op pad f Roller hockey match1 Johan de Meester naar Kaapstad! Boelganin uit ziekenhuis Hernieuwde kennismaking na ruim driehonderd jaar Esso gas flessen bevatten gegarandeerd 13 kg veilig butaangas. Heus... met Esso bent U beter uit. -HeCyarf dé UNI 1958 Dodelijk ongeluk met scooter beroemde geneesmiddelen in 1 tablet doen wonderen! Renners hadden contracten met De Locomotief èn met Pellenaars PasWaa &tm TRAGIEK Sluis heeft de doortocht van de Tourkaravaan van a.s. vrijdag aangegre pen als een gelegenheid om er een ware feestdag van te maken. De S. P. (Sluis Presenteert), die vorig jaar een grote tentoonstelling organiseerde, heeft nu een dagprogramma ontworpen in samenwerking met de wieler club en anderen dat vrijdag, wanneer Goddets wieleroircus door Z. Vlaanderen trekt, het unieke toeristenstadje Sluis heel wat drukte zal bezorgen. Men rekent erop dat er heel wat wielersportliefhebbers uit geheel Z. Vlaanderen en van de eilanden een dag zullen opofferen om „de Tour" te kunnen zien. En Sluis zou Sluis niet zijn, als het zijn gasten geen gran dioos welkom bezorgde. Het besluit van de dag is een bal- champêtre, op de muziek van een Mortierorgel. Ook de fanatiekste wielersportman zal dan volkomen ge rust kunnen dansen, want men weet Gedurende de morgenuren heeft men het natuurlijk gemakkelijk, want dan zorgt de karavaan van de Tour, die zo'n twee uren voor de renners rijdt, voor de nodige drukte en sen satie. Als dat eenmaal achter de rug is, kan men de halzen al weer gaan rekken om naar de eerste renners te gaan uitzien. Daarvoor komen de kij kers natuurlijk, maar het zou, zo re deneerde de S. P.. een kale boel zijn als men hen daarna weer naar huis zou laten gaan. Neen, kort nadat de laatste coureur over de grens getrokken is, start in Sluis, op het bekende kermispar- cours, een amateurkoers. Dat is na tuurlijk geen Tour de France, maar het voordeel ervan is, dat je het helemaal kunt zien en dat je dezelfde dag nog weet wie er gewonnen heeft. Er komen zo'n veertig coureurs aan start, waaronder Ab van Egmont, Piet Rentmeester en andere bekende amateurs, die al van zich deden spre ken. Voor dit onderdeel zorgt de wielerclub. Het volgende programmapunt is 'n Zeeuwse primeur: dan wordt er nl. een rollerhockeywedstrijd gehouden tussen een Nederlands team uit Den Haag en een Belgisch team uit west- Vlaanderen, die beide op internatio naal niveau staan. Want ook in deze merkwaardige sport, waarbij de zes spelers op rolschaatsen hockeyen, worden competities gehouden. Deze wedstrijd, die ongetwijfeld veel be langstelling zal trekken, is een hoogst interessant onderdeel van het Sluise feestprogramma. Voordat de twee zestallen hun rol schaatsen onderbinden, geven eerst twee jeugdteams in dezelfde sport een demonstratie. Ze komen uit Knokke. Dank zij de medewerking van en kele streekgenoten, die nog heel oude auto's bezitten zal er gedurende de middag een tentoonstelling van der gelijke voorhistorische vehikels ge houden worden. Ze mogen dan, als ze rijden, veel lawaai maken, toch ze ker niet zoveel als de gezamenlijke muziekgezelschappen van Oostburg, Biervliet en Sluis, die daarna een taptoe spelen. Ze worden geholpen door de geüniformeerde jeugddrum bands alle drie verheugen zich in het bezit van zo'n band! en heel Sluis zal er dus wel van daveren. Het drama-departement van de Engels sprekende universiteit van Kaapstad heeft Johan de Meester uitgenodigd Lysistrata van Aristo phanes te komen regisseren. Het stuk zal gespeeld worden in een nieuwe vertaling van Dudley Phitts, die ook in Oxford en Londen is op gevoerd De voorstellingen zullen plaats vinden in de maand septem ber in het Little Theatre te Kaap stad. Naar te Moskou wordt vernomen, heeft maarschalk Boelganin, de Sov- jetrussische oud-premier, het zieken huis verlaten, waar hij met succes een operatie heeft ondergaan. De aard van de operatie is niet bekend. De maarschalk is voor verder herstel naar de Kaukasus vertrokken. Men verwacht dat Boelganin niet meer als president van de staats bank zal optreden. Hij zou naar Sta vropol gezonden worden, waar hij in de Sovnarchose de groep plaatselijke industrieën, een leidende functie zou krijgen. Wie vrijdag naar Sluis wil om de Tour te zien en meteen het „Tourfeest" meae te maken, dient er wel voor te zorgen dat hij tijdig aanwezig is. Om tien uur gaan de wegen waarover de karavaan en de renners komen, dicht. Dan is Sluis alleen nog via een omweg te bereiken. Het eenvoudigste is dus wel, ervoor te zorgen dat men voor tien uur „binnen" is. dan intussen al lang wie de tweede etappe van de Tour gewonnen heeft. Met het oor aan de radio zal hij dan de vreugde kunnen smaken, te mo gen zeggen „ik heb 'm zien rijden". De Amerikaanse piloot Max Con rad is in Palermo aangekomen, na een non-stop vlucht uit New-York met een Piper Comanche." Hij legde de afstand in 35 uur af en gebruikte 235 gallons benzine. Conrad, 55 jaar en vader van tien kinderen, zag er bijzonder vermoeid uit. Maandagmiddag was er een SOS- bericht verspreid, dat het vliegtuig van Conrad 75 mijl voor de Franse kust een noodlanding op zee had moeten maken, maar het bleek dat dit bericht op een misverstand be rustte. De vliegenier had zich alleen enige tijd niet kunnen oriënteren. Een uur voordat Conrad bij Palermo kwam, ontlastte zich boven Sicilië een hevig onweer met krachtige windstoten. De bui was echter over toen Conrad landde. Hij werd door honderden mensen toegejuicht. (Van onze verslaggever) Natuurlijk komen er wel eens Amerikanen in Bergen op Zoom. Maar nooit is een Amerikaanse familie, op vakantie in Europa, met zoveel interesse naar het Scheldestadje gekomen als de heer James Bergen met zijn echt genote en de zoons John (17), Robert (14) en James (11). Er stak een historie van 325 jaar achter. Want vader James die vertelt, dat hij eigenlijk Hansen van Bergen heet, heeft thuis en dat is in Lancaster, Pennsyl vania, een boek met familie- historie- En het begin (of mis schien ook wel het eind) van dat boek is ook voor de Berge- naar interessant. De heer James Hansen van Ber gen heeft er namelijk als Ameri kaan met grote zekerheid in ge schreven, dat ingezetene Hans Hanszoon van Bergen op Zoom in 1633 als jonge visser naar Amerika vertrok, waar hij in Nieuw-Amster- dam, vu Manhattanging vissen en landbouw ging bedrijven. „En die man," zegt de Amerikaan James Hansen Bergen, „is mijn voorvader." De familie Bergen vond dit interes sant genoeg om nu men er na 325 jaar de gelegenheid toe zag. Bergen op Zoom eens nader te bekijken. Men kwam tóch in Nederland vakantie houden. Bijzonder prettig voor me vrouw Bergen, omdat zij na twintig jaar haar broer weer zag, die in Am sterdam de Amerikaanse consul-gene raal van Nederland is en Robert P. Chalker heet. Aangezien de familie ook naar de Expo in Brussel wilde, werd beslo ten tijdens de reis daarheen Bergen op Zoom aan te doen Niet direct om mogelijke familieleden te zoeken, maar alleen maar om een indruk te krijgen van het oude stadje van voor vader Hans Hanszoon, die een enorm ondernemend man moet zijn geweest waarvan de Bergenaar nu een even eens ondernemend nageslacht kon zien. De familie kwam rechtstreeks uit Amerika op Schiphol aan. En uiter aard werd het gezelschap ontvangen door de heer Chalker, die de familie ook naar Bergen op Zoom heeft be geleid. Het zal de Bergenaar ontgaan zijn wie deze Amerikanen waren, die zo ijverig foto's maakten van de mar kante plekjes van de stad. Maar het is de Bergenaren van heden ook ontgaan, dat 325 jaar geleden een WL Vakkundige voorlichting en volledige service door ervaren depothouders. Bergse vissersjongen naar Amerika is vertrokken. En daarom namen de heer Bergen en de jongens Bergen het de Bergenaren niet kwalijk, dat men hen geen uitbundig welkom heeft toege roepen. Overigens waren rle Amerikaanse Bergen-aren verrukt over de stad. En ze vonden genoeg stof in de grote oude kerk, de St. Gertrudis, om in een goe de historische stemming te komen. De heer Raadtsveld bleek een uit nemende gids. die hun via de heer Chalker. die Nederlands spreekt, maar een zwaar accent heeft, veel interes sante dingen heeft verteld en heeft laten zien van het oude Bergen. Toen zij na een uurtje genoeg ge zien hadden in de Gertrudiskerk, waarvan ze de Bergse naam „Peper bus" al aardig konden uitspreken, po seerden ze voor onze fotograaf. En ziet, dat moest in het oude Bergen op Zoom echt op zijn Amerikaans. De Bergen-aren voor de Gertrudis kerk te Bergen op Zoom. Op de achtergrond de heer Raadtsveld, die de Amerikanen door de stad leidde. (Advertentie) - Op algemeen verzoek binnenkort ook verkrijgbaar de nieuwe Queen Size Morgenmiddag vindt de start plaats voor de Ronde van Frankrijk, vanaf de Expo in Brussel. Wij weten uit ervaring, hoezeer onze sportieve lezers met dit grootste aller wielerevenementen, waaraan „Dagblad De Stem" wederom de allergrootste aandacht gaat besteden, dagelijks meeleven. Onze sportredactie is extra druk bezet gedu rende de Tour. Daarom doen wij een vriendelijk, doch dringend verzoek aan onze lezers, zich zoveel mogelijk te beperken met het opbellen en informeren naar de uitslag van de verreden etappe. Wij zullen hen zeer dankbaar zijn als aan ons verzoek gehoor zal worden gegeven. Het boekjaar 1597 van de provin ciale stoombootdiensten in Zeeland sluit met 'n verlies van f 3.631.753.54. Hierin is begrepen een exploitatie verlies van f 419.607.51 voor de dien sten. welke geheel voor rekening van de provincie komen. Het nadelige exploitatiesaldo van de dienst VlissingenBreskens be draagt in 1957 f 1.515.846.82; voor de dienst TerneuzenHoedekenskerke f 358.537.24: voor de dienst Kruinin- genPerkpolder f 1.377.761.97. Deze Dinsdagmiddag om half twee is op de Vogelenzangseweg te Aerdenhout (gemeente Bioemendaal) de 22-jarige banketbakker K. Lang uit Heilbronn in Duitsland, bij een verkeersongeluk om het leven gekomen. Hij zat op de duo van een scooter, bestuurd door de 20-jarige Bruno Bullinger, even eens uit Heilbronn. In een S-bocht, hield de bestuurder te veel naar links en zag vermoedelijk te laat, dat uit tegenovergestelde richting 'n vracht auto naderde. De scooter kwam on der de vrachtwagen terecht. De be stuurder van de scooter werd ernstig gewond naar het marinehospitaal in Overveen gebracht. De duopassagier was op slag dood. tekorten worden door het rijk gedra gen, Het tekort op de dienst Zierik- zeeKatseveer bedraagt f 305.124.06. op de dienst KortgeneWolf aartsdijk f 89.125.31 en op de dienst Veere Kamperland f 25.358.14. De tekorten van deze drie laatste veren worden door de provincie gedragen. Uit de vervoersoverzichten over 1957 blijkt, dat het veer Vlissingen Breskens totaal aan vervoer oplever de een bedrag van f 553.863.46; het veer TerneuzenHoedekenskerke f 73.788.35, KruiningenPerkpolder f 255.500.31. Het veer ZierikzeeKat seveer leverde een vervoersopbrengst van f 225.263.70, het veer Kortgene Wolf aartsdijk f 182.967.42 en het veer VeereKamperland f 19.616.05. (Advertentie) Bij pijn, griep of „landerig" gevoef zorgt een enkel tablet dat U weer mei plezier Uw werk hunt doen I 99 Heeft Kees Pellenaars toen hij nog verbonden was aan de „Locomotief'-rijwielfabriek, persoonlijk contracten afgesloten met Daan de Groot, Michel Stolker en Leo van der Pluym, die even eens een contract met deze fabriek hadden? Omdat de „Locomotief" eventueel over deze kwestie een ci viele procedure aanhangig wil maken tegen Pellenaars, maar daarvoor eerst zekerheid wil hebben over het bestaan van die persoonlijke contracten, is dinsdag voor de rechter mr. R. C. Ley- desdorff van de Amsterdamse rechtbank een zogenaamd „enquête verhoor" (getuigenverhoor) gehouden. Op 16 april heeft de sportcommis sie een vergadering belegd met de drie renners. ..Wij hadden de con tracten, die de Groot, Stolker en van der Pluym met de Locomotief hebben, gezien en meenden, dat ze contractbreuk pleegden. Wij hebben gezegd: ga met de Locomotief pra ten, want de heer Slisser had ons te- voren gezegd, dat hij terwille van de sport liever niet tot 'n proces wil de overgaan. Toen zeiden de renners, dat zij zich niet gebonden voelden aan Locomotief en dat zij een con tract met Pellenaars hadden. Daan de Groot liet van dit contract een uittreksel zien en naar onze me ning was dit te veel in het voordeel van Pellenaars en te veel in het na deel van de renners. Wij hebben de renners aangeraden het contract aan Pellenaars terug te sturen en hun contract met Locomotief, dat tot eind 1958 loopt, na te komen. Daarna zijn jullie toch vrij om te doen wat je wilt", aldus de heer van Eek. Mr. Leydesdorff: ,,Is u gebleken, dat zij voor een andere fabriek re den?" Om dit verhoor mogelijk te ma ken, was namens de „Locomotief" door de mrs Kymmell en van Haer- solte een request ingediend, waarin de fabriek stelt, dat Pellenaars „door zijn handelwijze op flagrante wijze zijn overeenkomst met de Locomo tief heeft geschonden". Ter zitting waren aanwezig de heer J. Slisser (in de wielerwereld be kend onder de naam Sleskerj van de „Locomotief" en Kees Pellenaars met hun advocaten als partijen en als getuigen de heren John van Eek, John Stol en Cor Blekemolen van de sportcommissie van de K.N.W.U. en de renners Daan de Groot, Michel Stolker en Leo van der Pluym. Als eerste getuige werd gehoord de heer John van Eek, secretaris van de sportcommissie. Hij vertelde, dat de heer Slisser op 9 april van dit jaar aan de sportcommissie van de K.N.W.U. had gevraagd of deze commissie er iets aan kon doen, dat de drie genoemde renners hun con tract met de „Locomotief" niet na kwamen. John herinne komen' Ik kan mij niet te; sprake is ge- Op de mr Leydesdorff, of zij bij clr Komst van de ronde van Nederland zondag jl. in het O- lympisch stadion opgemerkt hadden, dat de Groot van der Pluym en Stol ker op een Magneetfiets reden, ant woordden de heren van Eek, Stol en Blekemolen, dat het hun niet was op gevallen. „Wij hebben een veld zien binnenkomen en hebben niet speci aal op bepaalde renners gelet". De verklaring van de heer van Eek werd bevestigd door de heren Stol en Blekemolen. De laatste voeg de er aan toe, dat Daan de Groot tijdens de bijeenkomst met de sport commissie gezegd zou hebben, dat hij 1955 of 1956 een contract met Pel lenaars persoonlijk zou hebben geslo ten. Voorts zei de heer Blekemolen, dat hij de drie renners dit jaar „gere geld" op Magneetfietsen heeft zien rijden. Met name noemde de heer Ble kemolen de eerste wedstrijd om het kampioenschap van Nederland op de weg in Valkenburg op 20 april jl. Renners aan het woord Voordat mr. Leydesdorff het ver hoor van Daan de Groot begon, hield hij hem voor: „Denk er om, het gaat hier om de wa&rheid". De Groot vertelde, dat hij in be gin 1955 een voorlopig contract met Pellenaars voor zijn toetreding tot de Locomotief had afgesloten. Dit was niet het contract, dat hij in april van dit jaar aan de sportcommissie had getoond. Toen was hij in het bezit van een nieuw contract met Pelle naars, dat hij in het voorjaar 1958 had afgesloten, nadat hij de Loco motief schriftelijk had opgezegd. „Pellenaars heeft voor mij het con tract met de Magneet afgesloten. Ik heb meermalen voor de Magneet ge reden". Daan de Groot vertelde voorts, dat hij zijn contract met de Locomotief als geëindigd beschouwde, toen Pel lenaars op 19 september 1957 door deze fabriek werd ontslagen. „In het contract met de Locomotief kwam een passage voor, waarin beschreven stond, dat Pellenaars de benodigde hoeveelheden race-materiaal bepaal de. Toen de Pel ontslagen was, meen de ik vrij te zijn". Ook Stolker en van der Pluym deelden mede, dat zij in het voorjaar van 1958 een contract met Pelle naars hadden afgesloten, omdat zij van mening waren dat hun contract met de Locomotief niet langer van kracht was. De advocaat van Pellenaars vroeg en kreeg het recht om eventueel, na dat hij de stukken van deze zaak nog eens grondig heeft doorgenomen, een tegenverhoor te houden. Het volgende woord is dan aan de Locomotieffabriek. Zal zij een civie le procedure tegen Pellenaars aan hangig maken naar aanleiding van de verklaringen, die thans zijn af gelegd? De advocaten van de fabriek hadden daaromtrent gistermiddag nog geen besluit genomen. Wout Wagtmans heeft'het voorne men een proces te voeren tegen de directie van de Locomotief-rijwielfa- brieken. Hij meent nog contractuele aanspraken te kunnen doen gelden op vergoedingen en premies over 1957 die niet zijn uitgekeerd. We hebben gisteren de moed van de heer Gomulka onderschat. Er circuleren namelijk berichten, dat hij in een brief aan Moskou geprotesteerd heeft tegen de Hon gaarse terechtstellingen en dat zijn communistische partij dat ook doet. Hoe lang Moskou zuïke op standige taal nog zal dulden? Afwachten. Intussen heeft de Sov jet-regering anderszins al wel voor tegenactie gezorgd. In verschillen de hoofdsteden van de vrije we reld waren Hongaarse emigranten en. medestanders te hoop gelopen om hun woede te koelen op de ruiten van de Sovjet-am bassades. Aan de spontaniteit van deze acties hoeft men niet te twijfelen. Om erger te voor komen, moest de politie hardhan dig optreden. In de Sovjet-Unie, waar alles goed georganiseerd toe gaat, heeft men een grote groep jongelui nu bevolen ook spontaan te worden. De politie kreeg op dracht niet opgewassen te zijn te gen deze spontaniteit. En nu wap peren in de Deense en. Westduit- se ambassades van inkt doordrenk te gordijnen voor kapotgegooide ruiten. Het is net echt als in de vrije wereld. De diplomatieke pro testen vliegen nu over en weer. Moskou vindt het waarschijnlijk een geschikte afleidingsmanoeu vre. Betogingen gaan echter voor bij. Gebroken ruiten kunnen wor den vervangen. We blijven echter zitten met een volkomen gebroken vertrouwen in het communistische woord, met de onuitwisbare schand daad van regeerders, met wie men over vrede en ontwapening moet onderhandelen. Dat is de grote tragiek van deze tijd. HeL Europese parlement te Straatsburg heeft dan toch ge stemd over de ene zetel van de Europese instellingen. Brussel kreeg de meeste stemmen. De mi nisters die de volgende week bij eenkomen, kunnen nu dus gemak kelijk een beslissing nemen.... Ja, dat zou men zo denken. Maar het boze gerucht fluistert, dat de Franse ministers weer op uitstel zullen aandringen. Dat men nog drie jaar lang de huidige toestand van verspreiden der instellingen wil handhaven. De Euopese gezind heid van Frankrijk is er sinds het aan de macht komen van De Gaulle zeker niet sterker op geworden. De aandrang van die kant zal dan ook wel groot, misschien zelfs wel ul timatief zijn. Wat doen de ande ren? Men kan er helaas niet gerust op zijn. Zal het „ene" Euro pa zelfs in de vestiging van zijn in stellingen zijn verdeeldheid blijven demonstreren? Qp een vergadering van de katho lieke mijnwerkers in Sittard is de loonpalltiek uitvoerig aan de orde geweest. Voorzitter Dohmen keerde zich nu met klem tege-n een strakke centralistische geleide loonpolitiek. Van een systeem van prestatie-beoordeling, waarmee nu in het mijnbedrijf een proef wordt genomen, wil hij ook niet weten. Een werkclas&ifieatie kan hij des noods aanvaarden, als ze maar niet dient om vergelijkingen op te stellen met andere industrieën. Wat alles bij elkaar nogal negati- vistiseh klonk. De voorzitter van de K.A.B., de heer Middelhuis, g-af echter een aanvulling op deze be schouwingen door te gewagen van de noodzaak, ook nu nog een ge coördineerde loonpolitiek te voe ren. Het gaat echter te ver, zo meent hij, wanneer de overheid zich in details met de toonregeliiir gen bemoeit. Zij dient een meer glo bale norm aan te leggen, die de be drijfstakken de nodige ruimte teat. Dan zal vermeden worden, dat de tail-bemoeiing' van de overheid leidt tot een scheeftrekken van het loonsysteem in een bedrijfstak. Wij geloven, dat hiermee de juiste richting is aangegeven. Een helemaal loslaten van de loonvor ming zou tot onmogelijke toe standen en grote sociale onrust leiden. Een strakke centralisatie, vlak na de oorlog noodzakelijk, kan tot hetzelfde leiden. We moet.én nu naar de vrijheid binnen hpt ruime raam van een zekere gebon denheid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 5